Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Live. Het kaboutertjesdebat

hetnieuwelijsttrekkersdebatje.jpg En dan schakelen we rechtstreeks over naar debatcentrum De Balie in Amsterdam waar het Nieuwe Lijsttrekkersdebat op het punt staat van beginnen. Vandaag komen er geen relevante politici aan het woord maar staan de zogeheten kleine partijen centraal. We geven het woord direct aan de Anti Europa Partij: "Ja bedankt. Ik wilde even zeggen dat wij TEGEN Europa zijn. Dat was het. Bedankt" Goed verhaal. Lekker kort ook. Dank u voor uw bijdrage aan dit debat. Iemand ander nog iets? Ja u daar mevrouw, met die flessen wijn onder uw arm. "Hallo, mijn naam is Petra de Boevere van LibDem en ik heb best een goed verhaal. Dat staat hier. Leest u het gerust even door. Verder sta ik hier vrijwillig tussen allemaal gekkies. Dat doet politiek blijkbaar met mensen." Zo is het maar net. We geven het woord snel aan uw buurman - Toine Manders - lijsttrekker van de Libertarische Partij: "Ja de LP dat zijn wij. Wij willen iedereen met rust laten. En wij willen dat iedereen ons met rust laat. Vandaar dat we iedere redactie helemaal gek gespamd hebben met bedelmailtjes. Want zo rollen Libertariers. Weg met de belastingen & accijnzen!" Goed punt. Een zien wat u politieke tegenstanders daar op te zeggen hebben. We geven de mic aan Mens en Spirit: "Ah jooo heeee. Die magic mushrooms slaan echt vet hard in man. Ik zit in de derde dimensie.. HOLY SHIT!!! Zien jullie dat? Die boom is de lucht aan het opeten!!!" Ah, kijk eens aan: Johan Vlemmix van de Partij van de Toekomst interrumpeert: "We moeten in dit land gewoon alles beslissen via Ter Land, Ter Zee en in de Lucht! En dan verzin ik een leuke carnavalskraker. En ga ik lopend naar Rome en kom ik nooit meer terug. Allemaal te zien bij de TROS. Leuk toch! Stem op mij!!!" Goed punt. Wil de Piratenpartij daar iets over kwijt? "Arrrr, fuck Tim Kuik. De nieuwste episodes van Breaking Bad staan HIERRR!" Kritisch panel, wat vinden jullie daarvan? Bert Brussen: "Ik haat televisie!" Ina Strating: "Hoeveel consumptiebonnen krijgen we eigenlijk na afloop?" Het laatste woord hadden we graag geven aan Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland (SOPN) maar die staan buiten de chemtrails te verjagen met een ingestraald waterkanon, drie stokbroden onder hun arm en een aluhoedje op hun hoofd. LIVESTREAM!

Reaguursels

Inloggen

@Arjan | 11-09-12 | 00:57,

"Het hele programma van de LP had in 2 zinnen gekund, en wat libertariers ergens van vinden kan een kind van 4 uitrekenen
"

Is dat nou niet de hele kracht van het libertarisme? Vroeger toen ik nog een pro-vvd liberaal was moest ik mij in allerlei bochten wringen om eerst het ene te verdedigen en even later in een net iets ander geval het omgekeerde. Ik hoef nu ook geen partijprogramma te lezen om te weten wat ik moet vinden, gewoon logisch en ethisch redeneren is genoeg.

rode peper | 11-09-12 | 08:02

@Larude | 11-09-12 | 00:30
Oh ja, mbt "de zwakkeren". De VS is begonnen als extreem arme kolonie met hongersnood etc. Het grootste probleem onder de "armen" in de VS is o.a. obesitas. In -grotendeels- socialistisch Afrika zouden de echt armen (die met lepra e.d.) die armoede een grap vinden.

Arjan | 11-09-12 | 01:02

@Larude,

De kredietcrisis is allang (terecht) omgenoemd naar "schuldencrisis". Je kunt moeilijk beweren dat het de schuld van banken of van wie dan ook is dat PIGS simpelweg teveel schulden hebben gemaakt.

Besnijdenis heb ik geen oordeel over, niet uitgebreid over nagedacht. Eerst gedachte is wel dat besnijdenis een ontoelaatbare inbreuk maakt op lichaamintegriteit. Als je je op de 18de (of 16de oid) laat besnijden moet je dat zelf weten.

Dat er mensen op GS zitten die pro-LP zijn is niet zo gek, er zijn ook mensen pro-VVD, pro-PVV, whatever. Dat diezelfde mensen "kritiekloos" zijn is ook niet gek. Libertariers vinden namelijk vaak hetzelfde omdat ze van 1 principe uitgaan, het Non Agressie Principe. Ergo: je mag niet iemand ergens toe dwingen, zelfs niet als je de overheid bent. Moorden mag niet ook al noem je het "oorlog". Afpersen mag niet ook al noem je het "belasting". Mensen opsluiten omdat ze gloeilampen importeren mag niet zelfs al zeg je dat we anders doodgaan door global warming. C'est ca. Het hele programma van de LP had in 2 zinnen gekund, en wat libertariers ergens van vinden kan een kind van 4 uitrekenen. Los van dit morele aspect blijkt vrijheid ook gewoon te werken. De VS is een succes (rijker, schoner, etc), de USSR een faal. Monaco is een succes, Noord-Korea een faal. Vrijheid werkt gewoon. En er is maar één partij met die heldere visie, en dat is de LP.

Arjan | 11-09-12 | 00:57

@Arjan. Ik ben niet 'voor' LibDem, ja ik heb sympathie voor LibDem, net zoals ik ook sympathie heb voor Partij voor de Dieren en de Piratenpartij. Het is niet mijn doel de Libertarische Partij de grond in te boren opdat andere partijtjes erop vooruit gaan. Het kan me werkelijk weinig tot niets schelen of iemand libertarische partij stemt of liberaal democraten of partij voor de toekomst en geef zelfs grif toe dat ik het op een aantal punten gewoon eens ben met de libertarische partij. Ik wil alleen mijn mening ventileren over de basisuitgangspunten van de libertarische partij en haar aanhang alhier. Als je het namelijk goed beschouwt zie je weldegelijk dat een aantal leden hier continu (kritiekloos) lopen te leuren met de libertarische partij in tegenstelling tot gewoon de mening ventileren over een aantal zaken. Een 'klein' probleempje wat me zo te binnen schiet waar de overheid niet de hoofdoorzaak van is de kredietcrisis en neem ook zoiets als kinderbesnijdenis. Overigens is het een veel gebruikte debattruc om je gesprekspartner vragen te stellen anders dan te antwoorden waarom jij niet denkt dat bij de libertarische partij de 'zwakkeren' het onderspit zullen delven.

Larude | 11-09-12 | 00:30

@Larude,

Fijn dat je voor LibDem bent (search-geenstijl.thruhere.net/#%22laru...) en logischerwijze andere kleine partijtjes in de grond wilt stampen, maar het zou van fatsoen getuigen libertariers niet uit te maken voor Jehova-getuigen. De LP heeft -evident- het meest te lijden van de stemmen op de Piraten, maar ik heb op geen enkele website gezien dat een Libertarisch reaguurder de Piraten voor Jehova-getuigen heeft uitgemaakt.

Een "geperverteerde vorm van vrijheid" is overigens een contradictio in terminis, en graag zou ik een voorbeeld van een probleem horen waar de overheid niét de oorzaak was.

Arjan | 10-09-12 | 23:57

Overal waar je hier komt zie je ze weer, de Jehova-getuigen, maar dit keer zijn het niet zij die met Gods woord onverdroten aan de deur komen leuren, maar met het woord van Locke & Nozick oftewel de libertaristen. Deze geloofsdwazen willen ons ervan overtuigen dat de ultieme vorm van vrijheid is als we totaal zelfbeschikkingsrecht hebben; de totale vruchten van onze arbeid mogen plukken en gevrijwaard blijven van interventie door de overheid. Maar dat is gewoon een geperverteerde vorm van vrijheid; werkelijke vrijheid is vrij zijn van onderdrukking, niet afhankelijk zijn van de goedwillendheid van anderen en dat is wat het libertarisme niet kan waarmaken. Het libertarisme levert de minder machtigen onder de mensen (de minder intelligente, de minder schone, de minder sluwe, de naieveling, de arme, het kind dat er niet om gevraagd heeft om in een getto geboren te worden) uit aan de goedwillendheid van de machtigeren. Het is gewoon een nieuwe vorm van onderdrukking. Nee, de overheid is niet altijd de oplossing, maar ook zeker niet altijd het probleem zoals deze getuigen het willen doen voorkomen.

Larude | 10-09-12 | 23:00

@Z-PiLL | 10-09-12 | 20:01,

een slecht presterende monopolist is kansloos tegen nieuwe concurrenten tenzij hij verbetert maar dan is wetgeving onnodig. Ik laat dit liever niet aan de overheid over want dan ontstaat er altijd belangenverstrengeling en nepotisme, als de keuze aan de vrije markt overgelaten wordt betekent het dat jijzelf mag kiezen, niet dat Neelie Smit Kroes met haar vette salaris voor jou kiest...

Geen enkel bedrijf heeft recht op marktaandeel of succes, je zal het moeten verdienen.

rode peper | 10-09-12 | 20:54

Daarom gebruik ik dat voorbeeld ook, we hebben hier toch immers een vrije markt en toch komt het voor... Het is een definitie-kwestie, maar jij doelt dan waarschijnlijk op een Volledig Vrije Markt, zonder regulering.
Ik denk dat die regulering er echt wel moet zijn, niet om bestaande grote bedrijven aan de macht te houden, maar juist om die bedrijven waar jij het over hebt kansen te geven.

Z-PiLL | 10-09-12 | 20:01

@Z-PiLL | 10-09-12 | 16:35,

maar al die voorbeelden die jij noemt zijn nou juist geen voorbeelden van de vrije markt maar duidelijk van overheidsingrijpen.

Monopolies kunnen gewoon bestaan in een vrije markt (strict genomen zijn het dan geen monopolies maar bedrijven met een heel groot marktaandeel, een monopolie is een van de overheid verkregen recht op een bepaalde markt).

Moet een bedrijf wat een hele nieuwe markt aanboort en dus een "monopolie" op die markt heeft daar gestraft voor worden?

rode peper | 10-09-12 | 17:30

Ik ga beslist LP stemmen. Zelfs al zouden ze geen enkele zetel krijgen dan nog weet de VVD welke kant ze op moeten om mijn stem (heel misschien) weer terug te krijgen. En dat is gewoon een flink stuk liberaler. Minder subsidies, lagere belastingen, geen wietpas, etc.

Arjan | 10-09-12 | 17:17

Nee maar toch zijn ze er en ze worden te pas en te onpas gebruikt, tot redenen voor overnames aan toe, alleen vanwege "het patent-portfolio". Maar idd, hele andere discussie.
Zoals je het omschrijft is er weinig op tegen, maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat we in een tijd leven waarin behoeftes gecreeerd ipv. opgevuld worden? Marketing is een zeer machtig wapen.
Zolang er nog keuze is heb je helemaal gelijk met wat je zegt en zal de consument alternatieven gaan zoeken.
Ik denk echter dat we niet zover af zijn van het punt dat er nog echt te kiezen valt en helemaal als de crisis echt doorzet (er is nog niets opgelost immers, er wordt alleen gelapt, letterlijk/figuurlijk).
Kleine ondernemingen zullen dan sowieso moeilijker overleven en als we Griekenland als voorbeeld nemen; daar vallen vele bedrijven ten prooi aan de groten vanwege de verplichte privatiseringen.
De Griek was zich nog niet eens volop bewust van de ellende die ze over zich heen kregen of oa. Deutsche Bank/Siemens ea. stonden te popelen om die bedrijven voor een prikkie over te nemen.
Kortom: het gaat mij er meer om op wat voor manier deze bedrijven tot een monopolie gekomen zijn.
Ik blijf Apple erbij als voorbeeld noemen, want als je het even sec bekijkt is het toch te achterlijk voor woorden dat een gadgetfabrikant met een beurswaarde van over de 620 miljard het meest waardevolle bedrijf is, op hun eigen markt overduidelijk beschermd worden tegen buitenlandse concurrenten.
Dat is precies waar ik op doel. Mijn "angst" voor meerdere Apples is misschien wat ongegrond, maar kan me er toch niet van losmaken dat dit op meerdere markten aan het gebeuren is. Ons medialandschap is bijv. ook snel aan het veranderen waardoor wij dan wel "blij" uit 40+ zenders kunnen kiezen, maar ze stuk voor stuk dezelfde geestdodende bagger over ons uitstorten.

Z-PiLL | 10-09-12 | 16:35

Diemeisje | 10-09-12 | 14:08 |

Zijn eigen woorden. Terug te zien tijdens dat debat van vorige week. Hij is geen voorstander van een complete opheffing, maar terug naar de EEG getuigd toch echt van een nihilistische visie.

Desmoulins | 10-09-12 | 16:31

@Z-PiLL | 10-09-12 | 15:40 ,

het wordt een hele andere discussie maar patenten horen niet thuis in een vrije markt, of zoals Rothbard het mooi zei:

"The patent is incompatible with the free market precisely to the extent that it goes beyond the copyright. The
man who has not bought a machine and who arrives at the same invention independently, will, on the free
market, be perfectly able to use and sell his invention. Patents prevents a man from using his invention even
though all the property is his and he has not stolen the invention, either explicitly or implicitly, from the first
inventor. Patents, therefore, are grants of exclusive monopoly privilege by the state and are invasive of
property rights on the market."

Waarom zou een "monopolist" bestraft moeten worden zolang dat bedrijf producten en diensten levert die de consument verlangt en dat tegen prijzen die de consument redelijk vindt?

Wanneer een monopolist exhorbitant hoge prijzen gaat vragen of slechte producten gaat leveren komt er wel een nieuwe speler. Dan kan jij zeggen dat die uitgekocht zal worden maar zelfs de grootste monopolist kan dit niet volhouden zonder zelf failliet te gaan.

rode peper | 10-09-12 | 15:57

rode peper | 10-09-12 | 14:50 | + 1 -

Klopt wat je zegt, in de gevallen die jij beschrijft zijn de megacorporaties altijd in het voordeel tov. kleintjes, oa. door schaalvoordelen, maar ook door wat je bijv. bij Apple ziet gebeuren: zodra er een concurrent te groot wordt gaat de strijd niet meer om de klanten alleen, maar wordt de strijd gevoerd om (niet zelden) triviale patenten. Dat is een discussie op zich waard, maar het toont de macht van de grote corporaties wel aan.
Met je laatste alinea ben ik het dan ook niet eens: dat wat jij de drempel voor de kleinere bedrijven noemt is volgens mij juist de uitweg voor het toekomstbeeld waarin we allemaal braaf alleen een iDevice gebruiken omdat er niets meer te kiezen is omdat de kleine spelers of opgeslokt of ten onder gegaan zijn aan de onmogelijkheid om tegen de groten te kunnen strijden.

Z-PiLL | 10-09-12 | 15:40

Ik vindt het triest dat geen enkel partij een speerpunt maakt van die hele privatisering.
Dit vreet ook aan de koopkracht vd Consument.
In Nederland is het een sport geworden,het maximale v.d. prijs te vragen,kijk alleen al naar Parkeren in Amsterdam.
De Lotto,Staatsloterij,geen eerlijke concurrentie,en ook het maximale vragen,staat tot geen enkele verhouding met het buitenland!
Onze overheid heeft zijn ziel verkocht,bedrijven en belangen wegen zwaarder dan het recht en vrijheid van burgers.
En volgens mij wordt de volgende,die echt iets voor elkaar krijgt ,zoals Pim,ook gewoon weer afgeschoten.

Torquemada | 10-09-12 | 15:25

Lijkt me duidelijk, de kleine partijen hebben een veel beter verhaal dan het uitschot van de Grote Middenpartij.

vrijheid-van-spreken | 10-09-12 | 15:23

La Bailaora | 10-09-12 | 14:46

Monopolisme leidt tot monopolisme. Doordat de overheid een monopolist is hebben zij zich het recht aangematigd om geld te drukken of om geld te laten drukken. Overheden geven het ene bedrijf een privilege en het andere bedrijf niet. Met het gevolg dat het monopolisme ook in het bedrijfsleven geintroduceerd wordt. Dat is corporatisme. Dat wordt door sommigen wel eens verward met kapitalisme.

Diemeisje | 10-09-12 | 15:23

@Godsammekraken | 10-09-12 | 14:26 |
Stel je ff voor dat er 2 teams tegen elkaar strijden en bij elke verloren strijd tegen het andere team moet iedereen iemand uit eigen team wegstemmen. Wat sommige nono's dan wel eens doen is de sterkste uit het eigen team wegstemmen ipv de nonproductieve druif waardoor ze elkaar überhaupt weg moeten stemmen, zodat ze zelf meer kans hebben toch verder te komen in het spel. Krom he?!

Tobus | 10-09-12 | 15:14

Was Marianne Thieme er ook om haar nieuwe slogan "Stem als een RUND, Stem Partij voor de Dieren" te promoten??

havertje | 10-09-12 | 14:55

@Godsammekraken | 10-09-12 | 14:49,

een voordeel van die grondwet die ons door de strot is geduwd is dat er een ontsnappingsclausule inzit, we mogen eruit.

rode peper | 10-09-12 | 14:52

@Z-PiLL | 10-09-12 | 14:39,

Op de vrije markt hebben bedrijven juist geen vrij spel want ze moeten nog steeds goede producten tegen een redelijk prijs leveren. Als ze dat niet doen zullen concurrenten in dat gat springen. Als jij een product niet goed vindt, koop je het simpelweg niet. Geen enkel bedrijf "moet" producten afleveren anders zouden bedrijven aan alle grillen van alle consumenten moeten voldoen. De vrijheid van het ene individu (de consument) is dan gevangenschap van het andere individu (de producent) want uiteindelijk bestaan ook bedrijven gewoon uit mensen die hun brood proberen te verdien.

Wanneer je een markt op een of andere manier gaat reguleren werkt dat drempelverhogend voor nieuwkomers en enorm ten gunste van de grotere spelers omdat voor hun de kosten relatief vaak veel lager zijn dan voor kleinere spelers.

rode peper | 10-09-12 | 14:50

@La Bailaora | 10-09-12 | 14:42
Denk niet dat Rutte dat wil maar we zijn nu eenmaal in de voorgaande jaren strak en onomkeerbaar in het Europese pak genaaid. Mijn inschatting is *niet* dat premier Wilders een betere ontsnappingsroute weet.

Godsammekraken | 10-09-12 | 14:49

@Z-PiLL | 10-09-12 | 14:39
Klopt wel. Je moet monopolies en oligopolies (met kartelvorming) ten allen tijde tegengaan. Dit gevaar schuilt echter ook bij de overheid, dat is ook een monopolist. Eigenlijk zouden er wetten moeten zijn dat bij een bepaalde omvang die bedrijven verplicht worden om te splitsen. En de overheid zou maar een bepaald percentage aan omvang van het BBP mogen bedragen.

In ieder geval, alles moet er aan gedaan worden om concurrentie te bevorderen en zorgen dat er een echte vrije markt van concurrerende mensen en bedrijven ontstaat waar er altijd alternatieven zijn.

La Bailaora | 10-09-12 | 14:46

@Godsammekraken | 10-09-12 | 14:29
Jij wilt net als Rutte meer miljarden naar een ondemocratische ESM en EU? En dat vertrouwt u hem ook nog toe?

La Bailaora | 10-09-12 | 14:42

Gootbalkoning | 10-09-12 | 14:07 | + 1 -
Ik kan niet zo stellig zijn als jij over die markt in Amerika, maar wat wel een feit is, is dat ze daar al stappen verder zijn met bijv. 4G mobiele netwerken waardoor mobiele verbindingen in vergelijking met jouw uitleg in veel gevallen sneller zouden zijn dan de "vaste" verbindingen. Goed, boeit verder ook niet heel veel, maar toch.
Ben het met je betoog eens verder, maar wat er niet in terugkomt is het verschijnsel dat als de vrije markt (zonder mededingingswaakhonden) echt vrij spel heeft, we waarschijnlijk met een handvol megacorporaties zitten die uiteindelijk de regels kunnen bepalen omdat ze zo machtig zijn. "Kleine" bedrijven worden opgeslokt en kapotgemaakt (Organon in Oss bijv.).
Voor het Nederlandse bedrijfsleven is dat een slechte ontwikkeling aangezien we hier in vgl. met andere landen eigenlijk alleen maar marginale bedrijven hebben die hier stuk voor stuk aan ten prooi zullen vallen.

Z-PiLL | 10-09-12 | 14:39

@Larude | 10-09-12 | 14:31 ,

de piratenpartij is voor netneutraliteit, dat betekent juist dat zij de overheid extra macht willen geven over het internet, dat vind ik dom, naief en zelfs eng. Laat het aan de vrije markt over, dan kan je zelf kiezen welke provider je neemt en tegen welke voorwaarden.

rode peper | 10-09-12 | 14:34

Larude | 10-09-12 | 14:31 |

De LP is een EU-waakhond én een informatiewaakhond. En anders dan die andere partijen is de LP niet socialistisch.

Diemeisje | 10-09-12 | 14:33

Belangrijkste is inderdaad om niet te gaan stemmen om partijen die toch al in de regering komen. Ik ga voor de Piratenpartij als informatiewaakhond. Europawaakhonden zijn er al genoeg.

Larude | 10-09-12 | 14:31

@Angel_eyes | 10-09-12 | 12:24
"Niet mee eens"?!? Dat zeg ik niet. De VVD is nog steeds de partij die ik 76 of 101 zetels zou toevertrouwen. Dat geldt *niet* voor de LP die ik dan weer wel een verrijking van onze TK zou vinden.

Godsammekraken | 10-09-12 | 14:29

@Tobus | 10-09-12 | 13:59
Sorry, kijk geen TV dus snappiknie.

Godsammekraken | 10-09-12 | 14:26

@henk8889 | 10-09-12 | 14:24 ,

ja was mij ook opgevallen

rode peper | 10-09-12 | 14:25

Het zal wel calimero-achtig klinken, maar ik zit al de hele tijd te kijken en Toine Manders heeft vrijwel geen spreektijd gekregen, behalve de rondes waar iedereen wat te zeggen kreeg uiteraard.

henk8889 | 10-09-12 | 14:24

Piratenpartij komt echt een stuk professioneler over dan al die anderen. Nederland Lokaal gaat ook nog wel, maar de rest is gewoon nog niet klaar. Ik hoop op een zeteltje of twee voor de piraten, al is het maar om het aantal digibeten in de TK te verminderen.

Hans Gruber | 10-09-12 | 14:19

Gootbalkoning | 10-09-12 | 14:07

Wat zou er liberaal zijn aan de agenda van de VVD?

Diemeisje | 10-09-12 | 14:19

aardappelninja | 10-09-12 | 14:10

Af en toe hoort mevrouw Manders de klok wel luiden. Dat er geen vrije markt is klopt en dat het wel heel vreemd is dat een partij die zich Nederland Lokaal noemt voor de EU is. Probleem is de klok hebben horen luiden onvoldoende is.

Meneer Manders weet echter wél waar de klepel hangt.

Diemeisje | 10-09-12 | 14:16

@Gootbalkoning | 10-09-12 | 14:07 ,

Ik ken de situatie van de internetmarkt in de VS niet. Ik weet wel dat het met de stroomvoorziening, ook zgn een vrije markt, vaak niet goed gesteld is. Maar als je beter kijkt dan zie je bv dat de tarieven aan bepaalde maxima gebonden zijn, zodat energiebedrijven niet kunnen investeren omdat het niet rendabel is. Ik vermoed dat als je beter naar de internetmarkt in de VS kijkt je ook allerlei regelgeving zal vinden.

rode peper | 10-09-12 | 14:14

ZonderNaam | 10-09-12 | 14:09

Een goede keuze. En de enige keuze als vrijheid u lief is. En de enige keuze als kleptocratie u ongunstig gezind is.

Diemeisje | 10-09-12 | 14:12

Belangrijkste is inderdaad om niet te gaan stemmen om partijen die toch al in de regering komen. Ik ga voor de Piratenpartij als informatiewaakhond. Europawaakhonden zijn er al genoeg.

Larude | 10-09-12 | 14:10

Diemeisje | 10-09-12 | 14:05 | | Reageer+ |
Wees niet bevreesd. Mevrouw Manders is na het goedkoop bier pleidooi van Vlemmix afgevallen.

aardappelninja | 10-09-12 | 14:10

Weggegooide stemmen bestaan niet. Als één zetel 50.000 stemmen nodig heeft, is jouw 50.001e stem net zo goed weggegooid. LP dus. Al is het alleen maar om een heel sterk signaal naar de linkse VVD af te geven.

Mark van Dam | 10-09-12 | 14:09

Gezellig, vanavond maar even de herhaling kijken als die beschikbaar is.
Mijn keuze voor de LP staat echter al vast

ZonderNaam | 10-09-12 | 14:09

Desmoulins | 10-09-12 | 14:01

Ik zou hem geen nihilist willen noemen. Hij is gewoon TEGEN de EU en voor Europese samenwerking en vrijhandel. Ik ben tegen socialisme. Maakt mij dat een socialisme-nihilist?

Diemeisje | 10-09-12 | 14:08

@ Desmoulins | 10-09-12 | 14:00 |
Als een partij 65000 stemmen haalt, en de drempel van 1 zetel is 66000, dan zal een partij met 65000 stemmen geen zetel halen.
Maar als die 65000 stemmen niet bij om het even welke partij terecht komt, heeft die partij dus ook een zetel minder. Stem weggooien kan dus niet. Verder eens met uw relaas over "strategisch stemmen". Het gaat om de democratie in je land, niet zodat je 3 dagen langer bij Expeditie Robinson mag blijven.

Tobus | 10-09-12 | 14:07

@rode peper | 10-09-12

Marktwerking zorgt niet in alle sectoren voor meer vrijheid.
Waar de consument weinig keuze heeft, wordt zijn situatie er alleen maar slechter van.
De misvatting is dat meer marktwerking automatisch voor meer concurrentie zorgt. De praktijk wijst uit dat als men bedrijven meer vrijheid geeft, ze die vrijheid niet gebruiken om de consument beter van dienst te zijn, maar om hun eigen positie door middel van prijsafspraken en congsi's te verankeren.
Je ziet het in Amerika, in veel opzichten ons voorland. Politici die zichzelf liberaal noemen, blijven ervoor zorgen dat bedrijven, die essentiele diensten leveren de onbeschermde consument volledig in hun macht krijgen en houden.

Een voorbeeld: de internetmarkt. Je zou verwachten dat het land dat het Internet uitvond, ook de beste infrastructuur tegen de gunstigste tarieven zou hebben. Is niet zo. De gemiddelde amerikaan heeft een 5x zo trage verbinding als ons, tegen een 3x hogere prijs.

Dat is ook de spagaat van een partij als de VVD. Enerzijds een liberale agenda, maar anderzijds oogkleppen en ooportunisme als hun liberalisme in de praktijk tot sitauaties leidt die voor iedereen ongunstig zijn, behalve voor het bedrijfsleven.

Gootbalkoning | 10-09-12 | 14:07

Die meneer van de anti-europa partij spreekt een beetje als Ratelband.

suvois | 10-09-12 | 14:06

aardappelninja | 10-09-12 | 13:43

In het geluksparadijs van mevrouw Manders, het koninkrijk Bhutan, worden mensen vanwege hun overtuiging in de nacht van hun bed gelicht en meegenomen om ondervraagd te worden.

Gezondheidszorg is voor een groot deel bepalend voor iemands geluk. Daar is een complexe economie voor nodig met voortdurende technologische progressie. Ga je economische groei tegen ten bate van het Bruto Binnenland Geluk dan sterven mensen massaal aan ziektes die in rijkere landen makkelijk te genezen zijn.

Diemeisje | 10-09-12 | 14:05

@ Mijnbescheidenmening | 10-09-12 | 12:46 | + 6
En dat kunnen ze door erop te stemmen, toch?

Tobus | 10-09-12 | 14:01

La Bailaora | 10-09-12 | 13:42 |

Farage is een Euro-nihilist, en daar sluit ik me volledig bij aan.

Desmoulins | 10-09-12 | 14:01

Diemeisje | 10-09-12 | 13:51

Consistent... Is het daar niet een beetje te vroeg voor?
De LP zal de kiesdrempel niet halen; weggegooide stem.

Strategisch stemmen is net zoiets als biseksuelen, die kunnen ook niet kiezen. Strategisch stemmen is een imaginaire vorm van weldenkendheid. Klinkt leuk, maar daar houdt het ook mee op.

Desmoulins | 10-09-12 | 14:00

La Bailaora | 10-09-12 | 13:42

Hij noemde zichzelf 'libertarian', wat niet per definitie hetzelfde is als het Nederlandse 'libertarier'. In de VS, bijvoorbeeld, is 'libertarian' een begrip waar vrij veel onder valt. Niet enkel austro-libertariers die de overheid afwijzen en minarchisten, maar ook klassiek-liberalen en zelfs ordo-liberalen/neo-liberalen. Het Nederlandse begrip 'libertarier' heeft echter enkel betrekking op anarcho-libertariers en minarchisten. Overigens geniet ik van elk optreden van Nigel Farage.

Diemeisje | 10-09-12 | 13:59

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:03 | + -9
Uw stemlokaal ligt op het Expeditie Robinson eiland?

Tobus | 10-09-12 | 13:59

Een stem op de gevestigde partijen is een stem voor het doorgaan op de ingeslagen weg. VVD, CDA, PVDA, SP, van links tot rechts een onwrikbaar geloof in de maakbare samenleving. Bent u van mening dat meer van hetzelfde alleen maar leidt tot meer van hetzelfde....

Stem dan voor de enige partij die is voor de afbraak van de overheid en die de burgers weer in staat stelt hun eigen leven te leven zoals ze dat zelf willen.

Stem LP!

pislink | 10-09-12 | 13:58

Wat is jullie bestaansrecht? Zeg het maar meneer Partij voor de Toekomst.

HET BIER IS TE DUUR!

Kijk, die man heeft z'n prioriteiten op orde.

aardappelninja | 10-09-12 | 13:54

La Bailaora | 10-09-12 | 13:42

Ik zie de LP als enige optie. Andere partijen zijn zweverig(PMS/SOPN), one issue(anti-Europapartij) of vergelijkbaar met bestaande partijen(LibDem). Bovendien zijn al die andere partijen in mindere of meerdere mate socialistisch.

Ook is de LP de enige partij met een logisch consistente ideologie/filosofie. Alle andere partijen flip-floppen van het ene denkbeeld naar het andere.

Diemeisje | 10-09-12 | 13:51

@Gootbalkoning | 10-09-12 | 13:35 | + 1 -

Daarom kan ik niet anders dan oproepen aan een ieder die dit leest om op de Libertarische Partij en/of de Piratenpartij te stemmen.

Al krijgen beide maar 1 zetel, hun invloed kan enorm zijn. Kijk eens naar de PVDD wat zij met slechts enkele zetels voor elkaar hebben gekregen. 1 zetel voor de Piratenpartij heeft daarom ook veel meer effect dan de 30ste voor de VVD.

Derechtselutser | 10-09-12 | 13:43

Schakel ik in bij mevrouw mens en spirit die vertelt dat BBP in Bhutan niet bestaat, wel BBG: Bruto Binnenlands Geluk.
Het was een kutdag maar nu zit ik hier schaterlachend. Je zou er bijna op gaan stemmen, puur voor het vermaak.

aardappelninja | 10-09-12 | 13:43

@Diemeisje | 10-09-12 | 13:40
Hij noemde zichzelf wel libertarier, maar als jij het zegt :-)

Nigel is een realist, waarop ik geen moment zou twijfelen erop te stemmen. LP is te extreem op een aantal punten, zoals democratie, open grenzen, enz...

La Bailaora | 10-09-12 | 13:42

La Bailaora | 10-09-12 | 13:30

Nigel Farage is een klassiek liberaal, geen libertarier.

Diemeisje | 10-09-12 | 13:40

Ik ga op de Libertarische Partij stemmen. Het enige alternatief voor al die collectivistische partijen.

Diemeisje | 10-09-12 | 13:39

@WirMachenMusik | 10-09-12 | 13:25

Precies. Een stem op een traditionele middenpartij is een stem op eenheidsworst. Alle polarisatie wordt na woensdag opzij gezet omwille van het fabriceren van het meest zouteloze, van slappe compromissen aan elkaar hangend regeringsaccoord aller tijden.

Wat dat betreft stemde de opmars van Roemer tot voor kort mij vrolijk: een grote SP zou neo-paars in de wielen kunnen rijden.
Maar intussen zijn de powers-that-be weer bij de les. De Publieke Omroep heeft met alle beschikbare middelen een ongekend Samson-offensief gestart. En het onnozele stemvee trapt erin.

We krijgen een vierpartijenkabinet met VVD, PvdA, CDA en D66. Terwijl u dit leest, worden de ministerposten al verdeeld. Uw stem, beste kiezer, is zuiver cosmetisch. Een aardig stukje folklore is het, meer niet. Een storm in een glas water dat in een oceaan drijft.

We zijn tegenwoordig verder van ware democratie verwijderd dan ooit sinds de dagen van Thorbecke.

Gootbalkoning | 10-09-12 | 13:35

@Maannn | 10-09-12 | 13:21
Laat het bewijs maar zien, dan.

rara | 10-09-12 | 13:35

@Maannn | 10-09-12 | 13:18
Neem eens wat vaker een douche.

rara | 10-09-12 | 13:34

@rode peper | 10-09-12 | 13:28
Met je eens. Je moet wel een kleine overheid nastreven, maar met zoveel mogelijk concurrentie en het tegengaan van kartel en monopolievorming in de markt. Vrije markt is een must voor voorspoed. Zowel monopolies van internationale partijen en overheid is een gevaar.

La Bailaora | 10-09-12 | 13:33

@Gootbalkoning | 10-09-12 | 13:22
Ik denk precies hetzelfde. De libertarier Nigel Farage is een betere variant van het libertarisme dan Toine, ook al vind ik dat hij in het rijtje van nieuwe partijen er erg positief uitsteekt, omdat hij wel inziet dat de overheid kleiner moet, snapt dat EU een gedrocht is en de EEG een goed initiatief was.

Nigel Farage vecht juist ook voor democratie e.d., iets wat nou juist weer ontbreekt bij Toine. En inderdaad, het gaat iets te ver, men verliest daarin helaas het realisme. Maar toch zou ik het toejuichen als ze een of twee zetels zouden krijgen. Veel beter dan zetels naar PvdA, Kunduz of SP.

La Bailaora | 10-09-12 | 13:30

@Gootbalkoning | 10-09-12 | 13:22,

Juist "hyperkapitalisme" zorgt voor vrijheid want bedrijven die hun consumenten niet goed bedienen gaan failliet want nieuwe concurrenten zullen opstaan die hun consumenten wel goed bedienen maar regelgeving werkt juist als een barriere voor nieuwe toetreders want regelgeving brengt altijd kosten met zich mee.

rode peper | 10-09-12 | 13:28

VVD en PvdA is lood om oud ijzer. Die weten al lang dat ze samen een kabinet gaan vormen. Ze spelen het gebruikelijke spel zoals tig keer gezien vlak voor verkiezingen door mekaar nog even van alles en nog wat te beschuldigen. Met de bedoeling om zogenaamde 'strategische' kiezers weg te lokken bij de SP en de PVV.
Zoals draaikont Rutte vandaag nog in de kranten: 'Paars bijna onmogelijk'. Met PvdA dus sowieso, met D66 erbij niet uitgesloten (bijna) en indien met CDA/CU-aanvulling geen centje pijn want niet paars.
Het enige wat nog niet zo vast staat is wie er met één zeteltje verschil of zo premier wordt. Voor mij maakt ook dat niet veel uit want voor hun regeeraccoord zal dat nauwelijks verschil maken.

WirMachenMusik | 10-09-12 | 13:25

@neus , poster is verboden want leek teveel op m*diamarkt

Maannn | 10-09-12 | 13:24

Ik zat lang te twijfelen: LP, Piraten of PVV.

De Piraten lagen er het eerst uit vanwege hun pro-Europa standpunt. "Meer Europa, maar wel democratischer." Hoe naief kun je zijn? Het is het een of het ander: democratie of Europa. Allebei is als proberen water en vuur te mengen.

Het programma van de Liberatiërs is een mix van gezonde economische theorieën en een huiveringwekkend gebrek aan realiteitszin. Bovendien: terwijl in Amerika de scherpe kantjes van de Libertarische beweging af zijn, zit het programma van de Nederlandse LP nog vol hyperkapitalistische propaganda a la Ayn Rand. In Amerika waakt het besef dat afschaffen van overheidsbemoeienis niet automatisch vrije burgers oplevert: het komt eerder neer op het uitleveren van de burger aan de klauwen van een ander soort "overheid": corporate big business. De Nederlandse LP is daar volledig blind voor.
Even naief als de Piraten, dus. Ze krijgen mijn stem niet.

Wordt dus toch Geert, ben ik bang. Het belangrijkste wat we als stemmer kunnen doen is een krachtig anti-europa geluid laten horen. En de PVV is de enige relevante partij die dit geluid ook kan en wil laten horen. Dat de gemiddelde PVV'er de achtergronden van de crisis niet kent en maar blijft hameren op Griekenland, dat niet meer is dan een symptoom van de werkelijke Europese ziekte, is de partij dan vergeven. Het gaat tenslotte om het resultaat.
(Toch zou ik wensen dat de PVV eens een cursus economische theorie van de LP zou volgen...)

Gootbalkoning | 10-09-12 | 13:22

@bij gelegenheid

Dank.

--neus-- | 10-09-12 | 13:21

Er wordt BTW al legaal gesproeid wegens ' broeikaseffect' en klimaatbeheersing etcetc

Maannn | 10-09-12 | 13:21

Waarom is de poster van Flemix verboden?? Door wie?
Weet iemand daar iets meer van???

--neus-- | 10-09-12 | 13:19

Check nou eerst ff verschil contrails en chemtrails, daarna verdiepen en daarna oordelen. ik weet niet wat precies aan de hand is ik weet wel dat het hier en daar behoorlijk stinkt.

Maannn | 10-09-12 | 13:18

een kortstudeerbonus..... idd een hele goede. Mensen die de keuze hebben langer te studeren doen dat, kunnen het waarschijnlijk ook betalen. En de studenten die doordat ze geen rijke ouders hebben en daardoor zelf moeten werken om hun studie te betalen.... oh shit, nee die hebben natuurlijk geen tijd om te studeren. Ik zeg, gratis onderwijs voor iedereen. als iedereen, ongeacht achtergrond, kleur, of wat dan ook gelijke kansen heeft, dan ziet de wereld er heel anders uit

kudt met dt | 10-09-12 | 13:14

@ cumshaft | 10-09-12 | 12:47 | + 1 -
Één van die partijen zal in ieder geval winnen, gok ik.

BeunDeHaas | 10-09-12 | 13:13

Ik stem de Partij van de Tieten.

Montgomery Burns | 10-09-12 | 13:11

Korte & lange strepen achter vliegtuigen op t zelfde moment komt waarschijnlijk omdat het ene vliegtuig lager vliegt dan de ander. In koudere luchtlagen blijft de condens langer hangen. Hierbij de logische uitleg,heft sopn&niburu zichzelf nu op?

seven | 10-09-12 | 13:08

Dit is nog leuker dan Comedy Central kijken.

1+1 | 10-09-12 | 13:07

haha gemtrails

Rembrandt van Rijn | 10-09-12 | 13:04

die man van sopn die politici gediplomeerde beroepsleugenaars noemt. kijk een naar jezelf man.

cumshaft | 10-09-12 | 13:04

@Maannn | 10-09-12 | 13:02
Want als je echt weet waar de chemtrails-idioten in geloven dan moet je nog harder lachen?

rara | 10-09-12 | 13:03

lol, we hebben recht om te weten wat er in de lucht vliegt.

cumshaft | 10-09-12 | 13:02

@VanDattum | 10-09-12 | 12:54
Deze formatie zal niet lang duren, dat kan de politiek zich niet veroorloven. Op de achtergrond worden nu de mogelijke coalities gesmeed.

rara | 10-09-12 | 13:02

O god, mensen die lacherig over chemtrails doen moeten zich echt even verdiepen ipv bij voorbaat lachen.

Maannn | 10-09-12 | 13:02

Heeft Maurice de Hond wel eens gepeild hoeveel zetels er verloren gaan aan die gelukszoekers, over peilingen gesproken….. heeft er iemand wel eens onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de peilingen van Maurice ??

Bolesmales | 10-09-12 | 13:01

Pak op de groei gekocht?

Rembrandt van Rijn | 10-09-12 | 12:59

@VanDattum | 10-09-12 | 12:54 |
Genoeg voor een langformeerboete.

SamKoeman | 10-09-12 | 12:58

Hey, is dat niet die knakker van Te Land, ter Zee en in de Lucht?

1+1 | 10-09-12 | 12:55

'Geen langstudeerboete maar korstudeerbonus. Zowaar nog een nuttig punt!

Kansleaus | 10-09-12 | 12:54

Verspinterde politiek in Nederland.
Zeg GeenStijl, wordt het niet eens tijd voor een poll om te peilen hoelang wij reaguurders denken dat dit keer de coalitieformatie gaat duren? Ik gok op meer dan 100 dagen.

VanDattum | 10-09-12 | 12:54

Prachtig! Geen één van de grappen van Vlemmix komen aan.

Mr.bait | 10-09-12 | 12:53

Haha microfoontje nog open: "wie is dat" -"Johan Vlemminx"

Rembrandt van Rijn | 10-09-12 | 12:52

Ik stem op de Kabouter Buttplugpartij. Genaaid worden we toch wel, dan maar met geen stijl.

rara | 10-09-12 | 12:50

Bertje in de jury? Dat ze dan maar op hun woorden letten. Ban-the-man-bertje bant sneller dan zijn eigen schaduw!

Panthalon | 10-09-12 | 12:49

PiratenPartij it is voor mij overmogen. Nuchter, moderne democratie (iedereen kan meestemmen op punten waarover beslissingen gemaakt moeten worden), goede input op het gebied van de informatiesamenleving en patentenindustrie. Prima!

Derechtselutser | 10-09-12 | 12:48

@BeunDeHaas | 10-09-12 | 12:43
wat gaat er gebeuren met de stemmen op de pvda, d66, vvd & cda?

cumshaft | 10-09-12 | 12:47

als die Libertarische Partij enige potten zou kunnen breken zou ik zeker op ze stemmen

Mijnbescheidenmening | 10-09-12 | 12:46

Dank Nederland voor trending topic hahaha

Rembrandt van Rijn | 10-09-12 | 12:44

Zulke partijen kun je toch moeilijk serieus nemen? Al hebben ze nog zo'n goede boodschap, wat gaat er gebeuren met de stemmen op die partijen?

BeunDeHaas | 10-09-12 | 12:43

lokaal voor Europese samenwerking?????

deraderendraaien | 10-09-12 | 12:43

Kan niet wachten op de SOPN. Zou trouwens op vrijdagavond moeten worden uitgezonden.

Kansleaus | 10-09-12 | 12:42

Toine Manders scherpe vragen stellen, prima. Maar laat 'm dan uitspreken! Gebeurde niet. Wel bij de voorgaande partijen.

suvois | 10-09-12 | 12:40

Geachte heer Brusselmans,

Tot mij hebben zich gewend de leden van de Kabouterbelangenvereniging P3, de heren Paulus, Piggelmee en Plop, alsmede de heren Spillebeen en Kandelaar.

Clienten hechten eraan te benadrukken dat zij niets met de door u genoemde partijen van doen hebben, noch hiermede wensen te worden geassocieerd.

Namens clienten verzoek ik u dringend in de toekomst kwetsende vergelijkingen, als gemaakt in uw artikel, jegens kabouters achterwege te laten.

Hoogachtend,
Mr. S. Mus

Kapitein Sjaak Mus | 10-09-12 | 12:36

@Godsammekraken | 10-09-12 | 12:03
Strategisch stemmen, ik zal het nooit begrijpen. De VVD gaat trouwens sowieso regeren met de PvdA, dus opteer je voor lood of oud ijzer?

Stilicho | 10-09-12 | 12:36

-weggejorist-

hanshoog | 10-09-12 | 12:35

@Sadomassochristus | 10-09-12 | 12:18,

Dat was vast de Toine Manders europarlementarier voor VVD ;)

rode peper | 10-09-12 | 12:35

Bert Brussen bewijst al sprekende zijn gemis alhier. Scherp, goed ingelezen en goed onderbouwde kritiek.

Kansleaus | 10-09-12 | 12:35

Bertje slacht homeopathie mevrouwtje even af moeha.

Rembrandt van Rijn | 10-09-12 | 12:35

@Methylfenidaat | 10-09-12 | 12:23
Mijn keuze: naar zweefgekkie of naar Geert luister?
Geert! op RTL7
Thanks!

deraderendraaien | 10-09-12 | 12:33

Hmm, Lea Manders is minder zweefteverig dan ik dacht. Mens en spirit.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 12:32

Mooi, ik heb Koefnoen van de week gemist.

CornholioNL | 10-09-12 | 12:32

Toine had wel een erg goed verhaal

rode peper | 10-09-12 | 12:31

Volgens de PO vanavond was Samsom de grote winnaar van dit debat.

Maar hij deed niet eens mee?
Who cares, dat weet het stemvee toch niet.

Cuyahoga | 10-09-12 | 12:28

@Godsammekraken | 10-09-12 | 12:21
Hoe kan een partij waar u het niet mee eens bent iets voor u voor elkaar krijgen? Strategisch stemmen is voor mensen die niet strategisch kunnen nadenken.

Angel_eyes | 10-09-12 | 12:24

Nu Wilders op RTL7

Methylfenidaat | 10-09-12 | 12:23

@Merkava | 10-09-12 | 12:17
Dan verschillen we toch echt van mening. Ik stem graag op de partij die het meest voor mij voor elkaar kan krijgen, niet de partij met de beste intenties.

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:21

@Sadomassochristus | 10-09-12 | 12:18
Tegenwoordig praat ie peop.

Conan de Rabarber | 10-09-12 | 12:20

Toine Manders, was dat niet die poep-eter?

Sadomassochristus | 10-09-12 | 12:18

We krijgen straks toch Kabinet Wilders I, dat zie je overduidelijk in de poll, nietwaar?

Angel_eyes | 10-09-12 | 12:17

@Godsammekraken
Ja, en? Je moet stemmen op de partij die het beste bij jou wensen aansluit en niet de partij waarvan jij denkt dat gaat regeren. Als iedereen "strategisch" gaat stemmen, dan wordt nooit iemand tevreden.

Merkava | 10-09-12 | 12:17

De Libertarische Partij? Dat clubje onnozele schaterlachende sociale werkplaats figuren dat laatst bij PowNed in de schijnwerper gezet werd? *PROEST*
Nee, dank je.

Conan de Rabarber | 10-09-12 | 12:17

@applaus voor de paus | 10-09-12 | 12:09
Ze doen het allebei een stuk minder dan chemo.

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:16

@rode peper | 10-09-12 | 12:11
Vanwege zijn oudlinkse economische agenda is dat dan ook het enige dat ik met de PVV heb. Heb wel PVV overwogen maar die staan straks zelfs met 30 zetels alsnog buiten de formatie.

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:15

Partij voor MEns en Spirit is afgekort toch gewoon PMS. dat zegt eigenlijk alles over de inhoud.

Herr Kampf | 10-09-12 | 12:13

Als je dan toch een kleine partij wilt stemmen, kies dan voor de partij die het minste overheidsbemoeienis wil. Als er weer eens een zetel te kort komt bij een stemming, dan is het beter om te moeten onderhandelen met zo'n partij dan met de christenen of de über-linksen. Mijn advies is dan ook: stem LP, want die maken waarschijnlijk het minste stuk.

Merkava | 10-09-12 | 12:12

Dit wordt leuk, ik heb al regelmatig hartelijk kunnen lachen om de spotjes op zendtijd voor de politieke partijen.

Idontgiveafunk | 10-09-12 | 12:12

Waarom is GL niet present?

Conan de Rabarber | 10-09-12 | 12:12

Een echte liberaal stemt op de LP.

Tascam | 10-09-12 | 12:12

@Angel_eyes
Mens en spirit is voor de zwevende kiezer.

koeberg | 10-09-12 | 12:11

@Godsammekraken | 10-09-12 | 12:03,

Stem dan PVV, ik stem ook liever LP maar die zijn kansloos, als je libertarisch ingesteld bent stem dan tegen de grootste overheid, de EUSSR. De rest kunnen we later wel uitzoeken...

rode peper | 10-09-12 | 12:11

Bert Brussen!!

plastic zakje | 10-09-12 | 12:10

Moeten we dit echt serieus nemen allemaal?

poeTsBaas | 10-09-12 | 12:10

@Godsammekraken | 10-09-12 | 12:07 |

Brandnetels zijn niet open source. Aspirine wel.

applaus voor de paus | 10-09-12 | 12:09

Ik wacht op Dirk Poot, die heeft tenminste iets te melden. #PiratenPartij

plastic zakje | 10-09-12 | 12:09

LOL Hard op tafel slaand roepen "Ik ben boos!" en direct daarna ontkrachten met een big smile.

suvois | 10-09-12 | 12:09

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 12:06 Bert zweeft z'n hele leven al.

Wijsbegeerte hè?

zeg maar jansen | 10-09-12 | 12:09

Owjee, Arnold van de anti-Europa partij is boos, Truus de bijstandsmiep kan geen kleertjes voor haar dochtertje kopen.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 12:08

Verkiezing 2012 is heel eenvoudig.
Als je jeuk krijgt op heel vervelende plekken bij de gedachte aan premier Samson, dan stem je VVD.
Interresseert het je niet wie er in het torentje gaat zitten, dan kies je een partij waar je je prettig bij voelt.
De piratenpartij bijvoorbeeld.

koeberg | 10-09-12 | 12:07

Mens en spirit vindt dat het kabinet een afspiegeling moet zijn van de samenstelling van de 2e kamer. Op zich zit daar wat in. Die partij wordt hier tenminste geen recht gedaan.

Angel_eyes | 10-09-12 | 12:07

@applaus voor de paus | 10-09-12 | 12:03
De piraten willen naar een soort open-source model voor de farmacie. Krijg je straks een kopje brandnetelsoep tegen je longkanker.

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:07

BREKEND: Bert Brussen is een zwevende kiezer.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 12:06

Die Fuck Tim Kuik komt me overigens bekend voor. Heeft deze site hier al eens eerder over gehad?

roze_bril | 10-09-12 | 12:05

@Godsammekraken | 10-09-12 | 12:03 |

Ik ben een VVD-stemmer die overweegt om strategisch D66 te stemmen. Anders komen die gristenhonden weer aan de macht en gaan dan de koopzondagen verder beperken, en weigerambtenaren de hand boven het hoofd houden.

applaus voor de paus | 10-09-12 | 12:04

#hnldebat en Bert Brussen zit in de jury, dit gaat nog wat worden.

neemjemoederindemali | 10-09-12 | 12:03

Van de kleintjes is de piratenpartij de enige die een beetje serieus te nemen valt.

50Plus is de meest asociale partij van na de Tweede Wereldoorlog.

Tijd voor een kiesdrempel. Carnaval is leuk, maar die andere 51 weken van het jaar moet het land wel bestuurd worden!

applaus voor de paus | 10-09-12 | 12:03

Ben zeer genegen de LP mijn stem te gunnen maar ga waarschijnlijk straks, gezien de peilingen, met lood in de schoenen strategisch VVD aankruisen.

Godsammekraken | 10-09-12 | 12:03

Is er iemand die toegeeft hierop te stemmen?

http://www.google.nl/imgres?q=henk+krol+50plus&num=10&hl=nl&biw=1280&bih=907&tbm=isch&tbnid=fI6RUkYifNXWKM:&imgrefurl=http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3265857/2012/06/04/Henk-Krol-wordt-lijsttrekker-van-50PLUS.dhtml&docid=AKw1hynqrVewlM&imgurl=http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2012/7/3/4/20120604195415/media_xl_1228984.jpg&w=468&h=538&ei=jbpNULHgOKOA0AXcrYGgCw&zoom=1&iact=hc&vpx=400&vpy=140&dur=60&hovh=241&hovw=209&tx=119&ty=182&sig=108426095355050398550&page=1&tbnh=166&tbnw=142&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0,i:76

eerstneukendanpraten | 10-09-12 | 12:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken