Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Obama spreekt in Newtown

Huilende ouders en kinderen. Uitgebluste first responders. Troostende woorden, gezang, kaddisj en gebeden van geestelijken van allerlei religies. Net iets te stevig vastgeklemde teddyberen. Tafeltje met een zwart kleed erop, vol waxinelichtjes. Een baby die door de veel te stille stilte huilt. Een toespraak van gouverneur Malloy, eigenlijk nog steeds sprakeloos. Herinneringen aan omgekomen juffen. En bovenstaande speech van POTUS (transcript), die de twintig namen van de vermoorde kinderen noemt en zinspeelt op actie. Dingen die niet in de aula van een basisschool horen. Maar die er wel waren, in Sandy Hook Elementary, Newtown.

Reaguursels

Inloggen

Ik zie deze speech nu voor de 4e keer, maar sta er nog helemaal achter.

Het moet stoppen. Wapens zijn mooi, maar dit is ziek. Dit is een uitwas.

Echter, misschien moet Amerika zich wel eens afvragen of het land dat ze in gebruik genomen hebben, wellicht wat te groot was voor al hun doelen.
Geef wat terug aan de Indianen. De Indianen. De Indianen.

Boris Poepnagel | 18-12-12 | 02:11

I support the right to bear arms and to arm bears.

dr.andus | 17-12-12 | 19:29

Dit jaar hadden Nederland (Tristan) en Noorwegen (Breivik) hun nationale tragedie's en nu dus de USA. Echter de schijnheiligheid is de grootst steen des aanstoots: De wapens waren de oorzaak niet,of ze verboden werden of niet.Kortom: Wat is in wezen de troost,dat wetten ons beschermen ? De troosteloosheid heeft het gewonnen : Alle mensen tot en met de kinderen vinden geen bescherming tenslotte.Alles blijft dus onzeker en macht van het heelal,dat tenslotte geen wezen,leven of materie spaart.Uw hoop is "slechts" de mensen die zekerheid willen bieden,tegen beter weten in en dus grondwetten willen doen LEVEN.De doden zijn alleen herinnering,maar zoals elke herinnering onmisbaar om leven leefbaar te maken.

Dolphi | 17-12-12 | 17:33

gelukkig hebben ze in Texas wel een oplossing zonder dat men de rechten van mensen schend en de grondwet kapot maakt zoals obama graag wil ..

www.infowars.com/texas-school-district...

markluitzen | 17-12-12 | 16:28

dat is me nog 'ns een speech.. Heartbreaking and beautiful.

Flinders | 17-12-12 | 15:50

Vergeet niet dat dit is waar Amerikanen voor kiezen. Ongeveer de helft van de bevolking vindt het nog altijd belangrijk dat er op iedere hoek van de straat een semi-automatisch geweer te koop moet zijn.
En dan toch verbaasd zijn als een doorgeslagen gek iets vervelends doet.

Pindakees | 17-12-12 | 14:43

De discussie over vuurwapenbezit in de VS is volkomen kansloos. Het recht op vuurwapens zit diep in het DNA van de VS en haar inwoners verankerd en dat krijg je er gewoon niet uit.

Zelfs al zou er een wet aangenomen worden waarmee het bezit op vuurwapens wordt verboden, dan zullen het in het beste geval alleen de 'good guys' met geregistreerde vuurwapens zijn die daaraan gehoor geven. Maar er is daar ook nog eens een enorme hoeveelheid ongeregistreerde vuurwapens in omloop (wat alweer een argument is om de 'good guys hun wapen te laten houden), zodat je met zo'n wet uiteindelijk weinig opschiet.

Rideo Ergo Sum | 17-12-12 | 13:07

Ook gestoord:
www.telegraaf.nl/buitenland/21162952/_...

Raar dat dat dan weer niet op de voorpagina's staat. Of toespraken genereert. Of gespeelde verontwaardiging oproept.....

augustinian | 17-12-12 | 11:38

Obama is een zeldzaam goede spreker. Als iemand in staat moet worden geacht om door het politieke mijnenveld dat aanpassing van wapenwetten is te manoeuvreren dan is hij het.

Waarbij het de vraag is of het zal helpen.
Dmitri Dmitrievitsj | 17-12-12 | 08:40 | + 2
----------------

Obama is alleen een "goede spreker" als hij zijn teleprompter gebruikt.
.
En natuurlijk zijn mensen ( en dus ook Obama) betrokken en bedroeft door deze gebeurtenis maar zal Obama (zoals hij ook in het verleden heeft gedaan) proberen om politieke punten te scoren uit deze gebeurtenis.
.
De meest fanatieke supporters van Obama zitten in Hollywood; zal Obama vragen om minder geweldige film te maken aan zijn vriendjes in Hollywood? Ik denk het niet.
.
En natuurlijk zal aanpassing van de wapenwet niet helpen. De schutter was metaal gestoord.
.
Overigens heeft de staat waarin die schietpartij heeft plaatsgevonden al zeer strenge wapenwetten.
.
Chicago heeft zeer strenge wapenwetten en toch is daar het aantal moorden met vuurwapens bijzonder hoog.
.
Een gestoord persoon die zoiets wil doen komt altijd wel aan een wapen om zijn daad aan te voeren; dat hebben we meermalen gezien ook in Europa.
.
Tegen dit soort gestoord gedrag helpt geen wet.

Mortimerr | 17-12-12 | 11:32

Het liefst zouden de ouders eerst willen weten welk merk wapen hun kind heeft gedood, in plaats van actie te ondernemen die wapens verboden te krijgen.
Dit walgelijke, hypocriete gedoe in USA is het beste te verklaren na een uitzending van American Guns op Discovery.

Musset | 17-12-12 | 11:26

"Dingen die niet in een aula van een basisschool horen". Laat ze dat lekker zelf weten, Nanninga. Volgens mij is dat precies wat een gemiddelde amerikaan in rouw wilt horen.

PolderBoer | 17-12-12 | 10:39

Was er nog een vergeten: euthanasie

Lutser4Life | 17-12-12 | 10:30

Wapens horen bij de Amerikaanse cultuur. In tegenstelling tot ons kijken ze daar niet naar de overheid om hun problemen op te lossen maar willen onafhankelijk zijn en zichzelf en hun familie kunnen beschermen. Een verbod op wapens komt er daar nooit door.
De Amerikanen zien wapens en zich kunnen verdedigen als een grondrecht zoals velen hier abortus, prostitutie en softdrugs als een recht(of onze cultuur..) zien. Daar aan morrelen levert veel weerstand op.

Lutser4Life | 17-12-12 | 10:25

Fuck, als je het verhaal leest.. gewoon 20 kinderen die bij elkaar kruipen uit angst... en dan een voor een afschieten tot ze allemaal de pijp uit zijn.
Wat een afgrijselijke gedachte zeg, jezus christus...

Der Roedie | 17-12-12 | 10:19

@ Botte Hork
"Neem maar van mij aan..."
Nee. Kun je dat bewijzen? Voor hetzelfde geld kan ik zeggen "neem maar van mij aan dat dit soort idioten meteen neergegund zouden worden als de leraren ook een pistool hadden, dus we gaan vanaf nu iedere leraar verplichten een wapen te dragen". Zo werkt het niet natuurlijk.

Nietvoordekat | 17-12-12 | 10:14

Ik heb medal of honor alweer uitgespeeld, als ik nou een gun had kon ik verder gaan.
Maar ik denk niet dat ik dat ga doen, wacht wel op nieuw deel. kan ook nfs wel na gaan spelen met auto hier in de stad. lijkt me ook wel leuk. of nieuw spelletje kopen?

giulioo | 17-12-12 | 10:10

Moonwarrior | 17-12-12 | 09:52 |

De Amerikaanse overheid moeten gewoon bij iedere school bewapende wachten plaatsen. Zorgt voor werkgelegenheid.

zovoklets | 17-12-12 | 09:56

Moonwarrior | 17-12-12 | 09:44 |

Amerikanen boeren sowieso goed dankzij hun machtige leger. En hebben baat bij een gewelddadige bevolking die niet bang is om met wapens grondstoffen te gaan afdwingen tegen een lage prijs om hun levensstandaard vol te houden. Dit is een (behalve voor de paar getroffen familieleden, natuurlijk) kleine prijs die ze moeten betalen voor het algemeen goed.

zovoklets | 17-12-12 | 09:53

Het probleem is dat gun control averrechts gaat werkne. Als je wapens gaat verbieden gaan mensen ze illegaal bezitten en dan krijg je nog meer mensen in de bak. Of mensen verkopen die wapens (vaak duur aangeschaft) en raad eens aan wie? Aangezien je dan moeilijk legaal een wapen kan hebben komen er dus miljoenen wapens extra in handen van mensen die er geen probleem mee hebben deze te dragen illegaal: criminelen. Verder mocht Obama het lukken, is hij de laatste Democratische president die in Office zit voor de komende 100 jaar want iedereen stemt dan Republikeins opeens. Want ook Demcoraten hebben wapens die ze zich niet laten afnemen en gaan dus stemmen op iemand die zo een strenge wapenwet weer gaat terugdraaien. Dus dat is politieke zelfmoord. Ook heeft Obama 2/3 van de Senaat nodig en met een bijna 50/50 Senaat gaat dat niet gebeuren. Want ook heel veel Democraten stemmen dan tegen want anders is het exit voor ze bij de eerst volgende verkiezingen voor het Senaat.

Moonwarrior | 17-12-12 | 09:52

en jawel, de discussie gaat over vrij wapenbezit, en god komt weer om de hoek kijken.
heel bijzonder is dat.
wat maakt het uit dat we wapens hebben, god heeft toch ons lot in handen. als god wil dat er kinderen sterven, dan houdt een wapenverbod dat niet tegen...
bij welke godsdienst waar we altijd zo tegen tekeer lopen gaan zien we ook dit soort fatalisme en ontkenning van eigen verantwoordelijkheid?

zeeman73 | 17-12-12 | 09:52

En morgen drukt hij weer op de knop om een drone een Pakistaans dorp te laten bombarderen. Maarja daar wonen natuurlijk alleen maar terroristen en hun kinderen dus die verdienen het.....

Datzegiktoch | 17-12-12 | 09:51

Der Theo | 17-12-12 | 09:40 |

Je bedoelt dat jouw god-idee kinderen niet op die manier zou laten sterven? De echte, ware god kan er best een ander plan bij hebben.

zovoklets | 17-12-12 | 09:47

Obama is een grote, grote huichelaar. Een gevaarlijke man met mooie woorden.
Van Duyvenbode | 17-12-12
De wapenindustrie boert goed dankzij Obama.

Moonwarrior | 17-12-12 | 09:44

Doorspekt met god dit en god dat. Als god echt bestond dan zouden kinderen niet op deze manier sterven.

Der Theo | 17-12-12 | 09:40

Al dit soort "school shootings" hebben drie belangrijke factoren met elkaar gemeen. Van Columbine tot Tristan tot die jongen in Duitsland.
.
1. Sociaal-emotionele achterstand met als gevolg buitenbeentje zijn.
.
2. Afwezigheid van een of beide ouders, fysiek danwel emotioneel. Dat zag je bij Columbine in de vorm van ouders met dubbele baantjes om net rond te kunnen komen. Die jongen in Duitsland had een vader met een 80+ uren baan en een moeder die liever in de society clubs zat dan zich om haar kind bekommeren.
.
3. Beschikbaarheid van wapens. Bij Tristan was er de wapens onder vergunning, waar hij die niet hoorde te hebben. De vader van die Duitse jongen had een verzameling vuurwapens en kogels in huis en in Amerika is het pinda's om een semi-automatisch vuurwapen te krijgen.
.
Er moeten dus drie dingen gebeuren om deze shit beter te voorkomen. Ten eerste vanuit het sociaal maatschappelijk veld (scholen, verenigingen, zelfs kerkgemeenten) meer ook voor de zonderlingen. Ten tweede moeten ouders hun verantwoordelijkheid nemen en tijd hebben hun kinderen op te voeden en hun welzijn in de gaten te houden. En ten derde moeten wapens zo moeilijk mogelijk beschikbaar zijn.

EisQonijn | 17-12-12 | 09:35

"Dingen die niet in de aula van een basisschool horen."

Hoezo 'hoort' dat niet? Onterecht moralistisch vingertje.

marlinn | 17-12-12 | 09:32

als toevoeging aan de vermoeiende discussie over wapenbezit.
deze man is natuurlijk psychiatrisch ernstig ziek.
maar als hij geen wapens had gehad, had hij het niet kunnen doen.
en als het erg moeilijk zou zijn om aan wapens te komen, was de kans kleiner geweest dat hij het had kunnen doen.
wat niet wegneemt dat de man dit deed omdat hij knettergestoord is.

zeeman73 | 17-12-12 | 09:28

@Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:22

Het gaat ook niet om zware criminelen. Het gaat om kinderen die 'snappen', naar het nachtkastje van papa en mama lopen, een geweer eruit pakken en hiermee talloze anderen naar Kingdom Come toeblazen. Het is een heel stuk makkelijker doordraaien dan als je eerst nog flinke moeite moet doen om aan een pistool te komen.

Kayleighb | 17-12-12 | 09:18

Wakadukuzu | 17-12-12 | 09:09 |

Amerika heeft gewoon een andere cultuur. Moet je respect voor hebben.

zovoklets | 17-12-12 | 09:13

die speech is gewoon door een heel team geschreven daaro, hij heeft het zelf niet eens bedacht, hij leest het alleen op, daarom was die ook ontroerd bij zijn vorie speech, waarschijnlijk de eerste keer dat ie het hardop oplas.

zeon | 17-12-12 | 09:10

Al zou er iets doorkomen betreft de wapenwet.
Hoe krijg je in godsnaam die +250 miljoen wapens weer terug uit het hele land.. Waarbij ook nog eens de helft niet geregistreerd staat.
Het land zou failliet gaan als het zo wordt verscherpt. Trouwens waren de wapens niet van zijn moeder, niemand weet iets van haar, misschien was zij wel hobbyschutter net als zovelen daar.

Wakadukuzu | 17-12-12 | 09:09

Leuk idealisme allemaal, helaas is de wapenlobby veel te sterk. Elke voorgestelde wijziging komt er toch nooit door.

yespur | 17-12-12 | 09:03

Prachtige speech overigens.

Simon_GS | 17-12-12 | 09:02

Botte Hork | 17-12-12 | 08:56 |

Nee, snap ik niet. Buitenlanders zijn buitenlanders. Amerikanen janken gewoon harder in onze media omdat ze meer satelliet verbindingen hebben met Europa.

zovoklets | 17-12-12 | 09:00

@zovoklets | 17-12-12 | 08:53
Zo te zien heb jij geen kinderen?? Wat jij benoemd zijn ziektes waarbij wij in Nederland ook last van hebben, het is altijd sneu.
Alleen het is naturlijk wel bizar dat er kinderen van 6 á 7 jaar worden vermoord door een persoon in een gebied waar geen oorlog cq epedimie is. Dan is er sowieso een schokgolf.

Wakadukuzu | 17-12-12 | 08:59

Mijn grootouders van moeders kant woonden in Brunssum(L). Tijdens een wandeling met mijn grootvader vertelde hij mij dat tijdens de WO2 Engelsen een bom hadden laten vallen op een kleuterschooltje, De bom doodde een aantal kinderen, een tragedie voor de getroffen gezinnen. Heeft er iemand ooit van gehoord? De kinderen liggen begraven op de begraafplaats van Rumpen. Waanzin kent veel gezichten, ook het gezicht van oorlog en vernietiging. Helaas lopen er teveel idioten, fanatici en fundamenthalisten op onze aarde rond die uit hebzucht, waanindeeen of machtgeilheid niet schromen om iemands leven te nemen. Vorig jaar in Nederland zijn 195 mensen overleden door geweld, al of niet door vuurwapen gebruik. Nog meer mensen overlijden op de weg door telefonerende of onoplettende weggebruikers of mensen met een overgroot ego. Nog meer mensenstervenjaarlijks door foute diagnoses of blunders Maar daar stappen we overheen. Nu zo'n drama in een US stadje en de angst zit erinomdat het tot onze verbeelding spreekt. Maar de illegale wapenrommel gaat ook in Nederland maar door. De criminelen komen hoe dan ook aan hun wapentuig en kunnen zich te luxe van No GO areas permiteren zoals in Brussel waar,zoals bekend uit een reportage van Karskens, 4000 volautomatische AK 47 geweren in omloop zijn te koop tegen € 200,- per stuk.Nota Bene een tiental km van de NL grens. Waar is de verontwaardiging tegen deze dreiging?

Sjeng de helle | 17-12-12 | 08:57

Bigi Bana Boy | 17-12-12 | 08:55 |

Suzuki Swifts ook niet?

zovoklets | 17-12-12 | 08:56

Dat de mensen hier intrappen. Ongelofelijk.
As he speaks gaan de drones de lucht in, (nu nog) in Pakistan,
Afghanistan, Jemen, Somalië, die daar ook onschuldige kindertjes de lucht in blazen. En mister president steunt ook de oorogsmachine in Syrië. Volgens mij gaan daardoor ook kindertjes kapot.

Obama is een grote, grote huichelaar. Een gevaarlijke man met mooie woorden.

Van Duyvenbode | 17-12-12 | 08:56

Mooie speach als je de "God omdat het moet" stukjes weg denkt.
Ben benieuwd met welke maatregelen ze gaan komen. Ik hoop dat ze zich niet verliezen in dubieuze, schijn-oorzaken (films, games), maar gewoon keihard de oververtegenwoordiging van vuurwapens tegen gaan want daar ligt toch echt de kern van het probleem.
Het simpele feit dat je in elk nachtkastje struikelt over een vuurwapen en dat de publieke opinie door een (door een industrie gesteunde) lobby gemanipuleerd is om te denken dat vuurwapens veiligheid brengen. "Gelegenheid maakt de dief" gaat ook op voor elke schietpartij op emotionele gronden. Elke idioot die in een moment van verstandsverbijstering weet waar hij een vuurwapen kan pakken is er een te veel.

Dikr | 17-12-12 | 08:56

zovoklets | 17-12-12 | 08:53
Dat is weer voor een ander topic snappie?

Botte Hork | 17-12-12 | 08:56

Never let a crisis go to waste. Obama wil gebruik maken van deze politieke 'window of opportunity'. De VS is niet het enige land met veel wapens. Er zijn veel wapens in Canada, Duitsland en Zwitserland maar waarom zijn er daar veel minder moordpartijen? Het leidende motto in de VS is competitie en dat leidt tot spanningen, neuroses en psychoses. Daar hebben ze mooie pillen voor zoals SSRI's waardoor mensen helemaal kunnen doorslaan.

Zzzzooooffff | 17-12-12 | 08:56

LOL @ de pro Gun Control mensen
dan snap je echt iets niet.....

arikanari | 17-12-12 | 08:55

@Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:22
Dat criminelen aan wapens komen had in dit geval niet uitgemaakt. Die scholenschutters zijn voornamelijk buitengesloten loosers die echt niet zomaar beschikking krijgen over een vuurwapen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk bijzonder is dat dit soort shootings om de haverklap voorkomen in de VS en landen als Canada en Zwitserland daar geen last van hebben.

prodigy | 17-12-12 | 08:55

En straks vuurt een Amerikaanse drone ergens weer een raket af in het midden oosten en sterven er weer kinderen die net wat minder belangrijk zijn

PopperFlopper | 17-12-12 | 08:55

American Media domination (control) in Europa ...

zovoklets | 17-12-12 | 08:55

Bij de keren dat in Europa zoiets gebeurd is vond dat plaats met legale wapens, een enkele uitzondering daargelaten. Daders die lid waren van schietclubs en of anderzijds legaal een wapen bezitten. Daarnaast is de kans dat je als burger met vuurwapengeweld door criminelen te maken krijgt is in Europa vrij klein in vergelijking met de VS. Wij hebben uw gewoon gelijk. Wapens horen niet in de handen van burgers.

Bigi Bana Boy | 17-12-12 | 08:55

Niemand heeft het over de 60.000 kinderen die afgelopen 3 dagen zijn gestorven aan dingetjes als mazelen, diarree, ondervoeding e.d.

American Media domination in Europa is meer op zijn plaats dan hun jank multicultuur zoveel aandacht geven.

zovoklets | 17-12-12 | 08:53

Reinaert | 17-12-12 | 08:48
Ik denk dat politici niet door de scan gaan. Behalve de PVV, want die partij zal men wel als een risico zien.

Ton Plafond | 17-12-12 | 08:53

Ik kan er nog steeds niet bij dat iemand tot zoiets in staat is. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds te verbijsterd om hier rationeel op te reageren.

niet voor de hond | 17-12-12 | 08:52

Botte Hork | 17-12-12 | 08:44
Bij Appie? Dat zal zeker gevolgen hebben, want te duur voor veel mensen. Waarom geen gun van Aldi of Lidl. Deze supermarkten verkopen in Duitsland ook gewoon vuurwerk.

Ton Plafond | 17-12-12 | 08:49

@Ton Plafond | 17-12-12 | 08:39

Als je met een dergelijke methode de 'echte gekkies' er uit zou kunnen filteren zou dan wellicht nog niet eens zo verkeerd zijn. Ik vrees echter met groten vreze dat de techniek nog niet zó geperfectioneerd is dat zulks ook gaat lukken.

Al vermoed ik wel dat het Binnenhof akelig leeg zou raken. Dat dan weer wel. Maar dat terzijde.

Reinaert | 17-12-12 | 08:48

goh doet me denken aan Guantanomo bay, Obama heeft mooie speeches, maar ik vrees dat hij hierin niks kan betekenen. moorden is gewoon een menseigenschap ....

iter | 17-12-12 | 08:48

@Bigi Bana Boy | 17-12-12 | 08:44
Het is een religie.

landlopertje | 17-12-12 | 08:47

Gelukkig, geen redacteur die ons opdringt dat dit pijn of drama is.
*naar pretoogjes in kom kijkt*

kapotte_stofzuiger | 17-12-12 | 08:47

@harry poster | 17-12-12 | 08:21
In politiek Den Haag is het vandaag nog weekend, maar morgen zullen in de Kamer vast enige woorden aan de bultrug gewijd worden.

Dmitri Dmitrievitsj | 17-12-12 | 08:45

Check de NRA website maar eens. Babyslabbetjes met het NRA logo. Ik lieg het niet. Zo ziek in hun hoofd zijn die lui. Wat moet je er nog meer over zeggen ?

Bigi Bana Boy | 17-12-12 | 08:44

@ozzybulldog | 17-12-12 | 08:37

De wapenlobby - met de National Rifle Association voorop - is inderdaad zeer machtig maar is natuurlijk niet de veroorzaker van dit soort drama's. Het feit dat dit soort drama's wegens het gebruik van automatische wapens inderdaad een gigantisch aantal slachtoffers kan hebben is evident maar het is nog altijd de psychopaat die de slachtoffers maakt.

In ons landje is het -gelukkig IMHO - vrij lastig om aan een wapen te komen, slagersmessen daarentegen zijn op iedere straathoek zonder vergunning verkrijgbaar. Een psychopaat die met een mes op weerloze kinderen los gaat laat ook een onuitwisbare indruk achter dunkt me. Een indruk die misschien nog wel heftiger is dan wanneer 'ie vuurwapens zou hebben gebruikt: slagersmessen laten nogal wat zichtbare sporen achter tenslotte.

Moraal van dit verhaal? Het probleem zit 'm niet bij het gebruikte wapen maar bij de gebruiker waarbij de nodige schroefjes los zitten.

Reinaert | 17-12-12 | 08:44

Gun control gaat niks oplossen. Criminelen komen toch wel aan wapens. Kijk voor de andere kant van het argument naar Zwitserland, waar ook heel veel wapens in omloop zijn, maar waar bijna nooit iets gebeurt.
Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:22

Onzin.

Gun control gaat wél veel oplossen. Nee, niet voor criminelen, maar deze daad is in mijn ogen niet zozeer crimineel, maar vooral compleet psychopathisch.
Stel je voor dat we hier vanaf morgen ALLEMAAL gewoon bij de Appie een Riot-Gun kunnen kopen. Neem maar van mij aan dat dat desastreuze gevolgen heeft..

Botte Hork | 17-12-12 | 08:44

Ze betalen zelf de rekening. De cijfers liegen niet. Als ze persé aan wapenbezit willen vasthouden dan is dit de prijs die ze gepresenteerd krijgen als natie.

Bigi Bana Boy | 17-12-12 | 08:42

Dat zal de wappenlobby in de USA argumenten geven dat ook kinderen zich moeten kunnen verdedigen met een wapen.

Simon_GS | 17-12-12 | 08:40

Obama is een zeldzaam goede spreker. Als iemand in staat moet worden geacht om door het politieke mijnenveld dat aanpassing van wapenwetten is te manoeuvreren dan is hij het.

Waarbij het de vraag is of het zal helpen.

Dmitri Dmitrievitsj | 17-12-12 | 08:40

Reinaert | 17-12-12 | 08:30
Over een jaar of 10 krijgt iedereen een verplichte hersenscan en DNA analyse, waarna je preventief voorgoed kan worden opgeborgen.

Ton Plafond | 17-12-12 | 08:39

@justtheblues, heeft inderdaad niets met gamen te maken maar meer met de machtige Gun Lobby...

ozzybulldog | 17-12-12 | 08:37

harry poster | 17-12-12 | 08:21
Rutte is nog te emotioneel misschien? Dat komt door de enorme betrokkenheid.
*kuch*
Zo staan speeches bij eventueel overlijden Friso ook overal al op papier. Over de bultrug van een ander om aandacht vragen?

Ton Plafond | 17-12-12 | 08:36

In het land met de meeste idioten ter wereld is het ook niet gek dat er om de zo veel tijd zoiets verschrikkelijks gebeurt.
Helaas moet het blijkbaar nog een paar keer gaan gebeuren voordat er echt een keer aktie ondernomen wordt.

poeTsBaas | 17-12-12 | 08:35

Dit is de prijs die ze moeten betalen dankzij de wapenwet in de USA

Gangster of love | 17-12-12 | 08:34

Grappig dat er weer even vermeld moet worden dat hij videogames speelde. De wapenhandel is te machtig om die de schuld te geven

Rest In Privacy | 17-12-12 | 08:31

@Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:25

Het is dan ook niet uitsluitend een probleem van gun control, het is óók en met name een probleem van idiot control: zo lang er al dan niet gediagnosticeerde idioten rond blijven lopen blijf je dit soort risico's houden.

En idioten zullen immer en eeuwig blijven bestaan. Helaas.

Reinaert | 17-12-12 | 08:30

Mooie speech, maar het is feitelijk nog niet één Amerikaanse president gelukt om de wapenwet in de USA te veranderen.
Ja ik weet 'Guns don't kill people, people kill people' maar kom op hee.
Psychopaten heb je overal en met zo'n wetgeving zullen deze drama's door blijven gaan. Het wordt ze wél gemakkelijker gemaakt.
RIP aan alle slachtoffers.

Botte Hork | 17-12-12 | 08:29

Gekken die doordraaien zullen er altijd zijn. Het ergste is dat je weet dat het niet de laatste keer zal zijn.

Godsammekraken | 17-12-12 | 08:26

Niet dat ik tegen gun control ben overigens, mij zal het aan mijn achterwerk oxideren. Maar het is een illusie om te denken dat gun control een panacea is.

Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:25

Gun control gaat niks oplossen. Criminelen komen toch wel aan wapens. Kijk voor de andere kant van het argument naar Zwitserland, waar ook heel veel wapens in omloop zijn, maar waar bijna nooit iets gebeurt.

Tragedie, enorme tragedie. Dit wijst naar een enorm probleem in de VS, en voor enorme problemen zijn gewoon geen makkelijke oplossingen.

Nietvoordekat | 17-12-12 | 08:22

En waar blijft de speech van Rutte nav het overlijden van Johannes?

Waar wij ons hier in NL weer druk over kunnen maken. Verschrikkelijk wat er daar in Newton is voorgevallen. Mooi gesproken door Obama. RIP to all victims.

harry poster | 17-12-12 | 08:21

Wat een drama, in 1 dorp 20 kinderen vermoord.
Als je zo'n bericht hoort en je ziet het vanmorgen op het nieuws en dan kijk je daar naar je bank... en daar zitten 2 kleine kinderen met pret-oogjes.. dan weet je weer hoe dankbaar je bent..

Wakadukuzu | 17-12-12 | 08:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken