
SP-voorman Emile Roemer onder vuur. Afgelopen week deed hij een uitspraak over de drie procents-regel van de Europese Unie. Over zijn dead body dat Nederland een boete zou betalen wanneer het koninkrijk niet aan de begrotingseisen van de Unie zou voldoen. Dat is een leuk gedachte-experiment, want wat zou er gebeuren als we die boete niet zouden betalen? Zouden de tanks van Bundeskanzler Angela Merkel door de Duitse laagvlakte oprukken naar Den Haag? Gelukkig hebben we majesteits cavalerie dan nog om de aanval af te sla
oh wacht. Gekkigheid natuurlijk, Nederland zou vooral een pleefiguur slaan in Europa. Dat zou een slechte start betekenen voor premier Roemer. De grote roerganger kampt met een urgent probleem: hij staat voor een dilemma.
Roemer moet nu kiezen: of hij toont zich de door hem en de zijnen gedroomde staatsman en hij neemt virtuele verantwoordelijkheid of hij volgt de Wilders-achtige radicale weg en gaat dat Europa zieken totdat hij 76 zetels heeft. Maar Roemer kiest niet en dat gaat tussen nu en 12 september hoe dan ook in de peilingen zetels kosten. Het is ook een moeilijke keuze. De verleiding van positieve peilingen heeft een enorme aantrekkingskracht op politici maar Roemer weet ook dat hij na 12 september met andere partijen een levensvatbaar kabinet moet zien te vormen. En die waren niet al te enthousiast over zijn uitspraken.
Gisteren ontving dat deel van de natie dat geabonneerd is op de nieuwsbrief van Roemer het
bericht dat hij met open vizier wil strijden. Als stimulerend beleid ertoe leidt dat we in 2013 de werkloosheid aanpakken en de publieke sector zorg, onderwijs, zekerheid overeind houden dan is dat een goede zaak. En als dat dan niet precies binnen de Brusselse normen past, dan is dat maar zo. Mensen gaan bij mij vóór centen. En ik geloof er niets van dat Brussel ons dan een of andere boete gaat opleggen. Dertien van de zeventien eurolanden zitten boven het drie procent tekortpercentage. Wie gaat er dan wie de maat nemen?
Das niet zo moeilijk, dat is de Europese Commissie. En dat weet Emile Roemer ook, vandaar zijn mistige formulering. De keus waar hij zich voor gesteld ziet is of hij de regels onderschrijft en zijn best doet aan de voorwaarden te voldoen dat is iets anders dan de doelstellingen daadwerkelijk halen, mind you - of dat hij tegen Europa zegt: mijn naam is Emile Roemer en dit is mijn grote witte socialistische behind. Maar hij maakt die keuze dus niet.
Roemer moet met de billen bloot.
Reaguursels
Inloggen@Kiwi45 | 19-08-12 | 15:01
Kern van mijn betoog is dat Emile Roemer zich druk maakt als een gillend speenvarken om een vrijwel te verwaarlozen rendement (dat inderdaad ook nog eens schuldvermeerdering betreft). En hierbij een diplomatiek middel in wil gaan zetten van kaliber kanon om een mug te bestoken.
Dat je van dit apolitieke punt (een financiële constatering/verheldering) een opportunistische partijretoriek probeert te maken, belooft heel wat voor die LP (WTF, Where's The "F"?)
Ernstig in verwarring over Roemers uitspraak, de simpele man moet 'over YOUR dead body' hebben bedoeld, in die goede traditie van zijn massamoordende voorgangers.
Jan Marijnissen, gaat helemaal binnenlopen van de extra bijdragen van de extra 'bestuurders', enige ondernemers vaardigheden kun je Jan en zijn familie niet ontzeggen.
Brou Is Back | 19-08-12 | 14:30
De VVD heeft voor mij al een tijdje geleden afgedaan maar die belasting op reiskosten is wel de limit, arbeid nog zwaarder belasten en dus vooral de terugval in inkomsten tussen uitkering en arbeid nog groter maken.
Brou Is Back | 19-08-12 | 14:30
De VVD heeft voor mij al een tijdje geleden afgedaan maar die belasting op reiskosten is wel de limit, arbeid nog zwaarder belasten en dus vooral de terugval in inkomsten tussen uitkering en arbeid nog groter maken.
Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas.
Ondertussen lachen de knoflooklanden ons uit, terwijl juist zij momenteel alle dikke posten opstrijken.
Ergens zit er iets goed fout.
Roemer had z'n uitspraken over EU niet moeten afzwakken cq terugnemen..
Het is onbestaanbaar dat NL een boete zou krijgen voor niet halen van de norm. Absoluut onmogelijk.
De Zuid Europese landen hebben al keer op keer uitstel gekregen bij het op orde krijgen van begroting die vele malen slechter er voor staat.
Daarbij ondersteunen wij juist die landen met een hoop geld omdat te doen. Miljarden staan we voor garant.
En dan zouden wij ook nog eens een boete moeten betalen!
Krommer zou niet kunnen!!!
Kijk GS, van die gasten die PRO EU zijn weten we inmiddels wel wat ons dat heeft gekost en wat dat ons misschien nog meer gaat kosten als deze neo-liberale Taliban wederom de dienst gaat uitmalen in Den Haag.
Precies, die sluizen dan nog meer geld weg naar die financieel verzuipende knoflook landen.
Dus waarom niet het compleet over een andere boeg gooien ?
Ongezien tyfus er mee, we hebben er genoeg geld naar overgemaakt.
Zorg nu eerst maar eens dat je je nationale begroting op orde krijgt.
Hee wacht een even, dat heeft de redactie van GS toch ook al eens geschreven ???????
sorry. verstand
politici hebben geen verstan van geld. zullen we het daarop houden?
Nederlandse politiek is een zielige poppenkast. Kroegpraatjes aangevuld met semi-intellectueel gebral. Je zou bijna hopen op een mislukte schilder. Niet dat je daar gelukkig van wordt, maar dan weet je tenminste wat je krijgt.
Het is wel sneu voor de SP. Nu komen ze eindelijk aan de macht maar hebben ze geen reet meer te vertellen. EU is nu de baas.
Ik heb nergens gelezen dat Lenin, Stalin of Mao ooit de uitdrukking "over my dead body" hebben gebruikt. Wel andersom. Dus Emile moet nog even worden bijgeschoold
Wat menig politicus even mist, dat het zeer relevant is wat ze vinden van het ESM. Alleen Hebben ze het helemaal niet voor het zeggen. De kapitaalmarkten bepalen wat ze van de mening van politici vinden. En als dat een vette onvoldoende is, dan gaan die politici van het toneel af. Vraag maar eens aan Berlesconi. Betaalde seks met minderjarige meisjes was geen probleem. Wel dat hij het ESM niet zo belangrijk vond. Zoals Roemer.
ruktzichloos | 19-08-12 | 16:10
Dat ene kind in China werkt voor zichzelf, ouders en staat.
In landen met 5 kinderen per echtpaar, werkt misschien één kind voor zijn 4 werkloze andere broers en zussen, zijn ouders en de staat.
Als er tenminste al door dat ene kind wordt gewerkt?
... maar het heeft even geduurd voordat ik doorhad hoe Roemer dat gat wist te vullen. Met praatjes.
Schoorsteenveger | 19-08-12 | 15:44 |
.
OMG? Wat kun je je soms in een Schoorsteenveger vergissen...
Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33
Wat een lap tekst. Economie voor beginners die niet willen nadenken over de aard van geld anno 2012. Een groot deel is productiekracht van gisteren vertaald naar morgen. Een ruilmiddel waarin we niet alleen in het hier en nu ruilen maar ook in het toen en later.En daar gaan we dan met z'n allen over lullen, het liefst over extrapolaties met drie cijfers achter de komma.
En kan die LP eens andere site gaan vervelen, ik krijg het zuur van die grijsgedraaide riedeltjes.
Politici die met open visier... ach laat maar.
When pigs fly over a frozen hell
Het probleem is dat de SP altijd roept tegen de EU te zijn. Grensen sluiten voor Polen etc omdat eerst Nederlandse arbeiders aan de bak moeten. Geen geld naar Griekenland. Maar de SP weet ook dat de EU een meer socialistische heilstaat is en ze weet ook dat regeren betekend je diep bukken voor de EU is om je flink te laten nemen.
@idopane | 19-08-12 | 16:05
Nee hoor. Voor mij is het een bron van amusement. Gewoon doorgaan.
Wij mensen zuigen gewoon als het om systemen gaat.
Omdat wij een geweten hebben. We zijn geen mieren of bijen.
Soms denk ik, dat zou beter zijn.
But then again, what would be the fucking point..
@Tobus | 19-08-12 | 16:16
Dan stem je de facto op de winnaar, dat kan een partij zijn die je net niet wilt. Je kan niet stemmen voor een leeg zeteltje.
Daarbij: stemmen is het systeem en de staat, als ook de staatsinrichting en het kiesstelsel legitimeren.
Stemmen = ik ben het eens met de wijze zoals het hier geregeld is.
Nederland zal juist een pleefiguur slaan als ze wél betalen, want geen enkel ander zal bij overscheiding van die 3% een boete betalen.
Ga er maar vanuit dat landen als Frankrijk, Italie, Spanje en ook Duitsland ook met stelligheid denken "over my dead body"
@Cum_Fraude | 19-08-12 | 16:16 |Natuurlijk kan Griekenland uit de Eurozone, maar pas als over de rug van alle Europeanen de enorme uitstaande bedragen van voornamelijk Duitse en Franse banken via Griekenland wat zijn ingelost. De Grieken zelf hebben geen moer aan die steun, het gaat linea recta naar de schuldeisers.
Aan een ieder op dit moment is er geen enkele maar ook geen enkele partij in staat om een programma te bieden dat een afspiegeling is van het ideologiche achtergrond omdat elke partij simpelweg te klein is. Er zal dus altijd een mix komen van de minst kwaden, die het best aansluiten wat ze willen, het beruchte water bij de wijn. en als ik het hier zo lees is er op dit moment geen partij die aan de wensen van de reaguurders kan voldoen.
Bulloch,
Stem dan blanco. Niet vergeven stemmen gaan gewoon op de verdeelhoop. Niet stemmen = toch stemmen, maar dan niet weten op wie.
Paternotte was toch die mongool die zei dat Griekenland niet uit de Eurozone kan? Wat nu waarschijnlijk dus toch gewoon gaat gebeuren? Je bent een Eurofiel Paternotte, je verkondigt onwaarheden om je Brusselse bazen tevreden te stellen. Zelfs dit anti-Roemer verhaal van je doet mij geen plezier, en dat terwijl ik zelf anti-Roemer ben.
Zoetwaterpanharing | 19-08-12 | 15:44
Diezelfde Friedman riep trouwens een paar maanden geleden in het nu wegens plagiaat geschorste Fareed Zakariaas GPS in alle wanhoop: "If we only could be China for one Day"
@idopane | 19-08-12 | 15:12 | Chinezen die elders in de wereld bedrijven opkopen, het westen aftroeven, etc. Dat betreft nog steeds planeconomie, centraal geleide economie. Het zijn nauwelijks particuliere bedrijven die dat doen, alles met toestemming en/of blokkade van de staat zelf. In China is nauwelijks marktwerking, zie ook daar de huizenbubbel, zie ook daar over 20 jaar het tekort aan werknemers die de economie nog verder kunnen laten groeien door de één kind politiek.
pius | 19-08-12 | 15:59
Zijne schijnheiligheid heeft maar een hoop met mij te stellen.
egosemperpenissum | 19-08-12 | 15:25
Wij hadden hier iemand die het probeerde en die hebben ze met 6 kogels afgemaakt dat is juist ons probleem. Die tegenstelling wordt telkens weer door een elite en media in stand gehouden omdat iedereen er baat bij heeft, op de korte termijn in ieder geval want verder kunnen ze niet nadenken. Ons probleem is dat wij worden geregeerd door een verschrikkelijke middelmaat die nu de ondergang steeds dichterbij komt niet meer weet te doen dan veel geld in hun bodemloze illusie te storten totdat ook dat op is. Wij kunnen alleen hopen dat het zooitje iets eerder instort zodat we echt kunnen veranderen en ons verlossen van al die illusies die ons sinds de jaren 70 door een links intellectuele elite allemaal zijn opgedrongen.
@Schoorsteenveger | 19-08-12 | 15:44
Ik vrees dat je weleens gelijk kan hebben. Zijn lichtheid is te zwaar om over het hoofd te zien.
@idopane | 19-08-12 | 15:17
Je weet overal wat vanaf maar kan het niet op de juiste manier verbinden en daarom is je verhaal onzinnig.
Jammer maar helaas.
Het is zo het woord Wilders mag je niet meer zeggen, ik weet wel beter, de politiek is erg bang voor hem
Het is zo het woord Wilders mag je niet meer zeggen, ik weet wel beter, de politiek is erg bang voor hem
pius | 19-08-12 | 14:03 |
Roemer kan mensen voor zich innemen. Dat is zijn grote, en wellicht ook enige kwaliteit. Hij suggereert vaderlijke autoriteit, veinst wijsheid en gebruikt zijn grapjasserij om te maskeren hoe slecht hij eigenlijk op de hoogte is en hoezeer hij ad hoc loopt te improviseren. Het duurt even voordat je dat doorkrijgt, maar dan zie je ook ineens hiezeer hij vanuit vaste sjablonen zijn praatjes opbouwt, praatjes die voor negentig provcent zijn opgebouwd uit clichés, platitudes en vooringenomenheden, en voor slechts zo'n tien procent proberen aan te haken op de actualiteit.
Roemer is volstrekt niet in staat om de oude communistische en socialistische idealen te vertalen naar vandaag. Integendeel, hij is een charlatan die de ene platheid na de andere debiteert.
Ik snap dat er na Kant een gat viel dat opgevuld diende te worden, maar het heeft even geduurd voordat ik doorhad hoe Roemer dat gat wist te vullen. Met praatjes.
idopane | 19-08-12 | 15:17
Het klopt dat 'communistisch' China niet zo simpelweg 'communistisch' is. De Chinezen verstaan in elk geval de kunst van expansie via ondernemerschap als geen ander. Dit blijkt in de tweedelige serie van de BBC "The Chinese are coming" uit 2011 over de toenemende grootschalige Chinese economische invloed in Afrika, Zuid-Amerika en de gevolgen daarvan tot in de Verenigde Staten. Daar hield de BBC een interview met New York Times journalist Thomas L. Friedman:
He is worried about the decline of something Americans used to champion, the nation's working class. "What's most unsettling about China to Americans is not their communism, it's their capitalism. We [Americans] see in China things we used to see in ourselves: can-do, get it done, hard work, sacrifice, 'own the future'. That used to be us, and now we see it in them."
www.bbc.co.uk/programmes/b00ykxg9
www.bbc.co.uk/programmes/b00yskn8
news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/from_ou...
Vlieg toch op met je "Premier Roemer"-stemmingmakerij, Paternotte. De centrumkliek waar jij zo gecharmeerd van bent zal nooit toestaan dat Roemer of Cheert ook maar iets te zeggen krijgt over ons beleid ( of onze soevereiniteitsoverdracht ) in de richting van Brussel.
Even een copy/paste van mij uit het Mona Keizer-stukje:
.
"Boeien,
verkiezingen of niet, het staat allang vast wat het beleid na 12-9-12 gaat zijn, namelijk doormodderen met de EU, inclusief het doorsluizen van geld & welvaart naar Brussel en zuidelijker, dit te financieren door afbraak in de zorg, de sociale zekerheid, de lonen en het verhogen van belastingen, heffingen en boetes.
Enige vraag is nog of GroenLinks of de Christenunie mee mogen Kunduzzen of dat ze beiden nodig zijn om VVD/CDA/PVDA/D66 aan voldoende meerderheid helpen om ons land verder aan de Plunderlegioenen van Kalief 'Ermanneken van den Rompwie over te leveren.
Maak u geen illusies, hoe groot de SP of de PVV ook worden, zij doen niet mee, of ze nou willen of niet, of ze samen nou 50, 60 of 70 zetels behalen, ze doen gewoon niet mee.
Dat is democratuur anno 2012, mensen. Wen er maar aan."
@mijzelf:
het midden is zo gek nog niet als je alle excessen bekijkt, maar mag wel iets meer zijn dan een slap aftreksel van... dus nog steeds weet ik niet WAT te stemmen... dan maar dierenpartij
@idopane/15:12
als jouw yin/yang- verhaaltje klopt moeten we dus maar het midden stemmen???sorry deze is kort-door-de-bocht... oh, en onze vrijheid inleveren
china is niet echt communistisch nee, was een dictatuur... doet t best goed aangezien de mens nu eenmaal een kuddedier is,met flink wat agressie te beteugelen, en/of met de kapitalistische belofte (oftewel the American dream.... ook zo goed gelukt...)
pius | 19-08-12 | 14:49
Dat zeiden die SPers destijds in de 70er jaren ook toen ik ze vertelde dat China het Westen zou omarmen na die pingpong wedstrijd Hahaahaha Hoe wist U dat zijne heiligheid.
ruktzichloos | 19-08-12 | 14:36
Als er ooit iemand is geweest die mijn gelijk juist bevestigd ben jij het wel. Je begrijpt er ook nog steeds geen reet van. Daarom zijn Chinezen beter dan wie ook in staat om het Westen af troeven. Communistisch China bestaat helemaal niet lutser. Die 'communisten' slaan zich op hun knieën van het lachen als ze af en toe de reacties uit het Westen lezen. De Chinezen waren slecht communist zoals ze ook een tijd onderdaan waren van een Khan. Aan de buitenkant gedroegen zij zich Mongools. Honderd jaar later waren de Mongoolse heersers Chinees en de Chinezen Chinees zoals ze altijd al Chinees zijn geweest. Toen Mao de macht kreeg was elke Chinees plotseling socialistisch, socialistischer dan wie dan ook in de hele wereld. Toen de culturele revolutie vervolgens op een complete mislukking uitliep reikte de communist Mao ineens de hand naar de VS en ziedaar binnen 10 jaar had China het kapitalisme binnengehaald en heeft Deng heeft gewoon het communisme verleden bij het grofvuil gezet. Zelfs de staatbedrijven zijn in de 90er jaren op de schop gegaan omdat ze vrijwel allemaal failliet waren. Nee beste met het socialisme heeft China niets maar ook helemaal niets mee te maken. Degene die iets anders beweren zijn zelf linkse lutsers die hun eigen faal ideologie niet onder ogen durven te zien. De sterke kant van de Chinezen dat zij altijd Chinezen blijven en dat zij de tegenstelling waar wij aan ten gronde gaan links rechts heel efficient weten te combineren,Yin en Yan tot in de perfectie. En dat jij dat niet begrijpt onderschrijft alleen nog meer mijn stelling. Dus bedankt uitzichloos voor je bijdrage.
Ik ga mezelf maar vertegenwoordigen..
@ Kiwi45 | 19-08-12 | 15:01
Wat is het verschil tussen wat de LP wil en totale anarchie?
Even wat feitjes heur:
Roemer wil max 4% halen
Da's dus 1% meer... maximaal ("Denkt u dat ik 6, 5 %..., nee.... maximaal 4%")
Zeker niet meer dan 4% dus
Op een begroting van ±220mrd is dat 2,2 mrd
Boete is dan zo'n 1,2-1,5Mrd
Hier en daar wat bijverdiensten die je met dat extra 2,2mr ophaalt
hfakker | 19-08-12 | 13:03 | + 6 -
Als je het feiten noemt, zorg dan dat ze correct zijn. Die genoemde 3% is van het BNP, en dat is dus al bijna 10% tekort op de begroting. Begrotingstekort moet gewoon nul zijn, klaar. En dan kom je dus bij de Libertarische partij uit.
@idopane
De banken of de overheden zijn niet het probleem. Het zijn de banken EN de overheden die de ellende veroorzaken. Ze geven elkaar de schuld van de crisis die ze in 'goed overleg' gezamenlijk hebben veroorzaakt.
Mooie vergelijking van Den Haag met de VOC van Brou Is Back | 19-08-12 | 14:30.
Het is gewoon voortgezet kolonialisme. Het "elders besteden" is het hoofddoel, om daar zelf beter van te worden. Vroeger de besteding van de opbrengsten uit de koloniën in Nederland. Nu zijn er geen koloniën meer - althans geen overzeese koloniën van Nederland. Nu wordt Nederland tot kolonie en permanent wingewest van de EU gemaakt en wordt de overvloedige opbrengst besteed in en aan de EU. Daar wordt vooral de elite beter van. Vandaar ook dat ze zo eendrachtig en hooghartig te hoop lopen tegen elk kritisch geluid over de EU.
politiek... het was niks,het is niks en het zal nooit iets worden!dus bespaar allemaal je opwinding en ga iets nuttigs doen!
Veel beloven en weinig geven doet de niet al te snuggere SP-stemmer in vreugde leven.
@idopane | 19-08-12 | 14:21
Jij snapt helemaal niets van China merk ik.
DeVerbazing | 19-08-12 | 14:23
Die rot heeft niets met het financiële systeem te maken maar alles met de politici die dat systeem hebben misbruikt om hun eigen politieke illusies in stand te houden. Clinton en Kok vertegenwoordigers van de socialistische 3e weg zijn de initiators geweest van de subprimeloans, deregulering van Banken in de VS naar Europees voorbeeld en de aflossingsvrije hypotheek met ingebouwde woekerpolis. De derivaten die daaruit zijn ontstaan waren een natuurlijke antwoord van diezelfde financieele industrie om zich tegen dat eventuele risico in te dekken. Het is de politiek geweest die dat allemaal gefaciliteerd en gestimuleerd heeft omdat ze dachten dat ze een perfekte manier hadden gevonden om eindelijk hun idealen te kunnen verwezenlijken. Dat socialistisch kapitalisme is wat dat betreft de oorzaak van een hoop ellende alleen de media en de politiek willen daar absoluut niets van weten. Deze elite is er bij gebaat dat het volk vooral dom wordt gehouden, een mechanisme dat al vaker in de geschiedenis is gebruikt en daar ook heeft geleid tot de ineenstorting van een systeem. Het Oostblok is op exact dezelfde wijze in elkaar gestord amper 17 jaar geleden maar dat schijnt zich niemand meer te kunnen herinneren tegenwoordig. Die schandalen spelen zich ook voornamelijk in het Westen af en zijn een duidelijk teken dat het Westen zich in allerlei constructies moet wringen om het hoofd nog boven water te houden. Want hoe leuk en politiek correct het ook klinkt dat de bankiers alleen maar op hun eigen gewin uit zijn, dr klopt geen ene moer van. Het is namelijk gewoon ons geld wat in het geding is, onze welvaart en niets anders. Verliezen we onze banken verliezen we ons zelf en degene die dat flauwekul vinden raad ik aan om op onze socialistisch troetelbeer te stemmen en liefst zoveel mogelijk zijn we net zo snel van die linkse lutsers verlost als destijds het Oostblok in de jaren 80. Stem SP en hoepsakee weg ermee
Stormageddon | 19-08-12 | 14:13
en betaal je een beetje belasting dan krijg je beetje korting op de dienst? daar krijgen de ambtenaren het druk mee
@DutchLibertarian | 19-08-12 | 12:46
Inderdaad, wat een vreselijke volksverlakker is die Roemers toch: "Mensen gaan bij mij vóór centen." Yeah right....
@idopane | 19-08-12 | 14:21 |Maar zelden iemand zo zien raaskallen en zichzelf zien tegenspreken in 1 epistel. Aan de ene kant Roemer en volgelingen lutsers noemen en aan de andere kant communistisch China bestempelen als economisch wereldleider. Als er al ergens een centraal geleide economie bestaat dan is dat zeker in China.
@Stormageddon | 19-08-12 | 14:27
Wie het leger en de politie bezit heeft alle macht en dat zijn nu juist de taken die je aan de overheid wil laten toch.
En het belangrijkste, het blijven mensen. Mensen zullen altijd de vrijheid van de ander beknotten ten bate van die van henzelf.
Wat de ambtsperiode betreft heb je helemaal gelijk wat mij betreft. En al helemaal wat de nevenfuncties betreft.
Die schande kan niet snel genoeg worden uitgeroeid.
De Libertarische Partij; voor iedereen die zijn grootouders wil zien bedelen bij de plaatselijke supermarkt om zorg te kunnen betalen. Zullen we groot mee worden....
@Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33
Goed verhaal; ook voor mij heeft de VVD voorgoed afgedaan, o.m. omdat ze meehuilden met de Kontneuk-wolven, en ons geld met bakken richting het zuiden zenden. Straks, na 1 oktober, moeten we weer 2% meer BTW afdragen aan de roofstaat Nederland; wel in lijn met de VOC-mentaliteit, want die roofden ook alles leeg, maar met het verschil dat de VOC in het buitenland roofde en alles in het binnenland besteedde. Onze Haagse VOC rooft het binnenlad leeg en stuurt de opbrengst naar het buitenland...
.
In Amerika bestaat een gezegde: "It went south", oftewel het ging de mist in. Geldt ook voor onze pensioengelden, steeds hogere belastingen en sociale lasten, etc. waar we steeds minder van terugzien. Kortom: ook ik stem op de Libertarische Partij, de enige partij die een halt wil toeroepen aan de Gelegaliseerde Misdaad die zichzelf overheid noemt...
Overigens hoor je Roemer natuurlijk uit te spreken als Römer. Het is een acteur, die Emile.
@pius | 19-08-12 | 14:16
Dat is slechts het raamwerk, een ander belangrijk punt is de bezoldiging van politici. Het is een erebaantje dat je erbij doet, geen full-time job. Maximale ambtsperiode van 8 jaar, naast je eigenlijke beroep geen andere bezoldigde nevenfuncties en alleen een onkostenvergoeding op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten.
Waar dat in de praktijk toe leidt? Een hele kleine overheid, met een sluitende begroting, geen opsmuk, geen franje. Een klein aantal basistaken die heel efficiënt worden uitgevoerd. Maar bovenal leidt het tot vrijheid. De tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt. Dus.
Dat met die procenten is een schijneconomie, mogelijk gemaakt door interessant te doen met huishoudboekjes. Al dat geschrijf en geschuif met geld is een schijnwerkelijkheid. Daar zit het probleem. Hopelijk lukt het Proemier of Pruttier wat aan die nep economie te doen..... niet dat ik heel veel hoop heb gezien de diepe rot in het financiële systeem. Volgens mij wordt een kwestie van heel diep uitzweren en dan pas weer genezen.
Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33
Petje af voor je rake tegel maar ik vrees dat zelfs een libertijnse partij geen uitkomst meer kan bieden. Deze meerpartijen democratie is ten dode opgeschreven. Het Westen en daarmee dus ook Nederland bevinden zich al sinds 2007 in een grote modderstroom die tergend langzaam afschuift op zijn eigen ondergang. Terwijl de rest van de wereld de zegeningen van het kapitalisme en de vrije markt hebben ontdekt zijn wij vastgelopen in een links rechts polariserende gedachtekermis, een grote droomillusie die ons sinds de jaren 70 tot de dag van vandaag in het verleden vastklinkt. Leven op de pof doen wij al meer als 20 jaar. We geven teveel uit terwijl we te weinig binnen krijgen heel simpel. Dankzij onze financiële markten hebben we de laatste jaren het nog behoorlijk kunnen uitzingen maar aangezien wij geheel in de traditie van de links rechts polarisatie die bankiers als de nieuwe joden zijn gaan beschouwen en wij ons bij voortduring in de schoen schieten zowel financieel als politiek, de rest van de wereld steeds meer zijn kapitalen terugtrekt uit het Westen is het alleen meer een kwestie van tijd dat het hele droomscenario op een dag in mekaar zal storten. Ik weet het is heel moeilijk voor een volwassen man om te verzuipen in een pierebadje maar geloof me het Westen krijgt zelfs dat voor elkaar zoveel superioriteitgevoel dichten die witmannen zichzelf toe. En de rest van de wereld groeit gewoon flink door in deze zg. wereldcrisis even vals als de zg Arabische lente allemaal termen bedacht door de Westerse media die op hun beurt ook hun uiterste best doen om die ondergang nog sneller dichterbij te brengen. Het komische van Roemer is dat ik destijds toen de SP werd opgericht in Nijmegen, Havana aan de Waal nog heb gediscussieerd met die lutsers na Nixons bezoek aan Peking zoals dat toen nog heette over hoe zij er in hemelsnaam bij kwamen om een Maoistische partij op te richten nu zelfs Mao China richting de VS opstuurde en in de gaten begon te krijgen dat het socialisme niet werkte. Ze keken me destijds met van die ogen aan waaruit bleek dat ze dat de meest onnozele opmerking vonden die ze ooit hadden gehoord en barsten in een daverend lachen uit. Het trieste is dat diezelfde lutsers het 40 jaar later nog steeds niet begrijpen, heel veel Nederlanders op deze mutsen gaat stemmen en de Chinezen van de armste economie in 1972 uit zijn gegroeid tot de sterkste op dit ogenblik want die eerste plaats hebben zij allang in handen alleen wij begrijpen dat nog niet, de rest van de wereld allang. En die lachen zich net als ik denk ik kapot om zoveel gespeende onnozelheid.
@Stormageddon | 19-08-12 | 14:13
Die laatste alinea klinkt wel interessant als ik er dieper over nadenk alhoewel het wel weer erg utilistisch is op het eerste gezicht. Ik vind een mens meer als datgene wat hij verdiend.
Ik ga er eens op kauwen.
Ik denk dat ik 12 september per ongeluk op het SP knopje druk , omdat het kan.
@Che_cuevara | 19-08-12 | 14:12
Je maakt een geintje niet? Zalig zijn de naïevelingen
Zwitserland heeft al jaren een nul procent budgetregel. En de overheid heeft ieder jaar een overschot. Ik krijg niet de indruk, dat de bevolking er erg onder moet lijden. Zoiets noem je gewoon solide huishouden. De discussie over de 3% regel gaat nergens over. Dom socialistisch geklets. Geen normaal mens geeft meer uit dan hij / zij binnenkrijgt.
@Stormageddon | 19-08-12 | 14:13
Waar denk je dat dit in de praktijk toe leid dan? Daar gaat het natuurlijk om. Idealen dienen getoetst te worden aan de werkelijkheid.
Ik kan me er wel en voorstellingg van maken.
Wat een gelul die 3%, gewoon creatief boekhouden gefaciliteerd door Goldman Sachs of Deutsche bank. Doet de rest van Europa ook.
@pius | 19-08-12 | 14:06
Wie betaalt, bepaalt. Wat is er kwaadaardig aan dat principe? Overigens ben ik ook tegen census-kiesrecht, omdat dat niet betekent dat ambtenaren uitgesloten worden van het kiesrecht, want ambtenaren betalen ook belasting over hun geheel door de staat betaalde salaris. Het zijn dus geen netto bijdragers. De facto betalen ze niks.
Wat beter is: vrijwillige belastingen, waarvoor in ruil kiesrecht wordt gegeven. De staat als coöperatie, met de betalende leden als aandeelhouder. Betaal je niks? Dan betaal je voor elke dienst van de overheid afzonderlijk en heb je geen kiesrecht. Hoe moeilijk kan het zijn?
@Bigi Bana Boy | 19-08-12 | 14:04
Omdat Wilders het meent.
Het is niet te geloven hoe die knul op die foto's van het SP Politburo staat: www.sp.nl/columns/898/klaar_voor_start...
Lieve clown Emile Roemer voor al uw feesten en partijen. Voor Boxmeer e.o.: clown = kloon.
@Slomo | 19-08-12 | 14:04
Nee, we hebben het tegengestelde van censuskiesrecht.
Wie betaalt, die baalt.
@hetluis | 19-08-12 | 14:01
Het census-kiesrecht is kwaadaardig en onuitvoerbaar bovendien.
Ik dacht dat jij tegen elitevorming was.
Zijn er nog mensen die denken dat het iets uitmaakt wie of wat hier de nieuwe premier wordt? De overheid zal verder groeien en onze laatste vrijheden en bezittingen worden in het landsbelang verpatst in ruil voor baantjes in Brussel. Als burger bent U zowiezo de pineut.
Grappig. Van Wilders slikken jullie dat semi stoere gelul over die drie procent wel. Hoe consequent is dat ?
@Schoorsteenveger | 19-08-12 | 13:53
Wat me vooral bevreemd is dat hij zijn zaakjes niet op orde heeft waar het cijfers en consistentie in zijn uitspraken betreft.
En dat voor een partij die zijn mensen structureel verplicht cursussen en studiedagen laat volgen en partijlijnen laat bestuderen dit alles geheel onbezoldigd overigens.
Apart om te zien.
lans voor censuskiesrecht breekt
Geen klote te beleven en totaal aan de grond.
verdacht
verdacht | 19-08-12 | 12:42
Dat stadium zijn we al voorbij. 'We' zitten als land en als inwoners al totaal aan de grond en als mensen bij deze temperaturen in een file naar het strand rijden en evenementen als Dutch Valley gaan bezoeken, betekent dat er ook geen kloten meer te beleven valt.
Volgens mij hebben we nu de keuze uit een pro-Europa kabinet met de gevestigde politieke partijen (van GL t/m VVD), wat inhoudt dat we binnen een jaar of vijf compleet failliet zijn of uit een contra-Europa kabinet (SP en/of PVV), wat betekent dat we binnen een jaar of vijf compleet failliet zijn. De keuze is aan u, ik heb het opgegeven en denk alleen nog aan mijzelf en mijn familie.
@neemjemoederindemali | 19-08-12 | 13:51
"I am the walrus".
ratelaar | 19-08-12 | 13:45 |
Coalitievorming, en de daarmee gepaard gaande onvermijdelijke concessies is één, maar de kiezer als een te ver;eiden consument benaderen is wat anders. Dat laatste is wat onze politiek zo kleurloos, vlak en vooral krachteloos maakt. Ook Roemer blijkt een platvloerse verleider te zijn.
Dat "over my death body" klopt wel, Roemer legt de rekening neer bij zijn kinderen, klein en achterkleinkinderen.
Een interview met HP de tijd durfde Roemer echter niet aan, de SP is namelijk in het verleden volop financieel ondersteund door China, met zwarte poen wel te verstaan.
Lenin is zijn grote idool, samen met Mao.
p.boos 12:48
Niet eens! Heldere analyse voor wie niet dyslectisch is,
tenminste.
Che_cuevara | 19-08-12 | 13:28 |
Waarschijnlijk over die terrorist waarmee ze was getrouwd en inmiddels van gescheiden is.
@Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33 |
Mooie argumentatie, ik kan het alleen maar met je eens zijn met uitzondering van je laatste alinea. Om het even welke politieke partij allen zien zich genoodzaakt om een coalitie te vormen. Daarom zal ook de Libertarische partij van lieverlee worden opgeslokt in een coalitie. Bovendien ontkomen ze er niet aan met eenvoudige soundbites hun standpunt te verkondigen waardoor ook hun politieke visie verloren gaat.
.
Het politieke landschap in Nederland is zo versplinterd dat er altijd een kleurloze regering zal ontstaan met een samenraapsel aan partijen die onderling vechten om prestige. Daarom gaat politiek al lang niet meer om besturen of regeren. Het gaat om korte termijn winst. De een verzekerd zich van stemmen in de groep die afhankelijk is van de hypotheek rente aftrek en beloofd daarvan af te blijven. De ander mikt op de grote groep zorg behoevenden en beloofd van de zorg af te blijven. Afhankelijk van het verkiezingsresultaat kunnen de standpunten bij de volgende verkiezingen even makkelijk wisselen van partij. Ongeacht welke partij.
.
In het stuk van Bas Paternotte staat dat weer mooi geïllustreerd. Roemer heeft de "SP-visie" gevangen in een mooie cowboy one-liner: Door Brussel opgelegde begrotingsgrens van 3%, "over my dead body," zei hij in het FD. Hiermee probeert de SP heel doorzichtig kiezers te lokken, vooral bij de PVV vandaan. Maar zich duidelijk uitspreken pro of con europa doet hij niet. Ook de Libertarische partij zal zich in de strijd om de kiezer zo gaan gedragen.
.
Alles is geoorloofd in de campagne om de kiezer te lokken alle marketingtrucs die er maar zijn. Wij de kiezers zijn consumenten van politiek en de politici creeeren de behoefte en voeden onze vraag. Maar wat ze niet doen is kijken naar de echte problemen, deze benoemen en deze grondig aan te pakken. Het gaat om macht, het gaat om in de regering komen en niet om het land besturen. En dat, dat is een hele kwalijke zaak!
@Che_cuevara | 19-08-12 | 13:29
4 years more. Karma does not lie.
@Stormageddon | 19-08-12 | 13:35
Hier voor jou;
Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die haar hebben gevonden.
André Gide
Aan het minnen te zien is Supermatthijs wakker..
De enige manier om van die crisis af te komen is door minder overheid. Geen van de bestaande partijen gaat daar bij helpen, teveel belangen in allemaal gesubsidieerde clubjes waar men na politieke carrière in mag mee carrousellen.
Ik vind het sowieso van den zotte dat men 3% budgetoverschrijding als een serieuze norm hanteert.
Blijf eens binnen je budget en geef een goed voorbeeld!
Stel dat bedrijven 3% boven hun budget uitgaven. Dan waren ze zo failliet.
Stel dat huishoudens 3% boven hun budget uitgaven. Ook dan waren ze zo failliet.
Maar de overheid verhoogt gewoon de belastingen.
Fuck dat! Mij is ooit geleerd dat je nooit geld moet geven aan iemand die er niet mee om kan gaan.
Hoog tijd voor een belastingstop dus.
@pius | 19-08-12 | 13:31
"You can't handle the truth"
"Mensen gaan bij mij vóór centen."
Typische communistenpraat. Hij vertelt er niet bij dat die centen éérst binnen een ander ideologisch gesternte binnengeharkt moeten zijn vóórdat de rooien kunnen gaan potverteren.
@Jean Kloot | 19-08-12 | 13:25
Alleen maar bezuinigen en alle sociale voorzieningen afbreken (VVD) is net zo slecht als alleen maar investeren en de gratisgeld-staat introduceren(SP)om maar eens een hyperbool te gebruiken.
De waarheid ligt in het midden.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:13
Zolang hij maar niet roept "Yes we can"
@kapotte_stofzuiger | 19-08-12 | 13:04
Misschien
vinnik
===jes
wel
mooi.
@Reinaert | 19-08-12 | 13:11
Anja Meulenbelt is blijkbaar een nieuw boek aan het schrijven, "het jawoord". Schijnt een liefdesgeschiedenis te zijn.
Waar ze daar de inspiratie voor heeft gevonden is mij verder ook een raadsel.
www.anjameulenbelt.nl/weblog/2012/08/1...
Probleem is dat er maar heel weinig politici zijn die gewoon durven doorpakken met bezuinigingen. Ik verbaas mij steeds als er weer een TV-reporter zielige bijstandsverhaaltjes of AWBZ-uitersten erbij haalt en erin slaagt om het hele CDA en de VVD opeens sterk naar links te doen buigen. Goh, waarom is de politiek ongeloofwaardig?
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:19
Yippeekayay, motherfucker.
@dr Rechts
En daarom is het des te waarschinlijker dat de eerste boete naar Nederland zal gaan. Brussel houdt niet zo van betweterige bemoeiallen met een eurosceptische onderstroom. De Mediterrannee snapt het diplomatieke spel beter en Duitsland heerst sowieso vanwege de portemonnee. En dan zal de keffer Nederland de eerste schop moeten opvangen....
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:19
"Let me see your warface!"
En dan Kereltje Pegtold in gedachten houden bij deze clip:
www.youtube.com/watch?v=O6vHOR8lzTg
@ doskabouter | 19-08-12 | 13:16
In ieder geval sinds Balkenende 1 zijn ze overduidelijk nog verder naar rechts-conservatief gaan overhellen. Maar ook daarvoor was het weinig links of progressief..
.
Zie verder ook: nl.wikipedia.org/wiki/Christen-Democra...
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 12:54
Behalve als je Duitsland of Frankrijk heet, dan hoef je de boete niet te betalen.
" De eis dat het begrotingstekort niet meer dan 3 procent mag bedragen, werd onder Nederlands voorzitterschap al in 1992 opgenomen in het Verdrag van Maastricht. Er werden destijds geen sancties ingesteld op het niet voldoen eraan. Tot grote woede van Nederland konden de machtige eurolanden Duitsland en Frankrijk de 3-procentseis in 2002 dan ook straffeloos overtreden. Volgens sommigen leidde dit ertoe dat ook kleinere eurolanden als Griekenland zich later niets meer aantrokken van de begrotingsregels. "
www.nrcnext.nl/blog/2012/04/26/next-ch...
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:19
"Over my dead body." en "Go Ahead. Make My Day." maken dan wel een leuke combi.
Stormageddon | 19-08-12 | 13:14 En nog een klassieker:
"Go Ahead. Make My Day."
Kom Bas, vertel eens welke van de 13 landen allemaal een boete hebben gekregen omdat ze de 3% norm overschreden??????
Il Principe * | 19-08-12 | 12:44
Waarom noemen mensen het CDA toch altijd rechts? Ze zijn in veel standpunten gewoon linksch.
Stormageddon | 19-08-12 | 13:14 Dat lijkt me er een voor Geert na de derde mislukte formatie.
Want met stemmen tellen zijn ze er nog niet, daarna moet er een werkbare coalitie komen. Dat worden nog lange nachten.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:13
Of...
www.youtube.com/watch?v=ELHMi083dao&am...
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:11
Kann ook zijn dat er een wijf an heb gezeten, waarom nou weer de suggestie dat het een vent is geweest.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:13
Of: "Screw you guys, I'm going home"
Ik weet nog dat toen de Euro ingevoerd werd Frankrijk en Duitsland gelijk de 3 procentsnorm aan hun laars gingen lappen. Er werd wat sputterend geprotesteerd maar boetes werden er natuurlijk niet uitgedeeld. Het zou me niks verbazen als Nederland als enige land zich aan die norm houdt. Wat dat betreft kan ik Roemer wel volgen, wij moeten altijd perse het braafste jongentje van de klas zijn dat altijd vooraan staat als er betaald moet worden en achteraan staat als er geld uitgedeeld wordt.
Che_cuevara | 19-08-12 | 13:09 Alleen dat accent hè?
Het wachten is op de politicus die "I'll be back" lekker vindt klinken.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:10
Weet ik wel, maar ik vrees dat ik mij te ver laat gaan als het over kereltje gaat.
God wat haat ik die man.
@Che_cuevara | 19-08-12 | 13:05
Of iemand een 'aardige vent' lijkt zegt natuurlijk nog helemaal niets over het karakter van betrokkene. Wie daar zijn - of in dit geval haar - politieke keuze van af laat hangen heeft overduidelijk last van opspelende hormonen.
Over opspelende hormonen gesproken, hoe zou het toch met Anja Meulenbelt zijn? Naast Harry Primagaz dé reden om nóóit SP te stemmen. Ze is tam de laatste tijd, of zou ze orders hebben ontvangen zich niet te roeren tot na de verkiezingen?
Waarom verkopen ze de ABN-AMRO niet gewoon voor een paar- tig miljard, nu krijg je er nog wat voor. Als de neerwaartse spiraal doorzet ,wat heel aannemelijk is, is er in ieder geval tijdig ge-casht, en is er op een redelijke manier nog iets terug te doen voor de werkende burgers die op zich al genoeg zijn uitgeknepen.
En welke lul is mij op ongefundeerde wijze aan het minnen?
De Prinses op de Erwt!
Che_cuevara | 19-08-12 | 13:07 Jij loopt nou al zo lang mee hier. Je weet toch wat de te vermijden woorden zijn? En dan kun je toch best je ei kwijt.
Vergeet het maar, dat Prins Carnaval Miel d'n Urste de lakens uitdeelt bij de SP.
Dat is altijd nog "D'n Grotsten Boer" Janus Marijnissen, gepensioneerd worstendraaier en in zijn vrije tijd Marxistisch/Maoïstisch Despoot die op geheel communistische wijze deze partij op de achtergrond stuurt!
Mensen die op deze "communisten in vermomming" willen stemmen, moeten eens bij zichzelf te rade gaan en afvragen, in wélk land het socialisme, in wat voor vorm dan ook, óóit een succes is geweest. Dan zullen ze met een héél kort lijstje komen: Namelijk géén!
@Uw Verzekeringsadvis | 19-08-12 | 13:04
"Over my dead body heeft" hij ook maar eens ergens gelezen en vond dat wel leuk klinken.
Voor de SP is Roemer uiteindelijk een enorme liability. De eerste uitglijder is een feit met het we of niet terugnemen van de euroboete. In debatten waarin hij echt zijn skin moet tonen gaat hij nog verder onderuit, ongeschikt voor leiderschap van de partij in de lead.
Het is een meer dan publiek geheim dat achter de schermen nog steeds Jan Marijnissen aan de touwtjes trekt, fysiek niet in staat om ook de rol op de voorgrond te spelen. Fozzy Bear Roemer niet meer dan een handpop van Jan Maorijnissen, daarmee rechtstreeks de lijn naar de hardcore SP van weleer.
Je moet de SP wel nageven dat ze het politieke ambacht goed snappen, inclusief de noodzaak om een gedegen apparaat op te bouwen. Waar ze nog niet in geslaagd zijn is de lange mats door de instituties te maken, machtsposities te veroveren zoals De PvdA, D66 en zelfs Groen Links dat wel is gelukt.
Zonder deze machtsbasis is de SP kwetsbaar en is een mooie tweede plaats in de verkiezingen - met uitzicht op regeringsdeelname - op de langere termijn waarschijnlijk voor de SP beter.
Beter dan de grootste te worden en dan ook het initiatief te moeten nemen. Want dat dwingt pas echt tot het moeten doen van keuzes, en tot het tonen van wat je echt waard bent.
En dan gaat Roemer pas echt door het ijs.
@Professor Superhirn | 19-08-12 | 12:36
De SP is ongeacht de inhoudelijke visie juist en partij die zijn mensen verplicht schoolt en opleid. Structureel ook nog eens.
Op een bepaald vlak zijn ze dus beter geïnformeerd dan de leden van veel andere partijen.
Dat is ook mijn ervaring in de lokale politiek waar de SP meestal laat zien over meer dan gemiddelde dossierkennis te beschikken en altijd goed voorbereid is. Verder is het lokaal een partij die echt wat voor de burgers doet dmv een gratis loket voor hulpvragen.
Je aannames zijn dus niet geheel juist professor.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 13:00
Nee, maar Joris leest mee. :)
emile roemer.leuke man.
gratis erbij krijg je harry van bommel, anja vuilnisbelt en nog een aantal van die dictatoriale viespeuken. Dan maar liever Wilders, die probeert er nog wat van te maekn.
@kapotte_stofzuiger | 19-08-12 | 13:04
Sommigen
weten
dat
wel.
@Reinaert | 19-08-12 | 13:00
Dat is allemaal wel waar, Roemer heeft zeker geen charisma. Maar de moederinstincten maakt hij wel los.
En daar vallen veel vrouwen voor. Zelfs mijn vrouw vindt hem wel een aardige vent, en dat wil echt wel wat zeggen.
kapotte_stofzuiger | 19-08-12 | 13:04 Hij maakt tegenwoordig streepjes. Is al een vooruitgang maar nog niet echt je dát.
Witregels zijn niet moeilijk.
Een politicus die met open vizier gaat strijden, daar prik je dan makkelijker doorheen.
Roemer, maakt zichzelf tot prototype van de ongeloofwaardige politicus.
Over my dead body had een houdbaarheid van 1 dag, zwak.
Roemer kan beter een gezellig bruin cafe in Oss beginnen.
@Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33
Van die reaguurders die in de kudo top 10 staan, maar nog
steeds
niet
weten
hoe ze een witregel moeten maken.
Even wat feitjes heur:
Roemer wil max 4% halen
Da's dus 1% meer... maximaal ("Denkt u dat ik 6, 5 %..., nee.... maximaal 4%")
Zeker niet meer dan 4% dus
Op een begroting van ±220mrd is dat 2,2 mrd
Boete is dan zo'n 1,2-1,5Mrd
Hier en daar wat bijverdiensten die je met dat extra 2,2mr ophaalt
Ga je dus allerlei schreeuwerige ophef maken en een deken van reputatieschade over je heen trekken voor:
Fucking 1-1,5 Mrd?
Deze man is gevaarlijk, mede of vooral door onkundigheid
Het abstracte doel is in al haar abstractie heilig en de middelen incluis
@Reinaert | 19-08-12 | 13:00
Roemer is een zwaar lichtgewicht.
Ook met een open vizier sta je nog in het harnas. Ach, een olifantenhuid heeft ie toch al.
@Ing. eslapen | 19-08-12 | 12:57
Het is een mooie gedacht.
Nu nog echt een politicus die de ballen daar voor heeft.
TeeJee | 19-08-12 | 12:58 Ik ken iemand die dergelijke buurten 'voorsprongwijken' noemt.
Wel een goede naam er voor.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 12:56
Hoe zouden ze bij Peggolt thuis naar Bassie en Adriaan in Koefnoen hebben gekeken?
Die kids van hem keihard lachen natuurlijk. Die kids, als hij ze heeft, hebben uberhaupt alle troeven in handen. Als ze per ongeluk honderden euro's aan iPad 'boosts' hebben gekocht kunnen ze gewoon naar Griekenland verwijzen. Dan betaalt pappie gewoon. En het mooie is, ze kunnen dat wel vier, vijf, zes keer doen. Diezelfde fout.
Che_cuevara | 19-08-12 | 12:59 Zeg het maar wel. Het is hier toch redelijk anoniem.
Of staat jouw nick ook op het bordje bij je voordeur?
@Che_cuevara | 19-08-12 | 12:56
Charisma? Ja, Pim had dat, maar Emile Roemer wil ik daar nou niet bepaald van beschuldigen. Roemer lijkt me op zich best een aardige vent om eens een biertje mee te doen en te keuvelen over Brabantse dorpspolitiek maar dat is het dan ook wel, ik zie in de goede man werkelijk geen leider, laat staan een toekomstig premier.
@zeg maar jansen | 19-08-12 | 12:55
Aan dat schijnheilige gezicht van hem te zien... ik zal het maar niet zeggen.
baron von 8zilinder | 19-08-12 | 12:57 Ja. Dat schreef ik van de week al.
Ik stem geen SP vanwege Harry van Bommel.
@Bart_Bart | 19-08-12 | 12:55
Eigenlijk hebben mensen zoals Arrogander een heel mooi leven. Ze wonen in mooie wijken, zonder enige vorm van finse overlast.
De kinderen gaan elke ochtend naar een school die witter is dan de melk in de koelkast. Het geld stroomt met redelijke overvloed binnen en elke brainfart die je hebt over Europa onderbouw je met je idealisme.
Heerlijk simpel in je eigen wereld leven, zonder daar ooit ook maar 1 stap buiten te hoeven zetten.
De SP? Dan krijg je naast beertje roemer ook idioten
als harrie van bommel kado!
@drs.Nee | 19-08-12 | 12:56
Laten we daar dan rustig mee beginnen.
Geen goedgekeurde EU begroting. Dan ook geen afdracht.
@Reinaert | 19-08-12 | 12:51
Klopt, maar zo werkt het wel.
Ook uitstraling helpt natuurlijk, kijk naar Pim.
En dat er iets aan ons onderwijs gedaan moet worden is gewoon een feit. Men moet echt stoppen met die linkse indoctrinatie vanaf de basisschool.
Bart_Bart | 19-08-12 | 12:55 Heerlijke vergelijking.
Peggolt versus van Gaal. Prachtig.
Wanneer gaat Bas met de billen bloot, is zijn angst voor de Europese Commissie zo groot? Hij vindt het wel normaal dat een Nederlandse minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 25 procent van zijn kostbare arbeidstijd verdoet aan het tegenhouden van ongevraagde, onzinnige EU-regelgeving.
Door de bemoeizucht van Brussel worden we straks verplicht om 10 miljard extra pensioenpremies op te brengen en gastarbeiders die terugkeren, over de hele wereld bijstandsuitkeringen te verstrekken.
Het wordt tijd dat Nederland, de melkkoe van Europa, Brussel gaat korten.
kneuterzak | 19-08-12 | 12:53 Wanneer zou Peggolt uit de kast komen?
Ik heb 'm nou een paar keer zien wandelen met z'n gevolg tijdens het canvassen in verkiezingstijd en hij heeft echt altijd een gevolg van schandknaapjes.
@kneuterzak | 19-08-12 | 12:53
Ja, precies.
Pechtold blootstellen aan een euroskeptisch geluid is hetzelfde als Louis van Gaal een kritische vraag stellen.
Dat ongeloof, die verontwaardiging. Hoe durven die mensen te toornen aan mijn waarheid? Je ziet het ze denken.
We zitten midden in een kredietcrisis, de banken zullen hogere rente gaan vragen als het tekort oploopt tot meer dan 3 procent. Daarom is het niet verstandig meer te gaan uitgeven terwijl er minder binnenkomt. Een boete kan Emile voor kiezen om niet te betalen, maar hogere rente kan hij niet onderuit. Dan glijden we af naar het nivo waarop Spanje nu zit.
@* Il Principe * | 19-08-12 | 12:44
Dat komt omdat die kabinetten met CDA en/of VVD steeds weer de puinhoop moesten opruimen die de PvdA achterliet.
Die boetes gaan opgelegd worden. Want de Europese commissie neemt iedereen de maat.
Een agent die een overtreding ziet schrijft ook een bon uit. En vraagt daarbij niet of je die wel kunt betalen.
Dan zorg je als overheid gewoon dat je in principe altijd een overschot van twee tot drie procent hebt. En in tijden van crisis kan je dan richting de nul procent, als je denkt dat stimuleren helpt.
@p boos | 19-08-12 | 12:48
Te zware kost op de zondag? Of is het gewoon te moeilijk voor u? ;)
Het leuke aan de uitspraken van Roemer is dat eurofiele kereltje Peggold dan zo lekker begint te kakelen.
Zyprexa20mg | 19-08-12 | 12:50
Het probleem is niet de drie procent, het probleem is dat ieder land aan dat maximum wenst te zitten.
Waarom hebben we eigenlijk geen nulkommanuléén-procentsregel. Gewoon voor ons zelf.
Als die niet gehaald wordt moet de regering aftreden.
Van ons burgers verwacht de overheid toch ook dat we niet meer uitgeven dan er binnenkomt?
@Che_cuevara | 19-08-12 | 12:46
Lees mijn eerdere tegels over de EU en je krijgt het antwoord.
* Il Principe * | 19-08-12 | 12:46
Dat klopt, maar de politiek stelt hoe dan ook teleur. We leven in een schijndemocratie waarvan de teugels al lang in handen van Brussel zijn gegeven. Partijen als de SP en de PVV geven Nederlanders alleen een soort gevoel van boos en trots verzet, maar bovenin lachen ze daarom.
@Che_cuevara | 19-08-12 | 12:44
Als het uiterlijk van Emile 'Pussy Magnet' Roemer voor veel vrouwen van doorslaggevend belang is bij het bepalen van de politieke voorkeur wordt herziening van ons stemrecht opeens erg actueel. Of moeten we toch maar eens iets doen aan het onderwijs in dit land, kan ook nog.
Uiterlijk als beslissende factor? Het moet niet gekker worden!
Fundamenteel is de drieprocentsregel idioot. Voor landen met relatief weinig schulden die vaak economische groei kennen, mag inderdaad meer dan drie procent in tijden van crisis. Voor landen met relatief veel schulden en geen groei (De Italiaanse economie is in het laatste decennium niet gegroeid, bijvoorbeeld) is drie procent te veel. Je geeft dan steeds meer uit dan je zal binnenkrijgen, en dat is op termijn onhoudbaar. Eigenlijk zou Europa voor elk land een maximum moeten opleggen.
Voor Nederland vind ik drie procent als maximum toch niet zo gek. Het idee van meer uitgeven dan je hebt en hopen op groei om dit te compenseren, gebruik ik niet in mijn huishouden. Maar eigenlijk is dit voor Nederland een eerder symbolische discussie dan een discussie over haalbaarheid. Alleen kijken de Zuid-Europese landen wel mee natuurlijk. Boven drie procent gaan, kan dan helpen de euro-constructie versneld op te blazen.
@ * Il Principe * | 19-08-12 | 12:44 |
Sommigen zouden stellen dat de PvdA ondanks die regeeronderbrekeningen er toch in geslaagd is een puinhoop te creeëren.
Daar komt bij dat de PvdA al tientallen jaren onafgebroken de scepter zwaait in de grote steden. Met alle wanbeleid van dien.
Je kunt beter al tijdens de verkiezingscampagne beloftes breken dan een dag na de verkiezingen.
Toch Geert?
Che_cuevara | 19-08-12 | 12:44 |
Inderdaad, de domme massa (en met name vrouwen, die vanuit emotie denken/handelen/stemmen) stemt eerder op een leuk koppie/simpele beloften dan iemand met inhoud. Daarom stemmen vrouwen ook veel vaker links dan mannen. En het erge is, met hun domheid beslissen ze ook voor ons. Een van de vele zwakke punten van de democratie.
Godsammekraken, binnen 4 minuten na plaatsing van een nieuw topic reaguren met een 6-alinea-rijk politiek pamflet. Laten we bidden dat dit niet de nieuwste manier van reaguren wordt.
Waar slaan die boetes eigenlijk op?
Zuidelijke landen een geldboete geven wegens te weinig geld. Die wij dan dus uiteindelijk betalen door weer -gift- lening te verstrekken. Wij betalen dus eigenlijk al alle boetes.
En als wij dan, vooral door al die giften, ook een keer in de problemen komen moeten wij een boete betalen?
Maargoed, het gaat natuurlijk helemaal niet om die boetes, want die boetes zijn gebouwd op een verregaande Europese samenwerking. En dat laatste wil de meerderheid niet, rechts of links.
Roemer had dus moeten zeggen: "Ik wil geen boetes, want ik wil helemaal geen monetaire en politieke Europese integratie."
Echter, Roemertje is nog niet helemaal duidelijk over Europa. Wel slim. Geef die links-liberale aasgieren van de NPO geen munitie als het niet nodig is.
SGP
@Ing. eslapen | 19-08-12 | 12:42
"Voordat deze Commissie anderen de maat gaat nemen, zal men toch het goede voorbeeld moeten geven."
Dat geloof je toch niet echt?
Overigens: de SP start haar campagne vandaag in het Openluchtmuseum te Arnhem. Niet helemaal de locatie die je zou verwachten, maar wellicht is het motto voor de campagne dan ook 'allemaal terug naar de plaggenhut'. In dat geval kan ik me er opeens wel weer iets bij voorstellen.
Back to the basics. Geen gezeik, iedereen .. Oh. Wacht.
www.telegraaf.nl/binnenland/12785501/_...
Cuyahoga | 19-08-12 | 12:39 |
Gelijk? Roemer verkoopt het als een Brussels mandaat, maar in werkelijkheid gaat het de socialisten puur om het smijten met geld om stemmen van hun staatsafhankelijke achterban te kopen. Ook wanneer Nederland zich houdt aan de Brusselse norm geeft de overheid jaarlijks nog 3% meer uit dan dat zij binnenkrijgt. En dat is nog altijd teveel, dat is geleend geld. We betalen nu al bijna 10 miljard jaarlijks aan rente over onze staatsschuld, als de SP straks 4 jaar aan de macht is geweest pissen we in 2016 20 miljard aan rente over de staatsschuld weg, richting al die bankiers waar de SP zo'n hekel aan zegt te hebben..
@ Bulloch | 19-08-12 | 12:42
Als je niet stemt, maak je ook een keuze en ben je dus medeverantwoordelijk voor de coalitie die daardoor ontstaat.
Ik haat diefstal maar de verkiezingen kunnen me gestolen worden.
Zeg......., mooi weertje vandaag.
Kan ik wel weer gaan intypen "Je verwacht niet niet" maar dit verwachtte nagenoeg iedereen; Roemer going south op het kritieke moment..
Ik zeg SP 20 tot 25 zetels max. Wie biedt minder?
@ZwarteKater | 19-08-12 | 12:43
Daarom is het ook een nick hé
@ Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33
Wat voor "ijzeren traditie van rood beleid"????
We hebben hier nog nooit een kabinet zonder CDA of VVD gehad(of 1 van de voorgangers). Wel heel wat kabinetten zonder PvdA. Als je vind dat het een puinhoop is in Nederland, zul je toch echt naar rechts moeten wijzen.
@Reinaert | 19-08-12 | 12:40
Het gevaar zit in het feit dat Roemer zo'n aardige knuffelbeer lijkt.
Geloof maar dat er heel wat vrouwen op gaan stemmen. Die interesseert het verder niet welk programma zo'n partij heeft.
Het voordeel van de sp is dat je nu al zeker weet wat je krijgt, een 2e Griekenland. Is wel mooi, dan kan je alles zwart doen, vraag op je eigen huis huurtoeslag aan, plus een uitkering voor slechtzienden voor je hond en voor je al 200 jaar geleden begraven overgrootopa. En wel 100% zwart, want bij Emiel Ze Dong is alle eigendom diefstal, dus alles voor Emiel.
Che_cuevara | 19-08-12 | 12:35
Vreemd gezien uw nick.
Ik heb steeds op de SP gestemd en heb overwogen dat nu weer te doen. Maar de SP kan bepaalde beloftes niet gaan waarmaken en zou geen kiezersbedrog moeten plegen (of hoe je het ook wil noemen), zoals de PVV eerder ook deed. Daarom ga ik niet meer stemmen. Iedere partij zal in een coalitie moeten bijdragen aan de eurocratie, en ik wil daarvoor niet verantwoordelijk zijn.
Tot op heden heeft de Europese Commissie nog geen sluitende goedgekeurde begroting opgeleverd.
Voordat deze Commissie anderen de maat gaat nemen, zal men toch het goede voorbeeld moeten geven.
Nederland wordt 1 groot Boxmeer. Geen klote te beleven en totaal aan de grond.
Roemer kan helemaal geen keuzes meer maken want iedere opvallende keuze die 'ie nu nog maakt kost 'm electorale bonuspunten. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Roemer, dat geldt voor alle campagnevoerende politici, alleen is Roemer du moment 'Het Heertje' met z'n koppositie in de peilingen en heeft dus extraspeciaal veel te verliezen.
Vanaf nu is het oppassen geblazen en zo goed en zo kwaad als dat gaat het verkiezingsprogramma uitdragen, zo mogelijk zonder uitglijders en ander cosmetisch ongemak want aller ogen zijn momenteel gericht op Emile, die van bloedzuiger Samsom en landuitverkoper Peggold voorop.
En al is Emile nog zo'n lamme, joviale goedzak: mijn stem krijgt 'ie niet. De SP is namelijk nog immer de SP, al lijken velen zich dat niet meer helemaal te realiseren.
Godsammekraken | 19-08-12 | 12:33 |
Inderdaad, de Libertarische Partij is de enige die staat voor minder overheid (zowel Den Haag als Brussel) en meer vrijheid en welvaart.
Hij heeft helemaal gelijk wat Europa betreft.
Jammer alleen dat hij dat heeft namens een grote groep onrendabelen die het geld wat we nu aan Europa geven liever onderling verdeelt.
@Professor Superhirn | 19-08-12 | 12:36
Dat is nou net het erge.
Zelfs mijn vrouw vindt Roemer best wel een aardige man.
Gelukkig ga ik stemmen met haar volmacht want stemmen heeft ze dan weer geen zin in.
Uiteindelijk wil Roemer toch een socialistische maatschappij in Nederland verwezenlijken.
Het vreselijke is dat de meeste SP stemmers van dit moment geen idee hebben welke totaalmalloten er verder op de kieslijst staan. Roemer is het vriendelijke gezicht van een dertigkoppig communistisch monster.
@ZwarteKater | 19-08-12 | 12:32
Mijn zieltje heeft hij nog niet gewonnen.
Daar zal hij toch met heel wat anders voor moeten komen.
Be real ..... op dit moment interesseert mij de temperatuur van mijn privee zwembad mij meer dan politics 1.0
Een politicus die met open vizier gaat strijden.
Ik hoop dat ik dat nog mag meemaken, maar voorlopig zit dat er echt niet in.
De meest onbetrouwbare momenten van de politiek, vlak voor en vlak na de verkiezingen. Tsja.
In deze crisistijd kakelen socialisten voortdurend om toch vooral de bestedingen hoog te houden. Waren het betere tijden geweest dan had men het over investeren gehad. Dan gaat het vooral om zaken waar men voortaan niet zelf meer voor opdraait maar zegeningen waar het almaar uitdijende overheidsapparaat voor zorgt. Het rendement op deze investeringen is alleen terug te vinden in de stembus. Kortom bij elk economisch getij schalt de opportunistische kreet: Leuke dingen voor de mensen!
========================
Terug naar vandaag. Er valt inderdaad wat voor Keynes te zeggen om in deze tijden als overheid, tegen het sentiment in, bestedingen te stimuleren. Maar dat is slechts de helft van Keynes theorie en de andere helft zegt dat je het tegenovergestelde moet doen in goede tijden om zo de economische golfbeweging te dempen. Helaas is er de ijzeren traditie van rood beleid om vooral de lusten te nemen en de lasten elders neer te leggen. Keynes wordt vrolijk aangehaald als er geld weg te pissen valt maar komt in de hoogtijdagen, dan zou er moeten worden gespaard, niet ter sprake.
========================
Vandaag de dag zouden de bestedingen moeten worden gestimuleerd maar helaas met niet bestaande reserves. Gaan we daar al aan voorbij, dan is het nog steeds te kort door de bocht. De bestedingen moeten omhoog DUS moet de overheid meer geld gaan uitgeven?!?! Verbijsterend hoe zelden vragen worden gesteld over de hier ontbrekende logische stap. Deze argumentatie deugt al van geen kanten en wie verder redeneert ziet het helemaal misgaan. De overheid zou ook maatregelen kunnen nemen om bestedingen door burgers te stimuleren zoals het belastingvrij kunnen opnemen van spaartegoeden. Hier wordt dan tegenin gebracht dat het de staatsschuld in de toekomst opdrijft en dat het niet eerlijk is want gunstig voor hogere inkomens die meer reserves hebben.
========================
Wie verder redeneert ontdekt hopelijk het volgende: dat van die staatsschuld gaat natuurlijk net zo hard op wanneer de overheidsbestedingen omhoog gaan en dat heeft ook nog eens als gevolg dat de burger zijn bestedingen terugschroeft. Direct doordat belastingen stijgen of anticiperend op de rekening die nog komt. Netto effect op de bestedingen gaat naar de nul maar de overheid heeft zich percentueel weer een stukje verder ingevreten in ons BNP.
========================
Wat we nu op ons dak krijgen heet bezuinigen en dat klopt ook gedeeltelijk. Nog groter is toch de lastenverzwaring. Ook onder het Kunduz-akkoord krijgt de overheid het dus relatief weer een stukje beter dan de burger. De Kunduz-5 noemen zich allen geen socialisten maar het collectivistische gif zit er toch zwaar genoeg in. Zelfs in de diepste economische crisis van decennia tonen onze bestuurders hun schaamteloze opportunisme. Schrale troost: met PvdA of SP was hetzelfde aan de hand geweest alleen nog veel en veel erger.
========================
Ik heb mijn hoop gevestigd op de Libertarische Partij. Ze staan (nog) ver van de politieke realiteit maar dicht bij mijn reeele idealen. De VVD heeft na 25 jaar voor mij afgedaan nu ze het liberalisme overboord heeft gezet en ons uitlevert aan de Brusselse bazen.
Government corrupts everything it touches. Veel stemplezier over vier weken!
Zieltjes winnen onder de PVV kiezers.
REAGEER OOK