Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WINNING! Ruwe olie uit natte algen

Dus de fossiele olievoorraad is een probleem? Ha. Net zo'n groot probleem als zure regen. Zure regen is de Frank Masmeijer van de milieuproblematiek: groot in de jaren '80, nu hoor je er nooit meer wat van. Afijn, een slinkende fossiele olievoorraad maakt niks uit. Wetenschappers hebben namelijk een proces ontwikkeld waarmee vanuit natte algen (geen droge, dat is duur, maar natte) binnen een minuut olie te produceren is. Efficiënt, milieuvriendelijk, onuitputtelijk. Net als CO2 het bewijs dat milieuproblematiek uiteindelijk altijd overwonnen wordt door menselijk vernuft. Wanneer gaat de Hummer weer in productie?

Reaguursels

Inloggen

Nu even allemaal luisteren naar de mensen die er wel verstand van hebben:

Het National Research Council (NRC) heeft een rapport over de grootschalige inzet van algen voor de productie van biobrandstoffen geschreven voor het Amerikaanse Departement van Energie. De voornaamste conclusie is, dat goede grootschalige processen nog ontbreken. Het NRC heeft 15 experts aan het werk gezet om alle algenkweektechnieken te inventariseren. Daaruit blijkt dat de huidige technieken niet efficiënt genoeg zijn om 39 miljard liter brandstof te produceren en vervolgens bij te mengen (5% van de wereldwijde brandstofbehoefte). Dit was ook de onderzoeksvraag van de inventarisatie; is vervanging van 39 miljard liter brandstof mogelijk?

De experts identificeerde een drietal uitdagingen. Het grootste struikelblok blijkt het zoetwatergebruik te zijn. De alternatieve processen hebben tussen de 3 tot 3.700 liter water nodig voor 1 liter biobrandstof. In het geval van 5% bijmenging is minimaal 125 miljard water nodig. Bovendien is er dan 6-15 miljoen ton stikstof en 1-2 miljoen ton fosfor in de vorm van mest nodig. Het totale huidige verbruik van deze stoffen in Amerika bedraagt respectievelijk 14 en 4 miljoen ton. Daarnaast zijn niet alle onderzochte processen duurzaam. Sommige verbruiken zelfs meer energie dan het oplevert. Volgens de berekeningen van de 'Energy Return on Investment'-index (minimum voorwaarde 3) scoren de verschillende algenprocessen tussen de 0,13 en 3,33.

De slotconclusie van de commissie is dat de bovenstaande uitdagingen niet onoverkomelijk lijken. De kritiek is namelijk niet gericht op de algen zelf, maar op de manier van kweek. Er is genoeg ruimte voor innovatie.

Let wel het ging hierbij dus om slechts 5% vervanging en niet 100%. Kortom, nog lang geen oplossing.

watissur | 05-11-12 | 14:47

'Net als CO2 het bewijs dat milieuproblematiek uiteindelijk altijd overwonnen wordt door menselijk vernuft.' ... WO is niet voor iedereen weggelegd.

Goed, Quid hoort wat hij wil horen. Het is allang bekend dat het winnen uit algen geen oplossing is aangezien alle-gegeven-argumenten-hierboven. Of je hebt niet goed gezocht, of je wil het ons niet eerlijk vertellen.

Fatbirdsdontfly | 05-11-12 | 14:36

Sepp3980 | 05-11-12 | 10:01
ik heb ooit gehoord dat als we één woestijn volzetten met zonnepanelen, de hele wereld er stroom van kan trekken, maar dat mag denk ik nog niet vd olie eindbazen.

von sokkenstopfen | 05-11-12 | 12:19

Nilfisk | 04-11-12 | 17:38
je moest eens weten hoeveel energie en schoon water het kost om een vat olie geschikt te maken voor de vele brandstoffen die ze er uit disteleren, of dacht je soms dat het zo uit de grond je tank instroomt?

von sokkenstopfen | 05-11-12 | 12:15

Gelukkig nu kunnen we eindelijk 24-baans-wegen gaan leggen en van de Veluwe een grote parkeerplaats maken. Verder dienen alle bomen langs wegen gekapt te worden (parkeerplaatsen!!)

meneer Q | 05-11-12 | 10:27

Ik wist niet dat dat een natte alg genoemd werd.

swassannuf | 05-11-12 | 10:24

Haha ja hoor een oppervlakte van 80x Nederland is nodig plus een hele zooi aan voedingsstoffen en een energieslurpend opzuiveringsproces. Haalbaar toch? Of zou het misschien efficiënter zijn om dat zelfde gigantische oppervlakte te bedekken met zonnepanelen en windmolens?

Sepp3980 | 05-11-12 | 10:01

Over 10 jaar is energie nagenoeg gratis

van heinde en verre | 05-11-12 | 09:59

Leuk maar hoeveel energie kost het om één liter algenbrandstof te maken?

Simon_GS | 05-11-12 | 09:53

Merkava | 04-11-12 | 17:35 | + 25 -
Complotdenkers, jullie zijn zo grappig. Hebben geen flauw idee hoe de wereld echt werkt.

Suubi Musajja | 05-11-12 | 08:51

boomchirurg | 05-11-12 | 01:53 | + 1 -
Tja, ze zijn hier goed op de hoogte, ook de reaguurders...

Suubi Musajja | 05-11-12 | 08:46

Er staat hier niet bij hoeveel energie er in gaat, en hoeveel er uit komt. Bij shale oil of coal -> oil kunnen we ook gewoon olie maken, maar kost het process meer energie dan het oplevert. Voor velen nog geen reden om het niet te doen, maar wel een stuk minder milieuvriendelijk. Bovendien is de conclusie van het stuk volledig fout; het is wel degelijk een probleem dat de fossiele voorraden opraken; de prijs is daardoor sterk omhoog aan het gaan (vraag groeit nu al sneller dan productie), en door dit soort prijsontwikkelingen krijgt innovatie een kans én wordt de druk op ontwikkeling van zuinige motoren vergroot. Dat is een prima fenomeen en niks om ons zorgen om te maken, behalve als we krampachtig aan fossiele brandstoffen vast blijven hangen en die subsidieren, direct en indirect (lees: oorlogen). Je maakt dan een natuurlijk en uitstekende marktwerking tot een verwoestend en slepend economisch zwart gat.

Suubi Musajja | 05-11-12 | 08:43

Freakster1986 | 04-11-12 | 18:56 | + 4
Algen kunnen heel snel gekweekt worden in grote reaktorvaten waarbij de produktie vele malen hoger is dan langs natuurlijke weg. We hoeven Friesland dus niet onder te laten lopen.

copywriter | 05-11-12 | 05:37

@Van Duyvenbode | 04-11-12 | 21:18: Wij zullen wel alu hoedjes op hebben.

boomchirurg | 05-11-12 | 02:03

De jongetjes van Geenstijl leven echt onder een steen. De hele wereld wet dat we in een peak oil phase zijn beland waarbij de oilie alleen maar duurder en duurder zal worden. zagen de wetenschappers al 20 jaar geleden aan komen en zijn dus van alle kanten aan het proberen onze energie maatschappij te voorzien.

Misschien wel leuk om te vertellen dat 10 to 15 % van de brandstof die mensen in hun auto pompen ethanol is en dat dat al word vrbouwd op kaalgekapte tropische bossen. En weet u waarom? Omdat het steeds duurder word om olie te winnen.

Als jullie zo graag de kritische noot willen slaan misschien is het dan tijd om en paar onderlegde olie boeren een paar kritische vragen t stellen in plaats van :" O kijk nou de wetenschap heeft het probleem al lang opgelost. met "Natte algen". Direct uit het populair "wetenschappelijk tijdschrift overgenomen. Wat een drama "natte winden" journalistiek. Hou je alsjeblieft bezig met het ontmaskeren van nog debielere medemensen want daar zijn jullie goed in. En laat de wetenschap maar over aan hen die weten hoe ze dat moeten doen.

boomchirurg | 05-11-12 | 01:53

Er is ergens een veelbelovende wetenschapper die op zijn schoorsteenmantel een glas met algen heeft staan en alreeds is het energieprobleem opgelost. Nederland heeft er veertig jaar over gedaan om een paar dijken aan te leggen, maar New Mexico volplempen met bakken waar dan lucht doorheen geblazen moet worden... doen we even! Ik heb trouwens nog pillen te koop tegen aambeien, jicht en te hoge schulden.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 05-11-12 | 01:11

@Pindakees | 05-11-12 | 00:03
Rutte is eigendom van de lobby.
Verder wat De Vader zegt.. Den Uyl zit in den olie, in den olie zit Den Uyl.

Shareholder II | 05-11-12 | 00:15

@X-es | 04-11-12 | 22:40 |
En je punt is? Dat er meer zuurstof geproduceerd word als we meer algen gaan kweken?

potsenmakkert | 05-11-12 | 00:08

Maar laten we vooral niet investeren in wetenschap, innovatie en duurzaamheid.
(Hé Rutte?)

Pindakees | 05-11-12 | 00:03

Beetje jammer dat algen 80% van onze zuurstof produceren, maar dat mag de pret niet drukken.

X-es | 04-11-12 | 22:40

De autoloze zondag wordt weer ingevoerd. Klinkt bezopen, nietwaar? Toch komt die terug, voorspel ik. En benzine gaat op de bon. Niet leuk, gaat wel gebeuren. En niet voor een maandje, maar voor jaren. This will happen.

Van Duyvenbode | 04-11-12 | 22:39

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:31 |
Ik las dat de grootte van de staat New Mexico voldeed voor alleen de VS. De wereld consumptie is zo'n 9x daarvan. Laten we de Sahara volbouwen!

Orator | 04-11-12 | 22:34

soledad | 04-11-12 | 21:58 | + 0
Goed verhaal man. Ik had er nog geen oplossing voor, zo eenvoudig en toch effectief.

Bill Cosby | 04-11-12 | 22:12

@miko, @peteyoung
Dombo's. De zon schijnt 365/24/7. Denk kabels of hitte opslag zoals in zoutkristallen en diverse warmtetechnieken. Duurzame alternatieven voor de zon waar nodig. Het restje olie is om plastics e.d. van te maken. Daar beginnen jullie dit jaar netjes 8 euro aan mee te betalen. Leuk he?

Shareholder II | 04-11-12 | 22:11

@miko | 04-11-12 | 21:01

Begin was kudt, ff gestopt, uiteindelijk toch gaan kijken. lock out. best te doen.

pius | 04-11-12 | 22:02

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 21:28

Oneens. Diegenen die niet willen begrijpen zullen dat ook nooit doen. En bij hen ligt het probleem.

Niet bij jij en ik.

pius | 04-11-12 | 22:01

dit is echt een toekomst perspectief net als waterstof
mijn buurman is een voorloper van de technische ontwikkeling,rijdt al op patat olie,het kost geen ruk,en de patat zaak wordt van de olie verlost.
hij rijdt als een tierelier.
vaak gebeurd het dat hij wordt achtervolgt door een roedel honden,die ruiken schijnbaar frikandellen.
dat is wel eens lastig want ze bijten in de banden.
maar hij heeft altijd frikandellen bij zich om de beesten tevreden te stellen

soledad | 04-11-12 | 21:58

Wow baanbrekende techniek! Of zou het gewoon pyrolyse zijn?
En klein beetje algen in heel heet zand gooien klinkt alsof er netto geen energie opbrengst is..

sjakei | 04-11-12 | 21:50

De penibele situatie m.b.t. energie noopt tot de volgende strategie. De overheid moet een tweesporen beleid opstellen voor de lange termijn (50 jaar). Er moet zwaar worden geïnvesteerd in research and development. Dat is één. Twee: het opstellen van een crash-program, dat zo spoedig mogelijk in werking moet worden gezet. Dit bevat prijsregulering en rantsoenering teneinde de meest vitale onderdelen van de economie draaiende te houden. De industrie zal dan een preferente positie moeten krijgen ten opzichte van particuliere consumptie. Ik weet dat dit de vrije markt-adepten een horror moet zijn. Toch wordt de vrije markt niet uitgeschakeld, maar gemobiliseerd langs de lijnen van de overheid. De overheid moet afzien van deelname aan militaire avonturen in het Midden-Oosten, om het spookscenario van uitputtende oorlogen om hulpbronnen te vermijden.

Van Duyvenbode | 04-11-12 | 21:48

die blonde met die paarse handschoentjes mag bij mij ook wel wat witte alge opwekken grrrr!!

postbus51 | 04-11-12 | 21:37

je kunt de olie ook gewoon weer uit plastic halen:
youtu.be/R-Lg_kvLaAM

Hoor je ook niets meer over.

wHiTeHaT | 04-11-12 | 21:36

Welke landen hebben veel alg? Misschien alvast een aanvalsplan opstellen...

Bill Cosby | 04-11-12 | 21:35

@pius | 04-11-12 | 20:49 | + 0 -
Ben ik ooit een discussie uit de weg gegaan?
Dacht het niet.
Juist om die reden die jij aangeeft, altijd een dialoog open houden, ondanks het meningsverschil.

Daar zit de brug naar wederzijds begrip.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 21:28

Normaal gesproken had ik het makkelijk gered tot mijn dood niet meer aan Frank Masmeijer te hoeven denken.Dat gaat nu dus niet meer lukken.
Zure regen is overigens verdwenen door strenge wetgeving die ook gehandhaafd werd.Geitenwollen sokken aktivisme werd economie.

Billo2 | 04-11-12 | 21:24

Een vraag is natuurlijk naar de energie-dichtheid van deze olie: komt deze in de buurt van conventionele olie, of is het veel minder energierijk? En natuurlijk is de vraag: hoe verhoudt de energie-opbrengst zich tot de geïnvesteerde energie in het productieproces. Vragen. Maar: de economie is zo afhankelijk van olie, dat reeds betrekkelijk milde, maar chronische tekorten een depressie kunnen veroorzaken. De schaal van dit alles is zo immens, dat nu al duidelijk is dat een economische depressie onontkoombaar is als gevolg van piek productie. Aan de andere kant: noodzaak is de moeder van de uitvinding. Er is wel degelijk hoop, maar een economische terugval van grote omvang is nu reeds niet meer te voorkomen, omdat veel te laat is geanticipeerd op peak oil. Eigenlijk is dit niet alleen een verhaal van de komende 10 jaar, maar ook al van de afgelopen 10 jaar waarin de olieprijs is vertienvoudigd ten opzichte van wat tot dan toe de norm was. Dus eigenlijk heeft peak oil al tot een economische recessie geleid, nl. door de peak in de conventionele olie in 2005. De piek van alle olie ligt in 2012-13. Gezien de schaal van dit alles, zullen algen ons niet behoeden voor economische terugval. Hooguit is de vraag of olie uit algen de impact van peak oil kan verzachten.
Wellicht, mits het economische systeem lineair reageert op peak oil en niet voortijdig volledig instort. De toekomst zal het leren.

Van Duyvenbode | 04-11-12 | 21:18

@pius | 04-11-12 | 20:59
Jaja, hierboven zeggen dat je een film gaat kijken en hier een beetje door reaguren!

miko | 04-11-12 | 21:01

@kaas

Mijn reactie is dus niet zozeer van toepassing op jou dat begrijp je.

Met jou valt alleszins te praten.

pius | 04-11-12 | 20:59

@pius | 04-11-12 | 20:49

moet zijn; van hetzelfde laken een pak

pius | 04-11-12 | 20:51

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:53

Ik handhaaf op dit onderwerp met veel plezier de 'van hetzelfde laken en pak doctrine'. Niet dat het iets uitmaakt maar dan heb ik er tenminste nog enig plezier aan.

Dus ik bestrijd absurde uitvergrotingen met absurde uitvergrotingen. Polarisatie met polarisatie etc etc.

Dit doe ik o.a omdat het het gezond verstand waar jij het over hebt en wat ik in den beginne hier als reaguurder volop praktiseerde nooit heeft geleid tot enig wederzijds begrip of respect van diegenen van wie dat harder nodig is op dit terrein dan van wie dan ook. Pornofilms maken op het marktplein van Kandahar was waarschijnlijk een haalbaarder kaart geweest.

Je oproep tot nuance zou je dus eerst op andere terreinen, waar die harder nodig is, moeten richten voor ik je geloofwaardig genoeg acht op het terrein van Wilders. Dit soort necrosiaanse reacties zijn aan mij totaal niet besteed met andere woorden.

Wat denk je zelf.

pius | 04-11-12 | 20:49

@maraboe | 04-11-12 | 19:26
Net zoals olie uit de oceanen ooit niet rendabel was om eruit te halen.

miko | 04-11-12 | 20:45

Nog beter nieuws, André Kuipers gaf laatst bij P&W aan dat je van uit de ruimte kon zien dat de zeeën vol groeien met Algen..

zie de natuur helpt ons een handje ;)

Kees netals me Broer | 04-11-12 | 20:42

@MAVO3 | 04-11-12 | 17:33
Jaahaa, want Shell houdt nou eenmaal graag peperdure raffinaderijen in stand, ze spenderen graag honderden miljoenen aan exploratie en ze krijgen allemaal een harde piemel van peopdure logistieke systemen die regelmatig voor olierampen zorgen die miljarden kosten. Daarnaast vinden ze het heerlijk om het grootste deel van hun werk te moeten doen midden tussen krijgsheren, stammenoorlogen, fundamentalisten en ander tuig. Want ja, geld moet rollen richting beveiliging en onderhoud in levensgevaarlijke gebieden.

Dat; of jij bent gewoon een dwaas die uit z'n nek lult.

dlseth_ | 04-11-12 | 20:40

Vissen al uit mijn vijver geknikkerd, jullie eruit en de alg er in.

Links om | 04-11-12 | 19:58

@pius | 04-11-12 | 19:42 | + 0 -
Common sense.

Als een Wilders iets schreeuwt, moet je niet direct daar tegen ageren, maar eens luisteren en kijken of je er iets mee kan.

Is dat zo vreemd dat ik een Wilders als een democratisch gekozen leider beschouw, en dat ook zo waardeer. Of ik het er mee eens ben is iets anders.

En waarom geef ik juist het voorbeeld van een Wilders, omdat het juist zoveel beroering teweeg brengt. Oh oh Kaas je bent een PVV-er je moet dood. Luister gewoon eens, als deze man echt totaal ongelijk heeft kan je dat heel erg makkelijk beargumenteren, maar dat gebeurt dan dus nooit. Er wordt altijd Bakitoiaans gereageerd daarop.

Dat is 1 voorbeeld.
Maar wel het meest duidelijke, me dunkt.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:53

@Parel van het Zuiden | 04-11-12 | 19:42

LOL. Will do;)

pius | 04-11-12 | 19:43

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:39

Ik was hier ooit om bruggen te slaan maar enfin dat is lang geleden, al heb je een punt natuurlijk. Wat stel je voor?

pius | 04-11-12 | 19:42

@pius | 04-11-12 | 19:27 |

Klop krijgen van Tukkers is zuur. Laat het gaan...

Parel van het Zuiden | 04-11-12 | 19:42

King of the Oneliner | 04-11-12 | 17:58 | ROFL

Willianus Wortelus | 04-11-12 | 19:41

@pius | 04-11-12 | 19:34 | + 0 -
Dat juist door de verschillende inkomens met die nivelleringsdiscussie lekker tegen mekaar op te zetten. Dat is polariseren.

Wij gaan dus lekker ruzie maken wie uiteindelijk die rekening moet betalen.

Terwijl aan de hoogte van die rekening niets wordt gedaan.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:39

@Freakster1986 | 04-11-12 | 18:56

Per kilometer is een totale onzin-berekening.

Je moet het juist per economisch-productieve kracht berekenen en per bevolkingsaantal berekenen.

Het is namelijk onmogelijk dat een zwakke en dichtbevolkte economische regio als Friesland net zoveel olie zou verbruiken als Z- Holland of zelfs N-Brabant.

pius | 04-11-12 | 19:38

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:32

Het enige wat figuren zoals BB doen is polariseren. Die zijn nog in staat om Ghandi en Jezus tegen elkaar op te zetten. Voor de rest heb ik geen idee wat je bedoeld.

pius | 04-11-12 | 19:34

@pius | 04-11-12 | 19:27 | + 0 -
Leuk he dat polariseren. Lekker daar over gaan discussieren, mekaar naar het leven staan.

Maar bezuinigen, dat is onmogelijk. Bah.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:32

@Bertus Betonsloper | 04-11-12 | 18:56

Je moet wel een totale onbenul zijn om te beweren wat jij beweert Bertus.

Ten eerste gaan de echte rijken er flink op vooruit dmv belastingaanpassingen.

Ten tweede is het pas nivelleren als dat word doorgetrokken naar de hoogste inkomens die steeds meer afdragen naarmate ze meer inkomen hebben. Dat is iets wat zoals je zelf al toegeeft niet gebeurd- boven de 70000 blijft het bedrag gelijk namelijk.

Ten derde gaan de minima er flink op achteruit over het algemeen volgens de koopkrachtberekeningen van RTL ( zie ook aangespannen rechtszaak).

Normaliter heb ik geen zin meer om je gedeformeerde nablaattegels van repliek te dienen maar ik dacht laat ik eens een uitzondering maken. Heel erg moeilijk is het niet namelijk.

En best vermakelijk op zijn tijd.

pius | 04-11-12 | 19:27

Auto' s kan je prima op alcohol laten rijden, hoogwaardige kunststoffen haal je uit hennep. Daarna geef je een dikke vinger aan het midden- oosten en noord- Afrika en gooi je de grenzen dicht. Zo moeilijk is het niet.

bello | 04-11-12 | 19:27

net als waterstof helemaal niet rendabel, er moet nog veel teveel energie in in vergelijking met wat eruit komt

maraboe | 04-11-12 | 19:26

Ook mooi dat het NATTE algen moeten zijn; water hebben we genoeg hier in het westen. Hebben die fokking Arabieren met al die olie onder hun kurkdroge zandbakken, waarmee ze het westen al tientallen jaren chanteren, eindelijk eens het nakijken.

Peter Emile | 04-11-12 | 19:23

*Haalt steur uit zijn vijver*

Wegwerpaansteker | 04-11-12 | 19:20

@(klap) (klap) (klap) | 04-11-12 | 18:09 |
Op grond waarvan denkt gij natte voeten te krijgen?
Men is nog niet eens in staat om het weer over 5 dagen te voorspellen laat staan het klimaat over 50 jaar.

ProAsfalt | 04-11-12 | 19:18

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 19:10
Friesland, Gelderland en het IJsselmeer.
*Gelderland is groter*

necrosis | 04-11-12 | 19:17

Ouwe koek , is al een tijdje bekend maar ik heb nog niks gezien.

eagleye | 04-11-12 | 19:16

hoeveel energie is er nodig om die algjes tot puree te verwerken?

zeiksmurf | 04-11-12 | 19:11

@Freakster1986 | 04-11-12 | 18:56

Friesland, Noord Holland en het IJsselmeer.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 19:10

Aha, vandaar dat er zoveel kerels zijn die die natte alg op de bank tolereren.
Is puur voor de brandstof slurpende hobby.

Jackanders | 04-11-12 | 19:07

@necrosis | 04-11-12 | 18:59
Vandaar terzijde,. Ik heb trouwens eens ergens gelezen dat algen ook goed zijn voor open en stinkende wonden.
Zo komen we dan toch weer bij algen uit.
en.wikipedia.org/wiki/Alginate_dressin...
*alg verbandje aanreikt aan necro*

miko | 04-11-12 | 19:06

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 19:00 | + 0 -
Ik lijk nog ook, ik heb alleen iets meer borsthaar.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 19:02

@miko | 04-11-12 | 18:55
Het topic gaat nu eenmaal over natte algen....

necrosis | 04-11-12 | 18:59

@Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:38
Klopt, maar een groot deel van de PV energie kun je direct gebruiken. Opslag wordt pas een issue als er teveel van is, en daar zijn we nog lang niet.

ongelovigehond | 04-11-12 | 18:57

Laar boer Willem natte algen gaan verbouwen op zijn biologische boerderij...

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 18:56

Hmm..
-
Vs verbruikt in 2012 gemiddeld 23 miljoen vaten olie per dag.
New mexico = 315.194 km²
Dus 73 vaten olie per km²
-
Nederland verbruikt ruim 1 miljoen vaten per dag (1,1)
Dus wij hebben ongeveer 14500 km² nodig voor onze behoefte.
-
Nou..
Groningen2.960,03
Friesland (Fryslân) 5.748,74
Drenthe 2.680,37
Overijssel 3.420,86
Flevoland 2.412,30
Gelderland 5.136,51
Utrecht 1.449,12
Noord-Holland 4.091,76
Zuid-Holland 3.418,50
Zeeland 2.933,89
Noord-Brabant 5.081,76
Limburg 2.209,22
-
Kiest u maar!

Freakster1986 | 04-11-12 | 18:56

pius | 04-11-12 | 18:28 |
.
Leg jij socialistische helden als Samsom en Spekman nou eerst maar eens uit dat ze met hun véél meer dan 70k bij hardwerkende burgers uit de beurs gegraaide centen op zak eerst zelf maar eens moeten nivelleren voor ze anderen de les proberen te lezen over 'eerlijk delen' en 'solidariteit'. Praten we dan weer eens verder over de 'spiritualiteit' van een waterfries, ok?

Bertus Betonsloper | 04-11-12 | 18:56

Ik voel me als een natte vaatdoek, gaat dat ook?

Shit, wat moeten we nu met al die windmolens, zonnepanelen en appeltjesgroen links?

Ah ik voel hem al komen. Belasting en accijns op algen. De sushi wordt duurdwer!

nu even niet | 04-11-12 | 18:55

@Dmitri Dmitrievitsj | 04-11-12 | 18:52
Je haalt de woorden uit m'n mond.

Tommygunner | 04-11-12 | 18:55

@necrosis | 04-11-12 | 18:52
Ik vind necrosis er ranziger uitzien. Maar dat geheel terzijde.

miko | 04-11-12 | 18:55

@shawn | 04-11-12 | 18:45
Gaat iedereen met zijn bek aan het pomppistool hangen!

miko | 04-11-12 | 18:53

@Boredzor | 04-11-12 | 18:48
Er is altijd energiewinst. Groene planten maken namelijk glucose uit CO2 en water. Dat is een proces waar energie voor nodig is en die halen planten uit zonlicht. Bij het verbranden van de door planten gemaakte koolwaterstoffen komt de zonneënergie weer vrij.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-11-12 | 18:52

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 18:47
Wat ik weet van een aantal mensen die er mee bezig zijn is dat de meest veel belovende algen in zoet water voorkomen.
Maar inderdaad als je ze in zout water kunt telen kun je ook denken aan grote pins in de open oceaan.Je pompt diep water op uit de zee wat vol zit met nutriënten. als je dan de oppervlakte van de oceaan ziet dan kunnen we wel even door. Verder is bio fuel tha bomb als het nu nog lukt om houtstof te kraken zoals termieten dat doen dan kunnen we het midden oosten echt een royal kick under the butt geven. Of zoiets.

miko | 04-11-12 | 18:52

Niemand staat er bij stil dat ze eerst zand moeten verhitten tot boven de 500 graden? Dus eerst heeeeel veel energie gebruiken om het om te zetten in olie. Makkelijker is energie opwekken en die gelijk gebruiken in je auto ipv olie. Jammer dat er weinig hier erover nadenken.....

Boredzor | 04-11-12 | 18:48

@miko | 04-11-12 | 18:34

We kunnen beginnen in de Hedwigepolder, toch?

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 18:47

Natte algen klinkt niet lekker..
Ik stel voor om het spul Soylent Green te noemen.

shawn | 04-11-12 | 18:45

Zoals Samsom correct opmerkte in de aanloop naar de verkiezingen: Hij wou investeren in Onderwijs en Wetenschap omdat "de heilige graal" van energievoorziening er simpelweg nog niet is, niet eens dichtbij. Kudo's aan iedereen die door deze hoax heen prikte, u mag zich weer een jaar lang tot de netwerk generatie rekenen, of tot een volgend onverwacht S.O. betreffende uw Hoax-voelsprieten.

TypischTypetje | 04-11-12 | 18:45

@Shareholder II | 04-11-12 | 18:35
Vooral s'nacht's dan is zonne-energie eeeerrruugg nuttig.

miko | 04-11-12 | 18:45

Shell heeft een slordige 700 Miljard Euro omzet. Dat is een hoop olie en een hele berg algen, gaat nog wel een tijdje duren voor het procédé werkt. Concurreren met oppompen is nog een utopie...

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 18:44

@Bertus Betonsloper | 04-11-12 | 18:23
Recht van de sterkste?
*hoofd schud*

miko | 04-11-12 | 18:43

@irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:34

Nou ja, ik ging even verder op het idee van Kaas, maar ipv natte alg mag je ook "kurk" of "kurkje" zetten.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 18:41

Dan kan de peut dus morgen 1.22 kosten (zijnde de accijns plus btw)

Mask | 04-11-12 | 18:40

@Andersom dag | 04-11-12 | 17:53
Inderdaad, de industrie van vooral het Oostblok, Duitsland en Engeland is zeer snel gemoderniseerd en veel bruinkool ovens kregen betere filters en betere verbranding. ook auto's stoten nog geen fractie uit met vergelijking van vroeger.Vooral de lage zwavel gehaltes in vooral diesel auto's heeft onze naaldbossen gespaard.
Maar ik denk dat quit pas in 83 geboren is.

miko | 04-11-12 | 18:39

dezeookalbezet | 04-11-12 | 18:25 | | Reageer+ |
Ik had beter wel het filmpje kunnen kijken want het is toch iets anders. My bad! Als ik mezelf kon minnen had ik dat gedaan. * Ezelsoren op doet en in de hoek gaat staan*

c.onjo | 04-11-12 | 18:38

@ongelovigehond | 04-11-12 | 18:27
Nadeel van silicium is wel dat electriciteit opslag zo moeilijk is.

Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:38

-weggejorist-

peteyoung | 04-11-12 | 18:38

-weggejorist-

peteyoung | 04-11-12 | 18:36

Zonne-energie lijkt me toch echt wat handiger en goedkoper en effectiever..
Laat de algen toch met rust !

Shareholder II | 04-11-12 | 18:35

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:31
Gna. :)

Bakito | 04-11-12 | 18:35

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:31
Nu nog wel ja. het probleem is het vetgehalte. Maar er zijn al vorderingen om dit op te krikken. Het grootste probleem is dat de meeste olie algen zoet water nodig hebben en daar hebben we niet zoveel van.Een goede zoutwateralg met veel 'vetten' zou er voor kunnen zorgen dat we in no time grote producties kunnen halen.Er zijn immers genoeg droge plaatsen langs de kusten , Peru, Namibië, en natuurlijk het midden oosten :)

miko | 04-11-12 | 18:34


neemjemoederindemali | 04-11-12 | 18:25 |
woorden als 'natte alg' geven als reactie 'kurk droog'.

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:34

De Hedwigepolder moest toch nog onder water worden gezet?

frbrob | 04-11-12 | 18:32


Bakito | 04-11-12 | 18:25 | + 0 -
Nou wil het toeval dat ik nog een heeeeel fijn lekker boek kan aanraden! Iets met 50 in de titel, en ik heb het vermoeden dat iedere willekeurige reaguurder hier het aan je kan uitlenen :-)

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:31

Hoho. Eerst even kijken of de geproduceerde energie meer is dan de energie die het kost om de olie uit algen te winnen. Zoja?? Algen FTW!!!

malang | 04-11-12 | 18:29

dezeookalbezet | 04-11-12 | 18:25 | | Reageer+ |
Die technologie is al wat langer bekend dus dat filmpje hoef ik niet te zien. Artikel uit 2008.
www.energieportal.nl/Nieuws/Bio-energi...

c.onjo | 04-11-12 | 18:28

@Bertus Betonsloper | 04-11-12 | 18:23

Jij bent een a-spirituele waterfries jij Bertus. Jij weet daar net zoveel van als een homo van kutjes.

pius | 04-11-12 | 18:28

en hoe ga je daar honderd miljoen vaten per dag van produceren?

damnschreeuwer | 04-11-12 | 18:27

@necrosis | 04-11-12 | 18:21

Ik misgun niemand zijn hummer en zuur ben ik al helemaal niet. Die eer is jou en je mede neoconservatieve tiklulletjes voorbehouden.

pius | 04-11-12 | 18:26

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:52

Volgens mij is Irma meer van het type.

"En daar gingen de gedachten van Irma weer. Denkend aan die ene nacht waar die mysterieuze kernfysicus voor haar stond met een rijzweepje, haar algje werd al nat van de gedachte wat hij daarmee zou gaan doen, plots, zonder aankondiging kwam het zweepje met windkracht 7 op haar billen. De kernfysicus ging vervolgens met de punt van het zweepje naar de natte alg van Irma"

Ik weet het niet zeker maar heb het idee dat irma meer hier voor gaat.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 18:25

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:09 | + 0 -
DWDD is ene grote orgie van hokjesgeest. Dat trek ik bar slecht.

Dat wordt waarschijnlijk toch een boek vanavond.

Bakito | 04-11-12 | 18:25

@c.onjo | 04-11-12 | 17:31 | -089437593475938475

reageren voor je het hele filmpje hebt kunnen bekijken altijd -1

on topic: En die arme algjes dan? hebben die geen recht om te bestaan ?Wie zegt dat het niet de volgende intelligente levensvorm is op aarde ?

dezeookalbezet | 04-11-12 | 18:25

Slechte zaak. Zo leert de mensheid nooit dat je niet ongestraft alles leeg kan plunderen, kaal kan vreten, oneerlijk kan delen en vervuilen. Of toch wel.
pius | 04-11-12 | 18:13 |
.
Kaal vreten, oneerlijk delen en vervuilen = Moeder Natuur. Of had je nog nooit gehoord van bijvoorbeeld eh... een sprinkhanenplaag, het recht van de sterkste bij zo'n beetje alle diersoorten... of de vervuiling die een beetje vulkaanuitbarsting met zich meebrengt? Allemaal ongestraft.

Bertus Betonsloper | 04-11-12 | 18:23

@irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:22
Dat niet, maar omzetten naar bruikbare brandstof wel.

Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:23


Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:20 |
Dus algen zouden van klaplopers hardwerkende burgers kunnen maken?

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:22

@Bakito | 04-11-12 | 17:45
Ga maar naar de ECB. vraag of ze de inflatie even op -5 willen zetten. stel dat ze 'tuurlijk. gewoon omdat t kan' zeggen. flash forward 5 jaar voor t resultaat:
- er wordt minder geconsumeerd. milieu is :)
- alleen maar de ergste economische crisis die je ooit hebt gezien. Great Depression eat your heart out. iedereen naar de voedselbank. in griekenland lachen ze ons uit omdat ze ooit uit de euro zijn gekicked en nu 10x zo rijk zijn. dat werk. zolang mensen kopen zijn er jobs.

(klap) (klap) (klap) | 04-11-12 | 18:22

@pius | 04-11-12 | 18:20
* mompelt iets over inkomensafhankelijke stervensbegeleiding *

Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:21

pius | 04-11-12 | 18:13
Wat ben je toch een zuur figuur!
Dat jij geen rijbewijs hebt, wil niet zeggen dat je anderen hun Hummer moet misgunnen.
Egoïst....

necrosis | 04-11-12 | 18:21

@Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:20

Ik heb me niet verdiept, u zegt dat het niet werkt? Ik eet ze trowuens wel die dingen- spirulina heet dat geloof ik. De plakkerige variant van spinazie. Een waar feest.

pius | 04-11-12 | 18:21

@Parel van het Zuiden | 04-11-12 | 18:17

Het zou tijd worden dat er hier ten lande eens wat inkomensafhankelijks zou gebeuren. Maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop.

Leve Obama!

pius | 04-11-12 | 18:20

Heinzz | 04-11-12 | 18:13 | + 0 -

Ik weet niet in welke shitwijk het was maar daar
was je stront echt geld waard door het opwekken van stroom.

Eurotokkie | 04-11-12 | 18:20

@pius | 04-11-12 | 18:13
*kuch* wwwold.nioz.nl/nioz_nl/2a6a77ba0d837e0...

Algen kunnen goed gebruikt worden om afvalstoffen om te zetten.
Verder is het zonneenergie optima forma.

Ing. eslapen | 04-11-12 | 18:20

@pius | 04-11-12 | 18:13 |

Goed joh, we maken algengebruik wel onderhevig aan een inkomensafhankelijke fotosynthesetax...

Parel van het Zuiden | 04-11-12 | 18:17

@caspert79 | 04-11-12 | 18:11
Simpel, de accijns erop verdrievoudigen...

necrosis | 04-11-12 | 18:13

Slechte zaak. Zo leert de mensheid nooit dat je niet ongestraft alles leeg kan plunderen, kaal kan vreten, oneerlijk kan delen en vervuilen. Of toch wel.

pius | 04-11-12 | 18:13

Ik produceer zelf methaan gas

Heinzz | 04-11-12 | 18:13

En hoe moet de olieprijs dan kunstmatig hoog gehouden worden?

caspert79 | 04-11-12 | 18:12

En hoe moet de olieprijs dan kunstmatig hoog gehouden worden?

caspert79 | 04-11-12 | 18:11

@King of the Oneliner | 04-11-12 | 18:06
Zag er in rond formaat ook oprecht gezelliger uit.
Mag dat mens wel btw.

deraderendraaien | 04-11-12 | 18:11

@ProAsfalt | 04-11-12 | 17:37
zolang t maar niet onze schuld is he...

als ik natte poten krijg in '20 boeit t me echt niet of dat nu komt doordat mn grootje ferrari reed.

wat als we het nu zouden hebben over natuurlijke klimaatverandering waar de mens naar believen een stokje voor kan steken? t is maar hoe je er naar kijkt.

(klap) (klap) (klap) | 04-11-12 | 18:09


Bakito | 04-11-12 | 17:54 |
Jazeker! Een samenvatting van DWDD bv. Kijkt lekker weg bij een frietje oorlog met frikandel :-)

irma zonderboezem | 04-11-12 | 18:09

Is het woord Algenbelasting al gevallen?

Crematorium-de-Asbak | 04-11-12 | 18:09

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:52
Klink in elk geval al spannender dan de recensie van die 50 tinten grijs.

deraderendraaien | 04-11-12 | 18:08

Typisch Geenstijl; uitvinding --> Oplossing.
De tussenstappen, waarin verteld wordt dat er nog een lange weg te gaan is, worden voor het gemak maar overgeslagen.

Santtulainen | 04-11-12 | 18:08

@deraderendraaien | 04-11-12 | 18:01 :
Gek genoeg prefereer ik de bolle versie, nu lijkt het wel (excusez le mot) dat ze een chemokuur achter de rug heeft...

King of the Oneliner | 04-11-12 | 18:06

Menselijk vernuft? Ja, maar je hebt nog steeds natuur nodig in de vorm van algen als basismateriaal. Algen kunnen ook ethanol maken.
En zure regen is 'opgelost' middels de Long Range Transboundary Airpollution (LRTRARP) conventie.
Quid praat poet.

Zzzzooooffff | 04-11-12 | 18:05

Bakito | 04-11-12 | 17:54 | | Reageer+ |
www.sbs6.nl/tv-gids

aardappelninja | 04-11-12 | 18:03

@King of the Oneliner | 04-11-12 | 17:58
"Maar credits hiervoor krijgen, ho maar"

Dan had je dat experiment moeten herhalen in de afgeslankte versie van Erica.

deraderendraaien | 04-11-12 | 18:01

Dus op kleine schaal kan je thuis in je vijver de brandstof voor je auto kweken.
*karpers verhuizen gaat*

Steve1234 | 04-11-12 | 18:00

maar wij hebben de partij voor de dieren ....

komen er dan geen kamervragen over genoeg eten voor de diertjes ; het moet toch niet gekker worden

ongegeneerd | 04-11-12 | 17:59

Voor een noodlijdende klompenmaker is dit toch een prima alternatief.

trotsopGn! | 04-11-12 | 17:58

Niks nieuws aan natuurlijk.
In de jaren tachtig zette ik al bij wijze van experiment reeds een trechter op de enorme togus van Erica Terpstra, en na de orale input van slechts twee blikken Aldi bruine bonen (altijd uitgaan vanuit het goedkoopste basismateriaal!) was haar gasproductie reeds in staat om een stadsbus een hele dag op te laten rijden.
Maar credits hiervoor krijgen, ho maar.
De tijd was er nog niet rijp voor
(in tegenstelling tot Erica)

King of the Oneliner | 04-11-12 | 17:58

dat kan de gemiddelde VVDer wel betalen, een hummer, maar een inkomensafhankelijke ziektekostenpremie kan er niet vanaf.

istawa | 04-11-12 | 17:58

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:49
En de rest van onze export laten vernaggelen? dacht het niet. De eerste de beste keer dat ze weer geen regering hebben sturen we Didi op ze af. Heeft ie gelijk ruimte om z'n achterban te stallen.

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:57

Nu nog even opschalen van een druppel per minuut naar 1000 vaten per seconde, en we zijn klaar.

ongelovigehond | 04-11-12 | 17:57

Dat het proces van olievorming relatief makkelijk geschied betekent dus dat olievelden nog steeds bijgevuld worden.

Zaten die aluhoedjes er dus toch niet ver naast, met hun "black matter" theorie. Het ontbrak een beetje aan inzicht in hoe.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:57

Hier wordt in Nederland ook onderzoek naar gedaan:
www.utwente.nl/tnw/tccb/people/garcia/...

Er zijn nog veel problemen mee, bijvoorbeeld hoe je het beste de algen op grote schaal in contact kan brengen met licht. Ook moeten er voedingsstoffen worden toegevoegd, en die zouden niet hernieuwbaar kunnen zijn.

Kijk ook eens naar waar die meid in het lab in het filmpje mee bezig is...

Dr.Reinhardt | 04-11-12 | 17:55

Lampelul | 04-11-12 | 17:51 | + 0 -

Zo zo en je betaalt hier geen belasting over ?

Eurotokkie | 04-11-12 | 17:55


Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:52 |
Uuhh... nee

irma zonderboezem | 04-11-12 | 17:55

Jammer dat Pieter Broertjens hier niets mee doet. Wat een plan

trotsopGn! | 04-11-12 | 17:55

aardappelninja | 04-11-12 | 17:49 | + 0 -
Daar heb je gelijk in: behalve dingen kopen en neuken heeft het leven nauwelijks iets te bieden.

Komt er nog iets op tv vanavond 3eigenlijk?

Bakito | 04-11-12 | 17:54

@Eurotokkie | 04-11-12 | 17:49
Correct, overigens is dat nu al het geval in veel voedingsproducten zit al alg

Tim Grimback | 04-11-12 | 17:54

Een soort van slaolie in je tank net als vroeger in de brommer?

Ik was in Haren | 04-11-12 | 17:53

jaha die zure regen is keihard aangepakt daarom is het er niet meer!! Toch?

Andersom dag | 04-11-12 | 17:53

@irma zonderboezem | 04-11-12 | 17:44 | + 0 -
Ik kan je alvast een voorproefje geven.

"En daar gingen de gedachte van Irma weer. Denkend aan die ene nacht waar die mysterieuse kernfysicus haar natte alg tot aan het radioactieve toe bekoorde. Met de kracht van een boortoren en de cadans van een windmolen. Bij windkracht 7."

Denk je dat het een bestseller wordt?

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:52

Groen Sap. Ik zie beelden van hand op dijbeen.

Normpje | 04-11-12 | 17:52

Ik gooi al jaren mijn tuinvijver leeg in mijn tank. Boeie.

Lampelul | 04-11-12 | 17:51

Dat gaat Dierenpoes nooit goed vinden....

brutus68 | 04-11-12 | 17:50

Bakito | 04-11-12 | 17:45 | | Reageer+ |
Je moet je tijd toch ergens mee vullen. Minder consumeren leidt onvermijdelijk tot meer neuken, met minder voorbehoedsmiddelen want minder consumeren, dus meer consumerende kutkinderen. Schiet je niks mee op joh.

aardappelninja | 04-11-12 | 17:49

roze_bril | 04-11-12 | 17:44 | + 0 -

Idd , alg kan in de toekomst ook als voedselbron worden gebruik .

Eurotokkie | 04-11-12 | 17:49

@deraderendraaien | 04-11-12 | 17:46

Nee hoor, we ruilen gewoon met de Belgen, mogen ze de haven van Antwerpen houden, we zullen die algenolie toch ergens mee moeten vervoeren.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:49

Hoorde net in de wandelgangen dat de vvd al pleit voor 'n verbod

Tim Grimback | 04-11-12 | 17:47

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:38
Zomaar een ideetje? is dat gek???

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:46

-weggejorist-

Cunnilingus | 04-11-12 | 17:46

Mooi, kan de zorgpremie ook weer omlaag.

Cunnilingus | 04-11-12 | 17:46

Gaaf, heb alvast de algen uit mijn aquarium op marktplaats aangeboden...

pe4444 | 04-11-12 | 17:46

Gewoon minder consumeren. Dan is er niks aan de hand.

Bakito | 04-11-12 | 17:45

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:38

Dat kan niet, waar moeten Roderick en Antoinette dan varen met hun Bavaria?

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:45


Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:34 |
Doet u mij maar een gesigneerde versie aub( mag je dat kutboek van Alexander houden)
Verder is dit voor een waterland als Nederland natuurlijk heel goed nieuws. De flevopolder zetten we weer onder water en hoppakee! Peut voor 0,27Euro de liter aan de pomp.

irma zonderboezem | 04-11-12 | 17:44

/*snel algen-nachtcreme bijkoopt*/

bennutzat | 04-11-12 | 17:44

Ontzettend knap. Zijn de wetenschappers er ook al uit wat de gevolgen van massale algenproductie is? Niet dat we er achteraf nog weer een keer achter moeten komen.

roze_bril | 04-11-12 | 17:44

Zijn wij slimme Hollanders al zover dat we algenbanken kunnen realiseren voor de Noordzeekust?

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:43

Met die bio-olie dacht ik wel handig dat ik buiten eieren en aardappelen kopen voortaan ook kon tanken bij de boer .

Eurotokkie | 04-11-12 | 17:42

@Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:34

Doe nog maar even kalm aan met je boek, er is nog helegaar geen energiebalans opgemaakt. Voorlopig blijft kernfusie een goede optie, samen met getijdenstroom.

Dat getijdenstroom kan echter niet rekenen op blijdschap bij de milieugekkies, kernfusie trouwens ook niet.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:42

Sorry ik werd even door mijn blijheid uit de realiteit geslagen.

Onze politici zijn nog bezig met inefficiente windenergie, dus tot 2030 gaan we eerst heel erg veel geld daaraan verkwisten.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:41

De booslim landen veranderen in een vijver en vol gooien met alg.

Humpf | 04-11-12 | 17:40

Als je Kwalbert Verlinke uitwringt, heb je genoeg olie voor onze hele aardkloot.

James St John Smythe | 04-11-12 | 17:39

@La Cosa Nostra | 04-11-12 | 17:37 | + 0 -
"Daarbij kunnen deze algen dus in zoet, brak, zout en vervuild water groeien"

Ik laat mijn bad al vollopen.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:39

Hoezo efficiënt? Dat zand wordt uit zichzelf vijfhonderdzoveel graden ofzo? Ga je nou niet met wetenschap bezighouden kwit, dat is overduidelijk te hoog gegrepen.

Nilfisk | 04-11-12 | 17:38

@deraderendraaien | 04-11-12 | 17:33

Ghehe, je wilt België onder water zetten ipv de Hedwigepolder?

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:38

Het vooruitzicht dat we ons niet meer onder druk gezet kunnen worden van de olie producerende Islamitische landen om hun afval binnen te halen omdat ander de prijs omhoog gaat of de oliekraan dicht, doet me goed.

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:38

Heel het IJsselmeer volpompen met die algen.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:38

Normaal gesproken is het: alg+zonlicht = wat dan ook. En dus een groot oppervlak.
Kijk, die olie heeft er een aantal miljoen jaren over gedaan met een krankzinnig oppervlak, om zover te komen. Een echt snelle manier is dus nog niet zo makkelijk. Moeder Natuur heeft die namelijk nooit nodig gehad.

uberdude | 04-11-12 | 17:38

Met al dat water hier in Nederland, worden we het Koeweit van Europa !!

Mesjoggah | 04-11-12 | 17:37

een vijver ter grote van New Mexico? dat is een vijver 8 maal zo groot als Nederland, en daarmee kun je alleen de VS voorzien van fossiele brandstoffen. de VS gebruikt ruwweg één tiende van de fossiele brandstoffen. dat betekend een vijver 80 maal zo groot als nederland om de hele wereld te voorzien van fossiele brandstoffen.

misschien een mooi klusje voor de mensen in de WW?

t lup uit dn heand | 04-11-12 | 17:37

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:31 | + -1 -
Neem je moeder in de maling, in het filmpje zeggen ze zelfs dat het grondgebied van New Mexico daarvoor genoeg zou zijn. Ze vergelijken dat zelfs nog met maïs, waarvoor veel meer wordt gebruikt.

Daarbij kunnen deze algen dus in zoet, brak, zout en vervuild water groeien, misschien is het wel te combineren met windmolens op zee of zelfs stuwdammen om ruimte die toch al 'bezet' is nuttig te gebruiken.

La Cosa Nostra | 04-11-12 | 17:37

Ik heb altijd al gezegd dat er voorlopig nog genoeg fossiele brandstoffen voorradig zijn.
Gewoon opgraven en verbranden met die handel.
Klimaatsverandering veroorzaakt door de mens is helemaal al dikke dikke bullshit.

ProAsfalt | 04-11-12 | 17:37

Okay ... en nu dan maar een paar nukes op die Iraniërs afschieten ! We hebben die moslim-honden nu echt niet meer nodig !

Rebellis | 04-11-12 | 17:36

Mooi man. Zeg maar dag dag rare regimes Midden Oosten. We hebben jullie oude olie niet meer nodig.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:36

Mooi! Wordt nou de benzine goedkoper?

Humpf | 04-11-12 | 17:36

Mooi. Massaproductie opzetten, dan kunnen we de resolutie van Straatsburg verbranden, de import en het vrije verkeer van booslims in de EU stopzetten, en die zandlanden lekker in hun eigen sop gaar laten koken.

ZKH EénOog | 04-11-12 | 17:35

Dus we verbouwen de Sahara voor zonne-energie, maken zeewier voor toepassing in de voedselindustrie en nu dus ook algen voor brandstof in onze auto's.

Dus laten we zeggen we stoppen het jaarlijkse defensiebudget van de wereld voor enkele jaren in deze industrie en we zijn klaar?

Meeroever | 04-11-12 | 17:35

Al is het geloof* nog zo snel, de wetenschap achterhaalt haar wel.


*bomenknuffelarij, socialisme, christendom, etc.

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 17:35

Leuk hoor, maar dit gaan de oliebazen nooit van z'n leven goedkeuren. Dit gaat linea recta de kluis in, totdat de olievoorraden écht op zijn.

Merkava | 04-11-12 | 17:35

Quid en zure regen; dan weet je meteen dat je niet verder hoeft te lezen. Want op Geenstijl is kennis van zaken nodeloos kwetsend.

driekeernee | 04-11-12 | 17:35

3,2,1, cue het gebruikelijke gemekker dat de ruimte/moeite/etcetera moet worden besteed aan het voeden van nog meer overbevolkers met schijt aan levenskwaliteit. Net als bij alle vorige dingetjes die je kunt laten groeien om zo'n stoute foute auto op te laten rijden.

vetkleppert | 04-11-12 | 17:34

"Natte Algen"

dat wordt de titel van mijn nieuwe boek. Een echte "50 shades of grey".

Goed....
Hier hou ik dus van. Politici zitten 20 jaar te zeiken en te zeuren met hun rare valse beleid. Paar fop wetenschappers voeren nog wat valse informatie en opeens. PAF, cheap oil for everybody.

Ik zette zelf meer in op kernfusie, maar hier word ik erg blij van.

Kaas de Vies | 04-11-12 | 17:34

Shell koopt het patent waarna het onder in de la verdwijnt..

MAVO3 | 04-11-12 | 17:33

@neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:31
Is België een beetje het formaat van Texas?

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:33

Alg Akhbar

hfakker | 04-11-12 | 17:32

Dat is goed nieuws, vijver aan gaat leggen!

irma zonderboezem | 04-11-12 | 17:32

Is al langer bekend, je hebt alleen een gebied zo groot als Texas nodig als je alleen al de states van olie wilt voorzien.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 17:31

Oké dan kan Iran nu plat?

deraderendraaien | 04-11-12 | 17:31

Wetenschap altijd altijd + oneindig

c.onjo | 04-11-12 | 17:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken