
Dames en heren kijkers, welkom bij dit televisiedebat. In de ring staat presentator Sander Dekker in zijn nieuwe rol als Staatssecretaris van Media de
Omroepbegroting 2013 te verdedigen. Zijn doel: een bezuinigingsronde van in totaal 300 miljoen euro overdwars door de strot van
Reisbureau NPO drukken. Zijn wapens: de dwangbuis van het regeerakkoord en het plannetje dat de geldverslindende machine die de Nederlandse Publieke Omroep heet, bij moet gaan verdienen op het commerciële vlak om zodoende hetzelfde te kunnen blijven doen met minder publieke middelen [terugluisteren: Martijn van Dam vanmorgen daarover op
Radio 1:]. Daarmee wordt het hek richting loepzuivere concurrentievervalsing nog verder open gezet: als de NOS ook adverteerders moet gaan werven die tijdens het Journaal hun slogans mogen projecteren op dat hippe en totaal niet schandalig dure nieuwe decor waarin Sacha de Boer beurtelings in jurk en lange broek schittert, waar moet RTL Nieuws dan nog van leven? Als Matthijs van Nieuwkerk straks een flesje Amstel Bier op tafel zet, hoe moet SBS dan nog adverteerders werven rond de wedstrijden van Oranje? Enfin. Er gaat veel veranderen. De regionale omroepen moeten
van de VVD het gat van de
IKON gaan vullen op Nederland 3. De NPO mag online
helemaal niks meer. Tom Staal kan stoppen met het
werven van VARA-leden omdat hoge ledenaantallen geen extra centen & zendtijd meer opleveren. Om over de PowNed- en WNL slopende fusiedwang nog maar te zwijgen. Typisch NPO'iaans emotelevisiedrama, de hele dag live. Op
NUBESTAATDEZEZENDERNOG24.
Reaguursels
Inloggen@The_Challenger | 10-12-12 | 11:34
Klopt, het punt is dat de VARA en de NTR in een symbiose leven. Vara propaganda gefinancierd door de NTR.
Zoiets kan alleen in Nederland.
De PO is er steeds minder voor kleine en smaakvolle groepen kijkers, omdat enkel de centjes en reclame tellen en de grootst gemene deler in NL is het nivo van de kidult infantiel. Daarbij is de PO net zo commercieel als de commerciele zenders zelf. Er is zelden iets interessants op Nederlandse TV wanneer je IQ hoger ligt dan je 2x je schoenmaat. De PO kan grotendeels opgedoekt worden en de infantiele kijker zou het niet eens doorhebben wanneer de (echte) commercielen het overnemen. Doch het scheelt wel honderden miljoenen belastinggeld! Geert heeft opnieuw gelijk.
Thank god for internet, computergames and the Piratebay, om de nodige regenachtige avonden zonder frustratie mee door te komen.
Ik vind het altijd zo jammer dat er maar oeverloos over vergaderd moet worden. Er moet een bedrag bezuinigd worden, dit zijn onze eisen, klaar. Uitvoeren die hap.
1 zender is genoeg. De rest kan commercieel, trouwens de staatszenders zijn ook commercieel. NL 2 en 3 weg en slechts 1 NL en daarin echt nieuws en echte cultuur. Dat is alles. Spaart 1 miljard uit en is gezondere info voor den burger. Nu krijgt hij slechts desinformatie.
Er bestond in omroepland een sympathiek systeem om de pluriformiteit te garanderen. Alles op basis van een eerlijk principe, elke bevolkingsgroep moeten zich naar klasse of overtuiging kunnen herkennen. Dat deze pluriformiteit anno 2012 nog steeds via een ledensysteem moet worden gegarandeerd is wat vreemd. Het is alleen zonde (en verdacht) dat de staatssecretaris niet alleen het ledensysteem aan de straat zet, maar ook het democratische representatiemodel. Voor mij steeds een reden om te denken dat er ooit een omroep zal zijn waarin bijvoorbeeld de VARA zijn almacht kwijt is, en alle omroepen misschien ooit hun best zullen doen om op een zwaarbevochten plek hun eigen achterban (of kiezers?) het best te bedienen.
Wat nu gaat gebeuren is dat het aantal omroepen wordt teruggebracht tot acht. Hun plek wordt gelukkig gegarandeerd door een minimum aantal leden, maar hun bewegingsruimte, het budget dat ze krijgen, wordt straks niet meer bepaald door het ledenaantal, maar door een commissie of een raad of een bestuur. En vanwege het verhaal van de staatssecretaris, gisterochtend bij Jinek, hoeven we van deze regering niet te verwachten dat het heel hard zijn best zal gaan doen om het ledenaantal nog relevant te laten blijven. De man bleef hameren op het belang van kwaliteit en de handhaving daarvan door een nieuw orgaan.
Maar de kans dat zo'n directe, commissie of raad een signaal zal afgeven zoals een paar jaar terug de leden van Powned, WNL of MAX dat hebben gedaan is nihil. De kans dat er na deze regering ooit nog eens door het publiek om een andere omroep kan worden gevraagd, omdat ze zich niet goed bedient voelt, of omdat de omroep niet meeverandert. Of omdat de omroep een eiland blijkt te zijn, dat zichzelf beschouwd als de laatste geletterden in een land vol kleuterbreinen. Die kans dat dit nog zal verdwijnen is, nihil. Het laat zich raden welke omroepen straks de grootste leveranciers zijn van opinie, debat of toegankelijk entertainment en duiding voor jongeren, om eens iets te noemen. De regering heeft laten zien dat ze eigenlijk wel happy is met de huidige omroep, wil hoogstens wat geld terug zien, en ontdoet de omroep van haar laatste rafelige banden met de samenleving.
doenormaal! | 10-12-12 | 12:05
Je weet toch dat de linksche gutmensch alles in de verkeerde hokjes stopt?
Het zou maar zo kunnen dat Opsporing Verzocht straks niet meer te zien is omdat het in hun ogen geen kwaliteitsprogramma is en dat SBS6 die doelgroep al verzorgd.
Zo die PvdA-er wordt even de oren gewassen, niet dat hij eindelijk eens zal luisteren.
@Kaas de Vies | 10-12-12 | 11:57
Het is niet haar beste foto, vroeger vond ik haar wel geil, maar ik verdenk haar nu van vieze geurtjes onder de gordel.
janneman1977 | 10-12-12 | 12:04 |
Haha ok... Wat een dwaas... Vond zichzelf wel heul belangrijk en eigenlijk wil HIJ bepalen wat er wordt uitgezonden. Zoveel werd me ook duidelijk. En vond hij een leden systeem, wat natuurlijk op democratie lijkt, maar kudt. Nee de overheid moet maar bepalen wat goed is...
Afgelopen zaterdagmiddag was het über politiek correcte NTR-programma "Zwarte Piet en ik" op tv. Het Sinterklaasfeest was racistisch en de presentatrice was naarstig op zoek naar allochtonen die dat ook vonden. Echter een tegenvaller voor haar, de meeste allochtonen vonden zwarte Piet in het begin wel raar maar vinden het een positief feest. Er was zelfs een getinte man die zich wit schmikte om Sinterklaas te kunnen spelen. De presentatrice werd het te veel en ze barste in tranen uit. hahaha. Kijk de zwarte Pieten zien er vrolijk uit en niet als in de Alpen waar de demon Krampus het hulpje is.
Maar ja ze had haar doel bereikt: het programma werd om 4 uur 's middags uitgezonden dus de kinderen konden het uitgebreid in beeld gebrachte verkleden van Sint zien.
@The_Challenger | 10-12-12 | 11:45
Realiteit benoemen is onderbuik? Ohja, dat schijnt zo te zijn voor mensen met kromme niet onderbouwde redeneringen en zonder valide argumenten (linksmensen).
Doc Damage | 10-12-12 | 11:59 | + 0 -
die bril ja
Als die Hanneke Groenteman op straat komt te staan. Dan is er een grote overwinning behaalt. Wat heb ik een pleuris hekel aan dat wijf.
Zit er iemand nog wel te wachten op regionaal nieuws?
Volgens mij is de jeugd en het grootste deel van de bevolking alleen geïnteresseerd in thema's van nationaal belang. Daarom doen de regionale zenders en media het ook zo slecht.
Is dat diezelfde vent die bij Jinek zou uit zijn nek zat te kwalmen?
Je zult de publieke omroepen maar objectief moeten maken met het personeel wat nu voorhanden is.
Dan heb je alleen nog Haye van der Heyden op tv.
seven | 10-12-12 | 11:39 | + 0 -
Eens. Hollanders die de BBC als goed voorbeeld aanhalen kijken geen BBC en zijn doof voor de klachten van de Britten die deze afgezakte staatsomroep strontbeu zijn.
De PO moet stoppen met het bedienen van de massa. Die flauwe slappe troep kunnen de commerciëlen wel maken als er markt voor is. Geen dure, zichzelf inhurende ruifvreters meer in dienst. Geen plat vermaak, geen reisprogramma's enz.
De rol voor de PO ligt volgens mij juist bij het bedienen van niches en regio's tenzij het te duur is. Alleen hoogwaardige programma's, NEUTRAAL nieuws en sport.
@Onderbuik | 10-12-12 | 11:54 | + 0 -
fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/799/15...
Nee echt, ik word er zeer opgewonden van.
@necrosis | 10-12-12 | 11:48
;)
@necrosis | 10-12-12 | 11:48
Ik neem geen blad voor de mond, chargeer wel eens om een punt duidelijk te maken, maak gebruik van uitroeptekens maar mijn hartslag is heel rustig hoor ;)
Ik krijg wel hartkloppingen van die harde muziek van je...
@SmegmaSmeer | 10-12-12 | 11:52
Mensen dienen integer te zijn. En daar dient op te worden toegezien. dat onze maatschappij en de mensen dat helaas maar al te vaak niet zijn, daar zijn we allemaal mede verantwoordelijk voor door te zwijgen, de andere kant op te kijken of er aan mee te doen. De weinige klokkenluiders met moreel besef worden in dit land kapot gemaakt. En dat kan alleen omdat het er zo weinig zijn...
@necrosis | 10-12-12 | 11:51
Vroeger was ze niet lelijk, linkse mensen zijn best geil, maar hun politieke gedram is niet goed voor de potentie.
De publieke omroep moet ZO SNEL mogelijk van Internet af als maar kan. En eigenlijk ook het liefst zo snel mogelijk van de T.V. af.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:34
ah ja het aloude theorie-praktijk verhaal, klopt ooit op school waren we allemaal nog groen en wereldverbeteraars in spe maar toen stapten we de totaal verrotte en corrupte volwassenenwereld in en als je geen carrière-zelfmoord wil plegen gaat dat alles onmiddellijk buiten boord.
Ik begrijp uw punt wel ik vind het alleen belachelijk om na te streven omdat het door de menselijke factor volstrekt onhaalbaar is.
@Onderbuik | 10-12-12 | 11:49
En dan te bedenken dat ik Clairy een tijdje geleden onvoorwaardelijk zou willen doen....
*maar nu niet meer*
seven | 10-12-12 | 11:43
Klopt. NPS in een nieuw jasje.. Een grote linkse meuk van hippies. De kapsels van Laroes en van Liempt zeggen genoeg toch?
sorry moet zijn: Maartje van Wegen...
@lanexxx | 10-12-12 | 11:34
Daarom ontslaan! Niet van mijn geld! Nogmaals: als mensen propaganda willen zien dan moeten ze daar zelf maar voor betalen middels een lidmaatschap.
Buitenhof, Nova, P&W, het is allemaal hetzelfde geluid met dezelfde mensen, de Clairy Polaks, Paul Wittemannetjes, etc.
En als je eens klassieke muziek wilt luisteren kom je weer die Maartje van Nieuwenhuis en sinds kort ook Clairy Polak tegen. De gutmensch baantjescaroussel draait op volle toeren.
necrosis | 10-12-12 | 11:43
Ik noemde de voorbeelden in chronologische volgorde. Janmaat in de jaren 80, sport7 in de jaren 90 en Pim Fortuyn in het begin van deze eeuw.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:40
Denk aan je hartje, je hebt er maar één.
*necro-muzakjes op'full-blast' afspelen doet*
doenormaal! | 10-12-12 | 11:40
Je hebt helemaal gelijk. Maar vergeet niet dat het enige onderbuikprogramma van Nederland dan ook kan gaan opdoeken. En dat programma wil ik voor geen goud missen.
Of denk je dat Powned zou kunnen bestaan zonder belastinggeld?
@seven | 10-12-12 | 11:43
De NTR is een extra ledenloze VARA, met prachtige programma's als het rammedanjournaal en mijn moskee is top.
Heeft helemaal niemand om gevraagd, maar zit wel een hele stal druiloren vetgesubsidieerd aan te ambtenariseren van ons geld.
@Canis Spurcus | 10-12-12 | 11:33
Heb me gister ook kapot geergerd aan die BNN sukkel in Slovenie. Leve de EU? Dank u EU?
Slovenie bestaat als gevolg van de Balkan Oorlog.
Je kon er allang naartoe reizen.
Volgende keer gaat hij naar Italie. Dank u EU? Garibaldi zal ie bedoelen.
Ploep! Daar gaat het keuteltje weer.
@The_Challenger | 10-12-12 | 11:38
Volgens mij kwam Pim Fortuyn pas decennia na het hele 'Veronica verhaal'.
Maar als ik het mis heb, hoor ik dat graag van je....
The_Challenger | 10-12-12 | 11:34
De NTR is opgericht om de vara via de achterdeur meer zendtijd en geld te geven. PenW, het oude Nova zijn gezamenlijke vara/ntr programma's
@The_Challenger | 10-12-12 | 11:34
Niet van belastinggeld! Als je graag popaganda hoort dan word je maar lid van je clubje. En de NOS dient zich een slag in de rondte te schamen ja!!! Net als de Nederlandse politiek die maar al te vaak dingen verzwijgen of de propaganda van de linkse kerk uitdragen.
Slechts 1/3 van het budget vd NPO gaat naar de programma's zelf zegt men wel eens.
Wat betreft de BBC, die 2 of 3 goede docu's is niet het niveau van alles wat komt op de BCC, misschien is het Vlaamse model (Canvas) (of Duitste (Arte, ZDF) wel veel beter. Met 1/3 vh budget de kwaliteit in NL al verslaan.
necrosis | 10-12-12 | 11:31
Ook ik ben gestopt met het geloof daarin. Maar dat was al een stuk eerder. Iets met Wouke van Scherrenburg en Hans Janmaat.
Het huillie huillie doen ten tijde van sport7 was ook zoiets. Dat demoniseringsplan hebben ze ook gebruikt ten tijde van Pim fortuyn.
@Canis Spurcus | 10-12-12 | 11:33 | + 0 -
Onderbuik-tirades zijn snel en daardoor nooit foutloos. Ik heb ook gesmokkeld door de quote te copy pasten.
doenormaal! | 10-12-12 | 11:21 |
Dat is een niet te vervullen wens doenormaal, het zijn allemaal rooie rakkers daar bij de NPO en journo aanhang, die hoe dan ook hun mening door de strot van de Nederlander duwen.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:30
Raad eens waar de 'zendtijd voor politieke partijen' van betaald wordt.....
De Leeuw kan vast als vrijwilliger aan het werk op een internetkanaal, als de PO hem maar niet meer betaalt en hem geen uitzendruimte meer geeft #deleeuwmeerdanmoe
doenormaal! | 10-12-12 | 11:23
Kijk.. Als 1 iemand vindt dat de VARA pure propaganda vertoont dan ben ik het wel. Ik zou de vlag uithangen als ze opgedoekt wordt
Maar helaas hebben we in Nederland een verzuild omroepsysteem en dat betekend dat de omroepen, op de NOS/NTR na aan een ideologie zijn verbonden. Dus mogen ook zij die vieze smerige ophitsende meuk van mij uitzenden.
Wat ik 1000 x erger vindt is dat de NOS en NTR zich met deze zaken bezighouden. Die 2 horen objectief te zijn.
@SmegmaSmeer | 10-12-12 | 11:25
Doet er niet toe. ik heb zelf nog eens wat jaartjes op de AJV gezeten. Ik weet dat ze er daar op hameren objectief te zijn. Hoor en wederhoor is een journalistieke plicht. Natuurlijk is iedereen subjectief maar je moet er als journalist ALLES aan doen om dat zoveel mogelijk uit te bannen. Dat is je plicht en daar hebben de lezers/kijkers recht op. Dus als je publieke zendtijd gaat gebruiken om je eigen politieke ideeën uit te dragen dan ben je echt HEEL verkeerd bezig. Onacceptabel zelfs!
Kaas de Vies | 10-12-12 | 11:20
Wow een heel opstel in 1 minuut! ;)
Ik gun het zo'n BNN kutjong al niet dat hij van taxpoet op een terras zit te zuipen. Dan steekt hij ook nog zijn middelvinger op naar demense thuis die hem betalen en balen van de EUSSR? Hoerenjong!
@The_Challenger | 10-12-12 | 11:26
Ik heb geen enkel vertrouwen meer in de PO sinds de tijd dat EO de A-status kreeg.
De jaren daarvoor heeft Veronica moeten vechten voor erkenning, terwijl ze daar recht op hadden, gezien hun ledenaantallen.
En toen er geen ontkomen meer aan was, kreeg de EO de A-status op een presenteerschaaltje.
Mag ik dikke Paul nog een schop na geven ??
@necrosis | 10-12-12 | 11:25
Dan moet de hele VARA van de buis. Voor politieke propagandapraatjes betalen ze maar zendtijd in de zendtijd voor politieke partijen. Niet van mijn en jouw belastinggeld! Ik draag al genoeg af aan die zieke ideeën van ze m.b.t. nivellering en meer tolerantie en onderhouden van hun stemvee. Bah!
Programma's die de vriendjes en vaders van pubers die doodslag plegen om eens te horen hoe ze de eerste moord van Yassin als vader ervaren hebben daar mag de redactie van mij vandaag nog de WW in.
@vetkleppert | 10-12-12 | 11:24 | + 0 -
Tuurlijk, voor de lokale helden.
www.youtube.com/watch?v=N619QHGfbZc
Die aanpassing dat hoge ledenaantallen geen extra centen en zendtijd meer opleveren is gedaan om de PVDA gerust te stellen.
Die waren namelijk bang dat door de oude plannen de VARA(PVDA persdienst) zou worden gedecimeerd tot een B-omroep.
Al jaren dalen daar de ledenaantallen.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:23
Grappenmaker, die objectiviteit die u bedoelt is een illusie geen enkel mens is totaal objectief.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:21
Dat geldt niet voor de Vara, tenslotte bepalen die wat de waarheid zou moeten zijn.
Uiteraard in opdracht van hun broodheer, de PvdA....
Kijkt er eigenlijk ooit weleens iemand naar zo'n regionale zender?
Kijkt er eigenlijk ooit weleens iemand naar zo'n regionale zender?
@Canis Spurcus | 10-12-12 | 11:19
ZO, zeg. Nog meer zuurzaam, maatschappelijk verantwoord en milieuhysterie. Dat is BNN. En die pratende pot vaseline van een Paul van Liempt.
En de enige die wel leuk was, namelijk Neal Schijthuis, is natuurlijk ook allang weg.
Wat een bak braaksel is dat, zeg.
@doenormaal! | 10-12-12 | 11:21
Politieke meningen horen buiten objectieve berichtgeving te staan. Iedereen die dat niet begrijpt moet maar in de politiek gaan maar zijn of haar smoel van de buis halen en uit de praatprogramma's verdwijnen. De VARA voorop!!
N=1 | 10-12-12 | 11:14
Dat is sowieso beter.
van mij hoeft het NPO niet kapot. Ze moeten alleen alle mensen ontslaan die aan linkse propaganda doen en de zaken verdraaien. Ik wil en heb recht op OBJECTIVITEIT en objectieve berichtgeving. Het is de plicht van iedere journalist daar zijn/haar stinkende best voor te doen. Beroepscode!
De publieke omroep is er voor relioten, linksmensen, mileuhysterici, duurzaamdrammers, kortom: echt voor alles en iedereen die ik kan missen als een enge ziekte.
@gristen | 10-12-12 | 11:17
*Dit is de politieke zendtijd voor PvdA/ Vara/ Joop*
@Canis Spurcus | 10-12-12 | 11:19 | + 0 -
Gisteren had ik weer eens mijn televisie aangsloten om naar "Soldaat van Oranje te kijken", ik herhaal maar weer eens even een quote die ik gisteren ook al ergens had gepost.
Daar werd verteld dat de oorlog voorbij was en 1 zin bleef mij bij.
"Wij zijn verraden door politici en collaborateurs"
Maar er viel mij nog iets op. Toen ik naar een BNN reisprogramma zat te kijken was er een jongeman in Slovenie iets aan het drinken op het terras, en hij kon het niet nalaten om het volgende te zeggen toen zijn item klaar was.
"Bedankt EU"
Waar bedankt hij de EU voor, het is niet alleen onmogelijk om hier een logische redenatie voor te construreren is het ook nog eens ongebreidelde propaganda.
De EU is kut met peren, hoe het nu functioneert en hoe ze willen dat het gaat functioneren. Het is als een doodgeboren kindje waar de moeder niet wilt accepteren dat het dood is, of als een Griekenland waar men niet wil accepteren dat het failliet is.
Wanneer houdt de waanzin op?
Schaalvergroting zal nooit in het voordeel zijn van Nederland omdat wij klein zijn, en zal zeker aan democratische-legitimatie-inflatie onderheving zijn. In feite dus een feodaal stelsel als gevolg.
Zo mijn onderbuik is weer leeg en mijn TV staat weer op zolder.
Laten we eerst even kappen met miljarden naar Souvlakistan over te maken bitte.
Die 300 miljoen is peanuts. Druppel op een gloeiende plaat.
BNN moet kapot. Is dat al gezegd?
Maar wacht even.
Het geld dat straks bezuinigt wordt gaat er dus voor zorgen dat we minder bij de pomp gaan betalen en we minder belasting in het algemeen hoeven te betalen?
Kom op zeg.
Misschien houdt het onbeschaamd pluggen van de linkse partijen dan eens op?
@reisburo NOS: volgens mij zat er gisteren ook een verslaggever in de UK bij de rete-belangrijke wedstrijd Man City-Man United. WTF?
"Wie bepaalt dan wat kwaliteit is?" Vraag ten aanzien van waardering NPO.
Ik stel een kudosysteem voor dat heeft ook geresulteerd in veel kwaliteit.
*hihihihiihihi*
Geef alles aan de Mol. Het is toch al Big-Brother all around.
Kwaliteit word het hete hangijzer, pownews zit zwaar in de gevarenzone dus..
Als je de NOS en de VARA opheft, wordt iedere begroting kloppend.
Bovendien is Nederland eindelijk verlost van die drammerige gutmenschen met hun superieure gelijk.
Als het alternatief is nog meer RTL Unilevers, dan ga ik vogeltjes kijken in de polder.
Lekker bezig die Bosma.
Wel fijn, zo'n Publieke Omroep-bashdag.
Ik vind juist die diversiteit wel leuk.
Niet dat ik er ooit bewust naar luister of kijk, maar heel af en toe gebeurd het wel.
En dan denk ik, goh wat een mafkezen, of goh, dr zit wat in.
En vaak denk ik, goh dit is beter dan de NOS meuk.
Alleen daarom al mogen ze van mij blijven.
Als ze de Joop op moeten doeken is voor mij al een grote overwinning behaald
Vorige topic leek me afdoende om er een heeeeeel kort debatej van te maken. Plat die handel!
Ik dacht dat Powned de NPO van binnuit zou opblazen.
REAGEER OOK