Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Banken zijn awesome en wel hierom

oie_25145131Fb0CKNDx.gifIedereen zeikt over banken. Banken dit, banken dat. Banken zijn de hoer van Babylon en meer van zulke schuttingtaal. Zo jammer. Zo stigmatiserend. Zo aanmatigend ook. Want banken zijn namelijk awesome. Serieus. Wij zouden geen moment zonder banken willen. Als wij een bank op straat tegenkomen, steken we onze vuist uit voor een boks. Waarom? Omdat we banken awesome vinden. En dat zouden meer mensen moeten vinden. Veel meer mensen. Eigenlijk iedereen. Op onze blote knietjes banken bedanken voor al hun werk, al hun inzet, al hun bekommernis om ons. Oude vrouwtjes zouden kaarsjes in de kerk moeten branden voor banken, kinderen zouden elke dag een tekening moeten maken voor op de koelkasten in banken en volwassenen zouden hun hoed af moeten nemen voor een respectvolle buiging als ze langs een bank lopen. We hebben zoveel te danken aan banken. Banken zijn awesome. En wel hierom: 1. Ze bewaken uw geld Oh, dus u vind banken echt 'boehoe superstohohohom!' alsmede kudt? Goh, hoe is dat nou, leven zonder pinpas, zonder chipknip, zonder internetbankieren, uw salaris cash uitbetaald en al dat geld onder uw matras? Oh, dat doet u niet? U heeft een betaalrekening lopen? Terwijl u vindt dat banken zich zogen aan Satans tepels? Kijk, en dat is het mooie van banken. U kunt nog zo hard tegen ze aan schoppen en slaan en schelden, ze blijven bereid om uw geld te bewaren en blijven u een financiële infrastructuur bieden die uw leven vergemakkelijkt. Dat is ware liefde. Mensen die nooit de warme liefde van ouders hebben gekend weten toch wat dat inhoudt dankzij banken. 2. Ze lenen u geld U wilt een huis kopen. Maar ja, u verdient 50k in het jaar. En geen spaargeld. Wat nu? Aankloppen bij ouders, vrienden en collega's dan maar. Of ze u twee ton kunnen lenen. Haha. Nee. Natuurlijk niet. Ongeacht hoeveel ze van u houden. Weet u wie u wel die twee ton geeft? Banken. Als u belooft dat u het uiteindelijk terug betaalt, lenen ze u het geld uit. Dat is meer vertrouwen dan u vriendin u ooit gegeven heeft. 3. Ze sponsoren kunst, cultuur & sport Banken zijn de grootste filantropen van dit land. Al jarenlang geweest. Ajax had in de jaren '90 nooit de Champions League gewonnen als ABN Amro er niet was geweest. Of dat tennistoernooi van Krajicek in Rotterdam. Kunt u zich het Nederlands wielrennen de afgelopen jaren voorstellen zonder de Rabobank? En dat geldt ook voor veel lokale kunst, cultuur & sport. ASR (ex-Fortis) deed Feyenoord. DSB deed schaatsen en AZ. SNS deed volleybal. En zo kunnen we nog kilometers doorgaan. Banken geven terug aan de maatschappij alsof ze de reïncarnatie zijn van de geesten van Moeder Theresa, Ghandi en Florence Nightingale. 4. Ze bevorderen de economie Jawel. Dat doen ze wel. Niet nu gaan vloeken en tegen het beeldscherm spugen. Banken bevorderen de economie. In principe. Dat ging een beetje mis, de laatste paar jaar, maar hey, van fouten maken leer je. Gebrek aan toezicht zorgde er voor dat banken veranderde in pubers met een Ferrari. Dat gaat een keer fout. En dat ging ook fout. Maar dankzij de financiële infrastructuur die banken bieden bevorderen banken de economie. Probeer u maar eens een economie voor te stellen zonder banken. U denkt nu aan inboorlingen uit Papua? Dat klopt. Een economie zonder banken handelt in schelpen. Dat wilt u niet? Nou, dan is er maar één conclusie: banken zijn awesome. 5. Ze stimuleren ondernemerschap Nu gaat u ook al slaan op het toetsenbord. De serie jij-bakken die u in de comments gaat plempen vechten om voorrang in uw hoofd. Wat nou banken stimuleren ondernemerschap, GeenStijl?! Nou, als u een idee heeft voor een product of een bedrijf of een service of wat dan ook maar geld gaat opleveren, naar wie gaat u dan toe voor de financiering? Uw rijke pappie? Goed voor jou. Maar voor de meeste mensen zit dat er niet in. Die kloppen bij een bank aan. En banken beoordelen of uw creatieve hersenspinsel marktwaardig is. Dat zijn er steeds minder, maar goede ideeën worden nog steeds gefinancierd. Door banken. Die zodoende ondernemerschap stimuleren. 6. Ze zetten mensen aan het werk Inderdaad, wat minder dan voorheen. Er klappen behoorlijk wat banen uit, ook bij banken. Crisis, he, dan krijg je dat. Maar nog steeds werken er duizenden mensen in de bankensector. Allemaal mensen die salaris krijgen van banken. Zelfs nog wel eens een bonus. Die daarmee naar supermarkten, middenstand en andere verkopers stappen om dat geld in te ruilen voor producten. En zo de economie weer draaiend te houden. Banken zijn nog steeds grote werkgevers. Met een hoop mensen in dienst. Die allemaal hun baan te danken hebben aan de bank. Awesome. Banken, dank jullie wel! 7. Ze stellen zich weer kwetsbaar op Tot een paar jaar geleden waren banken arrogante gladnekken die spuugden op het volk. Ze waren hun rol als saaie dienstverlenende sector vergeten. Gingen zich gedragen als de economische Big Boys boordevol financiële swag. Pubers met een Ferrari, zoals we al zeiden. Zijn ze hard van terug gekomen. En sinds gisteren Laikibank omdonderde in Cyprus blijkt dat banken weer kwetsbaar zijn. Dat is toch mooi? Niet te beroerd om hun zwakke kant te tonen. Zich kwetsbaar op te stellen. Zo van, jongens, sorry, we zaten er naast, ook wij maken wel eens fouten. Bijna ontroerend. Dit maakt banken menselijk. En daarom zijn banken awesome.

Reaguursels

Inloggen

Zo had ik het nog niet bekeken. Maar wat ik niet snap is dat spaarders nu hun geld moeten inleveren om die bank op Cyprus te redden. Dat is toch echt niet uit te leggen.

lekker wijf | 26-03-13 | 20:23

@blinde kip | 26-03-13 | 11:30
Dat doet de Deutsche Bank, omdat ze Nederland uit willen. Ze willen alle klanten kwijt met minder dan 1M Euro omzet.

frank87 | 26-03-13 | 18:54

Je begint steeds achterlijke artikelen te schrijven, wordt tijd dat ze naar een vervanger gaan kijken. Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten, of werkt zelf voor een bank.

dutchdj | 26-03-13 | 18:13

@Johnny Quid,
In dienst van de banken?

r04drunn3r | 26-03-13 | 16:20

Quid, waarom werk je nog bij GS? Ik snap er niks meer van? In geen enkel punt kan ik mij vinden. (Behalve dat banken banen scheppen DUH!). Doe ons een lol en verdwijn!

bjice | 26-03-13 | 14:28

Quid maakt tegenwoordig vaak nogal stuitende teksten. Bah, die Quid stukjes sla ik voortaan maar over.

Kaposi_Sarcoom | 26-03-13 | 11:55

@frank87 | 25-03-13 | 23:03
Wow!
Hoe vaak gebeurd zoiets?

blinde kip | 26-03-13 | 11:30

Er is helemaal nix mis met banken. Er is wel van alles mis met de bonus slurpende toplieden van die banken. En dat mis ik nu net even in deze overigens fraaie analyse.

Reykjavik | 26-03-13 | 10:25

Parsons | 25-03-13 | 22:26 | + 2 -
Zure regen zie je vooral in Zweden (D), Noorwegen (GB) en Tjechië (I) de problemen van. Vanuit hier lijkt het een hoax, omdat in België en Frankrijk de uitstoot niet intensief genoeg is. www.standaard.be/artikel/detail.aspx?a...

Vooral de beperkingen in uitstoot van zwavel, tot een kwart van de oorspronkelijke waarden hebben ertoe geleid dat nu de natuur nog een kans heeft het op te lossen.

Itzamná | 25-03-13 | 22:28 | + -1 -
Bedenk na het zien van dat filmpje dat we al vijf jaar een gigantische maatschappelijke geldhoeveelheid hebben die de ECB tegen bijna nul procent uitleent. Je kan dus een periode van minimaal vijf jaar verwachten met oplopende inflatie. De afgelopen drie jaar in totaal al zeven procent, maar de hoofdmoot moet nog komen. Daarna hebben we NOG een recessie nodig om de inflatie weer te beteugelen.

Feynman | 26-03-13 | 09:53

Vroeger werden valsemunters nog gewoon opgepakt,nu zijn ze god!

gimme a beat,rix | 26-03-13 | 09:20

Je zou je rekeningnummer mee moeten kunnen nemen naar een andere bank. Pas dan ontstaat er echt concurrentie en zit je niet meer vast aan een bank als het je niet meer bevalt!

kornexz | 26-03-13 | 09:11

Tja, het is een machtspositie die banken hebben.
Geef mij een alternatief om mijn geld veilig te stellen en op afstand te kunnen beheren en ik doe 't zo.

niemand specifiek | 26-03-13 | 08:52

Respect moet van 2 kanten komen.
Laat die banken dat eerst maar eens toepassen.
Dan komt (heeeeel misschien) het vertrouwen weer terug.

mothersfinest | 26-03-13 | 08:52

Ik zou nu Bitcoin ter sprake brengen, ware het niet dat die net op 60 euro staat omdat half Spanje en Italië hun geld uit die banken trekken. Dat terzijde: we kunnen op een dag zonder banken. Hopelijk maak ik het nog mee.

QuelleFromage | 26-03-13 | 08:28

En banken doen dit allemaal geheel belangeloos en kosteloos zodat zij, wanneer er iets fout gaat, het ook graag zelfstandig en probleemloos willen oplossen.
Banken zijn de Marokkanen van de financiele / zaken wereld. Je wilt oh zo graag zonder ze, maar de politiek doet er alles aan ze in stand te houden.

Super Grover | 26-03-13 | 08:00

ik proef een vleugje ironie in dit artikel :-)
wakkere_nederlander | 26-03-13 | 01:57 | + 0 -

Allicht proef je die, het druipt er vanaf! Maar het is gewoon een waardeloos stukje. Als je niets interessant weet te schrijven met zoveel ellende om je heen, en met dit flutstukje komt na de pvv bash nummer oneindig van quid, ja dan kan je commentaar verwachten. Op geen stijl iig wel, op de Joop.nl zouden ze dit geweldig vinden want die zijn zo goedgelovig dat ze zelfs nog geloven in de multiculti heilstaat.

Mozeskriebels | 26-03-13 | 05:43

ik proef een vleugje ironie in dit artikel :-)

wakkere_nederlander | 26-03-13 | 01:57

Maar ergens halverwege kijk je om en krijg je spijt
Levend voor morgen, raak je nu je toekomst kwijt.
Dan ben je in de boot genomen door de Zilvervloot
Sparend voor later, ga je straks ook sparend dood.
En later, later is al lang begonnen

je was al gewaarschuwd in 1984 harry jekkers
www.youtube.com/watch?v=LYXDtAbRt98

ohhh kelly | 26-03-13 | 00:57

Waar het op neer komt in het huidige monetaire systeem

Iedereen moet geld hebben om mee te kunnen doen aan de maatschappij. Als je geen geld hebt, dan ben je een loser van het systeem. Je hebt geen bestaansrecht in het systeem als je geen beloningswaarde hebt. Beloningswaarde geeft zelfbeschikking.

Je moet dan een uitkering aanvragen. Net als de Cyprusbanken moeten doen nu. Omdat banken, net als mensen dus kennelijk kunnen zondigen en fouten maken. Die fouten worden nu 'vergeven' door de belastingbetaler.

Als je een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen zou invoeren en iedereeen daarmee de basisbeschikking over zichzelf geeft (let op het woordje 'geeft'!) en daarmee dus een onaantastbare en onvoorwaardelijke beschikking van de burger over zichzelf ( en niet door de ander!) dan zou je een heel wat eigentijdser systeem hebben. Iedereen heeft dan altijd geld en dat kan niemand ze afpakken. Ze kunnen dat uitgeven aan hen die eraan willen verdienen, en er is een constante basis voor de economie. Meer uitleg is hier te vinden. Ik ben voor. basisinkomen.nl/wp/category/buitenland...

micd | 26-03-13 | 00:10


@Einde van de Domheid | 25-03-13 | 21:41
Dank!

Vogelbeest | 25-03-13 | 23:54

Met andere woorden, je zal een lening nodig hebben waarschijnlijk, slim te werk moeten gaan, wat fiscale truukjes uithalen, bouwvakkervrienden zwart laten werken.. En je fucking droomhuis bouwen voor een schijntje.

de grote Anti | 25-03-13 | 23:30

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:16
Ik begin te vermoeden dat je een oost europese bouwvakker bent, maar daarom is het misschien ook beter een huis te kopen.. Dan heb je al dat gedoe niet. En je hebt resteCp voor de mensen die het gebouwd en ontworpen hebben als het al een beetje oud is en nog staat.

de grote Anti | 25-03-13 | 23:27

Banken smijten ons geld in #/&* projecten. Lijken wel politici.

Itastijl | 25-03-13 | 23:25

Morgen:
Hoe KwidT drugs toch de das om deed.

hfakker | 25-03-13 | 23:22

Ow god, de Libertarische Partij heeft dit topic overgenomen. Krijgen we weer de waanbeelden over hoe de economie zou moeten zijn...

Eindbaaz | 25-03-13 | 23:21

@pius, ik geloof dat ik me heb vergist met een ander reaguuurder. Ben ook best wel erg moe en zal mijn bed eens induiken. Want ik geloof dat ik nu de plank heb misgeslagen. Een goede nacht allen.

Mozeskriebels | 25-03-13 | 23:16

@de grote Anti | 25-03-13 | 23:08

Het is inderdaad erg lastig in een land waar over elke scheet belasting moet worden betaald.

Btereffende bouwvakkers kosten zeg maar 35,- ex. per uur en houden zelf netto nog geen 10,- over. Daarvan moeten ze een beetje leven en sparen voor hun huis.

Stel dat ze van die 10,- netto 5,- kunnen sparen voor hun droomhuis.

Buiten de grond en de materialen om, even alleen voor de lonen.

6 bouwvakkers kunnen in een half jaar een huis bouwen, zeg maar 6000 uur. De loonsom voor dat huis bedraagt dus 6000x35,-x1,21 is 254.100,-

1 bouwvakker moet daar dus 254.100,-/5,- = 50.820 uur voor werken/sparen ofwel zo'n 25 jaar. Nogmaals, waar zit de weeffout?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:16

Natuurlijk is het allergrootste probleem het feit dat we banken nodig hebben in onze samenleving.

Spiritueel gezien althans.

pius | 25-03-13 | 23:16

Sjonnie, momenteel stash ik zoveel mogelijk contant gevangen knaken onder mijn bed en mijn sokken, ik voorzie dat die binnenkort hun diensten gaan bewijzen.
Niet dat ik geen vertrouwen in banken heb daar ligt het niet aan..... www.youtube.com/watch?v=G9IH-XKQpOI

Robbie van Zon | 25-03-13 | 23:16

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:02
Ik haat Monopoly. Na vier ronden is al duidelijk wie er gaat winnen, puur door het lot van de dobbelsteen, en dan duurt het nog minstens een uur voor je eindelijk failliet bent. Het is een sadistisch spel gebaseerd op toeval, maar toch bedankt voor het aanbod.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:11

@Itzamná | 25-03-13 | 23:02

Dat brood kunnen ze verkopen maar ze kunnen natuurlijk ook rente vragen in geld. Btw, een beetje simpel om een voorbeeld af te schieten. De bakker zou ze ook "aandelen" van zijn zaak kunnen geven. Mogelijkheden te over.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:09

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:04
ZO wordt het wel erg lastig allemaal.. pff.
Dus niet gewoon wat sparen (voor loon en materiaal), stelletje bouwvakkers vangen, stukje grond kopen ergens en een paar maandjes wachten?

de grote Anti | 25-03-13 | 23:08

Pst, nieuw topic.

Itzamná | 25-03-13 | 23:07

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:01

Nog vrij weinig aan de hand, zolang er maar meel etc. achter de hand is gehouden voor deze slechte tijd. De geldhoeveelheid wordt iig niet kleiner of groter. Het kan wel zijn dat de boer nu wat geld moet lenen vd bouwvakker oid.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:07

@Lijkt me logisch... | 25-03-13 | 20:47
Om er dan achter te komen dat puntje nummer 2 nu even niet meer gebeurd.
Oh ja, en puntje nummer 5 ook niet.

frank87 | 25-03-13 | 23:04

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:54

#Zucht ook de handige bouwvakkers moeten geld lenen bij een bank. Degene die het huis bouwt moet namelijk allerlei belastingen betalen voor zijn maten die meehelpen dat huis te bouwen. Nog afgezien van de grond en de materialen natuurlijk.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:04

Graaf van Egmont | 25-03-13 | 23:02 | + 0
Die Moishe Pipik is een kutjood, maar ik ben wel op hem gesteld. Ik ben namelijk zelf ook een kutjood.
Wij gaan al millennia mee.

Itzamná | 25-03-13 | 23:04

@Veestbeest | 25-03-13 | 21:08
Het kan nog simpeler: we zijn zo vrij geweest uw hypotheek af te lossen met uw lopende rekening. We informeren u hierbij dat u te veel rood staat. Hierdoor vervalt uw faciliteit om goedkoop rood te staan op de lopende rekening.
(Echt gebeurd)

frank87 | 25-03-13 | 23:03

de grote Anti | 25-03-13 | 23:02
LOL

Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:02

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:51

Dat filmpje gaat over het monetaire systeem en president Jackson die begreep hoe smerig dat systeem in elkaar stak en daarom werd een moordaanslag op hem gepleegd. maar nog steeds gaat het over dat monetaire systeem.

Mijn stelsel heeft niks te maken met dat monetaire systeem, maar misschien kan ik je dat een keer in persoon uitleggen dmv een spelletje monopolie.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 23:02

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:54 | + 0
Leuk lesje. Wat moeten de bakker en stenenmaker met die tien broden als ze in jouw systeem al genoeg te vreten hebben?
Ze zouden wel gek zijn.

Denk daar, zoals je zegt, maar verder even over na.

Itzamná | 25-03-13 | 23:02

Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:01
Dan komen ze natuurlijk bij Moishe terecht. Tegen woekerrente, dat spreekt.

Graaf van Egmont | 25-03-13 | 23:02

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:01
Paarden opeten?

de grote Anti | 25-03-13 | 23:02

En dan hebben we nog de Deutsche Bank die 34.000 klanten van de ABN over neemt en ze vervolgens een faillissement in pest,dit om nog winst te maken op de 700 miljoen euro die ze voor die ondernemers heeft betaald.

Nazi bende mag idd zo snel mogelijk weer uit Nederland op tyfen,de geschiedenis herhaalt zich de eerste keer als klucht de tweede keer als tragedie?

dehandigesmeerlap | 25-03-13 | 23:02

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:54 |
De oogst mislukt, er komt een meeltekort. Kortom: crisis. Alle vijf lijden verlies, het geld is op. De machine van de bakker gaat kapot. Wat nu?

Moishe Pipik | 25-03-13 | 23:01

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:58
Je kunt nog steeds ergens een huis laten bouwen hoor..
Geloof alleen dat in nederland de grondprijs nogal hoog is en dat je huis na tien jaar in elkaar stort als je het door klusjesmannen laat bouwen.

de grote Anti | 25-03-13 | 23:00

zeg maar jansen | 25-03-13 | 22:50
Helemaal gelijk. Tegenwoordig wil men alles en wel meteen! Iedereen gaat de strijd om het mooiste, het duurste en het luxeste met iedereen aan. Het is een apenrots met louter apen met een stijve. Geen wonder dat het mis gaat. Ik heb er geen medelijden mee trouwens.

Graaf van Egmont | 25-03-13 | 22:58

@zeg maar jansen | 25-03-13 | 22:50

Het kan dus niet meer, het is vrijwel onmogelijk voor wie dan ook om een huis bij elkaar te sparen in een paar jaar tijd. 6 bouwvakkers kunnen in een half jaar een prachtig nieuw huis bouwen, waarom moet elke bouwvakker dan minimaal 10 jaar keihard sparen samen met zijn vrouw om een huis te kunnen kopen?

Een tipje vd sluier, mega belastingdruk en mega grondprijzen.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:58

@Itzamná | 25-03-13 | 22:46

Ok, ik ga even een klein lesje economie geven, je vraagt er om.

Stel even een hele simpele en kleine economie voor van 5 mensen. De totale geldhoeveelheid is 500,- en kan niet groter of kleiner worden gemaakt.

We hebben een bakker, een boer, een molenaar, een timmerman/bouwvakker en een stenen/cementmaker.

De bakker wil een nieuwe bakkerij bouwen, helaas heeft hij geen geld genoeg want nieuwe bakkerij kost 120,- en hij heeft maar 100,- De rest kan hij bvb bijlenen van de timmerman en de stenenmaker. In ruil voor hun krediet geeft hij hun elk jaar bvb 10 broden, deze broden kan hij makkelijk missen omdat zijn nieuwe oven makkelijk meer kan produceren. De geldhoeveelheid verandert niet en toch investeert de bakker en leent hij geld. Denk daar maar even verder over na.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:54

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:45
Aha, het kwartje begint te vallen.
Ja.. als je samen met wat andere handige mensen (mannen) een huis kunt bouwen dan is het natuurlijk allemaal erg surreëel dat je daar banken en leningen en grondbezit voor nodig hebt.. En rioolbelasting.

Maar het is niet anders, er zijn minstens 14 miljoen mensen in dit land die dat niet kunnen. Dus spijtig genoeg hebben wij dan toch die instellingen nodig.
Anders wordt het dus wel een zombie-apocalyps.

de grote Anti | 25-03-13 | 22:54

Verder heb ik weinig reden tot klagen hoor. Heb geen bank nodig, verdien 5 x modaal met twee dagen werk. Ja, u leest dat goed, met 2 dagen.

Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik vraag me wel eens af waarom ze dat niet doen. Raadsels.

Ik ga maar eens aan m'n lul sjorren. Of nog wat roken. Mezcal d'r bij, wie doet je wat?
Geld is gemunte vrijheid, zoals de dichterT al zei. Werkelijk, je kunt liefde, empathie, zorgzaamheid etc. belangrijk vinden (vind ik ook), maar dat hoeft niet te betekenen dat geld onbelangrijk zou zijn.
Probeer je maar eens zo'n leven voor te stellen, dat je je kunt permitteren om een luie donder te zijn en een beetje te commenten op GS, gehgeh.
Leve het kapitalisme!

Itzamná | 25-03-13 | 22:53

Itzamná | 25-03-13 | 22:46 En de achtereenvolgende kabinetten het telkens maar hebben over een 'koopkrachtplaatje'.

Meer als een plaatje gaat dat ook niet worden. De meesten hebben geen koopkracht maar koopzwakte. En dan gaan ze lenen. Want die zwakte van ze maakt dat ze die dure spullen moeten hebben.

zeg maar jansen | 25-03-13 | 22:52

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:36
Dat filmpje bestaat voor 100% uit kritiek op het bankwezen. Dat je dat niet weet is tekenend voor de manier hoe je met reacties omgaat. Je negeert ze gewoon. Jouw stelsel is ook een monetair stelsel en het is al vaker in de geschiedenis mislukt. Maar stop je vingers lekker in je oren en blijf vooral in de illusie geloven dat je het ei van Columbus hebt gevonden.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:51

@Veel Vaak | 25-03-13 | 22:47

Door wie, de banken?

pius | 25-03-13 | 22:51

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:43 Dat kan nog. Als je daadwerkelijk spaart.

Maar tegenwoordig moet iedereen alles meteen hebben. Bezit is status.

En dus lenen ze. Van Dirk leenden ze. En Dirk had dure hobby's en die moesten die leners betalen.

Maar dat gaf niet want van één of twee van die b.v.tjes van Dirk kreeg je geld voor een huis. En geld voor een auto. En geld voor een huisinrichting.

En dan kunnen de 'starters' op de woningmarkt hun vrienden imponeren met spullen.

Want dat zie je ook altijd in van die woonprogramma's, het huis moet groter, de keuken luxer en moderner en er moet echt ruimte zijn om met vrienden te kunnen eten. Elk zoekend stel roept dat wel een keer. Ruimte om vrienden te ontvangen en contact met de huiskamer terwijl je staat te koken.

En dat kost.

zeg maar jansen | 25-03-13 | 22:50

pius | 25-03-13 | 21:44 | + 0 -
Toch denk ik dat je in de maling wordt genomen en derhalve misbruikt wordt.

Veel Vaak | 25-03-13 | 22:47

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:22 | + 0
Als je appel in jaar 1 een euro kost en in jaar 2 10% meer, dan moet de koper ook 10% meer verdienen als hij die appel wil kopen. Wat je zegt, kwestie van vraag en aanbod.
Die koper krijgt dat niet, z'n werkgever kijkt wel uit.

Dat betekent dat de koper minder kan kopen en dus indirect beroofd wordt. Zo is het altijd geweest en het zal nooit anders worden.
Moet daar nog een linkje bij of is het wel duidelijk?

In 1965 kocht je een twee-onder-een-kap voor 35K guldens. Dertig jaar later kocht je voor dat geld een Opel Astra en was je hypotheeklening afgelost.
Hoest nu, denk je.

Al het gelul ten spijt, de NL-burger is er de laatste 40 jaar NIET op vooruitgegaan. Niet dat jij dat beweert, maar heel veel anders is het niet.

Itzamná | 25-03-13 | 22:46

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:41

Laat ik het even anders stellen, mijn buurman kon in 6 maanden een prachtig huis bouwen, samen met 6 andere bouwvakkers. Toch moet hij 30 jaar afbetalen aan zijn huis. Wat klopt er niet?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:45

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:41

Het is helemaal niet leuk en aardig, bovendien had ik geen lening nodig als die klotebank niet voor inflatie had gezorgd. 100 jaar geleden konden mensen gewoon een huis kopen van hun spaargeld, kom daar nu nog maar eens om.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:43

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:32
Allemaal leuk en aardig, maar jij hebt de lening nodig toch? Wees blij dat er een instelling is die tegen wat rente het geld wil verschaffen.

de grote Anti | 25-03-13 | 22:41

Domste stuk op geenstijl tot nu toe ondanks bijdragen van Ebru...

majorkingkong | 25-03-13 | 22:40

Parsons | 25-03-13 | 22:34
Ik zeg altijd maar zo...
Liever een antisemiet dan een Jood.

Strohond | 25-03-13 | 22:40

Parsons | 25-03-13 | 22:26
30 jaar? Dat is niks vergeleken met de christelijke kerk. 1650 jaar and counting.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:38

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:31

#Zucht kom je weer met het monetair liegstelsel op de proppen. Doe eens zelf proberen te duiden ipv filmpjes te plempen van een stel oplichters en leugenaars.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:36

@Strohond | 25-03-13 | 22:28
Ik vind jou een antisemiet.

Parsons | 25-03-13 | 22:34

@Strohond | 25-03-13 | 22:25

#Zucht Het probleem is dus dat ze niet aan de kant kunnen worden gezet, bovendien *kuch* adviseren ze vrijwel elke regering ter wereld.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:34

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:23

Feitelijk worden we met zijn allen elke dag genaaid door de banken. Als je geld hebt geleend mag je rente betalen, heb je geen geld geleend dan mag je alsnog belasting betalen waarmee de overheid rente betaald over de staatsschuld.

Het bankensysteem is door en door verrot, hoog tijd voor een nieuw en eerlijk systeem.

Kort gezegd, als ik 100k leen en 3% rente moet betalen geef ik de bank elk jaar 3.000,- waar ik hard voor moet werken. De bank heeft 10k geleend voor zeg maar 2%, daarmee kunnen ze mij een lening verstrekken van 100k.

De bank betaald dus 200,- aan de spaarder en ik moet 3.000,- betalen. In mijn ogen zijn dat woekerwinsten, vooral als je weet dat het wereldwijd en bij iedereen zo gaat.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:32

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:24 |
Ja, en dat is dus het probleem, in jouw systeem kan de geldhoeveelheid niet verruimd worden. Dat lijkt in onze tijd alleen maar een voordeel, maar tijden veranderen en dan werkt het juist in je nadeel. Als we toch financiële klassiekers aan het plempen zijn: www.youtube.com/watch?v=swkq2E8mswI

Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:31

Banken zijn de nieuwe Marokanen! (>200 reactiies op een hersenloos stukje)

Goldberg | 25-03-13 | 22:31

Parsons | 25-03-13 | 22:26 | + 0
De lezing vanavond over omgaan met teleurstellingen is helaas afgelast.

Itzamná | 25-03-13 | 22:29

@Itzamná | 25-03-13 | 22:19
Als je sex met een x (8 punten) mag schrijven doe ik mee.

Parsons | 25-03-13 | 22:29

Parsons | 25-03-13 | 22:22
Ik vind jou ook een schatje.

Strohond | 25-03-13 | 22:28

@Feynman | 25-03-13 | 22:21
Was het niet Hitler die zei dat als de leugen maar groot genoeg is de massa het zal geloven?

Daar moet ik al 30 jaar aan denken.

Sinds de Zure Regen hoax.

Parsons | 25-03-13 | 22:26

@Feynman | 25-03-13 | 22:21

Geen idee, dat spul kun je iig niet halen bij de koffieshop of de smartshop, ook niet in een kroeg of slijterij.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:25

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:15
Waarschijnlijk geven ze goed advies, anders waren ze wel aan de kant gezet. Nederland is er niet bepaald slechter van geworden qua rijkdom vergeleken met de rest van de wereld.

Strohond | 25-03-13 | 22:25

(...) uW vriendin(...)

titwawki | 25-03-13 | 22:24

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:17

Ook bullshit, de uitleencapaciteit blijft juist altijd gelijk. (tenzij het aantal inwoners daalt of stijgt)

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:24

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:15
Banken zijn al zolang ingeburgerd dat je niet zomaar een draai van 180 graden kunt maken .. Het zou totale chaos worden, en wees eens eerlijk, hoevaak ben jij financieel genaaidt door je bank(en)? Ik denk dat het vaak wel meevalt en dat vooral anarchisten lopen te roeptoeteren.

de grote Anti | 25-03-13 | 22:23

Wat een kudt-topic.
Kudt geschreven, kudt geformuleerd en een kudt-synthese. En wel hierom: @zeg maar jansen | 25-03-13 | 20:47

Boris Poepnagel | 25-03-13 | 22:22

@Mozeskriebels | 25-03-13 | 22:14

Ik heb een ban op de joop. Ze houden daar niet van rechtse rakkers kennelijk.

pius | 25-03-13 | 22:22

Dat stompzinnige bitcoin gehype vind ik dan wel weer schattig.

Van die lui die denken dat ze nullen en enen kunnen vreten.

Aandoenlijke domheid, dat dan weer wel.

Parsons | 25-03-13 | 22:22

@Itzamná | 25-03-13 | 22:14

Ho stop, je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik heb het over de geldhoeveelheid. Per burger is er bvb 100.000,- beschikbaar, daarmee bedoel ik niet dat je elke burger 100k gaat geven bij de geboorte oid.

Waarom zou je vandaag 1 gulden betalen voor een kilo appels en volgend jaar 1,10? Als er geen inflatie is en de geldhoeveelheid per burger blijft gelijk dan zal die kilo appels elk jaar vrijwel even veel kosten. De prijs is dan alleen nog afhankelijk van de oogst. Bij weinig oogst zal de prijs stijgen en bij veel oogst zal de prijs dalen, kwestie van vraag en aanbod.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:22

@pius | 25-03-13 | 22:19
Hij schijnt vaak thuis bij de kinderen te zitten.;)

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 22:22

Banken, accountantkantoren, centrale banken, multinationals, koningshuizen, politici. Allemaal Illuminati. Allemaal kennen ze de geheime code, en het gemeenschappelijk belang van het zwijgen. Gericht op vergroten en behouden van de eigen macht. Als je het wilt zien dan zie je het. Open je ogen, je ziet waar je naar kijkt. Soms zou je willen dat China zich alsnog ontpopt als het grote gele gevaar. Wie weet.

ad melkert | 25-03-13 | 22:21

lemuis | 25-03-13 | 22:15
Goed punt. www.ftm.nl/original/digitale-munteenhe...
'Sommigen noemen het daarom de uitvinding van de eeuw die de mensheid kan verlossen van corrupte inflatoire geldsystemen'
Alleen zal Itzamná wel stellen dat de Rothschilds dit systeem ook bedacht hebben.

Strohond | 25-03-13 | 22:21

Parsons | 25-03-13 | 22:18 | + 0 -
Zeker als je bedenkt dat dezelfde mensen die de Euro bedachten uitgingen van een GEMIDDELDE 5% economische groei over de GEHELE eurozone. Samen met een begrotingstekort van drie procent en een maximale schuld van 60% tov BNP zou dan de economisch duurzaam financieel haalbaar moeten zijn.

Toen ik dat las, wilde ik maar 1 ding weten. Waar is hun psychedelica te krijgen?

Feynman | 25-03-13 | 22:21

Ik zit weer met dat mormel op de bank...

Lazarus Profane | 25-03-13 | 22:20

@Welles! Nietes! | 25-03-13 | 22:12

Wouter Bos? Ken ik niet;)

pius | 25-03-13 | 22:19

Parsons | 25-03-13 | 22:14 | + 0
Dacht dat het over seks ging. Kut man.
Dat gezeik over geld, ben ik wel klaar mee.

Grappig als je erover nadenkt. Geld = macht, sex = fun.

Wat zou een mens meer willen? Scrabble?

Itzamná | 25-03-13 | 22:19

Geld, lekker belangrijk. Wanneer dat er niet is ben je genaaid. In het Noorden gebeurt dat niet. Evah.
Zijn jullie paniekzaaiers vergeten wat echt telt in het leven soms? Sorry voor de retorische vraag.
Terwijl jullie over de vraag nadenken, ga ik verder met mijn Quinta del Santo.
Over een paar uur laat ik wel weten of de rosé effect heeft op mijn brein.

Jim Lovell | 25-03-13 | 22:18

@Feynman | 25-03-13 | 21:43
Over vrienden gesproken...

Eenieder die dit niet begrijpt en/of heeft gezien zou sowieso geweerd moeten worden uit de panelen.

De basis van fuckups van ons monetaire stelsel begint bij de eenvoudigste der rekenkundige principes: de exponentiële functie.

www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ

Parsons | 25-03-13 | 22:18

@pius | 25-03-13 | 22:12

Beter zou nog zijn om iedereen die kritisch is tegen banken met de kop onder een guillotine te leggen, of ophangen aan de hoogste danwel laagste boom.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:17

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:10
In jouw systeem is de uitleencapaciteit beperkt. Er kan dus maar tot op zekere hoogte geïnvesteerd worden en dat is een probleem in een situatie waarbij je bijvoorbeeld veel werkloosheid hebt terwijl er productiecapaciteit genoeg is.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:17

Kwit is losing it

Tobi | 25-03-13 | 22:17

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:10

Waarom zou het niet gaan werken?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:15

Ja leuk, maar we hebben helemaal geen banken nodig nu er Bitcoin is.

lemuis | 25-03-13 | 22:15

@Strohond | 25-03-13 | 22:10

Niet om het een of ander maar als 1 familie de gaskamer had verdiend. En nog steeds trouwens. Een bedrijf die al 200 jaar onze regering adviseert, daar zou je op zijn minst wat vraagtekens bij moeten zetten.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:15

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:50 | + 1
Zo werkt het domweg niet. Zou je een Stalin voor nodig hebben.
In feite heb je altijd een grondslag nodig op basis waarvan je handelt en ruilt. Dat kan goud zijn (wat het niet meer is) of een ander schaars produkt.
Nu is dat vertrouwen (ook al met het goudsysteem, vergis je niet). Verneuk je dat, dan is er geen redden meer aan en krijg je inderdaad torenhoge inflatie en een total collapse.

je kunt ook niet voor elke burger een zelfde hoeveelheid scheppen. Hoezeer we ook gewend zijn aan het gelul over vrijheid, gelijkheid en broederschap - geen hond die daarin gelooft, en terecht.
De een kan nu eenmaal meer en is meer waard dan de ander (in economische zin). Als ik een slootje in een halfuur graaf en jij doet er drie dagen over, wat denk je dat je dan waard bent? Evenveel?
Denk zomaar van niet.

Itzamná | 25-03-13 | 22:14

Pius gemist? Ja, als chronische kiespijn! Was het gezellig op de Joop.nl ? En quid, tweede fail topic! Pvv sloeg je m al keihard mis, nu is het ook een hoop gepraat in de ruimte. De banken hebben zich zelf zo onmisbaar gemaakt, ons laten gelovendat dat de enige manier is. Je kan ook een betalingsverkeer systeem bedenken wat veel simpeler werkt en niet iedereen van mee loopt te graaien. Worden producten goedkoper van, zodat niet de graaiers alles krijgen maar het terugvloeit in het algemeen belang. Het kan namelijk makkelijk, zeker tegenwoordig met het www en goed beveiligde servers.

Mozeskriebels | 25-03-13 | 22:14

@Itzamná | 25-03-13 | 22:08
In dit geval niet nee.

Wist jij trouwens dat harde schijven zwaarder zijn als ze vol staan met data?

Dat hoor je dan weer niet van de Laiki's op deze wereld.

Parsons | 25-03-13 | 22:14

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:06

Ja. Oppakken en vastzetten die banken-critici. Dat zal ze leren met hun ongefundeerde gezwets. Revolutie tegen de burger zeg ik je.

Dat zal ze leren.

pius | 25-03-13 | 22:12

@pim achtertuin | 25-03-13 | 22:08

Je betaald OZB over de WOZ waarde van je woning, kortom, betalen zul je.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:12

@pius | 25-03-13 | 21:52
Idd! het blijkt dat we uiteindelijk geregeerd worden door de vier grote accountantsbureaus ter wereld die ook de EU adviseren, waaronder KPMG.

Welke linkse ex minister van financiën werk daar nou ook al weer sinds zijn vertrek uit de politiek? kom hoe heet ie...! Ow ja Wouter Bos!

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 22:12

Er is ook helemaal niks mis met banken. Het zijn de politici die het continu verneuqen.

Semper Pecunia | 25-03-13 | 22:12

@Itzamná | 25-03-13 | 22:07

Geld is ook niet schaars, de ecb toets gewoon 1000 miljard in en hopla. Nog simpeler dan schelpen zoeken.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:12

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:09
Dat is niet eens een slecht idee, maarja, uiteraard gaat het niet werken.

de grote Anti | 25-03-13 | 22:10

@Sjors 22:08
Plus een r.. jeweetwel, een ewwrrrr

Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:10

Itzamná | 25-03-13 | 22:02
Ach je hebt ook helemaal gelijk ook. Die hele familie is hartstikke fout.
Al was het maar omdat ze Joods zijn...

Strohond | 25-03-13 | 22:10

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:05

Pure bullshit, dat is alleen als je een monetair systeem hanteert, en dat doe ik dus niet.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:10

@de grote Anti | 25-03-13 | 22:05

Waarom moet dat een computer bij de bank zijn en niet bij bvb de overheid? Een bank lijkt me de perfecte nutsvoorziening. Ik schat dat een paar honderd mensen genoeg zijn om zo'n bedrijfje in de benen te houden.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:09

neemjemoederindemali | 25-03-13
Eger, ik smacht naar hem!

Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:08

Parsons | 25-03-13 | 22:07 | + 0
Ben je niet in de war met mossels?

Itzamná | 25-03-13 | 22:08

Mooi, dan kan onze regering met een gerust hart de WOZ omhoog doen, betalen zul je, tot je dood en dan zullen je kinderen het overnemen.
neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:04 | + 0 -

Is goed.... maar je belastingkennis is niet zo up to date.... geen renteaftrek eigen woning is ook geen bijtelling huurwaardeforfait! De OZB is de enigste belasting die ik betaal voor mijn woning!
En... inderdaad... betalen zul je.... maar ik niet!

pim achtertuin | 25-03-13 | 22:08

Finn | 25-03-13 | 21:59 | + 0
Leuk idee, die schelpen. Zijn helaas niet schaars en zullen dus nooit ook maar enige rol kunnen vervullen in een betalingssysteem.

Beter ruilmiddel lijkt me dieren die op uitsterven staan. Wat kost een kilo neushoornhoorn?
Tijgerkloten?

Kun je villa voor kopen.

Itzamná | 25-03-13 | 22:07

@sjors @pius | 25-03-13 | 22:06

bedoelde natuurlijk je tegel van 22.02

pius | 25-03-13 | 22:07

@Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:03

Ben je fliefd op Pius?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:07

@Finn | 25-03-13 | 21:59
Geh, schelpjes.

Ben er toevallig gek op.

Parsons | 25-03-13 | 22:07

@Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:03

Ik heb het ook zwaar gehad Sjors, zo een lange vakantie zonder jou. Moeten we maar niet meer doen zei ik tegen mevr pius.

En een goed stukkie ook Sjors (www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/03/...).

Dat moet gezegd. Inhoudelijk en lollig tegelijk.

Ben je op cursus geweest of zo?

;)

pius | 25-03-13 | 22:06

@pius | 25-03-13 | 22:01

Psies, heel goed bedoeld van die banken, en je weet, waar gewerkt wordt kan een klein foutje ontstaan. Maar goed, een kniesoor die daar op let natuurlijk.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:06

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:50
Er zijn in de geschiedenis heel wat voorbeelden van periodes waarin de geldhoeveelheid juist te krap was. Als er echte economische groei valt te behalen, bijvoorbeeld na WOII, zal jouw systeem als rem fungeren en krijg je een tegenovergestelde kredietcrisis. Op dit moment moeilijk voor te stellen, maar eeuwigheidswaarde heeft jouw systeem dus niet.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 22:05

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:53
Ja dus..? Als je al je geld (mocht het meer dan een ton zijn) thuis hebt liggen kom ik misschien wel even een kopje thee drinken. Beter op de computer van de bank, maar ik moet toegeven dat je altijd wat cash achter de hand nodig hebt.

de grote Anti | 25-03-13 | 22:05

@pim achtertuin | 25-03-13 | 21:58

Mooi, dan kan onze regering met een gerust hart de WOZ omhoog doen, betalen zul je, tot je dood en dan zullen je kinderen het overnemen.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:04

Pius, ik heb je waanzinnig gemist dude!

Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:03

@Eurotokkie | 25-03-13 | 21:58

Geld naar een bank brengen? Is er nog iemand in dit land die geld heeft ipv schulden dan?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 22:02

Strohond | 25-03-13 | 21:59 | + 0
As for specific members of the modern family, Sir Evelyn De Rothschild the British financier has a net worth of $20 billion. Jacob Rothschild another British investment banker has a net worth of $50 billion. As a modern day an empire, the family's total net worth and assets combined have been pegged in the $300 – $400 billion range.

Nee, naar de voedselbank hoeven ze niet te gaan, zoals ik al zei.
www.celebritynetworth.com/articles/ent...

Itzamná | 25-03-13 | 22:02

Ik pleit voor de oprichting van een NSB-bank.
(Nederlandse Spaarders Bank)
*keep your panties on! De naam is bespreekbaar :)*
Uit ruim 300+ miljard euro spaargeld moet toch 10% haalbaar zijn, dus 30+ miljard.
Een spaarbank die uitsluitend spaargeld aantrekt, niet aan HFT doet,niet aan investment banking doet, kortom geen BS. Er zouden bijv. staats- en.of. bedrijfsobligaties gekocht/verkocht kunnen worden en (annuiteiten)hypotheken kunnen worden verkregen. Degelijke producten dus, geen CDS,CDO's, idiote beloningen of meer van die kutgein.
##Belangrijk detail: gebruikmakend van een klein kantoren-netwerk én voor storten/opnemen samenwerken met Post-NL middels agentschappen... net als ING dus!##
Raad van bestuur: o.a. Ewald van Engelen,Alex Sassen van Elsoo mét Gökhan Erem (wordt lachen!), part-time Max Keiser en voor de promotionele werkzaamheden een tietenbimbo als Zimra Geurts oid..
(je gaat tenslotte met de Rabo concurreren, een beetje reclame heb je wel nodig)
plus wat ik nog vergeten ben maar wél belangrijk is...

Sjors_Carlin | 25-03-13 | 22:02

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:56

Inderdaad. En ik heb ook een heel mooi pasje gekregen met hun naam erop zodat ik mijn eigen geld uit de muur kan halen. Mits ik niet in een klein dorp woon maar dan stap ik gewoon op mijn fiets rij een half uur naar de stad om erachter te komen dat de automaat buiten gebruik is.

Maar het is keigoed bedoeld allemaal natuurlijk. Dat moet ik erbij zeggen.

Laten we het wel reel houden.

pius | 25-03-13 | 22:01

Met internet heb je in feite geen personeel meer nodig voor de mensen on ruilhandel te drijven. Daarom zou Bitcoin nog wel eens heel groot kunnen worden. Alles gaat om vertrouwen van de mensen in het systeem. Dat dient integer en controleerbaar en transparant te functioneren. Jij mijn koe, ik jou paard. Vooruit ik doe er twee hooibalen bij. Geld faciliteert ruilhandel, meer is het niet. Als we morgen afspreken dat we voortaan weer met schelpen gaan betalen wordt het ook druk op het strand.

Finn | 25-03-13 | 21:59

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:58 | + 0
Zo cynisch als de hel, net als ons vorstenhuis.

Itzamná | 25-03-13 | 21:59

Itzamná | 25-03-13 | 21:47
Natuurlijk gaan de nazaten van die familie niet naar de voedselbank, maar wanneer je dat soort quotes van stal haalt om je punt te maken dan faal je in het kwadraat.
Blijkt de natte bever ineens een sneue wichelroedeloper te zijn.

Strohond | 25-03-13 | 21:59

@de Bree | 25-03-13 | 21:48

Was het maar waar, wij mogen geen geld creeëren, dat mogen alleen boven ons gestelden.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:59

Zit nu onder een brug met mijn Ipad .
Eurotokkie | 25-03-13 | 21:44 | + 1
Dan zit je bijna in dezelfde situatie als ik... we hoeven allebei geen hypotheek meer af te lossen.... alleen ik heb mijn huis nog... wat ben ik blij dat ik destijds een liniaire hypotheek had!Vorig jaar was de laatste aflossing,een heerlijk gevoel!

pim achtertuin | 25-03-13 | 21:58

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:56 | + 0 -

Zonder de bank is er geen leven meer mogelijk, dus vooral geld naar de bank blijven brengen.

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:58

@Itzamná | 25-03-13 | 21:47

De fa. Rothschild adviseert onze regering al zo'n 200 jaar, echt knappe koppen moeten daar zitten.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:58

@pius | 25-03-13 | 21:43

Psies, banken zijn allemaal liev en produceren spullen waar de wereld en de mensheid echt wat aan heeft. Bovendien hebben ze heel veel dingen uitgevonden waar de mensheid wat aan heeft, ik noem bvb een, een, een, een, nou ja, laat maar, ze hebben heel veel uitgevonden in ieder geval.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:56

Dit bericht werdt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Financiën.

P.S.

Bedankt Pritt dat we je blogje mochten gebruiken voor het plempen van deze zooi.
Lator!

DeHertogJan | 25-03-13 | 21:55

@Moishe Pipik | 25-03-13 | 21:45

Van Feijenoord bedoel je.

;)

pius | 25-03-13 | 21:54

8) witwassen van russisch maffiageld.... en wanneer de investeringen niet het beloofde rendement opbrengen.... betaalt de burger van de EU wel mee.

DeGriek | 25-03-13 | 21:54

@de grote Anti | 25-03-13 | 21:42

Pure bullshit, alles staat op een computer tegenwoordig, sterker nog, een bank wil geen chartaal geld, dat is niet hun core business.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:53

@Parsons | 25-03-13 | 21:51

Sure. It works both ways.

Natuurlijk.

pius | 25-03-13 | 21:53

11. Banken zijn verantwoordelijk voor de zuurstof in de atmosfeer.

kezie | 25-03-13 | 21:53

"Dat is meer vertrouwen dan u vriendin u ooit gegeven heeft."
De eerste u in deze zin moet natuurlijk "uw" zijn.

Meneer Meeuw | 25-03-13 | 21:52

Tegenlicht was tof. Liet maar weer eens de rol van de linkse samenzweerders zien in onze maatschappij.

Oh wacht.

pius | 25-03-13 | 21:52

@pim achtertuin | 25-03-13 | 21:41

Zonder zitbank ga je misschien wel zwerven door je huis, of bedoel je dat niet?

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:51

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:50 | + 0
Ja.

Itzamná | 25-03-13 | 21:51

de Bree | 25-03-13 | 21:48 |
En u bent na school ambtenaar geworden tot op de dag van vandaag.

Watapatja | 25-03-13 | 21:51

@pius | 25-03-13 | 21:42
Vervang "iedereen" en "banken" eens door "marokkaan".
"Monetaire systeem" door "samenleving".
"Soldaat" en "leger" door "burger" en "Nederland".

Zoals ik al zei...

Food for thought.

Parsons | 25-03-13 | 21:51

@Itzamná | 25-03-13 | 21:19

Misschien gewoon stoppen met ongecontroleerde geldschepping, dan kun je gelijk alle economische modellen overboord kieperen. Het hele monetaire stelsel is gebaseerd op bedrog, niet meer en niet minder.

Ik stel voor om per inwoner een bepaalde hoeveelheid geld te scheppen. Bvb 100.000,- per inwoner. Bij meer inwoners laat je de geldhoeveelheid stijgen en bij minder inwoners laat je de geldhoeveelheid dalen.

1 in klap ben je dan af van dat gesodemieter met inflatie, geldontwaarding etc. Je hoeft geen rente te beuren omdat je geld niet minder waard wordt en de staat heeft geen schuld meer en mag ook geen schulden meer maken.

Probeer maar gaten te schieten in mijn betoog, ik daag je uit.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:50

Vorige week ook al een bankadvertorial op Geenstijl.

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/03/...

Laten we even het lijstje afgaan.

1. Ze bewaken uw geld

Nou nee, ze lenen het voor het grootste deel uit tegen rente en ze bewaren een klein beetje zodat mensen nog geld van de bank kunnen halen (niet allemaal tegelijk natuurlijk)

2. Ze lenen u geld

Inderdaad. En dit moet we zien als een pluspunt? Goedkope leningen Leningen voor bijvoorbeeld huizen leiden tot simpelweg tot hogere huizenprijzen. Het is een zero-sum game. Uiteindelijk woont iedereen gemiddeld nog hetzelfde. Door deze lening is in Nederland in tegenstelling van veel andere landen een groot deel van het huizen in het bezit van banken.


3. Ze sponsoren kunst, cultuur & sport

Nobel van ze. De klanten van de bank betalen dit.

4. Ze bevorderen de economie

Dat zouden ze inderdaad doen, wanneer ze spaarders en lenen bij elkaar brengen. Als ze geld uit het niets creëren dan ontstaan hierdoor bubbels en dit bevordert de economie niet vanwege de onvermijdelijke crashes.

5. Ze stimuleren ondernemerschap

Probeer maar eens een lening te krijgen als ZZP-er. De lage rentes die zijn ontstaan door de geld uit het niets creatie komen vooral ten goede van het durfkapitaal.

6. Ze zetten mensen aan het werk

Dus? In de USSR zetten ze ook alle mensen aan het werk. Wat een feest was dat.

Werk is goed als het iets toevoegt. Hedgefunds bijvoorbeeld die gokken met geleend geld voegen niks toe aan de welvaart. Er verschuift slechts welvaart, van ons naar hun.

7. Ze stellen zich weer kwetsbaar op

De salarissen blijven gewoon stijgen in de bankensector. Verder denk ik dat menig ontslagen werknemer maar al te blij zou zijn met een 'vertrekbonus' die gefaalde bankiers ontvangen.

Adams Appel | 25-03-13 | 21:50

Itzamná | 25-03-13 | 21:39 | + 0 -

Ook zonder de bank blijft de wereld draaien , of hebben die een knop waarop ze drukken en alles stopt.

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:50

cumshaft | 25-03-13 | 21:42 | + 0 -
De grap is dat inflatie ook een vorm van belasting is. Iedereen met vermogen is in 2012 bijna drie procent van dat vermogen kwijtgeraakt aan koopkracht door inflatie. Dat is bijna tweeënhalf keer de vermogensrendementsheffing, die alleen de rijken hoeven te betalen. Over rendement wat er nauwelijks is.

Lullig is alleen dat het op de staatsschuld slecht een kleine tien miljard scheelt, maar ook alle bezittingen van bijvoorbeeld rekeninghouders, pensioenfondsen en dergelijk ook drie procent in de min gingen. Los daarvan gingen alle mensen op de werkvloer er tegen de drie procent op achteruit. Helemaal zuur voor agenten en verpleegsters die al jaren op de nominale nullijn zitten, waardoor ze effectief al zeven procent in koopkracht genaaid zijn. Nog zonder stijgende lasten zoals zorg, dalende toeslagen, stijgende energielasten mee te nemen.

De meeste belasting wordt indirect geheven.

Feynman | 25-03-13 | 21:48

Banken zijn noodzakelijk kwaad, net als een overheid en een belastingdienst. Soms doen ze wat goed en soms doen ze wat fout.
Maar het zijn geen autonome wezens die alleen bestaan om ons te treiteren. Al die jaren dat het goed ging hebben wij ook volop geprofiteerd van onze bankenvoorspoed.
De banken, dat zijn wijzelf.

de Bree | 25-03-13 | 21:48

Pimp my Voortuin | 25-03-13 | 21:44 |
Wat wil je ook als ervaren ondernemers hun financiele zaken mogen bespreken met pas afgestudeerde HEAO-ers. Het enige waar ze over blaten is een return on investment van max 1 jaar.

Watapatja | 25-03-13 | 21:48

Wie zegt dat we niet zonder banken kunnen?

Sander071 | 25-03-13 | 21:48

Moishe Pipik | 25-03-13 | 21:45 | + 1 -

idd , gewoon terug naar het loonzakje.

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:48

Strohond | 25-03-13 | 21:40 | + 0
Jij dacht dat Rothschild er naast zat.
Je kunt er niet verder naast zitten, Strohond.
Wat dacht je, dat de familie Rothschild naar de voedselbank gaat?

Itzamná | 25-03-13 | 21:47

Factfree gelul. Niet serieus te nemen. Dat hele elftal van Ajax kostte nog geen drie miljoen gulden, die hadden ze zonder die bank ook nog wel kunnen ophoesten.

Moishe Pipik | 25-03-13 | 21:45

En de Rijkspostspaarbank en de Nutsspaarbank.

Ivoren Toren | 25-03-13 | 21:45

pim achtertuin | 25-03-13 | 21:41 | + 0 -

Zit nu onder een brug met mijn Ipad .

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:44

Als ik aan iedereen die met een goed plan langskomt geld mag uitlenen DAT IK VOOR DAT DOEL ZELF MAG CREËREN dan weet ik zeker dat ik het beter doe dan de gemiddelde technocratische bankemployee. Ze snappen ondernemers en ondernemen niet en lopen dus te stunteren.

Pimp my Voortuin | 25-03-13 | 21:44

@Veel Vaak | 25-03-13 | 21:42

Aankomende en beïnvloedbare ja. Niet met de Hardcore wiseguys.

Dat heeft geen nut.

pius | 25-03-13 | 21:44

Parsons | 25-03-13 | 21:26 | + 0
Goed dat je 'Money as debt' nog eens onder de aandacht brengt.

www.youtube.com/watch?v=ooyMha3831I

Begint op 15 seconden o.i.d.

Itzamná | 25-03-13 | 21:43

@Itzamná | 25-03-13 | 21:39

2 ton voor ongeschoold werk waarbij je geen smerige handen krijgt? Nou ja, een beetje bloed aan je handen, dat dan weer wel.

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:43

@neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:40

Nee joh. Dat zou ik nooit doen. Banken zijn liev. Allemaal.

Lief en puur.

pius | 25-03-13 | 21:43

Ik wil de Postcheque- en Girodienst terug.

Ivoren Toren | 25-03-13 | 21:42

@Feynman | 25-03-13 | 21:35
belastingheffing is anders net zo 'ondraaglijk'.

cumshaft | 25-03-13 | 21:42

@pius | 25-03-13 | 21:08
Wel met kansloze criminelen ?

Veel Vaak | 25-03-13 | 21:42

Geen idee of sjonnie squid het meent maar hij heeft wel gelijk.. Stel je voor dat iedereen weer cash in zijn matras moest verstoppen. De criminelen wrijven al in hun handjes. Dus banken hebben toch wel enig nut. Zij hebben de beveiiliging, en mocht alsnog de bank berooft worden ben je als het goed is verzekerd.

de grote Anti | 25-03-13 | 21:42

@Parsons | 25-03-13 | 21:26

Nee. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid in het geheel. Ook de banken binnen het monetaire systeem. Zoals ook een soldaat die heeft binnen het leger. En dan is de invloed van banken nog een stukje groter.

Dat ontkennen is niet begrijpen hoe het zit. Of juist wel natuurlijk.

You name it.

pius | 25-03-13 | 21:42

tattooboer | 25-03-13 | 20:53

Zij zitten ook niet in de EU.

www.vrijspreker.nl/wp/2013/02/ijsland-...
IJsland, onze hoop
Na de Italiaanse verkiezingen zijn weer meer mensen ervan overtuigd dat het met de EU helemaal niet goed gaat. Het zou goed zijn wegen te vinden om van dat monster af te komen. Over een mogelijke weg schrijft Joost Niemoller een positief artikel over hoe IJsland uit de problemen gekomen is: “Door niet de EU te volgen maar door eerlijk gezond eigen verstand te gebruiken”.

dubbeljoe | 25-03-13 | 21:41

Denk dat de meeste reaguurders zwervers zouden zijn geweest zonder banken.....

pim achtertuin | 25-03-13 | 21:41

Vogelbeest | 25-03-13 | 21:07 |
Oud verhaal en al vaak gelinkt maar toch, still horrific:
tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2...
BTW Tegenlicht verteld nu (right now) dat we met belastinggeld via Cyprus de Rusmafia aan het opbiefen zijn!

Einde van de Domheid | 25-03-13 | 21:41

@pius | 25-03-13 | 20:59

Banken die de hele wereld destabiliseren? Komkom, zo meteen ga je ook nog vertellen dat het oplichters zijn die rente vragen voor geld dat ze niet bezitten. Oh, wacht...

neemjemoederindemali | 25-03-13 | 21:40

Feynman | 25-03-13 | 21:23 | + 2
Banken zijn niet zo van die dividenduitkeerders. Olie wel, ja.

't Is inderdaad een nogal bizar verhaal dat je 1:30 of 50 kunt uitlenen, maar dat heeft geen betekenis als er geen werkelijk onderpand aan ten grondslag ligt.
Ons bancaire systeem is op niets gebaseerd, niet op goud, waardevolle activa (de vorderingen op schuldeisers zijn nauwelijks waardevol te noemen) of wat ook.
Is alleen maar gebaseerd op vertrouwen.

In je tegel geef je, anders verwoord, aan dat banken meer werk moeten maken van dat vertrouwen (hun schuldeisers kennen e.d.). Dat deden ze niet, nu wel, maar op het verkeerde moment.

Je krijgt nu alleen nog maar een lening als je een deposito van gelijke omvang er tegenover kunt stellen - wat het bancaire bedrijf nogal zinloos maakt.

Ik ben het basically wel met je eens. Grootbanken moeten kleinbanken worden. Gebeurt dat niet, dan wordt het alleen maar erger en praat je met mensen die geen idee hebben van ondernemen, risico's en hun rol daarin. Nee, dan gaat het over bonussen van de bankiers zelf.
Ben er dus voorstander van dat een bankier - iemand die in wezen nauwelijks iets toevoegt, laten we wel zijn - gewoon domweg nooit een bonus krijgt, maar een normaal salaris, over de hoogte waarvan je dan kunt discussiëren. Twee ton lijkt me meer dan zat voor dat ongeschoolde werk.

Itzamná | 25-03-13 | 21:39

@Parsons | 25-03-13 | 21:35

Is er een deel drie?

*achterloopt*

pius | 25-03-13 | 21:36

95% van de tegels hierboven kun je wegstrepen tegen Money as Debt deel 1.

We zijn inmiddels bij deel 3.

Blijkbaar is het anno 2013 nog te veel gevraagd om jezelf te informeren over een bepaald onderwerp alvorens te panelen vol te raggen met totale bullshit.

Het ik het nog niet over The Secret of Oz.

Stof tot nadenken, alsmede 90 minuten met Willem Middelkoop.

Google is je vriend.

Parsons | 25-03-13 | 21:35

cumshaft | 25-03-13 | 21:23 | + 1 -
Hoewel dat proefschrift correct stabilisatie van de economie verwacht als de politiek niet meer aan de inflatie knop kan draaien voorzie ik een probleem aangezien diezelfde politiek geen enkel ander plan heeft de staatsschuld af te lossen of zelfs maar dragelijk te houden.

Feynman | 25-03-13 | 21:35

Magnum Force | 25-03-13 | 20:50
Dat de rente zo laag is, dat kunt u de banken niet aanwrijven. Dat is nml. de schuld van de overheden, die op dit moment erg hoge staatsschulden hebben. En over die schulden moeten ze rente betalen. Die ze dus zelf kunstmatig laag houden. Ja ja, het moest niet maggen maar het gebeurt onder onze ogen !

De Literator | 25-03-13 | 21:31

Banken zijn prima... maar die bankmedewerkers snappen niet hoe een klant in elkaar zit.
Die bankmedewerkers werken namelijk met regels, hun regels.
Punt uit...

duitse herder | 25-03-13 | 21:29

@tattooboer | 25-03-13 | 21:20

Goed. Vind het sowieso vreemd dat CEO's en bankdirecteuren en raden van bestuur bijna niet hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Aan de andere kant gaan de law-makers vaak na hun politieke carrière bij grote bedrijven aan de slag dus dat maakt het dan wel weer logisch te beredeneren.

Als je persoonlijke aansprakelijkheid in brede zin invoert word er een stuk anders gehandeld denk ik.
Het feit dat je werkt voor een groot bedrijf betekent natuurlijk niet dat je nergens verantwoordelijk voor bent.

Dat dit zo niet werkt hebben we wel van de katholieke kerk geleerd hoop ik.

Amen.

pius | 25-03-13 | 21:29

Boele Staal: +1

AlanTuring | 25-03-13 | 21:28

Ze lenen je geld dat niet bestaat. Het geld dat je moet terugbetalen moet natuurlijk wel echt zijn.

Fryske Pugilist | 25-03-13 | 21:28

OMG GS het is 'uw vriendin'

frontliner2 | 25-03-13 | 21:27

bitcoins, fuck the banksters

bakoenin | 25-03-13 | 21:27

@Itzamná | 25-03-13 | 21:11
Precies, niets mis met banken.

Alles mis met het monetaire stelsel.

Slechts weinigen die begrijpen hoe het zit; zoals gewoonlijk.

Parsons | 25-03-13 | 21:26

Of ik snap het cynisme niet, of Quid snapt de wereld niet. Wie heeft een antwoord? Banken zijn niet awesome, maar een noodzakelijk kwaad denk ik.

WittgensteinsNeffe | 25-03-13 | 21:26

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:17 | + 0
Geloof dat jij niet weet wat geld is. Meer dan het intypen op een computer is het niet. Dat heet giraal geld.

Zolang mensen geloven dat je spaargeld een soort onderpand is voor uitgeleend geld aan derden blijft het tobben. Dat is namelijk helemaal niet het geval.

Je hoeft niet eens geld bij te drukken, zoals wel gedacht wordt. De muntjes en biljetjes zijn een fractie van het totale 'geld'.

Wat dacht je nou dat er gebeurt als ik 1 miljoen leen? Komt in de boeken van de bank, vordering van 1 miljoen en schuld van mij van 1 miljoen. Alleen maar, en niet meer dan dat, op de handtekening van mij dat ik dat miljoen terug betalen zal.
Vrij zot, maar zo werkt het.
Wissels op de toekomst, meneer, meer niet.

Itzamná | 25-03-13 | 21:25

@Eagle_Eye | 25-03-13 | 21:17
Dat gaat even werken, totdat er op een of andere manier weer misbruik gemaakt gaat worden.
Het blijven tenslotte wel mensen hè, die dit soort dingen verzinnen.

Jackanders | 25-03-13 | 21:25

Het is net of je een Telegraaf uit 1944 leest met jubelende berichten over het Oostfront.

Ad Hominem | 25-03-13 | 21:24

Itzamná | 25-03-13 | 21:11 | + 0 -
Wat we nu hebben zijn investeringbanken die in moeilijke tijden niet kunnen teren op reserves omdat ze die in goede tijden al hebben uitgekeerd als bonussen en extra dividend. Conjuctuurgolven zijn al eeuwen bekend. Het is bizar om te zien dat ze eerst geen vet op de botten bleken te hebben. ( Verhouding tussen balans totaal van 1 op 50 tussen schulden en eigen vermogen was normaal ), daarna het spaargeld er doorheen jaagde van klanten om daarna in derde instantie pas uit te huilen bij de politiek, ZONDER hun salaris en bonus in te leveren. Ze zagen de wurggreep op Wouter Bos als hun persoonlijke fantastische prestatie.

Wat jij bedoeld zijn banken die zich bezighouden met betalingsverkeer, zoals Swift en Interpay. Die leveren een dienst om ruilhandel te voorkomen en hebben bestaansrecht. Dat moet je niet verwarren met banken die tegen maximaal risico en een bizarre omloopsnelheid alles waarderen tegen marktwaarde en geen idee hebben wiens hypotheek er vandaag op de balans staat.

Daarnaast verwacht ik banken die geld voor korte tijd in bewaring nemen of inlenen en voor langere tijd uitlenen. ZONDER iedere minuut die posities door te verhandelen, maar de tijd nemen de klant te leren kennen, op te leiden en samen te streven naar gezonde waarde vermeerdering.

Ik voorzie de terugkeer naar de ouderwetse nuts en spaarbank. Waar mensen weer durven hun geld achter te laten. Waar banken weer uitlenen aan mensen en bedrijven die ze zelf door en door kennen. Waar betalingsproblemen door klanten voorspelt kunnen worden met marktanalyses.

Waar het iets slimmer af zijn van een andere bank niet meer centraal staat. Nu is het geen probleem voor een bank een foute lening af te sluiten. Ze zien het pas als een probleem als ze die lening met of zonder nieuwe verpakking niet meer kunnen doorstoten naar een collega of de politiek.

Bankiers moeten weer mensen worden die weten wanneer iets instorten en die weten dat een halve ton per jaar voor schoon werk in een warm kantoor best leuk betaald is.

Feynman | 25-03-13 | 21:23

in de hinterklappe | 25-03-13 | 21:20 | + 0 -

Ja vriend dit is niet mijn geld.

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:23

Banken zijn nutsbedrijven, ik kan mijn salaris alleen via giraalverkeer krijgen, de belastingdienst neemt geen contanten meer aan, et cetera. Als het tuig geld nodig heeft, spreken ze met zn allen af dat ze de kwartaalbijdrage verhogen. Als je vraagt waarom dat moet dan zeggen ze: ja mijnheer, het ict-gebeuren vanwege internet enzo, tja daar zit een prijskaartje aan. Al die gebouwen die ze hebben afgestoten heeft zeker niets opgeleverd?
Driewerf tuig!

zwemverbrander | 25-03-13 | 21:22

Eagle_Eye | 25-03-13 | 21:17 | + 1 -

Ach zonder banken zal het licht wel uitgaan en er oorlog uitbreken.

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:21

Weet je wat ook zo knap is van banken: dat ze zorgen dat waar ter wereld je ook bent wel zorgen dat JOUW geld en niet van de buurman uit de automaat komt.
Best knap toch :-).
Heb dat 1 keer gehad dat het geld van de buurman eruit kwam en heb het toen eerlijk weer terug gestopt.

in de hinterklappe | 25-03-13 | 21:20

Laatst op Cyprus kreeg er weer een CEO 2 miljoen mee van Dijsselbol en z'n maten uit de failliete boedel ve Cyprische bank wie daar iets van snapt mag het even uitleggen.

dubbeljoe | 25-03-13 | 21:20

Wat is een bank zonder geld?
Een zitbank.

Terpen-tijn | 25-03-13 | 21:19

Rothschild quotes:

“Give me control of a nation’s money and I care not who makes the laws.”

“I care not what puppet is placed on the throne of England to rule the Empire, …The man that controls Britain’s money supply controls the British Empire. And I control the money supply.”

Misschien had we de geldschepping niet uit handen moeten geven aan private partijen. Probleem daar bij is, aan wie wel? De Staat? De Staat bestaat uit niet veel meer dan uit angstige ambtenaren, bang hun baantje te verliezen en eigenlijk de grootste sukkels op aarde.

Ik vrees dat het huidige systeem niet veel alternatieven heeft. ik zou zelf ik elk geval niks overlaten aan een stel nitwits die de ambtenarij bevolkt.
Suggesties, iemand?

Itzamná | 25-03-13 | 21:19

Itzamná | 25-03-13 | 21:14 | + 0 -

Wat is een bank zonder geld .

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:17

We kunnen heel goed zonder banken. Alleen wil niemand dat inzien, want angst.... Een systeem als bitcoin is een perfect alternatief, waar de belastingdienst geen enkele grip op heeft. Tijd voor een ander, onafhankelijk financieel systeem!

Eagle_Eye | 25-03-13 | 21:17

Banken kosten geld. Ons geld.

Petrus de Rewa | 25-03-13 | 21:16

"Of ze u twee ton kunnen lenen. Haha. Nee. Natuurlijk niet. Ongeacht hoeveel ze van u houden. Weet u wie u wel die twee ton geeft? Banken."

Dat is toch wel heel erg knap van die banken, zomaar 2 ton uit de hoge hoed toveren. Oh nee, dat is juist helemaal niet knap, al dat getover is nou net waarom ze failliet gaan en wij het mogen betalen. Welke kluns heeft ooit bedacht dat je best 20 keer zoveel kunt uitlenen als dat je in kas hebt? Dat moet welhaast..., nee dat was natuurlijk gewoon een politicus.

Arjan | 25-03-13 | 21:15

Welke bankiers zitten er achter de tralies? Nou?

Ik rust mijn anus.

pius | 25-03-13 | 21:15

Johnny £.
Waarom geen Pedro Peso, Donny Dollar of Roman Roebel? *vragen, vragen*

Russ Meyer | 25-03-13 | 21:15

Het systeem van bonussen van banken bestaat alleen maar door de gedachte, dat de overheid toch altijd wel zal bijspringen als het fout gaat.

Terpen-tijn | 25-03-13 | 21:15

Johnny, quit!

popstar | 25-03-13 | 21:15

De comments zijn weer larie.. ongelofelijk de hoeveelheid achterlijken die hier reageren.

Herman957 | 25-03-13 | 21:07
De banken lenen nog zat uit, weet niet waar u dit op aan het baseren bent?
Vervolgens is het punt dat er minder uitgeleend wordt aan MKB/particulieren... joh. Vraag u eens af waarom dat zo is voordat u hier gaat lopen mekkeren als een klein kind.
Tot slot werken er in Nederland 45.000 mensen voor de banken. Deze mensen doen boodschappen etc, dus indirect stimeleren ze de economie wel degelijk. Let eens op wat er gebeurd als 30.000 man het handje gaat ophouden voor een WW/uitkering.

Eindbaaz | 25-03-13 | 21:15

Wees_eens_creatief | 25-03-13 | 21:09

Nee, dat is zo, maar een goeie grap, is beter dan een saaie sneer.

dubbeljoe | 25-03-13 | 21:14

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:13 | + 0
Onzin dus.

Itzamná | 25-03-13 | 21:14

En weer even diep bukken voor de man met de lobbylul.

Ad Hominem | 25-03-13 | 21:14

Wij kunenn best zonder de bank , echter kan de bank niet zonder ons .

Eurotokkie | 25-03-13 | 21:13

Nee, weet je wat geweldig werkt, een land zonder banken. Je kunt er met recht en reden genoeg op te kankeren hebben maar een land zonder banken is volstrekt ondenkbaar. Dat weet jij ook @Feynman.

Er kan veel verbeterd worden, sure. Doen alsof we het zonder bankensector kunnen is niet meer dan volslagen onzin.

Kun je gaan jagen op zwijntjes op de Veluwe. Of een stuk touw gaan kopen bij de Gamma, ben je er ook van af.
Banken zijn er en zullen nooit verdwijnen. A motherfuckin' fact of life.

Deal with it.

Itzamná | 25-03-13 | 21:11

Terug naar de Dagobert Duck bank>> een hele grote kluis vol met geld en er gaat niks uit wat er niet in gestopt is.
Een bank is er om je geld te bewaren, maar nu is het een dekmantel van graaiende bonuscriminelen.
De lusten voor hun, de lasten voor ons.

Terpen-tijn | 25-03-13 | 21:10

Quid, er is maar 1 goede bank en dat is een dooie bank.

*braaf de hypotheek betalen doet*

Jim Lovell | 25-03-13 | 21:09

@dubbel Joe: de boog kan niet altijd gespannen zijn ja!

Wees_eens_creatief | 25-03-13 | 21:09

@blinde kip | 25-03-13 | 20:45
"Wilt u zo vriendelijk zijn om binnen 30 dagen een ton af te lossen op uw hypotheek? Nee? Helaas zijn we dan genoodzaakt om de helft van uw loon over te boeken als deze overgemaakt wordt door uw werkgever. Een prettige dag nog verder."

Veestbeest | 25-03-13 | 21:08

@Supermatthijs | 25-03-13 | 21:03

Nee. Ik werk niet met gevestigde criminelen.

pius | 25-03-13 | 21:08

1. Ze bewaken uw geld
Onjuist. Ze tellen nullen en enen voor u op. Quid, heb je de artikelen niet gezien over de ingevlogen biljetten naar Griekenland? En het vliegtuig vol biljetten voor Britse soldaten naar Cyprus? Zelfs dit doen ze dus niet.

2. Ze lenen u geld
Je bent al een tijdje niet meer bij een bank geweest geloof ik? Ze lenen dus ook geen geld meer uit. En dat beetje wat ze uitleenden, daar gaan ze ook anders over nadenken na de 'dop je eigen boontjes maar' woorden van Dijsselbloem.

3. Ze sponsoren kunst, cultuur & sport
Zie antwoord op voorgaande vraag. En laten we wel wezen, was het nu eigenlijk 'ze' of 'we'??

4. Ze bevorderen de economie
Niet die van Nederland. Wel de wereldeconomie en hun eigen onderlinge bankeneconomie. Ze maken deel uit van een wereldwijd systeem dat voor lange tijd solistisch te werk ging. Nu willen ze graag weer aantonen dat ze bijdragen aan lokale, nationale economieen... simpelweg om de 'gulle gaven' der belastingbetalers te kunnen verantwoorden...

5. Ze stimuleren ondernemerschap
Zie 2 en 3. Ondernemers krijgen geen leningen meer. Zie ook jullie eigen artikel over Alfons.

6. Ze zetten mensen aan het werk
Volstrekt mee eens. Maar dat werk levert alleen niet zoveel meer op. En zal nooit genoeg opleveren om het gat dat de banken zelf veroorzaakten te dichten.

7. Ze stellen zich weer kwetsbaar op
Nog onvoldoende. Straks als de CEO's in de rechtbank staan waarschijnlijk wel. Duurt niet zo lang meer. CEO's kunnen namelijk alles behalve zich aan deze specifieke omstandigheden aanpassen. De meeste stofzuigers kunnen maar een kant op zuigen nietwaar?

Advocaat van de duivel of niet, jouw stukkie duidt enerzijds op wishful thinking, anderzijds op gebrek aan kennis. Maar je kan ook niet alles weten Quid. Je kan WEL overal uiteindelijk zelf achterkomen en in relatie tot dit onderwerp, gaat dat helemaal voor elkaar komen.

We spreken je wel weer over twee jaar Quid!

Herman957 | 25-03-13 | 21:07

@Einde van de Domheid | 25-03-13 | 20:50 klinkt aannemelijk. Bron aub?

Vogelbeest | 25-03-13 | 21:07

The modern banking system manufactures money out of nothing. The process is perhaps the most astounding piece of sleight of hand that was ever invented. Banking was conceived in iniquity and born in sin. Bankers own the Earth. Take it away from them, but leave them the power to create money, and with the flick of a pen they will create enough money to buy it back again. Take this great power away from them and all great fortunes like mine will disappear, and they ought to disappear, for then this would be a better and happier world to live in. But if you want to continue to be slaves of the banks and pay the cost of your own slavery, then let bankers continue to create money and control credit.

eljohnny | 25-03-13 | 21:06

Hilarisch. Zal ik het maar even door de plee spoelen?

1) Banken bewaken ons geld ?!? Waarom zijn ze het dan in de aanloop van de crisis kwijt geraakt? Waarom wordt ons geld weggegeven aan aandeelhouders en snelle jongens buiten een CAO om? Waarom wordt het aan jan en alleman uitgeleend omdat er voldoende zekerheden zouden zijn als de persoon of bedrijf failleert?

2) Ze lenen ons geld ?!? Nou ene clown van een opblaas verhuur bedrijf denkt daar anders over. Dat geld werd helemaal niet geleend terwijl die opblaasunits meer belastinggeld opleverde als de gemiddelde ontduikende multinational. Qua hypotheek kan je ook lachen. Vijf of zeven keer kreeg je je jaarsalaris mee. Totdat ook de bank in 2008 wist dat het pyramidespel met vinexbunkers in de eindfase zat.

3) Ze sponseren sport en cultuur ?!? Daar kan ik nog het meest boos om worden. Een beetje sinterklaas spelen met andermans geld. Eerst was dat geld ontnomen van de klant en het bedrijfsleven en toen dat geld op was mocht de belastingbetaler aftikken. Doet me denken aan proleten die tijdens een avondje eten weglopen vlak voordat de rekening komt.

4) Ze bevorderen de economie ?!? Tja als je ballen hebt geloof je het of tik je het. Jarenlang iedereen een rad voor de ogen draaien en de economie steeds verder laten oververhitten met bijna gratis geld. Mede met het rookscherm van een nieuwe munt viel niemand het op dat er heel veel gewerkt werd voor wat later bleek ongedekte cheques. Ze hebben de fietsband zo hard opgepompt dat ie nu meerdere keren geklapt is. Internetbubbel, Kredietcrisis, Vastgoedbubbel en nu op weg naar een reset. Voor een bubbel heb je banken nodig die te veel uitlenen.

5) Als starten naar een bank. Hilarisch. Al decennia hoef je bij een bank alleen te komen als je of voor je BV bij de bank ook privé aansprakelijk wilt worden én overwaarde op je huis hebt. Ze willen je hooguit helpen om ook je vrouw en kinderen te confronteren met de risico`s die je loopt. Drie jaar omzet en winstcijfers, anders krijg je al ruim tien jaar geeneens een bakje koffie.

6) Ze zetten mensen aan het werk. Slimme mensen. Deels om producten te ontwerpen die niemand meer begrijpt, iedereen afneemt en vervolgens tot systeemfalen leiden. Of iedere bank doet internationaal mee met een versie van globale Russische roulette waarbij slimme mensen in totale paniek iedere seconde een veelvoud van het balanskapitaal van een bank mogen verhandelen. Barings en Society Generaal gingen er direct door failliet. Ik heb mensen met die mentale kwaliteiten liever met een mes in de hand op de operatietafel of ergens in de techniek. Het is een sector die NIETS bijdraagt aan het BNP. Het is een zero sum game die ze spelen.

7) Natuurlijk stellen banken zich weer kwetsbaar op. Niemand gelooft hun meer. Alle producten die niemand meer begrijpt liggen niet meer op de plank. Er zijn nog maar twee simpele hypotheken toegestaan. Niemand wil meer beleggen. De boekhouding wordt tegen het licht gehouden. Bezittingen die jaar na jaar fictief enorm in waarde stegen gaan nu in 1 pennenstreek terug naar de realiteit. Die winst is nooit gemaakt, maar wel meerdere keren uitgedeeld. Terwijl de bezittingen van de bank steeds harder dalen moeten ze de burgers de laatste centen uit de zak kloppen om niet weer failliet te gaan.

Ik zal u een qoutje geven: "Nederland loopt binnen Europa aan kop met de stijging van de werkeloosheid en de vernietiging van bedrijfskapitaal bij faillissementen. ... Nederlandse banken blijken anders op te treden dan hun buitenlandse soortgenoten en het misdrijf van bedrieglijke bankbreuk niet uit de weg te gaan. De schadelijke gevolgen zijn nooit eerder zo duidelijk aan de kaak gesteld en lijken onder het welwillend toezicht van De Nederlandse Bank op het bedrijfsleven, de overheid en de nietsvermoedende burgers te worden afgewenteld. De Nederlandse banken dreigen nu echter zelf het slachtoffer te worden van hun wanbeleid en zullen de komende jaren een toontje lager moeten zingen.

Deze quote komt godvergeten uit november 1985. 27,5 jaar oud. Een generatie. Een toch same shit different day. De eer van de qoute gaat naar Pieter Lakeman en Pauline van de Ven. Die hadden al door dat de DSB een probleem had voordat de DNB daar een stille toezichthoudende vennoot plaatste.

Banken hebben al dertig jaar niets geleerd en gaan nu ook niets leren.

Feynman | 25-03-13 | 21:06

@Supermatthijs | 25-03-13 | 21:03
Plus veel.... Eerste keer dat ik mezelf betrap op grinniken na het lezen van Supermatthijs. Supermathijs je bent en blijft een lul maar vandaag even niet.

Veel Vaak | 25-03-13 | 21:06

Privatizing profits and socializing losses.

oplichter | 25-03-13 | 21:06

@j.cohen | 25-03-13 | 20:53
@pedant | 25-03-13 | 20:54
Zeg domoortjes, hebben jullie wel eens van sarcasme en ironie gehoord? En weten jullie ook wat dat is?

Het_Genie | 25-03-13 | 21:06

Koninging Beatricks | 25-03-13 | 21:05 | + 0 -

Daar heb ik me nooit veel van aangetrokken.

Supermatthijs | 25-03-13 | 21:05

Wees_eens_creatief | 25-03-13 | 21:00

Wees eens creatief.

dubbeljoe | 25-03-13 | 21:05

@Supermatthijs | 25-03-13 | 21:01

Dat zou ik maar niet doen, want dan is het offtopic.

Blame Johnny.

Koninging Beatricks | 25-03-13 | 21:05

irma zonderboezem | 25-03-13 | 20:55
In dit geval was Kwit snel klaar geweest met zijn oersaaie lijstje.
Blanken zijn awesome en wel hierom
1. Omdat ze blank zijn.

Strohond | 25-03-13 | 21:04

pius | 25-03-13 | 20:59 | + 0 -

En ga je bankiers nu ook kickboksen leren ?

Supermatthijs | 25-03-13 | 21:03

-Ze betalen bonussen aan hun personeel, ook als ze staatssteun nodig hebben

-Ze hebben de best denkbare secundaire arbeidsvoorwaarden, ook als er verliezen geleden worden

-Ze speculeren met jouw geld en jíj bent het kwijt als zij blunderen

-Ze mogen fucken wat ze willen, en als het fout gaat is de balstingbetaler (IK) de dupe.

Vogelbeest | 25-03-13 | 21:03

Squid denkt aan de lange termijn.
Op gegeven moment word je te oud voor GS.

oplichter | 25-03-13 | 21:02

goed geprobeerd quid, maar ik denk dat die bank op cyprus je rekening hierna nog steeds niet deblokkeert.

cumshaft | 25-03-13 | 21:01

Koninging Beatricks | 25-03-13 | 20:59 | + 0 -

Ahum, ik wil wel even voor je los gaan.

Supermatthijs | 25-03-13 | 21:01

En zo is het Quid! Wat dat geblondeerde mavoklantje uit Venlo er ook van mag vinden. De tyfus voor hem en zn clubje VMBOers; Banks are awesome!

Wees_eens_creatief | 25-03-13 | 21:00

Hee Johnny, je bent vergeten iets kudts over de PVV te schrijven.

Koninging Beatricks | 25-03-13 | 20:59

Banken zijn vooral tof omdat ze, in tegenstelling tot Marokkanen, die tenminste nog een taakstraf krijgen, beschermd door de wet verder mogen gaan met het destabiliseren van de wereld met hun criminele activiteiten.

En dan heb je het toch een beetje gemaakt dacht ik zo.

pius | 25-03-13 | 20:59

Waarom denkt Quid ineens ons reaguurders te moeten opvoeden? Eerst mag niemand meer PVV stemmen en nu zijn alle banken lievvv. Om naar de andere media te kunnen zeggen dat Geenstijl niet links noch rechts is? Geef het toe, (zie de laatste stijlloze poll) Geenstijl is inmiddels een halve PVV dependance geworden. Schik je ernaar of hef de boel op

pomtiedom | 25-03-13 | 20:58

Je moet naar India Quid. Als bankemployee behoor je daar tot de meest respectabele bevolkingsgroep. Ben je een dokter dan ben je eigenlijk maar een pauper.

Einde van de Domheid | 25-03-13 | 20:58

De groot-geld-graai-obesitas van menig bankbestuurder is natuurlijk verwerpelijk, maar de onbenulligheid en gretigheid van lieden die in te-mooi-om-waar-te-zijn-woeker-polis-constructies zijn gestapt is net zo verwerpelijk en, om eerlijk te zijn, net zo graaiderig als hetgeen deze lieden nu als oorzaak zien van al hun leed.

Simon de Danser | 25-03-13 | 20:58

Laat de banken splitsen in een particulier en zakelijk gedeelte.
Hoeveel ze zakelijk risico lopen moeten ze zelf weten. Winst of verlies voor de aandeelhouder.
Particulier moet wettelijk beschermd zijn.

oplichter | 25-03-13 | 20:58

Quid zn hypotheekaanvraag is zeker afgewezen

geareerdur | 25-03-13 | 20:57

Banken zijn awesome, de paus is Joods, Rutte is een uitstekende minister-president, Wilders is links, Benzine is in Nederland best betaalbaar, het is heerlijk warm buiten, Grolsch bier is lekker, Patty Brard heeft lekkere tieten. Zo, nu jij weer, Quid.

Tietmier | 25-03-13 | 20:56

Zo meteen op net2 uitleg over simpel belasting ontduiken.
Net als een wetenschappelijk programma dat voordoet hoe je simpel een bom kan maken.

Banken zullen wel weer blij worden van goed geïnformeerde klanten, dan hoeven ze zelf alleen maar te cashen.

Welles! Nietes! | 25-03-13 | 20:55

Waarom worden burgers geacht telkens hun knip te blijven trekken bij zulke major fuckups, zonder ooit te merken dat de (rijkgegraaide) verantwoordelijken ook maar een druppel hoeven te bloeden.

Ven1V1d1V1c1 | 25-03-13 | 20:55

Banken zijn awesome, want ze romen de economie stelselmatig af met 10-20%. En incidenteel wanneer ze omdonderen met nog heel wat procenten.

Mister Crabs | 25-03-13 | 20:55

Ik dacht heel even dat er stond' blanken zijn awesome'

irma zonderboezem | 25-03-13 | 20:55

Banken maken geld uit het niets en vragen daar geld voor.

Parsons | 25-03-13 | 20:54

Mensen gewoon doorlopen onze troll Quid is weer bezig.

pedant | 25-03-13 | 20:54

Goh zit de schrijver van dit stuk zo in de rats over onze economie dat ie een zwiterse bankrekening met vulling moest gaan regelen? hoe dan ook.. lik lik lik johny quid

j.cohen | 25-03-13 | 20:53

A fool’s brain digests philosophy into folly, science into superstition, and art into pedantry. Hence University education.

pius | 25-03-13 | 20:51

De voorheen stabiele 'onrendabele' basis (sparen) van elke beleggings-pyramide gaat helemaal onderuit en dat kan niet zonder gevolgen blijven. De rijkeren zijn massaal hun vermogen aan het spreiden (misschien was dat dan ook weer die hele EU-bedoeling). Een financiële exodus, zitten we daar op te wachten?

Zie hierboven een pleidooi voor de gescheiden nuts-functie van (genationaliseerde) banken.

Ven1V1d1V1c1 | 25-03-13 | 20:51

ABN AMRO heeft altijd op oud geld lopen jagen en ergerde ondernemers de deur uit. Doen ze nog steeds, met die sentimentele commercials waaron ze ouders laten opdraaien voor hun eigen taken.
Verder zijn banken zo goed, dat ze niet alleen de boel mee laten draaien. Ze bepalen hoe het moet draaien en hebben een wijdvertakte internationale geo-politieke lobby daarvoor. Omdat ze echter intrinsiek dom zijn knijpen ze de wereld te hard uit. Als een inktvis die tegen een gezicht aan zit gezogen....... Dat zeg ik niet, dat zegt een ex medewerkster van Goldman Sachs.

Einde van de Domheid | 25-03-13 | 20:50

Ja Quid, banken zijn awesome. Ik heb er een heleboel waar ik dol op ben. Reservebank. Zitbank. Zandbank. Werkbank. Zonnebank. Spermabank. Draaibank. Mistbank. Bedbank. Bloedbank. Elfenbank. Databank. Achterbank. Draaibank. Kennisbank. Mosselbank. Pijnbank. Rechtbank. Schaafbank. Voedselbank. Slaapbank. Spermabank. Toonbank. Vensterbank. Zaagbank. Zodenbank. Zonnebank. En wat ik verder nog vergeten ben.

De énige bank waar ik een pesthekel aan heb is die bank waar ik zogenaamd mijn geld veilig kan stellen, in ruil voor een belachelijke rente, en met de zekerheid dat ik het kwijt ben als de bankier er een potje van maakt of een stel flutpolitici hun grijpgrage handen uitsteken.

Dat soort banken mag van mij verbranden.

Magnum Force | 25-03-13 | 20:50

Sommige banken hebben te weinig geld om leuk mee te doen en wij gaan ze daarom gratis geld geven \o/ joehoeoe.
Geef gratis geld aan de banken want ze zijn zo lief :)
Leve Europa ^

SyntaxError | 25-03-13 | 20:49

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 25-03-13 | 20:48

Het vervelende is dat banken meer inzicht en kennis hebben van hun klanten dan omgekeerd. Een bank kan, door het volgen van betalingsgedrag (chip, afsluiten leningen, etc) en andere financiële gedragingen per cliënt redelijk goed voorspellen wat iemand in een bepaalde situatie zal doen. En daar dan op inspelen. Omgekeerd kan het de meeste mensen totaal niet boeien wat een bank doet, en waarom, en vooral: wat ze met je geld doen. Als mensen de moeite zouden nemen ook het gedrag van een bank te leren kennen, dan zou daar door cliënten zelf ook beter op ingespeeld kunnen worden. Komt bij dat banken, zodra hun gedrag inzichtelijker wordt (want ze gaan er gewoon van uit dat niemand de moeite zal nemen) en vaker met de billen bloot moeten, waarschijnlijk ook voorzichtiger worden.

Litsehimmel | 25-03-13 | 20:48

Oh, wat betreft puntje 3. Banken horen niks te sponsoren. Banken moeten netjes omgaan met het geld wat aan hen in bewaring gegeven is.

Als ze kunnen sponsoren kunnen ze ook een hogere rente geven op spaartegoeden of minder rente rekenen voor je financiering.

zeg maar jansen | 25-03-13 | 20:47

Ik denk dat Quid binnenkort een huis gaat kopen.

Lijkt me logisch... | 25-03-13 | 20:47

Wat een waardeloos artikel. Het evenaart bijna de waarde van mijn comment.

deboerenlul | 25-03-13 | 20:46

8. Onhoudbare bubbels blazen waarvan de kosten voor de belastingbetaler zijn en de winsten voor private personen.

Lobo | 25-03-13 | 20:46

Ze zetten mooie gebouwen neer... vind ik dan.

fail | 25-03-13 | 20:46

@Watapatja | 25-03-13 | 20:42
Bij Peter Verhaal.

blinde kip | 25-03-13 | 20:45

gooi en smijtwerker | 25-03-13 | 20:44 Lees het staartje van dat topic. En dan met name de bijdragen van La Vie en Rose.

zeg maar jansen | 25-03-13 | 20:45

Telefoontje van de bank al gehad of u wilt bijstorten i.v.m met onder water staan van de hypotheek? Wacht maar af.
En dat terwijl de core business van de bank risicobepaling van leningen is. U, de huizenleaser bent een moderne slaaf geworden.
Banken zijn gewoon kut.

blinde kip | 25-03-13 | 20:45

Combinatie van banken en narcisme. leuke docu van VPRO nu op 2.

Veel Vaak | 25-03-13 | 20:45

En geen woord over een hoekbank. Terwijl je daar toch het meest bankiert.

zeg maar jansen | 25-03-13 | 20:45

Ah Quid. Mooi lijstje. Maar wilde nog even terugkomen op je braaksel van van de week. Over die dooie PVV. En wie was er de grootste in de peiling?
.
Nee, niet mijn partij. Maar wel weer een faaltopic jouwerzijds. Of zoals Greet zal zeggen: de berichten over mijn dood zijn schromelijk overdreven.

gooi en smijtwerker | 25-03-13 | 20:44

Als je bij Rabo een spaarpot opent, krijgt u over het gespaarde geld zelfs een overzicht. Aldus dat beloven ze daar, iets met samen schalt er uit de reclame luidsprekers. Dat ze daar trouwens nog geld hebben voor misleidende reclame, de laatste stuiptrekkingen? Tsja.

rechtvaardigerechter | 25-03-13 | 20:44

Doe normaal Quid, je bent aan het flippen!

Tietmier | 25-03-13 | 20:44

Mij maakt verder niet uit. Ik ben blij dat Thomas Pierrepoint eindelijk weer eens terug is in de panelen.

Politant | 25-03-13 | 20:44

NU VPRO op 2 kijken.

Veel Vaak | 25-03-13 | 20:43

Geen geld geen banken. Geen bonus ,scheelt een hoop ellende. Laten die witteboordencriminelen eens zwaar aangepakt worden. De armoede is begonnen met het controleren en het wegwerken van het zwarte geld.

fleurtje | 25-03-13 | 20:43

Is Kwit op de koffie geweest bij Dirk Scheringa.

Watapatja | 25-03-13 | 20:42

De laagste aller schurken is de huichelaar, die ervoor zorg draagt zich op het ogenblik waarop hij zich het valst gedraagt, het deugdzaamst voor te doen.

Marcus Tullius Cicero

War On Errorism | 25-03-13 | 20:42

Een economie verhitten, afromen en consolideren.

Veel Vaak | 25-03-13 | 20:41

Kan Johnny ook nog iets anders dan lijstjes maken?

Kapitein_Schavuit | 25-03-13 | 20:41

Banken je kan er niet zonder en dat maakt het zuur.
Ze werken met geld wat er niet is daar kan niemand tegenop. Dat zou allemaal prima zijn mits er toezicht is maar het enige toezicht wat er is komt van de boefjes die de burger uitmelken.

Veel Vaak | 25-03-13 | 20:40

#6 Ze zetten mensen aan het werk. Ja... om jullie teringzooi op te ruimen en recht te lullen wat waaaaay beyond krom is. Ik voorspel dat banken nog heel veel meer mensen aan het werk gaan zetten.

bottlebaby | 25-03-13 | 20:39

*cynisme van beeldscherm veegt

rara | 25-03-13 | 20:38

Banken zijn ook best awesome... alleen de graaiers die ze besturen niet!

Fopspeen | 25-03-13 | 20:38

als je niks te melden hebt op je blog, doe het dan ook niet.

codedelight | 25-03-13 | 20:37

Banken zijn awesome! Voor zondag middag.

The LA North | 25-03-13 | 20:37

Banken zijn prima, je moet er alleen niet afhankelijk van zijn.

van heinde en verre | 25-03-13 | 20:37

Jip en Janneke sarcasme van Kwit!

Godsammekraken | 25-03-13 | 20:36

Zijn jullie niet vergeten om hier (Advertorial) boven te plaatsen?

kleuterleider | 25-03-13 | 20:36

Goh, alweer een lijstje..

nielsjuuh23 | 25-03-13 | 20:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken