Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heeft ING de DDoS-storing zelf veroorzaakt?

ING_corporate100.jpg Even ING-paarse broek Peter Verhaar boos maken met een ontzettend tendentieus, ongefundeerd en nodeloos technisch stukje. Dat hele storingsverhaal van ING stinkt. Van een DDoS gaan banksaldi niet flipperen, zoals afgelopen week wel gebeurde. Een DDoS is een overload op de servers, die tot onbereikbare diensten en websites leidt, maar die geen inhoudelijke aanpassingen aan die sites of diensten doet. Sowieso is de plotse ophef over (en een justitieel onderzoek naar) een DDoS-aanval een vreemde reactie: banken worden regelmatig ge-DDoS't en de daders zijn zo goed als onvindbaar zolang ze zelf hun aanval niet claimen. De onderbuik zegt: er is meer aan de hand. ING en collega-staatsbank ABN Amro werden deze week ineens genoemd in de Offshore Leaks waar (o.a.) Trouw mee bezig is. De banken zouden reisjes naar belastingparadijzen boeken voor het geld van hun klanten én de eigen bestuurstop. ING wist niet hoe snel ze dat verwijt in een statement moest ontkennen. Terwijl het helemaal geen nieuws is dat ING deze vorm van maatschappelijk onverantwoord ondernemen al jaren hanteert. Want de klant bepaalt zelf hoeveel bank hij wil hebben (aldus CEO Jue). ING werd tien jaar geleden al genoemd als dekmantelfirma voor lucratieve brievenbusklanten (mirror). Een half jaar terug schreef FD nog: 'ABN Amro, ING en Rabobank zijn met tientallen vennootschappen actief in belastingparadijzen'. Hee, zijn dat niet net de drie banken waar afgelopen week 'storingen' waren met websites, internetbankieren en iDeal? Ineens moeten we denken aan wat we in een Belgische (maar geen Nederlandse) krant tegenkwamen: 'Cruciale informatie gewist bij Bank of Cyprus'. In de paar dagen dat die banken dicht waren, is het systeem aardig opgeschoond om ieder spoor van corruptie, machtsmisbruik, witwassen en overige onethische, schimmige of strafbare praktijken uit te wissen. In Nederland kunnen de banken niet zomaar een paar dagen op slot. Maar je kan wel de computersystemen op tilt gooien en in de chaos wellicht een en ander door de digitale shredder halen. En van rommelen in de interne softwarestructuur kunnen banksaldi van klanten wél gaan flipperen. Boze MKB'ers is een klein offer voor een opgeschoond geweten. Bewijs? Nul. Maar ING heeft in de shitstorm rond belastingparadijzen en Offshore Leaks wel een motief om zichzelf van een en ander te willen verschonen. Of het OM bij haar onderzoek naar de vermeende DDoS-aanval dus even niet wil 'vergeten' om de ING-top zelf ook even in de verhoorkamer uit te nodigen. Gewoon, voor koffie en een paar vraagjes.

Reaguursels

Inloggen

Stel dat het waar is, dat de bankiers op deze wijze transacties willen verdoezelen. Dan is het toch afgesproken werk? Oftewel, het kartel (waar zogenaamd geen sprake van was) heeft gezamenlijk een trucje uitgehaald...

Eagle_Eye | 08-04-13 | 11:06

Volgens de gelekte documenten (120.000 rijksten der aarde die aan offshore banking doen..) schijnt er rond de 25 biljoen euro gestald te zijn in een parallel financieel stelsel. 25 Biljoen, daarmee los je in één klap alle armoede op.

Eagle_Eye | 08-04-13 | 11:03

Dit stuk wordt een klassieker.

4081 | 08-04-13 | 09:54

Ik zal de laatste zijn die het voor bancair rooftuig opneemt, maar volgens de berichten die ik gelezen heb, zou de storing van vrijdag 0,0 te maken hebben gehad met die van woensdag en dat alleen die van vrijdag veroorzaakt zou zijn door DDOS...

EricJ | 08-04-13 | 09:23

-weggejorist-

skrie | 08-04-13 | 08:40

BedrijfsTijgerT | 07-04-13 | 20:42
En wat ze van jou horen geloven ze wel ?

ja,diedus! | 08-04-13 | 08:09

dries62 | 08-04-13 | 01:26 |

Applaus, zeer positieve insteek om te blijven wachten totdat er zich een storing voordoet.

Skunk57 | 08-04-13 | 08:05

Dan maar Bitcoins gaan kopen en die verrekte elite buiten spel zetten, zit gvd al 1.5 week op een storting te wachten bij de SNS.

dries62 | 08-04-13 | 01:26

Ik denk dat ik maar een rekening open op Noord Korea. Nu lacht iedereen om Mr Red Button, maar als het erop aan komt en het westen klapt, dan lacht dit mannetje harder.

Mastermattie | 08-04-13 | 01:16

Dit kan namelijk een enorme bankroof zijn geweest. Beetje verwarring zaaien met wat DeeDosdingen in de dagen erna om weg te komen.

Dit is geen paranoïa van mij. Zo heb ik geleerd te denken ooit van de veiligheidsmensen van een grote bank. Die denken zo.

Dus ik ben benieuwd.

LibertasSimplex | 08-04-13 | 00:37

Want daar hoor je niemand over.

LibertasSimplex | 08-04-13 | 00:19

ING moet in de openbaarheid brengen wat er aan doekoe is opgenomen, pinbetaald of weggeschreven van de rekeningen die niet plots rood, maar juist hard in de plus stonden tijdens de 'storing'.

LibertasSimplex | 08-04-13 | 00:16

Dan ga ik het stukkie grond naast me huis omspitten en er vreten poten.

magicmike | 08-04-13 | 00:08

@Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:05
Weet ik. Doorgaan! ;)

Resonantie | 08-04-13 | 00:00

@effe vissen | 07-04-13 | 23:26
Ik heb de samenvatting gelezen, intussen enorm gepist en 5 euro in het kussen van de bank verstopt.
Morgenvroeg koop ik een hengel, ff lekker vissen.

Resonantie | 07-04-13 | 23:33

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:21 |
De oorspronkelijk eigen administratie van de bank is eerst geautomatiseerd en toegankelijk gemaakt voor de klant en vervolgens via allerlei tussenstappen (saldolijn, etc) geworden tot hoe het systeem nu is. Dit hele proces zal alleen niet gevrijwaard zijn van weeffouten.

Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 23:31

@chiwing | 07-04-13 | 23:21
Mysterieus hoor! vertel 'es!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:28

Eerst een testje met Cyprus om te kijken hoe de burger reageert als de staat zomaar ff tigduizend van je zuurverdiende spaarcentjes afpakt middels een automatische incasso. Afgelopen week een testje met de ING (Oranje Boven) om te kijken hoe wij makke uitgemolken lammetjes reageren als ons banksaldo ineens gehalveerd is.
Het zal niet lang meer duren dat de Nederlandse staat al ons spaargeld opneemt en ons banksaldo van positief saldo naar negatief leegsteelt.
Kunnen die Haagse oplichters het weer naar Brussel overhevelen om daar die zogenaamde bodemloze putten te sponsoren om daar op langere termijn hun zakken (prive) mee te vullen. Het is heel makkelijk te verklaren dat die hele EU ellendebende in Brussel samenkomt. Manneke Pis staat daar 24/7 openlijk te zeiken en wij worden 24/7 opoenlijk in de zeik genomen en als je ff naar je eigen gezeik moet luisteren tegen een boom of iets dergelijks wordt je gelijk bekeurd voor wildplassen.
Maar als je veel langs de weg zit en bij de meeste tankstations moet smeken voor een sleutel van de pisbak, of als je geluk heb een groot tankstation staat waar je 50 cent pistax moet betalen, krijg je vanzelf blaasproblemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je moet pissen, je moet gaan pissen omdat je anders op lange termijn medische problemen krijgt.
Kortom,
Als je gezond door het leven wil gaan en "when nature calls" je blaas gaat legen krijg je een bekeuring die zo hoog is dat je vanwege de stress spontaan aan de plaspoep gaat (Zal ook wel bekeurd worden als je zit te wildplaspoepen), maar als je het op weet te houden loop je op oudere leeftijd bij de specialist in het ziekenhuis waardoor de ziektekostenpremie weer omhoog gaat.
Ze zijn sinds die EU shit helemaal losgeslagen en mocht ik per ongeluk nog eens toevallig 10 eurocent overhouden verstop ik die wel in mijn hoofdkussen. Kan ik in ieder geval slapen met het idee dat ik toch nog een vermogen bezit!

effe vissen | 07-04-13 | 23:26

@Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 23:11
Als ik het goed volg zouden banken hun verouderde ICT moeten vernieuwen in een gelijk systeem waardoor er geen complexe storingen meer zouden voorkomen door oud dat tegen nieuw inwerkt? zoiets lijkt me vanzelfsprekend trouwens.

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:21

soms zit men dichter bij de waarheid dan men denkt....

chiwing | 07-04-13 | 23:21

Jopie2009 | 07-04-13 | 23:12 |
Dank, dat zijn ontbrekende schakels in mijn verhaal. Postbanksysteem was misschien oud, maar gold dat ook voor hun software? Zou bovendien de storing van vorige week bij Equens vandaan kunnen zijn gekomen?

Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 23:18

En laten we de SNS niet vergeten, ook staatssteun, al mogen we dat niet zo noemen, maar ook die storing en allemaal hebben ze rond de pasen van onze standen rente in kunnen vangen. Was wel een beetje heel toevallig dat alle afboekingen wel van de rekening waren bijgewerkt en bijboekingen niet, alle boekingen van 28,29 en 30 zijn dubbel er afgeboekt en later op de 4e pas gecorrigeerd..... waar is dat geld dan in de tussentijd gebleven? Juist ja, elders rente aan het trekken

Sunnygirl | 07-04-13 | 23:13

@Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 22:53 |
Postbank had z'n eigen betalingsverkeer systeem, dat overigens in de jaren '50 bedacht was (met eigen nummering). ING Bank had geen eigen betalingsverkeer systeem, dat liep via BGC > Interpay > Equens, net als alle andere banken met 9-cijferige rekeningnummers.

Jopie2009 | 07-04-13 | 23:12

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:00 |
Ik bedoelde een binnenlands systeem. Natúúrlijk bestaat er ook een Europese variant die waarschijnlijk dienovereenkomstig efficiënt zal zijn...
Overigens weet ik dat recent nog in Italië een overboeking tussen banken zo vijf werkdagen kon duren. Dat was onder meer de reden dat ze niet op buitenlandse banken op hun markt zaten te wachten.

Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 23:11

@miko | 07-04-13 | 21:34

Weinig.

pius | 07-04-13 | 23:05

@Resonantie | 07-04-13 | 22:24
Voor mijn mede reaguurders hou ik alles in de smiezen!;)

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:05

zovoklets | 07-04-13 | 22:54

Werd ik maar in de kroeg uitbetaald! De kastelein betaalt me in klinkende munt, waarna ik mij vrolijk naar huis begeef. De klok slaat zes. De ruiten zijn beslagen van het warme eten dat al op tafel staat, dampend en gloeiend heet. Mijn 10 koters begroeten me al bij de voordeur, lachende sproetenkoppies. En dan mijn vrouw. Ah!

Van Duyvenbode | 07-04-13 | 23:03

Dat rentevasthouden doen ze bij die banken al langer en het meisje van de slijterij noemt het zelfs een businessmodelletje <blockquote class="twitter-tweet"><p>@<a href="https://twitter.com/dellebarre">dellebarre</a> volgens mij wel, is een businessmodelletje, iemand moet de bonussen betalen</p>&mdash; Petra de Boevere (@PetradeBoevere) <a href="https://twitter.com/PetradeBoevere/status/318749009428758530">April 1, 2013</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Sunnygirl | 07-04-13 | 23:02

@Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 22:53
". De input moet echter wel van verschillende partijen komen, waarbij een externe organisatie boekingen tussen banken beheert"
Zou het hierdoor mede veroorzaakt kunnen zijn bedoel je?

nl.wikipedia.org/wiki/TARGET2

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 23:00

Nou onze banken zijn ook een paar dagen, soort van gesloten geweest vanwege goede vrijdag en pasen. Toevallig had ik zelf ook vele dagen later overgeboek geld pas binnen, in onze winkel waren de pinbetalingen ook vele dagen later en we waren niet de enige. Het meisje van de Slijterij had er ook last van <blockquote class="twitter-tweet"><p>Toch raar dat pinbetalingen vanaf donderdag al niet verwerkt zijn omdat banken dicht zijn. Terwijl dat automatisch gaat. <a href="https://twitter.com/search/%23rentevasthouden">#rentevasthouden</a></p>&mdash; Petra de Boevere (@PetradeBoevere) <a href="https://twitter.com/PetradeBoevere/status/318746958934196226">April 1, 2013</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Sunnygirl | 07-04-13 | 23:00

Van Duyvenbode | 07-04-13 | 22:50 |

Lekker in de kroeg uitbetaald worden je loon verzuipen zodat je vrouw geen vreten kan kopen voor je kinderen?

Op micro-niveau is de dga in huis net zo onverstandig als de bank-dga op mega-schaal.

zovoklets | 07-04-13 | 22:54

Gewoon je centjes in een oude sok onder je bed, dan heb je nergens meer last van!

Ikbeneenzelfbouwer | 07-04-13 | 22:53

@Van Duyvenbode | 07-04-13 | 22:50
En de vakscholen, en de wijze Opa's!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:53

Het moge duidelijk zijn dat het rommelt bij onze systeembanken, maar de hier gepresenteerde aluhoedjes zijn ver gezocht. Een banksaldo is een administratieve weergave van de vordering van klant op bank of andersom. Het is dus geen echt geld wat je ziet. De koppelingen van deze administratie kunnen tegenwoordig realtime via verschillende kanalen worden gepresenteerd. De input moet echter wel van verschillende partijen komen, waarbij een externe organisatie boekingen tussen banken beheert. De software die al deze processen ondersteunt, zal per bank verschillen en schijnt nog al gedateerd te zijn. Ik heb wel eens gehoord dat Postbank qua software beter was dan ING, maar dat die lullige TANcode formulieren van Postbank de reden was om toch voor de ING software te kiezen. Conclusie is dus dat het wachten was op het moment dat het een keer mis zou gaan. Dan is het vooral treurig te moeten constateren dat ING geen draaiboek had klaarliggen om de imagoschade te beperken.

Boerenbrandtlul | 07-04-13 | 22:53

Ik heb ook zo'n bruin vermoeden dat het voor de eerste salaris uitbetalingen zo rond de 25e weer in orde is.
Vraag me niet waarom, maar dat komt ineens in me op!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:52

Ik verlang terug naar het oude loonzakje na gedane arbeid.
En waren ze toen zo slecht af? Neuh... waar is de industrie gebleven? Waar zijn de fabrieken gebleven, de turbines, de dynamo's.

Van Duyvenbode | 07-04-13 | 22:50

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:36 |

Ik wel best geloven dat je niet voor een geld-bedrag zwicht.

zovoklets | 07-04-13 | 22:45

@miko | 07-04-13 | 22:24
Dijsselbloem, binnenkort mogelijk net zo zeldzaam en moeilijk te vinden als een edelweiss ;)

Wolveshead | 07-04-13 | 22:42

Stelletje lullo's heeft me weer omzet gekost deze week! Dank daarvoor en volgende maand weer gewoon geld van m'n rekening pleuren zijnde "provisie". Bah, bah, bah.

Toetsiemonster | 07-04-13 | 22:42

Na mijn dood wil ik dat de mensen zeggen>> ok het was wel een lul, maar hij was wel eerlijk.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:39

Ben onomkoopbaar, geld heb je nodig om te leven, niets meer of minder.
Ben ook sober, sommige mensen zijn zo.
Ik ook, ik wil niet op Bonaire zitten met een paar miljoen, wil iedereen recht in de ogen blijven kijken, zelfs op GS.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:36

Het DDoS-verhaal ging alleen over vrijdag, niet woensdag. Dáárvoor was een andere verklaring (dubbel verwerkte bestanden), maar dat rammelde volgens mij ook.

zuiderduin | 07-04-13 | 22:35

Het explosieve mengsel van deregulering en digitalisering in de financiële wereld is instabiel geworden en staat te schudden.
Maar ja, dat is mijn indruk hè, ik ben er ook maar eentje van de straat.

Van Duyvenbode | 07-04-13 | 22:34

mijn twee cent. 22:31
Zelf verzonnen?, zo ja dan is die uniek.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:33

miko | 07-04-13 | 22:24
Wat een doorzichtige pogING om ons dele konINGshuis in een kwaad daglicht te stellen. Zij kunnen daarnaast niet op uw aantijgING reageren, vanwege verhinderING.

mijntweecent | 07-04-13 | 22:31

Toen ik van de week even naar de bank gING om mijn RekenING te checken, vergING me het lachen. Blijkbaar was ik op een losING streak, want mijn saldo bleek INGekakt te zijn. Voordat ik losgING op de INGang, stelden omstanders me van de storING op de hoogte. Ik wacht nog altijd op bewegING op van de kant van de bank maar die geeft een andere lezING.

Finn | 07-04-13 | 22:31

Welles nietes 22:27
Inderdaad, of ik ben niet goed bij mijn hoofd, of ik vertel de waarheid.
Je kan mij gerust een miljoen geven ter bewaring, never zal ik dat geld aanraken en je krijgt het terug wanneer je maar wil.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:30

Eigenlijk is er geen enkel instantie meer die wij nog kunnen vertrouwen. Banken, DNB, overheden, EU, ECB, Dijsselbloem, Olli Rehn, IMF ... allemaal dingen te verbergen, want vuile handen of notoir incompetent geweest. Er is waarschijnlijk maar een select groepje dat werkelijk weet hoe we er voor staan als eurolandengroep. Volksvertegenwoordigers zitten in meerderheid vast in de belangenverstrengelingen, of zijn slaafse volgers/goedkeurstemvee van die instanties; dus de parlementen bijten zich niet vast in de zaken, en bijten dus niet door.
Het vertrouwen is volkomen aangetast.

Fijnstoffer | 07-04-13 | 22:28

Even geen complottheorieen. Simpelste verklaring: saldi-ellende komt door een back office blunder door mensen die niet meer weten hoe software van 40 jaar oud werkt. Op zich uitermate eng maar heeft niets te maken met DDos gedoe maar evenmin met sinister backoffice gesleutel. Dat ING backoffice ellende maskeert met DDos huiliehuilie is wel goede spin want journo's snappen het verschil toch niet. Ze halen zelfs raaskallende nepexperts erbij: nos.nl/video/492826-hoogleraar-geldver...

AlanTuring | 07-04-13 | 22:27

daarom heet jij ook twee cent>> teveel vertrouwen gehad in de bank waar teveel bonusklootzakjes zitten die allemaal heel overtuigend hun prietpraatjes afsteken (met wapperende klauwtjes want dat is nog meer overtuigender...)

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:27

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:19
Ghe ghe! Ik ga je bijna nog geloven ook!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:27

@Kets22 | 07-04-13 | 22:21
Even die atolletjes gebruiken als testveld voor de moab??
Het is toch maar giraal geld,.

miko | 07-04-13 | 22:26

Kets22 | 07-04-13 | 22:21 |

Dat geld staat niet statisch geparkeerd maar wordt vanuit die jurisdicties de wereld over gestuurd naar beleggingen in aandelen, obligaties e.d.

zovoklets | 07-04-13 | 22:26

@mijntweecent | 07-04-13 | 22:17
Ach banken zijn net zo corrupt als de familie van onze konINGin. En Maxima heeft toch bij een bank gewerkt? Zie wel iemand uit de binnenste krING.
Het zijn allemaal een tweetjes met onze regerING. Schandalig gewoon.


@Wolveshead | 07-04-13 | 22:16
Jeroen wie?

miko | 07-04-13 | 22:24

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:11 |

Ook jij hebt een prijs hoor. Alleen heeft blijkbaar niemand het de moeite gevonden je dat te bieden.

zovoklets | 07-04-13 | 22:24

@ CoffeePatch | 07-04-13 | 22:08

LOL! het kan dus nog erger!

@ CoJoNes | 07-04-13 | 22:11

read between the lines. natuurlijk geven ze geen f*ck om de klant.

Maar goed... iemand die redelijk wat spaargeld op de bank heeft staan is sowieso niet echt snugger om het in deze tijd te laten staan, gelet op de inflatie van 3% en box 3 verhaal (1.2%)

roverheid | 07-04-13 | 22:24

Interessant onderwerp. Zouden ze eens een stel onderzoeksjournalisten moeten op zetten, maar dan heb je wel echte terriërs nodig. Wat Van Rossem suggereert zou misschien kunnen, weet ik niet. Aan de andere kant lijkt het niet zo eenvoudig zomaar sporen te wissen. Voorlopig houd ik het op een cyber-aanval. Maar vertrouwen doe ik het verhaal van ING niet.
Wie wel trouwens.

Van Duyvenbode | 07-04-13 | 22:24

@Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:06
Alle stoplichten staan op rood. Het is een wensgedachte van mij om te denken dat het op een andere manier wel gaat. Helaas niet. Ik neem aan dat je het wel in de gaten houdt.

Resonantie | 07-04-13 | 22:24

Mailtje van vandaag:
Beste klant,

Momenteel ondervindt TransIP wederom een zware DDoS-aanval. Deze aanval is de meest recente in een reeks die zondag 24 maart startte. Helaas zijn de aanvallen sindsdien in intensiteit toegenomen en richten zich inmiddels op al onze nameservers. Onze technische staf is er echter in geslaagd om ook de meest recente aanval succesvol af te wenden.

De impact is momenteel dan ook zeer beperkt. Desondanks willen we u vanwege de toegenomen intensiteit op de hoogte houden.

We willen benadrukken dat onze medewerkers letterlijk dag en nacht werken om de mogelijke impact van deze aanvallen te minimaliseren. Hierbij wordt intensief samengewerkt met het Team High Tech Crime van het KLPD en het team digitale recherche Leiden/Den Haag.

We hopen u voor nu voldoende te hebben geïnformeerd. Via www.transnoc.nl houden we u op de hoogte van de meest actuele status.

Met vriendelijke groet,
------------
Het strekt zich niet tot banken alleen, dit is veel groter.

mijntweecent | 07-04-13 | 22:23

Mijntweecenten 22:15
Lol.
je hoeft ook helemaal niet slim te zijn om je geld tegen het hoogste rentetarief weg te zetten.
Dan rendeert het toch ook?
Belangrijkste eigenschap van een bank zou vertrouwen moeten zijn, meer niet.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:23

Op www.telegraaf.nl/ wordt momenteel zo te zien ook lekker geDDOSt.

Tijdreiziger | 07-04-13 | 22:21

Lachwekkend trouwens wij hier een beetje 4 miljard bezuinigen terwijl er 25.000 miljard geparkeerd staat niks te doen in talloze belastingparadijses. Het is duidelijk waar de crisis te vinden is in ieder geval.

Kets22 | 07-04-13 | 22:21

Welles nietes 22:16
Wat heb ik met Zalm te maken?
Weet voor mezelf dat ik goudeerlijk ben hoor.
Heb namelijk heel erg snel last van wroeging, daarom.
Liever geen schuldgevoelens dan een paar gejatte centen.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:19

miko | 07-04-13 | 22:07
Toch knap verzonnen! Ik heb er ook 1: pING pong. Die ga ik straks pogen te implementeren in een post die ook nog on topic is.

mijntweecent | 07-04-13 | 22:17

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:11
Nog ff en ik ga je Gerrit noemen hoor! ;)

*stoom uit de oren met gedachte aan eerlijke Zalm!*

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:16

@miko | 07-04-13 | 22:03
Ik kende de uitdrukking wel, voor je gaat denken dat ik deel uitmaak van de 2e Kamerkneuzenclub. Maar fijn dat je het nog weer even uitlegt, misschien leest Jeroen wel mee, hij zal je dankbaar zijn.

Wolveshead | 07-04-13 | 22:16

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:11
Je kan dan wel eerlijk zijn, maar je mist duidelijk een stukje intelligentie om mijn geld goed te laten renderen.

mijntweecent | 07-04-13 | 22:15

Eigenlijk zou iedereen mij zijn geld moeten toevertrouwen dan kan ik al dat geld met de hoogste rente wegzetten. Profiteert ook de gewone burger van de hoge rente.
Alleen de ING kan dan nog roet in het eten gooien, aan mij ligt het niet, ben eerlijk en integer tot op het bot.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:11

@roverheid | 07-04-13 | 22:05
Jij dacht serieus dat banken ook maar ene fuck geven om hun klanten met spaargeld en een betaalrekening? Wake up and smell the coffee.
Het betalingsverkeer is een moetje voor de banken en de spaarsaldi zijn alleen maar nodig om aan de Basel normen te kunnen blijven voldoen.

Basel III was voor banken een sein om de gewone klant extra hard te naaien en kosten in rekening te brengen.

CoJoNes | 07-04-13 | 22:11

Nou ja, je kan volgens mij een hele tulband van aluminiumfolie om je hoofd doen maar dan nog is er geen enkel scenario waarbij de bank gebaat is bij storingen zoals we die afgelopen week, en de afgelopen jaren eigenlijk, hebben gezien bij de ING.

Bankiers hebben prima methodes om de maatschappij hun welvaart af te romen, die zijn zelfs goed bekend bij eenieder die de moeite neemt om zich erin te verdiepen. Het is, zeker voor een bank als ING heel belangrijk dat het circus gewoon doordraait en zij zitten echt niet te wachten op 3 miljoen klagende klanten.

Ik ben trouwens zelf ook wel eens een tijdje in de financiele sector bij wat IT projecten betrokken geweest en de storingen verbazen mij niks. Zoals gewoonlijk in een hoop dienstverlenende bedrijven is er een overdaad aan middle management met geldingsdrang die niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis van zaken regelmatig blunderen. Meestal om onder tijdsdruk een nieuwe feature te implementeren om de "concurrentie" bij te blijven. En, geloof het of niet, maar die systemen bij een bank zijn nou eenmaal ff een stukje complexer dan de gemiddelde java app straat of SAP implementatie.

BlauwVanBinnen | 07-04-13 | 22:09

Coffeepatch 21;57
Dat zeg ik>> je kan het op een bank alleen maar kwijtraken.
Ze willen je centjes om ermee te speculeren, maar betalen doen ze niet aan. Zonder risico overigens, je kan doen wat je wilt, de overheid (wij) staan garant als het misloopt.
Behalve dan als je een rijke stinkerd bent, dan krijg je WEL de hoogste rente.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:07

@mijntweecent | 07-04-13 | 21:56
Rijmen en woord grapjes is niet mijn dING.

miko | 07-04-13 | 22:07

@Resonantie | 07-04-13 | 21:54
Gezien het gerommel aan de Oostkant van de globe vrees ik dat het toch neerkomt op uw laatste ingeving voor de oplossing, hoewel niemand dit hoopt lijkt mij.

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:06

Nu we het toch over die k*t bank hebben, wil ik dit toch ook ff kwijt.

Ik ontving - zoals waarschijnlijk de meeste nederlanders - onlangs fanmail van de ING. In dit schrijven deelden ze mede dat de huidige internetspaarreking binnenkort wordt omgezet naar naar een Oranje Spaarrekening.

Het komt er in het kort hierop neer dat bij deze spaarrekening het rentepercentage afhankelijk is van het spaarsaldo. Iemand die weinig spaarsaldo heeft, dan wel weinig spaart, krijgt weinig spaarrente. Een rekeninghouder die daarentegen veel spaarsaldo heeft, krijgt relatief meer rente.

De verschillende rentetarieven, bij de verschillende saldoklassen ziet er dan als volgt uit:

van € 0 tot € 5000 >>> 1.40% over het gehele saldo. van € 5000 tot € 25000 >> 1.60% over het gehele saldo.
van € 25.000 tot € 75.000 >> 1.80% over het gehele saldo.
van 75.000 tot en met €1.000.000 >>> 2.00% over het gehele saldo.

Het idee van de ING op rekeninghouders die (extra) sparen met een extra renteopslag te 'belonen' is in beginsel een prima plan. De uitwerking van het plan daarentegen, kijkende naar de bovenvermelde staffel en bijbehorende rentepercentages, is natuurlijk weer een brutaal staaltje hoe-naaien-we-onze-klanten-nog-wat-meer-in-hun kontje!

Want laten we eerlijk zijn... een bank die 1.4% rente en maximaal 2,00% rente geeft (vanaf 75.000 euro spaargeld!!!) is niet alleen hufterig bezig! Het laat ook zien dat er nog altijd HELEMAAL niets bij de banken is veranderd. Dit recente voorbeeld laat eens te meer zien dat de grootste bank van Nederland de klant he-le-maal niet centraal stelt. In de Board of Management interessert het hun geen ene f*ck. Ze zijn alleen maar bezig om hun financiele posities te versterken en dus klanten nog op allerlei mogelijke manieren een poot uit draaien!

Wat zou dan wel een eerlijk rentepercentage zijn wat de ING aan haar klanten zou moeten geven hoor ik u vragen? Wel... kijkt u hier eens naar: www.vanspaarbankveranderen.nl
De hoogste rente (zonder voorwaarden!) krijg je op dit moment bij Westland Utrecht. Daar krijg je, zoals je zelf kunt zien, nu 2,15% En nee... daarvoor hoeft u niet eerst 75.000 euro voor mee te nemen!

Nu weet u dus ook als u de volgende keer fanmail van de ING ontvangt... bij het openen van de enveloppe doet het waarschijnlijk pijn van achteren, maar dat is die ornaje leeuw die u in uw poepert neemt!

roverheid | 07-04-13 | 22:05

Dat in Cypres de computerbackups blank zijn is niet vreemd. De banken op Cyprus waren dicht (per decreet).
Maar de vermogende Russen en Arabieren vlogen linia recta door naar Londen, waar naar verluidt de filialen gewoon open bleven. Engelse banken met een vestiging naast Cypriotische banken schijnen miljoenen ponden aan kasgeld verwerkt te hebben. (waarschijnlijk zonder te tellen per cheque, anders zou de ene bank een kasgeld tekort hebben en de buurman een overschot.)

BraadWorstLul | 07-04-13 | 22:04

@Wolveshead | 07-04-13 | 21:46
Blauwdruk

miko | 07-04-13 | 22:03

@Henkestein | 07-04-13 | 21:57
Het is verschrikkelijk allemaal, maar heeft u ooit niet de beschikking gehad over uw eigen geld dat er geparkeerd stond? Hebben zij ervan gestolen? Dagenlang achtergehouden voor extra rente?

Naar mijn weten valt het wel mee, het is natuurlijk niet leuk dat andere mensen rijk worden van uw geld, maar in ruil bewaken zij het wel. Maar ik ben geen financieel expert, dus misschien snap ik er gewoon niets van.

de grote Anti | 07-04-13 | 22:02

@Henkestein | 07-04-13 | 21:57
Heb deze docu idd met stijgende verbazing zitten kijken.
We worden uiteindelijk geregeerd door vier grote accountantsbureau's. Hoe eng is dat!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 22:01

tattooboer 21:55
Ok dan, klinkt geloofwaardig, alhoewel ik er de ballen verstand van heb.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 22:01

@CoJoNes | 07-04-13 | 21:57
Konden pinnen in de supermarkt. TV kijken en blindtypend reaguren is geen succes.

CoJoNes | 07-04-13 | 21:59

@CoJoNes | 07-04-13 | 21:52
Pffff, in mei dus.

CoJoNes | 07-04-13 | 21:57

CoJoNes | 07-04-13 | 21:52 |
Bij ING krijg je al jarenlang geen rente meer op je betaalrekening, je betaalt wel een forse rente als je rood staat dat wel.

CoffeePatch | 07-04-13 | 21:57

@Watapatja | 07-04-13 | 21:43
He gatver wata,ik zeg gatver, gatver,damme wata, nee he ??

miko | 07-04-13 | 21:57

ING is slechts het topje van de ijsberg wat betreft belastingontduiking door supperrijken. Totaal is zo'n 32 triljoen (!) dollar doorgesluisd naar belanstingparadijzen over de hele wereld, een significant deel van de complete wereldeconomie.

Voor de verandering heeft Tegelicht een keer een goede docu gemaakt over dit onderwerp:
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

Ben niet zo van de aluhoedjes, maar het is toch wel duidelijk dat het volledige economische systeem compleet verrot is. De recente gelekte documenten zullen de poep flink de ventilator laten raken de komende tijd, althans laten we het hopen.

Henkestein | 07-04-13 | 21:57

@Resonantie | 07-04-13 | 21:54
koen=komen

Resonantie | 07-04-13 | 21:56

Kaas de Vies | 07-04-13 | 21:55
AmazING! You're the kING!!1!111

mijntweecent | 07-04-13 | 21:56

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:50
Het was gewoon een algoritme, stel;
je bankrekeningnummer eindigde op 12? dan werd je saldo door 4 gedeeld, eindigde het op 13 bvb, dan werd het min 45000, eindigt het op 14 dan werd het ver30voudigd, enz. Dit laat alleen zien dat het geen random gebeurtenis was.

tattooboer | 07-04-13 | 21:55

@mijntweecent | 07-04-13 | 21:53 | + 0 -
INGenieus

Kaas de Vies | 07-04-13 | 21:55

@Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:39
Solvabel maken is niet een probleem. Om de concurrentie van het westen t.o.v. Azie aan te kunnen gaan, moeten de loonkosten naar beneden. Inherent aan onze welvaart.
We koen er wel weer bovenop, op een andere manier gaat het niet. Misschien met oorlog, maar daar zit niemand op te wachten.

Resonantie | 07-04-13 | 21:54

Jeuzus ik sta helemaal paf. Nog een paar stukjes als dit en de TMG gaat duwen.

Goldberg | 07-04-13 | 21:54

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:50 |
Het natuurlijk ook het nachtspook van GS geweest zijn, overdag beetje bijklussen.

Watapatja | 07-04-13 | 21:54

Toch geweldig hoe spitsvondig sommigen met taal blijken te zijn. Ik zie mensen 'fuckING' bewust met 3 hoodletters schrijven, en 'storING'.

mijntweecent | 07-04-13 | 21:53

Als je bank nodig hebt die dingen kan regelen, ga dan naar de bank waar je nooit alleen staat. Mijn schoonvader was directeur van een hele grote regionale bank in het oosten van het land die boeiend kon vertellen hoe directie en raad van toezicht gezamenlijk de boel belazerden. Om het te verbloemen werd het open en bloot op de balans en in de jaarcijfers gezet. Daar zoekt namelijk niemand naar fraude... Zeker niet bij een niet-beursgenoteerde bank. En achteraf kun je altijd de toezichthouders en de landelijke organisatie de schuld geven dat ze niet goed opgelet hebben. Is 25 jaar and counting goed gegaan.

jan-lul-de-behanger | 07-04-13 | 21:52

Als je een dag lang onterecht rood hebt gestaan bij ING, of gewoon een lager saldo had, loop je dus renteinkomsten mis. Die rente vangt ING nu. Feitelijk zou iederen in mij een renteafrekening moeten krijgen en zien van ING, ze hebben immers het geld van jouw rekening tijdelijk tot hun beschikking gehad, onterecht.

Ben erg benieuwd of ING dat gaat doen, na verhalen van mensen die ineens niet konden in de pinnen mag duuidelijk zijn dat het niet alleen een administratief gevalletje pech was, maar dat er fysiek met tegoeden is geschoven.

CoJoNes | 07-04-13 | 21:52

Die eerste storing betekende voor sommigen geen saldo en voor anderen opeens heel veel saldo.
Bovendien waren bij sommigen dubbele bedragen afgeschreven.
Snap niet dat dat allemaal kan, een storING betekent bij mij dat het tijdelijk buiten werking is.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:50

@frank87 | 07-04-13 | 21:38
Er is een groep die het overgenomen heeft en daar moet een einde aan komen. En dat komt er ook.
Het enige bezwaar tegen een rijkspostspaarbank vind ik de bemoeienis van de staat, ambtenaren dus. Een alternatief is er m.i. helaas niet.

Resonantie | 07-04-13 | 21:49

Hehe, ik ga op google kijken naar in/verkoop van goud en struikel over duizenden INkopers.. Ja, die arme bejaarden met hun goud snappen natuurlijk niet wat er aan de hand is. Wij nemen uw goud graag over!

Hier nog wel een betrouwbare goud VERkoper.
www.texmetals.com/gold-bars/10-oz-gol...

Het lastige is alleen dat banken zo verrekte handig kunnen zijn en je ook niet al je geld kwijt bent bij een overval op je huis/whatever.

de grote Anti | 07-04-13 | 21:49

BlauwVanBinnen | 07-04-13 | 21:46 |
Het gaat er om dat we eerst niet kloppende saldo's hadden en twee dagen erna systemen van ING die onbereikbaar waren. Volgens ING door een DDoS aanval, maar Van Rossem stelt nu dat die misschien wel erg goed uit kwam om het een en ander recht te zetten. Doe er mee wat je wil.

kicktherabbit | 07-04-13 | 21:49

De Nederlandse grote banken staan helaas vrijwel boven de wet: naast het feit dat ze de politici onder controle hebben, staat ook het koningshuis aan hun kant. De politiek zou eens hard moeten ingrijpen, maar dat durven ze niet.

Avant | 07-04-13 | 21:47

Wow zover reikt mijn aluhoedje niet. Maar interessant betoog. Niet heel waarschijnlijk maar ik zou er ook niet raar van staan te kijken. Het zaakje stinkt inderdaad.

kicktherabbit | 07-04-13 | 21:47

@CoJoNes | 07-04-13 | 21:43
Het moge redelijk bekend zijn dat 2e Kamerleden hier met enige regelmaat meelezen. Kun jij voor de zekerheid even uitleggen wat een template is, voor we dat gezeik weer krijgen?

Wolveshead | 07-04-13 | 21:46

Wat een faalstukje... Je haalt de twee storingen door elkaar. "Van een DDoS gaan banksaldi niet flipperen, zoals afgelopen week wel gebeurde."
De eerste storing was ede fout van ING, dat hebben ze ook toegegeven. De tweede storing was een DDoS-aanval, waarbij de banksaldi niet veranderd zijn.
yonthe | 07-04-13 | 20:35 | + 47

Precies! hier wordt voor het gemak even allerlei info door mekaar gegooid.

Er zijn genoeg zaken bij de ING en andere banken die het verdienen om onderzocht, aangepakt en bespot te worden maar met dit stukje gooit vanrossem vooral de geloofwaardigheid van geenstijl te grabbel.

BlauwVanBinnen | 07-04-13 | 21:46

Goed stuk! Wel erg oplettende voor Geenstijl. Van DDOS gaan saldo's inderdaad niet op hol en het kwam allemaal wel heel erg goed uit voor de ING. Een beetje zoals het wel heel erg handig was voor al die grote corrupte banken dat WTC7 ook ineens in elkaar zakte. Inclusief een hoop belastend materiaal.

pokkejong | 07-04-13 | 21:43

Een andere, veelgehoorde, theorie is dat dit een oefening was voor een bankholiday. Het is namelijk statistisch onmogelijk dat de storingen van de afgelopen week toeval waren. Bovendien is er overduidelijk iets gebeurd met de mainframes van ING.

De internetbankieren en mobielbankieren apps lezen namelijk alleen maar een database uit en de saldi kunnen alleen wijzigen als er opdrachten worden uitgevoerd en er dus wijzigingen in de database plaatsvinden.

Het verhaal van een DDos is natuurlijk sowieso aperte onzin om het klootjesvolk te overbluffen met een best spannend fenomeen. ING, Rabo en ABN zijn druk bezig om hun systemen op orde te brengen voor een toekomstige bankholiday en het lijkt erop dat er geoefend is om met fondsen te schuiven volgens een Dijsselbloem template.

Er staat ons een shitstorm te wachten en als je daarvoor waarschuwt ben je een aluhoedje. So be it. Cash is king. Ik zorg er al maanden voor dat ik minstens 60% van m'n inkomen contant opneem zo gauw het op m'n rekening staat.

CoJoNes | 07-04-13 | 21:43

Het leest heel spannend weg en toch heb je het gevoel dat er geen clou is.

mijntweecent | 07-04-13 | 21:40

@yonthe | 07-04-13 | 20:35
En die DDoS is niet door de ING gestart?
Alle kranten koppen "je banksaldo klopt niet meer", dan gaat iedereen toch kijken? En het was al zo stabiel.

frank87 | 07-04-13 | 21:40

@Watapatja | 07-04-13 | 20:34
Ik ben altijd al een warm voorstander geweest van barter deals en nog steeds.Dat is de enige manier zowat om nog iets zwart te kunnen doen.Ik heb ook nog geluk dat ik wat dat betreft iets aan kan bieden.
*verleidelijk uit ogen kijkt*

miko | 07-04-13 | 21:40

Goed beschouwd heeft de overheid met het Nationaliseren van onze banken boter op de hoofden gesmeerd van ons allemaal dus! En daar mag binnenkort iedereen z'n spaargeld en z'n pensioen voor inleveren, want een leeg-geconfisqueerde bank moet wel solvabel gemaakt worden om niet om te vallen natuurlijk.
Of heb ik dat mis?... Iemand?

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:39

@Resonantie | 07-04-13 | 21:18
Het betalingsverkeer is eigenlijk de hele geschiedenis in handen van de overheid geweest (zelfs als die overheid verder niks deed). Een overheids-betaalrekening zou dus eigenlijk helemaal niet raar zijn. Een soort rijkspostspaarbank bijvoorbeeld.

frank87 | 07-04-13 | 21:38

Heeft nou niemand van jullie een pasje van de BPE (banque parlementaire d'EUp.
Wat een paupers hier.

Watapatja | 07-04-13 | 21:37

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:29 & pius | 07-04-13 | 21:29

Dan zou ik dus, mocht het geval zich voordoen, voor anderhalve maand goed zitten. Dan zou ik daarna dus pas afhankelijk zijn van: of een goed recept van de buurtching of vlezige tulpenbollen.
Als ik dan ook een coltrui aantrek (zoals die vent van de Unox-reclame) zit ik voorlopig geramd. Waar maak ik ons druk om met mijn allen?

Wolveshead | 07-04-13 | 21:36

@pius | 07-04-13 | 21:04
Heb jij geld op de bank?????

miko | 07-04-13 | 21:34

Genoeg honden en katten hier in de buurt. En ben je ook nog eens van die stront af, laat de crises maar eens komen.

joyriders | 07-04-13 | 21:34

Noh, en ik maar denken dat de servers van GS en Dumpert zo langzaam liepen omdat jullie er achter zaten.

marshmallow | 07-04-13 | 21:33

@blinde kip | 07-04-13 | 21:31

Mooi. Je weet waar je me kan vinden. Ik neem aan dat GS gewoon in de lucht blijft dan.

Wie moet de eurogeddon ander duiden, niet?

pius | 07-04-13 | 21:33

@Jopie2009 | 07-04-13 | 20:26
Gewoon door te zeggen dat het goed gaat in Nederland: de spaartegoeden lopen maar op doordat de elite op steeds meer geld zit. Alleen jammer voor Jan Modaal, dat die daar niks aan kan verdienen.

frank87 | 07-04-13 | 21:32

@pius | 07-04-13 | 21:22
Goed om te weten als ik nog een vesting met voedsel of diesel wil bestormen. Hulp kan ik altijd gebruiken en ik deel eerlijk.

blinde kip | 07-04-13 | 21:31

@Wolveshead | 07-04-13 | 21:28

Inderdaad. Het voordeel is dan wel dat de kids ( mocht je ze hebben) zich niet meer hoeven af te vragen wie er toch elke zondag het vlees niet snijd.

Want dan zitten we toch elke dag thuis.

pius | 07-04-13 | 21:29

Wolveshead 21;25
Heb dat van mijn vader gehoord>> in de tweede wereldoorlog werden veel poezen als konijn of haas verkocht... er waren weinig klagers, dus neem ik aan dat de smaak erop lijkt.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:29

@pius | 07-04-13 | 21:23
Als het zo doorgaat konden we binnenkort allemaal wel eens voor harde keuzes komen te staan. Nu zij er in mij directe omgeving tulpenbollen genoeg maar als vleeseter wil je toch graag op zondag iets te snijden hebben.

Wolveshead | 07-04-13 | 21:28

@SharpEye | 07-04-13 | 21:22
Je kan er op wachten dat dit uit de hand gaat lopen.
Zou Knot nog wel een beetje mee mogen kijken denk je?

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:27

Goed stuk @VanRossem.

Erg toevallig allemaal.
Ik ben niet van de aluhoedjes maar je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

Het geteisem staat voor niks, zoals wij inmiddels weten.

La Vie En Rose | 07-04-13 | 21:26

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:22
Ik heb inderdaad van opa vroeger ook al gehoord dat kat (mist goed bereid) einigszins op kip lijkt. Dan kan ik nog even voort mocht het uit de klauwen lopen. Van hond weet ik niet zoveel qua smaak, ik zal het binnenkort de lokale chinees eens vragen.

Wolveshead | 07-04-13 | 21:25

@thapriest | 07-04-13 | 20:54
De enigen die ten onder gaan zijn zijzelf. Kapitaal schoon je zo op, maar de bankiers gaan de bak in. Minstens.
Het is een paniekreactie omdat ze weten dat ze het haasje zijn.

Resonantie | 07-04-13 | 21:25

@blinde kip | 07-04-13 | 21:04
Mits je niks hoeft te verkopen ja,kun je best doen of beter landbouw grond. Daar komt er echt niets van bij.
*blij uitkijkt over de hectares*

miko | 07-04-13 | 21:25

Ik ben de beste bank ter wereld.
Stort het op mijn rekening en ik garandeer met mijn leven dat je alles altijd terugkrijgt.(ben serieus)
Tenzij de ING roet in het eten gooit.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:25

In Nederland kunnen de bankrekeningen best een paar dagen op slot, zo is gebleken, dus ook langer als het moet. Een goede confiscatie-oefening voor de EU.

Zoetwaterpanharing | 07-04-13 | 21:24

@Wolveshead | 07-04-13 | 21:19

Jij maakt het wel erg grafisch zo mijn waarde. Een soort 'dieren sophie's choice' is dat.

* peinst*

pius | 07-04-13 | 21:23

@Welles!Nietes!

Ja zou mij niet verbazen. Gaat om enorme bedragen/risico's waartoe RI 'exposed' is.

SharpEye | 07-04-13 | 21:22

@blinde kip | 07-04-13 | 21:19

Ik heb toegang tot allerlei 'effectieve' kringen mocht zoiets gebeuren. Zo kan ik het het beste verwoorden denk ik.

pius | 07-04-13 | 21:22

Wolveshead 21:19
Jouw kop lijkt me niet te vreten, ik ga voor de poes ( ontveld lijkt het op konijn,kwa smaak proeft niemand toch het verschil)

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:22

o/topic. Dadelijk een weer een leuk item bij wegmisbruikers. Dit keer niet "u speelt met mijn privé" maar: "u hoeft geen reclame te maken".

1+1 | 07-04-13 | 21:21

@Zzzzooooffff | 07-04-13 | 21:09
De vinger op de zere plek. U bent niet gisteren uit een ei gekropen merk ik.

Resonantie | 07-04-13 | 21:20

@pius | 07-04-13 | 21:13
Wat is lekkerder denk jij, hond of kat?

Wolveshead | 07-04-13 | 21:19

@pius | 07-04-13 | 21:13
Dan komen die kickbox moves toch goed van pas.

blinde kip | 07-04-13 | 21:19

@blinde kip | 07-04-13 | 20:55
Ik ben allergisch voor overheidsbemoeienis, maar alle banken zouden in overheids handen moeten komen. Is ook een slechte oplossing, met ambtenaren aan de macht, maar slechter dan dit kan gewoon niet.

Resonantie | 07-04-13 | 21:18

Ja, nogal. Je best doen is ook moeilijk. Houden eigenlijk weinigen vol...

jezouermoevanworden | 07-04-13 | 21:18

Zijn we er toch weer INGestonken zei Herman Kuiphof al.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:18

@jezouermoevanworden | 07-04-13 | 21:16

Het verwachtingspatroon hè. Killertje is dat.

pius | 07-04-13 | 21:17

@ pius | 07-04-13 | 20:42
Oei. Waar je in het vorige topic nog zo mooi kon rijmen, valt het nu toch gru-we-lijk tegen. Jammer...

jezouermoevanworden | 07-04-13 | 21:16

Een ontstellend plausibele uitleg, Van Rossem. Maar wat gaan we er nu mee doen?

WirMachenMusik | 07-04-13 | 21:14

Jammer dat ik mijn ING bankrekening jaren geleden al heb opgezegd, anders had ik nú alles eraf gehaald.

Koninging Beatricks | 07-04-13 | 21:14

@Wolveshead | 07-04-13 | 21:11

Ik vrees het ook. Tot er niks meer uit de pinautomaat komt, en je nergens meer naartoe kan voor je geld.

Dan is de realiteit. En wat voor eentje.

pius | 07-04-13 | 21:13

Vroeger was een bank een voornaam gebouw, met statige koeienletters stond het er dan ook>> de Amsterdam-Rotterdam bijvoorbeeld.
Er werkten ook allemaal mannetjes in pak die stilletjes ongetwijfeld ook goed werk verichtten.
Nu kan dat best zonder, het enige waar een consument op zit te wachten is een veilige, betrouwbare en makkelijke manier om op internet zijn zaakjes te kunnen regelen.
We hebben helemaal geen bank meer nodig, alleen een apparaat wat kan tellen.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:12

Al dat gegoochel met cijfers, je kunt nergens meer zeker van zijn denk ik. Zelfs al denk je het nog zo stellig te weten, it's all smoke and mirrors...

Wolveshead | 07-04-13 | 21:11

@Eelcontrast | 07-04-13 | 21:05
Zalm heeft al aangegeven de hypotheekportefeuille niet verder te willen uitbreiden. Dat worden dus kleinere leningen voor wie een huis wil -kopen- leasen. Combineer dat met verkopers die onderwater staan en van die zelfde banken niet verder mogen zakken en je kan dus nagaan dat er helemaal niks meer verkocht wordt. Op een sluwe wijze wordt zo schaarste aan woningen gecreëerd.

blinde kip | 07-04-13 | 21:10

@Uw Verzekeringsadvis | 07-04-13 | 21:05
Verhaar denkt dat ie iedereen zand in de ogen kan strooien, maar dan moet die ex banker eerder opstaan.
Hier mijn post van gister op zijn schrijfsel.
Ik kan zomaar bedenken dat het DDos & hack gedonder bij banken mogelijkheden schept voor diezelfde banken om in het vooruitzicht van de offshore leak lijst, een beetje te schuiven met geld, bedrijven en/of namen die hun bescherming verdienen wegens in standhouden van hun goed verrijkende banksysteempje, en back-up centjes voor als de simpele belasting betalende werkslaaf centjes niet meer voldoen aan de honger naar geld voor de psychopaten die bankiers nu eenmaal zijn.
Want waarom zou het één niet met het ander te maken kunnen hebben?
*dansje doet met alluhoedje op.*
Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:21 | | Reageer+ | 7

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:10

Wel een beetje een aluhoedjesverhaal....
Maar niet ondenkbaar. Geld verdiend met drugs, wapens etc. wordt witgewassen via 'respectabele' banken. De wereld zit smeriger in elkaar dan u en ik ons kunnen voorstellen.

Zzzzooooffff | 07-04-13 | 21:09

Dat in die belastingparadijzen zitten is geen nieuws, noch is het illegaal. Immoreel is het wel maar dat is iets anders. Vast staat dat niet alleen banken maar vooral ook de grote en zeer gerenomeerde accountantskantoren vuistdiep in die handel zitten. En nogmaals, het is helaas niet illegaal.

Bigi Bana Boy | 07-04-13 | 21:09

... o, en reken maar dat dit onder toezicht van de DNB en dus met oogluikende toestemming van de Nederlandse Staat gebeurt. Reken er dus maar niet op dat je überhaupt kans maakt om deze gang juridisch aan te vechten, want je wordt gemangeld door the powers that be ... (inclusief het rechterlijk apparaat in dezen).

Eelcontrast | 07-04-13 | 21:09

Volgens ING: "De beschreven activiteiten lijken gerelateerd aan voormalige trust- en private banking activiteiten. ING Trust is echter in 2007 verkocht en ING Private Banking in Azië en Zwitserland in 2009".
.
Kortom tot 4 jaar geleden dacht ING nog met u mee.

CoffeePatch | 07-04-13 | 21:09

@gyan007 | 07-04-13 | 20:56
Niet illegaal. Banken zetten gdan ewoon alle pinautomaten uit en houden een bankholiday. Bleek goed te werken in Cyprus en de betere klanten en politieke vriendjes kunnen dan via de achterdeur nog wat geld wegsmokkelen.

blinde kip | 07-04-13 | 21:07

De FB haalde Jort Keldert binnen om nog wat cash op te halen. Een half jaar later hengelde Rabobank deze terminale patiënt binnen voor een prikkie. Overigens ga ik nu eerst pinnen, even kijken of de automaat het nog doet.

joyriders | 07-04-13 | 21:06

Nog een mooie: de DSB-sjit van wurghypotheken e.a. rommel die op de balans stond worden nu door een tussenbedrijf (iov. de curatoren) met winstoogmerk doorverkocht aan banken zoals de RABO. Aangezien deze kopers meer betalen voor het pakket, dan het pakket zelf waard is, is de enige oplossing op korte termijn om deze extra lasten door te berekenen aan de mensen die aan zo'n wurghypotheek vastzitten en zodoende linksom of rechtsom uit hun huizen te flikkeren zodat deze per opbod verkocht kunnen worden en er direct gecasht kan worden. Alles wat de banken (zoals Rabo) dan nog niet hebben terugverdiend (met winst), wordt in het volgende jaar natuurlijk doorberekend in nieuwe, aan te bieden en oude, al uitstaande producten. Kortom: de portemonnee van de klant (u of ik dus). En daar komen al deze financiële jongens en meisjes dus gewoon alweer mee weg, zonder dat een haan ernaar kraait.

Eelcontrast | 07-04-13 | 21:05

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:02 |
Het verhaal komt mij ook erg bekend voor
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/...
verder gaat lezen in het boekje "Intrigeren doe je zo".

CoffeePatch | 07-04-13 | 21:05

Verhaar is een uitgerangeerde aandachtstrekker m.i.

Uw Verzekeringsadvis | 07-04-13 | 21:05

@Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:03

Lijkt me een prima idee.

pius | 07-04-13 | 21:04

@thapriest | 07-04-13 | 20:42
Of stoppen in woningen, die altijd alleen maar stijgen in prijs... oh wacht.

blinde kip | 07-04-13 | 21:04

@SharpEye | 07-04-13 | 20:48
Dus dat gaat de Nederlandse spaarde middels de beproefde template z'n spaargeld kosten. Mark my words!

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:04

zwart geld staat op een nummer,heb je het nummer,dan heb je de naam niet en andersom.
dus er moet een klokkenluider zijn,die het gekoppeld heeft.
en die heeft het voor goed geld verkocht.
als de banken dit zelf hebben gedaan,dan moet iedereen zijn geld er af halen 100% onbetrouwbaar

soledad | 07-04-13 | 21:03

Wat J. Edgar Hoover in de jaren 1920-1972 deed, doen de banken de afgelopen 20 jaar ook: Liegen en bedriegen.

Dat wat er nu bij ING gebeurt, is in scene gezet om te zien:
1. hoe de gemiddelde rekeninghouder reageert;
2. hoe ver de banken kunnen gaan;
3. welke gevolgen dit heeft.

O ja, we staan nog steeds in de beginfase van de crisis: Het ergste moet nog komen.
Met name voor Groot-Cyprus, beter bekend als Nederland.

Musset | 07-04-13 | 21:03

waarom bestaan er geen banken die zich bezighouden met alleen het betalingsverkeer?
Dan kan er ook geen bank meer failliet gaan.
Of ben ik nu te simpel?
Vast wel, het kost natuurlijk gigantisch veel geld om dat telebankieren op te zetten, dat kan nooit als mensen alleen maar geld storten en het weer opnemen.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 21:03

Heb ik gister al een hint over gegeven in het Verhaar topic.

*over volle onderbuik wrijven doet.*

Welles! Nietes! | 07-04-13 | 21:02

De oude conservatieve banken hebben geen
bestaansrecht meer sinds je via internet zelf
je zaken kan regelen. De mogelijkheden om dit
dit te doen zonder de banken met hun torenhoge
kosten zijn allang ontdekt door de bedrijven en
personen die zich dit kunnen veroorloven.

van stampij | 07-04-13 | 20:59

Telebankieren is heus wel veilig hoor mensen.
Je bent af en toe je geld kwijt, alleen als je het parkeert in een belastingparadijs is het nog veiliger.

Terpen-tijn | 07-04-13 | 20:59

Is het eigenlijk illegaal om groepen of individuen tot bankrun op te roepen?

gyan007 | 07-04-13 | 20:56

Er waren dus twee storingen bij de ing>> eentje zonder en eentje met d-d-ddddddddos.
Binnen drie dagen.
Waarom geloof ik dat nou niet?

Terpen-tijn | 07-04-13 | 20:55

@Resonantie | 07-04-13 | 20:38
En dan nog te bedenken dat toen de ABN-Amro omviel ze bij de RABO zeiden dat zij hun zaakjes wel goed op orde hadden. Mooi weer spelen is het enige wat ze nog kunnen.
Let maar op dat het slechte nieuws zoals nog komende massa-ontslagen gedoseerd wordt om het niet te erg laten lijken. Wie 50+ is en bij de bank werkt, moet zich zorgen maken.

blinde kip | 07-04-13 | 20:55

@Resonantie | 07-04-13 | 20:38
Samen ten onder gaan, dat is ons idee.

thapriest | 07-04-13 | 20:54

Watapatja | 07-04-13 | 20:38 | + 1
Zolang ik nog gewoon mijn rekeningen betaal zie je geen deurwaarder bij mij op de stoep. Ik doe alleen een ding en zorg dat ik geen cent op de bank heb staan. Ik vertrouw namelijk de banken voor geen meter.

joyriders | 07-04-13 | 20:50

Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat RABO International zoveel rotzooi op de balans heeft staan, dat het onvermijdelijk is dat ze ook een bailout krijgt. Let maar op.

SharpEye | 07-04-13 | 20:48

Idd een kletskous artiekel.
Ik ben zelf overgestapt naar een vermogensbank in Genève, omdat de ING geen contacten had op gebied van belasting paradijzen.... Nu is alles goed geregeld. Helaas heb ik nu wel 9 verschillende bank rekeningen...

Glas Koning | 07-04-13 | 20:47

Als je een beetje opgelet had, had je kunnen lezen dat die eerste storing gewoon een fout van ING zelf was, die storing daarna (vrijdag) was pas het gevolg van een DDos...

No2Religion | 07-04-13 | 20:46

*oranje alu hoedje opzoeken doet*

Dhr. W. Anhoop | 07-04-13 | 20:44

@Santtulainen | 07-04-13 | 20:35

Slecht idee. Als die bank opgedoekt wordt, mag je de schuld, indien er gebrek is aan overname, aan een curator gaan voldoen. Succes!

ZKH EénOog | 07-04-13 | 20:43

Santtulainen | 07-04-13 | 20:35 |

Aha... met uw mededeling geeft u aan geen aanhanger van de pvv te zijn. U graait weliswaar negatief, maar een graaier is een graaier. En die kent de pvv niet.
Ik heet u derhalve welkom en wens u hier veel succes en een sterke maag.

Skunk57 | 07-04-13 | 20:43

Oh, mocht je bijkans nog +100k op een nederlandse bank hebben staan, is het niet onverstandig dit elders veilig te stellen.

thapriest | 07-04-13 | 20:42

De INGay

pius | 07-04-13 | 20:42

"... Terwijl het helemaal geen nieuws is dat ING deze vorm van maatschappelijk onverantwoord ondernemen al jaren hanteert..."

Al is een vlucht naar een belastingparadijs niets meer dan het ontwijken van ons maatschappelijk onverantwoorde belastingstelsel, mede omdat onze overheid uitgerekend voor buitenlandse grootverdienende concurrenten een belastingparadijs en dus oneerlijke concurrentie heeft geschapen. Laten we dat vooral niet vergeten.

Verder: JA! We worden onnodig bang gemaakt en voorgelogen. Moge banken in het algemeen ongezien de tyfus genieten.

ZKH EénOog | 07-04-13 | 20:42

yonthe | 07-04-13 | 20:35
Een van de eerste regels die ik mijn kinderen bijbreng:
"Niet alles geloven wat je leest en hoort"

BedrijfsTijgerT | 07-04-13 | 20:42

Waar is ons Lakemannetje?

dubbeljoe | 07-04-13 | 20:40

Rook, vuur enzo...

majorkingkong | 07-04-13 | 20:40

Vond het vorige topic veel leuker

jezouermoevanworden | 07-04-13 | 20:40

joyriders | 07-04-13 | 20:37 |
Daar denken deurwaarders anders over.

Watapatja | 07-04-13 | 20:38

@blinde kip | 07-04-13 | 20:34
Helemaal juist, de Rabo is de terminale patiënt in de bankenwereld. Tot hun nek in de vastgoed bubble.

Resonantie | 07-04-13 | 20:38

Het kan mij geen fuck meer boeien. Ik sta momenteel rood, valt er ook niks meer te halen.

joyriders | 07-04-13 | 20:37

Op dit niveau gebeurt er helemaal niets of de staat weet er vanaf. Geen ruk.
Vwb het artikel in de Trouw, ook dat is bekend.
Denk ik, weet het niet zeker.

Resonantie | 07-04-13 | 20:36

Piet van Schwaffelen | 07-04-13 | 20:34 |
De kleine spaarders wel, maar Rehn was duidelijk gisteren.

Watapatja | 07-04-13 | 20:36

Ik sta 900 euro in de min bij de ING dus doek die bank maar op.

Santtulainen | 07-04-13 | 20:35

"Geachte klant,

Onlangs heeft onze gegevens blijkt dat uw ING rekening mogelijk gemaakt door
een derde partij illegale binnenkomst.

De veiligheid van uw account is onze primaire zorg, daarom besloten om
toegang tot uw account tijdelijk te beperken. Om volledige toegang tot uw account moet u uw
gegevens te herstellen om te bevestigen via de link: Klik hier

Zodra uw gegevens door ons zijn gecontroleerd en bevestigd, zult u zo spoedig
mogelijk bericht van ons en zal toegang tot uw account volledig
hersteld. Wij danken u voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,"

Simon de Danser | 07-04-13 | 20:35

Een dag geen doembericht van Van Rossem is een dag niet geleefd natuurlijk. Jammer dat er hier beweerd wordt dat ING zou beweren dat de saldo's niet klopten vanwege een DDos. ING heeft aangegeven dat dit kwam omdat bedragen dubbel werden afgeschreven. Next.

Asmodean | 07-04-13 | 20:35

Wat een faalstukje... Je haalt de twee storingen door elkaar. "Van een DDoS gaan banksaldi niet flipperen, zoals afgelopen week wel gebeurde."

De eerste storing was ede fout van ING, dat hebben ze ook toegegeven. De tweede storing was een DDoS-aanval, waarbij de banksaldi niet veranderd zijn.

yonthe | 07-04-13 | 20:35

Zijn de namen van de zwartspaarders nu nog steeds niet gepubliceerd?

eerstneukendanpraten | 07-04-13 | 20:35

Op Goede Vrijdag, zaterdag, zondag en 2e Paasdagen zaten alle banken in de EUSSR volledig op slot. Geen enkele transactie was mogelijk tijdens deze verplichte 4-daagse bankblokkade. Wat zullen de shredders en 'delete all software' hard gedraaid hebben. Ja en dan kan er op dinsdag wel een storing ontstaan, als je zo hebt lopen uitvreten en rommelen aan de software. Jongens, vertrouw allemaal op de banken! Je geld staat er veilig, echt waar.

Piet van Schwaffelen | 07-04-13 | 20:34

miko | 07-04-13 | 20:32 |
Wij rekenen thuis al af in natura.

Watapatja | 07-04-13 | 20:34

Reken maar dat onze banken vuistdiep in de belastingparadijzenschandaal zitten. Met de exposure die ze hebben, weten ze van ellende niet waar ze nu het geld vandaan moeten halen. Hogere hypotheekrente? Blok heeft nu eindelijk toegegeven dat het komt omdat buitenlandse banken onze financiële situatie niet vertrouwen. Nog talloze afschrijvingen op vastgoed zullen volgen en de RABO zal nog verrassend vaak in het nieuws komen het komende jaar. Dat wordt schrapen voor de bankiers.

blinde kip | 07-04-13 | 20:34

@Jopie2009 | 07-04-13 | 20:26
Iedereen moet NU zijn geld omzetten in goederen. Ingeblikte zooi, gereedschappen en noem maar op. Dan over gaan op ruil handel met de prijskaartjes als waarde indicators.In no time geld niets waard en de mensen met grote hoeveelheden geld maar geen goederen hebben niets.
Mooi he ?? Dromen.

miko | 07-04-13 | 20:32

Goh wat een technisch stukje...

John McClane | 07-04-13 | 20:32

Mis ook nog steeds €1,36 na de storing.
Ga ik niet voor bellen, want ING is alleen te bereiken voor €0,10 per minuut. Rechtzetten gaat me meer kosten dan de geleden schade.

Bo Dreksma | 07-04-13 | 20:32

@smdyasc | 07-04-13 | 20:27
Banken, overheid, één pot nat. Of droog, for that matter.

Dömper | 07-04-13 | 20:30

Het ontwikkelen van de software gebeurt door een derde, al die banken draaiden dezelfde foute update. Wie is schuldig, VCD, Atos Origin, SAP etc.

Watapatja | 07-04-13 | 20:30

Interessante en plausibele theorie, maar er waren toch ook storingen in UK of VS?
Ik bedoel, dat maakte het nog iets toevalliger.

Einde van de Domheid | 07-04-13 | 20:29

raak ! zaakje stinkt net zo hard als verloren pdf jes

(c)ZWITSUL | 07-04-13 | 20:29

Dit was gewoon een test om te kijken hoe men reageerde. Er was geen noemenswaardige bankrun dus u, de burger heeft zich voorbeeldig gedragen in tegenstelling tot stoute Europeanen op het provincie eiland Cyprus.
Als dank, volgt de bankpasbijdrage iets eerder en is hij natuurlijk weer hoger dan voorgaande jaren. Die dure reclames moeten ergens van betaald worden, nietwaar?

blinde kip | 07-04-13 | 20:28

Door de digitale shredder halen? En dan ook de gegevens van je eigen klanten wissen zodat de bank noch de klant weet hoeveel ,wat en ,waar hij heeft?
Hmm dat geloof ik pas als de eerste ING directeur met italiaanse sokken word gevonden.

miko | 07-04-13 | 20:28

Je kunt ook de simpele vraag stellen, waarom zouden we de banken vertrouwen? We weten sowieso dat onze overheid dat vertrouwen niet verdient.

smdyasc | 07-04-13 | 20:27

Het geld is op mensen en de elite heeft het in tax havens veilig gesteld. Er moet alleen nog even bekeken worden hoe deze boodschap met het nederlandsche volk gecommuniceerd dient te worden.

Jopie2009 | 07-04-13 | 20:26

Het is dat er bij mij niks meer te bankrunnen valt anders zou ik het doen!

schoon-schip-maken | 07-04-13 | 20:25

Ja, en zo is gras groen en de lucht blauw(meestal).

Iedere weldenkende burger kan aan z'n water aanvoelen dat er iets niet pluis was met die storingen. En wedden dat er volgende week nog enkele zijn, om de losse eindjes aan elkaar te knopen.

thapriest | 07-04-13 | 20:25

Het DGS staat op klappen mensen, Rabobank binnenkort in de problemen. Read my lipps!

Jopie2009 | 07-04-13 | 20:24

FuckING bankrun!

Dömper | 07-04-13 | 20:23

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken