Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De student bestaat niet meer

studentEUR.jpg Studeren. Dat is een toch vooral op dinsdagochtend in de kroeg hangen en wat lafjes je medestudentes aanduwen op donderdagavond. Tussen de hoofdpijn door zo economisch mogelijk je 5.5 halen zodat je in ieder geval binnen twee jaar je 60 studiepunten bij elkaar gesprokkeld hebt. Vanaf dat moment is het echte grote feest aangebroken en is het tijd om zoveel mogelijk te lenen want na 15 jaar minimaal aflossen wordt alles toch kwijt gescholden. Dat kon zo niet langer. Van eeuwige studenten uit de generatie babyboom en iets daarna gingen we naar prestatiebeurs en een bindend studieadvies na twee jaar. Werd tijd ook want studeren moet ook een beetje te betalen blijven voor pap en mams en vooral de rest van de samenleving die krom ligt om de freewheelende studenten te bekostigen. Maar daar hield het niet op. Op de Erasmus Universiteit in Rotterdam bestaat sinds enige tijd de doctrine 'nominaal = normaal'. Dat betekent je 60 studiepunten uit je eerste jaar ook daadwerkelijk halen in het eerste jaar en of u anders alstublieft dankuwel zo vriendelijk wilt zijn om op te tiefen. Met behulp van schoolklasjes, opdrachtjes, compensatieregelingen en weekroosters worden de studenten scholieren aan de hand genomen en door hun studie heen geloodst. De resultaten liegen er niet om (PDF) en u mag deze doctrine binnen afzienbare tijd op alle andere instellingen verwachten. Blijkbaar is dit wat studentikoos Nederland wil. Wetenschappelijk onderwijs als een soort veredelde voortzetting van het VWO. Nog te lui en laf om op eigen initiatief en kracht je studie door te komen en nu al te dom om fatsoenlijk te frauderen. Met nu al massale hulpeloosheid en depressiviteit onder studenten belooft dat nog wat, qua het door de politiek verkrachte begrip 'zelfredzaamheid' in de latere fases van het bestaan. Nog drie jaar en dan in het nieuws: jankende werkloze vroegbejaarden uit Rotterdam die last hebben van de echte wereld.

Reaguursels

Inloggen

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 21:49
Dat lost de markt wel op door zo'n onderknuppel alsnog naar een échte opleiding te sturen. Buiten werktijd. Worden ze hard van. De dagen dat een bul of diploma nog wat betekende ligt ver achter ons.

Sliptong | 08-01-13 | 08:14

N = N is goed maar dan zonder de vele hulpmiddelen. Maar hé, de kassa moet ook blijven rinkelen!

Sliptong | 08-01-13 | 08:12

Kaas de Vies | 07-01-13 | 21:45
Das natuurlijk om de overbevolking aan te pakken.

Pindakees | 08-01-13 | 01:50

Nederland doekt niet alleen het onderwijs op, het kennisland willen zijn.... alles wordt opgegeven door stomme onbenullige regeringen hier die alleen maar buigen voor Brussel en de bevolking financieel uitkleden.

Iwmac | 07-01-13 | 22:22

Eens was de student de blom van de natie..... Stelletje stinkend verwende gasten die niks anders doen dan zeiken op zgn babyboomers maar de ene poot nog niet voor de andere willen zetten.

Big Swinging Dick | 07-01-13 | 21:50

@Nequebard | 07-01-13 | 19:03 | + 1 -
Je moet niet lachen, je moet huilen als die lui de arbeidsmarkt opgaan met een bul. Dat is toch van de zotte.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 21:49

@Pindakees | 07-01-13 | 19:39 | + 1 -
Stort wel af en toe een brug in.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 21:45

En oh ja, niet vergeten:

Luuuuuullllll!

Seraphin | 07-01-13 | 21:33

Grappig om te lezen hoe het op de subsidie-universiteiten gaat.

Inmiddels tien jaar geleden genoot ik het privelege om aan een private universiteit een opleiding te volgen. En reken maar dat je zonder pardon van het terrein werd verwijderd indien de studieresultaten achterbleven.

Maar goed, zo een consequente aanpak is een bewezen doorn in het oog van de afgelopen 12 generaties Minister van Onderwijs, dus geen wonder dat nu pas een begin wordt gemaakt aan het maken van duidelijke afspraken.

Seraphin | 07-01-13 | 21:33

Non scholae, sed vitae discimus

HeelStijl | 07-01-13 | 21:16

neemjemoederindemali | 07-01-13 | 16:19
China levert fucking 2 miljoen ingenieurs per jaar af.. Dus dat is slechts een kwestie van tijd ja.
En ipv van hier de boel een beetje omhoog te brengen lijken Rutte en cornuiten alleen maar meer hun best te doen om te voorkomen dat ons tekort aan ingenieus nog groter wordt.

Pindakees | 07-01-13 | 19:39

Daarnaast heeft mijn trimester aan Columbia laten zien dat het in het buitenland vergelijkbaar is, overigens.

Greed=Good | 07-01-13 | 19:25

Tja, mijn instituut op de EUR heeft altijd een dermate hoog niveau gehad dat 60% de masterfase niet haalt. Ik heb twee jaar het voormalige en nu anderhalf jaar het huidige systeem gevolgd, en herken me niet in wat VL schrijft. Inderdaad zijn er iets meer tussenopdrachten en/of werkgroepen, maar als je het niveau niet hebt kun je nog steeds vertrekken. Ik denk dat de toelatingseisen hoger mogen voor de meeste opleidingen, maar het niveau van de opleidingen die ik gevolgd heb(ja, ik was zo iemand die een tweede studie deed)zijn vooralsnog genoeg om goede professionals af te leveren.

Greed=Good | 07-01-13 | 19:24

Ik vroeg me wat af. In de pdf staat dat in de jaren 2008-2010 voor psychologie gemiddeld 50% van de studenten hun eerste jaar met 60 ects behaald hebben (dus die studenten hebben om hun 60 ects te halen alle vakken met een 5,5 of hoger moeten afronden).

De groep die bestudeerd is bestaat uit studenten die begonnen zijn aan hun studie in het jaar 2011-2012, welgeteld 1 jaar. Hier conlusies aan verbinden lijkt me niet correct.
Een stukje verderop staat dat voor het jaar 2011-2012 voor psychologie 52% van de studenten voor de kennis vakken (theorie??)zonder gebruik te maken van de compensatieregeling een positief BSA hebben gekregen voor het eerste jaar. Naar wat ik begrepen heb is een positief BSA hetzelfde als 60 ects halen.
Van de rest van de studenten heeft 26% 1 onvoldoende gecompenseerd, 18% heeft 2 voldoendes gecompenseerd, en 5% heeft 3 onvoldoendes gecompenseerd. Dus 49% van de studenten heeft het eerste jaar (60ects) gehaald door minimaal 1 onvoldoende te compenseren met 1 of meerdere voldoendes.

Houdt dat niet in dat er totaal geen verschil is tussen het aantal studenten dat in 1 keer in 1 jaar al hun studiepunten haalt (met alle vakken voldoende afgerond) binnen de experimentele (2011-2012) en controle groepen (2008-2010)? En dat dit systeem dus helemaal niet beter is dan wat het was? (Tenzij alleen studiepunten halen belangrijk is en kennis verwerven onbelangrijk is.)

En er worden nu meer studenten doorgelaten met onvoldoendes en dus met onvoldoende kennis van de studie stof (deze studenten zijn dus minder competent dan studenten die wel alles voldoende gehaald hebben tenzij de student zelf alsnog de stof inhaalt)?

En waarom worden alle eerder behaalde diploma's nu gedevalueerd? Zo hoog in aanzien stonden ze al niet en nu is de consequentie (dat als studenten met onvoldoendes slagen) dat eerder behaalde diploma's dus helemaal niets meer waard zijn.

FPGrad | 07-01-13 | 19:14

Het systeem dat de Erasmus Universiteit gebruikt is eigenlijk behoorlijk klote. Ik leef eronder. Het is tot nu toe heel moeilijk. Niet omdat de stof van zo'n hoog niveau is, want de tutoren zijn net-afgestudeerde corpsmeisjes die geen ander werk konden vinden en de hoogleraren komen maar één dag per week opdagen.

Ik lieg niet als ik zeg dat ik de middelbare school veel zwaarder vond. Ik heb werkgroepgenoten gehad die bij staats- en bestuursrecht zeiden dat ministers lid waren van de Tweede Kamer. Heel leuk. Op een verplichte taaltoets hebben de meeste studenten ook nog een onvoldoende gehaald.

Ik hoop dat ik het tweede jaar haal, want dan kan ik keihard lachen als die gasten de arbeidsmarkt opgaan.

Nequebard | 07-01-13 | 19:03

@Pastor Sippenhaft | 07-01-13 | 16:22
Ja de regering bestaat uit voornamelijk middelbare schoolkinderen die nooit hebben geleerd, hoe je iets moet loslaten.

reageerbuis | 07-01-13 | 19:01

@ OverdrevenGeouwehoer | 07-01-13 | 16:30 |
Juist nu zitten bedrijven te wachten op studenten die naast dat ze hun studie nominaal hebben afgerond ook commissie werk hebben gedaan. Onderscheidend vermogen heet dat. Dat getuigt van meer doen dan alleen het noodzakelijke.

frbrob | 07-01-13 | 18:30

Het probleem ligt in het middelbaar of zelfs het basisonderwijs. Aan kinderen wordt niet meer geleerd hoe ze moeten leren. Hoe leer ik een taal? hoe leer ik rijtjes Franse en Duitse woorden? Hoe maak ik een solide planning? Hoe breng ik structuur aan? Dat is de basis die ontbreekt, waardoor leerlingen en studenten maar wat rotzooien. Alleen het vak begrijpend lezen, waar je leerde de essentie uit een tekst te halen, leerde hoe je moest leren. Of lezen in dit geval. Maar het is veel te weinig.

SamKoeman | 07-01-13 | 18:23

ho4x | 07-01-13 | 17:57

Aan je reactie merk ik in ieder geval dat jij niet in de buurt zit bij de mensen die het voor het zeggen hebben.

Bruno Alaska | 07-01-13 | 18:07

ho4x | 07-01-13 | 17:57 |
voor het zeggen hebben*

ho4x | 07-01-13 | 17:58

Bruno Alaska | 07-01-13 | 17:37 |
Wil je zeggen dat degene die het voor het zeggen, niet ook studenten waren?

ho4x | 07-01-13 | 17:57

BSA is prima, maar een keer 1of 2 vakken overslaan door een flinke griep moet ook kunnen. Waarom zou je iemand die met 6jes alles haalt houden en iemand met goede cijfers en een open vak wegsturen? Bovendien weten we dat met dit soort regelingen studenten er in de herkansing alsnog doorgedrukt worden.

Jackie Chiles | 07-01-13 | 17:49

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:20
Haha, op mijn VWO examen Neerlandsch schreef ik zo al eens een opstel, dat mede in de argumentatie inging op de vraagstelling en het erachter schuilende perspectief.
Mijn docent (dr in de Neerlandsigheid) was het nochtans met me eens en vond het niet alleen hilarisch maar ook een slimme insteek. De nakijkende, secundaire, docent van een geheel andere school (soort hoor & wederhoor) vond echter dat het een belediging was van het instituut examen en dat hij geschoffeerd was (in de aanhef stond meen ik iets als "Aan de weledelgeleerde, in de Nederlandse taal opgeleide docent en diens meelezers")...
In goed overleg mocht ik een symbolisch excuusbriefje sturen, waarop na onderling overleg van de Neerlandiserts, mijn plempsel alsnog doorgang vond.

hfakker | 07-01-13 | 17:48

Op veel scholen is het ook een tering zooi. Dat was bij mij al zo. Je moest je bijvoorbeeld intekenen voordat het toetsrooster bekend was. Dit hield dus is dat als je herkansingen moest maken dat je er nooit meer dan 3 of 4 tegelijk kon doen. Want dan liep je het risico dat je vijf toetsen op een dag moest doen. Dit hield in dat inhalen erg moeilijk was, omdat je niet van te voren kon zien welke toets wanneer werd gegeven en hoeveel toetsen je dan die dag had. Verder had een klasgenoot van mij toen dyscalculie (soort dislectie met cijfers)en die kon nergens terecht voor bijles terwijl hij daar echt om gevraagd heeft. Er werd tijdens de gehele opleiding nooit enige informatie verschaft over de opleiding, bijvoorbeeld wanneer je een bepaald aantal punten moest hebben. Elke docent en afdelingshoof verwees naar de onderwijs en examen regeling die op het intranet stond. Het probleem was alleen dat hij niet volledig was en niet up to date was. Soms werd er niet aangegeven wanneer er inteken momenten waren waardoor soms halve klassen geen toetsen mochten maken. Er waren in totaal 5 verschillende websites die we in de gaten moesten houden voor rooster informatie e-mail en documentatie. Docenten plaatsen hun opdrachten en presentaties niet op het intranet, als een opdracht in week 5 af moest zijn stond de opdracht er pas in week 4. Allemaal van dat soort voorbeelden. Het moet structureel beter op scholen. Ik vindt zelf dat studenten ook een drukmiddel moeten hebben richten docenten en de school. Docenten zetten er namelijk wel meteen een 1 neer als een opdracht op 12:01 binnenkomt als de deadline om 12:00 is. En studenten hebben het vaak maar te slikken. En de examencommissies zijn ook waardeloos want die kiezen altijd de kant van de docent en kijken niet eens naar het verhaal van een student. Er zit een beetje frustratie bij maar het is helaas wel een feit. Verder zijn er teveel pretopleidingen op het onder andere het HBO, hierdoor krijgen de échte opleidingen op het HBO een slechte naam.

Gasbuis34 | 07-01-13 | 17:46

Zelf ben ik ook zo'n luie student, altijd al geweest trouwens. Op het gymnasium alles met minimale inzet 6jes gehaald en nooit blijven zitten en nu doe ik hetzelfde op de rechtenfaculteit. Ik zit nu in mijn tweede jaar en ik wacht nog steeds totdat het eindelijk interessant en een beetje uitdagend wordt. Op basis van algemene ontwikkeling en een beetje het nieuws volgen kom je wel aan je bachelor. Een gebrek aan algemene ontwikkeling is de voornaamste reden waarom mijn studiegenoten wél wat moeten doen overigens. Die zitten tijdens hoorcolleges lekker te feestboeken en te whatsappen (hoogstens onbeschofd): ze hebben geen enkel idee wat er zich in de wereld afspeelt. Laat ze vijf politici benoemen en ze weten het niet. Aan de andere kant weten ze wel twee weken voor het tentamen de studiestof te blokken. Ik begin meestal 2 dagen van tevoren en dan pak ik nét die voldoende.
Ergo, je hebt een verschil tussen studie-/cijfer-rukkertjes en een luie student die zich niet zomaar studiestof laat opleggen en zelf kritisch is en zelf dingen onderneemt.

Lazofiets | 07-01-13 | 17:46

@ho4x | 07-01-13 | 17:40

Je begrijpt zelf niet wat je beweert. De studenten van nu mogen nergens op worden aangekeken en ondertussen kijk je er zelf de studenten van vroeger op aan. De studenten zouden het onderwijs hebben vormgegeven. Dat is onjuist.

Lees nog maar een boekje.

Bruno Alaska | 07-01-13 | 17:46

ho4x | 07-01-13 | 17:35 | + 0 -
Je kan me misschien een defaitistische houding verwijten, alles wees erop dat het alleen maar minder zou worden, er was absoluut geen draagvlak voor nog meer onderwijskosten. Ik was allang blij dat ik de studie kon afronden en een leuke stageplek had met uitzicht op werk, want ook toen waren de werkgelegenheidskansen niet geweldig. Maar het is waar de "verloren generatie" waar ik deel van uitmaak heeft nooit uitgeblonken in collectieve actie, wij waren meer gericht op individuele ontplooiing, hopelijk doen die Sywert en jouw generatie dat beter.

websenior | 07-01-13 | 17:45

@SuperRogier

(Studeren is uni, scholieren is HBO. HBO'ers zijn om te janken. Uni valt wel mee.)

Zie mijn reactie hierboven. De oude HTS (Hogere technische school) en HEAO (Hoger economisch en
administratief onderwijs) waren kwalitatief goede en zware studies. Dat was wel degelijk studeren en blokken in de collegebanken.

Dat deze scholen in no time zijn verdwenen zegt veel over de mentaliteit in Neerlands onderwijs.

strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 17:42

Bruno Alaska | 07-01-13 | 17:37 |
Klopt, ik beweer dat ook niet. Wellicht kunt u zich beter gaan bemoeien met de situatie in Alaska, daar zijn aardbevingen geweest, als ik het goed had gelezen.

ho4x | 07-01-13 | 17:40

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:57
U heeft gelijk, het kost niet alleen tijd, geld en mogelijk zelf het uitzicht op een loopbaan, maar soms ook nog 'vrienden'.
Het is aan te raden de privémening privé te houden en hen achterin de rug aan te vallen waar nodig (spijt me dit te moeten zeggen), dus als je hen al gepasseerd bent (cijfers en diplomaatje op zak).
Vergeet niet dat (bovendien) ook een politiek correcte mening als slijpsteen voor de incorrecte kritische geest kan dienen. Zelf denk ik dat niets daar werkelijk veilig voor zal zijn en iedere millimeter meer inzicht zich verdubbeld zal terugbetalen.

ZSU-23-4 | 07-01-13 | 17:38

@ho4x | 07-01-13 | 17:35

Wat klets je nou, alsof jij persoonlijk enige invloed hebt op het onderwijs in nederland. Denk je nou echt dat dat ooit anders is geweest? Sywert??

Bruno Alaska | 07-01-13 | 17:37

websenior | 07-01-13 | 17:30 |
Dat kan kloppen ja, de vraag is echter, waarom hebben u en uw generatiegenoten er niks aan gedaan? Als u toen al wist dat juist werkcolleges waarbij je met kleine groepen samen zit, iets was waar je veel van leerde.

Of was u niet zo verstandig om de problematiek op te lossen? Ik geloof dat de politiek immers voor iedereen een uitvlucht is, dus ongeacht uw studie had u voor een oplossing kunnen gaan strijden, en hadden we nu een echte kenniseconomie gehad.

ho4x | 07-01-13 | 17:35

@SuperRogier | 07-01-13 | 17:27

helaas is HBO nu wat ooit MBO was.. en ja dat maakt 'uni' dus hbo..

heeft ook wat met de maatschappij te maken.. vroeger waren kinderen vervelend, nu hebben ze of adhd of zijn ze hoogbegaafd.. zoveel hoogbegaafde kinderen.. bijna ongelofelijk.

Bruno Alaska | 07-01-13 | 17:32

babyboomerende professoren en bestuurders zijn de nieuwe finnen van deze tijd. Wel zelf lang hebben kunnen studeren maar anderen deze kans niet geven. En nu heb ik persoonlijk het een en ander tegen studenten die alleen maar zitten niets te doen maar er is een grens. Studenten moeten ook in hun rol als student kunnen groeien en het is mijn inziens oke dat je een minimaal aantal punten per jaar dient te halen om door te mogen. Maar er is een grens.

appeltjesgroeneweide | 07-01-13 | 17:31

ho4x | 07-01-13 | 17:19 | + 1
Je hebt hier zonder meer een punt te pakken. Echter ook in mijn tijd waren hoorcolleges schering en inslag en waren er weinig werkcolleges, waarvan ik vond dat je juist daar veel van leerde. Want het gaat niet alleen om het reproduceren van kennis maar ook om het ontwikkelen van een houding.

websenior | 07-01-13 | 17:30

Kom, hoe heet die briljante jonge student die onlangs de TU verliet en koos voor het DJ vak? Briljard.

Mammeloe | 07-01-13 | 17:29

Terpen-tijn | 07-01-13 | 17:10
Eens, voor het smeden van een band is geen vernedering nodig.

reinaarden | 07-01-13 | 17:29

@Daalder

(Van origine is een universiteit echter geen plek waar arbeidskrachten van een lopende band afrollen maar een plaats waar cultuurdragers en wetenschapsmakers worden gevormd.)

Nederland is een wegwerpmaatschappij naar Amerikaans model geworden, helaas.

strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 17:28

@strikdewepstroper01
Studeren is uni, scholieren is HBO. HBO'ers zijn om te janken. Uni valt wel mee.

SuperRogier | 07-01-13 | 17:27

Ik ben in ieder geval nu zo'n luie scholier in 6 VWO, die er alles aan doet om veilig over te gaan, maar meer ook niet. Dit komt mede omdat je op school gewoon heel veel voor je kiezen krijgt wat me echt interesseert om te doen. Denk aan een x-aantal boeken lezen voor Engels en Nederlands mondelingen, die je daarna weer vergeet. Huiswerk doe ik vanzelfsprekend ook niet, omdat het voor mij nergens echt naar leidt behalve een redelijk punt om weer over te gaan/te slagen. Waarom zo veel waarde hechten aan punten vraag ik me af? Ik zal dan wel niet op een VWO thuishoren.

EiPeller | 07-01-13 | 17:26

Het zou al een hele verbetering zijn als tentamenvragen worden gesteld die intelligentie en inzicht vereisen, in plaats van inzet. Dom rijtjes stampen kan iedereen. En dat is tevens de reden waarom elke dombo tegenwoordig een universitaire opleiding kan volgen.

DutchLibertarian | 07-01-13 | 17:24

Het is gebeurd, mensen: de universiteit is een HBO+ geworden. Het is geen plaats meer waar wetenschappers worden opgeleid en waar wetenschap floreert. Er worden nu arbeidskrachten opgeleid en niets meer, niets minder, terwijl oorspronkelijk de HBO's daar juist voor bedoeld waren. Van origine is een universiteit echter geen plek waar arbeidskrachten van een lopende band afrollen maar een plaats waar cultuurdragers en wetenschapsmakers worden gevormd. Hoe krijgen we het academische onderwijs weer terug ? Daar moet onze generatie nodig aan werken; een van de belangerijkste vraagstukken voor onze maatschappij nu.

Misschien is het ook wel een idee een HBO+ op te richten, en daarnaast universiteiten te herstichten voor de 20% van de HBO en HBO+ studenten die graag verder willen in onderzoek. De universiteit zou dan alleen nog masteropleidingen en promotietrajecten aanbieden, alsmede een tussenopleiding om de sprong van HBO naar universitaire master te vergemakkelijken.

Mijn 2 cent.

Daalder | 07-01-13 | 17:23

In de woestijn heb je niets aan een zwemdiploma.

zovoklets | 07-01-13 | 17:22

Heb zelf een jaar geschiedenis gedaan op de Erasmus. Toen ik liet vallen dat ik veel moeite had met essays schrijven kreeg ik te horen dat ik beter op kon tyfen. Hadden ze volslagen gelijk in.

knuffedol | 07-01-13 | 17:20

Beste lezers en reaguurders,

leuk dat een groot deel de student de schuld geeft, maar wie of beter gezegd wat is een student? Is een student iemand die zijn tentamens haalt of is een student iemand die kritisch oplet bij hoorcolleges, of althans een poging er toe doet, en zijn tentamens net wel of net niet haalt, omdat hij een vraag anders interpreteert dan de docent?

Ik geloof zelf het laatste, maar zoals al ik zei is het leuk dat een groot deel de student de schuld geeft van verpaupering van het onderwijs. Ik heb Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs gedaan op de Middelbare School en heb daarbij gekozen in de 3e klas voor het profiel E&M, dus nee ik kon daarna moeilijk kiezen voor een technische universiteit, welke vaak wordt gezien als de enige echte universiteit. Maar nu ik naar de Universiteit ga, wat toch Wetenschappelijk Onderwijs is en waar ik voor voorbereid(t?) ben door de Middelbare School, merk ik dat de Universiteit totaal anders, dan dat je verwacht vanuit de Middelbare School. En in mijn opinie, gehoopt i.p.v. verwacht.

Ik had het enorm leuk gevonden als het onderwijs op de Universiteit had bestaan uit kleine groepen van zeg 20 personen die iedere dag in discussie gaan over de stof, behandeld door de docent in de hoorcolleges. Maar zo is het onderwijs niet meer.

Het onderwijs is verpaupert door de generaties voor mij, en ik vind het een schande dat er nu mensen uit die generaties zijn die het onderwijs van nu bekritiseren. Het zijn niet de studenten van nu die het hebben vormgegeven, maar de studenten van vroeger.

Ik hoop jullie hiermee overtuigd te hebben van het feit dat het aan het systeem ligt, net als dat de huidige crisis niet aan de huidige kabinetten ligt, maar aan de kabinetten van vroeger. Zeiken over nu heeft geen zin, als het probleem al vroeger is ontstaan.

Met vriendelijke groet,

ho4x

ho4x | 07-01-13 | 17:19

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:22

Misschien hadden die meisjes hun rokje niet aan toen ze bij de prof op schoot zaten.

neemjemoederindemali | 07-01-13 | 17:19

Ik heb gemerkt dat er veel verschil is tussen jongvolwassenen. Er zijn er die met veel plezier heel erg actief zijn en snel nieuwe dingen oppakken, er zijn er ook die niet weten waarom ze ergens zijn.

websenior | 07-01-13 | 17:18

@SuperRogier

Ik heb mijn propedeuse naast Schoevers. Twee HBO studies niet afgemaakt. Ik ga een associate degree doen omdat ik van mening ben dat je op de meeste HBO's te lang op één niveau blijft steken. Dus dan kan het ook in 2jaar.

strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 17:17

Over een jaar, misschien 2, een mooi topic op Geenstijl over universiteiten die studenten massaal 5,5jes uitdelen omdat teveel studenten uitvallen. Meer dan de helft van studenten van een technische opleiding, om maar wat te noemen. Het enige resultaat wat zulke regeltjes gaan bereiken is het verlagen van de norm en daarmee de kwaliteit van het onderwijs. En daar verkwansel je dan weer het ooit zo groot en mooie Nederland mee. Iedereen met enig boerenverstand in zijn donder wist dat 5 seconden na het lezen van dit bericht al, helaas is er een groot aantal mentaal uitgedaagde bestuurders die dit maar niet in willen zien. Of een geheime agenda hebben en dan moeten ze gewoon oprotten. Of allebei.

schele3749 | 07-01-13 | 17:16

Ik vraag me toch af hoeveel van de reaguurders studeren of hebben gestudeerd. Als ik dit zo zie is iedereen in het bezit van een cum laude papiertje die hij of zij op zijn of haar sloffen heeft gehaald, want het is o-zo simpel. Ondertussen je kapotneuken en keihard werken, want je hebt toch alle tijd van de wereld of niet? Chapeau.

SuperRogier | 07-01-13 | 17:13

Knorriger wordt het echt niet. Maar ja, met ubergiechelknor Rutte (vaak ten onrechte bestempeld als corpslid, helloooooo, knorretjes, wat weten jullie er precies van?) en zijn knorrenvriendjes kan je dit soort scholiereninfantiliteit verwachten. Echt megasuf. Kenniseconomie en zelfredzaamheid me reet!

NACademicus | 07-01-13 | 17:12

Moishe Pipik | 07-01-13 | 17:05
Nee dat is zelfs journalistiek gewoon een dikke faal. Niet eens een beetje bronnen verifiëren.

Pindakees | 07-01-13 | 17:11

Buffell 17:07
Eens,Achtelijke traditie,... voor wat ook? Het heeft geen enke nut, geen doel, het is onderbroekenlol voor sadisten.

Terpen-tijn | 07-01-13 | 17:10

toch een gevolg van een soort fabrieksdenken binnen de universiteitswereld. de productie-eenheid is een afgestudeerde student met diploma. hiervan willen we er zoveel mogelijk produceren tegen een zo laag mogelijke kostprijs, met een zo hoog mogelijke omloopsnelheid. om dit te bereiken zijn er een aantal maatregelen mogelijk:
-we verlagen het niveau van het onderwijs, dat verhoogt de productie.
-we versoepelen het onderwijsproces, zodat zelf de grootste debiel het nog kan. werkgroepjes, kleine klasjes, etc.
-we geven deeldiploma's zoals bachelors en minors.
-we laten de student zelf betalen, zodat de kostprijs omlaag gaat.
de overheid heeft dit beleid in gang gezet door te betalen per productie-eenheid, en zo werd de universiteit een laag niveau leerfabriek.

zeeman73 | 07-01-13 | 17:10

@Terpen-tijn | 07-01-13 | 17:05
Ik hoop het niet, aangezien ongroening een trieste, kinderachtige manier is voor corpsballen om hun middelbare school-verleden te vergeten door andere mensen op belachelijke manieren te kleineren.

Buffell | 07-01-13 | 17:07

@hfakker | 07-01-13 | 17:05
t=d

hfakker | 07-01-13 | 17:07

@normanius
Dit is precies de opvatting die veel Nederlanders hebben die nergens op slaat. Je hebt een universitaire diploma, dus je bent beter dan een ander zonder diploma.
Het idee dat iedereen die intelligent is ook een goede student maakt is ridicuul en de oneindige focus van Nederlanders op diploma's zorgt ervoor dat heel Nederland zich op de opleidingen stort zonder ook maar eens na de denken of het wel toegevoegde waarde heeft.
Jezelf omhoog werken binnen een organisatie is misschien nog mogelijk in het buitenland, maar in Nederland zijn die tijden voorbij.

Biersnuiver | 07-01-13 | 17:06

@Russo | 07-01-13 | 16:55
Natuurlijk generaliseer je wel enorm nu, want er zijn ook een aantal studenten die door ziekte o.i.d. hun studiedoel niet kunnen halen. Niet over één kam scheren dus, niet elke student haalt het niet omdat ze elke avond in de sociëteit het licht uit doen.

Buffell | 07-01-13 | 17:05

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:23
Dat nadenken is de laan uit.
De stutent is een IKEA-scholier geworden. ook die? Ja ook die.
"Ah joh, doe nie so moeluk"

Overigens is hier ten logge ook niet echt de plek daar het gal over te spuwen. Als er al een plek voor is, die dan ook nog eens zin heeft.
Hier helt eea toch ook over naar 'gemene zin', meer dan wat een beste uitkomst van redenering is, toch?

hfakker | 07-01-13 | 17:05

Het ontgroenen blijft zeker nog wel bestaan?
(zie nog een zooitje vette zeugen in strontluiers op straat banjeren)

Terpen-tijn | 07-01-13 | 17:05

Of een studie een fulltime bezigheid is kun je niet zonder meer afdoen als onzin. ICT en rechten zijn misschien studies welke je makkelijk tussen de kroegbezoeken, corps verplichtingen, luizenbaantjes en studentes palen door kunt doen maar studies in de medische richting zijn toch echt van het kaliber 'behoorlijk heftig' en vereisen voor het gros van de studenten welke dergelijke studies volgen toch volledige aandacht.
.
Ik stel het anders,
Ben je van mening dat het met minimale inspanning behalen van je papiertje de methode is, dan ben je niet geschikt voor een universitaire opleiding. Stop lekker bij het VWO en zoek een middenkader baantje, maar hou verder je pretenties voor je want serieus studeren wilde je ook al niet.

normanius | 07-01-13 | 17:00

@Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:56

Ja. De vrijdenkers en de meninsvrijheidstrijders. Zolang het maar de eigen gedachten en meningen zijn.

Love that.

pius | 07-01-13 | 16:58

@ZSU-23-4 | 07-01-13 | 16:46
Ik ging ook telkens weer tegen de docenten in. Dat heeft me erg veel tijd gekost. Het dom nadoen van de linkse bullshit die ze verkondigden werkte veel beter

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:57

pius | 07-01-13 | 16:42
Zeker, de sociale wetten gaan op ieder niveau op. Afwijkende standpunten, zelfs als ze waarheden als koeien bevatten, daar word je niet populair van. Draadjes hier zijn daar dikwijls ook een goed voorbeeld van.

Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:56

@BozeHenk | 07-01-13 | 16:43
Tenzij de beoordelaar een uitgerangeerde wetenschapper is die zelf ook het liefste bijtankt in de kroeg. Die laat dus alle zuipschuiten door, en stuurt alle stille mensen weg. (Studenten uitselecteren is nu niet het baantje waar je de Nobelprijs voor krijgt)

frank87 | 07-01-13 | 16:55

Bij ons moet je ook in je eerste jaar je 60punyen gehaald hebbem, dat is mooi want alle slechte en luie studenten die konden na het eerste jaar weer naar huis, zo zit je in je 2e jaar met gemotiveerde en serieuze studenten in de klas.

Russo | 07-01-13 | 16:55

@ Pindakees | 07-01-13 | 16:50 |
Daar heb je gelijk in, daarom zeg ik dus ook "deels" in mijn plempsel

normanius | 07-01-13 | 16:52

normanius | 07-01-13 | 16:47
Dat ben ik niet helemaal met je eens. (lees dus ook niet helemaal, en niet ; helemaal niet). Het bedrijfsleven heeft er veel baat bij, zeker waar, maar zo ook de belastingdienst, het onderzoek wat gedaan wordt levert ook voor de rest van de maatschappij vruchten af etc ;)

Pindakees | 07-01-13 | 16:50

@Kaas de Vies
In Utrecht zijn er nog docenten hoor die tegenspraak dulden en weldegelijk helpen met een eigen visie ontwikkelen.
Paul Boselie, top docent!

Fred van Ria | 07-01-13 | 16:48

Blij dat ik nog lekker ouderwets kan studeren. of nou ja, grotendeels. Het staat voor mij ook open om deel te nemen aan werkgroepen en bonussen. Niet dat ik het doe hoor. Sluit mezelf liever twee keer per jaar een maand op om keihard te leren en overal nipt een voldoende voor te halen. Daarbij haal ik voor de vakken die mij interesseren en waar ik in verder wil automatisch stukken hoger (ICT rechtsgebied). De rest van het jaar lig ik in bed of hang in de kroeg, zoals het hoort :). En ja, ik werk daarnaast ook gewoon voor m'n geld twee volle dagen in de week. Zonder studiefinanciering (waarbij ik de aanvullende beurs wel heel ver vindt gaan soms) en liefhebbende ouders zijn vaste lasten echter nauwelijks te betalen. Een kamer van 300 euro en eten voor 150/200 euro in de maand is niet niks voor iemand waarvan wordt verwacht om fulltime (onzin, als je fulltime bezig bent is het niveau te hoog!) bezig te zijn.

stijllozestijl12 | 07-01-13 | 16:48

@Feynman
Hij is fijn, man.

Nietvoordekat | 07-01-13 | 16:47

Studeren zou weer voor de elite moet zijn, maar niet de financiële, maar intellectuele elite. Wat heeft Nederland eraan dat iedereen verplicht een diplomaatje haalt om enigszins kans te maken op een normale baan. Nederland heeft last van overeducatie. Straten maken hoor je op straat te leren, niet op school. Zo zijn er talloze voorbeelden. Laat studeren lekker over aan mensen die intelligent genoeg zijn om de wetenschap verder te helpen en maak het geen verplichte kost. Voor de meeste studenten is middelbare school in feite met een aantal jaar verlengd.

Studeren is tegenwoordig voor 90% van de mensen bullshit

Biersnuiver | 07-01-13 | 16:47

@ Servus | 07-01-13 | 16:07 |
voeg daar de verstikkende werking van de overheidsbemoeienis tegenaan, alsook het gebrek aan uitdaging voor de student.
.
Universitaire opleidingen zouden wat mij betreft deels bekostigd moeten worden door het bedrijfsleven, zij hebben uiteindelijk het meeste baat bij excellerende promovendi. Zoals de situatie nu is, bekostigt de samenleving de toekomstige winst van de grote innovators terwijl die innovators doorgaans vrijwel niets voor de samenleving terug doen.

normanius | 07-01-13 | 16:47

Nou, weet het niet zo hoor, was zelf een student die zich nergens aan hield, zo veel mogelijk vakken erbij deed uit nieuwsgierigheid, geregeld tegen de docenten inging en tegenwoordig over al hun politiek correcte doctrines heenloopt. Alle dus. Zei ik alle?
Daarnaast werken. Alleen tegenwoordig is studeren zo duur dat je er 4 banen naast moet hebben en dan vraag ik me af of ze het daar wel goed doen. Kan dat niet veel goedkoper en efficienter?
Je moet mensen zich zoveel mogelijk laten ontwikkelen.
En waarom maken Universiteiten niet veel meer gebruik van lage kosten middelen, zoals internet en computerondersteund onderwijs om mensen zelf te laten leren? Of is dat omdat de vernieuwers van weleer een soort oudesokkeninstituut zijn geworden, waar alleen zakkenvullerij en buigen voor de huidige politieke macht telt en de heilige missie, namelijk kennis verzamelen, kritisch analyseren en werkbare of sterk theoretische nieuwe concepten ontdekken ondergeschoven is geraakt?

ZSU-23-4 | 07-01-13 | 16:46

Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:43
Van die HBO-leraren-opleiding leraren, die denken dat ze voor de gein ook een universitaire studie natuurkunde aankunnen. En dat vervolgens opgeven want te moeilijk. En die moeten dan VWO-mensen iets gaan leren over natuurkunde. En doen dat nog steeds bij mijn weten.

Pindakees | 07-01-13 | 16:46

Ja de EUR is lekker bezig met haar 'verschoolsing'. Iedereen moet zo snel mogelijk door die studie geduwd worden. Dat daar maatregelen als blijven zitten, compenseren (geen 5,5 maar een 4,0 is ook genoeg!!) en minder herkansingen voor nodig zijn interesseert ze niets.
En gaat de kwaliteit van de afgestudeerden omhoog? Welnee, eerder omlaag. Rendementen zijn belangrijker dan kwaliteit. Want uiteindelijk draait alles om geld. En hoge rendementen krijgen het meeste geld
Iedereen is hoogopgeleid, maar slimmer of wijzer zijn we niet geworden.
Treffende indeling van studenten in de krant waar VanLeeuwen vroeger zijn stukjes voor schreef: www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar...

Vula | 07-01-13 | 16:46

@hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:31
Voor economie en bedrijfkunde zou je ook een Ds-titel moeten krijgen.

frank87 | 07-01-13 | 16:45

jah laat het gezeik op de studenten maar weer beginnen. mijn ervaring van een (beta) studie: de helft werkt hard en het gaat allemaal goed, een kwart wil wel maar kan niet en dan heb je nog een restant waar vadurr en moedur alles betalen, laat die laatste groep nou net die groep zijn die veel bier tankt... wat kan je eraan doen: een intake gesprek houden, bij het eerste blok bleek een kleine 10% totaal niet te weten waar de studie over ging/gaat. na het eerste jaar gewoon een binden studieadvies, het faalvolk pik je er makkelijk uit na een jaartje.

BozeHenk | 07-01-13 | 16:43

Pindakees | 07-01-13 | 16:41
Die docenten zijn later bij het NOS-journaal gaan werken?

Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:43

Hebben die sufkutten van de universitair politiek toch hun zin gekregen: alle docenten moesten didactisch onderlegd zijn (lees VWO-leraar worden), en veel begeleid oefenen (je zou toch eigen initiatief tonen).
Als universitair opgeleide moet je die presentatie van de eerste de beste ongeschoolde hork ook kunnen begrijpen. Anders kom je vrij dom over.

frank87 | 07-01-13 | 16:43

5.5 halen is mij te riskant, en als je zo geniaal bent als ik dan loop je dat risico natuurlijk liever niet. Ik ga standaard voor een 10. Of hoger.

Nietvoordekat | 07-01-13 | 16:43

@Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:36

Perfect verwoord. Vinger op de zere plek. Dat is wat er aan de hand is.

En kritiek word vermoord, vooral als hij gefundeerd is.

pius | 07-01-13 | 16:42

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:38
Ook op de middelbare school kom je dan wel eens dingen tegen. Zoals natuurkunde opgaven waarbij ze willen dat je de situatie voorstelt die zich alleen zou kunnen plaatsvinden als er geen zwaartekracht zou zijn. En nog meer van dat soort ongein.

Pindakees | 07-01-13 | 16:41

@Keunink | 07-01-13 | 16:34
Ook studenten die aanvankelijk geen punten halen kunnen zich ontwikkelen tot talenten. Het probleem is, dat het voor slimme mensen vrij moeilijk is om punten te halen op de universiteit. Slimme mensen zijn geneigd vraagtekens te zetten bij voorgelegde informatie. Daarmee kunnen ze op de lagere en middelbare school excelleren, op de universiteit is het onderwijs zodanig geindustrialiseerd dat de domme mensen hoge cijfers halen, maar de slimme mensen verzuipen in een moeras.

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:38

Ben gelukkig allang weg uit het Nederlandse studenten leven. Zo kende ik een jongen, zijn naam was jaap, en die studeerde al 4 jaar. Deze jongeman kwam in de propedeuse bij ons in de klas. Had al 3(!) opleidingen achter de kiezen. Natuurlijk niet afgerond. Deze tjap had als nieuw jaars plannen om te stoppen met zijn krantenwijk en te stoppen met roken. Ik vind de tweede optie een nobel streven. De eerste optie daarentegen, stoppen met de krantenwijk betekende geen bron van inkomsten maar een maximale lening. Na 9 maanden stopte deze jongen ook met deze opleiding.

Jaap had zwarte lange krullen en een corpsbal gezicht.

De Kracht Van Stilte | 07-01-13 | 16:37

Feynman | 07-01-13 | 16:35
Fijne tegeltjes vandaag. Pluskudo's.

Pindakees | 07-01-13 | 16:36

Het worden allemaal HBO schooltjes. Echt studeren betekent zelfstandige vorming, zelf leren denken, analyseren etc. Dit bestaat niet meer in Nederland, als je wat wilt ga dan naar Engeland of de USA, daar bestaat het nog wel. Ik heb nog echt kunnen studeren (lekker lang) en heb het geld wat dat gekost heeft al lang terugbetaald middels belasting. Universitaire studies hebben me gevormd en in aanraking gebracht met de mooie kanten van de wetenschap, dagelijks draag ik deze kennis bij (aan de maatschappij) en over. Maar tegenwoordig is dat 'elitair' als je zoiets zegt, we moeten allen tot het grote grauw gaan behoren. Ooit zal het besef hopelijk wederkeren dat mensen NIET gelijk zijn, wel gelijkwaardig maar NIET gelijk !

Roffel | 07-01-13 | 16:36

pius | 07-01-13 | 16:25
Wat er ook mee te maken heeft: de beperkte kring en het daarmee afgesloten zijn van de grote boze buitenwereld. Veel studenten gaan alleen maar om met andere studenten, die bevestigen elkaars gedachten, vaak ingegeven door docenten die zich ook al in een beperkte leefwereld bevinden. Zelfde principe zie je in het kringetje rond bestuurders. In één woord samengevat: wereldvreemdheid.

Moishe Pipik | 07-01-13 | 16:36

Iedereen klaagt over hoe moeilijk ze het vroeger wel niet hebben gehad en hoe makkelijk de jongere generatie het vandaag de dag heeft. Natuurlijk zullen de studenten van nu over 20/30 jaar ook gaan klagen over hoe zwaar zij het anno 2013 wel niet hadden.
Iedereen is gewoon op zoek naar een beetje medelijden.
Tuurlijk is het onderwijs veranderd, maar als het niet zou veranderen zou er ook over geklaagd worden dat het zo ouderwets is.
We zijn Nederlanders en willen gewoon wat te zeiken hebben.

Roze Pony | 07-01-13 | 16:36

Samen met de immer dalende verhouding professor/student zijn er nog wel wat andere oorzaken te noemen. Professoren neuken al langer niet de lekkere studentjes, ze zijn veel te druk onder het bureaublad hun derde geldstroom bij elkaar te pijpen. Tijd om les te geven daalt, vanwege de financiële wurggreep op de onderzoeksresultaten.

Het ministerie van onderwijs is afgeladen met mislukte Diederik Stapelaars, die in de illusie leven dat je met wat alfistisch didactisch geneuzel samen met wat optelkunsten van gamma gestuurde economen die alleen in balansen, resultatenrekeningen en verkrachte Kraft Punkt Unter Ramen presentaties kunnen maken.

Zonder enig inzicht wordt de ene faculteit na de andere ontdaan van ballast (lees grijze muizen die exact weten waarover ze praten), de kwaliteit van de opleiding is louter een functie van de snelheid waarmee de studenten de materie langs zich heen kunnen laten gaan en we kiezen het liefst studies vanwege mooie folders, gladde verhaaltjes en uitzicht op een lang werkloos bestaan.

We klagen nogal eens over de nogal kille zakelijk houding van bedrijven of overheden... Waar zou die vandaan kunnen komen? Misschien omdat de nieuwe lichting academici die aan het roer staan alleen berekenend naar de onderste lijn kunnen kijken?

Deze verkettering van studenten, die nu een paar decennia aanhoudt, moeten we eens tegen het licht houden. Is het niet de overheid die haar eigen falen probeert af te schuiven? Hebben wij niet een winstgevende handel en een gigantische gasbel? Zouden we niet als Westers land onze universiteiten en studenten niet lachend moeten kunnen betalen? Waar is ons geld gebleven?

Het is zo makkelijk, even voor de camera wandelen, als politicus kort ouwehoeren over de alcohol inname, de staatsomroep gooit er wat archiefbeelden bij van de ontgroeningen en we kunnen weer het mes zetten in de meest rendabele investeringen in onze maatschappij. Huishoudboekje weer ietsje beter en we kunnen weer miljarden gooien in zinloze te dure vliegtuigjes, voor nog zinlozere oorlogen, bancaire en Griekse reddingen en het uit elkaar vallen van de multiculturele maatschappij.

Professoren hebben zoals Kaas de Vies het al aangaf niet meer de tijd en de energie het debat met hun studenten aan te gaan. Studenten hebben niet meer de kans echt op hun bek te gaan, zichzelf tegen te komen en weer op te staan. Ze raken verslaafd aan een vangnet en kunnen straks niet op eigen benen de wijde wereld in.

Is dit nu echt de gele weg naar de kenniseconomie?

Feynman | 07-01-13 | 16:35

@Kaas de Vies

Niet alleen de universiteit, ook hoogwaardige opleidingen zoals de oude HEAO, HTS en al eerder de HBS zijn afgebroken en opgedoekt.

strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 16:34

Op deze manier wordt het studentenleven (belangrijk onderdeel voor ontwikkeling van je sociale leven/vaardigheden die zeker van pas komt in de rest van je carriere) om zeep geholpen.. Pak studenten aan die geen punten halen, maar geef gemotiveerde studenten de kans om zich te ontwikkelen en bijvoorbeeld nevenactiviteiten/-commissies te doen!

Keunink | 07-01-13 | 16:34

Als we nu een keer inzagen dat onderwijs echt beter kan en dat we dat verschuldigd zijn aan de kinderen.
Gewoon radicaal om dat roer ook op sport gebied geven we onze kids niet veel mee.

Veel Vaak | 07-01-13 | 16:33

Niks nieuws... van LTS tot Universiteit, ons onderwijs levert prutsers af.

welterustennederland | 07-01-13 | 16:33

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:30
Dat gaat 't een stuk beter he. Lekker makkelijk vooral.
Zou ik mogen vragen wat u heeft gestudeerd? Of bent u na het VWO vooral bezig geweest met een leuk stelletje bretels uitzoeken?

Pindakees | 07-01-13 | 16:33

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:30
AH, bij mij kwam die zin van pap. Ik weigerde, maar heb uiteindelijk toegegeven en was binnen een jaar door twee jaar studie heen.

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:32

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:27

Wat me vooral opvalt in de 'dialoog met mijn leidinggevenden is dat ze geen idee hebben van maatschappelijke ontwikkelingen behalve dan dat wat ze overduidelijk door andere verteld is. En dat zijn dan dan vaak vertraagde clichés.

En ik zit in het sociaal-culturele gebeuren zoals jij weet.

Moet je nagaan.

pius | 07-01-13 | 16:31

@getergde kaasboer | 07-01-13 | 16:27
Economie en bedrijfskunde zijn ook sociale wetenschappen...

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:31

Dit is niet wat studentikoos Nederland wil maar, ik vrees, een logisch gevolg van de manier waarop het hoger onderwijs tegenwoordig is ingericht. Schaalvergroting, 'rendement', een overheid welke over de schouder meekijkt en vooral het idee dat een steeds grotere massa met goede cijfers door het systeem moet worden gepropt zorgen en allen voor dat de Erasmus-praktijken steeds verder optrukken. Ook het wetenschappelijk onderwijs heeft nog weinig met 'wetenschap' te maken maar heeft ook steeds meer weg van een onderwijsfabriek. Logisch gevolg hiervan zijn de compensatieregelingen, weekroosters, wekelijkse opdrachtjes en allerhande begeleiding. Ik houd mezelf voor dat dit niet het onderwijs is zoals de student dat wil, eigenlijk vooral omdat ik er zelf ook sterk op tegen ben...

Rembrandt van Rijn | 07-01-13 | 16:31

@Pindakees | 07-01-13 | 16:28 | + 0 -
Ja, ik heb nu bretels.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:31

@hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:29 | + 0 -
Ja, mam.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:30

Terecht. Gewoon je eigen bier en wintersport betalen, ben je nog eerder klaar ook en er zit echt geen werkgever te wachten op het feit dat je voorzitter bent geweest van de PR afdeling van de sociale faculteit, dus studeren met je sietemieter en je diploma halen. Lol maken doe je maar van je eigen geld.

OverdrevenGeouwehoer | 07-01-13 | 16:30

@strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 16:28 | + 0 -
Investeren ja, niet nivelleren. Nu is iedereen "hoogopgeleid" en verwacht ook dito salaris. Maar ze kunnen eigenlijk helemaal niets.

De diplomainflatie en multiculturele gunfactor is pas het gevaar van de kenniseconomie.

Alleen de beta's en medicijnen beschouw ik nog als redelijk academisch, de rest is gewoon uitgehold.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:30

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:23
Kap met nadenken, spring door de brandende hoepel. De letters *mr.* voor je naam doen wonderen ook al heb je alleen maar 6-en gehaald

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:29

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:23
Al goed nagedacht over hoe je die riem van je goed vast krijgt enzo?

Pindakees | 07-01-13 | 16:28

Studenten zijn toch de toekomst van Nederland. Investeer daar dan ook in...... stelletje lullo's.

strikdewepstroper01 | 07-01-13 | 16:28

"sociale wetenschappen" Hahaha...
Dat is nog eens een contradictio in terminis. Geen van die fopwetenschappen is de term universitair waardig.

getergde kaasboer | 07-01-13 | 16:27

@pius | 07-01-13 | 16:25 | + 0 -
Mijn levenservaring heeft mij geleerd dat de meeste mensen dom zijn, het grote verschil met hoger opgeleiden is dat ze denken dat ze slim zijn, maar ze zijn dom.

Ze hebben vooral veel mening, maar een beetje onderbouwing is vaak lastig.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:27

Vroegah had een student gewoon de tijd. Kon een paar jaartjes duren maar dan had je al productiviteit aan de dag gelegd bij Propria Cures.

Of niet Pritt?

(Propria Cures is latijn voor 'bemoei je met je eigen zaken')

zeg maar jansen | 07-01-13 | 16:27

Overstap van VWO naar uni is ook erg groot. En daarmee wil ik niet zeggen dat de uni maar omlaag moet, maar 't vwo zou best omhoog kunnen. Zes jaar lang geen flikker uit voeren en dan 'n gymnasium diploma halen is niet helemaal zoals 't zou moeten. Nu kan ik natuurlijk als nog 'n beetje lelijk op m'n mooie neus kijken, omdat er nu wel iets gedaan moet worden. Of ik had iets van economie, journalistiek of een andere vorm vrije tijdswetenschappen moeten kiezen.
Maar ik merk aan bijna iedereen om mij heen, dat er idd verwacht wordt dat het een soort voortgezet vwo is. En dat is een beetje jammer.

Pindakees | 07-01-13 | 16:26

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:22

Klopt. Mij valt het ook op hoe dom hoogopgeleiden vaak zijn. Dat komt omdat de lesstof maar een heel klein gedeelte van het spectrum beslaat maar er wel eeuwigheidswaarde aan zo'n diploma word gehecht.

Een merkwaardige paradox.

pius | 07-01-13 | 16:25

@hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:20 | + 0 -
Het ligt natuurlijk aan het vak, maar dat is wel het beste. Volgens mij hadden we op het VWO al bewezen dat we iets uit ons hoofd konden leren. Mij werd beloofd dat ik eindelijk eens mocht nadenken. Nou.... ben nu nog steeds aan het nadenken.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:23

Mooi dat de grootste hedonistjes aller tijden de andere kant van de medaille mogen ervaren.

Dat kweekt karakter.

pius | 07-01-13 | 16:22

Op de kleuterschool word je opgevangen.
Op de basisschool word je onderwezen.
Op de midelbare school word je begeleid.
Op de hogere school word je plots losgelaten.
Daarna word je als werkende man/vrouw door de regering betutteld.

Ziet u waar het fout gaat?

Pastor Sippenhaft | 07-01-13 | 16:22

@vraagstaart | 07-01-13 | 16:19 | + 0 -
Toen ik nog een klein lui kaasje waren er meisjes in de klas die altijd 9 en 10-en haalden. Vroeg je na een jaar iets over de stof keken ze je aan alsof ze water zagen branden.

Het kan ook zijn omdat ik mijn broek niet aan had.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:22

Kom op jongens, niet zo politiek correct lopen doen hier, de helft van jullie heeft in zijn jongere jaren ook 4 jaar lang permanent in de kroeg liggen lallen en je snikkel elke avond in 'n andere sociëteitssnol gedrukt, en dat was toen allemaal prachtig mooi, dus is het dat nu ook.

Buffell | 07-01-13 | 16:21

Helemaal geen bindend studieadvies is het ene uiterste, dit het andere. Waarom is het zo moeilijk een middenweg te vinden, cq. minimaal 50 of hooguit 55 punten in eerste jaar.

bernd1 | 07-01-13 | 16:21

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:20
Ik was die mafkees ook.. In mijn 10e jaar had ik het kunstje eindelijk door: niet nadenken

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:21

Wat ik uit eigen ervaringen opmaak, zijn vaak dat het de allochtonen/tokkies zijn die nooit op kwamen dagen. Ze waren zelfs in de bus de uren aan het uitrekenen om zo precies aan de vereiste uren te voldoen. Dan denk ik echt waar gaat het toch heen..

Swemmei | 07-01-13 | 16:21

Kijk mama zonder handen, eehhh hersenen!

c.onjo | 07-01-13 | 16:21

@Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:18
Er is zelfs een professor die nu zegt dat hoorcolleges moeten worden afgeschaft... Ben ik het mee eens overigens, maar niet om de reden die hij noemt (hij zegt dat student liever eten en facebooken tijdesn colleges). Colleges moeten in kleine practicumzalen gegeven worden, zodat er gediscussieerd kan worden.

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:20

@hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:18 | + 0 -
Weet je hoe dat komt, omdat er mensen mogen studeren die helemaal geen universiteit materiaal zijn.

Ze leren dingen uit hun hoofd, en dat is ook knap maar dat is geen universiteit waardig.

Gewoon de professor napraten en je werkje doen 10! Maar als je op je tentamen rechtsfilosofie neerpent dat de vraag te links is en mijn antwoord vooraf al stuurt, krijg je een 5.5.

Ja ik was die mafkees.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:20

Tja, tussen het Face-booken en twitteren door ook nog wat leren valt tegenwoordig echt niet mee.

Oldtimer50A | 07-01-13 | 16:20

Wat is daar vreemd aan? In bijvoorbeeld Frankrijk kom je niet eens op een universiteit als je wel een middelbare school-diploma hebt, maar de cijfers onvoldoende hoog zijn. En op die universiteit één tentamen verkloten betekent onherroepelijk vertrekken.

Maar ja, Nederland. Zielug voor de niet zo slimme studenten, dus dan maar een veterstrik-diploma zonder waarde.

Nederland zou het ooit moeten hebben van een kenniseconomie, weet u dat nog?

vraagstaart | 07-01-13 | 16:19

Mooi man, nog even en we worden het productieland van China.

neemjemoederindemali | 07-01-13 | 16:19

En intussen klaagt het bedrijfsleven steen en been over de 22-jarige idioten die afgeleverd worden. En laat ik helemaal niet beginnen over het eindeloze zoeken naar bestuurderen voor studenten(sport)verenigingen. Overigens is het halen van 5.5-en briljant. Als een 5.5 voldoende is dan is het genoeg. Als het niet genoeg was om een vak te halen was het immers een onvoldoende geweest

hendrikjandetuinman | 07-01-13 | 16:18

blijkbaar vinden ze in rotterdam nog wel tijd om van bil te gaan met 15-jarige meisjes.

cumshaft | 07-01-13 | 16:18

De academie bestaat niet meer.

Beetje zelfkritiek wordt niet gewaardeerd. Je moet opschrijven wat de professor vindt en als je zelf een goed onderbouwd verhaal met een niet gewenste conclusie dan haal je het vak niet.

Yep, pure frustratie van Kaas de Vies, maar dat maakt het niet minder waar.

Kaas de Vies | 07-01-13 | 16:18

Van Binsbergen, lul!

Buffell | 07-01-13 | 16:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken