Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Oudjes op salaris gekort

olddudefg.JPG Kadavers: beter bekend als babyboomers. De vroege babyboomers zijn al lang en breed brullend van het lachen met prepreprepensioen gegaan, maar er zijn nog een zooitje late babyboomers over op de arbeidsmarkt. Neem nou de 400 exemplaren bij Capgemini. Die zitten dus de hele dag voor veel te veel geld te patiencen achter hun computer, wegens voor de rest begrijpen ze er helemaal niets van. Tenminste, dat is de enige logische vrije vertaling van de CEO-taal: 'Er is een mismatch tussen wat mensen verdienen en wat ze kunnen.’ Daar staat in normaal beschaafd Nederlands dat al die kadavers geen fok uitvoeren maar wel de meeste poet naar binnen harken. Dat moeten we niet willen, dacht het baasje die zelf natuurlijk helemaal niet teveel geld krijgt en dus: salariskorting. Met de salariskorting wil Capgemini-baasje Versteeg een (nieuw) massa-ontslag voorkomen. Wel zo collegiaal: met z'n allen als hoogbejaarde uitvreters iets minder krijgen zodat er geen mensen uitgesodemieterd hoeven worden. Maarja, Versteeg kent de ziekte van babyboom nog niet, kadavers laten zich niet zomaar in hun luxe leven beknotten. Sommigen dreigen al met rechtszaken en er schijnt een bebloede slobbertrui in het bed van Versteeg gevonden te zijn. Versteeg: ‘Ik heb wel wat naar mijn hoofd geslingerd gekregen.' Maak je borst maar nat Versteeg, zodra je aan hun poen komt. RTL-Z: 'U geeft het goede voorbeeld en levert zelf ook in?' Versteeg: 'Nee, fuck jullie'. Update: Die salarissteler van een Versteeg zit ook in deze video. Het is die blijerd op 0.14.

Reaguursels

Inloggen

Voor de goede orde: babyboomers zijn mensen met een geboortedatum tussen de jaren 1945 en 1955. Mensen die vanaf 1956 werden geboren, piesten eigen overal naast. Toen ze van school afkwamen was de werkgelegenheid ingezakt (crisis eind jaren '70 tot eind jaren '80) en vlak voor hun neus werden iets later alle mooie regelingen weg bezuinigd.

In het geval van Capgemini hebben we het dus niet over babyboomers! Die mensen zitten al lang lekker van hun VUT in Spanje te genieten. Het hier gaat om mensen die gewoon nog moeten werken en van wie een loonoffer wordt gevraagd omdat ze 45 of 50 zijn.

Angelica | 09-01-13 | 09:07

Met al het gekanker op ouderen/babyboomers heeft de media ons langzaam rijp gemaakt voor dit soort beslissingen. De 'kadavers' moeten niet alleen langer werken, nee, ze moeten ook geld inleveren. En Gap is de eerste, maar er zullen er meer volgen. En ja GeenStijl, daar hebben jullie zeker ook aan meegewerkt. Verder wat L.M. | 07-01-13 | 14:05 | zegt.

Hans Hillen | 08-01-13 | 08:42

" Uurtarief ligt nu lager dan b.v. een loodgieter verdient" . En waarom niet? Handwerk is al veel te lang ondergewaardeerd geweest. Ga er maar eens aan staan, 40 uur op de benen, zwaar werk, slijtage aan de knieen etc.

Lijkt mij een volledig correcte ontwikkeling. Iedereen kan wel een beetje achter een beeldschermpje dingetjes zitten doen.

Bamboojay | 08-01-13 | 02:04

Wat een koude, nare nare man is die Versteeg. Bij nieuwsuur ging het er alleen maar over de last van het personeel.

i-Wonder | 07-01-13 | 22:32

50+ is niet per defititie babyboom!

suffie63 | 07-01-13 | 22:04

Mijn ervaringen met de babyboom zijn niet positief, helaas. Op het werk voerden ze geen moer uit, wetende dat ze niet kunnen worden ontslagen, als ik ze op vakantie tegenkom ervaar ik ze vaak als bedillerig en tot op het bot verwend. De situatie waarin de huidige 20'ers en 30'ers zich nu bevinden, weggezet tegenover een freewheelende protest generatie geeft m.i. geen fraai beeld; tijdelijke contracten, beide werken en dan nog amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen, huizen onder water, dure brandstof etc. Ik denk zelfs dat de komende generaties meer zullen gaan lijken op de oorlogsgeneratie van (over) grootouders. Harder, conservatiever, serieuzer, meer gewend aan aan steeds verder gaande schaarste en competitie.

cornichons | 07-01-13 | 21:12

Ja, subsidie-oot dat bedoel ik.

koekje erbij? | 07-01-13 | 20:39

Rimpeldoos | 07-01-13 | 17:28
Goh, hier zie ik de oudere werknemers, ook mopperen, maar meer om het feit dat zijn jongere collega de hele dag aan zijn telefoon zit te voelen en geen normaal Nederlands praat en door susidie slechts €300 minder verdiend, dan de vakman, die het al 35 jaar doet!

koekje erbij? | 07-01-13 | 20:36

Kotsende lama | 07-01-13 | 10:54.
Yup en dan moet je mij weer bellen,omdat je het toch niet helemaal snapt.
Ja joh, het leven valt niet mee als noob.

koekje erbij? | 07-01-13 | 20:26

@Rimpeldoos | 07-01-13 | 17:28

1000 euro is niks. Weet niet waar jij werkt hoor.

stijlepeen | 07-01-13 | 19:16

Vandaag en morgen zijn spontaan 400 mensen ziek door stress geworden bij Cap.

Andersom dag | 07-01-13 | 17:43

Het werd een keer tijd!
Waar ik werk is zie je het veel, soms zit er 1000 euro per maand tussen iemand van 40 en iemand van 58.
Terwijl die oudere werknemer niets anders doen dan mopperen en vooruitgang in de weg staan.

Rimpeldoos | 07-01-13 | 17:28

Big Swinging Dick | 07-01-13 | 14:11 | + 2 -
Ben je je babyboomereikel aan het oppoetsen ?

websenior | 07-01-13 | 17:13

Old_Spice | 07-01-13 | 12:39
Eindelijk eens een nuance in het oonozel stigmatiseren van babyboomers.

Grachus | 07-01-13 | 13:41
Tsja die zullen er zijn, die opvreters, maar geloof me: die heb je in elke generatie. Het is volkomen onzin te stellen, dat babyboomers an sich het land grote schade hebben gebracht: ze moesten nog 6(!) dagen naar school, 's zondags 2 keer naar de kerk, thuis was altijd werk voor hen en een betaalde studie zat er niet in: dat moest (zelfbetaald) vele jaren in de avonduren gebeuren, een sabbatical waar veel jongeren mee beginnen, zat er bepaald niet in, woningnood was heel gewoon, evenals hoge hypotheekrentes om maar te zwijgen van de 18 maanden militaire dienstplicht. Wat heb jij dan eigenlijk helemaal gepresteerd verwend ventje?

Big Swinging Dick | 07-01-13 | 14:11

Dit land heeft geen babyboom probleem, dit land MAAKT een babyboom probleem.

Het is "in"en cool discriminerend en respectloos over ouderen te praten en alles aan hun de schuld te geven , ze vergeten dat ze het vaak over hun ouders of grootouders hebt,en (hoop het voor diegene) dat ze zelf gauw tot dezelfde categorie gaan behoren.Over de grenzen hoor je bijna nooit zo respectloos praten over ouderen ,integendeel zelfs, typisch (o,kijk mij eens flink zijn)een ingebakken Calvinistiche Nederlands schaamtegevoel,vermengd of liever verpest door het "nu mogen we alles"denken.Alleen het woord "kadaver"..... moeten wij nu in een deuk liggen? De echte kadavers liggen op hun nest en worden als zombies wakker om hun niet verdiende euro's van de bank te halen en zich daarmee vergif aan te schaffen die de hersens als zwaar demente aantast.DAT is de generatie "jongeren"die nu rondloopt. Ja, ik generaliseer, maar dat doen die figuren ook die Babyboomers al het negatieve van deze tijd in de schoenen schuiven. Zou zeggen, koop eerst een goeie spiegel en de handen uit de mouwen, voor jezelf, je krijgt het echt niet op een presenteerblaadje aangeboden terwijl je op je rug ligt, daar weten de Babyboomers genoeg van dat het geen kadootje was, en zeker de generatie daarvoor. P.S. ben nog geen BB.

L.M. | 07-01-13 | 14:05

Grachus | 07-01-13 | 13:41 | + -1
Je prijst de daden van de heer Versteeg maar het feit dat hij van dezelfde generatie is en zelf niks wil inleveren ontgaat je even? Als er een graaier moet worden aangemerkt dan is het de heer Versteeg. Mannen in de uitvoering hebben vaak niks te zeggen over hun eigen salaris. In meeste gevallen gewoon volgens functiehuis. Feit dat ze volgens jou dus teveel verdienen ligt aan mannen als Versteeg. Dhr Versteeg valt onder de snelle mannetjes met torenhoge beloningen (vastgesteld door studievriendjes in de raad van bestuur.) voor minimaal werk die graag de mensen onder zich willen knijpen maar zelf weigeren enige cent in te leveren. Dus jou reaguursel is een kwestie van pissen tegen de verkeerde boom.

Datzegiktoch | 07-01-13 | 13:57

Heel goed plan van Versteeg. Toch blijven de grootste graaiers onder de babyboomers zitten in allerlei stichtinktjes en semi overheidsbaantjes waar ze goudgerande regelingen hebben. Daar zou eens een grote schoonmaak moeten komen. En het doorwerken tot je 67e moet met terugwerkende kracht worden ingevoerd, want zoals het de echte babyboomer betaamt, willen ze anderen laten opdraaien voor hun pleziertjes. Pluk die lui die zoveel schade aan ons land hebben toebracht.

Grachus | 07-01-13 | 13:41

ArteeBastard | 07-01-13 | 13:01 | + -1
En kun je als huidig werknemer reaguren als een companypik die de fouten van zn baas probeert te verdedigen. Ik werk niet bij Cap. maar wat je baas vertelde vanochtend, zijn antwoord op de vraag of ie zelf wat wilde inleveren zegt mij genoeg.

Datzegiktoch | 07-01-13 | 13:33

Als je bij zo een bedrijf werkt verdien je niet beter.Wat.een.kneuzen.

miko | 07-01-13 | 13:07

Altijd lekker, Capgemini op GeenStijl. Kunnen alle concurrenten, ex-werknemers, of aspiranten die niet door de test kwamen weer eens oningehouden uithalen. Geniet ervan, jongens en meisjes.

ArteeBastard | 07-01-13 | 13:01

En de mensen die meer geld zouden moeten verdienen, nu vertellen dat er geen salarisruimte is. Hoe blijf je de kudde bijeenhouden als manager :)

antfukker | 07-01-13 | 12:59

"Er is een mismatch tussen wat mensen verdienen en wat ze kunnen". Misschien verdienen ze te weinig voor wat ze kunnen?

Zyprexa20mg | 07-01-13 | 12:52

Old_Spice | 07-01-13 | 12:39 | +
Ben je er al met al dat gestudeer achtergekomen wat een lul met vingers is?

swassannuf | 07-01-13 | 12:49

@Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:22
Insinueer je nu dat ik Babyboomer ben? Ik ben student, halverwege de twintig. Dat ik nu toevallig mij wat meer heb verdiept in de geschiedenis omtrent het vergrijzings vraagstuk, en wie daar verantwoordelijk voor is, maakt mij nog geen babyboomer. Het is gewoonweg nalatigheid van de schrijver van dit topic dat hij/zij geen onderscheid kan maken tussen de soorten babyboomers. De graaiende babyboomer is namelijk de babyboomer die met de VUT is gegaan en/of in de publieke sector heeft gewerkt.

Old_Spice | 07-01-13 | 12:39

Ben daar al ruim twintig jaar weg, sindsdien bepaal ik zelf mijn salaris.

van_de_pot_gerukt | 07-01-13 | 12:33

Ik vindt het nogal aanmatigend zoals de Heer van Leeuwen over zijn eigen ouders praat. Noemt zijn vader een "kadaver". Ik hoop dat Van Leeuwen nog lekker door mag werken tot zijn 75e of zo. En hopelijk een slecht pensioen. AOW hebben we dan al niet meer dus hoef ik hem dat niet te misgunnen.

Ko Reander | 07-01-13 | 12:20

Man, man wat ben ik dom geweest. Ik had alleen maar hoeven zeggen dat ik iets kan om het grote geld binnen te halen. K*t.. K*T

Kobus v/h zandpad | 07-01-13 | 12:05

Zatkniss | 07-01-13 | 10:55
Wie heeft het over socialisme ? Ik had het over een geleid kapitalisme ipv neo-liberalisme.

Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 12:00

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:07 |
Waar komt nou toch die walging vandaan, ben je onterfd of zo?

lanexxx | 07-01-13 | 11:58

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:07 |
Fons de Poel? Nou noem je ook wat op, een opportunist in optima forma!

lanexxx | 07-01-13 | 11:57

Ach jonghuh! Vroeger draaiden wij jobjes op het meenfreem. Gewoon die ponskaarten zo vol in z'n bakkus! Nee maar je bent geen ITer als je niet op een mainframe hebt gewerkt. Ik zou jullie sowieso ontslaan. Allemaal. Prutsers.

Canis Spurcus | 07-01-13 | 11:51

Tijd dat de fulminerende generatie die 'ouderen' laat zien dat ze beter presteren dan hunnie. Wordt nog ingewikkeld genoeg gezien het verschil in onderwijs dat er tussen die twee generaties zit. BTW dit gaat daar natuurlijk niet over. Ondernemers profiteren van de 'crisis' maar dat ter zijde.

dubbert | 07-01-13 | 11:47

Ik ken die versteeg. Hij is overigens degene die alles heeft uitbesteed aan India. Vies smerig en incompetent zijn zijn woorden. Maar er toch werk heen brengen, want goedkoop.

Bezorgde vader | 07-01-13 | 11:46

Domheid | 07-01-13 | 11:04

Als er een probleem met vergrijzing is, dan is dat te wijten aan politieke partijen die die gletsjer hadden moeten omleiden in plaats van er alleen maar over te praten. Dat zijn dezelfde politieke partijen die nu aan de macht zijn omdat het volk op ze stemt en dat zijn niet alleen de babyboomers. Nog steeds wordt dezelfde besluiteloze kliek op het pluche gekozen, zodat ze het probleem weer kunnen doorschuiven naar het volgende kabinet.

Het zijn niet de werknemers, van welke leeftijd dan ook, geweest die, toen er hoogconjunctuur was en er geen adequaat personeel gevonden kon worden, betaalde wat gevraagd werd. Nu gaat het minder en wordt getrapt tegen diegenen die tenminste nog een opleiding hebben gevolgd.

Ondertussen giert ons onderwijs achteruit, wordt studeren onbetaalbaar en worden de babyboomers die met hun geest werken nog eens onmisbaar, sneller als je denkt. Jongeren lopen misschien harder als ik, maar met mijn kennis laat ik er nog voldoende achter me.

nu even niet | 07-01-13 | 11:36

ik kende inderdaad iemand die zo een 12 jaar geleden, een heel dik salaris, een vette auto, een laptop en een mobiel van de zaak had.Die man verdiende toendertijd een dikke 5500 gulden netto, en kon feitelijk niets meer als dat ik kon.Het bedrijf waar hij werkte heeft uiteidelijk het werk allemaal ge-outsourced naar een of ander goedkoop land.
Maar opmerkelijk vond ik het wel, dat die man feitelijk niets kon (ik denk dat de gemiddelde tiener van nu meer kan met een computer als die man toen!)
Dus ik kan het me voorstellen dat die bedrijven de salarissen van die mensen wat terug willen schroeven!

Kutmaatschappij | 07-01-13 | 11:30

Old_Spice | 07-01-13 | 11:12 | + 1
Misschien kun je met therapietje eens gezellig een glaasje wijn gaan drinken?

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:22

De ICT is gesloopt door managers als Versteeg, net zoals de transportsector, verzorging, woningbouw en onderwijs geteisterd en uitgewoond worden door de horden managers die Nederland rijk is. Offshoren is het laatste graaitrucje dat je kan doen met een ICT bedrijf. Ruil je deskundigen in voor een marginaal opererende outsourcingtoko en laat je belonen door de aandeelhouders. Geen hond die meer ICT studeert omdat je daarna mag concurreren met een kenniswerker uit India voor EUR 8/uur. En dan via branche vereniging ICT-Office klagen dat er geen geschikt personeel meer te vinden is in Nederland. Je krijgt wat je zaait uiteindelijk.

TunaTown | 07-01-13 | 11:19

@Therapietje | 07-01-13 | 11:08
Inderdaad. De enige werknemers die nog foutloos Nederlands kunnen, zijn vaak babyboomers. Tevens kunnen de meeste babyboomers redelijk Engels, Duits en Frans. Veel van die banenhoppende business school figuren kunnen nog niet eens correct Nederlands, laat staan ordentelijk Engels, Frans of Duits.

Old_Spice | 07-01-13 | 11:12

lanexxx | 07-01-13 | 10:59 | + 4
Het is geen afgunst, wat mij betreft is het walging!

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:09

@nu even niet.
Helemaal goed. Als er een hoge pief het in zijn botte hersens haalt een euro van mijn salaris in te houden moet je eens opletten wat ik met deze persoon ga doen.
Als ik de brieven van deze mensen niet controleer gaan ze vol spelvouten naar de klanten. En die willen mij korten. Moeten ze eens proberen.

Therapietje | 07-01-13 | 11:08

lanexxx | 07-01-13 | 10:59 | + 4
Afgunst?
Moet ik weer de Ruigoordrede van Komrij gaan plempen?
Zal ik weer gaan herhalen wat Fons de Poel over zijn eigen generatie zei?

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:07

Duidelijk een topic geschreven door korte termijn managers, die een jaartje ergens de winstmarge opschroeven ten behoeven van het eigen CV en ten kosten van ervaren oude werknemers die kwaliteit waarborgen van de geleverde diensten door het bedrijf. Zodra de effecten zichtbaar zijn, is die korte termijn manager al lang bij een ander bedrijf de boel aan het verzieken. De pest van het bedrijfsleven; korte termijn management.

Old_Spice | 07-01-13 | 11:06

roze_bril | 07-01-13 | 09:58

Ik denk dat men je gewoon negeert.

Canis Spurcus | 07-01-13 | 11:06

dus als je ouder wordt hoor je minder te verdienen hmm studie uit duitsland laat het omgekeerde te zien oudere zijn meer betrokken naar hun baas toe en zijn meer productief jongeren daartegen, verwachten een goed salaris terwijl ze nog niets kunnen en nog minder doen kijk bv maar naar het altijd zo vriendelijke en bereidwillige winkel personeel (vakkenvullers met een instelling van 1 kar per dag is meer dan genoeg )gek toch dat bv de Aldi in duitsland liever oudere mensen aanneemt kosten iets meer maar werken 5 keer zo hard als de jongeren, zijn aardiger en behulpzaam tegenover de klant .Dat er in het hogere sigment te hoge salarissen worden gegeven aan managment die niet weten wat er leeft onder het personeel en 9 van de 10 keer niet eens weten wat er gemaakt of wat het product is schijnt een trend te zijn gelukkig schijnen bedrijven dit langzaam door te hebben dat vriendje van vriendje aangenomen door vriendje van het zo niet langer kan .manager zo rechtstreeks van school/uni af kunnen nog niets weten nog niets zullen dus eerst eens moeten gaan leren wat werken is .

rukkieduck | 07-01-13 | 11:06

@stayawhileandlisten
Welke sector is dat dan?

Inderdaad het bewijs dat niet helemaal goed is nagedacht over detachering!

tomke | 07-01-13 | 11:05

nu even niet | 07-01-13 | 10:44 | + 6
Knap gespind.
De babyboomgeneratie heeft de vergrijzing als een gletscher, traag, en voorspelbaar op de samenleving af zien komen.
En NIETS gedaan!
En NOG flik je het om de verantwoordelijkheid daarvoor op de jeugd af te schuiven!

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 11:04

Ja... daar is ie weer. Van Leeuwen en z'n babyboomercomplex.

madakantognie?! | 07-01-13 | 11:02

Heeft natuurlijk ook te maken met het "rightshoren" wat Cap al jaren al dan niet moet doen. Lekker al het werk naar lage-lonen landen, een enorm management vehicel eromheen bouwen. Inhoudelijk maar weinig kundige mensen daar gezien

antfukker | 07-01-13 | 11:00

@WVB103
En dan zullen we het niet over de net beginnende scriptkiddo's die heel snel met rammelende kudt code resultaat behalen. Of het daarna nog enigzins onderhoudbaar is boeit niet zolang het maar snel af is. Daar heb je de oude garde van nodig mensen die idd nog hebben leren programmern in COBOL en die wel weten hoe je dat doet. Dure mensen zijn soms gewoon duur omdat ze dingen doen waar je ervaring en kennis voor nodig hebt.

Hellsmurfje | 07-01-13 | 11:00

nu even niet | 07-01-13 | 10:44 |
Het razen over de babyboomers is een topic vol van afgunst. Is het niet zo dat de betreffende boomers ook de meeste belasting ophoesten om vervolgens de jongere te ondersteunen bij een langdurige studie, hoezo solidariteit tussen generaties.

lanexxx | 07-01-13 | 10:59

De babyboomers van nu hebben hun best al wel gedaan volgens mij.
40 a 50 jaar werken hebben ze al achter de rug, dus laat ze aub met rust zeg.

ANGEL70 | 07-01-13 | 10:59

@nu even niet
mooi gezegd, helemaal mee eens

Pastfaru | 07-01-13 | 10:58

Los van of Cap een k*tbedrijf is of niet, is het natuurlijk van de idiote dat je als oudere nagenoeg automatisch elk jaar meer verdient dan het jaar ervoor. Een beetje meer loon naar prestatie mag wel. De goede oudere medewerkers zullen daar niet onder lijden.

Kees Maf | 07-01-13 | 10:57

Het is hierboven al meermalen gepost. Cap is meester in het "uitwonen" van de klant. Ergens komt een consultant binnen die de belangen van de klant tegenover een softwareleverancier moet verdedigen. Consultant wekt angst en onzekerheid op bij klant over de op te leveren producten en leverancier. Klant is blij met consultant, want hij heeft ook een oplossing voor dit probleem. Namelijk nog drie Cap'ers naar binnen rijden die het in goede banen zullen leiden. "System integrator", noemen we dat.
Hoge uurtarieven, geen onderscheidend vermogen behalve een beetje pseudo wetenschappelijk overkomen.
De uurtarieven staan al langer onder druk en daarom kan het niet meer uit bij de grote IT-bedrijven als CAP, Logica, Ordina, etc.
Sneu dat de oudjes de rekening krijgen. Wat mij betreft is dit leeftijdsonafhankelijk. Ik ken ook genoeg niet werklustige klerken van rond de 30 die om 9.30 nog rustig in hun Prius zitten in plaats van productief achter hun bureau.

cdriel | 07-01-13 | 10:57

Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 10:17
Ben net weer terug uit Wit Rusland van een weekje familie aldaar. De plee was kapot en de monteur die kwam was gediplomeerd universitair geschoold IR, maar ja in het geweldigde volks socialisitsche systeem kon ie meer verdienen als plee monteur dan als IR. Dat er een schreeuwend tekort aan IR's in WR is kon hem niet jokken. Niemand werkt voor niks, zei ie. Leve het socialisme. (braak)

Zatkniss | 07-01-13 | 10:55

Helemaal terecht. Ik ga er als dertiger van uit dat ik ook zal moeten inleveren aan het einde van mijn carrière. Seniorschap is waardevol, maar op een zeker moment lever je toch in op scherpte, tempo en flexibiliteit. Er zijn niet veel zestigers die de uren draaien die ik nu draai.

Kotsende lama | 07-01-13 | 10:54

Ik hoorde meneer vanochtend op Radio 1. De radiodame vroeg hem ook of hij zelf ook wat wilde inleveren. "Als mijn baas dat ook vindt dan doe ik dat ook." Ofwel: Als mijn baas dat ook vindt dan ben ik vertrokkken. Ja topbestuurdertje is dit weer. Wat een kansloos figuur.

Datzegiktoch | 07-01-13 | 10:50

Dit lijkt op het eerste gezicht een krachtdadig, creatief, opzienbarend management besluit.
Echter niet als je Cap Gemini engszins kent want dan weet je dat dit paniekvoetbal is van in het nauw gebrachte leiding.

Lichtstadfan | 07-01-13 | 10:50

beetje een pretentieus artikeltje dit ... feit is gewoon dat een IT specialist met veel ervaring (mits juist ingezet) voor een klant veel meer waard is dan een beginnende consultant. Kennelijk verkoopt Cap alleen maar eenvoudige klussen en/of gebakken lucht, en probeert men daar de winst te maximeren. Als klant met een complex IT project zou ik mijn heil elders zoeken. En als ervaren specialist zou ik bij Cap vertrekken en mijn kennis ergens anders of als ZZPer in geld omzetten.

WVB103 | 07-01-13 | 10:47

'Er is een mismatch tussen wat mensen verdienen en wat ze kunnen.’

He-le-maal mee eens, hoewel dat natuurlijk een algemene uitspraak is. Er is ook een mismatch tussen wat op de diploma's staat (oa van Cap G.) en wat mensen in de praktijk kunnen of zeggen te kunnen.

De grootste mismatch is dat zulk prutsvolk de wet aan hun zijde heeft en eenmaal binnen de organisatie ze nauwelijks te ontslaan zijn tenzij ze werk weigeren.

Canis Spurcus | 07-01-13 | 10:46

Ik vraag me nog steeds af wat griezeliger is, al die hoge omes die maar roepen dat alles de schuld is van de ouderen, of al die idioten die het nog geloven ook. Dat zijn de mensen die PvdA stemmen omdat de MSM ze twee weken lang indoctrineren met hun Samsom. Diezelfde mensen maken anderen zwart, gooien ze op een hoop als "babyboomers". De manier om de aandacht af te leiden van de jeugdige nietsnutten. NAtuurlijk zitten er rotte appelen tussen de babyboomers, net als overal. Het is wel heel makkelijk om nu de ouderen als pispaal te gebruiken.

IT bedrijven hebben nog geen tien jaar alles uit de kast gehaald om personeel binnen te halen, de sky was de limit. hoog salaris, instappremie, autootje erbij. Zeker bij IT bedrijven zitten niet heel erg veel babyboomers, want toen de babyboomer studeerde was een commodore 64 nog niet eens uitgevonden. Als je een stok zoekt om een hond te slaan geef je gewoon één groep de schuld en de kudde roeptoetert wel mee.

nu even niet | 07-01-13 | 10:44

@necrosis | 07-01-13 | 10:18
Dan heb jij meer tijd om je er op voor te bereiden dan een 60 plusser. Een 60 plusser kan nu niet 10 jaar gaan sparen om zijn oude dag bij elkaar te krijgen. Jij en ik weten dat we niets meer krijgen. Maar daar geef ik eerder de overheid de schuld van dan babyboomers. Bovendien kan de overheid de tyfus krijgen. Als ik zie wat er bij het inkomen van mijn ouders wel niet afgeroomd wordt door de overheid, ga ik alles contant wegleggen in een valuta die te vertrouwen is. Daar blijven de PvdA en de VVD met hun smerige socialistische pootjes maar lekker van af. Kijk, het is niet zo zeer het geld dat er toe doet, maar de onzekerheid. De overheid verandert om de haverklap de spelregels. Dat veroorzaakt zoveel stress bij mensen. En dan hebben we het over partijen die zelf altijd in het kabinet hebben gezeten, en dus de problematiek zelf hebben veroorzaakt.

Old_Spice | 07-01-13 | 10:43

Cap heeft net als de meeste IT dienstverleners teveel mensen op de bank zitten nu hun grote melkkoeien overheid en financiele sector minder werk hebben en anders inkopen. Je zag de massa-ontslagen eerst bij de eindklanten en nu bij de dienstverleners. Tip voor ITers die wel leuk werk willen: er is een grote innovatieve sector die enorm groeit en altijd op zoek is naar werk. Leave that sinking ship

stayawhileandlisten | 07-01-13 | 10:43

Het lijkt me duidelijk.

Dit land heeft een babyboomer probleem.

Sermo Vulgaris | 07-01-13 | 10:37

 
J. Versteeg, zelf een ordinaire grootverdiener in loondienst. Deze meneer heeft nooit als ondernemer gewerkt en was bij Sogeti ook al verantwoordelijk voor een groot aantal ontslagen.
 

Rebellis | 07-01-13 | 10:36

vraagstaart | 07-01-13 | 10:20
Het verhaal is vrij simpel. Als je één vrije markt maakt met landen waar nauwelijks enige normale arbeidsvoorwaarden bestaan dan zal het werk en het kapitaal naar die plekken gaan waar de meeste winst te halen valt. Maw, bedrijven misbruiken globalisatie om arbeidsvoorwaarden terug te draaien zoals die bij ons waren in de 19e eeuw. Ik trap niet in al die mooie neo-liberale lulverhaaltjes. Eerst creëren ze zelf de voorwaarden voor vrije handel en vervolgens grijpen ze dan onstane sitautie aan om hun werknemers uit te kleden onder het mom van concurrentie uit achterlijke 3e wereldlanden. Let wel, een pseudo-concurrentie die ze zelf mogelijk hebben gemaakt. Kapitaal kent geen moraal en als we het bedrijfsleven werkelijk vrij baan geven dan vernietigen ze de Westerse samenlevingen volkomen. Het liberalisme zal uiteindelijk de meest destruktieve ideologie van alle -ismes blijen te zijn. Een geleid kapitalisme is de enige juiste vorm. Bedrijven geven niets om samenlevingen en kennen geen moraal anders dan voor de PR.

Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 10:32

Ja, dit bewijst maar eens te meer dat je tegenwoordig wel een ontzettende knurft moet zijn als je nog in de publieke sector gaat werken. *instrueert zijn kinderen om ambtenaar te worden*

Fopspeen | 07-01-13 | 10:31

'Er is een mismatch tussen wat mensen verdienen en wat ze kunnen.’

Het wordt langzaam duidelijker.

Mark van Leeuwen | 07-01-13 | 10:30

Mooi verhaal voor jullie. Zat 2002 in Brussel, via Cap bij een dochter van een Amerikaanse hoerenhut die point-2-point breedband uitrolde in 7 europese landen. Zat tjokvol Indiase en Yankse "consultants". Probleem was alleen dat de toko 99,99% frauduleus bezig was, omdat er letterlijk 2 klanten waren in z.e.v.e.n. landen. Dat was bekend bij Cap, want wij rapporteerden dat de uitrol voor geen meter liep maar dat naar de USA wel werd gerapporteerd dat 't lekker ging, door die Inidërs en Yanks. "Bek houden zolang ze de uurtjes/faktuurtjes betalen" kwam 't bevel uit Utrecht. Wij zaten daar, samen met Cap UK, met 'n mannetje of 50.
"En waar sliepen jullie dan Orc?" hoor ik jullie vragen. Wij sliepen in het Hilton en in Hilton Residences (alleen maar suites, met keuken etc, hele mikmak). Kosten? Per persoon iets van €150, per nacht, met z'n 50-en, DRIE maanden lang. Plus buitenlandvergoeding, plus allerhande andere vergoedingen, heb me werkelijk scheel verdiend toen.
Op gegeven moment stopten de betalingen en zijn we weggehaald daar, in leasebak optocht richting Breda.
Dat was Cap.

orca | 07-01-13 | 10:29

CapGemini-wrakken en ICT is net als een hersenchirurg met Parkinson.
[X] Ongeschikt

Jos Tiebent | 07-01-13 | 10:28

Old_Spice | 07-01-13 | 10:15 | + 6
Er moet helemaal geen onderschied gemaakt worden tussen babyboomers.
Bij generatieproblematieken hoor je er allemaal bij.
Dan kan het best zijn dat 2 mensen uit 1947 zich dagelijks inzetten voor de positie van 20 jarigen nu (unlikely) maar toch. Als er gesproken wordt over een generatie kan een individu (of lichting) geen uitzondering maken.

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 10:27

Lekker stukje dit weer.
Mensen tegen elkaar opzetten net zoals de regering doet.

wakker worden | 07-01-13 | 10:27

Dit soort uitzendbureaus zitten vol met studenten en bejaarden. Iedereen die verstand heeft werkt niet voor zo'n uitzendbureau, want het verdient ten eerste geen kont en ten tweede is vakbekwaamheid ver te zoeken.

Parelmoer | 07-01-13 | 10:27

Als je het niet eens bent met loonsverlaging en denkt je salaris meer dan waard waard te zijn neem je toch gewoon een andere baas.

Jonkheer Wttewaall | 07-01-13 | 10:26

Capgemini en consorten zijn gewoon veredelde bodyshoppers die grote hoeveelheden ICTers in de categorie "grootste gemene deler" op middelmatige klussen wegzetten. Van die 13-in-een-dozijn jongetjes en meisjes met een HBO opleiding en een certificaatje zus, opleidinkje zo, bladibla. Aan de tarieven van dat soort drones zit natuurlijk een maximum. Dus je probeert de "talenten" zo goedkoop mogelijk in te kopen. Dat betekent veel jonge instroom en actief wegwerken van ouderen. Dat doe je onder het mom van "verouderde kennis" en "inflexibiliteit" want je kunt moeilijk aan de markt uitleggen dat je gewoon minimale kwaliteit tegen maximale prijzen wilt leveren.

Voor de échte ICT uitdagingen zoals internationale netwerken met tienduizenden nodes op honderden lokaties, mission-critical 24x7 systemen en megadatabases heb je niets aan dat soort amateurs. In deze omstandigheden zijn uitsluitend de beste ICTers goed genoeg. En jammer voor de generatie-X schreeuwers, dat zijn wel de ICTers met minimaal 30 jaar relevante hands-on ervaring.

Echter, een blaaskaak als Jeroen Versteeg zou zo´n echte door de wol geverfde ICTer niet eens herkennen als hij hem aan tafel kreeg. Daarom vind je nauwelijks topklasse ICTers bij Capgemini, en gaat het daar ook niet zo lekker.

Charlatans als Jeroen Versteeg hebben niet de oplossing.
Ze zijn het probleem.

Magnum Force | 07-01-13 | 10:25

Inderdaad, alle uitzendbureaus gaan slecht.

roze_bril | 07-01-13 | 10:25

Ik ken er genoeg! In booming IT jaren 90 konden ze nog net meekomen met wat hands-on management of zelfs programmeren. Dus in jaren 00 waren ze hot-shot 'senior' management, vooral omdat de overheid zo royaal geld stortte voor al hun fuckups terwijl ze handige nerdjes afpersten.

Anno 2013 hebben ze toch wel een beetje moeite met een HTML formuliertje invullen of een iPhone app verwijderen.

P3mSy | 07-01-13 | 10:25

De enige oplossing is een speciaal politiek project maken.
Dat noem je dan 'generatiesolidariteit', of 'generatierelevantie'.
Doen we dit niet dan zitten boomers nog 10 jaar aan alle knoppen.

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 10:23

Als oud-Capper mijn 2 centen. Toko is door en door verrot. Hebben sinds de Y2K niks meer klaargemaakt en drijven op de E&Y poot (non-ICT consultancy, overgenomen ergens 2001/2), die op haar beurt ook geen waarde toevoegt, behalve op het vlak van belastingontwijking etc.
Ben daar nou 10 jaar weg maar heb boeltje wel in de gaten gehouden. Drama. Wat eerdere poster al zei over hun zoveelste HQ klopt als een bus, waardevernietiging is hun core-bizniz.
Hun verdienmodel is kapot, en terecht.
Dank voor 't warme oor, moest nog 'n stukje frustratie uit.

orca | 07-01-13 | 10:20

Toch aardig dat toen jongelingen eruit moesten, de overbetaalde babyboomers geen enkel loonoffer wilden maken.

Fred Janssen | 07-01-13 | 10:20

@Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 10:11 Dat is zeker bij Cap gemini het geval. Na de overname van Volmac zou het bedrijf een 'softwarehuis van de derde generatie" worden, met een stevige strategische basis.

In normaal Nederlands: niet het bodyshoppen zou centraal staan, met er zou ICT-meerwaarde voor de klant gegenereerd worden vanuit een diepgaande kennis van de core business van die klant.

Dat heeft men een paar jaar vol weten te houden, maar toen bleek het toch wel weer erg verleidelijk om gewoon mensen te detacheren op uurbasis: lekker makkelijk, gauw verdiend en je hebt die nare consultants niet nodig die zich bezig houden met andere dingen dan ICT, vervelende vragen stellen en dingen anders willen oplossen dan met een computer en dan ook nog eens hardstikke duur zijn.

Die consultants zijn als eerste gesneuveld en daarna was het "strategic partnership" slechts een schaamlap voor het ouderwetse ordinaire uithoeren van automatiseringsspecialisten tegen de hoofdprijs. Net doen of de wereld sinds de jaren '80-'90 niet is veranderd. Doen of India niet bestaat. Dat gaat een keer mis; nu dus.

De fout is gemaakt door leiding zonder visie en zonder ballen. En zoals gewoonlijk mogen de onderknuppels het gelag betalen.

vraagstaart | 07-01-13 | 10:20

@Old_Spice | 07-01-13 | 10:15
Ik ben van ver na 1950, ik betaal me blauw, en mag hopen dat er straks nog wat in de pensioenpot zit, tegen de tijd dat ik 65/67 ben....

necrosis | 07-01-13 | 10:18

necrosis | 07-01-13 | 10:10 |
Het zal niet meevallen Necrosis, maar niets doen helpt ook niet. En anders gaan we toch voor de wat meer middeleeuwse methodes? Daar schijn je mee weg te komen in ons mooie Nederland.

Pastor Sippenhaft | 07-01-13 | 10:18

Weet je hoe babyboomers hun zaakjes regelen?
Ze vragen zich af wat hun worst case scenario is.
(Bijvoorbeeld meebetalen aan de vergrijzing.)
Dan laten ze een politieke lulhannes 'meebetalen aan de vergrijzing' op de agenda zetten..
Vervolgens wordt dan 'meebetalen aan de vergrijzing door de collectieve babyboomsympathisanten in alle partijen weggestemd.
2 keer winst, goede wil getoond en toch jongeren mee laten betalen aan je dagelijkse wijn, je tweede huis in Frankrijk, je volkskrant en nrc-abo!

Einde van de Domheid | 07-01-13 | 10:17

Hufter | 07-01-13 | 09:59
Exact. De crisis wordt aangegrepen om in heel Europa het volledige sociale gebouw af te breken. En in mijn opinie is de EU als instituut daar één van de hoofdoorzaken van. Want het is niets meer dan een neo-liberaal politburo. Ik wist al vijftien jaar geleden dat die hele vrije markt kerk op niets anders uit was dan winstmaximalisatie en dus de afbraak van alle verworvenheden van werknemers. Eerst zelf al het werk en producte maar lage lonen landen overbrengen en dan gaan klagen over te hoge kosten in het Westen. Kijk, geld kent geen moraal en alleen daarom al moet kapitalisme onder de duim worden gehouden. Geld heeft geen verantwoordelijkheidsgevoel naar landen en volkeren. Het extreme liberalisme zal onze matschappij volledig vernietigen.

Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 10:17

Beetje raar hoe hier gedaan wordt over Babyboomers. Niet alle babyboomers graaien in de publieke sector, er zijn zeer veel babyboomers aan het werk in de private sector, en verdienen naar kennis en ervaring. Bovendien moet er onderscheid gemaakt worden tussen babyboomers geboren voor 1 januari 1950 en na 1 januari 1950. De eerste groep heeft namelijk amper gewerkt, en is massaal met de VUT gegaan op kosten van de andere babyboomers en de rest van de beroepsbevolking. Die hebben nog geen 30 jaar gewerkt. Dat zijn de graaiers. Niet de babyboomers die geen recht hebben op de VUT, zij die geboren zijn na 1 Januari 1950. Deze groep heeft wel betaalt voor de VUT, maar mag er geen gebruik van maken, en moet gewoon door tot de 65, of langer.

Old_Spice | 07-01-13 | 10:15

quote : De centrale ondernemingsraad is met de salarisverlaging akkoord gegaan.
Wedden dat die COR bestaat uit -meeloopjoggies- leden van fnv?
Fnv is er namelijk voor de werkgevers, niet voor de werknemers.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 07-01-13 | 10:15

Werken bij Capgemini!
www.dumpert.nl...
Al SchietjemeLevend | 07-01-13 | 10:00
.
Schiet mij maar dood dan.

copywriter | 07-01-13 | 10:13

Ken er ook zo eentje.
Jaar of 60, schijnt vroeger iets gekund te hebben maar zit nu voor 4,5 K bruto op de postkamer.
13e maand, bonus, auto van de zaak, meteen op zijn achterste poten als hij denkt dat hij een tientje te weinig gehad heeft.
Print onder werktijd al zijn bankafschriften, verzorgt alle post die van zijn duivenvereniging en alle scripties van zijn kleinzoon, 4 keer per jaar op vakantie met zijn extra vrije dagen.
Heeft thuis de duurste computers, keukenapparatuur en electronica, maar kan hooguit de eierwekker bedienen en Landleven spelen.

En dat volk moet straks nog een paar jaar langer aan het infuus gehouden worden door de pensioenleeftijd op te krikken?
Kost alleen maar extra geld, gewoon opzouten of betalen naar prestaties.

Cuyahoga | 07-01-13 | 10:12

Er is ook een hele grote mismatch tussen wat "topmannen" presteren en hun vorstelijke beloningen. Denk maar aan al die geweldige beslisingen die hun bedrijven aan de rand van de afgrond brachten en waar ze lachend mee weg kwamen. Parasieten.

Bigi Bana Boy | 07-01-13 | 10:11

@Pastor Sippenhaft | 07-01-13 | 10:03
Dat moet je vooral doen, ministeries vol PvdA'ers proberen te laten inleveren.
Het was leuk je gekend te hebben......

necrosis | 07-01-13 | 10:10

Zaken doen met Cap Gemini is voor €300 per uur komt de 'consultant' op kantoor om koffie te drinken en het bureau netjes te houden. Tsja, vind je het gek.

Suriboy | 07-01-13 | 10:09

En ondertussen wel een nieuw pand uit de grond stampen naast de A2?
En dat terwijl het oude pand (nog geen kilometer verderop), er alles behalve vervallen uitziet..

yespur | 07-01-13 | 10:07

Werken heeft steeds minder zin in dit nivelleringsfeest..

Slipsnifter | 07-01-13 | 10:05

Kan die Versteeg geen Minister van Ambtenarij worden en op dezelfde wijze de ministeries etc. eens uitmesten?

Pastor Sippenhaft | 07-01-13 | 10:03

Loon naar werken! Zolang demotie voor senioren die het 'rustiger aan gaan doen' niet mogelijk is, zullen de leeftijdgenoten van deze vastgeplakte babyboomers nooit aan de bak komen. Geen enkele werkgever heeft daar zin in.

Piet van Schwaffelen | 07-01-13 | 10:02

Deze 'kadavers' zijn gewoon nog niet rijp voor de geraniums.
Eerder een voorbeeld functie voor luie hangjeugd.

Botte Hork | 07-01-13 | 10:01

'U geeft het goede voorbeeld en levert zelf ook in?' Versteeg: 'Nee,

die gaan dus geen een werknemer vinden die uit ze eigen zegt,ik heb hart voor de zaak ,fcuk die 10 procent.

Adriaenszoon | 07-01-13 | 10:00

Jaja mensen, een revolutionaire gedachte: dat rechten niet heilig zijn en verslechterde economische omstandigheden die rechten wel eens zouden kunnen aantasten. Zelfs voor werknemers.

Godsammekraken | 07-01-13 | 10:00

De transformatie naar NL,Lage-Lonen-Land is in volle gang en op schema. N
og even de ontslagbescherming verder slopen en missie is voltooid.

Hufter | 07-01-13 | 09:59

Gelul vrienden. Cap Gemini heeft heel erg lang uren maal tarief bodyshopping gedaan, en deze 'kadavers' hebben zich voor een inderdaad prima salaris volkomen laten uitwonen.

Nu zit de markt tegen voor mastodont Cap, en mogen diegenen die het bedrijf groot hebben gemaakt het gelag betalen.

Dàt is er aan de hand.

vraagstaart | 07-01-13 | 09:59

Dit loop ik dus al jaren te roepen. Naarmate je ouder wordt, ben je minder productief. Het is daarom belachelijk dat je salaris alleen maar zou stijgen gedurende je loopbaan. Op een gegeven moment zou deze weer naar beneden moeten gaan. Oh, dat is vloeken in de kerk. Krijg ongetwijfeld een boze babyboomer op mijn dak die iets over ervaring roept.

roze_bril | 07-01-13 | 09:58

Ik ben Babyboomer-beu.

EllaRouvoet | 07-01-13 | 09:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken