Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Facepalm: Tweede Kamer wil rookverbod terug

mondvolsigaretten.jpgRoken is cool. Mensen zien er nu eenmaal stoerder uit met een sigaret in hun smoelwerk. De Tweede Kamer is niet cool. De Tweede Kamer is namelijk een soort kinderboerderij voor verstokte verbodslama's. Niet zo heel gek dus dat blijkt dat een kleine meerderheid van de Tweede Kamer het rookverbod in de horeca terug wil. Alle horeca. Ook die hele kleintjes. Zucht. Het Nationale Asbak Debat deel II. Het meest hypocriete verbod van Nederland. Was de vorige keer ook zo'n succes. Het totaal mislukte rookverbod werd uiteindelijk door het gerechtshof gesloopt nadat bleek dat er duizenden horecazaken over de kop gingen, vervolgens mocht u weer roken in de kroeg en begon Clean Air Nederland weer te jeremiëren. Waarom doen we het niet gewoon andersom? Waarom alle horeca naaien en ondernemers pesten, als we het gewoon veel simpeler op kunnen lossen? Mensen die per se niet in de buurt van tabak willen komen, beginnen gewoon een eigen café. Een café voor losers niet-rokers. Sterker nog, die zijn er al. Kroegen waar je niet mag roken. Staan gewoon naast de kroegen waar je wel mag roken. Kunnen mensen kiezen. Vindt de Tweede Kamer dus stom, keuzevrijheid om te doen met je longen wat je wilt. Bemoedert ze zich graag tegenaan. Een overheid die dit soort gezondheidskeuzes voor haar burgers invult, dat is best een enge overheid. Laten we het eens omdraaien: van een rookplicht in de horeca zou iedereen overstuur raken. Terecht. Want niemand kan ons verplichten om te roken als we naar een café gaan, qua dictatuur. Een rookverbod is geen centimeter minder dictatoriaal. Bovendien, als de goedbedoelende overheid echt zo begaan is met de welgesteldheid en de lichamelijke gezondheid van de cafébezoeker en het personeel, moeten ze een algeheel alcoholverbod invoeren. Dat scheelt veel meer doden op jaarbasis dan dit soort infantiele tabakshaat die een middelvinger is voor de vrije keuze van de mens.

Reaguursels

Inloggen

als een ander rookt, moet ik meeroken. dus rookrecht in de horeca = (mee)rookplicht. roken prima, als je je eigen stank bij je houdt (hoe?) en niet je medemens de dood injaagt.

(klap) (klap) (klap) | 28-01-13 | 20:38

-weggejorist-

Naall | 28-01-13 | 10:57

Ik ben kettingroker, maar ik ben blij als ik in een rookvrije trein, bioscoop of kroeg zit. Overal het roken verbieden is voor iedereen het beste. Ook de rookruimten en terrassen, dan is er geen valse concurrentie meer. De paar echte zwaar verslaafden moeten maar aan de nicotinepleisters als ze uitgaan.

klaartje klontje | 28-01-13 | 01:36

Nederland 2015: Recordaantal faillissementen horeca.

First Contact | 27-01-13 | 09:32

@martinned | 27-01-13 | 00:01
Als je veel rookt zie je ze niet eens meer. Je scheurt het accijnszegel kapot, opent de verpakking en pakt of draait een peuk. Weet ik uit ervaring als levende schoorsteen.

lekkurlinx | 27-01-13 | 01:40

@lekkurlinx | 26-01-13 | 22:25

Inderdaad, ik had niet goed zitten lezen in de tekst van het voorstel zelf. Art. 9:

Each unit packet and any outside packaging of tobacco for smoking shall carry combined health warnings. The combined health warnings shall:
(a) be comprised of a text warning listed in Annex I and a corresponding colour photograph specified in the picture library;

(Ik vind die waarschuwingen niet veel boeien, want ze doen toch niks.)

martinned | 27-01-13 | 00:01

@martinned | 26-01-13 | 20:16
Het is inderdaad nog maar een voorstel, maar zoals gebruikelijk lijkt ons landje weer vooraan te willen lopen.
Hoofdstuk 3.2 Labelling and packaging eerste alinea van je bovenste link
'The proposal foresees that combined warnings (picture plus text) of 75% should be displayed on both sides of the packages of tobacco products, presented in rotation.
[...]
Eight Member States have already taken the initiative to make pictorial warnings obligatory in their territories (two will follow in 2013).'

lekkurlinx | 26-01-13 | 22:25

@V®aagTeken | 26-01-13 | 20:16

Goed zo. Goed te zien dat zo nu en dan de VVD zich inderdaad als een liberale partij gedraagt.

martinned | 26-01-13 | 20:18

VVD en PvdA staan lijnrecht tegenover elkaar. De VVD wil dat z'n achterban rustig haar sigaartje kan roken, de betuttelende PVDA weet zeker dat hun achterban tot en met de laatste stemmer gedwongen moet worden te stoppen met roken. De mooiste uitkomst van deze discussie zou zijn, als dit nieuwe verkiezingen oplevert. Dan stemmen alle rokers en oudere Nederlanders op 50 PLUS, omdat iedereen ouder wordt en niet van die betutteling houdt.

V®aagTeken | 26-01-13 | 20:16

@lekkurlinx | 26-01-13 | 19:08

In het voorstel gaat het, voor zover ik zo snel kan zien, alleen maar over tekst: www.europarl.europa.eu/registre/docs_a...

(Er is nog niks aangenomen, zowel Raad als Parlement moeten er nog over stemmen: www.europarl.europa.eu/oeil/popups/fic.... En deze wordt er ook niet zo maar even tussendoor gefrommeld, want de Zweden gaan hierover zeuren, want: Snus. Onze vriend John Dalli is o.a. door dit dossier de mist in gegaan.)

martinned | 26-01-13 | 20:16

@titwawki | 26-01-13 | 18:42
Roken schijnt iets dat we geleerd hebben van de Native Americans/First Nations beter bekend als de indianen. En pas op zijn vroegst in de 16e eeuw. De beste tabakssoorten voor sigaretten hebben ook nog steeds namen die daar aan herinneren. Virginia, Kentucky etc. Niet al het slechts komt uit het oosten. Soms komt het ook uit het westen.
nl.wikipedia.org/wiki/Roken_%28tabak%2...

lekkurlinx | 26-01-13 | 19:15

@martinned | 26-01-13 | 13:47
Er is nog niet gestemd. Het plan moet nog in behandeling genomen volgens de StaatsOmroep. Dus het kan nog wel even gaan duren. Die meerderheid lijkt dus een theoretische meerderheid als er nu gestemd zou worden.
o.a. VVD en PVV lijken het zo te willen houden als het nu is.
Maar we krijgen wel foto's des doods op de pakjes lees ik nu. Conform de, jawel, 'Europese Richtlijn'
nos.nl/artikel/466478-kamer-neigt-naar...

lekkurlinx | 26-01-13 | 19:08

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:16
Lijkt me meer een soort spreiding van risico onder het mom van 'solidariteit'. Iedereen laten betalen, zelfs diegenen die eerder het risico lopen van een watertekort dan van een overstroming, en de verzekeraars maken nog steeds winst, zelfs nadat ze hebben moeten uitkeren. Zoiets.

lekkurlinx | 26-01-13 | 18:57

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:29
Bekend verschijnsel, al vanuit de oudheid: als je een leugen maar vaak genoeg blijft herhalen gaat uiteindelijk iedereen hem geloven.

lekkurlinx | 26-01-13 | 18:50

@Schweinchen Dick | 26-01-13 | 12:23
PvdA (en vroeger de SDAP) heeft een traditie in het willen opvoeden van de arbeider door middel van activiteiten op het gebied algemene ontwikkeling, kunst en cultuur en gezond leven, het zogenaamde 'verheffingsideaal'
Die traditie is de laatste decennia verwaterd maar er komen nog steeds zo hier en daar restanten bovendrijven.

lekkurlinx | 26-01-13 | 18:46

Kwajt simpel. Als morgen de meerderheid besluit dat ze in de kroeg prettig een ander in de bek willen schijten, geven we kroegen dan een schijtvergunning, mits het vloeroppervlak dat toelaat? Welk een lulkoek. Roken is een middeleeuws, middenoosters gebruik. Over honderd jaar wordt er meewarig over gedaan...

titwawki | 26-01-13 | 18:42

Ik vind het een glijdende schaal. Als je de regering zijn gang laat gaan krijgen we straks brieven omdat we teveel toiletpapier gebruiken. Hoe iemand met zijn volle verstand de vrijheden van anderen wil inperken is mij een raadsel(tenzij het gaat om geweld etc natuurlijk). Ik vermoed dat vele van deze mensen bijzonder hypocriet zijn, maar goed, het gaat dan ook om anderen........ voor nu.

Lyssa | 26-01-13 | 18:02

WirMachenMusik | 26-01-13 | 16:54
Ik ken en waardeer het etablissement. Geniet maar van deze on-Nederlandse levenskunst, want ook in D hebben de antirook-fundamentalisten boze plannen!

Aktivist | 26-01-13 | 17:52

Remington.223 | 26-01-13 | 15:10 |
Dit paupertje stopt ter afwisseling van sigaren maar eens 'n piepke van de bedwelmend heerlijk geurende Schneiderwind Vintage Blend die ik woensdag uit Aken meebracht. Nadat ik daar in het grote Spaanse restaurant (vroegere Hauptpostambt), in het volledig bezette rokersgedeelte, samen met twee vrienden/opdrachtgevers (waaronder een secretariële niet-roker) een heerlijke/vruchtbare lunchbrainstorming had. Uiteraard met 'n lekkere Dominicaanse panatella (ook van Schneiderwind) als opwarmer en 'n corona als apretje bij de antiqua.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 16:54

2 keer per ongeluk een cafe binnen gelopen waar ik niet mocht roken en heb er ook geen probleem van gemaakt en dus snel mijn biertje leeg gedronken en het grand-cafe naast die kroeg binnen gelopen waar wel gerookt mocht worden. Rookvrij cafe blij want bij hem zijn geen roken (en geen klanten) Grand-cafe blij want daar kon het personeel het niet bij houden zo druk het er was en ik blij want kon gewoon doen wat ik graag doe zonder dat andere mijn er op aanspraken. Geef ondernemers toch gewoon de ruimte om hun eigen doelgroep te kiezen dmv stickers op de deur. Oh ja, straks komt dat nieuwe alcohol beleid waardoor ze een hele grote groep stappers de iligaliteit in jagen. Hebben ze daar in Den-Haag nou echt niets beters te doen dan proberen van Nederland oud Rusland te maken?

mente aperta | 26-01-13 | 16:33

Ik ben pas tegen een rookverbod als we ook een verbod hebben op medicijnenverstrekking aan (ex-) rokers met longkanker. Dat kost (de belastingbetaler) namelijk een zooi geld...
Grof_Vuil | 26-01-13

Neem je in die vergelijking ook mee de accijns en het feit dat longkanker helemaal niet veroorzaakt hoeft te worden door roken? Neem aan dat je weet dat er mensen zijn die volcontinu een peuk op de lip worden 100 worden en mensen die volgens alle huidige normen gezond leven doodgaan aan longkanker op hun 30e? En hoe ver ga je dit doortrekken? Ga je ook geen hulp meer verleden aan mensen die in het verleden eens een keer flink gefeest hebben en later leverproblemen krijgen? Want zo'n wereld wil je blijkbaar hebben.

Kampfhund | 26-01-13 | 16:02

Ik rook al jaren niet meer maar dat depressieve halfbakken hypocriete gezeik rondom die rookverboden moet maar eens dood.
Vrij land, maar dan wel binnen de strakke kaders van de gezondheidsmaffia en anti-keuze gestapo. Oftewel leven zoals het je opgedragen word.

Flikkert op.

Mensen roken nou eenmaal in kroegen, grotere kroegen kunnen zich nou eenmaal een rookruimte veroorloven en daarmee zijn de kleinere kroegen per definitie de lul bij een algeheel rookverbod dat ze opgedrongen krijgen ook al rookt iedereen inclusief de eigenaar/barman. Er is bijzonder weinig mis met de constructie waarin het rookbeleid niet voor 100% bepaald word door de staat maar dat realiteitszin er ook nog wat mee uit te staan heeft. Waarom moet dat nou weer persé stuk.
Alles moet marktwerking maar dit dan weer net niet. Ga je bezighouden met het runnen van het land in plaats van levens. Doeg.

Kampfhund | 26-01-13 | 15:57

Remington.223 | 26-01-13 | 15:10 | + 1 -
Heb je daar cijfers over? Waar ik me wel aan erger, is van die human-interest shit op TV, waar zwaarlijvige voedselbank-klanten klagen over hun zwarte armoe, en waar je het mobieltje (meestal smartphone) en het pakje shag/sigaretten op tafel ziet liggen.

Aktivist | 26-01-13 | 15:56

Naast het feit dat een rookverbod belachelijk is, is het ook belachelijk dat het gebruiken en in bezit hebben van drug zoals cocaïne, heroïne ook verboden is.
Ik vind dat een ieder moet slikken, snuiven, roken en spuiten wat die wil zolang als die een ander maar niet fysiek beschadigd.
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
Een ieder weet ook wat gezond en ongezond is. Dit kan vandaag de dag eenvoudig worden opgezocht op het internet.
De overheid heeft zich met dit soort zaken niet te bemoeien.
Laat de overheid de economische crisis maar eens oplossen voor zover zij dit kan.

ProAsfalt | 26-01-13 | 15:11

Roken is voor paupers. 90% van de "klanten" van de voedselbank rookt.
I rest my case

Remington.223 | 26-01-13 | 15:10

Nooit ergere types meegemaakt dan die anti-rookbrigade.
Het is ook nooit genoeg hè, bij die zure drammerige zeikerTs.
Je mag al nergens meer roken, maar die paar cafe's waar dat nog wel mag, en waar zijzelf nooit komen, moeten ook
kapodtstuk.

Het mooie is wel dat mensen die zich voortdurend druk maken om hoe anderen leven en anderen hun wil op willen leggen, veel gevoeliger zijn voor stress, dus eerder ziek worden en doodgaan dan mensen die zo nu en dan een sigaretje roken.

En wat een armoe van die partijen die nu weer met dit voorstel komen. Het is gvd crisis en dan kom je met een rookverbod voor de gehele horeca. Wat een visie. Wat een treurnis.

Volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen. Afstraffen dat stelletje nitwits.

La Vie En Rose | 26-01-13 | 15:09

@ Muxje | 26-01-13 | 12:15
Precies is dat (roken op het werk) de reden dat er de horeca niet gerookt dient te worden; die mensen die daar werken hebben recht op een rookvrije werkomgeving.

De luidruchtige pubers in de bioscoop mogen er volgens de huisregels ook best uitgezet worden.

Echter als er 2 of meer mensen in 1 ruimte zijn en de een steekt een sigaret voor ZIJN plezier op, dan hindert hij daarmee de ander. Prima als je wilt roken, maar waarom moet de ander van JOUW plezier 'meegenieten'?

PisFinger | 26-01-13 | 15:08

In 2012 heeft al niemand last meer van de kleine rook kroegen, de kroegbaas rookt, de klanten roken en daarmee doen ze een geweldige bijdrage aan de staatskas middels accijns en btw, kortom een Win-Win situatie. Waar moet een grefo-juffrouw van de CU nu weer de zaak aanslingeren???

John Doorzon | 26-01-13 | 15:06

Ik ben pas tegen een rookverbod als we ook een verbod hebben op medicijnenverstrekking aan (ex-) rokers met longkanker. Dat kost (de belastingbetaler) namelijk een zooi geld...

Grof_Vuil | 26-01-13 | 14:56

Hoera, weer een bedrijfstak om zeep.
-
Zo komt Nederland sterker uit de crisis.

azoturie | 26-01-13 | 14:51

Deze discussie hebben we al gehad, ga iemand anders zijn belastinggeld verspillen maar niet het mijne verdomme! Je wilt echt niet weten wat ik allemaal af loop te dragen voor die aardappelmoeheden die midden in de crisis weer menen hier tijd voor te hebben. Sukkels!

Tinus Trekveer | 26-01-13 | 14:50

@PopperFlopper | 26-01-13 | 14:25
Dat is helemaal waar.
Maar nog altijd liever dat dan een naar de "mooie" thee meurende rubberlaars dragende volbehaarde niet roker te zijn, die zijn eigen spiegelbeeld niet eens begrijpt.

toetanchamon | 26-01-13 | 14:41

@ Van Dikhout | 26-01-13 | 14:14 |

Maarten is diegene gepijpt wordt. Zonder pijp, dat dan weer wel.

Geil Kippetje | 26-01-13 | 14:41

Het mag niet van Brussel. Of het is de schuld van Die Wilders.

Kamervraag | 26-01-13 | 14:41

Zonder verboden valt er niets te rebelleren. Dus ik vind het wel best zo.

Clusterfuck-up | 26-01-13 | 14:28

Dit gaat helemaal niet over roken. Dit is reliegie onder het mom van. De CU zou het liefst kroegen verboden willen zien want poelen des verderfs volgens hun leer. Dat is politiek niet te verkopen en daarom doen ze het stap voor stap. Gelukkig zitten dit soort fundamentalisten in de marge en is er een scheiding tussen staat en kerk... toch?

o)+ | 26-01-13 | 14:28

Als iemand rookt in mijn omgeving ben ik gedwongen weg te gaan omdat anders de rekening gepresenteerd wordt. Kan er dus niet tegen. Elk verbod maakt het derhalve voor mij beter nog te kunnen functioneren.
Rokers zijn inderdaad een zegen voor de schatkist omdat ze ondanks de hoge ziektekosten een netto opbrengst genereren door de hoge accijnzen en het meestal gunstige tijdstip van verscheiden, namelijk als ze net pensioen gaan trekken. Maar de schatkist kan me niet boeien, dat stelletje rovers die wij regering noemen kan de pot op.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 14:25

@Bakito | 26-01-13 | 13:13
En wij hebben last van bakito's die zomaar in het openbaar lopen te reaguren.
Daar hoor je mij toch ook niet over?
En hier op GS rook ik ook gewoon door.
*nog eens een peuk aanfakkelt*

lilluke halve hoan | 26-01-13 | 14:24

Probeer eerst eens een treintje te laten rijden...

van Nazareth | 26-01-13 | 14:22

@Geil Kippetje | 26-01-13 | 13:26 |
Wat schrijf je nou! Maarten pijpen? Wie is Maarten?

Van Dikhout | 26-01-13 | 14:14

Autorijden kan dodelijk zijn, fietsen, alcohol drinken, plofkippen vreten, wandelen, hardlopen, kijken naar bontkraagjes, gepest worden, vliegen, zwemmen, schaatsen, voetballen, grensrechter spelen, op straat lopen, in een ziekenhuis liggen. Er valt nog veel terrein te winnen op het gebied van verbieden.

neemjemoederindemali | 26-01-13 | 14:13

Het lijkt mij wel leuk om ook (voor een tijdje maar, hoor) Tweede Kamerlid te mogen worden. Tja, wat zou ík als eerste verbieden? Nog geen idee, maar het moet toch supergeil zijn om 's avonds tegen je vrouw te kunnen zeggen: 'Kijk schat, dat heb ík geregeld.' Wow!

Van Dikhout | 26-01-13 | 14:12

@mijntweecent | 26-01-13 | 12:05
Ik kan je wél vertellen hoe déze rookert dan zou reageren vriend!
Je volgende biertje zul je dan intraveneus tot je moeten nemen.....
PISVLEK!

lilluke halve hoan | 26-01-13 | 14:07

@Koettoerk: mooi verwoord, helemaal mee eens. De spijker op z'n kop, zou ik zeggen.

pjisonline | 26-01-13 | 14:05

Verboten !
Ze zijn er gek op onze overheid, als burger ben ik kennelijk te stom om zelf uit te maken wat ik doe.
Als de schizofrene overheid de sigaretten verkoop gaat verbieden, dan komen we ergens, meer nee dat kost ze teveel centjes.

Uw Verzekeringsadvis | 26-01-13 | 14:02

Inderdaad weg met de betutteling en het wegnemen van de persoonlijke keuze vrijheid. Zoals in het artikel, dit kan perfect door de markt geregeld worden (zoals de markt alles beter kan als de overheid). Ben erg benieuwd hoeveel dit achterlijke verbod kost om te handhaven.

Tointje | 26-01-13 | 14:01

@lijn5 | 26-01-13 | 13:57

Van mij wel, als ze het maar weten.

martinned | 26-01-13 | 13:58

@Aktivist | 26-01-13 | 13:08 Zou wel 'boeiend' worden als zzp-ers niet aan arbo wetgeving hoeven te voldoen omdat ze 'eigen' baas zijn. Mogen zzp-ers dan ook asbest bewerken?

lijn5 | 26-01-13 | 13:57

Het is gewoon een kwestie van respect en je eigen verantwoordelijkheid nemen. Als ik in een bushokkie sta en iemand komt erbij staan ga ik ff een paar meter verderop staan.

Bovendien hebben veel horeca gelegenheden ook rookruimtes. Ik heb iig een hekel aan regeltjes en verboden.

Zoals met veel onderwerpen en problemen is het feit dat de meeste ouders niet goed opvoeden, en er is een gebrek aan goede rolmodellen. Dus moet je zelf gewoon het voorbeeld geven. Roken moet mogen.

Gewoon je hersens gebruiken en rekening houden met de ander, die niet rookt.

Angelrat | 26-01-13 | 13:57

@mijntweecent | 26-01-13 | 13:18
Ohja weet u wat u overhoud als u uw auto wegdoet.

toetanchamon | 26-01-13 | 13:56

Roken is zelfs voor Amsteldrinkers niet meer cool

geenjagergeenneeger | 26-01-13 | 13:53

@Iknowall | 26-01-13 | 12:50

Hahahaha!!! Italianen laten geen sigaretten in de buurt van hun voedsel, dat klopt, daar hebben ze geen wet voor nodig. Maar verder wordt dat rookverbod net zo vaak genegeerd als gehoorzaamd. Ik heb vaak genoeg iemand onder zo'n bordje zien paffen.

martinned | 26-01-13 | 13:50

@van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 13:24

Zal wel niet mogen. Tenzij je katholiek bent (of hindoe) zijn denkbeeldige opperwezens meestal tegen alle lol.

martinned | 26-01-13 | 13:49

@The Russian | 26-01-13 | 11:18
Man! Heb je wel eens zo'n Cohiba geprobeerd?
Niet te doen , zó zwaar.....

lilluke halve hoan | 26-01-13 | 13:49

@Watapatja | 26-01-13 | 13:41

Hoe heeft de VVD gestemd dan? Deze motie komt van een Christenunie kerel.

martinned | 26-01-13 | 13:48

@hetluis | 26-01-13 | 13:42

Ja, dat vroeg ik me ook al af. "Nipte meerderheid"...

martinned | 26-01-13 | 13:47

@lekkurlinx | 26-01-13 | 11:30
geldt trouwens ook voor brandstof.....

lilluke halve hoan | 26-01-13 | 13:47

Wat een knipperlicht beleid..
En wat is het probleem? Waarom zou je niet mogen roken maar wel mogen drinken in een cafe?
Wat levert voor de maatschappij de meeste problemen op? Het roken of het drinken??
Voor mij de zou de gezelligheid verdwijnen in het éénmans cafe waar ik kom.
Zou de volgende stap van de overheid het aan banden leggen van drank in een cafe zijn? Dat zou een logische stap kunnen zijn. Roken is schadelijk maar drinken ook.

vrp | 26-01-13 | 13:46

ik lees overigens nergens waaruit de kamermeerderheid bestaat

hetluis | 26-01-13 | 13:42

En de liberalen weten niet meer wat liberaal betekent. Als er behoefte was aan rookvrije cafes had de marktwerking dit wel ingevuld.

Watapatja | 26-01-13 | 13:41

Geil Kippetje | 26-01-13 | 13:26: d'r is ook ergens een studie online welke concludeert dat er net zoveel mensen ziek worden van diesel damp dan van roken maar die vind ik even niet.
www.dailymail.co.uk/health/article-215...

Niet zo gek dat dat erbij wordt gehaald in een topic als dit.

sufkut | 26-01-13 | 13:41

@van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 13:24
Dat je roken met 1 O schrijft.

toetanchamon | 26-01-13 | 13:35

@mijntweecent | 26-01-13 | 13:18
Het maakt niet uit wat je toepast aan een verbranding (motor) Het is een utopie te denken dat de auto daar schoner van is geworden als het afvalproduct in het voertuig worden opgeslagen. Het is de schijn die u een beter gevoel geeft, terwijl er niets verbetert is, verbranding geeft afval.

Voor mij heeft het geen zin om er een ander land bij te halen in deze discussie, weet u hoeveel niet rokers ieder jaar een roker doodrijden met hun auto.

toetanchamon | 26-01-13 | 13:34

Maar goed, een ESM a la 40 Miljard startbedrag met gerede kans op veel meer wordt door de Tweede Kamer er in een namiddag doorheen gejast terwijl dit verbod al een veelvoud aan debatten en mediaaandacht krijgt. Hoezo is dit land ziek?
.
Ik denk dat de levensverwachting van een gemiddelde roker die van deze staat der Nederlanden ruimschoots overtreft....

Parel van het Zuiden | 26-01-13 | 13:34

WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:20 |
Voor wie mij op dit reaguursel al of niet daadwerkelijk gemind heeft en nog op zoek is naar weekend-literatuur raad ik als toelichting 'Atlas Shrugged' aan. Ook als meteen te downloaden ebook verkrijgbaar. Wel wat dik voor één weekend, maar op z'n minst net zoveel moeite waard als 1984, Animal Farm en Brave New World.
Daarin staan de maatschappelijke ziekteverschijnselen van nù als een prachtige literaire profetie beschreven. De verbodsmanie en onderliggende motivaties zijn daarin duidelijk als een van de symptomen te herkennen.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 13:33

kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:09 |
Ja joh? Zelfs Singapore heeft meer persoonlijke vrijheden dan Nederland? Nou volgens mij hebben ze in 2000 bepaalt dat ze geen tabak meer verkopen aan iemand die na 2000 is geboren en het land zo langzaam geheel tabak-vrij willen maken. Daarnaast is kauwgom al geheel verboden.

VetteMoorkop | 26-01-13 | 13:33

Betekent dat dat Amerika een eng en onvrij land is?
mijntweecent | 26-01-13 | 13:18 | + 0

volgens mij kom je er bijna nooit, maar in Nevada bijvoorbeeld, mag je nog gewoon overal roken hoor!

m.rotten | 26-01-13 | 13:31

Is hier al over gestemd? Als ik het goed lees niet. Ik wou namelijk wel graag weten welke partijen hier voor zijn. ("nipte meerderheid" = geen VVD? Toch? Mag ik hopen?)

martinned | 26-01-13 | 13:30

@mijntweecent | 26-01-13 | 13:18 |

Het stukje Amerika waar Bloomberg over gaat begint in ieder geval wel aardig eng en onvrij te worden. Het is ook een uitstekend voorbeeld van de glijdende schaal die dit soort verboden introduceert. Eerst roken en ik meen nu al eten en drinken. Laat die man nog even zitten en hij gaat bepalen wie met wie omgaat. Sommige relaties pakken nou eenmaal giftig uit, niet waar.
.
Waarmee ik wil zeggen. Als u zelf uw leven wilt blijven inrichten, bemoeit u zich dan ook niet met andermans leven. De overheid inschakelen om uw bemoeizucht te bevredigen kost u uiteindelijk ook wat.

Parel van het Zuiden | 26-01-13 | 13:28

@ mijntweecent | 26-01-13 | 13:11 | klopt als een bus. Ik had/heb die ervaring ook, sinds ik een aantal jaren geleden ook stopte. Maar het inzicht en de wil om te stoppen komt niet bij iedereen aan, soit. Als een ander wil blijven roken, prima. Dat is de keuze die men nu nog heeft.

Enne.. ik zag dat de uitlaatgassen ook weer voorbij kwamen in deze non-discussie. Die zijn ook slecht ja. Misschien verklaart dat waarom niemand met zijn bek aan een uitlaat hangt :-P Je zou meteen de pijp(!) aan Maarten geven.

Geil Kippetje | 26-01-13 | 13:26

Er mee stoppen is het makkelijkste.....

swassannuf | 26-01-13 | 13:26

@Kaas de Vies | 26-01-13 | 11:06

Ik ben tegen rookverbod. Baas in eigen kroeg!

Beetje off-topic, maar OK: Ik ben voor een strenge controle van de Tweede Kamer op wat Nederland allemaal uitspookt in de raad. Als de kamer dat niet in de gaten houdt, werkt het systeem niet goed. Alle lijntjes uiteindelijk terug naar de kiezer.

martinned | 26-01-13 | 13:26

dit is echt van dat nieuws waar je behoefte aan hebt na een week en vorig weekend hard werken. Alles wat je niet mag. Te weinig bewegen is net zo dodelijk als roken maar ik heb wel 7 dagen op m'n reet kunnen zitten vanwege werk. Ik word zo moe van betutteling in een weekend als dit. Dat ik eens tijd heb om wat te koken en zo.

sufkut | 26-01-13 | 13:25

Wat zegt alla eigenlijk over het rooken.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 13:24

@(c)ZWITSUL | 26-01-13 | 11:12
Alles op zijn tijd,.... alles op zijn tijd.

miko | 26-01-13 | 13:22

Rooken veroorzaakt grote overlast voor de omgeving.
Die omgeving dient dan beperkt te zijn tot de persoonlijke priveruimte.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 13:20

Bakito | 26-01-13 | 13:13 |
De openbare ruimte die door kroegen wordt ingenomen is groot genoeg om een tijdelijke fysieke scheiding tussen rokers en niet-rokers met gemak mogelijk te maken. Zo eenvoudig is het ook.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 13:19

Parel van het Zuiden | 26-01-13 | 13:14 Er is altijd nog Geenstijl. Binnenkort filmpjes van rokende mensen zonder geblurd gezicht.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:18

toetanchamon | 26-01-13 | 13:12
Het is een utopie te denken dat je met zoveel miljoen mensen op zo'n klein gebied geen gezondheidheidsrisico's loopt, op welk vlak dan ook. Wat je wel kunt doen is een voortdurend afweging maken tussen de gezondheidsschade en kosten. We staan nu eenmaal in de file, maar we hebben tegelijkertijd wel veel schonere auto's dan 30 jaar geleden. Maar we kunnen moeilijk het autorijden verbieden, zoals we ook de kroeg niet hoeven te verbieden.
.
Een rookverbod kost niets, alle openbare gebouwen zijn rookvrij, maar waarom in hemelsnaam kroegen dan niet? moet worden. We hoeven de kroeg toch niet te verbieden? In New York zijn er parken en stranden waar je niet mag roken? Betekent dat dat Amerika een eng en onvrij land is?

mijntweecent | 26-01-13 | 13:18

Zolang er auto zijn die 1 op 3 rijden, is de discussie om roken te verbieden echt kansloos. zo'n auto (1 op 3) brengt qua rook op 1 dag (200 km) meer troep in de omgeving van de niet roker dan 1 roker in zijn hele leven.

toetanchamon | 26-01-13 | 13:18

Hoewel er verschillende principiële redenen zijn om zo'n verbod niet te moeten willen, ik noem even een overheid die zich bemoeit met iemands levensstijl of ondernemersruimte, wijs ik even op het praktische aspect van handhaving. Deze overheid is nu al niet in staat kerntaken als veiligheid en rechtsorde te handhaven. Vanuit de praktijk is bijvoorbeeld al duidelijk dat politie zonder dit verbod al niet verder komt dan wat verkeershandhaving terwijl de straten, wijken, en winkeliers worden overspoeld door criminaliteit. Ja zeg, laten we deze onmachtige politie opzadelen met nog meer handhavingstaken...

Parel van het Zuiden | 26-01-13 | 13:14

@WirMachenMusik | 26-01-13 | 13:11
Je haalt er van alles bij. Anderen hebben er simpelweg last van als jij in het openbaar rookt.

Sometimes a cigar is just a cigar.

Bakito | 26-01-13 | 13:13

@mijntweecent | 26-01-13 | 12:58
Klaagt u ook dat andere met uw gezondheid spelen als u in de file staat, daar hoor ik anti rokers ook niet over.
Of zou het zijn dat de anti roker daar helemaal niet bij stilstaat, of dat juist dat u niet uitkomt omdat u verslaaft bent aan uw voertuig, tenslotte probeert u mij te overtuigen dat het voor mij zoveel beter is om te stoppen, maar u staat zelf wel in de file, die bijdraagt aan een grotere vervuiling dan dat rokers doen?

toetanchamon | 26-01-13 | 13:12

Als de onsterfelijk gezonde niet roker naar een drukke kroeg gaat moet hij tolereren;
 
Zweetlucht, bierlucht, dronken luidruchtige mensen, z'n schoenen in de pis op de WC, hoge horeca prijzen, harde muziek, porrende ellebogen, lang wachten op bediening etc etc.
 
Maar die peuk van je buurman, dat is de druppel natuurlijk...

Aszeran | 26-01-13 | 13:11

Bakito | 26-01-13 | 13:00 |
Mijn verslavingen zijn gewoon oppervlakte-instincten waar ik aan toegeef. Maar ik vind ook wel eens mensen onbestemd onsympathiek. Door introspectie kan ik dat dan vaak herleiden tot afgunst. Omdat ze iets hebben wat ik niet heb maar onbewust wel graag zou willen hebben.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 13:11

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:07
Ik heb inderdaad gerookt, en niet te zuinig. Ik wil roken niet verbieden, alleen vind ik een rookvrije kroeg volstrekt normaal. Dat vond ik ook toen ik wel rookte.
.
Het werd hier al eerder geschreven, het is een feit dat je pas merkt hoe vies het is als je gestopt bent. Die geur die mensen meedragen is echt ronduit goor. Dat ga je pas merken als je neus weer een beetje gaat functioneren. En dat is weer het gevolg van het stoppen.

mijntweecent | 26-01-13 | 13:11

Angelrat | 26-01-13 | 13:01
Dat is heel mooi van jou. Deden alle rokers dat maar.

Peter_K | 26-01-13 | 13:10

@necrosis | 26-01-13 | 12:17
Die had ik wel in mijn plemp van lekkurlinx | 26-01-13 | 12:11 |
Maar hier is hij nog een keer: nl.wikipedia.org/wiki/Accijns#Opbrengs...
In totaal zo'n kleine 12 miljard voor dit jaar

lekkurlinx | 26-01-13 | 13:10

binnenkort verboden te kussen en te wippen met elkaar en verplicht voor vrouwen een lange rok te dragen en voor 20.00 uur thuis zijn om 20.01 wordt je doodgeknuppeld als je op straat loopt nederland anno 2013 leuker kunnen we het niet maken.

ed59642733 | 26-01-13 | 13:10

Finn | 26-01-13 | 13:06 De kroegbaas moet dat handhaven. Zonder opsporingsbevoegdheid en bezoldiging.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:09

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:04
Precies, roken in een openbare ruimte is als een azan in een seculiere woonwijk.

Bakito | 26-01-13 | 13:08

lijn5 | 26-01-13 | 13:01
Je wil het ook niet begrijpen, hè! Het rookbeleid in de horeca is volgens de hoge raad gebaseerd op het beschermen van WERKNEMERS tegen het werken in een ongezonde/kankerverwekkende omgeving. Dus als een kroegbaas geen personeel heeft en besluit dat er in ZIJN EIGEN zaak gerookt mag worden, vind ik dat volstrekt legitiem. Maar een volksvertegenwoordiging die het volk niet vertrouwt dat ze zeggen te vertegenwoordigen, mikt op verbieden in plaats van op keuzevrijheid!

Aktivist | 26-01-13 | 13:08

mijntweecent | 26-01-13 | 13:03 Jij hebt ooit wel gerookt hè?

Niet-meer-rokers zijn de meest fanatieke rookverbieders.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:07

Zouden ze met deze regelgeving niet gewoon weer een reden geven voor de politie om mensen lastig te vallen en op te treden zodat ze geen echte misdaden hoeven op te lossen. Handhaven alleen al kost bakken met geld.

Finn | 26-01-13 | 13:06

Niet-rokers die dwingend hun wil willen opleggen aan rokers terwijl rokers niet zeggen dat niet-rokers maar moeten gaan roken.

Zie het verschil.

Zie ook de overeenkomst gelovige en ongelovige in de islam.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:04

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:00
Verschil is dat ik de pacifistische benadering van andersdenkenden aanhangig ben. Ik vind niet dat we in bepaalde gevallen met geweld de rokers tot stoppen moeten dwingen. Dat is me een brug te ver.

mijntweecent | 26-01-13 | 13:03

Het is het CDA dat op onbijbelse wijze wraak neemt op de voormalige regeringspartners.

Schoorsteenveger | 26-01-13 | 13:01

@Aktivist | 26-01-13 | 12:57 Je laat dan toch toe dat de werkers in de horeca in een kankerverwekkende omgeving net als in een asbestfabriek.

lijn5 | 26-01-13 | 13:01

@Peter_K: alcohol minder ergerlijk? Daar valt over te twisten. Ik rook en hou rekening met anderen die niet roken.

Geven en nemen.

Angelrat | 26-01-13 | 13:01

Ik durf te wedden dat Johnny Quid nog niet gequid is met roken.

snotferatu | 26-01-13 | 13:00

mijntweecent | 26-01-13 | 12:58 Je predikt stoppen met roken zoals een imam de islam.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 13:00

@WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:57
Hoe verklaar jij al jouw verslavingen dan vanuit de dieptepsychologie?

Bakito | 26-01-13 | 13:00

@WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:57
Hoe verklaar jij al jouw verslavingen dan vanuit de dieptepsychologie?

Bakito | 26-01-13 | 13:00

Feit blijft dat je door het belachelijk hoog aantal verkoop punten niet aan te pakken het roken blijft stimuleren. En er zijn al tabakswinkels. Shell, Albert Heijn verkopen sigaretten maar ze hoeven van hun winsten maar 3% belasting te betalen. Ik heb niets tegen roken of rokers maar wel tegen hypocriete regelgeving.

Finn | 26-01-13 | 13:00

@sjipsknip | 26-01-13 | 12:46 | Zowel bij asbest, verf roken in horeca, zware cementzakken, noem maar op, gaat het bij de overheid om de verdediging van de gezondheid van de arbeiders, gewoon ARBO wetgeving dus.

lijn5 | 26-01-13 | 13:00

toetanchamon | 26-01-13 | 12:50
Ik ga niet met u in discussie. Maar laat het los, Loslaten. Laat. Het. Los. Stop met roken, vandaag. Er gaat een wereld voor u open.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:58

*hypocriete (typo)

Angelrat | 26-01-13 | 12:57

Roken is HELEMAAL NIET cool.

Roken stinkt, en heeft veel hinder voor mensen die niet roken.

Alcohol kan ook slecht zijn, maar over het algemeen minder ergerlijk voor de directe omgeving. Dient desalniettemin als enige toegestane drug wel veilig ingekapseld te worden uiteraard.

Peter_K | 26-01-13 | 12:57

Mensen kunnen afstemmen met hun voeten of ze al dan niet naar een rokers- of rookvrij café gaan. Ik persoonlijk ga nog regelmatig naar rokerscafé's, maar vanwege de rookconcentratie blijf ik wel niet meer zo lang als vroeger, toen ik nog rookte. Ook ga ik vaker uit naar niet-rokerscafé's. Maar dat is maar een voorbeeld van hoe ik met mijn keuzevrijheid omga. Het grote probleem is dat hatelijke godsdienstwaanzinnigen met een zendingscomplex zoals cristenunie-teef Carla Dik-Faber mij en anderen die keuzevrijheid wil ontnemen! En dat vind ik persoonlijk veel verwerpelijker dan naar rook stinkende kleren (wasmachine?) of haren (shampoo?)!!!!!!

Aktivist | 26-01-13 | 12:57

Bakito | 26-01-13 | 12:46
Raar argument? Misschien voor wie nooit van dieptepsychologie heeft gehoord, ja.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:57

Idd zie ik veel meer in horeca voor niet-rokers. Ipv dingen te verbieden heb je dan een alternatief.

Die hyupocriete regeltjes-cultuur begint me langzamerhand volledig de strot uit te hangen.

Angelrat | 26-01-13 | 12:57

Harry Turtle | 26-01-13 | 12:44
Precies. En of het nu gaat om reliegekkies of rokers, diep van binnen weten ze dat je gelijk hebt en dat er simpelweg enorm veel angst zit. Angst om iets los te laten. Angst om te zeggen: 'dag Jezus, dag Allah, ik heb u niet nodig. Dag sigaret, ik heb jou niet nodig als vriend'. Het gaat om loslaten. En dat vind ik zo zielig. Ik kan nu even heel emotioneel worden: help de roker, maar jaag hem niet tegen je in he tharnas.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:56

In dit dorpscentrum zijn twee kroegen, één rookvrij en één waar je mag roken. Allebei elk weekend tjokvol. Klandizie beurtelings in de ene dan de andere kroeg. Vrijheid blijheid en niemand die loopt te zeiken...

Dehondzijnbaas | 26-01-13 | 12:52

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:20
Je hebt een punt, maar laat me nou even.

toetanchamon | 26-01-13 | 12:51

Zo fel tegen alcohol als dhr. Quid is, zo fel voor is hij wat betreft roken. Zo verslaving doet rare dingen met je, dunkt mij.

Geil Kippetje | 26-01-13 | 12:50

Het is gewoon een kwestie van wennen.
Lang geleden mocht je eigenlijk overal roken, in de bioscoop, de trein, bus, tram en vliegtuig. Dat werd op een gegeven moment verboden en dat vindt iedereen nu toch wel vrij normaal. Later kwam het rookverbod op de werkvloer, ook daar is vrijwel iedereen aan gewend.
Nu dan eindelijk de horeca. In Italië bijvoorbeeld zijn ze daar al lang aan gewend. Niets aan de hand, misschien gaan er een paar zaakjes failliet, so what?
Heeft niets met beperking van keuzevrijheid te maken, je hoeft als roker niet naar de horeca, toch?

Iknowall | 26-01-13 | 12:50

@mijntweecent | 26-01-13 | 12:22
U als niet roker, gooit het op stank en gezondheid.
U als niet roker, wijst graag andere op gevaren maar kent de gevaren van het leven niet.
U als niet roker, heeft al een vooringenomen houding dat alles wat een roker zeg uit zijn verband te trekken.
U als niet roker, reist met auto/bus/trein/vliegtuig, gebruikt stroom en eet gerookt vlees en vis.
Allemaal producten die roken en zoals u beweert slecht voor uw gezondheid.

Heel kort door de bocht een niet roker zal uit principe nooit door een ambulance willen worden opgehaald. Dat ding rookt namelijk of heeft u op dat gebied van roken ineens geen principes........... Ik was er al bang voor.

toetanchamon | 26-01-13 | 12:50

@WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:42
Het lijkt me sterk dat iemand jaloers is op een nicotine-verslaafde. Raar argument.

Bakito | 26-01-13 | 12:46

@ lijn5 | 26-01-13 | 12:35 | + 0 -

Ok duidelijk, ik snap nu het punt wat u wilt maken maar vind toch dat uw asbest analogie spaak gaat op een aantal andere aspecten en daardoor ongelukkig gekozen is.

sjipsknip | 26-01-13 | 12:46

Als ze nou eens een verbod op de verkoop van sigaretten zouden instellen bij pompstations (want brandgevaar), supermarkten (want bij de kassa), en snackbars (want vet is al slecht) zouden instellen, en dan de verkoop van sigaretten exclusief aan kroegen en coffeehops zouden gunnen, dan wordt er tenminste weer voor de gezelligheid gerookt en niet om de verslaving te onderhouden. Maar dat zou te logisch zijn. Liever overal blijven verkopen het dan gebruiken om net te doen alsof het je om de gezondheid van de mensen te doen is. En maar geld binneharken ermee. Dat alleen al is om ziek van te worden.

Finn | 26-01-13 | 12:46

Ondanks het ordinaire geroeptoeter hier, vind ik het een helemaal perfect idee. Voer maar in. In veel landen al jaren het geval en werkt daar ook prima. Geen gore kleding meer, geen gratis [email protected], geen ogen die door de droogte bijna uit je kop vallen, geen vroegtijdige astma en ook weer volledig zicht. Ook handhaven dan. Geen anarchistisch geneuzel meer tolereren. Beetje a la de gemiddelde krakert dwarsgaan liggen bij je lokale dranklokaal. Armoedig.

de Voorzittert | 26-01-13 | 12:45

@ mijntweecent | 26-01-13 | 12:37
Inderdaad, meestal werkt op vriendelijke wijze met een glimlach hun dwangmatige verslaving belachelijk maken beter. Als je er hard tegen in gaat is het alsof je discussieert met een stel reli-idioten

Harry Turtle | 26-01-13 | 12:44

En ondertussen loopt Nederland te sjoemelen met de fijnstof normen, ja "in het kader van gezondheid" terwijl die zelfde onbenullen toestaan dat dagelijks in NL fijnstof normen lokaal worden overtreden op veel verschillende locaties.

JJ_PP | 26-01-13 | 12:44

Vrijheid om jezelf te vergiftigen, geeft niet de vrijheid om anderen ongevraagd mee te vergiftigen.

KropjeSla | 26-01-13 | 12:43

Politiek en overheid. Er is geen enkel aards verschijnsel of persoonmens te benoemen dat zo vaak mag facepalm-falen maar tegelijkertijd toch nog steeds zijn status quo behoudt. Ondanks hun onmetelijke trackrecord van blunders, weten ze al eeuwen te surviven en zich boven de burger te verheffen die hen mogelijk maakt, betaalt en handhaaft. Uniek fenomeen. Als je de Haagse overheid zou privatiseren, zou dit megabedrijf binnen een jaar failliet zijn wegens wanbeleid en het leveren van slechte ondeugdelijke produkten of diensten.

Misschien moet er eens een TweedeKamer Verbod komen. Peggolt en Samson die een sms krijgt: u doet niet nu meer ter zake en bent gediskwalificeert, kom maar efkes wisselen Pietertje. We zitten in een tijdsperiode waarin de ene na de andere fuckup uit Den Haag zich in hoog tempo opstapeld. Van Euro en wietpas naar Fyra. Van EU tot rookverbod. Van Betuwelijn en JSF naar massaal falende privatisering van allerlei sectoren. Van Griek-sidie naar graai-banken die gratiez aan het staats infuus mochten om te overleven om vervolgens door te gaan met pootuitdraaien. Aan vier dure oorlogen meegedaan in 2 decennia tijd, maar in de Balkan, Irak, Afghanistan en Libie werd geen eclatante hollandsche succesgeschiedenis geschreven, flush die miljarden maar door. De lijst is oneindig, daar waar de overheid zich heeft bemoeid.

En dat zijn dan enkele zaken waar ze iets besloten hebben wat ze niet hadden moeten doen. Als je erbij gaat optellen wat ze achterwege hebben gelaten waar ze juist wel hadden moeten optreden komen ze er nog belabberder op te staan. Niet inspelen op de elkende van immigratie met alle gevolgen van dien, niet inspelen op de vastgoedbubbel waar je nog heel lang last van hebt, geen sturing geven aan falend rechtsysteem en justitieel apparaat, kostenplaatje zorgsector uit de klauwen laten schieten, en vul maar aan. Ik kan me uit ideologisch en maatschappelijk perspectief niet voorstellen dat een land het zonder bestuur of overheid kan doen, maar je gaat zo onderhand denken dat je beter af bent zonder ze. 1 ding weet ik zeker. Als de burger collectief aan de knoppen had gezeten van landsbestuur, waren we nu schatrijk in de Staatskas geweest omdat 90% van alle hierboven genoemde faalaankopen of flopprojecten nooit op goedkeuring hadden kunnen rekenen. En was die tsunami aan kapodtbezuinigen die nu aan de gang is nvt.

Koettoerk | 26-01-13 | 12:43

Bakito | 26-01-13 | 12:22 |
Hoor je mij niet ontkennen, maar ik bedoel hier een mentale ziekte, iets met afgunst.
En verslaafd ben ik aan heel veel: aan lekker eten, dagelijks 'n speciaal biertje, neuken, Porsche, hardlopen, musiceren, lezen, reaguren en enkele sigaren per dag als ik daar zin in heb.
Moest ik gedwongen worden een van die verslavingen op te geven zou ik voor de sigaren kiezen. De minst sterke verslaving dus.

WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:42

Kun ze meteen ook een Volksreferendum II inzake de EU meenemen. Lijkt me een beetje belangrijker.

ad melkert | 26-01-13 | 12:42

Nee Quid roken is helemaal niet cool. Je krijgt er kanker van. Er zijn zoveel landen waar al jaren niet meer in openbare ruimten gerookt mag worden. Nederland loopt echt achter wat dat betreft.

zooishettoch | 26-01-13 | 12:41

Een smerige en vaak dodelijke hobby is het. Dat het verboden is in openbare ruimtes enz vind ik niet meer dan normaal. Ik hoef toch niet in de rook van een ander te zitten?
Of sommige buurtkroegjes toch asbakken op de bar hebben staan maakt me niet uit. Zolang restaurants en openbare gelegenheden maar rookvrij zijn( bioscopen/treinenz)

irma zonderboezem | 26-01-13 | 12:38

Overigens vind ik een andere benadering van rokers wel gepast. Het is tegenwoordig allemaal zo vijandig, terwijl wij niet-rokers eigenlijk medelijden moeten tonen. Niet gelijk roepen van 'het mag niet meer', maar eerder deze mensen steunen in hun onverkwikkelijke strijd met zichzelf en het kkstaafje. Koop eens een pakje voor een roker wanneer je in de kroeg staat. Benader hem vriendelijk, sla wellicht een arm om hem/haar heen en toon het pakje. ' Hier, voor jou, maar wel lekker buiten staan he'. Ik denk dat dat beter werkt.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:37

Zolang er honderdduizenden verkooppunten zijn toegestaan om de rookverslaving ook voor jongeren toegankelijk te houden blijft het hypocriete symboolpolitiek, net als het beleid voor coffeeshops en de zogenaamde war on drugs. De overheid bemoeit zich graag met wat u wel of niet mag doen, waar u dat wel of niet mag doen, maar eigenlijk verergert ze daarmee de problematiek en de overlast voor iedereen en is ze zelf ondertussen de enige die er bergen met geld binnentrekt. Gewoon, omdat het kan.

Finn | 26-01-13 | 12:35

@sjipsknip | 26-01-13 | 12:27 Het voorbeeld over asbest is correct omdat een werker in de horeca werkt, als er gerookt wordt, in een kankerverwekkende omgeving net als vroeger de arbeiders in de asbest. Het gaat bij het rookverbod niet om de rokers, maar om de kankerverwekkende omgeving van de horeca-arbeider.

lijn5 | 26-01-13 | 12:35

Roken is ook voor losers maar ik bepaal zelf wel of ik me als een loser wil gedragen. Daar heb ik niemand bij nodig..

ren-forrest-ren-e | 26-01-13 | 12:34

Stelletje overtrokken huilieklagers hierboven weer. "Noord-Korea aan de Noordee", "Saudi-Arabië", "zelfs in Singapore mag meer". Watjes! Ga één week in een van die landen wonen en we praten verder. O ja, en als het op veiligheid en aanpak van asociaal gedrag aankomt, dan kan het allemaal niet streng genoeg zijn. Huichelaars! Ben er persoonlijk allerminst rouwig om dat de meeste cafés tegenwoordig niet meer van die rookholen zijn waar je rochelend uitloopt en zelfs je schoenen nog weken naar tabak meuren. Ja, sommige dingen in het leven zijn VERBOTEN. Na und?

GS Bach | 26-01-13 | 12:34

@bennutzat | 26-01-13 | 12:29 |

Ik stel het genuanceerder. Als je bewust de gezondheidsrisico`s aangaat door te gaan roken spoor je niet.

roze_bril | 26-01-13 | 12:34

Maar goed. Ik ben blij dat alle oplossingen voor de grote problemen reeds doorgevoerd werden, zodat er in Den Haag tijd ontstaat voor een Nationale Discussie #2 over het rookverbod.

Jan Passant mk2 | 26-01-13 | 12:31

chilli palmer | 26-01-13 | 12:27 En toch vindt iedereen dat we in een vrij land wonen.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:29

@lijn5 | 26-01-13 | 12:22 |
Dat ligt iets genuanceerder, omdat een arbeider in een fabriek dat meestal niet voor zijn plezier doet. Maar als je weet van die asbest, en je gaat daar werken, dan spoor je volgens mij niet, evenals dat je een rookcafe opzoekt terwijl je tegen roken bent.

bennutzat | 26-01-13 | 12:29

Roken is niet cool. Het is ongezond en het stinkt. En enige regulering is wel nodig, want 'we lossen het samen op' werkt niet. Dan beloven rokers dat ze iets minder roken, en dan moet je godbetert dankjewel zeggen, terwijl ze je nog steeds in de rook zetten.
Maar met de huidige rookvrijheid in eenmanszaken, kan ik prima leven. Ik ga wel naar een andere kroeg.

bintang | 26-01-13 | 12:29

Nederland-betuttelland. Niet-rokende politici die de rokers van NL hun wil opleggen. Met als gevolg nog meer horeca en werkgelegenheid ter ziele. Zodra de vegetariërs een meerderheid in de Tweede Kamer hebben kunnen de slagers ook hun poorten sluiten. En goed voorbeeld doet goed volgen, dus ook op lokaal niveau steeds meer betuttelende regelgeving. Autovrije binnensteden om het koperspubliek naar Internet te drijven en een mooie rustige binnenstad te creëren met leegstaande winkelpanden als toeristische attractie. Als wethouder (rare K)Wiebes van Amsterdam z'n zin krijgt verdwijnt zelfs beneden-modaal volledig uit die stad om plaats te maken voor de beter-betaalden. Politici hebben de mond vol over werkgelegenheid. In de praktijk is dat echter een rookgordijn om hun falen achter te verbergen. Politici creëren geen banen, die breken de werkgelegenheid stelselmatig af. Nu wordt de resterende horeca weer even betuttelend de nek omgedraaid. De almaar stijgende werkloosheidscijfers spreken ondertussen boekdelen.

V®aagTeken | 26-01-13 | 12:29

En toch, stoppen met roken is een van de beste beslissingen die ik nam vier jaar geleden. Het is echt relaxt om niet meer van nicotine afhankelijk te zijn, en ik kan het elke roker aanraden.

Rest In Privacy | 26-01-13 | 12:28

@ lijn5 | 26-01-13 | 12:22 | + 0 -

Dat laatste moet je tegen die arbeider zeggen die jarenlang vrolijk met asbest gewerkt heeft toen men nog niet wist wat de gevolgen waren. Vindt uw asbestvoorbeeld onfatsoenlijk. Bovendien asbest is tegenwoordig verboden dus er is geen keuzemoment voor die arbeider.

sjipsknip | 26-01-13 | 12:27

In dit land is iets of verplicht of verboden,laat mensen zelf eens keuzes maken. Maak gewoon rookkroegen en nietrookkroegen en je kunt zelf kiezen waar je heen gaat of niet.

chilli palmer | 26-01-13 | 12:27

de honden blaffen... | 26-01-13 | 12:16
Zie hier, dit is een typische opmerking van een verstokte roker. Iemand die eigenlijk zou willen stoppen maar het niet kan. Want geen karakter. Dan ga je dat soort opmerkingen maken.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:26

'Bovendien, als de goedbedoelende overheid echt zo begaan is met de welgesteldheid en de lichamelijke gezondheid van de cafébezoeker en het personeel, moeten ze een algeheel alcoholverbod invoeren. Dat scheelt veel meer doden op jaarbasis dan dit soort infantiele tabakshaat die een middelvinger is voor de vrije keuze van de mens.'
/
Ik ben het zowaar met je eens Sjonnie Kwit.
/
@necrosis | 26-01-13 | 12:17
Kabinet Rutte 2 heeft sowieso geen poten waarop het staat, kabinet Rutte 2 staat op leugens, verraad en die smerige glimlach van maagd Rutte. Wellicht had Ruttere een betere koers gevaren als hij een keer een wijf had geneukt, ipv dit pansy poet socialistische beleid van 'm. Niks kabinet Rutte, het is kabinet Spekman.

Old_Spice | 26-01-13 | 12:24

necrosis | 26-01-13 | 12:22 Drie keer ziek melden wegens een in het weekend opgelopen sportblessure en ik geef ze een sportverbod.

Willen ze dat niet dan geen inkomen bij een sportblessure.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:24

Het bericht is iets genuanceerder. Er is namelijk een kamermeerderheid voor het rookverbod, nl. 77 tegenover 73 zetels. Een zeer krappe meerderheid dus en het is de vraag of als er al een motie komt of deze motie ook wordt uitgevoerd door de regering. Het is in ieder geval m.i. in strijd met een bestendige gedragslijn en het vertrouwensbeginsel, welke een overheid naar haar burgers dient uit te stralen. Mijn oplossing is om kroegen met minder dan 50% eten de vrije keuze te laten of er gerookt mag worden of niet en restaurant die meer dan 50% voedsle heebn wel rookvrij te houden. Verder vind ik dat als de overheid dan zo begaan is met het lot van de meerokende werknemer, ze dan maar een stevige subsidie moet geven op rookafzuiginstallaties. Er is een cafe hier in de stad Groningen `de drie Uiltjes` waar de lucht na reiniging 10% schonen is dan daarvoor, effectiviteit dus van 110%. Verder zou je kroegen die rookvrij willen blijven een fiscaal voordeel kunnen geven ten opzichte van kroegen waar wel gerookt mag worden. Het valt mij sowieso tegen van de PvdA. Ooit een partij voor de arbeider, nu helaas verworden tot een betuttelende regentenpartij, met als achterban slechts ambtenaren en niet westerse allochtonen.

Schweinchen Dick | 26-01-13 | 12:23

@WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:20
Jij vindt longkanker niet iets ziekelijks ?

Bakito | 26-01-13 | 12:22

Ik snap werkelijk niet wat die antirokers nou willen. Als er in een cafe gerookt mag worden, dan ga je daar toch lekker niet naar binnen? En je moet daar zeker niet gaan werken. Vrije keuze heet dat.

Ik snap werkelijk niet wat die anti-asbest fanatici nou willen. Als een arbeider in een fabriek asbest aan het verwerken is, dan ga daar toch lekker niet naar binnen? Vrije keus heet dat.

lijn5 | 26-01-13 | 12:22

@Rimmer | 26-01-13 | 12:17
Puur persoonlijk kan ik je vertellen dat er op mijn werk heel wat mensen langdurig uitvallen wegens het beoefenen van amateursport.
Zullen we dat ook maar flink gaan belasten?

necrosis | 26-01-13 | 12:22

bennutzat | 26-01-13 | 12:13
Onzin, de termen rookcafe/rookvrij cafe zijn enkel ontstaan omdat er een steeds groter worden groep gewoon in frisse lucht een biertje wil pakken. Het is een misvatting dat het uitgangspunt van een kroeg een dikke rookwalm is.
zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:16
De buitenplee met hartje was inderdaad het tussenstation van het hoekje naar de kamer naar een volwaardig toilet :-)
toetanchamon | 26-01-13 | 12:18
Nee? Maar het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Dat is zo'n typische omgekeerde rokersredenatie, zoals rokers ook zo dom kunnen roepen: ' ach, je kan ook vandaag onder een bus terecht komen' om hun ongezonde gedrag te vergoeilijken.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:22

Prima. Roken stinkt. Enzovoort. Toch kan ik een rookverbod niet rijmen in een land dat zich tot voor kort op de borst trommelde over "ons" gedoogbeleid - voor drugs.
Te veel dubbele bodems maakt het niet makkelijk te accepteren voor burgers die geen studie maakten van de Werken en Overwegingen van de Boven Ons Geplaatsten.

Jan Passant mk2 | 26-01-13 | 12:21

@necrosis | 26-01-13 | 12:17
Je kan ook buiten roken.

Koos Buster | 26-01-13 | 12:21

toetanchamon | 26-01-13 | 12:18 Laat maar. Niet in discussie gaan met iemand die nog niet zindelijk is.

Een luiergebod, is dat wat?

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:20

-weggejorist-

WirMachenMusik | 26-01-13 | 12:20

necrosis | 26-01-13 | 12:17 Dan moet ie om hulp vragen bij de andere Eurolanden. Die dat dan financieren uit de opbrengst van tabaksaccijnzen.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:19

@mijntweecent | 26-01-13 | 12:00
Een naar oude natte kranten ruikende niet roker, zo 1 met overal haargroei, dat vind u wel geil?

toetanchamon | 26-01-13 | 12:18

@Koos Buster | 26-01-13 | 12:09
Alcohol en tabak, twee pijlers waar de begroting van Nederland op steunt.
Geen kosten, wel inkomsten.
Als iedereen morgen stopt met roken en drinken en een Prius aanschaft, gaat Nederland failliet.
En dat is geen vrijbrief om te blijven zuipen of roken.
Ik heb even geen linkje paraat over de inkomsten van (verhoogde) accijnzen op benzine, alcohol en tabak, evenals de verhoging van de BTW, maar dat als die inkomsten wegvallen, heeft Rutte geen poot meer om op te staan.

necrosis | 26-01-13 | 12:17

Natuurlijk is het wat betreft prioriteiten stellen en timing misschien ongelukkig, maar zodra de sigaretverslaafden zich aangevallen voelen komt er ook gelijk een hoop onzin uit.

"We betalen belasting" om andere mensen ziek te mogen maken?

"Er is geen bewijs" ondanks dat studies uitwijzen dat kinderen van rokende ouders minder longcapaciteit hebben, vaker astma klachten hebben etc. etc.

"Maar mensen die te veel drinken rijden mensen dood, zijn soms geweldadig" dus het mogen drinken in een cafe is voor rokers een excuus om dronken achter het stuur te gaan zitten?

"Rokers zijn gezellig en dus vinden mensen het niet erg om bij ze in het cafe te zitten" niet rokers zijn gewoon enorm tolerant, en maken er geen probleem van dat ze bij een lopende asbak in de buurt moeten zitten.

Ik ga er maar vanuit dat het de verslaving is die voor deze mensen spreekt, want dit soort argumenten zijn vooral heel erg zielig.

Rimmer | 26-01-13 | 12:17

mijntweecent | 26-01-13 | 12:14 Jij hebt nog nooit van een buitenplee gehoord hè? Zo'n doos met een hartje in de deur gezaagd.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:16

Niet rokers gaan ook dood, allemaal.

de honden blaffen... | 26-01-13 | 12:16

Roken is een domme smerige gewoonte gedaan door domme tokkies. Het stinkt en is bij een eerste keer niet lekker dus het feit dat je er mee doorgaat zegt al genoeg. Het meest zielige is wel de die mafkezen op de longafdeling die aan de zuurstof hangen en vervolgens compleet psychisch dwangmatig buiten gaan staan paffen.

Hellsmurfje | 26-01-13 | 12:15

RichardAnker | 26-01-13 | 12:14 Tegelijk met 130 per uur op de héle A2.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:15

@mijntweecent | 26-01-13 | 11:53
Nee Balkenende, nog steeds niet.

toetanchamon | 26-01-13 | 12:15

@PisFinger 11:49: Ik ga graag naar de bioscoop maar ik erger me verselijk aan al die onrustige kutpubers. Kunnen die niet ergens anders heen? Of zou het zomaar kunnen zijn dat het aan de uitbater van de zaak om de huisregels vast te stellen, en dat wij de keuze hebben om ons daar naar te schikken of ons geld elders uit te geven?

Het gezondheidsargument kan me gestolen worden. Een overheid die zich tot harde taak stelt om mensen gezonder te maken is wat mij betreft buiten haar mandaat getreden. De rol van de overheid hier is een dienstbare: voorlichting, informatie, suggesties, etc. Maar geen wetten... tenzij het resultaat van zo'n wet de nadelen vele malen overtreft (bijv. veiligheidsgordels), of als mensen zich niet aan de nadelige gevolgen kunnen onttrekken (roken op het werk). Bij roken buiten, in de auto of in de kroeg is dat dus niet het geval.

Muxje | 26-01-13 | 12:15

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:12
Vroeger poepten en plasten mensen allemaal in een hoekje van de kamer. Tegenwoordig hebben we daarvoor toiletten bedacht. Ik zie dat simpelweg als een onderdeel van de beschaving. Zoals we over 50 jaar ook glimlachen bij de gedachten dat we 'vroeger' elkaar op ontzettende vieze rooklucht trakteerden.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:14

Goed te horen dat de Nederlandse overheid de volksgezondheid hoger acht dan de belangen van de rooklobby. Roken kun je speciale ruimtes, thuis of gewoon buiten. Deze maatregel is geen betutteling, dat is beschermen van mensen die longproblemen hebben en die ook gewoon eens een avondje in de kroeg willen staan zonder de dag daarna de hele dag ziek op bed te moeten liggen.

arie181818 | 26-01-13 | 12:14

hè hè, een regering die fouten hersteld. Wie had dat gedacht. Beter laat dan nooit. Hopelijk wordt dit zo snel mogelijk ingevoerd.

RichardAnker | 26-01-13 | 12:14

@ Mastermattie | 26-01-13 | 12:10 |
+1

Ik rook zelf maar heb vorig jaar besloten in mijn eigen huis niet meer te roken omdat er huisgenoten zijn die er last van hebben. Ik rook buiten of ga (ging?) gewoon naar het café. Ik vraag mijn huisgenoten niet om naar de buren te gaan. Mijn cafégenoten kunnen naar de rookvrije (en lege) kroeg ernaast gaan.

goedverstaander | 26-01-13 | 12:13

@mijntweecent | 26-01-13 | 12:10 |
Als je een piscafe begint en dat duidelijk maakt, dan is er idd geen wezenljk verschil. Ik denk dat er alleen weinig klanten komen.

bennutzat | 26-01-13 | 12:13

@Fi-ijsko | 26-01-13 | 11:28

Vreemd genoeg hoor ik hier veel minder mensen zeiken op de overheid dan in Nederland.

Biff Eagleburger | 26-01-13 | 12:13

mijntweecent | 26-01-13 | 12:10 De straal urine.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:12

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:05
Ik discrimineer niet op de structuren van een gezicht, wel op het onderhoud.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:11

Voor al die reaguurders hier die melden dat ze gratis mee mogen roken; dat berust op een misverstand:

Wilt u uw NAW-gegevens even posten, dan kan ik de rekeningen vast gaan opmaken.

goedverstaander | 26-01-13 | 12:10

Hesselbollah | 26-01-13 | 11:53 | + -1 -
Jah hoor, ik heb astma, als iemand naast mij gaat roken dan stik ik bijna. Maar ik zal wel die eenling zijn.

Maar goed, in mijn huis maak ik de regels, bij mij geldt: binnen wordt niet gerookt, wil je een peuk opsteken, dan kan dat op het dakterras.

Iedereen die hier komt, die houdt daar rekening mee.
Ik wil niet die ongezellige niet-roker zijn, ik ga alleen kapot vanwege m'n astma, so be it!

Mastermattie | 26-01-13 | 12:10

Toch jammer, het altijd gezond paranoide GS raakt steeds meer het spoor bijster.
Klimaat: zoek het grote geld, zit ECHT niet bij de klimaatgekkies maar bij de olie.
Roken: zoek het grote geld, zit ECHT niet bij de anti-rookgekkies maar bij de tabaksindustrie.

Kortom: follow the money, door wie wordt GS gesponsord?!

Fokke (zonder Sukke) | 26-01-13 | 12:10

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:06
Of jij mij nu trakteert op een ontzettend vieze ongezonde lucht, of dat ik jou trakteer op een ferme straal urine, wat is het wezenlijke verschil?

mijntweecent | 26-01-13 | 12:10

"Kroegen waar je niet mag roken. Staan gewoon naast de kroegen waar je wel mag roken."

En dan denk je dat je in zo'n niet rokerskroeg zit lekker schone lucht in te ademen, zetten ze daar vervolgens ook doodleuk de asbakken op tafel.

Het argument dat kroegen over de kop gaan vanwege een rookverbod is al een ongeldig argument gebleken in Ierland.

Koos Buster | 26-01-13 | 12:09

bennutzat | 26-01-13 | 12:07 De meeste cafés hebben gehoor gegeven aan het feit dat er dan een aparte ruimte voor moest worden gebouwd.

Dat is nog niet zo lang geleden, die investering is nog lang niet terugverdiend.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:08

Ik snap werkelijk niet wat die antirokers nou willen. Als er in een cafe gerookt mag worden, dan ga je daar toch lekker niet naar binnen? En je moet daar zeker niet gaan werken. Vrije keuze heet dat.

bennutzat | 26-01-13 | 12:07

mijntweecent | 26-01-13 | 12:05 Dat is raar. En het heeft niets met roken te maken.

Jij bent gewoon gestoord hè?

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:06

mijntweecent | 26-01-13 | 12:00 Dus jij discrimineert op uiterlijk?

Want je ziet iets en dan ga je er maar van uit dat het van het roken komt.

Een mens heeft zichzelf niet gemaakt hè?

zeg maar jansen | 26-01-13 | 12:05

PisFinger | 26-01-13 | 12:03
Ik denk dat ik eens ga kijken hoe een roker reageert als ik in de kroeg ineens een straal urine tegen hem aanspuit.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:05

Het maakt mij niets uit. Maar ik word doodziek van het GROTE verbieden dat NL in zijn greep heeft. De zinloze en zielloze symboolpolitiek. En NOOIT doen wat écht belangrijk is. Wanneer gaan onze beroerde politiekers nou eens achter die EU-documenten aan, die niemand mag zien. Zorg eens voor meer transparantie ipv wéér een verbod.

Hans Hillen | 26-01-13 | 12:04

@ Hesselbollah | 26-01-13 | 11:53
t's gewoon smerig, dat is voldoende. Ik wil die rokers wel eens horen als een volgezwete man of vrouw, zijn/haar zweet en andere luchtjes aan een roker zou smeren, dan is het hok te klein. Maar iedereen onderstinken omdat een roker zonodig moet roken is heel normaal...

PisFinger | 26-01-13 | 12:03

Nicotine => Opium lijst I

Crak-ho | 26-01-13 | 12:03

Rokers stinken zo verschrikkelijk. Het zijn echt hele gore mensen, ik mijd ze als de pest. Die lucht joh, het is de geur van de dood die ze meetorsen. En als ze zich dan omdraaien en hun gelaat presenteren, nouuuuu, vies hoor. Grauwe kop, dor haar, gelige tanden, rimpelige huid. Ik vind het echt wandelende doodskisten.

mijntweecent | 26-01-13 | 12:00

WE vinden het toch heel gewoon dat de overheid eisen stelt aan het gebruik van bijv. asbest of verf om de werkers te beschermen tegen kanker. Zo worden ook de werkers in de horeca beschermd tegen het vergif van de rook. Lijkt me nogal simpel, en heeft niets met pesten van de rokers van doen.

lijn5 | 26-01-13 | 11:59

Sinds het rookverbod kom ik toch al niet meer in kroegen. We hebben met een grote groep vrienden een soort poule, bij wie we nu weer eens thuiszitten. Daar kunnen de rokers roken, de niet-rokers niet, is de drank goedkoper en het net zo gezellig. En wijven versieren hoeft ook niet meer, we zijn immers allemaal zulke ouwe lullen geworden dat iedereen getrouwd danwel samenwonend is. Kortom, ze gaan hun gang maar, het zal me jeuken.

prutt_stift | 26-01-13 | 11:59

Mooi plan. Maar gaat niet werken. Hebben we geen zin in. Dus gaat niet gebeuren.

Ali Fal Salarm | 26-01-13 | 11:56

Ik wil een alcohol verbod! ik denk dat alcohol gevaarlijker is voor omstanders dan roken. De kans dat je door dronken kopschoppers of automobilisten letsel oploopt lijkt me groter dan af en toe een beetje mee roken.. Auto's trouwens helemaal verbieden, als ik buiten ben adem ik (zonder keuze vrijheid) giftige uitlaatgassen in.

Robertski | 26-01-13 | 11:54

@spuitje11 | 26-01-13 | 11:48 |

Klopt. Laatst een leuk meisje ontmoet. Ondanks dat ze die avond niks rookte kon ik die penetrante geur gewoon ruiken op haar hele lichaam. Niets geworden verder.

roze_bril | 26-01-13 | 11:54

@spuitje11 | 26-01-13 | 11:48
Ongewassen, deodorant-weigerende GroenLinksers ook, wat is je punt?

necrosis | 26-01-13 | 11:54

Het gaat alleen om geld maar rooken is echt uit.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:53

-weggejorist-

Hesselbollah | 26-01-13 | 11:53

toetanchamon | 26-01-13 | 11:51
Ik vrees toch dat die 2 met de kennis van nu een andere keuze zouden maken..

mijntweecent | 26-01-13 | 11:53

@klaretaalzeewolde | 26-01-13 | 11:35
Die absurde prijsverhoging is een nawee van het kontneuq-akkoord.
Dat heeft niets met ontmoediging te maken, maar puur om onder de 3% norm van 'de EU' te komen, het draait puur om de inkomsten en het terugdringen van het begrotingstekort.
Maar zolang naïevelingen van PvdA/ VVD met geld blijven smijten zal de accijns op van alles in Mei weer omhoog gaan.

necrosis | 26-01-13 | 11:52

@van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:41
Tijdens mijn dienstplicht (ja dat is al ff terug)werd er gevraagd of je een rokers of niet rokers vertrek wilde hebben. 2 jongen bij ons hadden nog nooit gerook maar wilde wel bij de rokers op de kamer, omdat niet rokers aldus hun over het algemeen zo ontzettend zaai zijn.
Het waren de woorden van niet rokers, zo nu u weer.

toetanchamon | 26-01-13 | 11:51

Het laatste clubje rokers vooral mislukte journalisten volgens mij. Kappen met die stink verslaving

MM3428 | 26-01-13 | 11:51

Den rooker moet tegen zichzelf in bescherming genomen worden. En liever niet den rooker nemen. Dat is niet goed voor uw smaak.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:50

@ Mastermattie | 26-01-13 | 11:37
Dat is nu juist het probleem; jarenlang heeft men de mogelijkheid gehad het zelf op te lossen en er gewoon niets mee/aan gedaan. Dus logisch dat de roverheid er zich dan mee gaat bemoeien. Ook al zijn ze veel vlakken betuttelend bezig, hier hebben ze wel een punt.

Ik ga graag naar een cafe en stoor me vreselijk aan het roken. Roken=>buiten. En als ik dan met die persoon verder wil kletsen, ga ik als niet-roker ook naar mee buiten, maar laat het binnen lekker rookvrij.

PisFinger | 26-01-13 | 11:49

Rokers stinken maar alleen niet rokers weten dat.

spuitje11 | 26-01-13 | 11:48

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:37
Hahahaha, nou vooruit, eentje dan. Maar als je t artikel leest zie je ook wat voor positie de paapse inneemt.
Maar goed, point taken. Blijft overeind. Die gristenhonden die nu met de hernieuwede voorstel komen zien nooit en te nimmer een kroeg van binnen en bepalen wel voor ons kroegbezoekers wat wel of niet mag.

Dick Luyenlomp | 26-01-13 | 11:45

De logica van Johnny Quid:
.
Keuringsdienst van Waren is belachelijk, ik wil zelf kunnen kiezen of ik na een diner in een restaurant aan de sproeikak geraak of niet. Keuzevrijheid!
.
Roetfilters.. ook zo'n onzin. Mag ik alsjeblieft zelf bepalen of ik die ongezonde gassen inhaleer of niet? Keuzevrijheid mensen!
.
Geluidsisolatie rondom Schiphol? Wat een onzin. Ik wil zelf kiezen of ik de hele nacht wakker gehouden wens te worden door de ronkende motoren van vliegtuigen!

mijntweecent | 26-01-13 | 11:45

Als je niet buiten roken kunt, ga je maar lekker buiten roken.

PisFinger | 26-01-13 | 11:45

Roken is voor losers. Liever dat ze in 1 cafe zitten, dan dat ze voor andere cafe`s voor de deur de lucht zitten te verpesten.

roze_bril | 26-01-13 | 11:44

Groot gelijk: als je je longen wilt verpesten moet je maar lekker buiten gaan staan..... Er is altijd wel een voorziening voor als het koud is of regent!
Ik hoef niet verplicht te worden mee te roken omdat iemand anders lekker een sigaretje rookt!!

Kamele beffer | 26-01-13 | 11:44

Ik wil een kauwgomverbod. Heb je wel eens gezien hoe smerig stoepen daarvan worden?

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:42

Als iedereen zou stoppen met roken, hoeveel loopt de schatkist dan mis ?
Miljardje of twee ?

snakeplisskin | 26-01-13 | 11:41

Minder rookers, meer plezier.
Meer rookers, minder leuk.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:41

Ik wil een gebedsverbod in kerken.

bennutzat | 26-01-13 | 11:40

Says it all: NEE-derland

GoedenMorgenDezeMorg | 26-01-13 | 11:40

Kort gezegd, het maatschappelijk slopen kan me niet snel genoeg gaan. Doorzetten dus met dat verbod.
En doe gelijk die fattax er even achter aan, op dat ketens als Mc Donalds volgende week ook op de fles zitten en de diverse snackbars. De zorg gerelateerde kosten zijn in deze nog hoger.

No Mames | 26-01-13 | 11:39

Subsidieslurpende clubjes als Stivoro en Clean Air zijn mede verantwoordelijk voor de crisis.
Veel horeca is over de kop sinds de anti-rookwet er doorheen gedramt is.
Ook zijn er een hoop mensen gestopt met roken door al het gezeur.

Financieel gevolg: meer subsidie verkwist, meer faillissementen zijn slecht voor de economie, er worden minder accijns binnengehaald, mensen gaan minder uit en geven minder uit en de productiviteit is op veel werkplekken flink omlaag gegaan (stoepwerken).

Het lijkt me in deze tijd dan ook wenselijk dat dit soort clubjes worden verboden. En laat de mensen vooral zelf kiezen en bepalen. Ik rook zelf niet, maar verfoei de betutteling!

Pastor Sippenhaft | 26-01-13 | 11:37

Kroegen afschaffen, geen alcohol in restaurants en het voedsel op de menukaart moet gekeurd zijn door de overheid zodat het niet te vet, zout, zoet enz. is. Je belastingtarief wordt via je vetindex aangepast en er komt een belasting op internet. De overheid weet wat goed voor u is, kwaliteit van leven helemaal naar nul en als prettig bijverschijnsel meer belastinginkomsten voor de overheid. Goh lijkt wel Noord-Korea.

sjipsknip | 26-01-13 | 11:37

Tja de partij van 'minder regels' en zo...

dubbert | 26-01-13 | 11:37

Dat eindeloze gezeik over roken.

Ik vind roken ook een smerige gewoonte waar je niet alleen jezelf maar ook anderen mee lastigvalt.

Maar ik wist, als je naar een kroeg ging, werd er gerookt.
Zo simpel was dat, iedereen wist dat. Had je geen zin om in de rook te zitten, ging je niet naar de kroeg.
De overheid is de laatste welke zich hiermee moet bemoeien. Eerlijkgezegd vind ik bovenstaand idee van GS wel mooi, laat aan de cafehouders zelf over wat ze willen. Wel roken / Niet roken / aparte rookruimte. Laat de burgers en ondernemers zelf kiezen. Het wordt tijd dat ze zich in Den Haag eens bezig gaan houden met zaken die er écht toe doen in plaats van de burger steeds verder te treiteren.

Mastermattie | 26-01-13 | 11:37

Als roker zeg ik, direct verbieden! Ik rook toch waar en wanneer ik wil, al jaren.
Echter, ik zie in mijn vriendenkring dat de keuze van de kroeg gemaakt wordt op of je er al dan niet mag roken. Niet roken is niet naar die kroeg.
En het is wel bekent dat ik deze regel maatschappij het liefst morgen nog failliet zie gaan gewoon omdat er teveel lutsers in leven welke ik een harder leven toewens.
Dus het nu even doorzetten om de kroegen om zeep te helpen, heeft mijn algehele steun.

No Mames | 26-01-13 | 11:37

Met de andere problemen weet deze regering geen raad,dan maar weer het roken op de eerste plaats zetten.
Een trein in een keer naar Brussel laten rijden krijgen de stumperds nog niet voor elkaar.

fleurtje | 26-01-13 | 11:36

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:28
Hier. Eersel in de Kempen
www.munckhof.nl/uimg/103985.nederland-...
Rechts zie je nog net een stukje kerk of kapel. De rest van de foto...

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:36

Jaaaaa, een alcohol en tabaksverbod, offuhhh.. wacht eventjes, dr was toch iets met accijns of zo?

Dreefie | 26-01-13 | 11:35

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:26
En welke gristenen vind je in de CU?
(Hint: de CU komt voort uit de RPF en de GPV)
Denk je dat daar ook maar een RK lid tussen zit?

Dick Luyenlomp | 26-01-13 | 11:35

Het wordt tijd dat iemand de Nederlandse staat aanklaagt voor Massamoord t.b.v geldelijk gewin ! De regering doet niks anders dan accijncen heffen en innen op tabak i.p.v de verkoop van tebak verbieden !!!! Roken is toch zo slecht voor je , zeggen de experts? Hoe kan je dan het geldelijk gewin voorop stellen ?

klaretaalzeewolde | 26-01-13 | 11:35

Ga vooral roken, dan ga je dood als je 67 jaar bent.
Dat bespaart de belastingbetaler €1.084,86 per maand.
.
U woont alleen (alleenstaand)
Bedrag per maand
Bruto €1.084,86
Loonheffing €207,08
Bijdrage Zvw €61,29
Netto €816,49
www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedra...

Ella | 26-01-13 | 11:34

Waarom moet er toch zo'n ophef gemaakt worden over wel of niet roken in de kroeg. Laat het toch de horeca-ondernemer zelf regelen. Als de regering er toch nog wat aan over wil houden dan bestelt ze tig bordjes met het opschrift "Hier mag niet gerookt worden" of "Hier mag gerookt worden" en de kroegen kunnen zelf kiezen welk bord ze willen kopen. De klant kan buiten zien of er wel of niet gerookt mag worden en kan naar binnen gaan of naar de volgende kroeg gaan, en ieder is tevreden.

jasser | 26-01-13 | 11:33

Zijn ze helemaal GEK geworden! Zouden ze mischien op z'n minst even kunnen wachten tot de crisis voorbij is!? Dit zal in deze tijden een doodsteek zijn voor veel kleine tentjes die nu al hard moeten bikkelen om overeind te blijven. Het lijkt wel of ze denken, als we het nu invoeren krijgen we ze wel K.O. die kleine rotzakken. Als dat is wat ze willen is het een geniaal plan, maar anders is het waanzin! Plus dat er idd al wel en niet rook cafe's zijn. We hebben een 'overheidsprobleem'.

Robertski | 26-01-13 | 11:33

Gaan ze de geluidsnormen voor werkplekken ook in café's doorvoeren?

frank87 | 26-01-13 | 11:33

Ik bid altijd extra voor rookers want zij hebben grote pech.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:33

@Parsons | 26-01-13 | 11:31
LOL, niet voor. Weettog?!

CoJoNes | 26-01-13 | 11:32

Sowieso, roken kan echt niet meer anno 2013!

Wees_eens_creatief | 26-01-13 | 11:32

De medische kosten van rookers gerelateerde ziekten zijn te hoog.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:32

Roken is toch zelfmoord? En dat mag niet. Een rookverbod is er dus al.

Tabernakel | 26-01-13 | 11:31

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:28
In het RK zuiden wel ja. In het PKN noorden valt dat ietwat tegen.

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:31

@CoJoNes | 26-01-13 | 11:27
Niet tegen?

Parsons | 26-01-13 | 11:31

Ik word hier zo moe van.. Mede mogelijk gemaakt door de ChristenUnie, want zij hebben weer een verzoek ingediend. Bedankt jongens! Die lui zitten überhaupt niet eens in de kroeg, godverdomme.

Ruskin | 26-01-13 | 11:30

Rooken stinkt en het is smerig. Je gaat er beroerd dood van.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:30

@klaretaalzeewolde | 26-01-13 | 11:14
Dan moeten ze ook het roken aanmoedigen i.p.v ontmoedigen. Meer dan de helft van een pakje tabaksproduct is belasting inclusief accijns.

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:30

typisch gristenunie gristenhondsch om andere mensen vanalles op te gaan leggen en te gaan verbieden. Ik heb ook problemen met mensen die in denkbeeldige baardmansen op wolken geloven en die de hele tijd psalmen prevelen, maar om dat nou te gaan verbieden?.....
O ja, en ik ben ook zo'n verschrikkelijke ex-roker die sigarettenrook tegenwoordig vies vindt ruiken. Kan ik niks aan doen. Maar om mensen nou te verbieden om te roken in een rokerskroeg? Manmanman.....

Aktivist | 26-01-13 | 11:29

Rooken is heel slecht, het zou integraal verboden moeten worden.

van_de_pot_gerukt | 26-01-13 | 11:29

@The Russian | 26-01-13 | 11:27 | + 0 -
Sarcastisch? Ik?

Kaas de Vies | 26-01-13 | 11:29

@kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:19
Dikke lol.

Ayatollah Oink-Oink | 26-01-13 | 11:28

Kortom het is allemaal weer zo slap in dit land. Verbod komt er toch niet.

maraboe | 26-01-13 | 11:28

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:25
Ondernemen doe je zo. Ik hoop dat er nog meer verboden wordt. Kan ik straks ook belasting ontduiken als het bedrijf groot genoeg is geworden.

blinde kip | 26-01-13 | 11:28

Ik heb al een verslaving.

eerstneukendanpraten | 26-01-13 | 11:28

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:26 Lol. Zoek in een vreemd dorp naar een kroeg. Dan moet je kijken of je een kerktoren ziet.

#landmarks

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:28

@Kapotte_stofzuiger "Zelfs Singapore kent meer persoonlijke vrijheid dan Noord-Korea aan de Noordzee. " is dan wel weer heel erg belachelijk. Ja, onze regering is kampioen zeiken, maar toch hebben we heel erg veel vrijheden. Zelfs vergeleken met onze buren.

Fi-ijsko | 26-01-13 | 11:28

necrosis | 26-01-13 | 11:20
Kaas de Vies | 26-01-13 | 11:19 |
.
Ik hoop ten zeerste dan jullie sarcastisch bezig zijn.

The Russian | 26-01-13 | 11:27

Van rook in een kroeg hebben alleen de bezoekers last. Bezoekers die vrijwillig beslissen om de kroeg te bezoeken. Van alcohol in een kroeg heeft iedereen last en de effecten van alcohol in het verkeer zijn dodelijker dan van soigarettenrook in een kroeg.
De kans dat iemand slachtoffer wordt van een dronken bestuurder is groter dan dat iemand slachtoffer wordt van verplicht een kroeg binnen te moeten gaan en dan te overlijden aan longkanker van dat ene bezoekje.

De hypocrisie van de overheid neemt groteske vormen aan.
Begrijp me goed, ik ben uiteraard niet tegen een alcoholverbod in de horeca.

CoJoNes | 26-01-13 | 11:27

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:17
Precies, vervelend gasten die niet mee naar buiten willen lopen naar het dakterras, tuin of voordeur om het gesprek voort te zetten, kun je missen als kiespijn.

blinde kip | 26-01-13 | 11:26

Gewoon overal verbieden, als je wilt roken ga je gewoon ff naar buiten. Is in het buitenland ook geen probleem, moet hier ook kunnen.

I.K. Nownothing | 26-01-13 | 11:26

@Dick Luyenlomp | 26-01-13 | 11:12
protestantse gristenen zien inderdaad zelden een kroeg van binnen. Katholieke kristenen daarentegen...
In een béétje Brabants dorp staan er minstens 5 kroegen rondom elke kerk.

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:26

Het gaat er nog van komen, dat de politie aan je deur staat op je verjaardag of er binnen gerookt wordt.

God |Bestaat Niet | 26-01-13 | 11:26

Terughalen dat verbod en handhaven ook. Asbak op de tafel? Niet waarschuwen geen boetes gelijk cafe dichtspijkeren. Is het zo voorbij met dat omzeilen van het verbod.

maraboe | 26-01-13 | 11:25

Keuzevrijheid in cafés waarin je wel mag roken en niet mag roken is net zo naïef.
Punt is dat je in een café waar je wel mag roken niet hoeft te roken. Een uitgaansgezelschap zal dus altijd naar het café gaan waar je mag roken.
Of een totaalverbod voor alle cafés of totaal geen verbod. Iets er tussenin gaat nooit werken.

Bytemaster | 26-01-13 | 11:25

blinde kip | 26-01-13 | 11:23 Dan maak ik een verzamelsite. Met vraag en aanbod en zo.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:25

Laten we ons vooral bezig houden met het pesten van ondernemers i.p.v. te werken aan de problemen in dit land.

Oh wacht eens , het 1e levert geld op en het 2e kost alleen geld.... Aha

Staatsschopper | 26-01-13 | 11:25

kutipad

nuckin*futs | 26-01-13 | 11:24

Ik vind dat men in de Tweede Kamer gewoon moet kunnen roken. Zelf heb ik de behoefte niet. Om helemaal in den Haag te gaan roken. Maar het verbieden gaat te ver!

Bezorgdenverjaagster | 26-01-13 | 11:23

@zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:16
Ik ga een mooie serie omschuifhoezen op de markt brengen. Je hebt een VOC-mentaliteit of niet.

blinde kip | 26-01-13 | 11:23

@EricJ | 26-01-13 | 11:07
Vind je het gek met dat rook ontmoedigingsbeleid. Ze zijn een dief van hun eigen portemonnee.

lekkurlinx | 26-01-13 | 11:22

-weggejorist-

nuckin*futs | 26-01-13 | 11:22

Het is allemaal zo ontzettend slap. Als ze nou echt wat tegen dat paffen willen doen, verbiedt het dan helemaal. Gewoon een verkoopverbod. Maar dat doen ze natuurlijk niet, want dat kost de schatkist teveel geld. Hypocriete zakhooien.

nuckin*futs | 26-01-13 | 11:22

God |Bestaat Niet | 26-01-13 | 11:16
Toen Harry -Hamas Hamas Alle Joden aan het Gas- van Bommel een maand of 3 gestopt was met roken heeft ie serieus voor willen stellen om roken in auto's te verbieden.
Dat zijn de ergste; ex-rokers! Vergelijkbaar met ex verslaafden die in de heer zijn getreden.

Dick Luyenlomp | 26-01-13 | 11:21

@The Russian | 26-01-13 | 11:18
Was de export van 'Cubanen' niet verboden door Castro?

necrosis | 26-01-13 | 11:20

Spinoza zou het niet met dit stukje eens zijn. Hij zou zich ervan distantiëren.

De Geus | 26-01-13 | 11:20

Heeft nog niet genoeg tijd en geld gekost dit geintje, blijkbaar zijn alle echte problemen opgelost en hebben we nu tijd voor dit soort onzin.

BassieB | 26-01-13 | 11:20

@kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:15
Lekker. Met anijs. Ze schenken daar alleen geen drank. Nogal een minpuntje.

blinde kip | 26-01-13 | 11:19

Vermoeiend.....

Nookie. | 26-01-13 | 11:19

@The Russian | 26-01-13 | 11:18 | + 0 -
Ik heb liever een slanke Braziliaanse.

Kaas de Vies | 26-01-13 | 11:19

Gezien de toenemende problemen die de vergrijzing veroorzaakt zou de overheid roken juist moeten stimuleren.

Eric Blair | 26-01-13 | 11:19

Gezien de toenemende problemen die de vergrijzing veroorzaakt zou de overheid roken juist moeten stimuleren.

Eric Blair | 26-01-13 | 11:18

Sigaretten zijn voor paupers, als je echt wil genieten van tabak ( en je longen niet naar de klote wil helpen ) moet je dikke Cubaan nemen.

The Russian | 26-01-13 | 11:18

God |Bestaat Niet | 26-01-13 | 11:16 Dat kun je zelf aanpakken. Gewoon geen niet-rokers uitnodigen.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:17

Laat die politici zich eerst eens inzetten voor een landelijk graai- en zakkenvulverbod. Stelletje zwakzinningen daar in Den Haag...

Prins Fontainebleau | 26-01-13 | 11:17

Wanneer pakt de regering het roken thuis aan op verjaardagen en andere feestjes waar ook niet rokers komen?

God |Bestaat Niet | 26-01-13 | 11:16

En de meest verschrikkelijke foto's willen ze op de pakjes afgedrukt zien.

Mooi, kun je verzamelen en onderling ruilen.

Net als vroeger de voetbalplaatjes.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:16

Roken is slecht voor de gezondheid (geef ik toe, als roker zijnde), maar dat geldt voor sommige sporten ook.
Meerdere collega's van mij zijn maanden uitgeschakeld wegens deelname aan amateur-voetbal in hun vrije tijd.
Resultaat: afgescheurde kniebanden en twee kapotte meniscussen, zes maanden niet kunnen werken.
Maar deze roker is maandag weer present op de werkplek.... ik doe dan ook niet aan voetbal.

necrosis | 26-01-13 | 11:16

In het cafe's waar ik kom is het altijd druk, daar mag gerookt worden zie er nooit groenethee types of politici, waarom van deze ondernemers een landelijk probleem maken, waarom dat verbieden waar ik en vele andere andere zorgen dat deze ondernemers een inkomen heeft. Lekker makkelijk dat verbieden als overheid, andere stuk maken en zelf niet voor de kosten opdraaien. Ik vind dat de horeca de overheid een toegangsverbod moet gaan geven.

toetanchamon | 26-01-13 | 11:15

Faragefan | 26-01-13 | 11:14 Ik las dat anders. Onder de veertig sigaretten per dag heb je geen probleem.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:15

Als dan toch de onderbuik geleegd wordt: een Turks/Marokkaanse koffiehuis beginnen, lekker de hele dag aan de waterpijp, want als het om verbieden gaat kunnen bepaalde bevolkingsgroepen altijd rekenen op een uitzonderingspositie van de overheid.

kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:15

en ook deze gristenverboden worden weer van harte door uw PvdA gesteund.. nu nog een foto van Samsom op ieder pakje

(c)ZWITSUL | 26-01-13 | 11:15

als de goedbedoelende overheid echt zo begaan is met de welgesteldheid en de lichamelijke gezondheid van de cafébezoeker en het personeel, moeten ze een algeheel alcoholverbod invoeren. Dat scheelt veel meer doden op jaarbasis dan dit soort infantiele tabakshaat die een middelvinger is voor de vrije keuze van de mens.
....
het gaat de (r)overheid alleen maar om accijncen binnenharken en NIET om de gezondheid van de burger. Het is alleen jammer dat zij dit niet hardop durven zeggen !!!

klaretaalzeewolde | 26-01-13 | 11:14

Gisteren nog uit zeer betrouwbare bron vernomen dat roken tot je 40ste helemaal niet zo schadelijk is

Faragefan | 26-01-13 | 11:14

Tja, als je niet kunt regeren over moeilijkere zaken dan ga je je gewoon druk maken om zulke dingen.

Mark van Leeuwen | 26-01-13 | 11:13

een alcoholverbod in ALLE cafe's !!!!

(c)ZWITSUL | 26-01-13 | 11:12

Zucht.
Gaan we weer. Van een best leuk en vrij land zijn we in 10 a 20 jaar vervallen in een regelrechte mag niet cultuur. Niet veel beter dan de moslimbroeders of Saudi Arabië.

Alleen mogen onze vrouwen nu nog kort gerokt over straat maar dat zal binnen nu en een jaar of 10 ook wel afgelopen zijn.

Ik rook zelf niet, maar laat toch ieder gewoon doen wat ie wil. Als jij als kroegbaas een bordje op de deur hangt met 'verboden te roken', fair enough. Maar de overheid moet eens stoppen zich met allen te willen bemoeien.

Word hier zo ziek van.

En dan laatste punt; dit is weer aangezwengeld door de Christen Unie. Alsof die gristenhonden ooit een kroeg van binnen zien.

Dick Luyenlomp | 26-01-13 | 11:12

Persoonlijk erger ik me meer aan kauwgom op straat.

blinde kip | 26-01-13 | 11:12

Onder de noemer gezondheid, (verkeers)veiligheid en niet te vergeten "denk aan de kinderen" weet de overheid elk verbod steeds door te drukken.

kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:11

De overheid wil dus eigenlijk het afdragen van accijns verbieden. Op zich geen gek idee.

Parsons | 26-01-13 | 11:10

Het probleem is niet het rookverbod, maar het leefverbod wat zo'n beetje in Nederland geldt. Zelfs Singapore kent meer persoonlijke vrijheid dan Noord-Korea aan de Noordzee.

Niemand zou moeite hebben gehad met een rookverbod, als je wel op een verlaten A2 160 km/h mag rijden, je op elk dak een zonnepaneel mag zetten, je op open stations niet bij een paal hoeft te staan roken, je niet bang hoeft te zijn gearresteerd te worden als je een 'kwetsende' tekening maakt etc. etc.

kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:09

Het wachten op de trein is bij de rookpaal altijd gezelliger dan niet bij de rookpaal.

Wil je gezeik aanhoren over de vertragingen? Loop bij de rookpaal weg en hoor die niet-rokers daar verslaafd aan zijn.

zeg maar jansen | 26-01-13 | 11:08

Och, dan hebben ze weer iets om boetes voor uit te kunnen schrijven... De accijnzen op tabak brengen nu eenmaal niet genoeg geld in het laatje...

EricJ | 26-01-13 | 11:07

{zucht}

De zaal dutte wat in, de piemel in de hand werd wat slap, dus moest het woordje 'verbod' maar weer eens opgewarmd worden...

Ze zijn ziek. Geestesziek.

ZKH EénOog | 26-01-13 | 11:06

@Den_Deze | 26-01-13 | 11:05 | + 0 -
Moet van Europa, zodat ze geen tijd hebben om de EU tegen te houden.

MartinEU, kom er maar in.

Kaas de Vies | 26-01-13 | 11:06

Lama's zijn ook cool. Jammer dat ze een beetje op bepaalde kansenjongeren lijken, met hun gespuug.

kapotte_stofzuiger | 26-01-13 | 11:05

Het regelt zichzelf op dit moment. De ene kroeg staat het toe, de andere niet. Keuze ligt bij de bezoeker... Laat het zo!

Indates | 26-01-13 | 11:05

Ga eens het land besturen ipv je met dit soort betutteling bezig te houden. Er zijn belangrijkere dingen.

Den_Deze | 26-01-13 | 11:05

Een dag niet iets verbieden is een dag niet geleefd.

blinde kip | 26-01-13 | 11:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken