Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wonen wordt steeds goedkoperder!

joyhuisje.jpg Toeters en bellen en slingers en cake! U bent als u een huis koopt per maand nog (bijna) nooit zo weinig kwijt geweest aan uw huis als nu. Het FD schrijft 'Huis was sinds 1989 nooit zo betaalbaar'. En dat ondanks het feit dat de prijs van een gemiddelde woning in dertig jaar is verdrievoudigd naar 232.000 euro, 'bijna drie keer de gewone inflatie'. Prof. Engelen zegt 't al: 'hoezo geen huizenzeepbel in Nederland?' Maar laten we het feestje niet poopen en even bij het goede nieuws blijven: sinds 2008 is het percentage inkomen dat kopers gemiddeld kwijt zijn aan het huis gedaald van 30% naar 21%. Mooi! Dat is dus 9% meer voor andere shit zoals die doltriest-burgerlijke gezinsauto, IKEA-grafmeuk en ragfijne cocaïne. De daling is te danken aan de lage rente en een dalende huizenprijs. Die 21% van het netto-inkomen mag dan laag zijn, het einde is nog niet in zicht. Die huizenprijzen gaan nog wel verder omlaag en daarmee ook de relatieve maandlasten. Nog even wachten dus met de aankoop van uw nieuwe crib. Nog een paar maanden (of iets langer) en u koopt die mansion voor de helft van de prijs én ruïneert als het een beetje mee zit tegelijkertijd het pensioen van die zure babyboomers waar u het huis van koopt. Win win. Hiero. Een compound met loodsen en broeikassen en heel veel land voor doehetzelf opeetgroente, om de crisis uit te zitten, voor maar 160.000. Koopje.

Reaguursels

Inloggen

Holy crap, 160 K voor 165 m2.
Jammer dattie in Oost-Duitsland staat.

hotmint | 12-11-12 | 21:55

@ZSU-23-4 | 12-11-12 | 12:25
Als dat al zo zou zijn heeft u een groot probleem, het graan komt daar vandaan. Nooit de graanrepubliek gelezen?

Implant | 12-11-12 | 14:22

@mezelf
In regio Utrecht ga je pas iets leuks vinden voor 800/900 euro of meer per maand. Het is echt ongelofelijk. Hoe wil je bijv. als jongeren (24 jaar) dan nog gaan sparen?
Grouver | 12-11-12 | 12:12 | + 0

In de vrije sector kun je het vergeten beneden de 800 euro. In de sociale sector mag je niet meer dan 33.000 verdienen. Langzaam is huren voorbehouden aan tokkies.

Uriël Fack | 12-11-12 | 14:20

Ja goed man Geenstijl, maar hoe zit dat met de mensen die voor veel te veel geld een huis hebben gekocht? En nu dus een hypotheek hebben die 1,5 keer zo groot is als de waarde van hun huis?
/
'Nog een paar maanden (of iets langer) en u koopt die mansion voor de helft van de prijs én ruïneert als het een beetje mee zit tegelijkertijd het pensioen van die zure babyboomers waar u het huis van koopt. Win win.'
/
Sowieso heeft niet elke babyboomer geprofiteerd, alleen de groep geboren tussen 1945 en 1950. Bovendien is de generatie daar voor, geboren tussen 1930 en 1945, nog veel beter af geweest dan de babyboomer. Maar die vergeet men voor het gemak. Tevens, vind ik het belachelijk om de vernietiging van iemands oude dag een win win situatie te noemen. Wacht maar, ik verzin wel een naam voor de babyboomhaters, en zodra jullie het pensioen in zicht hebben zal ik me inzetten zodat Den Haag jullie pensioen ook maximaal afroomt. Onder het mom van 'Jullie hebben meer kunnen profiteren van het collectieve stelsel en haar voordeeltjes dan ik, dus jullie moeten nu inleveren'.

Old_Spice | 12-11-12 | 14:15

blijf vooral wachten tot na 1 januari 2013. Dan staat de teller meteen weer op +30% van uw inkomen, ook al zakken de prijzen nog 10%.

7anPau1 | 12-11-12 | 13:48

Ik betaal als hurende zzp'er volgend jaar 35% van mijn inkomen aan huur. Daar lees je dan weer niets over.

Uriël Fack | 12-11-12 | 13:43

Aardige Docu, die fijntjes uitlegt hoe de financiële zeepbellen worden gecreëerd door de banken. youtu.be/XcGh1Dex4Yo

Bertus Brulbroek | 12-11-12 | 13:08

Als het net zo wordt als in Cleveland: u4y.nl/761a Koop je een 2e huis erbij voor in de open haard

eddy l | 12-11-12 | 12:50

Oh oh oh daar zullen een aantal aan de staatstiet hangende ambtenaren en politici zich een kei-harde pispiemel om lachen: "kutburgers en kutondernemers: het was nog nooit zo goedkoop maar u kan lekker niks kopen" (en wij wel). Nivelleren is een feest (der jalouzie).

Rest In Privacy | 12-11-12 | 12:44

Ik wil niet zeiken, maar dat huis voor 160.000 Euro met kassen enzo komt in de toekomst verticaal te staan vanwege verzakking even verderop bij de aardgaswingebieden en de zee zal er een aquarium van maken. Niet dat vis ook niet lekker is bij de groente.

ZSU-23-4 | 12-11-12 | 12:25

Iets leuks = Iets normaals.
Voor iets leuks betaal je minimaal 1000 euro per maand.

Grouver | 12-11-12 | 12:14

@mezelf
In regio Utrecht ga je pas iets leuks vinden voor 800/900 euro of meer per maand. Het is echt ongelofelijk. Hoe wil je bijv. als jongeren (24 jaar) dan nog gaan sparen?

Grouver | 12-11-12 | 12:12

Finsterwolde. Alsjeblieft zeg. Geen werk. Geen leven. Geen toekomst. Iedere euro aan een woning in friesland besteed is er één te veel.

Van Kamsteren | 12-11-12 | 11:51

Ik ga wel naar Detroit, voor $10 al een huis.

scootah rijdert | 12-11-12 | 11:50

Wat een lulkoek.Wonen goedkoper ? maar je krijgt geen geld van de bank.Het is dus gedoe van bestaande huiseigenaren,die liefst blijven zitten.Kortom : De huizenmarkt blijft op slot en je kan beter over de grens gaan wonen.

Dolphi | 12-11-12 | 11:36

Met de inflatie van 5% per jaar, en de toegezegde prijsdaling van 10% per jaar, kost een villa in Naarden over 3 jaar één maandsalaris excl. BTW.

Dat is nog eens goed nieuws.

Anders kunnen we altijd nog in Duitsland gaan wonen en voor 30k eurie per jaar aan benzine vergassen.

guurderdanguur | 12-11-12 | 11:33

frank87 | 12-11-12 | 11:07
Maar mijn vraag blijft staan; waarom is de prijs van je huis relevant? Dat is het enkel op het moment dat je je huis wilt verkopen. Als ik 15 jaar geleden een huis heb gekocht en daar nog steeds met veel plezier woon; wat heb ik dan aan de huidige huizenprijzen?

Absoluut niet waar | 12-11-12 | 11:30

@duitse herder | 12-11-12 | 10:44
Mooi hoor! lijkt me alleen een pokke eind lopen naar de bakker.
deraderendraaien | 12-11-12 | 10:50 | + 0

Daarom zoek ik nog een vriendin ...

duitse herder | 12-11-12 | 11:24

@Bakito | 12-11-12 | 10:04

De grootste mafioso zijn dan de gemeenten.

roze_bril | 12-11-12 | 11:12

du Roi Soleil | 12-11-12 | 11:06
De Pijp. Mooi voorbeeld inderdaad. In de jaren 70 en 80 een aftandse volskbuurt (een achterstandbuurt wil ik het nog net niet noemen) vol verkrotte woningen. Je schaamde je een beetje als je daar woonde. En u is het ineens hipster territorium en betaal je 280.00 voor 35 m2 voormalig krot. Let wel, hetzelfde triest hok dat je vroeger voor 300 gulden p/m huurde. Mooi man, marktwerking en liberalisme.

Bigi Bana Boy | 12-11-12 | 11:11

Proost. Precies, 4 jaar geleden huis gekocht. Ik huurde voor € 1000 per maand. Iedere jaar ging daar max. 4,5% bovenop. Als huurder was je in de ogen van velen toen een loser. Dag na de notaris viel Lehman om ...

Mammeloe | 12-11-12 | 11:10

@Absoluut niet waar | 12-11-12 | 10:10
Dat bedoel ik dus. Als je 5 jaar geleden een huis gekocht hebt, heb je niks aan de huidige huizenprijzen.

frank87 | 12-11-12 | 11:07

Het lijkt nu wat minder extreem duur dan 5 jaar geleden. Maar nog steeds is de verhouding prijs/kwaliteit bedroevend.
Ga maar na, voor een naargeestig rijtjeskot dat al 10 jaar nauwelijks meer onderhouden is, ben je nog steeds het grootste deel van je arbeidzame leven aan het ploeteren. Dat zou toch anders moeten kunnen. 150K voor zoiets is ruim voldoende.
.
Voor de mensen die blij een krotwoning voor 280K in de Pijp hebben afgetikt kan ik alleen maar zeggen: eigen schuld, dikke bult. Je kon toch gewoon weten dat zoiets op geen enkele manier nog in verhouding stond tot hetgeen je ervoor betaalde.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 11:06

@applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:12
Men adverteert nog wel via goedkope kanalen zoals twitter en feestboek.
Wel schandalig dat Weekers moeilijk deed over de suggestie om zorgpremie vooruit te betalen en zo goedkoper uit te zijn maar niets zegt over deze constructie: twitter.com/KRKVastgoed/statuses/2679...

blinde kip | 12-11-12 | 11:05

Het blad The Economist had enkele jaren geleden al een dikke special over de huizenmarkt in Europa en voorspelde toen al dat het onder andere met name in Nederland wel eens mis zou kunnen gaan. Laten we dus niet doen alsof we al die tijd van niks wisten. We wilden met onze liberale kop in het zand eenvoudigweg er niet aan. Dat is iets anders.

Bigi Bana Boy | 12-11-12 | 11:05

Die 160.000 euro voor die woning in Finsterwolde is nog steeds twee keer te hoog. Ik heb familie wonen net aan de andere kant van de grens in Ostfriesland. Vrolijk wordt je er niet van. In tegenstelling tot hier veranderen gemeenten de aan- en afvoer van kanalen zodat van de een op andere moment je woning verandert in een klamme doos die je niet meer droog krijgt. Werk is er ook niet vinden. De prijzen daar liggen dus nog lager. Je betaalt eigenlijk alleen voor de grond. Winst wordt er nooit gemaakt.

blinde kip | 12-11-12 | 11:00

Right. En wie heeft dat in welk sprookjesboek gelezen?

Amstel | 12-11-12 | 10:56

Ha ha, dit zijn vast erfgenamen die dit financiële blok aan hun been van een babyboomer geërfd hebben.

Die zit nu in een hoekje van de hemel (of de hel, daar is het ook gezellig) met zijn vrienden te lachen.

Han | 12-11-12 | 10:55

Het kan ook anders...
www.funda.nl...
Air van Boven Dorens | 12-11-12 | 10:36 | + 0 -

prima optrekje om ondergewaardeerde zigeuners te huisvesten

Dikkie_Dik | 12-11-12 | 10:52

@duitse herder | 12-11-12 | 10:44
Mooi hoor! lijkt me alleen een pokke eind lopen naar de bakker.

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:50

@applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:31
30% schat ik ook. In het geval van een overshoot van daling kan het naar de 40% gaan. Hangt af van de snelheid van de daling (paniek etc.)

blinde kip | 12-11-12 | 10:46

@Air van Boven Dorens | 12-11-12 | 10:36
Dat is wat voor Wimpie en Maxima, als vakantiehuisje, is precies hun prijsklasse.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 12-11-12 | 10:46

@Ing. eslapen | 12-11-12 | 10:37
Sh*t! zit ik er weer naast.

Maar als je nog 'es zoiets tegenkomt in een redelijke prijsklasse houd ik me aanbevolen.

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:46

blinde kip | 12-11-12 | 10:42 Van die gasten die bij aankomst jouw 17de eeuwse hofboerderij maar een oude troep vinden en aan je klassieke elementen gaan rukken om te kijken of het nog wel stevig is.

Kun je repareren als ze weer weg zijn.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:45

Ronald1900 | 12-11-12 | 10:22 |
Vermoed dat er bij een ander kantoortje er een paar op straat zijn getrapt. Zoals je wellicht weet is de enige manier om uit de WW te blijven dan maar voor jezelf te beginnen. Zal wel geen vetpot worden daarzo ben ik bang.

leef!! | 12-11-12 | 10:45

@eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 10:05
Wanneer het bloed door de straten stroomt.

blinde kip | 12-11-12 | 10:44

@tipo | 12-11-12 | 10:35
En aangezien die gemeenten straks nog meer geld nodig hebben omdat de geldkraan vanuit DH dichter gaat, worden die grondprijzen alleen maar hoger.

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:44

@zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:27
En die wc's die ze bevuilen. Varkens zijn schoner.

blinde kip | 12-11-12 | 10:42

@Ronald1900 | 12-11-12 | 10:22
Zijn dat geen verhuur makelaars die onverkoopbare huizen voor bepaalde tijd verhuren?

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:40

@Magnum Force | 12-11-12 | 10:14
Vroeger lag de rente ook hoger en had je meer financiële ruimte om te sparen. Nu is al dat geld wat we weg kunnen zetten hard nodig om een woning te kunnen kopen of huren (de woonquote is alleen maar gestegen). We lijken rijker maar zijn het zeker niet.

blinde kip | 12-11-12 | 10:40

@applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:08
Die restschuld lost de NHG-pot op. Tenzij die al leeg is en de regering weigert bij te storten.

blinde kip | 12-11-12 | 10:37

@Bakito | 12-11-12 | 10:35 | + 0 -
Ik voel me net een kind van gescheiden ouders bij jullie. Nou ja prima, zolang jullie de pilsch betalen.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:37

@Ing. eslapen | 12-11-12 | 10:22
Da's een mooie,... kost ie?

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:35

@frank87 | 12-11-12 | 10:05
Het gaat erom of je lekker in je woning zit en maandelijks genoeg overhoudt (zonder bij te lenen natuurlijk) om zorgeloos te leven. Dan heb je de juiste beslissing genomen. Ik ken er genoeg die na alle vaste lasten nauwelijks wat overhouden en niet de deur uit kunnen of leuke dingen kunnen doen. Alleen omdat de aanschaf van dat appartement 'zo'n goede investering zou zijn' en men daarvoor de financiering tot de max. ging opzoeken.

blinde kip | 12-11-12 | 10:35

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:31 |
Hè jammer, vond het altijd best gezellig.

Maar goed, ik ga voortaan wel met Kaas de Vies op stap...

Bakito | 12-11-12 | 10:35

Dit is het probleem van de nieuwbouwwoningmarkt: woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/w...
De grondprijs daalt niet, omdat er geen marktconforme prijzen zijn, omdat gemeentes monopolie op de prijsbepaling hebben.

tipo | 12-11-12 | 10:35

Ing. eslapen | 12-11-12 | 10:22 | + 0 -

He, dat is het huis van Hans Spekman!

eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 10:32

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:31 Wij wel.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:32

@Bakito 10:16
Ben blij dat je erkent dat zo'n woning al op min 160K uitkomt.

P. Pantoffel | 12-11-12 | 10:32

@Bakito | 12-11-12 | 10:04
In principe heb je een punt natuurlijk, maar waar het om draait is locatie goodwil.
Wil je inschuiven in een woning met tokkieburen of iets hoger van stand dan komt er 2K bovenop.
Heb je liever een pandje in een villawijk of aan de gracht, dan komt er al gauw 8 á 9K bovenop.

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:31

@Bakito | 12-11-12 | 10:04
In principe heb je een punt natuurlijk, maar waar het om draait is locatie goodwil.
Wil je inschuiven in een woning met tokkieburen of iets hoger van stand dan komt er 2K bovenop.
Heb je liever een pandje in een villawijk of aan de gracht, dan komt er al gauw 8 á 9K bovenop.

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:31

@zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:31 | + 0 -
En wij?

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:31

Bakito | 12-11-12 | 10:27 Ik denk niet dat wij ooit samen bier gaan drinken.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:31

@blinde kip | 12-11-12 | 10:24

"De huidige huizenstapel is nog steeds groter dan het aantal huizenzoekers."

Dat klopt alleen bij de huidige vraagprijzen. Als de prijzen dalen naar marktprijzen, is vraag gelijk aan aanbod.

Alleen hebben we dan nog een stukje prijsdaling te gaan! Ik schat zo'n 30%

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:31

@applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:20
Ja, ik verzin het ook niet. Misschien bedoelen ze de prijzen van zaken die we echt nodig hebben zoals brandstof en eten.
Die marktwerking waar ze op hopen zal de prijzen helemaal onderuit schoppen. Het is de overheidsbemoeienis die de te hoge prijzen handhaaft. De schrijvers van het stuk praten dan ook poep.

blinde kip | 12-11-12 | 10:29

.. dat heeft de regering goed geregeld, die daling van prijzen voor koopwoningen. Precies zoals de EU de prijs voor een nieuw 1 Euromuntje deed dalen naar minder dan l gulden.
Dat waardeverschil verdween uit de zak van de houder van genoemde spullen zonder dat er iets voor betaald hoefde te worden.

Jan Passant mk2 | 12-11-12 | 10:28

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:22 | + 0 -
Met je gratis geld... Hahaha!

Maar toegegeven, ik verdien de centen wel gemakkelijk en ben een gezegend mens. Hoera!

Biertje?

Bakito | 12-11-12 | 10:27

Twee Jeetjes | 12-11-12 | 10:22 Om vijf uur opstaan want die vakantiegangers willen een ontbijt. Daarna hun bedden opmaken en de kamers schoonmaken en dan willen ze weer lunchen, de hufters. Des middags zijn ze even wandelen in jouw natuur en dan zijn ze er weer en moet je de bar openen. En dan moet je de maaltijd voor de avond al klaar hebben want die lange tafels vullen zich niet vanzelf. Daarna nog de afwas en bek af je bed in want de volgende dag is net zo.

De enige manier om het Franse leven te genieten zoals jij je voorstelt is er zelf op vakantie te gaan.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:27

@Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:21
Hé lekker Absint kantele samen met kaas. Proost!

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:25

@Twee Jeetjes | 12-11-12 | 10:22 | + 0 -
Beetje lastig aan te rijden als je in de randstad werkt.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:25

@applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:03
Klopt helemaal. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de prijzen gaan stijgen. Schaarste? Geen punt. De huidige huizenstapel is nog steeds groter dan het aantal huizenzoekers. Bij hogere vraagprijzen zijn er toch geen kopers meer te vinden. Inkomens zullen niet stijgen of zelfs dalen de komende jaren. Verdien je wel meer, wordt het afgeroomd door de geldwolven in Den Haag. Wie kan zakken tot de grens wat de bank toelaat, heeft nog kans zijn woning te verkopen. De rest zit gevangen.

blinde kip | 12-11-12 | 10:24

P. Pantoffel | 12-11-12 | 10:16 | + 0 -
"... van het lokale PvdA gemeentebestuur"

Dus volgens jou heeft elke gemeente een 100% gemeentebestuur?

Bakito | 12-11-12 | 10:23

Joh, hoezo Friesand, ga toch lekker naar Frankrijk. Voor 160000 drie keer grotere boerderijen, lekker vrij in het buitengebied. In de zomer lekker dik verdienen aan verhuur aan vakantiegangers, lange tafels onder de boom vol met de heerlijkste gerechten. Zoveel Nederlanders die u voorgingen!

Twee Jeetjes | 12-11-12 | 10:22

Waarom hoor je eigenlijk nooit iets van makelaarskantoren die failliet gaan ?
De woningmarkt is slechter dan ooit, de huizenprijzen kelderen, mensen krijgen zeer moeilijk een hypotheek, maar bij mij in de stad zijn er vorige week twee nieuwe makelaarskantoren geopend ???
Waar verdienen die nu in hemelsnaam hun geld mee ?
Van een paar taxatie-rapportjes kun je volgens mij toch geen kantoor openhouden.

Ronald1900 | 12-11-12 | 10:22

@irma zonderboezem | 12-11-12 | 10:21 | + 0 -
Jij hoeft je zwembroek niet mee te nemen, nergens voor nodig, me dunkt.

Kan niet wachten totdat ik je kudootje kan uitpakken.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:22

Bakito | 12-11-12 | 10:20 In de jouwe ook. Ik heb niets geplempt om 10:13.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:22

Proest! Ook ik ben zo'n sukkel die zich na een noodgedwongen verkoop vanwege ontbinding samenlevings (wurg) contract 7 jaar geleden voor de 2e keer zich liet omlullen om weer in die hypotheek/koophuis bubbel te stappen!
Echt nooooooit meer!
Wat iedereen ook blijft zeggen die voor is, voor mij situatie was huren beter. Voor het zelfde geld of misschien ietsie meer had ik nu groter kunnen wonen dan de 1,5 a 2 kamer hok die ik nu heb.

Om maar te zwijgen over die irritante vve!

Leuk als jullie met je rekenvoorbeelden goedkoper uit zijn met een "koop"huis (je koopt nl geen huis maar een hypotheek) maar jullie situatie is niet vergelijkbaar met de mijne en andersom!

Daarbij, ik hou het meestal toch niet langer dan 5 jaar ergens uit en daarna wil ik er weer weg wat makkelijker gaat met een huurhuis

dani7902 | 12-11-12 | 10:22

@Magnum Force | 12-11-12 | 10:14
Idd en gekoppeld aan een Annuïteitenhypotheek volgens mij de beste optie... Maar ja, die banken he, die willen verdienen aan valse producten en hoge rentes!

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:21

@deraderendraaien | 12-11-12 | 10:17 | + 0 -
Ben 5 jaar geworden. Absint voor iedereen!

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:21


Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:13 |
Gefeliciteerd, cadeautje kom ik gaarne persoonlijk brengen..:-)

irma zonderboezem | 12-11-12 | 10:21

@blinde kip | 12-11-12 | 10:19 |

Inflatie? De huizenprijzen dalen. De prijzen van computers dalen. Alleen benzine wordt steeds duurder.

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:20

@zeg maar jansen 10:13
In jouw fanta-wereld! Hahaha. ;)

Bakito | 12-11-12 | 10:20

@Kromst | 12-11-12 | 10:03
Genoeg mensen die echt denken dat de huizenprijzen de komende jaren harder stijgen dan de inflatie en er blij van worden. Worden we ook blij van hogere brandstofprijzen?
( reyersen.nl/nieuws/Woningprijzen-gaan-... )
Waar het geld dan vandaan moet komen, hoor je weer niet.

blinde kip | 12-11-12 | 10:19

@Magnum Force | 12-11-12 | 10:14 |

Financiering hoeft probleem te zijn, mits de huizenprijzen redelijk zijn en dat zijn ze nu niet.

Het probleem van sparen is dat je wel woonlasten hebt in de tijd dat je spaart... In die tijd kun je bovendien andere kostenposten hebben zoals studeren.

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:18

@Magnum Force | 12-11-12 | 10:14
Ja, vroeger toen ik nog ruim 7% rente kreeg op mijn Roparco-rekeningetje. Toen had sparen nog zin en kwam dat huis snel dichterbij.
Weet je hoe je nu snel een ton euro kan sparen? Anderhalve ton op de bank zetten en 3 jaar wachten.

witwas | 12-11-12 | 10:18

Magnum Force | 12-11-12 | 10:14
Helemaal eens. Alles gaat hier tegenwoordig met de waan van de dag. Ik wil een huis; NU! En dat is ook de reden waarom er zoveel mensen in de problemen zitten; veel mensen die één of meerdere jaren een prima salaris hebben ontvangen gingen er vanuit dat dit wel structureel zou zijn. De bank rook winst en hapte gretig toe.

Een hoop mensen kunnen maar moeilijk accepteren dat sommige zaken, zoals een duur huis, nu eenmaal niet voor je is weggelegd. Realisme, zuinigheid en sparen gaat nog eens hip worden.

Absoluut niet waar | 12-11-12 | 10:17

Das mooi, maar eerst nog ff mn in 2008 voor 3x de woordwaarde aangeschafte huis afbetalen.

Badderbeest! | 12-11-12 | 10:17

@Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:13
Ben je jarig kaas?.. Nou van harte gefeliciteerd dan!

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:17

Bakito | 12-11-12 | 10:13 Jij hebt daar de tijd voor met je gratis geld. Ieder ander moet werken om een huis te kunnen laten bouwen.

Cirkeltje wordt gesloten als blijkt dat je met gratis geld geen huis mag bezitten. Dus ook niet zelf bouwen.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:17

Vroegah had je nog de premie-A (b) regeling!

ookeenreactie | 12-11-12 | 10:16

@Bakito 10:04
Maar omdat de gemeente zonodig de bouwgrond duur wil verkopen aan de projectontwikkelaar is de grondprijs voor jouw schamele genivelleerde eengezinswoning min. €100K. Dit alles onder aanvoering van het lokale PVDA gemeentebestuur.

P. Pantoffel | 12-11-12 | 10:16


Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:08 |
Whahahaha. Scherp! +1

Bakito | 12-11-12 | 10:15

Maar als het aan de regering ligt, moeten huren verder omhoog terwijl die al ongeveer 25% van het inkomen uitmaken. Voor velen wordt dat dan 40% en dat durft men in Den Haag marktconform te noemen.

blinde kip | 12-11-12 | 10:15

Mijn woning gaat deze week in de uitverkoop wegens emigratie korting!
Wees er snel bij!

Botte Hork | 12-11-12 | 10:14

Wat mij opvalt in bijna alle bijdragen over dit onderwerp is, dat niemand het heeft over sparen. U weet wel, enige jaren geduld oefenen en wat geld opzij zetten, zodat u het te kopen huis voor een deel met eigen geld kunt financieren. Vroegah was dat de énige manier voor de gewone starter om een huis te kopen.

Magnum Force | 12-11-12 | 10:14

Ik voel steeds meer voor wonen over de grens. Als je kijkt naar de mogelijkheden op sites als www.woneninduitsland.de , dan doe je toch echts iets verkeerds als je in NL een woning koopt.

Bovendien rij je daar ook een grotere auto...

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:14

@zeg maar jansen 10:08
Die arbeidskosten zijn niet relevant. Een beetje inwoner bouwt zijn eigen huis ipv daar andermans bouwvakkers mee op te zadelen. Stelletje profiteurs.

Bakito | 12-11-12 | 10:13

"Toeters en bellen en slingers en cake!"

Lief dat jullie aan mij denken redactie, maar op mijn feest zijn alleen de reaguurders uitgenodigd.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:13

@blinde kip | 12-11-12 | 10:02 |

Dank! Gelukkig worden dergelijke feiten steeds minder schaars nu de makel-leugenaartjes geen geld meer hebben om de media via advertorials te vervuilen.

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:12

 
Nu nog die belachelijke belastingdruk gerelateerd aan de woning en dan wordt het weer fijn leven in Nederland.
 
B.v
 
* Energiebelasting 
* Waterschapsheffingen 
* OZB 
* Afvalstoffenheffing  

Rebellis | 12-11-12 | 10:11

frank87 | 12-11-12 | 10:05
Dan hoeft er toch nog helemaal niets aan de hand te zijn?
De waarde van je huis is niets meer dan cijfers en is pas relevant op het moment dat je je huis wilt gaan verkopen.

Je kon 10 jaar geleden al vaststellen dat de zeepbel een keer ging knappen. Een huis kopen als `investering` door mensen die er geen kaas van hebben gegeten, is dan ook pure dommigheid en een misplaatst gevoel van controle over de situatie. Er is een standaard gecreëerd waarin je elke 5 tot 8 jaar een nieuw huis leek te moeten kopen. Die cyclus gaat nu terecht stoppen en een huis wordt weer een investering voor langere termijn, zoals het hoort te zijn.

Absoluut niet waar | 12-11-12 | 10:10

Daar sta je dan met je jaarcontract waar geen bank genoegen mee neemt. Zelf een intentieverklaring van de baas(mocht hij daartoe al bereid zijn te geven) ten spijt, verdien je zelfs samen als starter te weinig omdat de banken rekening houden met terugval aan inkomsten door bezuinigingsmaatregelen aangekondigd door een kabinet in opdracht van de EU, waar diezelfde banken steun van krijgen als ze je geen hypotheek met kwalijke addertjes mogen verkopen.

Wat nou goedkoop huizen kopen!

deraderendraaien | 12-11-12 | 10:10

Bakito | 12-11-12 | 10:04 Een doodordinaire rijtjeswoning kost dat ook. Aan materiaal. Verder komt er nog wat loon voor de bouwers bij, de grondaankoop, de ontsluiting en nog wat futiliteiten als leges en belastingen.

Hopla, het dubbele.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 10:08

@Ronman2k | 12-11-12 | 10:07 |

Op basis van één salaris. Want bij een echtscheiding is er anders restschuld.

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:08

@Bakito | 12-11-12 | 10:04 | + -1 -
Dat koperdraad trek jij toch uit panden?

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:08

Binnenkort kun je alleen als twee-verdiener nog een hypotheek krijgen.

Ronman2k | 12-11-12 | 10:07

Bakito | 12-11-12 | 10:04 |
Ik begrijp dat jij nog bij je moeder woont?

irma zonderboezem | 12-11-12 | 10:07

In 1986 was gemiddeld maar 14 procent van het inkomen nodig om de woonlasten te financieren.

Anders dan in 1986 heeft de huidige generatie geen vaste arbeidscontracten. Bovendien gaat de WW eraan. Dat betekent dat starters van nu minder dan 14% aan hun inkomen aan wonen kwijt kunnen zijn, want ze moeten geld opzij leggen voor tegenspoed.

De prijzen gaan nog veel verder zakken!

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:07

Tijd voor het kabinet om even aan de knoppen te draaien en de ruimte die vrij komt in het inkomen snel af te romen en naar de staatskas te laten vloeien.....

Fatwabuster | 12-11-12 | 10:06

Ik ben heel erg benieuwd hoeveel procent van dit inkomen aan wonen wordt uitgegeven en hoeveel procent aan gemeentelijke belastingen, Afvalstoffen, Rioolbuizen-tax, transport-tax, OZB-meuk etc etc.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:05

Ja ja, van Leeuwen, wrijf het er nog maar even in. Koop nog GEEN huis nu want ze worden alleen nog maar goedkoper. Geef dan eens advies wanneer je WEL een huis moet kopen!

eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 10:05

Heb je wat aan als je 5 jaar geleden een huis gekocht hebt.

frank87 | 12-11-12 | 10:05

".. ruïneert.. pensioen.. zure babyboomers.." Keep dreaming. Die hebben gekocht toen aflossen binnen 30 jaar nog een makkie was.

Godsammekraken | 12-11-12 | 10:04

Gezien de kosten, wat bakstenen, hout en koperdraad, hoeft een huis niet meer dan 60k te kosten.

De onroerend goedmaffia valt tijdens deze crisis flink door de mand. Goede zaak dat dit eens breed erkend wordt #feit

Bakito | 12-11-12 | 10:04

Bij het serverbeheer van Funda is het ook maandagmorgen.

Knuffelallochtoon | 12-11-12 | 10:03

Al maken ze woningen 1 euro als jij met een restschuld blijft zitten heb je er niets aan.

Het gaat hier om de liquiditeit van de actoren in de markt en die wordt aan alle kanten ingedampt door negatieve plannen vanuit Den Haag. Niemand, maar dan ook niemand kan of wil nu een huis kopen, alleen de mensen die echt moeten.

Het waarderen van huizen die niet verkoopbaar zijn is eigenlijk koffiedik kijken.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 10:03

In 1986 gaven mensen maar 14% van hun inkomen uit aan wonen. Nu één derde.

De prijzen gaan nog veel harder kelderen.

applaus voor de paus | 12-11-12 | 10:03

Wat ze er niet bij vertellen is dat de huizenprijzen dalen, omdat geen hond nog een hypotheek krijgt en niemand nog zeker genoeg is van een baan om zo'n grote langdurige lening aan te gaan.

Kromst | 12-11-12 | 10:03

Van 30% naar 21%? Mooi, dan kan de belasting dienovereenkomstig omhoog. Nivelleren is een feest tenslotte! *plop*

.... oh nee. Niks *plop*. Glaasje water.

Regenwater.

vraagstaart | 12-11-12 | 10:02

Markt trekt na verloop van tijd vanzelf weer aan.
Zie de UK.

Spokoynoy Nochi | 12-11-12 | 10:02

Rookt er ergens een servertje??

leef!! | 12-11-12 | 10:02

Het supertrio "doltriestburgerlijke gezinsauto, IKEA-grafmeuk en ragfijne cocaïne"?

Godsammekraken | 12-11-12 | 10:02

Van welk geld?

Ferdi Rivas | 12-11-12 | 10:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl