Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pinautomaten foetsie! Banken slopen bankrun

hierkuntupinnenJa, dat is natuurlijk ook een manier om een bankrun te voorkomen. Je haalt gewoon alle pinautomaten weg. Volgens onderzoek in de Volkskrant daalt het aantal filialen en pinautomaten in Nederland drastisch. Met name in kleinere dorpen. Sinds 2008 is het aantal flappentappers gedaald met 13 procent, zodat er nu slechts 450 pinautomaten zijn per miljoen inwoners. Met 2222 man één pecuniapoeper delen dus. In het artikel gooit een persmeisje van ING het op 'minder behoefte vanuit de consument' en een knakker van Brink's geldtransporteur op 'hogere kostenpost voor de bank'. Mag u kiezen welke van de twee het meest bij de realiteit ligt. Het gedeelte klantenservice is er bij de meeste banken in dit land wel af. De tijd dat een bank gewoon een dienstverlenende grijze muizenhol was met een stoffig imago is voorbij. Dankzij hippe beleggingen, coole marketing en betere cashflows zijn banken gaan teren op onze schulden, en moest de belastingbetaler als reddingsboei fungeren toen bleek dat alle banken zichzelf voorbij gerend waren. Kunnen we niet gewoon terug naar de tijd dat banken suf waren maar veel service boden en zich niet blind focuste op het snelle geld? Nu raken we onze pinautomaten ook al kwijt. Zo kunnen we ons vertrouwen in de bank, de financiële sector en de Europese economie natuurlijk nooit uiten middels een bankrun. Kortom, als u uw (spaar)geld koestert, loopt u straks even langs de centenkotser. Als hij er tenminste nog staat.

Reaguursels

Inloggen

Vertrouw nooit een bank en de (R)overheid. Houd hand in eigen boezem en wat is er mis met een oude schoendoos? Vroeger had je ze niet en nu zetten ze beide zichzelf buitenspel. Ik zou zeggen, dumpen die hap!

Mr_Pikibelly | 18-03-13 | 23:54

In Cyprus doen de EU graaiers alvast een proefje hoe de bevolking reageerd als hun zuurverdiende spaarcentjes gewoon weggeroofd worden door die "manneke pis, ik neem jullie in de zeik" zakkenvullers uit Brussel.
Tot nu toe is het daar nog rustig, dus binnenkort zullen bij ons de pinautomaten ook wel opgeheven worden en alle pinpassen geblokkeerd worden zodat die Haagse, manneke pis aarslikkende, politici hun zakken verder kunnen vullen en ons laten verhongeren terwijl we onbs al scheel betalen aan allerlei taxen en accijnsen die we opgelegd krijgen.
Als dit beleid zo doorgaat is de woningnood binnenkort opgelost, hebben we geen last meer van vergrijzing maar moeten we vechten voor de kartonnen dozen bij de supermarkt om toch nog een beetje het gevoel van een dak boven je hoofd te krijgen.

effe vissen | 18-03-13 | 20:49

Gewoon Bitcoins gaan betalen en accepteren met z'n allen.
Dan staan de banken en de ECB buitenspel.

deMike | 18-03-13 | 19:43

Alsof je een pinautomaat nodig hebt voor een bankrun. Boek het over, koop aandelen/obligaties of los je hypotheek af. Kan je tenminste in een keer al je geld van rekening onttrekken ipv met 1000 euro per keer.

GJH | 18-03-13 | 19:25

Ko Reander | 18-03-13 | 18:24
Dat is meestal een mobiele pinautomaat in de village shop. Overigens een fantastisch fenomeen, die village shops daar bij jullie.

De echte Stolwijker | 18-03-13 | 19:17

Ik woon in Engeland, in een plaatsje met 6 huizen. Eén van de bewoners heeft een tankstation en garage en er staat gewoon een pinautomaat. En zo is het overal hier. Het onooglijkste dorpje heeft al gauw 1 pinautomaat op de 200 inwoners.

Ko Reander | 18-03-13 | 18:24

Als er alleen-contant-kassa's in een supermarkt zijn,zullen flinke rijen ontstaan bij de alleen-pinnen-kassa's.
Ik erger me altijd dood dat er mensen evengoed pinnen bij een normale kassa.Contant gaat veel sneller als pinnen.

020ger | 18-03-13 | 17:32

Eerst wordt het loonzakje in een herenakkoord tussen banken, werknemers, werkgevers en overheid (lees: belastingdienst) afgeschaft zodat iedereen een bankrekening MOET hebben. Geen rekening, geen loon, geen werk. Maar ook geen uitkering, want daar moet je ook een rekening voor hebben.

Dan gaan banken fuseren, kantoren worden gesloten. Dan verdwijnt de balie en de kas in de filialen. Iedereen MOET pinnen. Dan worden winkels en bedrijven aangemoedigd om pin-betalingen te accepteren (want minder cash, minder overvalgevoelig), eerst gratis, want al dat gesleep met cash geld betekende een kostenpost voor de bank. Al die medewerkers konden weggesaneerd worden. Nou ja.... Het enige is eenmalige kosten voor het apparaat. Na 2 jaar... De pinautomaat kost opeens 30 euro per maand. Want tja, er zitten toch kosten aan. En oh ja, klant met rekening: dat pasje en die rekening zijn ook niet gratis. En we sturen ook geen afschriften meer (kosten hè!). We romen gewoon aan 2 kanten het betalingsverkeer af. (Nou, eigenlijk aan 3 kanten, want elke betaling zetten we eerst op een tussenrekening waar we de rente van trekken. Dat doet de bank van de betaler en ontvanger. Op elke euro wordt via 2 tussenrekeningen rente getrokken. Maar dat vertellen we niemand. Ssssssttttt......)

Kijk, op zich kunnen we elke betaling wel binnen 5 minuten op een andere rekening zetten. Easy peasy. Op Wall Street kunnen er zelfs binnen een seconde meerdere transacties worden geregistreerd, maar banken doen dat binnen 3 werkdagen... en dan tellen we weekenden niet mee. Want ja, computers moeten ook weekend hebben! (We verzinnen wel een bullshit reden met systeemonderhoud en updates - dat kennen de mensen van Windows, klinkt nog logisch ook). (Oh en weekend begint vrijdag na de lunch en eindigt maandag, na de lunch.)

Maar het is zo makkelijk. En zo handig. En zo snel! Betalen wel ja. Dat wordt binnen een seconde van je rekening afgeschreven. Maar als je geld moet ontvangen dat op woensdagavond wordt overgemaakt dan is het alles behalve snel. 3 werkdagen. Donderdag, vrijdagochtend en maandagmiddag, dinsdag. Dan heb je het geld met eniog geluk woensdagochtend vóór twaalf uur op je rekening staan. Dat is een volle week. In die week kan niemand behalve de twee transactiebanken iets met dat geld doen. Daar betaal je dan 30 euro voor als ontvanger. En je abonnement op de gelddienst, want je hebt ook gewoon een rekening en een pasje en dat kost ook 2,50 per maand.

Maar het is zo godverdomde makkelijk, dat giraal betalen. Tuurlijk. Het kost alleen een vermogen.

Stormageddon | 18-03-13 | 17:15

De overheid wil natuurlijk precies weten wat jij met "jouw" geld doet, zo kunnen ze precies zien waar nog op te -nivelleren- en -bezuinigen- verzwaring van de lasten mogelijk is

Tim Grimback | 18-03-13 | 17:02

Is dit land gek aan het worden???

600 van het grootste tuig in Amsterdam krijgt gratis huis!

z.g. Somaliese vluchtelingen gaan ieder jaar op vakantie in Somalie??!!!

Maar Jan met de korte achternaam kan om 06.00 uur zijn nest uit om
in de file naar zijn werk te gaan,tenminste als hij onder de 50 jaar is,anders moet hij na een werkzaam leven maar in de bijstand!

Als je dan vanaf je 15e gewerkt hebt, je pensioen premie betaald en een beetje gespaard kan je wat Den Haag betreft de kolere krijgen,verbaast het U ook dat er vorig jaar 75000 Nederlanders geemigreerd zijn?/

baanaru | 18-03-13 | 16:08

Mijn spaargeld hebben ze al.
Dat heeft de belasting ingevorderd.
Ik ga wel deaud met nix.
Nu alleen mijn toko nog ff lozen, dan heb ik helemaal nix.

mothersfinest | 18-03-13 | 15:54

Nu de dieven in Den Haag begerig kijken naar je spaargeld beginnen de bank adviseurs je te adviseren om je geld maar in aandelen te beleggen ivm zekerheid en de lage rente op spaar te goeden!!
De AEX gaat stijgen zeggen ze,natuurlijk gaat deze nu stijgen,manipuleren doen ze al jaren, maar alleen maar om je nog sneller van je geld af te helpen! Zal waarschijnlijk stijgen tot +/- 400 en iedereen die gelooft in die bankmensen wil nog ff meegaan, en dan gaat de deur echt op slot,de beurs stort in elkander als nooit te voren. Ineens zijn er onverklaarbare techniese storingen,zoals in het verleden, erg vervelend als je eruit wil.
Cashen je poen en in een oude sok, flexibel zijn en bliiven,vooral geen huis kopen, want het gaat nog veel slechter als het schorem in Den Haag je wil laten geloven!Voor echte info ga naar www.zerohedge.com en kijk zeker geen NL tv, waar ze zaniken over het "Koningslied" alleen maar om de aandacht af te leiden.Iets van Mega demonstraties in Madrid gisteren op TV gezien?? Nada, alleen items over de koningin hoe geweldig ze is!!!

baanaru | 18-03-13 | 15:36

Ik wil goud en zilver terug,liever weer bankrovers dan roofbanken,dit gaat wel heeel snel zo...

gimme a beat,rix | 18-03-13 | 15:26

De oude loonzakjes moeten terug en je geld lekker thuis bewaren.Meer zekerheid en voor de rente hoef je het niet te doen en voor de fiscus al helemaal niet.PS hand op de knip houden zo stort het kaartenhuis zeker in elkaar.

ruuf | 18-03-13 | 15:20

De laatste keer dat ik iets van klantenservice bij een bank heb gemerkt was de laatste keer dat ik mijn wekelijkse 5 cent naar de bank bracht om te ruilen voor een zegeltje van 5 cent, waarmee ik mijn spaarboekje van fl.2,50 mee vol maakte. Dat was ver in de vorige eeuw!

watergeus | 18-03-13 | 14:23

Dit is niet om bankruns te voorkomen, maar om digitaal betalen te promoten !

gyan007 | 18-03-13 | 13:49

lekkurlinx | 18-03-13 | 13:42 | | Reageer+ | 1

boycotten die alleen maar pinnen kassa, ik wil bij elke kassa kunnen betalen hoe ik dat wil.

LostSandWich | 18-03-13 | 13:48

lekkerlinx

beginnen niet-europese toestanden te worden. Er zijn landen waar zij ook altijd in de rij staan voor produkten.

dolffie | 18-03-13 | 13:46

@gristen | 18-03-13 | 10:44
Als er bij die pinkassa's al rijen staan. Gisteren bij de Coöp rijen bij de cashkassa's terwijl de kassière bij de pinkassa duimen zat te draaien.

lekkurlinx | 18-03-13 | 13:42

Die banken zijn een regering in de regering geworden, ze hebben geen cent alleen maar schulden, en dan gaan ze ook nog contant geld onmogelijk maken.

pedro300 | 18-03-13 | 13:25

@MarcS | 18-03-13 | 12:42
Stel je er niet teveel van voor, die nick is al ouder dan de bruiloft, de hypotheek en de kids ;-)

witwas | 18-03-13 | 13:19

... en vergeet de aandeelhouder niet!

m@rkus | 18-03-13 | 13:18

lulleficatie | 18-03-13 | 11:03 |

Spijker en kop. Applaus.
Veel organisaties zien zich niet meer als 'samenwerkend geheel' dat door het slim verkopen van producten of diensten, of door het uitvoeren van activiteiten voor KLANTEN, geld verdient en dus daarmee hopelijk winst genereert, maar als een belofte voor rendement voor de jaar-resultaten (lees: het jaarsalaris en de bonus van het management). En dat rendement moet gehaald worden, desnoods door het ontmantelen van de organisatie of het killen van de producten, de dienstverlening of de activiteiten... Bizar! Daarom bezuinigt de zorg eigenlijk vooral op de zorg en de scholen bezuinigen het eerst op het onderwijs. Omdat de belofte niet het goede product is, of de goede dienst, maar een rendement dat positief is voor het management. Dat verklaart ook dat organisaties die vreselijk under-performen toch bestuurders kunnen hebben die er in salaris of bonus op vooruit gaan...

m@rkus | 18-03-13 | 13:12

Ik blijf het belachelijk vinden van die pinautomaten. Ook zoiets: tijdens carnaval worden de pinautomaten ook niet bijgevuld. Vrijdags voor het laatst. Zaterdag en zondag natuurlijk niet omdat het weekend is en maandag of dinsdag niet omdat ze vrij zijn. Dus heb je na verloop van tijd dat vrijwel niemand meer geld kan pinnen en de cafés steeds leger worden, gewoonweg omdat niemand aan geld kan komen.
Dat is natuurlijk extra dom, want dat geld gaat meteen de horeca in en die stort het de volgende dag gewoon op de rekening van de bank weer erbij. Dus ze verliezen er ook helemaal niets aan.

Martinspire | 18-03-13 | 12:55

@witwas | 18-03-13 | 12:17
Ja logisch, met jouw Nick heb je nog wel geld ja.

MarcS | 18-03-13 | 12:42

witwas | 18-03-13 | 12:28 | + 0
Het verschil is in jouw voorbeeld dan marginaal, ja.

Als je de inflatie meerekent, wordt de opbrengst van je spaarrekening negatief (is nu 3% in NL, nl.inflation.eu/inflatiecijfers/nederl...).

Je schuld wordt dan ook minder hoog, maar in feite alleen maar als je de inflatie kunt corrigeren door een hoger inkomen te ontvangen voor hetzelfde werk. In veel gevallen is dat niet zo en gaan veel mensen er dit jaar dus ook door de inflatie in koopkracht op achteruit.
Dan wordt aflossen dus weer zinvoller, al is het handig iets achter de hand te houden.

Itzamná | 18-03-13 | 12:37

@zegmaarjansen
Inderdaad. Ik druk een paar keer op enter, onderteken digitaal en weg is ie. Het is mij toch allemaal wartaal wat er staat. Moeilijke woorden enzo. Die aftrekposten enzo zijn er juist om het wat rechtvaardiger te verdelen voor met name de mensen die niet zo veel verdienen. Dezelfde mensen als voor wie de belastingaangifte volledige wartaal is. Enter enter enter verstuur en toedeledokie. De mensen daarintegen die het niet nodig hebben, weten met behulp van een duurbetaalde belastingadviseur het onderste uit de kan te halen.

VanBukkem | 18-03-13 | 12:36

@Itzamná | 18-03-13 | 12:23
Met klein bedoel ik ook écht klein dus van VRH geen last. Met 2% spaarrente en 4% hypotheekrente in de 42% schijf betaal je een klein prijsje voor het feit dat je met spaargeld flexibel bent en tegenslagen op kan vangen. Dat je spaargeld nu gewoon niet meer veilig is verandert de situatie natuurlijk enorm.

witwas | 18-03-13 | 12:28

witwas | 18-03-13 | 12:17 | + 0
Daar heeft Keesje wel een punt. Wie z'n schulden betaalt, verarmt niet.
Afhankelijk van de hoogte van de hypotheekrente (en je toepasselijke tariefschijf IB) kan aflossing meer opleveren dan dat geld op een deposito aan te houden (waar van elk jaar eerst 1,2% VRH af gaat).
VRH is vermogensrendementsheffing, dit voor de leken (30% over een totaal fictief rendement van 4% = 1,2%).

Itzamná | 18-03-13 | 12:23

banken worden ook misbruikt door de overheid. Grote geldtransactie die ik ontvangen had moeten zij gaan verantwoorden aan de belastingdienst. ging over overname van activteiten die vanuit amerika werden gefinanceerd.

De overheid is bang voor de privacy omdat de politie met drones bezig is. de overheid weet echt bijna alles van mij en dan schijnheilig zorgen gaan maken.

Code oranje rechtvaardigy dat je gewoon een ambtenaar naast je activiteiten hebt staan.

Hoe ver zijn wij nog dat het verhaal van de cel, (bellicher) waarheid wordt.
1984 zijn wij al voorbij

dolffie | 18-03-13 | 12:19

@MarcS | 18-03-13 | 12:08
Tja, ik heb nog wel een klein potje voor noodgevallen, maar ik denk dat ik maar wat extra af ga lossen op mijn hypotheek. Van aflossen is nog nooit iemand armer geworden zegt Kees de Kort altijd. Dus nu je van sparen wel zomaar armer kan worden ....

witwas | 18-03-13 | 12:17

Phoq | 18-03-13 | 12:12 | + 0
Het idee dat banken geld uitlenen van spaarders (en niet meer dan dat) is nogal achterhaald.
Erg achterhaald zelfs.

Google er maar eens een beetje op los, kan zomaar een leerzaam middagje worden.
Overigens ben ik het wel met je eens dat het verstandig is om banken te hebben voor financiële transacties. Nu een bank ook maar gewoon een onderneming is, moet je die ook het RECHT geven om te vallen.
Dat is wezenlijk voor ons kapitalistisch systeem, of wat er nog van over is.

Itzamná | 18-03-13 | 12:17

iedere bankier die misbruik heeft gemaakt van zijn cliënten moet gestraft worden. Alleen dan krijgen we weer een normale situatie. maar dat gaat niet gebeuren omdat de politici nog veel minder te vertrouwen zijn. We worden volledig genaaid door deze non-valeurs.

ecologiste | 18-03-13 | 12:16

is al jaren in zeeland het geval de srv wagen daar kon je gewoon extra pinnen. Echter is deze man ook met pensioen. Was een actie van de srv man zelf en dat igng altijd goed. dus kan zo opgepakt worden
.

dolffie | 18-03-13 | 12:13

Wen er maar aan, over een jaar of tien bestaat er geen contant geld meer. Zogenaamd om de consument te dienen.
-
Voordelen voor het bankwezen:

* Geen gesleep meer met dom waardepapier.
* Manipuleren nog makkelijker.

Voordelen voor de (r)overheid:

* Geen zwart geld meer mogelijk. Alles wordt belast.
* Geen onbelaste "illegale" bijverdiensten meer mogelijk.
* Geen crimineel geld meer mogelijk.

Voordelen voor de consument:

* geen

Voorzienbare gevolgen:

* De waarde van goud, zilver diamanten e.d. gaat skyrocket. Criminelen, zwartwerkers en consumenten gaan dit spul gebruiken om onder de radar te kunnen blijven betalen aan elkaar.
* De (r)overheid gaat edelmetalen en edelstenen confisqueren tegen een onbillijke vergoeding.

Badderbeest! | 18-03-13 | 12:12

Itzamná | 18-03-13 | 11:57 | + 0

De grote waarde van banken is juist, dat het al het collectieve, ongebruikte spaargeld van mensen kan omzetten in ´nuttig´ geld, in de vorm van hypotheken en leningen. Dit stelt mensen in staat om een huis te kopen of een bedrijf op te starten/uit te breiden. Banken zijn in de kern extreem nuttig, en niet een vijand die bestreden moet worden.

Het probleem is dat banken misbruik zijn gaan maken van hun vertrouwenspositie, en dat moet aangepakt worden. Banken moeten gewoon weer hun dienstverlenende rol gaan vervullen, en niet dienen als highroad to big money voor een paar machtsgeile psychopaten. Maar het idee dat je banken zou willen afschaffen is echt een beetje naief, een groot deel van onze moderne rijkdom is juist te danken aan een slim en uitgebreid financieel systeem.

Phoq | 18-03-13 | 12:12

@witwas | 18-03-13 | 12:05 - Ieder nadeel heb zijn voordeel ...... ik ben eindelijk blij aan het worden dat ik op zwart zaad zit.

MarcS | 18-03-13 | 12:08

Erger is dat het neveneffect v/d Cyprus redding, schijnt nu zote zijn dat de italianen en spanjaarden hun spaarcente aan het overboeken zijn naar noordelijke banken, kan nog een grote ellende gaan veroorzaken.
Dat het het financieel wonder dijsselbloem niet voorzien.

Uw Verzekeringsadvis | 18-03-13 | 12:08

@andalucia | 18-03-13 | 11:50
Dat depositogarantiestelsel is dus gewoon een wassen neus zodra meerdere banken in problemen zitten. Dat bleek al bij SNS en het blijkt nu ook weer op Cyprus. Nee, ook spaargeld tot € 100.000 is gewoon niet meer veilig voor de grijpgrage klauwen van de EU.

witwas | 18-03-13 | 12:05

Het woord bankrover/s,krijgt in dit licht bezien een hele andere betekenis.

LostSandWich | 18-03-13 | 12:02

Straks kun je ook niet meer met munten of biljetten betalen. Slechts electronisch gecontroleerde stromen. De USA weet precies wat of iedereen op zijn rekeningen heeft en naar wie of wat geld wordt overgemaakt. De CIA heeft sinds de aanslagen van 11 september 2001 in het kader van de Patriot Act, toegang tot alle Europese banktransacties die via SWIFT worden uitgewisseld.
GOLDMAN SACHS zal dat ook weten. Die jongens weten precies hoever ze kunnen gaan en ons parlement en het Europees parlement geven gewoon toestemming.

ecologiste | 18-03-13 | 12:02

De GS Bank lijkt mij een mooi begin. Spaarders als eigenaar, 20% garantie aanhouden. Hypotheken max 70% en binnen 30 jaar terug. Lage hypotheekrente. Rente op spaartegoed helaas wel laag. Bestuurders niet meer laten verdienen dan 100k, want bankieren is echt niet lastig.
Crowd sourcing initiatief van GS? Als het aanslaat wil ik de kar wel een jaar trekken. Kom ik terug uit het buitenland om iets zinnigs te doen. Als ik het in 8.5 maand kan, geef maar 50k, Doe ik er een jaar over, 100K. Slimmerts weten wel waarom.

Oerkoendoe | 18-03-13 | 12:00

Petrus de Rewa | 18-03-13 | 11:04 |
Toch nog een beetje humor in deze barre tijden LOL!
Phoq | 18-03-13 | 11:50 |
Dan wordt het toch wel tijd om Dijsselbloem en z'n Europese vazallen te stoppen voordat Nederland aan de beurt is.

lanexxx | 18-03-13 | 12:00

In plaats van opheffen kun je die dingen ook qua functionaliteit uitbreiden. In het buitenland kun je vaak je prepaid telefoon oploaden, (trein- en bioscoop)tickets kopen en theaters reserveren via de ATM. Waarom in Nederland niet? Beetje kortzichtig om die dingen alleen voor bankzaken te gebruiken. Ze kunnen technisch gezien veel meer betekenen, juist op de onrendabele locaties. Banken kijken blijkbaar niet verder dan de eigen winkel.

odulator | 18-03-13 | 11:58

Phoq | 18-03-13 | 11:50 | + 0
Als geld iets reëels is, wat maakt het dan uit of iemand dat thuis heeft of op de bank heeft staan?
Verandert dat iets aan de aard van geld? Je ruilt giraal voor chartaal (contanten), meer niet. De geldhoeveelheid blijft hetzelfde.
Hoe meer we buiten banken om doen, hoe beter het is.

C'est mon opinion, et je la partage. Geh.

Itzamná | 18-03-13 | 11:57

-weggejorist-

MarcS | 18-03-13 | 11:55

@Phoq | 18-03-13 | 11:50
Op zich heb jij natuurlijk gelijk, maar zonder bankrun worden bepaalde mensen er nog steeds beter van (dat zijn niet de kleine spaarders). Met bankrun niemand. IES SOLIDAIR!

MarcS | 18-03-13 | 11:55

@Razendsnel | 18-03-13 | 11:07
Heb je dan niet door dat daarmee het geldverkeer van de overheid overgenomen is door de banken?
Is dat een rustgevende gedachte?

frank87 | 18-03-13 | 11:52

witwas | 18-03-13 | 11:43 Geen haar op m'n hoofd. Mijn spaarcenten heb ik voor een groot deel in verhuurde stenen gestopt. Of ik ze er ooit weer uithaal zien we dan wel weer.

Bertus Betonsloper | 18-03-13 | 11:52

witwas | 18-03-13 | 11:43
Dat is in die zin relatief dat we nog zoiets hebben als een depositogarantstelsel; er zijn nog steeds niet al teveel particulieren die meer dan 100.000 euro aan één bank toevertrouwen. Doorgaans simpelweg omdat ze niet zoveel geld hebben.

andalucia | 18-03-13 | 11:50

Quid, je beseft toch wel dat een bank-run voor iedereen nadelig is? In geval van een massale bank-run crasht het hele systeem, en kan een hoop mensen helemaal niet meer bij hun geld. Ook kan niemand vervolgens nog geld lenen, en dus geen huizen meer kopen of een nieuw bedrijf starten.

De reden dat in Cyprus de pinautomaten op nonactief stonden, was puur om mensen tegen hun eigen paniek te beschermen, want echt, met een massale bankrun is niemand beter af...

Phoq | 18-03-13 | 11:50

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 10:57
En vergeet niet dat de bank ook geld vraagt voor het accepteren van cash.

frank87 | 18-03-13 | 11:48

het was een heren accoord afspraak toen de banken het loonzakje overnamen.
de uitbetaling van het geld zou nimmer belast worden door de banken.
dat is dan misschien een afspraak waar de schimmel op zit.
om de macht van de banken te breken.moet ieder weer een loonzakje eisen.
of direct het geld van de bank halen als het gestort is

soledad | 18-03-13 | 11:47

@Bertus Betonsloper | 18-03-13 | 11:40
Dat betekent dus dat je geen vergoeding krijgt voor het risico dat je je geld kwijt raakt. Nu dat risico er wel degelijk blijkt te zijn moet je je toch wel 3 keer bedenken voor je je geld nog aan een bank toevertrouwd.

witwas | 18-03-13 | 11:43

Vroeger had je in dorpen van 5000 mensen meerdere banken. Die hebben ze gesloten om kosten te besparen en nu gaan dus ook alle pinautomaten eraan. Toch ben ik sinds die tijd altijd meer gaan betalen voor die rekening die ik heb. Hoe kan dat?

Merkava | 18-03-13 | 11:42

De Staat en de banken willen niets liever dan contant geld afschaffen, zodat ze de volledige controle krijgen over 'hun' ongedekte monopolygeld, en over alle werkende Nederlanders. Spaarders en belastingbetalers kunnen geen kant op. Als in belasting'paradijs' Nederland net als in belasting'paradijs' Cyprus het geld van de spaarder in beslag wordt genomen, dan zijn die paar pinautomaten binnen een paar uur leeg. Lange rijen en de banken hebben het zo ingesteld dat ieder maar een paar tientjes monopolygeld kan pinnen. Let wel, Nederland is een veel groter belastingparadijs dan Cyprus, paradijs is alleen voor buitenlanders en multinationals, dat dan weer wel. Nederlanders draaien op voor de schade, net als Cyprioten dat nu moeten doen.
TIP: De ouderwetse Nederlandse zilveren gulden is nu EURO 3,50 waard aan zilver. Prima middel om mee te betalen.

Piet van Schwaffelen | 18-03-13 | 11:42

Onderstaand YT-linkje, NL ondertiteld, is erg de moeite waard eens te bekijken.
Money as debt. Begint op 00:14.

www.youtube.com/watch?v=ooyMha3831I

Itzamná | 18-03-13 | 11:41

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:32 |
.
Rente op je spaargeld is op de langere termijn vaak niet veel meer dan een correctie op de inflatie. Zet geld tegen een bepaalde rente weg op een bank en je koopt er over tien jaar hooguit hetzelfde, maar waarschijnlijk veel minder of zelfs helemaal niets meer voor terug.

Bertus Betonsloper | 18-03-13 | 11:40

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:32
Ben ik het niet mee eens. Hogere rente remt de geldgroei, voorkomt dat overheden teveel schulden maken, voorkomt dat grote risico's genomen worden door bijvoorbeeld pensioenfondsen en voorkomt zeepbellen zoals in het Spaanse vastgoed.
Laten we wel wezen, de Spaanse 10-jaarsrente schommelt rond 5%, dat is toch geen weergave meer van het werkelijk risico.

witwas | 18-03-13 | 11:39

Weet niet hoe het bij andere banken zit, maar bij de ING kun je in het weekend niet eens geld overmaken. Nou ja, wordt verwerkt op maandag.
Voor zover ik weet is dat al jaren zo. Maakt Cypriotische toestanden hier erg makkelijk.
Cash is king (chartaal, dat is).

Itzamná | 18-03-13 | 11:37

@zeg maar jansen
@witwas
Hoog rendement en zekerheid gaan niet samen. Dan krijg je inderdaad IJslandse toestanden. Wat je wel kan doen, is je kapitaal spreiden. Dus een deel spaargeld, een deel aandelen en een deel overig (waaronder zelfs grond of kunst; er zijn zelfs mensen die baar goud kopen). Als je jezelf wilt beschermen tegen grote valutarisico's kun je ervoor kiezen een deel weg te zetten in andere valuta, eventueel buiten de eurozone. Maar verwacht van dat laatste aan het einde van de rit geen winst. Want wanneer ga je weer terug naar euro's? Als de euro nog laag staat, durf je wellicht niet en als de euro weer hoog staat, lijdt je verlies. Dus een Noorse/Zwitserse of Australische rekening is geen melkkoetje, maar onderdeel van risicospreidingsbeleid. Ik ben geen tokkie die een free lunch denkt te scoren met een idioot hoge rente bij een vaag Scandinavisch proletenbankje.

De echte Stolwijker | 18-03-13 | 11:35

witwas | 18-03-13 | 11:29 Een procentje of zes op je spaargeld gaat ook betekenen dat de rente op financieringen omhoog gaat.

En dat ga je dan weer zien in de prijsontwikkeling van de zaken die je koopt.

Het werkt inflatie in de hand.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:32

witwas | 18-03-13 | 10:58
Koop nu een huis in een knoflookland, de Nederlandse belastingdienst is, nu nog, bereidt om daaraan mee te betalen

K. Metjes | 18-03-13 | 11:29

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:25 Eeen procentje of 6 rente op je spaarrekening is geen gouden berg hoor, maar historisch en internationaal gezien heel normaal. Inmiddels zijn de schuldenmakende overheden zo ontzettend verslaafd aan lage rente en dus wordt die al jaren kunstmatig gedrukt. Dat dat geen gezonde situatie is blijkt wel uit de crisis waar we nu in zitten.

witwas | 18-03-13 | 11:29

@Einde van de Domheid | 18-03-13 | 11:10
Je draait het om. De onrust was er al en de rekening wordt bij diegenen gelegd die er niks mee te maken hebben. Tenzij iemand vertelt hoe het zit zodat men maatregelen kan nemen zoals het corrupte systeem laten klappen.

blinde kip | 18-03-13 | 11:29

Het verwijderen van de laatste flappentap luidt ongetwijfeld het begin van massale ruilhandel in. *Zwaait vrolijk naar het bankgeboefte, de belastingdienst en de roverheid*

Bertus Betonsloper | 18-03-13 | 11:28

Ik snap de mensen niet die een wereld zonder cash geld willen... Ben niet tegen pinnen of zo, me moneybookerspinpas doet het prima.

Latrinalia | 18-03-13 | 11:28

Al uw geld doen we digitaal. Wanneer wij dat willen bent u allemaal blut.

Slappehap | 18-03-13 | 11:27

In mijn stadje (7000 inw.) 1 pinautomaat + nog eentje bij de supermarkt, is toch zat?

paddy | 18-03-13 | 11:27

@necrosis | 18-03-13 | 11:09
Wel nee, rook zelf immers ook.

MarcS | 18-03-13 | 11:26

*geld overboekt naar rekeningen in China*

dlseth_ | 18-03-13 | 11:26

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:13
Ik ken het IJslandse drama. De rente is echter een stuk bescheidener (als je alleen voor het rendement gaat, kun je het beter laten) en het Noorse bankwezen is op geen enkele wijze te vergelijken met het IJslandse. Op geen enkele.

De echte Stolwijker | 18-03-13 | 11:26

Het heeft slechts 1 voordeel. Het aantal Oostblokkers dat hier pinautomaten wil rammen zal geleidelijk afnemen.

eerstneukendanpraten | 18-03-13 | 11:25

@Razendsnel | 18-03-13 | 11:07
Hahahaah u verwoord e.e.a. even in een notendopje zeg.
1. Privacy is onzin.
2. Kwestie van tijd dat de zorgverzekering weet waarom u kransslagader verkalking hebt.
3. Overvallen voorkomen, goh geeft de ondernemer eens een gun dan zorgen ze er vanzelf voor dat het minder wordt.
-
Uw redenatie is zo verschrikkelijk krom ..... maar u zult wel niet vinden nadat uw dochter verkracht is dat ze het er zelf naar maakte omdat ze in een (te kort)rokje liep?

MarcS | 18-03-13 | 11:25

witwas | 18-03-13 | 11:23 Gouden bergen bestaan niet.

Ook bij Griekse banken beloofden ze een heel hoge rente. Het begin van de Griekse crisis.

Daarna ging Europa ze geld geven omdat het moest.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:25

andalucia | 18-03-13 | 11:09
Girorekeningen, waar de Postbank groot mee is geworden, en nu ingelijfd bij de ING, waren vroeger GRATIS. Ten tijde van de invoering van de €uro gingen de banktarieven met 4fucking00% omhoog om dat zij verlies zouden lijden op het laten van de valutakoersen. Tel uit je winst. O ja, en ondernemers kunnen echt geen geld meer van banken krijgen, hoor. Hoe goed je bedrijfsplan ook in elkaar zit, zoekt u het zelf maar uit, is de boodschap...

K. Metjes | 18-03-13 | 11:25

Een bank overvallen is niet van deze tijd, je stort geld op je rekening, en je haalt het op bij de bank, wacht je hoeft het niet op te halen, maar overstorten, en gewoon pinnen met je phone, ze zien niet of het geld gemerkt is of vals is.
Welkom nigerianenen en russen met al jullie geld? Ze hebben zelfs het certificaat van echtheid gecopieerd?

blango | 18-03-13 | 11:24

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:18 | + 1 -

Juist en daar gaan we dus naartoe lijkt mij.

lady blabla | 18-03-13 | 11:23

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:13
Die bank uit IJsland had een Nederlandse bankvergunning en stond onder het onvolprezen toezicht van DNB. Dat jij genoegen neemt met 2% rente zodat je lekker mee mag betalen aan doping-rennners, hockeytrutjes (hoy Fatima) en grote reclamecampagnes moet jij weten.

witwas | 18-03-13 | 11:23

lady blabla | 18-03-13 | 11:16 Jij bent een easy target. Alles op één pasje, dat heeft de controlerende overheid het liefst.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:18

Ik pin gewoon met de OV chip kaart.

lady blabla | 18-03-13 | 11:16

VanBukkem | 18-03-13 | 11:13 Heb je je digitale aangifte al goed bekeken?

De belasting vult alles voor je in.

Nou ja, alles? Nee. Niet alles. De dingen die je als aftrekpost kunt opvoeren zijn er of niet, of te laag ingevoerd.

Hoeveel mensen kijken er vluchtig overheen, ondertekenen digitaal en verzenden? Dat is ook een vorm van oplichting in mijn optiek.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:16

necrosis | 18-03-13 | 11:12
Skimmen in winkels? Dat moeten hele goede illusionisten zijn dan. En denk je dat als je contant geld op zak hebt, je het moeilijker maakt voor overvallers? Sterker nog, ik denk dat ze én je contante geld, én je pinpas afnemen. Dus straatovervallen heeft het geen invloed op. Overvallen op winkels echter wel, en dat komt op veel grotere schaal voor.

Razendsnel | 18-03-13 | 11:15

sinar2 | 18-03-13 | 11:13
Skimmen in winkels en horeca komt echt hoogstzelden voor.

andalucia | 18-03-13 | 11:15

Ik snap die mensen nooit zo goed die eerst gaat pinnen om vervolgens cash af te rekenen bij de AH, beetje dubbel werk. Daarom is dat hele chipknip ook geflopt. Cash geld is alleen handig in de kroeg.

Harry Turtle | 18-03-13 | 11:15

Zolang het skimmen nog volop gebeurt betaal ik altijd contant op plekken waar ik vermoed dat ze het met de beveiliging van de pinautomaat niet zo nauw nemen.

sinar2 | 18-03-13 | 11:13

Ik vind het raar dat je er niet voor kunt kiezen om zonder bank door het leven te gaan? Waarom niet mijn salaris handje contantje van mijn werkgever en bewaren in een ouwe sok of onder het matras. Net als vroeger. Daar is het tenminste veilig.
Zal wel zijn omdat de overheid dan de controle over ONS geld kwijt is.
Bankrun? Ik ben al begonnen!

VanBukkem | 18-03-13 | 11:13

De echte Stolwijker | 18-03-13 | 11:11 Er was eens een bank in IJsland die ook niet moeilijk deed als je er een rekening wilde openen om er een groot bedrag te storten.

Ze beloofden ook een flinke rente.

Enfin.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:13

@Razendsnel | 18-03-13 | 11:07
Ooit gehoord van skimmen?
Of van overvallers die onder bedreiging van een mes, je bankpasje en pincode willen.....

necrosis | 18-03-13 | 11:12

witwas | 18-03-13 | 10:58
Een paar jaar geleden deed een grote bank in Noorwegen niet moeilijk toen ik daar een rekening wilde openen. Ik hoefde er niet voor naar Noorwegen, alles kon per post en vervolgens via internetbankieren. Hoe dat nu is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Noorse banken nog weten wat klantvriendelijkheid en deskundigheid is. De telefoon wordt opgenomen en je mail wordt gewoon keurig in het Engels beantwoord.

De echte Stolwijker | 18-03-13 | 11:11

RechtseRakker007 | 18-03-13 | 11:08
Pinautomaat in mijn onderneming kost maar dertig euro per maand? Als jij daar moeite mee hebt loopt je onderneming niet goed.

Razendsnel | 18-03-13 | 11:11

Je kan en mag best een politiek afwijkende mening hebben. Maar als het gevolg ervan is dat je financiele onrust probeert te creeeren dan ben je verkeerd bezig. Met het uitbreken van de crisis deed GS er ook al een flinke schep bovenop. Ik bedoel, er is net veel voor nodig om in een grote groep mensen een applaus, een spreekkoor of een bankrun te triggeren. Het is een zeer zwaar instrument, een stormram.
Dat gezegd hebbende, struinend naar oplossingen voor de economie kwam de 'streekbank' weer in beeld. Niet 'one policy fits both the cheat as well as the hard worker' maar een bank die zijn klanten kent en weet wat ze (krediet)waard zijn.

Einde van de Domheid | 18-03-13 | 11:10

Het hele concept 'geld' is sinds de loslating van de reële muntwaarde op basis van de metaalwaarde in essentie niet veranderd. Papier of plastic, het is gebaseerd op het vertrouwen wat we erin stellen. Het maakt toch geen ene reet uit of we via een pas betalen, onze telefoon of met flappen? Cash opnemen doe ik ook regelmatig bij de sigarettenmeneer, die is allang blij dat hij niet teveel hoeft af te storten. Voor mijn privérekening bij de ING betaal ik geloof ik nog geen twee tientjes per jaar en ik heb continue inzicht over mijn saldi. What the fuck, daar verdient de bank echt geen grof geld aan. Zakelijk is het een ander verhaal, maar dat geldt voor de meeste 'schande'-roepers hier toch niet.

andalucia | 18-03-13 | 11:09

Een aankondiging van een naderend faillissement is altijd het briefje op de deur van de middenstander waarop staat:

"Wegens een storing is het helaas niet mogelijk met PIN te betalen".

De reden is dat dan z'n omzet in een groot financieel gat valt bij de bank.

De bank heeft dat trucje nu ook door en haalt gewoon alle flappentaps weg.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:09

@MarcS | 18-03-13 | 11:07
Ja, iets op tegen?

necrosis | 18-03-13 | 11:09

En dan die kutreclame, klein bedrag, pinnen mag.
Daarmee nekken ze de kleine horeca.
Ik heb een Frituur en als je daar gaat pinnen voor een frikandel blijft er van je winst nog maar weinig over als je ziet wat een pinautomaat voor de zaak kost.
Maak dat gratis en dan hoef ook niemand meer flappen te tappen. Dan heeft gewoon iedere ondernemer een pinautomaat in zijn zaak.

RechtseRakker007 | 18-03-13 | 11:08

necrosis | 18-03-13 | 10:58
Nonsens. Bangmakerij zonder aanleiding, misschien angst voor iets wat nieuws is. Maar geloof je nou echt dat het ministerie van financiën heel de dag gaat zitten gniffelen bij jouw bankrekening om te zien hoeveel jij bij de Jumbo afrekent?

Pinnen is nou eenmaal de toekomst en het interesseert me niet hoeveel je erover gaat krijsen. Het is echt niet zo dat contant geld ineens meer waard is ofzo, dat je daar meer van kan kopen. Daarnaast help je alleen maar om overvallen te voorkomen omdat niemand gaat overvallen als er geen geld in de kas zit. Ik heb geen eens meer een ruimte voor kleingeld in mijn portemonnee.

Razendsnel | 18-03-13 | 11:07

@necrosis | 18-03-13 | 10:49
Zo u rookt?

MarcS | 18-03-13 | 11:07

En de ellende begon na het sluiten van onze postkantoren, waar je toen nog fysiek kon storten of opnemen.
Hierdoor verkregen banken het monopolie om middels digitalisering iedereen financieel uit te kleden, die tot dan toe zelf nog enige grip had op z'n eigen geld en gedragingen daarmee.

Welles! Nietes! | 18-03-13 | 11:06

@necrosis | 18-03-13 | 10:58
Hebben we al, heet mobieltje met NFR chippie.

MarcS | 18-03-13 | 11:06

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:03
Ik bedoelde: leuk!

Petrus de Rewa | 18-03-13 | 11:05

Een bedrijf dat failliet is failliet. Dan kan je er nog slingers en feestartikelen opplakken, maar je kan misschien beter de boel opruimen.

blango | 18-03-13 | 11:05

Wie denken politici en banken wel dat ze zijn, in welke eeuw leven die mensen????

toetanchamon | 18-03-13 | 11:05

@zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:03
Mooi.

Petrus de Rewa | 18-03-13 | 11:05

Probeer eens te betalen met een biljet van 100 euro in een winkel. Ze bellen de politie waar je bijstaat.

Petrus de Rewa | 18-03-13 | 11:04

necrosis | 18-03-13 | 10:58 George had een voorspellende blik. In hetzelfde boek voorspelde hij de 'like' button.

i.imgur.com/QFK99.jpg

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:03

Tja, als banken gewend zijn geraakt aan 20% winst per jaar is 15% aan te merken als een verlies van 5% en dient alles op alles gezet te worden om weer op 20% te komen. Iedere investering is dan een kostenpost. Dus weg service.

lulleficatie | 18-03-13 | 11:03

Simon de Danser | 18-03-13 | 10:55 Loten en kraskaartenverkoper. Knaakje hier en knaakje daar. Dat loopt aardig op in de administratie.

Dat oranje pak is vanwege de staatsloten.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 11:01

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:45
Mee eens, in België is het al verboden om transacties boven de € 5000,- cash te betalen. In Italië geldt een limiet van € 1000,-...

K. Metjes | 18-03-13 | 11:00

@artie | 18-03-13 | 10:54
Met zo'n instelling moet je niet gek opkijken als je in 2020 niet eens meer een chipkaart nodig hebt.
Je hebt dan een geïmplementeerde chip onder je huid zitten waarmee ze werkelijk alles wat je doet kunnen uitlezen op elke plek, elk tijdstip van de dag en elke overheidsinstantie die de gegevens mag gebruiken naar eigen inzicht.
Tip: 1984 van George Orwell

necrosis | 18-03-13 | 10:58

Als iedereen eens een weekje niets zou kopen anders dan wat je nodig hebt om te eten.

Zouden ze dan wakker worden in Den Haag?

zeg maar jansen | 18-03-13 | 10:58

Ach Quid, wat zou het toch leuk zijn om paniek te stichten....
Maar misschien rekenen we ons pak koffie af met plastic?
Het is wel dode-boomgeld waarover je praat.
*Gelijk papier, gelijk dedain Quid!*

Einde van de Domheid | 18-03-13 | 10:58

Ik heb even rondgekeken, maar voor een relatief kleine spaarder is een bankrekening buiten de EU openen nog niet zo simpel, fysiek goud en zilver in huis halen zie ik niet zitten en hetzelfde geld voor een pallet suiker of andere houdbare voedingsmiddelen. Ik zit te denken om dan maar via Alex of Binck te beleggen in bedrijven (voedingsindustrie, energie, grondstoffen) buiten de EU. Zou dat relatief veilig zijn? Of heeft iemand nog betere ideeën?

witwas | 18-03-13 | 10:58

@Simon de Danser | 18-03-13 | 10:55 | + 0 -
Het systeem is kut. Ik heb inderdaad een aantal rekeningen lopen bij de ABN. En waarom moet het allemaal zo moeilijk. Ik wil geen mega corporate account afsluiten om batches te kunnen verwerken.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:57

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:52 Plus dat ze zo cash aan hun klanten mee kunnen geven en ze het niet meer over straat naar de bank hoeven te brengen met alle risico's van dien.

zeg maar jansen | 18-03-13 | 10:57

Iedereen in Nederland.. of je nou een werkgever hebt of een uitkering is verplicht om een bankrekening te hebben met als doel dat eenieder voor de bank en de belasting of uitkeringsinstantie financieel te volgen en te vervolgen is. En iedereen moet daar vervolgens zelf ook nog voor dokken per handeling die hij verricht.

Moderne slavernij in optima forma.

Welles! Nietes! | 18-03-13 | 10:57

Met de Cyprus"redding" is natuurlijk de grootste vertrouwensbreuk bij de spaarders in Z-Europa geschapen sinds de crisis begon,maar tot bank run oproepen zoals Quid onverhuld doet,komt "1929" wel zeer snel in zicht.Reken maar dat de autoriteiten spinnen op strafbaar stelling.Ook bestaat er nog een oud geldig wetje uit 1945 (Lieftink) die de mogelijkheid van confisqueren van goud mogelijk maakt.Ja,ze waren de razzia's van de bezetting nog niet ontwend toen.Het fiscale circuit is immers heilig en alles erbuiten is illegaal en dat wordt ingepeperd, reken maar.

Dolphi | 18-03-13 | 10:56

in 0045 hetzelfde... met steeds nog minder openingsuren...

duitse herder | 18-03-13 | 10:56

@Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:45 |: '34905390450934593405 pdf bestandjes' in één kwartaal?
U bent een 'big spender'?..., of een kruidenier met een pin-automaat, dat kan natuurlijk ook.

Simon de Danser | 18-03-13 | 10:55

@artie | 18-03-13 | 10:54 | + 0 -
Mijn chipknip roest altijd door overmatig kabbelend kontwater.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:55

Ik heb nooit meer cash op zak. Pinnen en chippen. Ideaal.

artie | 18-03-13 | 10:54

@necrosis | 18-03-13 | 10:49 | + 1 -
Het is voor de supermarkten ook goedkoper.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:52

@necrosis | 18-03-13 | 10:49
Toevoeging:
Totdat de staat dit aan banden gaat leggen cq verbieden.

necrosis | 18-03-13 | 10:52

Een keer per jaar gingen we zenuwachtig met vaders/moeders richting bank om vervolgens na lang wachten voor de balie je gespaarde centjes te storten én een cadeautje mocht uitzoeken. Mooie tijden.

Poekaa | 18-03-13 | 10:52

Bij mij komen de flappen gewoon thuis uit de printer.

kampertjeee | 18-03-13 | 10:51

Tegenwoordig 'pin' ik gewoon bij de supermarkt om de hoek.
Je koopt een pakje sigaretten en pint dan €50 extra.
Supermarkten weten, in tegenstelling tot banken, nog wél wat service is!

necrosis | 18-03-13 | 10:49

Moet je eens proberen je loon handje-contantje uitbetaald te krijgen. Kan gewoon niet meer.
Zo staat alles tenminste op de bank waar de graaiers er makkelijk bij kunnen.

Red mij niet | 18-03-13 | 10:48

Geld opnemen tijdens het betalen dan maar?

Petrus de Rewa | 18-03-13 | 10:48

Het lijkt net het UWV zoveel mogelijk werkpleinen sluit om zogenaamd economische toestanden, de realiteit is dat men net als de banken geen zin heeft om straks als de poep echt de ventilator raakt al die boze mensen te woord te staan.

SmegmaSmeer | 18-03-13 | 10:48

En de Rabobank sluit de helft van zijn kantoren...

Armenakis | 18-03-13 | 10:47

Hoelang zal het nog duren voordat de almachtige EU beslist dat u alleen nog consumptiebonnen in de bus krijgt, zoals een jaar of 65 geleden?

Welles! Nietes! | 18-03-13 | 10:46

Interessant.
Een bank zijn handel is geld. Alleen focussen ze altijd op het aanzuigen van geld, nooit weer teruggeven. Dat is duidelijk. Iedereen in een dorpje wordt nu gedwongen zo veel mogelijk te pinnen. Meer controle erop. Cash wordt langzaam uitgefaseerd zodat alles met een druk op de knop te monitoren is en te blokkeren. Fantastisch.

Wellicht is het u op gevallen maar u betaalt fors meer voor het open houden van uw digitale bankrekening. De kosten zijn al eerder scherp gedaald, kantoren zijn al gesloten, geen bankafschriften en nu ook de cashpintautomaten. Minder voor meer dus, zoals altijd.

Ik zou graag eens een knop willen zien dat ik in 1 keer al mijn bankafschriften per jaar, kwartaal of wet ik val wat kan downloaden in plaats 34905390450934593405 pdf bestandjes te moeten aanklikken. Zelfs daar falen ze in, en maar betalen. Goed dat laatste is een persoonlijke frustratie.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 10:45

En waarom doet de RABO dat? Terwijl ze al flink besparen op kosten door duizenden werknemers eruit te bonjouren? Robeco verkopen terwijl die niet eens zo slecht liep? En men geneigd is steeds meer schuld af te lossen? En de beurzen ondanks alle ellende wel goed lopen omdat aandeelhouders niet zo zitten met massaontslagen.

Omdat er acuut heel veel geld nodig is vanwege verwachte afschrijvingen in o.a. de huizenmarkt. Welke gek gaat nu nog kopen?

blinde kip | 18-03-13 | 10:45

Beetje ver gezocht Quid, je kan in bijna iedere winkel pinnen. Dus qua automaten worden het er logischerwijs minder. Dat heeft niets met een bankrun te maken.

Bovendien is het geld van NL allang opgeslokt door de belasting, de EU en de knoflooklanden, dus er valt niet echt veel te runnen naar de bank....

Pastor Sippenhaft | 18-03-13 | 10:45

Binnen nu en 10 jaar ben je gewoon strafbaar als je met cash geld in de rondte loopt. Zo ben je als burger nog beter te controleren...

K. Metjes | 18-03-13 | 10:44

Rijen bij de pinkassa's in de AH zijn altijd beduidend kleiner, lijkt me een duidelijk signaal dat de consument cash prefereert.

gristen | 18-03-13 | 10:44

Johnny Cash draait zich om in z'n graf.

Simon de Danser | 18-03-13 | 10:43

Mijn negatieve saldo mogen ze hebben hoor!

Mark van Leeuwen | 18-03-13 | 10:43

niks geld, gewoon paar broden voor schoenen ruilen..
hand- en spandiensten voor nieuwe kleding en een huis..
ruilen is het nieuwe betalen

de beer van de meer | 18-03-13 | 10:42

In 020 verdwijnen zo ook als sneeuw voor de zon.

Mammeloe | 18-03-13 | 10:42

Zelfs in de achtergestelde gebieden van Pakistan heeft men langzamerhand meer pinautomaten.
Dit is duidelijk een aanmoediging om in sokken te gaan handelen.

blinde kip | 18-03-13 | 10:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken