Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stop de waanzin: snoepverbod in Den Haag

wekregenhemnietinhetplaatjeEen wethouder die zich gaat bemoeien met wat uw kind wel of niet mag uitdelen als hij jarig is. Hoezo dan? De Haagse wethouder van Obesitas & Suikergoed, Rabin BolleDewsingh, wil een snoepverbod afspreken met de Haagse scholen. "Van de autochtone kinderen is 12 procent te dik, maar van de Turkse maar liefst 31 procent. Dat heeft te maken met eetpatronen, en die moeten veranderen", aldus de wethouder die er zelf uitziet als een gezonnenbankte Ton Elias. We kunnen dus eigenlijk beter zeggen, 'aldus de vethouder', padumtsj! Maar goed, omdat Turken meer vet en suiker verwerken dan frituurpannen van een gemiddelde McDonalds, mag dus niemand meer snoep trakteren met zijn verjaardag. Typisch Nederland. Eentje kan er niet mee omgaan, dus is direct iedereen de sjaak. Geen dropveterkettingen met van die ringchips er omheen. Geen cupcakes met smarties. Geen spekgezichtjes. Vanwege die paar vetpropjes die alles naar binnen schransen waar een suikerlaagje overheen zit. Eetpatronen zijn volgens onze boeken nog steeds een opvoedkundig probleem en hangen niet samen met wel of geen zakje chips tijdens een klassenverjaardag. En opvoedkundige problemen kun je oplossen door dikke kinderen weer in proportie te pesten. Bijvoorbeeld. Of de ouders uit te leggen dat energiedrankjes geen goede vervanger zijn van borstvoeding. Voorlichting bij de kern van het probleem, als het ware. Maar niet door het enige bright shining moment van het schooljaar af te pakken met een snoeptraktatieverbod. Symboolpolitiek van het foutste soort. Beter roept Rabin Balvethklier straks heel hard 1 april, ook al zijn dit soort MAGNIET-praktijken echt geen grappen. Politici met een verbodsfetisjisme, het zou verboden moeten worden.

Reaguursels

Inloggen

0031 is de totale gekte nabij, egwel! #randdebielen

Reykjavik | 30-03-13 | 00:49

-weggejorist-

Virginia Richmond | 29-03-13 | 20:33

N.B. De schooltandarts werkte nog zonder verdoving bij het boren. Dat deden ze toen nog niet. Alleen bij trekken. Ook was er nog geen waterboor, dus je krepeerde zowat in de tandartsstoel als je een gaatje had. Dat was echt ouderwets boren. Een beter afschrikwekkend middel tegen snoepen is er dus niet. Echt een aanrader.

Esprit77 | 29-03-13 | 16:02

@Loghuis | 29-03-13 | 15:52
80% thuis 19% op straat (supermarkt en snackbar) en inderdaad 1% op school.

Veel Vaak | 29-03-13 | 15:58

Dik worden is een proces. Alsof je gelijk dik wordt als je een zakje chips eet?
99% van wat die kinderen eten komt van de ouders en 1% wordt door jarige kinderen op school uitgedeeld. Met andere woorden, die traktaties hebben echt geen invloed.

Loghuis | 29-03-13 | 15:52

Er moet gewoon minder snoep in de winkels liggen. Toen ik op de lagere school zat, kregen we iedere dag een flesje melk. In de winkels lag er weinig snoep, want dat was er niet. En als kind kreeg je nog geen geld van je ouders. Als je toevallig een paar stuivers ving, doordat een lieve oma of oom je die toestopte, dan ging dat in de spaarpot. Dan leegde je later je spaarpot en ging daarvan een dropveter kopen. Er was ook droppoeder. En zuurtjes geloof ik. Een enkele keer toffees, maar die waren slecht voor je tanden. Kochten we dan ook niet, want we waren allemaal bang voor de ruwe schooltandarts. (een eigen tandarts hadden kinderen toen nog niet). We waren allemaal aan de magere kant. Een enkeling moest daarom naar de kinderkolonie om op te knappen. Maar dat was niet vanwege het gebrek aan snoep, maar omdat andere voeding ontbrak. Op school werd er niet getrakteerd met verjaardagen. Dat gebeurde alleen maar op de verjaarspartijtjes. En die waren al duur genoeg voor de ouders. Dus veel kinderen nodigden ze niet uit. Ging niet.
Iets gemist heb ik niet. Het was een heerlijke tijd.

Esprit77 | 29-03-13 | 15:46

Ha ha. Reality check. Mijn zoon is volgend week jarig, en mag trakteren (wordt 7, in groep 3). Dus ik vraag hem zojuist wat hij wil trakteren. Antwoord: chips en spekjes. Dus ik zeg - is het misschien een idee om iets anders te trakteren, iets gezonders? Zijn nuchtere antwoord: "nee, chips en spekjes is het enige waarvan ik zeker weet dat niemand er allergisch voor is"

smoelwerk | 29-03-13 | 15:22

'aldus de vethouder'
.
GeenStijl +4 voor woordgrapje :-)

Jm | 29-03-13 | 15:11

Deze wethouder geeft het goede voorbeeld hoop ik, door zeer gezond te eten en te drinken en niet te snoepen.

Iwmac | 29-03-13 | 15:07

-weggejorist-

Spiritus Sancti | 29-03-13 | 15:01

Mond volproppen met spekkies, handen boeien met dropveters en discreet afvoeren deze -ik wil ook 's wat zeggen- 'bestuurder'.

Theemutz | 29-03-13 | 14:35

@M.I.L.F. | 29-03-13 | 14:00

Op de school van mijn zoon probeert men dat ook te beinvloeden. LOL. Er is er maar 1 die bepaalt wat mijn kind niet mag eten, en dat ben ik. Twee jongetjes zijn moddervet. De enige twee allochtone kinderen. Laatst gaf ik mijn zoon als pauzehapje een trommeltje hartige popcorn mee. LOL - werd ik "ter verantwoording" geroepen. Dus ik zei tgen de onderwijzeres dat ze eens even goed moest nadenken. Hij krijgt eens in de 1-2 weken zo'n pauzehap mee, meestal een stuk fruit of een of andere gezonde (?) wafel met veel zaagsel en weinig smaak. En ja, af en toe mag hij ook eens iets anders. Gevarieerd heet dat.
Hij doet 3 sporten, zit als een rechtgeaard duracelkonijn nooit stil en heft geen grammetje overgewicht. Dus mijn boodschap is duidelijk - mind your own business. "verbod" of niet.

smoelwerk | 29-03-13 | 14:18

Ach ja zware botten of afwijkende stofwisseling. Het zal nooit aande dagelijkse zak chips en frisdrank liggen. Lekker zoet die kinderen en later lekker depresief want buitenbeentje.
Dik zijn mag maar niet zeuren en geen naveltruitjes en strakke broeken aub.

Veel Vaak | 29-03-13 | 14:15

Hij heeft net zoveel nek als 10 die geen nek hebben,het zou ook een VVDer kunnen zijn.VVD en PVDA zijn het zelfde alleen wordt het anders geschreven.

kweetitwel | 29-03-13 | 14:05

Bij mijn oudste is dat al verboden op school, die bemoeien zich al met wat er wel en niet mee mag in de lunchtrommel. Volgensmij is dat nog altijd gewoon de verantwoording van ouders zelf. Omdat er een paar van die obesitasjes rondlopen mag ik dus niet meer zelf bepalen wat mijn kind wel of niet eet?! What´s next?!

M.I.L.F. | 29-03-13 | 14:00

Laat ze eens echte problemen oplossen, zoals de crisis. Dit soort pruts politici kunnen makkelijk uitgefaseerd worden. Waarom een salaris uitbetalen als je niks nuttig bijdraagd???

Boze massa | 29-03-13 | 13:55

Is de term 'klofkop' al gevallen? (beetje haast op goeie vrijdag...)

Jos Tiebent | 29-03-13 | 13:49

Dit is echt een typisch gevalletje verschuiven en verleggen van problemen. Zelfs de dikke kinderen worden heus niet dik van die paar traktaties op school.

Laat het ze maar afschaffen, want ik voel de bui al hangen. Dan mogen straks alle obese allochtone propjes op kosten van Den Haag gratis op een vechtsport naar keuze.

Kromst | 29-03-13 | 13:42

Jouw kinderen moeten nog geboren worden, toch Quid? Ik word als wel opvoedende ouder namelijk behoorlijk pissig van alle suiker die mijn kinderen van hun klasgenoten getrakteerd krijgen. Die kennelijk niet-opvoedende ouders hebben. Snoepverbod bij uitdelen op scholen? Prima idee. Rotzooi maar met je eigen kinderen, maar niet met de mijne.

snokkertje | 29-03-13 | 13:40

@sjoerdploert | 29-03-13 | 11:13
U geeft geen blijk van een snuggere kijk.

Als ouder(s) zijnde stel je de regels op.

Daar heeft school alléén wat betreft huis- en schoolwerk over mee te praten.

Niet andersom !!

Cor Rupteling | 29-03-13 | 13:39

@Schreeuwmeeuw,die meneer zegt anders van niet hoor...,daarbij zijn vadsige tokkies goed voor de supermarktwerking

Djenghiz_ken_net | 29-03-13 | 13:25

@Ploertendodert | 29-03-13 | 13:10 | + 0 -
Of een school voor enkel domme kinderen... oh wacht even.. het Bontkrageneum bestaat al. Noemen we VMBO of ROC.

Schreeuwmeeuw | 29-03-13 | 13:14

hahahahaha ga je kijken bij www.denhaag.nl en dan krijg je te zien wij maken gebruik van cookies

McNail | 29-03-13 | 13:12

Zolang de Turkse snotneusjes hier in de wijk zonder begeleiding van ouders zelf aan de kassa van de supermarkt verschijnen met een megazak chips van 300 gram, een reep chocola en een blikje Golden Shower of hoe die mierzoete energiedrankjes ook mogen heten, kun je op school verbieden wat je wilt maar effecten hoef je dan niet te verwachten. Opvoeden is een vak beste mensen en tokkies will raise tokkies net als vadsige tokkies dus ook gewoon vadsige tokkies grootbrengen.

Schreeuwmeeuw | 29-03-13 | 13:12

Gewoon aparte scholen maken voor dikke kinderen. Zijn ze allemaal dik en vallen ze niet meer op.

Ploertendodert | 29-03-13 | 13:10

Omdat éénderde van de Turkse ouders hun kinderen niet kan opvoeden, mag de rest niet meer snoepen. Typische Partij voor de Allochtonen-logica. En tenslotte, meneer de PvdA-excuus-Hindoestaan: Doe zelf es wat minder snoepen, vetklep!

Aktivist | 29-03-13 | 13:06

Rabin "Palmbomen op de Leyweg" Baldewsingh...
Hoe zit deze clown nog in een bestuur van wat dan ook?

Vuurwezel | 29-03-13 | 13:05

Dit is dezelfde engerd die de autochtonen de schuld gaf van het mislukken van de Haagse multiculturele samenleving: "De multicultisamenleving is mislukt omdat de witte man/vrouw veel te koud en afstandelijk is". Een echte PvdA-racist.

rien6139 | 29-03-13 | 12:40

Waar de 'verworven rechten' van onze politici, ambtenaren en (semi-publieke) bestuurders tijdens de crisis nb nog met de dag worden uitgebreid, mag je als burger alleen nog werken, belasting betalen en sterven.

Wat is er gebeurd met het begrip voorbeeldfunctie voor publieke bestuurders? Een betere wereld begint nog altijd bij jezelf.

Hey GS doe 'ns een pic plaatsen van deze obesi-huichelaar met zijn ongetwijfeld veel te zware obesi-familie

Ven1V1d1V1c1 | 29-03-13 | 12:36

Dikzakken kunnen niet zo hard voor de politie wegrennen! Dus.... prop maar vol!

VanBukkem | 29-03-13 | 12:22

"Eén op de vijf Haagse kinderen tot 19 jaar is te dik. De wethouder van Volksgezondheid praat in dat verband zelfs over kindermishandeling."

Kindermishandeling is niet verboden?

Al SchietjemeLevend | 29-03-13 | 12:18

Veel Nederlandse politici denken dat verbieden gelijk staat aan doeltreffend optreden.
Maar het is alleen maar de easy way out voor politici die geen andere oplossing kunnen bedenken.

Moi2 | 29-03-13 | 12:16

1 april-grap, kan je op gaan zitten wachten

Zeepaardje | 29-03-13 | 12:14

@Muxje | 29-03-13 | 11:46 |

Ik bedoelde het ook meer cynisch. Hier op kantoor is het precies hetzelfde. Ze moeten niet verbieden, maar op een andere manier aanpakken. Zorgverzekering korting geven op gezonde levenstijl ben ik nog steeds voor.

LangeTijdGeleden | 29-03-13 | 12:09

Wat een gigantische onderkin heeft die haagse wethouder Rabin Baldewsingh!

Temazepam60milligram | 29-03-13 | 12:09

vandaag denk ik bij ieder bericht '1 April !
volgende week 'what's new

(c)ZWITSUL | 29-03-13 | 12:05

-weggejorist-

Wilhem van Nathouwe | 29-03-13 | 12:02

BOEIE. Laat ze lekker smikkelen. Worden ze later tenminste niet van die schizofrene gratenpakketten waar je je klabanus in kapot scheurt.

Verbied de mobieltjes liever, ook in de pauze, zodat ze misschien ooit ook geslaagT en gezakD fatsoenlijk zonder Vouten kunnen spellen. Lijkt mij zinvol.

hölzenbein | 29-03-13 | 12:02

Hij oeweet het oewel.

kweetitwel | 29-03-13 | 12:00

Wat dat betreft gaat de stelling nog steeds op dat iedere volk de bestuurders krijgt die ze verdient.
Muxje | 29-03-13 | 11:50 |
We krijgen de bestuurders die kort voor de verkiezingen mediaal pieken.

Einde van de Domheid | 29-03-13 | 12:00

En wat gaat hij doen met zijn Surinaamse afkomst aan die Surinaamse wijven hier in Nederland die zowat allemaal een dikke reedt hebben,maar dat schijnt bij dat soort normaal te zijn.

kweetitwel | 29-03-13 | 11:58

@raster 11:52: Dat CV valt me nog mee... in elk geval heeft deze vent ook nog iets buiten de politiek gedaan.

Muxje | 29-03-13 | 11:57

Luister Quid, we hebben vorig jaar een litanie gehad van allerlei domme PVV ideeen, (vogelvoerverbod, kerncentrales, koffiehuisrazzia's). Iedere keer mondde dat uit in 'diepe' discussies die erop neer kwamen dat elle religieen van de duivel komen. Praatte er iemand over een verbodsfetish* ?
Nee, everybody bend over backwords om de PVV te apologistaniseren!!!!
(*Behalve Cojones)

Einde van de Domheid | 29-03-13 | 11:57

Over klassejustitie gesproken, weet je al dat Bureau jeugdzorg een kantoortje krijgt op iedere school ?

hawie | 29-03-13 | 11:56

Muxje | 29-03-13 | 11:50
Trouwens meedenken is iets anders dan opleggen, maar dat weet je vast zelf ook wel.

Mark Smith | 29-03-13 | 11:55

Het wordt de hoogste tijd dat gasten met NIET Nederlandse namen volledig uit de politiek worden verwijderd, zowel landelijk als provinciaal dan wel gemeentelijk niveau.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 29-03-13 | 11:55

En dat de politie de jaarlijkse fitnesstest niet meer haalt is allemaal de schuld van dat snoepje .
Trouwens cv al gelezen van deze wethouder.

raster | 29-03-13 | 11:52

Muxje | 29-03-13 | 11:50
Ja, zo werkt het nu eenmaal.

Mark Smith | 29-03-13 | 11:51

En wat dacht hij van zijn eigen opgeblazen dikke kop?

kweetitwel | 29-03-13 | 11:51

@Mark Smith 11:30: Voorlichten en verbieden zijn twee verschillende dingen. Maar uit je comment blijkt maar weer dat niet alleen de politici maar ook de burgers maar wat graag een opgeheven vingertje zien als het gaat om een kwestie waar ze zich zelf aan ergeren. Wat dat betreft gaat de stelling nog steeds op dat iedere volk de bestuurders krijgt die ze verdient.

Muxje | 29-03-13 | 11:50

Puuh. Niks nieuws aan toch? Zelfs toen ik op de kleuterschool zat moesten we al appels enzo uitdelen ipv. snoep.

Dat ging dan wel vanuit de school, niet vanuit de politiek.

Specy | 29-03-13 | 11:47

1 APRIL

Koert8778 | 29-03-13 | 11:47

@LangeTijdGeleden 11:42: Suikerfeest is maar 1 keer per jaar. En bovendien ook leuk voor volwassenen, hier op kantoor komen de moslims onder de collega's altijd aanzetten met door vrouwlief zelf gebakken mierzoete meuk.... lekker!

Muxje | 29-03-13 | 11:46

Naast betutteling en verantwoordelijkheid neem ik aan dat de gemeente dit verbod als eerste heeft ingevoerd op alle stadsdeelkantoren. Geen borrels, recepties en verjaardagen waar ook maar 1 ambtenaar met te weinig beweging iets met caloriën uitgeserveerd krijgt. Breng in de bleekselderij.

TheseDays00 | 29-03-13 | 11:44

Ik deelde vroeger paasmandjes uit met chocolade eitjes. Dat zou nu al helemaal niet meer mogen begrijp ik.
Dat er iets ondernomen moet worden tegen de spek generatie vind ik een goed idee.
Meer en vaker gymles/sport op school lijkt me wel wat. En een uurtje voedingsles in de week ofzo.
Dat kinderen weten hoelang je moet bewegen om die bak Mac Nuggets er weer af te krijgen of hoe lekker zelfgemaakte groente soep kan zijn.
Het is maar een idee. En meneer de vethouder mag uiteraard meedoen, want die kan ook wel een lesje gebruiken.

irma zonderboezem | 29-03-13 | 11:43

Dostranamus | 29-03-13 | 11:04 |

Precies mijn gedachten. Suikerfeest afschaffen dan maar? Scheelt ook het aantal "ziekmeldingen" onder islamitische kindertjes.

Maar nee, dat mag dan weer wel, want Ies Koeltoer.

LangeTijdGeleden | 29-03-13 | 11:42

Ik kom dagelijks een groepje Griekse kinderen tegen dat op weg is naar school. Man man, wat zijn die Griekjes vet, dat is geen lopen meer, dat is waggelen.

de Bree | 29-03-13 | 11:39

Laat ze de taalachterstand eens grondig aan gaan pakken ipv met dit soort onzin-beleid te komen.

Maar nee, wanneer je daar over begint schiet half NL in de politieke kramp. Terwijl dat uiteindelijk toch echt beter is voor de toekomst van het kind. Beter met een iets te hoog BMI een leuke baan hebben... dan slank en moeten eten uit de staatsruif.

harry poster | 29-03-13 | 11:36

Reinaert | 29-03-13 | 11:27
Theoretisch heb je gelijk, maar praktisch gaat dat nooit meer werken.

Mark Smith | 29-03-13 | 11:34

Wann es geht über VERBOT im nationalpolitik dan kann das night anders sein dann wirklichheid. Unsere gemeinachaft führer weist was gut ist furm Niederlandische volk!
Ratelaar vreest dat dit geen 1 april grap is.

ratelaar | 29-03-13 | 11:32

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:24
En wie gaat die maatregelen uitvoeren, controleren en handhaven?
Ben het helemaal eens met je voorstellen overigens.

Mark Smith | 29-03-13 | 11:32

Autochtone kinderen op Haagse scholen... das een leugen, die bestaan helegaar niet.

de Bree | 29-03-13 | 11:31

Zolang mijn dochter nog briefjes meekrijgt van school met het verzoek om er op te letten dat het kind 's ochtends wel ontbijt krijgt in plaats van dat het een gevulde koek oppeuzelt bij het fruit eten, is het in mijn ogen alleen maar prima dat er instanties zijn die meedenken met tokkieouders.

Mark Smith | 29-03-13 | 11:30

De Turken moeten het zelf uitzoeken hoe dik ze willen blijven en worden want daar mogen wij ons niet mee bemoeien natuurlijk op straffe van een inmenging van Erdogan hun held.

Claire | 29-03-13 | 11:30

Hoe dommer, hoe dikker geldt nog steeds voor de bevolking als geheel. Niet dus voor individuele gevallen.
En de domste allochtonen zijn hier naartoe gekomen, dus...

de Bree | 29-03-13 | 11:29

Na dat flutstuk van gisteren nu wel weer een goeie, Quid!

leaupveaugel | 29-03-13 | 11:28

@Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:24

Je haalt een paar sterke punten aan, waarvoor hulde.

We moeten in dit land weer toe naar innerlijke discipline in plaat van dat we uiterlijke discipline denken te moeten opleggen. Alleen weet hoegenaamd niemand meer het verschil tussen de innerlijke en uiterlijke variant omdat we met z'n alleen veel te lang veel te veel getolereerd hebben. Terug naar vroegâh wordt voor velen een culture shock.

Reinaert | 29-03-13 | 11:27

Verbiedt ademen!

ElMatadero | 29-03-13 | 11:27

Dus als ik het goed begrijp gaat een fat fuck zich bemoeien met het eetpatroon van anderen? Niet te geloven..

OpperGek | 29-03-13 | 11:27

Als er nou 31% van de autochtone kinderen te dik was, wat had deze wethouder dan gedaan?

Boer in 020 | 29-03-13 | 11:26

@Reinaert | 29-03-13 | 11:16 |

Ik zie die "symbool" -wetgeving vooral als gevaarlijke precedenten zetten. De overheid uit het private domein is mijn boodschap.
.
Natuurlijk hebben we een opvoedingsprobleem. Ik zie daar eigenlijk meer een rol voor beleid als dienstplicht (even de raffelige kantje eraf slijpen), versterking op opvoedigkundig vlak op scholen (geen pedagogisch verantwoorde shit, maar sturing op discipline en een assertieve feedback naar ouders), en niet meer schuwen van ultieme consequenties (intrekken uitkeringen, intrekken paspoorten, 3 strikes), (pro)actieve ordehandhaving in de straten.

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:24

31%? Darwin At Work.

Petrus de Rewa | 29-03-13 | 11:23

Of geen kilo suiker in de thee of koffie gooien, altijd over verbaasd op de universiteit hoeveel kilo's 'ze' erin gooien.

Armenakis | 29-03-13 | 11:21

Onder de vier grootste niet-westerse allochtone groepen in Nederland komt overgewicht vaker voor dan bij de autochtone bevolking. Dit geldt in het bijzonder voor Turken, Marokkanen en Antillianen. Hoe valt dit verschil te verklaren? Uit recent door ons uitgevoerd onderzoek blijkt dat de mate van integratie invloed heeft op het gewicht van allochtonen. Allochtonen die meer in de Nederlandse samenleving zijn geïntegreerd lijken qua (over)gewicht meer op de autochtone bevolking.
Bron: kennislink.nl

Misschien is de oplossing integratie???

Temazepam60milligram | 29-03-13 | 11:19

Waarom niet het hele trakteren afschaffen? Heb je al eens geprobeerd gezond te trakteren op een basisschool? Die mag geen rund, die mag geen varkensvlees, die mag helemaal geen vlees, die is allergisch voor melkproducten. Snoep is het enige wat ze allemaal kunnen eten op de kindertjes die geen kleurstoffen mogen na, maar die hebben al jaren een eigen trommeltje in de klas staan.

henriette | 29-03-13 | 11:19

Toch zit er wel wat in. Er is op school zo ongeveer elke dag wel aanleiding om te trakteren. Ophouden met die onzin.

De Geus | 29-03-13 | 11:18

Dit is precies wat er mis is met Nederland. Iedereen moet gehoorzaam zijn aan de almachtige staat omdat sommigen weigeren zichzelf te helpen. Eigenlijk is de staat in Nederland allang geen goede gezagsdrager meer, maar een pooier van de werkende Nederlander. We worden uitgeknepen met belastingen en regeltjes, omdat de staat zonder dit soort onzinbeleid opeens enorm in zou moeten krimpen.

Ik vraag me soms af waarom we nog belasting betalen voor dit soort betuttelende onzin, maar dan realiseer ik me dat de belastingdienst in Nederland hardhandiger is dan de maffia. Ik heb liever een paardenhoofd in mijn bed dan een belastinginspecteur aan de deur.

Nequebard | 29-03-13 | 11:18

@sjoerdploert | 29-03-13 | 11:13

Verbieden lost niets op, je mot kids uitleggen dat hetgeen waar ze mee bezig zijn niet zo slim is, dáár bereik je namelijk op de lange termijn veel meer mee want diezelfde welopgevoede kids zullen later als ze hun eigen kids op de wereld zetten - als het goed is - die wijze lessen niet vergeten zijn en ze dus ook weer overbrengen op die volgende generatie.

Dweilen met de kraan open helpt niet, alle verboden ten spijt.

Reinaert | 29-03-13 | 11:18

-weggejorist-

Eenhorny | 29-03-13 | 11:18

Overigens lopen die kinderen de kindervetjes er wel af wanneer zij op djihadistische expeditie gaan. #SommigeProblemenLossenZichzelfOp.

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:17

Kijk je hebt de gewone economie en dan heb je de snoepeconomie.
De snoepeconomie = Alle ambtenaren + politici die alleen maar A4tjes vol laten typen en ons die in de vorm van regels en fatsoen opdringen met mes op de keel en die daar vervolgens miljarden euros aan over houden. Dat moet afgelopen zijn.
Op dit moment krimpt de economie, de banken hanteren variabele rente waarom hanteert de roverheid nog steeds een vaste 4% van alle bezittingen boven de 20 duizend? waarom geen variable rente waarom niet flexibel meedenken en de krimpende economie mit einbeziehen? Waarom moeten jullie zo snoepen ongedierte? Dijsselbloem cs jullie zijn nog erger dan de kapitalisten waar je op afgeeft. Mislukte socialist.

ecologiste | 29-03-13 | 11:16

@Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:12

Leuk geprobeerd. Feit blijft dat we in Nederland overstelpt worden met allerhande verboden en onzinnige regeltjes die onder de streep niets anders zijn dan symboolpolitiek want hoe "geweldig" al die regelgeving - volgens sommingen - dan op papier ook zijn moge, van handhaving is sowieso geen sprake.

We hebben een opvoedingsprobleem, en dat hebben we al een aantal jaren, maar dáár wordt niets aan gedaan, wat heet: onderwijs en begeleiding worden ook alleen maar uitgekleed. Daar zit 'm de crux.

Reinaert | 29-03-13 | 11:16

Regels op een basisschool lijken me niet verkeerd. Nu zit er geen rem op als een school al geen regels heeft. Als je kinderen hebt en je wil ze gezond houden dan wil je niet dat ze 's ochtends al een zak chips leeg eten of een zak drop maar je wil ook niet dat je kind alsenige niet mee doet. Verbod gaat wat ver maar goede afspraken daar kunnen alle partijen wat aan hebben.

sjoerdploert | 29-03-13 | 11:13

Laten we afspreken dat domme mensen geen kinderen meer nemen.

Freddie Stobart | 29-03-13 | 11:12

Laat die Turkse kinderen leker van die zoete troep eten.
In bijna alle snoep zit varkensgelatine, gemaakt van huiden en beenderen van varkens.
Kunnen wij gewoon de speklapjes en de varkenshaasjes betaalbaar houden, de moslims eten het afval wel op.

Cuyahoga | 29-03-13 | 11:12

@Reinaert | 29-03-13 | 11:09 |

Maatwerk per doelgroep. Dat is toch heel iets anders als "blanket legislation".

*denkt zich er wel redelijk onderuitgelult te hebben*

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:12

Als je op een gewone manier geen geld meer kunt verdienen (lees: normale markteconomie, je maakt wat en een ieder is vrij om het te kopen al dan niet) dan gaan ze zelf van alles verzinnen om voor zichzelf baantjes te creëren die wij dan moeten betalen uit de gewone markteconomie. Overhead moet weg. NU. Overhead = overheid = optiefen en gauw een beetje. Jullie zijn miljarden euros te zwaar vieze graaiers uitzuigers mooi weer predikers gauwdieven, landverraders, zakkenvullers, zuur verspreiders,ongedierte.

ecologiste | 29-03-13 | 11:11

Tja, verkeerde topic, sowieso.

L. Rakker | 29-03-13 | 11:11

Sorry hoor, op veel scholen zijn er gewoon verkoopautomaten met frisdrank, chips en snoep. Die zijn niet verboden. Bijna alle scholen hebben ook een cafetaria met snackvreten. Als je de probleem wil aanpakken lijkt mij dat een goed begin. Traktatie afpakken van kinderen, omdat ze niet de scholen durven aanspreken met dit probleem. Zwak.

DeLiberaleLulhannes | 29-03-13 | 11:11

Wat heb je aan je chique coupe als de Tijgermug des Doods zich in Nederland heeft genesteld; daar hoor je GeenStijl dan (nog) niet over.

L. Rakker | 29-03-13 | 11:11

LOL @ Johnny. .... Energiedrankjes geen goede vervanger van borstvoeding .... Geweldig ik zie zo al een 17 jarige tokkie een blikje RedBull in de papfles kieperen.

nederbelg | 29-03-13 | 11:10

Precies, gewoon een opvoedkundig probleem: het zijn de ouders die verkeerde gewoonten hebben, en het is niet de verjaarstractatie die kinderen verkeerde eetpatronen aanleert. In tegendeel: kinderen dwingen om gezonde crap uit te delen zal nog wel wat geknakte kinderzieltjes opleveren, hoewel de boodschap vanuit de politiek dan wel weer helder is: "Wat ons betreft heb jij niets te vieren".

Ik pleit voor een crisismandaat voor alle bestuurders om hun activiteiten in te perken: laat ze zich een paar jaar maar eens alleen richten op zaken die belangrijk zijn. Als ze dan tijd over hebben kunnen ze dat besteden aan het stroomlijnen van de eigen interne organisatie of aan het afschaffen van wetten. Geen proefballonnetjes, geen opgeheven vingertjes, geen zweverige flauwekul. Laten we dat 5 jaar eens proberen.

Muxje | 29-03-13 | 11:10

Dus je mag als Tweede Kamerlid het hele jaar ongezond dik zijn (obesipas-Ton Elias, vreet-BBQ met parlementaire pers) maar als schoolkind mag je niet eens per jaar je eigen snoephoogtepuntje beleven op je verjaardag? Triest.

niet voor de hond | 29-03-13 | 11:09

@Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:05

"Zelfs Hitler had niet de vermetele moed om zich te bemoeien met het eten van de Duitse burger".

Ome Dolf heeft naar verluidt toch héél wat van z'n onderdanen op een (te) strak dieet gezet dus daar sla je de plank behoorlijk mis.

Reinaert | 29-03-13 | 11:09

Wat een eikel is dat zeg en met zijm anus op het ijs geboren... singsing denkt dat het dikmakende aan het snoepje ligt op school?.... slaap maar verder

arunt_da_beftekkol | 29-03-13 | 11:09

@ Dostronamus 11:04

En doe daar dan gelijk maar al die andere fijne feesten van het woestijnvolk bij, te beginnen bij het altijd lieflijke slacht'feest'...

eerstneukendanpraten | 29-03-13 | 11:08

Overigens is dit waarschijnlijk een omslachtige poging om aan de Nederlandse burger kenbaar te maken dat het zuur gewoon gaat blijven en dat het zoet niet meer komt...

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:08

Wortels voor de allochtonen en cupcakes voor de gewone mensen. Probleem opgelost.

Rest In Privacy | 29-03-13 | 11:06

Deze regering bevindt zich in een stupor van morele verontwaardiging over alles wat met sex, drugs en pret te maken heeft, aangejaagd door een spektakel- en propagandamachine op het niveau van een tabloid. Een benauwde deken van discipline en toezicht, BOAs, klikkers, pasjes, registratie en strafrecht daalt over de maatschappij neer. De 3 grote geloven zijn weer aan de macht,het christendom, de islam en het socialisme; de liberale tegenwind is dood. Men kan weer lekker overal achter de voordeur kijken, verbieden en betuttelen.

aceofspades | 29-03-13 | 11:06

Prima. Maar dan ook alle politici en ambtenaren die elke maand weer gigantische bedragen van ons afsnoepen. Ze zijn veel te dure opgedrongen klanten.
belastingformulier ingevuld. Die snoepgraaiers gaan ervan uit dat je 4% rendement haalt en dat belasten ze dan met 30%. Ze gaan er ook vanuit dat je toto je 67ste werkt terwijl iedereen weet dat als je 50+ bent nooit meer werk vindt. Zelf zitten ze met een vette reedten opo dik weachtgeld te teren. Monsters. Parasieten. We motten jullie niet. Blijf met je snoephonger van onze bezittingen af. Hoor je me vette varkens?

ecologiste | 29-03-13 | 11:06

Dan ook een verbod op Suikerfeest!

Temazepam60milligram | 29-03-13 | 11:06

Ik zeg promoot dat snoep. Meer gewicht betekent langzamere scooters betekent een betere pakkans.

ScumbaggusMaximus | 29-03-13 | 11:05

-weggejorist-

Parel van het Zuiden | 29-03-13 | 11:05

Dit deed mijn basisschool vroeger ook al, alleen gingen ze dan een stappie verder. We mochten ook geen ongezonde koekjes eten.
.
Waar bemoeit de overheid zich nou mee, ze moeten gewoon te dikke kinderen (mocht het door de ouders komen) gewoon uithuisplaatsen. Klinkt misschien radicaal maar gaat wel zeker helpen!

Dakpanmaker | 29-03-13 | 11:04

Van de Turkse kinderen is 31% te dik.
Is o.a. het suikerfeest afschaffen een deel van de oplossing?

Dostranamus | 29-03-13 | 11:04

Weer eens een bewijs dat lokale politici lichtgewichten zijn

Ies niet graties | 29-03-13 | 11:04

Betuttelen maar weer, ronde 7.850 and counting.

Wanneer ouders hun kids niet op kunnen voeden moet je die ouders aanpakken en niet met betuttelende verboden aan komen zakken, daarmee maak je van álle kinderen onzelfstandige zombies die enkel en uitsluitend nog geschikt zijn om te leven in een Noord-Koreaanse verbodscultuur.

Of is dat soms onderdeel van het beleid?

Reinaert | 29-03-13 | 11:04

Het maakbare samenlevingsdenken in optima forma: u, kudtburger, bent slechts de marionet aan de touwtjes van de Almachtige Beterwetende Staat.

In het sociaaldemocratische Australië is er inmiddels een verbod op het uitblazen van kaarsjes op taart op school. Reden: besmettingsgevaar voor andere kindertjes door eventueel spuugbelletje van de jarige blazer.

Ideetje, BolleDewsingh?

vraagstaart | 29-03-13 | 11:02

Logisch. We hebben het over Nederland. Toch?

Politant | 29-03-13 | 11:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken