Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Margeblogger maakt "SP voor Dummies"

roemertkettingzaagt100.jpgHee, dat is handig. Een overzichtelijke samenvatting van het partijprogramma van de SP. Terwijl u gisteren in de vrijmibo-kroeg zat te solliciteren naar leefstijlinterventie danwel op uw luie reedt naar de RTL of de PVV zat te koekeloeren nam de altoos gewaardeerde margeblogger TRS het zeventig pagina's tellende socialistiese dictaat door, op zoek naar pareltjes voor de samenleving. @Realshowstopper plempte ze gisteren al op zijn Twitters (bindende #FF) maar nu staat het hele program vet hendig onder elkaar in hapklare brokken op zijn marginale margeblog. Opdat wij allen in een paar minuten kunnen zien waar Dit is Nederland naar toegaat onder Kameraad Roemer cum suis. Gigantische rijkentaxen! Bankiers die van hun bed gehaald worden! Polenmeldpunten! Winstafromingen! Spaargeldrazzia's! Bommen op Brussel! Polities bij de McDonalds die tellen hoeveel cheeseburgers & cola u naar binnen werkt! Verplichte volksliederen! Hedwigepolders! Leest & Huivert. Oh, en komt u vandaag nog in de buurt van een dodeboom verkooppunt, steel dan even een Volkskrant van die graaiondernemer. Er staat een tamelijk geestig belstukje in met de bronstige Harry van Bommel op verkansie op de kemping in Frankrijk. In korte broek ("short" in SP Newspeak) én op de foto met het pluchegeworden kapitalisme. TEASER.

Reaguursels

Inloggen

Na alles eens rustig doorgelezen te hebben bekruipt me toch het gevoel het er voor 85% mee eens te zijn. Als de helft hiervan door kan gaan hebben hebben we toch als land een heel erg andere koers dan vanaf paars ingezet is. Ik zeg doen!

niegosnix | 26-08-12 | 15:59

He Biomassa als Roemer in het torentje zit zal je dit soort berichten wekelijks kunnen lezen:

KUSTWACHT
Dinsdag 17 april kregen wij om 14:00 uur een melding binnen dat er twee stuurloze schepen op de Noordzee rond dobberden.
Deze schepen bevonden zich ongeveer 20 km ten noorden van Den Helder.
Tot onze verbazing troffen wij hier twee oude onzeewaardige schepen vol met Nederlandse bejaarden en gepensioneerden aan.
De senioren zaten onder erbarmelijke omstandigheden op een overvolle boot.

De kustwacht heeft de boten naar de haven van Den Helder gesleept en de senioren ondervraagd.
De oude van dagen verklaarden: ‘Wij waren van plan om onze paspoorten overboord te gooien en ons aan te melden als asielzoekers, om op deze manier aanspraak te maken op betere voorzieningen dan we nu hebben. Denk bijvoorbeeld aan gratis wonen, kleding, sporten, meubels, verzekeringen, medicijnen en een uitkering!’

Hierna heeft de kustwacht na een felle berisping en een waarschuwing de senioren op de bus naar hun woonplaats gezet.

Mag ik dat zeggen?
Ja, dat mag ik zeggen.

swassannuf | 26-08-12 | 11:40

Prima programma. Vergeet niet: nooit zal het hele programma uitgevoerd worden. Dit is een onderhandelingsmiddel. Coalitiepartijen zijn er ook nog. Er wordt extra zwaar ingezet in een partijprogramma.

pjisonline | 26-08-12 | 09:15

Enne Pritt,
Het Grote Rode Gevaar is in aantocht en we zijn met velen en we gaan Nederland helemaal platwalsen. Verdient u misschien een leuk en bovengemiddeld aantal eurie's voor het plaatsen van uw plempsels hier? Sorry Pritt (of Stift), u dient minimaal 80% van uw weggegooide geld als graaier aan de maatschappij terug te betalen.
Het is voortaan over en uit met uw vrijblijvende plempsels en de exorbitante vergoeding welke er tegenover staat. Het Grote Rode Gevaar pakt u uw geinige en goedverdienende baantje weer af en stelt u voor de keuze: Ga ik mijn hand ophouden voor een bijstandsuitkering of ga ik tomaten plukken in de kassen van het Westland met verplichte verhuizing incluis.. Ik kan u slechts aanraden om in dat geval van uw vijand een vriend te maken onder het motto "If you can't beat them, join them"!
Met de SP bent u uw baantje straks kwijt en moet u als ordinaire arbeider straks weer echt aan het werk. Voorwaar geen aantrekkelijk uitzicht! Vind u niet snel genoeg passend werk, dan mag u erop vertrouwen dat "rechts" u dan zal dwingen om voor uw bijstandsuitkering te verhuizen en met behoud van uw bijstandsniveau aan de slag te gaan.
Ik wens u van harte alvast veel zweetdruppeltjes toe!

Biomassa | 26-08-12 | 02:28

Hoogedelgestrenge meneer Stift,
Mag ik zeggen dat ik een SP-fan ben? Jah, dat mag ik zeggen!

Biomassa | 26-08-12 | 01:52

vanhetvarken | 25-08-12 | 16:02

Omdat men niet meer kon leven van de opbrengsten van wat ze hadden door de grootschaligheid van de landbouw die onstond door de technologische ontwikkelingen ;)
Was niet echt vrijwillig.
Vergelijkbare situatie nu in China, arbeiders trekken ook naar grote steden, omdat men niet meer van het land kan leven, en zodat ze toch nog wat geld voor hun familie kunnen zorgen.

Pindakees | 26-08-12 | 01:35

Onder premier Rutte het Nederlandse begrotingstekort drie keer sneller gestegen dan onder Balkenende.
lees: www.rodereus.nl/rutte-kan-niet-rekenen...

Al die leningen voor die arme EU? Die €200 miljard houdt men buiten de officiële staatsschuld. Rutte gaat er gemakshalve van uit dat al die garantstellingen nooit tot betaling zullen leiden. En Griekenland de miljarden terugbetaald.
lees: www.dagelijksestandaard.nl/2012/08/sta...

Naast Griekenland, is ook Spanje vrijwel failliet. Als we de euro echt willen redden kost dat: 1620 miljard euro. Dat is niet het totaal. Dat is het Nederlandse aandeel. (Duitsland staat genoteerd voor 7020 miljard)
bron: www.dagelijksestandaard.nl/2012/07/eur...

rrhill | 25-08-12 | 22:55

Even dacht ik dat met 'verbod op plezierjacht' werd gedoeld op het bannen van zeilscheepjes :-) Gelukkig is het niet zo erg. Wel erg is het legaliseren van kraken en 65% inkomsten belasting. Iedereen die succesvol is zal het land verlaten. Nou, veel plezier hoor, met ze allen in de steun. Na een paar jaar is het land failliet. Gelukkig zit ik al 5 jaar in Canada. Mij zien ze niet meer terug.

mazarax | 25-08-12 | 21:36

kattenfluisteraar | 25-08-12 | 19:30
Je kunt toch gewoon naar Cuba of Noord Korea verhuizen, daar zijn al die 'ideeen' reeds gerealiseerd, waarom wachten op zo'n zelfde heilstaat hier ?

vanhetvarken | 25-08-12 | 19:43

Pantheon | 25-08-12 | 17:43
Er is nogal een verschil tussen de ideeen waar Fortuijn toen mee kwam en waar de SP nu mee komt. De draai die Fortuijn gemaakt had van links naar rechts, is de SP niet van plan te maken, men blijft vasthouden aan de meest geflopte ideologie in de geschiedenis van de mensheid.

vanhetvarken | 25-08-12 | 19:37

Bedankt voor de samenvatting van het SP programma. Ik ben om. Ik stem voor Roemer. Ik betaal liever wat meer belasting (bruto gepakt worden) dan het huidige stelsel waarin ik netto harder gepakt wordt (eigen risico hier, vermindering zorgpakket daar etc.)Ik werk hard zowel als zelfstandige als in loondienst en zie steeds meer mensen financieel in de problemen komen. En dat onder een VVD CDA en een of ander aanhangsel. Dus die club was niet zo succesvol. En al die zelfbevlekkende "grootondernemers" hier die willen vertrekken. Prima.... Leven is vol van keuzes.

kattenfluisteraar | 25-08-12 | 19:30

398 miljoen meer ontwikkelingshulp op basis van bbp van 2012. deuren verder open. gedraag je zwaar geklutst als asielzoeker dan is elk verhaal ok. haal daarna je 4 analfabete vrouwen en + aanhang hierheen. hand omhoog en lachen maar. 64% belasting bij inkomen hoger dan 150000 en dan 40% vermogenswinst belasting. efffectief moet je dan geld meenemen om geld te verdienen. oom emiel krijgt nog geen 2% van zn plannen door de kamer. nederland implodeert. ik ga weg . goedemiddag.

waldorf stadler | 25-08-12 | 18:01

Zelden zoveel debiele drogredenen bij elkaar geplempt zien worden als nu in de reaguursels van dit topic en het onsamenhangend knip en plakwerk van de uitgebande TRS. Bijna net zo panisch en hysterisch als er destijds met waan- en angstbeelden op Pim geageerd werd gebeurt dit nu met de exact zelfde motieven en redennen op de SP. Ik had de gemiddelde reaguurder op GS hoger geacht...

Pantheon | 25-08-12 | 17:43

Vrij naar Bastiaan:
De SP is werkelijk het toonbeeld van domheid maar ook andere partijen maken zich er schuldig aan. Er is geen land in de wereld waar een grotere overheid heeft geleid tot een grotere welvaart en hoger welzijn. In tegendeel, een grotere overheid heeft in veel gevallen juist geleid tot grote armoe en lager bestaans niveau. De samenleving die de SP voorstaart is die die in de USSR, Cuba en Noord Korea tot rampzalige gevolgen heeft geleid. Een grotere overheid leidt slechts tot meer problemen, meer regels, meer armoe, minder initiatief, en lager welzijn. Denk daar eens goed over na voordat je stem naar Roemer gaat ...

Flappie2006 | 25-08-12 | 17:17

Pindakees | 25-08-12 | 15:30
Dat waren dan wel mongolen, die 'gewone' arbeiders. Je verhuist naar een nog kleiner, smeriger kotje en je gaat er niet eens in inkomen op vooruit. Waarom bleven ze geen aardappels rapen dan ?

vanhetvarken | 25-08-12 | 16:02

Godsammekraken | 25-08-12 | 14:01

Gewone arbeiders (voorheen meestal boeren) gingen met juist met sprongen achteruit.
Ipv van op kleine kutboerderijtjes te wonen en een beetje zelfvoorzienend te kunnen zijn, kon men niet anders dan verhuizen, naar nog veel kleinere kutkrotjes, dicht op elkaar, in een extreem smerige onhygiënische stad, om te werken in een smerige fabriek voor een hongerloontje.
Gaat u nou eens lezen, en voor de gein iets minder selectief.

Pindakees | 25-08-12 | 15:30

Ayatollah Oink-Oink | 25-08-12 | 13:15

Nope, dat had dan weer meer te maken met meneer pastoor.
Die hielp wel even een handje als er niet genoeg zieltjes bijkwamen.

Pindakees | 25-08-12 | 15:23

Welterusten Nederland !

VanDattum | 25-08-12 | 15:01

waarom nog gaan werken,leve de staatsruif!

willie1971 | 25-08-12 | 14:57

@La Vie En Rose | 25-08-12 | 14:16
Huh? Waar komen in ene die doorgestreepte zinnen vandaan?

Enfin, nog een aanvulling:

SP: Wie buiten zijn schuld ons land niet kan verlaten krijgt tijdelijke verbl. vergunning. De strafbaarheid van illegaal verblijf schaffen we af.

SP: De gezinsherenigingsprocedure voor vluchtelingen wordt versoepeld.

SP: rekening houden met stoornissen op psychisch vlak wanneer een asielzoeker niet in staat is een samenhangend verhaal te vertellen.

SP: Kinderen bouwen zélf verblijfsrechten op. Kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland zijn kunnen niet meer worden teruggestuurd.

note: dus ook hun ouders en zusjes en broertjes niet. En eenmaal een permanente verblijfsvergunning betekent ook een vrijbrief voor nog meer familieleden naar het beloofde land.

Geen woord over de aanpak van de hele asielzoekersindustrie, over wettelijk vastgestelde procedures die binnen één jaar afgehandeld moeten zijn. Afgewezen? Één keer een bezwaarprocedure. Weer afgewezen, u kunt gaan.

Neuh, bij de SP is het: Zielige mensen, komt u allemaal maar binnen. Wij ontfermen ons over u, op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.

La Vie En Rose | 25-08-12 | 14:32

blinde kip | 25-08-12 | 11:44 |
Armoedeval, sterk punt. In menig topic heb ik dit al eens naar voren gebracht: Hoe meer er inkomensafhankelijk wordt gemaakt, hoe minder groot de prikkel om ooit nog eens je nest uit te komen voor een baan. Vaak genoeg gehoord en gelezen dat men er achteruit ging bij het aannemen van een baan. Werkelijk te triest voor woorden.

leef!! | 25-08-12 | 14:25

Goed werk van TRS.
Haal er even een puntje uit:
"SP wil tijdelijke herinvoering van werkvergunningen voor Oost-Europese werknemers"

Vraag is: waarom alleen voor Oost-Europese werknemers, waarom ook niet voor Zuid-Europese werknemers, gezien de economische situatie en de enorm oplopende werkloosheid in Griekenland en Spanje. Dat gaat er toe leiden dat werknemers uit die landen eveneens naar de rijkere Noord-Europese landen gaan verkassen, met alle gevolgen van dien, ook voor ons land, waar de sociale voorzieningen en uitkeringen nog steeds beter en hoger zijn dan in veel andere EU-lidstaten.

Edoch, we hebben geen reedt meer te vertellen over wie er hier binnen mag komen, wie er recht op een uitkering hebben en ook niet over tijdelijke werkvergunningen. Dat bepaalt de EU. Dat weet de SP ook wel en ook dat Nederland in haar eentje de regels niet kan veranderen.

Lees ook even dit:

'Werken en wonen in een ander EU-land'
Gelijke behandeling en voorzieningen:
Als migrerende werknemer moet u, net als uw gezin, op dezelfde manier worden behandeld als de onderdanen van uw nieuwe land. Dat wil zeggen dat u dezelfde rechten geniet als werknemers uit dat land vanaf de dag dat u daar begint te werken.

U kunt daarom bijvoorbeeld aanspraak maken op:
*uitkeringen die worden verstrekt aan onderdanen van het land omdat ze daar werken (als werknemer of zelfstandige)
*toelagen die worden verstrekt aan werknemers en hun gezinnen omdat ze in het land wonen.
*voordelen niet rechtstreeks verbonden zijn met werk (het recht om te worden vergezeld door ongehuwde partners, kortingsregelingen voor treinkaartjes voor grote gezinnen, subsidies voor woningrenovatie, enz.).
*U kunt ook in aanmerking komen voor niet-financiële voorzeningen (bijv. het recht op een tolk tijdens gerechtelijke procedures)."

En dit:

"In het buitenland blijven nadat u uw baan bent kwijtgeraakt:

*Als u uw baan kwijtraakt terwijl u in het andere land woont, hebt u nog steeds het recht om daar te wonen en hebt u recht op dezelfde uitkeringen als onderdanen als u:
*tijdelijk niet in staat bent om te werken door ziekte of een ongeval.
*bent geregistreerd bij het betreffende arbeidsbureau als onvrijwillig werkloos nadat u:
- meer dan een jaar hebt gewerkt of
- minder dan een jaar hebt gewerkt (in dat geval behoudt u gedurende ten minste zes maanden het recht op gelijke behandeling als onderdanen)
-begint aan een beroepsopleiding (als u niet onvrijwillig werkloos bent, moet de opleiding te maken hebben met het vorige werk)."

europa.eu/youreurope/citizens/work/abr...

Dus, als arbeidsmigranten na een jaar werkloos worden, draaien wij voor de kosten op. Maar daar hoor je de SP niet over.
Wel over dit:

"SP: Inburgering is kosteloos indien afspraken nagekomen; geen inburgeringsexamen in het buitenland voor huwelijks- en gezinsmigratie"

Allereerst zijn inburgeringscursussen al gratis. Voor de inburgeraar dan hè? Wij draaien voor de kosten op. In Amsterdam bedragen die 12.000,-- euro p.p. per cursus. Althans dat was een paar jaar geleden zo.

Dat afschaffen van het inburgeringsexamen in eigen land betekent dat er een drempel wordt weggenomen om de taal en de cultuur van het land waar je gaat leven te leren. Het is eveneens een vrijbrief om een huwelijkspartner in het land van herkomst te blijven zoeken en zo kansarme dan wel kansloze immigranten te importeren.

En dan heb ik het nog niet gehad over de enorme belasting op de huurwoningmarkt. Hier staan starters al jarenlang op een wachtlijst.

Maar toch kiest de SP er niet voor om uit de EU te treden en weer terug te gaan naar bv de EEG en zelf uitmaken wie we hier toe laten en wie niet.
Nee, ook de SP zadelt de Nederlandse belastingbetaler op met het financieren van de kosten van ongebreidelde immigratie, of dat nou van binnen de EU is of van daarbuiten.

La Vie En Rose | 25-08-12 | 14:16

Ik heb getwijfeld of ik SP zou gaan stemmen, maar hoe dichter ik bij 12-9 kom, en hoe meer er duidelijk wordt van hun programma, hoe meer ik terug schrik. Tegelijkertijd heb ik geen benul waar ik nu wel op moet gaan stemmen.
Die gristenfundi's? Neen bedankt
VVD en D66? Uitlevering aan Europa en voortduring van het grote graaien.
PvdD? Laat me niet lachen.
PvdA? Historisch gezien kan ik hier gewoon geen enkel vertrouwen in hebben.
PVV? Hoewel ik een flink aantal standpunten kan delen, is de basis toch even teveel VVD gericht voor mij als werknemer. Tevens is er het probleem van afwezigheid van voldoende intelligentie om ooit mensen te leveren voor een regering.

Ik weet het dus echt niet meer. De stemwijzer zegt SP, omdat ik best sociaal wil zijn. Maar ik verdien ook maar 48k per jaar en voel me niet echt financiëel rijk maar wordt wel zo gezien. Tweede keus is de PVV, helaas ook niet serieus te nemen.
PiratenPartij dan maar?
Wat blijft er nou nog over?

BekiekUtMoar | 25-08-12 | 14:03

@Pindakees | 25-08-12 | 13:37
Nogmaals: *lezen*!!!!

Godsammekraken | 25-08-12 | 14:01

King of the Oneliner | 25-08-12 | 10:35 | + 9 -
Dat de SP en de PVV nog niet gefuseerd zijn, is alleen maar te wijten aan de ego's van Wilders en Roemer, want hun electoraat is min of meer hetzelfde, namelijk de ontevreden autochtone burger.

Dat klopt niet. Gebleken is dat de allochtonen nu massaal op SP gaan stemmen. Die komt beter voor hen op dan de PVDA.

Frans1156 | 25-08-12 | 13:59

Ook heel eng dat het gedachtengoed van Anja Molensteen en Hamas-Harry ('wir müssen die juden ausrotten') nog anno 2012 gewoon onderdeel is van het partijprogramma! Deze partij heeft duidelijk geen zelfreinigend- en leervermogen!

Aktivist | 25-08-12 | 13:46

Godsammekraken | 25-08-12 | 12:16

Stuk beter dan wat?
Een stuk beter dan een beest in de bioindustrie? Een stuk beter dan de gemiddelde huidige Afrikaan?

Pindakees | 25-08-12 | 13:37

Heerlijk al die reacties die zo bang zijn voor Roemer , Nederland schud op zijn grondvesten van deze maar liefst 200+ reacties .

warco | 25-08-12 | 13:36

"SP: We werken daarom niet mee aan het huidige NAVO-plan voor een raketschild." Naast dat de SP ons financieel gaat slopen en de grenzen opzet, zorgen ze er ook voor dat we ons niet kunnen verdedigen tegen raketten....

funkyd | 25-08-12 | 13:28

Smalhout | 25-08-12 | 13:01 |
Het zou voor 99% de DDR worden als de tomatenpartij alleen zou gaan regeren; het enige verschil zou de voertaal zijn.

Als er namelijk een ding is waar ze niet tegen kunnen is het mensen met een andere mening.

Bij Roemer zelf zie je dat niet zo, maar wie de verbeten gezichten van mevrouw Leijten of dhr van Bommel op de staatsomroep ziet, weet genoeg; als blikken konden doden.

Voor het kaltstellen van tegenstanders, en dat is iedereen die het al te duidelijk niet met hun eens is, zou de tomatenpartij alles inzetten wat "binnen de wet" mogelijk is.

Te denken valt aan de belastingdienst om ondernemers "met een grote mond" het leven zuur te maken.

De jeugdzorg om mensen met een lidmaatschap van een andere partij de kinderen uit huis te plaatsen, etc.

Deze politieke maffia zal alle registers opentrekken om hun eigen gelijk te halen.

Pierrepoint | 25-08-12 | 13:25

Als drank zo duur word, dan is direct een behoorlijke groep werklozen bij van de horeca.

giulioo | 25-08-12 | 13:24

damnschreeuwer | 25-08-12 | 12:13 | + 1 -
Je hebt nog niet goed begrepen waar de SP voor staat, de SP wil dat iedereen gelijk wordt, net zoals dar vroeger in de USSR geregeld was. Gewoon iedereen arm. Vanuit dat standpunt bekeken is brievenbusmaatschappijen afschaffen natuurlijk een briljant plan.
En vergeet niet dat de SP ondernemers haat, daaronder vallen ook buitenlandse ondernemingen, want als er iets is waar de SP niet aan doet is dat wel discriminatie.

me,myself and IK | 25-08-12 | 13:22

@Pindakees | 25-08-12 | 11:41
Het feit dat hij zijn proletenchick, ondanks het miezerige inkomen, liefst 12 keer met jong had geschopt was natuurlijk ook de schuld van den directeur.

Ayatollah Oink-Oink | 25-08-12 | 13:15

@ Graaisnaaiert | 25-08-12 | 12:48 | + 0 -
Dan kies je dus automatisch voor het komende etnische konflikt.
.
Dat mag je dan later aan je [klein]kinderen uitleggen.
.
Wat heb je aan geld en souvereiniteit, als je op uitgaansgerechtigde leeftijd de deur niet ui tkunt, omdat je wordt verkracht, gemolesteerd of aangerand?
.
Ter Apel is slechts een voorproefje. Mali en Somalië komen naar u toe. Binnenkort ook bij u in de straat, zelfs in Ouwe Pekela, mede mogelijk gemaakt door de SP, die ten onrechte gelooft in een maakbare samenleving.
.
Een maakbare samenleving veronderstelt echter maakbare mensen, maar dat is dé grote denkfout. Onderbuikgevoelens zijn er omdat we nou eenmaal allemaal een onderbuik hebben. Dat valt - net als seks - nooit weg te denken of weg te relativeren. Menselijke driften mag je nooit ontkennen.
.
Op precies dezelfde denkfout lopen al die rehabiliteringsprogramma's stuk, en tbs etc.

Greetje Duisenberg | 25-08-12 | 13:12

In een vorig kabinet mocht Rouvoet met z'n gristenunie meedoen.

Links zat toen hoog in de gordijnen vanwege "de betutteling".

Als de tomatenpartij dit voor elkaar zou krijgen denk ik dat ze straks terugverlangen naar de gristenunie.

Pierrepoint | 25-08-12 | 13:07

Als de SP aan de macht komt zou het zomaar eens kunnen dat we op de DDR gaan lijken. En daar was het nog erger dan de Sovjet Unie.

Smalhout | 25-08-12 | 13:01

En wie mag dat betalen?
Juist; zoete lieve Gerritje.

Smalhout | 25-08-12 | 12:58

Dus kort samengevat hebben we een hoop middenpartijen die de afgelopen jaren structureel te veel hebben uitgegeven, niets gedaan hebben aan de werkelijke problemen (financieel stelsel en EU) en zo veel mogelijk geld naar binnen hebben geharkt om die te herverdelen naar hun netwerk in binnen- en buitenland, 1 partij waarvan de leider denkt dat ie Jezus is die ons een gouden eeuw binnenloodst en een partij die een planeconomie voorstaat ondanks het feit dat al een eeuw bewezen wordt dat zoiets niet werkt. Een partij bovendien die alle rijken per definitie als profiteurs ziet en alle armen als willoze slachtoffers van hun eigen situatie.

Succes op 12 september.

harry pikkel | 25-08-12 | 12:52

Kijk, ook ik als SP-stemmert ben het met een hoop zaken niet eens, maar de keuze is nu eenmaal beperkt, omdat ik kijk naar de regering die we gaan krijgen, en minder naar de inhoud ( aangezien die toch per direct verkwanseld wordt, al weet je niet welk programmadeel en wat je ervoor in de plaats krijgt ).
Splintergroeperingen daargelaten ( wat gewoon weggooien van je stem is ) heb je de keuze tussen Kondtneuqakkoord + PVDA of de flanken ( PVV en SP ).
Aangezien kondtneuqn niet mijn ding is en ik zeer gesteld op mijn soevereiniteit ben wordt het dus PVV of SP, en aangezien de PVV zich als buitengewoon onbetrouwbaar wat betreft programmapunten heeft bewezen gaat mijn stem gewoon weer op Roemertje.

Graaisnaaiert | 25-08-12 | 12:48

@Muxje | 25-08-12 | 12:03
Helemaal met je eens. Ik zie alleen in de politieke plannen te weinig maatregelen voor de middenklasse. Die mag pas als laatste aanschuiven.

blinde kip | 25-08-12 | 12:43

@Reinaert | 25-08-12 | 12:06
Grote kans dat veel van die waarde al opgenomen is. Moet toch ooit terugbetaald worden. Was het maar gebakken lucht.

blinde kip | 25-08-12 | 12:41

zovoklets | 25-08-12 | 11:00 |
Als oud-inwoner van een SP-bolwerk, waar ze als grootste partij samen met de PvdA het gemeentebestuur vormen, kan ik je vertellen dat er niet erg veel verandert. De projectontwikkelaars zijn nog steeds de baas en in de marge wordt er wat meer geld uitgegeven aan linkse hobbies....

Aktivist | 25-08-12 | 12:37

@Ulanbator | 25-08-12 | 12:32
Het maakt niet uit of je het er mee eens bent, het gaat er om of het uitvoerbaar is. en dat is het absoluut niet, op vrijwel geen enkel punt.

damnschreeuwer | 25-08-12 | 12:35

@Muxje | 25-08-12 | 11:42
Wel mee eens, maar de ergste is deze:
"SP: Wie buiten zijn schuld land niet kan verlaten krijgt tijdelijke verbl. vergunning. De strafbaar. van illegaal verblijf schaffen we af."
Dat is echt krankzinnig. Hoewel deze ook erg is:
"SP: ECB beter direct de economie laten stimuleren door overheidsobligaties van alle eurolanden op te laten kopen"

De beste vind ik deze:
"SP gaat raadgevend en correctief referendum invoeren"

Verder zijn de belastingverhogingen die je in dit pamflet kan lezen de doodsteek voor de Nederlandse economie.

La Bailaora | 25-08-12 | 12:35

Ben het met zo'n 90% van de statements eens. Dat kan ik van de meeste partijprogramma's niet zeggen. Mijn stem hebben ze.

Ulanbator | 25-08-12 | 12:32

@Cousin Eddie | 25-08-12 | 12:25

Niet nodig, werkkampen voor intellectuelen en kapitalisten komen daarvoor in de plaats. Opdat zij hun zonden kunnen overdenken en een rechtvaardige bijdrage aan de Socialistische Heilstaat kunnen leveren.

Reinaert | 25-08-12 | 12:30

en ik mis de kolchozen

Cousin Eddie | 25-08-12 | 12:25

ben het met alle punten eens maar zou graag zien dat boven de 2000,-euro (bruto per jaar) alles 100% belast wordt.
weltrusten

Cousin Eddie | 25-08-12 | 12:24

@HoogToontje | 25-08-12 | 12:10

Dat de woningmarkt op slot zit weet ik ook wel, dat probleem was twintig jaar geleden al bekend en destijds zijn er ook al meerdere modellen ontwikkeld om dat dreigende fiasco te voorkomen. Daar is echter toen nooit iets mee gedaan en nu, in 2012, duiken die modellen opeens weer op. De politieke wil was destijds niet aanwezig, nu is het opeens een politieke noodzaak geworden en weet niemand echt goed wat 'ie er mee aan moet.

Conclusie: men heeft zitten slapen. Bewust, want een heikel dossier.

Reinaert | 25-08-12 | 12:23

@HoogToontje | 25-08-12 | 12:10
Klopt.
Effect de werkende moeten belasting en een hoge huur betalen en de andere 50 % v/d A dammer krijgt geld toe, fascinerende spagaat dankzij de Pvda.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 12:21

En voor wie het nog te moeilijk is;
nos.nl/artikel/410531-kiezersdag-verst...
... waarom de wet niet gewoon meteen aanpassen en zeggen dat iedereen met het verstand van een 8 jarige mag stemmen, kunnen sommigen al vanaf hun 4e meedoen, heeel democratisch.

Causa Sui | 25-08-12 | 12:20

GS, dank voor de verwijzing naar deze samenvatting. Ik ben er razend enthousiast over en mij nog meer gesterkt om op 12 september op de SP te stemmen. Een of twee minpuntjes in het programma zoals o.a geen intensivering van het contact met Israël daar kan ik wel overheen stappen maar vind het toch jammer. Misschien moet ik maar lid worden van de SP om dit punt eens goed door te spreken met de SP.

Wichsen oder Bumsen | 25-08-12 | 12:18

@Pindakees | 25-08-12 | 11:41
Ik zeg niet dat ze het goed hadden, maar wel een stuk beter. Overigens is jouw gejank over wat de baas verdient precies wat ik bedoel. Thank you for making my point.

Volgens de SP moet een gegarandeerd minimuminkomen gerelateerd worden aan het gemiddeld inkomen. Dus niet de absolute minimale behoeften zijn daarvoor de maat, maar wel hetgeen de ander heeft. Dat bedoelde ik maar.

Doe eens lezen man.

Godsammekraken | 25-08-12 | 12:16

@damnschreeuwer | 25-08-12 | 12:13
U begrijpt het ook, plus +/- 30.000 arbeidsplaatsen, en niet de minste in die sector.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 12:15

Het failliet van de politiek, de vicieuze cirkel waar in we zitten, het aantal aantal lieden dat links gaat stemmen omdat ze niks tot weinig hebben zal door links te stemmen alleen maar toenemen met als resultaat een failliet land.
Conclusie van het SP beleid : Hoge straffen op geld verdienen en bezitsvorming als ze hiermee de de ondernemende mens de bijstand niet in kunnen krijgen dan weet ik het ook net meer.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 12:13

brievenbusmaatschappijen afschaffen? wat een enorm dom plan!
We verdiennen daar goed aan als nederland. Google heeft ook zo'n adres in NL, net als Ikea, en nog veel meer grote bedrijven. die betalen dus hier winstbelasting, wat ons miljarden opleverd.

damnschreeuwer | 25-08-12 | 12:13

SP is een typische partij voor loonslaven en andere mensen die hun eigen dopjes niet kunnen bonen.
.
Is er ook een politieke partij voor vrije ondernemers?
.
Ik lees verder helemaal niks over de demografische tijdbom en het naderende etnische konflikt. Ieder weekend is het raak in het uitgaansleven. Zelfs Opzij lesbienes roepen de hulp in van Erwin Olaf om zich desnoods spugend te verdedigen tegen de rifnazi's, maar voor de SP (en alle andere partijen behalve PVV en SGP) is er niks aan de hand.
.
Regeren is weer negeren blijkbaar, ook de voor de SP. Weg ermee!

Greetje Duisenberg | 25-08-12 | 12:13

@ Reinaert | 25-08-12 | 12:03

In Amsterdam huur je voor 800 euro een appartement van 60m2, in een achterstandswijk. Je buren betalen 400, en krijgen dan ook nog eens huursubsidie. En dat is precies het probleem: die mensen moeten daar helemaal niet wonen. Een uitkering kan je ook ontvangen in Oude Pekela, en sociale huur is daar veel goedkoper.

HoogToontje | 25-08-12 | 12:10

@ZDEV | 25-08-12 | 12:01
Klopt helemaal. Maar persoonlijk hou ik niet van weglopen voor problemen.

Geen idee of het volgende ook voor jou geldt, dus voel je niet aangevallen: veel mensen die emigreren doen dat nadat ze eerst 20 of 25 jaar geprofiteerd hebben van alle voordeeltjes alhier (onderwijs, kinderbijslag, studiefinanciering etc). We hebben het dan over tonnen aan gratis geld. Op het moment dat ze mee moeten gaan betalen vluchten ze naar het buitenland. Dit soort mensen zijn de echte profiteurs en uitvreters.

rara | 25-08-12 | 12:10

@Reinaert
Aow is wel gratis geld want er staat geen prestatie tegenover.
Helemaal terecht als je je hele leven gewerkt hebt, maar dat directe verband bestaat dus niet, en er is ook geen verband met inkomen of vermogen.

blauweleasebaklul | 25-08-12 | 12:08

En dan te bedenken dat het grote licht Barosso van hetzelfde caliber is.
Arm Nederland arm Europa na de kapitaalsvlucht.

Sjeng de helle | 25-08-12 | 12:06

@blinde kip | 25-08-12 | 12:01

De 'waarde' van die woningen bestaat natuurlijk voornamelijk uit gebakken lucht: de huizenprijzen zijn in de afgelopen twintig jaar immers door alle plafonds geschoten. Een woning die je in 1970 voor Hfl 50.000 kon laten bouwen doet momenteel - ook in deze slechte markt - makkelijk € 300.000. Dus zo lust ik er nog wel een paar.

Statistiek: mooi spul, maar je moet er niet te veel van nemen.

Reinaert | 25-08-12 | 12:06

@ Parel van het Zuiden | 25-08-12 | 12:01

+1

HoogToontje | 25-08-12 | 12:03

@blinde kip 11:50: Je moet het aanpakken aan de aanbodzijde (dus inderdaad ook de grondprijs). Sociale woningen worden nu deels gefinancieerd door toeslagen op de bouwgrond, waardoor particuliere huurwoningen en koopwoningen nog duurder worden: zo maken we het gat tussen de sociale woonsector en de markt nog groter, waardoor de sociale woonsector nog verder opgerekt moet worden. En zo is het cirkeltje rond.

De grond moet voor veel minder verkocht gaan worden, we moeten ophouden met het oprekken van het begrip sociale huur (dat de sector 1/3 van alle woningen beslaat is te debiel voor woorden... behalve als je socialist bent), de hypotheekrente moet helemaal worden afgeschaft maar over een langere periode, dit geeft een lichte, gezonde neerwaardse druk op de huizenprijzen, ook in goede tijden. En tenslotte moeten we de markt voor particuliere verhuur revitaliseren. Wooncorporaties moeten hun oude nutsfunctie terugkrijgen, of op de markt blijven opereren, maar dan wel als echt bedrijf, zonder steun.

Muxje | 25-08-12 | 12:03

@blinde kip | 25-08-12 | 11:50

Doorstroming op de woningmarkt is - hoe lullig het voor sommigen ook zijn moge - toch wel een hot item aangezien de primaire voorraad van echt betaalbare sociale huurwoningen inmiddels tot een minimum gereduceerd is. En als een fors deel van die goedkope voorraad vervolgens bewoond wordt door lieden die makkelijk iets duurders zouden kunnen bewonen dan zijn wat mij betreft héél wat maatregelen gerechtvaardigd.

Met als randvoorwaarde dat er natuurlijk wel alternatieven voorhanden moeten zijn, en da's in vele regio's vervolgens niet het geval. Hier in de regio huur je voor rond de €750 een prima appartement van 100m2, dat zou toch een aardig alternatief moeten zijn voor velen die op dit moment een goedkope sociale huurwoning bezet houden. Maar ik realiseer me dat dit inderdaad niet overal het geval is.

Planologische fails uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Reinaert | 25-08-12 | 12:03

Cor Rupteling | 25-08-12 | 11:49

Als je zelf nadenkt kun je iig moeilijk op VVD uit komen. Das altijd al een klein beetje winst. En ook niet op SGP, CU en CDA, dat is vanzelfsprekend. PvdA, Groenlinks en D66 worden ook al twijfelachtig, maar valt nog af en toe mee te leven.

Pindakees | 25-08-12 | 12:03

Reinaert | 25-08-12 | 11:24
Precies. De SP zal Nederland kapot maken. Ik betaal daar niet aan mee.

ZDEV | 25-08-12 | 12:02

@Reinaert | 25-08-12 | 11:40
Het aantal huizen in de grote van 3 ton tot een miljoen is wel 55 maal zo groot geworden in de afgelopen 20 jaar. We hebben het over 1,5 miljoen woningen op dit moment. Daar zit een flink kapitaal en druppel op een gloeiende plaat.
i39.tinypic.com/mtbias.jpg
Er zullen weinigen zijn die dat kunnen overnemen dus dat geld kan beter worden aangesproken voor de eigenaren zijn overleden. Hoe laat ik open voor discussie.

blinde kip | 25-08-12 | 12:01

SP: Er komt een wettelijke asbestinventarisatieplicht voor alle gebouwen. Acute risico’s dienen binnen twee jaar te zijn gesaneerd.

Dit is een mooi punt, kost 700 miljard volgens een recente doorrekening en is volkomen overbodig.
Alleen hiermee al kan NL defintief ophouden te bestaan.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 12:01

Beste SP-ers en mensen die een stem op de SP overwegen,
.
Ik, en ik vermoed velen met mij, werken hard om bedrijven op te bouwen, banen te scheppen, en zodoende de Nederlandse economie draaiende te houden. Daar gaan vele uren buiten de reguliere werkweek in zitten alsmede eigen geld. Het is natuurlijk de bedoeling dat er uiteindelijk winst overblijft om prettig van te leven maar vooral om weer verder te investeren. Dit alles is op zich al een significante bijdrage aan de maatschappij maar daarbij betalen we ook nog eens belasting. Voor eigen verdiensten, maar vergeet vooral niet dat elke baan weer loonbelasting voor de overheid oplevert. Deze levenswijze is al niet makkelijk en de huidige overheid maakt het al erg moeilijk door regels en lasten om succesvol te zijn. Dit SP programma maakt dat nog moeilijker, zo niet onmogelijk.
.
Implementatie van deze voornemens stellen mij voor de keuze. Verlaat ik (en de banen die daar aan vast hangen) mijn land om ergens anders wel te kunnen ondernemen of ga ik de verzwaarde werklast en het verder verhoogde risico aan om in mijn land verder te ondernemen?
.
Het kantelpunt is wat mij betreft bereikt en ik zal het land verlaten. Het kan namelijk niet zo zijn dat ik me uit de naad werk en bijna geen vrije tijd heb om vervolgens te moeten constateren dat ondanks al deze inspanningen ik mijn gezin niet meer kan bieden als een gemiddelde "9-5er" of erger nog een bankzitter. Ik ambieer het "9-5en" of bankzitten niet en wil ondernemen. Gelukkig kan dat elders ook.
.
Uiteindelijk kost een vlucht van ondernemers en harde werkers ook u uw welvaart. Denk hier nog eens goed over na alvorens SP te stemmen?

Parel van het Zuiden | 25-08-12 | 12:01

rara | 25-08-12 | 11:21
Ja, ik ga niet in een land wonen waar de luilakken stelen van mensen die keihard werken. Daar is niets solidairs aan.

ZDEV | 25-08-12 | 12:01

Veel PVV'ers hebben niets van het verleden geleerd en gaan vrolijk door. Het demoniseren van de politieke tegenstander heeft al eerder nare gevolgen gehad. Vraag maar aan Pin.

rara | 25-08-12 | 11:59

Wordt het Kurhaus nu nog omgebouwd tot hotel voor moegestreden Hamas leden? en krijgen Politbureau leden ook zo'n luxe ziekenhuis zoals in de DDR?

Sjeng de helle | 25-08-12 | 11:58

@rara | 25-08-12 | 11:54 | + 0 -
Bedankt, jij ook.

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:56

Er zitten wel wat goede punten in maar ook weer een paar waar je denkt. Waarom?
Getrut over kernenergie, de bijstandstoets en "zielige" asielzoekertjes ,verhoging van de brandstof accijns of rekening rijden. Ik betaal al bijna 4 gulden per liter.

voldemort | 25-08-12 | 11:55

@HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:46
Prettige dag, verder.

rara | 25-08-12 | 11:54

Nondeju, MAO is terug de Chinese KP sttaat te klappen op 13 september.

Sjeng de helle | 25-08-12 | 11:54

@blauweleasebaklul 11:44: Het mooie van het AOW-systeem is dat *iedereen* hem krijgt, tot en met de koningin. De administratie is door anderhalve paardekop bij te houden. Een dure regeling, maar wel een bijzonder effectieve, met slechts een kleine strijkstok.

En duur? Ja, dat krijg je als er veel mensen oud worden. En we wisten 30 jaar geleden al dat dit er aan zat te komen, dus hadden we een vergrijzingsfonds moeten opzetten, te vullen met aardgasbaten en een toeslag op de AOW-premie (die destijds veeeel te laag was). Tja... "met de kennis van nu": Noorwegen heeft zo'n goedgevulde pot uit hun olie- en gasbaten, wij hebben de onze weggepist.

Muxje | 25-08-12 | 11:54

Sorry voor de dubbele post. Weer zo'n 'Server error'.

M@verick | 25-08-12 | 11:53

-weggejorist-

M@verick | 25-08-12 | 11:51

Als de SP op 12912 écht scoort zoals nu gepeild wordt komen partijsecretaris Hans van Heijningen en partijvoorzitter Jan Marijnissen ONgecontroleerd aan de macht. Zij hebben volgens oud-communistisch recept met ijzeren vuist ALLE touwtjes binnen de SP in handen en zijn aan niemand verantwoording verschuldigd. De te kiezen kamerleden, incl. Emile 'Fozzy' Roemer, zijn niet meer dan klapvee en buikspreekpoppen van het SP-politburo. Wordt dus weer jaarlijks op 1-mei 'watchen' en interpreteren wie waar staan op het door de SP nog op te richten neo-mausoleum van Lenin, Stalin of Mao.

M@verick | 25-08-12 | 11:51

@ kapotte stofzuiger
Ja als je zo kortzichtig bent en denkt:"ik verdien geen €150.000 per jaar en heb geen hypotheek van meer dan € 350.000" dan wel ja. Maar dat betekent wel dat het nog minder aantrekkelijk wordt om hard te werken. Het is natuurlijk van de gekke dat je in Nederland door dat progressieve belastingsysteem als medisch specialist, accountant, advocaat of manager beter part time kunt gaan werken om je eigen huis schoon te maken, tuin te onderhouden of kinderen op te vangen, dan iemand in te huren.
Het is echt ongelovelijk dat er mensen zijn die in 2012 nog geloven in die socialistische propaganda dat je arme mensen rijker kunt maken door rijke mensen armer te maken. De echte rijken pak je niet en verder lijdt iedereen er onder. Vraag dat maar aan alle arbeiders die in de jaren 80 bij RSV zijn ontslagen. En toen was er nog een sociaal vangnet. Nu niet. Straks is er zelfs geen bijstand meer, want die werd door gemeentes voor een niet onbelangrijk deel bekostigd uit de verkoop van grond. Maar de onroerend goed markt zal met de SP helemaal inzakken en gemeenten lijden daar het meest onder. En dus ook sociale woningbouw, want gemeentes maakten daarover vaak deals met project ontwikkelaars. Kortom, als domheid (of kwaadaardigheid) pijn deed, dan konden ze Roemer cs (en Kapotte Stofzuiger) in Zwitserland horen gille .

7anPau1 | 25-08-12 | 11:50

@blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:44

AOW is géén gratis geld, daar is door de brave burger namelijk jarenlang premie voor betaald. Dat de inkomsten en uitgaven al enige tijd niet meer met elkaar in overeenstemming zijn is correct, maar kom nou niet aan met 'gratis geld' verhalen.

nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Ouderdo...

Reinaert | 25-08-12 | 11:50

@Muxje | 25-08-12 | 11:42
Wel veel sociale huur maar woonquote is te hoog. Iemand met modaal salaris zou de helft van het loon betalen aan huur. Teveel dure sociale woningen dus wat weer komt door de gestegen grondprijzen (verdubbeling sinds 2003). Die modale inkomens worden no ook nog gedwongen extra te betalen of op te rotten naar de particuliere markt (nog duurder) of te kopen (nog steeds te duur op lange termijn). Dus die grens opschuiven is niet zo'n gek idee. het gaat hier ook om werkende mensen. Die wil je graag mobiel houden. De langzitters met een uitkering en huurtoeslag die zich ingeschreven houden voor een volgende grotere woning in de binnenstad, daar zou eens naar gekeken moeten worden. Die houden de boel op.

blinde kip | 25-08-12 | 11:50

@oplichter | 25-08-12 | 11:20
dus... ik moet zelf nadenken, maar wel SP stemmen volgens u?

Ik denk dat ik nu al teveel tijd aan u heb verspild.

Cor Rupteling | 25-08-12 | 11:49

@oplichter | 25-08-12 | 11:20
Dat moet betekenen dat er zich hier weinig onrendabelen vertonen.
NOu geniet verder van je uitkering zou ik zo zeggen en doe ze de groeten bij de Voedselbank.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:46

@rara | 25-08-12 | 11:42 | + 0 -
Wilders

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:46

O ja, die was ik inderdaad nog vergeten: de SP wil het werkschuwe kraaktuig weer gratis uw woning laten stelen. Ze leren het ook nooit, die socialisten.

lekker wijf | 25-08-12 | 11:45

@Reinaert
Het clubje miljonairs die AOW pensioen ontvangen is niet groot, dat snap ik ook wel. Maar het geeft wel mooi weer hoe het systeem werkt, en dat men de AOW uit electoraal oogpunt nooit heeft durven aanpakken.
Maar kijk eens n keer goed naar de uitgaven op dit terrein. Het is echt een joekel van een uitgavenpost op de begroting, met circa 3.000.000 mensen die gratis geld krijgen.
Dat gun ik ze overigens van harte, maar het is gewoon niet houdbaar.

blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:44

7anPau1 | 25-08-12 | 11:32

SP heeft 't pas bij 150.000 over veel verdieners. Wat me niet geheel onterecht lijkt.

Pindakees | 25-08-12 | 11:44

-Geen verder ontwikkeling/opening vliegvelden in Lelystad en Twente? Waarom? Lokale werkgelegenheid is toch goed?
Leuk, dat opengooien van de grenzen. Dat heeft de achterban al goed gedaan want al die MOE-landers kwamen natuurlijk alleen maar op vakantie en niet om goedkopere arbeid te leveren. Kanslozen erbij is ook heel gezellig (voor op de camping.
-Sociaal minimum omhoog maar geen woord over minimumloon. Armoedeval iemand? Maakt ook niet uit. Blijven we nog langer hangen op de camping.

blinde kip | 25-08-12 | 11:44

@kapotte_stofzuiger 11:01: Nou....
- toptarief: onrechtvaardig, tenzij je gelooft dat nivellering een doel is en geen middel
- Snoep- en frisdrankautomaten weren we uit scholen: waar bemoei je je mee?
- De grens van 34.000 euro als inkomenseis voor een sociale huurwoning: lapmiddel dat averechts werkt. In Nederland is meer dan 1/3 van de woningen een sociale huurwoning. De markt is volkomen verpest hierdoor.
- Hypotheekrenteaftrek wordt in tien jaar tijd afgetopt tot 350.000 euro, tegen max. 42 procent: Te veel ineens, en te weinig op lange termijn.

Maar er zijn wel degelijk dingetjes waar ik het wel mee eens ben:
- SP: tarief vermogenswinst belasting naar 40 procent: Prima, waarom is arbeid met 40% belast en inkomsten uit kapitaal maar met 2%? Maar dan wel een belasting op de werkelijke winst en niet de huidige fictieve 4% rendement.
- SP: De overdreven salarissen van EU-ambtenaren worden in lijn gebracht met die van nationale ambtenaren. Eens, maar dit riekt naar populisme.

Nog meer crap:
SP: De aftrek van pensioenpremies wordt gemaximeerd tot een pensioengevend salaris van anderhalf keer modaal: Onuitvoerbaar en onrechtvaardig.
SP: [Diverse maatregelen in de bankensector] = Vaarwel financiele handel in Nederland
SP: geen nieuwe leningen aan oa. Griekenland, maar meer schuld kwijtschelden: dan snap je gewoon niet hoe de financiele huishouding van een land in elkaar zit.
SP: een budget voor ontwikkelingssamenwerking van 0,8 procent van het bruto nationaal product: Over mijn lijk.
SP: Nederland koopt geen bewapende (drones) en pleit voor internationele conferentie ter regulering en beperking v.h. gebruik van dit omstreden wapentuig: Beter is het om piloten aan dodelijk gevaar bloot te stellen.
SP: De Wet kraken en leegstand wordt herzien en aangepast: Wij van de SP zijn niet zo'n fan van het begrip "eigendom"
SP: meer gebruik van alternatieve straffen zoals gedragstherapie en therapievormen voor jonge criminelen ipv. gevangenisstraf. Huh, zit er uberhaupt nog wel eens een jongere in de cel? We doen al weinig anders dan "opvangen en begeleiden", maar de resultaten zijn niet bepaald geweldig.
Qua zorg lees ik een hele reeks lapmiddelen, en geen enkele visie op hoe men meent de zorg te moeten organiseren. Dat geldt overigens voor andere partijen ook.

Muxje | 25-08-12 | 11:42

@HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:36
Dus je geeft een raadseltje op, en weigert het antwoord te geven als ik er om vraag? Dat heb ik voor het laatst meegemaakt op het schoolplein. Van de kleuterschool.

rara | 25-08-12 | 11:42

Godsammekraken | 25-08-12 | 10:13

Megafaal.
Natuurlijk jo. De arbeiders waren alleen maar jaloers omdat de fabrieksbazen wel een bed hadden en niet staand, leunend tegen een touw hoefde te slapen of in een krot.
Ze waren alleen maar jaloers omdat hun 12 kleine kinderen mee moesten helpen in de fabriek omdat ze anders sowieso uithongerde, terwijl de fabrieksbaas kinderen wel naar school konden.
Ze waren alleen maar jaloers omdat de fabrieksbazen zonder problemen een dikke 30 jaar ouder konden worden.
Ze waren alleen maar jaloers op het kantoor van de directeur, had niks te maken met hun eigen smerige, stinkende werkomgeving.
Ze waren alleen maar jaloers op de gezonde fabrieksbaas. Had niks te maken met dat hun ongezien de tyfus konden krijgen etc.
.
Doe je geschiedenis huiswerk opnieuw man.

Pindakees | 25-08-12 | 11:41

@blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:36

Maar wat is een 'pensioen' en/of wat is 'vermogen'? Anno tegenwoordig heeft iedere vijfenzestigplusser wel een pensioen naast z'n AOW en de meesten hebben ook nog wel een paar centen op de bank of als overwaarde in hun huis.

Allemaal lief, leuk en aardig maar blijf voorlopig maar met je poten van die AOW af. Het aantal grootverdieners en miljonairs in die categorie is waarlijk een druppel op de welbekende gloeiende plaat dus daar los je de vaderlandsche problemen ook niet mee op.

Reinaert | 25-08-12 | 11:40

Kromme Banaan | 25-08-12 | 11:32 |
Je denkt toch niet dat iemand met de SP wil regeren? Misschien wil alleen Wilders dat. Dus dan kun je net zo goed PVV blijven stemmen. Wilders is op economisch gebied niet zo achterlijk als Roemer en bovendien neemt onder Roemer het aantal criminelen in de maatschappij keihard toe. Dat moet een normaal mens niet willen.

lekker wijf | 25-08-12 | 11:40

@7anPaul
Goed doordacht, je hebt helemaal gelijk.

blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:39

@ Mitochondrion | 25-08-12 | 11:30

Socialisme en communisme zijn loten van dezelfde boom. Dat economen het vaak niet met elkaar eens zijn komt omdat economie sterk gepolitiseerd is: er zijn nogal veel linksen actief, en die zien een grote rol voor de staat. De wat objectievere economen weten heus wel dat een grote staat de economie remt of zelfs afknijpt.

HoogToontje | 25-08-12 | 11:37

@ Hans Hillen | 25-08-12 | 11:34

ik vind Europa ook het belangrijkste momenteel en vertrouw de SP niet op dit onderwerp.

(c)ZWITSUL | 25-08-12 | 11:37

@rara | 25-08-12 | 11:33 | + 0 -
Zie deraderendraaien | 25-08-12 | 11:19 | + 3 -
wellicht dat je dat begrijpt ?

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:36

Wat de SP zou moeten voorstellen is afschaffen van de AOW voor mensen met n pensioen of vermogen.
Het is natuurlijk van God los dat rijke oudjes - t gros van de miljonairs - AOW pensioen ontvangt. Men had die regeling, ooit goed bedoeld voor de arme ouderen zonder centjes, al lang moeten aanpassen.

blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:36

Er staat een aantal zeer goede dingen in vooral t.a.v. banken, Europa en zorg. En je vind toch geen enkele partij waar je het met alle standpunten eens bent. Ik kijk altijd wat ik op dit moment het belangrijkste vind. Nu is dat Europa. En dan kijk ik alleen naar dat standpunt, want: je moet wat. En dan is de SP zo gek nog niet. En die vermogenswinst van 40% komt dus in de plaats van de box 3 belasting hm. De box 3 belasting pakt nu vaak hoger uit dan 40% omdat de rente zo laag is. De rente op spaargeld is 2%, de vermogensrendemenstheffing is 1,2%, wat neerkomt op een belasting van 60% over jouw rente. Dus die vermogenswinstbelasting van 40% is helemaal niet zo ongunstig op dit moment.

Hans Hillen | 25-08-12 | 11:34

@7anPau1 | 25-08-12 | 11:32
Liever de SP (>150.000 euro is rijk) dan GroenLinks (>50.000 euro is rijk) in dat opzicht.

kapotte_stofzuiger | 25-08-12 | 11:34

Puntje 8 en verder.
Ik hou er mee op, volkomen kansloos programma, leuk voor de onrendabelen, een reden tot vluchten als je boven de 50 ruggen verdient want dan ben je al schatrijk volgens de SP.
Alles lijkt wel afgestemd op de maximale salarisschaal van een onderwijzer, de rest kan ongezien de typhus krijgen en moet alles inleveren.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:34

@HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:28
Wat bedoel je met 'w.l.. rs', is dit een raadseltje? Verder doe je een hoop beweringen zonder onderbouwing, en dat staat ook al vrij dom. Geeft niet, hoor.

rara | 25-08-12 | 11:33

SP: Nederland zal de onafhankelijke Palestijnse staat dan ook erkennen en zich hard maken voor zijn VN-lidmaatschap.

(c)ZWITSUL | 25-08-12 | 11:33

De rijkentaks komt er wel, want 'de rijken' zijn volgens de definitie van de SP iedereen die meer dan 1,5 X modaal verdient. Dat is circa 10% van de beroepsbevolking. Dat het verschil tussen de onderste 95% van die 10% en de rijkste 95% veel, veel groter is dan het verschil met de armste 5% van Nederland, maakt de SP niet uit. Wat voor de PVV Marokkanen zijn is voor de SP 'de rijken'; De Quote 500 of zelfs de Quote 5000 interesseert de SP top geen zak. Die blijft onaantastbaar en dat weten ze wel. Het gaat ze om de huisarts en het middenmanagement. Maar ze schermen met de term 'de rijken' omdat hun afgunstige achterban denkt dat iedereen met een HBO of WO opleiding en een pak een paar ton per jaar verdient.

7anPau1 | 25-08-12 | 11:32

En hoe denkt ome Emiel de komende 8 jaar aan pak hem beet , 80 miljard euro te komen , om zijn communistiche waanideen ten uitvoer te brengen ??

Brozius | 25-08-12 | 11:32

Ik stemde voorheen P.V.V. maar daar pak ik de Bankiers en grootgraaiers nu ff niet mee.[niemand wil met ze regeren].Deze keer gaat mijn stem dus naar de S.P. PUUR EN ALLEEN om de graaiers de nek omtedraaien ;=]

Kromme Banaan | 25-08-12 | 11:32

@deraderendraaien | 25-08-12 | 11:19
Ja, de "oplossing" is: geef die mensen nog meer geld, dan houden ze zich wel rustig. En haal er nog meer binnen! Totaal gestoord. We staan al aan de vooravond van het failliet van ons sociale stelsel maar Roemer denkt dat de geldkranen wel blijven stromen zodat we gratis geld weg kunnen blijven geven aan wie het maar wil. Het kan niet op. Altijd feest. Met Roemer weet je zeker dat je tot aan je nek in de bagger verdwijnt. Totaal onverantwoord en zo mogelijk nog blinder en wereldvreemder dan de rest.

doenormaal! | 25-08-12 | 11:32

Ik was eigenlijk niet zo'n voorstander van de SP, maar ik vind het gros van de plannen eigenlijk best wel goed. Misschien ga ik dan toch voor de SP dit jaar.

zirk | 25-08-12 | 11:32

King of the Oneliner | 25-08-12 | 10:35 |
Welnee. Juist veel allochtonen gaan op de SP stemmen (40%). Dit omdat de SP de partij is voor feestvierende uitkeringstrekkers. Op uw kosten. Daarnaast is de SP de partij voor alle overige jaloerse, luie en intolerante mensen. En voor dombo's die niet goed lezen waar de SP nou eigenlijk voor staat.

lekker wijf | 25-08-12 | 11:31

oplichter | 25-08-12 | 11:20
je hebt je naam al aan de sp gekoppeld zie ik!

de partij van opperclown roemer wil frisdranken en snoepautomaten uit scholen verwijderen.dit is nu juist het enige in nl wat de economie nog enigzins draaiende houd.die kids stoppen er miljoenen in.maar het zal wel een jeugdtrauma zijn van clown roemer,die dikke kop moet ergens vandaan komen!

anarchrist | 25-08-12 | 11:31

kapotte_stofzuiger | 25-08-12 | 11:26
Gna. ;)

Bakito | 25-08-12 | 11:31

Puntje 7
Pensioenaftrek tot 1,5 x modaal.
Tuurlijk, weten we zeker dat we de zorgkosten bij 65 + niet meer kunnen betalen.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:31

HoogToontje | 25-08-12 | 11:15
Dat is waar. Maar ik denk niet dat Roemer c.s. het socialisme ziet als tussenstap en het communistisch systeem wil invoeren.

Ik ben alleen verbaasd (als economische leek) dat economen het vaak zo oneens zijn.

Mitochondrion | 25-08-12 | 11:30

@paost712 | 25-08-12 | 11:28 | + 0 -
LOL
nee, het is erger het is anti-westers.

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:30

Puntje 6
Zie 5, idem resultaat.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:29

@rara | 25-08-12 | 11:17 | + 0 -
Haatzaaierij is een vaag begrip die alleen bedoelt word voor W.l..rs ,binnenlandse aspecten. De SP is anti westers, die zo gemeen is tegen tegen de arme Terroristen.(ook binnen Nederland dan)Ik vind dit een heul bizarre redenatie, maar het is wat links meestal vindt.
Ik denk dus dat terrorisme uit een irrationele hoek komt. (lees religie) En die laatste is de oorzaak van armoede en vrouwenonderdrukking.

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:28

@huppelmannetje | 25-08-12 | 11:13 | + 0 -
Vergeef me even dat ik niet het hele Boxmeer verhaal gaat uitdiepen hier. Dat is te veel werk en te veel off topic.

Dat de plaatselijke VVD heel hard aan het roepen is dat ook Roemer hard gewerkt heeft, de situatie geërfd heeft van zijn voorganger en zelfs op sociale zaken bezuinigd heeft is van ondergeschikt belang.

Positief over zijn functioneren zijn vooral soundbite blogs zonder enige achtergrond. www.welingelichtekringen.nl/politiek/v... Baseren we ons op de cijfers, www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/34... , dan zien we twee dingen. Na twee jaar Roemer werd de gemeente pas onder toezicht gesteld. Als het daadwerkelijk zijn voorganger was geweest, dan had het toezicht er bij aantreden moeten zijn. Pas een jaar na vertrek van Roemer zien we zwarte cijfers.

Als Roemer harder en daadkrachtiger was geweest, was Boxmeer niet onder toezicht gesteld en was Boxmeer onder zijn leiding rendabel geworden. Roemer heeft daar oplossingen te zacht en langzaam ingevoerd waardoor een onnodige schuldenberg is ontstaan.

Andere partijen in de coalitie waren VVD, PvdA en CDA. Drie andere historische partijen die ik na decennia van aanmodderen hun wachtgeldregeling toewens.

Feynman | 25-08-12 | 11:28

Puntje 5
Vemogenswinst naar 40 %.
Tuurlijk, dus bedrijf vestigen buiten de NL.
Resultaat, vermindering belasting opbrengst.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:28

@HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:08
SP: aanpakken van de structurele oorzaken van terrorisme (zoals armoede, onderdrukking en haatzaaierij)

met dit punt uit het partijprogramma pleit de SP feitelijk voor het opheffen van zichzelf.

paost712 | 25-08-12 | 11:28

@zeg maar jansen | 25-08-12 | 11:05
Ja, zodat ze professioneel meisjes het ziekenhuis in kunnen trappen en ouden van dagen beroven. Wie bedenkt er ook zoiets achterlijks om mensen die al bewezen hebben over de verkeerde mentaliteit te beschikken te leren hoe ze anderen professioneel in elkaar moeten trappen. Ongelofelijk.

doenormaal! | 25-08-12 | 11:27

lekker wijf | 25-08-12 | 11:25 | + 0 -
Natuurlijk zijn ze tegen Israël, het zijn Natianaal Socialisten.

me,myself and IK | 25-08-12 | 11:27

Puntje 4
Tuurlijk, lastenverzwaring voor de mensjes die nog enig bankverkeer veroorzaken.
Plus administratieve lastenverzwaring voor de banken die de klantenjes dan weer mogen betalen.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:26

@Bakito | 25-08-12 | 11:24
Natuurlijk niet, alle reaguurders zijn hardwerkende ondernemers die met een jaarsalaris van 200.000 euro ook nog eens DGA zijn van hun eigen BV en commissaris bij een AEX-genoteerde onderneming.

kapotte_stofzuiger | 25-08-12 | 11:26

SP wil dus gezinshereniging voor asielzoekers makkelijker maken en nog meer geld voor ontwikkelingssamenwerking. U betaalt dat gewoon en mag niet zeuren. Ook het antisemitisme van Harry en Gretta staat erin, want terwijl men elkaar dagelijks doodslaat in de islamitische wereld is het natuurlijk Israel dat de mensenrechten schendt... muhahaha. Hoe achterlijk moet je zijn om op deze partij te stemmen!

lekker wijf | 25-08-12 | 11:25

Puntje 3
Tuurlijk weer meer overheidslasten en alle ruimte er uitknijpen bij de burger die nu wel eens € 100,00 te weinig aan belasting zou kunnen betalen, t is wat.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:25

@ZDEV | 25-08-12 | 11:18

In NeDDRland komt de solidariteit al jarenlang van één kant, althans da's mijn ervaring. Ik mag als brave burger opdraaien voor heul veul andere minder brave burgers, mij worden als brave burger héél wat beperkingen opgelegd in de vorm van camera's, ID-plicht, afluisterpraktijken, ik moet me aan honderdmiljoenmiljard regeltjes houden, noem het maar op.

En wat krijg ik er voor terug? Helegaar niets. Ik ben er in de voorbije jaren in elk geval bepaald niet vrolijker of gelukkiger op geworden.

Fuck de solidariteit! Wil je wat van me? Kom maar op met die tegenprestatie of krijg anders ongezien de broekhoest!

Reinaert | 25-08-12 | 11:24

@oplichter | 25-08-12 | 11:20
Wil je een kratje om op te staan, en een megafoon?

deraderendraaien | 25-08-12 | 11:24

Tegen Europa, maar niet racistisch.

SP is een koede keus denk ik voor veel reaguurders....

Bakito | 25-08-12 | 11:24

Puntje 2 alleen al, levert +/- 30.000 werkelozen op in de fin.dienstverlening, brievenbus centen schuiven is een lucratieve handel voor NL.
Toch weer 1,1 miljard aan WW uitkeringen in jaar 1 er bij als ze dat doorzetten.

Uw Verzekeringsadvis | 25-08-12 | 11:22

Gloeiende gloeiende. Ik wist dat het erg was maar bijna ELK punt op de lijst kost geld.

Specy | 25-08-12 | 11:22

Het is wel een zwaktebod zeg.
De SP wil alles beter 'verdeleuh', de PVV is overal 'teugeh', en weet prima dat er geen meerderheid komt om uit de EU te stappen.
Sowieso zijn we dus overgeleverd aan mensen die geen flauw idee hebben hoe het verder moet. Geen visie op concurrentie vanuit het Oosten, geen duidelijk scholingsbeleid, geen visie op landbouw of export, geen ideeen voor hervorming van het bankwezen, geen duidelijk standpunt over internet, privacy en digitalisering. En dan nog maar hopen dat Geert Wilders zich niet verslikt in een pinda.
De enige redelijke optie is de Libertarische Partij denk ik. Goed, die stelt nu weinig voor, maar alle begin is moeilijk en de andere wegen lopen dood.

blauweleasebaklul | 25-08-12 | 11:21

@ZDEV | 25-08-12 | 11:18
En jij trekt je terug, dus.

rara | 25-08-12 | 11:21

Stem SP!
Wat dit antirevolutionaire gristenblog er van vindt is onbelangrijk. Denk zelf.
Stem SP!

oplichter | 25-08-12 | 11:20

@M@verick | 25-08-12 | 11:10
Uw behoefte aan politieke informatie wordt gestild met bikini's en shorts?

rara | 25-08-12 | 11:19

doenormaal! | 25-08-12 | 11:07 | | Reageer+ | 0
"SP: aanpakken van de structurele oorzaken van terrorisme (zoals armoede, onderdrukking en haatzaaierij)"
Dacht ik toch dat we die (on)waarheid van links een beetje achter ons hadden gelaten, na de conclusie dat dit voortkomt uit een fascistische ideologie die zich religie noemt? Terug naar af dus ,als het aan de SP ligt.
En dat moeten we niet willen met z'n allen wat mij betreft.

deraderendraaien | 25-08-12 | 11:19

Hahaha die SP-ers. Helemaal lijp.
Deze ondernemer zit met de centen en BV's en de kinderen in het buitenland zodra de SP aan de macht komt. Kan NL fluiten naar de centen. Dankzij de SP.

SOLIDARITEIT KOMT VAN TWEE KANTEN!

ZDEV | 25-08-12 | 11:18

@HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:08
Islamofascisme maakt gebruik van haatzaaierij, toch? Dan is het een goed idee om daar een einde aan te willen maken, en dat kan uitsluitend in internationaal verband. Je conclusie is dus onjuist.

rara | 25-08-12 | 11:17

Waarom is het SP programma desastreus en gevaarlijk voor Nederland? Waarin verschilt het dan met die van bijvoorbeeld VVD?
Je haalt het geld weg bij bedrijven en de rijkere medemens en geeft het aan de armere Nederlander (en een paar zielige negertjes) of je haalt geld weg bij iedereen en geeft alles als een blanco cheque weg aan Brussel.

kapotte_stofzuiger | 25-08-12 | 11:16

"Een roemer is een drinkglas met een bolle kelk en een brede, holle stam met noppen. De afwerking van de noppen kon per glas verschillen: vaak zijn ze gestempeld in een braamvormig motiefje of uitgetrokken in een puntje, een doornnopje. De sierlijke noppen dienden waarschijnlijk ook een praktisch doel: met vette vingers glijden deze glazen niet uit je handen. Het woord 'roemer' is waarschijnlijk afgeleid van het Duitse 'Römer', dat Romein betekent."

(bron: www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/BK... )

Op een dag drink je geen bier meer.

zeg maar jansen | 25-08-12 | 11:16

@ Mitochondrion | 25-08-12 | 10:55

Dat communisme niet werkt, is anders aangetoond. Dat kan je theoretisch onderbouwen, maar het is ook in grootschalige praktijkexperimenten bewezen.

HoogToontje | 25-08-12 | 11:15

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:47 | + 1 -
Wat me het meeste opvalt is dat het programma bestaat uit afgunst en niet zoals Feynman zo mooi aangeeft iets wat denkt de ontwikkeling van mensen verder te helpen, dat staat er niet in omdat ze dat helemaal niet willen, hun doelgroep zijn en blijven immers tokkies en als je bv onderwijs verbeterd om meer mensen kansen te geven, neemt de doelgroep in grote af. Het is dus alleen maar afgunst en visieloosheid wat overblijft bij de SP.

me,myself and IK | 25-08-12 | 11:15

@Feynman. De VVD zat destijds in de gemeenteraad in Boxmeer

huppelmannetje | 25-08-12 | 11:13

Het SP programma is desastreus voor Nederland. De enige groep die erop vooruitgaat zijn de uitkeringsgerechtigden.

ratelaar | 25-08-12 | 11:13

@GödelsRevenge | 25-08-12 | 10:39
Vooral mensen die liever niet werken zullen op Roemer stemmen omdat hij garant staat dat wat er te halen valt bij werkenden naar de niet werkenden zal gaan. Het is pure diefstal van mensen die vinden dat ze nergens iets voor hoeven te doen en het vanzelfsprekend vinden dat anderen krom liggen voor hen. Lang leve het socialisme. Socialisme = parasitisme

doenormaal! | 25-08-12 | 11:11

SP is zo te lezen niet mijn partij

druif | 25-08-12 | 11:10

Volgens het stukje in de Azijnbode: "Hij zit samen met zijn vriendin en zoon in Frankrijk." Wélke vriendin Harry? Is al jaren niet meer bij te houden. Namen, rugnummers en pics in bikini willen we zien!

Wel komen we te weten Harry's favoriet in Disneyland (Parijs) Lucky Luke is. Huh?! Lucky Luke in Disneyland?

We lezen verder. Momenteel zit Harry 'op een natuurcamping'. Naturistencamping? Op de vraag "Wat heb je aan?": de door Pritt al genoemde short én... sandalen! OMG, waarschijnlijk mét sokken. Onder die shorts. We zien het voor ons Harry en kijken beschaamd weg.

M@verick | 25-08-12 | 11:10

Toch mijn garderobe maar een beetje uitbreiden met groene shirts met Mao boord. Je weet maar nooit en if you can't beat them, join them.

aardappelninja | 25-08-12 | 11:10

King of the Oneliner | 25-08-12 | 10:35
De PVV en de SP zijn voor de ontevreden autochtone burger?
Gedeeltelijk eens, ik denk dat de SP ook voor de tevreden allochtone burger is, net als de PvdA.

Cuyahoga | 25-08-12 | 11:10

"SP: aanpakken van de structurele oorzaken van terrorisme (zoals armoede, onderdrukking en haatzaaierij)"
FOUT juist andersom, terrorisme is de oorzaak van armoede, onderdrukking en haatzaaierij(?). Terrorisme is een dubieus woord die ik zou vervangen met Islamofacisme.(Al-qaeda, Hamas, Iran Regime, Taliban, Salafisme)
Conclusie: de SP wil regressief zich terugtrekken uit de buitenlandse politiek. Dat is raar want het Socialisme staat historisch voor het internationalisme. Dus er bestaat geen internationaal netwerk meer. Het Socialisme ist ganz Kaputt !

HonderdEnEen | 25-08-12 | 11:08

met Roemer aan het roer gaat Nederland zeker naar zijn mallemoer en lopen er hier over een paar jaar meer immigranten rond dan autochtonen. Met een uitkering wel te verstaan.

doenormaal! | 25-08-12 | 11:07

Van Duyvenbode | 25-08-12 | 10:58 | + 0

De vraag of iets 'werkelijk zinvol' is doet bijna religieus aan. En dan beantwoord ik de vraag al gauw met 'nee'.

Mitochondrion | 25-08-12 | 11:06

@wtfgebeurdhierdan | 25-08-12 | 10:55
Wie het laatst lacht...

BarneyBoner | 25-08-12 | 11:05

Als Roemer met een droog gezicht zegt dat je best meer rood wil staan om zodoende nog meer geld weg te kunnen geven van werkenden aan mensen die er te belazerd voor zijn in binnen- en buitenland en dan ook nog eens geen afstand neemt van je standpunten dan is duidelijk dat Roemer dezelfde mentaliteit heeft als mensen die nu in de schuldsanering zitten.
Als individuen meer uitgeven dan ze hebben en ook nog eens onverantwoordelijk met hun geld omgaan moeten zij dat zelf weten maar als een politicus denkt dat ONS geld gratis weggegeven kan worden en we daarvoor de schulden ook nog wel even op kunnen laten lopen, dan heb je een volksvertegenwoordiger met de mentaliteit van de eerste de beste achterbuurtbewoner getroffen en weet je zeker dat de financiën van Nederland een nog groter drama worden en de chaos en ellende nog groter.

doenormaal! | 25-08-12 | 11:05

Ing. eslapen | 25-08-12 | 11:02

13 sept. Roemer a/d macht
14 sept. Roemer afgeschoten door een 'rechts extremist'
(ingehuurde Bulgaar)

zovoklets | 25-08-12 | 11:05

Aardappeleter | 25-08-12 | 11:03 Kickbokslessen, dan kunnen ze hun energie een beetje kwijt.

zeg maar jansen | 25-08-12 | 11:05

'SP: meer gebruik van alternatieve straffen zoals gedragstherapie en therapievormen voor jonge criminelen ipv. gevangenisstraf'.

Tuurlijk. Dat zal ze leren. Kortom, de crimineel is het beste af bij de SP.

Aardappeleter | 25-08-12 | 11:03

huppelmannetje | 25-08-12 | 10:11 |
De sp is niet alleen op het geld uit van de zogenaamde rijken.
Rijk begint voor de sp al bij modaal.
Maar ik begrijp de meeste sp stemmers wel, die hebben geen inkomen, sp stemmers hebben namelijk uitkeringen.

gerrit_____claus | 25-08-12 | 11:02

Die SP-ers zijn altijd al een beetje hypocriet geweest.

Harry laat vandaag weten naar Disneyland te zijn geweest en bij de McDonalds te eten tijdens z'n verblijf op de natuurcamping met stroom en een andere, nu gepensioneerde SP-er waagde wel eens een gokje: www.dumpert.nl/mediabase/98571/760ce1a...

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/05/...

Dus van dat verkiezingsprogramma zal wel het een en ander ingeleverd gaan worden na 12 september.

zeg maar jansen | 25-08-12 | 11:02

@wtfgebeurdhierdan | 25-08-12 | 10:55
13 September Roemer aan de macht.
14 September Bedrijven vragen massaal ontslag aan vanwege outsourcing.
15 September Uitkeringen kunnen niet meer uitgekeerd worden.

Ing. eslapen | 25-08-12 | 11:02

Tot op heden lees ik alleen maar goede punten (in vergelijking met GroenLinks, D66 of VVD bijvoorbeeld):
SP: toptarief van 65 procent voor inkomen > 150.000 euro
SP: scheiden van spaar- en zakenbanken.
SP: Het Nederlandse leger vliegt voorlopig door met de F-16 en ziet af van aanschaf van JSF-gevechtsvliegtuigen.
SP: Preventief vaccineren tegen dierziekten wordt weer mogelijk gemaakt
SP: Snoep- en frisdrankautomaten weren we uit scholen, evenals verkoop van ongezonde voeding aan counters.
SP: NS en ProRail worden onderdeel van één publiek nutsbedrijf; De minister van Infrastructuur en Milieu is eindverantwoordelijk
SP: De grens van 34.000 euro als inkomenseis voor een sociale huurwoning moet ongedaan worden gemaakt (in EU verband)
SP: geen extra vijf procent huurverhoging voor inkomens > 43.000 euro. Huurprijsbescherming naar 850 euro. Huren stijgen max. met inflatie
SP: aanzienlijk bedrag voor woningcorporaties voor versnelling bouw van meer goedkope huurwoningen
SP: overdrachtsbelasting gaat geleidelijk omlaag tot twee procent.
SP: hypotheekrenteaftrek wordt in tien jaar tijd afgetopt tot 350.000 euro, tegen max. 42 procent. (Aflossen dus blijkbaar niet verplicht)

Cherry picking in het correct Engels, maar er zullen weinig reaguurders het niet eens zijn met bovenstaande.

kapotte_stofzuiger | 25-08-12 | 11:01

Zou de SP weten dat het om landelijke verkiezingen gaat?
Ik zie nogal wat dictaten die richting of over Brussel en Europa gaan namelijk.
Het lijkt alsof Roemer in de clinch wil met de rest van de EU lidstaten om hen zijn dwingende wil op te leggen... zelfs het ECB krijgt orders van Emiel.
Volgens mij heeft het meer zin om gewoon de EU verdragen wat NL betreft op te zeggen en eruit te stappen.

deraderendraaien | 25-08-12 | 11:00

wtfgebeurdhierdan | 25-08-12 | 10:55 |

Och arme, jij denkt echt dat er drastische veranderingen komen door die verkiezingen?

zovoklets | 25-08-12 | 11:00

SP: Slechts Populistisch

j0shua | 25-08-12 | 11:00

Geneuzel, allemaal. Het maakt echt niet uit waar u op stemt.
Als u de afgeklopen 30 jaar geen enkele kennis had genomen van politiek, nationaal en internationaal, niet via de radio, niet via de krant, tv, of internet, was u dan slechter afgeweest?
Hebben die talloze uren dat u zich heeft beziggehouden met politiek of actualiteit u iets opgeleverd, behalve dan misschien wat hoge bloeddruk? Is het nou werkelijk zinvol geweest dat u zich heeft bekommerd om de actualiteit?

Van Duyvenbode | 25-08-12 | 10:58

HoogToontje | 25-08-12 | 10:49 |

Inderdaad. De SP kan beter noteren wat wel mag na de verkiezingen. Is een korter lijstje.

zovoklets | 25-08-12 | 10:57

haha wat gaan jullie huilen na 12 september, ik kan niet wachten!!!

wtfgebeurdhierdan | 25-08-12 | 10:55

HoogToontje | 25-08-12 | 10:41
Ik ben niet zo goed met economie. Wel weet ik dat bekende economen elkaar vaak tegenspreken. Economie lijkt meer een 'mens-wetenschap' zoals psychologie en sociologie. De voorspellende waarde ervan is daarom minder dan bij natuurwetenschappen. U bent echter zeer stellig (overigens geheel terecht op een weblog als gs).

Mitochondrion | 25-08-12 | 10:55

Osdorpertje | 25-08-12 | 10:50 Het wordt nog lachen na de verkiezingen.

De Koningin mag zich er niet meer mee bemoeien. Doet de kamer zelf.

Maar dat was alles nog in ontwikkeling toen het kabinet viel en nu zijn niet alle gaten met regeltjes afgedicht.

Dat hebben ze niet verder afgemaakt. Dus zal het mij benieuwen hoe ze dat gaan doen. Een jaartje of wat informeren en formeren en al die tijd de regering demissionair.

Daarna zal wel een keer blijken of iedere partij zich dan nog aan hun programma kan houden.

Ik denk van niet.

zeg maar jansen | 25-08-12 | 10:54

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:47 |

Alle politici discrimineren op geld. Het kan nog simpeler door op huidskleur te discrimineren.

zovoklets | 25-08-12 | 10:51

@rara | 25-08-12 | 10:48 | + 0 -
Komt omdat geen enkele partij echt de basis van het probleem wil en durft aan te pakken.

Lees Feynman's stukken van de afgelopen 2 - 3 jaar en in bijna elk stuk analyseert hij Feyn voor ons waar de problemen zitten. Weten de politici allemaal ook wel, maar ze doen er niets aan want is niet in hun belang.

Als Feynman naar beurs zou gaan, zou ik als eerste aandelen kopen.

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:51

Er staan een aantal hele slechte dingen in waarmee zij hun Marxistisch-Leninistische roots niet verlochenen, maar er staan ook hele goede dingen in. Ik denk dat de SP een waardige opvolger van de PvdA is geworden en hopelijk trekt zij ook alle PvdA stemmers.

Osdorpertje | 25-08-12 | 10:50

@McSnor | 25-08-12 | 10:47
Geen gezeik, iedereen als lijk

Ing. eslapen | 25-08-12 | 10:49

@ zovoklets | 25-08-12 | 10:45

Dat ziet u verkeerd. Ik acht het eigendomsrecht leidend, en een ieders recht om zelf iets van het leven te maken zonder overheidsbemoeienis. De SP denkt daar iets anders over.

HoogToontje | 25-08-12 | 10:49

Ik mis er ééntje.

Op sigarettenpakjes voortaan de waarschuwing: "Ga bij longziekten niet naar het VUMC".

zeg maar jansen | 25-08-12 | 10:49

@HoogToontje | 25-08-12 | 10:41
Met de VVD en CDA in het kabinet is het ook niet echt vooruit gegaan qua economie, maar dat heeft te maken met internationale ontwikkelingen.

Qua sociale onrust zijn er meer partijen die in troebel water vissen...

rara | 25-08-12 | 10:48

@zeg maar jansen | 25-08-12 | 10:45
Roep dat niet te hard, dadelijk komen ze met een LinkedIn belasting.
Hoogstwaarschijnlijk komen ze dan ook op het idee om een Facebook subsidie te starten.

Ing. eslapen | 25-08-12 | 10:48

@me,myself and IK | 25-08-12 | 10:43 | + 0 -
Samenleving kan echt simpel zijn.

Iedereen gelijke kansen, onderwijs etc. en hard werken wordt beloond.

Maar het probleem bij deze mensen is dat ze beloning van hard werken verwarren met de beloning van hard graaien.
Ze zien gouden handdruk van semi-publieke sector en gaan dan de inkomsten belasting boven 50.000 naar 90% brengen. Dat is zo vermoeiend.
Ze willen de basis in het systeem niet veranderen zodat het eerlijker kan, nee ze doen maar wat.

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat bepaalde graaiende elementen in de samenleving een halt toegeroepen moeten worden, maar deze zitten voornamelijk in de overheid en semi-publieke sector en bij de laatste schaar ik ook de bankiers.

Maar als ik in een dikke Ferrari wil rijden omdat ik door mijn kunde, wijsheid en scherpheid dat heb verdient. Dan moet dat kunnen.

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:47

Geen gekut, iedereen blut!

McSnor | 25-08-12 | 10:47

Ben ik eens met Wientjes, economische zelfmoord dit programma, vooral goed voor niet werkenden.

The Evil One | 25-08-12 | 10:47

goed om de lijst te lezen: Kameraad Roemer is nog een grotere bedrijfshater dan ik had kunnen vermoeden...

benerzoeentje | 25-08-12 | 10:46

me,myself and IK | 25-08-12 | 10:43 Dan mogen de linkedin gebruikers wel oppassen, die zijn, zonder uitzondering, allemaal succesvol.

zeg maar jansen | 25-08-12 | 10:45

HoogToontje | 25-08-12 | 10:41 |
Geld geld geld. Je lijkt wel een politicus. Geen enkel ideaal.

Het gaat erom dat alle buitenlanders het land uit moeten !!1! Het aborteren van de integratie denkwijze.

Stemt geen SP, die racisten zijn tegen blanken!

zovoklets | 25-08-12 | 10:45

Grappig, of eigenlijk meer tragisch, de SP lijkt me niet dat daar mensen belang hebben bij zich verrijken aan soepsidie met nutteloze windmolens in zee zoals Groen Links dat wel heeft , maar omdat die andere heksen Thieme en Sap het in hun onzinnige programma hebben doen we het ook maar????

The Evil One | 25-08-12 | 10:45

Staat er nu echt "Macht dat wel van Europa?"?

McSnor | 25-08-12 | 10:45

@Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:19
Leestip voor partijprogramma's: hoe meer het standpunt afwijkt van de consensus in de Tweede kamer, des te groter de kans dat het voorstel niet serieus genomen hoeft te worden. Neem nou het oude SP-standpunt over de NAVO, dat heeft jarenlang in het programma gestaan en niemand heeft er ooit aandacht aan besteed wegens te afwijkend.


rara | 25-08-12 | 10:45

Heel fijne lijst. Zo ik al zou overwegen SP te stemmen, doe ik dat nu zéker niet.

Neon | 25-08-12 | 10:45

Harry was naar Disneyland.

Dat zullen z'n vriendjes op indymedia vast ook heel leuk vinden om te weten. Harry had namelijk alleen maar een kaartje gestuurd vanaf de natuurcamping (met elektrisch licht, dat wel).

zeg maar jansen | 25-08-12 | 10:45

Dat programma stroomt over van de haat afgunst, het is wel duidelijk een tokkie partij, die SP. Iedereen die succesvol is wordt door ze gehaat en moet financieel worden uitgekleed.

me,myself and IK | 25-08-12 | 10:43

Een echte samenvatting is, meer belasting meer uitkeringen.

Ing. eslapen | 25-08-12 | 10:41

@ Mitochondrion | 25-08-12 | 10:34

Met de SP gaat de economie totaal om zeep. Een diepe depressie zal ons resten, met zeer waarschijnlijk grote sociale onrust tot gevolg.

HoogToontje | 25-08-12 | 10:41

Roemer wil dus een progressie tot iedereen even arm is?

GödelsRevenge | 25-08-12 | 10:39

Net even de samenvatting van TRS doorgenomen. Halverwege had ik al de vraag waarom? Waarom lees ik dit eigenlijk. De meeste politieke partijen hebben namelijk een forse afstand van hun programma en hun gedrag op het moment suprême. Resultaten uit het verleden zijn in dit vraagstuk een totalitaire garantie op de toekomst. Oplichters zijn in dit land noodgedwongen een stuk eerlijker.

Bij Emile Roemer is het mooiste voorbeeld zijn resultaten als financiële wethouder. Die gemeente is na vier jaar Roemer minimaal acht jaar bezig de eindjes weer aan elkaar te knopen. De SP is dermate onverantwoord bezig, dat ze macro-economisch zelf de grootste bom onder de welvaartsstaat legt. Tijdens een deconfiture van de overheid of massale inflatie zijn de mensen die leven van pensioen, uitkering of beperkt salaris maximaal de lul.

Kijk het is een heel goed idee als een ongeschoolde arbeider meer naar huis krijgt als een bijstandsgerechtigde. Sociaal lijkt me, dat ook de onderkant van de samenleving de kans heeft werkend haar bestaan iets te verbeteren. In plaats daarvan hebben we een armoedeval die sommige arbeiders financieel straf gewerkt te hebben. Wat vreemd dat de SP die groep vergeet.

Aan het einde blijkt TRS vooral aan standpunt herhaling te doen. De onderste helft is een kopie van de bovenste helft. De samenvatting kan je samenvatten. Iedere politieke partij wil met eindeloze standpunt herhaling de discussie winnen, zielen verzamelen en ons geheugen inprenten. Jammer genoeg weinig onderbouwing, zienswijzen of denkpatronen.

De piratenpartij is wat dat betreft een welkome verademing die gewoon hun bronmateriaal correct citeert naar recente wetenschappelijke publicaties.

Feynman | 25-08-12 | 10:38

Fijne lijst. Ik hoop dat dit voor meer partijen gedaan gaat worden.

Red mij niet | 25-08-12 | 10:37

Als ik aan de SP denk, zie ik altijd zo'n ouderwetse cartoon voor me, waarbij de dikke fabrieksdirecteur, met vette pens en dikke Havanna tussen de lippen en een hoge hoed op, lachend een schop uitdeelt aan de in lompen geklede kleine arbeiders aan zijn voeten.
Op de achtergrond zie je vaak rokende schoorstenen.
Wat de SP en de PVV gemeen hebben is hun simplistische zwart-wit wereldbeeld.
Oftewel makkelijk te begrijpen voor de massa, oftewel populistisch.
Dat de SP en de PVV nog niet gefuseerd zijn, is alleen maar te wijten aan de ego's van Wilders en Roemer, want hun electoraat is min of meer hetzelfde, namelijk de ontevreden autochtone burger.

King of the Oneliner | 25-08-12 | 10:35

Als ik dit zo lees hoop ik dat het leger ingrijpt mocht de SP winnen.
HoogToontje | 25-08-12 | 10:28 | + 0

Zo erg? Ik verwacht bij winst voor de SP een moeizame formatie en daarna klungelen we gewoon weer door. Welke maatregelen/vooruitzichten vreest u het meest?

Mitochondrion | 25-08-12 | 10:34

@Aktivist | 25-08-12 | 10:33 | + 0 -
Je wordt inderdaad gestraft om te excelleren.

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:34

al staan er goede punten in, in een SP-samenleving wil ik niet leven! Ongebreidelde immigratie plus het plunderen van mensen die hun (financiële) zaakjes wél op orde hebben zijn niet bepaald mijn visie van een rechtvaardige samenleving.

Aktivist | 25-08-12 | 10:33

'SP gaat veel meer in te zetten op gemengde buurten en gemengde scholen.'

Nou, dat gaat dus geen SP worden.

zovoklets | 25-08-12 | 10:33

Zouden al die mannetjes die bij de sociale dienst werken en een pakje Rochel- of Barf-shag, of hoe de goedkoopste rommel van de Dirk ook mag heten, per dag wegpaffen, 's avonds de nodige Euroshopper-pils naar binnen gooien en van hun teamleider SP moeten stemmen wel weten dat die de prijs van alcohol en tabak drastisch willen verhogen?

Denk het niet, kan iemand ze dat even vertellen?

Cuyahoga | 25-08-12 | 10:32

@L. Rakker | 25-08-12 | 10:29 | + 0 -
PRK

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:30

@L. Rakker | 25-08-12 | 10:29

*PRK*: People's Republic of Korea.

Maar zó erg bedoelde ik het eigenlijk nog niet eens.

Reinaert | 25-08-12 | 10:30

Drie letters doemen in mijn hoofd op.
Reinaert | 25-08-12 | 10:24
Noord Korea krijg ik niet helemaal in drie letters geperst.

L. Rakker | 25-08-12 | 10:29

Als ik dit zo lees hoop ik dat het leger ingrijpt mocht de SP winnen.

HoogToontje | 25-08-12 | 10:28

"SP: ECB beter direct de economie laten stimuleren door overheidsobligaties van alle eurolanden op te laten kopen"

Wtf?...

NoXxa | 25-08-12 | 10:28

Als ik die kop van Van Bommel zie, moet ik telkens aan die hilarische mislukkeling uit de serie 'The Powers That Be' denken.

L. Rakker | 25-08-12 | 10:27

Cuyahoga | 25-08-12 | 10:23

Ook Pritt heeft dit blijkbaar niet gezien. Maar hij kan er wel een cynisch stukje over schrijven. Iets met 'ongefundeerd'.

Mitochondrion | 25-08-12 | 10:27

huppelmannetje | 25-08-12 | 10:11
De SP heeft Geenstijl niet nodig om hen te bashen, uit het verkiezingsprogramma blijkt dat de SP daar prima zelf toe in staat is.

Cuyahoga | 25-08-12 | 10:25

Nou, ik ben er zo'n beetje doorheen geloof ik. Als de SP dit werkelijk allemaal door zou (kunnen) voeren - en dat gaat als het goed is niet gebeuren - dan leven we daarna in een compleet ander land.

Drie letters doemen in mijn hoofd op.

Reinaert | 25-08-12 | 10:24

Heel veel over de SP door een ex-medewerker van het ‘Wetenschappelijk Bureau’ van de SP.
ookdespdraait.wordpress.com/

CoffeePatch | 25-08-12 | 10:24

Dat kan zeker korter.
Elke regel staat er namelijk twee keer in.
TRS heeft gisteravond nogal veel alcohol genuttigd voor een acceptabel tarief, nu het nog kan.

Cuyahoga | 25-08-12 | 10:23

'SP: De gezinsherenigingsprocedure voor vluchtelingen wordt versoepeld'. Aha, de SP wil dus verder dweilen met de kraan open. Een van de vele redenen om vooral NIET SP te stemmen.

Aardappeleter | 25-08-12 | 10:23

Makkelijk samengevat in 1 regel:
Wij van de SP maken van Nederland een communistisch derde wereld land.

Cyaegha | 25-08-12 | 10:22

Mooie samenvatting, maar verandert niets aan mijn mening. SP stemmen? Over my dead body!

Jadatmagikzeggen | 25-08-12 | 10:22

@luckor | 25-08-12 | 10:17 | + 0 -
Ja maar heel erg veel zijn echt te bizar voor woorden. Ik ben halverwege gekomen en toen kon ik het niet maar aanzien.

Maar dit is ook een beetje het probleem van onze democratie. 100 punten. Veel te gefragmenteerd en zal wel weer uitgewisseld worden in een coalitie. Maar welke zal je dan nooit weten.

Vermoeiend.

Kaas de Vies | 25-08-12 | 10:19

@luckor | 25-08-12 | 10:17

Pak ieder willekeurig partijprogramma en er staan wel punten in waar je het wèl mee eens kunt zijn. Zo vreselijk gepolariseerd zijn we in dit land nu ook weer niet.

Reinaert | 25-08-12 | 10:19

SP heeft wel een paar goede dingen, maar mijn stem gaat toch naar die ene partij die anti EU is, de PVV.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-08-12 | 10:17

Prachtsamenvatting. Jammer genoeg heb je een lunchpakket plus veldflesje nodig om het in één ruk uit te kunnen lezen, maar dat zegt dan ook wel weer het nodige over onze communistische vriendjes van de SP.

Reinaert | 25-08-12 | 10:17

Al zal ik nooit op ze stemmen, sommige elementen zijn heel zo gek niet.

luckor | 25-08-12 | 10:17

@huppelmannetje | 25-08-12 | 10:11

Volgens mij gaat het topic over de ONDERBOUWDE samenvatting van het SP-programma op het TRS-blog.

Heb jij wel gelezen voor je plempte, of was dit al te lang voor je?

ZKH EénOog | 25-08-12 | 10:16

* Om dit geouweneel RealShowstopper geunfollowed heeft *
Tweet dan 1x een link naar je blog?!

CynicalBastard | 25-08-12 | 10:15

huppelmannetje | 25-08-12 | 10:11 | + 0 -
Het staat er toch vrij groot boven. Vaker last van, dat vergeten ?

Rammstein | 25-08-12 | 10:15

Die Rijkentaxen zullen er niet komen, want die rijken zijn met hun geld al vertrokken voor de tax ingevoerd is. Dat heeft het succes van Hollande onlangs nog bewezen.

Lang leve gelijkheid in armoe...

ZKH EénOog | 25-08-12 | 10:14

Dat kan korter:
We leerden (ik tenminste) uit de geschiedenisboekjes dat het socialisme begon in de 19e eeuw, toen arbeiders werden uitgebuit door kapitalisten. Tegenwoordig kijkt men wat meer naar de cijfers en verrassend genoeg bleek dat gedurende de industrialisatie de levensstandaard voor het overgrote deel van de bevolking met sprongen omhoog ging. De fabrieksarbeider had het oneindig veel beter dan de boer; vandaar de trek naar de steden. Alsnog was er de grote onrust. Het ging dus toen al niet over absolute armoede maar over het feit dat ‘de ander’ meer had. Dat is het altijd geweest en ook vandaag nog zoals blijkt uit bovenstaande.
Socialisme = georganiseerde afgunst.

Godsammekraken | 25-08-12 | 10:13

Weinig onderbouwde en populistische SP-bashing. Och ja, GeenStijl..... Was ik ff vergeten.

huppelmannetje | 25-08-12 | 10:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken