Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ontsnapte fiets-TBS'er gepakt in maisveld

WTFscorebordTBS.jpg Klassiekertje dit: een TBS'er heeft zaterdag kinderlijk eenvoudig kunnen ontsnappen uit het forensisch psychiatrisch centrum Oldenkotte. Een ingenieus ontsnappingplan was hiervoor overbodig. Meneer mocht met het mooie weer een stukje gaan fietsen in het kader van begeleid verlof. Zodra hij de kans kreeg nam hij de benen en trok direct zijn begeleidster (wij gokken: 21 jaar, HEEL erg naïef, SJD-diploma) mee het maisveld in om haar aan stukken te trekken. Het persbericht spreekt overigens keurig van 'vergrijpen' dus dat laat wat ruimte over voor de verbeelding. Het meisje was in ieder geval zwaar gewond. Toen het tweetal niet op het afgesproken tijdstip terugkeerde in de kliniek werd groot alarm geslagen. Wat dat qua logistiek inhoudt? Nou, we beginnen met een legertje agenten die op hun doodkalme zondag ineens een heel weiland moeten uitkammen. Twee politiehelikopers (kosten: heel veel) die de lucht in gaan. Een paar anonieme recherche-BMW's + dito busjes + ambulance en natuurlijk het onvolprezen GOO-team. De Groep Opsporingen Ontrekkingen is een soort super inventief A-team dat word ingeschakeld zodra TBS'ers besluiten het hilarisch softe verlof-systeem in Nederland midden in het gezicht te spugen. Check deze folder (PDF) voor hun werkwijze en zie onderaan hoe vaak deze lui per jaar moeten uitrukken. Het betreft oude cijfers tot 2010 maar hieruit blijkt dat het TBS-team er om de anderhalve dag er op uit gestuurd zou worden. Of nog veel vaker. Kost allemaal klauwen vol met geld. En dat allemaal omdat misdadigers opsluiten zielig is. Kan zo'n enorme politiemacht in het weekend niet nuttiger worden ingezet? Je zou er ook voor kunnen kiezen TBS'ers met warm weer alleen een rondje in de tuin te laten lopen met een halsbandje om ofzo. Dat scheelt een hoop algemene middelen. En ontsnappingen. En mishandelde/misbruikte begeleidsters die er verder ook niks aan kunnen doen. Justitie deed dit weekeinde geen verdere mededelingen over de zaak.

Reaguursels

Inloggen

Ik zou geen vrouwen inzetten voor dit soort werk. Ga maar lekker met een man een dagje fietsen.

seikenz | 12-09-12 | 09:40

In Zwammerdam hoeven de burgers zich geen zorgen te maken over de nieuw te bouwen TBS-centrum voor 82 zwaar gedragsgestoorde randdebielen, want zoals beloofd: De gemeente stelt nadrukkelijk dat het niet om een gevangenis gaat en dat de beveiliging zo goed wordt dat ontsnappen onmogelijk is. www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article... Kunnen ze weer lekker verder gaan slapen in Alphen aan den Rijn.

Fopspeen | 12-09-12 | 07:39

Iedereen heeft het wel over die tbs-er en begeleidster maar hoe is het met het maisveld en de fietsen? ??? Vragen vrAgen

nederlandnaardeklote | 11-09-12 | 22:11

TBS: Tergend Brak Softiegedoe...

Reykjavik | 10-09-12 | 23:53

Een voor een zedendelicten veroordeelde Tbs'er gaat fietsen met begeleidster die hij vervolgens in een maisveld verkracht en poogt te vermoorden.
Het klassieke dilemma voor de Linksche Kerk indeed.
Een dergelijk iemand is dus niet behandelbaar en dus niet te handhaven in een maatschappij. De maatschappij dient beschermt te worden tegen de predators en dus niet andersom.
Leek mij de essentie van een strafrecht.

said_fred | 10-09-12 | 22:52

@jan-lul-de-behanger :
Owhhhhhh dus zo ontstaan die misterieuze graancirkels van rondjes.... Afhankelijk van hoelang de ketting die nacht was in het desbetreffende maaiveld. Wereldmysterie opgelost! :-)

nederlandnaardeklote | 10-09-12 | 22:51

Stijl_Loos | 10-09-12 | 12:01
Qua reintegratie-behandelmethode stel ik 45 minuten op 180 graden Celsius voor. Wel in een industriële frituurpan voor de zekerheid.

Over een eventuele verdoving voordien mag het volk per sms stemmen. Opbrengst hiervan gaat naar slachtoffers en nabestaanden. Denk aan een Mikkelsons om het spits af te bijten...

koolteer | 10-09-12 | 21:06

Het rare is dat dit wordt afgedaan als een incident, dat is het niet. Inherent aan het woord proefverlof is dat de proef niet bij voorbaat slaagt. Hij kan ook mislukken, en dat is hier gebeurd. Dat de begeleider het slachtoffer meteen al is, dat is natuurlijk wel ongebruikelijk. Ik denk dat de meeste TBS'ers genoeg hebben opgestoken tijdens hun verblijf om zich niet onmiddellijk weer te laten oppakken, daar heb je natuurlijk niet jarenlang mooie praatjes tegen naïeve geitenwollensokken voor gehouden.

Fryske Pugilist | 10-09-12 | 18:39

Bijzonder sneu voor het meiske. Ze had in ieder geval het voordeel dat ze wist met wie ze op stap was, dat het naïeve kind zich niet heeft voorbereid is haar eigen keuze geweest. En natuurlijk van de debielen die haar ongewapend met een gevaarlijke gek op pad sturen. Ieder ander mens had gedacht dat het een doodnormale passant was, je zult nietsvermoedend met je dochtertje stoppen om het mislukte mens de weg te wijzen. Maarja, het heet niet voor niets een proefverlof, het is een test. Met jou en mij als inzet.

Fryske Pugilist | 10-09-12 | 18:35

Gelukkig hebben we in dit land fantastische rechters die hem zullen toespreken: ''foei, foei, foei meneer''

grappert | 10-09-12 | 15:16

En de verantwoordelijke directie en personeel leefden nog lang en gelukkig... pfff wat een achterlijk land zijn we toch geworden. Als we moordenaars en geestelijke gestoorden dan toch wat vrijheid willen geven stuur op z'n minste een goed getrainde man(nen) mee. Of zou de directie hun pas geboren kind ook alleen laten met een pitbull terriër? Want 90% van de gevallen zijn dat ook hele "lieve" zachtaardige beesten.

First Contact | 10-09-12 | 14:29

Die piepjonge juffrouw zal haar geloof in de resocialisatie van TBS'ers wel even kwijt zijn.
Geen probleem want wagonladingen verse sociaal-juridisch geïndoctrineerden staan in de wachtrij.

WirMachenMusik | 10-09-12 | 13:43

Aangenomen dat het zo is, snap ik niet dat ze van die jonge poppetjes aannemen voor dit soort begeleidings-werk.
Neem dan een potige 45+er, kledingmaat 42 of meer, en liefst ook nog een beetje lelijk in dienst.

gaffelbaard | 10-09-12 | 13:20

Commentaar van de directie: "Dat doet'ie anders noooooit." En nu? Stapt de directeur van de inrichting op? Voor hetzelfde geld bespringt die psychopaat na de begeleidster een verkrachtbare passant. Leuke gedachte voor de omwonenenden...

Jan Doppie | 10-09-12 | 13:11

@ fender05. 12.27
Je vraagt je af wat het voor de algemene middelen betekent als men dat tuig nooit meer loslaat.
Ik vraag me af wat het betekent voor de algemene middelen wanneer men dat tuig op proefverlof blijft sturen, in vrijheid stelt, die geflipte advocaten hun zin krijgen. Een rekensommetje om van te kotsen, maar de werkelijke schade die aan slachtoffers word toegebracht isuiteraard niet in geld uit te drukken. Er is natuurlijk nog een andere oplossing, word niet toegepast hier, maar is wel effectief.

grappert | 10-09-12 | 13:08

@fender05

Hoeveel kost een vrouw wie haar gehele leven waarschijnlijk niet meer kan werken?

flask | 10-09-12 | 12:37

Als ik de reacties hierboven lees dan moeten we iemand die TBS heeft gekregen gewoon nooit meer vrijlaten. Ik vraag me af wat dat betekent voor de algemene middelen.
Een tbs-er kost ongeveer 186.000 euro per jaar.

fender05 | 10-09-12 | 12:27

Vooral woensdag links stemmen, dan blijven we zulke dingen houden om over te praten.

KarelMarks | 10-09-12 | 12:17

-weggejorist-

uninvited guest | 10-09-12 | 12:13

Vraag 1: Wat heeft het kabinet-Rutte de afgelopen anderhalf jaar eigenlijk gedaan om een eind te maken aan het compleet idiote instituut proefverlof?
Vraag 2: Hoe lang gaan we eigenlijk nog door met deze idioterie? Of gaan we het proefverlof straks nog uitbreiden, nu de PvdA weer zo populair is?

MAD1950 | 10-09-12 | 12:09

Gelukkig ving iemand binnen de bizarre wereld van de TBS dit keer de klappen op. Meestal is het een willekeurig meisje waar de psychopaat even helemaal op mag bijkomen. Nou hup, damage ontrol! Even een onderzoekje eruit Diederik Stapelen om aan te tonen dat een paar verkrachte kleuter per jaar minder erg is dan TBS'ers écht opsluiten of met BEWAPENDE MANNEN op pad sturen.

Jackie Chiles | 10-09-12 | 12:04

Gaat Geenstijl ons ook nog een keer een alternatief bieden qua behandelmethode om ex-criminelen terug te laten keren in de samenleving? Nee? Bek houden dan

Stijl_Loos | 10-09-12 | 12:01

@zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:25 | + -1 -
Als je dan toch interessant wilt doen, doe het dan goed!
Pi x straal x straal is de oppervlakte Lutser!

Kobus Kloothamer | 10-09-12 | 11:54

Meen ooit eens een film te hebben gezien waarbij gevangen explosieve nekbanden omhadden. Lijkt me erg handig in een tbs kliniek. Misschien zijn enkelbanden dan een beter idee. Een GOO team zou wat mij betreft niet mogen bestaan. Tuig/losers/verkrachters/moordenaars/pedo horen niet buiten de hekken te komen en dus ook niet terug te keren in de maatschappij.

terazino | 10-09-12 | 11:50

Captainobvious.
Probeer jij het maar te snappen, dat word nu van die begeleidster ook verwacht, dat ze het een beetje snapt, begrijp je wel ?
Waar ik het over heb zijn die hufters die hun klantjes dringend adviseren om NIET mee te werken aan TBS.Die maken totaal geen onderscheid met dat spul. Die menen dat alles aan dat systeem verkeerd is, terwijl het enige dat er aan verkeerd is die gasten ooit nog een voet buiten de muren te laten zetten.

grappert | 10-09-12 | 11:48

@stormtijd | 10-09-12 | 11:31

Het goede soort mensen. Bestaan die dan?

pius | 10-09-12 | 11:39

Deze malloot direct ritueel castreren.

Gekken horen vast te zitten en geen meisjes te verkrachten.

Dit systeem is verrot en deugd niet en al dat gezwets over "maar het gaat vaak wel goed" het zal je vriendin maar zijn op die stageplek dan lul je wel anders.

Voorlopig zit zo'n meid in de zenuwen van hij zal toch niet....... zijn

Gewoon vierkante kogel van 75 KG aan zijn poot en nooit meer loslaten

Alt | 10-09-12 | 11:31

Pius het geweten van Nederland en vertegenwoordiger van het goede soort mensen.
Want u en de zijnen zijn verheven boven alle mensen en kijken op het volk neer in mededogen.

stormtijd | 10-09-12 | 11:31

WTF doet een begeleidster ALLEEN op de fiets, met een als gevaarlijk bekend staande TBS-er in een omgeving met maaivelden?!
Of de directie die dit goedvindt even kan opstappen dan wel zelf een fietstochtje met de betreffende TBS-er kan maken!
WTF he, zeker aan de begeleidster vooraf een condoom meegegeven, just in case... #manmanman

Tommygunner | 10-09-12 | 11:30

Gordijnbonus. En we weten nu waar die op gebaseerd is.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 11:30

@vrijheid-van-spreken | 10-09-12 | 11:11
Nou ja; de politie heeft inderdaad beter werk te doen dan achter hamsters aanlopen: achter TBSerts aanlopen! Bijna elke dag.

ole guapa | 10-09-12 | 11:29

Waarom staan er nog hekken rondom het complex.
De TBS-ers krijgen daar een trauma van.

Bataaf | 10-09-12 | 11:29

Rutte roept bijvoorbeeld de bijstandsmoeders op om op de VVD te stemmen. Dan ben je dus een psychopaat. Maar niet strafbaar.

Lastige materie dus.

pius | 10-09-12 | 11:24

Sorry voor dubbelpost. Kreeg een 500 error.

DizzyDo | 10-09-12 | 11:24

Oldenkotte... Psychotische moordenaars en verkrachters,etc. Doen zich beter voor als dat ze zijn, want eerder vrij dan, of begeleid verlof.

De meeste zijn niet te genezen. Zullen direct terugvallen als medicatie veranderd, stopt, {her}starten met drugs, etc.

Toch moeten ze de maatschappij weer in. Of zo dicht mogelijk bij.

Gekkenwerk eigenlijk.

DizzyDo | 10-09-12 | 11:23

Oldenkotte... Psychotische moordenaars en verkrachters,etc. Doen zich beter voor als dat ze zijn, want eerder vrij dan, of begeleid verlof.

De meeste zijn niet te genezen. Zullen direct terugvallen als medicatie veranderd, stopt, {her}starten met drugs, etc.

Toch moeten ze de maatschappij weer in. Of zo dicht mogelijk bij.

Gekkenwerk eigenlijk.

DizzyDo | 10-09-12 | 11:22

Natuurlijk moet er wel onderscheid gemaakt word in de mate van psychopathie en de praktische gevolgen ervan. Anders kan je gerust 80 procent van de reaguurders uit de samenleving verwijderen.

Mijzelf incluis vanzelfsprekend.

pius | 10-09-12 | 11:16

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:23

Goed idee: een soort expeditie Robinson, maar dan met de TBS-ontsnappert-van-de-dag! Al die 2e rangs BN-ers erachteraan, die muts van BzV voor het sociale weerwoord en natuurlijk Patty Brard die een TBSer onbeschermt uitlaat. Tweede scherm ernaast waarin de enkelbandcoordinaten worden weergegeven. Hoezo duiken of dansen, jagen is het nieuwe ding. En, het vult de onderbuik ook lekker. Win/win.

#format snel registeren doet

ole guapa | 10-09-12 | 11:15

Werkelijk te bizar voor woorden en alleen in dit land mogelijk en dat handeltje durft nog praatjes te hebben over de animalcops van de PVV met de niet geheel onterechte achterliggende gedachte dat de politie beter werk te doen heeft dan achter cavia's aan te rennen 'zeker in dit land' of zou men in dat licht gezien juist bedoeld hebben dat dit personeel veel geschikter is om achter de talloze verlof-TBS'ers aan te sturen omdat de Gutmensch nu eenmaal ook graag zijn bevlogen hobby wil hebben?

vrijheid-van-spreken | 10-09-12 | 11:11

Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 | + -17 -
Goede nick!

Grachus | 10-09-12 | 11:05

Ah, gezellig, er doen ook nog 100 kinderen mee met de hardloopwedstrijd. Kan je als pedo mooi kijken of je conditie goed genoeg is om je prooi bij te houden.

Met een beetje geluk kun je er nog een paar aan stukken trekken.

www.oldenkotte.nl/oldenkotte/oldenkott...

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 11:04

Iemand volgende week woensdag zin om een stukje hard te lopen met wat tbs'ers?

www.oldenkotte.nl/oldenkotte/oldenkott...

Heel slim om er voor te zorgen dat die gasten een uitstekende conditie hebben.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 11:01

De PVV besteedt twee woorden over dit onderwerp in hun verkiezingsprogramma: Afschaffen TBS.
Soms heb je ook niet meer dan twee woorden nodig om duidelijkheid te scheppen.

Schaamharing | 10-09-12 | 11:01

Welke minister gaf toestemming voor dit verlof?

Bergverzet | 10-09-12 | 11:01

@flask | 10-09-12 | 10:57 | + 0 -
Of 1 van de reageerders undercover sturen, gekken genoeg hier.

The Medihator | 10-09-12 | 10:59

Veel psychopaten bevinden zich trouwens aan de top van het bedrijfsleven of in de politiek. En hun wettelijk toegestane defecten manifesteren zich iedere dag in schade voor de samenleving.

Kijk naar Rutte bijvoorbeeld.

pius | 10-09-12 | 10:59

Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:41
Dat bedoel ik nou,tikken op deze site en ook nog overuren schrijven.
Erger kan niet.

swassannuf | 10-09-12 | 10:59

Soy yo | 10-09-12 | 10:52 |

Bij zestien en half miljoen werkt de hersenspoeltruc juist uitstekend. Dat het bij slechts duizend niet werkt is in mijn ogen een mirakel.


zovoklets | 10-09-12 | 10:57

Vroeger kwam ik dagelijks bij die tbs kliniek, toen werkte ik nog voor tnt (haal en breng service) maar als je kijkt hoeveel personen wie niet recht uit hun hoofd kijken naar buiten komen valt me op hoe vaak het niet mis gaat, Mss moet ruktor der eens gaan staan, zal beste leuke tv zijn :)

flask | 10-09-12 | 10:57

@zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:51 | + 0 -
Is dat ook term die vaak wordt gebruikt? Ok dan voeg ik hem toe aan de lijst.

The Medihator | 10-09-12 | 10:57

@zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:51

Whatever jansen. Die preoccupatie van sommigen met kaas hier is niet zuivel vind ik.

Let him be.

pius | 10-09-12 | 10:54

@Zatkniss | 10-09-12 | 10:46

Het verhaal doet me denken aan de Donald Duck colporteur en de ontvoerder/moordenaar van Gerrit Jan Hein. In beide gevallen was de samenleving hevig geschokt en moesten de daders eerst lange tijd de gevangenis in voordat hun behandeling zou beginnen. Bij de uitspraak noemden de rechters expliciet dat er geen sprake kon zijn van vervroegde vrijlating om daarna behandeld te worden.

In de praktijk hebben ze beide maar een relatief korte periode in de bajes gezeten, ondanks de rechterlijke uitspraak. In beide gevallen werd ook angstvallig geheim gehouden dat ze al in een tbs kliniek zaten.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:53

Dit bewijst maar weer eens dat in bepaalde gevallen de "aard van het beestje" uiteindelijk altijd sterker is dan welke hersenspoeltruc dan ook. Als je dit over wilde dieren zegt, geeft iedereen je gelijk. Maar als je dit over zwaar geestelijk zieke mensen zegt, dan zijn die mensen zielig, want slachtoffer van hun eigen ziekte en verdienen uitzicht op terugkeer in de maatschappij. Ongeacht de collateral damage. En dat is ziek.

Soy yo | 10-09-12 | 10:52

The Medihator | 10-09-12 | 10:47 Ja, jij bent Kaas.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:51

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:47
Van dezelfde als de jouwe mag ik hopen.
zie
swassannuf | 10-09-12 | 10:44 |
zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:41
mijntweecent | 10-09-12 | 10:03

swassannuf | 10-09-12 | 10:50

@Mitochondrion | 10-09-12 | 10:38

Ook waar het pedo's betreft is de therapeutische behandelbaarheid zeer twijfelachtig. Dat levert onaanvaardbare risicos op tot dusverre.

Dus waar het deze niet onbelangrijke groepen betreft ben ik voor een herziening va het TBS-systeem.

Voor de rest werkt het prima wat mij betreft.

pius | 10-09-12 | 10:50

@grappert | 10-09-12 | 10:44
Jij snapt het niet zo?

captainobvious | 10-09-12 | 10:49

@swassannuf | 10-09-12 | 10:47 | + 0 -
Vakkenvuller?

The Medihator | 10-09-12 | 10:48

Zo zie je maar dat meisjes en vrouwen alles doen om aan geld te komen.

zovoklets | 10-09-12 | 10:48

swassannuf | 10-09-12 | 10:47 Geen baan maar wel een vak?

Uitkeringtrekkert.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:48

@Polletje Piekhaar | 10-09-12 | 10:46 | + 0 -
Onderbuiker
Oh je bent er zo een
Populist
Minderwaardig mens

The Medihator | 10-09-12 | 10:47

Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:41 |
Maak je over mij maar geen zorgen.
Ik had geen baan maar een vak.
Dat is een wezenlijk verschil.

swassannuf | 10-09-12 | 10:47

@swassannuf | 10-09-12 | 10:40

Lol, dus van de 1000 tbs'ers is er maar 1 een slechterik?

Van welke planeet kom jij?

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:47

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:43 | + 0 -
Dan weet je meer dan ik. Heb geen ervaring er mee. Dat (kinder) verkrachters niet populair zijn in de bajes is algemeen bekend.
Misschien is een uitwisselingsprogramma met de centale gevangenis in Minsk wat. De "pituch" heeft er ook niet veel mee op.

Zatkniss | 10-09-12 | 10:46

Helaas zijn er nog steeds lieden die maar hardnekkig in het maakbaarheids ideaal blijven geloven. Is het niet de maatschappij dan is het wel het individu. En iedereen die het daar niet mee eens is wordt weggezet als dom, rechts, fascist enfin bedenk nog maar een handjevol termen. Ik moet hierbij weer denken aan de veganist die zijn dierenarts vroeg om een vegetarisch dieet voor zijn hond.

Polletje Piekhaar | 10-09-12 | 10:46

@rara | 10-09-12 | 10:37

Wedden dat Mikkelson binnen 3 jaar in een tbs kliniek zit?

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:45

Wet is wet, stemmen voor de partij die dit wil aanpassen.

Andersom dag | 10-09-12 | 10:45

Laten ze AUB eens beginnen de advocaten die dit tuig adviseert niet mee te werken aan TBS op te bergen, want die hebben door die adviezen duidelijker de TBS harder nodig dan die klantjes van hun. Overduidelijk zelfs !

grappert | 10-09-12 | 10:44

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:41
zeg dat maar tegen mijntweecent | 10-09-12 | 10:03

Voor mij heb je al gelijk.

swassannuf | 10-09-12 | 10:44

@Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:33 | + 0 -
U was toch tegen censuskiesrecht?
Leuk om te zien hoe u die grens trekt.

The Medihator | 10-09-12 | 10:43

"Desalniettemin kost dit uitje van de TBS-er de nodige duizenden euro's die niet in 's lands begroting zijn opgenomen me dunkt."
Jan Boule | 10-09-12 | 10:04

Weet je wat nog veel erger is?
Ze zijn absoluut 100 % wél in de begroting opgenomen.

Cuyahoga | 10-09-12 | 10:43

@Zatkniss | 10-09-12 | 10:33

Die gevangenisstraf is over het algemeen een wassen neus. Kinderverkrachters hebben niet zo'n fijn leven in de bajes, voor hun eigen veiligheid worden ze over het algemeen z.s.m. richting tbs kliniek gedirigeerd.

Bubba heeft niet zoveel met zogenaamde "kutjesklanten".

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:43

swassannuf | 10-09-12 | 10:40 Er zijn geen goeien in een TBS instelling.

Anders zaten ze er niet.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:41

swassannuf | 10-09-12 | 10:15 | + 2 -
Wat gezellig dat je me altijd terug verwelkomt. Wat doe jij eigenlijk voor baan? In mijn tijdzone ben ik alweer rustig in de overuren...

Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:41

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:33
Zijn begeleider zit weer even niet op te letten.

Cuyahoga | 10-09-12 | 10:41

mijntweecent | 10-09-12 | 10:03
Nou niemand...
Komtie: die 999 "goeien" moeten vanaf nu onder die ene kwaaie lijden.
Zo goed dan?

swassannuf | 10-09-12 | 10:40

Terpetijnzeikert | 10-09-12 | 10:38 Dat gaat op gewicht. Die ene was al 100 kilo.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:40

@BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:30

toevallig ken ik de Rekkense inrichting, daar is ruimte zat voor een knuffeltuin. Erger is het voor de omwonenden die gewoon met een kluitje het riet worden ingestuurd.

Ik las net in de krant dat een man die richting de Duitse grens woonde van de politie te horen kreeg dat er geen gevaar voor hem was. In een eerdere bijeenkomst werd hem gemeld dat de kans heel klein was dat ontsnapte tbs'ers zijn kant uit zouden komen. Mochten ze dat toch doen (zoals nu gebeurt is) dan moest hij de politie maar bellen.

Blijkbaar zijn de tbs'ers van tegenwoordig andere tbs'ers dan een paar jaar geleden. In vroegere tijden waren er nog wel eens wat slachtoffers te betreuren als er weer zo'n gek ontsnapte, tegenwoordig zijn het allemaal ongevaarlijke aardige mensen. Vraag maar aan die begeleidster die nu zwaargewond haar vagina mag reconstrueren.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:39

Ik ruik kaasvoeten.

Normpje | 10-09-12 | 10:38

Waarom slechts 1 begeleid(st)er?

Terpetijnzeikert | 10-09-12 | 10:38

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:35 Zodra ie over een bad begint weten we het zeker.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:38

@pius | 10-09-12 | 10:17
Hetzelfde geldt voor pedo's. Maar blijkbaar is de 'affaire Buikhuisen' nog niet geheel voorbij. Recent onderzoek: www.telegraph.co.uk/health/children_sh...

Mitochondrion | 10-09-12 | 10:38

@neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:29
Dan krijg je wel degelijk straf naast je TBS, hoewel dat iets van de laatste jaren lijkt te zijn. Mikkelsons is veroordeeld tot 18 jaar straf, en TBS.

rara | 10-09-12 | 10:37

@Avant | 10-09-12 | 10:27
Ik gok iets met een seksueel misdrijf... En dan gewoon zo'n jonge begeleidster met zo'n gestoorde gek meesturen ook nog! Ik vind de beleidsmakers en leidinggevenden verantwoordelijk hiervoor. Van mij mogen ze worden aangeklaagd wegens onverantwoordelijk beleid en onverantwoordelijk handelen.

doenormaal! | 10-09-12 | 10:37

BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:31 Ik weet niet of jij die bewaak en begeleid-dragonders wel eens gezien hebt?

Maar bij zo'n TBS-er geldt de reutjestheorie, bij gebrek aan een lekker ding wordt het lelijke ding toch een lekker ding.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:37

@zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:33 |

Ik meende ook al wat kaaspatronen te ontwaren. We zullen zien....

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:35

roze_bril | 10-09-12 | 10:31 Wil jij dat jouw dochter of je vrouw voor 10% verkracht wordt?

Of voor 10% beroofd?

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:34

Spelpolitie slaapt? .. dat word.. ?

Graaiende Teddybeer | 10-09-12 | 10:34

Er is een partij in Nederland die voor het instellen van de doodstraf is , n.m. de SGP......

elevator | 10-09-12 | 10:33

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:29 | + 0 -
Eerst krijgt ie de gevangenisstraf, daarna TBS. Deze TBS kan levenslang duren. De maatregel is in mijn ogen dus zeker ook een straf. Helaas kunnen de agogen de psychopaten niet achter de ogen kijken

Zatkniss | 10-09-12 | 10:33

@Normpje | 10-09-12 | 10:28
De dame kon van tevoren niet hard maken dat haar leven gevaar liep. Nog sterker: dat kan ze zelfs niet na de verkrachting. Want dat is geen levensbedreigende situatie geweest.

Maar ga jij maar rustig door om van dit verkrachtingsslachtoffer een dader of medeplichtige te maken. Leg een gedeelte van de schuld maar bij het slachtoffer, als je je daardoor beter voelt. Stem je SGP of sis je meisjes na?

- Ik - moet normaal doen?

rara | 10-09-12 | 10:33

The Medihator | 10-09-12 | 10:07 Kaas? Ben jij dat?

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:33

@Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 |

Afschaffing van TBS vergt ook een communicerende vaten aanpak. Tegelijkertijd met de uitfasering van TBS moeten strafmaten geherdefinieerd worden. Extreme geweldsdeliquenten, recidiverende sexuele roofdieren, en gecertificeerde psycho- en sociopaten automatisch en onherroepelijk levenslang. Er valt wat mij betreft bij stelselmatige recidive en grote aantallen slachtoffers, ik spreek graag van misdaden tegen de menselijkheid, zelfs te praten over permanentere oplossingen. Sommige wanproducten van menselijke voortplanting en opvoeding kunnen simpelweg niet meer terug de samenleving in. Ergens moet een streep getrokken worden...

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:33

Wat een populisme weer zeg hier. Terwijl als we naar de cijfers kijken het toch in ieder geval in 10% van de gevallen goed gaat. Moeten die daar dan onder lijden? Moeten we dat willen! Voor die verkrachters/moordenaars is het leven dan uitzichtloos geworden. Mmmmh..

roze_bril | 10-09-12 | 10:31

Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 Gezond maken?

Wedden dat deze ontsnapte er zat wegens verkrachtingen?

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:31

@ neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:29 | + 0 -
En begeleidt verlof door een lief meisje. Vergeet de extra voordelen niet.

BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:31

@Normpje | 10-09-12 | 10:03
Wel eens van werkweigering gehoord. Ontslag op staande voet enzo.
Dit meisje is het slachtoffer van het al jaren falende beleid van gevaarlijke mensen die keer op keer ten koste van onschuldige slachtoffers een dagje de wijde wereld in mogen trekken. Tsja, de belangen van tbs'ers (een dagje verlof) wegen kennelijk op tegen het feit dat er keer op keer mensen vermoord worden danwel ernstig getraumatiseerd.

doenormaal! | 10-09-12 | 10:30

@ neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:28 | + 0 -
Er wil toch geen hond wonen bij een TBS-kliniek, dus neem inderdaad wat extra grond, omheining en in de gaten houden. Leuk knuffeltherapie in de tuin. Knappen ze van op. En ze lopen niet weg.
In Siberië hebben ze honden die, zodra ze op hun achterpoten gaan staan, twee meter hoog zijn. Prima om in te zetten als ze toch over het hek klimmen.

BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:30

@Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24

Aha, dus als ik 50 kleine kinderen verkracht en vermoord krijg ik geen straf maar een maatregel. #helder

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:29

@rara 10:12,

Doe eens normaal, ze had gewoon kunnen weigeren en bij eventueel ontslag de rechter vragen wat die van de situatie dacht. Elke opdracht waar je leven van afhangt kun je weigeren. We zijn hier nier in China ofzo.

Normpje | 10-09-12 | 10:28

@ Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 | + 0 -
Waarheid, maar van mij mag men de stempel 'mag op verlof onder begeleiding', 'mag op verlof' en 'klaar voor de samenleving' wat minder vaak gehanteerd worden. Je kunt niet altijd zeggen: 'ja dit zagen we niet aan komen!'

BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:28

@BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:24

Klopt, ze zijn idd sielugh, vandaar dat ik voorstel om de verloven gewoon te houden in de extra omheinde tuin van de kliniek. Figuren als Rita Verdonk lijken me uitstekende begeleiders.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:28

Ik heb het op een oude fiets geleerd, hij dacht daar kennelijk anders over...

Kanonskogel | 10-09-12 | 10:28

Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 | + 0 -
Ik snap je betoog en ga er ook in mee. Alleen jammer dat het systeem blijkbaar niet instaat is de juiste diagnose te stellen. Bij twijfel niet inhalen is mij altijd geleerd. Dus gewoon niet loslaten, met een vrouwelijke! begeleidster voor een proefverlof. Whats next? Een pedo met een kind, naar het speelpaleis laten gaan?

Zatkniss | 10-09-12 | 10:27

Die tbs-er had vast niks erg op zijn kerfstok. Zeker geen verkrachtingen, of kindermisbruik. Zal waarschijnlijk door onrecht of een vergissing in die kliniek zijn beland.. gelukkig houdt justitie 't altijd lekker geheim waarvoor zo'n psychopaat vast zat. Anders gaat de bevolking zich maar zorgen maken..

Avant | 10-09-12 | 10:27

Laat degenen die het beleid bepalen, namelijk dat TBS'ers op verlof mogen, ook de uitvoering verzorgen, in plaats van jonge begeleidsters op te zadelen met de lijfelijke traumatische gevolgen van dit wanbeleid.

doenormaal! | 10-09-12 | 10:26

jan-lul-de-behanger | 10-09-12 | 10:24 Best een wandelingetje. Pi maal straal maal straal geeft je de af te leggen afstand.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:25

@Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24 | + 0 -
Dat klopt.
Maar misschien moet men de threshold voor de kwalificatie "kan in de samenleving terugkeren" veranderen.

The Medihator | 10-09-12 | 10:25

Neem een paaltje, zet daar 25 m ketting aan vast en bevestig de andere kant aan de TBS-er. Dan kan hij een cirkel van 50 m lopen. Prima. Zijn slachtoffers konden dat waarschijnlijk niet meer.

jan-lul-de-behanger | 10-09-12 | 10:24

Een hoop mensen die geen idee hebben wat TBS is... TBS is geen opgelegde straf, maar een maatregel. Als TBS afgeschaft zou worden, zouden deze mensen al lang op straat rondlopen (en tussendoor weer een paar keer in de gevangenis opgesloten). Dat TBS gericht is op het gezond maken van de patiënt, en deze in de samenleving terug te laten keren mits dat verantwoord is, is evident.

Cognitief Dissonant | 10-09-12 | 10:24

Woensdag hieraan nog eens terugdenkend als ik dat rode potlood vast heb.

stephan66 | 10-09-12 | 10:24

@ neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:22 | + 0 -
Ja, nee, jij liegt want het moet mogelijk zijn om iedere TBS'er op verlof te sturen want zielig enzo!
[/Freekmode]

BeunDeHaas | 10-09-12 | 10:24

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:22 Het moet net als in een Amerikaanse film.

Bloedhonden en veel mannen met karabijnen.

Ideetje voor Reinoud met z'n Eyeworks?

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:23

Misschien was het niet een goed idee om een dame dit heerschap te laten begeleiden. Maar dat mag ik vast niet zeggen van de feministen, die steken liever hun kop in een hoofddoek. Alhoewel ik steun nu wel hun punt dat alle vrouwen in de RvC's moeten zitten. Allemaal.

The Medihator | 10-09-12 | 10:22

@Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:08

Ik heb toch wel wat andere verhalen gehoorden gelezen, lees je wel eens een boek en bekijk je wel eens statistieken?

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 10:22

Zal ik die lui in Rekken eens een tip geven? Fietsen kan ook op een hometrainer.

Wat? Niet in de natuur? Sleep het ding de tuin in.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:22

Waarom krijgen Arrestatie Teams eigenlijk geen "shoot on site" -orders mee tijdens de jacht op ontsnapte TBS-ers?
.
Ik ga er van uit dat potentiële ontsnappers zich nog wel een aantal keer bedenken in de wetenschap dat zo'n ontsnapping wel eens heel lelijk voor henzelf zou kunnen aflopen. En als ze dat niet doen... Tsja, ook niet heel erg...

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:22

Een TBS'er is over het algemeen een bijzonder aardig figuur. Ze proberen uit alle macht om in het gevlei te komen en daar zijn hulp verleners best gevoelig voor. Enerzijds krijgen ze een veer in de kont, want behandeling heb nut. Anderzijds hebben ze het behoorlijk druk, waardoor ze ook sneller denken WAUW wat een vooruitgang.
'
Blijft lullig voor het gerapete meiske ......


Man heeft bewezen 'niet fit te zijn voor de vrijheid' dus past maar 1 straf een onomkeerbare.

MarcS | 10-09-12 | 10:20

@Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:08
Jij ziet de goede kanten van het TBS-systeem, die zijn er wel degelijk. Maar als het om reflectie gaat na de gemaakte fouten dan vergeet je 1 ding: de slachtoffers. Want die vallen er, af en toe. De gevallen slachtoffers zijn nooit aanleiding geweest om de regels te verscherpen.

De door jou genoemde reflectie is dus zuiver narcistisch, want puur op het TBS-systeem zelf gericht. Niet op de maatschappij waar uiteindelijk de slachtoffers vallen.

rara | 10-09-12 | 10:19

@Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:08 | + -4 -
TBS-ers zijn in de 1e plaats patient met een misdadig verleden of potentieel. Met dit in het achterhoofd moet je de mensen proberen te genezen of er achter komen dat genezing niet mogelijk is.

Je gaat bij een Pedofiele TBS-er ook geen confrontatie-therapie toepassen.

The Medihator | 10-09-12 | 10:19

Gewapende bewaker er achteraan op een scooter is dus geen overbodige luxe

Idontgiveafunk | 10-09-12 | 10:18

Psychopaten zijn onbehandelbaar. Zij moeten dus worden uitgesloten van het TBS-systeem.

Zo moeilijk is dat niet allemaal.

pius | 10-09-12 | 10:17

We weten welke misdadigers TBS krijgen. De cijfers uit de folder van het TBS-team over het aantal ontsnappingen zijn duidelijk. Welke totale mongool laat dan een vrouw 'een stukje fietsen' met zo iemand.

Mitochondrion | 10-09-12 | 10:17

@Feynman | 10-09-12 | 10:11 | + 0 -
Als die sherrydrinkende zelfverklaarde specialisten in hun huis in Frankrijk zitten hoop ik dat ze de rest van hun pensioen achtervolgd worden door de wetenschap van al het pijn en verdriet dat ze hebben veroorzaakt. Hopelijk tot hun graf.

Ach waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk zullen ze mijn smeekbede een Frekelijk hersenspinsel vinden en verdien ik levenslang eenzame opsluiting.

The Medihator | 10-09-12 | 10:16

@zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:08
Goed plan! Mogen ze zelfs het zand opvreten, mochten ze daar behoefte aan hebben.

deraderendraaien | 10-09-12 | 10:15

tegenwoordig zitten er op een dure auto verplicht een track and trace systeem. Waarom in hemelsnaam niet zoiets inbakken in een enkelband, niets helikopters, gewoon de jongens van het GOO-team een TomTom meegeven en die gast ophalen, hoe moeilijk kan het zijn.

Neehè | 10-09-12 | 10:15

Ha daar is Suubi ook weer,net terug uit Uganda.
Zit weer te tikken in de baas zijn tijd.
Nou snap ik in welke hoek ik zijn private sector
moet zoeken.
Het is geen raamkijkert,maar zit er toch dicht tegen aan.

swassannuf | 10-09-12 | 10:15

Nogal tendentieus stukje, wie weet vroeg de begeleidster er zelf om?
.
We hebben toch zo onderhand wel geleerd dat vrouwen hier veelvuldig om vragen. Dat gebeurd namelijk regelmatig in onze maatschappij en dan vinden we het ook volstrekt normaal dat zulke meisjes worden bespuugd, beschimpt of erger.
.
Tenminste.... In Den Haag lijken ze dat volstrekt normaal te vinden....

Parel van het Zuiden | 10-09-12 | 10:15

De aftamse idioot die dit beleid opgsteld heeft zou ze een gevangenisstraf van 15 jaar moeten geven. Die koekwauzen die in TBS zitten (met een reden, want TBS) zouden niet verder dan 5 meter buiten de inrichting moeten komen zonder explosieve halsband (a lá battle royal).

HaatAth3ist | 10-09-12 | 10:14

@Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:08
Ondertussen is er iemands dochter verkracht,en heeft ze een risico gelopen het leven te laten.
Wat nou reflectie!

deraderendraaien | 10-09-12 | 10:13

@Normpje | 10-09-12 | 10:03
Werkweigering is een goede reden voor ontslag op staande voet. Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken.

rara | 10-09-12 | 10:12

@The Medihator | 10-09-12 | 10:01 | + 0 -
Wie dit soort beleid bedacht heeft... Dat wordt een aardig lijstje. Het is een religieuze overtuiging die in de zestiger en zeventiger jaren ontstaan is over de maakbaarheid van de samenleving en de persoon. Dat sommige mensen iets mankeren en blijven markeren wordt ontkent.

Waar in Noorwegen een vergelijkbare omgang kent met langgestraften hebben ze daar wel een aantal belangrijke verschillen. Een behandelfase waar gedetineerde niet dagelijks terug op cel gaan, maar eerder leefgroepen. Resocialisatie gaat per eiland, dat zoekt een stuk makkelijker. Liefst ergens waar het `s nachts vriest, dan hoef je niet te gaan zoeken.

Wij blijven liever zonder enige psychologische wetenschappelijke basis aankloten in de dwanggedachte dat iedere psychopaat een reële kans moet worden aangeboden om terug te keren in de samenleving. Belangen van de rest van de samenleving zoals kosten en veiligheid worden niet gewogen.

Zullen we met elkaar afspreken dat voor ieder mislukt verlof de deur voor iedereen een maand dichtgaat? Dan gaat het maar 1 keer per maand fout in plaats van 20 keer.

Feynman | 10-09-12 | 10:11

En de begeleidster is vandaag gewoon weer aan het werk gegaan,want risico van het vak,we zijn het gewend.

swassannuf | 10-09-12 | 10:10

En die ene TBSer in de recreatiezaal heeft GS ontdekt op de PC zo te zien.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:09

Maar daders zijn ook slachtoffers!! Tenminste, dat wordt mij van kinds af aan met de paplepel ingegoten door allerhande instanties, dus dan zal het wel waar zijn!

Wat een arme TBS'er. Heeft hij al een lolly en een dikke vergoeding gekregen?

Nietvoordekat | 10-09-12 | 10:08

deraderendraaien | 10-09-12 | 10:05 Eerst zelf laten graven.

Met een plastic schepje en een emmertje want anders wordt het weer te gevaarlijk.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:08

Omdat het af en toe fout gaat moet het hele systeem de prullenbak in? In TBS wordt zéér zorgvuldig begeleid en in de gaten gehouden of iemand klaar is voor terugkeer in de maatschappij. Veel beter systeem dus dan gewone gevangenisstraffen, óf plotselinge terugkeer in de maatschappij van TBS-ers die niet af en toe al een uitje hebben kunnen maken. Misdadigers moeten een tweede kans kunnen krijgen, en bovendien moeten we zo snel als ze er klaar voor zijn vrij laten om kosten te besparen. Natuurlijk gaat dat ook wel eens fout; reden voor reflectie en eventuele aanpassingen, maar niet om gefaseerde terugkeer in de maatschappij meteen onmogelijk te maken.

Suubi Musajja | 10-09-12 | 10:08

@The Medihator | 10-09-12 | 10:07 | + 0 -
Sorry 2de keer rij is mag. Ik had mijn advocaat aan de telefoon hierover, zodoende.

The Medihator | 10-09-12 | 10:08

Ik heb gezien hoe ze naar hem aan het zoeken waren mijn wijk was bezaaid met politie en heli's in de lucht, heel spannend allemaal.

zorgan | 10-09-12 | 10:08

@mijntweecent | 10-09-12 | 10:03 | + -1 -
Het gaat ook 99999 van de 100000 keer goed als ik 110 rij waar ik honderd rij. Maar ik word automatisch hiervoor gestraft.

Hier gebeurt het omgekeerde.

Al die logica is gewoon uit de samenleving. Alle bestuurders zijn potentiele TBS-ers. Hou nou eens op en bescherm de samenleving, straf is straf, verpleging is verpleging. TBS is een combinatie hiervan. Men behandelt hier geen verkoudheid. Leeuwen worden ook niet in het park uitgelaten.

The Medihator | 10-09-12 | 10:07

James Lastig | 10-09-12 | 10:04 Maurice trekt zich nu de haren uit de kop. Een zo'n kudtjong en z'n peilingen kloppen niet meer.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:07

@mijntweecent | 10-09-12 | 10:03
Dat komt omdat die nog intensief bezig zijn om te leren fietsen.

deraderendraaien | 10-09-12 | 10:07

Een lichtpuntje gloort er toch. Van een verkrachting kun je volgens van der Staaij niet zwanger raken.

En een andere meevaller is dat de fiets ook weer netjes terug is.

zeg maar jansen | 10-09-12 | 10:06

Ik zeg, bouw gewoon een zwembad in de tuin.
Het ergste wat ze dan kunnen doen is elkaar verzuipen!
Win win situatie creëren dus.

deraderendraaien | 10-09-12 | 10:05

Alleen in Nederland ... veel plezier op 12 sept.

James Lastig | 10-09-12 | 10:04

Maar als ze voor het fietstochtje plechtig beloven dat ze zich netjes zullen gedragen, dan mag je daar toch op vertrouwen?

Koos Knak | 10-09-12 | 10:04

een uur vliegen met een Chinook van de landmacht kost €16.000. De inzet van twee lichte politiehelicopters ongetwijfeld iets minder. Desalniettemin kost dit uitje van de TBS-er de nodige duizenden euro's die niet in 's lands begroting zijn opgenomen me dunkt.

Jan Boule | 10-09-12 | 10:04

Maar 999 van de 1000 keer gaat het wel goed, en daar hoor je niemand over!

mijntweecent | 10-09-12 | 10:03

De begeleidster, onderdeel van het halfzacht-industrieel complex, is zwaargewond. Gelukkig sijn er dus geen onschuldige slachtoffers gevallen.

Godsammekraken | 10-09-12 | 10:03

Kon dat meisje zelf niet nadenken? Ik neem aan dat ze best had kunnen weigeren om met zo'n creap de wijde wereld in te gaan. Iets met kat en spek.

Normpje | 10-09-12 | 10:03

Iedereen is zielig, behalve mensen met geld. Die zijn hebberig en harteloos.

Merkava | 10-09-12 | 10:02

Kan iemand eens de beleidstukken naar boven toveren en uitvogelen wie dit soort beleid heeft bedacht. Naming & Shaming.

Een TBS-er mag een dagje fietsen, terwijl de begleider haar vagina opnieuw mag herstructureren.

Typisch.

The Medihator | 10-09-12 | 10:01

"fiets-TBS'er"

Deze term kunnen we ook gebruiken voor overspannen bakfietsmoeders in Amsterdam.

The Medihator | 10-09-12 | 09:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl