Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

A. J. Boekestijn ♥ ontwikkelingshulp

AJBtjeInAfrika.pngHeilige poep, A. J, wat maak je ons nou? Van keiharde benoemer van feiten omtrent het storten van ontwikkelingspoet op de rekeningen van vage dictators een dikke 180 graden draai naar het toejuichen van het wegsluizen van belasting-euries naar corrupte regimes. Srsly? Het Ministerie voor Zielige Negers van Liliane Ploumen heeft in het kader van de bezuinigingen op Ontwikkelingshulp één en ander doorgeëvalueerd en komt triomfantelijk tot de conclusie dat het dus heus echt wel een goed plan is om Afrikaanse dictators zakken geld te sturen. Begrotingssteun, heet deze vorm van corruptiebevordering hulp. Het zogenaamde IOB rapport heeft meer glimlachen, minder vliegjes en algehele totaaltevredenheid gemeten in landen waar begrotingssteun aan is verleend. Jamaar de Mercedesvloot van Mugabe dan? De Parijse shoppingtripjes van mevrouw Kony? Niet zeiken, "de conservatieven in dit debat, die altijd wezen op de corrupte regimes, hebben, met dit IOB-rapport in de hand, een probleem." ALDUS A. J. FUCKING BOEKESTIJN, godbetert! De Wereldwinkelnaievelingen van het IOB wapperen ook nog even vermanend met hun vingertje als het gaat om steun onder voorwaarden: ontwikkelingshulp mag geen politiek instrument worden om veranderingen in achterlijke negorijen andere landen door te drukken. Gasten. Kom op. Wij kijken verwachtingsvol naar A.J.B. of ie niet een geintje maakt en met een paar volzinnen het geldweggeefcircus onderuit schoffelt, maar nee. Boekestijn is overgelopen naar de dark side. Binnenkort op de rekening van een Afrikaanse warlord: uw taxpecunia.

Reaguursels

Inloggen

Suubi Musajja | 04-12-12 | 22:43
De achterlijkheid van uw bewering is niet zozeer schandelijk als wel tragisch. De economie van Ethiopie en vele andere Afrikaanse landen is nauwelijks het resultaat van de bemoeienissen van al die ontwikkelingswerkers en hun bijbehorende liefdadigheidsgelden. Het is gewoon het ordinaire succes van het kapitalisme en de bemoeienis van China. Ga gerust door met de wereld kond doen van uw leugens binnenkort behoort uw soort vanzelf tot een uitgestorven politieke diersoort.

idopane | 05-12-12 | 13:40

rapport van AIVD, Afrika is al overgenomen door China, onze hulp is niet meer nodig, tenslotte Nederland heeft nooit koloniën in Afrika gehad

heme | 05-12-12 | 13:15

De ontwikkelingshulp is het beleg op de boterhammen van de afrikaanse machthebbers.

Bataaf | 05-12-12 | 11:33

Zoals met veel zaken is het perspectief waarmee je kijkt en de bril die je opzet allesbepalend voor de uiteindelijk geplempte mening. Tussen onderbuik en verstand zit een wereld aan invloeden die, voor wat mij betreft, dagelijks mijn mening beïnvloeden. Onze afrikaanse vrienden zonder hulp laten zou sociaal onwenselijk zijn. Als je in staat bent levens te redden als maatschappij of persoon hoor je dat te doen. Echter over de uitvoering valt veel te zeggen..... de wijze waarop het de afgelopen decennia gegaan is is zonder meer twijfelachtig.

Dhr. W. Anhoop | 05-12-12 | 07:50

Serieus. Met het lichtend voorbeeld dat de EU levert van een falende markt tussen ongelijke landen, blijf ik me verbazen hoe het voorstel tot nog meer economische zelfmoord uit het tweede comment met open armen onthaald lijkt te worden...

Werkelijk slachtvee. De sloopkogel EU is nog niet groot genoeg, daar moet Afrika bij...

Maar leg me nou eens uit: als importheffingen de schuld zijn van aanhoudende 'armoede', hoe heeft Japan dan ooit een eerste wereldland kunnen worden?

ZKH EénOog | 05-12-12 | 07:46

Ik zeg geen cent er meer heen. Sterker nog, al het geld terughalen met rente !!

P5ycH0 | 05-12-12 | 07:15

-weggejorist-

Ball_Saqq | 05-12-12 | 03:15

uubi Musajja | 04-12-12 | 21:15
Stel je eens voor dat ze er zelf gingen werken. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
(zouden ze ertoe in staat zijn, betekent dat wel dat in NL een hele industrie kapot gaat. Maar dat hebben we er toch graag voor over, toch?)

Tikkie Terug | 05-12-12 | 01:01

@Nanninga:

Kudo's voor "Srsly"

DebraCadabra | 05-12-12 | 00:46

@ pius | 04-12-12 | 21:00 | + -1

Ik weet wel een betere kandidaat. Een paar zelfs.

Elessir | 05-12-12 | 00:08

@ pius | 04-12-12 | 19:46 | + -6

Verdiend nog wel.

Elessir | 05-12-12 | 00:02

We zien AJB nergens meer op de TV - behalve bij H. Mens (dat is geen TV). Hij moet ff draaien om weer in beeld te komen. Hij is ook maar een ZPP ER (ZELFST. ZONDER PERSPECTIEF)en de schoorsteen moet weer roken na 5 december (was ff uit ivm St. N. Klaas.

Paolo G. | 04-12-12 | 23:51

@Suubi Musajja 22:20: Stemmen voor collectieve ontwikkelingshulp is geen individuele keuze. Ik behoor geen stem te hebben in de grootte van jouw bijdrage, en omgekeerd, ook al zijn onze bijdragen even groot. Bovendien wil ik ook een *individuele* keuze maken in het doel dat mijn geld ontvangt. Het collectieve Oxfam-gebeuren is verworden tot een grote spilzieke baantjesmachine, en ik heb er schijt aan dat mijn belastinggeld naar dat soort clubs gaat.

Dambisa Moyo kan het trouwens weten omdat ze jarenlang betrokken is geweest bij allerlei steunmaatregelen en wereldbank-leningen, zowel bij het soort dat werkt als het soort dat warlords in stand houdt. Haar afkomst is irrelevant. Ik heb meer vertrouwen in haar oordeel dan in het koor van 3 huilende Serious Request DJs en zeikende directeuren van zakkenvullerclubs as Oxfam bij elkaar.

Muxje | 04-12-12 | 23:08

Tip aan Elsevier, flikker die malloot er toch uit als columnist.

Uw Verzekeringsadvis | 04-12-12 | 23:08

VVD heeft een ruk naar links gemaakt. Dat zelfs iemand als hij dit flikt is echt niet te geloven. Maar iedereen is te koop als de prijs goed is dus dat zal dan wel. Maar hij heeft wel alles verraden waar hij voor stond. De VVD is niet meer. VVD RIP 2012.

Moonwarrior | 04-12-12 | 22:58

Altijd gedacht dat die Boekestijn het achter de ellebogen had, de aap komt uit de mouw, een lucratief opdrachtje en meneer is verkocht!

lanexxx | 04-12-12 | 22:49

arlen | 04-12-12 | 22:29 | + 0 -
Ehtiopie is de laatste jaren een waanzinnig economisch succesverhaal (mede dankzij ontwikkelingshulp), en ook Somalie gaat sinds een half jaar zeer hard de goede kant op (dankzij inmenging van Afrikaanse unie, gesteund door ontwikkelingssamenwerking). Afghanistan is nog te vroeg om te zeggen, maar Zuid Soedan gaat ook al hard omhoog. Biafra bestaat niet meer dus valt weinig over te zeggen.

Suubi Musajja | 04-12-12 | 22:43

Dat hulp meer oplevert dan het kost. HiHiHiHi wat een g-voetbal voor intellectuelen.Dus als je het geld vertienvoudigt dan verelfvoudigt de opbrengst. Zoals Biafra ,Sudan ,Afghanistan en Ethiopie en Somalie aantonen het steunen van corrupte regimes helpt . Miljoenen doden verder ,maar we hielden er een goed gevoel aan over.Je houdt natuurlijk meer van elke euro over als het regime 50% achteroverdrukt.Het helpt natuurlijk ook niet dat een weggeefpaus uit -de sorry voor dat ik blank ben-industrie aan te stellen als minister.Die gaat echt met terugwerkende kracht haar ongelijk aantonen.

arlen | 04-12-12 | 22:29

Muxje | 04-12-12 | 22:14 | + 0 -
Eigen keuze is het ook als het via de staat gaat (wat waarschijnlijk effectiever/makkelijker te coordineren is), daarvoor hebben we verkiezingen. Dambisa Moyo 'kan het weten' omdat ze Zambiaanse is? Onzin - haar boek vond ik een gedrocht van denkfouten en onlogische onzin. En 'een biljoen in afrika gepompt zonder bijdrage aan BNP'? Een biljoen vind ik niet zo gek veel; 1000 euro per persoon over zestig jaar tijd - dat is 17 euro per Afrikaan per jaar. Daar wil je levens mee veranderen? Laat me niet lachen... Bovendien heeft het volgens mij (en vele onderzoekers met mij) dus wel degelijk effect gehad. Een zeer bescheiden effect weliswaar, maar meer kan je ook niet verwachten voor 17 euro per persoon per jaar.

Suubi Musajja | 04-12-12 | 22:20

Bij de VVD proberen ze allemaal opeens nog minder ruggengraat te tonen dan de grote roerganger. Nog meer gratis geld voor Griekenland, OS, EU..... En de PvdA lacht in het vuistje.

Hanz Ziezo | 04-12-12 | 22:19

Is zo'n IOB onderzoek door een belanghebbend ministerie (geen OWS, geen IOB afdeling bij BZ meer nodig) überhaupt wel serieus te nemen? Enfin lees hier dat de onderzoeker (deed 16jaar over studie politicologie @ Nijmegen) al in 2011 een bias pro ows budget support had. www.thebrokeronline.eu/Authors/de-Kemp... En nu is er dus een rapport van zijn hand die z'n vooroordeel bevestigd. Diederik Stapel anyone?

seven | 04-12-12 | 22:16

@Suubi Musajja 21:15: En er zijn ook studies die uitwijzen dat het een averechts effect heeft. Weinig geld? Meer dan een biljoen dollar is er in Afrika gepompt en het heeft geen fuck bijgedragen aan het BNP, de stabiliteit, of het vermogen van landen om de eigen broek op te houden. Ontwikkelingshulp maakt landen kapot, zegt iemand die het kan weten: www.dambisamoyo.com/

Maar goed, stel dat het wel werkt. Dan nog moet bijdrage aan ontwikkelingshulp EEN INDIVIDUELE KEUZE zijn. Zo, dat wilde ik even kwijt. Voor een hoop belastingen in Nederland is wel wat te zeggen, maar ontwikkelingshulp moet terug naar 0%. Potje voor noodhulp, that's it.

Ps. ik draag ook bij. Flink meer dan de norm van 0.7% trouwens. Maar het gaat naar doelen waarvan ik denk dat ze helpen en dat er weinig aande strijkstok blijft hangen. En zo hoort het te gaan.

Muxje | 04-12-12 | 22:14

@spanarchist | 04-12-12 | 20:16
"Minister Ploumen". Het blijft pijn doen."

Sta mij toe je even wat extra zout in de wonden te strooien:

Minister Vogelaar
Minister Heinsbroek
Minister Van Bijsterveldt
Minister Melkert
Minister Nawijn

Zomaar een vijftal individuen die het in dit land tot minister hebben geschopt.

Prins Fontainebleau | 04-12-12 | 22:06

Beelzebob | 04-12-12 | 21:37 | + 0 -
Dank je, maar ik heb je liefdadigheid - in tegenstelling tot anderen - niet nodig. Ik kan prima m'n eigen tickets betalen, en werk zo'n negen maanden per jaar in opkomende markten. Niet in ontwikkelingssamenwerking, maar ik zie er toch vaak de vruchten van en zet me er in vrije tijd voor in.

Suubi Musajja | 04-12-12 | 21:46

Kunnen we even met zijn allen voor Suubi een enkeltje Gana zandplaat bij elkaar sprokkelen?; ik ben der moe, en dan kan ze daar laten zoen hoe begaan ze is met de mensen daar.

Beelzebob | 04-12-12 | 21:37

stadsknurft | 04-12-12 | 20:53 |

Problemen thuis?

Little Arithmetics | 04-12-12 | 21:28

Er zijn inderdaad meerdere behoorlijk grondige studies die erop wijzen dat ontwikkelingshulp wel degelijk helpt. De reden waarom het niet genoeg helpt is simpelweg dat het zo'n lachwekkend lage bedragen zijn. We verwachten de wereld te veranderen met een bedrag dat minder dan 1% van ons BNP is, minder dan 1/3 van het bedrag dat Afrikanen zelf naar huis terug sturen, en minder dan 1/9 van het totaal aan buitenlandse investeringen naar Afrika. Als we overtuigd zijn van de werking van ontwikkelingshulp, en we willen werkelijk mensen helpen die nu op acht uur vliegen afstand geboren worden zonder kansen, en een levensverwachting van 45 jaar, dan moeten we minstens 10% van BNP voor ontwikkelingshulp gaan inzetten - het verlagen van onze handelsbarrieres, sociale investeringsfondsen, infrastructurele projecten, basisonderwijs, en alle andere elementen die succesvol zijn gebleken in het verleden. Minstens 10% van BNP dus!

Suubi Musajja | 04-12-12 | 21:15

@Jackie Chiles | 04-12-12 | 20:57
Nee inderdaad met dergelijke zaken moet je wat selectiever te werk gaan.

TunaTown | 04-12-12 | 21:13

@stadsknurft | 04-12-12 | 20:53

Wat een laffe looser ben jij. En wie gaat ze ophangen dan, jij? Met je blote handen?

Anonieme grafstumpert.

pius | 04-12-12 | 21:00

Er zijn inderdaad meerdere behoorlijk grondige studies die erop wijzen dat ontwikkelingshulp wel degelijk helpt. De reden waarom het niet genoeg helpt is simpelweg dat het zo'n lachwekkend lage bedragen zijn. We verwachten de wereld te veranderen met <1.0% van ons BNP. En als het dan de wereld niet verandert is iedereen teleurgesteld. Op dit moment is ontwikkelingssamenwerking 1/3 van het geld dat vertrokken Afrikanen naar huis sturen, en 1/9 van directe buitenlandse investeringen naar Afrika. Als we na goed onderzoek overtuigd zijn dat ontwikkelingshulp werkt, dan moeten we naar minstens 10% van BNP. Uiteraard niet (alleen) in begrotingssteun, maar vooral in het wegnemen van onze handelsbarrieres, sociale investeringsfondsen, basisonderwijs, etc etc.

Suubi Musajja | 04-12-12 | 20:58

Niet alles wat zin heeft is ook ethisch. Genocide op Marokkanen heeft ook een positief effect op de criminaliteitcijfers, wil nog niet zeggen dat je het dan dus maar moet doen.

Jackie Chiles | 04-12-12 | 20:57

Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt.

_pacman_ | 04-12-12 | 20:56

Verder blijkt uit het Trouw verhaal dat de begrotingssteun marginaal (3,4% vh NL ows budget )was, hoe kan je daar nog enig meetbaar effect anders dan puur toeval aan ophangen? Correlatie is nog geen causaliteit. Lies, big lies, statistics.

seven | 04-12-12 | 20:53

-weggejorist-

stadsknurft | 04-12-12 | 20:53

Tig boeken (Dead Aid)& studies die OWS als contraproductief bestempelen, maar Ploemen heeft er een die wel de gewenste uitkomst heeft. I smell bs. Ploumen, so you think you can Diederik Stapel?

seven | 04-12-12 | 20:48

Hee Ministerie, laat ons het originele rapport eens lezen, wij hebben er goeddoemme zelf voor betaald ja.
Dan ga ik daarna inhoudelijk wel reaguren.

Wilhelmina Kuttje | 04-12-12 | 20:40

@CoJoNes | 04-12-12 | 20:26

De basis voor elke economie is productie. En die wil jij bij ons de das omdoen ten behoeve van een paar dictators die gratis slaven ter beschikking heeft. Nog erger dan dat geld er gewoon heen sturen dus.

En het wordt met gejuich ontvangen. Onbegrijpelijk.

ZKH EénOog | 04-12-12 | 20:33

En ondertussen lekker bezuinigen op onze zorg, veiligheid en pensioenen. Gelukkig geven de corrupte bureaucraten op de ministeries 't geld weg aan hun even corrupte collega's in derde wereldistan. Bureaucratie schept een band schijnbaar..

Avant | 04-12-12 | 20:32


@La Bailaora | 04-12-12 | 20:05

Er zal veel aan de strijkstok blijven hangen maar bij welke investering niet. Feit is dat er tal van voordelen zijn ( zie tegel Chiant) en dat er heel veel mensenlevens zijn gered.

Het volledig afwijzen van het nut van ontwikkelingshulp is net zo ongeloofwaardig als het verheffen van ontwikkelingshulp tot het ultiem altruïstisch middel voor een betere wereld.

De waarheid ligt, ook hier weer, in het midden.

@La Bailaora | 04-12-12 | 20:05

pius | 04-12-12 | 20:32

@Chiant | 04-12-12 | 20:06

Goeie plemp.

pius | 04-12-12 | 20:27

@ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:43
Ze passen zich aan, ze produceren alleen geodkoper. Protectionisme en subsidie hebben nog nooit iets goeds opgeleverd.

CoJoNes | 04-12-12 | 20:26

Pa Cartwright | 04-12-12 | 19:43
Toch vind ik dat ze allebei een mooie snor hebben.

Strohond | 04-12-12 | 20:17

"Minister Ploumen". Het blijft pijn doen.

spanarchist | 04-12-12 | 20:16

Wat had je anders verwacht van de Partij van de Afpakkers? Een erebaantje vanuit de pvda baantjes carrousel op het ministerie van weggeefgeld. Geitenwollensokkenmetgezichtsbeharing hebben meegerekend en gaan nu wat retourtjes richting die vage landen doen ter controle.

John Doorzon | 04-12-12 | 20:11

Foutje. Solidariteit komt uit vrije wil van ieder mens zelf, of niet.

Wat jij solidariteit noemt, is socialisme. En dat is een dictaat.

ZKH EénOog | 04-12-12 | 20:10

Heerlijk, heel veel MultiCul en veel, heel veel kopjes thee met:

Naeeda Aurangzeb in gesprek met:Job Cohen
www.obalive.nl/
OBA Live • 04 december 2012
.
Hoe kun je een redelijk goed functionerend, homogeen en rustig land, met heel veel hardwerkende burgers in 30 jaar veranderen Multuculturele-Dystopie?
Job Cohen heeft het antwoord.
Gewoon heel veel ongeschoolde arme NietWesterseMigranten toelaten, waaronder vooral veel Moslims.
Je krijgt dan in ieder geval je gevangenissen wel vol.

Ella | 04-12-12 | 20:08

Boekestijn heeft gelijk.
Nog los van het altruïstische argument levert ontwikkelingshulp een hoop internationale invloed voor Nederland op. En per saldo kost het geen drol op de Rijksbegroting.
Het probleem met dit soort donaties is echter tweeledig:
1. Veel geld verdwijnt in de zakken van dictators of blijft aan de strijkstok hangen van 'goededoelenorganisaties'. Dit is bekend en de gemiddelde Nederlander is, overigens terecht, niet bereid om daarvoor taxpoet te schokken.
2. Ontwikkelingshulp kost geld, maar levert een veelvoud op vanwege toenemende invloed en dus handel. Het is dus een verstandige investering. Maar dat causaal verband is nooit aan te tonen en daarom voor spreadsheetmanagers een ongeldig en niet bestaand argument.

Overigens gaat het argument van de verstandige investering pas op als er wat gedaan wordt aan de verspilling. Dat gaat hand in hand. Wat mij betreft staat de hoogte van het budget OS dan ook niet ter discussie, maar wel de wijze van besteden. Zet de goededoelenindustrie buiten spel en besteed het geld door tussenkomst van de krijgsmacht. Die laat zich namelijk niet afpersen/chanteren/omkopen/bedreigen en het is een bestaande organisatie, dus zonder veel extra overhead kosten.

Chiant | 04-12-12 | 20:06

@TunaTown | 04-12-12 | 19:57

Oh, is al veel ouder dan 20e eeuws. Kwam voor die tijd alleen uit de collectepot.

En na die minimaal ruim anderhalve eeuw miljarden in dat continent pompen, staat het nog niet op poten.

Gewoon, omdat de lokale beleidsvoeringen er niet en nooit naar zullen zijn, om voor de hele bevolkingen vooruitgang te bieden van dat geld.

En daar zal zelfs dat met daverend applaus ontvangen voorstel voor economische zelfmoord van @CoJoNeS | 04-12-12 | 19:33 niets aan veranderen.

ZKH EénOog | 04-12-12 | 20:05

@pius | 04-12-12 | 19:46
Ik heb zelf in dat circuitje mogen deelnemen, en geloof mij maar, ik werd er heel blij van, maar de armen zagen er niets van terug. Het is vooral goed voor de banencaroussel en voor gratis tripjes, 1e klas, naar de 3e wereld. Ja, ook de KLM wordt er beter van, dat dan weer wel.

La Bailaora | 04-12-12 | 20:05

De EU geeft 70 Miljard aan 'ontwikkelingshulp' uit, dus Nederland geeft via Brussel meer dan 5 Miljard aan ontwikkelingshulp uit hoor.

Zo wordt de steun aan de moslimbroeders van Morsi verhoogd om het 'democratiseringsproces' te verbeteren (kots):
www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuw...

Weet waar uw belastinggeld aan wordt besteed.

La Bailaora | 04-12-12 | 20:03

@eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:58
Solidariteit komt van links. Het daarbij horende geld komt van de middenklasse.

TunaTown | 04-12-12 | 20:02

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:59
Kom kom, waar kun je niet over uitweiden - vertel het gewoon joh op dit veilige stukje interwebs. Vrienden toch? Ghe. :)

AshleyJ"Ash"Williams | 04-12-12 | 20:02

@ Ashley

F T O! En daar is geen woord Engels bij.

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:59

Iedereen die zo is begaan met die arme zwartjes mag geheel vrijwillig op zijn aangifte daar een extra hokje voor aankruisen. Dan houdt de belastingdienst daar rekening mee en heft wat meer belasting van deze mensen...

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:58

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:49
Flauw hoor. Zeg dan gewoon niets. Tease.

AshleyJ"Ash"Williams | 04-12-12 | 19:58

Ontwikkelingshulp = staatsaltruisme.
20e eeuwse aflaat van de linkse kerk.

TunaTown | 04-12-12 | 19:57

Beelzebob | 04-12-12 | 19:53 | + 0 -
Toch weer wat steriel water voor ze. Dat is toch gul van je!

c.onjo | 04-12-12 | 19:56

@ Pa cartwright 19:51

ROFLOL. En ik haat dat kutvliegen nog erger dan het openbaar vervoer...

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:55

@CoJoNes | 04-12-12 | 19:33

Juist. Dat is het hele punt. Je hebt moreel geen verhaal is je dit niet benoemd binnen die problematiek.

Kudo's.

pius | 04-12-12 | 19:54

@ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:51

*knipoogt*

pius | 04-12-12 | 19:53

Afschaffen die troep, eerste de beste collectebus gelijk volzeiken.
Hou eerst je eigen land, en het naar de kloten geholpen bevolking maar eens fatsoenlijk in leven.

Beelzebob | 04-12-12 | 19:53

@pius | 04-12-12 | 19:46

{aai over keizerlijke trollebol geven doet}

ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:51

Boekestein is een dromer en een verwarde geest. De gedachten van deze man zweven op de thermiek en draaien 360 graden. Hij is als blije eikel regelmatig bij BNR en iedere keer vraag ik me weer af wat hij nou weer bedoelt. Geen aandacht meer aan besteden.

gooi en smijtwerker | 04-12-12 | 19:51

@ eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:49
Weer op Google Earth gezeten jongen? Leuk.

Pa Cartwright | 04-12-12 | 19:51

Boekestijn was altijd al een inhoudsloze lul en hij zal het altijd blijven.

Red mij niet | 04-12-12 | 19:50

@frank87 | 04-12-12 | 19:46

Nee, wat nog veel erger is, is die hongerdoden in leven willen houden, terwijl ze blijkbaar niet zelfvoorzienend kunnen zijn.

Als je die doden dan in leven houdt, en ze de kans geeft zich voort te planten, is de schade nog vele malen groter, als de hulp ineens wordt stopgezet omdat het echt niet meer te betalen is. Dat kost NOG meer levens.

ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:50

En toch kan ik het niet geloven, kom net weer uit Zimbabwe en Zambia. Kan daar niet te veel over uitweiden btw...

eerstneukendanpraten | 04-12-12 | 19:49

De VVD berekende al eerder dat de totale kosten voor het Generaal Pardon zo’n zes miljard zouden belopen.

Inmiddels zijn er bruggen weggeslagen en werkt de VVD samen met de PvdA aan een 'kinderpardon'.
Met de familieleden van deze kinderen meegerekend, zal het huidige pardon het generaal pardon van vijf jaar geleden in aantallen overtreffen. Wat neerkomt op meer dan zeven miljard ontwikkelingshulp in eigen land.

drs.Nee | 04-12-12 | 19:49

En maar afgeven op Geert, zeg mij wat dan? Ik zie geen andere keuze dan Geert.

Frapantetante | 04-12-12 | 19:48

voortschrijdend inzicht heet zoiets. Boekestijn heeft de morele moed om de rechtse hoax door te prikken en wijsheid te kiezen boven geloofwaardigheid.

Dat verdiend enorm veel kudo's.

pius | 04-12-12 | 19:46

Pa Cartwright | 04-12-12 | 19:43

Geen kwaad woord over de poes van Nanninga!!11!!

brutus68 | 04-12-12 | 19:46

Dat geld voor corrupte regimes gaat inderdaad rechtstreeks naar de Mercedesverkoper. Als die hun geld niet krijgen is dat toch veel erger dan dat er een paar hongerdoden vallen?

frank87 | 04-12-12 | 19:46

Zucht. De stukjes van die Nanninga zijn zo stilaan éven boeiend als haar circa 300 foto's op internet met haar kater, of poes – daar wil ik verder vanaf zijn.

Pa Cartwright | 04-12-12 | 19:43

@CoJoNes | 04-12-12 | 19:33

Doe eens normaal. Laat die importheffingen voor wat ze zijn, en laat het exportgeld gewoon hier, dan passen ze zich maar aan aan onze standaarden of gaan ze kapot. Mij een zorg.

Waarom onze markt verstieren om dat van een ander te bevoordelen?

ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:43

Dat iemand voor zichzelf besluit een ander geld te geven, moet ie helemaal zelf weten.

Maar die honden, die het de rest van de burgerij wensen op te leggen dit tegen hun zin in ook te moeten doen, en dat nog voor elkaar krijgen ook omdat ze in de wetgevers- en geldverkwistingspositie zitten, die zouden ze eens een poosje mogen laten bungelen wat mij betreft, corrupte klerelijers...

ZKH EénOog | 04-12-12 | 19:41

Gevalletje omkoping?

Idontgiveafunk | 04-12-12 | 19:41

poppermotje | 04-12-12 | 19:38
Nope inleveren! *Dictator beroep direct in de praktijk brengen doet*

Botte Hork | 04-12-12 | 19:40

Hoe vreselijk dit alles; een heer moet ook alles alleen doen!

Bommel007 | 04-12-12 | 19:39

Boekenstijn was min of meer persona non grata binnen de VVD, maar lijkt zich aardig te herpakken qua draaien, liegen, bedriegen, stelen etc etc. Net zoals dat lachebekje die zich momenteel wijselijk stil aan het houden is, kom op, hoe ie ook al weer, hij heeft een Batavusfiets, een Gaastra-windjack, een bril die hip was in 1975 en woont bij zijn mama...

brutus68 | 04-12-12 | 19:38

Ik houd mijn geld liever zelf. Mag dat?

poppermotje | 04-12-12 | 19:38

En waarom zouden we ook maar iemand in dit kabinet van beloftebreukers en landverkloters geloven? En zeker ook niet deze buiger Boekestijn, zal wel op zwart zaad zitten.

smdyasc | 04-12-12 | 19:38

Ik zou willen dat de staat mij gewoon een zak geld gaf.
Zou ik de hele dag op m'n reet gaan zitten.

RottingChrist | 04-12-12 | 19:38

Jammer dat de overheid bepaalt hoe sociaal ik moet zijn en hoe mn poen wordt uitgegeven. Ik geef het liever op mijn eigen manier weg.

Myron.L.Fox | 04-12-12 | 19:37

Ik word ook dictator! #goudmijn

Botte Hork | 04-12-12 | 19:36

A.J. doet geen Boekesteintje maar een Leodewintertje lijkt het wel. Zit er de laatste tijd iets in het leidingwater ofzo?

Godsammekraken | 04-12-12 | 19:36

Maar het geeft toch een geweldig gevoel als ons belastinggeld met emmers vol wordt besteed in de Zieleige Negerlanden?

Gruppendrieter | 04-12-12 | 19:35

Gewoon rechtstreeks overmaken naar de mensen op de juiste plekken. Kan jij namelijk ook rechtstreeks naar die juiste plekken op bezoek. Lekker comfortabel en hoef je niet tussen al die zwartjes met vliegies te gaan staan waar het uiteindelijk toch niet terecht komt. Kun je beter eerlijk over wezen.

Godsammekraken | 04-12-12 | 19:34

Tja ook een VVd er met een draaitol in zijn reet.

Kaspar Hauser | 04-12-12 | 19:34

Misschien zit AJB weer om werk verlegen. De schoorsteen moet ook roken.

André van Delft | 04-12-12 | 19:33

Tegenwoordig is ons eigen land na wat import zo goed als een ontwikkelingsland geworden, dus ik snap 't wel.

c.onjo | 04-12-12 | 19:33

Beëindig morgen alle importheffingen in de EU en er hoeft geen cent ontwikkelingshulp meer naar de zielige negertjes Ook geen subsidie naar de boeren in Europa, trouwens. Hoeveel win kun je hebben met 1 maatregel?

CoJoNes | 04-12-12 | 19:33

Een VVD'er die draait? Je verwacht het niet.....

Prins Fontainebleau | 04-12-12 | 19:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken