
Opruiming
in de bajes. Alles moet weg. Wie maakt ze los. Fred Teeven moet bezuinigen op 's lands Playstationhotels voor tuigmensen. Ongeveer 1200 zware jongens (m/v) krijgen een enkelbandje mee en mogen weg. Ook gaan er twee voor de prijs van 1: celdeling is niet langer alleen een begrip uit de biologie. Saampjes hokken om de kosten te drukken. En er gaan gevangenissen dicht, waaronder drie TBS-klinieken. Daar is leegstand wegens 'minder draagvlak' uit de maatschappij en ook omdat sociopathisch tuig inmiddels door heeft dat je TBS-onderzoek gewoon
mag weigeren. En geen onderzoek, geen TBS. PrisonBreakend nieuws: de TBS-honken die dichtgaan zijn
2landen in Utrecht, Oldenkotte te Rekken en Veldzicht in Balkbrug. Deze TBSklinieken sluiten per 1-1-2015 definitief de deuren. Nouja, deuren sluiten doet een TBSkliniek sowieso, als het goed is, maar u snapt het punt. Anyway, veel gevangentransporten dus de komende maanden, maar dat is gewoon een soort begeleid verlof dus dat
komt vast goed. Meer gevangenisnieuws in de timeline van misdaadjourno
JW Navis.
LIVE: Na de persco van de MinPres ("Hoe is het met Cyprus?") legt Teeven de nieuwe prison rules uit. Nu live op
OPHOKPLICHT24.
Reaguursels
InloggenGaat lekker Fred! Bijna 15000 veroordeelden lopen nog vrij rond.Ga maar fijn gevangenissen sluiten.Geef dat tuig maar allemaal een gratis woning en een gegarandeerde baan zoals de top 600 in Amsterdam.Fred zet net zo makkelijk duizenden justitiemedewerkers op de keien en geeft tuig een baan!Bezuinig op het regime i.p.v sluitingen.De VVD zijn net als de PVDA gore leugenaars.
Ik ben er ook voor dat zoveel mogelijk gevangenissen en TBS-klinieken gesloten worden hoor,maar laat dan wel de delinquenten achter en gooi de sleutel weg.
Teven zou liefst de TBS afschaffen, kan hij op die gebied niet meer faalen.....
@rara, jee wat ben je selectief.
Dat linkje heeft het over een daling van de recidive. Das fijn, maar nergens staat wat de recidivepercentages zijn per groep, en hoe groot die daling is. Met een vrij lage pakkans alhier zou ik me over de betrouwbaarheid van die gegevens niet al te wilde voorstellingen maken. En dat het overgrote deel van de tbs populatie onbehandelbaar is, daar hoor ik je helemaal niet over. Voor eerlijke statistieken zou ik die ook maar even meenemen. Maar goed, aan de hand van je eerdere reacties zal je wel zoiets zeggen als eerlijke statistieken bestaan niet en de rest weer compleet negeren. Dus ik ga lekker Dora kijken en hoop dat ze Swiebe een beetje op het rechte pad weten te houden.
@vanhetvarken | 22-03-13 | 20:40
Waarbij je je altijd af moet vragen of ze niet de verkeerde hebben. Het komt ook in ons land nog zeer regelmatig voor dat het OM de verkeerde laat veroordelen, en het is wat slordig om onschuldige mensen op te hangen om je wraaklust en bloeddorst te bevredigen.
Gelukkig zijn er ook ook TBS patiënten die zichzelf niet vertrouwen en graag opgesloten willen zitten. Ik hoop dat de eerste die vrijgelaten word hem weet te vinden om zijn opsluiting weer te regelen.
Misschien wil Teeven hier ook wel een rel mee creëren zodat we allemaal het extra geld en een andere wetgeving ervoor over hebben om de TBS patiënten toch opgesloten te houden. Het voorstel dat nu gedaan is, is te achterlijk voor woorden. Ik hoop dat hij geen oog dicht meer doet.
@vanhetvarken | 22-03-13 | 20:49
Mag ik je van een feit voorzien: www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/0...
Overigens heb ik eerder een linkje gepost over het effect van TBS. Verder zijn de moordcijfers in de USA veel hoger, net als de straffen. Het effect van strenger straffen is dus niet bewezen.
Zeer verhelderend voor een discussie: feiten.
bosmaloot | 22-03-13 | 20:50
Waarom moeten bosmaloten(geintje) en kindermoordenaars ons eigenlijk geld kosten, dat is de vraag.
Goed zo! Stop pedofielen en kindermoordenaars maar in een gewone afdeling..... Dat werkt ook kosten verlagend.
rara | 22-03-13 | 20:23
Met alle respect, maar ik mis wel eens een echte inhoudelijke discussie. Ik ga dan wel eens denken, dat ik gelijk heb.
rara | 22-03-13 | 20:2
Die Arabirische pedofiele verkrachter die in Arabirie wordt opgehangen, bij gebrek aan 17.000 TBS begeleiders recidiveert in ieder geval niet.
rara | 22-03-13 | 20:23
Nu wat moeilijker, wat is nu echt HET argument tegen de doodstraf en/of streng straffen ?
Heel duidelijk is, dat criminaliteit slechts teruggedrongen kan worden door veelvuldige controle (vaak straffen) of streng straffen. Het niet het een of het ander doen leidt tot een maatschappij van gewelddadige idioten die de straat terroriseren. De verbluffende resultaten van niets doen mag je hele dagen rondom je heen bewonderen.
@vanhetvarken | 22-03-13 | 20:25
Het niet baseren op 'primaire wraakgevoelens' werkt kennelijk niet
Het spijt me om je uit de droom te moeten helpen: pedofilie en kopschoppen komt ook in arabirische landen voor. Primair wraakgedrag werkt dus niet afschrikwekkend, helaas. Zelfs niet in primitieve landen.
Ons strafrecht is niet gebaseerd op primaire wraakgevoelens, dat niveau vindt je hooguit nog in arabirische landen.
rara | 22-03-13 | 20:16
Het niet baseren op 'primaire wraakgevoelens' werkt kennelijk niet, de criminaliteit neemt toe, vooral van het type vergrijpen, dat tegen ieder menselijk gevoel ingaat.
Een hongerlijder die een brood steelt bij de Hema van 0.65 euro, hoeft van mij echt niet de doodstraf te krijgen. Pedofiele verkrachters en kopschoppers zijn wellicht bewezen wat minder een aanwinst voor de menselijke soort.
@vanhetvarken | 22-03-13 | 20:19
Maar als je zelf zo denkt is het okee?
@maggoo | 22-03-13 | 18:57
Lijkt me dat tbs zich in hoge mate richt op de laatste twee.
Vandaar dat veel straffen een combinatie van TBS met opvolgend... jawel... gevangenisstraf zijn. Vergelding, dus.
@Hendrikaatje | 22-03-13 | 20:11
Om nog maar te zwijgen van de preventieve werking die daar vanuit zou gaan...
rara | 22-03-13 | 20:16
Vandaar dat ik ook wat bedenkingen heb met het importeren van Arabieren.
@vanhetvarken | 22-03-13 | 20:08
Is je dochter van 12 een vuilniszak geworden als ze verkracht is? Da's best wel triest...
Ons strafrecht is niet gebaseerd op primaire wraakgevoelens, dat niveau vindt je hooguit nog in arabirische landen.
340 miljoen besparen door 250 TBS plaatsen die niet werken af te schaffen, bezuinigen zonder lasten te verhogen is iiiiig niet moeilijk.
Wel vervelend voor die 17.000 begeleiders van die TBSers, deze besparing gaat natuurlijk pas op termijn kunnen worden ingeboekt.
Het 'bewaren' van gevangenen kan heel goed Uropees aanbesteed worden.
Bulgarije zou bv graag onze gevangenen opnemen en verzorgen voor het luttele bedrag van 10,- per persoon per dag.
Dat is 1/40 van wat het hier kost...
Komen dan wat transport kosten bij, maar dat kan ook goedkoop in een speciale gevangenis wagon.
Denk dat ze ook graag onze TBSers een passende verzorging geven...
R. Abbit | 22-03-13 | 19:50
Nou uhh, is wel een bezuiniging en dat hadden ze ook beloofd.
rara | 22-03-13 | 16:34
Leuk, je dochter van 12 wordt omgebouwd tot sperma vuilnis zak, wat maakt dat nou uit of dat door de plaatselijke mongool is gebeurd of door je bank directeur ? Termen als doodstraf en radbraken schieten dan door mijn hoofd.
Ik Amerika hebben ze een effectieve therapie voor dat soort ernstig gestoorde klootzakken. Daar krijg je shocktherapie. Je doet het gegarandeerd nooit weer!
Er gaan drie forensische klinieken dicht. Bezuinigingen 500 tbs-plaatsen weg.
Is dit nu die ferme aan pak van misdaad die de VVD beloofde?
kunnen ze met een enkelbantje om mensen afmaken, het probleem wordt weer lekker door die grote kop teeven bij de gewone burger neer gelegd
@rara, vergelding, preventie en rehabilitatie zijn de doelen van het strafrecht. Lijkt me dat tbs zich in hoge mate richt op de laatste twee. Gaat overigens niet over de behandeling van gestoorde mensen, daar is de ggz voor, maar gestoorde misdadigers. Tot slot, kosten zijn geen appels en peren, meer een rekensom. En als die rekensom rekening houdt met het gegeven dat een overgroot deel toch onbehandelbaar is, dan hou ik liever niet een heel systeem in stand omdat het misschien soms een beetje kan werken voor een klein deel van een minderheid.
Niet om het een of ander maar horen TBS-klinieken niet gesloten te zijn?
@Piet van het Padje | 22-03-13 | 18:22
Dat laatste hé? Daar zou ik het eens met gevangenenbewaarders over hebben. Die komen met heel andere problemen aanzetten dan netwerken...
Nu bezuinigen, om morgen extra kosten te hebben aan de criminaliteit. Nou ja, extra kosten. Als er wat wordt gejat, dan is het natuurlijk aan de burger zelf om het te vervangen. Wellicht kunnen we nog een deal sluiten met de verzekeraars, om diefstal moeilijker te laten vergoeden...
Neem nou twee criminelen op één cel zetten. In den beginne klinkt dat prima, maar in werkelijkheid is dat gewoon criminelen de mogelijkheid geven te netwerken. De gevangenis wordt een boeven-universiteit.
@KlunsJohannus | 22-03-13 | 17:21
waarom zou je die organisaties niet kunnen verbeteren?
Dat is te vaak geprobeerd, die instellingen bestaan al jaren. Soms kun je beter de tent opdoeken en overnieuw beginnen op een andere plek met andere mensen.
@maggoo | 22-03-13 | 16:58
Qua kosten is het dus ook appels en peren. Of kut met peren, dat kan ook.
Wie had het over rehabilitatie? TBS gaat over behandelen van gestoorde mensen, en soms heeft dat zin. Soms niet.
Het mag in Nederland ondanks de crisis geld kosten de koepel in Breda zijn ze nu aan het renoveren en dan gaat hij dicht. Kabinet als jullie graag geld weg willen gooien dan wil ik wel mijn rekeningnummer geven en dan deel ik dat wel met mensen die het geld goed kunnen gebruiken stelletje mafkezen kijk eens eerst wat jullie doen.
Nog even en de schildpad-nek boekhouders van de VVD komen erachter dat de doodstraf gewoon het aller goedkoopst is.
@mixey | 22-03-13 | 17:43
Die morele staat was toch al jaren naar de vaantjes...
Als je met tuig beter omgaat dan met de mensen die dit land opgebouwd hebben... Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes...
LOL. Geweldig weer van onze Fredje.
De morele status quo van een staat wordt gemeten aan de manier waarop die staat omgaat met haar minderheden, zieken, geesteszieken en gevangenen.
Nieuw campagne idee voor Fredje: " Terug naar de middeleeuwen met Fredweazle Teeven".
Eigenlijk schaft dit kabinet alles af behalve de belastingdienst. Geweldig dat bruggen bouwen.
@Itzamná | 22-03-13 | 16:03
Owja, ook dat nog, als kers op de taart.
Stelletje zwakzinnigen zijn het, onze beleidsmakers.
Zet u dat maar in het Parool, meneer!
@rara | 22-03-13 | 16:20 | + 0
Dat ze beneden de maat presteren is een pure drogreden om de tent te kunnen sluiten en zo lekker snel te kunnen bezuinigen. Klink weer lekker VVD: niet presteren is geen geld van de overheid. Maar de werkelijke reden is dat het goed staat voor Europa. "Kijk eens, hoe doortastend wij de verzorgingsstaat afbreken om bij jullie te mogen blijven horen!" Natuurlijk zullen deze klinieken voor verbetering vatbaar zijn. Maar waarom zou je die organisaties niet kunnen verbeteren? Waarom moeten de klinieken meteen dicht en flikkeren ze 3700 man op straat? Om aan die godvergeten kut-drieprocentsnorm van de EU te voldoen. Terwijl het IMF vorige week Nederland nog heeft afgeraden om verder te bezuinigen. Lekker bezig, VVD-kabinet!
@rara, ja appels met peren met een heeeeel groot grijs gebied ertussen. Bovendien laat je de kosten weer buiten beschouwing. Komt nog bij dat mensen uit de sector zelf spreken over 50-80% totaal onbehandelbare gevallen. Laten we daar vooral bakken geld naar toe blijven gooien. Magoed, ik denk dat jij nog steeds gelooft dat rehabilitatie evenveel of zelfs meer aandacht verdient als vergelding, terwijl ik denk dat rehabilitatie een verantwoordelijkheid is van het individu en niet van de maatschappij.
met twee in een cel en een potje gel
Not Muhammad | 22-03-13 | 16:17 | + 0
Sterker nog, in DSM-IV staat geen enkele oplossing.
Mocht je het ooit nodig hebben, leer je een bepaalde stoornis van buiten (het is vaak 4 out of 5, of iets wat er op lijkt) en hoppa, daar is de uitkering.
Dat is eigenlijk de enige waarde van dat boekje. Psychologie en psychiatrie, ach, nauwelijks wetenschappen te noemen. Voorspellende waarde nihil.
@maggoo | 22-03-13 | 16:30
Als ik recidive met TBS vergelijk met recidive na een gewone gevangenisstraf dan vergelijk ik het gedrag van gestoorde mensen met het gedrag van normale mensen. Je kunt je voorstellen dat je net zo goed appels en peren met elkaar kan vergelijken?
Normale mensen kunnen leren vann straf, gestoorde mensen zijn niet zo voorspelbaar.
-weggejorist-
@rara, vergelijk dat dan ook even met recidive zonder tbs in het vonnis, en neem dan ook (heel belangrijk) de kosten mee. Dan kom je aardig in de buurt van lood om oud ijzer.
Ik heb vorig jaar eens een keer in veldzicht gevoetbald, en als dat al niet bizar genoeg was heb ik toen ook met eigen ogen kunnen zien dat de verhalen over deze staatshotels waar zijn. Een flinke bezuiniging hierop lijkt mij dan ook terecht! Ondanks dat onze tegenstanders verrassend normaal overkwamen zie ik ze echter niet graag naast mij wonen, dus laat ze maar lekker hutje mutje in de gevangenis zitten. Dan wordt het weer een echte straf!
@rara, oh bezuiniging, ik ging van woonruimte creeeren uit.
@maggoo | 22-03-13 | 16:17
de meeste vervallen toch weer in het oude gedrag.
Fout: www.rijksoverheid.nl/documenten-en-pub...
Wordt de reclassering ook opgedoekt? Ondanks de waarschuwing in het rapport voor recidive stak de moordenaar met tbs tijdens onbegeleid verlof opnieuw iemand neer.
www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/...
De politie moet zich beter kunnen beschermen tegen extreme vormen van geweld. bit.ly/WZ70yR
De burger die zich om dezelfde reden beschermt is strafbaar.
TBS figuren in de samenleving levert bange burgers op. Bange burgers zijn makkelijker te befucken door een overheid.
@KlunsJohannus | 22-03-13 | 16:07
De klinieken die nu gesloten zijn presteerden beneden de maat. Met andere woorden: er kwamen te veel recidivisten vrij, en dat is iets wat hier al langer wordt geroepen.
De VS kent een vergelijkbaar systeem. Google maar eens op "criminally insane'.
@Itzamná | 22-03-13 | 16:00 Mensen veranderen net zo weinig als ze veel veranderen. Neemt niet weg dat sommigen nog te redden zijn, zoals een ander hopeloos verloren is. De DSM is niet anders dan een boekje met richtlijnen, die behulpzaam is bij het benoemen van een stoornis. Om dat boekje (goed) te kunnen gebruiken heb je enige kennis van psychologie nodig.
Ik zeg het er maar bij, omdat bij velen de misvatting bestaat dat DSM een soort heilig boekwerk is waarin alle antwoorden staan opgenoemd. Wat helaas niet het geval is.
@rara, ja er wordt heel veel gepraat met mensen die er een tyfuszooi van maken, een soort beloning eigenlijk. De vraag is wat levert de maatschappij dat op? Bedroevend weinig is helaas het antwoord, de meeste vervallen toch weer in het oude gedrag. Voor die groep mensen is de maatschappij er bij gebaat dat er zo weinig mogelijk last van ondervonden wordt tegen zo laag mogelijke kosten. Dus ja, exit tbs, enter 3 strikes en hogere straffen.
Wat Teeuwen nu doet slaat trouwens nergens op, vlees noch vis, en alleen maar een platte bezuiniging, maar dit terzijde.
Ook mooi: die opmerking van Teeven over detentie thuis met enkelband, en dat daar geeb drank of drugs bij horen, want "daar hou ik niet van".
Wat de FUCK boeit het waar Teeven van houdt? Hieruit spreekt opnieuw de grenzeloze arrogantie, het ego, en het onstuitbare geloof in het eigen gelijk van dit soort bestuurders. Zagen we al eerder bij onder andere het gedonder over de wietpas.
Compleet gestoord kabinetsbeleid. Als de tegenstanders van TBS toch eens wisten hoeveel schiet- steek en schoppartijen er worden voorkomen door dit 'softe' systeem. De negatieve uitwassen (ontsnappingen etc.) zie je in het nieuws. Maar TBS-klinieken doen heel veel goed werk achter de schermen. Pure politiek voor de bühne (en de EC) om deze drie TBS-klinieken te sluiten. Het aantal gestoorde gekken neemt alleen maar toe, en wat doet de VVD? Roeptoeteren dat criminelen in de gevangenis horen en dat TBS te duur is. Over tien jaar zal blijken hoe groot de maatschappelijke gevolgen zijn van dit simplistische neoliberale kortetermijndenken. Onze hele verzorgingsstaat wordt afgebroken onder de motto's kostenbesparing en veiligheid. Maar we komen er wel achter: afschaffen, dát is op lange termijn pas écht duur en onveilig. Kijk maar naar de VS en je weet genoeg...
La Vie En Rose | 22-03-13 | 15:44 | + 0
En de vierde keer een medaille en gratis huurwoning in Duckstad.
Kortom, ik ben niet tegen vervroegde vrijlating als iemand 85 wordt en niet zonder rollator door het leven kan.
We blijven humaan, dat is wat ik altijd zeg.
uiTkering... werpt T naar boven
Eypo-fopperij: 'Cyprus' gaat nu haar geld halen in Griekenland.
-4000 banen weg
-minder cellen voor criminele elementen
-TBS'ers krijgen een -zilveren?- enkelbandje
-gestoorde criminelen hoeven niet bang meer te zijn
+eigen bijdrage (van uikering) door gedetineerden
*well done overheid!*
Not Muhammad | 22-03-13 | 15:37 | + 2
People don't change that much.
Nergens zoveel simulatie als in gevangenissen en TBS-klinieken. Zie verder DSM-IV. DSM-V wordt in mei a.s. verwacht.
Mensen hebben niks te verliezen, logisch dat ze liegen dat ze barsten en doen alsof. Ik geef er geen cent voor.
@maggoo | 22-03-13 | 15:51
Het is geen kwestie van TBS versus gevangenis. Dat is de reden dat de meeste landen een op TBS lijkend systeem hebben. Ook de US of A kent zo'n systeem, zelfs in de staten waar die 3 strike-wet geldt.
Wist je dat?
Zet ze met hun enkelbandje als portier in Brussel Teeven!
Maar goed, we hadden met zijn allen al eens geconstateerd dat eigenrichting nog eens heel groot ging worden. In dat licht bezien zijn dit volstrekt logische beleidsvoornemens.
.
'Beste politiek, we hebben de opzegging van het contrat social ontvangen. Het kost nog even om die maatschappelijk te verwerken.'
Ja.. dan kan je na je werk iedereen zien die je wil!
Je dealer.. of een van internet opgedoken kippetje om te smoren.
Wat een mafkees zeg! meneer uhh .. uuhh
Ophokken en opbokken. Klinkt logisch. Bezwaaroverwegingen uit de sosialesoftsector in 3, 2, 1
Je kunt ook even bellen met Eberhard, de Duckstadburgemeester van Amsterdam.
Krijgen ze gratis een huurwoning en een baantje bij het stadsdeel - kunnen ze checken wie ze allemaal een verklaring van goed gedrag moeten geven, moehaha.
toch mooi dat we deze discussie niet gehad hadden zonder marokkanen.
dan zouden er alleen rechtgeaarde blanken gestoorden in de cel zitten
* KvK belt voor oprichten Wedlock Import NV*
Zo is het Teeven! geef ze allemaal een nieuw huis en een baan en een enkelbandje dat ze tzt kunnen omruilen voor een leuke meid in een afgelegen parkje en klaar ben je met je criminaliteitsbestrijding!
*Totale faalhaas denkt!*
@rara, nou nee 3 strikes is natuurlijk een bovengrens, daaronder zou het uiteraard ook mogelijk moeten zijn om levenslang oid te krijgen. En in landen waar 3 strikes al wordt toegepast is dat ook mogelijk. Maar dat weet jij ook wel, of ben je een groot voorstander van het tbs systeem?
Twee jaar geleden was er het kamerdebat over criminaliteit, bekend van het filmpje met Liliane Helder. Een fopwetenschappelijk rapport deed een discussie over criminaliteit toespitsen op recidive. Gevangenisstraf was slechter dan taakstraf, was de consensus, behalve bij de PVV. Mede dank zij de wetenschap daalt het aantal gevangenen en stijgt de onveiligheid. Veel onderzoekers zijn eigenlijk gewoon linkse activisten.
Afgelopen dinsdag was er een bedroevend criminologendebat van de Universiteit Leiden, in Den Haag. Zie het verslag van Frans Groenendijk, aangevuld door mezelf: Professor Schoep duikt - www.keizersenkleren.nl/?p=370
ohh er worden ook 2 nieuwe hotels gebouwd !
@LeMarc | 22-03-13 | 15:42
Nee. Dit is het begin van het kapotbezuinigen van ons land met dank aan de klassieke ondernemerspartij: de VVD. Vraag maar aan het IMF: nos.nl/artikel/486329-imf-extra-bezuin...
een taakstraf is ook zwaar. misschien een idee?
Niet alleen deze drie TBSklinieken gaan sluiten. Ook zullen er veel gewone gevangenissen worden wegbezuinigd.
Lekker met een enkelbandje thuis bij moeders op de bank, of gewoon naar buiten, want het geboefte weet dat de controle in Nederland een wassen neus is. (behalve de verkeerscontroles)
Roemenen, Bulgaren en overige tuigh: Komt allen naar dit Hemelse paradijs, waar u graties een uitkering krijgt, de pakkans erg laag is, en wordt u gepakt dan mag u naar huis met een waarschuwing, bij de tweede keer mag u gaan schoffelen en bij de derde keer krijgt u een enkelbandje.
Dat zal u leren!
Ik vond Teeven leuker toen hij nog Hans heette en standup-comedy deed.
goede timing net nadat die lijp uit Eindje er weer een had gestoken op proefverlof...
doodmaken die lui. niks 2e kans, bewezen gek zijn is pech hebben
@rara
Eind van het melk en honing tijdperk?!
De gewone burger was immers nog niet voldoende vogelvrij. Ik neem aan dat we persoonlijk verhaal kunnen halen bij de voorstellende bestuurders en meestemmende politici wanneer de eerste slachtoffers vallen?
.
Wat valt Den Haag en vooral de VVD weer door de mand, zeg. Uw belang burger? Moewhahahahaha..
Inrichtingen sluiten vanwege geldtekort dat weer wordt veroorzaakt door criminele hangjongeren huizen en uitkering te geven. Ik verzin het niet!
Laten we politie/justitie maar gewoon helemaal afschaffen, ik zie het nut er niet meer van in..
@LeMarc | 22-03-13 | 15:35
Het huidige kabinet heeft in principe gekozen voor het Paris Hilton-model: fuck 'em all.
Wellicht heb ik de ondertoon van de berichten nooit begrepen. Maar is dit niet een ontwikkeling waar GeenStijl en haar vaste achterban blij van wordt? De teneur in de berichtgeving kwam op mij altijd nogal anti-TBS over. Waarmee de mening van een groot aantal Nederlanders vertegenwoordigd werd/wordt.
Nu is het dan zover, een aantal klinieken gaan dicht. Wat onbehandelbaar werd geacht zal naar de reguliere LongStay afdeling verhuizen en de overige kandidaten worden bij de rest gestopt. Is dat erg? Ja, in zeker opzicht wel. TBS is een uniek, vooruitstrevend maar niet feilloos systeem. Het concept is ongewijzigd gebleven, maar de uitvoering is erbarmelijk slecht geworden. Neem kliniek Groot Batelaar in Lunteren als voorbeeld. Een geweldig idee, waarin grensgevallen TBS werden behandeld in een nagebootste leefgemeenschap. Alles was up-to-date en succes leek onafwendbaar. Tot er bezuinig werd op de personeelskosten.
Ondergeschikt/gediplomeerd personeel dat onder de voet gelopen werd door de geraffineerde manipulatie-methodes van de bewoners. Een steekpartij, dealende medewerkers en het nagenoeg ontbreken van wat voor behandeling ook, resulteerde in afnemend vertrouwen bij doorverwijzers. Waardoor een eens zo hoopgevend project nu als vergane glorie staat weg te rotten in de luwte van de Veluwe. Enfin. Op die manier kun je maar beter sluiten. Teeven ziet z'n kans schoon en draait het systeem langzaam de nek om. Arme samenleving.
Je kunt net zo goed alle TBS-klinieken sluiten en de 'inmates' naar een reguliere gevangenis brengen, opsluiten, sleutel weggooien, duivenvoer geven (heel gezond!) en als ze dood gaan breng je ze naar het crematorium.
Bewakers hebben je niet nodig, paar videocamera's volstaan. En de SRV-man die dan dat duivenvoer komt brengen.
Scheelt duizendmiljard per jaar.
Eindelijk 2 boeven op 1 cel, dat kon niet eerder dan 2013.
Persoonlijk ben ik een voorstander van het Bankok Hilton model.
Goed, nu even live in tunen op One Flew over The Cuccoo's Nest.
nos.nl/nieuws/live/politiek24/
TBS-kliniek is toch synoniem voor 2e kamer?
@Godisvoordedomme | 22-03-13 | 15:32
Vandaar dat ze het ook graag willen sluiten.
@Botte Hork | 22-03-13 | 15:25
Inderdaad. Op de zieligheidsindustrie, waar we miljarden met zakken tegelijk in een bodemloze put kieperen, willen ze geen cent bezuinigen. Maar wanneer het onze veiligheid aangaat is een paar honderd miljoen erg makkelijk voor de hoge heren in Den Haag.
@maggoo | 22-03-13 | 15:30
Een psychopaat mag dan dus drie moorden plegen voordat we 'm permanent opsluiten? Ik vind dat een slecht idee.
TBS
Daar horen die psychopaten van de VVD ook thuis.
Utrecht, Rekken en Balkbrug.
Hmm, jammer, Brussel staat er niet bij.
So manny playstations and so little stopcontacten.
Prima idee, sluit ze allemaal maar en vervang het met three strikes and you're out.
Jammer voor het personeel, zijn erg veel banen! De gevangenen krijgen nu dus meer vrijheid, wij denken dat we besparen maar ondertussen kan het er aan de WW kant net zo hard weer uit.
Slecht dit, erg slecht.
In 2 van de 3 ben ik geweest, ik zie een verband.
Dan ook maar de wapenwet versoepelen, dan kan ik die klootzakken omleggen als ze aan mijn spullen komen.
Wordt het geen tijd om Teeven zélf TBS op te leggen?
Bewakers en ander personeel eruit en volstorten met ongebluste kalk.
Het past wel prima in het "weg met ons" beleid. Dat dan weer wél.
TBS klinieken sluiten is net zo gestoord als TBS'ers op verlof gaan!
Enkeltje Syrië aanbieden. Iedere psychopaat kan zich daar naar hartenlust uitleven.
Crimineel wordt het nieuwe normaal in Nederland. Met dank aan onder andere de partij die op zijn campagneborden loog over de hardere aanpak van het schorriemorrie.
Ik meende in de wandelgang gehoord te hebben dat TBS-klinieken met een hoog recidivecijfer gesloten zouden worden wegens niet-effectieve behandeling. Zo te zien is men daar al mee begonnen, en dat is een goede zaak.
Net is mijn fietszadel gestolen. Ik ben niet zo in de stemming voor het sluiten van gevangenissen.
Mooizo. Geld besparen op die schoften!
Dit kabinet breekt records in falen!
REAGEER OOK