Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Debat over 'kansloos' woningmarktakkoord

bouwenjongens.jpg Vanmorgen hadden we de persco en de bijhorende mededelingen over het Cårnåvålsåkköörd, zo dadelijk straks nu wordt er in de Tweede Kamer over het geheel, maar dan met name de huurmarkt, ruzie gemaakt. Alle details van het gesloten Cårnåvålsåkköörd leest u hierrr. Samengevat: huurders, kopers en bouwers worden iets minder hard te pakken genomen dan eerst het plan was, en daar mag u nu hartstochtelijk voor applaudisseren. Enige probleem is dat het akkoord de schatkist dik een miljard kost, en dat moet nu weer ergens anders vandaan geschraapt worden. Misschien is er onder de doorligvlek van incontinente luierbejaarden nog wel wat moneys te vinden. Maar we dwalen af in onze queste naar meer poen. De GroenLinks staat immers niet voor niks 'niet groen genoeg!1!' te brullen, de PVV en de SP vinden het akkoord bagger en Kees de Kort (BNR) vindt het volkomen kansloos. Hoe dit alles samen komt in de TK ziet u op WEGAANWEERnietKLUSSEN24. Update: Geschorst! (14:36). Om 14:45 verder met hoofdelijke stemming.

Reaguursels

Inloggen

Een staat zoals de DDR is dichterbij gekomen voor de Nederlanders.
Niet te begrijpen hoe ons land wordt afgebroken.

lanexxx | 13-02-13 | 23:26

We blijven langer en dieper in de crisis, vermogens verdampen, mensen kunnen niet meer besteden met dank aan de heren politici en de regering. Er waren voor de verkiezingen diverse partijen die pal voor de Hypoitheekrente stonden bv vvd, cda en pvv. Alle beloftes zijn blijkbaar vergeten en nu is aflossen verstandig?? Wat een onzin!!

denoorman | 13-02-13 | 23:15

geyle rutte kent het verschil niet tussen bezuinigingen en lastenverzwaringen...

het verschil tussen 'het volk' meer laten overhouden en 'het volk' beroven. Vreemd he dat de particuliere uitgaven van de Nederlanders het afgelopen kwartaal weer zijn teruggelopen.... recessie.... jat nog een beetje meer uit ieders portemonnee; nee, pik gewoon alles in en kijk of er nog geld wordt uitgegeven.

wellicht ziet hij na de verkiezingen opeens het licht en krijgen 'de crisis' en de 'impopulaire maatregelen' de schuld

graftak...

dekogelkwamvanlinks | 13-02-13 | 22:41

OK, dus we gaan de huren fors verhogen en vervolgens de winst daarvan via een verhuurdersheffing weer in de bodemloze schatkist deponeren en overmaken aan griekenland en dergelijke.... even kijken, huren verhogen, da's voor al die lui die niet willen/kunnen kopen... meestal niet echt topsalaris... of huursoepsidie.... dus:
1) we gaan de middenklasse een indirecte belasting opleggen, die geind wordt door de woningbouwvereniging
2) alles wat een uitkering krijgt gaan we daarvoor soepsidieren

lijkt wel heel erg nivelleren part II....

inmiddels wordt er nog steeds geen cent bespaard op de uitgaven van de overheid (die gaan enkel omhoog) en wordt er geen reedt gedaan aan allerlei structurele problemen
Tijd voor verkiezingen, laten we zeggen.... half juni? (2013)

dekogelkwamvanlinks | 13-02-13 | 22:27

Gewoon een kudtzooi. Boeven. Dieven. Graaiers. En maar geld over de balk smijten.

verbanden | 13-02-13 | 20:52

Ik betaal straks een vrijesectorhuur voor een goedkoop gebouwde, extreem gehorige woningwetwoning van 72 m2, met opdekdeuren, bovenlichten, scheve muren, scheef ingehangen en daarom tochtende ramen, deuren van 1,90 hoog, sanitair uit het jaar nul en verwarmingsbuizen en water- en gasleidingen kriskras aan de buitenkant van de gasbetonnen binnenmuren getrokken. En bedankt, hè?

Uriël Fack | 13-02-13 | 20:51

Tsja. Als de btw wordt verhoogd ga ik minder consumeren. En dat is slecht voor de economie.
Dus dan doen ze een huurverhoging, want ik kan niet minder gaan huren. Maar om dat te kunnen betalen ga ik wel ergens op besparen.

Uriël Fack | 13-02-13 | 20:45

Mijn vader zei het vroeger al: Volgens hen die weinig weten is alles mogelijk . Arm Nederland

dreiner | 13-02-13 | 20:14

@chef werkplaats | 13-02-13 | 19:29

Op landbouwgrond mag je niet bouwen. Dan kun je eerst een (lange) procedure in gaan om er een woonbestemming op te krijgen.

Bij ons in het dorp waren er laatst kavels te koop van 600 m^2, 160 k€ ex btw. Wel bouwrijp, dat dan weer wel. Een gewone twee onder een kap woning ben je makkelijk 120 tot 160 k€ kwijt en dan is het geeneens fancy afgewerkt. Dat huisje van 80 k€ die je liet zien is meer een groot appartement dan een huis waar je met een gezin fatsoenlijk kan wonen imho.

Vanilla | 13-02-13 | 20:00

Ongeveer 45% van de waarde van mijn huis waren de grondkosten. De gemeente heeft er destijds lekker van geprofiteerd en nu wordt door het overheidsbeleid de waarde van mijn woning met ongeveer 30% vermindert. Bedankt overheid, eerst mijn geld cashen en dan zorgen dat mijn geld en vermogen verdampt. Bedankt!!

denoorman | 13-02-13 | 19:32

@Vanilla | 13-02-13 | 19:18

Landbouwgrond kost ongeveer € 50000 per hectare (100x100 meter) dus ongeveer € 5 per m^2. De rest is gebakken lucht. Kosten Bouwrijp maken, planontwikkeling etc moet gewoon apart in rekening worden gebracht. Dan wordt dit ook eindelijk eens een keer transparant.

chef werkplaats | 13-02-13 | 19:29

@Thomas Pierrepoint | 13-02-13 | 18:28
Sjonge! Iemand die 'te duur woont' heeft al geen enkel recht op enige subsidie: lees je eens in en verdiep je eens in de huur markt voordat je iets ropetoetert. Niemand komt hier voor een sociale woning in aanmerking indien je te veel verdient. Dan ga je automatisch de vrije sector in. Dus: te duur (willen?) wonen geeft geen recht op een sociale huurwoning en GEEN recht op subsidie! Dat heeft niets met jaloersheid te maken of met 'de boot gemist hebben'. Jullie *kuch* overwaarde heeft een groot aandeel in deze bubbel mijn vriend!

bottlebaby | 13-02-13 | 19:28

Als de overheid en de politici niets aan de woningmarkt hadden gedaan, dan had nederland er beter voor gestaan. De overheid heeft de woningmarkt op slot gezet, het vertrouwen naar een nulpunt laten dalen, miljarden euro's van particulieren zijn verloren gegaan door de waardedaling van de huizen, minder consumptie, diepere recessie. Hoe dom kan een overheid zijn. En de politici zijn volledig onbetrouwbaar, geen visie en geen stabiel beleid. Wat een prutsers!!

denoorman | 13-02-13 | 19:27

chef werkplaats | 13-02-13 | 19:07

Heb je enig idee wat een m^2 grond kost in Nederland?

Vanilla | 13-02-13 | 19:18

Ga vanavond nog goud en zilver kopen, wat een ellende in nederland.

denoorman | 13-02-13 | 19:07

www.bamwoningbouw.nl/Image.aspx?id=33e...

Kijk eens wat de bouwkosten zijn voor een standaard rijtjeshuis aka. starterswoning. € 84.700 inclusief btw sleutel klaar. De totale prijs incl. grond zal ongeveer € 100000 zijn. Prima op de brengen met een modaal salaris en een beetje spaargeld. Nu worden deze huizen te koop aangeboden voor € 180000! één of een klein aantal partijen verdienen hier dus € 80000 aan!

En wat wilt de nu gaan doen overheid, de starters meer schulden laten maken terwijl daar maar een heel klein aantal hiervan profiteert. Waarom wordt grondspeculatie niet verboden en koppelverkoop van grond en huis.

chef werkplaats | 13-02-13 | 19:07

Nederland raakt in een veel diepere en langere recessie dan de omringende landen. En dit allemaal door onze politici. Het vertrouwen is totaal weg. Geen wonder als je pensioen niet zeker is, je baan niet zeker is, er alleen maar lasten verzwaringen zijn, als de huizenmarkt en de huizenprijzen om zeep worden geholpen. Het is werkelijk een zwaar incompetent zooitje de regering en die sukkel van een Pechtold denkt werkelijk dat hij werkt aan het herstel van het vertrouwen en dat hij iets goeds doet. Wat een raar kereltje!

denoorman | 13-02-13 | 19:03

Ja KLUNS, met hoofdletters.

jasser | 13-02-13 | 19:00

De incompetentie druipt er vanaf.Wat een pulpregering,ze helpen werkelijk heel Nederland om zeep,en Pechtold de minister voor spek en bonen voelt zich weer even reuze belangrijk ,de kluns.

fleurtje | 13-02-13 | 18:35

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 13-02-13 | 18:28

@Bakito | 13-02-13 | 15:09
Als er eerst een politiek besluit moet komen voordat ze op groen gaan krijg je heel ander crimineel gedrag.
Omkoperij om bepaalde lichten op groen te krijgen. Maar er is dan niks aan de hand hoor, er rijdt niemand door rood.

frank87 | 13-02-13 | 18:21

@blinde kip | 13-02-13 | 14:43

Dank voor de link. Het is weer duidelijk dat de D van D66 staat voor Dictatuur.

Adams Appel | 13-02-13 | 17:32

Nou ja, er wordt in ieder geval wat geprobeerd in de Nederlandse politiek. Dat is op het gebied van de woningmarkt nog nooit gebeurd.

Miss Daad | 13-02-13 | 17:32

Wat een geouweteringhoer weer allemaal. En maar blijven rondpompen dat geld dat we niet hebben. Als we eindelijk eens een belasting verlaging krijgen (flat-tax van 30%) dan komt er lucht in de economie. Mensen hebben meer te besteden>geven meer uit>levert banen op agv hogere productie nodig>komt meer IB binnen agv meer mensen aan het werk>minder werkloosheid>minder uitkeringen. Cirkeltje rond. Waneer mensen meer te besteden hebben en er weer werk is trekt de woningmarkt vanzelf aan. Nou alleen nog even de overheid halveren en ze een echte baan laten zoeken.

clockandhammergame | 13-02-13 | 17:06

Laten we nu niet zo doen alsof onze economie er zoveel beter voor staat als die van Spanje, Italië, Ierland en andere pauperlanden binnen de Euro-zone! Met onze kapotte vastgoedmarkt, kapotte arbeidsmarkt, kapotte banken en enorme schulden per hoofd van de bevolking plus de totale onkunde van de huidige regering en hun onvermogen om adequaat op de situatie te reageren, voorspel ik dat NL binnen 3 jaar ook Europese steun nodig heeft!

Aktivist | 13-02-13 | 17:00

@potsenmakkert | 13-02-13 | 16:12
Ze moeten toch ooit doorkrijgen dat verdere verhoging van de tarieven de absolute opbrengsten alleen maar doet dalen. De rek is eruit. De emigratie is booming, we hebben 300.000 buitenlanders aan het werk die hun inkomen maar voor een klein deel in onze economie besteden. Faillissementen en werkeloosheidscijfers vestigen records. Er zijn rigoreuze maatregelen nodig maar Den Haag lijkt de urgentie niet te willen inzien, of ze volgen slechts de orders uit Brussel op dat we minder concurerend moeten worden en ons handelsoverschot terug moeten brengen.

witwas | 13-02-13 | 16:36

Pechtold de makelaar van de EU.

poetsnoet | 13-02-13 | 16:31

Wat is het toch jammer voor Cyprus, Portugal, Italie, Spanje en niet te vergeten Griekenland, dat de Nederlandse regering weer iets minder in de slappe was zit. Maar ja mannetje Pechtold staat toch weer te glunderen over wat hij en de rest van de andere boeven weer voor elkaar hebben weten te toveren, terwijl het CDA niet meedeed omdat die wel zagen dat Jan met de pet het toch weer moest ophoesten.

jasser | 13-02-13 | 16:25

@drs.Nee | 13-02-13 | 15:01
Gewoon laten lullen, al die mafkezen.

La Vie En Rose | 13-02-13 | 16:23

Kees de Kort for president! Toen iedereen met een hosannagevoel gevoel elke dag de waarde van de aandelen op de beurzen zag stijgen en huizen telkens duurder werden, was hij de enige die waarschuwde voor de enorme zeepbel die ontstond in Amerika in de hypothekenmarkt. Hij begreep nooit waarom iedereen zo enthousiast was over bedrijfscijfers die vaak gebaseerd waren op lucht, een onterecht positief sentiment. In 2008 na de val van de Lehman Brothers bleek dat de bel klapte waar wij nu nog de ellende van ondervinden. Luisteren naar Kees zou het kabinet sieren en getuigen van realiteitszin, gewoon omdat hij bijna altijd gelijk heeft.

Sintergraai | 13-02-13 | 16:16

@witwas | 13-02-13 | 15:53 |
100% mee eens. Helaas ben ik bang dat de overheid hier niet meer toe in staat is. Bij elke lasten verzwaring noemen ze het namelijk 'bezuinigen', ze begrijpen zelf het onderscheid tussen bezuinigen en lasten verzwaren niet. Als de lasten dan toch weer verzwaard moeten worden lijkt het mij eerlijker als dit gelijkmatig over de bevoling word verdeeld. Dit land heeft namelijk al een van de meest scheve verhoudingen ter wereld op het gebied van belastinginkomsten per inkomenscategorie.

potsenmakkert | 13-02-13 | 16:12

Dit heeft helemaal niets meer te maken met een verzorgingsstaat. Omdat er geen zgn. huur plafond in zit, worden mensen als ratten in de val gedreven. Ik schaam me diep voor deze groep incompetente prutsers!

bottlebaby | 13-02-13 | 16:01

@pius
@potsenmakkert
Ja, laten we weer eens lekker gaan steggelen wie de rekening moet betalen: huurders of eigenaren, oud of jong, onder modaal of boven modaal.
Volgens mij is het probleem niet zozeer dat we met zijn allen te weinig belasting betalen, het probleem is dat de overheid op onverantwoorde wijze met al dat geld omgaat.

witwas | 13-02-13 | 15:53

Afrekenbare doelstellingen, constant monitoren, maar geen idee wat de uitkomst gaat worden, mooi die politici.

Uw Verzekeringsadvis | 13-02-13 | 15:50

@bottlebaby | 13-02-13 | 15:43

Nou ja crimineel, dat gaat wel erg ver. Is teringlijer niet een veel beschaafder optie?

pius | 13-02-13 | 15:45

@Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:40

Dank je Graaf. Ik maak ook wel veel fouten de laatste tijd zie ik, naast mijn routineuze grammaticale faux passen.

Maar die horen erbij;)

pius | 13-02-13 | 15:44

-weggejorist-

bottlebaby | 13-02-13 | 15:43

@kneuterzak | 13-02-13 | 15:36
Absoluut, een overheid die met veel te ver gaande en gedetailleerde regelgeving een markt wil reguleren, kansloos.

Uw Verzekeringsadvis | 13-02-13 | 15:43

pius | 13-02-13 | 15:37
Vond al dat je een typefout had gemaakt. Maar ik ging je daar dus niet op aanspreken. Het was te obvious.

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:40


@pius | 13-02-13 | 15:34

herstel 100 euro moet 1000 euro zijn in mijn tegel

pius | 13-02-13 | 15:37

@blinde kip | 13-02-13 | 15:19

De idiotie inderdaad. Dan ben je toch helemaal los van de realiteit.

Afschie..., uuuh, het land uitgooien zo iemand bedoel ik.

Fucking proleet.

pius | 13-02-13 | 15:36

In het verleden hebben we ook zo'n leuk veeveedee menneke gehad, liberalisering van de zorg, kijk wat er van is geworden. Dit word ook weer een groot fiasco en gaat klauwen met geld kosten.

kneuterzak | 13-02-13 | 15:36

Kan het allemaal niet meer aanhoren en zien. Livestream uitgeschakeld. Manman wat een democratie in het kwadraat.

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:34

@potsenmakkert | 13-02-13 | 15:28

Als iedereen 100 euro moet bezuinigen is dat dan eerlijker? Dan is iemand die tweeduizend euro verdiend de helft van zijn salaris kwijt en iemand die drieduizend euro verdiend een derde en zo verder.

Daar is helemaal niets eerlijk aan, dat is het vernietigen van de middenklasse, en die middenklasse heb je nodig voor je huizenmarkt.

Prima idee dus van je.

pius | 13-02-13 | 15:34

@blinde kip | 13-02-13 | 14:43
D66 en CDA stemmen tegen, die zitten dan ook toevallig niet in het kabinet. VVD en PvdA wel, die moeten wel voor de motie stemmen anders is het wel heel overduidelijk dat ze het Nederlandse belang niet dienen, tegen de motie stemmen kunnen ze simpelweg niet zonder veel aandacht te trekken. We weten in ieder geval zeker waar de loyaliteiten van het CDA, D66 en Groenlinks liggen.

Old_Spice | 13-02-13 | 15:33

Overigens LOL: Cårnåvålsåkköörd.

Rutte, Pechtold en Slob, wiens enige prestatie is om zowel dat Kudtduzakkoord als Cårnåvålsåkköörd op hun naam bij te schrijven.

Dat lijkt mij iets om je kapodt voor te schamen, zoniet voor die nitwits. Die zitten te stralen.

La Vie En Rose | 13-02-13 | 15:31

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:15
En daar zit het hem in. Jij bent of te laat ingestapt (piramidespel) of via de verkeerde partij. Hoe dan ook, je hebt, als je wilt verhuren meer kosten dan de bevoordeelde wbv's. En zij maar praten over marktconform dit en marktconform dat.
En ook hebben zij het voor elkaar gekregen de huren hoger dan nodig te krijgen. De hoogste huren ter wereld (gemiddeld) en nog naar eigen zeggen weinig winst. Ik wil ook directeur van een wbv worden. Met een goudomrande bureau.

blinde kip | 13-02-13 | 15:29

@blinde kip | 13-02-13 | 14:36 |
Ik ben dus niet de enige die dit soort trucjes direct doorzie. Hogere inkomensklassen krijgen meer huurverhoging dan lagere inkomensklassen. Verder gaat ook nog eens de huurtoeslag omhoog. Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten: ok, is wat voor te zeggen. Maar dat gebeurd al. Elke verdere verhoging van lasten evenredig over de hele bevolking uitsmeren lijkt me dan ook eerlijker.
Overigens voorspel ik dat de emigratiebeurs volgend jaar weer een stuk drukker gaat zijn dan dit jaar. Hoe zou dat nu komen?
@Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01 |
Je vergeet dat niet iedereen dit met een hypotheek financiert. 4.5% is waarschijnlijk (zelfs na aftrek van wat onderhoudskosten) nog steeds meer dan de rente bij een bank.

potsenmakkert | 13-02-13 | 15:28

@ redactie: + 1 voor luisteren naar BNR

menace to society | 13-02-13 | 15:27

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:21
Oh ja? Waarom wordt er dan zo dom geluld?

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:27

Volgens mij is dat een hele wilde, die Voortman.

Kameroudste | 13-02-13 | 15:26

nou ja, het is in ieder geval gelukt om de meeste mensen weer meer te laten betalen voor minder of hetzelfde, dus nu zal de crisis wel snel voorbij zijn.

jemagookniksmeer | 13-02-13 | 15:21

@Kameroudste | 13-02-13 | 15:18 | + 0 -
Dit komt omdat alleen de partij-specialisten het debat voeren.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:21

@drs.Nee | 13-02-13 | 15:17
Met de toenemende flexibelere arbeidsmarkt, is dat alleen maar wenselijk. Minder lenen (en dus minder schuld) is ook nog eens goed voor de economie.

blinde kip | 13-02-13 | 15:21

Mischien zou het wettelijk moeten worden vastgelegd dat een huis nooit meer mag kosten als de herbouwwaarde.

Terpen-tijn | 13-02-13 | 15:20

@drs.Nee | 13-02-13 | 15:01
Wat een idioot. 2x minimumloon en je zit ook op die grens. Oh, wat zijn het toch rijke profiteurs, die scheefhuurders.

blinde kip | 13-02-13 | 15:19

Ook wel weer geweldig om te zien dat maar liefst 12 mensen in de Kamer het zinnig genoeg vonden om even langs te komen. De rest zal het weer aan de reet roesten kennelijk.

Kameroudste | 13-02-13 | 15:18

@Prins Fontainebleau | 13-02-13 | 14:55
Je vergeet dat de staat er op rekent dat vele mensen GEEN gebruik maken van subsidies

miko | 13-02-13 | 15:18

@cumshaft | 13-02-13 | 15:04
Daarnaast zijn er legio huurders in de vrije sector die best een huis kunnen kopen maar om hun moverende reden voorkeur geven aan huren. Dat behoort altijd vrije keuze te zijn.

drs.Nee | 13-02-13 | 15:17

Wat praat die mevrouw van GL netjes zeg. Alle 'n-en' aan het einde van de woordeN wordeN nadrukkelijk uitgesprokeN.

Kameroudste | 13-02-13 | 15:17

Ik zit hier godverdomme naar een rechtstreekse uitzending van regelrechte achterhoedegevechten te kijken. Hollywood kan dat duizendmaal beter verbeelden.

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:17

Eerst gaat ons geld via onze rekeningen en de belasting naar zwargeld-witwasmaffiabanken in binnen en buitenbuiteland, vervolgens speculeren die dat dan weer in de bodemloze put, dan gaat ons geld naar de ceo's daarvan en nog een paar hulpklazen,naar graai ambtenaren in binnen-en buitenland dan naar de nivelleergraaiers die daar hele leuke afscheidsbona en feestjes en navergadertafelborrels, reizen en leasebakken van moeten betalen, mèt chauffeur en dan is het op!

dubbeljoe | 13-02-13 | 15:16

@bottlebaby | 13-02-13 | 15:10
Pek en veren zullen uw deel zijn! Tenzij u nu meteen tot inkeer komt!

MarcS | 13-02-13 | 15:15

@necrosis | 13-02-13 | 15:13 | + 0 -
Er is niets geprivatiseerd aan de woningcoorporaties, weer zo'n fantastische bizarre nep privatisering.

Waarom mag ik als particuliere verhuurder geen woningen kopen onder "maatschappelijk verworven" eigendom? Concurrentievervalsing.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:15

Zolang de vraagprijs voor koopwoningen nog veel hoger is als de kosten voor herbouw zullen er problemen blijven.
Eigenlijk indirect de schuld van de overheid>> kunstmatige schaarste in de huizenmarkt creeeren wakkert specucalatie aan, dat gaat goed zolang de prijzen maar stijgen, maar nu zitten we met de gebakken peren.
Een huis moet alleen om te bewonen zijn, daar zijn ze voor bedoeld.

Terpen-tijn | 13-02-13 | 15:14

@MarcS | 13-02-13 | 15:13 | + 0 -
Zie je me rijden?

Toet toet, Vroem.

Ik ga trouwens nu naar Den Haag. Doei.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:14

Ik kan me vergissen, maar volgens mij ging het fout toen 'de staat' de sociale huurwoningen' overdeed naar de geprivatiseerde woningmarkt.
Of liever gezegd: toen ambtenaren ineens commerciële handelaars werden, met diepe zakken en weinig emotie!

necrosis | 13-02-13 | 15:13

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01
Zeg Kaasje, jij wil mij toch niet vertellen dat jij normaliter nog geld verdient? Wil jij daar nu godnondeju aan toe NU mee stoppen!

MarcS | 13-02-13 | 15:13

Hypotheek rente aftrek is gewoon sponsoren van de banken, als dit niet bestond zouden veel meer mensen geld sparen voordat ze huis kochten of een persoonlijke lening van familie en daar verdienen de banken niets aan...

Idontgiveafunk | 13-02-13 | 15:11

En ik maar 'scheef wonen' omdat ik, naast betaalbaar wonen, ook graag reis en m'n dochter iets van de wereld wil kunnen laten zien. Wat ben ik ook een in-en-in slechte, slechte, slechte scheefwoner! Blok: mijn welgemeende excuses dat ik niet heb mee gedaan aan uw miljarden verkwistende politiek. Ik verdien straf voor mijn in-en-in domme beslissing. *wat was ik denkende*

bottlebaby | 13-02-13 | 15:10

* hond ophalen gaat*

Bakito | 13-02-13 | 15:10

Zols ieder kabinet voor hen en ieder kabinet na hen, kunnen ze en durven ze niet echt de boel om te gooien. De redenen dat ze dit niet willen / kunnen is dat ze iedere 2 jaar een verkiezingsstrijd moeten leveren (beste geval) of ieder jaar, minder beter geval. 'Ze' spreken over de langere termijn, maar is nooit verder dan de komende 2 jaar. Dat zeggen ze niet, maar verzwijgen ze zelfs.
-
Kijk nu eens hier op dit kleine deeltje van het interplebs, waar een aantal mensen het wel snappen. Hoe kan het toch zo zijn dat onze vertegenwoordigers er gewoon geen ene mallemoer van snappen? Zijn wij echt zo idioot dat wij telkens de verkeerde mensen weten te kiezen? Of is het meer zo dat ze ons gouden lullen beloven maar we een loden pijp in onze nek krijgen.

MarcS | 13-02-13 | 15:09

@frank87 | 13-02-13 | 15:04
Omdat er stoplichten zijn, worden mensen uitgelokt door rood te rijden. Tenminste, dat is jouw logica.

Bakito | 13-02-13 | 15:09

@Bakito | 13-02-13 | 15:07 | + 0 -
We kennen jouw agenda.
1 staatsmakelaar in een trabant.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:08

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01
Sowieso moet zeker de helft van de makelaars weg. Te veel concurrentie creëert onrust die overslaat op betrokken participanten zoals zakelijke relaties en toeleveranciers. Men weet op een gegeven moment nauwelijks nog een goed zicht te hebben op het totaalplaatje. Korte termijn gedrag is het gevolg.

Bakito | 13-02-13 | 15:07

@Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:01 | + 0 -
Alleen altijd 100 procentscontroles bij jan lul die een foutje maakt met keiharde repressies.

Maar als je een grote bek hebt en tokkie bent heb je nooit problemen.

Zelfde met al die kentekenscanners. 100%-controle overal. Je bent eens een keer een parkeerboete vergeten te betalen word je aan de kant gezet. Heb je valse platen op je Audi A5 kan je doorkarren. Toet toet.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:06

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01
Ja, het loopt niet omdat de oorspronkelijke kosten (grond en bouw) te hoog zijn en er een geldhongerige overheid over je schouder zit mee te kijken. Maar met normale tarieven (kijk naar onze oosterburen) moet het wel werken. Daar is ruimte voor winst t.o.v de besteedbaarheid van burgers. Hier is men in een hoekje gedrukt en nu verdedigt men dit zieke systeem ook nog door anderen te dwingen mee te betalen.

blinde kip | 13-02-13 | 15:05

@drs.Nee | 13-02-13 | 15:01
alsof die mensen automatisch even een huis kunnen kopen. misschien dat ze juist scheef wonen om te kunnnen sparen voor een huis.

cumshaft | 13-02-13 | 15:04

@Bakito | 13-02-13 | 14:41
En het feit dat je eerst de politiek moet bewerken om überhaupt ergens een woning neer te mogen zetten, maakt de projectontwikkelaars minder malafide?

Niks zo corruptie bevorderend als de Nederlandse grondpolitiek.

frank87 | 13-02-13 | 15:04

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:54
Verder is natuurlijk in NL de woz-bepaling een gevalletjes natte vingerwerk dus daar is ruimte voor verbetering. Maar als alternatief nu is het voorlopig goed genoeg. Ik zie graag een beter systeem dan dit scheefgetrokken zooitje.

Het blijft raar dat men nu via huren de kosten mag betalen die de WBV's weggegokt hebben. Kennelijk mag alles alleen mar duurder worden, ongeacht wat de werkelijke reële waarde is.

blinde kip | 13-02-13 | 15:02

Jezus wat een aanfluiting.
Stemming plenaire zaal vol.
Debat plenaire zaal leeg.
En hier moeten wij vertrouwen in hebben...
Ik wil graag een hoofdelijkstemming over REVOLUTIE.
Bij + 100.000 gaan we naar DEN HAAG.

Zegg | 13-02-13 | 15:02

@Bakito | 13-02-13 | 14:59 | + 0 -
De hele markt is ziek en alle factoren moeten tegen het licht gehouden worden. Ook huursubsidies.

Jij gelegenheidsargumentist.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01

Kees de Kort: die andere held van NL!

funkyd | 13-02-13 | 15:01

De overheid is de laatste jaren kampioen in het bedenken van systemen, waarin altijd een prikkel zit ingebouwd die tot misbruik uitnodigen. Nooit geen controle, tenzij het echt mis gaat.

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 15:01

@La Vie En Rose | 13-02-13 | 14:50
Een lijpkees van een of andere pariaclub vindt dat je met een inkomen van €43.000 eigenlijk sowieso niet in een huurwoning thuis hoort.
www.bnr.nl/nieuws/beurs/115847-1302/wo...

drs.Nee | 13-02-13 | 15:01

@blinde kip | 13-02-13 | 14:57 | + 0 -
Ok, dus je mag 4,5% van de WOZ waarde als huur vragen?
Dat is die regeling toch?

Koop een woning voor 130.000 a 5% hypotheek.
Dit is 6500 per jaar en dat levert 5850 op.

Wie gaat dit nou doen? Wie gaat nu investeren hierin.
Jongeren krijgen geen hypotheek, ik koop geen panden aan omdat het niet rendeert als de overheid doorgaat met haar rare beleid. Ik koop wel een Audi A5 voor 130.000. Lachen toch. Toet toet.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 15:01

Prins Fontainebleau | 13-02-13 | 14:55
100% gelijk Prinsje..
Nu nog trachten die 150 zwakbegaafden en een dozijn fossiele trollen over te halen.
Staat gelijk aan het vooruit trekken van Mark Rutte zijn staats-BMW die op de handrem staat....

Ommezwaai | 13-02-13 | 14:59

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:55
Het feit dat er überhaupt hypotheken nodig zijn om zowel de bankensector als bouwmarkt aan het infuus te knechten duidt op een dieper liggende zwakte.

Over logisch verstand gesproken....

Bakito | 13-02-13 | 14:59

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:54
Die 4,5 woz bepaling is anders wel gebruikelijk in o.a. de V.S. Het enige probleem is dat het niet goed werkt in gebieden waar weinig huizen verkocht raken (bijv. door te hoge vraagprijzen) en de huren daarmee dus ook te hoog blijven. Het percentage is zo bepaald dat het genoeg winst voor de verhuurder moet opleveren. Alleen hier in NL niet omdat de belanghebbende partijen zoveel idiote en onnodige kosten rekenen.

blinde kip | 13-02-13 | 14:57

@yayajippiehippie! | 13-02-13 | 14:52
u kent het begrip self-fulfilling prophecy niet? als mensen denken dat de zorg duurder wordt, wordt de zorg ook duurder.

cumshaft | 13-02-13 | 14:56

irma zonderboezem | 13-02-13 | 14:46 | + 0 -

Daar heb je gelijk in! Kijk maar eens naar hoe het met Steve Jobs is afgelopen...

eerstneukendanpraten | 13-02-13 | 14:56

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:40
Hear Hear

deze postings samen gevat is de oplossing

MarcS | 13-02-13 | 14:55

@Bakito | 13-02-13 | 14:50 | + -1 -
Dus jij vindt het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek ter IB-compensatie neo-liberaal?

Ik vind het "common sense".

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:55

@blinde kip | 13-02-13 | 14:39

Eensch.

HRA: afschaffen
Huurtoeslag: afschaffen
Zorgtoeslag: afschaffen
Kinderbijslag: afschaffen
Huurwaardenforfait: afschaffen
Overdrachtsbelasting afschaffenn
Enzovoorts.....

Het huidige belastingsysteem in log, ondoorzichtig en nodeloos ingewikkeld/duur. Eerst word je als burger aan de voordeur uitgeperst als een overrijpe sinaasappel door onze vrienden van de Belastingdienst. Vervolgens kun je via de achterdeur van diezelfde Belastingdienst weer allerlei voordeeltjes, toeslagen en subsidies terugvangen. Complete flauwelul natuurlijk. Gewoon allemaal afschaffen, dat bespaart de staat miljarden aan bureaucratie en dure -lapzwansen- ambtenaren. Die miljarden kunnen vervolgens via de inkomstenbelasting weer teruggegeven worden aan de burger. Mooie bijkomstigheid daarvan is dat werken weer meer zal lonen.

Maar goed, laten we de overheid vooral niet op ideeën brengen....

Prins Fontainebleau | 13-02-13 | 14:55

@blinde kip | 13-02-13 | 14:39
Hear Hear

MarcS | 13-02-13 | 14:55

@blinde kip | 13-02-13 | 14:50 | + 0 -
Die 4,5% WOZ waarde is ook vrij bizar. Daarvoor gaat echt niemand investeringen in woningen.

Die WOZ-bepaling werkt totaal voor geen meter. In een buurt waar ik woningen bezit worden woningen aangeboden door woningencoorporaties. Gemiddeld 30% onder de marktprijs met rare terugkoopgaranties. Hierdoor als ik zou willen kan ik geen woning verkopen, maar mijn WOZ gaat ook niet omlaag. Gaat toch allemaal nergens meer over.

Woningcoorporaties moeten eigenlijk sowieso hun bek houden. Ze hebben gewoon goud in hun schoot geworpen gekregen en met al dit hebben ze als onderpand gegeven om meer geld aan te trekken om domme projecten te financieren of te gaan gokken (vestia). Terwijl ze eigenlijk gewoon onderhoud moesten plegen aan de woningen en nieuwe woningen bouwen.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:54

Weinig kans dat dit debat iets oplevert, dit kabinet geeft toch nooit thuis.

Pastor Sippenhaft | 13-02-13 | 14:53

@Bakito | 13-02-13 | 14:51
Cultuur o.a.

blinde kip | 13-02-13 | 14:53

Trouwens de zorg wordt duurder enkelt omdat de verzekeraars en zorg-kartel dat zelf zeggen maar is dat dus echt waar?

Net zo waar als dat achter ieder struikje iemand van Al Qaida ligt zeker dus meer betalen en inleveren voor het geval als..?

F**k die Kl***zakken! Godv***omde Kl***zakken! Echte vieze smerige zionistische en fascistische Kl***zakken!

yayajippiehippie! | 13-02-13 | 14:52

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:43
En de eerste kamer kan ook opgeheven worden. Dat is nu wel bewezen met die spelletjes die daar uitgevochten zijn.

blinde kip | 13-02-13 | 14:52

@blinde kip | 13-02-13 | 14:45
Wat bedoel je met "leuke dingen"?

Bakito | 13-02-13 | 14:51

Feynman? Gaan wij binnenkort een keer aan de koffie in Dauphine ivm een ander woningmarktvlottrekplan?

Einde van de Domheid | 13-02-13 | 14:51

yayajippiehippie! | 13-02-13 | 14:49
Niks natuurlijk. De te treffen en leeg te plunderen groepen, daar horen ze zelf nooit bij

Graaf van Egmont | 13-02-13 | 14:51

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:44
De huidige situatie is de minst slechte, zeker als je het vergelijkt met vroeger. De alternatieven uit de vorige kabinetten hebben eerder averechts gewerkt dan wel. neoliberale oplossingen zijn niet voor niets sterk achterhaald, volgens een breed vlak deskundigen.

Bakito | 13-02-13 | 14:50

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:44
De woonbond heeft wel voor elkaar gekregen dat niet de 4,5% woz waarde huurregeling als uitgangspunt is doorgevoerd maar gewoon de verhoging tot de huurgrens omdat men anders in 020 teveel zou betalen. Leuk, om de rest van NL op te offeren. De politiek en de bond had zich in moeten zetten voor de woz regeling en een max in de huur grens. Dan zouden vele huren ook dalen naar wat de woning eigenlijk waard is. Maar dat is natuurlijk niet wenselijk.
Staat nog los van het feit of de woz bepaling wel en goeie peiler is voor de prijs maar vooralsnog denk ik dat het de beter is dan een puntensysteem.

blinde kip | 13-02-13 | 14:50

Kees de Kort:

"Volkomen zinloos, volkomen kansloos, volkomen overbodig." Dat is de reactie van BNR's Kees de Kort op het gesloten woonakkoord. "Het is echt he-le-maal niks. Echt he-lemaal niks."

www.bnr.nl/opinie/kees-de-kort/103432-...

"Kees de Kort: Woonakkoord is echt he-le-maal niks
De Kort: "Waarom gaan die mensen in Den Haag niet een paar weken op vakantie? Dan doe ze niks in plaats van iets slechts."

"Hij legt uit waarom de plannen bij hem slecht vallen: "De huizenmarkt is een combinatie van factoren. De huizenprijzen: daar wordt niet over gepraat. De arbeidsmarktvooruitzichten: daar maken ze geen woord aan vuil. De opstelling van de banken: daar maken ze geen woord aan vuil. Dit gaat over het onderdeel overheidsbeleid. We weten allemaal dat de huizenprijzen torenhoog zijn. De arbeidsmarktvooruitzichten zijn vrij somber. De banken doen per dag moeilijker. Dit voorstel moet dan mensen in beweging brengen."

"Het moge duidelijk zijn dat De Kort er niet in gelooft dat het kabinet daarin slaagt. "Op basis van dit voorstel gaat er niet één Nederlander verhuizen en gaat er niet één huis extra verkocht worden. Dit is een beetje rommelen in de marges. Ze hebben een toetsenbordje van 10 knopjes en die gaan ze allemaal tweetiende verplaatsen. Dan denk je dat er wat gebeurt, maar, nee, het is volkomen zinloos, volkomen kansloos, volkomen overbodig.""

La Vie En Rose | 13-02-13 | 14:50

Ik zit nu te kijken maar, de hele lichaamshouding van die BLOK klopt niet. Het arrogante straalt er vanaf. Als dit plan lukt, worden alleen de makelaar en de grote jongens van de bouwbedrijven hier beter van. Die BLOK is dan verzekerd dat na zijn ambtsperiode daar een prima toezicht baantje krijgt.

Zegg | 13-02-13 | 14:49

Wat leveren die flikkers van een politici en corporatie-vet-katten zelf in eigenlijk?

yayajippiehippie! | 13-02-13 | 14:49


eerstneukendanpraten | 13-02-13 | 14:41 |
Gezondheid, met geen geld te betalen!

irma zonderboezem | 13-02-13 | 14:46

@Bakito | 13-02-13 | 14:41
Jammer dat die schuld gelijk doorgerekend wordt aan bewoners. Wat voor een leuke dingen men allemaal niet had kunnen doen met al dat geld dat nu in een bodemloze put is verdwenen. Zo zonde.

blinde kip | 13-02-13 | 14:45

@Bakito | 13-02-13 | 14:41 | + 0 -
De huurmarkt ook. Stalinistische molochen als de huurcommissie bepalen wat je kan vragen in Amsterdam centrum. Tuurlijk joh, even veel vragen als in in Meppel Zuid Oost. Erg logisch.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:44

Rondpompen van lastenverzwaring uit effectbejag. Zie hier de daadkracht van dit kabinet.
Het meest stuitende is dat de burger kennelijk voor dombo wordt versleten, doordat deze uitkomst als Ei van Columbus wordt gepresenteerd.

Mark Smith | 13-02-13 | 14:44

@blinde kip | 13-02-13 | 14:39 | + 0 -
Het is uiteindelijk goedkoper. Waarom moet alles eerst via de overheid weer terugvloeien in je eigen zak. Het voorkomt administratieve rompslomp en bovenal fraude.

Hier nog zo'n voorbeeld.
Subsidie kinderopvang.
www.amsterdamfm.nl/grootschalige-fraud...

Allemaal fraude, fantastisch.
Als je het geld eerst niet afpakt via de IB, om het daarna weer terug te geven had dit gewoon voorkomen kunnen worden. Maar de overheid wil eerst het geld opzuigen als een teek, om daarna liefst met de ziekte van Lyme ad random uit te barfen.

Overheid, hef jezelf op!

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:43

Zo kennen we de Nederlandse politiek weer; het huis staat in brand en Rutte & Samsom gaan de kozijnen verven.

dlseth_ | 13-02-13 | 14:42

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:35
Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets. De woningmarkt en onroerend goed sector trekt van oudsher malafide maffia aan. Gevalletje eigen schuld dikke bult.

Bakito | 13-02-13 | 14:41

irma zonderboezem | 13-02-13 | 14:37 | + 0 -

Daar komen mensen over het algemeen pas achter wanneer er zich een tekort gaat aftekenen.

eerstneukendanpraten | 13-02-13 | 14:41

OK Als Caucus -volksdebatten, volksraadplegingen- voorstander zou ik zeggen, trek eens een maandje door het land. Wat zaaltjes huren, wat koffie uitdelen. Moet je eens zien wat eruit komt! (En doe dat eens wat vaker!)

Einde van de Domheid | 13-02-13 | 14:41

Ze kunnen die 1 miljard wel lenen bij de SNS bank. Toch van de staat nu.

c.onjo | 13-02-13 | 14:40

Ik geloof het allemaal wel. Mensen die vroeger niet eens mee mochten doen met hutten bouwen en die bij Lego Duplo al zijn afgehaakt toen ze vier blokken recht op elkaar moesten stapelen, gaan over de woningmarkt beslissen.

Ik hoor het straks wel weer of ik linksom, rechtsom of recht vooruit moet bukken, zolang het grootste gedeelte van de taxpoet in bodemloze putten verdwijnt zullen we toch op een of andere manier genaaid moeten worden.

Cuyahoga | 13-02-13 | 14:40

Het is weer de lastenverzwaringscarousel. De ene keer zijn het de huurders, dan weer de huizenbezitters, hondenbezitters, priusrijders, zorgpremiebetalers, modaal, 2x modaal, tussen 3,5 en 3,7x modaal.

En elke keer zijn we blij dat bij deze Russchische belastingsroulette hij bij ons niet afgaat. Maar hoe langer je speelt, uiteindelijk gaat hij altijd af.

Kap nou eens met lastenverzwaren en snij verdomme in de overhead, domme IT-projecten, domme projecten, domme ambtenaren. Snij in eigen vlees overheid!

Bezuinig nu eens effectief in plaats van dit soort marktontwrichtende onzin.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:40

@Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:35
Jij ziet het goed. Velen vinden de HRA terecht als tegemoetkoming voor hun zware belastingaanslag en legitimeren daarmee een roofsysteem.

Daarom, afschaffen die naheffingen. Alles via IB heffen in 1 of paar duidelijke schijven (als de sterkste schouders zo nodig de zwaarste lasten moet dragen). Geen politiek inmenging in wat men daarna met het resterens inkomen doet.

blinde kip | 13-02-13 | 14:39

@gooi en smijtwerker | 13-02-13 | 14:37
Uiteraard. De VVD, PvdA, D66, CDA, zijn partijen die sowieso streven naar een sterk federaal Europa. De partijen dienen bij voorbaat niet het belang van Nederland, of het Nederlandse volk.

Old_Spice | 13-02-13 | 14:39

De Tweede Kamerleden nemen *zorgvuldig* een besluit over een nieuwbakken akkoord waarvan de inkt nog nat is.
Met recht een Cårnåvålsåkköörd.

drs.Nee | 13-02-13 | 14:38

Regel nr. 1: Kees de Kort heeft altijd gelijk.

Regel nr. 2: Indien hier eventuele twijfels over zouden rijzen treedt automatisch regel 1 in werking.

eerstneukendanpraten | 13-02-13 | 14:38


Bakito | 13-02-13 | 14:34 |
Draait het ooit om iets anders?

irma zonderboezem | 13-02-13 | 14:37

Het gaat er hoe langer hoe meer op lijken dat dit een onderdeel is van een vooropgezet plan om de nederlandse economie definitief te ontwrichten en dan uit te leveren aan de powers that be in de EU. Dit is zo' n demonstratie van incompetentie dat het buiten de waarschijnlijkheid ligt. Hier moet een grotere gedachte achter zitten.

gooi en smijtwerker | 13-02-13 | 14:37

Het is niet gelukt te nivelleren via de zorgverzekering dus dan maar via de huren. Dat betekent dat velen nu de komende paar jaar tot de huurliberalisatiegrens een eurootje of 2000 kwijt zijn en niet meer kunnen uitgeven. Oh, dat gaat de directe economie helpen, joh!

blinde kip | 13-02-13 | 14:36

d66 en de sgp die een akkoord sluiten, ik meen dat een gotspe.

irriducibili79 | 13-02-13 | 14:36

D66 verkoopt ook al haar principes voor een beetje zeggenschap. Van Mierlo draait zich om in zijn graf, sinds veilingmeester mannetje Pechtold de kroonjuwelen veilt voor persoonlijke prestige en een toekomstig baantje in Brussel. Een walgelijk schouwspel om te zien.

Old_Spice | 13-02-13 | 14:36

Waarom wordt hier het woord 'markt' gebruikt? Als of er in dit land ook maar enige sprake is van marktwerking is m.b.t. huren/kopen van een huis.

Prins Fontainebleau | 13-02-13 | 14:35

Er zijn te veel regels in de woningmarkt en te veel secundaire belangen van projectontwikkelaars, woningcoorporaties, gemeentes, banken en de staat. Het primaire belang dat burgers normaal kunnen wonen is ondergeschikt.

Kan iemand wij uitleggen waarom ik hypotheekrenteaftrek krijg als IB-compensatie, waarom de opslag op de hypotheek zo bizar hoog is, waarom het puntensysteem van de huurcommissie geen rekening houdt met locatie, woningcoorporaties aan concurrentievervalsing mogen doen, gemeentes zichzelf rijk rekenen met grondprijzen en toch nog belachelijk hoge belastingen vragen.

Dit zijn er nog maar een paar. Des te meer belangen, en regels hoe slechter het is voor de burger.

Kaas de Vies | 13-02-13 | 14:35

@ Godsammekraken
Eerder een placebo met poepsmaak

Rest In Privacy | 13-02-13 | 14:35

Jammer dat het weer om geld draait. Huizen zijn bedoeld om in te wonen en niet andersom.

Bakito | 13-02-13 | 14:34

Gefeliciteerd, Pechtold. Je plannetjes doordrukken via de eerste kamer. Is dat nou die politieke vernieuwing waar D66 altijd zo op geilt?

blinde kip | 13-02-13 | 14:33

De Nederlandse woningmarkt is een patient die aan een waaier aan dodelijke ziektes lijdt. Dit akkoordje is een koortsonderdrukker met sinasappelsmaak.

Godsammekraken | 13-02-13 | 14:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken