Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goldman Sachs? Nee joh, MIT rules the world!

MITrules.png Alles is Goldman Sachs en Goldman Sachs rules the world. Weet u nog? Dat was een mooie hoax zeg. Maar nu blijkt dat niet Goldman Sachs, niet Bilderberg en ook geen geheim genootschap van goedaardige kabouters en kleurrijke salamanders de touwtjes van de wereld in handen heeft, nee: het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is de bron van alle macht. Jazeker. Tijdens ultrageheime overleggen bekokstoven alumni van 't MIT wie leeft en wie niet. Kijk maar, alle baasjes hebben gestudeerd aan het MIT. Mario Draghi (ECB), Ben Bernanke (FED), Stanley Fischer (Bank of Israel) en Olivier Blanchard (IMF), allemaal MIT-alumni. Ben Bernanke deelde zelfs een kantoor met Mervyn King, baasje bij de Bank of England. Ze heten de 'MIT-engineers' en samen hebben ze de absolute controle over de Maya-megavuurbal. Is allemaal jaren geleden al zo bepaald, in de kelders van hun frat houses tijdens de geheimzinnige avondrituelen met wierook, cognac en Nederlands goud.

Reaguursels

Inloggen

Oud....

martinned | 13-12-12 | 13:00

@crab en nog te veel reaguurders: Om 0.45 uur had ik het over Maya's maar nu heb ik van hun begrepen dat het om Joden gaat ,maar relateer dat aan Hitlers steen des aanstoots: Das Finanzjudentum en daarna de meesten, die daar niet toe behoorden en door hem om zeep werden geholpen.

Dolphi | 13-12-12 | 11:40

@ Varkensjuin, dat valt nog te bezien hoor,als je van centen tot en met triljoenen eenheden bezig bent,wordt je niet gek van ouwehoeren,maar nog veel wereld-vreemder.

Dolphi | 13-12-12 | 11:32

Met sommen maken kom je dus toch verder dan alleen met ouwehoeren!

Varkensjuin | 13-12-12 | 10:47

East Campus!!

Lepo | 13-12-12 | 07:29

Naast deze mannen zijn er ook andere mensen die een behoorlijke pap (in de met name financiele wereld) hebben.

De documentaire-serie "The men who crashed the World" geeft hier een goed beeld van.

Zie ook:
www.watchdoable.com/the-men-who-crashe...

willthereverbepeace | 13-12-12 | 03:02

@Mick Jacker | 12-12-12 | 22:49

Centrale banken zijn private instellingen. En die willen wijzer worden, van wat ze doen. En ze doen geld drukken.

Een overheid wil geld hebben, geeft de centrale bank de opdracht te drukken, maar die wil daar een waardebon tegenover zien, die meer oplevert, dan het hem kost.

Met andere woorden: het geld wordt met schuld uitgeleverd. Daar zijn die waardepapieren voor: een I O U met rente. Dus elke cent wordt per definitie met schuld uitgegeven.

Nou zou een kosten percentage nog tot daar aan t9oe zijn, maar rente, iets waar @Stormageddon me op wees, is per definitie cumulatief. Hoe langer de schuld open staat, hoe groter zij wordt. Dus je schuld begint niet alleen groter dan je geldvoorraad, de kloof tussen de twee wordt ook met de dag groter.

Die waardepapieren, daar wil de overheid mee garanderen, dat die schuld ingelost gaat worden. Dat moet jij, als burger, doen via je belastingen. En hoe meer handen daar aan mee werken, hoe minder schuld je per hand hebt uitstaan, en des te onopvallender deze schuld is. Dus heeft een overheid baat bij een groeiende populatie. En als de eigen populatie niet groeit, dan moet je ze van elders halen. En al die tijd, dat die schuld niet opvalt, lijkt het alsof het geld en de welvaart niet op kunnen.

Totdat de realiteit inzinkt: een deel van die geïmporteerde populatie kost meer dan zij oplevert, een steeds groter deel van de populatie is afhankelijk van een steeds kleiner deel van de populatie die het werkelijke werk doet, overheden groeien de tent uit met hun eigen uitgaven en nog grotere verkwistingen van dien, en het hele systeem wordt onhoudbaar.

Want hoeveel er ook bijgedrukt wordt: de schuld blijft altijd groter. Dus jij zal altijd moeten blijven werken. Totdat er niemand meer is, om jou dat werk te geven, zodat jij niet alleen die schuld niet kan ophoesten, maar ook nog eens zelf niets te vreten meer hebt.
En dan... Dan breekt de pleuris uit...

ZKH EénOog | 13-12-12 | 00:50

Zo,dus als die lui zoveel macht hebben dat ze morgen de mensenwereld kunnen verdelgen,weet ik ,wie ik de schuld moet geven en bijna iedereen (op hen na) met mij.Nou dat is dan weer meegenomen. Maar als de wereld morgen toch vergaat,zijn die lui dan Maya's ?

Dolphi | 13-12-12 | 00:45

De almachtige heeft zijn kans verkloot, nu is de beurt aan de gevallen engelen om te bewijzen wat ze waard zijn.... Aardige mensen, niks mis mee, kosten een beetje maar dan heb je wel een failliete wereld. Riene va plus het geld wordt nooit meer van u...

Megalomaantje | 13-12-12 | 00:00

En dat goud ligt natuurlijk in Amerika. En wanneer is dat verdwenen? In '45, goh? Mag ik dan concluderen dat we gigantisch genaaid zijn tijdens de tweede wereldoorlog? En voorgelogen na de tweede wereldoorlog? En dat verhaal dat we allemaal zo netjes op school hebben geleerd.. dat het allemaal aan ons lag? Aan de grote boze gewone man die niet tolerant genoeg was?
Mijn oma had er altijd al zo haar twijfels bij toen haar kleinkinderen haar kwamen vertellen wat er tijdens de oorlog gebeurd was.

albuquerque | 12-12-12 | 23:48

@deoudererijperevrouw | 12-12-12 | 23:20,
Economie, is dat ook al een vak?
Want zelden hoorde ik zulke onbegrijpelijkheden uit de monden van hen 'die er voor doorgeleerd hadden.'
Sorry hoor. Maar óf ze zijn niet van deze wereld, of een beetje raar. Maar dat een mens zich leent voor zulke dingen, dat vind ik dan wel weer vreemd. Ze spreken zulke abracadabra uit in hun taal. Ik kan er niet bij, dat men de kennis ontbeert, om de waarheid te schouwen. Maar ja. Het zal wel. Pennywise and poundfoolisch, zullen we maar zeggen.

AntiSoof | 12-12-12 | 23:48

IMF, Bank of Israel, FED en ECB .. en dat in een vergaderkamer :D
Zo rollen ze .. je weet.

SyntaxError | 12-12-12 | 23:45

@pius | 12-12-12 | 23:08
Ik zou ook liever sterven in het harnas dan roemloos met de staart tussen de benen afdruipen.
Toch weet je dat pas van jezelf als het zover is.
Dus ik gok ook maar wat, zeg maar.

Jackanders | 12-12-12 | 23:34

@ deoudererijperevrouw | 12-12-12 | 23:20

Dat zeg ik. Hoewel sommige identiteiten binnen macro-economie per definitie waar zijn (de wereld ís een gesloten systeem totdat er handel gedreven wordt met Mars), zijn interpretaties daarop aan vele (lees, te veel) voorwaarden onderhevig. Overigens nog meer reden om het te doceren: het leert de lezer kritisch te denken.

Mick Jacker | 12-12-12 | 23:27

@Mick Jacker | 12-12-12 | 23:15 | + 0 -
Maar het wordt gepresenteert als natuurwetenschap, alsof het gebaseerd is op natuurwetten.

deoudererijperevrouw | 12-12-12 | 23:20

@ deoudererijperevrouw | 12-12-12 | 23:11

Klopt, het is een sociale wetenschap met natuurwetenschappelijke pretenties. Maar dat een vak een natuurwetenschap moet zijn om gedoceerd te worden, is pure onzin.

Mick Jacker | 12-12-12 | 23:15

@Ratzinger | 12-12-12 | 23:08
Kijken dat mag wel, maar aankomen niet.
Die sprookjes zijn trouwens wel leerzaam.
Het is dat bijna niemand ze snapt.
Maar ja, zo is het leven.
Het ligt op de straat, maar niemand die het nog ziet.

AntiSoof | 12-12-12 | 23:13

Economische wetenschap is dan ook geen natuurwetenschap; het is door mensen verzonnen en in elkaar gezet. Ik begrijp dan ook niet waarom het op school gegeven wordt. Economie 2 is gewoon een bedrijfscursus.

deoudererijperevrouw | 12-12-12 | 23:11

@Ouslender | 12-12-12 | 23:06,
Ik maak ook veel typo's en zie ze vaak te laat,
Daarom laat ik ze maar staan en verbeter ze zelden,
Want typo's zijn lelijk en dragen veel smaad,
Van zondaars in taal gelijk onmondige helden.

AntiSoof | 12-12-12 | 23:10

AntiSoof | 12-12-12 | 23:04 | + 1
Genieten van het leven, dat moeten we denk ik doen ja.

Ik ga morgen maar eens naar de Efteling.

Ratzinger | 12-12-12 | 23:08

@Jackanders | 12-12-12 | 22:38

Maar even waar- al heeft een krijger ook zijn eer. Althans dat zou zo moeten. Maar die is ook verdwenen met al dat uitbestede supersonische geweld. Want ik denk niet dat mevrouw Plasgoot het in het Oude Rome tot Consul had geschopt.

Een farce eigenlijk zo'n vrouwke op defensie.

pius | 12-12-12 | 23:08

Pa Cartwright | 12-12-12 | 22:57 | + 0
Ja, ik hoor wel vaker klachten over die 12 cm.
Men vindt dat nogal breed.

Ratzinger | 12-12-12 | 23:06

Typo mea culpa: 'Halawa' moet zijn 'Hawala'

Ouslender | 12-12-12 | 23:06

XVegas | 12-12-12 | 21:08
Je vergeet het informele Halawa banksysteem, dat in geen enkel administratief boekhoudboek c.q. financieel digitaal bankbestand kan of zal wordt vermeld.
nl.wikipedia.org/wiki/Hawala

Ouslender | 12-12-12 | 23:05

@Ratzinger | 12-12-12 | 22:59
Laten we daarom maar van het leven genieten. Want de slechtheid heeft genoeg aan zichzelf.

AntiSoof | 12-12-12 | 23:04

AntiSoof | 12-12-12 | 22:55 | + 0
Mooi, AntiSoof. Toch zul je sterven als om het even welke kerkrat.

Full of sound and fury
Signifying nothing.

Die Goethe, die had het wel door.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:59

Goed. Ratzinger heeft aldus een dikke lul. Ok dan!

Pa Cartwright | 12-12-12 | 22:57

Dostranamus | 12-12-12 | 22:25 | + 0
Ik zag niet zo snel de oliemaatschappijen, jij wel? Wat er verder zij van dit soort plaatjes. Als die lui eens per 12 jaar zouden moeten samenkomen, zouden ze een vergadering 28 jaar van te voren moeten plannen.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:56

De macht ligt zoals altijd bij hem en bij haar
Die de meeste poen heeft, ik zeg het maar even,
En vraag niet hoe dat kan, ja wist ik het maar,
Want kennis is leuk, doch ik houd van het leven.

Dus wil je weten wie de scepter zwaait,
Kijk dan naar het huis, de auto, het schip,
Eerlijk, dan ze je verdraait,
Wie out is en wie hip.

Maar, en dat zegt de Bijbel, en die is ook weer heel wijs,
Geld doet niet leven, het is een gedrocht,
Materie lijkt lekker als wereldse spijs,
Doch dat is voor even, net als geestelijk vocht.

We kunnen de wereld niet kennen van hen van de naam,
Wel zien en aanschouwen, want rijk zijn ze allen,
Doch, hemel en aarde, ze zullen beide vergaan,
Laat daarom dus nooit je plezier vergallen.

Want inderdaad, ze leven in weelde zonder er ooit veel voor te doen,
En slim zijn ze al eeuwen, het is ze gegund,
Van mij mogen ze alles, plus eeuige roem,
Maar laat mij in vrede, en houdt u maar uw munt.

Want geld is wel makkelijk, als ruilmiddel wel te verstaan,
Doch als ge gaat [email protected], gaat dan maar snel heen,
Eerlijk, hemel en aarde zullen vergaan,
Doch wijsheid, liefde en bewustzijn zijn één.

AntiSoof | 12-12-12 | 22:55

-weggejorist-

Sodeju¡ | 12-12-12 | 22:53

@ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:22

Ondanks het mooie 'wij zijn allemaal slaven van het systeem'-betoog blijft de vraag overeind waarom we dan geen ongebreidelde geldgroei zien. Ja, de centrale bank stelt onbeperkt liquiditeit beschikbaar, maar de omzetting naar leningen naar bedrijven & gezinnen (of: schuld) zie ik al een paar jaar niet. Dat blijft namelijk alsnog de beslissing van elke individuele bank (en zeker niet van de overheid of de centrale bank) om geld uit te lenen/drukken of niet. En dit doen ze simpelweg niet wanneer de tegenpartij geen waardevol onderpand kan inbrengen. Het is duidelijk dat we het oorzaak-gevolg verband exact andersom zien. Als ik het goed begrijp worden er volgens jou schulden gemaakt vóórdat het geld er is en moet er 'gedrukt' worden om deze groei bij te houden.

@ Ratzinger | 12-12-12 | 22:31

Ik was het niet met je oneens hoor, maar het was om aan teven dat een wettig betaalmiddel geenszins een verplicht betaalmiddel is.

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:49

Dubbelpost, scusi.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:49

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:16 | + 0
Niet te moeilijk doen, je kunt elke tegenprestatie afspreken.
Stel, je hebt ongeveer het equivalent van 2K te goed van een mooie dame.

Spreek je af dat aflossing en rente betaald kan worden doordat zij jou 120 keer oral pleasure komt geven. Hoe verder je weg raakt van dat equivalent (van, in dit voorbeeld, 2K), hoe beter is. Maak je er 500 keer van, te voldoen in een halfjaar. Voordeel bij dit alles is dat vrouwen doorgaans niet zo heel goed kunnen rekenen...

Heb jij een rauwe lul, tenzij het een toppijpertje is. Dat kan ook.

Ik zou me dan niet zo druk meer over dat geld maken (al zou ik wel, gewoontegetrouw, de omrekensom maken, evenals ik nu nog wel eens euro's omreken in guldens en me verbaas om een biertje dat dan Hfl. 8,50 moet kosten).

Ratzinger | 12-12-12 | 22:48

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:16 | + 0
Niet te moeilijk doen, je kunt elke tegenprestatie afspreken.
Stel, je hebt ongeveer het equivalent van 2K te goed van een mooie dame.

Spreek je af dat aflossing en rente betaald kan worden doordat zij jou 120 keer oral pleasure komt geven. Hoe verder je weg raakt van dat equivalent (van, in dit voorbeeld, 2K), hoe beter is. Maak je er 500 keer van, te voldoen in een halfjaar. Voordeel bij dit alles is dat vrouwen doorgaans niet zo heel goed kunnen rekenen...

Heb jij een rauwe lul, tenzij het een toppijpertje is. Dat kan ook.

Ik zou me dan niet zo druk meer over dat geld maken (al zou ik wel, gewoontegetrouw, de omrekensom maken, evenals ik nu nog wel eens euro's omreken in guldens en me verbaas om een biertje dat dan Hfl. 8,50 moet kosten).

Ratzinger | 12-12-12 | 22:48

als je rules the world verenigingen zoekt, denk ik dat de BIS bank (de centerale bank van de centerale banken)wel in dat lijstje hoort www.spiegel.de/international/business/...

janneman1977 | 12-12-12 | 22:42

@ Ratzinger | 12-12-12 | 21:43
Klopt wel. Ik zeg dat je inferieur leiderschap hebt als iedereen uit hetzelfde kringetje komt. Jij zegt dat het altijd zo gaat. Nou, die twee gaan prima samen: de aarde zou zoveel mooier kunnen zijn als we het gewoon eens anders aan gingen pakken...

Capisce?

Wilhelmina Kuttje | 12-12-12 | 22:41

Jackanders | 12-12-12 | 22:38

We hebben toch een helicopter... Oh nee

L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:41

De mens wil graag onderdrukt worden. Blijkbaar. Als je de geschiedenis bekijkt.

oplichter | 12-12-12 | 22:40

@pius | 12-12-12 | 22:12
Waar, maar elke minister van defensie, vooral die van de laatste jaren tot nu, beseft dat je met een papieren vliegtuig en een supersoaker niet echt veel indruk maakt daar aan de overkant.

Jackanders | 12-12-12 | 22:38

Megalomaantje | 12-12-12 | 22:30

Talmud lezen zet alles wel weer een beetje in het juiste perspectief ja...

L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:36

Humpf | 12-12-12 | 22:34

Haha ok, dacht dat het juist hielp ;p

L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:35

@L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:30
Als je bewezen hebt dat je aan het GS niveau voldoet.
Met dit soort opmerkingen duurt het nog even.

Humpf | 12-12-12 | 22:34

Zonder idealen in de vorm van religie of sociale bewegingen komt een maatschappij niet verder dan het ieder voor zich; te weinig voor een economie met ruggengraat, een ambtenarencorps
met integriteit, of een workforce met overtuiging.

Van Duyvenbode | 12-12-12 | 22:32

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:16 | + 0
Was maar voorbeeld. De betekenis van 'wettig betaalmiddel' is dat je er elke schuld mee kunt delgen.

Zaak dus om van te voren een andere 'currency' af te spreken. Stel ik heb van iemand het equivalent van euro 50K te goed. Ik heb het er verder niet over, maar verplicht de andere partij om terug te betalen in arbeidskracht (slavernij dus) gedurende 5 jaar.

Daarvoor heb ik die rekeneenheid in euro's niet eens nodig. Denk dat je bij een gerechtelijke procedure weinig kans maakt. Rechters kunnen niet rekenen, dus zullen alles willen laten vertalen in euro's.

Of wat voor valuta dan ook.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:31

Wanneer gaat die kutbaby achter mijn naam weg?

L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:30

De gemiddelde wereldbewoner valt in categorie smerig varken. Maar Amerikanen en zionisten zijn en altijd zonder meer heeéééeéél liefff!!! Dus commentaar van dit smerige varken is verder overbodig... Leest verder de meest leerzame citaten van de Talmoed.....

Megalomaantje | 12-12-12 | 22:30

Dostranamus | 12-12-12 | 22:25

Vandaar dat dat geheime complot niet zo geheim meer is... wat een stelletje geteisem bij elkaar zeg. Da's duizendtriljoenmiljoen³ gevangenisstraf.

L. Rosenwaeter jr. | 12-12-12 | 22:29

Ja, je kunt natuurlijk moeilijk verwachten dat de kennis-immigranten uit Nederland de wereld regeren.

de honden blaffen... | 12-12-12 | 22:23

Wassalonniki | 12-12-12 | 21:39
Jij durft. Stumperd.

Bakito | 12-12-12 | 22:23

@Mick Jacker | 12-12-12 | 22:17

Ok.

De enige waarde aan dat waardepapiertje, is de belofte van onze overheid aan de centrale bank, dat ze jou, de burger, dat geld met rente laten terugverdienen. Een schier onmogelijke vicieuze cirkel die EIST, dat er ongebreideld bijgedrukt moet worden, omdat de schuld immer de geldvoorraad ontstijgt. De enige optie voor overheden om dit zo lang mogelijk te verhullen, is meer handen binnen halen die mee kunnen werken.

Moderne slavernij. Dát is het onderpand.

ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:22

Een aardige verklaring voor de hoge scores van het MIT is de numerus fixus voor joodse studenten en personeel aan Harvard. De meeste Ivy-Leaguescholen hadden tot halverwege de twintigste eeuw quota voor joden en andere minderheden. MIT had deze niet, waardoor er in verhouding veel slimme joden naartoe gingen.

Voor ik beschuldigd word van philosemitisme: ik ken vrij veel joden en een paar van hen zijn heel suf. En koosjere wijn is niet te zuipen. Dus.

Dmitri Dmitrievitsj | 12-12-12 | 22:17

@ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:13

Sommige dingen verdienen blijkbaar wat extra duidelijkheid bij u. Ik citeer: "(Als je het echt wil horen, zal ik het je wel vertellen, wat er als onderpand gebruikt wordt)."

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:17

De hele alt-A en Sub-prime herverpakkings pakketen zijn ontwikkeld door MIT, wel een leuke bijkomstigheid.

Kaas de Vies | 12-12-12 | 22:17

@ Ratzinger | 12-12-12 | 22:00

Hoezo zou je in eerste instantie een overeenkomst in euro's aangaan, als je er later kamelen voor zou willen hebben? Het staat je vrij om je eigen betalingsmiddel te kiezen hoor, je moet alleen maar iemand vinden die dat net zo handig vindt als jij.

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:16

Ik heb dan weer luidsprekerkabels van MIT, dus als hoofdsponsor van MIT, zit ik in de drivers seat. You may sit down now.

KaiserSoza | 12-12-12 | 22:15

Ze hangen allemaal aan de touwtjes van Goldman.
Om dat een hoax te noemen, ik denk toch anders.
En ja veel Joden, die kunnen dat goed.

rechtsdwalendeautist | 12-12-12 | 22:14

@Mick Jacker | 12-12-12 | 22:12

Waarmee?

ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:13

De neergang van het christendom en het échec van de ideologieën heeft het Westen achtergelaten met een collectief vacuüm. Momenteel is het Westen volop bezig op te lossen in een mengsel van scepticisme en hedonisme, als een bruistablet.

Van Duyvenbode | 12-12-12 | 22:13

@Ratzinger | 12-12-12 | 22:08

De enige reden, waarom ik een hypotheek ben aangegaan, is omdat ik het gewoon als andere huisbaas zie, met langere vaste huurtarieven in ruil voor plicht van onderhoud.

Dat is de enige manier geweest om die schuld te rationaliseren voor me, want verder denk ik er precies eender over.

ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:13

@Jackanders | 12-12-12 | 22:03

LOL.

Elke minister van defensie met enig zelfrespect had de VS allang de oorlog verklaard.

Enfin.

pius | 12-12-12 | 22:12

@ ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:09

Succes d'r mee.

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:12

@Ratzinger | 12-12-12 | 22:00

Ok. Klinkt logisch. Weer wat geleerd.

pius | 12-12-12 | 22:12

@Mick Jacker | 12-12-12 | 22:04

Nogmaals: Wat is dan het onderpand?

Want papier is geen onderpand voor papier.
(Als je het echt wil horen, zal ik het je wel vertellen, wat er als onderpand gebruikt wordt).

ZKH EénOog | 12-12-12 | 22:09

Mijn beleid is altijd geweest om geen schulden, met name niet aan banken te hebben.
Dat bevalt heel goed, ben je niemand wat verplicht.

Dat hele maffe systeem van aflossingsvrije hypotheken is ingegeven door de illusie van lagere maandlasten (zijn ook lager), maar je schuld blijft.

En dus je horigheid en slavenstatus.

Je moet eigenlijk nooit geld lenen, is een wissel op je toekomstige verdiencapaciteit (waar je niks van weet). De economie draait er op, maar 't zou prima zonder kunnen. Koop je gewoon niks, en al helemaal nooit op krediet.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:08

Overigens speelt goud als officiële reserve (naast fiat currency's als $ en €) voor centrale banken nog wel een enorm belangrijke rol, dit geldt in het bijzonder voor ontwikkelingslanden als buffer tegen mogelijke betalingsbalanscrises.

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:08

Het hat niet veel gescheeld of Mitt zou de baas zijn geweest. Weet niet wat erger is, Mit of Mitt.....

Prins Fontainebleau | 12-12-12 | 22:05

@ ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:56

Dat hangt natuurlijk af van de schaal waarop je kijkt. Voor de ECB staan ze bijv. hier ( www.ecb.int/paym/coll/html/index.en.ht... ). Soms wordt het pleepapier genoemd - en in geval van sommige gov't bondjes ligt dat niet ver van de waarheid - , maar het is niet dat de ECB geld drukt/uitleent zonder dat daar waardepapier voor ingebracht wordt. Ook geven banken amper leningen aan bedrijven&gezinnen uit zonder dat daar een vorm van onderpand voor terugkomt, zoals je huis of andere typen activa. Dat dit niet gebeurt (gebrek aan vraag / deleveraging banken) zie je terug in instortende geldmultipliers.
-
Dus: geld bijtikken op de computer, ja. Volledig ongebreideld, nee.

Mick Jacker | 12-12-12 | 22:04


Zowel God als de Banken moeten zich verantwoorden ,wat de twee gemeen hebben is dat ze dit nog niet gedaan hebben.

Eurotokkie | 12-12-12 | 22:03

@pius | 12-12-12 | 21:59
Dat komt er nooit meer vandaan, of gaat J.A. Hennis-Plasgoot het zelf ophalen op haar waterfiets?

Jackanders | 12-12-12 | 22:03

@Humpf | 12-12-12 | 21:44 |
Moet ik dan boven mijn stand gaan trouwen...

da wizard | 12-12-12 | 22:02

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:56 | + 0
Vertrouwen, meer niet. Het gouden onderpand is al decennia geleden verlaten. Wat dacht je, dat DNB genoeg goud heeft voor de NL euro's, of zelfs maar een fractie daarvan?

No way, er is gewoon geen verband meer.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:02

pius | 12-12-12 | 21:51 | + 0
Elke staat liegt over de hoeveelheid goud op voorraad.

Niemand maalt er ook om, omdat je geld of tegoeden bij een bank nu eenmaal niet zomaar kunt inwisselen tegen goud. Een zoethoudertje, of geruststellertje, meer niet.

Deze wereld kan prima zonder goud. Je kunt je beter afvragen wie het wettig monopolie heeft (o hebben) op de uitgifte van 'wettelijk betaalmiddel', dat wil zeggen een betaalmiddel dat elke crediteur krachtens de wet moet accepteren.

Als ik een vordering van 25.000 euro heb op een ander en hij betaalt me 25.000 euro, dan heeft hij z'n schuld voldaan. Waarom zou ik niet kunnen eisen dat hij me in een andere eenheid betaalt (9.874 kamelen of zo)?
Ik hoef geen kamelen, maar ik heb geen keuze. Ja, kan iemand zeggen, dan is een kameel niet meer waard van 9,874/25,000, een paar euro dus.
Daar kan ik anders over denken.

Ratzinger | 12-12-12 | 22:00

Toch opmerkelijk dat het systeem met festivalmuntjes wel werkt, en dat de rest van de monetaire stelsels elke keer uitdraaien op ellende, crisis en oorlogen.

Ik kan daar met mijn k** niet bij.

Bakito | 12-12-12 | 21:59

@Van Duyvenbode | 12-12-12 | 21:57

Nou he, we zijn van God los...

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:59

Ik zou maar opschieten, de volgende bubbel is bezig.

Eerste de aandelen bubbel 1994-1999, Toen vastgoedmarkt bubbel 2000-2007, En nu de (Staats)obligatie bubbel.
Dankzij de leuke centrale bankjes die denken dat ze een economie kunstmatig kunnen runnen.

seekingalpha.com/article/1030921-sheep...

Foxus. | 12-12-12 | 21:59

@Watapatja | 12-12-12 | 21:56

Er loopt vreten genoeg. Je moet je alleen even bekeren tot het kannibalisme...

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:58

Zelfs al zou je die financiële oligarchie aan de kant schuiven, dan nog heb je in Europa te maken met een bevolking die zich niet reproduceert en die geen antwoord meer heeft op de vraag naar het waarom, de zin van het leven. Kortom, een uitgeblust continent.

Van Duyvenbode | 12-12-12 | 21:57

@Mick Jacker | 12-12-12 | 21:48

Als goud het onderpand niet is, wat is dan volgens jou wel het onderpand?

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:56

En toch zullen de echte survivors boven komen drijven na de Mayaclash, BOEREN, JAGERS en SLAGERS. Overleven begint namelijk met vreten, dat is niet te koop als geld niets meer waard is. Een nieuwe wereldorde is aanstaande.

Watapatja | 12-12-12 | 21:56

ikdenkwat | 12-12-12 | 21:50 | + 0 -

Idd , ieder voor zich en god voor ons allen.

Eurotokkie | 12-12-12 | 21:52

JoeBlow | 12-12-12 | 21:50 | + 0
Heb een hekel aan die lutser van een Ghandi. De rest zal wel duidelijk zijn.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:52

@Ratzinger | 12-12-12 | 21:47

Uiteraard blijft het altijd wat de gek ervoor geeft. Daar heb je helemaal gelijk in.

Het enige voordeel waardoor het enigszins ´waardevast´ is, is het gebrek aan duplicatiemogelijkheden. Maar uiteraard blijven overige omstandigheden ook een enorme bepalende factor.

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:52

huppa, vervolgstudie staat ook alweer vast!

deepblue | 12-12-12 | 21:52

@Ratzinger | 12-12-12 | 21:49

Klinkt logisch.

Toch zijn er deskundigen die beweren dat de crisissen uit de twintigste eeuw zich hebben opgelost doordat dit scenario bewaarheid werd. Genoeg goud als waarborg voor geld.

So don't shoot the messenger.

pius | 12-12-12 | 21:51

revenge of the nerds! en tijdens vergaderingen spelen ze alleen maar magic the gathering.

cumshaft | 12-12-12 | 21:50

het is tijd voor bezinning

ikdenkwat | 12-12-12 | 21:50

Ratzinger | 12-12-12 | 21:30
Die quote is van Nathan Rothschild. Of was het grappig bedoeld?

JoeBlow | 12-12-12 | 21:50

pius | 12-12-12 | 21:44 | + 0
Kolder, pius. Ook goud heeft, buiten de conventie om, geen enkele waarde. Jij sterft van de honger, ik ook, maar ik heb nog genoeg te vreten voor een maand.

Wat dacht je, dat je mijn eten zou kunnen kopen met 20 kg. baar goud?

Dacht het niet. Niemand denkt zo.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:49

@ ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:44

Ik ken de Nixon Shock, maar het 'simpelweg knopjes indrukken'-verhaal is íets te kort door de bocht. Als er geen beschikbaar onderpand is, gebeurt het namelijk niet, dat laat ΔM3 in de eurozone nu wel zien.

Mick Jacker | 12-12-12 | 21:48

@Ratzinger | 12-12-12 | 21:43

Jij snapt het R. Ik krijg enorme sommen geld uit Saudi-Arabië om hier een bijdrage aan de verwezenlijking van de Umma te leveren.

Hoe dacht je anders dat ik de hele dag kon Reaguren.

pius | 12-12-12 | 21:48

Ach of het nu Moody's is of Goldman Sachs en MIT
ze zijn allemaal schuldig aan de crisis waar we nu inzitten.

Eurotokkie | 12-12-12 | 21:47

Als iemand het iets zegt M3 heeft men in de VS 2 jaar geleden uitgezet.
Met M3 kon men de hoeveelheid dollars in omloop bijhouden, was niet meer nodg .

Uw Verzekeringsadvis | 12-12-12 | 21:47

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:42 | + 0
Ook dan blijft het vertrouwen cruciaal. Als jij honger hebt en en er verder geen vreten is en ik heb 4 broden en jij 2 kg. goud, dan mag jij je goud houden.

Maak er een gouden kalfje van of zo - wat dan weer niet kan omdat je voortijdig sterft.

Ook de waarde van goud berust alleen maar op een conventie. Ik vind het een lelijk edelmetaal en hoef die troep niet. Eet liever erwtensoep. Mensen met erwtensoep op voorraad zullen daar anders over denken, zeker.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:47

@da wizard | 12-12-12 | 21:43
Zeg nooit nooit, makkelijk is het niet maar het kan wel.

Humpf | 12-12-12 | 21:44

@Mick Jacker | 12-12-12 | 21:41

Dat vergeet hij niet, dat is exact waar hij het over heeft. Goud is geen onderpand meer. Al decennia niet meer.

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:44

Om nou te zeggen dat ze de wereld regeren, nee. Azië regeren ze zeker niet. Rusland ook niet. India ook niet. De economie van het Westen stagneert, zoveel is wel duidelijk. Maar dat is niet hun schuld. Zij zijn slechts het symptoom. De economische neergang van het Westen is collectief en metafysisch. Bovendien is deze neergang relatief, nl. tegenover de opkomst van andere delen van de wereld. Enfin, en nog zo wat van die gemeenplaatsen...

Van Duyvenbode | 12-12-12 | 21:44

Een crisis lost zich alleen op als de goudvoorraad (onderpand) weer in balans komt met de geldvoorraad.

Dat is dus nogal een, muhahahahascenario, zeg maar.

pius | 12-12-12 | 21:44

Wilhelmina Kuttje | 12-12-12 | 21:32 | + 0
Tsja, en toch blijkt dat dan niet helemaal te kloppen. De rijken runnen deze planeet, dat is geloof ik nog nooit anders geweest en ik denk dat dit ook niet of nooit zal veranderen.

Iedereen is te koop, zelfs zielsverhuizers als... ho ho ho! Zou ik toch bijna in de verleiding komen om pius en Bakito te noemen. Shame on me!

Ratzinger | 12-12-12 | 21:43

Een "old boys network" is en blijft een interne aangelegenheid.
Daar kom je nooit tussen als kleine man/vrouw...

da wizard | 12-12-12 | 21:43

@Ratzinger | 12-12-12 | 21:35

Voor de munt speelt goud geen enkele rol inderdaad. En dat maakt de munt vervangbaar. Met als gevolg, dat als zo'n munt klapt, je tijdelijk terug moet vallen op iets anders, waar men wel vertrouwen heeft. Goud bijvoorbeeld.

Dan is het wel handig, als je daar alvast zoveel mogelijk van in voorraad hebt, niet?

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:42

@ Ratzinger | 12-12-12 | 21:35

Je vergeet de rol van het onderpand.

Mick Jacker | 12-12-12 | 21:41

@Ratzinger 21:37
Weet ik toch popje, plaag je alleen maar.

Bakito | 12-12-12 | 21:40

@Wilhelmina Kuttje | 12-12-12 | 21:32

Goed bezig Wilhelmina. Zo ken ik je weer. ;-)

pius | 12-12-12 | 21:40

Humpf | 12-12-12 | 21:39 | + 0
Die shit, ooit 2 seconden gekeken, hou ik me verre van.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:39

@Ratzinger | 12-12-12 | 21:35
Heb je de Zeitgeist zitten kijken?

Humpf | 12-12-12 | 21:39

Bakito | 12-12-12 | 21:32 | + 0
Waarvan, Bakito? Ik hoef geen rugnummers. Waar was je zo van geschrokken? Het enige wat ik doe is het verspreiden van warmte, liefde en aandacht - had je dat niet door?

Ratzinger | 12-12-12 | 21:37

Tsja, what's new. Ik zeg maar zo: de beste unief produceert de hoogstgeplaatste pief.

Mick Jacker | 12-12-12 | 21:37

Parsons | 12-12-12 | 21:25 | + 0
Jij toch ook wel weten dat gouden standaard weg is, foetsie? Goud speelt in feite geen enkele rol meer, nu je geld niet eens meer hoeft te drukken, maar alleen maar een getal op een computer hoeft in te tikken.

Alleen allemaal nog maar een kwestie van vertrouwen, of wederzijds begrepen wantrouwen. Wie zou er meer macht hebben, 's werelds grootste debiteur (met de meeste wapens, de VS) of 's werelds grootste crediteur/crediteuren?

Lijkt me geen vraag, eigenlijk.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:35

hatovimletayis | 12-12-12 | 21:13 |
en vergeet de oververtegenwoordiging van penisinfecties en genitale herpes bij babies niet.

damnschreeuwer | 12-12-12 | 21:35

En dan vinden mensen het vreemd, dat ik met het RTL beursspel zo hoog sta.. Iedereen weet dat het naar de klote gaat..

Crematorium-de-Asbak | 12-12-12 | 21:34

@Bakito | 12-12-12 | 21:27

Omanders? Ken ik niet. Maar ik zal het ff uitzoeken.

pius | 12-12-12 | 21:34

Een paar jaar maanden tig al eens gevraagd naar ons goud. Waarschijnlijk heeft fuistdiep Jan Kees deze al eens... Kut wacht dat was al voor......

joyriders | 12-12-12 | 21:33

@Guise | 12-12-12 | 21:27
Dat moeten we niet wille. Er moet een quotum gemaakt worden zodat ongeschoolde ook op een directeurs functie kunnen krijgen.

Humpf | 12-12-12 | 21:32

Ratzinger | 12-12-12 | 21:30 | + 0 -
Ben je weer een beetje bij zinnen?

Leek nergens op gisteravond. We zijn allemaal erg geschrokken.

Bakito | 12-12-12 | 21:32

Duh, Goldman Sachs werft gewoon standaard op MIT. Bijna alle grote organisaties hebben wel zo'n "huisleverancier", gaat vanzelf. Feit is wel dat een klein groepje blanke (Joodse?) mannen met allemaal dezelfde studie en werkervaring, en dus allemaal dezelfde beperkte kijk op de wereld, de globale economie runt. En dat is altijd slecht nieuws. Om goed te presteren moet je verschillende achtergronden en visies bij elkaar brengen. Dat blijkt in ieder lab-onderzoek (nix Stapel) en in ieder praktijkonderzoek. Sla anders Belbin's research gedurende 25 jaar er maar op na.

Wilhelmina Kuttje | 12-12-12 | 21:32

A.k.a. De Keynes-school of Corporatism, Fascism & Crowny-Capitalism!

Foxus. | 12-12-12 | 21:32

@omanders | 12-12-12 | 21:19
Haalt u dat goud maar even weg daar morgen, spreken we daarna weer, oké?

Jackanders | 12-12-12 | 21:31

"Give me control of a Nation's money supply, and I care not who makes its laws."

Mahatma Ghandi.

Ratzinger | 12-12-12 | 21:30

Hadden ze dan naar een Amarantis school moeten gaan, manoman.

Uw Verzekeringsadvis | 12-12-12 | 21:28

Goh, dus de mensen met de beste opleiding hebben et meest te vertellen verrassend zeg.

Als je Oxfor, Cambridge, Harvard, Wharton en Insead er ook nog bij doet heb je waarschijnlijk een wereldregering bij elkaar gevonden.

Vogelbeest | 12-12-12 | 21:28

@Pius
Handel jij die @omanders ff af? Doe maar niveau 3, code blauw.

Ga ik verder met belangrijkere dingen hier.

Bakito | 12-12-12 | 21:27

Dus je beweert dat mensen, die aan een van de beste universiteiten ter wereld hebben gestudeerd, daadwerkelijk een hoge positie krijgen in het zakenleven?

Mind = blown.

Guise | 12-12-12 | 21:27

@omanders | 12-12-12 | 21:19

Julie?

Ik maak slechts gewag van feiten die jouw conventionele duidingsvermogen te machtig zijn. Daar houden 'jullie' toch zo van.

Over voorspelbaar gesproken.

pius | 12-12-12 | 21:24

>51%+
20%+
20%+
11%+
-------
>101 % =

hfakker | 12-12-12 | 21:24

We trekken de lijn nog wat verder door, het is misschien wel een complot van Bèta's wereldwijd...
MIT heeft weinig bijgedragen aan de politieke vorming, wel bij het netwerken maar dat is een te vaag gegeven.
Misschien heeft studeren binnen de VS aan één van de Ivy league universiteiten bijgedragen aan de Grote Europese droom, onder Europese studenten uit de meest vooraanstaande kringen, maar verder is dit kansloos giswerk.

Desmoulins | 12-12-12 | 21:22

Hulde voor laatste link in topic VanLeeuwen!
Zie een interview met deze dappere CDA'er graag op den télevé bij PowNed,

Russ Meyer | 12-12-12 | 21:21

@pius | 12-12-12 | 21:14

De VS als schurkenstaat!

Zie je wel dat je mening voorspelbaar is. Jullie zijn onderling inwisselbaar.

omanders | 12-12-12 | 21:19

De wereld is een adaptief complex netwerk. Een klein clubje kan dat niet sturen, ookal zouden ze dat willen.

Hesselbollah | 12-12-12 | 21:19

@ XVegas | 12-12-12 | 21:15
Welke "verkeerde lijstjes" zo ongeveer?

"Slavenhandel"? En toen? werkelijk iedereen verdiende aan dat gedoe gast.

Pa Cartwright | 12-12-12 | 21:18

Oh die gasten van de bilderberg hebben deep pockets hoor, die zullen daar ook echt wel wat gastjes hebben zitten.

Herp Derpinton | 12-12-12 | 21:18

@robertovb 21:10
Al die kinderen van hardwerkende ouders wier mooie toekomst op losse schroeven komt te staan door malafide bankiers, neem je die ook mee in je ijzersterke geopolitieke betoog?

Bakito | 12-12-12 | 21:17

knip en plakwerk van zerohedge.com.
beetje makkelijk wel

zeeman73 | 12-12-12 | 21:17

Klopt niet, Rutte heeft in Leiden gestudeerd! (Net als Jopie BTW.)

Jopie2009 | 12-12-12 | 21:17

Enfin, het probleem is helemaal niet MIT of Goldman Sachs. Het probleem is dat een kleine incrowd klaarblijkelijk zowel de selectiecommissie als de vijver waaruit het toptalent moet worden gevist behelst. Dat geldt overigens net zozeer voor dit land als elders.

Een kleine kliek.

omanders | 12-12-12 | 21:16

Ik mis van Rampui

dekoningvandepolder | 12-12-12 | 21:15

Of MIT is gewoon de meest productieve Universiteit van de VS, en dus de wereld.
Maar goed, we kunnen een komplot ook niet uitsluiten natuurlijk.

PiraatNick | 12-12-12 | 21:15

@ hatovimletayis | 12-12-12 | 21:13
Mwoah, het ontvangen van mijn erfenis was ik anders ook best goed in hoor.

Pa Cartwright | 12-12-12 | 21:15

hatovimletayis | 12-12-12 | 21:13 | + 2 -
Mijn punt is dat ook ze te vaak in de 'verkeerde lijstjes' te vinden zijn. Daarnaast waren ze ook nog eens onevenredig betrokken bij de Nederlandse slavenhandel.

XVegas | 12-12-12 | 21:15

@Bakito | 12-12-12 | 21:06

Zag je dat ding, in een flits voorbij schieten? Dat was de mand.

omanders | 12-12-12 | 21:15

De VS.

Schurkenstaat- terreurstaat en veroorzaker van de huidige financiële genocide. En wij willen ons geld terug van IJsland en alle mocro's het land uit.

Zo gaan die dingen.

pius | 12-12-12 | 21:14

@XVegas | 12-12-12 | 21:08 | + 0 -
Joden zijn ook onevenredig vertegenwoordigd bij het ontvangen van literatuurprijzen, de ontwikkeling van medicijnen tegen kanker, de rechtsgeleerdheid, de psychoanalyse, en zelfstandig ondernemen. Uw punt is?

hatovimletayis | 12-12-12 | 21:13

robertovb | 12-12-12 | 21:10 | + 0 -
Niet zoveel problemen? Alleen Madoff heeft al meer ellende veroorzaakt in de VS dan welk Islamitisch terroristische organisatie dan ook.

XVegas | 12-12-12 | 21:11

OT: weet iemand of die nieuwe Dumpert app minder hard apenballen zuigt? En kan Joris zorgen dat de normale Dumpert site niet ELKE keer kan vragen of ik het kloteding wil gebruiken of niet? Je app promoten is één ding, maar de gebruikerservaring van de normale site expres zo kut maken dat je eigenlijk geen andere keus hebt dan dat gedrocht van een app te gebruiken is gewoon een kutstreek.

Nietvoordekat | 12-12-12 | 21:11

Voor de Tweede Wereldoorlog is er voor miljarden Nederlands goud verscheept om confiscatie van de Duitsers voor te zijn. Daarna is nooit gecontroleerd of dat er daadwerkelijk nog ligt.

drs.Nee | 12-12-12 | 21:10

Bakito | 12-12-12 | 21:06 | + 2
Niks is zo erg als islamiet.. Joden zorgen niet voor zoveel problemen en blazen zich al helemaal niet op samen met onze lieve vrouwen en kinderen!

robertovb | 12-12-12 | 21:10

Brrr , enge mannetjes die veel macht hebben.

Swemmei | 12-12-12 | 21:10

ja mit of misschien is het toch de bis bank

janneman1977 | 12-12-12 | 21:10

Een godwin kan niet lang meer op zich laten wachten!
Oh wacht..

yespur | 12-12-12 | 21:10

Bakito | 12-12-12 | 21:06 | + 1 -
Zelfs Madoff was een Jood. Feit blijft dat Joden onevenredig vertegenwoordigd zijn in de financiële wereld, en ook nog eens relatief vaak betrokken zijn bij fraude, etc.

XVegas | 12-12-12 | 21:08

En in plaats van er op te lopen schelden, zeg ik: zorg dat je erbij komt!

hatovimletayis | 12-12-12 | 21:07

@Bakito | 12-12-12 | 21:06

Smerige faxist !! #feit

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:07

Als vriend van Israel ontkom ik hier niet aan het zien van een heel ander verband.

Godsammekraken | 12-12-12 | 21:07

-weggejorist-

Bakito | 12-12-12 | 21:06

Illuminatie van 't MIT?

En nu de hamvraag: wie financieren 't MIT? Moet ik voor dat antwoord een aluminatihoedje opzetten?

ZKH EénOog | 12-12-12 | 21:06

En de Rothschilds? Die bezitten MIT dan waarschijnlijk.

N=1 | 12-12-12 | 21:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken