Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De toekomst is niet wat het geweest is

scifivoorhetgewinBent u in staat zich een voorstelling van de wereld in 2023 te maken? Is er überhaupt iemand die in staat is zich een voorstelling van de wereld in 2013 te maken? Daniel Lemire doet een poging om te zoeken de nieuwe sci-fi visionairs van onze tijd. Kent u Daniel Lemire? Nee, wij ook niet. Is een Canadese blogger uit Montreal, niet heel bekend, eigenlijk. Maar dat geeft niet. Want Lemire heeft wel een bazenblog geschreven. Titel: We need to get a lot better at imagining the future. Opening: de wereld van nu was tien jaar geleden volkomen onbekend. Dat is een feit. Maar als de technologische ontwikkeling in dit tempo blijft versnellen, hoe ziet de wereld er dan in 2023 uit? We hebben geen idee, omdat de laatste twee decennia plotsklaps alle creatieve, vooruitstrevende en visionaire sci-fi schrijvers zijn verdwenen. Met gevolgen. Lemire: "if scifi writers fail to imagine our future, regular workers are bound to think that whatever they do now will still be needed in 10 or 20 years. And their reaction is entirely predictable: point out the obvious limitations of whatever new technology could threaten their livelihood." Klopt, kijk maar naar de krampachtigheid waarmee oude media, de entertainmentindustrie en corporaties vasthouden aan klassieke verdienmodellen en daarmee innovatie verstoren. Maar gefundeerd dromen over een betere toekomst heeft nog een mooie bijkomstigheid. Er is vandaag de dag geen probleem wat in de toekomst niet met technologische vernieuwing opgelost kan worden. Gaat sci-fi de wereld redden? Nee. Maar visie, geloof en vertrouwen in technologie wel. En de fantasie van sci-fi draagt daar aan bij. Enige puntje van kritiek op Lemire: technologische vooruitgang is redelijk exponentieel, maar menselijke vooruitgang hapert al eeuwenlang behoorlijk. Tja. Een mensheid die zich geen betere wereld kan voorstellen en zich geen goede vragen kan stellen over die toekomst, is gedoemd uit te sterven.

Reaguursels

Inloggen

Johnny Quid | 06-04-13 | 20:29 | Link | 183 reacties |

'Matthijs is scherp en geestig, maar bovenal vals en uitermate achterbaks.'

nou quid, daar sta je dan met je broek op je knieen en je puddingbuks in je handen.....

dekogelkwamvanlinks | 07-04-13 | 20:59

Wat nou innovatie. Vind het wel welletjes geweest. Veel werk is door machines overgenomen en dat is vaak geen vooruitgang, behalve dan voor de portemonnee van deze en gene. Straks geen bibliothecarissen meer, cassières meer, alle loketten dicht, misschien ook geen busschauffeurs of treinconducteurs meer soms. Gezellig, hoor.

Esprit77 | 07-04-13 | 14:48

Tja, hoe moet je nou reaguurselen op zo'n waterdicht stuk. Had je niet iets aan mijn verbeelding over kunnen laten!

Waar_moet_het_heen | 07-04-13 | 14:28

Asimov was briljant. Meer dan Clarke, die erg steunde op al bestaande ontwikkelingen en theorieën, Asimov fantaseerde veel verder. Zijn rolwegen in Caves of steel zijn een sublieme vondst. Het systeem lijkt in de praktijk nooit te kunnen werken, maar zijn mensen uit de toekomst hebben er mee om leren gaan. Hetzelfde zie je met het moderne vervoer, ten opzichte van de trage paard en wagens uit de middeleeuwen.
21ste eeuwse SF lijkt alleen nog maar over neurobots te gaan, de nadruk wordt heel erg op techniek gelegd. Ik lees toch liever Eric Frank Russell, Theodore Sturgeon en Jack Vance. Vooral bij Vance heb je geen idee hoe zijn ruimteschepen er uitzien en wat hun afstandverkortende aandrijving is, maar het is gewoon Gáán en galactisch-exotische avonturen beleven.

dedeurs | 07-04-13 | 13:26

Wat een onrealistisch toekomstbeeld. Realistischer is te denken dat vanwege de angst voor innovatie we zonder gas, water en elektriciteit komen te zitten waardoor de hele mensheid naar de klote gaat en de aarde weer zal kunnen floreren. Aan elke grote era van de mens zit een einde, en waarschijnlijk ook aan de onze. Opgeruimd staat netjes.

Andi | 07-04-13 | 12:01

Sinds wanneer leest Quid SciFi, ik dacht dat hij alleen de bijbel las.
Zijn eigen woorden in SnooZe:
Matthijs van den Beukel (echte naam Quid) in 2006 (Snooze Magazine, maart 2006): “... Persoonlijk snap ik niet zo heel veel van dit leven. Het gaat prima met me, dat is het probleem niet, maar het is niet dat ik de illusie heb heel veel controle te hebben over de dingen die het leven me aanbiedt/ aandoet. Het idee dat God af en toe mijn ogen opent om te voorkomen dat ik dingen mis of dreig de verkeerde keuzes te maken, stemt mij wel gerust, eigenlijk...”

RechtseRakker007 | 07-04-13 | 11:31

Voor ons mensen zal eeuwig gelden: De toekomst bestaat niet,behalve dan het vooruitzicht van zijn dood. Ook de blik naar het begin is ijdel volgens Edwin Arnolds "licht van Azië : "Meet met woorden niet het onmeetbare.De schrift zegt,dat in de aanvang niets bestond dan het Brahma,peinzend in een donkere nacht.Het is vruchteloos naar dat begin de blik te slaan.Hier tracht vergeefs het sterfelijk oog nog een licht te zien.Niets speurt er het menselijk brein.Hoe menig gordijn ook weggenomen wordt,het laatste gordijn bedekt wat niemand weet."

Dolphi | 07-04-13 | 10:33

karl Popper: "no society can predict, scientifically, its own future states of knowledge" Maar het kan nog leuk zijn natuurlijk!....

DeLiberaleLulhannes | 07-04-13 | 10:27

Ik ben een tijd geleden fervent opzoek geweest naar goede, moderne science fiction. Eindelijk dacht ik wat gevonden te hebben, maar ik had het beste boek van de man als eerste gelezen. Daarna ging het enorm hard bergafwaarts. Eigenlijk was het niet veel meer dan propaganda.

Dus ik ben weer even klaar met de zoektocht. Er zijn nog veel iconische werken uit het verleden die ik nog te lezen heb. En de meeste zijn relevanter dan de troep die uit de pennen van moderne schrijvers komt.

Piet van het Padje | 07-04-13 | 10:26

Inderdaad. Ik had tien jaar geleden niet kunnen voorzien wat voor ellende die EU is geworden.

Der Schnitzeljäger | 07-04-13 | 08:54

-weggejorist-

miknic | 07-04-13 | 08:47

'Burgeroorlog', als het zo door blijft gaan.
Of een oorlog tussen machten/ideologieën/klassen, of een oorlog tussen de Federale Staten van Europa, waarmee de VS zich weer gaan bemoeien, Rusland die inmenging in hun Europa weer niet pikt, de moslims succesvol hun eigen Europese moslimbroederschap hebben opgericht, China, Japan, India etc. zich vol overgave storten op FSE's buitenlandse belangen etc. etc. etc....

WOIII

Ven1V1d1V1c1 | 07-04-13 | 08:45

Beam me up, scotty

Boze massa | 07-04-13 | 07:08

Essentieel voor de toekomst van dit land: alvorens u de kans krijgt mogelijk sinistere en snode plannetjes te verzinnen en uit te voeren, en daarmee verschrikkelijke ravages in de samenleving aan te richten, test uw empathische vermogen:
Quizfarm: quizfarm.com/quizzes/new/Pangelic/are-...
En wat voor soort empath bent u:
Quizfarm: quizfarm.com/quizzes/new/Pangelic/what...
Verdomd, ben een gecertificeerde empath en een judge. Esprit77 mag door naar de volgende rondes.

Esprit77 | 07-04-13 | 05:55

Een verandering is niet altijd een verbetering. Door teveel geld heeft men veel verprutst. Doet men trouwens nog steeds. Mensen functioneren bijv. beter in kleine ziekenhuizen dan in grote en toch blijft men ze sluiten, en trekt men weer een groot gebouw op. Conclusie: de mens wordt niet slimmer, maar dommer.

Esprit77 | 07-04-13 | 05:02

Oh en over tijdreizen: "People assume that time is a strict progression of cause to effect, but actually — from a non-linear, non-subjective viewpoint — it's more like a big ball of wibbly-wobbly... timey-wimey... stuff."

Wilhelm II | 07-04-13 | 04:05

tattooboer | 07-04-13 | 02:51 |
maar daarmee beantwoord je niet mijn vraag he.
--------------------
Dat klopt, maar ik kan daar eigenlijk niet meer op antwoorden dat ik niets uitsluit, het tegendeel sowieso niet kan bewijzen (althans niet met redeneren), maar dat het me wel zeer onwaarschijnlijk lijkt.

WirMachenMusik | 07-04-13 | 03:44

@Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:49
Een ander een prutser noemen vanwege een andere weerstand tegen mooie ogen vind ik ongefundeert.
Vooral erg oppervlakkig eigenlijk.
Vrouwen ogen zijn er niet voor empathie maar voor
voortplanting. zo simpel.

tattooboer | 07-04-13 | 02:54

@WirMachenMusik | 07-04-13 | 01:49
je relaas is van alle tijden en bevind zich zelfs binnen de tijdspan en belevenis van een enkel individu.
maar daarmee beantwoord je niet mijn vraag he.

tattooboer | 07-04-13 | 02:51

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 02:31 |
LOL ;-)

WirMachenMusik | 07-04-13 | 02:49

Nogmaals truste.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 02:35

@WirMachenMusik | 07-04-13 | 02:16
Daarom heeft straffen bij je ook geen zin, dat vind je te fijn. ;)
Daarom heb ik het nagelaten.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 02:31

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 02:11 |
Je hebt wel beloofd dat ik ze op m'n flikker zou krijgen, niet wetend dat ik een geestelijk masochist ben ;-)

WirMachenMusik | 07-04-13 | 02:16

Wanneer niemand ooit je naam roept, is de toekomst gedoemd uit te sterven.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 02:11

Wedstrijdkrokodil | 07-04-13 | 01:42 |
Zal kunstmatige intelligentie eindelijk volwassen worden?
-----------------
Precies daar verwacht ik eigenlijk de volgende quantensprong.
Maar dat dacht ik zo'n 25 jaar geleden toen ik bezig was met zelf expert-systems te programmeren in LISP, ook al.

WirMachenMusik | 07-04-13 | 02:11

*uit*

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:59

De grootste technologische vooruitgang in 2023 is het bestrijken van een wilgenhut met leem zodat je ook bij regen droog zit.

De Geus | 07-04-13 | 01:58

@Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 21:37
Het hedendaagse Nederland in een notendop. Hulde!

wakkere_nederlander | 07-04-13 | 01:55

@tattooboer | 07-04-13 | 01:39
Kijk maar eens een vrouw diep en lang in de ogen, dan weet je genoeg.
Empathische prutser.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:49

tattooboer | 07-04-13 | 01:39 |
Begrijp nou toch eens wat ik bedoel. In bepaalde tijdsperiodes zie je mensen als door een virus aangetast resigneren mbt het vinden van (materieel) geluk en rechtvaardigheid in dit leven en dan ontvankelijk worden voor hoop/geloof in een hiernamaals.
Dat heeft niets met rationaliteit te maken en evenmin met mijn persoonlijke metafysische oriëntatie.

WirMachenMusik | 07-04-13 | 01:49

Moderne sf gaat over complexe samenlevingen. Alastar Reynolds en China Mieville zijn grote namen in dat genre. Daarin zal m.i. de grootste uitdaging zitten. Hoe houd je een samenleving in stand als diezelfde samenleving voor een belangrijk deel van de deelnemers te complex is geworden. Ik denk dat er weleens twee samenlevingen kunnen ontstaan. Een waarin de deelnemers de technologische vooruitgang na jagen en er actie aan deelnemen en een communeachtige samenleving waarin de deelnemers hun eigen groenten in de grond stoppen en bezit met elkaar delen.

henriette | 07-04-13 | 01:43

@tattooboer | 07-04-13 | 01:39
Ik benieuwd hoe WMM hierop reageert.
*haalt bier*

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:42

Een jaar of tien is goed te overzien. Er zullen zich net zo weinig werkelijke veranderingen aandienen als gedurende de afgelopen tien jaar. Revolutionaire ontwikkelingen geschieden eens in de paar honderd jaar. De uitvinding en verspreiding van Internet was het laatste wapenfeit en dus gaat er voorlopig echt helemaal niets spannends gebeuren.

Wat we meemaken is evolutie van bestaande technologie. Websites werden webapplicaties. TV's werden plat. De telefoon werd draagbaar. Allemaal voorbeelden van evolutie maar in geen enkel opzicht werkelijk vernieuwend.

Het misverstand wat uit de weg geruimd dient te worden is de veronderstelling dat technologische vernieuwingen vanzelf plaatsvinden als er maar genoeg tijd verstrijkt. Dat is totale onzin en niet te bewijzen. Om vooruit te komen is veel meer nodig. De Middeleeuwen was een periode van zo'n 1000 jaar waarin echt helemaal niets veranderd is. Er is kruisbestuiving tussen aparte technologieën en culturen nodig om nieuwe zaken te laten ontspruiten. Zonder zo'n wisselwerking is er geen drijvende kracht om tot compleet nieuwe ontwikkelingen te komen. En juist omdat de moderne wereld inmiddels zo klein is geworden dat iedereen alles van elkaar reeds weet kun je hier minder van verwachten dan voorheen.

Vooruitblikken op een wat langere periode, zeg 30 jaar, is al interessanter. Zal Moore's law nog steeds van kracht zijn? Zal kunstmatige intelligentie eindelijk volwassen worden?

Wedstrijdkrokodil | 07-04-13 | 01:42

@WirMachenMusik | 07-04-13 | 01:30
Kan jij mij bewijzen dat jou ziel niet gewoon op de plek van sterven blijft
?
ik bedoel, echt gewoon daar, waar je doodgaat, je ziel, die alles meekrijgt, alles hoort en Ziet, zich niet kan wegbewegen en daar blijft tot de tijd en ruimte zichzelf kapottrekt?
Kan je bewijzen dat dat niet zo is?
Kill he? maar misschien is dat zo.

tattooboer | 07-04-13 | 01:39

@WirMachenMusik | 07-04-13 | 01:30
Ik ga even roken en zuipen. Daarna krijg je op je flikker.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:32

Ik voorspel een heropleving in de oriëntatie op een hiernamaals. Dus resignatie mbt geluk hier en hoop op een beter leven hierna. De van viriliteit uit zijn voegen barstende islam gaat daarin het zwalkende christendom verslaan.
Zelf ben ik overigens nog lang niet zover, en hoop op nooit ;-)
Of heb ik het nu niet over een technologische ontwikkeling?

WirMachenMusik | 07-04-13 | 01:30

sourceforge.net/projects/peerguardian/...
deze is gemaakt door geeks van NASA, het kan ranges van miljoenen ip's tegen houden, met één klik van de knop.
het zou voldoende moeten zijn.

tattooboer | 07-04-13 | 01:13

@Esprit77 | 07-04-13 | 00:54
Slaap lekker.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:13

@tattooboer | 07-04-13 | 01:02
Haha mafkees. Ik ben pro-israel en kan er wel wat tegen doen.
Nu jij het vizier op een kier zetten.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 01:07

Word er hier doorgeluld over de aanval op Israël door alle arabieren of niet?
Wat gaan we er tegen doen?

tattooboer | 07-04-13 | 01:02

@Esprit77 | 07-04-13 | 00:54
De geest is veul sterker dan machines, van het ene keurslijf naar het andere gaat niet gebeuren. We zijn er zelf bij immers.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 00:59

@Esprit77 | 07-04-13 | 00:27
Weet wel dat het zelbeschikkingsrecht heilig is.
Jou plempsel raakt me diep.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 00:47

De wereld an inderdaad wel weer een nieuwe 1984 gebruiken. De oude leven we nu in. En anders wat meer Asimov. Misschien is het trouwens niet eens het gebrek aan sci-fi wat ons nekt, maar gebrek aan mensen die nog willen en kunnen lezen. In sommige oude werkjes werd uiteengezet dat onze industriele en technologische revoluties onze levensstandaarden zouden verhogen en mensen collectief meer vrije tijd zouden krijgen door inzet van robots. Tijd wat je eventueel lezend door zou kunnen brengen. Niemand vermoedde echter dat we in een ratrace en tredmolentje van de industrie zouden belanden, behalve de dystopisten.

Kromst | 07-04-13 | 00:42

Vraag het aan de PvdA. Die wist altijd goed hoe de toekomst er uit moest zien. NOT.

ad melkert | 07-04-13 | 00:36

Mijn oma en opa leefden in wereld die heeel anders was dan die van mij. Ga eens na wat er in 50 jaar veranderd is. Van een gezin met 16 kinderen in een voor tussen-achter-woning zonder tv of internet. De wereld bestond eigenlijk uit de straat en nog wat straten eromheen. Verder was niemand ooit geweest.

Markiezin de Sade | 07-04-13 | 00:27

@Ongebluste kalk. Dat is dan verkeerd begrepen. Heb het over de samenleving als experiment, waar een individu proefkonijn van is zonder het te beseffen. Dan valt ook het zelfbeschikkingsrecht weg. Proefkonijn zijn we trouwens al voortdurend. Kijk maar naar de invloed van politiek en media.

Esprit77 | 07-04-13 | 00:27

Mijn oma en opa leefden in wereld die heeel anders was dan die van mij. Ga eens na wat er in 50 jaar veranderd is. Van een gezin met 16 kinderen in een voor tussen-achter-woning zonder tv of internet. De wereld bestond eigenlijk uit de straat en nog wat straten eromheen. Verder was niemand ooit geweest.

Markiezin de Sade | 07-04-13 | 00:27

Mijn oma en opa leefden in wereld die heeel anders was dan die van mij. Ga eens na wat er in 50 jaar veranderd is. Van een gezin met 16 kinderen in een voor tussen-achter-woning zonder tv of internet. De wereld bestond eigenlijk uit de straat en nog wat straten eromheen. Verder was niemand ooit geweest.

Markiezin de Sade | 07-04-13 | 00:27

@Esprit77 | 07-04-13 | 00:07
Wat een onzin verhaal. Wanneer dat zo is heeft het individu zelf beschikkingsrecht over de experimenten. Gaat het foudt, eigen schuld.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 00:12

Keyissue in 2023 is de wereldolieproductie (en aangezien alles direct op gaat dus ook de olieconsumptie). We zitten nu op pak weg 90Mbd en ik gok tegen die tijd <70Mbd. Dat houdt dus in post-SHTF. Ik denk dat de bevolkingsgroei op aarde ongeveer tot stilstand is gekomen. Oorzaak: gebrek aan voedsel, sociale onrust en oorlog. Het is kut in 2023!

synchronicity | 07-04-13 | 00:08

De toekomst ziet er uitstekend uit. Vooral voor de wetenschap. Ook ons land is een aantrekkelijk laboratorium, overzichtelijk, genoeg gehoorzame proefkonijnen, die wel bereid zijn om tegen een kleine vergoeding of verwoesting van hun leven zonder vergoeding mede te werken aan het volgende experiment dat op hun bestaan wordt losgelaten.

Esprit77 | 07-04-13 | 00:07

In 2023 weet mijn Benz waar ik naartoe wil rijden, dat ding kan dan in mijn hoofd kijken, ik heb medelij met die auto.
Voor de rest blijft het een stuk blik. Liefde krijg je er niet van. Techniek neem je niet mee naar bed.

Ongeblustekalk | 07-04-13 | 00:03

Eigenlijk is het eenvoudig samen te vatten. Niets is accuraat te voorspellen, vanwege het Butterfly Effect.

dedeurs | 06-04-13 | 23:17

@Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 23:04
Nee, dat is wat er nu onder ieders ogen gebeurt.
Ieder voor zich, de rest zoekt het maar uit.
Van hoog tot laag, iedereen doet mee.
Zitten we uiteindelijk toch nog allemaal in hetzelfde hokje.

Jackanders | 06-04-13 | 23:13

de grote Anti | 06-04-13 | 22:47 |
Whahaha, geweldig! Dat ding moet ik ook hebben :P

JackRyan | 06-04-13 | 23:08

Jackanders | 06-04-13 | 22:54
Dat is een sociologische schets van de toekomst. Hoewel Orwell daar ook aan refereerde, gaat het bij SF toch vooral om de technologische verkenningen?

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 23:04

Ik houd 't op zombies

FakeAlexJones | 06-04-13 | 22:54

@Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:29
Mijn visie voor de komende 10 jaar is dat men steeds meer, misschien wel meer dan ooit, voor zichzelf en de directe omgeving gaat kiezen.
Jarenlang ontkennen van allerlei problemen maakt dat mensen aan beide kanten van de streep zichzelf ingraven in de eigen veilige omgeving.
De hakken in het zand zetten, kont tegen de krib, geef het maar een naam.
Nou ja, je ziet het toch gebeuren onder je eigen ogen, of niet?

Jackanders | 06-04-13 | 22:54

Technologisch gaan we vooruit maar kwa mentaliteit is de mensheid gewoon nog een aap.

Zzzzooooffff | 06-04-13 | 22:49

De mentale diversiteit mbt arbeidsethos. Het toenemend gebrek aan zelfvertrouwen. Het gevoel van machteloosheid tov incompetente bestuurders. Het relatief gebrek aan bewondering voor maatschappelijke high-achievers en ondernemende karakters in vergelijking met die voor popsterren/voetballers. Het multiculfiasco en onderwijsnivellering.
Dit soort aspecten worden belangrijkere determinanten van onze toekomstige welzijn dan technologie.

WirMachenMusik | 06-04-13 | 22:39

@Van Duyvenbode | 06-04-13 | 22:25
daar hadden ze het in de koude oorlog ook al de hele tijd over. Je zit zeker nog steeds in een schuilkelder te reaguren. Maar maandag komt je voorspelling toch uit: de baas van de Russen komt ons laten binnenvallen..

arie181818 | 06-04-13 | 22:37

@JackRyan | 06-04-13 | 22:32
Ja echt, kan ik alles uitzetten door op een knopje te drukken? *BOOOOOEEM!* Sorry, verkeerde knopje.

de grote Anti | 06-04-13 | 22:34

de grote Anti | 06-04-13 | 22:26 |
Oh, en vergeet niet. Al die high-tech shit kun je ook gewoon uitzetten door op het knopje te drukken. Werkt soms heel rustgevend. Net als al die mensen die altijd maar zeuren over wat er op tv is, gewoon uitzetten dat ding. Zo simpel.

JackRyan | 06-04-13 | 22:32

@JackRyan | 06-04-13 | 22:29
Je denkt toch niet dat ik zo dom ben de locatie te verklappen huh.. Voor je het weet staan er een paar honderd hippies met hun high-tech aspiraties voor de pport.

de grote Anti | 06-04-13 | 22:31

Jackanders | 06-04-13 | 22:22 |
Als je trends en ontwikkelingen wilt duiden dan ontkom je niet aan categoriseren. Ik ben benieuwd hoe jouw visie is voor de komende 10 jaar als je dit doet op basis van het principe dat iedereen uniek is.

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:29

de grote Anti | 06-04-13 | 22:26 |
Waarom zou ik naar jouw kasteel willen komen? Nu maak je me toch benieuwd, welk kasteel wordt het? Een luchtkasteel misschien?

JackRyan | 06-04-13 | 22:29

@JackRyan | 06-04-13 | 22:08
Prachtig allemaal, maar als je met je high-tech reedt over twintig jaar in de buurt komt van mijn kasteel zonder toestemming krijg je een paar ouderwetse dobermanns achter je aan. En als je moslim en/of aziaat bent ook nog wat doorgedraaide varkens.

de grote Anti | 06-04-13 | 22:26

De toekomst is een nucleaire winter. Een goedenavond verder.

Van Duyvenbode | 06-04-13 | 22:25

@Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:15
Waarom nu weer zo'n poging tot hokjesproppen?
Ieder mens is uniek, heeft zijn/haar eigen kijk op dingen.
Dat daar gelijkenissen in zijn te ontwaren lijkt me niet meer dan normaal met een man of zeven miljard.

Jackanders | 06-04-13 | 22:22

Mag hopen dat werken eens afgeschaft wordt, toen dat uitgevonden werd is het verkeerd gegaan. Het hele systeem van indoctrinatie in het onderwijs zorgt voor deze stagnatie in de innovatie, men wordt in hokjes gezet en hersens gekookt todat er geen andere denkwijze meer mogelijk is.

JAXX | 06-04-13 | 22:21

@Zware Majesteit | 06-04-13 | 22:05
Bij onbeperkte energie kun je van de woestijnen akkers maken.

miko | 06-04-13 | 22:17

Oh, en al die mensen hier die de toekomst van Nederland somber inzien met de waardeloze politiek heden ten dage, dat kan zo zijn, helaas. Maar de wereld in zijn totaliteit staat niet stil, Nederland is slechts een stipje op de wereldkaart. We spelen al een marginale rol en met de huidige leiding van dit land zal dit proces zich alleen maar voortzetten, wat zeer te betreuren is. Azië, USA, Europa, Zuid-Amerika, daar gaat het gebeuren en wel in die volgorde met een heel grote klemtoon op Azië.

JackRyan | 06-04-13 | 22:16

Jackanders | 06-04-13 | 22:06 |
Je zou gelijk kunnen hebben dat er een grote individuele klasse ontstaat of reeds ontstaan is. Het zou ook kunnen zijn dat deze klasse denkt individueel te zijn, maar dat in werkelijkheid niet is. Een soort The Matrix avant la lettre.

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:15

ZOoo ,heb me toch zin in een potje hakke /hockey morchen !!

newray | 06-04-13 | 22:12

@miko dat is ook nergens voor nodig, aangezien ze hier voldoende financiele middelen hebben kunnen vergaren dat ze die oliestaatjes niet nodig hebben.
Er lopen er zoveel rond, picture this: ze hoeven maar het teken te krijgen en ze kunnen gewoon van binnenuit toeslaan omdat de regeringen hier in de afgelopen 40+ jaar de deur voor ze open hield alsof t sinterklaasje met zn knecht zelf is.

Noem mij dan maar gek, maar ik vindt t vanuit strategisch opzicht een briljant plan. Want "we" zagen we weer niet aankomen

dani7902 | 06-04-13 | 22:12

@ Zware Majesteit | 06-04-13 | 22:05
Maar de techniek van onbeperkte energie hoeft natuurlijk niet bij iedereen bekend en voor iedereen beschikbaar te zijn. Zoals wij nu afhankelijk zijn van de oliebaronnen, zo zou het over 10 jaar ook kunnen zijn jegens de houders van de nieuwe techniek?

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:12

@arie181818 | 06-04-13 | 21:55
Het zal je duidelijk zijn dat ik niet of nauwelijks nog naar de televee kijk. Alleen RTL nieuws of bij controversioneel nieuws ook de NOS ter vergelijking. Dat verrijkt de blik en doet mijn vooroordeel groeien. Daarna lekker de radio aan(wel even GTST voor mevroj) of FlowerPowerRadio muziek via het Internet op de achtergrond.
En lezen maar, erg veel lezen.

Toine Tussenbeen | 06-04-13 | 22:10

Ik denk dat wij die dooie uit de vriezers kunnen gaan halen voor weder opwekking ? Tja ik heb geen glazenbol. Of jezus komt ons redden, oh wacht ik geloof niet. oké dan maar dit.
www.youtube.com/watch?v=GuKV2Z3eYTY

nan6896 | 06-04-13 | 22:10

Zo'n 99% van de mensen beseft niet wat er te gebeuren staat de komende eeuw. Dit is namelijk dé eeuw waarin hét gaat gebeuren. De snelheid van technologische ontwikkeling zal nog steeds exponentieel zijn, een concept wat een mens maar moeilijk of niet kan bevatten. De vooruitgang in de 20e eeuw was gigantisch, echter de vooruitgang in de 21e eeuw zal extreem zijn. Singulariteiten zullen optreden, het dagelijkse leven in de wereld van 2040 zal compleet anders zijn, waarin het straatbeeld wordt gedomineerd door robots, drones, mensen met implantaten, etc.
De mix van internet, AI, robotica, biotechnologie, computers, ruimtevaart, kernfusie (onbeperkte energie) en nanotechnologie zal voor revolutionaire ontwikkelingen zorgen, het potentieel van deze combinatie van sectoren is gewoon onvoorstelbaar groot. De wereld van 15 jaar geleden is vandaag de dag al bijna niet meer voor te stellen. Laat staan die over 20-30 jaar. De jonge generatie van nu zal in de meest bijzondere tijd ooit leven in de geschiedenis van dit zonnestelsel, dat vind ik nogal wat. 100 jaar op een geschiedenis van zo'n 5 miljard jaar, waarin alles zal veranderen.

JackRyan | 06-04-13 | 22:08

Belangrijker is natuurlijk of we in 2023 zonder behulp van toetsenbord kunnen reaguren. Of bestaat GeenStijl dan niet meer?

Dömper | 06-04-13 | 22:07

@Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 21:53
Geen paniek, ik en vele anderen (meer dat u wellicht denkt) denken zelf na.
Al doet de MSM er alles aan dat te voorkomen.
De tijd dat de gewone, onnadenkende boerenbraadlul een richting op geluld kan worden door TV of wat dan ook ligt reeds ver achter ons.

Jackanders | 06-04-13 | 22:06

@Boerenbrandtlul
Als je onbeperkt energie hebt, kun je uit zeewater zoveel drinkwater maken als je ooit nodig hebt. Voedsel is net even ietsje ingewikkelder, maar is bij onbeperkte energie ook synthetisch te maken. Ik zei overigens niet dat we lekker zouden eten, maar verhongeren/verdorsten hoeft -gegeven onbeperkte energie- nooit.

Zware Majesteit | 06-04-13 | 22:05

Een hopeloos naïef blog van die Canadees.

Hij denkt dat het establishment geen technologische vooruitgang wilt omdat ze het niet begrijpen. Nee, ze willen het niet omdat zij de status quo willen bewaren. De grootste technologische vooruitgang komt altijd uit de koker van onafhankelijke individuen.

Dat voorbeeld met die onzin van Co2 opwarming. Hij is perplex dat niemand de techniek inschakelt om dit probleem te tackelen. Denk ff na Mr. Lemire. Als dit zo'n probleem zou zijn waarom stappen we dan niet over op kernenergie wat geen Co2 produceert? En waarom zit niemand bij Groenlinks of de PvdA te juigen bij schaliegas en Thorium centrales?

Die opwarming vd aarde is gestoeld op pseudowetenschap. Het doel is om de vooruitgang juist te ondermijnen en de status quo te bewaren. De linkse elite wil het liefst terug naar een tijd voor de Industriële Revolutie.

Andre1972 | 06-04-13 | 22:04

@Parel van het Zuiden
Daarom verwacht ik ook dat ik niet rustig in bed ga sterven. Voorgenomen stukje planeet heb ik namelijk ook nog niet kunnen verzinnen.

Zware Majesteit | 06-04-13 | 22:04

Lekker mensen, probeer ik out of the box te visioeniseren, komen jullie met de huidige bekende grenzen op de proppen.

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 22:00

@ Zware Majesteit Ik kan mij voorstellen dat de hoeveelheid beschikbare voedsel en water wel aan een maximum gebonden is. Treedt er in jouw ogen dan nooit schaarste op?

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 21:57

@Zware Majesteit | 06-04-13 | 21:51 |

Dat stukje planeet zal er niet zijn. De donkere kant van de global village is namelijk dat wanneer het fout gaat, het globaal fout gaat. En met de huidige stand van militaire technologie goed fout ook. Een Iglo op Antartica is wellicht een optie. Al zouden de grondstoffen onder dat pak eis op zichzelf al weer een aanleiding tot zo'n conflict kunnen zijn. Dan zit u er dus fout...

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 21:56

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 21:53 |
Onbeperkte energie lijkt mij onmogelijk. Dan zou er ook onbeperkte massa moeten zijn.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 21:56

@Boerenbrandtlul
Als je onbeperkte energie hebt, zijn voedsel en schoon water geen probleem meer.

Zware Majesteit | 06-04-13 | 21:55

@Toine Tussenbeen | 06-04-13 | 21:48
Tv kijken doet niemand meer in 2023.. Zet dus maar alvast uit

arie181818 | 06-04-13 | 21:55

Ook dit topic trekt Greet adepten die aanleiding zien om het gelijk van de Blonde Benoemer aan te tonen.

Over de tien jaar is de ontwikkeling vormgegeven door de twintigers en dertigers van nu. Dat is toch een TomTom generatie: zoveel mogelijk het eigen denken uitzetten en afhankelijk zijn van een apparaatje. Een dergelijke houding staat nou niet garant voor vrij denken. Hopelijk staan er toch authentieke geesten op die de lemmingen die wij geworden zijn richting geven.

Hierbij zal echter de lethargische houding van de consument bepalend zijn, dus gaat het om het faciliteren van luiheid:
- Google glasses worden de norm voor telefonie/internet/fotografie en zullen in te bouwen zijn in het lichaam;
- Winkelstraten verdwijnen en zullen worden omgebouwd tot woonwijken. De transitie gaat met spanning gepaard, want de laatste winkeleigenaren zullen zich hiertegen verzetten. Met name steden als Zoetermeer zullen hierdoor leuker worden, maar dat is ook niet moeilijk;
- Eten wordt besteld via koppelingen van de keuken (voorraadkast en ijskast), maar ook via een chip in de buik die trek meet;
- ziektes worden via een chip in het lichaam in een vroeg stadium herkend en genezen met behulp van slimme transportcellen die zelf de ziekte bestrijden. De besparing voor zorgkosten is fenomenaal;
- vergrijzing is geen issue meer. Bejaarden kunnen uit en aan worden gezet, zodat ze zich niet bewust zijn dat ze worden onderhouden/verzorgd door robots;
- natuur is uit, daar krijg je modder van onder je schoenen.
- oorlog wordt uitgevochten via het platleggen van toegang tot eten en drinken. Wapens zijn zo krachtig dat iedereen elkaar ineens kan doden. Bescherming tegen deze wapens is echter vergelijkbaar.
- onbeperkte energie is beschikbaar. Voedsel en schoonwater zijn de belangrijkste bronnen. Midden- Oosten wordt dus weer afhankelijk van landen met gematigder klimaat. Nederland profiteert hiervan. Net voordat wij dreigden af te glijden naar een tweede wereld land, weten wij ons om te vormen maar een agrarische natie van groententelers en veehouders. Dit moeten we echter doen met vijf miljoen mensen, want de meerderheid is inmiddels vertrokken naar Azië om daar als gastarbeider het hoofd boven water te houden. Gadgets zoals hiervoor beschreven zijn dus voor de spleetogigen, hetgeen met name een uitdaging zal vormen om een passend model Google glasses in te bouwen.

Zoiets?

Boerenbrandtlul | 06-04-13 | 21:53

Overdreven gelul. De wereld is nog precies hetzelfde als in 2000, alleen mijn internetaansluiting is sneller en mobieler geworden en de postorder werkt bijgevolg ook een stuk vlotter.

Qua vrijheid is het alleen maar bruut achteruit gegaan, zowel in de fysieke als in de virtuele wereld. Als we zo doorgaan, draaien we vanzelf de vernieling in. Ik voorspel een mondiaal conflict van epische proporties waarmee de systemen van de samenleving (bankwezen,corporatisme,geopolitiek,militaire structuren) weer eens "gereboot" worden ten koste van honderden miljoenen doden dit keer. Dat voorspel ik, nog voor het einde van mijn leven (ben in de 30), en ik ben ernstig zoekende naar een stukje planeet waar ik uit de wind kan gaan liggen wachten tot de shit overwaait.

Zware Majesteit | 06-04-13 | 21:51

De topics op GS zijn ook niet meer wat ze geweest zijn ...

VanDattum | 06-04-13 | 21:51

Maar in 2023 is er gelukkig geen "nieuwe" kuip! Wel een gerenoveerde

dani7902 | 06-04-13 | 21:51

"Maar als de technologische ontwikkeling in dit tempo blijft versnellen"
---------------------
Ik heb helemaal niet de indruk dat die ontwikkeling de afgelopen jaren nog versnelt groeit. Als ik mijn veertig jaar volwassen leven in technologisch retroperspectief neem zie ik eerder een relatief gezapige gelijkmatige groei en zeker geen sprongen meer.

WirMachenMusik | 06-04-13 | 21:48

Misschien zie het somber in, maar in mijn dromen komen telkens weer kapotgeschoten huizen voor, jongemannen schietend vanuit ramen in onze oude binnensteden, alles aan puin. Van moderne techniek wordt geen gebruik gemaakt want de infrastructuur werkt niet meer vanwege gebrek aan onderhoud, daar zijn geen kundige mensen meer voor.
Wellicht geheel offtopic, maar ja. Daarnet dacht ik in een beetje rozige bui (leuke middag op de club en een drankje voor het eten) kom, ik kijk eens naar de publieke omroep, hoewel ik bepaald geen TV-kijker ben, maar ik zat zo lekker op de bank.
Net 1, VARA, Paul de Leeuw interviewt een paar nozele mensen in afwachting van een beroemdheid, Boeblee of zo.
Net 2, VARA, Een toneelstuk rondom een erg vet wijf met veel ruzie.
Net 3, VARA, Keiharde gitaarmuziek.
Daarmee onderhoudt men dus de Gutmensch, dat verstaat men dus onder de verheffing des volks. Het gehersenspoelde volk zal zich door deze prachtprogramma's dusdanig verheven voelen dat ze de werkelijkheid allang uit het oog heeft verloren en dat als gevolg daarvan het bovenomschreven somber scenario tot de mogelijkheden gaat behoren.

Toine Tussenbeen | 06-04-13 | 21:48

[q]Gaat sci-fi de wereld redden? Nee. Maar visie, geloof en vertrouwen in technologie wel[/q]

En daar gaat het meteen al mis...
Door het aanhoudende gepruts van politici en de visie van de diverse regeringen wordt iedere hoop op een mogelijk betere toekomst vakkundig de nek omgedraaid.
Wie gaat zich zorgen maken over volgende maand of zelfs maar over morgen als hij vandaag al niet voldoende geld heeft om zijn korte termijn doelen te verwezenlijken?

Wat we echt nodig hebben is een radikaal andere opstelling bij/van het volk ten opzichte van de machthebbers die iedere verandering bejegenen als potentieel bedreigend en gevaarlijk voor hun toekomst.

paost712 | 06-04-13 | 21:47

Wat ik me wel afvraag, is of er in 2023 nog steeds zo'n negatief beeld bestaat over fistfucken. Of dat nog steeds in het verdomhoekje zit tegen die tijd.

mijntweecent | 06-04-13 | 21:47

van heinde en verre | 06-04-13 | 21:42 |
Ik heb er geen onderzoek of iets naar gedaan, maar wat ik er van begrepen heb, ligt het probleem om het te bewijzen vooral in het terugreizen in de tijd. Dit zou immers betekenen, dat we de geschiedenis zouden kunnen beïnvloeden.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 21:45

@Ik was in Haren | 06-04-13 | 21:28
Tijdreizen levert altijd een paradox. Ruimtereizen lijkt me wel logischer. Dat wordt ook beschreven in je link.

van heinde en verre | 06-04-13 | 21:42

newray | 06-04-13 | 21:38 |
De vijfde dimensie gaat over parallelle heelallen dacht ik.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 21:42

@pinda | 06-04-13 | 21:31
Dat wel, maar geen (draadloze) interactie. Meestal worden er cabines, videostations of iets dergelijks geintroduceerd. Het concept dat je op een willekeurige plek op aarde van alles kan delen met iemand die ergens anders rondloopt zie je niet.

van heinde en verre | 06-04-13 | 21:40

Aanname:Er is een vijfde dimensie .
Gevolg:Door de tijd ben ik niet machtig dit te formuleren.

newray | 06-04-13 | 21:38

Overigens zal er in Nederland sowieso niet een grootse visie op de toekomst komen. Het nadeel van onze kop-boven-maaiveld-eraf cultuurtje is namelijk dat visionairs niet echt tot hun recht komen. Als je droomt wordt je belachelijk gemaakt. Als je doorzet en je droom waarmaakt zal men er alles aan doen die droom zo snel mogelijk weer kapot te maken. Maar beter nog is de "Hollandsche" preventieve aanpak. Door het wegnemen van prikkels en beloningen voor excelleren beginnen velen er al niet meer aan.
.
Eigenlijk bizar als je de ontstaansgeschiedenis van dit land bekijkt. Met de hedendaagse cultuur en gedachtenpatronen waren de VOC -schepen niet verder dan een rondje om de kerk gekomen. Met de hedendaagse politiek waren die schepen zelfs voor het buitengaats gaan al verkocht aan een buitenlandse mogendheid. Natuurlijk voor weinig.
.
Nee mensen, als ik dan een droom voor de toekomst zou mogen beschrijven dan zou ik schrijven over dat Nederlanders weer mogen en durven dromen. Dat Nederlanders wanneer zij een droom neerzetten daar ook zelf de vruchten van zouden mogen plukken. Maar vooral dat Nederlanders het heft weer in eigen hand nemen om te dromen en om dromen te realiseren.
.
*Droomt lekker verder*

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 21:37

Wat een flut artikel,sinds 2003 is in wetenschappelijke kringen closure over de theorie van social construction of technology,dus de bewering dat technologie de toekomst bestemt is achterhaald.....

arretje | 06-04-13 | 21:31

@van heinde en verre | 06-04-13 | 21:25
Draadloze communicatie niet? In de tijd van SFboeken? Was er toch al wel radio? En zendamateurs!

pinda | 06-04-13 | 21:31

@pius | 06-04-13 | 20:31
Voorspellen kan nooit een leugen zijn immers het is niet ontwijkend maar vaststellend. Mocht dat niet uitkomen dan heb je een foute constatering gedaan, geen leugen gesproken.
Die wijsheer,dat was weer zo een kneus uit het oosten? Ik bedoel daar komt ook die vlinderslagen meuk vandaan.

miko | 06-04-13 | 21:28

Het enige wat ik kan bedenken is: floppybay insert en norton commander starten. waar ga ik nou fout??

newray | 06-04-13 | 21:26

Toch zijn er mensen die geloven in een betere toekomst:
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...
Wetenschap is in ieder geval wel zeer belangrijk om ons verder te komen.
In 1850 dachten ze dat de wereldbevolking nauwelijks meer kon groeien. En juist vanaf de moment is die bevolking toch geëxplodeerd, dankzij de groene revolutie..

arie181818 | 06-04-13 | 21:25

Als trouwe SF lezer vallen me een paar dingen op.

- Draadloze communicatie heeft echt niemand voorzien.
- De 3 basisregels voor Robots van Asimov zijn actueler dan ooit.
- Tijdreizen blijft onzin.
- Serieus ruimtereizen is nog steeds een utopie.
- Verder zijn de hedendaagse technologische mogelijkheden niets minder dan wat men vroeger als hogere magie zag en
de mensheid is nauwelijks beschaafder geworden.

van heinde en verre | 06-04-13 | 21:25

@dani7902 | 06-04-13 | 21:15
Ben je gek, ze verliezen al sinds ze Spanje kwijt zijn geraakt.De laatste jaren even een opleving omdat ze centjes hebben maar ik weet zeker als de eerste theocratie(Iran) omvalt het snel gedaan zal zijn met moslim pride.

miko | 06-04-13 | 21:24

@neemjemoederindemali | 06-04-13 | 21:21
Hehe, nee die las ik nooit eigenlijk.
Ook geen harry pothead. Geen idee waar ik het wel vandaan heb.

de grote Anti | 06-04-13 | 21:23

@dedeurs | 06-04-13 | 21:12
Niet alleen ruimtevaart... ze hadden in die tijd ook fantasieen over futuristische steden met vliegende auto' s enzo. Alles in huis automatisch.
Er is wel veel veranderd, maar heel anders. Draagbare TVtjes die van alles kunnen. Verder is er weinig wat ze toen nog niet kenden, alleen meer en beter. Telefoon overal bv.

pinda | 06-04-13 | 21:23

@îîî ReBeL îîî | 06-04-13 | 21:17

Laten we vooral Frankfurt niet vergeten, de wortel van het kwaad.

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 21:22

@deuZigeZelluf | 06-04-13 | 21:09
Ach die toren van een kilometer is er zowat.

miko | 06-04-13 | 21:22

Visies op de toekomst worden vooral gegeven als het goed gaat op dat moment. Zo niet, zijn mensen dan alleen bezig met rondkomen voor die tijd.
Hangt dus samen met de economische crisis.
Ik denk trouwens niet dat er over 10jaar zoveel verschillend is hier in Europa. In 2003 was de wereld hier in Nederland toch ook vrijwel hetzelde als nu? We vliegen nog steeds niet in auto's (op water), de hogesnelheidstrein rijdt nog steeds niet en dePiet Paulusma's en Marjon de Honds voorspellen nog steeds maar 50% van de dagen goed het weer.
In Mumbay of Hanoi daar in tegen..

arie181818 | 06-04-13 | 21:21

@de grote Anti | 06-04-13 | 21:16

Heb je iets te veel Asterix en Obelixen gelezen?

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 21:21

Ik kan wel voorspellen dat als er over een jaar verkiezingen zouden zijn de PVV de allergrootste wordt, en dat we dan eindelijk uit die smerige verrotte lamlendige EU stappen.
Dit wel onder voorbehoud,want ja de stemmen moeten dan (deze keer) wel eerlijk geteld worden.
Mocht dit niet uitkomen dan voorspel ik een hoop geweld in Den haag én Brussel, heeft iets te maken met pek en veren.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 06-04-13 | 21:17

@deuZigeZelluf | 06-04-13 | 21:09
En dat was jouw ideale wereld geweest hmm, vliegende auto's en gigantische gebouwen die alleen voor personeel toegankelijk zijn.. Oja en op mars wonen (leuk!).

Nee, ik droomde altijd van kastelen en shidt.
En veel bos, wilde zwijnen aan het spit en mooie jonge deernes. Dat valt allemaal best te combineren met high-tech, maar dat willen 'ze' niet. Het moet allemaal steeds schoner en georganiseerder, en als je het mij vraagt vinden de moslims dat vooruitzicht best prettig.

de grote Anti | 06-04-13 | 21:16

@miko nee hoor niet bang, gaat toch werkelijkheid worden helaas, aangezien hun geen stroobreed in de weg wordt gelegd. En ze zeggen het zelf: het zal pas vrede zijn als iedereen op de wereld moslim is. Wachten is alleen op hun opper relifuhrer.

Maar ben benieuwd wat er eerder komt: de invasie van de mossellim of de anexatie met de communstische republiek €pa

dani7902 | 06-04-13 | 21:15

miko | 06-04-13 | 21:03
Laatstaan dat je cartridge leeg is. Dan moet je eerst een cartridge printen om verder te kunnen. Toestanden.

mijntweecent | 06-04-13 | 21:15

In 2023 heeft iedereen een Roboy als huishoudelijke hulp en de grondwet geeft alle mannen recht op 77 maagden na hun overlijden.

Ikbeneenzelfbouwer | 06-04-13 | 21:14

Een full-scale 3e wereldoorlog daargelaten; iets in de geest van Asimov's Caves of steel (het sociale aspect, Asimov's technobeeld is achterhaald en zelfs naïef). En de tegenstelling rijk-arm gaat ongeëvenaard groot worden.
Het gaat dus niet alleen om technische ontwikkelingen. De draadloze telefoon bestaat in feite al lang, de beruchte Visiphones van de jaren 30 pulpSF omslagen hebben we nu ook en noemen we cam. En niemand had kunnen voorspellen hoe de gsm het wereldbeeld zou veranderen. Net zo min als dat in de automatisering een alternatief voor analoog zo verstrekkend zou worden en dat het voor letterlijk iedereen beschikbaar zou zijn.
Maar iemand uit de jaren 30-40 - the Golden Age of SF -zou de ruimtevaartontwikkelingen teleurstellend vinden.

dedeurs | 06-04-13 | 21:12

Word sinds gister (aanschaf Ultrabook)geconfronteerd met win8 complot..

newray | 06-04-13 | 21:12

Ik denk dat het jaar 2000 voor velen zo erg tegengevallen is dat we opgehouden zijn ons voor te stellen hoe het in xxxx zal zijn. Ik had me in de 80's en early 90's voor het jaar 2000 hovercars voorgesteld, skyscrapers van 1km+ hoog, Oranje Wereld en Europees kampioen, NAC kampioen, Mensen wonen op Mars, 3d tv maar dan zonder tv...
Maar niks, we rijden gewoon nog op diesel in 4 wielers op het zelfde rubber... geen kampioen, geen mensen op mars laat staan wonen... geen 3d tv (ja ok.. maar niet zonder toestel) en ga zo maar door...

deuZigeZelluf | 06-04-13 | 21:09

Neal Stephenson, Kim Stanley Robinson, Stephen Baxter, Iain M. Banks ...
oh fuck it, ga gewoon op deze lijst kijken:
en.wikipedia.org/wiki/Arthur_C._Clarke...
De man naar wie de prijs vernoemd is gaf zelf altijd al het goede voorbeeld.
En waar blijft die fucking ruimtelift die hij al in de jaren 70 bedacht heeft?
en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

CynicalBastard | 06-04-13 | 21:06

@mijntweecent | 06-04-13 | 20:49
E niet de hele tijd het bericht krijgt dat je cartridge bijna leeg is.

miko | 06-04-13 | 21:03

Arthur Schopenhauer stelt reeds in zijn Parerga en Paralipomena uit 1851, dat de optimistische theorie van 'den aanhoudenden vooruitgang der menschheid' niet met de werkelijke én erbarmelijke geschiedenis van het tweevoetig geslacht strookt.
Aangezien Schopenhauer een grotere autoriteit is dan al wat zich in deze burelen roert, leg ik me bij zijn stelling neer en zie ik de toekomst bijzonder somber in.

Simon de Danser | 06-04-13 | 21:02

Er is maar één ding zeker, de mensen die zich nu druk maken over de toekomst, zijn er over een jaar of 60 niet meer.

Jackanders | 06-04-13 | 21:02

En over tien jaar kunnen we teletransporteren door middel van kubusvormige printers die cartridges met alle scheikundige elementen bevatten.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 21:01

Dat komt door al die talentenjachten op tv. Een echt talent gaat niet voor een volle zaal dom klapvee staan.

j0shua | 06-04-13 | 21:00

Het is niet zo moeillijk hoor;
Ajax heeft inmiddels zijn vierde ster.
Bijna iedereen heeft zijn dak vol liggen met zonnepanelen,
Ik hoef nog maar 4 jaar te zwoegen als ik tenminste nog mijn armen kan bewegen.
Zorg is niet meer te betalen en om Noord-West Europa staan grote hoge stalen hekken met 20.000 volt.

Stekeltje | 06-04-13 | 20:59

Wanneer WO3 is uitgeraasd kijken wevallemaal weer met een frisse blik naar de toekomst.
.
Paar tips alvast.
Hou relativisten en pamperisten kort. Maak overheden klein en politieke invloed zeer beperkt. Bescherm burgerrechten en laat deze nooit vallen omdat mensen roepen dat het crisis is. Stop religie achter de voordeur.
.
Maar goed, eerst nog even knokken, dus...

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 20:58

2013 en geen woord over islam?
Ik vertrouw het niet.

basweetutwel | 06-04-13 | 20:58

Over 10 jaar heb ik genoeg zonnecellen om m'n eigen stroom op te wekken.M'n schotel zorgt voor de up/down link.Spotflux voor de hide. [email protected] Een zak geld in m'n matras.Shotgun voor de roofriffer en de rest Fuck You.

Long Horn | 06-04-13 | 20:58

miko | 06-04-13 | 20:49 | | Reageer+ |
Enige wat niet beter is zijn wij zelf, gezien het lichamelijke afbraakproces al begonnen is. Op Marijke Helwegen na dan. Die ziet er natuurlijk nog beter uit dan wat ze er nu al uitziet.

c.onjo | 06-04-13 | 20:58

Je hoeft niet vooruit te kijken om je een voorstelling van 2033 te maken, pakt paperback 1984 George Orwell er nog maar n,s bij.

william7055 | 06-04-13 | 20:57

@dani7902 | 06-04-13 | 20:50
Ja hoor,zo bang dat de moslims alles over zullen nemen? In 2035 is de olie niets meer waard en is het geld potje van de salafisten leeg.

miko | 06-04-13 | 20:56

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 20:42 |
Dat was eigenlijk meer het bewegende behang, als natuurlijke omgeving.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 20:54

Over tien jaar is de belastingdruk nog hoger.

Harry Turtle | 06-04-13 | 20:53

@deboerenlul | 06-04-13 | 20:47
Pornopak met VR-bril heeft de toekomst.

Dömper | 06-04-13 | 20:51

Heel simpel, 'ze' willen dat de toekomst op japan gaat lijken. Iedereen met ultradunne gadgets in de zak/tas (iPads, iPhones, iMacs) in overvolle steden waarin er op de openbare parken na geen boom of struik (of boomhut) te vinden is. Er wordt niet gerookt en geen alcohol gedronken. Een propje op de grond gooien staat voor tien jaar gevangenisstraf. Men loopt netjes binnen de lijnen en uw kleding en voorkomen dient er verzorgd uit te zien.

de grote Anti | 06-04-13 | 20:50

Simpel in nederland wonen alleen nog maar moslims, want geert heeft (zoals altijd) gelijk gekregen en alle nederlanders konden kiezen: aanpassen of aan t kromzwaard, waarna het meerendeel vd bevolking net als in het befaamde 40-45 de wil van de bezetter laat opleggen.

Of....
Nederland bestaat al zo'n 8/9 jaar niet meer en is deel staat van de communistische republiek onder leiding van tsaar/fuhrer merkel

dani7902 | 06-04-13 | 20:50

Ik voorspel dat er in 2023 ergens een oorlog in de wereld is.

Herp Derpinton | 06-04-13 | 20:50

4 miljoen inwoners...... wereldwijd?

toetanchamon | 06-04-13 | 20:50

@c.onjo | 06-04-13 | 20:41
Over tien jaar was vroeger nog veeeeeeel beter.

miko | 06-04-13 | 20:49

cumshaft | 06-04-13 | 20:43
Ja oke, maar het duurt dan natuurlijk nog even vooraleer je als consument zo'n apparaatje naast je koffieapparaat hebt staan. En dat je binnen een paar minuten een uzi in je handen hebt en niet 3 weken op zo'n printsessie hoeft te wachten. Dan is je woede immers vaak alweer gekoeld.

mijntweecent | 06-04-13 | 20:49

@Watapatja | 06-04-13 | 20:32
Ach een neoluddiet in ons midden ;-)

miko | 06-04-13 | 20:48

uberdude | 06-04-13 | 20:44 |
Meestal zorgen verschrikkelijk gelovigen ervoor dat er juist meer mensen op de aarde komen.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 20:48

Ik zie de toekomst met een Google bril wel voor me. Alle pubers zitten in de klas met zo'n bril op gewoon naar porno te kijken. Uiteraard is dit niet slechts beperkt tot pubers in een klas maar ook voor mensen op kantoor en politici die ineens allemaal last hebben van jeuk aan de ballen want ze zitten allemaal met hun handen in de broek. Resultaat zal zijn, nog slechter functionerende politici en nog slechtere cijfers op school en van de zaak.

deboerenlul | 06-04-13 | 20:47

Over 20 jaar heeft 1 of andere oetlul ontdekt hoe je het leven van iemand nog 50-100 jaar langer kunt rekken, en die wetenschap kost ons een supercrisis omdat we de pensioenen dan ECHT niet meer kunnen betalen.

uberdude | 06-04-13 | 20:46

Over 20 jaar hebben we onze eerste supergriep of superTBC achter de rug, en zijn we met 30% minder mensen op de planeet. En die zullen weer verschrikkelijk gelovig zijn. Geloof doet het goed in moeilijke tijden.

uberdude | 06-04-13 | 20:44

@mijntweecent | 06-04-13 | 20:37
u bent niet bekend met defense distributed? die hopen over een paar maanden al een geweer te kunnen printen:
defensedistributed.com

cumshaft | 06-04-13 | 20:43

@Ik was in Haren | 06-04-13 | 20:40

Zit je de hele dag fapfilms te kijken?

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 20:42

Zelfs morgen is de toekomst en vandaag dan verleden. Voor mij is vooruit kijken net als velen anderen naar 5 dagen voor het eind van de maand wat daarna komt is hetzelfde afgewisseld met wat goed en slecht nieuws.

Fijn weekend allemaal.

Rampenplan | 06-04-13 | 20:42

Mensen worden (zijn...) overbodig, dus het maakt niet uit of wij klaar zijn voor de toekomst of niet. Doei.

Detlev Tarnowitz | 06-04-13 | 20:41

Who cares over tien jaar. Vroeger was alles beter!

c.onjo | 06-04-13 | 20:41

En over 10 jaar zijn al onze wanden in de woonkamer een groot LED scherm. Dan krijgen we bewegend behang, televisie die met je mee gaat als je naar de plee moet en je waarschuwt als moeder de vrouw in aantocht is.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 20:40

Kim Jong-un trouwt met Obama en de hele wereld is gelukkig onder hun leiding.

pinda | 06-04-13 | 20:39

Wat john Gray zegt.
Het LIJKT of we vooruit gaan maar we blijven nog steeds dezelfde barbaren wat we al eeuwen zijn. Kijk naar syrië alleen al.
Bij vogels zijn degene met de gevaarlijkste wapens gemoedelijk tegen over elkaar terwijl die suffe vredesduiven elkaar de hele dag het leven zuur maken met pikken en slaan.
De mens is een duif met haviksklauwen en snavel.

miko | 06-04-13 | 20:38

@Kaas de Vies | 06-04-13 | 20:32

Wie niet.

pius | 06-04-13 | 20:38

Visionairs genoeg, zij zitten alleen niet in het parlement of bij P&W, Johnny!

trippert | 06-04-13 | 20:38

Zolang het weer nog amper 5 dagen van te voren te voorspellen is kunnen we beter niet aan 10 jaar gaan beginnen met voorspellen.

Waarschijnlijk zijn we tegen die tijd trouwens fulltime slaven van die banksterkliek uit Brussel/Frankfurt.

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 20:37

In 2023 hebben we allemaal een 3d printer. Daar kun je dan leuk je kleding mee uitprinten.. of taarten.. of pistolen.

mijntweecent | 06-04-13 | 20:37

Ook innovatie is eindig.
Schumpeter.

bakoenin | 06-04-13 | 20:36

Waarom denken dat alles altijd maar vooruitgaat? Er zijn zo ontzettend veel scenarios denkbaar waarin de mens zich tegen die tijd in kleine groepjes in leven houdt met primitieve middelen. Als we het al overleven. Niet alles is oplosbaar met technologie. Zeker niet binnen 10 jaar.

pinda | 06-04-13 | 20:35

In 2023 verdwijnen jongetjes die boomhutten durven te bouwen in een concentratiekamp.

JosVerbeek | 06-04-13 | 20:35

Over 10 jaar kunnen we bier gewoon (gratis?) downloaden, zodat ik niet telkens achter de pc vandaan hoef.

Ik was in Haren | 06-04-13 | 20:34

Over 1000 jaar voeren we nog steeds oorlog, is democratie nog steeds niet wat het lijkt en zeikt rechts nog steeds links af. Verder heb ik geen voorspellingen.

Rest In Privacy | 06-04-13 | 20:33

Over 10 jaar zijn we terug bij de echte waarden in het leven en is iedereen al die technologie spuugzat. Back to the 70's.

Watapatja | 06-04-13 | 20:32

Een wereld zonder haatbaarden en andere vrouwen onderdrukkers.

Ongeblustekalk | 06-04-13 | 20:32

@pius | 06-04-13 | 20:31 | + 0
Had hij een spraakgebrek?

Kaas de Vies | 06-04-13 | 20:32

Wie de toekomst voorspeld liegt ook al spreekt hij/zij de waarheid.

Sprak een wijs iemand ooit.

pius | 06-04-13 | 20:31

Tuurlijk kan ik een realistische voorstelling maken van 2023.

Ik ben de Kaaiser, en irma metboezem mijn Kaaiserin. Ben alleen nog op zoek naar wat concubines.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 20:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken