Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Exit Sap en enter Klaver

bassiehofpica.jpeg De meer dan tegenvallende peilingen brengen GroenLinks in een lastig parket. In dit tempo houdt de partij twee of drie zetels over na 12 september. Eigen schuld, dikke bult inderdaad. Een Kunduzmissie en –akkoord, appeltjesgroene weiden incluis machtsmisbruik, een fractie die met zichzelf overhoop ligt en als kers op de taart Ineke van Gent die met dodelijke precisie de lijsttrekker nog even een mes tussen de schouderbladen duwt. De malaise bij de partij werd op het afgelopen congres het beste verwoord door scheidend financieel woordvoerder Bruno Braakhuis. Terwijl de andere twee vertrekkende Kamerleden Ineke van Gent en Mariko Peters werden geroemd voor hun inzet ontbrak hij op het podium. “Bruno, waar ben je?” riep partijvoorzitter Heleen Weening nog hoopvol de grote zaal van het Utrechtse theater in. Maar Bruno zat thuis op de bank, helemaal klaar met zijn partij. Enfin, ellende dus. Dat is een moeilijk uitgangspunt voor een campagne die nog moet beginnen. Toch heeft de partij nog twee opties. De een wat minder haalbaar dan de ander. Eerst de minst haalbare optie. De kieslijsten moeten komende dinsdag worden ingeleverd bij de Kiesraad. Het valt nauwelijks te doen maar de partij zou kunnen overwegen Kathalijne Buitenweg tot lijsttrekker te bombarderen. Buitenweg schreef mee aan het verkiezingsprogramma en is populair bij een flink deel van de achterban. Ze is een soort Femke Halsema maar dan heel erg links en met rood haar. In 2004 werd ze door het congres van de partij tot lijsttrekker bij de Europese verkiezingen gekozen, terwijl Joost Lagendijk was voorgedragen. Een geslaagde coup plegen op een congres, dan kan je wel wat. De kans is echter klein dat het GroenLinks gaat lukken om voor dinsdag een congres te beleggen en de hele lijst voor de deadline van de Kiesraad nog om te gooien. Wat ons brengt op optie twee: Jesse Klaver. De mediagenieke campagneleider gooide hoge ogen tijdens het eerste lijsttrekkersdebat tussen Jolande Sap en Tofik Dibi. Als een soort Blanke Obama – incluis opgerolde mouwen – wist hij het in Amsterdam verzamelde GroenLinksvolk voorafgaande aan het debat op grootse wijze te enthousiasmeren. Een leuke jonge vent om te zien, een goed verhaal, de complimenten waren niet van de lucht. Qua lijst hoeft er niets te veranderen. Sap blijft gewoon op de eerste plaats staan maar adviseert het electoraat – in het belang van de partij – op Klaver te stemmen. Het zou een spektakel van ongekende omvang worden. Interviews met Klaver all over the place, profielen over deze jonge en verrassende nieuwkomer in dag- en weekbladen. Ik hoor de frisse jongens en meisjes van campagnebureau BKB nu al in koor roepen: “Die Klaver gaat dan zijn momentum pakken!” De zure en onwelriekende electorale spiraal omlaag zal plotsklaps veranderen in een alles voorstuwende golf van hoop en optimisme. In die richting moet u het zoeken. En dat is de keuze waar GroenLinks zich nu voor gesteld ziet. Als ze op deze weg doorgaat beleeft de partij een historische verkiezingsnederlaag. Of er staan een paar moedige geesten op die zeggen: dat laten we ons niet gebeuren. Er is tijd, de campagne moet nog beginnen. Een beetje slim GroenLinks roept een spoedcongres bijeen en hijst Jesse Klaver op het schild. En schrijft geschiedenis.

Reaguursels

Inloggen

Dus, ideeën hebben is meh, maar een leuke jonge vent met opgerolde hemdsmouwen zijn is de bom?

Uriël Fack | 30-07-12 | 10:14

-weggejorist-

WinstuitWind | 30-07-12 | 01:46

Echt alles is verkeerd aan deze club...

happysolo | 30-07-12 | 01:29

@necrosis | 29-07-12 | 13:15
Zo had ik in mijn kraakpand wel voldoende water, maar die klootzakken sloten mij af omdat ik teveel gebruikte voor het buitenzwembad.

Chiant | 29-07-12 | 22:56

@Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 13:14
Nederland stelt de bodemschat "zand" of "papaver" veilig?
Want meer is daar echt niet te vinden. Maar het dogma doet het altijd leuk onder de onwetenden, nietwaar?

Chiant | 29-07-12 | 22:55

Hoogmoed komt voor de val. Altijd.

Jaap de Paap | 29-07-12 | 19:56

ben beniwud of er zo ook opgetreden gaat worden bij het a.s suikerfeest? gebeuren ook altijd fijne incidentjes waar ze er op los kunnen gaan,maar dat doen ze niet omdat de angst regeerd en ze bang zijn voor parijse rellen in ons multicutli landje!

bubbabuks | 29-07-12 | 18:56

@ProAsfalt | 29-07-12 | 13:39
Enorme voorraden aan delfstoffen, nou net die we nodig hebben voor groen linkse energie.

openluchtgevangenis | 29-07-12 | 18:27

GL op weg naar de afgrond! Hoera! -Vraag me af wanneer men in 030 ophoudt te bestaan. Lokale divisie hangt enorm aan studenten, lekker groen stemmen omdat 't moreel goed staat maar geen clue hebben wat GL aanricht.Je bent wild en je wilt wat huh! Met je windmolens

Rob_Utrecht | 29-07-12 | 15:31

Jesse Klaver, staat er nou op zijn Wiki dat hij eigenlijk een afvallig moslim is?
Zoon van een moslimvader en dan toch vrijzinnig?
Dat zullen de grote vrienden van Groen-Links niet leuk vinden... die allemaal naar Dhimmie 66 dan maar, nog minder zeteltjes.

ZSU-23-4 | 29-07-12 | 15:23

Kom zeg,laat die Sap lekker zitten,gegarandeerd verlies.

captainobvious | 29-07-12 | 15:20

Goedzo, hijs diezelfde vieze oude uitgekauwde Sap maar in een nieuw pak, dat zal helpen.

ZSU-23-4 | 29-07-12 | 15:18

Laten we hopen van niet. Klaver is iemand die alleen zichzelf heel erg geil vindt. Enige vorm van loyaliteit aan iets anders dan zijn eigen ego hoef je van hem niet te verwachten.

Doldwaas | 29-07-12 | 14:59

Who. Gives. A. Fuck.

Slipsnifter | 29-07-12 | 14:54

Leuk stukje Bassie, maar het interesseert weinigen hier hoe het GL vergaat, ALS het maar vergaat. Wel zorgelijk dat de GL-stemmer nu waarschijnlijk op de Grote Knuffelbeer gaat stemmen, dus misschien helpen je adviezen om een schisma in de Linkse Kerk tot stand te brengen.

Brou Is Back | 29-07-12 | 14:53

GS en Bassie vergeten 2007. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/11/... Toen was de eega van ene Maarten van Poelgeest niet zo geliefd. Vijf jaar verder en dan moeten wij het gedachtengoed van een GL huiskamer aan een Amsterdamse kade omarmen? Bassie toch....... Toch een verlate zonnesteek?

DrBowned | 29-07-12 | 14:51

Op naar de NUL zetels en daar ver voorbij. Het is nooit iets geworden met GL.
Jolanda Sap is tegen beter weten in, eerder een sta in de weg dan een stemmentrekker.
Ze heeft haar onhandige lichaamstaal tegen, soms tenenkrommend zoals ze dan op cruiciale momenten kan doen met eerder krampachtigheid dan een soepel samenspel van verbale en non- verbale communicatie: "Ik sta hier voor U met een missie" Jezus mens en Oh.. Alah Groen Links met 2 zetels mogen jullie weer naar de oppositie en af en toe proberen aan te schuiven bij de ( grotere) Dierenpartij.

vanalletijden | 29-07-12 | 14:42

Moralistische types die van elke metropool een kinderboerderij willen maken; ik heb het helemaal gehad met GL. Dus alsjeblieft geen suggesties hier om dat milieutaliban-partijtje nog te redden ook. Van mij mogen ze definitief van het politieke toneel verdwijnen. En alle door GL geïnfecteerde (deel)raden erbij.

Peter Emile | 29-07-12 | 14:30

Mazzeltov | 29-07-12 | 13:08 |
Met een minister en enkele nieuwe linkse-hobby staatssecretariaten, zouden vier tot en met acht ook nog zo'n begeerd wachtgeldbaantje kunnen bemachtigen.
Met Roemer als formateur zeker niet ondenkbaar.

WirMachenMusik | 29-07-12 | 14:20

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:21 |
En dan ook nog een reddingsboei waarvan ik vind, zou ik het goed voorhebben met GL, dat Bas voor de volgende brainstormsessie beter niet uitgenodigd kan worden.

WirMachenMusik | 29-07-12 | 14:11

@La Bailaora | 29-07-12 | 13:47
Geeft in elk geval wel een trend aan, we zullen het wel zien.

Uw Verzekeringsadvis | 29-07-12 | 14:10

@Schoorsteenveger | 29-07-12 | 13:52
Ja klopt, échte discussie is met dit soort lieden ook niet mogelijk, dan slaan ze al snel aan het demoniseren e.d.
Gelukkig is groenlinks is niet meer van deze tijd.

Onderbuik | 29-07-12 | 14:03

Edmund Burke | 29-07-12 | 13:58 |
Die Kunduz-missie is er door die decadente grachtengordeldiertjes toch maar lekker doorgedrukt.

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 14:02

@vetkleppert | 29-07-12 | 13:27
Ja mee eens, GL is verbaal goed onderlegd maar het besef lijkt steeds meer door te druppelen dat het weinig voorstelt.
Negeren is inderdaad vaak het beste (en enige) wat je kunt doen bij dit soort aandachtvragende types, ook in het dagelijks leven.

Onderbuik | 29-07-12 | 13:58

@necrosis | 29-07-12 | 13:46
Ach je kunt het ook van een zonnige kant bekijken. Zolang dit soort decadente grachtengordelpartijtjes actief zijn, is er niets te klagen over de welvaart van dit land. So thanks for being irrelevant!

Edmund Burke | 29-07-12 | 13:58

Wilt u s.v.p. aan linker zijde het podium verlaten...

Rest In Privacy | 29-07-12 | 13:57

Xal blij zijn als die hele partij opgepoept is.

eagleye | 29-07-12 | 13:57

necrosis | 29-07-12 | 13:40 |
Weet ik wel zeker. Hebben ook allebei een zoon die troonopvolger is maar in het geheel niet deugt voor het koningschap.
Maar die Elizabeth I was toch van een ander kaliber. Was geen lintjesknipper binnen een democratisch geordende samenleving maar een vrouw die als monarch in uiterst moeilijke tijden een heel rijk bij mekaar wist te houden.

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 13:57

Onderbuik | 29-07-12 | 13:24 |
GroenLinks en een grote bek, dat is een tautologie.
GroenLinks maakt zichzelf wijs links te hebben verbonden met nadenken en verstandig zijn en daarmee afstand te hebben genomen van het platte communisme en het platte socialisme van weleer. GroenLinks vindt zichzelf linkse elite en voelt zich daarom verheven boven alles en iedereen, boven alle andere linksen omdat die als dommer en vlakker worden gezien, boven alle rechtsen omdat rechts zijn gelijk staat aan niet deugen en foute keuzes maken.
De enige positie die aldus voor een GroenLinkser mogelijk is, is die van iemand die het beter weet dan alle andere linksen, inclusief hun kritiek op rechts, en dat kan alleen met een grote mond, met betweterigheid.
Maar je voelt dat het wringt en altijd zal blijven wringen. Het communistische ideaal staat op gespannen voet met elitarisme. Zo gauw communisme elitair wordt verwordt het tot dictatoriaal denken, tot weten wat goed is voor het volk en dat weten op dat volk opdringen, ook al wil dat volk niet meebuigen.
En voor je het weet maakt die elite zichzelf wijs dat deze opdringerigheid eigenlijk iets heel anders is, dat het volk niet wil omdat het volk een vals bewustzijn heeft en hiervan bevrijd moet worden, dat die grote mond bittere noodzaak is om én de bevestigde macht te kapittelen én het volk tot de orde te roepen.
GroenLinks en een grote mond horen bij elkaar.

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 13:52

En plots verschijnen er elfen die graties drugs uitdelen en regenboogschijtende eenhoorns, worden alle snelwegen velden van Elysium, worden alle auto's bakfietsen, en heeft iedereen een buitenlandse vader en een uitkering van €5000,- netto p.m., wonen we allemaal in 020 en houden we allemaal van elkaar.

mothersfinest | 29-07-12 | 13:50

Het CV van Jesse lijkt op mijn energienota.....
Staat ook vol met allerlei vage zaken.
Uiteindelijk kost het mij bakken geld.
Het is gewoon een kudtpartij.

Schietmijmaarlek | 29-07-12 | 13:49

@Edmund Burke | 29-07-12 | 13:31
Ik hoor het Femke nog zeggen: GroenLinks is klaar om te regeren.
Na de nodige 'proest', 'moehahaha' en andere lachstuipen moet ik toegeven dat Femke wel humor heeft....
Helaas heeft ze geen realiteitszin.

necrosis | 29-07-12 | 13:46

@Schoorsteenveger | 29-07-12 | 13:33
Volgens mij zijn Bix en Els2 (de queen-mum, niet de reaguurster) een wedstrijdje aan het houden wie er het langste blijft plakken......

necrosis | 29-07-12 | 13:40

@Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 13:14 |
Welke bodemschatten in Afghanistan?

Enige wat daar schijnt te groeien is papaver. Maar ja, dat lijkt mij nou niet iets om dat veilig te moeten stellen.

Voor de rest valt er gewoonweg niets te halen en/of te verdienen.

ProAsfalt | 29-07-12 | 13:39

Kathalijne Buitenweg lijkt wel erg veel op Elizabeth I. Die zat, als ik het goed heb, 45 jaar op de troon.

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 13:33

Beste Bas,

a) GroenLinks interesseert de gemiddelde reaguurder geen ene F**K;
b) GroenLinks is een marginaal partijtje vol met crypto communisten, boomknuffelaars, subsidieslurpers en milieugekkies, derhalve volstrekt irrelevant en vooral oninteressant;
c) Inhoudelijk slaat je stukje kant nog wal, laat de Jack D. een keertje staan;
d) gratis advies 1: blijf uit de zon;
e) gratis advies 2: vraag GeenStijl om een jaarkaart voor de Efteling, kun je voldoende inspiratie opdoen voor je volgende stukkie.

Edmund Burke | 29-07-12 | 13:31

@Onderbuik | 29-07-12 | 13:24
Dat ben ik met je eens, die grote mond. Maar iemand kan pas dominant zijn zodra een ander onderdanig doet. Anders is het alleen maar lawaai om te negeren.

vetkleppert | 29-07-12 | 13:27

@vetkleppert | 29-07-12 | 12:28
@André van Delft | 29-07-12 | 12:37
Het zijn vaak dezelfde types bij GL:
Andre van Esch
Appeltje Groen
Ineke van Gent
Stuk voor stuk dominant en een grote mond. Maar als er problemen zijn heb je er niets aan want dan raken ze van slag.
Paul Rosemuller is goed gebekt maar roept ook maar wat: die hele multiculturele samenleving had hij niet echt overdacht. En anno 2012 hoor je hem er niet meer over, domweg omdat het mislukt is en hij het nu ook niet meer weet. En maar wel gewoon door gaan bij de IKON met zijn *kuch*vernieuwende praatjes.

Onderbuik | 29-07-12 | 13:24

André van Delft | 29-07-12 | 13:04
Kraken is niet altijd slecht, als je gewoon betaalt voor water en elektriciteit, ben je in mijn ogen een tijdelijke bewoner.
En daar heb ik geen moeite mee, ik vind het pas vervelend als je een groot pand kraakt zonder 'water'
Ik heb zelf een maat gehad die een vrij groot pand had gekraakt zonder 'water', de stank van de urine kan ik me nog steeds herinneren...

necrosis | 29-07-12 | 13:15

@ Feynman | 29-07-12 | 12:59 | + 0 -
Die buitenlandse missies dienen maar een doel, en dat is niet de wereld veranderen, maar bijvoorbeeld in Afghanistan het Nederlandse aandeel in de bodemschatten zeker stellen. Who gives a fuck about human rights? om maar wat te noemen. Dat doet toch helemaal niet terzake. Behalve dan als dekmantel om je ware bedoelingen mee te verbergen. Live and let die... nietwaar?

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 13:14

Ik zie die linkse fascisten liever opgedoekt dan momentum pakken. Daar voeg ik dan aan toe dat ik op dit moment het gehele politieke spectrum liever opgedoekt zie. Politiek is what slows down the world...

Sliptong | 29-07-12 | 13:12

Klaver staat dus op plek 4, wie zegt mij dat hij dan gekozen gaat worden ?
Ik schat GL nog op hooguit 3 zetels.

Mazzeltov | 29-07-12 | 13:08

Lol! @Cuyahoga | 29-07-12 | 11:52 | + 1 -

Superior Bastard | 29-07-12 | 13:06

necrosis | 29-07-12 | 12:52
zeg maar jansen | 29-07-12 | 12:56
Kraken is slecht. Net als onze wetgeving trouwens die het nog steeds niet goed aanpakt, in de hoop zo leegstand te bestrijden (terwijl dat beter met een OZB maatregel kan).

André van Delft | 29-07-12 | 13:04

Alle Groen Linksers die naar de SP gevlucht zijn moeten als de sodemieter terug naar GL om die antisemieten van de SP uit vak K te houden. GL is net iets minder antisemitisch dan die Osse worstendraaiers.

Hanxie | 29-07-12 | 13:02

@ Feynman | 29-07-12 | 12:35 | + 0 -
Ja ik begrijp wel wat je zegt, en vind ook belangrijk dát het gezegd wordt.
.
Maar je kunt je ook verplaatsen in de lezer. Die heeft niet altijd zin in zwaarwichtige colleges. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met ijdelheid.
..
Niet alles kan in 140 of 160 tekens van een tweet of sms, dat weet ik wel, maar aan de andere kant kun je jezelf ook gemakkelijk verliezen in teveel woorden, en daarmee verlies je een deel van het publiek, waardoor je jezelf dus ondergraaft.
.
Ach, het is een beetje de feyne lijn zoeken...

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 13:00

@Uw Verzekeringsadvis | 29-07-12 | 12:46
Volgens de peilingen van Maurice onder 2400 Nederlanders.....
Helaas telt Nederland plm 17 miljoen inwoners.
Dat houdt in dat er 16.997.600 Nederlanders niet naar hun mening is gevraagd.
Maar dat zullen we snel genoeg zien, 12912 is dichterbij dan sommige mensen willen....

necrosis | 29-07-12 | 12:59

@Chiant | 29-07-12 | 12:35 | + 0 -
Tja ons buitenlandse beleid is ook schokkend. Meerdere buitenlandse militaire missies die we vanwege budgettaire overwegingen met te weinig overtuiging hebben uitgevoerd. Of je gaat niet de held uit hangen of als je wel de wereld wil veranderen ga je met genoeg personeel, mandaat en materieel om grote groepen malloten over de kling te kunnen jagen. Ik noem Afghanistan en Srebrenica. Een buitenland politiek die we trouwens militair de nek omdraaien sinds de inzet van het KNIL om Nederlands Indië weer te bezetten.

We kunnen wel aan Griekenland vragen begrotingsevenwicht te bereiken zonder een effecientieslag te maken , maar dan vragen we alleen het faillissement van de Griekse overheid door te trekken naar de reële Griekse economie die gewoon solvabel is. Daar heb ik hier al genoeg over gepost. Financiële stabiliteit bereik je niet door duidelijke failliete partijen eindeloos geld te geven of te dwingen andere gezonden partijen op te gaan eten. We hadden niet eindeloos moeten eisen ons geld terug te willen of hulp willen weigeren. We hadden een beter plan voor mediterrane landen moeten presenteren die voor Namelijk een snelle ordentelijke default van alleen de overheidsleningen. Dan had iedereen sneller duidelijkheid, konden we sneller weer opbouwen en

Een totaal gebrek aan buitenlandse politiek in mijn A0 tegel is trouwens feitelijk onjuist. De politieke vervolging van Julian Assange en Bradley Manning staat wel degelijk genoemd. Tijdens de Vietnam oorlog hadden we embedded redelijk onafhankelijke journalisten die uiteindelijk een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het einde van die oorlog. Nu is de nieuwsvoorziening zelf onderwerp geworden van een propagandistische oorlogsvoering door de vrije Westerse overheden.

De vrijheid van informatie die ik voorstel is voornamelijk een buitenlands probleem. Hoewel ik natuurlijk vier binnenlandse voorbeelden en twee buitenlandse voorbeelden genoemd hebt in de A0 tegel.

Omdat dit een binnenlands politieke opening was van Pappernote vond ik een hernieuwde herhaling van mijn Europese en Wereldse standpunten te ver off topic. Maar goed, voel je vrij neer te tegelen wat je verder nog vindt ontbreken.

Feynman | 29-07-12 | 12:59

Ing. eslapen | 29-07-12 | 12:40

En hoe lang moeten 'we' dat blijven doen...?
Ebru is een aanwinst, Verhaar wekt niet eens meer de indruk dat hij geen vriendje van het financiele stelsel is, en waarom zou je immers je eigen ramen ingooien? Paternotte heeft al vaker laten doorschemeren dat hij niet verder komt dan zeer marginale problemen van zeer marginale partijen, en dat in tijden waarin er zoveel gebeurt en nog staat te gebeuren. Ik denk dat meneer vooral vanwege zijn status als Paternotte-telg deze nonsens mag blijven publiceren en zijn twittervolgers blijven zijn ego voeden/strelen, natuurlijk. Dat meneer nog steeds niet begrepen heeft dat de ontwikkelingen binnen de EU en Eurozone verregaande implicaties hebben voor de komende verkiezingen, wordt wekelijks aangetoond. Onze soevereiniteit staat op het spel, de rest is allemaal bijzaak.

Desmoulins | 29-07-12 | 12:58

André van Delft | 29-07-12 | 12:46 Kraken is per definitie met geweld. Hoe dacht jij dat ze zo'n pand binnen kunnen komen?

Dat gaat met braak. En braak is geweld.

zeg maar jansen | 29-07-12 | 12:56

@André van Delft | 29-07-12 | 12:46
U keurt krakers zonder geweld goed?
In dat geval verschillen we van mening, ik heb namelijk een hekel aan krakers.

necrosis | 29-07-12 | 12:52

@André van Delft | 29-07-12 | 12:37
Natuurlijk is de islam geen probleem, zolang haar kinderen maar naar een witte school gaan.....
En natuurlijk moeten ze daar worden gebracht met die oude Mercedes, tenslotte mag je geen privé-kilometers maken met de Prius 'van de zaak'

necrosis | 29-07-12 | 12:49

Jesse Klaver is geen Wijnand Duyvendak. Kraakt, maar zonder geweld. Van Wikipedia:

Jesse was tussen 2006 en 2009 lid van het bestuur van DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks.
Op 17 juli 2007, werd er door het DWARS bestuur bij een verbouwing materiaal gevonden dat mogelijk gebruikt zou kunnen worden voor het maken van explosieven. DWARS had vervolgens zelf contact gezocht met de politie. In 2008 is DWARS, samen met ROOD (SP), actief in de kraakbeweging. Samen hebben beide organisaties een pand in Amsterdam gekraakt.

André van Delft | 29-07-12 | 12:46

SP staat nu op 34 zetels.

Uw Verzekeringsadvis | 29-07-12 | 12:46

Het nieuwe logo van GroenLinks lijkt verdacht veel op dat van Shell.
Zou Sap bepaalde ambities hebben?

necrosis | 29-07-12 | 12:44

Bas Paternotte | 29-07-12 | 12:27

Omdat? Ze zal best een leuke vrouw zijn, zeker aan de bar, maar de lafhartige koers betreft de EU, het Kunduz-akkoord; het beleid van de VVD dus -waar zij ook deel vanuit maakt, steunt u dus? Waarom schrijft u hier dan vaker dan gemiddeld over het reilen en zeilen binnen GL?

Desmoulins | 29-07-12 | 12:44

@Cuyahoga | 29-07-12 | 12:35
Waar staat trouwens dat hij een VBMO diploma heeft? Ik zie alleen staan dat ie het VMBO 'volgde'. Whatever that may be.

Godsammekraken | 29-07-12 | 12:43

@WirMachenMusik | 29-07-12 | 12:34
Conclusie: Hijs Jesse Klaver op het schild. Krijg ik ook weer zin in de toekomst!

Godsammekraken | 29-07-12 | 12:41

@All

Laten we Bas even het voordeel van de twijfel geven.
Anders gaat GeenStijl sneller door columnisten heen als groenlinks door lijsttrekkers.

Ing. eslapen | 29-07-12 | 12:40

Exit Paternotte, enter Dhr. Welgoede Columnist.

Bart_Bart | 29-07-12 | 12:37

vaak dominante (maar labiele) vrouwen die er de scepter zwaaien...
Onderbuik | 29-07-12 | 12:24

Klopt. Femke eerst: "Natúúrlijk is de islam een probleem". Een paar weken later: "De islam is géén probleem".

Het erge is: een enorme meute, goed voor 10 zetels, liep gehypnotiseerd achter deze führerin aan.

de Bree | 29-07-12 | 11:10 parafraserend:
Een ideologie die het van de poppetjes moet hebben is dodelijk.

André van Delft | 29-07-12 | 12:37

Waarmee de Heer Paternotte gemakshalve maar even voorbijgaat aan het feit dat Jesse Klaver een intellectueel vlieggewicht is met weinig overtuigingskracht en - mijn mening - over weinig charisma beschikt.
Face it, als je moet vissen in een vijver waar de pronkkarpers Sap, Dibi, El Fassed en Klaver heten die in de uitwerpselen van Marrrrrriko, Thissen en Van Gent rondzwemmen kun je maar beter een biefstukje op tafel zetten.

Graaisnaaiert | 29-07-12 | 12:36

@Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 12:22 | + 0 -
Dingen compact tot de kern terugbrengen is zeker belangrijk. Maar meningen dumpen zonder feiten is niet mijn stijl.

Uit mijn eerste te lange tegel kan je het stuk "Laat ik even vier casussen geven ... t/m .. ons huis verzakt is." Vervangen door bescherming pedofilie faalt, zorg is complex geregeld, onderwijs wordt gesloopt en de overheid faalt met ieder groot project. Maar dan zweeft het, is het maar een set meningen en geef je geen beeld van de mate waarin het misgaat.

Ik mis in de MSM de helicopterview. Waarom doen we geen approval rating van de tweede of eerste kamer als geheel? Waarom is het een eindeloze reeks van incidenten die worden opgevolgd, uit hun verband moeten worden weergegeven en niet tot verandering van beleid, gedrag of personele bezetting.

Hoe Aleid Wolfsen vrijdagavond omging met bewoners die PERFECT nederlands spreken en een kinderkamer hebben met onbeschermde asbestplaten in een officieel gesaneerde woning De reeks eerder fouten werd niet genoemd, de politieke partij van Wolfsen werd niet genoemd en het idee de asbest plaat op hetzelfde moment te verwijderen als je zijn bescherming verwijderd werd al helemaal niet genoemd. www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1... vanaf 10:18

Maar ijdelheid, dat is een leuke. Bedoel je daarmee mijn voorliefde om alleen coherent gedachtegoed te willen hebben?

Feynman | 29-07-12 | 12:35

bbbachstra | 29-07-12 | 11:59
Wat er niet klopt aan die Wiki?
Zucht, moet ik dat echt uitleggen?

Nou vooruit, de meeste mensen die stemmen in Nederland hebben geen flauw benul waar ze eigenlijk voor stemmen. De meeste Groenliegt-stemmers al zeker niet, zij stemmen GL omdat ze houden van rettich en courgettes, omdat ze vinden dat alle bomen liev zijn en alle mensen schuldig aan het misbruiken van moeder aarde, dat je je schuld kan afkopen met aflaten als zonnepanelen en dat je je kinderen op de bakfiets naar de Jenaplan moet brengen behalve als het regent.

Maar stel nou dat er mensen zijn die horen dat er een nieuwe hipster in town is, en ze willen wat over hem weten, dan google je hem en kom je op zijn wiki-pagina.
Dan zie je een nette knul in stropdas met blauw gehighlight de woorden 'hogeschool', 'politicologie' en 'Universiteit van Amsterdam'.
Dan houdt de gemiddelde Nederlander al op met lezen en denkt dat die jongen toch wel iets moet kunnen, terwijl hij slechts een vmbo-diploma heeft.

En dat is een leuk stukje marketing, maar als dit bij een PVV'er het geval zou zijn, was het vanavond op het journaal.

Cuyahoga | 29-07-12 | 12:35

@Feynman | 29-07-12 | 11:56
Een tegel van A0-formaat en geen letter over de verkwanselde buitenlandpolitiek van Nederland.
Symptomatisch voor het ontbrekende besef van de gemiddelde Jan Kaas dat wij onze welvaart danken aan internationale handel met bijbehorende internationale positie en invloed. Bezuinigen op internationale invloedsmiddelen, betekent bezuinigen op internationale invloed, betekent bezuinigen op handelsbelangen, betekent bezuinigen op inkomen. Maar Jan Kaas wil niet bezuinigen op overheidsuitgaven aan gezondheidszorg, sociale zekerheid en onderwijs. Liever die eeuwige sluitposten, die gezamenlijk nog geen 3% van het BBP uitmaken, maar wel medeverantwoordelijk -zijn- waren voor meer dan 70% van dat BBP.

Chiant | 29-07-12 | 12:35

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:47 |
VMBO'ers die een grote mond hebben en een eind weg kunnen kletsen zijn niet zo uitzonderlijk. Zelfs als ze half Marokkaans zijn. Maar daar heb je eigenlijk geen opleiding voor nodig. VMBO (vroeger de degelijke LTS), is dacht ik toch oorsponkelijk bedoeld om een vak te leren waarvoor bovengemiddelde handvaardigheid vereist is?
Blijkbaar is hij daarvoor toch niet zo geschikt. En als je dan met zijn connecties in het CNV vervolgens niet eens een schakelcursus politicologie kunt afronden, kun je afvragen waarvoor hij dan wel geschikt is. Buiten dan, door Paternotte als wonderboy van GL geprezen te worden.

WirMachenMusik | 29-07-12 | 12:34

Maar nu een interessantere vraag: wie wordt lijsttrekker van de Boerenpartij dit jaar?

XHannibalX | 29-07-12 | 12:32

@vetkleppert | 29-07-12 | 12:28
Moest je dat commenten van je vrouw?
*grinnik*

necrosis | 29-07-12 | 12:32

@ Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:21 | + 1 -
Ik geloof dat je gelijk hebt. Hoe is het mogelijk hè, om daar nou geëmotioneerd van te raken. Opgeruimd staat toch netjes? Geen woord meer aan vuil maken dus, wat mij aangaat. Natuurlijke selectie doet z'n werk vanzelf.

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 12:31

Vorige week Rutte als de gids die van Nederland weer een vrijzinnig land maakt en nu ene Jesse Klaver die als een Obama Groen Links gaat leiden. Wat voor paddenstoelen groeien er bij die Paternotte in de tuin? Met je 'debat op grootse wijze enthousiasmeren.'

harry pikkel | 29-07-12 | 12:29

@Onderbuik | 29-07-12 | 12:24
Dominante vrouwen bestaan niet.

vetkleppert | 29-07-12 | 12:28

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:05 | + 4 -

Bas Paternotte stemt weer op Jeanine Hennis.

Bas Paternotte | 29-07-12 | 12:27

Typisch dat Klaver niet een echte vader heeft gehad, hetzelfde geldt voor GL: het zijn vaak dominante (maar labiele) vrouwen die er de scepter zwaaien...

Onderbuik | 29-07-12 | 12:24

@ Feynman | 29-07-12 | 11:56 | + 8 -
Jeetje zeg, kompakt dingen tot de kern terugbrengen, zodat je ook gelezen wordt, is ook een kunst hoor!
.
Bij jou proef ik toch ietwat teveel ijdelheid. Daarmee ondergraaf je vooral jezelf.

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 12:22

@Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:05
En volgaarne aanvult dat die poppetjes in -verkiezingstijd- verziekingstijd een visie van wel 4 jaar pretenderen te hebben. Gelukkig zijn ze wel zo eerlijk dat ze geen van allen beweren een middellange of lange termijn visie te hebben.
Overigens is ook die korte termijn visie na de formatie weer direct gereduceerd tot 2 dagen, namelijk tot wat er gisteren en vandaag in de media de aandacht krijgt in onze blame, shame & claimcultuur.
nl.wikipedia.org/wiki/Ochlocratie

Chiant | 29-07-12 | 12:22

GroenLinks en andere Linkse partijen staan alleen maar voor hun Linkse hobby's.

Nu schijnt de SP de grootste te worden. Nou, ik houd mijn hart vast, zeker als er een Linkse meerderheid komt.

Ontwikkelingssamenwerking moet weer naar 0,8% worden opgeschroeft. Tja, de hardwerkende Nederlander die toch al geld te kort heeft kan dat er kennelijk ook nog wel bijbetalen.
Zo ziet de SP ook geen toekomst in kernenergie en steenkolen. Nee, waar willen zij dan de energie vandaan halen? Uit windmolens? Dan mag het hele land worden volgezet. Alleen jammer dat het waait op de momenten dat de energie niet nodig is.
Zo wil ook de SP de houderschapsbelasting (auto) deels omzetten in variabele prijs, hogere benzine prijs of iets anders. NOG hogere benzineprijs. Gij zult maar veel moeten rijden.
Zo wil ook de SP de bankenbelasting verder verhogen en de transactiebelasting invoeren.
Dat klinkt alsof dat dat niet ten laste komt van de burger. Tja, de werkelijkheid is natuurlijk anders. Elke belasting zal gewoon aan de burger worden doorberekend. Zo simpel is het. Zo ook de transactiebelasting. Waarom? De pensioenfondsen beleggen immers ook. Dus die moeten dat betalen. En wie betalen de pensioenfondsen? WIJ!!! Kortom: de burger betaalt.

Rechts aan de macht is niet ideaal. Links aan de macht is vele malen slechter!!

Is getekend, ProAsfalt.

ProAsfalt | 29-07-12 | 12:22

Op naar de nul zetels...

Arhedis-Varkenjaab | 29-07-12 | 12:22

kippevlees | 29-07-12 | 11:40 Wat ze daar een te trekken karretje noemen is in feite een lekke trekschuit.

Schuin ervoor een molenpaard welk Jolande heet. En maar trekken, terwijl het bootje water maakt.

zeg maar jansen | 29-07-12 | 12:21

@vetkleppert | 29-07-12 | 12:20
Touche

Ing. eslapen | 29-07-12 | 12:21

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 12:11 |
Bas is geëmotioneerd, ziet kennelijk met lede ogen aan dat GroenLinks zichzelf aan het vernietigen is en wil als beste stuurman vanaf de wal nog een paar reddingsboeien op het dek van dat zinkende schip gooien.

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:21

wil = wel overigens.

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 12:20

@Ing. eslapen | 29-07-12 | 12:18
Alleen onkruid mag boven het maaiveld groeien.

vetkleppert | 29-07-12 | 12:20

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:47 |
".. nog nooit een dag gewerkt heeft in zn leven".
Voor GroenLinks is dat juist een groot voordeel.

CoffeePatch | 29-07-12 | 12:20

@zeg maar jansen | 29-07-12 | 12:17
Onkruid steekt altijd de kop op

Ing. eslapen | 29-07-12 | 12:18

En in een appeltjesgroene weide staat de klaver in bloei.

zeg maar jansen | 29-07-12 | 12:17

Ik vind die feynman wil wat hebben.
Oh, daar ging dit draadje niet over.

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 12:17

Op naar de nul zetels was dat niet een Groenlinksstemmers uitgangspunt zo'n kleine 11 jaar geleden?

vrijheid-van-spreken | 29-07-12 | 12:16

Wat zou ik graag commentaar horen van Femke, maar die heeft het waarschijnlijk te druk met haar wachtgeld.
Maar die ene zetel misgun ik GroenLinks niet.....

necrosis | 29-07-12 | 12:16

Ik vind Groenlinks een volkomen overbodige, soms schadelijke partij, wat ze doen en laten voegt niets toe en kost belastinggeld. De partij echter houdt bestaansrecht zolang er mensen op stemmen, naieve paardemeisjes en gramme miljeuactivisten zullen er altijd zijn en dus is GL nog lang niet weg.

Jan Passant mk2 | 29-07-12 | 12:15

@feynman
in het fd van zaterdag. de politie van nordrheinwestfalen lost de helft van alle misdrijven op en kan met minder mensen toe. de door u gesignaleerde problemen zijn het gevolg van een overdemocratisering en monetisering van de overheid. simpel gezegd, goed bestuur is niet in geld in te drukken en bestuurders moeten worden afgerekend op hun daden niet op de hoogte van hun salaris, bonus, dienstauto etc. oh ja, niet iedereen heeft de hersens en de integriteit om bestuurder te zijn, maar in de clientele politiek waar alle vriendjes aan een baan geholpen moet worden en elke bureaucraat een ander wil aansturen, krijg je vanzelf personen die bij gebrek aan gewicht bovendrijven en permanent een greep in de kas doen. hbo-instellingen zijn het mooiste voorbeeld. hogescholen gedevalueerd tot moeder-mavo's in glanzende gebouwen en om de maand boer&kroon binnen voor een reorganisatie.

minimá-armezusvan.. | 29-07-12 | 12:14

oombob | 29-07-12 | 11:33 | + 0 -

Oh you goody two shoes

vanlinknaarrecht | 29-07-12 | 12:14

Bas, nu het dan toch bijna gedaan is met die partij, is doodzwijgen echt veel beter.
.
Niemand is geïnteresserd in mannetjes die ook zo nodig Obama moeten imiteren. Authenticiteit, dáár gaat het om! Begrijp dat nou eens.

Greetje Duisenberg | 29-07-12 | 12:11

@Cortes | 29-07-12 | 12:09 BAM!

yamahaha | 29-07-12 | 12:10

Oh, de linkse krakers worden wakker, zo te zien.

yamahaha | 29-07-12 | 12:09

Een leuke jonge vent met opgerolde hemdsmouwen. Hou toch alsjeblieft op met dat oppervlakkige geleuter.

De Geus | 29-07-12 | 12:07

Bas Paternotte doet wat naar alle waarschijnlijkheid ook de kiezer zal gaan doen. Kijkt enkel nog naar de poppetjes en wat voor indruk die poppetjes maken precies op het moment dat we gebruik mogen maken van ons kiesrecht. Ik lees woorden als populair, mediageniek, enthousiasmeren, jong, verrassen' en fris, en al dat poppetjesgedoe zou dan moeten leiden tot, mijn henmel, 'een alles voortstuwende golf van hoop en optimisme'. Ik zie de vlaggen met hamer en sikkel alweer waaien.
Bas, jongen, wat is er met je aan de hand?

Schoorsteenveger | 29-07-12 | 12:05

@Che_cuevara | 29-07-12 | 11:58 | + 0 -
Ik zal proberen de TL DR te voorkomen. Maar als ik een confrontatie wil doen tussen de zinloze registratie van de politieke stoelendans door jonge onbewezen honden en de ontbrekende zinvolle regitstratie van politiek inhoudelijke besluitvorming krijg ik de boel niet in een haiku geperst.

Ik heb een kudogemiddelde van 13,5 per tegel. Volgens mij heb ik een redelijke benadering waar de klepel hangt. Ik loop er tegenaan dat je zonder de juiste achtergrond informatie gewoon bepaalde punten niet kan maken.

Het is een vrij land, lees wat je wilt. Het bepaalt in grote mate wie je bent en wat je weet.

Feynman | 29-07-12 | 12:05

@Feynman | 29-07-12 | 11:56

Hear! Hear!

yamahaha | 29-07-12 | 12:03

Ten tijde van een driedubbele crisis is er weinig vraag naar threehuggers.

Scagnetti | 29-07-12 | 12:02

" Eigen schuld, dikke bult inderdaad. Een Kunduzmissie en –akkoord, appeltjesgroene weiden incluis machtsmisbruik, een fractie die met zichzelf overhoop ligt en als kers op de taart Ineke van Gent die met dodelijke precisie de lijsttrekker nog even een mes tussen de schouderbladen duwt."

Frappant dat Bassie buiten beschouwing laat dat de dolksteek die Japie Krekel Sap en Groenlinks toebracht, met zijn waanidee om lijsttrekker te worden, van een grotere importantie voor de ondergang van Groenlinks was dan dat speldenprikkie van die dikke van de Plus.

La Vie En Rose | 29-07-12 | 12:01

@ vetkleppert | 29-07-12 | 11:50

Dat is niet relevant. Principes zijn principes! GroenLinks kan ook niet tegen een quotum zijn, het is de basis van hun gedachtegoed.

HoogToontje | 29-07-12 | 12:01

@ Che_cuevara | 29-07-12 | 11:58

Bijdragen van Feynman lees ik sowieso.

yamahaha | 29-07-12 | 11:59

@Cuyahoga 11:52. Wat klopt er niet dan aan de Wiki pagina? Staan er feitelijke onjuistheden?

Wel is het 'daarom' wat wonderlijk in onderstaande zinnen: "Hij is opgevoed door zijn moeder. Daarom heeft hij een vrijzinnig katholieke, links georiënteerde achtergrond."

bbbachstra | 29-07-12 | 11:59

@Feynman | 29-07-12 | 11:56
Concurrentie voor Paternotte?
Dat moet ik toch allemaal niet gaan lezen hé?

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:58

Je kan wel de politiek proberen te benaderen per politieke partij, of zelfs onderaf 1 voor 1 de uitspraken van individuele poppetjes gaat uitvergroten. De Soundbite techniek. Of een volwaardig epos schrijven over de strijd om het lijsttrekkerschap of andere "sleutelposities" waar ieder goed geïnformeerd persoon van weet dat het louter gaat om show voor de bühne.

De stalinistische showprocessen na de tweede wereldoorlog hebben we thans show politiek. Jonge honden die bereid zijn inhoudloze karaktermoorden te plegen Ook dit stuk heeft weer een hoog "ook gij Brutus" gehalte. Allemaal jonge mensen die zelf binnen een paar jaar op dezelfde manier zullen vertrekken als ze gekomen zijn. Is dit wat de politiek bedoelde met flexibilisering van de arbeidsmarkt? Het werkt namelijk vooral de verdere debilisering van ons besluitvormingsproces in de hand.

Iemands complete politieke gedachtegoed wordt met een enkele pennenstreek beschreven als iets linkser of iets rechter. Iedere behoefte tot verder nuance ontbreekt in de volledige Main Stream Media. Deze kortzichtige een dimensionale afbeelding van de werkelijkheid voorkomt dat politici op een individueel voor het voltallige volk een standpunt moeten innemen en verdedigen. Het boeit niet, het bekt niet en het hoeft niet.

Laat ik even vier casussen geven waar ik eigenlijk van iedere kandidaat een paar serieuze antwoorden op wil hebben:

Na de veroordeling van Roberts Mikelsons, het rapport van de commissie Deetman en de zwembadleraar had het de politiek gesierd om eens uit de stoel omhoog te komen en een politieke enquête te organiseren. Om open deuren in te trappen zoals:
1 ) Werkt de Verklaring omtrent gedrag?
1a) Zou het niet handig zijn om bij een veroordeling de school of opvang te bellen en de pedo te ontslaan?
1b) Zou het niet handig zijn buitenlandse veroordelingen mee te nemen in de besluitvorming of bij gebrek aan die mogelijkheid geen VOG af te geven?
2 ) Waarom heeft de politie niet de tijd, het geld en het overzicht om reeksen van meldingen en aangiften te combineren en zelfstandig tot een vervolging over te gaan. Waarom moesten de janks bellen voordat wij Robert M oppakte?
3 ) Waarom heeft de GGD tot drie keer toe een negatief rapport uit kunnen brengen, is 1 niet voldoende? Waarom heeft de gemeente Amsterdam de geadviseerde sancties niet opgelegde aan het Hofnarretje?
4 ) Waarom heeft Robert M als veroordeeld crimineel in Letland en Duitsland toch een nederlands paspoort gekregen van Binnenlandse zaken?
Zaken die allemaal de strafrechtszaak totaal niet raken. Onze inspanningen om misbruik te voorkomen, te detecteren, te stoppen en te vervolgen behalen een extreem zielig resultaat.

Eenzelfde enquête is mogelijk rond de extreem complexe geldstromen rond de zorg. Een dozijn betalingsvormen (premies, belastingen, donaties, eigen risico`s, eigen bijdragen enzo verder), gecombineerd met 16000 verschillende polissen en duizenden diagnose behandelcode`s. Heeft hier iemand nog overzicht? Ik niet.

Waarom kan de overheid infrastuctuur, bouw, ICT en andere grote projecten niet zinvol aanbesteden. Waarom worden alle grote projecten langs de volksvertegenwoordiging geloodst in plaats van integraal besproken en aanvaard? Waarom eindigen projecten ALTIJD jaren over datum? Waarom eindigen projecten ALTIJD over budget? Niet een paar procent, maar gewoon een of twee keer over de kop. Als het om ICT gaat, waarom werkt het NOOIT fatsoenlijk?

En dan onderwijs. Een dossier waar ik even niet meer normaal over kan praten. Ik noem een kaalslag onder een verpleegster die geeneens mee van mij me oma mag wassen. In combinatie van de rest van het kabinet die niet snapt dat onderwijs de motor onder onze economie is. Kenniseconomie zonder speciaal onderwijs voor speciale kinderen, academisch met een afgeraffelde versmalde te specialistische opleiding, weggegeven diploma`s in het HBO, omdat een HBO geen extra onderwijs kan betalen uit een derde geldstroom, primair en secundair onderwijs waar besturen voor de zomervakantie niet weten hoeveel geld ze na de zomervakantie kunnen verdelen en leraren zonder vast toekomst beeld, voor een steeds grote klas steeds minder stof van hun eigen vak mogen geven. Het fundament van onze samenleving wordt weggehaald en over tien jaar huilen we dat ons huis verzakt is.

Tegelijkertijd kiezen we ervoor toe te geven aan de Goede tijden slechte tijden show die onze politieke partijen opvoeren om maar niet over de inhoud te praten. Inhoud begrijpen, standpunt kiezen of integraal verdedigen durf ik geeneens van te dromen.

Zoals het er nu naar uitziet, kan ik geen Blanco partij oprichten zonder afstand te doen van mijn anonimiteit. Vreemd. Je kan als politicus alleen stemmen verzamelen als je je opstelt voor achtervolgingen van de AIVD, verkettering door een cordon sanitair of de verplichting om dag in dag uit in debat te moeten met mensen die geeneens een stropdas coherent in elkaar kunnen redeneren.

Misschien vind u mij nu volledig paranoïde, maar mag ik dan even GEEN aandacht vragen voor de detentie van Julian Assange of Bradley Manning. Laat ik aandacht vragen voor de Nederlandse detentie van de Nederlandse Micha Kat, een journalist die vastzit om te voorkomen dat ANDEREN iets onwelgevalligs publiceren waar hij dan MISSCHIEN aan meewerkt. Dit is censuur by proxy.

Bij gebrek aan beter kunt u een stem aan mij voorlopig afgeven bij de piraten partij. Vrijheid van informatie is de basis onder de democratie. Zonder een volledig vrij internet geen geïnformeerde burger en dus geen onafhankelijke meningsvorming en dus geen volksvertegenwoordiging die verantwoording KAN afleggen aan het volk.

Het is een zwakte bod bij gebrek aan beter. Maar ik ben er van overtuigd dat het meer zin heeft problemen bij de oorzaak aan te pakken in plaats van nog meer show en zinloze symptoombestrijding.

Feynman | 29-07-12 | 11:56

@Jackanders 11:50
Dus de linkshandige laat hij aan zich voorbij trekken?

AshleyJ"Ash"Williams | 29-07-12 | 11:55

Groen Links... gekkies. Op naar de nul zetels!

CornholioNL | 29-07-12 | 11:54

@FrankVeer | 29-07-12 | 11:49
Ik vrees dat je gelijk hebt. Het is het soort mensen dat pas tevreden is als ze hun complete omgeving tot het niveau van hun eigen misère omlaag hebben weten te zeuren en drammen.

vetkleppert | 29-07-12 | 11:54

*roze, ook goed.

Jackanders | 29-07-12 | 11:52

Fuck, kijk die wiki dan:

"Naast zijn bestuurswerk studeerde hij Social Work aan de Avans Hogeschool en volgde hij een schakelprogramma om toegelaten te worden tot de master politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Met het schakelprogramma is hij voortijdig gestopt"

Zo heb ik ook ooit voetbaltraining gevolgd om toegelaten te worden tot de selectie voor het Nederlands elftal voor het WK 1998. Met de trainingen ben ik voortijdig gestopt.

Ik bemoei me zelf nooit met Wiki, maar zou iemand deze bullshit zsm aan kunnen passen?

nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver

Cuyahoga | 29-07-12 | 11:52

@HoogToontje | 29-07-12 | 11:48
Net zo haalbaar als een vrouwenquotum aan de top.
Je gaat geen mannen vinden die groenlinks geraaskal langer dan tien seconden kunnen aanhoren.

vetkleppert | 29-07-12 | 11:50

Klaver zit nu stiekem te fappen op rechtse hockey-meisjes.
Op een blauw (haha, niet groen) veld met een rozen randje.

Jackanders | 29-07-12 | 11:50

Jesse Klaver, volgens Bassie:

"Een leuke jonge vent om te zien, een goed verhaal, de complimenten waren niet van de lucht. Qua lijst hoeft er niets te veranderen. Sap blijft gewoon op de eerste plaats staan maar adviseert het electoraat – in het belang van de partij – op Klaver te stemmen. Het zou een spektakel van ongekende omvang worden. Interviews met Klaver all over the place, profielen over deze jonge en verrassende nieuwkomer in dag- en weekbladen. Ik hoor de frisse jongens en meisjes van campagnebureau BKB nu al in koor roepen: “Die Klaver gaat dan zijn momentum pakken!”

Idd ja. Die Klaver gaat zijn momentum pakken:

www.youtube.com/watch?v=skU-jBFzXl0

La Vie En Rose | 29-07-12 | 11:49

in plaats van te verhuizen naar de achterhoek of een derdewereldland naar keuze.
vetkleppert | 29-07-12 | 11:20

Alsjeblieft niet zeg. Dat soort lui wil je niet in de Achterhoek hebben. Die willen geluidsschermen om de weilanden omdat de koeien te hard loeien, de mest moet een geurneutralisatieproces ondergaan voordat er gegierd wordt en tractors moeten vanwege het milieu worden vervangen door paarden of ossen. Laten ze maar lekker alles in het Westen kapotgroenlinksen, dat lukt ze al aardig in Amsterdam, daar kan een blind paard al geen schade maar aanrichten, maar ze blijven met hun vingers van het platteland af!

FrankVeer | 29-07-12 | 11:49

Echt een vrouwenpartijtje, dat GroenLinks. Zie wat er van komt als vrouwen de meerderheid gaan vormen. Ik pleit voor een mannenquotum bij GroenLinks.

HoogToontje | 29-07-12 | 11:48

Ja, Klaver is een visionair. De Obama van NL, dezelfde hypnothiserende retoriek... Kuch kuch. GL is een marginale, wereldvreemde kudtpartij en iedere vorm van aandacht voor deze dwaze, zelfverklaarde 'duurzame' goedzakken is er één teveel. Paternotte blinkt weer uit met gelul in de rondte. 2 zetels na 12 september en daar mogen ze nog blij mee zijn...

Desmoulins | 29-07-12 | 11:48

Een Marokkaan van 26 met niet meer dan een VMBO opleiding die nog nooit een dag gewerkt heeft in zn leven. Oh please make it so. JESSE! JESSE! JESSE! JESSE!
nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:47

Ik zet mijn geld (of een goede fles wijn) op Liesbeth van Tongeren. De überambitieuze, in de publiciteit altijd onvermoeibaar ellebogende Wethouder Hekking van GL die al jaren geduldig aan Sap's poten zaagt en nu #2 op de lijst staat. Met haar onuitstaanbare, zalvende, oudlinkse schoolmeestertoonje. Voorheen milieuterrorist bij GreenPies net als Diedie van de PvdA.

M@verick | 29-07-12 | 11:46

Welke golf van hoop en optimisme? Wat zit er in? Kan me er nix bij voorstellen. Trouwens: GL? Dat zijn toch de LinkserTs die met de volle hand in onze portemonnaie zitten? Neuh neuh......! Ik zie er nix in!

pitsteen | 29-07-12 | 11:46

politiemissie in Kunduz .. hoe krijg je het verzonnen, enfin, einde Groen Links en volkomen terecht !

(c)ZWITSUL | 29-07-12 | 11:45

vetkleppert | 29-07-12 | 11:41
Een pak zware shag is er niets bij.
Denk ik.

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:45

@Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:43
Ja, daar win je zetels mee. :-)

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:44

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:40
Lekker zeg !

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:43

Lijkt me toch het meest humaan. Voor iedereen. Voor het hogere doel.

yamahaha | 29-07-12 | 11:43

Een one-issue partij rest uiteindelijk altijd een bestaan in de marge.

denoorman | 29-07-12 | 11:43

Het bestaan van GL en de SP is het beste argument voor het herinvoeren van het censuskiesrecht.

Geen stemrecht voor de netto ontvangers!

dlseth_ | 29-07-12 | 11:43

Hopelijk gaat van Gent niet te lang wachtgeld trekken en kan ze haar oude beroep weer oppakken.
De Hema in Groningen kan nog wel een toiletjuffrouw gebruiken.

Cuyahoga | 29-07-12 | 11:42

Kunnen we dat mobiele euthenasie-team niet bellen om die partij een spuitje te gaven? Zomaar een ideetje...

yamahaha | 29-07-12 | 11:42

@Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:38
Maar dan met oksels die net zo behaard zijn als de derde oksel, vrees ik.

vetkleppert | 29-07-12 | 11:41

De thema's van groenlinks hadden veel potentie. Helaas hebben Femke en later Yolanthe er weinig van gebakken. Inmiddels zijn de groene thema's ook door de andere partijen omarmd en is GL overbodig cq rest een bestaan als kleine thema protest partij vergelijkbaar met PVDD, de ouderenpartij en de piratenpartij. Er is een kleine natuurlijke doelgroep van krakerts, wazige kruidenvrouwtjes en natuurliefhebbers uit de grote stad die geen flauw benul in de propaganda van GL, grienpies ed trappen.

denoorman | 29-07-12 | 11:41

Nee hoor, Jolande Sap blijft gewoon de zinkende kar van Groen Links trekken.
Gezichtsverlies weet U wel als ze NU zou opstappen.
Maar het zal een huzarenstukje worden om er in de campagne voor te zorgen dat Groen Links op 3 zetels gaat uitkomen.
Lukt het Jolande Sap om op 12 september a.s. 3 zetels binnen te slepen voor Groen Links dan heeft ze het goed gedaan.
Het worden er eerder 1 of hooguit 2 maar 3 zal een welhaast onmogenlijke klus worden.

kippevlees | 29-07-12 | 11:40

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:36
Groen en rood, dat samen wordt iets van bruin.
Dacht ik.
;

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:39

Een derde oplossing, en zeker haalbaar, is de club opdoeken.

Ing. eslapen | 29-07-12 | 11:38

paost712 | 29-07-12 | 11:23 | + 1 -
Het probleem met linkse mensen is nu eenmaal dat het dromers zijn die de werkelijkheid verwarren met hun romantisch idee ervan terwijl ze die mensen hen op de harde werkelijkheid wijzen wegzetten als zijnde fout (gebruikmakend van terminologie als populisme, tokkies, Facisten etc). Dit stukje van Bas is een typisch voorbeeld van een column geschoven door zo een linkse dromer. Iemand een nieuwe Obama noemen is in zo een stukje niet ongebruikelijk.

me,myself and IK | 29-07-12 | 11:37

@Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:32
Communisten EN groen.
Geen slechtere combinatie mogelijk.

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:36

Groenlinksmensen zouden eens moeten beseffen wat ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzame verbetering van het klimaat: zich niet voortplanten. En als ze echt iets moois willen doen voor de wereld: er gewoon een eind aan maken.
Gewoon eindelijk eens beseffen dat er genoeg natuur, ruimte, grondstoffen, water en asfalt is, maar helaas veel te veel mensen. Vooral veel te veel mensen die op kosten en ten koste van een ander doorgaan met overbevolken.

vetkleppert | 29-07-12 | 11:35

ze kunnen ook Mariko Peters tot lijsttrekker bombarderen. Ze is al eerder op haar rug gaan liggen voor minder.

Cyaegha | 29-07-12 | 11:34

Als GroenLinks 0 zetels haalt dan schrijven ze pas geschiedenis.
Als de eerste "gevestigde" partij die dat kan.
Go for it GL

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:33

laten we nu eerst eens rustig de verkiezingsuitslag afwachten en dan de conclusie trekken, want nu blijft het speculeren.

oombob | 29-07-12 | 11:33

Klaver blijkt uiteindelijk ook slechts een strohalm te zijn. Weg met GL. Sap mag zich natuurlijk, onder het genot van een goede fles wijn, bij mij thuis uithuilen.

ad melkert | 29-07-12 | 11:33

Red de GroeneKhmer! Niks mooiers dan dat deze partij van krakers, prutsers, dwingelanden, fantasten , terroristen en luchtfietsers als vergaarbak door blijft strompelen. De ideologische bezemwagen die alle mislukte ismen meeneemt en naar de mestvaalt van de geschiedenis brengt.

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:32

Groene Communisten, dat zijn het.
Allemaal.

Teun van het Tuinpad | 29-07-12 | 11:32

Meneer Jesse Klaver: nog ooit een dag gewerkt. Dat moet wel een echte communist zijn die het goede voor heeft met de Arbeider.

lijn5 | 29-07-12 | 11:31

Ik vraag me werkelijk af met welk doel je überhaupt de kansen van GL zou willen vergroten, lieve Bas. Een politieke partij is geen bedreigde diersoort, die je koste wat het kost zou willen redden, toch? Als je geen ideeën hebt die aanspreken, heb je als partij gewoon geen bestaansrecht. (Dikke punt)
Politieke partijen moeten draagvlak zoeken voor hun ideeën in plaats van ideeën zoeken voor een electoraat. Mensen zien graag politici die de wensen van hun achterban vervullen. Groen Links heeft hierin opzichtig gefaald, dus einde oefening. En eigenlijk begint dat voor alle partijen van de illusoire democratie der Nederlanden te gelden. Daarnaast moeten die partijen eens doorkrijgen dat zij eigenlijk slechts provinciaalse politiek bedrijven; politiek in de uiterste marge.

Kortom, zonde van je energie, deze column Bas.

Niemands Knegt | 29-07-12 | 11:31

Als trouwe GL fans al in aktie moeten komen met schouderklopjes en kleine hintjes om de partij in haar doodsstrijd bij te staan, en daardoor het grote gevaar Geert even laten voor wie hij is, dan gaat het echt heel slecht met de nalatenschap van Femke.
mooi man !

(c)ZWITSUL | 29-07-12 | 11:29

Groen-linksers zijn nare vervelende mensen.Dat is zo en zal altijd wel zo blijven.

streknek | 29-07-12 | 11:29

Zoals meer verstofte systemen is ook de z.g parlementaire democratie in deze Bea. eindbaas monarchie niet langer afdoende om een samenleving te sturen en bedienen.
Voor alle partijen een flink verlies toegewenst.

Ratzing. | 29-07-12 | 11:29

Geen trekpop die dit clubje nog kan redden, ik vind het prima.
*Zwaait*

Jackanders | 29-07-12 | 11:28

Leuk voor in de Groene Khmer, meer niet.

yamahaha | 29-07-12 | 11:26

Als het nou een echt kritisch stuk was. Maar dat is het dus niet.

yamahaha | 29-07-12 | 11:25

de Bree | 29-07-12 | 11:13
Dan schijten ze in je zwembad.

Cuyahoga | 29-07-12 | 11:25

Dit zou toch een geweldige column op Joop zijn geweest zeg! Nu is het een beetje weg van de doelgroep. Een Aston Martin promoot je niet in de Daklozenkrant, een column over Gek Links heeft op GS ook geen nut.

verdacht | 29-07-12 | 11:24

Het is mij al een tijdlang volstrekt onduidelijk waar GroenSlinks eigenlijk nog voor staat. En dat vind ik wel prima zo: hoe minder milieufundamentalisten hoe beter. Terug naar de basis, op naar een bestaan in de marge, daar waar je thuishoort wanneer je geen zinvolle bijdrage aan de Vaderlandsche politiek kunt leveren.

Reinaert | 29-07-12 | 11:24

Welke pet heeft Bas P. vandaag op?
Die van kritisch blokker?
Die van campagne strateeg voor GL?

paost712 | 29-07-12 | 11:23

@vetkleppert | 29-07-12 | 11:20 LOL!

yamahaha | 29-07-12 | 11:22

Groenlinks is een partij voor zuurlinkse bafietswijven die in een grote stad wonen in plaats van op het platteland, dicht bij de natuur. En die daarom de stad in een soort autovrij drempelrijk links paradijs voor hun en hun kudtkinderen willen veranderen, in plaats van te verhuizen naar de achterhoek of een derdewereldland naar keuze.

vetkleppert | 29-07-12 | 11:20

Bruno had dus een Lazy day?

AshleyJ"Ash"Williams | 29-07-12 | 11:20

Bas, is Femke soms een heimelijke obsessie van je en schrijf je daarom dit stuk? Ik snap er geen reet van, de aandacht die je dit geeft.

yamahaha | 29-07-12 | 11:19

@Cuyahoga | 29-07-12 | 11:17
Ja, dat is echt zo moeilijk, zo niet onmogelijk.

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:18

Is het nou zo moeilijk om een Groenliegter te vinden die níet als laatste gekozen werd bij gym of die ooit een echte baan in de echte wereld heeft gehad?

Cuyahoga | 29-07-12 | 11:17

Mensen die Shellpompen vernielen stemmen ook GroenLinks...

eerstneukendanpraten | 29-07-12 | 11:16

nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver

"zijn moeder is Nederlandse van Indische afkomst. Hij is opgevoed door zijn moeder. Daarom heeft hij een vrijzinnig katholieke, links georiënteerde achtergrond."

Kan hij dus ook niks aan doen ...

Koninging Beatricks | 29-07-12 | 11:16

@eerstneukendanpraten | 29-07-12

Dankjewel. Genoeg over geouwehoerd over dat marginaal stelletje betweters.

yamahaha | 29-07-12 | 11:16

Gewoon een man (een echte, geen homosexuele knuffelallochtoon zonder inhoud) met een goed verhaal neerzetten. Opgedonderd met die contraproductieve emancipatiefacade.

Hommel | 29-07-12 | 11:16

Alle Klavertjes (Vier) van de wereld kunnen de hypocriete, wereldvreemde inhoud niet verdoezelen....

Aktivist | 29-07-12 | 11:15

De Tofik Dibi route dus. Hadden we dat al niet eens geprobeerd bij GL? En wat was de uitkomst?

bbbachstra | 29-07-12 | 11:15

toch op links een van de betere partijen, maar zelfde probleem als pvda, teveel troetelgroepen tevreden willen houden. SP is egenlijk de enige echt duidelijk linkse partij - en daarmee een drama voor het land

aceofspades | 29-07-12 | 11:15

Laat Sap alsjeblief lijsttrekker blijven.
Ze doet het geweldig voor wat betreft zetelverlies.
Niks meer aan doen en GL gaat naar de 0 zetels.
Geweldig nieuws voor Nederland.

Che_cuevara | 29-07-12 | 11:14

voor de rest: Gaap en nog eens gaap, Paternotte.

King of the Oneliner | 29-07-12 | 11:14

@ Yamaha 11:11

En daarmee is het topic wat mij betreft beëindigt...

eerstneukendanpraten | 29-07-12 | 11:14

Vreselijke partij met ditto mensen.

yamahaha | 29-07-12 | 11:13

Jesse Klaver is een Marokkaan. En we weten allemaal hoe die met eventuele tegenslagen en kritiek omgaan.

de Bree | 29-07-12 | 11:13

Democratie: één groot feest. * zucht *
Mij bekruipt nu hetzelfde gevoel als ik in januari had: oeverloos gezeur en gespeculeer over iets dat uiteindelijk toch niet doorgaat. In januari was het de Elfstedentocht, nu zijn het de verkiezingsbeloften.

Chiant | 29-07-12 | 11:13

Wat een zware kost zo op de zondagochtend, hoffrevisited.

Plukkiehaar | 29-07-12 | 11:13

Groen Links heeft een Femke Halsema nodig...
*nog steeds natte dromen heeft*

King of the Oneliner | 29-07-12 | 11:13

Nog 6 weken te gaan tot de verkiezingen maar eerst nog even de strijd om het lijsttrekkerschap uitknokken. Prettige wedstrijd!

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:12

Er is dus een Klaver gevonden.

Een Klaver drie of Klavertjevier?

Parelman | 29-07-12 | 11:12

Van mij mag geheel GL in een zwart gat verwdijnen, stelletje incompetente drammers.

yamahaha | 29-07-12 | 11:11

Lekker boeiend.

Vaudt Varken | 29-07-12 | 11:11

he ja, tering is zoveel fijner om te hebben als typhus..
Het kan me eigenlijk niet schelen hoe mediageniek de schooier is die mijn zakken leeg rooft.

hoffrevisited | 29-07-12 | 11:11

Een ideologie die het van de poppetjes moet hebben is dood.

de Bree | 29-07-12 | 11:10

Slecht nieuws! GroeneKhmer-stemmers worden niet op slag verstandig maar rennen nu naar Kereltje. Verdeelheid op links is beter!

Godsammekraken | 29-07-12 | 11:08

Zonder deze nodelozen, heeft iedereen zin in de toekomst.

rechtvaardigerechter | 29-07-12 | 11:08

Gelukkig dat de kiezer 'wakker geworden' straks een zetelquota wil voor de deze quotapartij, daar hebben we geen commissie voor nodig.

vrijheid-van-spreken | 29-07-12 | 11:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken