
'Plug-in auto's'. Van die balverzakkend trieste auto's met een stekker. Daarmee win je a priori al de grote kansloosheidsprijs. Beetje blits op het gaspedaal trappen als die hitsige MILF naast je staat bij het stoplicht? Triester dan in een 'plug-in Prius' wordt het niet. Ongeveer net zo stoer als het vlasbaardje van Daley Blind en net zo ruig als Leon de Winter op een vouwfiets. Maar goed, die auto's dienen een goed doel: de eigen portemonnee. Een ZZP'er kan volgens tijdschrift Autoweek voor minder dan 8.000 euro een Prius op de kop tikken, want geen BPM, duizenden euro's aanschafsubsidie en op te schrijven als investeringsaftrekpost, al met al nog geen kwart van de cataloguswaarde. Daarbovenop komt nul (0) procent bijtelling en geen wegenbelasting. Hop hop, dat is lekker scoren en geen overbodige luxe nu Rutte-II op het punt staat u volledig uit te kleden. Naast de eigen portemonnee wordt ook nog eens het milieu gespaard: de Prius gebruikt maar 2,2 liter brandsof per 100 kilometer. Concurrenten Opel Ampera en Chevrolet Volt slechts 1,6! OF WACHT,
TOCH NIET. NOS: '
Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft.' Trololol. De gemiddelde actieradius van een plug-in Prius is, *trommelgeroffel*: twintig kilometer. 20! Ba-dummmtsssjj. Conclusie: het groene alternatief van autorijden wordt kapot gesubsidieerd en blijkt een volstrekte mislukking, want Prius-rijders hebben dikke schijt! Dat verwacht je toch niet?
Klokje rond: Tests bewijzen het: elektrische voertuigen
NET ZO SCHADELIJK als auto's met verbrandingsmotor.
Reaguursels
Inloggen120 reacties en dan nog steeds niet...... tssssss..... Dat krijg je als ons hele land alleen maar gevuld is met advocaten, accountants en managers ;-)
*Technical mode aan*
Voor een elektrische auto (of hybride) heb je batterijen nodig. Hele grote batterijen. Om voldoende energie-dichtheid te halen moet je naar redelijk moderne batterij-technologie, immers, je wilt niet met een 'tender' rondrijden zoals vroeger bij een grote stoomlocomotief. Moderne batterijen zijn bijvoorbeeld Li-Po of Li-Ion batterijen. Deze gaan redelijk lang mee en hebben een forse capaciteit. Het vervelende is dat je een ENORME BAK met lithium nodig hebt om die krengen te maken. Tel uit je winst, milieu-gekkies: Tellen hebben jullie nooit geleerd, dat blijkt. Het bouwen van deze batterijen is een ENORME milieu-belasting die zijn weerga niet kent. Ik zeg: Rij een Hummer. Ze gaan 25 jaar mee, zijn hierom dus zeer duurzaam. Verder rijden ze op diesel. Een volvo V70 haalt 1:18 makkelijk, met vlotte rijstijl, geen gelul. Laten we lithium maar gebruiken voor mobieltjes en onze iPads, dat lijkt me zinvoller. Het is wachten op fatsoenlijke batterijtechniek voordat we echt elektrisch kunnen gaan rijden. Alternatief is waterstof. De TU Delft knutselt er al jaren mee. Leuk spul, veilig en goed te produceren in de 'dode' tijd van onze energie-centrales. Distributie is geen probleem en kan in het framework van onze Shell's Essoos en Texacoos.
*Technical mode uit*
'Politieke luchtfietserij'.
Dat is het.
Roy Kleijwegt legt even uit hoe het echt zit:
www.autoweek.nl/weblog/2773/stekkeraut...
-weggejorist-
Willen jullie hier niet zulke negatieve aandacht aan geven? Ik krijg nl morgen mijn electrische auto en die kost me geen drol met die subsidies. Pak ik die leugenaar van een Rutte tenminste terug! ( dit is geen grap). Dat de overheid een "markt"creeert en die later weer opheft vanwege teveel succes is al eerder vertoond overigens. Helemaal niets nieuws onder de zon.
Flut onderzoek. Tuurlijk maakt dat niet zoveel uit als je elektriciteit even goed wordt opgewekt door fossiele brandstoffen. Stelletje lutsters.
zeg maar jansen | 05-11-12 | 09:16
U=Boss!
Kunnen we straks trouwens die afgedankte accu-packs van de Prii kwijt in de zoutlagen en het Noorden?
Want ik neem aan dat die niet vanzelf weggaan, omdat ze niet gemaakt zijn van mais of soja plastic...
Ik rij geen Prius want: klein.... heel lelijk.... geen trekhaak... etc.
Maar voor 8k begrijp ik de keuze wel. De subsidie slaat natuurlijk nergens op, maar dat geldt ook voor de nivellering van de zorgpremie. Dus als er ergens een voordeeltje te behalen valt, waarom niet?
Kortom sinds de zuinige 2CV eigenlijk niks nieuws onder de zon. En als iemand eens een leuke zeepkist bouwt dan wordt hij gelijk van de weg gehaald.
Zo'n ding moet je niet hebben, je moet er een hebben die het doet.
zeg maar jansen | 05-11-12
O.a in Duitsland hebben veel mensen een garage. Die auto's worden best wel veel gebruikt en daarna in de garage gestald. Die wil ik best wel graag hebben.
Het elektrisch verhaal heeft alles met efficiëntie te maken. Zo min mogelijk weerstand. Wat ze nu doen is een auto pakken en er een elektro motor in zetten. Dat schiet niet op. (nog niet) Zodra auto's efficiënter zijn, lichter, aerodynamischer, enz. Wordt het een stuk beter. Je kan echter die techniek ook op een brandstof auto los laten dan en lekker 1 op 40 gaan rijden uiteindelijk maar stroom kun je heel creatief opwekken en olie niet (tenzij heel chemisch zoals de Nazi's aan het eind van de oorlog deden maar dat zal wel niet bijster schoon zijn geweest). Dus vroeg of laat rijden we allemaal elektrisch dus wen er maar aan als je bij het stoplicht met je apenbek in je kutgolf herrie moet maken om omstanders (inclusief de MILF) te attenderen op het feit dat je een misselijke neanderthaler bent. Lang leve elektrisch, de claxon er nog even uit een een probleem is opgelost.
Ik rijd een auris hybrid en gemiddeld rij ik 4,8 liter/100km (vnl stad). Zou nog zuiniger kunnen maar dan rijd je als een ouwe lul. Is lang niet zo zuing als de fabrikant beweerd maar zeker zuiniger dan een vergelijkbare non-hybrid.
Men vermindert niet, maar verplaatst de uitstoot naar productie en centrales.
Deze auto's zijn niet beter voor het milieu, maar slechter.
Tegenover wat minder CO2 (wat niet giftig is) staat de vergiftiging van het milieu in verband met de zware chemicaliën in de accu's.
Deze auto's zijn ronduit lelijk, en ook dat is milieuvervuiling. Fisker Karma uitgezonderd. Maar die vliegen spontaan in de fik bij een beetje water.
Alleen voor in een krappe binnenstad maakt elektriek vervoer een kans. Maar daar is een auto ook niet echt voor: daar heb je fietsen en (walmende) bussen en trams.
LOUD PIPES SAVE LIFES
Een enkele gheytenwollensocq daargelaten, worden die lage-uitstoot-voertuigen eerst en vooral vanwege fiscaal voordeel bereden. Het overgrote deel van de berijders is leaser, die het hoegenaamd geen reedtdt uitmaakt wat het praktijkverbruik van hun leasehok is, die genieten van de lagere belasting. Kan je ze niet kwalijk nemen. Maar wel iets voor de zich boven ons gesteld vindenden bij de bepaling van 'hoe verder'.
@ Dmitri Dmitrievitsj | 05-11-12 | 09:07
Met het verschil, dat je in M3 nooit zo zal rijden als in een Prius. Precies wat ze bij TopGear zeggen: het maakt niet uit wat(naja), maar hoe je rijdt.
Dankzij de investering van fabrikanten in grote lompe mobiele telefoons waarmee iedereen je uitlachte hebben we nu gsm's met de rekenkracht van een laptop, ter grootte van een notitieboekje en de accuduur van 24 uur.
Oké, maar nu we dit geconstateerd hebben. Wat gaan we er mee doen. Gaan we nu deze SP piloten wegenbelasting laten betalen? Opdat we onze hobby coureurs met hun oldtimers kunnen ontzien in de nationale nivelleringsslag van MarxII? Of gaan we, zoals te doen gebruikelijk wanneer de uitkomsten van onderzoeken de milieu terroristen niet bevalt, net doen of onze neus bloed. En het afdoen als onzin, om er vervolgens (gemanipuleerde) testonderzoeken tegenover te plaatsen......
Olie is te kostbaar om op te stoken. Daar kun je zoveel meer mee. Dat blijft allemaal over als we hybride/elektrisch rijden. Komt allemaal goed. De eerste benzinemotoren moesten elke 5.000 kilometer helemaal uit elkaar.
En als je een milf/breezerslet moet scoren met een auto heb je wel een heel klein piemeltje. Een vrouw die niet op je gespreksstof of humor valt is sowieso een bak bagger.
Een beulsknecht begeleidde eens een veroordeeld blootsvoets boertje naar de galg. Op het pad naar het valluik lag een plas. De knecht zag hem met een paar stappen om de regenplas lopen. Tja, droge voeten, maar hangen zul je.
Milieu-gekkies zijn als het boertje.
frank87 | 05-11-12 | 09:44 | Klopt 100%, heb je een plusje gegeven.
In alles verslaat een elektromotor een benzinemotor. Het probleem is echter dat de benodigde accu het qua capaciteit gruwelijk verliest van brandstoffen.
Ik zit al een hele poos in de elektronica: ik geloof niet dat er binnen afzienbare tijd een net zo goed werkend alternatief komt voor brandstof. Accu's gaan het nevernooitniet worden in elk geval.
Die hele CO2 hoax is een blok aan het been van de hedendaagse wereldburger. Uit onderzoek blijkt dat de aarde al 16 jaar niet meer opwarmt. Hetgeen gewoon bewijst dat er helemaal geen global warming is. Dat we teveel consumeren staat buiten kijf, dat kan best wat minder. Maar om nu allerlei heffingen en btw's te verzinnen omdat we zogenaamd teveel benzine verstoken is pure diefstal!
nav comment 10:37
even snel gerekend.. is dus toch 6190 liter brandstof in de lease periode verschil tussen de oude zafira en de toyota plugin.. dat hoeft dus niet naar de arabieren...
@soledad
Als je de milieuterroristen mag geloven dan hebben hier straks water genoeg en kunnen we toch niet meer rijden.
En aangezien de wereld over paar week vergaat maakt het allemaal toch niet meer uit. :P
pete68 | 05-11-12 | 09:28. Zo is het maar net!
Verder. Wat een verschrikkelijk jankbericht. Nee. Een Prius rijdt inderdaad niet 1 op 50. Dat weet iedere Prius-rijder en iedereen die een beetje nadenkt. Maar als je een beetje rustig rijdt is 1 op 25 makkelijk haalbaar. Dat is nog altijd een stuk zuiniger dan een 1600cc. Ik noem bewust de goedkope koekblikken even niet want die hebben niet het rijcomfort van de Prius. Juist vanwege het suffe imago is juist stoer om lak te hebben aan wat anderen denken over je Prius. Jank maar verder over niet ingeloste km-beloften. Milieuvervuilende batterijen. Discutabel design. Ik betaal geen wegenbelasting. Rij 1 op 25. Lekker stil en comfortabel.
Klopt dat de autoleveranciers afwijkende cijfers geven. Ik als leasrijder heb echter de volgende ervaringen van mijn laatste 3 auto's:
mijn verbruik/rijstijl:
Opel Zafira - 1 liter op 12km
Prius type - 1 liter op 16km
Prius plugin - 1 liter op 28km
ik rij grofweg 130000km per 4 jaar. Met de bijladen realiseer ik 30% van de kilometers elektrisch.
Overigens voor het milieu doe ik het niet.. gewoon voor de centen..
Ik zou wel eens een tabel willen zien wat het gebruik van stroom in verhouding tot benzine kost bij stad-gebruik en snelweg.De meeste energie en dus geld gaat immers verloren aan uit stilstand optrekken.Ik vermoed dat een Ford met eco-boost-motor in de stad veel goedkoper zal zijn.En... die subsidie's houden op als de nieuwigheid eraf is (2016?). Ook de stroomkosten zullen stijgen,nu reeds door extra belasting (regeer-akkoord). Verder is elektriciteit het gevolg van een proces met maar (max.) 40 % rendement.De overige 60 % is hoofdzakelijk warmte,die met veel verlies vaak dient voor stadsverwarming(grote investeringen).Kortom energie besparen is een dure bezigheid,maar goed "de kost gaat voor de baat uit".Hopelijk is die kost al niet te duur. Wel is nog een lichtpuntje: Je kan de auto gebruiken als accu voor zonnepanelen op het dak van je huis ,zodat je zelfs onafhankelijk kan worden van de energie-producent (tenminste als je niet rijdt als het donker is,want dan moet je nog een extra auto hebben).
@soledad: En de energie in waterstof ontstaat bij jou zomaar uit het niets?
waterstof is de toekomst een onuitputtelijke bron
van schone brandstof.
de ontwikkeling kan niet snel genoeg gaan.
de met olie dollars betaalde moslim haat en oorlog voering,komt dan ook op een keerpunt.
zeg maar jansen | 05-11-12 | 09:26
sevennotes.com
Die dingen worden dan ook vrijwel uitsluitend 'zakelijk' gereden, want geen bijtelling en het trekt zo lekker snel op. Je kan makkelijk in de buurt van de genoemde verbruikscijfers komen, maar als je als een mongool gaat rijden is iedere auto minstens 50% minder zuinig dan de fabrieksopgave. Ook deze.
En als het (echt) koud is:
Een ander probleem is de verwarming van de passagiersruimte. Een auto met een verbrandingsmotor wordt verwarmd met warmte van de motor en hoeft hiervoor dus geen extra energie te gebruiken. Elektromotoren echter produceren nauwelijks warmte. Elektrische voertuigen moeten dus met stroom uit de batterij verwarmd worden, maar elektrische verwarming kost zeer veel stroom, terwijl net bij lage temperaturen batterijen zwakker zijn. Bij koud weer zal de al beperkte actieradius dus nog kleiner worden.
(bron: nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto...)
Op de site van Toyota staat ook heel duidelijk dat een plug-in Prius tot 25 km volledig elektrisch kan rijden. Beetje onnozel van GS om dan tromroffelend te kwetteren dat ze gemiddeld 20 km ver elektrisch rijden: dat is gewoon een realistische praktijk reikwijdte, waar de bestuurder uiteraard zelf invloed op heeft:
www.toyota.nl/cars/new_cars/prius-plug...
@Winkelman: met Franse kernstroom is elektrisch rijden ook efficient.
IJsland is het enige land waar elektrisch rijden wel efficient is, de energiecentrales daar wekken stroom op met behulp van stoomturbines die werken op ontsnappende stoom uit onderaardse geisers. Met de reststoom verwarmen ze steden en voorzien ze in de warm water behoefte.
Dmitri Dmitrievitsj | 05-11-12 | 09:07
er is ook niemand die beweert dat ze zuinig zijn als je 160km/u rijd. doe dezelfde test nog eens met 90mk/u
O, ja
Wat is nou het stroomverbruik boven op die paar liter benzine? hoeveel kw / 100km bovenop de benzine?
Hoeveel kilo kolen en dode chinezen in een mijn. weet wel dat er genoeg chinezen zijn voor duizenden jaren, maar die zijn ook wel zielig in zo'n mijn. toch?
Boeit dat?
Ik rijd relatief goedkoop, (nee geen prius maar een lexus met 14% bijtelling) Verbruik is acceptabel, in vergelijk met mijn vorige sta ik 3 keer minder aan de pomp bij hetzelfde kilometrage.
Maar de belangrijkste reden om vol in te zetten op electrisch is m.i. onafhankelijkheid van die zandbaarden en hun olie. Pleur er maar een paar kerncentrales tegenaan.
@Kas | 05-11-12 | 09:13
nee hoor common sense zegt niets over taalvaardigheid.
Elektrisch rijden met accu's is ineffcient.
Waarom niet een kleine thorium reactor achterin.
@FrankVeer | 05-11-12 | 09:51
ja dat zijn ze. met de energie opwekking vanuit de fossiele brandstof ( de meeste andere vormen zijn niet betrouwbaar genoeg om als hooft bron te dienen ) verbruiken ze ongeveer evenveel energie als een benzine auto. en dan hebben ze nog grote vervuilende accu's.
De fiat 500 uit 1972 reed 1 op 30.....
En mijn scooter ook, 20 jaar terug.
Heerlijk kankeren op elektrisch. Liever heel veel Nederlandse subsidie en niet 1 Euro meer naar die Olie-Arabieren. Even flauw: Weg met Benzien is wel zo Kien!
En dat niet alleen.
De elektrciteit waar je de accu mee oplaadt, is ook nog eens 80 % grijs..
@Bakito | 05-11-12 | 09:29
het probleem met elektrische auto's is niet de motor, die is afhankelijk van het type tussen de 90 en 99% efficiënt. het probleem is de opslag van de energie. dit moet nu nog in grote zware en vervuilende accu's welk ook nog een laag rendement hebben.
daarnaast is er nog een probleem met de opwekking en het transport van de energie.
nee de enigste reden om dit te doen is de brandstofprijs.
Zolang het vrachtverkeer en vooral de scheepvaart niet op batterijen gaan, is het sowieso een druppel olie op een gloeiende uitlaat. Hebben we het nog niet eens over scooters met opwindmotor.
* de Deutz liefdevol over de olieleiding strijkt *
@damnschreeuwer | 05-11-12 | 09:07 en @ goedverstaander | 05-11-12 | 09:24
Want het ligt aan de bestuurder dat hij ver moet of niet overal kan opladen? Als je goed leest zijn er maar een paar bestuurders die de norm kunnen halen of eronder kunnen zitten. De meeste niet.
Dat betekend dus dat de auto niet kan voldoen voor de gemiddelde bestuurder. Met andere woorden, hij voldoet niet aan de vraag. Dat probleem ligt dus wel degelijk aan de auto en niet aan de bestuurder. Ik kan ook stellen dat (gemiddeld) een Ferrari geen druppel brandstof verbruikt en dat klopt helemaal, als ik van het onrealistische idee uit ga dat de gemiddelde 'gebruiker' alles met de fiets doet.
FrankVeer | 05-11-12 | 09:53 Hét verkoopargument:
"Altijd binnen gestaan".
Zo'n ding moet je niet hebben, je moet er een hebben die het doet.
Verbrandingsmotor = achterhoedegevecht
Hieronder een link naar een test van Autoweek:
www.autoweek.nl/video/3088/dubbeltest-...
Een Prius plugin haalt met gemak 1 op 21. Als je je best doet, is 1 op 27 ook best haalbaar.
www.autoweek.nl/weblog/2767/prius-twee...
Minder dan 8000? Dan ga ik er ook 1 halen. Wtf boeit mij die actieradius en die MILF nou?
John McClane
Koop 'm dan in Duitsland. Vaker mooier, minder km's en met een beetje geluk Garagenfahrzeug. Zag er begin dit jaar nog een staan voor 5400 euro. Geen bpm bij import.
Wat een mislukt stukje dit.
Elektrisch rijden is namenlijk de toekomst.
Schrijf liever een stukje over de brandstof prijzen.
De eerste benzinemotors ontploften namelijk ook.
Bakito | 05-11-12 | 08:58
Maar de eerste benzinemotoren werden gemaakt door 'uitvinders', mannen in schuurtjes en loodsen die op eigen kosten de brandstofmotor ontwikkelden. Vervolgens waren het rijke mensen die deze voertuigen voor zeer veel geld aanschaften. Allemaal zonder subsidie. Geen multimegabedrijven zoals nu die op de golven van de groene emotieoceaan elektrisch aangedreven auto's ontwikkelen die vervolgens op kosten van de belastingbetaler aan de man worden gebracht en waarvan de milieu-impact willens en wetens niet verder wordt uitgelegd. Zou me niet verbazen als over enkele jaren blijkt dat die vieze, stinkende oude MB-diesels per saldo milieuvriendelijk zijn als van 'cradle to grave' wordt gerekend.
Hoeveel zou je besparen op het benzineverbruik als je al die accu's gewoon thuis laat en niet met 400 kilo dood gewicht rond rijdt?
@zeg maar jansen:
Maar als ie weer automatisch aanspringt dan zie ik je wel in mijn achteruitspiegel verdwijnen
Elektrische auto's zijn te duur. Er wordt subsidie op gegeven om het aantrekkelijk te maken.
En wat weten we van subsidie? Op het moment dat we er met z'n allen afhankelijk van zijn heft de regering de subsidie op.
Ik heb gehoord dat Prius rijders ook minder zorgpremie mogen betalen.
Ik snap alleen niet waarom er naar de auto-rijder word gewezen, het is de auto die zuiniger zou moeten zijn. Als iemand ver moet reizen of alleen thuis kan opladen is dat niet de schuld van de bestuurder maar dan kan de auto niet leveren wat de klant nodig heeft. Daarbij vergeten ze ook even de stroom mee te tellen want hij kan in sommige gevallen dan wel benzine besparen maar dan moet je hem wel regelmatig opladen en die stroom moet ook worden opgewekt.
Volgens mij verslaat de elektromotor de benzinemotor op alle fronten (vooral qua optrekken). Het is niet voor niks dat de TGV geen diesel is (Als stroom beschikbaar is ben je gek als je geen elektromotor gebruikt).
Alleen die accu's zijn zo zwaar. En het feit dat alles duurder wordt als er subsidie voor is.
(overigens is de volgende verbetering onderweg: de supercondensator)
@Ronman2k | 05-11-12 | 09:30
Zolang u maar geen verbrandingsmotor in uw buurt heeft en de kolen & kerncentrales voor u de stroom bij u thuisbrengen, is het toch heerlijk om uw nobelheid hier te onderstrepen. Vraagje? is uw pc ook voorzien van een 750W voeding om uw tegeltjes te produceren.
LPG is nog steeds de schoonste brandstof als je althans CO2 niet als vervuilend beschouwd
Auto's en Geenstijl is nooit een goede combinatie. Dubieus onderzoek dat klakkeloos wordt overgenomen en de marketing afdeling van Arval ligt in een deuk van het lachen. De Prius en Ampera worden op 1 hoop gegooid. Het zijn totaal verschillende concepten. Een Plugin Prius rijdt, ook als je hem niet oplaadt via het stopcontact, altijd wel 1 op 22. Zie ook de Autoweek test van een paar weken terug. De gegevens van Arval zijn gebaseerd op de ingevoerde km standen door leaserijders. Leaserijders hebben vaak helemaal geen zin om een getal van 5 of 6 cijfers te onthouden tijdens het lopen naar de kassa en voeren vaak een onzinnige km stand in. Controle op gebruik van de tankpas is ook lastig. Wie weet wordt de priveauto ook wel af en toe volgetankt met het tankpasje van de baas.
En als je een milf/breezerslet moet scoren met een auto heb je wel een heel klein piemeltje. Een vrouw die niet op je gespreksstof of humor valt is sowieso een bak bagger.
@Bakito:
"De electrische auto staat nog in de kinderschoenen. De innovatie gaat echter als een speer. Verwacht wordt dat deze vorm van autorijden binnen enkele jaren stukken zuiniger is."
Elektrische auto's hebben ondertussen al een geschiedenis van honderd jaar, zie ook en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_e... - het is wat ik begreep zelfs even zo geweest dat er in New York in begin twintigste eeuw meer elektrische auto's rondreden dan benzine aangedreven auto's. Maar ook toen was het probleem dat de actieradius niet geweldig was bij elektrisch. Alhoewel in vergelijking de toenmalige benzineauto's qua afstand het juist weer slechter deden dan wat huidige elektrische auto's kunnen halen.
Jammer dat ook alleen een Prius er altijd bij wordt gehaald, terwijl er nog tientallen andere merken en modellen zijn, die helaas nog in de minderheid/marge zitten, maar die veelbelovend(er) zijn dan alleen maar de Prius. Zie ook www.olino.org/articles/2007/12/13/over... - en dat is uit 2007, ondertussen zit er veel meer in het vat en gaan de ontwikkelingen echt wel gestaag vooruit. Geef het tijd en nog meer crisis en/of inzicht dat we niet afhankelijk zouden moeten zijn van alleen maar olie om op te rijden.
Grappig dat hoe dikker de motor, hoe dichterbij de werkelijkheid de fabriekscijfers zitten. Een paar praktijkvoorbeelden:
- Supercharged 4.2 liter V8.
Opgave: 16l/100KM.
In werkelijkheid: 18l/100KM.
- Ongeblazen 4.7 liter V8.
Opgave: 14,7l/100KM.
In werkelijkheid: 16l/100KM.
- 3.8 liter boxer.
Opgave: 10,7l/100KM.
In werkelijkheid: 15l/100KM.
- BMW twinturbo dieselstoker.
Opgave: 5.1l/100KM.
In werkelijkheid: 13l/100KM.
*rechtervoet boos aankijkt*
Hetzelfde geld overigens voor benzineauto's. Niemand haalt de beloofde waardes van een nieuwe auto, omdat die 1 op 16 alleen bij 90 km/u op een biljartgladde weg zonder tegenwind, passagiers of bagage wordt gehaald, met de ramen dicht en/of de airco uit en geen dakdrager.
Dan vind ik 80% meer dan de beloofde 1 op 30 nog meevallen.
elektrieke auto's is bijna zo oud als de auto zelf. Wordt nooit niets en men zou beter tijd en energie in de alternatieve zoals waterstof dat schiet nu ook niet op door die stimuleringsmaatregelen. En nog een tip wil je absoluut in zo'n auto rijden haal 'm gewoon in Duitsland want die raaaaaaazzzzend populaire auto's zijn alleen populair in NL.
Doe mij maar een Tesla Roadster.
@ Ja laten we alternatieven voor benzine lekker stoer afkraken op Geenstijl, gewoon afhankelijk blijven van de Arabieren is toch veel beter?
Ronman2k | 05-11-12 | 09:30 | + 1 -
U bent bijzonder slecht ingelicht. Er is hoop:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...
En toch is een flinke elektrische auto een milf-magnet.
Deze bijvoorbeeld, trek huisvrouwen aan bij de vleet.
encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=t...
Ja laten we alternatieven voor benzine lekker stoer afkraken op Geenstijl, gewoon afhankelijk blijven van de Arabieren is toch veel beter?
'Beetje blits op het gaspedaal trappen als die hitsige MILF naast je staat bij het stoplicht?'
Het aantal domheden in deze zin is eenvoudigweg ontelbaar!
JanPaparazzi22 | 05-11-12 | 09:22 | + 0 -
Goed punt. Als er vanaf het begin net zoveel
geld in innovatie van schone motoren was gepompt als in benzinemotoren, hadden we nu perfecte, zuinige electrische auto's gehad. Dan was het milieu ook niet zo naar de klote geweest als nu: geen opwarming en
stijging van de zeespiegel.
Er zijn destijds verkeerde keuzes gemaakt, door manipulatie van oliebaronnen en ander kapitalistisch tuig. We mogen blij zijn dat deze blunders alsnog hersteld gaan worden. Beetje laat, maar toch.
Prius haat is voor tokkies met een iq van 50.
Je kan een auto mooi of niet mooi vinden maar die ongefundeerde haat is alleen maar angst en het napraten van zogenaamde sukkels voor wie alleen een v8 benzine goed genoeg is.
We zullen iets moeten verzinnen om olie te vervangen en misschien zijn hybrides daar een tussen oplossing voor. Olie raakt een keer op en uiteindelijk zal het wel waterstof worden maar tot die tijd zijn hybrides een eventuele oplossing. Alles valt en staat met hoe zwaar je rechter voet is en of je een plugin hybride wel steeds oplaadt en niet de hele tijd op benzine rijdt. Zoals gezegd, je kan ze mooi of lelijk vinden maar een BMW 5GT of een Audi A5 zijn nou ook niet echt pareltjes maar die worden niet gehaat omdat het bmw's of audi's zijn. Trouwens alle Audi's lijken op elkaar. Maar om ze nou te haten, nee dat niet. hybride haat is angst voor het onbekende en dom na-praat gelul.
Je zou wel gek zijn als je niet zo'n benzineslurper voor acht mille kan aanschaffen met al die stapelsubsidies en zero bijtelling.
Al zit er een accu in ter grootte van twee penlite batterijtjes en heeft die kar een (electrische) actieradius van anderhalve meter.
Mijn station op benzine gebruikt ook een procent of 30 meer dan de fabrikant opgeeft...
Klefbekje | 05-11-12 | 09:17
Nee, van een beetje CO2 júist niet, maar bij kolencentrales komt, zeker in landen waar ze het niet zo nauw nemen met veiligheid en gezondheid, nog wel wat meer los, zoals bijvoorbeeld zwaveldioxide.
Dat je met zo'n auto geen wegenbelasting betaalt zegt eigenlijk alles al.
ZDEV | 05-11-12 | 09:24 En dan gewoon voor de deur stationair laten draaien. Omdat het zo'n mooi geluid is.
Net zoals windmolens draaien deze botsauto's dus op subsidie. Wat een verrassing.
Ik start nog even de V8.
Gewoon omdat het kan.
VanLeeuwen eat this: www.hetkanwel.net/2012/09/25/autobouwe...
@ televaag gelul.
bovendien ligt aan de rijder, en niet aan de auto als je artikel goed leest.
damnschreeuwer | 05-11-12 | 09:07 |
Exactly right. Ligt helemaal aan de bestuurder. Zo is er een pipo die 1 op 250 rijdt omdat ie vermoedelijk thuis èn op het werk een oplaadpaal heeft. En dat laatste hebben de 'onderzoekers' niet eens gecheckt.
Wat een flutonderzoek, wat je ook van stekkerauto's mag vinden.
Milieu subsidie voor milieu vervuilers, gewoon een extra kolencentrale bouwen, dan komt het wel goed.
Weet je wat ook een zware afgang is bij een verkeerslicht?
Zo'n kudtding wat vanzelf afslaat als je stilstaat en weer start als je de rem loslaat.
Hipstermobielen doen het goed bij een grote groep belastingontduikers. Gewoon 160 voorbij snorren en lekker een lange neus trekken naar de rest van auto rijdend NL.
@Bakito | 05-11-12 | 08:58 |
Wat een onzin de elektrische auto bestaat al sinds eind 19e eeuw. Dat het nooit wat is geworden komt omdat hij totaal niet past in ons sociotechnologisch systeem. Verder is de Chinese grondstoffenmonopolie nogal een struikelblok voor de productie van voldoende accu's.
Volstrekt logisch. Men koopt een elektrische auto vanwege de gunstige subsidies (ja, meervoud), maar rijdt er vervolgens lekker mee rond zonder accu's (300 - 400 kg) op te laden.
Een rekenvoorbeeldje, de nieuwprijs van een Prius ligt rond de 40k, een ondernemer betaald slechts 18k na alle aftrek posten.
Leve Nederland!!
www.2thetrack.com/2012/10/09/ecomobiel...
erg makkelijk artikel.....
Fuck die electrocars, natte algen ftw!
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...
@Cuyahoga | 05-11-12 | 09:15 |
Wil jij beweren dat je ziek wordt van wat extra CO2?
Haha de ironie. Al die Groen Rechts gebruikers die bewust een Priejus rijden verneuqen dus eigenlijk het milieu :)
Een Ampera, of een Volt (Dat zijn twee identieke auto's) Moeten een hele nacht stroom staan laden om maar liefst 60 kilometer te kunnen rijden. Wil je meer rijden dan moet je het meegeleverde aggregaatje starten wat op brandstof gaat.
Daarbij hebben ze bij de productie van de accu's al meer vervuild dan een Laro 8-cylinder in z'n hele leven zal doen. En die gaat met gemak 30 jaar mee.
De grondstoffen voor de accu van een electrische auto, als je ziet waar en door wie die hoe gedolven worden dan speelt ook een humaan aspect mee om zo'n ding maar eens niet aan te schaffen. Unicef zal je dankbaar zijn.
Maar dáár letten die groenvoer en tofu vreters niet op. Voor hen geldt alleen het adagio "op stroom, dus schoon".
En dat is per saldo onjuist. Want die centrale die hun stroom opwekt, wat stookt die en wat stoot die uit?
Nou hier het relaas van wat eigenaren en ik vind ze aardig zuinig want het zijn best grote bakken:
www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm
Maar waarom zijn er geen objectieve criteria voor die cijfers? Fabrikanten liegen blijkt maar weer.
Al dat CO2 gelul. Je moet toch echt doof, blind en achterlijk zijn om die "groene" onzin te geloven.
NL had beter geen grote staatschuld kunnen opbouwen en niet in de EU gaan zitten en geen grote groepen kanslozen moeten importeren. Dan hadden we pas een duurzame economie gehad.
Electrische auto's zijn op dit moment veel slechter voor het milieu dan benzine auto's.
Bijvoorbeeld omdat in veel landen electriciteit wordt opgewekt met fossiele brandstof. Voordeel van electrisch rijden is dat je de uitstoot niet op de plek hebt waar de mensen leven, maar in de buurt van de centrale, waar hele dorpen tegelijk ziek worden.
Het zou misschien ooit nog wat kunnen worden, maar dan moeten ze wel opschieten, op dit moment is het zwaar kut.
En houd aub op over dat 'groen' rijden want dat is volksverlakkerij.
Een elektrische auto is net zo praktisch als mijn mobiele telefoon. Als ie niet constant met een kabel aan het stroom ligt heb je er niks aan.
Waarom wordt er eigenlijk niet meer gekeken naar waterstof? Daarmee kan je je tank veel sneller volgooien.
nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_H2R
Iedereen met een beetje common sence en een IQ van boven de 100 roept dit al jaaaaaaren !!
wielmoer | 05-11-12 | 09:03 |
-
Maar iemand met common sense spelt het woord "sense" ook in één keer goed.
Mensen in een Prius laten zien dat ze bewust kiezen voor een auto waarvan het imago belangrijker is dan elk ander kenmerk van een auto (kwaliteit bestuurder inbegrepen). Ze rijden ALLEMAAL als een dweil: of veel te langzaam of veel te hard. Gewoon de snelheid van het verkeer aanhouden is schijnbaar niet mogelijk.
Neem daarbij de gemiddelde levensduur van een accu en de zware metalen die hier voor nodig zijn.
Je kan tegenwoordig beter in een diesel rijden die 1 op 30-35 haalt.
@waddapatja 09:07
Logisch. De ontwikkelingen worden structureel gesaboteerd door de olie-industrie, de reguliere autobranche en andere malafide partijen.
En dan hebben we het nog niet eens over de productie (en naderhand de sloop) van de accu's.
Tachtig procent méér stelt in de gegeven situatie natuurlijk niet zo veel voor: of je nu 1,6 of 2,5 l/100km verbruikt zal mij althans den aarsch oxyderen. Feit blijft echter wel dat deze 'wonderauto's' nog lang niet zijn wat men ons wel wil doen geloven.
Om nog maar niet te spreken over de gigantische berg chemisch afval die in de vorm van accupacks in die dingen verborgen gaat. Maar da's weer een andere discussie.
Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat ontwikkelingshulp helpt. Het Groene Geloof krijg je er ook niet uit met logica en feiten.
Allemaal waar, maar dan wel een misselijkmakende term als "groen autorijden" gebruiken.....
Ik haat Prii.
@bakito
volgens mij duurt dat ontwikkelen al een jaartje of 30, schiet niet echt op. In de huidige technische revolutie is dat erg traag.
Minder dan 8000? Dan ga ik er ook 1 halen. Wtf boeit mij die actieradius en die MILF nou?
Enkele jaren geleden was er bij Top Gear een test waarbij een Prius zo hard mogelijk over een circuit reed tot de tank leeg was. Een BMW M3 reed er met de zelfde snelheid achteraan. Na afloop bleek de M3 minder brandstof te hebben verbruikt.
www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w&am...
Vanaf 4'13"
televaag gelul.
bovendien ligt aan de rijder, en niet aan de auto als je artikel goed leest.
Maar wie op 100% elektriciteit rijdt is 100% onafhankelijk van Arabische olie.
Rooie diesel rijden gaat heel groot worden onder Rutte II
Stoer zijn is wel heel erg stoer.
Ben jij ook zo stoer VanLeeuwen?
Waterstof
Electric cars 'pose environmental threat'
www.bbc.co.uk/news/business-19830232
Why Electric Cars Are More Polluting than Gas Guzzlers at Least in China
healthland.time.com/2012/02/14/why-ele...
Maar met groene subsidie, dat weer wel.
Nu, als het dan toch moet, doe mij dan maar zo'n Tesla.
Als ik nooit ver weg hoef kan ik in elk geval rond het huis er lekker mee opscheppen. www.youtube.com/watch?v=p0mU6DIZWlQ
En toch zou het mooi zijn als die dingen ooit wel bruikbaar werden. Kudde kerncentrales aanslingeren en nooit meer Arabieren sponsoren.
Maar op dit moment is het helaas nog driewerf kudt.
Iedereen met een beetje common sence en een IQ van boven de 100 roept dit al jaaaaaaren !!
Is er ooit iets goeds voortgekomen uit subsidie in Nederland of is het allemaal grote faal?
De electrische auto staat nog in de kinderschoenen. De innovatie gaat echter als een speer. Verwacht wordt dat deze vorm van autorijden binnen enkele jaren stukken zuiniger is.
Even geduld dus. De eerste benzinemotors ontploften namelijk ook.
9 van de 10 Prii haalt je op de snelweg schaamteloos in met een vaartje van 160.
REAGEER OOK