Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks wil tht-datum van verpakking schrappen

KlikoDijksma.jpgGelukkig hebben we GroenLinks nog! Voor elke hap die u vandaag in uw mond steekt wordt er ergens ter wereld een hap zomaar op de vuilnisbelt gespuugd. Vet zonde en niet lief voor de kindjes in Afrika. En oja, slecht voor het milieu maar dat boeit dus niemand. Behalve GroenLinks. Die gaan het kabinet vragen om voedselproductie efficiënter te maken want de verspilling speelt zich niet af aan het aanrecht maar in de industrie houdbaarheidsdata van de verpakking af te halen. Want hee, verrot eten is ook eten. En die domme faalconsument flikkert alles waarvan de t.h.t. bereikt is rücksichtslos de vuilnisbak in. Dus als we de t.h.t. info schrappen gaan de mensen weer snuffelen aan de melk en wordt de filet Américain behoedzaam voorgeproefd, is de gedachte. Zucht. Dus we krijgen een verdubbeling van het aantal ziekmeldingen wegens projectielbraken en slingerschijten. Ook hebben consumenten dan geen poot meer om op te staan als ze bij een fabrikant willen klagen over te snel bedorven waren, de t.h.t. datum is namelijk ook een garantie voor de koper. Gelukkig maar dat GroenLinks niet helemaal weggevaagd is bij de #TK2012, dit soort wereldvreemd falen is stiekem best vermakelijk. Nog grappiger is waar kamerlid Van Tongeren gaat klagen. Bij Sharon Dijksma! Mwahaha. Als er toch één politica is die zich weinig voorstelling kan maken van eten weggooien dan is het de Kliko van het Binnenhof wel. Waar de inhoud van de koelkast nooit de t.h.t. datum haalt. Ze heeft net bij de koffie al een griffier verorberd, waarschijnlijk. Tip, Liesbeth: als je met haar over eten wil praten, trek spatvrije kleding aan en ga in zo'n kooi die duikers gebruiken om haaien te filmen. Zijn wij alvast een overdadige VrijMiBittergarnituur bestellen.

Reaguursels

Inloggen

Ik flikker altijd mijn electrische apparaten bij het grofvuil (of liever gezegd in het bos want dat is wel zo makkelijk) als de garantie verstrekken is. Dat spul zou zomaar in je gezicht kunnen ontploffen als je het aan zou zetten. Bovendien is het dan niet hip en modern meer. Je wil toch niet gezien worden met een iPhone die ouder dan een jaar is? Bij GroenLinks zijn ze gewoon jaloers op alle hippe dingen die ik heb. Mijn leven is niet compleet zonder ze dus fuck GroenLinks!

JoranVanderdood | 12-01-13 | 12:12

Waarom trekt Sharon Dijksma nooit een gele jurk aan?
Omdat mensen dan steeds proberen lege flessen in haar reet te duwen.

Warhoofd | 11-01-13 | 23:34

Zou geenstijl willen overwegen te stoppen met Groenlinks te pluggen? Het is nu nog maar een partijtje in de marge, laten we het daar aub ook houden en er geen aandacht meer aan besteden. Op deze manier blijft Groenlinks in de aandacht, en het beste zou zijn om die bukpartij, na de nekslag die Sap en Dibi al hebben uitgedeeld, gewoon een rustige dood te laten sterven.

zik | 11-01-13 | 21:54

Vroeger kocht ik 10 gloeilampen voor 1 gulden, nu betaal ik 3 euro voor één lamp die nog snel kapot gaat ook! Bedankt Groenleip!

ZKH | 11-01-13 | 18:14

-weggejorist-

theboss7 | 11-01-13 | 15:54

Groenlinks ga toch eens deaud

theboss7 | 11-01-13 | 15:54

volkomen idioot. Hoe gaan supermarkten dan bijhouden of iets uit de schappen gehaald moet worden? pas als het groen uitslaat?

Als eten 'aantoonbaar' nog te eten is na de uiterste houdbaarheidsdatum dan zet je er toch gewoon een reele houdbaarheidsdatum op?

kees1960 | 11-01-13 | 14:00

@Stijlicoon | 11-01-13 | 10:04
Volstrekt overbodige partij uit de tijd dat we nog bang werden gemaakt voor....
'Zure regen'...
Woehahahaa!

Wijze Uil | 11-01-13 | 13:34

Eindelijk eens wat goeds van GroenLinks. De waanzinnige overproductie is compleet onnodig. Bovendien is eten vaak weet ik hoeveel keer langer houdbaar (aangetoond) dan er op de verpakking staat. Wat is er mis mee om dat idiote weggooien wat te minderen?

Gallemies | 11-01-13 | 13:16

Waar is de partij die toegeeft dat de afgelopen 20jaar absoluut op elk vlak wanbeleid gevoerd is waardoor we nou in de shit zitten.
Als het zo doorgaat bestaat het land straks uit ambtenaren en werkelozen
Stelletje haagse KUDTLUI ,sorry dat moest ik ff kwijt.

lidlbier | 11-01-13 | 13:09

@The Russian | 11-01-13 | 10:19
Dat is dan mooi dom, zeker als je meeneemt dat supermarkten druk uitoefenen op producenten om kortere data op de verpakkingen te zetten om de verkoop op te schroeven, dus over de THT wil helemaal niet zeggen dat het daadwerkelijk kapot is.

@A. Nanninga,

Sinds wanneer hekelt geenstijl eigen verantwoordelijkheid nemen? Als je het simpele systeem van kijken , ruiken , proeven hanteert kan er vrij weinig misgaan want iedere volwassene(uitzonderingen met laag IQ of totaal wereldvreemd daargelaten) moet toch in staat zijn om te bepalen of iets verrot is of niet het is geen raketwetenschap kom op zeg.

Zembla of geen Zembla dit is best interessant: zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.htm...

SmegmaSmeer | 11-01-13 | 13:09

De jokers van de milieu- en zieligenclub.

Wilhelm II | 11-01-13 | 12:54

Het probleem is niet de tht-datum. Het probleem is dat 90% van de bevolking te dom is om te snappen wat er mee bedoeld wordt.

The Keymaker | 11-01-13 | 12:54

groen links begint pvv trekken te vertonen. Elek dag een one liner en je blijft in het nieuws.

wij kunnen het groengras voor de voeten wegmaaien door alvast wat thema's te verzinnen.
-iedereen kaal scheelt shamppo verbruik en is goed voor milieu, alle wildbreiers kunnen dan mutsen gaan breien.

dolffie | 11-01-13 | 12:50

Ik snap echt niet wat er op tegen is als ouder om je kind brood mee te geven. Of nog beter zelf te laten smeren tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaan.

Verder heb ik geen arme jeugd gehad, maar ik had in de brugklas niet de finacieele middelen om elke dag een patatje te halen.

Dus ipv van zeiken om meer regels moeten ouders maar gewoon geen geld aan de koters geven maar boterhammen. Dan is het hele probleem opgelost.

En hoeven er niet meer regels te komen.

Als die koters zelf geld verdienen, dan is het ook hun goed recht om dat op te roken, of via de frituur te verbranden.

Maccius | 11-01-13 | 12:47

GL heeft niets te willen...

Ornoisliefde | 11-01-13 | 12:38

Ik kijk altijd naar de auteurs van de topics en wanneer ik weer een nanninga-topic zie sla ik hem meestal over. Dit keer niet, en ik heb er spijt van.

Peng | 11-01-13 | 12:32

Ik ben tegen weggooien van eten en voor mensen die bewust met voedsel omgaan. En dat is dus niet blindstaren op tht data. Nanninga, je schrijfsel slaat als een tang op een varken.

SteveBiscuitje | 11-01-13 | 12:11

Ach, die t.h.t. datum is toch een beetje een fenomeen van de rubberenstoeptegelgeneratie. Houdbaarheid kun je ook met je neus en je ogen checken. Iets anders wordt het als er een 'te gebruiken tot' datum opstaat. Dat is echt een waarschuwing om het na die datum niet te eten.
nl.wikipedia.org/wiki/Houdbaarheidsdat...

Het is jammer dat GroenLinks ideeën die op zich niet zo onredelijk zijn altijd in zo'n bekrompen ideologisch raamwerk moet plaatsen.

Professor Superhirn | 11-01-13 | 12:09

Serieus, is naast de THT datum (wat iets anders is dan TGT te gebruiken tot daar is het verstandig de einddatum wel serieus te nemen) een indicatie dat product x gemiddeld ! x dagen na de THT erna nog oké is en te eten niet veel slimmer? Zonder datum gooien mensenimho alles nog sneller wel ihkv better safe than sorry.

seven | 11-01-13 | 12:01

Als ik aan de macht ben dan maak ik het strafbaar om lid van Groenlinks te zijn.

De Harde Waarheid | 11-01-13 | 12:01

ViesVuilVarken | 11-01-13 | 11:54 |

Indeed, zelfs blikjes cola blijft maanden na de tht datum houdbaar, maar bedrijfsmanagers moeten hun pensioen nog voor de ondergang van Nederland gered worden om weg te sluizen naar belastingparadijzen. of wel Cashen

Prins Heineken | 11-01-13 | 11:57

THT datum is meestal toch een farce, het is eerder een garantie van de desbetreffende supermarkt dat het nog goed is bij die datum. Er wordt trouwens ook vaak genoeg mee gesjoemeld, aangezien vleeswaren nog wel eens opnieuw verpakt worden om maar wat te noemen, dan heb je zo'n lekker pakje ham die een dag na opening nog zuurder is dan de laatste verkiezingsuitslag voor Groenlinks.
Het idee zelf is derhalve niet eens zo slecht, leer maar eens wanneer voedsel nog goed is ipv als een schaap naar de tht te kijken.

ViesVuilVarken | 11-01-13 | 11:54

Groenlinksers maar zelf even een goede voorbeeld geven, lost de probleem vanzelf wel even op. Hebben ze wel huhn zorgverzekering betaalt of zit die hele club ook bij zie 100.000 zorg wanbetalers?

Prins Heineken | 11-01-13 | 11:53

Een nobel streven.
Andere mensen kunnen best oud voedsel eten (en een beetje ziek worden)
De GroenLinkser haalt zijn eten gewoon bij de Eko supermarkt en knijpt in ieder stukje fruit om te zien of het wel vers is (tenzij niemand kijkt, dan halen ze het gewoon bij de Aldi en de Lidl, do as I say, don´t do as I do)

Osdorpertje | 11-01-13 | 11:49

de houdbaarheid van groenlinks is verstreken toen de Berlijnse muur viel, hebben ze nog steeds niet door.

Worstjes | 11-01-13 | 11:47

GL: ten minste houdbaar tot 12 september 2012
De tht & de uiterste houdbaarheidsdatum is bij GroenLinks volgens mij allang verstreken.

seven | 11-01-13 | 11:44

Het gemiddelde niveau van een reaguurder komt wel weer bovendrijven in dit topic. Trek je verpakking open en ruik. Ruikt het goed, dan kun je het vreten, stinkt het, dan gooi je het weg.

deministerpresident | 11-01-13 | 11:42

@eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 11:29 |
Over tuinhuisje gesproken. Doet mij denken aan cabaretier Fons Jansen met de volgende grap:
'Meester, is God overal?'
'Jawel.'
'Ook bij ons in de tuin?'
'Ja, ook bij jou in de tuin.'
'Kan-nie. We hebben geen tuin...'
Volgens mij heb jij geen tuinhuisje...

Van Dikhout | 11-01-13 | 11:38

@eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 11:29 |
Je zou je nickname kunnen aanpassen...

Van Dikhout | 11-01-13 | 11:34

de ambities van groenlinks zijn fors naar beneden bijgesteld en dat siert ze, met slechts vier zeteltjes waarvan één restzetel.

Worstjes | 11-01-13 | 11:34

GroenLinks, ik ben het helemaal met jullie eens. Weg met die onzinnige THT-datum.

Libertinowitz | 11-01-13 | 11:31

Van Dikhout | 11-01-13 | 11:22 | + 0 -

Kunnen vrouwen koken dan? Die van mij presteert het nog steeds om me half bevroren vissticks voor te zetten. En als ik daar dan weer commentaar op heb mag ik in het tuinhuisje slapen...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 11:29

einde van de domheid|11-01-12|10:43|
Amen to that
Maar wat wel te stemmen?

lidlbier | 11-01-13 | 11:29

@A. Nanninga | 11-01-13 | 09:59 |
Alleen dat laatste al: bittergarnituur bestellen! Wat een decadentie en wat een fantasieloos afscheid van de werkweek. Moedig hoor, bitterballen bestellen. Toon eens tieten en maak ze zelf. Dan ben je pas een kerel.

Van Dikhout | 11-01-13 | 11:22

Zouden ze ook moeten doen met medicijnen,er zijn miljoenen Afrikanen die geen medicijnen kunnen gebruiken.Begin met bloedverdunners,vallen er hoop babyboomers met hun dicht geslibte adertjes.Vraag me af wat Groen Links nog moet roepen om T.B.S. af te dwingen,laat staan de behandeling.

arlen | 11-01-13 | 11:22

@zeg maar Jansen.
Wat is dat voor punt? Het heeft niets te maken met mijn post.
Ik verwacht overigens helemaal niet van voedselbankiers dat zij het verschil weten tussen THT en TGT. Het zou ze alleen veel geld schelen.. Overigens werkt het voedselbanksysteem lang niet zo goed in NL omdat de regelgeving omtrent niet gebruikt voedsel zo onnodig streng is.

ohjajoh | 11-01-13 | 11:18

@arunt_bass_abuser | 11-01-13 | 10:36
Groenlinksers zijn toch vegetarisch?

frank87 | 11-01-13 | 11:18

Dat GroenLinks een bagger partij is, dat staat buiten kijf.
Maar het is niet zo zeer de schuld van GroenLinks dat zij nog steeds bestaan, eerder van de hippies die erop stemmen.

STOPT daar mee allen!

Fred van Ria | 11-01-13 | 11:14

Tenzij het versproducten zijn kun je vraagtekens zetten bij tht. Het is niets meer dan een garantie van de fabrikant dat het product tot die tijd zijn orginele vorm, kleur en smaak behoudt. Wordt vaak gemanipuleerd door afspraken tussen supermarkt en fabrikant. Zo wordt er een korte tht datum op producten die lang houdbaar zijn gezet zodat ze voor meer geld in een koeling als zodoende 'versproduct' kunnen worden verkocht.
Gebruik gewoon je gezonde verstand en zintuigen als je twijfelt aan de houdbaarheid van niet-versproducten. Daar heb je geen betutteling van Groen Links bij nodig.

Electric Wizard | 11-01-13 | 11:14

Lijkt me beter het domme volk op te voeden dat niet lezen kan. En anders iets met SMILEYS op de verpakking die op verdrietig gaan staan als er een vachtje op groeit. IDEE! Kan mooi EUROPEES verplicht worden want lezen hoef je t niet en het domste land van Europa kan mee kijken.

GormSuil | 11-01-13 | 11:12

En als mensen sterven aan een voedsel vergiftiging dan geeft GroenLinks niet thuis. Ik gebruik ook wel eens wat dat over de datum heen is (een paracetamol bijvoorbeeld) maar is dan een bewuste keuze en die datum is dan ook maar een indicatie. Overigens denk ik dat veel eten wordt weggegooid doordat men het meekrijgt naar school en werk en niet lust.

Simon_GS | 11-01-13 | 11:11

@Linkse Zakkenvuller | 11-01-13 | 10:17
Klopt. Supermarkten schijnen regelmatig te lobbyen voor ene kortere THT-datum: dan lijkt het product "verser".

frank87 | 11-01-13 | 11:10

@steven paul | 11-01-13 | 11:02
Misschien kun je dat aan Marijke Vos (GroenLinks) vragen, die heeft een wijnboerderij in Frankrijk.....

necrosis | 11-01-13 | 11:06

Groen Links niet voor niets bij de laatste verkiezingen uitgekotst!

Bommel007 | 11-01-13 | 11:06

@Mister Crabs | 11-01-13 | 10:15
De THT-datum geldt alleen mits goed bewaard. Dus dat ijsje dat je twee dagen op je aanrecht hebt staan is echt niet goed meer, wat de THT-datum ook zegt.

frank87 | 11-01-13 | 11:04

@frank87 | 11-01-13 | 11:00
Dat van die wijn is een leuke. Er staat ook vaak geen afvuldatum op. Koop je een dure fles champagne en dan weet je dus niet of deze al minder van smaak wordt.

steven paul | 11-01-13 | 11:02

Het rare is dat die datum verplicht is. Heb je ooit over datum suiker of zout gezien?
(Ik heb wel eens over datum wijn gezien, maar daar is die datum dan weer niet verplicht).

frank87 | 11-01-13 | 11:00

Coderen mensen, altijd coderen.

de directeur | 11-01-13 | 11:00

Eigenlijk GroenLinks, is alles goedkoper en beter wanneer we allemaal in de Matrix aan de sonde gaan!

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 10:59

Moedeloos wordt je van dit soort geteisem. Ja ik ben ook tegen de verspilling van voedsel. Maar dan om de simpele reden dat het gewoon geld kost, ook mij kost het geld als ik voer in de ondergrondse container moet gooien. Maarja Groenlinksch, zolang het maar andermans geld is dan geeft dat niet.

Ranja Drinker | 11-01-13 | 10:55

Daar hebben ze best een punt. De filet americain wil je natuurlijk wel een datum op hebben staan, maar dat er bijvoorbeeld een datum staat op pakken suiker en ander voedsel dat niet bederft is wel een beetje van de zotte. Zeker omdat er mensen zijn die het weggooien en middenstanders het zelfs niet meer mogen gebruiken. Dus dat soort producten mag die THT-datum best af.

Doldwaas | 11-01-13 | 10:55

GUT, het 1ste en meest verstandige wat ik uit de strot van GL ooit heb gehoord. WOHOWWW...( Ik ga me hier stilletjes op afjerken) Op pakken zout staat een THT. Iedereen die een beetje nadenkt weet toch dat we in een consuming maatschappij leven? toch? jawel he? tuurlijk weten we dat nu wel na al dat geneuzel... Dat we allemaal ons geld MOETEN uitgeven, want de staatskas kreunt. *zucht* Hoe sneller hoe meer, en hoe meer, hoe meer doekkoe's...

Mr_Pikibelly | 11-01-13 | 10:54

bas ooms53686289 | 11-01-13 | 10:52 Dat hangt van de prijs van de aardappels af.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:54

Het is wettelijk zelfs zo dat voedsel dat over de houdbaarheidsdatum is niet eens aan de voedselbank mag worden gegeven. Pas sinds kort zegt AH dat voedsel te gebruiken voor het opwerken van biogas.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 10:54

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:52 Voor het over de datum geraakte brood.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:53

necrosis | 11-01-13 | 10:49 | + 0 -

Jij gaat vandaag door voor de broodrooster!

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:52

Nog goedkoper is wanneer je in de aardappel pan pist en je aardappels daar in aan de kook brengt.

bas ooms53686289 | 11-01-13 | 10:52

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:51 Hij heeft mazzel.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:51

Symmachus | 11-01-13 | 10:41 | + -4 -

Als je nu kloten in je lijf hebt leg je mij dit en de medereaguurders even haarfijn uit! Wie A zegt moet ook B zeggen...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:51

@zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:48
Ik zet mijn geld op een -weggejorist-.....
*ja, grinnik*

necrosis | 11-01-13 | 10:49

Symmachus | 11-01-13 | 10:41 Oh, o. Dat wordt een -edit-.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:48

Alsof de voedselproducenten die houdbaarheids datum al niet tenvolle benutten .
Tig miljard in dat zuideuropese zwartegat storten en dan hier over gaan bitchen.
Eerst champignons nu dit ......

lidlbier | 11-01-13 | 10:45

mijntweecent | 11-01-13 | 10:44
herkauwt/weer/opnieuw *zichzelf facepalmt voor dubbel pleonasme*

mijntweecent | 11-01-13 | 10:45

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:39 | + 0 -

Ze was al bezet...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:44

Ja inderdaad: stomme GL! *slaat met vuist op tafel en monocle valt uit* Dat wij -de zonnegoden van het westen- de helft van ons voedsel wegflikkeren omdat we leven in overvloed (check 'em: "weg met ons mentaliteit +1") moeten we goddomme zelf weten. Waar halen ze het gore lef vandaan om de stereotype hardwerkende Nederlander zo te beschimpen?! *veegt schuim van de bek* Zonder ons hadden die gekkies geen nagel om hun kont te krabben! Ze moesten ons (proef de onzekerheid in het woord "ons") goddomme op hun blote knietjes eren tot er geen eer meer aan ze te behalen valt. *monocle weer indoet en hijs neemt van sigaar*.

Man man man geenstijl wat ga je er op achteruit. Evenals het moraal van de gemiddelde "hardwerkende nederlander".

de reaguurbuur | 11-01-13 | 10:44

necrosis | 11-01-13 | 10:42
Ton Elias herkauwt het uitgekotste bedorven voedsel gewoon weer opnieuw.

mijntweecent | 11-01-13 | 10:44

@zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:28
Vlees dat tegen de THT datum aanzit, kun je mooi in de marinade flikkeren en dan verkopen als barbecuevlees. Of als shoarma of gehakt.

steven paul | 11-01-13 | 10:43

Het stinkt naar pis en moet vaak kotsen.
(Een Groenlinkser die doet wat hij zegt.)
Het klaagt en zaagt en biedt geen enkele oplossing.
(Een PVVer.)
Wanneer gaan we weer iets doen in dit land?

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 10:43

ook houdbare producten (zoals gedroogde bonen of suiker) hebben tegenwoordig verplicht een houdbaarheidsdatum; daarna mag het niet meer worden verkocht. is best raar en heeft ook niets te maken met de houdbaarheid.

damnschreeuwer | 11-01-13 | 10:43

@mijntweecent | 11-01-13 | 10:31
Ton Elias eet alles met verpakking en al!

necrosis | 11-01-13 | 10:42

-weggejorist-

Symmachus | 11-01-13 | 10:41

necrosis | 11-01-13 | 10:35 | + 0 -

Maar al te goed, als het een goed bloemkooljaar was en alle bloemkolen waren zoals altijd weer eens bijna tegelijk klaar (want veldgewas) dan werd er massaal doorgedraaid. Want die dingen kun je nu eenmaal niet lang bewaren zonder kwaliteitsverlies.

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:40

@necrosis | 11-01-13 | 10:35
Ja, Groenlinks is nu definitief doorgedraaid.

rara | 11-01-13 | 10:39

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:37 Dus je kon niet in haar broekje?

Mooie karakters zijn kudt.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:39

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:30 | + 0 -

Maar ze had ook een heel mooi *kuch* karakter...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:37

.. mwah, ik ga zeker geen over de datum knagen als Groenlinks dat wil.
In de kliko ermee, daar ligt het overigens beter dan in Afrika. Voedsel naar Afrika brengen veroorzaakt de ernstigste schade voor natuur en milieu die mensenhanden vermogen.

Jan Passant mk2 | 11-01-13 | 10:36

Nu we die partij hebben gemarginaliseerd, kunnen we er dan ook over ophouden?

dubbert | 11-01-13 | 10:36

@ pacman_  | 11-01-13 | 10:05 | 

Volgens mij bestonden ze toen nog niet eens...

krem | 11-01-13 | 10:36

De groen links bank... inzameelpunt van al het vleesch over den datum. maak ze blij,,,maak ze happy!!

arunt_bass_abuser | 11-01-13 | 10:36

Het grappige is, hierdoor gaat er alleen maar meer weg geflikkerd worden. Iedereen die vroegah in een supermarkt heeft gewerkt weet wat het belang van FIFO is. Op basis van tht datum worden schappen gevuld, maar ook versproducten weg geflikkerd. Het wordt voor winkelpersoneel dus gokken of product X wat in het schap ligt ouder of nieuwer is. En of het product überhaupt nog goed is.

Groenlinks is werkelijk op een retard spree de laatste tijd.

Kabila de stijlloze | 11-01-13 | 10:35

Eten 'vernietigen' is van alle tijden.
Zijn er nog meer reaguurders die geleerd hebben wat 'doordraaien' is?

necrosis | 11-01-13 | 10:35

Pas de regels aan mbt tht, want voor sommige producten slaat het echt nergens op. Zo zwart-wit als Groenlinks (en Geenstijl) het stelt, is het weer niet.

j van l | 11-01-13 | 10:33

Verrot voedsel ? Gelul, THT is geen UHT ! Zolang de uiterste houdbaardheifsdatum op de verpakking blijft zie ik het probleem niet dus goed plan van GL. Dat ik dat zeg.... de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus..

krem | 11-01-13 | 10:32

Wat een wapenfeiten van GroenLinks.. meldpunt vuurwerk, tht-datum, volgens mij willen een paar mensen heel erg laten blijken dat ze nog bestaan.
Lol @ kliko van het binnenhof, maar vergeet Ton Elias niet!

mijntweecent | 11-01-13 | 10:31

Op filet americain staat TE GEBRUIKEN TOT, niet ten miste houdbaar tot. Kennelijk weet Geenstijl het verschil niet.

THT staat alleen op producten die niet snel bederven, zoals pasta of een blik pasta.

yonthe | 11-01-13 | 10:31

Het is wel zo dat bijna niemand het verschil weet tussen de THT (Tenminste Houdbaar Tot) en de TGG (Tenminste te gebruiken tot) indicatie, daar zou wel eens wat meer uitleg over mogen komen. Voor de consument niet duidelijk en ook niet voor alle fabrikanten. Als ik het goed heb zijn producten na de THT niet gevaarlijk voor je gezondheid, hoewel de smaak, geur en kleur van het product kan veranderen. Met de TGT moet je wel oppassen na de datum, deze producten zijn wel slecht voor je gezondheid. Drop is bijvoorbeeld THT en vlees TGT. Het kan ook andersom zijn, maar dat merk je vanzelf wel....

Mr. Bigglesworth | 11-01-13 | 10:31

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:26 Ja, dat van die 'dingen' is logisch.

Als ze geen tieten had gehad was ze nooit eerst door zo'n kruidenier aangenomen.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:30

En wat is de THT van GroenLinks?

*GroenLinks voor de zekerheid maar wegflikkert*

dlseth_ | 11-01-13 | 10:30

Eten weggooien is best triest inderdaad en het is om meerdere redenen zaak om dat terug te dringen. Ik denk dat alleen financiële prikkels werken en wat dat betreft zal de crisis mensen wat meer aan het denken zetten. Want het is ook gewoon zonde van je geld.

Bigi Bana Boy | 11-01-13 | 10:29

Bij veel supermarkten leggen ze de groenten die een beetje beginnen te schimmelen en te stinken in het schap van biologische groenten.
Ander prijsje erop (2 x zo duur) en voila, een betere wereld begint bij je eigen portemonnee.

Cuyahoga | 11-01-13 | 10:28

Kaspar Hauser | 11-01-13 | 10:26 Kroppen sla die over de datum zijn worden versneden tot zakjes 'vers en makkelijk'.

Buitenste blaadjes er af, mes er in en niemand ziet het meer.

Die zakjes gesneden groente zijn de te vermijden zaken als je gezond wil blijven eten.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:28

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:21 | + 0 -

Ze was afgestudeerd in de psychologie en kwam daar maar niet mee aan de bak. Maar wat die andere "dingen" betreft had je dit keer volkomen gelijk. Jammer dat ze een andere heeft gevonden met iets meer niveau. Conclusie: ga geen studie psychologie doen...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:26

@ 11-01-13 | 10:17
Alle datums staan op de verpakking gedrukt dus volgens jou ging alles in nieuwe verpakkingen?
Ik zie ze al de mayonaise in nieuwe flessen alten lopen en de sla omverpakken en opnieuw sealen.

Kaspar Hauser | 11-01-13 | 10:26

Bij Groenlinks fungeert de koelkast niet om het voedsel te koelen maar om te voorkomen dat het wegloopt.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:26

Groenlinks is een partij voor overspannen bakfietsmoedertjes die diep ongelukkig zijn in de grote stad, en het daar dus in een soort idyllisch romantische stadsboerderij willen veranderen. In plaats van gewoon op te sodemieteren naar het platteland of de derde wereld, waar ze het tempo wel bij kunnen houden en niet continu jaloers hoeven te worden andermans welvaart.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:26

Als mijn melk overdatum is, breng ik het naar de dichtsbijzijnde voedselbank. Kunnen ze er daar nog een broodje mee besmeren.

Xelodaddy | 11-01-13 | 10:25

Een THT datum als indicatie is prima. Daarnaast vertrouwen op je ogen en reukvermogen, zonder alles maar rücksichtslos weg te flikkeren.

Freddy4Fingers | 11-01-13 | 10:25

Is inderdaad lastig omdat de garantie voor consumenten vervalt maar bij veel producten slaat die datum nergens op. Bij filet Americain inderdaad graag in stand houden svp maar voor boter melk etc. kan het best. Gewoon kortinkje bieden voor producten 1 dag over datum en eigen risico creeren voor consumenten. Op veel producten slaat het ook gewoon nergens op. Hoezo zit er een vervaldatum op stroop, honing, limonade, zout, blikvoer, rijst etc, is pure bureaucratie.

mr.knetter | 11-01-13 | 10:24

van schimmels word je sterker, maar dat wil niet zeggen dat we moeten vreten wat die krakende hippies eten.
de beer van de meer | 11-01-13 | 10:16 |
-
Je zegt het, zelf waren ze groen eten natuurlijk allang gewend zelfs als het begint te bewegen.

vrijheid-van-spreken | 11-01-13 | 10:24

Bij de Albert Heijn vervangen ze de THT stickers altijd door 35%korting-stickers.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:24

Zit nu ongeveer 4 jaar in de food na ruim 20 jaar zware industrie en THT is over het algemeen inderdaad onzin.
"Omwerk", dat is dus voedsel dat in een lelijk/fout blikje, pakje of whatever zit door storing van de verpakkingsmachines word gewoon opnieuw verpakt en daar kan een behoorlijke tijd tussen zitten.
In feite kan het dus zo zijn dat je happie de THT die op de verpakking staat al overschreden heeft zodra je het koopt.
Word niemand ziek van, proef je niks van, is ook niks mis mee.
De winkelier en de consument willen graag een THT.
Krijg je toch een THT?

Jim Beam | 11-01-13 | 10:24

ohjajoh | 11-01-13 | 10:22 Zelfs bij de voedselbank zijn de 'klanten' kritisch op THT stickers.

En terecht.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:23

Stijlicoon | 11-01-13 | 10:04
En dan blijkt ook nog dat "groene" auto's in de meeste gevallen 45% meer brandstof gebruiken dan de fabrikant de kopers (maar ook de overheid!) doen geloven. Stuk maken dus al die subsidies op groene auto's.

de directeur | 11-01-13 | 10:22

vetkleppert | 11-01-13 | 10:19 | + 0 -

De trucs zijn legio idd. Maar ik kijk thuis ook nooit meer op die stickers maar ruik altijd even aan het vlees als ik het niet vertrouw.

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:22

Ach niemand die hier het verschil weet tussen Tenminste Houdbaar Tot en Te Gebruiken Tot. Maar de tientallen kilo's die consumenten per jaar weggooien staan in het niet met wat er in de productie weggegooid wordt: geen tientallen kilo's, maar tientallen procenten.

ohjajoh | 11-01-13 | 10:22

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:17 Een hoofdcassiëre als secretaresse aangenomen? Jij hebt ook wel eens verstandsverbijstering als je tieten ziet hè?

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:21

XverderNix | 11-01-13 | 10:10 |
Het is in veel gevallen zelfs zo dat etenswaar gewoon niet wíl bederven, maar enkel zijn kleur en smaak verliest. Hoorde een tijdje geleden een voedseldeskundige op de radio verkondigen dat het meeste blikvoer jaren na de t.h.t-datum nog steeds niks mankeert, dat al het droge voedsel, zoals pasta en zo óók jaren na de t.h.t-datum nog gewoon eetbaar is, enzovoorts.
Dus, inderdaad, een beetje beter snappen wat wel en wat niet in de vuilnisbak gekieperd moet worden is niet verkeerd. Maar mag ik dan nog beslissen om die tien jaar oude vermicelli waar geen smaak meer aan zit weg te flikkeren, gewoon omdat het kan? Of moet ik dan eerst mevrouw van Tongeren om toestemming vragen?
Want dat is het punt altijd bij GroenLinks, ze plakken overal geboden en verboden op, moraliseren, delen verwijten uit, vinden dat we niet deugen.

Schoorsteenveger | 11-01-13 | 10:21

THT... de kwaliteit van het product kan niet langer gegarandeerd worden (en dat merk je enorm bij je gedroogde soep producten ;))...

THT afschaffen zal leiden tot hogere prijzen (geen 30% korting meer op bijna over datum producten)

En dan tenslotte nog het feit dat veel kleinverpakkingen duurder zijn dan grootverpakkingen (A merk / B merk)... dan is het goedkoper om de helft van je concervenblikje weg te flikkeren dan een klein blikje te kopen.

Kruimelz | 11-01-13 | 10:21

Het volgende Groenlinks plan: koken in urine - dat bespaart water.

vrijheid-van-spreken | 11-01-13 | 10:20

Houdbaarheidsdatum schrappen, zitten die resterende GroenLinks prutsers aan de paddo's of zo ? Etenswaren die een verstreken datum hebben gaan ook bij ons de vuilnis bak in.

The Russian | 11-01-13 | 10:19

Zelfs zout heeft een houdbaarheidsdatum..

waddapatja | 11-01-13 | 10:19

@eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:17
Of met spiritus de tht datum verwijderen en een nieuwe erop stempelen.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:19

Wat is het postbusnummer van GL eigenlijk? Ik heb al twee maanden een aangebroken eiersalade in de koelkast liggen en die wil ik graag naar ze opsturen.

Mic Mokum | 11-01-13 | 10:19

de beer van de meer | 11-01-13 | 10:16 Jawel joh. En in de tuin schijten, scheelt ook water.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:18

Anders is het wel een strak plan...
Er staan zelfs tht-data op dingen als een pak een suiker. Ooit een pak suiker bedorven zien raken? Of wat te denken van yoghurt, achjee na een paar dagen na de tht-datum is het wat zuurder, maar zolang het niet bol is, is het nog prima te eten. Een debiel is het als je het weggegooid zodra de tht-datum is bereikt. Als mensen hun gezond verstand gebruiken, heb je de tht-datum niet meer nodig, en wordt er minder weggegooid. Immers mensen houden zich veel te strikt aan de tht-datum.
En nee, ik ben geen GLer

ho4x | 11-01-13 | 10:18

Gebruik in deze zure tijden het toiletpapier aan beide zijden.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:17

Ik had ooit een secretaresse en die was in haar vorige baan hoofdcassiere bij een grote supermarktketen geweest. Ik zal niet verklappen welke supermarkt het was maar het begon met een J en rijmde op Dumbo. Daar ging men aan het begin van iedere dag de THT-stickers die verlopen waren eraf halen en vervangen door nieuwe met een nieuwe datum.

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 10:17

De THT-datum op het gros van de producten is niets meer dan een marketingmiddel om de herhalingsaankopen van FMCG te versnellen.

Ik bedoel, een houdbaarheidsdatum van 2 maanden op oude kaas? Een jaar voor bier? Cola!?

Oplichterij wat ik je brom.

Linkse Zakkenvuller | 11-01-13 | 10:17

van schimmels word je sterker, maar dat wil niet zeggen dat we moeten vreten wat die krakende hippies eten.

de beer van de meer | 11-01-13 | 10:16

Misschien kunnen we dan voedselvergiftiging omdopen tot groenlinksvergiftiging.
Waar kan ik na elke GLvergiftiging de schadevergoeding kwijt? Bij Groenlinks of bij de supermarkt?

r04drunn3r | 11-01-13 | 10:16

Wie zou toch de kliko van de GeenStijl redactie zijn? *onder het bureau duikt*

waddapatja | 11-01-13 | 10:16

Groenlinks pakt zo wel de vergrijzing aan hè?

Oudjes kunnen niet zo goed tegen salmonellabesmettingen en in die bejaardengestichten hebben ze ook geen zicht op de THT stickertjes in de centrale keuken.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:16

Resultaat: meer weggegooid eten, omdat dat product waarover je twijfelt nu zelf niet meer aangeeft dat het nog net kan.

Mister Crabs | 11-01-13 | 10:15

Do as I say, not as I do. Zei Fapke al met haar ouwe roetbak. En haar overbevolkertjes toch maar niet op een multiculturele helschool.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:15

De houdbaarheidsdatum schrappen...
Natuurlijk, terug naar de middeleeuwen met de bijbehorende ziektes, past mooi bij de rest van het land/europa.
Kolere wat een achterlijk idee weer, zijn dit soort hersenscheten nu het beste waar de nederlandse politiek mee kan komen?
Laat maar, ik weet het antwoord al..

Slipsnifter | 11-01-13 | 10:14

Waarom niet i.i.g.n.m.t.v.n: In Ieder Geval Niet Meer Te Vreten Na....

ventieltje | 11-01-13 | 10:14

Lijkt me een goed initiatief om te piloten in de Tweede Kamer. Eens zien hoe een paar maandjes over datum zalmsnippers nassen in de kantine uitpakt....

Parel van het Zuiden | 11-01-13 | 10:13

Deden ze in de politiek maar aan:
" First in,first out. "

Jimmy Mc Clure | 11-01-13 | 10:13

Wat is een GroenLinks?

yespur | 11-01-13 | 10:13

"Het ligt ook aan het koken", zegt Van Tongeren. "Je kunt van heel veel dingen soep of roerbak maken."
Nog even en de Smaakpolitie is een feit. Daar word ik niet vrolijk van.

Schoorsteenveger | 11-01-13 | 10:12

GL lijkt wel een partij voor zure en depressieve mensen, en ze zijn er nog trots op.

Onderbuik | 11-01-13 | 10:11

Toch hebben ze wel een punt, en het werkt ook in het voordeel van de consument. Maar dan wel met chip.. Toevallig in de Televaag: www.telegraaf.nl/binnenland/21211648/_... . In Noorwegen zit deze chip al op sommige verpakkingen gehakt geplakt.. Sticker ziet er uit als een thermometer, die dagen houdbaar aftikt. Ligt het voer te warm, dan tikken de dagen sneller weg dan wanneer het goed gekoeld ligt. Handig!

KlopKlop | 11-01-13 | 10:11

Pissen onder de douche, bedorven voedsel nuttige, met het OV of in een WV Up en zogenaamde "groene stroom" die zo grijs is als de meeste GL'ers. Niet gek ook dat die hippies zo stinken. Als ze niet in hun eigen pis staan, staan ze met hun deo weigerende oksels wel naast je in de winkel, of vinden dat iedereen maar 90 moet rijden op de meest linker baan.

r04drunn3r | 11-01-13 | 10:11

@zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:06
Hippies? Er bestaat een psychiatrische afwijking waarbij de lijder gefascineerd is door poep, pis en vuilnis. Need I say more?

rara | 11-01-13 | 10:11

Droge spullen zoals pasta rijst ed blijven echt jaaaren na datum goed. Ook blik spul. Wel eens yoghurt 2 weken over datum op. Nog niks mis mee.

delcapo | 11-01-13 | 10:11

Dit is de eerste keer dat ik het wel een beetje met GL eens ben. Die THT datums zijn (in veel gevallen) overbodig en kosten de winkeliers een hoop geld als het niet verkocht word voor de uiterste verkoop datum.

XverderNix | 11-01-13 | 10:10

Laten we gewoon ook eens een keer die kromme komkommer in de schappen leggen. Dat zal veel meer schelen. Liever een lelijk product dan een mooi bedorven product. De totale idiotie is echt toegeslagen bij Groenlinks. Ook rijdende snackbars moeten gemeden worden volgen Zakkenvöller.

www.youtube.com/watch?v=QUt5JP5mwJo

Jaimy Fox | 11-01-13 | 10:10

Liesbeth van Tongeren is zelf inmiddels zo'n 25 jaar over de houdbaarheidsdatum.

Cuyahoga | 11-01-13 | 10:10

@Febofiel | 11-01-13 | 10:07
Wat denk je zelluf? En wat zouden ze er bij Appie Gappie van vinden? Groenlinks steunt de supermarkten en geeft de minima een schop onder hun hol.

steven paul | 11-01-13 | 10:09

tenMINSTE houdbaar tot zegt toch al genoeg, op de datum dat er op staat zou het nog goed moeten zijn, zoniet kun je er mee terug naar de winkel. Data er na kan het nog goed zijn, op eigen risico. Als je alles op de tht datum weg gooit ben je een dief van je eigen portemonnee.

Idontgiveafunk | 11-01-13 | 10:09

Ik flikker bijvoorbeeld vleeswaren ALTIJD vóór de t.h.t datum weg.
Het ziet er dan meestal al niet zo fris meer uit.

Botte Hork | 11-01-13 | 10:09

CPN, PPR en PSP. Maar dan nog een decennium knettergekker.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:08

Wat vinden ze daarvan bij de voedselbank?

Febofiel | 11-01-13 | 10:07

De idiotie straalt er van af, maar dat is logisch. We hebben het over Groen Links, nietwaar?

rara | 11-01-13 | 10:07

Ik pak bij Albert Heyn altijd de achterste verpakking uit de koeling. Laat groenlinksers de ouwe troep maar vreten.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:07

@GroenLinks

Een betere wereld begint bij jezelf.
Dus bij de volgende partijbijeenkomst alle hapjes en drankjes ver over de datum.

Ing. eslapen | 11-01-13 | 10:07

De tht-datum van Groen Links is in ieder geval allang verstreken.

Sermo Vulgaris | 11-01-13 | 10:07

Dit is alleen bedoeld om te verdoezelen dat de houdbaarheidsdatum van GL al een maandje of 4 verstreken is. Ze vrezen dat ze in de trog van een biodynamisch varken terechtkomen.

Red mij niet | 11-01-13 | 10:06

Pissen in de douche, eten uit de vuilnisbak.

Groenlinks wil gewoon dat we ons gaan gedragen als inwoners van een derde wereldland.

De hippies.

zeg maar jansen | 11-01-13 | 10:06

GroenLinks? Was dat niet een politieke partij in 1998?

_pacman_ | 11-01-13 | 10:05

Dit plan gaat pas werken als het weer oorlog is. Wat zomaar zou kunnen gebeuren met onze fantaaaastische EUSSR de komende jaren.

Botte Hork | 11-01-13 | 10:05

Voor de liefhebbers,

hiermee komt Groen Links de laatste maanden in de media:

- hun eigen geklungel
- afgeven op de PVV
- weg met Zwarte Piet
- een verbod op vuurwerk
- en nu dus het schrappen van de tht-datum

Nou, Groen Links. De wereld heeft jullie echt nodig!

Stijlicoon | 11-01-13 | 10:04

'De kliko van het Binnenhof'......
Nanninga roeleert grote tijd!

necrosis | 11-01-13 | 10:04

Het is wel goed voor de weerstand, en voor de overbevolking.

chiel_labiel | 11-01-13 | 10:04

Ik ga maar es effe lekker kiloknallervleesch inslaan voor de BBQ. En als het dan onverhoopt kudtweer wordt, smijt ik het wel weer weg. Of ik geef het over een week aan zo'n zuurzame appeltjesgroenlinks fundamentalist. Is die ook weer een poosje stil.

vetkleppert | 11-01-13 | 10:03

Geweldig meldpunt is dat toch. Ideetje om Tom Staal een keer alle GL-kopstukken af te laten gaan met de verzamelde resultaten?

Den Meester | 11-01-13 | 10:03

GL ga eens deaud dat er nog op dat volk word gestemd

LOLWTFBBQ? | 11-01-13 | 10:03

Fijn plan, kun je behalve pissen ook gewoon schijten onder de douche. Het loopt er vanzelf wel uit.

Cuyahoga | 11-01-13 | 10:03

Zouden ze beseffen dat de zorg daardoor wel eens duurder zou kunnen worden?

Stijlicoon | 11-01-13 | 10:02

GroenLinks wil gewoon wraak nemen omdat niemand op ze stemde. Zo willen ze iedereen ziek maken met oud eten.

Swemmei | 11-01-13 | 10:02

GL, hou eens op met je gezeik, en liever nog: met je bestaan!

duiker1947 | 11-01-13 | 10:02

Met groenlinks gaat salmonella weer groot worden.

Ing. eslapen | 11-01-13 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken