Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zorreguieta

bassiepica.jpegEnkele quotes: “Natuurlijk was Jorge Zorreguieta op de hoogte van de verdwijningen. We wisten het allemaal.” En dan:“U moet begrijpen dat we hier niet in Europa zijn. In Latijns-Amerika hebben we te maken met inferieure culturen, die van de zwarten en de indianen. De blanken, de afstammelingen van de Europeanen, hebben een superieure cultuur. (-) De zwarten en de indianen lopen cultureel gezien duizend jaar achter.” Plus: “Als ik hem niet had gevraagd mijn ondersecretaris te worden, was hij nooit in de politiek gegaan.” Was getekend, Mario Cadenas Madariaga. Voormalig Argentijns staatssecretaris van Landbouw en al vijftig jaar goede vriend van Jorge Zorreguieta. Ziet u het voor zich? Staatssecretaris Madariaga en zijn onder-staatssecretaris Zorreguieta, ergens eind jaren zeventig met een gin-tonic in de hand vanaf de veranda uitkijkend over de pampa, plezier makend over de malle fratsen van die domme en subversieve negers en indianen? Het zijn opmerkelijke uitspraken van Madariaga in de Volkskrant van zaterdag, helemaal in het licht van de verklaring die Zorreguieta zelf deed uitgaan in april 2001. “Vanaf 1984 raakten de excessen die in die periode van onderdrukking plaatsvonden bekend. Ik verwerp ze volstrekt, want ik vind elk geval van ontvoering, moord of marteling onaanvaardbaar. Tot op de dag van vandaag doet het mij intens pijn dat tijdens de ambtstermijn van de regering waarvan ik deel heb uitgemaakt dergelijke mensenrechtenschendingen hebben plaatsgevonden.” Aha, vanaf 1984? Had Zorreguieta ook het bezoek van president Jimmy Carter in september 1977 gemist en zijn oproep iets te doen aan de mensenrechten in Argentinië? En het eerste protest van de Asociación Madres de Plaza de Mayo op – oh ironie zondag 30 april 1977, koningin Juliana nam het defilé af op Soestdijk – gemist? Houdt Zorreguieta zich van de domme, is Madariaga bang berecht te worden en wil hij op zijn oude dag zijn vriend meeslepen in zijn val of zou de vader van prinses Maxima werkelijk van niets geweten hebben? Eigenlijk doet dat er niet zoveel toe, de feiten spreken voor zich: er is inmiddels meermaals aangifte gedaan tegen Zorreguieta, het is nu aan de Argentijnse rechter om te kijken wat er klopt van de beschuldigingen. Het zou oneerlijk zijn de dochter de eventuele criminele daden van de vader aan te wrijven. Maar er staat iets belangrijker op het spel: het aanzien van het Koninkrijk der Nederlanden. Het zou niet goed zijn voor het internationale aanzien en de handelsbelangen van Nederland wanneer de vader van de titulaire koningin voor het hekje van de Argentijnse rechter moet verschijnen vanwege méér dan onverkwikkelijke zaken. Hoe kan minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) andere landen aanspreken op hun mensenrechten wanneer een verdachte van het onuitsprekelijke vrije toegang heeft tot onze vorstin en haar opvolger? Nederland is en blijft – afgaande op de populariteitspeilingen - één natie onder Oranje. Maar wellicht is het beter dat Maxima prinses blijft en geen koningin wordt. Ik heb geen idee of de Dwaze Moeders van het Plaza de Mayo daarmee geholpen zijn en of ze het zouden waarderen. Maar op krantenkoppen als ‘Father of Dutch Queen indicted for crimes against humanity’ zit deze onderdaan niet te wachten. Prinses der Nederlanden is ook een mooie aanspreektitel, nietwaar?

Reaguursels

Inloggen

@Angel_eyes | 24-02-13 | 14:52
'Citeer' even waar ik meld dat de Nederlandse cultuur 'weggedaan' zou moeten worden. Ik sta een klein beetje perplex nu. Ik beweerde dat Nederland niet over een eigen cultuur beschikt. Dat is ff wat anders, dacht ik zo. En.. ik BLIJF bij die bewering. Nogmaals.. wat is nu Nederlandse cultuur? Schaatsen.. korfballen? Sorry hoor, maar hoezeer ik ook nadenk, ik kom er maar niet o.. hee! De Elfstedentocht! DE Elfstedentocht! We hebben een 'winnaar'! Hoe kon ik DAT vergeten? *pats head*

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 22:02

hahaha,met de kennis van nu had ik toen ..... enz.

track | 24-02-13 | 21:45

WirMachenMusik | 24-02-13 | 15:06 | + 4 -

Dat maak ikzelf wel uit stinkende mislukte muziek- hippie met subsidie.

Supermatthijs | 24-02-13 | 20:39

Achilles 'bedrijf' heet het leger. Voor wie het nog niet 'duidelijk' is. *proestie proestie*

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 20:23

@damnschreeuwer | 24-02-13 | 18:56
Ghehe, worst, pik.

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 20:22

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:58 |
misschien moet je eens een bedrijf binnenstappen, dan kun je zelf zien wat er zoal gemaakt wordt.

damnschreeuwer | 24-02-13 | 18:56

Ach Bas,je bent nu wel echt bezig met Kafkajaans gejuridiseer over een koninklijke titel.Het is immers door traditie bepaald en dus vergelijkbaar met het zoeken naar kievietseieren.Maxima zal COMPLEET onschuldig zijn aan de wandaden in haar vaderland van 1977 tot 1983,toen in feite Engeland op de Falkland-eilanden het regime liquideerde.Ze was immers een kind en kan zelfs theoretisch een kind zijn van een "subversieveling" in die jaren.Immers hun kinderen werden gewoon geroofd en verdeeld onder de elite,nadat de ouders uit vliegtuigen waren gegooid.Kortom deze laatste generatie heeft part nog deel aan die wandaden. Mannetjes als secretary of state Kissinger weten er ook van en hielden hun smoel toen Argentinië ontspoorde net als president Carter.Bah,wat een zootje allemaal.

Dolphi | 24-02-13 | 17:17

of ze rot helemaal op. nog liever eigenlijk.
'mijn' koningin zal die nazi-nazaat in ieder geval niet worden

charissa | 24-02-13 | 16:55

'Het zou niet goed zijn voor het internationale aanzien en de handelsbelangen van Nederland'

Goh, dat riep men ook over onze drugs-politiek: de VS, Duitsland, Frankrijk en vele andere landen zouden ons land erg negatief beoordelen, ons internationaal aanzien zou aan gruzelementen zijn, het zou onze belangen schaden !
Maar toch hoor ik Bas nooit zeggen dat we het gedoogbeleid/coffeeshops in moeten ruilen voor de US War on Drugs i.v.m. internationaal aanzien en belangen...

FW Ta-183 Huckebein | 24-02-13 | 16:49

Ach... In een land waar veroordeelde fraudeurs zonder blikken of blozen worden aangesteld op fraudegevoelige topposities in de zorg, bestuurders in de sociale woningbouw zich met miljoenen verrijken en socialistische politici directiefuncties bekleden bij niets ontziende oliemultinationals hebben we andere zaken om ons druk over te maken.

Mr Dixit | 24-02-13 | 16:16

'Het zou niet goed zijn voor het internationale aanzien en de handelsbelangen van Nederland'. Wat ben jij een oud wijf, zeg. Sinds wanneer maak jij je daar druk over?
Het is bovendien selectieve verontwaardiging. Vóór Maxima maakte niemand zich meer druk om de Argentijnse Junta en nu buitelt iedereen over elkaar om met het vingertje te wijzen. Ik krijg hier een naar gevoel bij. Het is datzelfde vingertje waarmee na de tweede oorlog de 'fouten' werden aangewezen. Kom eens met een mening die er toe doet.

Ulanbator | 24-02-13 | 16:04

'Soms denk ik ook wel eens dat ik wou dat de Nederlandse strijdkrachten ingrepen ivm de 'bezetting' door islamieten, en de 'beroving' door eurofielen.'
@Greetje Duisenberg | 24-02-13 | 14:16
Dit ene zinnetje laat mooi zien hoe naief je bent; wensch/vader/gedachte. Maar de werkelijkheid is dat Bea als een knipmes buigt wanneer er een Turkse premier op de stoep staat in 020. En heel 020 buigt die dag mee. Voor de ME-busjes op iedere hoek van de stad. Alsof het Joegoslavie betreft! Ontkennen is zo lastig als IEDEREEN het heeft kunnen waarnemen HOE de ZAKEN er politiek VOOR STAAN in dit land indien 'puntje-bij-paaltje' komt. Een mooi 'gekleurd' plaatje. That is. Want die Turkse premier schijt mooi in z'n broek voor de PKK. DAT IS DE REDEN van al die ME-busjes in 020 op de doelbewuste dag waar ik over spreek. Ga me niet vertellen dat die lullige ME-busjes OOIT 1 burger in dit land hebben beschermd. Ach.. kom nou!

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 15:12

Bas maakt zich a posteriori zorgen om het aanzien van Nederland. Hij had zich a priori druk moeten maken, toen de Oranjes er blijk van gaven geen enkel punt te maken zich te affiliëren met een familie van wie het hoofd een moordenaar is.
En het leed van de Dwaze Moeders is van een andere orde dan het aanzien van Nederland.

Schoorsteenveger | 24-02-13 | 15:08

Maxima kan niets veranderen aan de daden van haar vader,maar toch opzouten met die poppenkast...

gimme a beat,rix | 24-02-13 | 15:06

Supermatthijs | 24-02-13 | 10:18 |
Je snapt er zoals altijd weer geen fluit van. Paternotte argumenteert over het internationaal aanzien van Nederland. En jij snapt dat weer niet.
Mijn advies: blijf je beperken tot je dwangmatige DeLaTourette-kreten over Graus, dan valt tenminste je onvermogen om te denken niet zo op.

WirMachenMusik | 24-02-13 | 15:06

@zeg maar jansen | 24-02-13 | 11:46
Jij en ik zijn ook verre familie van elkaar. Ik heb geen flauw idee hoever we dan terug moeten gaan, maar ergens in het verleden komen onze lijnen direct of indirect bij elkaar.

lekkurlinx | 24-02-13 | 15:01

@De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:58
Als Nederland geen eigen cultuur heeft, waarom moet deze dan weggedaan worden? Hoe schaffen we iets af dat nu zogenaamd al niet bestaat?

Angel_eyes | 24-02-13 | 14:52

Bassie doet vaak heel contemplatief maar mist dan zo de plank... Al wil ik hier niets afdoen aan de strekking van het betoogje (maar dat wordt door iedere Nederlander toch wel zo gevoeld, mag ik hopen?!) maakt Bassie hier dezelfde fout als Máxima toen zij vrolijk krakeelde hoe fantastisch het is dat zij nu haar schoonmoeder gaat opvolgen: Máxima volgt Prins Claus op, Willem-Alexander volgt Beatrix op. Máxima wordt geen vorstin, maar alleen maar 'koningin' genoemd omdat en zolang ze met hem is getrouwd. Beatrix was de Koning in staatsrechtelijke zin.

pvpb | 24-02-13 | 14:27

Tja ... in Cuba bood Fidel Castro de Sovjet Unie zijn eigen bevolking aan, om als kanonnenvlees te dienen in oorlogjes in Angola. In ruil voor olie en andere goederen.
.
Dus echt heel fris kun je die linkse revolutionairen in Latijns-Amerika niet noemen.
.
Ook vandaag de dag is er wel wat kritiek te vinden op Chavez, de Farc of Evo Morales, zeker als het over mensenrechten gaat.
.
Het is best begrijpelijk dat niet iedereen daarvan gediend was, van een linkse koers, dus dan neem je maatregelen als legerleiding. Dat er dan fouten worden gemaakt is betreurenswaardigm maar dat risico moet je soms wel nemen. Ik begrijp het dus wel.
.
Soms denk ik ook wel eens dat ik wou dat de Nederlandse strijdkrachten ingrepen ivm de 'bezetting' door islamieten, en de 'beroving' door eurofielen.
.
Want democratie is best leuk en aardig, zolang er naar 'rede' wordt geluisterd, maar als dat toch niet gebeurd omdat er pure machtspolitiek wordt gevoerd, moest je het maar eens over de boeg van de 'onredelijkheid' gooien.
.
Dus hou me ten goede, er zijn vervelende dingen gebeurd in Argentinië, maar kom niet aan met verhalen over Indianen etc. , want zo leuk en vredelievend zijn die helemaal niet hoor!
.
Moyana is zo'n indiaan en tevens vakbondsleider. Die man gebruikt hele nare middelen om mensen onder druk te zetten. Pure mafia!
.
Ook veel rechters staan op de loonlijst van Macri, een mediatycoon en tevens burgemeester van BA, dus wat voor 'recht' wordt daar dan gesproken?

Greetje Duisenberg | 24-02-13 | 14:16

Naikz>>>>>>>>>>

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 14:00

'....... de cultuur van de inheemsen........'
@Angel_eyes | 24-02-13 | 13:44 |
Terecht! Dit zeg ik als 'autochtoon'; Nederland heeft helemaal geen cultuur. Of het moet multiculti betreffen. De rest wordt simpelweg besloten in het Pentagon. Of wilde je beweren dat er ook maar 1 ding in Nederland is geproduceerd na de Tweede Wereldoorlog? Zo ja.. dan vraag ik me vertwijfeld af... WAT? Blokker? Appie Heijn? Laat je ff nakijke okee? NIETS. Zero point zero. Simpelweg potverteren en nog te lui om uit de ogen te kijken. Ziedaar; het 'Nederlandse' volk! Baggeren ja. Baggerden ze maar eensch in eigen land! En dan op het droge. LMFAO Nederlandse cultuur.. de Josti Band? Marco Roparco? Lauwtzen? Neelie Smit? Hou maar op.. hou maar op. Alsjeblieft. Toon Hermans? My Gawd.. Golden Pleuring.. WOWEEEE ZOWEEEE!!! Rabarber Love nu kan ik ff niet op de naam van die zesderangs violist komen.. hoe-heet-ie-ook-alweer?

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:58

De uitspraken van de beste vriend van de vader zijn die van een uitgesproken racist. Lees het hele interview in de VK maar eens, daar staat nog meer in. Je kan op je vingers natellen dat pa Maxima ook dit soort gedachten heeft, anders zijn zulke mensen niet je beste vrienden. In dat licht gezien is het helemaal bizar dat Maxima hier in Nederland zich continu positief uitspreekt over multiculturalisme, w.o. de klassieker 'De Nederlander bestaat niet'. De kans is dus groot dat Maxima zich in Nederland uit puur opportunisme bij de socialistisch-georienteerde massa en de bijbehorende opvattingen schaart. In werkelijkheid ligt haar hart waarschijnlijk meer bij het gedachtegoed van haar vader en diens kliek.

Mason | 24-02-13 | 13:49

In Nederland wordt de cultuur van de inheemsen (de autochtonen) ook als inferieur beschouwd.

Angel_eyes | 24-02-13 | 13:44

@Guido | 24-02-13 | 13:30
U spreekt van 'selectieve' verontwaardiging? Gekker moet het niet worden!

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:38

Selectieve verontwaardiging... Hebben de Oranjes wel eens aan hun vrinden Rosenmuller, Van Es of Brouwer gevraagd of ze weet hadden van de misaden tegen de menselijkheid van Honecker, Hoxha, Mao, Stalin, Chroestjev, Breznjev, Pol Pot, Castro enz enz?

Guido | 24-02-13 | 13:30

Hendrikaatje de nieuwste Oranje AIVD-trol.

rechtsdwalendeautist | 24-02-13 | 13:27

@Hendrikaatje | 24-02-13 | 13:21
Dank je wel. Het komt allemaal goed.
En -stiekempjes- weten we allemaal dat je zonder heel erg fout te zijn geweest in het verleden, nooit koning wordt in de toekomst. Laat staan keizer ;)

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:27

@Koonkluk Huis

liever niks in de gracht, alhoewel er nu op verzoek van de A'damse gemeente raad meer ladders, reddingsboeien moeten komen omdat er téveel mensen ongewild juist érin vallen.

vreemder is de bij de topic dat het nu ook gaat om Maxima, terwijl haar vader juist het onderwerp is.
Denk zeker dat hij wist wat er gebeurde, en dat zijn geheugen van vóór '84 erg selectief is.
De rechters in Argentinië moeten dit be-oordelen als hierin schuld van medeweten en zodoende medeplichtig zijn aan een misdrijf aan de orde is.
Nog vreemder is de uitlating van Maxima die zegt;quote; er trots op te zijn dat zij haar schoonmoeder opvolgt,unquote.
Wie heeft laat haar denken dat zíj een staatshoofd opvolgt?, terwijl haar man het staatshoofd wordt.
Vreemde situaties daar op de Horsten.
Beloofd weinig goeds mocht ze denken díens positie over te kunnen nemen.
Toch eens tijd om de Nederlandse grondwet goed te bestuderen, die overigens wél bestaat, en het Nederlands staatsrecht.
Vervolgens ontkent ze de Nederlandse identiteit, die bestaat niet bestond niet en zal niet bestaan.
Merkwaardige uitlatingen.
Met betrekking tot feiten waarvan haar vader wordt verdacht, zou ze minstens kunnen zeggen, dat hij niet een beetje dom, maar een gevaarlijke kronkel bezat en daarvoor mochten de bewijzen er zijn, een ongekende straf verdient.
Ging het onbedoeld toch weer over Maxima.

puck&bully | 24-02-13 | 13:27

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 24-02-13 | 13:21

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:16
U heeft gelijk; jheb gezegd wat ik te zeggen had..
Biertje pakt en U er ook een toeschuift...

Hendrikaatje | 24-02-13 | 13:21

@Hendrikaatje | 24-02-13 | 13:12
Rustig nu; denk om je bloeddruk..

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:16

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:00
Neem sambal; wordt het nog pittiger!

Hendrikaatje | 24-02-13 | 13:12

Sinds de eeuwwisseling is een kliek aan het onderzoeken en belasteren van Jorge Zorreguieta; doch men heeft in die tijd niet het minste flintertje bewijs tegen hem kunnen ontdekken.
Het zou me niets verbazen als er zelfs nu nog door die vuile kliek mensen in Argentinië omgekocht zouden worden om een belastende verklaring tegen Zorreguieta af te leggen.
Kleinzieligheid van die vuile kliek...

Hendrikaatje | 24-02-13 | 13:09

--Prinses der Nederlanden is ook een mooie aanspreektitel, nietwaar?--
Er is zelfs niks mis met 'Mevrouw van Nassau-Zorreguieta'. Want als ze zich prikt aan het staatsvormelijke spinnenwiel bloedt ze rood, niet blauw.

dedeurs | 24-02-13 | 13:07

Hendrikaatje | 24-02-13 | 12:50 |
how scientific!

damnschreeuwer | 24-02-13 | 13:07

@Hendrikaatje | 24-02-13 | 12:50
Haha, vandaar dat we alles wat jij schrijft met een pondje zout nemen, m'n beste elitaire knaapje :)

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 13:00

Het zou zo maar kunnen dat de tweede plek van Oranje in 1978 alnog een 'staartje' krijgt!

1

De Onschuldige Smurf | 24-02-13 | 12:57

Dochter van oorslogsmisdadiger
ook een leuke titel en dichter bij de waarheid

Cyaegha | 24-02-13 | 12:53

Ook landverrader Jan Peter Balkenende en consorten die onze soevereiniteit, (tegen de wil des volks, aangetoond per referendum,)hebben verkwanseld aan een ongekozen €U dictatuur lopen helaas nog onbestraft rond....
Was ons land zuiver, had U enig recht van spreken mits U bewijzen had.
Heb de gehele draad gelezen en geen enkel bewijs dan vermoedens en kwaadsprekerij jegens Mijnheer Zorreguietta kunnen ontdekken.

Hendrikaatje | 24-02-13 | 12:50

@doenormaal! | 24-02-13 | 12:27
"Over mijn vaders deelname aan die toenmalige regering wil ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik spijt heb dat hij zijn best gedaan heeft voor de landbouw in een verkeerd regime. Hij had de beste intenties en ik geloof in hem." Uit diezelfde verklaring.
Tot dusverre is er nog niets definitief bewezen over daadwerkelijke betrokkenheid. Hooguit kun je aannemen dat hij er wel iets van geweten moet hebben. Wat betreft verantwoordelijk voor vele moorden zoals jij stelt: onschuldig totdat het tegendeel bewezen wordt. Schijnt een rechtsprincipe te zijn. En dat bewijs is tot dusverre nog niet geleverd.

lekkurlinx | 24-02-13 | 12:46

oh ja, en behalve ex sympathisante van het vroegere Stasi oost duitsland, André van Es, mag bij de kroning natuurlijk ook de wel om gewaardeerde Paul Rosemoller aanschuiven, u weet wel P. Rosenmöller, die in de jaren '70 lid was van de maoïstische Groep Marxisten-Leninisten/Rode Morgen (GML), waarmee hij in 1976 een werkbezoek bracht aan Albanië. Van 1981 tot 1982 maakte hij deel uit van het bestuur van deze partij. Onder meer HP/De Tijd [1] en Villa Media [2] bekritiseerden Rosenmöller hierom, vanwege de geweldsbereidheid van de partij en haar steun aan communistische dictators.

Tsja, Zorreguieta heel erg fout en Rösemoller/van ES helemaal prima, terwijl die laatsten toch ook willens en wetens hele foute regimes steunden.

louis6227 | 24-02-13 | 12:36

Allen die op zo'n Kunduz landverraders partij hebben gestemd en daarmee zichzelf medeplichtig maakten aan dit vuile verraad hebben hier natuurlijk geen enkel recht van spreken.
Verzoeke U vriendelijk doch dringend Uw verraderlijke mond gesloten te houden.

Hendrikaatje | 24-02-13 | 12:33

@LostSandWich | 24-02-13 | 12:23
"En het politiek correct is om dit te zeggen, dan mijn vader steunde het regime, maar nu niet meer. Want er waait nu een andere wind, dus dan kan je beter met die wind mee gaan waaien."
Met deze redenering kan in jou ogen niemand ooit nog op een geloofwaardige manier zijn/haar afschuw uitspreken over misstanden in het verleden. Want het is volgens jou allemaal alleen maar opportunistisch en politiek correct geleuter.

lekkurlinx | 24-02-13 | 12:32

@lekkurlinx | 24-02-13 | 12:17
Als ze dat werkelijk zo zou voelen en menen dan zou ze haar vader in zijn gezicht spugen en verwerpen. Maar het tegendeel is waar. Ga daar maar eens over nadenken. Ik zou mijn vader niet meer kunnen omhelzen als ik zou weten dat hij verantwoordelijk is voor vele moorden, leed, onrecht en ontwrichte levens. Ik zou hem met afschuw bekijken. Ook al is het mijn vader.

doenormaal! | 24-02-13 | 12:27

Rechtsgeleerde:
De voorgeschiedenis van Rosenmoller is bij velen bekend, maar dat zijn er nog steeds te weinig.
Goed dat deze nog eens opgerakeld wordt. Gebeurt veel te weinig. Deze engerd moet van de buis met zijn "vakkundige" praatjes.
Vader Z. verscheen trouwens bij de verjaardag van zijn dochter prominent in beeld. Heel arrogant t.o.v. de mensen die onder het regime aldaar geleden hebben en nog steeds lijden. Waarom heeft de politiek daar toentertijd niet tegen geageerd?

elizabeth88385416217 | 24-02-13 | 12:24

@Bataaf | 24-02-13 | 12:23
Kwestie van soort zoekt soort.

LostSandWich | 24-02-13 | 12:24

Een compliment voor deze oranjefamilie is hier op zijn plaats.
Het moet toch een hele toer zijn,om zoveel foute figuren in de familie naar binnen te loodsen.

Bataaf | 24-02-13 | 12:23

@lekkurlinx | 24-02-13 | 12:17
"Ik verwerp sinds lang de Videla-dictatuur, de verdwijningen, de martelingen, de moorden en alle verschrikkelijke feiten uit die tijd. Dat heeft zeker grote littekens op onze maatschappij achtergelaten."

Sinds lang, hoe lang sinds WA in beeld kwam? En het politiek correct is om dit te zeggen, dan mijn vader steunde het regime, maar nu niet meer. Want er waait nu een andere wind, dus dan kan je beter met die wind mee gaan waaien. En die littekens op de maatschappij, kennelijk niet bij deze familie, die heeft en had er geen last van.

LostSandWich | 24-02-13 | 12:23

@doenormaal! | 24-02-13 | 11:04
"Ik verwerp sinds lang de Videla-dictatuur, de verdwijningen, de martelingen, de moorden en alle verschrikkelijke feiten uit die tijd. Dat heeft zeker grote littekens op onze maatschappij achtergelaten."
was getekend: Maxima tijdens de bekendmaking van de verloving.

lekkurlinx | 24-02-13 | 12:17

@Fapperdesap2293 | 24-02-13 | 12:09

En nu gaan we Nederland verliezen aan Argentinië

LostSandWich | 24-02-13 | 12:16

Weet hebben van foute/criminele zaken en er niets tegen doen maakt medeplichtig aan de daad. Maar hoe moet dat dan verder als we gaan veroordelen? kdenk dat er dan weinig overblijft... links politiek rechts politiek monarchie republiek , machthebbers weten allemaal wat tegenstanders, maar ook partijgenoten of familieleden fout doen of hebben gedaan, grijpen niet in of laten gebeuren door het sluiten van compromis, als we ze allemaal veroordelen blijft het nog steeds een zooitje. hoe groter de belangen hoe groter de leugens. wat je er (achteraf) ook tegen doet, t is altijd mosterd na de maaltijd. hoe verder? Anarchie ,monarchie, republiek. lood om oud ijzer. macht maakt corrupt en onderdrukt. mens is mens is beest is beest,

amin | 24-02-13 | 12:14

@CoffeePatch | 24-02-13 | 10:59
Videla zelf zit sinds 2008 een levenslange straf uit in het cachot.

lekkurlinx | 24-02-13 | 12:11

En niemand heeft het er over dat Zoreguita in 1978 Peru heeft omgekocht met dertig duizend ton graan om de halve finale van het WK Voetbal te verliezen.

En toen verloor Nederland dus het WK van Argentinië...

Fapperdesap2293 | 24-02-13 | 12:09

12:30 Voetbal.

Itzamná | 24-02-13 | 12:07

@lekkurlinx | 24-02-13 | 11:57: Ha! Daar heb ik een fout gemaakt. Je hebt volkomen gelijk, niet Maxima maar WA wordt staatshoofd. Bedankt. Dat veranderd echter niets aan mijn standpunt. Zal het niet weer herhalen. Gelet op de positie, de status daarvan en het aanzien van de monarchie (voorstander of niet) moet deze kwestie worden behandeld nog voor de abdicatie. Het is geen kwestie van willen maar van moeten. Wacht maar af, nog heel even en de spreekwoordelijke sh*tstorm barst los. Paternotte geeft al voorzichtig een aanzet. Straks gaan andere media deze media bespreken. Vervolgens gaat DWDD er iets van vinden wat vervolgens wordt verheven tot een politieke exegese over de 'rol van het koningshuis' bij Pauw en Witteman.

Not Muhammad | 24-02-13 | 12:06

* Neerlands Hoop's "Bloed Aan De Paal" weer eens opzet *

(1978; jawel jongens en meisjes, toen was Freek De Jonge, samen met zijn compaan Bram Vermeulen wel degelijk toonaagevend...)

Kapitein Sjaak Mus | 24-02-13 | 12:04

@Not Muhammad | 24-02-13 | 11:21
Zijn dochter wordt geen staatshoofd. Haar man wordt staatshoofd. Maxima mag zich titulair koningin noemen maar staatsrechtelijk vervult ze exact dezelfde rol als prins Claus en prins Bernhard.

lekkurlinx | 24-02-13 | 11:57

"Het zou oneerlijk zijn de dochter de eventuele criminele daden van de vader aan te wrijven"

Ja, want dat zou betekenen dat mensen bepaalde kwaliteiten hebben op basis van hun geboorte, in plaats van door hun eigen capaciteiten, en dat moeten we toch niet willen met z'n allen.

o, wacht...

Zoltar | 24-02-13 | 11:56

Gooi hem in het Singel

Rest In Privacy | 24-02-13 | 11:55

Supermatthijs | 24-02-13 | 11:40

Het geeft natuurlijk wel te denken dat "wij" met een enigzins gemankeerde koning verder moeten. Ik voorzie een scenario aka koning Willem III...

brutus68 | 24-02-13 | 11:51

Wat boeit het? De Oranjekliek is zelf immers ook crimineel, dus Máxima past daar prima tussen.
Net zoals gangsterliefje Mabel, wat dat aangaat.

HKH Beatrix ondertekent elke wet die souvereiniteit aan Brussel overdraagt, waarmee zij haar ambtseed schendt, alsook de grondwet. En zijn de mensenrechtenschendingen die Erwin Lensink worden aangedaan niet (vrijwel) even erg als de schendingen in Argentinië?

Laat Máxima maar koningin worden: dat past prima bij haar en haar antecedenten.

McPhart | 24-02-13 | 11:51

Wim-Lex en Maxima zijn verre familie van elkaar. Dus heeft de hele familie te maken met wat er allemaal aan misstanden geweest is.

olympiczion.nl/index.php/willem-alexan...

zeg maar jansen | 24-02-13 | 11:46

Je zou Willem Alexander dan ook de misstappen van z'n voorouders kunnen verwijten en stellen dat ie dan geen koning kan worden.

Neem nou die Bernhard met z'n stadhoudersbrieven.

zeg maar jansen | 24-02-13 | 11:42

Misschien komt het doordat ik Belg ben, maar wat heeft Maxima te maken met haar pa, behalve dat ze door hem verwekt is ? Als ze koningin wil worden, waarom niet ?
Zij heeft toch geen vlieg kwaad gedaan ?

Nonkel Frituur | 24-02-13 | 11:42

brutus68 | 24-02-13 | 11:38 | + 0 -

Het zou heel goed kunnen maar ik denk dat Maxima hem wel kort zal houden. Die kent zijn beperkingen.

Supermatthijs | 24-02-13 | 11:40

Itzamná | 24-02-13 | 11:32 Exact. Onnozel en gezwam.

zeg maar jansen | 24-02-13 | 11:40

Heeft jouw vader nooit iets fout gedaan Bas? En de vader van jouw vader?

En zo ja, waarom mag jij dan anderen de maat nemen?

zeg maar jansen | 24-02-13 | 11:39

WA wordt sowieso onze laatste koning. Meneer gaat lukken wat zijn opa, Prins B. nooit gelukt is, het slopen van onze monarchie. Vanwege te dom en arrogant. Zolang de Bea nog bij machte is om de touwtjes te trekken zal het nog meevallen, maar op het moment als zij is weggevallen is, gaat het los...

brutus68 | 24-02-13 | 11:38

jaja, en hoeveel van die babyboomers hebben in geest niet gecollaboreerd met Cuba, Castro en het hele sovjet-oostblok ???? Alsof daar toen niets fouts gebeurde.
Wedden dat bijv. Andrée van Es (oud PSP-ster) straks op opgedoft en wel op uitnodiging bij de kroning aanwezig mag zijn, terwijl zij in haar verleden net zo goed hele foute regimes heeft gesteund.

louis6227 | 24-02-13 | 11:36

Itzamná | 24-02-13 | 11:32 | + 0 -

Juist, je mag het Maxima niet aanrekenen maar ze mag daarom ook geen koningin worden. Lekker redelijk.

Supermatthijs | 24-02-13 | 11:35

Supermatthijs | 24-02-13 | 11:30 | + 0
"Het zou oneerlijk zijn de dochter de eventuele criminele daden van de vader aan te wrijven. Maar er staat iets belangrijker op het spel: het aanzien van het Koninkrijk der Nederlanden."

Onnozeler gezwam heb ik zelden gelezen.

Itzamná | 24-02-13 | 11:32

Koninging of prinses, is dat een relevante vraag in tijden van crisis? Volgens mij is het bijna tijd om iets te gaan bestormen. Republiek nu!

knutsel | 24-02-13 | 11:32

Overigens, deze post is net een beetje als het verhaal van vorige week. 'Did', 'did not', 'did', 'did not'!

Einde van de Domheid | 24-02-13 | 11:30

Itzamná | 24-02-13 | 11:27 | + 0 -

Ja, echt diep triest zo'n mening. Het zou verboden moeten worden.

Supermatthijs | 24-02-13 | 11:30

De kinderen van NSB-ers hadden ook overal geweerd moeten worden.

Wat een bespottelijk verhaal, Bassie, tss.

Itzamná | 24-02-13 | 11:27

FW Ta-183 Huckebein
Dom comment. Er is een juridisch verschil tussen een toeleverancier (ondernemer) en een mede-bestuurder. (Maar politiek spintalent heb je zeker!)

Einde van de Domheid | 24-02-13 | 11:26

@FW Ta-183 Huckebein | 24-02-13 | 10:57: Wederom ben ik het niet met je eens. Ik laat me potdorie niet in een politiek kamp indelen gebaseerd op een persoonlijke mening. Gradaties! Als de beste man vroeger niet zo aardig was zul je mij niet horen. Echter, en nu zou je even moeten opletten, deze 'beste man' was deel van een bewind dat onwelgevallige meningen op een gruwelijke wijze van het leven beroofd heeft.
Daarmee heeft hij het mogelijk gemaakt. Er is, in tegenstelling tot de beperkte kaders van de politieke betekenis van het woord, wel degelijk zoiets als 'goed' en 'fout'. Probleem met deze begrippen is dat we soms pas achteraf kunnen beoordelen wat 'echt' goed of fout was. Ook in dit geval oordeel ik niet over de persoon. Dat zou wat pedant zijn, inderdaad. Maar over zijn handelen. Dat in combinatie met het gegeven dat zijn dochter binnenkort staatshoofd wordt maakt dat de kwestie voor eens en altijd afgehandeld moet zijn. Liefst nog voor de abdicatie van Koningin Beatrix. Dit verhaal reflecteerde op het huwelijk en zal ook het koningschap sterk beïnvloeden. Wat mij betreft sterk genoeg om te stellen dat het keuze is tussen ophelderen of opdoeken.

Not Muhammad | 24-02-13 | 11:21

Van mij mag het gehele koningshuis met vroegpensioen. Leve de republiek!

PureYak | 24-02-13 | 11:19

Ik heb in zuid-amerika gewoond. De oorspronkelijke bevolking wordt enorm onderdrukt, gediscrimineerd en uitgebuit. Het is gewoon apartheid.

Zzzzooooffff | 24-02-13 | 11:18

Wat hebben wij nou te maken met wat die gast allemaal wel of niet gedaan of geweten heeft. Laat die Argentijnen dat lekker zelf uitzoeken.

De wereld zit vol ongedierte en griezels, moeten wij die allemaal voor 't hekje zetten?

Echt 't boeit me geen moer wat die gozer uitgevreten heeft. Ik wil 't zijn kinderen zeker niet aanrekenen, die hebben daar niets maar dan ook niets mee te maken.

Zolang die gast uit Nederland weg blijft tijdens staatsaangelegenheden vind ik het allemaal best. (zoals destijds afgesproken)

ArnhemseMeisjes | 24-02-13 | 11:15

Net het interview gelezen, wat een engerd. Het is al misgegaan bij het huwelijk van Willem-Alexander, toen had hij al afstand van de troon moeten doen. Nu boeit het niemand of ze prinses of koningin wordt, verbonden aan de troon is ze toch wel.

Miss Daad | 24-02-13 | 11:13

@Not Muhammad | 24-02-13 | 11:07
Die ene die ligt te slapen? Lijkt me een prima idee.

doenormaal! | 24-02-13 | 11:12

R-ettertje | 24-02-13 | 10:46 |
Ach ja, de geijkte reactie 'ga jij eens achter het aanrecht' .
Altijd leuk als je geen enkel argument hebt of gewoon niet weet waar je het over hebt!
Geeft niks hoor, doen wel meer eencelligen
irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:53

Is dit wat ze je hebben geleerd op je assertiviteitstraining?

R-ettertje | 24-02-13 | 11:12

"The disappeared persons worked for the National Institute for Agricultural Technology (INTA), under the direct leadership of Zorreguieta. "

damnschreeuwer | 24-02-13 | 11:11

@CoffeePatch | 24-02-13 | 10:59
Goed punt. De gelijkenissen worden duidelijker nu en de reden waarom Willem op Maxima viel begrijp ik nu ook beter. Soort zoekt soort immers.

doenormaal! | 24-02-13 | 11:10

Thomas Pierrepoint | 24-02-13 | 11:04
En die later weer op cruciale posities werden gezet binnen Europa.

BedrijfsTijgerT | 24-02-13 | 11:09

Een kabinet cq regering spreekt met 1 mond, zeggen ze ze togggg altijd, dus als je daar een lid van bent , ben je verantwoordelijk!!! dus schuldig, dus optiefen!

Allahshakkenbar | 24-02-13 | 11:09

Politiek,koningshuizen,geimporteerde bruiden en andere slaven,rechterlijke macht, sg's van justitie,republiekijnen, alles en iedereen met macht of op zoek naar macht gaat altijd over lijken. ook hier in nederland. er is maar 1 manier om daar wat aan te veranderen, masaal uit t veilige schulpje komen, zonder angst om dat kostbare fijne leven te verliezen, en laten merken dat je t zat bent. desnoods door daarbij over lijken te gaan.

amin | 24-02-13 | 11:09

Is het Merkel nog gelukt Turkije te importeren in de EU?

löl met vingers | 24-02-13 | 11:08

Waar blijven de Oranje AIVD-trollen?
Jorge is Liev.
He Verdonk, doe eens boe roepen
tegen het gepeupel.

rechtsdwalendeautist | 24-02-13 | 11:07

@doenormaal! | 24-02-13 | 10:55 De functie van Maxima is vrouw van Koning Willem de vierde. Bij die functie hoort echter de titel Koningin der Nederlanden. Die functie kan prima uitgevoerd worden door kinderen van ouders met een bedenkelijk verleden. Waarvan akte zou ik bijna zeggen.
Wat ze van ons denkt is helemaal niet relevant. We hebben, beetje ordinair uitgedrukt, nu eenmaal voortplanting nodig voor het bestaan van de monarchie. Dat is een poppenpast waarbij het volk naar een familie zwaait en de familie op haar beurt vriendelijk terug zwaait. Wat deze mensen denken, willen, voelen en hopen is helemaal niet belangrijk. Daarover staat niets in de functieomschrijving. Wij betalen ze een vorstelijk salaris en in ruil daarvoor willen we iets fatsoenlijks terug wat in staat is te zwaaien vanaf een balkon en vanaf het open dak van de dubbeldekker op Koninginnedag. En zelfs wat betreft de definitie van 'fatsoenlijk' is het volk bijzonder rekkelijk geweest in de geschiedenis van de monarchie. Ergo; dit alles meewegende mag het volk verwachten dat Zorreguieta met een fatsoenlijk verhaal komt. Zo niet dan hebben we nog een andere troonopvolger voorradig.

Not Muhammad | 24-02-13 | 11:07


Kaas de Vies | 24-02-13 | 11:02 |
Zucht... ben je weer vrijgezel?

irma zonderboezem | 24-02-13 | 11:06

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 24-02-13 | 11:04

@BozeKater | 24-02-13 | 10:35
En ze weten ook niet hoe ze een vrachtvliegtuig moeten besturen (Poch). Net zo min als dat Moskovisch weet hoe hij een e-mail moet versturen.
En verder zijn alle vrouwen in Argentinië dwaze moeders.
Het zou Maxima sieren als zij openlijk haar afschuw zou uitspreken over de wandaden die onder het regime van haar vader zijn gepleegd. Of kan ze alleen maar huilen wanneer ze de tango hoort?

doenormaal! | 24-02-13 | 11:04

PopperFlopper | 24-02-13 | 11:01
Das habe ich nicht gewusst!

BedrijfsTijgerT | 24-02-13 | 11:02

@irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:53 | + 0 -
Als je achter het aanrecht saai vindt, kunnen we het ook op de keukentafel proberen.

Kaas de Vies | 24-02-13 | 11:02

@AlanTuring | 24-02-13 | 10:05

... een Gracht erbij.

Een "zure sloot" zult U bedoelen!

TonyD | 24-02-13 | 11:01

Ach, van de link met Nazi Duitsland via Claus en Bernhard hebben we toch ook nooit last gehad? Het hele Koningshuis is notabene Duits!

PopperFlopper | 24-02-13 | 11:01

doenormaal! | 24-02-13 | 10:31 |
Dat Poch wel is opgepakt en Zorreguieta niet laat zien dat er er weinig verschil is tussen het optreden van justitie in Nederland en Argentinië.
.
Vraag zich overigens af waarom de NS vandaag geen aangepaste dienstregeling heeft.

CoffeePatch | 24-02-13 | 10:59

Einde van de Domheid | 24-02-13 | 10:54
Mee eens, prima comment!

de Bree | 24-02-13 | 10:58

Het wordt lente..., !
Laten gewoon achter ons laten wat is geweest en vooruit kijken.

Harry de Slijter | 24-02-13 | 10:58

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:25 | + 5 -

mijn verhaal stoelt nergens op, ik presenteer slechts feiten

En ik constateer slechts dat er tot op heden niet één zwaar juridisch strafbaar feit aan hem gelinkt wordt. Alleen zaken op moreel gebied. Welnu, iemand veroordelen op moreel gebied doen alleen linkschmenschen: zij weten immers altijd wat goed en fout is. Ik gun ieder zijn eigen morele kompas. Als ik mensen om hun morele achtergrond zou gaan veroordelen dan blijft er van onze Tweede Kamer niets over...
Tot slot: mensen veroordelen terwijl je zelf tonnen boter op je hoofd hebt, dat is hypocriet. "Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen!"

FW Ta-183 Huckebein | 24-02-13 | 10:57

Simpelheid rules .
Ingewikkeleld is marketing.

lidlbier | 24-02-13 | 10:56

@Einde vd Domheid: Ja. Klopt.

Faster Than Light | 24-02-13 | 10:56

@Not Muhammad | 24-02-13 | 10:27
En wat doen die mensen? Die dragen een bepaalde leer uit. Wat leert Maxima ons, behalve dat de Nederlander niet bestaat? Is dat ook wat ze over ons in de rest van de wereld vertelt? Of vindt ze ons misschien ook maar een stelletje primitieven of kaaskoppen? Ik vrees het ergste.

doenormaal! | 24-02-13 | 10:55

Heerlijk, dit soort topics waarbij de simpelheid van 99% vd mensen weer eens pijnlijk duidelijk wordt.

Faster Than Light | 24-02-13 | 10:55

Zand er over!
Ik zeg DOEN!

Harry de Slijter | 24-02-13 | 10:55

'U moet begrijpen dat we hier niet in IJsland zijn. In Nederland hebben we te maken met inferieure culturen, die van de zwarten en arabieren. De blanken, de oorspronkelijke Europeanen, hebben een superieure cultuur.'

Einde van de Domheid | 24-02-13 | 10:54


R-ettertje | 24-02-13 | 10:46 |
Ach ja, de geijkte reactie 'ga jij eens achter het aanrecht' .
Altijd leuk als je geen enkel argument hebt of gewoon niet weet waar je het over hebt!
Geeft niks hoor, doen wel meer eencelligen

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:53

aardappelninja | 24-02-13 | 10:21 | + 8 -

Klopt, moet dat dan ?

Supermatthijs | 24-02-13 | 10:51

Homer
Maar rusland is ook nog zoekende , wij hebben 't gevonden maar zijn 't kwijtgeraakt "wie is hier nou dom"

lidlbier | 24-02-13 | 10:51

@Veestbeest | 24-02-13 | 10:47
Meneer van Buren zal er heus ook meer dan 1 hebben.

toetanchamon | 24-02-13 | 10:51

-weggejorist-

Homer P. Simpson | 24-02-13 | 10:48

Zelfde mee doen wat de russen met de tsaren hebben gedaan. Opdonderen met dat omhooggevallen oorlogsmisdadig tuig.

Homer P. Simpson | 24-02-13 | 10:48

@damnschreeuwer | 24-02-13 | 10:42 Door wie?

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:47

O was dat trouwens ook discriminatie? tav dat aanrecht? Nou ja, prins zal ik nooit worden, ook niet op het witte paard

R-ettertje | 24-02-13 | 10:47

Afschaffen monarchie ok. Maar dan?

Bakito | 24-02-13 | 10:46

Nee Irma: jij behoort toe tot dat klapvee dat met opgestoken vinger iedereen de les probeert te lezen. Een moraalridder zonder boezem. Ga je kindje nog even een flesje geven en anders weer terug naar je aanrecht

R-ettertje | 24-02-13 | 10:46

Pastor Sippenhaft | 24-02-13 | 10:41 |
laat geworden op de pastorie gisteren?...:-)

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:45


R-ettertje | 24-02-13 | 10:39 | + 0 -
Ja de slavernij van enkele eeuwen geleden! Want wie ziet de link naar de vader van Maxima daar nou niet mee... toch?
Lul niet zo stom mannetje. Het gaat hier over de vader Maxima die probeert iedereen te overtuigen van zijn ' ich habe es nicht gewust' verhaal en jij trapt daar nog in ook zo te lezen.

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:43

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:33 |
typisch Nederlands, dat aanspreken op 'morele verantwoordelijkheid'. Daarvoor worden we uitgelachen in de rest van de wereld.

damnschreeuwer | 24-02-13 | 10:42

Ongeacht wat iedereen denkt, straks hebben we een koningin met een dubbel paspoort!
Denk daar maar even over na.........

necrosis | 24-02-13 | 10:42

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:38 |
Mea culpa Irma. Ik heb je vorige plemp nog eens gelezen en zie nu pas het sarcasme. We zijn dezelfde mening toegedaan.

Het zal aan de vroege zondagmorgen liggen... :)

Pastor Sippenhaft | 24-02-13 | 10:41

Echt weer zo'n Nederlands 'gemaakt' probleem. Haar vader was staatssecretaris van landbouw (in godsnaam! ;) ) En geen militair. Als die man nu minister van defensie, binnenlandse of buitenlandse zaken was...

Vergeten de Nederlanders (gezuiverd van elke blaam uiteraard) ook niet de geschiedenis? Ik noem Indonesië, de slavernij enkele eeuwen geleden, etc. Of de relatie met Duitsland en de oranjes.

En let wel hoor: ik ben tegen het koningshuis, maar dit heeft zij niet verdiend. En Nederland ook niet. Bas: je bent een zeiklul

R-ettertje | 24-02-13 | 10:39

wiza |10:29|
Ja hoe zit 't daarmee .. of zat iedereen in 't verzet????

lidlbier | 24-02-13 | 10:38


Pastor Sippenhaft | 24-02-13 | 10:34 |
Ik vind het grote schande dat die Poch al jaren vastzit en Nedreland lekker ee andere kant opkijkt. Maar dat een minister uit die tijd hier gewoon met de Koningin op de zeilboot kan gaan zitten borrelen en niemand die dat raar vindt. Van mij mag de vader van Max asap voor de rechter aldaar, maar dat zal niet gebeuren. Met geld kom je overal onderuit en geld hebben de Oranjes meer dan genoeg.
( zo duidelijk genoeg?)

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:38

@Geneeskrachtig Kruit | 24-02-13 | 10:30
Ja wat hij daarna zei was als grapje bedoelt geloof ik.
Helaas het andere over burka's niet.

Onderbuik | 24-02-13 | 10:37

@ristretto | 24-02-13 | 10:27
En de dissidenten laten we over aan haar vader?

necrosis | 24-02-13 | 10:35

maflodder020 | 24-02-13
Dat kun je met een gerust hart aan Joris D. overlaten.
Als het echter prinsjes waren geweest was het ten zeerste af te raden...

paost712 | 24-02-13 | 10:35

@doenormaal! | 24-02-13 | 10:24

Argentijnen daarentegen bestaan wel: dat zijn Italianen die Spaans spreken en denken dat ze Engels zijn.

BozeKater | 24-02-13 | 10:35

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:30 |
Over de Eindhovense kopschopper vond jij toch dat alle 8 straf moesten? De toekijkers ook?
Maar een minister die wegkijkt niet? Vreemd beleid hou je er op na Irma.

Pastor Sippenhaft | 24-02-13 | 10:34

@damnschreeuwer | 24-02-13 | 10:28 Al heb je groot gelijk kan hij nog beweren "ik gaf slechts aan wat de bezwaren waren om mijn beleid uit te voeren, hoe het regime dit wist op te lossen was niet op mijn bevel" Maakt hem niet minder verwerpelijk indien hij wel wist hoe dit in zijn werk ging.
Vandaar dat ik hem liever zou aanspreken op zijn morele verantwoordelijkheid. Is wat moeilijker omheen te kletsen. Hetgeen politici in het bloed zit.

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:33

Haha,gelukkig krijgen de republikeinen nogal wat hulp aan gereikt door de door god gezondenen zelf,die zelf uitermate goed zijn in het aantonen van hun falen.
Die paar monarchisten die er nog zijn, komen niet verder als het roepen van "lefe de keunegin, 3x hoer!"en "republikeinen zijn stout",daar hebben we dus ook weinig last van.

K.Zwellever | 24-02-13 | 10:32

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 24-02-13 | 10:31

Zorreguieta heeft vast ook nog nooit van Julio Poch gehoord?

doenormaal! | 24-02-13 | 10:31

Maar als de vader vanMaxima nou piloot was geweest dan hadden we hem op basis van een paar borrelverhaaltjes aan de hoogste boom opgeknoopt. Maar een minister ... nuh!
Klasse hoor Oranjes!

irma zonderboezem | 24-02-13 | 10:30

De familie Oranje houdt wel van een beetje risico, vooral omdat het voor hen toch nooit tot consequenties komt. Altijd staan er dienstbare mannetjes met grote mantels der liefde klaar om een pluim te strijken.

Evengoed zou meesteres M. van Zorreguieta ook genoeg titel zijn.

Jan Passant mk2 | 24-02-13 | 10:30

Zelfs Joep vind een burka goed, want hij heeft er geen last van, nou van Buckler had hij toch ook geen last?
Onderbuik | 24-02-13 | 10:09 | + 6

Als ik het verhaal van Youp goed begreep draagt zijn moslimbuurvrouw een boerka omdat moslimbuurman zijn vrouw ontzettend lelijk vindt. Ook begrijp ik dat moslimbuurman een homofiele neef heeft die zijn vriend in een boerka liet lopen. Reden genoeg voor een fatwa dunkt me.

Geneeskrachtig Kruit | 24-02-13 | 10:30

Laat die man met rust en laat Argentinië zelf bepalen of ze hem vervolgen of niet. Wij hebben te maken met zijn dochter en die heeft helemaal niets te maken met eventuele daden van haar vader.

Bytemaster | 24-02-13 | 10:29

Een beetje hypocriet is het wel allemaal. Weer dat opgestoken Nederlandse vingertje. Hoeveel nederlandse ambtenaren zijn na de tweede wereld oorlog vervolgd of zelfs maar ontslagen vanwege medewerking met de bezetter.
Hoeveel politie agenten zijn er na de oorlog vervolgd omdat ze Joden oppakten?
Volgens mij geen een.
Maar wel iemand veroordelen omdat nota bene haar vader van de oorlogsdaden heeft geweten.

wiza | 24-02-13 | 10:29

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:18 |
nee, hij was er wel degelijk verantwoordelijk voor, want het was zijn beleid. Veel verdwijningen hadden te maken met het innemen van landbouwgrond en de protesten die daarop volgden. Dat land was en is onvoorstelbaar corrupt.

damnschreeuwer | 24-02-13 | 10:28

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 24-02-13 | 10:27

Als Máxima koningin wordt voorspel ik gouden tijden voor het bedrijfsleven in de handel met Argentinië. Dat dan weer wel.

ristretto | 24-02-13 | 10:27

@doenormaal! | 24-02-13 | 10:24 Vertegenwoordiger zijn van iets wat niet bestaat kan prima en gaat al eeuwen goed. Zie: Paus, pastoor imam en rabijn. :)

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:27

God waarom gaat die man ook niet gewoon een keer dood zodat we van dit soort oeverloze discussies verlost zijn.

menzo | 24-02-13 | 10:26

rupubliek -> republiek natuurlijk.

Jan B.55551640 | 24-02-13 | 10:25

@FW Ta-183 Huckebein | 24-02-13 | 10:23 Dat hele verhaal stoelt op de theorie dat, wanneer probleem X gelijk is aan Y, X minder problematisch is. Geen sterk argument en bovendien aantoonbaar onjuist.

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:25

Zoals "Roze bril" zegt. Laat haar maar koningin worden voordat de poep de ventilator raakt. Dat geeft ons de kortste weg naar de rupubliek.

Jan B.55551640 | 24-02-13 | 10:25

Maxima mag nooit de titel koningin dragen. Punt.
Zij durft zelfs te zeggen dat er niet zoiets als "de Nederlander" bestaat.
Mens heeft blijkbaar geen idee waar ze woont en wie wij zijn.

doenormaal! | 24-02-13 | 10:24

‘Father in law of Dutch king indicted for crimes against humanity.
Dat klinkt *kuchje* al veel beter.

Fijnstoffer | 24-02-13 | 10:24

Beste Bas,

Jan Marijnissen (Kommunistiese Partij Nederland/Marxisties Leninisties), Paul Rosenmüller (Groep Marxisten-Leninisten) en Ellen Vogelaar (Communistische Partij Nederland) wisten ook alles van de miljoenen doden van Stalin, Mao, Hoxha en Pol Pot !
Ze hebben er zelfs bij staan te juichen, wilde dat hier ook invoeren ! Iets dat je van Jorge in ieder geval niet kan zeggen.
Dus gaan we die nu ook vervolgen ? Want ja, je moet wel consequent blijven, toch ?!

Waar het nu om gaat is dat men denkt dat ie iets wist. En zoals je wel weet: iets weten betekent nog niet dat je daarom aangeklaagd zou kunnen gaan worden omdat je het gedaan hebt. En in al die jaren hebben de Argentijnen nooit één reden gevonden om hem zelfs maar van betrokkenheid te verdenken, iets dat ook alle linkschmenschen moeten erkennen. Het lijkt er op dat men denkt: oh, dochter trouwt hooggeplaatst iemand, laten we lekker veel stennis schoppen om achteraf na 35 jaar ons morele gelijk nog eens te onderstrepen, vanachter ons veilige bureau op 15.000 km afstand.
Tenslotte: het gaat niet om inferieure of superieure cultuur. Het gaat om het feit dat Argentinië toendertijd zo ongeveer in een burgeroorlog zat. Linkse extremisten waren niet vies van geweld om hun ideale wereldbeeld er ten koste van terreur en doden door te drukken. En dus dacht de bovenlaag van de bevolking: over ons lijk! Dus niet passief wegkijken zoals de gutmenschen alhier doen, nee, oog om oog en tand om tand. Daarbij ging men inderdaad flink over de schreef. Maar doen alsof het een vreedzame samenleving was waarbij de dictatuur zich als enige misdroeg misdroeg is wel een heel eenzijdig beeld.

Tot slot: laten we eens naar Nederland kijken, naar de in linksche kringen verheerlijkte cineast Joris Ivens, ereburger van Nijmegen en geëerd met een naar hem genoemde jaarlijks uit te reiken Jorens Ivens Award op het IDFA.
Quote: " Ivens heeft zijn talent meerdere malen in dienst gesteld van totalitaire regimes. In 1931 vertrok hij naar de Sovjet-Unie om voor het bewind van Stalin de propagandafilm Het lied van de helden te maken, over de bouw van de nieuwe stad Magnitogorsk in de Oeral. Deze stad werd voor een belangrijk deel gebouwd door Goelagdwangarbeiders, veelal slachtoffers van Stalins collectivisering van de landbouw ('koelakken'). Ivens richtte zijn camera liever selectief op de duizenden Komsomol-vrijwilligers en partijleden die eveneens in Magnitogorsk werkten. De dwangarbeiders zou hij later vergelijken met 'onkruid'. Ook het Maoistische China heeft Ivens gediend; in 1976 voltooide hij Hoe Yukong de bergen verzette, een film waarin Mao's Culturele Revolutie wordt verheerlijkt. Kortom: weten dat er miljoenen mensen in een dictatuur over de kling gejaagd worden, dat zelfs met filmen verheerlijken, en dan geëerd en bewonderd worden door diezelfde gutmenschen die van Zorregieta zeggen Er habe es gewusst. Hoe hypocriet kan je zijn?!

FW Ta-183 Huckebein | 24-02-13 | 10:23

@paost712 10:10
Heb vernomen dat hij zelfs op de prinsesjes mag passen af en toe ....

maflodder020 | 24-02-13 | 10:21

Supermatthijs | 24-02-13 | 10:18 | | Reageer+ |
Je hebt het stukje niet gelezen eh.

aardappelninja | 24-02-13 | 10:21

Fout. Ze moet nu juist koningin worden. Een betere reclame kun je je als republikein niet wensen.

roze_bril | 24-02-13 | 10:19

Natuurlijk wist Zorreguieta van de misstanden. Hij is er zelf niet verantwoordelijk voor dus past slechts een oordeel over zijn houding t.o.v. die misstanden onder het regime Videla.
Vond hij het allemaal wel best, zo lang hij maar een dikbetaalde baan had? Probeerde hij er wat aan te doen? Of, in het ergste geval, vond hij het wel goed voor die ellendige socialisten?
Die vragen zijn voor mij belangrijker dan zijn wettelijke aansprakelijkheid. Zorreguieta zou er goed aan doen volledige openheid van zaken te geven. Zal lastig zijn, maar zijn dochter wordt nu eenmaal staatshoofd. Als deze kwestie niet opgelost wordt is de monarchie ten dode opgeschreven of zal zelfs door de harde kern der orangisten niet meer serieus genomen worden.

Not Muhammad | 24-02-13 | 10:18

Lekker redelijk hoor, dat wicht kwalijk nemen wat haar vader fout deed.

Supermatthijs | 24-02-13 | 10:18

Boeie.
Alsof de wereld het ene fuck kon schelen dat de vader van de huidige koningin een hele foute man was.
En die uitspraak over inferieure culturen, wat is daar mis mee?

de Bree | 24-02-13 | 10:18

Het voormalige militaire junta-bewind verbleekt met de criminele daden en smerigheden van de Oranjes.

Donar_Thor | 24-02-13 | 10:17

Tuurlijk hele land op z'n economische reedt en hier moeten we ons druk om maken ..
Hadden de yanks zogedacht........ bassie? oder??

lidlbier | 24-02-13 | 10:17

Gelukkig is dit alleen iets wat speelt in Argentinie en Nederland. De rest van de wereld boeit het namelijk totaal niet of hij het wel of niet wist. Als hij het wel wist veranderd er ook niks aan het de positie van Maxima in de wereld. Een waarlijke non-discussie, waarbij de conclusie is dat de beste man sowieso moet hangen, ook al spreekt hij de waarheid.

pascallo | 24-02-13 | 10:15

Gelukkig is dit alleen iets wat speelt in Argentinie en Nederland. De rest van de wereld boeit het namelijk totaal niet of hij het wel of niet wist. Als hij het wel wist veranderd er ook niks aan het de positie van Maxima in de wereld. Een waarlijke non-discussie, waarbij de conclusie is dat de beste man sowieso moet hangen, ook al spreekt hij de waarheid.

pascallo | 24-02-13 | 10:15

"Ik heb nooit geweten dat er pinda's gebruikt werden voor onze pindakaas"
aldus een lid van de raad van commissarissen van Calvé.

Cuyahoga | 24-02-13 | 10:13

Jorge is een domme lul.

Conclusie: Maxima heeft d'r vader uitgezocht.
Want W-A is ook een domme lul.

En Willem houdt de familie traditie in ere: zoveel mogelijk foute mensen rond en op de troon.

Pastor Sippenhaft | 24-02-13 | 10:12

"Het zou niet goed zijn voor het internationale aanzien en de handelsbelangen van Nederland wanneer de vader van de titulaire koningin voor het hekje van de Argentijnse rechter moet verschijnen vanwege méér dan onverkwikkelijke zaken."

Inderdaad ik denk dat de Sultan van Brunei ons echt op de vingers gaat tikken hierom. Nederlandse baggeraars en Shell zullen binnen 1 jaar failliet zijn.

Kaas de Vies | 24-02-13 | 10:12

Ik vraag iedereen zinvolle argumenten aan te dragen om dit Konings huis te laten zitten.
Dus argumenten vóór.

Een republiek is ook niet alles. Maar geen invloed is onverenigbaar met de democratie.
Mijn standpunt is helder. Leve de republiek.

ristretto | 24-02-13 | 10:12

Het aanzien van het Koninkrijk der Nederlanden is allang geschaad door de schoonfamilie van Zorreguieta - de von Amsberg familie - door willens en wetens bij dictaturen op de thee te gaan in oliestaatjes in het Midden-Oosten.

vrijheid-van-spreken | 24-02-13 | 10:11

Gezeur om niks.

fail | 24-02-13 | 10:11

Jorge Zorreguieta:
“Ben ik nou degene die zo slim is, of zijn jullie zo dom…?!”

_- ViXXeN -_ | 24-02-13 | 10:11

Wat nog schadelijker voor het aanzien van het Koninkrijk is, is dat naar een man beschuldigd van sex met minderjarigen ondanks diverse aangiftes GEEN onderzoek gedaan zal worden.

paost712 | 24-02-13 | 10:10

We kunnen ook even overslaan. Een regent naast Amalia zetten?

Ko Reander | 24-02-13 | 10:10

@ snackbar van Allah 10:08

Zij heeft andere capaciteiten.

eerstneukendanpraten | 24-02-13 | 10:10

Zelfs Joep vind een burka goed, want hij heeft er geen last van, nou van Buckler had hij toch ook geen last?

Onderbuik | 24-02-13 | 10:09

Mooi - alles om ervoor te zorgen dat zo'n blonde nietszeggende doos als Maxima Koningin wordt.

Snackbar van Allah | 24-02-13 | 10:08

Ook zeker gemist dat heel veel Nederlandse voetballers twijfelden om af te reizen naar Argentinie in 1978? Een hele discussie was daar over ook op de Nederlandse tv.

Nederlanders wisten dus zogenaamd veel meer dan de ministers en staatssecretarissen van het regime in Argentinie? Lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk.

La Bailaora | 24-02-13 | 10:08

Laat links Nederland er eerst voor zorgen dat Paul Rosenmoller de fondsenwerver voor Pol Pot gaat berechten. Deze GroenLinkser is als fondsenwerver van Pot voor 100% mede schuldig aan de dood van bijna twee miljoen Cambodjanen. Verbeter de wereld en begin met je eigen mensenrechten schenders.

De Rechtsgeleerde | 24-02-13 | 10:08

@ Bakito10:05

Heeft een fout paspoort...

eerstneukendanpraten | 24-02-13 | 10:07

In Nederland werkt het net andersom, de inferieure cultuur wordt gecultiveerd en neemt toe.

Onderbuik | 24-02-13 | 10:07

Het zal me een zorg zijn. Al noemen we Maxima straks doorluchtige godheid, mij best.

De Geus | 24-02-13 | 10:06

Anyway, krijgen we over 20-30 jaar ook oekazes tegen Hadj-gangers waarvan we ook wel kunnen aannemen dat de op de hoogte waren van de wantoestanden in Saoedi Arabië.

aceofspades | 24-02-13 | 10:06

En die glorified buschauffeur die gwen enkel belang had bij het laten vliegen van revolutonairen die leveren we uit. Leve de republiek!

Godsammekraken | 24-02-13 | 10:06

Jorge zou qua strafblad een goede PVVert zijn.

Is ie beschikbaar?

Bakito | 24-02-13 | 10:05

Prinses der Nederlanden - inderdaad. En als doekje voor het bloeden een gracht erbij.

AlanTuring | 24-02-13 | 10:05

Des te meer reden om dat ongekozen roversnest, dat sommigen het koningshuis noemen, op te heffen.

Leve de republiek!

Parsons | 24-02-13 | 10:04

Dat komt me bekend voor...

*nogmaals ik heb het niet geweten vertaalt*

eerstneukendanpraten | 24-02-13 | 10:03

met een beetje geluk wordt WA de laatste koning der Nederlanden.

Jopie2009 | 24-02-13 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken