Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fietstokkieterreur neemt exponentieel toe

fietsterreurmeisje.jpgHand over hand toenemende fietsterreur. Zelfs 's lands grootste literator is er niet veilig voor. De tijden dat mensen ordentelijk op hun Fongersrijwiel danwel Gazelle naar het werk peddelden, broodtrommel achterop, zijn definitief voorbij. De Fietsersbond constateert een grove verruwing van de fietsomgangsvormen. Fatsoenlijke automobilisten worden uit hun auto getreiterd door GroenLinks en gaan volkomen gefrustreerd de fietspaden op. Road rage gegarandeerd. Zelfs de inzet van fietsparkeercoaches lijkt het tij van rijwielanarchie niet te kunnen keren. Telefonerend door rood over de stoep rijden is meer regel dan uitzondering. Waarbij kleuters scheppen in sommige steden als volkssport geldt. Hand uitsteken gebeurt alleen nog om iemand scheldend de middelvinger te geven. Bakfietsmoeders fietsen gezellig keuvelend naast elkaar in het tempo van een astmatische naaktslak, en blokkeren aldus de hele rijbaan. Maar wie er wat van zegt wordt doodgesandwicht tussen de laadbakken vol Sterre's en Bickels. Slachtofferhulp wordt overspoeld door automobilisten die trillend en kettingrokend slechts mondjesmaat wat loslaten over hun ervaringen met fietsmilities die zich heer en meester wanen op 's heeren wegen. Hun tekeningen, gemaakt bij de creatherapie, zijn even veelzeggend als gruwelijk. Niet-voorsorterende fietskoeriers en bijna-ongelukken zijn terugkerende thema's in de werkjes. Geschokte stadswachten maken zelfs melding van mensen die op hun fiets muziek luisteren via hun koptelefoon. De steden zuchten onder horden toeristen op gehuurde fietsen. Die fietsen tegen de verkeersrichting in. Met 5 naast elkaar. Stoned. Terwijl ze op hun kaart kijken. Voordeel is dat je die gewoon mag aanrijden, dat dan weer wel. Het is te hopen dat Honkbalknuppel I de eigenrichting-bevoegdheden ook voor weggebruikers gaat vrijgeven, want dit kan zo niet langer. Burgers mógen hun straten en pleinen heroveren op de tweewielige terreur. Tring tring!

Reaguursels

Inloggen

Baboe bakfietsen, ouder rechts kindje links ernaast, geen hand uitsteken, spookrijders, what's appende idioten, met z'n vijven op een rij en onopgevoeden die op het fietspad lopen terwijl er een voetpad naast ligt.
Zo dat moest ik even kwijt.
Ps. in het winkelcentrum heb ik er al een paar van de fiets gelopen.

Smalhout | 28-09-12 | 13:00

Nou als er een fietser voor me rijd en gaat niet opzij, BOOM , ik rij hem voor zijn donder.

OudRotjeknorrer | 28-09-12 | 00:34

Ideaal. Lekker op m´n fietsje langs al die wachtende automobilisten, die met rood aangelopen hoofden van de stress elke keer maar gas geven en remmen. Bovendien zig zag je overal langs heen op je fiets. Altijd lachen als ik dan al die leeghoofden zie die denken sneller te zijn met hun auto! Verder wat Krak zegt, om 20:15

arie181818 | 27-09-12 | 20:51

Elke keer als zo’n autorijder mij dwarszit denk ik “wat kost een litertje benzine?”. Fiets dan vervolgens glimlachend weer verder. Wat een sukkels.

Krak Eling | 27-09-12 | 20:15

Het wordt steeds gekker, sinds de wetgeving zodanig is veranderd dat bij een ongeval tussen fietser en gemotoriseerde, de gemotoriseerde *altijd* aansprakelijk is, gedragen ze zich meer en meer als kamikazepiloten. Het lijkt daarbij wel of sgolieren helemaal geen kennis van de verkeerswetgeving meer hebben behalve dat alles mag en kan.
Met de ipod op de oren de linker vinger uitsteken (dat weten ze dan weer wel) en zonder kijken linksaf slaan is de norm tegenwoordig. En inderdaad kun je een middelvinger krijgen als je er bijna bovenop rijdt en claxonneert om alsnog hun aandacht te krijgen en ze erop te wijzen hoe gevaarlijk ze voor zichzelf zijn.
Of met z'n tweeën (of zelfs drieën) naast elkaar (bij voorkeur op een smal fietspad), de dopjes van één iphone delend, al slingerend op een schermpje turen. Want naast elkaar fietsen mag, niet meer alleen wanneer de situatie het toelaat.
Ik kan me niet voorstellen dat er door dit soort gedrag niet meer ongelukken gebeuren (Heeft Diederik weer een opdracht gekregen of was het Maurice?), anders gaat dat nog wel gebeuren.

Ven1V1d1V1c1 | 27-09-12 | 18:54

Als voetganger moet ik regelmatig inhouden of ik word omver gefietst door fietsgangers op voetpaden. Deze fietsers kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden.

websenior | 27-09-12 | 18:54

@Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 13:59
Leuk geschreven maar mannen die niet opletten achter het stuur zijn minstens even gevaarlijk. Zat er net nog achter één die over de strepen op de snelweg heen zwalkte, allochtoon ook nog, dus dubbel gevaarlijk. Mag ik vast niet zeggen want stigmatiserend maar desondanks vallen ze me toch vaak negatief op wegens raar rijgedrag. Erger dan wijven achter het stuur: snijden zonder richting aangeven, te snel of juist te langzaam rijden, agressief in het verkeer. Dáár rijd ik dus snel aan voorbij. Met die vrouwen achter het stuur valt het reuze mee hoor, ik ken er genoeg, waaronder ikzelf, die beter rijden en inparkeren dan mannen.

doenormaal! | 27-09-12 | 18:02

@canardo | 27-09-12 | 13:32

Klopt. Maar Dit is dan ook een waargebeurd verhaal;)

pius | 27-09-12 | 16:56

@Grasnaaiert:
Hoogste tijd dat je terug naar school gaat. Tot 1996 moesten voetgangers op onverlichte autowegen links lopen maar op fietspaden moest en moet je gewoon rechts houden. Verder snapt een debiel nog wel dat je door tegen het verkeer in te lopen alleen maar gevaarlijke situaties creëert.

Haarkopje | 27-09-12 | 16:22

Hebben we weer wat om over te klagen. Gelukkig maar. Mag ik dan wel even in de herinnering helpen dat we hier over onszelf praten? Iedereen in NL hep een fiets weet je nog?
Ik wil wedden dat 3/4 van de likes hierboven op azijnpissende posts afkomstig zijn van mensen die zelf op de fiets ook net ff dat ene gaatje meepakken. Ook al zit je die andere weggebruiker dan in de weg. Waarom? Omdat het kan dus. En das helemaal nie erg dus. Ga dus nie zo liggen te zeiken, ik wil morgen ook nog gewoon door het rood fietsen. Ik ben toch gvd nederlander?!

Mestkever | 27-09-12 | 16:02

@Haarkopje: "Laat ze ook maar eens wat doen aan die hardlopende idioten die links en zonder verlichting over de fietspaden lopen."
.
Dat is ook waar ze thuishoren op het moment dat er geen voetpad is. Dit vanwege het feit dat ze dan goed kunnen anticiperen op tegemoetkomend verkeer. Heeft u dat niet op verkeersles gehad, vroeger op school?
Overigens, verlichting of reflecterende/fluorescerende kleding is iets van de laatste jaren. Volgens mij is dat niet wettelijk verplicht, maar natuurlijk wel verstandig om te dragen.

Graaisnaaiert | 27-09-12 | 15:33

@ slomo

Als fietser weet ik dat bij een aanrijding met een auto de automobilist eigenlijk altijd schuldig is. Dus krijg de tyfus automobilisten!

mmmh, brilant statement, zeker als ik met mijn 50 tonner achteruit rijd, en u perse in mijn dodehoek opstelt, omdat u er langs moet. Idd, dit soort suicidale tweewielersbereiders komen regelmatig klem te zitten, en ook helaas met zware kwetsuren voor de betreffende fietser.

Ron6019 | 27-09-12 | 15:29

Volgens mij hebben jullie allemaal overal last van, op de fiets of niet, dus eigenlijk vooral van jezelf.
Ik pak zelf liever mijn MTB of racefiets op het juiste tijdstip, en zoek een lekker buitengebied op, dan kan je onbeperkt doorraggen.

KarelMarks | 27-09-12 | 15:19

@Skomo: "Dus krijg de tyfus automobilisten! Ik ga voor."
.
Heeft u veel aan als u head to head met een Fordje Focus gaat...
Zoals wijlen mijn moeder altijd zei: voorrang neem je niet, voorrang krijg je. En daar houd ik mij nog steeds aan, ook als ik in de auto zit, want van aanrijdingen en ongelukken wordt niemand beter.

Graaisnaaiert | 27-09-12 | 14:59

@Slomo | 27-09-12 | 14:41
Trololololo...

Expert Homo | 27-09-12 | 14:58

@K. Metjes | 27-09-12 | 14:40
Hier in Enschede op zaterdagmiddag nemen ook velen de fiets aan de hand mee de drukke markt op. Ik waarde het een keer langs zo'n man (m) te wurmen, omdat die stond te wachten op een punt waar iemand met een fiets er niet door paste en iemand zonder wel. Hij die fiets expres tegen mijn benen aanduwen van achteren. 'En nu gefrustreerd? Joh zet anders eerst ff die kutfiets in een stalling?'

Expert Homo | 27-09-12 | 14:56

eerstneukendanpraten | 27-09-12 | 14:09 | + 0 -
Mijn huwelijk (want aanwezig) is prima. Fit zijn en blijven op deze manier heeft ook zo z'n voordelen die binnen een goed huwelijk zeer wel van pas kunnen komen.

Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 14:54

Als fietser weet ik dat bij een aanrijding met een auto de automobilist eigenlijk altijd schuldig is. Dus krijg de tyfus automobilisten! Ik ga voor. En jullie wachten op mij. Denk er wel om dat je met een kenteken in de ronte rijdt. Je ben niet annoniem is dat gekleurde lijkkistje van je.

Slomo | 27-09-12 | 14:41

Negeren verkeersregels en op zebrapaden ben je, eveneens als op het trottoir, niet in tel. Werd laatst gewoon bijna onderste boven gereden door een gezinnetje, moeder maakte ´m het fraaist, had haar bijna een flinke zet tegen een paal willen geven toen pa met koter achterop z´n bek opentrok. Had ik hem moeten flikken als hij daar met peuter over was gestoken. En dan die mensen die zonodig met een fiets aan de hand op een drukke markt boodschappen moeten doen, het is gatverdee, noodzakelijkerwijs, al zo druk met roltassen, larvenkarren en scootmobiels, moet je dan ook nog zonodig met je eeuwige venerische KKPP fiets tegen iemands poten aanrijen. Zet dat ding tegen een gevel en loop even, of krijg anders het, heen en weer. Dus fietsterroristen, denk even na...

K. Metjes | 27-09-12 | 14:40

Wordt het niet es tijd nu de heksenjacht op telefoon in de hand in de auto zo'n beetje over z,n hoogtepunt heen is, dat het volkomen debiele gebel op de fiets en het daarbij als een zombie rondrijden fors beboet wordt ???
Dat kan scoren worden voor de roverheid en in dit geval met recht.

daytripper | 27-09-12 | 14:31

Nanninga, de Sterre's zijn inmiddels 16/17/18 jaar en zitten zelf in een auto. Ook het op groen links afgeven is zo achterhaald, alsof dat nog de moeite is. Kom eens met iets orgineels. Je aapt het gs format na zonder echt te snappen hoe het werkt. Ga fietsen.

Slomo | 27-09-12 | 14:28

gisteren, recht doorgaande weg, links staat een moedertje, lekker ding trouwens, met haar zoontje te wachten met de fiets aan de hand om over te kunnen steken. ik stop netjes om ze voor te laten, wnt ik zag dat er achter mij een hele rits aankwam, mooi niet dat de automobilsiten van de andere kant even stoppen, nee, stel je voor zeg, met ware doodsverachting moest ze met die kleine oversteken, kutautomobilisten

ITEACHYOU | 27-09-12 | 14:25

Laat ze ook maar eens wat doen aan die hardlopende idioten die links en zonder verlichting over de fietspaden lopen. Volkomen achterlijk gedrag.

Haarkopje | 27-09-12 | 14:21

@Expert Homo | 27-09-12 | 13:49
Iedere dag opnieuw. En weet je wat? Het voelt nog heerlijk ook :)
Mijn vriendelijkheid in het dagelijkse leven valt mensen zelfs op. Kun je nagaan! Ze verbazen zich dat ik altijd zo rustig en vriendelijk blijf en uiten dat naar mij. Geeft wel aan dat gewoon vriendelijk zijn inmiddels buiten het gangbare valt.
Ik ben zelfs eens mensen tegen gekomen die zo klein van geest zijn dat ze de spot drijven met normaal en vriendelijk gedrag. Sneuaards die niet eens doorhebben hoezeer ze daarmee laten zien hoe klein van geest en gefrustreerd zijn omdat ze met hun eigen sneuheid en trieste omgangsvormen worden geconfronteerd en daar dus ook niet anders dan sneu op kunnen reageren (sneu, abnormaal en negatief gedrag vertonen om aandacht of erkenning (serieus wat een gebrek aan inzicht hahaha) te krijgen versus vriendelijkheid tekent nogal negatief af natuurlijk).
Ik heb geleefd in landen en heb mensen in mijn vriendenkring die uit landen komen waar het niet meer dan normaal is om uitermate vriendelijk en beleefd tegen elkaar te zijn. Een weldaad kan ik je vertellen. Ik kan je vertellen dat zij net als ik nooit kunnen wennen aan de grove, lompe, koele en onbeleefde omgangsvormen van veel Nederlanders.
Het trieste is ook dat je ziet dat mensen er absoluut niet gelukkiger van worden om onvriendelijk, onbeschoft en onbeleefd met elkaar om te gaan. Maarja, het is hier nou eenmaal de cultuur. Niet iets om trots op te zijn in ieder geval. En ook niet iets dat snel zal veranderen vrees ik. Zal alleen nog maar harder achteruit gaan met de komst van nog meer immigranten uit gebieden waar het nog veel slechter is gesteld met de omgangsvormen dan hier.

doenormaal! | 27-09-12 | 14:19

Ach, ik ben het verkeer in Azie gewend - rijd daar ook regelmatig met een auto - en vergeleken met daar valt het hier nog wel mee.
Als automobilist moet je je gewoon beseffen dat jij per definitie de lul bent als het misgaat en dat de gemiddelde fietserT totaal geen benul van verkeer heeft, anticiperen de "ver van mijn bed"-show is, poot uitslaan bij het afslaan onkoel, voorrangssituaties voor heaumeaux en belijning op de weg niets minder is dan een ondemocratische asociale beperking op de bewegingsvrijheid van Koning Fongers.

Graaisnaaiert | 27-09-12 | 14:17

Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 13:59
Ik beschouw op de fiets elke automobilist als een levensgevaarlijke idioot, veel simpeler en je wordt af en toe nog eens aangenaam verrast.

canardo | 27-09-12 | 14:14

Discussies tussen fietser + fiets combinaties van 75 kg en mijn auto van bijna 1800 kg kunnen maar op 1 manier beslecht worden.. in het nadeel van de fietser.

nuf said..

Deus Absurdia | 27-09-12 | 14:13

LAten we het dan vooral niet hebben over gemeentes, zoals Lelystad bijvoorbeeld, die overal en nergens haaietanden op de weg tekenen, nu eens voor de fietsers, dan weer vor de auto's, zo dat zo langzamehand niemand meer weet, wie er waar bu voorrang heeft. Zelfs afslaand verkeer heeft in de ogen van de Lelystadse fietsgoeroes af en toe voorrang op het rechtdoorgaande autoverkeer, een afwijking van de voorrangsregels die zijn weerga niet heeft.

Ik heb daarover een hele discussie per email gehad met zo'n geitenwollensokkenfiguur, betogende dat het toch niet kan bestaan dat in een land waar men de verkeersregels toch al nauwelijks kent ook nog eens afgeweken wordt van de belangrijkste.

Maar iedereen moet zijn snelheid aanpassen en de politie controleert extra op handen uitsteken. Toen ik weer bijgekomen was van het lachen ben ik maar terugverhuisd naar de planeet aarde.

Trouwens, na de eerste ongelukken, waarbij eerst de auto won en daarna de verzekering niet akkoord ging met de andere verkeersregels, is op een enkele plaas na alles weer teruggedraaid en moet i mijn vrouw weer vragen de deur open te doen als we een fietser inhalen.

We moeten de fietser beschermen hoor. Wie beschermt mijn auto? een bull bar mag ook al niet meer.

nu even niet | 27-09-12 | 14:11

@codedelight | 27-09-12 | 14:05
Ja, is ooit met een zuidoosten wind uit Azië komen aanwaaien. Daar rijden ze nu met gemiddeld 37 fietsers naast elkaar. Zowel recht als links heeft voorrang. Net als free-flight bij verkeersvliegtuigen, maar dan allemaal op dezelfde hoogte.

Expert Homo | 27-09-12 | 14:11

@ITEACHYOU

:-)

codedelight | 27-09-12 | 14:10

Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 13:59 | + 3 -

Het is een wonder dat je iedere dag die 40 km (hoedje af btw)overleeft. Ken trouwens iemand en die rijdT ondanks een sluimerende hernia iedere dag ongeveer 60 km. Maar die heeft dan ook een slecht huwelijk, kan hij zich iedere dag op de fiets lekker afreageren. Hoe is jouw huwelijk (indien aanwezig) eigenlijk...

eerstneukendanpraten | 27-09-12 | 14:09

codedelight | 27-09-12 | 14:07
ik ben een wandelrouteuitstippelaar

ITEACHYOU | 27-09-12 | 14:08

@Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 13:59
Afgezien van dat de laatste regel dubieus is, helemaal mee eens, ondanks dat het om zo veel woorden gaat. Ik sluit mij hier 100% bij aan.

Expert Homo | 27-09-12 | 14:07

@Iteachyou

en welke interessante beroepsinvulling heb jij gekozen dan?

codedelight | 27-09-12 | 14:07

Hier in deze gemeente staan ook overal paaltjes midden op het fietspad om te voorkomen dat er auto s opkomen.
Blijkbaar vinden ze een autovrij fietspad belangrijker dan een fietser die zijn nek breekt.
Weg met die palen!

Terpen-tijn | 27-09-12 | 14:06

Ik heb maar een wens.
Tegen de richtinginrijder prima, maar dan wel aan de kant als er 2 naast elkaar fietsen.
Doen ze dat niet dan hebben ze een probleem.

Einde van de Domheid | 27-09-12 | 14:05

ik rij auto, fiets en wandel. Hier op die landweggetjes tussen de hei in zijn de automobilisten echter de aso's hoor. Die duwen je gewoon de struiken of netels in en ze menen je nog een mep te moeten verkopen ook. En maar 100 rijden terwijl je d'r maar 60 mag vanwege fietser en wandelaars en slecht zicht natuurlijk. Als ik met 300km p/d zo auto moest rijden was ik allang dood van ellende.

sufkut | 27-09-12 | 14:05

@epert Homo

een totale pandemie is het. verschrikkelijk.

codedelight | 27-09-12 | 14:05

De fietsparkeercoach:

fietsparkeercoach: zeg, ik zag dat u uw fiets tegen die lantaarnpaal heeft gezet. Wat vindt u daar nu zelf van?
fietser: wat ik daar van vind? Man, lazer op, ik moet me trein halen.
fietsparkeercoach: maar meneer, u beseft zich toch wel dat als iedereen willekeurig zijn fiets neerplempt het een zooitje wordt?
fietser: meneer, nogmaals, ik moet mijn trein halen
fietsparkeercoach: dat begrijp ik en ik heb ook alle begrip voor het feit dat u naar uw werk moet, maar mijn werk is om u aan te sporen uw fiets netjes in de fietsenstalling te plaatsen, doet u dit niet, dan zijn de consequenties voor u
fietser: wat gebeurt er als mijn fiets hier blijft staan dan?
fietsparkeercoach: u zult eerst een waarschuwing krijgen en uiteindelijk wordt uw fiets weggehaald en vernietigd
fietser: heeft u wel eens in de fietsenstalling gekeken?
fietsparkeercoach: wat bedoelt u daarmee?
fietser: die is overvol en er kan niks meer bij, bovendien is de verlichting daar zo slecht, dat ik al drie keer me fiets ben kwijtgeraakt aan een of andere kolerelijer die het nodig vond om mijn fiets te ontvreemden
fietsparkeercoach: meneer, dat is niet mijn probleem. u kunt de fiets ook stallen in de betaalde fietsenstalling voor € 180,- euro per jaar
fietser: tuurlijk, die fiets is nog € 25,- waard meneer
fietsparkeercoach: dat is niet mijn probleem meneer

PFFFF, het zal je werk zijn

ITEACHYOU | 27-09-12 | 14:03

@bokkenrijder | 27-09-12 | 13:57
Is inderdaad een soort mode. Is om de snelheid uit het autoverkeer te halen t.b.v. de veiligheid. Maar het is inderdaad nog maar de vraag of het daarmee daadwerkelijk ook veiliger geworden is.

Ook krijgen fietspaden tegenwoordig lagere stoepranden (want toegankelijk) en geen typische oranje kleur meer (want mooi). Gevolge is nu dat voetgangers massaal blindelings op fietspaden lopen dan wel deze oversteken.

Expert Homo | 27-09-12 | 14:01

@bokkenrijder

moet je nog niet naar huis?

codedelight | 27-09-12 | 14:00

Ik erger me altijd aan die snorfietsen op het fietspad. Rot toch op joh. Ga lekker op de rijbaan rijden. Het snelheidsverschil met de fietsers is veel ste groot.

Osdorpertje | 27-09-12 | 13:59

Ik erger me altijd aan die snorfietsen op het fietspad. Rot toch op joh. Ga lekker op de rijbaan rijden. Het snelheidsverschil met de fietsers is veel ste groot.

Osdorpertje | 27-09-12 | 13:59

Als ervaringsdeskundige (fiets dagelijks 40 km van en naar werk) kan ik betreffende dit onderwerp de volgende zaken melden over veiligheid en asociaal gedrag:
- scholieren voldoen aan alle stereotypen. Fietsen liefst slingerend met 3 man naast elkaar. Hard schreeuwend omdat ze allemaal oordopjes in hebben van de smartphone of omdat de smartphone muziek van de een of andere R&B minkukel uitspuugt. Slaan af zonder achterom te kijken en hun pootje uit te steken, want ze hebben de smartphone in hun hand en die andere poot houden ze dan gelukkig nog aan het stuur.
- meiden fietsen zonder voor zich uit te kijken, want die zijn met dezelfde smartphone aan het chatten, sms'en, twitteren, facebooken, whatsappen, sociaal aan het doen. Levensgevaarlijk want je bent a) vrouw en b) in het verkeer en c) niet aan het opletten.
- vrouwen achter het stuur hebben ALTIJD moeite met het combineren van handelingen en dit gaat ten koste van uit hun doppen kijken. Mijn ervaring leert dat bij het benaderen van een ingewikkelde rotonde met voorrangssituaties en verkeer dat van twee rchtingen kan komen en je ziet een vrouw in een auto naderen: altijd remmen of in ieder geval je handen bij de rem houden. Je zal me ooit dankbaar zijn voor deze tip.
- bejaarden achter het stuur hebben dezelfde problematiek als de vrouw achter het stuur echter is hun gezichtsveld driekwart minder, hun gehoor niet functionerend en het reactievermogen is ook niet meer. Voor bejaarden rem ik dus altijd omdat zij het nooit voor fietsers doen.
- jongeren op scooters zijn levensgevaarlijk. Jongens doen niet aan risico inschatting en knallen dus overal voor, langs en doorheen. Meisjes hebben een mindere snelheid maar hun scooters zijn vaak voorzien van buitenboordspiegels van het formaat alsof er regelmatig een caravan achter de scooter hangt. Vrouwen en ruimtelijk gevoel m.b.t. de positie van die spiegels.... u voelt hem al aankomen.
- wielerenners zijn asociale proleten die vinden dat ze overal langs moeten en het fietspad is een racebaan waar de rest van de gebruikers eigenlijk van af geschoten moet worden. Bel hebben ze niet, want past niet op het stuur en gewichtsbesparend. Dat de gemiddelde wielrenner een pens heeft waar de gemiddelde Amerikaan jaloers op zou zijn, doet dan even niet terzake.
-ouderen op de fiets vertonen onvoorspelbaar gedrag. Bij omkijken veranderen ze ook van koers dus zitten ze ineens als tegemoetkomende op je weghelft. Bij bellen reageren ze niet want doof. Bij opstappen en vaart maken hebben ze het volledige asfalt incluis autoweg nodig. Tegenwoordig allemaal op een elektrische fiets dus bovenstaand gedrag gaat met een vaartje van 25 km per uur. Daarnaast vinden veel ouderen (lees babyboomers) dat ze een soort verworven ongeschreven rechten hebben die niet stroken met andermans opvattingen over voorrang en de verkeerswet in het algemeen.
-blonde vrouwen in een SUV moet je mijden als de pest wegens tekort aan hersencellen in combinatie met een veel te groot vehikel om te overzien. Recept voor rampen zo'n opgespoten trofeesnol in de wagen van hun man/minnaar/baas/voetballer.
-bestelbusjes ook mijden als je wilt blijven leven. Altijd bestuurd door gehaaste asociale ondernemers, koeriers of betonvlechters. Als je al niet overreden wordt, heb je bij een woordenwisseling liever geen bonje met dergelijke types. Het zijn meestal niet de meest belezen en beschaafde mensen in zo'n busje.
-vrachtwagenchauffeurs heb ik nog wel de beste ervaringen mee. Die zijn meestal bezig met verder kijken dan hun neus lang is en zich bewust van hun positie op de weg. Typisch mannenberoep ook en dat maakt je sowieso een veiliger verkeersdeelnemer.

Eigenlijk ben ik de enige normale op het fietspad als ik het zo op een rijtje zet.

Schreeuwmeeuw | 27-09-12 | 13:59

Ik woon in het buitenland en was onlangs weer eens in Nederland voor een familiebezoek.

Vroeger had men in Nederland overal prachtige fietspaden, maar tegenwoordig lijkt het mode om alles bewust zo krap mogelijk te maken.

Fietsers (die zich sowieso al van de meeste verkeersregels niets aantrekken) worden ingezet als een soort van mobiele blokkade, overal drempels, kronkels, en wegen die zo smal zijn dat je nauwelijks nog normaal door kunt rijden bij een tegenligger. Alles om het zo gevaarlijk mogelijk te maken. Mocht je dan als automobilist tegen een bezopen fietser die door het rood fietst aan knallen, dan is het natuurlijk de schuld van... de automobilist!

Tja, da's dus Nederland hè, automobilisten pesten...

bokkenrijder | 27-09-12 | 13:57

@vetkleppert

Nou en, da's toch mooi man. Maar neeeee, jij besluit om er even helemaal van over de zeik. Nou nou, wat een vent ben jij zeg. Als die bakfietsen je zo dwars zitten dan rijdt je met je buitenlandse pleurisbak toch naar het buitenland. Doei.

codedelight | 27-09-12 | 13:54

@Terpen-tijn | 27-09-12 | 13:48
Joggen ook op het fietspad rechts van de weg, dan niet af en toe achterom kijken wat er aan fietsers aankomt en iPod in de oren uiteraard. Als er een grote groep fietsers (15 maal 3 naast elkaar) aan komt dan gaan die maar even netjes achter elkaar rijden.

Expert Homo | 27-09-12 | 13:52

@codedelight | 27-09-12 | 13:49
Bakfietsen symboliseren exact wat er mis is in dit land.
Dat links-infantiele hosannah ik fiets gedoe zie je nergens. Op de hele wereld niet. Alleen hier.

vetkleppert | 27-09-12 | 13:51

Eigenlijk is de kop ook zwaar kudt, beter zou zijn:

"Tuigfietsers des doods"

neemjemoederindemali | 27-09-12 | 13:51

Laatst fietste er voor me in het dorp weer eens een tiener die tikkend op een telefoon bezig zijn belangrijker vond dan aandacht besteden aan de zigzag lijn die ze aflegde.
Een claxon doet dan wonderen van een meter afstand...

da wizard | 27-09-12 | 13:51

nieuwsflits:http://www.powned.tv/nieuws/raar/2012/09/verwarde_vrouw_fietst_over_a2.html

codedelight | 27-09-12 | 13:50

En overal 'terreur' voor- en achter plakken is zooooo zomer 2012.
codedelight | 27-09-12 | 13:32
En 'des doods'

L. Rakker | 27-09-12 | 13:49

@doenormaal! | 27-09-12 | 13:45
Inderdaad, je aan de regels houden is normaal. Maak je reaguurdersnaam waar!

Expert Homo | 27-09-12 | 13:49

@vetkleppert

inderdaad, en nou ophoeren met dat stuk schroot van je!! maar kom, even serieus. Doe even normaal joh, relax eens een beetje. Bakfietsen zijn niet de vijand.

codedelight | 27-09-12 | 13:49

Joggers op het fietspad>> het trottoir is betegeld, dat loopt niet lekker, dat je dat nou niet snapt...
Moeders met kinderwagen op het fietspad, anders wordt de baby wakker..(fietspad is geasfalteerd)
Het is wel een trend>> iedereen doet maar wat, iedereen doet ook wat hij wil, verkeersregels bestaan niet meer.

Terpen-tijn | 27-09-12 | 13:48

Fietsers zijn tuig. Allemaal.

neemjemoederindemali | 27-09-12 | 13:47

Maar het allerergst zijn wel die bakfietsmoeders die hun bakkie met kind erin gewoon voor je auto trappen, met zo'n gezicht van: je remt maar voor mijn kind. Want mijn kind geeft mij altijd en overal voorrang. De hele wereld draait tenslotte om mijn kind.

vetkleppert | 27-09-12 | 13:47

@expert Homo

nope, men denkt dan aan de boete die ze niet hoeven te betalen. ik heb het meer over een meer fundamentelere insteek wat zich niet beperkt tot enkel de verkeersregels.

codedelight | 27-09-12 | 13:47

Ohja, nog een tip voor fietsers: Verkeer van rechts heeft voorrang. Tenzij anders aangegeven middels een bord of haaientanden of een uitrit, woonerf etc. Doorfietsen is op eigen risico. Bijna iedere ochtend heb ik er bijna wel een paar op de motorkap die vinden dat ze voorrang hebben. Gelukkig ben ik dan wel zo vriendelijk om ze duidelijk te maken dat ze geen voorrang hebben door me wel aan de regels te houden zodat ze flink moeten uitwijken en ik alsnog voorrang krijg. Opvoeden dat tuig!

doenormaal! | 27-09-12 | 13:45

@codedelight | 27-09-12 | 13:40
Mja, de verkeersregels zijn zo dat als je je er aan houdt, je automatisch aan anderen denkt.

Expert Homo | 27-09-12 | 13:44

@Uw Verzekeringsadvis | 27-09-12 | 13:40
Inderdaad. Of een auto waaraan je kunt horen dat hij wat meer cilindertjes heeft en wel een slokje benzine lust.
Moet je al die groenlinkse keutelkoppen eens kwaad zien kijken dan. En nog steeds niet doorhebben dat ze veel gelukkiger zouden zijn op het platteland. En de stad veel leuker zonder hun.

vetkleppert | 27-09-12 | 13:43

kijk nog zo'n ego hierboven

codedelight | 27-09-12 | 13:43

Voor de oudere jongeren die de film 'Ben Hur' (1959)kennen: voorzie de assen van je fiets van dat soort ronddraaiende uitsteeksels en neem per dag minimaal drie bakfietsen te grazen. "De Groot, zaaggeluiden!!".

@JohnnyBGood | 27-09-12 | 13:38
Inderdaad, waar staat dat racefietsers op de rijbanen van auto's mogen rijden? En waar staat dat hardlopers op een fietspad mogen lopen als er een voetpad is (want 'die tegelrandjes voelen niet lekker onder mijn voeten')?

Expert Homo | 27-09-12 | 13:42

@vetkleppert | 27-09-12 | 13:28 |
de automobilist betaald alles in dit land en daarbuiten.

ProAsfalt | 27-09-12 | 13:41

Fietsen is goed, fietsen moet, je komt nog ergens en je sport. Twee vliegen in 1 klap
Maar sommige fietsers zijn domme aso s, laatst reed ik met de fiets en zo vanuit het niets knalt een andere fietser van de stoep zo de weg op.. botsing was onvermijdelijk, schade aan lamp en spatbord en weet je wat mevrouw zei>> jij reed mij aan, dus ben jij schuldig...(mijn voorwiel raakte haar fiets)
Lust je nog peultjes?

Terpen-tijn | 27-09-12 | 13:40

@vetkleppert | 27-09-12 | 13:35
Bij voorkeur in een zwarte SUV, ken je helemaal lachen.

Uw Verzekeringsadvis | 27-09-12 | 13:40

@ expert Homo

Mijns inziens gaat het helemaal niet over de regels wel of niet naleven, het gaat meer over een beetje aan elkaar denken. En dat doen we niet meer. Er lopen ineens 16 mio egootjes rond in NL in een tijdsbestek van ca. 20 jaar.

En als je er wat van durft te zeggen... tja. dan belandt je in het ziekenhuis waarschijnlijk.

codedelight | 27-09-12 | 13:40

@Expert Homo
Als je pech hebt wel. Heb het zelf een keertje gehad in 2010. Ik door rood, maar keek niet goed en links van mij een busje vol in de remmen. Het was wel een politiebusje.. dus kon er wel om lachen.

The Thinker in ME | 27-09-12 | 13:39

Verhuftering van de samenleving is overal zichtbaar. Het stomme is als we er allemaal aan meedoen we er ook allemaal onder te lijden hebben.
Vriendelijk en beleefd zijn is gratis hoor mensen. Maak er dan ook volop gebruik van!

doenormaal! | 27-09-12 | 13:39

Mannen (m/v) op racefietsen, met malle strakke broekjes en shirtjes en een Willempie(c)-hellempie op hun kop, die denken dat de weg van hun is. Dat zijn de nieuwe tokkies.

JohnnyBGood | 27-09-12 | 13:38

@codedelight | 27-09-12 | 13:32
Het is duidelijk een stuk normaler geworden om je niet aan verkeersregels te houden inderdaad. Waar komt dat door?
1) Gebrek aan inzicht voor waar regels goed voor zijn?
2) Te kleine pakkans?

Expert Homo | 27-09-12 | 13:35

kibambam | 27-09-12 | 13:08
Toen was fietsen - op sommige zondagen that is - nog "leuk" inderdaad. Overigens, de toenmalige Club van Rome had bedacht dat natuurlijke brandstoffen snel zouden opraken. Wij zijn nu veertig jaar verder..............

de directeur | 27-09-12 | 13:35

O ja. Mensen die denken dat het allemaal wel meevalt, moeten eerst maar eens verplicht een rondje rondrijden door Amsterdam met hun zuurverdiende automobieltje.
Ik kan u alvast verklappen: dat wilt u niet meemaken.

vetkleppert | 27-09-12 | 13:35

laatst een jochie van vijf doodgereden recht voor mijn neus op een plein in Amsterdam. Knulletje reed vol overtuiging door rood (zelf gezien) en het erge is dat ik 100% zeker weet dat hij het afgekeken heeft van zijn vader en moeder. Die deden dat namelijk ook altijd toen hij nog achterop zat....

spijs plettinum | 27-09-12 | 13:34

Hou op, schei uit. Ik schijn maar te moeten raden waar fietsers heen willen en ik ben kennelijk de enige mastodont die nog consequent d'r poot uitsteekt als ze afslaat, of er nou andere weggebruikers zijn of niet.

Pearlyan | 27-09-12 | 13:34

Heeft geen fuck met fietsen te maken. Het heeft wat te maken met de veranderende opvattingen over normen en waarden in Nederland. Iets wat, hoe raar ook, Balkenende gelijk in had. Mensen hebben een korter lontje, zijn snel geirriteerd, geen respect meer voor elkaar. Wat is dat toch. We waren toch zo'n blije hoop mens daar aan de Noordzee? En overal 'terreur' voor- en achter plakken is zooooo zomer 2012.

codedelight | 27-09-12 | 13:32

pius | 27-09-12 | 13:29
Wel, meestal zijn je formuleringen best wel kernachtig, maar hier ga je helemaal los.
Of misschien is het sukje gewoon wat langer dan normaal, dat kan ook.

canardo | 27-09-12 | 13:32

Ik snap die suicidalen op 2 wielen nooit zo goed. Ben zelf een fanatiek fietser (ik heb niet eens een auto) maar je bent zo ontzettend kwetsbaar op je stalen ros dat, als je leven je lief is, je toch echt wel verplicht bent om voorzichtig te zijn in het verkeer. Bij het oversteken van een kruising of rotonde probeer ik ook altijd even oogcontact te maken met de naderende automobilist, gewoon om er zeker van te zijn dat deze mij gezien heeft.

Alfred E. Neuman | 27-09-12 | 13:31

@The Thinker in ME | 27-09-12 | 13:23
Is daar ooit weleens iemand daadwerkelijk voor bekeurd?

Expert Homo | 27-09-12 | 13:30

zo zo, exponentieel, waar vind ik de analyze van aantal incidenten over vier verschillende perioden, om dit vast te kunnen stellen?

141535979 | 27-09-12 | 13:30

@canardo | 27-09-12 | 13:24

Hoezo vandaag?

pius | 27-09-12 | 13:29

Vooralsnog is de doorsnee fietsjockey zuiniger op zichzelf en stalen ros, dan ik op mijn oude zeer vervuilende dieseltje kan ik u verzekeren. Heb al enige ervaring in die richting.

plensbak | 27-09-12 | 13:28

Wat had je anders verwacht als fietsers van kinds af aan al worden geindoctrineerd met het idee dat automobilisten al crimineel zijn als ze het contactsleuteltje omdraaien. Om de jaloezie een beetje mee te rechtvaardigen.
En als je dan ook nog verzint dat automobilisten altijd schuldig en de lul zijn, ook al kiest een fietser jouw auto om zelfmoord onder te plegen, dan krijg je dus fietsers die denken dat de hele straat van hun is.
Ook al wordt al dat asfalt betaald door die stoute automobilisten.
Zo werkt dat in deze socialistische heilstaat.

vetkleppert | 27-09-12 | 13:28

@blinde kip | 27-09-12 | 13:20
Klopt. Wat je ook onderneemt om ze duidelijk te maken dat ze zich niet aan de verkeersregels houden, hun reactie is iets gebaseerd op het beeld dat zij goed bezig bent en jij niet. Dus ook al zeg je er alleen maar wat van, wordt je tot mongool verklaard, uitgescholden en de volgende keer doen ze het gewoon weer. Zeer Nederlands.

Expert Homo | 27-09-12 | 13:27

pius | 27-09-12 | 13:21
U bent breedsprakig vandaag ...

canardo | 27-09-12 | 13:24

En de nederlandse staat, pragmatisch als ze is, springt er weer handig op in: in 2013 100 euro boete voor hand niet uit steken, 250 euro voor 'spookrijden'.

The Thinker in ME | 27-09-12 | 13:23

Wat ik me nou ineens afvraag: wat zou Bakito hier nou van vinden?

L. Rakker | 27-09-12 | 13:22

Een vriend van mij, het prototype fietstuig, werd laatst, per ongeluk uiteraard, afgesneden door een humane en ethisch hoogstaande automobilist, een pleonasme feitelijk. Die vervolgens uitstapte en mijn vriend op vriendelijke wijzewat terminale kwalen toevoegde.

Daarna rende hij op mijn tweewielertokkievriend af en probeerde hem met een onbekend voorwerp op zijn ventiel op zijn gajesbek te slaan.

Mijn Vriend was genoodzaakt deze geste te beantwoorden en sloeg, tot zijn grote spijt, dit sieraad der weggebruikers in 1 klap naar hallucinerender sferen.

Het hoeft geen betoog dat mijn vriend de opper-aso nu thuis zit omdat hij vervuld is van wroeging dat hij deze automobilist, deze exponent der wellevendheid, dit onverdiende leed heeft aangedaan.

Althans dat heb ik gehoord van een wederzijdse bekende want ik wil persoonlijk niets meer te maken hebben met dit soort vuilnis dat deze Ghandi op wielen zo mensonterend behandeld heeft.

Zo Autonoom ben ik wel natuurlijk.

pius | 27-09-12 | 13:21

Nederland fietsland. het hoort erbij. Als we in de steden nu eens de fietsers op de weg laten rijden, dat fietst lekker door en je hebt de ruimte, in de stad zijn auto's eigenlijk helemaal niet nodig, behalve ov, vrachtverkeer, politie, ambulance, etc. die kunnen dan mooi over het voormalige fietspad.

canardo | 27-09-12 | 13:21

@deraderendraaien | 27-09-12 | 13:06
Zo te zien verleende je weer eens geen voorrang he?

*Tring tring doet!*

deraderendraaien | 27-09-12 | 13:20

@Expert Homo | 27-09-12 | 13:14
En ze kijken nog boos ook als je ze laat schrikken door vrij laat te remmen. Raar volk.

blinde kip | 27-09-12 | 13:20

Wie er wat van zegt wordt staande gehouden: drie eenstrepers fietsen naast elkaar in het Vondelpark. Dat park is in de eerste plaats voetgangersdomein, fietsers mogen er komen, maar zijn in wezen gasten. Toen ik de knulletjes toeriep: 'Niet met meer dan twee naast elkaar he' werd ik staande gehouden, want wat bedoelde ik daar mee? En de toon waarop ik dat zei stond ze ook niet aan. En ze konden wel achter een inbreker aanzitten, hypothetisch dan he. Afijn, hele discussie die tot niets leidde, maar ze konden aan het eind van de dag wel weer een leuke case in het klaslokaal bespreken.
Afgelopen voorjaar kwam ik ze weer in het park tegen, nog steeds een streep: 'Niet met meer dan twee naast elkaar he', en een van hun riep min of meer vertwijfeld uit: 'O nee he, daar is ie weer'.

L. Rakker | 27-09-12 | 13:19

Heb nooit last van fietsers,ze kennen mij inmiddels.

Man-Bijt-Hond | 27-09-12 | 13:17

Autorijden is dankzij Links niet meer te betalen.

ProAsfalt | 27-09-12 | 13:15

Ineens weet je het! Je wordt FIETSPARKEERCOACH....
* WTF ? *

Kobus Kloothamer | 27-09-12 | 13:15

Vertel mij wat. Ik erger mij al steeds meer aan mensen die het linker fietspad nemen waar er rechts 1 is. 'Ik moet daar verderop toch links. Tegenliggers houden wel rekening met mij.' Vooral vrouwen en scholieren doen dit veel. Sta je net op het punt om op het smalle (want 1 richting) fietspad in te halen mag je even doodleuk volop in de remmen voor iemand die daar geen fuck te zoeken heeft.

Expert Homo | 27-09-12 | 13:14

Gaat GroenLinks nu pleiten voor meer asfalt voor meer fietspaden ?

Koninging Beatricks | 27-09-12 | 13:13

Mooi stukje! Ik weer eens moeten lachen!

Claude Jacque | 27-09-12 | 13:12

Hoog tijd voor de fietspas, tsja.

rechtvaardigerechter | 27-09-12 | 13:11

Bakfietsmoeders ZIJN asthmatische naaktslakken

Godsammekraken | 27-09-12 | 13:08

Om geschokt te kunnen raken, moet je daar niet een beetje verstand en besef voor hebben?

ZKH EénOog | 27-09-12 | 13:08

's Lands grootste literator het maatje van mafia maatje? De bewonderaar van Badr Hari?

ik heet joran | 27-09-12 | 13:08

Fietsen is zo 1973.

kibambam | 27-09-12 | 13:08

Fietsersbond, ga je eens druk maken om belangrijke dingen.

Lijkt me logisch... | 27-09-12 | 13:08

Fietskettingslot slaat hier ook regelmatig in de rondten, nou en?

deraderendraaien | 27-09-12 | 13:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken