Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Minder EU, meer EEG"

middelvingervoordeeu.jpgBlaast den Trompet der Nuance en houdt een Parade voor den Rationaliteit! Alexander Sassen van Elsloo komt in de Televaluta met een wel heel doordachte mening over de huidige situatie in de EU. Of de EU misschien alstublieft een paar stappen terug wil doen, want ze staan nu zo dicht in onze intieme democratische zone dat het ongemakkelijk wordt. Met een vicieuze cirkel tot gevolg: de EU wordt steeds ondemocratischer, de anti-EU sentimenten worden links (SP) en rechts (PVV) steeds extremer, de EU bestrijdt dat door nog ondemocratischer te worden, und so weiter. Alexander met de dubbele achternaam stelt: "mijn smeekbede is dan ook gericht aan de EU en haar supporters: laten we als het u belieft een paar stappen terug doen. Laten we weggaan van de EU en de euro en laten we gaan naar een uitgebreid EEG model waar samenwerking kan plaatsvinden tussen de Europese staten vanuit een soevereine basis. Hoe langer u en uw supporters doorgaan met het doordrukken van uw idealen, hoe kleiner de kans op een breed gedragen (realistische) oplossing. U en uw supporters zijn de enige partij bij machte dit te bewerkstelligen. De extreem rechtse en linkse elementen zijn ten slotte reactionair van aard, dus als u en uw supporters echt iets willen doen voor Europese vrede en welvaart: maak dan die stappen terug naar een EEG en normaliseer het politieke landschap in Europa." Want, zoals Alexander ook al stelt: de EEG en de bijbehorende vrijhandelszone op basis van soevereine staten die met elkaar onderhandelen heeft veel meer welvaart gebracht dan de machtigere en duurdere EU met de eurozone. Bovendien behouden de lidstaten dan zeggenschap over hun eigen geld, politiek en samenleving en kunnen zwakkebroeders als Griekenland en Spanje de boel niet omtrekken. Soms is verandering niet nodig. Soms heb je een situatie die prima werkt en brengt 'meer, groter, complexer' juist een averechts effect. De EU is een machtsverslaafde geldjunk, terwijl Europa juist floreert met de rationele zakenman EEG. Dus EU, back the fuck off en geef ons de EEG terug.

Reaguursels

Inloggen

In de Guardian staat een artikel waar het geld van de elite naartoe is; 21 triljoen USD is naar taxhavens gesluisd. Gelijk aan de economie van de US en Japan samen. Het IMF heeft gelijk, de stekker eruit en de PIGS en Belgie en Frankrijk kunnen de Zeuro krijgen, dat is goed voor hun economie en dan gaan wij en Duitsland, Denemarken, Noorwegen door met de Neuro. Terug naar de gulden zou duurder zijn en het grote voordeel is de handel met Duitsland. Sorry Belgen, maar treinen voor de HSL hebben jullie ook nog niet gekocht. Jullie willen alleen maar in Brussel. Geen cent meer naar de zuidelijke corruptie.

Kees8374 | 22-07-12 | 13:39

De wetten van het land kunnen binnen een staat zelf al verschillen dus hoe gecentraliseerder hoe minder adequaat het zal zijn. Ik denk dat alleen iedereen zelf het beste weet hoe of wat.

Neut | 22-07-12 | 08:40

CoffeePatch | 21-07-12 | 14:17 |
Draghi heeft echt geen boodschap aan wat de bevolking van de EU vindt. Zijn visie is zijn waarheid en daar hebben we het mee te doen.

lanexxx | 21-07-12 | 23:19

Helaas is het EU idee zo complex dat ik er niet echt vóór of tégen kan zijn. Daarentegen heb ik geen enkel vertrouwen in een goede besluitvorming hierover door de huidige of toekomstige machthebbers in NL. Kortom het enige wat ik doe is mij voorbereiden op het ergste van het ergste. Zakt de boel compleet in elkaar dan kan ik iig 6 maand op mijzelf overleven zonder supermarkt of stromend water. Zo kan ik in die tijd plannen wat mijn volgende stappen worden. Niet onverstandig om dit te doen reaguurders!

Datzegiktoch | 21-07-12 | 20:24

jeanmondo | 21-07-12 | 16:42
"Een volledig vrije markt is tegennatuurlijk" en wie heeft je die onzin wijsgemaakt. “O het zijn weliswaar linkse marxistische wetten, maar er is geen econoom die dit soort wetten van de vrije markt betwist” Jeetje en wat hebben de Chinezen dan gedaan. Beste jeanmondo het heeft met Marx absoluut niets te maken. Overal waar de wetten van Marx zijn geïntroduceerd is het een puinhoop geworden. Natuurlijk zijn er economen die dit absoluut niet betwisten maar er zijn er ook een hoop die dat wel degelijk doen en net als homoseksualiteit is ook die opvatting absoluut niet tegennatuurlijk linkse lutser.

idopane | 21-07-12 | 18:11

Inderdaad referendums zijn alleen geldig als het gewenste resultaat eruit komt. In ieder geval dat leert het verleden ons.

Energya | 21-07-12 | 17:19

@Ih8yousf | 21-07-12 | 17:07
Heb niet de illusie dat Greet er ook maar iets aan kan doen.

12912 wordt een referendum, meer niet.
En zoals dat gaat in een echte demoncratie wordt de uitslag van dat referendum keurig naast ons neergelegd.

FreeElectron | 21-07-12 | 17:17

Helemaal mee eens! Vandaar ook dat ik PVV ga stemmen want die willen exact hetzelfde. Wel een EEG en economische samenwerking... maar geen gemeenschappelijke munt, gemeenschappelijke politiek, het overnemen van elkaars schulden, toenemende bureaucratie, regelgeving en bemoeizucht etc. Worden we allemaal inderdaad niet beter van. Behalve een paar machtwellustige Brusselse ambtenaren. Erken dat we een fout hebben gemaakt en doek die hele zooi gewoon op! Optieften met de EUSSR :-/

Ih8yousf | 21-07-12 | 17:07

Foxus. | 21-07-12 | 15:51 |
Een volledig 'vrije markt' is tegennatuurlijk en men zal al snel zien dat de één een stuk meer vrij is dan de ander. Kapitaalaccumulatie, schaarste, imperfecte concurrentie etc. etc. Het zijn misschien óók marxistische/linkse wetten, maar er is geen econoom die dit soort wetten van de vrije markt betwist. De uitkomst ervan kan wel degelijk betwist worden. Er is wel regulering nodig, maar daar heeft de huidige Europese top weinig mee te maken. Die kun je vergelijken met jonge artsen die een rottend been niet durven te amputeren.

jeanmondo | 21-07-12 | 16:42

(c)ZWITSUL | 21-07-12 | 16:36
Ah, ik doe gezellig mee, wat kliederen we erop?
"Voor Europa = Tegen EU"

canardo | 21-07-12 | 16:39

STOP DE EU BEZETTING *schildert vast wat spandoeken

(c)ZWITSUL | 21-07-12 | 16:36

De Europa Unie is nu alleen nog een succes voor armere landen, politici en ondernemingen.
De Europa Unie wordt alleen gesteund door Eurofielen, die zich niet kunnen inbeelden dat ze misschien ooit om een of andere manier onbelangrijk worden in het geheel.
Behalve meer EEG, Zou ik ook gaan voor minder inhoud aan statische partijprogramma's, en (veel) meer ruimte voor referendums.
De democratische vooruitgang die door de Chinese overheid angstvallig voor de bevolking verstopt wordt, is op langere termijn toch niet te stoppen in Europa.
Iedereen met een beetje logisch verstand weet dat het EU concept in de huidige vorm toch onhoudbaar is.

Replaceable | 21-07-12 | 16:31

Eurofiele is een religie, je krijgt mensen niet zo snel van een religie af.

Energya | 21-07-12 | 16:23

Stormageddon | 21-07-12 | 16:02
Op zich ben ik het met je eens, alleen ik denk niet dat het realistisch is. Politici die ervan overtuigd raken dat ze op het verkeerde spoor zitten en dan ineens een totaal andere koers gaan varen? Hoogst onwaarschijnlijk. Grote veranderingen gaan zelden zonder slag of stoot. En dan gaat het een tijdje goed totdat het weer misgaat en dan moet er weer verandering komen, etc. etc.

canardo | 21-07-12 | 16:15

Stormageddon | 21-07-12 | 16:02

Zeker, ik wil ook geen geweldadige revolutie. En zelfs als ik dat zou willen, is het een kansloze zaak.
Maar dat de eurocraten gaan inzien dat ze zelf op de verkeerde weg zitten, daarvan kan ik zeggen: gaat niet gebeuren. Dat leeft daar goed van hun salarissen en wanneer het niet goed gaat met de EU is dat natuurlijk de schuld van Wilders.
Behouden wat goed is: zeker. En oud en welvarend zijn is het loon van succes. Maar in de jungle van de grote wereld ben je dan wel een aantrekkelijke prooi.

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 16:08

@Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:43
Je snapt niet wat ik wil zeggen: Revoluties ontaarden veelal in het tegendeel. Je moet geen (gewelddadige) revoluties willen. Het is ook geen manier om de EU te stoppen, ze gaan toch gewoon door. De dames en heren politici moeten er van overtuigd raken dat ze op het verkeerde spoor zitten. Ze moeten zelf gaan inzien dat het niet kan. Met een "revolutie" creëer je alleen je eigen antagonisten.
Er is niks mis met oud en welvarend zijn. Dat betekent namelijk 1 ding, dat er omstandigheden waren om beide te worden. Die omstandigheden waren dus lange tijd uitstekend. Behouden wat goed was is óók een loffelijk streven. Niet elke verandering is een verbetering.

Stormageddon | 21-07-12 | 16:02

@van Duyvenbode, ik denk dat je de protest wil in Spanje niet moet onderschatten.
Ik vermoed dat het een kwestie van een aantal maanden is voordat we de protesten die we deze week zagen als klein kunnen beschouwen.

Energya | 21-07-12 | 15:52

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:43 |

Democratieën afschaffen, compleet overlaten aan de echte vrije markt, dus niet nep zoals we de afgelopen 20 jaar gehad hebben. De 20eeuw kenmerkte zich door een grote staat, en collectivisme. Socialisme, Communisme, Fascisme.

Aan het eind van deze eeuw ietsje opgeschoven naar vrijheid, alleen brengt een mengelmoes nog meer puinhopen. We zijn weer hard aan het opschuiven richting staat.

Enige echte manier is echt een vrije markt, het individu centraal stellen, vrijheid brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee, en het heeft niks te maken met egoïsme, want in een vrije staat is iedereen van elkaar afhankelijk.

Foxus. | 21-07-12 | 15:51

Het vergrijsde, welvarende Europa met zijn weke moraal is daarentegen wel een prima kandidaat om door een externe vijand veroverd te worden. Het in de steigers staande kalifaat zoals Al Qaida dat wenst heeft nu Syrië aangedaan. Dit kalifaat met een exploderende bevolking en expansieve ideologie is m.i. de kandidaat om op termijn Europa in te nemen.

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:49

Meer EU, meer ECG's! Meer EEG minder ECG's!

FUNIAC | 21-07-12 | 15:46

EU = KU
Namelijk Kapitalistische Unie; graaien om te graaien en landen vooral zien als een potje om geld tegen torenhoge rente in te parkeren, waarvoor de Burgers dan weer honderden jaren hun rug naar de klote mogen werken. En de Burger moet vooral zijn bij voorbaat al té grote muil houden. Recht is de deur waarvoor de Burger tientallen jaren mag wachten als hij Zijn gelijk wil halen.

Boris Poepnagel | 21-07-12 | 15:45

Stormageddon | 21-07-12 | 15:30

Ik zie geen enkel revolutionair potentieel in Europa.
De EU heeft vrij spel, en kan het verzet gemakkelijk overrulen.
De mensen zijn hier gemiddeld te oud en te welvarend om werkelijk
in verzet te komen. Ze klagen wel, maar doen niets. Zo gaat het al jaren. Want: erst komt das Fressen, dann die Moral. Zelfs in Spanje zie ik geen "revolutie", wel protesten, maar dat houdt wel weer op. De jonge Spanjaarden emigreren, daarmee de vergrijzing nog verder aanzwengelend. Europa wordt een slaapcontinent.

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:43

@vanhetvarken | 21-07-12 | 15:01
Nee hoor, ze pompen er meer en meer Euro's in. Ónze Euro's en die van onze kinderen, welteverstaan. Erop of eronder! Nou en mocht het onverhoopt uiteindelijk mislukken dan worden er een paar ontslagen, er wordt een sorry-verhaaltje afgedraaid en het is weer politics as usual.
Maar dan met 6x meer staatsschuld (= hogere belastingen voor ons) dan toen ze begonnen.

michello | 21-07-12 | 15:33

@Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:13
Er is genoeg jeugd, maar die houden zich met trivialiteiten bezig (zie: Seabert van Lienden met z'n G500) en met hun carrière. Nochtans snappen veel jongeren ook 1 ding: de idealen zijn op. (Over-)Grootvader ging naar Spanje om te vechten in de burgeroorlog, of naar Rusland: de revolutie helpen. (Groot-)Vader streed tegen Apartheid en zwaaide met het rode boekje.

Wat komt er van die idealen? Franco heeft 40 jaar geregeerd, een Zuid-Afrika is in verval, staatskapitalisme in China. Er zijn geen idealen en als ze er al zijn, dan weet je zeker dat de uitkomst tegengesteld zal zijn. In het Midden-Oosten wisten ze dat nog niet, maar daar komt de jeugd nu ook langzaam achter, als de Moslim Broederschap overal de boel overneemt.

Het is ook de vraag of je idealen moet hebben of gewoon moet benoemen wat fout is, wat scheef is en wat corrupt is. Verzet doe je niet met geweld maar met ongehoorzaamheid en met woorden. Vrijheid begint met het individu en eindigt bij het individu. Elk gedwongen collectief doet daar afbreuk aan, en een stapeling van collectieven nog meer. Probeer dat maar eens aan Pechtold of de krankzinnige Koolmees te vertellen.

Stormageddon | 21-07-12 | 15:30

De EU en de Eurozone zijn het gevolg van dogmatische grootheidswaan. Het is geen logische stap vooruit, dat is het nooit geweest. Voorheen konden Europese economieën met elkaar concurreren en was er sprake van benchmarking. Men kon leren van buurlanden. Dit wordt nu kapotgemaakt door een overrulende elite die bezig is met redden en herverdelen.
Juist dingen als het ESM en maatregelen die nog verder gaan zoals een depositogarantiestelsel (wat GL en vergelijkbare partijen zo graag op Europees niveau willen) zorgt ervoor dat waar mensen een 'dreun' zouden moeten voelen ze altijd weer op een zacht matrasje landen. Niemand die bewust een bank kiest die crisisbestendig is of ethisch handelt (ze worden tenslotte toch wel gered) en geen land die echt op de blaren zit. De Goldman Sachsjes van deze wereld speculeren als een malle op deze wetenschap.

jeanmondo | 21-07-12 | 15:23

Maar de Euro moet wel blijven, want dan word je na elk horeca-bezoek in een willekeurig buitenland zonder omrekenen duidelijk hoe hard je in 0031 door de horecaffers wordt genaaid...
.
Deze week weer eens copieus gegeten met vier personen op zonnig Frans terras op toplocatie, met drank en al, voor 50 euries incl. ruime fooi! Alles van prima kwaliteit en geen hongergevoel achteraf, zoals in NL, waar je dan met z'n vieren een soepkommetje frites moet delen en de nouvelle cuisine nog immer hoogtij viert omdat die horeca-schrapers te beroerd zijn om een fatsoenlijke hoeveelheid groenten te serveren.

Brou Is Back | 21-07-12 | 15:15

Che_cuevara | 21-07-12 | 13:55

Welnee, er komt geen revolutie. We zitten op een trein en die is niet meer te stoppen.
We zullen ons blauw betalen, verzuipen in een zee van migranten,
en leven in een dictatuur met fluwelen handjes. Dit is geen tijd van revolutie, maar één van decadentie. De bevolking van Europa is te oud voor revolutie. Revolutie heb je in landen met een heel jonge bevolking, zie het Midden-Oosten. In Europa zakt de boel gewoon weg.

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 15:13

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:19
Dat krijg je nou met al die alpha's.
Iemand moet onze politiekers en econoompjes eens de wet van de communicerende vaten uitleggen.
Met plaatjes erbij. 't Is echt niet moeilijk.

FreeElectron | 21-07-12 | 15:03

Het is natuurlijk wel vervelend, dat er geen argumenten zijn voor meer EU, die eurofielen doen me wat denken aan de socialisten aan de vooravond van de val van het ijzeren gordijn, weten dat het door hen gepropageerde systeem niets dan ellende brengt en het toch proberen recht te lullen.

vanhetvarken | 21-07-12 | 15:01

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 14:47
Trap toch niet in die orangistische propaganda.
De Witten boven. Leve de republiek.
Hier gaan we al, dat wordt nog een probleem straks, de juiste schuldigen aanpakken...

Willem Hollander | 21-07-12 | 14:59

@ La Bailaora | 21-07-12 | 14:05 | + 2 -
Ja, daarom denk ik ook dat die burgeroorlog er eerder zal komen dan een opstand tegen Brussel.

Greetje Duisenberg | 21-07-12 | 14:56

@La Vie En Rose | 21-07-12 | 14:46
Ik laat me ombouwen tot vrouw!
*grinnik*

necrosis | 21-07-12 | 14:53

@Willem Hollander | 21-07-12 | 14:44
Juist, ik zegh terugh naer de tyd van de gebroeders de Witt, die Nederlandse belangen ook verkochten aan de aartsvijand Engeland, vierendelen en op staken stellen ter leerling ende vermaeck...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 14:47

@necrosis | 21-07-12 | 14:16
Dat heeft toch wel een onuitwisbare indruk op je gemaakt.
*zich afvragen doet waarom necrosis zo'n uitspraak letterlijk opvat en kennelijk denkt dat ik dwars door zijn beeldscherm kan springen om die 'grinnik' van zijn bakkes te slaan*

Voor eens en altijd: ik heb geen hekel aan jou. Vind grinnik een irritant woord en al helemaal als een vent dat woord gebruikt.
C'est tout.

La Vie En Rose | 21-07-12 | 14:46

@Zeddegeizot | 21-07-12 | 14:43
De EU is geen oplossing, de EU is het probleem.

Stormageddon | 21-07-12 | 14:45

Energya | 21-07-12 | 14:37
Hear, hear.
Politici en bankmannetjes moeten beiden boeten.
Aarggh, ik krijg weer visioenen van hoofden van deze lieden op staken boven een bloedrode hofvijver.
*bloeddruk opmeet*

Willem Hollander | 21-07-12 | 14:44

Muxje | 21-07-12 | 13:52 | + 1 -
Het blijft lachen als het niet om te janken is. Onze eigen tankercleanergirl Kroes schrijft in het FD met droge ogen dat EU-sceptische mensen een beetje dom en provinciaal zijn, want ze begrijpen het niet. Wát ze dan wel moeten begrijpen, is simpel: De EU is de oplossing voor alles. De EU is goed, méér EU is beter. Het "waarom", daar blijft Kroes oorverdovend stil over. Zou ik ook zijn. Bij gebrek aan alternatieven.

Zeddegeizot | 21-07-12 | 14:43

@Energya | 21-07-12 | 14:37
Precies, zo ging dat toen in Duitsland ook.
"We moeten van het verleden leren" "Nie wieder!"
Maar ze leren er helemaal niks van.
Hoe groter de crisis, hoe groter de de roep om een sterke hand.

michello | 21-07-12 | 14:42

@Energya | 21-07-12 | 14:37
Goldman Sachs en JPM

Ah, hier hebben we de _werkelijk_ schuldigen te pakken (en dan hoef je er nog niet eens een Joods complot achter te zoeken).

Ik snap werkelijk niet waarom men steeds weer deze banken opzoekt om financiële zaken te regelen (zoals nu nota bene ook al weer gebeurt bij de ellende bij SNS Reaal), terwijl je weet dat _juist deze banken_ je finaal an**l nemen...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 14:42

Als de crisis maar hevig genoeg om zich heen gaat slaan dan krijgen we vanzelf echt protest die gepaart zal gaan met geweld.
En in extreme gevallen kan dat leiden dat de verantwoordelijken door een volksgericht gelynched zullen worden.
In Frankrijk hebben ze nog wat guillotines in de opslag staan, maar een simpel stuk touw en een boom kom je ook al een eind mee.
Maar je moet je niet alleen richten op de politiek verantwoordelijken maar ook op de bankiers zoals de van Goldman Sachs en JPM.

Energya | 21-07-12 | 14:37

@Niemands Knegt | 21-07-12 | 14:32
Mooi, raak.

michello | 21-07-12 | 14:35

@lanexxx | 21-07-12 | 14:08 |
Ik vrees dat je gelijk hebt en dat het reeds te laat is; door de (bewust gecreëerde) EU verdwijnt de (nationale)politiek, ons (nationale)geld, op den duur onze (nationale)vrije wil en uiteindelijk ons algemene verstand. Wij worden geknegt en uiteindelijk gekleid tot eenheidsworsten. Zij draaien de politieke diversiteit en allerlei daarmee samenhangende, waardevolle democratische en electorale controlemechanismen de nek om. De Europese beslissingsstructuur wordt op een dusdanige manier in gericht dat eurokritische partijen uiteindelijk niet meer levensvatbaar zullen zijn. Het is een onstuitbare tendens die begonnen is met het onzalige 'beslissen met gekwalificeerde meerderheid' en het inleveren van veto's. Burgers krijgen steeds minder mogelijkheden om hun ongenoegen en onbehagen op electorale wijze te ventileren. Eurokritische fracties in het europarlement zullen uiteindelijk verdwijnen, puur omdat er in hun thuislanden niets meer te kiezen valt; hun nationale parlementen zijn verworden tot veredelde gemeenteraden met ondergeschikte agenda's.
Democratie is in een zogenaamd moderne maatschappij met haar oprukkende controlemogelijkheden en onderdrukkende administratieve systemen overigens te allen tijden een illusie. Wollt Ihr den totalen administratie? Wollt Ihr den totalen Spass? Konsum? Erst das Fressen und dann die Moral. De matrix dus.

Niemands Knegt | 21-07-12 | 14:32

Lijkt me inderdaad duidelijk. NEE tegen de EU, afschaffen van het Europarlement, de Euro slechts als rekeneenheid behouden en terug naar de EEG ( met als kanttekening dat elk EEG-land een Minister(ie) van Europese Zaken moet invoeren om de afwikkeling naar de EEG te begeleiden en om afspraken/verdragen met individuele EEG-staten te maken ( denk bijvoorbeeld aan het verdedigen van de gezamenlijke handelsbelangen elders, of het gezamenlijk houden van vredesmissies ).

Graaisnaaiert | 21-07-12 | 14:23

Het probleem vandaag de dag is dus niet zozeer alleen maar commies ofzo, van het overhevelen van rijkdom van rijke naar arme landen, maar de corrupte bankiers en de commies die de dienst uitmaken in Brussel (Barosso is Maoist).

Corporatisme en feodalisme, het uitbuiten van de armen was het vreselijke systeem in de middeleeuwen tot aan de 20e eeuw, en de tegenhanger communisme is het parasiteren van de arme op de rijke. Laten we vandaag de dag nu een combinatie van de 2 zien, waarbij dus uiteindelijk de middenklasse door de hoeven gaat zakken. Wat er dan uiteindelijk overblijft is een grote arme onderklasse natuurlijk, met een kleine bovenklasse, alweer een parasitair systeem ala het feodalisme, of het systeem gedurende het communisme in Rusland. Want daar draait het dan uiteindelijk altijd op uit, wanneer je de middenklasse uitkleedt.

Het beste artikel die dit fenomeen blootlegt is Pamela Hemelrijk, wat een briljant stukje dit is (RIP):
www.theovangogh.nl/antisosialistisch%2...

La Bailaora | 21-07-12 | 14:22

Tja... dat schrijf ik dus al een tijdje in deze panelen. Maastricht, Amsterdam en Lissabon verscheuren, terug naar de situatie vóór 1992.
search-geenstijl.thruhere.net/#%22stor...
Maar dat moet dus in columns in landelijke dagbladen voordat een dergelijke mening serieus genomen wordt. So much for Interwebs 2.0.
Nou ja, maakt ook niet uit. Als het maar wordt gezegd en geschreven; en van den daken geschreeuwd, geproclameerd in couranten en magazijnen. Het gaat er niet om wie het zegt, als het maar gezegd wordt.

*Leve Europa, weg met de EU*

Stormageddon | 21-07-12 | 14:20

Dat groter niet ALTIJD beter is, bewijzen de vele overnames en fusies door grote ondernemingen, waarbij de goede sfeer, het vakkundige personeel en de uitstekende bedrijfsresultaten van de kleinere overgenomen familiebedrijven uiteindelijk vrijwel volledig naar de kloten is geholpen. Als straf wordt er een directeurtje ontslagen en men gaat weer vrolijk verder met de volgende kaalslag die over lijken gaat.
We are creating a monster!

michello | 21-07-12 | 14:19

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 14:15
Op de korte lange termijn?
Werk jij soms voor de EU?

necrosis | 21-07-12 | 14:17

lanexxx | 21-07-12 | 14:08 |
Het wordt zelfs nog erger.
Draghi: "Elke beweging in de richting van financiële, politieke en begrotingseenheid is voor mij onvermijdelijk. Dat zal leiden tot de oprichting van nieuwe internationale organen" www.nu.nl/economie/2864048/euro-niet-i...
.

CoffeePatch | 21-07-12 | 14:17

@La Vie En Rose | 21-07-12 | 14:01
Wil je nog steeds die *grinnik* van mijn bakkes slaan?
*nog steeds bang is voor la Vie*

necrosis | 21-07-12 | 14:16

@necrosis | 21-07-12 | 14:02
Dat is uitgerekend door een Engels bureau. Uit de EU stappen is vele malen goedkoper op de korte lange termijn.

Fliere Fluiter | 21-07-12 | 14:15

@Reinaert | 21-07-12 | 14:08
Politici spelen onder een hoedje met Brussel. Over het waarom kun je alleen maar gissen, en dat doe ik dan ook maar even. Met een oorlogskas van 700 Miljard (ESM) kun je heel wat politici een onbezorgde toekomst geven. Brussel bezit ook via Duitsland en Frankrijk en de systeembanken, die in dezelfde carrousel zitten (banken krijgen weer geld uit het ESM etc), zoveel macht dat ze volgens mij ook tegenstanders kunnen breken, zeg maar het omgekeerde van een onbezorgde toekomst. Ze hebben zich zo aan elkaar gelieerd.

Ander probleem in Spanje is overigens de grote hoeveelheden 'politici', volgens onoficiele bronnen zijn er 400.000, dat is 2x zoveel als een land als Duitsland dat veel meer inwoners heeft. We hebben het hier dus niet over 'ambtenaren', maar politici, die wel 'inkomsten' verkrijgen van hun 'werkzaamheden'.

La Bailaora | 21-07-12 | 14:14

Sassen enzovoort maakt twee fouten: (1) De PVV is niet rechts (uitgezonderd één klein punt: het immigratiebeleid), en al helemaal niet reactionair.

Hij zou zich juist bij de PVV moeten aansluiten om zo verder te komen.

Arhedis-Varkenjaab | 21-07-12 | 14:14

@Reinaert | 21-07-12 | 14:08
Helemaal eens, helaas dat Rutte en Jan-Kees alles weggeven alsof het niets kost.
Geef mij de bankpas + pincode van Rutte, dan ga ik ook even populair lopen doen.....

necrosis | 21-07-12 | 14:14

Indoneesje | 21-07-12 | 12:12 | + 14

In Italië zitten ze al jaren.

Arhedis-Varkenjaab | 21-07-12 | 14:13

Kortom: langzaam maar zeker ziet iedereen wel in dat de beste keuze de Libertarische Partij is.

Kiwi45 | 21-07-12 | 14:12

En toch gaat het niet veranderen, de smaak van macht hebben ze te pakken en denken dat ze er mee wegkomen. De machts wellustelingen daar in Brussel en de jaknikkers in Den Haag zijn ziende blind en horende doof voor het volk. Wat volksvertegenwoordigers?
De enige manier om een klein beetje door te dringen bij die Eurofielen is (al is het een protest stem) op de anti partijen te stemmen.

lanexxx | 21-07-12 | 14:08

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 13:56
Ja klopt. Veel mensen leven gewoon door, lezen een artikeltje in de telegraaf, maar laten het verder niet op zich inwerken. Ze hebben hun baan, hun sores, hun kinderen, gaan op vakantie en weten daardoor niet wat er eigenlijk aan het gebeuren is.

La Bailaora | 21-07-12 | 14:08

@necrosis | 21-07-12 | 14:02

Dan zou ik tegen de EU willen zeggen: "kom het maar halen!".

Ik vraag me toch waarlijk af waarom we ons permanent laten ringeloren, belazeren en beboeten (de neuk!) door die club, die inmiddels ook al een (te) fors deel van onze binnen- en buitenlandse politiek bepaalt. Hier hebben we me z'n allen godverdomme toch nooit om gevraagd? Corrupto's in de politiek hebben ons in deze situatie gedreven en gaan daar nog steeds vrolijk mee door (hoi Kereltje!) maar alles is eindig. En dat einde is in zicht want de afgrond waar we met z'n allen in rap tempo naar toe gedreven worden is donker. En diep.

Reinaert | 21-07-12 | 14:08

@Dagobert D. | 21-07-12 | 13:56
Ja klopt. Hier en daar wordt het beter, en ik zie soms mensen die het wel begrijpen, of me bedanken als ik het uitleg. Een enkele vriend die me terugmailt over het ESM dat dat heel zorgelijk is idd. Maar ja, het gaat heel langzaam.

La Bailaora | 21-07-12 | 14:06

@Ing. eslapen | 21-07-12 | 13:53
Ja, met de eurogendfor en de ESM hebben ze hele diepe zakken en kunnen ze volkeren tegen elkaar uitspelen. Zoals door necrosis | 21-07-12 | 13:17 al werd gemeld hebben de Grieken al een hekel aan de noord europeanen, en andersom. Nederlanders die hun rekeningen niet meer betalen in een Grieks restaurant en zo. In Brussel lachen ze de ballen uit de broek, want men richt hun woede zo op de verkeerden, en er zullen dan heel veel volkeren Brussel steunen als er keihard ingegrepen gaat worden in een van die landen. Eng scenario, want we zouden met alle volkeren, links en rechts, gehakt moeten maken van de corrupte corporatieven, bankiers en commies die in een combinatie van honger naar macht over lijken gaan.

La Bailaora | 21-07-12 | 14:05

natuurlijk geen toeval dat er op dit moment geen goed functionerende bonden zijn .. en dat onze 'liberale' premier zich verlaagt tot FC Kunduz akkoorden.. dat de Minister van Financiën gewoon liegt ..

(c)ZWITSUL | 21-07-12 | 14:03

Kijk. Apen kunnen zich wel ontworstelen. http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3289422/2012/07/20/Jonge-gorilla-s-vernielen-vallen-van-stropers.dhtml

LibertasSimplex | 21-07-12 | 14:03

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 13:56
Volgens de spelregels van de EU moet Nederland een flink bedrag schokken als we uit de EU willen.
*iets mompelt over slecht onderhandelen van NL*
Maar dan nog vraag ik me af wat goedkoper is.......
En vooral luisteren naar Arogander Pechtold, dan weet je in ieder geval hoe het NIET moet!

necrosis | 21-07-12 | 14:02

@necrosis | 21-07-12 | 13:49
wellicht word je wat vrolijker van de Poll.
Er hebben 19802 gestempt en de PVV staat nog steeds eersie met 31,4%.
De VVD staat, ondanks het Kunduzakkoord,het ratificeren van het ESM en de hielen likken van Brussel toch nog op de tweede plaats met ruim 22%. Dat geeft te denken.
Die 10,3% van D66 zijn met grote waarschijnlijkheid afkomstig van Sjonnie en friends en types als Verhaar. ;-)

La Vie En Rose | 21-07-12 | 14:01

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:19
Precies. En kind snapt dat. De meerderheid van de mensen wil het alleen niet zien.
We zijn hier lang gewend geweest aan een hoge levensstandaard en kunnen ons nu niet meer voorstellen deze ooit kwijt te raken, willen daar ook niet aan denken. Toch gaat dat gebeuren als we niet uit de EU stappen.

Fliere Fluiter | 21-07-12 | 13:56

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:35
Dat ze niets van brussel afweten is ook niet zo raar. De gemiddelde spanjaard weet sowieso vrij weinig van zakan buiten Spaanstalig gebied. Dat wordt toch nog altijd als eng beschouwd. Het onderwijs is er ook nooit op gericht geweest, dit begint de laatste 10-(15?) jaar echter door europa wel te veranderen.

De geslotenheid van de Spanjaarden naar buiten toe. Wat natuurlijk door een groot deel van Franco komt, gaat er niet in 30-40 jaar uit.

Dagobert D. | 21-07-12 | 13:56

@La Bailaora: Ik zag mei staan bij een artikel van de BBC (stond geen jaar bij volgens mij). Overheen gelezen, scuzi.

poepkop | 21-07-12 | 13:56

@Van Duyvenbode | 21-07-12 | 13:32
"Schat het zgn. volk niet te hoog in"
Kijk naar de Franse revolutie in 1789.
Zie wat de aanleidingen toen waren en vergelijk met de EU nu.
Ik zie heel veel overeenkomsten.

Che_cuevara | 21-07-12 | 13:55

De Euro is niet to Big to Fail, de Euro is to Big to Bail.

Energya | 21-07-12 | 13:54

Het grote probleem is, zoals Derek Scott ook al opmerkt dat het geloof in Europa inderdaad dat is: een geloof. En zoals bij alle gelovigen is iedereen die hun geloof niet deelt een idioot of een ketter. En de eerste hoort in het gekkenhuis en de laatste op de brandstapel.

Polletje Piekhaar | 21-07-12 | 13:53

@Tommygunner | 21-07-12 | 12:54
@La Bailaora | 21-07-12 | 13:50

Conclusie: De EU heeft het beter voor elkaar dan Stalin.

Ing. eslapen | 21-07-12 | 13:53

@Zeddegeizot 13:40: Nog meer comic relief, deze keer van Mario Draghi (president van de ECB), in reactie op geluiden van analisten dat de Euro wel eens uit elkaar kan gaan vallen: "De analisten erkennen het politieke kapitaal niet dat onze leiders in deze unie hebben gestoken, en de steun van de Europeanen". Het staat er echt.

"Politiek kapitaal"? Wat is dat in godsnaam, en wat koop je er voor? Of bedoelen ze dat politici inmiddels zoveel financiele garanties hebben afgegeven dat de redding van de Euro onze enige uitweg is, en dat een uiteenvallen van de muntunie ons allen de das om doet vanwege die garanties? Misschien wel... de nieuwe garanties maken de Euro "too big to fail", het enige probleem is dat er niemand is om de euro te redden als het er op aankomt.

En dan die steun van de Europeanen... Engelse analisten hebben al eens gewaarschuwd dat die steun hard afneemt, en dat het aanhouden van de huidige koers nog wel eens tot grote sociale onrust kan leiden.

Muxje | 21-07-12 | 13:52

@poepkop | 21-07-12 | 13:44
Dat je dat niet wist is wel raar, want die crash was van een paar jaar geleden... Maar goed, het is idd. zeer verdacht, ik denk echt dat het geen ongelukje was, want Nigel riep toen al dat het mis zou gaan en was toen in het Parlement al zeer kritisch richting Barosso en co.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:50

2e link uitgummen doet.

La Vie En Rose | 21-07-12 | 13:49

Kunnen we nu een 'leuker' topic krijgen?
Zelfs mijn anti-depressiva beginnen te huilen....

necrosis | 21-07-12 | 13:49

Ook met dit stukkie tekst slaat Sassen van Elsloo de spijkert op zijn kop!

"Labelen
EU-/eurocritici worden dan ook neergezet als zijnde anti-Europisten en eurofoben. De meeste critici zijn niet anti-Europa maar anti-EU. Deze toch zeer belangrijke onderscheiding wordt door de EU supporters dan ook nooit gemaakt. Zoiets van “als je tegen besnijdenis of ritueel slachten bent ben je tegen de joden en de Islam” idee wat laatste op Twitter te lezen viel. En als je pro euro bent dan ben je een eurofiel, maar ben je tegen dan wordt er gelijk een psychische aandoening bijgehaald: euroFOOB. Bij mijn bezoek aan de EU, tezamen met de VPRO (slag om Brussel) en andere eurocritici zoals o.a. columnist Jan Bennink werden wij ook geconfronteerd met dit soort absolutisme. “Gouden kooi om Nederland zetten”, “terug naar ver verleden” en dergelijke opmerkingen waren kenmerkend. Een echt inhoudelijke discussie kon helaas niet plaatsvinden."

Datzelfde deed Eurocommissaris Cecilia Malmström in La Monde, hetgeen Greet er toe bracht haar de volgende brief te sturen:
www.pvv.nl/index.php/component/content...

(Wellicht bij de meeste reaguurders bekend, maar zo niet dan alsnog. De Nederlandse vertaling staat eronder)

Kudo's voor Greet.

www.pvv.nl/index.php/component/content...

La Vie En Rose | 21-07-12 | 13:48

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:35
Dat niemand weet wat er in 'Brussel' gebeurd, is een algemeen Europees probleem.
Vandaar dat ik ook Quid gelijk geef en terug wil naar de EEG.
Dat er daardoor vele eurofielen werkloos worden is niet mijn zorg, ze kunnen nog altijd bollen gaan pellen!

necrosis | 21-07-12 | 13:45

Zo diep zijn de zakken niet in vergelijking met het probleem dat het zou moeten oplossen.
Het ESM is maar een doekje voor het bloeden.

Energya | 21-07-12 | 13:45

@Tommygunner: Bizar die crash van Farage. Ook bizar dat ik dat nu 2 maanden later in de reacties van Geenstijl moet lezen en niet gewoon via de normale kanalen heb gehoord.

poepkop | 21-07-12 | 13:44

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:35
Dat laatste weten wij maar al te goed.

Sith Lord Darth Von Ramkraak en zijn discipelen willen de totale macht. Nu alle remmen los naar een Verenigd Europa. Heil Europa, leve de leider!

www.youtube.com/watch?v=cp069Y_P-9M

Bart_Bart | 21-07-12 | 13:44

@rara | 21-07-12 | 13:31
Dat kan best, men heeft ook al een eurgendfor opgericht. Want Spaanse politiemensen beginnen al de kant van de burgers te kiezen, nog lang niet allemaal want ze krijgen er natuurlijk voor betaalt, maar de sympathie ligt echter bij de burger.

"The European Gendarmerie Force (EGF) is an initiative of 5 EU Member States aimed at improving the crisis management capability in sensitive areas."
www.eurogendfor.eu/

Men kan dus heel snel buitenlandse krachten in gaan zetten als het uit de hand loopt. Men kan dat gemakkelijk betalen met de diepe zakken in het ESM (startkapitaal van 700 Miljard).

La Bailaora | 21-07-12 | 13:42

Ik ben bang dat de enige manier om van de EU en de dictatuur van de elite af te komen een opstand is. Met een miljoen mensen naar Brussel en Straatsburg en de EU gebouwen platbranden. Anders gaat het echt niet gebeuren, al krijgt de pvv nog zoveel stemmen. Die lui doen echt geen stapje terug. En de tijd is nu, als we nu niet ingrijpen is het voorlopig te laat.
-
Kets22 | 21-07-12 | 13:05
Daar heb je gelijk in, kunnen we mooi meenemen, toch? Laat om te beginnen de zombiebanken maar omvallen. Dat gebeurt uiteindelijk toch wel. Beter een paar jaar pijn zoals in IJsland dan tientallen jaren zombies in leven houden zoals in Japan. Daarna kunnen we in de chaos die ongetwijfeld volgt het monetaire systeem onder handen nemen.

canardo | 21-07-12 | 13:42

Blijft lachen gieren brullen:
- Democratie beschermen door haar aan je laars te lappen
- Welvaart beschermen door geld te verbranden
- Eén voor allen (NL), allen voor één (FR) [grootste afdracht vs landbouwsubsidieslurpers en dat belachelijke parlement in Straatburg).
- Geen checks & balances, maar cheques & balances
- Mensen die je niet hebt gekozen die je dingen opleggen waar je nooit voor zou kiezen
- Machthebbers falen, absolute machthebbers falen absoluut, en de EU machthebbers... die hebben de EURO
- Méér EU voor vrede en welvaart, en méér EU krijgen, zonder vrede en zonder welvaart.

Zeddegeizot | 21-07-12 | 13:40

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:34
Klopt, maar de gedachte is eentje om te onthouden.

Teun van het Tuinpad | 21-07-12 | 13:36

@Bart_Bart | 21-07-12 | 13:28
Een geenstijl achtige site in Spanje ken ik niet echt. Spanjaarden doen dit soort talk meer via bv. Facebook denk ik. Mijn vriendin zei me dat die legeruitspraken bv. via facebook werden gemeld. Ik zal eens vragen aan haar of ze me dat daar kan laten zien. En ja ik kan wel Spaans en lees veel reacties onder artikelen in kranten, zeg maar de Spaanse versies van de volkskrant en telegraaf.

Daaruit blijkt volgens mij dat ze wel snappen dat er behoorlijk wat mis is, maar de schuld vooral bij de Spaanse overheid leggen, en nog niet door hebben welk spel er in Brussel aan de gang is.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:35

@ La Bailaora | 21-07-12 | 13:19 |

en dat zal niet zonder verzet gepaard gaan.. vandaar alle pasjes / id's / 'traject' controles / ov's / zuinige 'energie ' meters (DE spy tool)/ internetbeperkingen / dataopslag / en het volk pikt het gewoon, de politiek (zowel links als rechts vind het prima en de media stellen de juiste vragen allang niet meer..

(c)ZWITSUL | 21-07-12 | 13:32

Tommygunner | 21-07-12 | 12:04

De EU heeft hier allang de macht overgenomen. Verzet is hooguit symbolisch. Schat het zgn. volk niet te hoog in; het volk maakt het niet uit: democratie of dictatuur. Zolang het volk te vreten heeft, zal het ze een worst wezen wat de regering doet. Daarom is dictatuur ook de regel in de geschiedenis.

Van Duyvenbode | 21-07-12 | 13:32

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:21
Persoonlijk ga ik er van uit dat de EU al plannen klaar heeft liggen om voedselhulp te sturen en gaarkeukens in te richten als de economie echt instort. Anders krijg jij inderdaad keihard gelijk. Hongerige mensen zijn goede revolutionairen.

rara | 21-07-12 | 13:31

Erg goed artikel van Sassen van Elsloo. Hij legt wat genuanceerder en beter uit - met name dat stuk over geschiedvervalsing wat nou juist zo belangrijk is, maar sjonnie niet vermeldt - wat Wilders en Teun van Dijck al jaren roepen. Weg uit de EU en Euro, terug naar de EEG.

Maar goed, wij mogen ons daar alleen nog over uitspreken op 12 september. Dat wordt ons referendum, ons laatste.
Daarna heeft stemmen geen enkele zin meer.

Laat zien dat je walgt van die politieke partijen die ons de EU, en de Euro door onze maag hebben gesplitst. Die het ESM nog voor de verkiezingen hebben geratificeerd. Die liegen over wat ons te wachten staat als wij uit de EU stappen, dezelfde leugen waarmee zij ons de Europese Grondwet in de maag wilden splitsen. De EG waar wij toen NEE tegen hebben gezegd, en zij een groot deel van onze soevereiniteit toch verkwanseld hebben door het Verdrag van Lissabon te ondertekenen.
Dat je walgt van die partijen die ons kapodt gaan bezuinigen om banken en landen overeind te houden.

Dus stuur die column van Sassen van Elsloo door naar familie, vrienden, kennissen en collega's en zeg op 12 september NEE tegen de VVD, D66, PvdA, CDA, Groenlinks en de SP. De SP was dan wel tegen de Europese Grondwet en tegen het ESM, maar niet tegen de huidige EU en ook niet tegen nog meer miljarden aan steun. Roemer wil dat die steun via de ECB gaan verlopen.

Mja, ons volk kennende gaat het grootste deel gewoon weer op hun eigen partij stemmen, en een klein deel gaat om allerlei redenen uit protest niet stemmen. Welnu dat laatste haalt nu zeker geen zak uit, omdat de aanhang van de hierboven genoemde partijen altijd gaat stemmen en de politiek een lage opkomst zal duiden al politieke desinteresse van het volk, wie immer.

La Vie En Rose | 21-07-12 | 13:28

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:23
Is er ook een soort Geenstijlios.es toevallig?

Dan kunnen die Spaanse reaguurders ook een beetje verlicht worden met Hollandse helderheid.

Of kan je geen Spaans?

Bart_Bart | 21-07-12 | 13:28

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:23
Over het Spaanse leger kan ik weinig zeggen (want: geen kennis) maar over griekenland heb ik destijds DIT gepost:
www.skopos.be/GrMuziek/Achtergrond/Ges...

necrosis | 21-07-12 | 13:28

@Dagobert D. | 21-07-12 | 13:21
Ja, maar het allerergste is dus de waanzinnige verschillen. Beide systemen is wat voor en tegen te zeggen, maar het allerergste is dat je ze dus aan elkaar koppelt, en ondertussen wel de verschillen laat bestaan. Dat laatste moet wel, omdat je een cultuur van 100-en jaren niet effe een twee drie verandert. Oftewel, de euro is onhoudbaar.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:27

EU ESM EFSF gerelateerd, wederom bedrog van onze bestuurders, herinnert u de recente beraadslagingen in ons parlement, waarbij eurofiele partijen als VVD CDA D66 PVDA wel voor willen stemmen, MITS er Goede toezicht is van het o zo betrouwbare en onafhankelijke IMF. Breeking "Scandal At The IMF: Senior Economist Resigns, Says "Ashamed To Have Had Any Association With Fund At All" www.zerohedge.com/news/scandal-imf-sen...

Bertus Brulbroek | 21-07-12 | 13:25

@necrosis | 21-07-12 | 13:17
Mijn Spaanse vriendin meldde mij dat de Spaanse legerleiding heeft gemeld dat het de lastenverzwaringen nu nog 'pikt', maar dat men vindt dat er wel een limiet is...

Dat is nogal wat als dat echt waar is. Want dan gaat het leger zich misschien ook in Spanje roeren...

La Bailaora | 21-07-12 | 13:23

@Dagobert D. | 21-07-12 | 13:15
Ja, zo is het maar net... De shit hits the fan zullen we maar zeggen.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:21

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:14
zoals hier in spanje de belasting wordt ontdoken is natuurlijk niet helemaal goed. Maar zoveel belasting betalen als in het noorden is natuurlijk ook belachelijk. Toen ik voor een hypotheek hier kwam met mijn hollandse papieren moesten de banken en notarissen hartelijk lachen dat ik zoveel belasting betaalde.

Dagobert D. | 21-07-12 | 13:21

watazooi | 21-07-12 | 12:02 Het is al oorlog , alleen nu zijn wij administratief bezet.

ja,diedus! | 21-07-12 | 13:20

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 13:11
Ja natuurlijk. Voor Nederland is de EU op termijn nog veel erger. Alle gespaarde pensioengelden en belastinggelden gaan langzaam aan richting het zuiden. Dat kan niet anders, anders zorgen de markten automatisch dat de boel omvalt. We praten allang niet meer over een miljardje of zo, maar Spanje heeft echt honderden miljarden nodig. Alleen het bankwezen heeft per direct minstens 100 miljard nodig. Dus maak de stoelriemen maar vast.

En ja, met SP wordt het ook heel erg, die willen niet uit EU, alleen vinden ze de ESM een slechte manier, maar het opkopen van de schulden door de ECB is op termijn net zo erg. De euro zal dan heel veel waarde kwijtraken, zodat alle spaargelden als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dus het effect is idd. dat Europeanen dan allemaal ook arm worden. De EU is een gigantisch Europese socialistisch gedrocht. Er wordt rijkdom naar armoede overgeheveld, van rijke naar arme landen. Alleen komt de rijkdom niet ten goede van de arme sloeber in die landen, maar van de Europese 'systeem' bankiers en toppolitici die steeds meer macht krijgen.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:19

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:05
Ik heb al eerder een linkje meegestuurd over het voormalig kolonels-regime in Griekenland.
Een dergelijk scenario is in de nabije toekomst niet ondenkbaar aangezien de 'gewone Griek' de lul is en steenrijke reders/ corrupte ambtenaren zich de ballen uit de broek lachen.
En ondertussen groeit de haat tegen alles wat Nederlands, Duits of Fins is onder 'Spiros-met-de-pet.

necrosis | 21-07-12 | 13:17

@La Bailaora | 21-07-12 | 12:57
je ziet het hier -Andalucía- nu al, meer en meer inbraken, berovingen, diefstallen etc etc. Het geld raakt nu echt op, en de kinderen hebben toch eten nodig.

vroeger werd er nog lekker zwart gewerkt, maar die bedrijven hebben geen opdrachten meer en gaan allemaal failliet.

Dagobert D. | 21-07-12 | 13:15

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 13:05
Heel goede plemp. Zo is het maar net. Ik woon in Spanje en idd. is het ophalen van belasting hier veel ingewikkelder. Dat is, de controle is niet goed, en het ontduiken gebeurt massaal. Ik ken ze als we in de kroeg zitten en Spanjaarden doodleuk zeggen dat ze rente etc gewoon niet opgeven...

La Bailaora | 21-07-12 | 13:14

Eindelijk iemand met verstand van zaken

Ing. eslapen | 21-07-12 | 13:14

@rara | 21-07-12 | 13:04
Neem van mij aan dat Spanje kopje onder gaat. Wat er de komende tijd gaat gebeuren is dat Spanje een echte bailout nodig heeft. Dat heet 'kopje' onder gaan. Wat er dan gaat gebeuren is onzeker, want er zal dan weer geld moeten vloeien van Noord naar Zuid. We weten niet of Duitsland dat blijft accepteren. Dat is de onzekerheid, maar dat Spanje richting bailout gaat is zo klaar als een klontje, zie ook dit:

"Valencia heeft hoge schulden die het op de financiele markten moeilijk kan herfinancieren."

"Ook op de Spaanse aandelenbeurs ontstond onrust: de index verloor 5,8 procent."

"De rente staat op 7,26 procent en dat wordt op lange termijn onhoudbaar geacht."

"De zorgen over Spanje raakten ook de euro. De wisselkoers van de euro daalde sterk ten opzichte van de dollar en andere valuta."

Dit is uit een artikel van nog geen 5 uur geleden:
www.nrc.nl/nieuws/2012/07/21/spaanse-r...

Het is echt totaal aan het omvallen. Er zitten met Valencia, maar ook Andalucia en Cataluña nog heel veel lijken in de kast. Ik ken hier een aantal mensen die al maanden geen loon meer ontvangen, die voor deze autonomos werken.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:11

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:05
Geldt dat niet voor alle EU laden? Dat uitstappen het beste is op de langere termijn?
Naar mijn idee wel. De EU is Nederland in het groot als de SP hier aan de macht komt. Iedereen even arm waarbij de armeren profiteren van de rijken zonder daar een echte tegenprestatie voor te leveren.

Fliere Fluiter | 21-07-12 | 13:11

@Che_cuevara | 21-07-12 | 13:01
Lizzy is hoogblond.
De rest mag ik niet vertellen van Quid:)
*grinniken is wel toegestaan*

necrosis | 21-07-12 | 13:07

De meeste mensen begrijpen nog altijd niet dat de Europa crisis los staat van de ergere schulden crisis die ontstaan is in Wall street en London City.
Ja de Europa crisis is erg en heeft hervorming nodig om het democratischer te maken maar de schulden crisis is een verhaal van Fraude en nog meer Fraude zoals het libor schandaal recentelijk heeft aangetoond. Zolang we banken blijven redden in plaats van de bankiers het gevang in te gooien zal het slecht blijven gaan. Zolang banken de gigantische macht blijven behouden van het geld creeren en daar rente over vangen schieten we niets op.

Kets22 | 21-07-12 | 13:05

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 12:58
Tja, het gewone volk denkt dat men geld 'krijgt' van de rijke landen, en iedereen wil wel geld krijgen. Anti-Europa betekent in Griekenland ook faillisement en dan moet men terugkeren naar de Drachme wat meteen ongeveer een verlies van 60% welvaart betekent. Weinig mensen die dan zeggen laten we dat dan maar doen.

Helaas is niet iedereen economisch goed onderlegd, want binnen de Euro blijven is nog veel erger, alleen is dat moeilijk uit te leggen. Het betekent nog meer banenverlies, het betekent het uithollen van de economie, zodat ze dadelijk alleen nog maar aan de infuus hangen van het geld uit Noord Europa en hun zelfstandigheid volledig kwijtraken. Op korte termijn is uitstappen zeer pijnlijk, op lange termijn voor Griekenland het beste.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:05

@La Bailaora | 21-07-12 | 13:01
En daarmee is de cirkel rond: in de zuidelijke landen betaalt men (of de elite) te weinig belasting en de enige manier om toch nog enige vorm van belasting te heffen in die landen was de jaarlijkse devaluatie zodat het gehele land "belasting" betaalde. Sinds dat mechanisme weg is en de aldaar heersende corruptie/incompetentie niet zitten we me de ellende.
Ik schiet ook altijd in een stuip als de EUfanboys reageren met "er komt betere en strengere controle vanuit Brussel"... man man man...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 13:05

Toch is er meer nodig dan uit de EU. De EU is een symbool dat onze democratie niet goed functioneert. Ook de democratie moet versterkt worden zodat dit nooit meer kan gebeuren. Partijpolitiek kun je grote vraagtekens bij zetten, en misschien is het wel beter voor de democratie als politieke partijen niet meer toegestaan worden.

Tarak | 21-07-12 | 13:04

@La Bailaora | 21-07-12 | 12:57
Niemand kan voorspellen wat er de komende maanden gaat gebeuren op EU-niveau. Het is dus nog niet zeker dat Spanje kopje-onder gaat.

rara | 21-07-12 | 13:04

@daytripper | 21-07-12 | 12:56
35% is te weinig voor een meerderheid en IK zal ze niet steunen via een gedoogconstructie.
Griekenland heeft zelf al aangegeven dat ze de komende 2 jaar de doelstellingen (vereist voor de EU poet) niet gaan halen.
Heel simpel: dan maar geen poet.
Laat ze maar gaan bedelen bij Rusland, ik heb het helemaal gehad met die kutGrieken!

necrosis | 21-07-12 | 13:03

@superjan | 21-07-12 | 12:59
Inderdaad. Hij staat ook al in de TMG-stal... :)

Tommygunner | 21-07-12 | 13:03

@Jopie2009 | 21-07-12 | 12:49
Die knakker begrijpt er geen reedt van als straks de hele zooi in elkaar ploft.

Parsons | 21-07-12 | 13:03

Het enige wat de eurofiel nog heeft zijn angst en leugens, angst aanjagen dat het allemaal slechter wordt gebaseerd op niet onderbouwde leugens.

Tarak | 21-07-12 | 13:02

@Jopie2009 | 21-07-12 | 12:52
Niet stemmen is Pontius Pilatus-gedrag: je kan veilig je handen in onschuld wassen.

Stemmen is nu het enige alternatief voor een ongeorganiseerde revolutie waar niemand op zit te wachten.

rara | 21-07-12 | 13:02

Zoveel verstandige woorden over Europe heb ik al een tijd niet meer achterelkaar gezien.

Oculus Malus | 21-07-12 | 13:02

@necrosis | 21-07-12 | 12:54
Foutje bedankt.
Bedoelde Lizzy.

Che_cuevara | 21-07-12 | 13:01

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:59
Ja klopt, maar in Europa is het erger, omdat Amerikanen en Chinezen als het echt fout loopt kunnen corrigeren met het aanpassen van de waarde van hun munten. In Europa is dat onmogelijk.

La Bailaora | 21-07-12 | 13:01

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 12:58 | + 0 -

Naar ik begreep viel dat wel mee. In Griekenland krijgt de grootste partij "bonuszetels" dat verklaart de meerderheid voor "pro EU", het zou echter nek aan nek zijn geweest.

Tarak | 21-07-12 | 13:01

@Fliere Fluiter | 21-07-12 | 12:58
Pro stuur-meer-geld beleid.

Godsammekraken | 21-07-12 | 13:01

@pritt een wat vastere column van de jongeheer Sassen van Elsloo zou ik als ouwe GeenStijl peops zeer waarderen.

superjan | 21-07-12 | 12:59

@La Bailaora | 21-07-12 | 12:54
Klopt helemaal, dezelfde dodelijke omhelzing die noord- en zuid-europa hebben, hebben de VS en China ook al jaren.
De Amerikanen kopen de Chinese producten met het geld dat de Chineze uitlenen aan de VS via Amerikaanse staatsobligaties...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:59

@Tommygunner | 21-07-12 | 12:54

Het is niet alleen pure macht, het is ook eenvoudige macht: er is hoegenaamd geen controle, laat staan dat er sprake is van een democratisch mechanisme. Hermann von Rompuy is daarvan de ultieme exponent: grijs, grauw, saai, een typische boekhouder, maar wel de ultieme kampcommandant want een absoluut gewetenloze trekpop.

Met de nadruk op ^trekpop*. Één van de velen.

Reinaert | 21-07-12 | 12:59

@eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:54
Dat bewijst dus dat mijn strategische campagne de beste is:)
*move over Geert, here's..... necrosis*

necrosis | 21-07-12 | 12:59

@zeg maar jansen | 21-07-12 | 12:01
De meerderheid van de Grieken heeft op pro EU partijen gestemd.

Fliere Fluiter | 21-07-12 | 12:58

@daytripper | 21-07-12 | 12:56
Toevallige passanten...

Tommygunner | 21-07-12 | 12:57

@rara | 21-07-12 | 12:53
kwestie van tijd... Spanjaarden zijn heethoofdjes hoor, en pas in september worden de maatregelen echt ingevoerd en gaan er mensen kopje onder. Zo wordt de duur van de werkeloosheid gehalveerd, de BTW verhoogd, energie en water duurder, enz... Pas als de Spanjaarden echt geen geld meer hebben gaat de beer echt los.

La Bailaora | 21-07-12 | 12:57

@eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:50
Dat je dat nog niet weet.
Heb ik hier al een keer of 100 gezegd.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:56

@seven | 21-07-12 | 12:31
De vraag is dus of politici een langere horizon hebben dan 3, 4 jaar.

De meeste politici hebben een horizon die zich uitstrekt tot aan de volgende peiling. Dat is een van de zwakke punten van democratie.

rara | 21-07-12 | 12:56

Maar nog steeds schijnt, gezien de poll alhier,35% van de reaguurders VVD, D66 of CDA te stemmen.

daytripper | 21-07-12 | 12:56

@daytripper | 21-07-12 | 12:53
Dankjewel. Waarom snappen onze politici het dan niet? Nou ze snappen het donders goed maar hebben zich in de afgelopen 20 jaar aan de grote Europese droom gecommiteerd. Dit gaat voor partijen van links tot rechts op. De enige partijen van betekenis die Eurosceptisch zijn, SP en PVV, hebben of altijd buiten de macht gestaan of consequent een Eurosceptisch geluid vertolkt. Dezelfde politieke realiiteit als met de Betuwelijn: iedereen weet dat het mis is maar niemand heeft iets te winnen bij het slecht nieuws verhaal.

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:56

@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:49
Bedragen noem ik alleen aan aspirant kandidaten.
Omdat je man (en waarschijnlijk niet rood-harig) bent, kan ik geen antwoord geven.
*grinnikT*
En wie is Iris?

necrosis | 21-07-12 | 12:54

Oke mannen / vrouwen,
We hebben onszelf en elkaar nu genoeg op de borst geklopt, door te vermelden / aan te tonen dat WIJ wel wisten dat het fout ging / zou gaan.

En nu? Nu we weten dat niet iedereen zo dom als het achtereinde van een varken is, moeten we op een of andere manier het schip keren. Ik ben geen voorstander van de wal, aangezien dit nog wel eens een te harde klap op kan leveren.

Hebben jullie echte werkende suggesties? Ik sta achter / naast en desnoods voor jullie om de klappen te vangen.

MarcS | 21-07-12 | 12:54

"De euro daarentegen heeft er juist voor gezorgd dat de PIIGS (Portugal, Italië, Ierland, Griekenland en Spanje) opeens erg goedkoop konden lenen (door impliciete garantstelling van o.a. Nederland en Duitsland). Hierdoor is onze export naar de PIIGS geëxplodeerd maar de PIIGS betaalden met het door ons aan hun geleende geld. Nu kunnen ze het niet terugbetalen. Al deze “groei” is dus een luchtspiegeling geweest, iets wat u in geen enkel EU schrijven zult tegenkomen."
Uit het stukje van Alex Sassen. Iets van kop spijker raak. De VVD-ers die maar roepen hoe goed het voor onze export is, is dus een argument die niet langer houdbaar is.

La Bailaora | 21-07-12 | 12:54

@ necrosis 12:51

Wel een liefhebber!

eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:54

@Niemands Knegt | 21-07-12 | 12:38
Dat doen ze wel meer, dat voorselecteren.
Ik heb een tijd meegedaan met de peilingen van de Hond.
Omdat mijn voorkeur steeds PVV was werd ik steeds minder "gevraagd" toen de vorige verkiezingen er aan kwamen.
En ja hoor in de peilingen zakte de PVV.
Ik hoor de Hond nog zeggen "het zou mij verbazen als de PVV 20 zetels halen"> ze stonden toen op 17 in zijn peilingen.
Het werden er 24. Zo manipuleren ze de peilingen.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:54

@La Bailaora | 21-07-12 | 12:26
Zelfs in Spanje komt men niet ver met de demonstraties, het gaat er nog steeds erg vriendelijk aan toe. Pas wanneer er doden vallen ontstaat er een kans dat de opstanden echt uit de hand lopen.

rara | 21-07-12 | 12:53

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:14 | + 11 -

Mijn oprechte complimenten. Briljant verwoordt. Nu nog e.e.a laten doordringen in de botte grijze midden koppen in Den Haag.

daytripper | 21-07-12 | 12:53

Als ik zie dat mijn reaguursels om niet te stemmen in de min belanden en adviezen om toch te gaan stemmen zwaar geplust worden, hebben we hier nog een lange weg te gaan.

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:52

@eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:48
Ben jij een rood-harige vrouw dan:)

necrosis | 21-07-12 | 12:51

@ Che 12:49

Is ze roodharig dan?

eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:50

Nog maar weer eens: lees Derek Scott in HP-De Tijd nr 3. Daarin vertelt hij exact hetzelfde. En let vooral op de slotconclusie: Doorgaan zoals nu betekent dat de werkeloosheid verder blijft stijgen en de politieke klasse zichzelf steeds verder ondermijnt. En zo ontstaan revoluties. Zoals de franse bijvoorbeeld. Die van 1789.

Polletje Piekhaar | 21-07-12 | 12:50

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:35
Je kan de periode een jaar laten duren en aangeven in welk tempo je de bandbreedte verhoogd. Misschien zal er een muntje harder dalen, dat is, net als eerdere EMU bandbreedte aanpassingen in pre -euro era, te overzien. De route is langzaam de geschiedenis omdraaien ipv met een revolutionaire schok. Revoluties kosten nml vaak erg veel bloed en de uitkomst is ongewis.

seven | 21-07-12 | 12:50

@Reinaert | 21-07-12 | 12:48
*reinaert alvast benoemt tot minister*

necrosis | 21-07-12 | 12:50

@Parsons | 21-07-12 | 12:30
onze vakantieganger, columnist en kasteel-verdediger Peter Verhaar vindt van niet. Hij vindt vooral dat we geschiedschrijving niet aan economen moeten overlaten. Gelezen op twitter.

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:49

@necrosis | 21-07-12 | 12:44
Mijn vrouw vraagt net wat het schuift.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:49

@necrosis | 21-07-12 | 12:37
Je krijgt Iris vermoed ik. :)

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:48

@ necrosis 12:44

Dan wil ik best meehelpen hoor!

eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:48

@necrosis | 21-07-12 | 12:44

Roodharige dames? Altijd goed!

En de landsverkwanselaars zetten we gewoon op de trein. Naar Brussel. Allemaal!

Reinaert | 21-07-12 | 12:48

@CoJoNes | 21-07-12 | 12:35
De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar.
Daarom zal de geschiedenis straks herschreven worden.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:47

SP is geen optie, die zijn wel tegen het ESM, maar niet tegen de EU. Die willen de problemen oplossen via de ECB. Maar of je nu via de kat of de hond geslagen wordt is eender.

Alleen PVV is een optie, en misschien de LP. Maar goed, die laatste heeft wat andere problemen, met bv. het democratische gehalte en het wijd open stellen van de grenzen.

La Bailaora | 21-07-12 | 12:47

@Reinaert | 21-07-12 | 12:37
Misschien moet ik toch maar doorpakken met mijn necro-partij.
Ik zoek stad en land af voor minstens 10 Rood-harige dames van goed gehalte om te folderen.
Weg met die lands-verkwanselaars en weg met Rutte!

necrosis | 21-07-12 | 12:44

Dit is een beter stukje, Quid. Dan altijd maar bashen,
Uit de EU en snel.
Stem PVV..

Hapklarebrok | 21-07-12 | 12:43

De laatste zin beschrijft mijn idee over de EU volkomen.

Moi2 | 21-07-12 | 12:42

Ook +1 voor Baudet trouwens.

Parsons | 21-07-12 | 12:41

Die protesten in Spanje liegen er niet om. Maar dat moesten ze eigenlijk in Brussel doen. Misschien dat het dan enige indruk maakt.
.
Ik denk echter dat de eurocraten niet zullen stoppen en een burgeroorlog op de koop toenemen om hun verenigde staten van Europa te verwezenlijken. Of er daarna dan nog geld te verdienen valt, betwijfel ik. Europa zal nog meer vervallen tot een sovjetachtige economie.

Greetje Duisenberg | 21-07-12 | 12:41

Onderwijl komen de bovenonsgestelden met dit soort onderzoekjes:
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Un...
'Draagvlak voor EU-lidmaatschap neemt weer iets toe.'
Het geinige feit wil dat ik lid ben van het panel van Nipo en zie dus de meest onzinnige en (indoctrinerende) sturende politieke vragen voorbij komen, maar deze specifiek Europese vraag 'toevallig' niet. Ik kan dus voorzichtig concluderen dat het Nipo voorgeselecteerd heeft op politieke voorkeuren die in eerdere enquêtes naar boven gekomen zijn. Zij passen dus steeds doorzichtigere methodes toe om sturende uitslagen te krijgen.
Ik kost van de kongsie tussen politiek, economie, overheid en msm.
Om deze manipulatie van boven genoemde partijen voor eens en altijd de kop in te drukken zouden zij een volksreferendum moeten organiseren over de EU, maar dat durven zij vast niet.
Kortom, leve Alexander Sassen van Elsloo, René Tissen, Ewald Engelen, Nigel Farage en andere vrije geesten, die ondanks het ijzeren gordijn dat de politiek, economie, overheid en msm heeft opgetrokken om de burgers doof, stom en dom te houden, proberen om die zelfde burgers een glimp te geven van wat er zich allemaal achter de sluier van dat ijzeren gordijn afspeelt. Wat wij zien is misselijk makkend vies.

Niemands Knegt | 21-07-12 | 12:38

100% goed.

Randvoorwaarde | 21-07-12 | 12:38

Helaas ,je kan de klok niet naar gelukkiger tijden terugzetten.De zure appel moet tot de steel worden opgegeten.Net gelezen dat de top-econoom van het IMF , Peter Doyle (na 20 jaar) in zijn ontslagbrief het falen van de laatste 10 jaar aan de kaak heeft gesteld.Hij ging over de bail outs aan de junks : Griekenland,Portugal en Ierland.Er zitten wat "scheuren" in de voorhang van de EU,maar we zien nog geen stutten om het instorting-gevaar te keren.De kosten van afbreken en opnieuw beginnen ,zullen helaas gigantisch zijn. Een totale staat-schuld van 8 duizend miljard $ in Europa en 16 duizend miljard $ in de USA,maar we denken nog dat onze computers dat wel aan kunnen en manipuleren,zeker tot na de verkiezingen.

Dolphi | 21-07-12 | 12:38

Het enige voordeel van straks pro EU stemmen is dat wanneer de Euro valt de verantwoordelijken die ons erin gesleurd hebben aan het roer staan.
En de juiste mensen de schuld krijgen.

Energya | 21-07-12 | 12:38

@hobbit | 21-07-12 | 12:31
Bron?

Of lieg je maar wat?

Parsons | 21-07-12 | 12:38

EU eruit en terug met de EEG?
Goh, dat riep ik pas een keer of 30.
*verwacht GS pretpakket*

necrosis | 21-07-12 | 12:37

@Tommygunner | 21-07-12 | 12:28

Mensen laten zich inderdaad te makkelijk in slaap sussen.

Zolang Rutte lacht denkt de burger dat het allemaal nog wel goed zal komen. Wat de burger niet weet is dat Rutte toneel speelt en ondertussen ook wel in de gaten heeft dat 'ie met één been op het schavot staat.

Niet dat ik Rutte alles verwijt, zo veel eer gun ik 'm namelijk ook niet, maar zijn eeuwige lach is wel typerend. Zou een goede dirigent voor een zeker scheepsorkest zijn. Blub.

Reinaert | 21-07-12 | 12:37

Hij heeft gelijk. De EEG bracht welvaart, de EU neemt ze weer af.

lulleficatie | 21-07-12 | 12:36

Het is bijna knap om de allerbelangrijkste conclusie en stelling van Sassen van Elsloo uit de post te houden. Namelijk dat de EU zich bedient van geschiedsvervalsing om hun imperialistische droom door te drukken.

CoJoNes | 21-07-12 | 12:35

seven | 21-07-12 | 12:31
how2: Een lange periode van vaste wisselkoersen om bestaande internationale zakelijke afspraken tussen bedrijven&banken niet teveel te schaden en schockeffecten te voorkomen.

Dit gaat niet werken, dit is juist het probleem. Men gaat speculeren tegen bepaalde zwakke munten, wie moet die vaste koersen handhaven, welke reserves kopen zwakke munten op? Nee, de enige oplossing is plotselingen, onverwachte afschaffing van de euro in het weekend: "en opeens kwamen er maandags weer guldens uit de automaat"...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:35

Ik volg al enige tijd aandachtig zijn columns. Ik moet zeggen dat hij altijd de juiste snaar weet te raken.

Ik vrees echter dat NL toch massaal Pro-EUSSR zal stemmen.

Er is slechts één partij die concreet tegen de EUSSR is en dat is de PVV.

Maar ja, die wordt uurlijks door de linkse media gedemoniseerd welke nota bene wordt betaald door Henk en Ingrid.

De EUSSR zal het failliet betekenen van NL. Daar is het ook immers xSSR voor. Kijk maar naar de voormalige USSR.

De vraag rijst voor degene die een paar spaarcentjes hebben: wat nu?

Dollars kopen? of toch omwisselen voor de veilige Zwitserse Frank of de Noorse Kroon.

Of is een schilderij van Rembrandt een betere beslissing?

ProAsfalt | 21-07-12 | 12:35

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:29
Eens. Maar dit alles is vergeleken met de EU-nu echt peanuts.

Tommygunner | 21-07-12 | 12:34

@Teun van het Tuinpad | 21-07-12 | 12:29
Alleen zijn de mijnen dicht en van staal zijn we al lang niet meer.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:34

Alexander Sassen van Elsloo for president. Die man zou de politiek in moeten gaan, hij krijgt hands down mijn stem.

hobbit | 21-07-12 | 12:33

@hobbit | 21-07-12 | 12:31
PVV en SP tegen de EEG.
Vertel?

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:32

@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:27

Hoe langer we wachten, hoe hoger de prijs die we betalen.

Wat mij betreft maken we er vandaag een snel en pijnloos einde aan want deze poppenkast heeft wat mij betreft lang genoeg geduurd en het experiment is overduidelijk mislukt nu er complete landen op omvallen staan terwijl ons toch écht is beloofd dat we er *allemaal* beter van zouden worden. Die belofte kan overduidelijk niet worden ingelost want *iedereen* wordt er as we speak slechter op.

En dan is mijn conclusie dus een simpele.

Reinaert | 21-07-12 | 12:32

Euro exit, de begeleide transitie terug naar munten, how2: Een lange periode van vaste wisselkoersen om bestaande internationale zakelijke afspraken tussen bedrijven&banken niet teveel te schaden en schockeffecten te voorkomen. De ECB moet nog een tijd baas blijven over nationale banken om misbruik van een vaste wisselkoers door bv het zuiden te voorkomen. En om massa's conflicten te voorkomen: Richtlijn v oude grensoverschrijdende vorderingen waarbij de berekende EMU (voorloper €, gewogen mandje met Europese valuta) waarde geldt. Daarna langzaam de wisselkoersbandbreedte vergroten.

De keuze voor NL (puur NL, voor Dld is dit een factor 6 groter)is dit, wat door papieren verlies op vorderingen (EMU is zachter dan Fl. )ws 50miljard gaat kosten. (Op papier, want een harde fl. is gewoon meer waard, heeft eer koopkracht) of eeuwig 16miljard per jaar schenken aan zuid europa. vw de onhoudbare handelsbalans.
Dus eenmalig 50mrd papieren verlies (papier, want fl. zal meer koopkracht hebben in het buitenland, mensen staren zich helaas blind op getallen, en een softe munt is steeds hogere getallen maar het gaat uiteindelijk hoeveel je met x mrd kan kopen.) of 16mrd echte welvaart per jaar inleveren.
De vraag is dus of politici een langere horizon hebben dan 3, 4 jaar.

seven | 21-07-12 | 12:31

Dus stem PVV of SP ??
@max_laadvermogen | 21-07-12 | 11:55 | + -2
Nee, want die zijn ook tegen de EEG en dat is gewoon achterlijk.

hobbit | 21-07-12 | 12:31

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:29
Dat boekje is echt een aanrader voor iedereen met een interesse in geldzaken, ongeacht politieke voorkeur.

Willem Hollander | 21-07-12 | 12:31

Dat stuk van Sassen is een van de beste stukken die ik de afgelopen jaren heb gelezen.

Parsons | 21-07-12 | 12:30

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:21
Economisch beleid verstoort de markt. Hoe groter de overheid, hoe meer verstoring. Vooral monetair beleid is het economisch kwaad. We zijn nooit anders gewend dan het als een gegeven te accepteren maar eigenlijk is de macht van de overheid over ons geld minder vanzelfsprekend dan het lijkt:
www.google.com/url?sa=t&rct=j&...

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:29

Kolen en Staal, da's eigenlijk het verhaal.

Teun van het Tuinpad | 21-07-12 | 12:29

Tommygunner | 21-07-12 | 12:25
Hmmm. wel wat problemen hoor, in de jaren 70 en 80, massale werkloosheid en inflatie onder andere omdat de economische politiek van de verschillende landen niet afgestemd waren op de toendertijd heersende structurele problemen (men dacht die op te lossen met een Keynesiaans poverteer politiek).
Daarnaast ook erge politieke instabiliteit, denk maar eens terug aan de RodeBrigades in Italie of die leuke BM-groep in Duitsland...
Ook niet allemaal koek en ei toen.

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:29

@Reinaert | 21-07-12 | 12:24
Het probleem is dat we iedereen steeds maar weer geloven. Mensen vergeten te snel. Gemiddeld genomen.
Vooralsnog hoop ik nog steeds op een politicus als Nigel Farage voor de Nederlander. Hij moet er zijn.

Tommygunner | 21-07-12 | 12:28

@Reinaert | 21-07-12 | 12:24
Ja, maar in die tijd hadden we het allemaal nog zo goed hé.
En zolang de "Nederlander" 3 keer met vakantie kan en zijn natje en droogje heeft doet hij niks.
Maar nu komen ze toch wel aan die vakantie knabbelen en dat natje en droogje wordt onderhand een beetje "gort droog".
En ja, nu wordt men wakker. aar misschien net te laat.
Ik hoop dat het nog op tijd is.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:27

oeps PVV en SP bedoelde ik..

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:27

@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:20
alle politici zijn eurofiel, inclusief die van PVV en EU. Wie gaat er in godesnaam zijn eigen carrierekansen minimaliseren?

Het punt dat op democratische wijze iets veranderd kan gaan worden, is helaas gepasseerd.

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:26

@Jopie2009 | 21-07-12 | 12:24
Tja, wanneer in Nederland de lastenverzwaringen zo groot worden dat mensen het werkelijk gaan voelen in de portemonnee, dan gaan ze ook wel de straat op. Het gaat in Nederland nog te goed. In Spanje staat het water veel mensen aan de lippen.

La Bailaora | 21-07-12 | 12:26

@Barto | 21-07-12 | 12:11
@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:23
Waarschijnlijk heeft Barto niet de leeftijd om de EEG goed meegemaakt te hebben. 0(NUL), ik herhaal N.U.L. problemen destijds.

Tommygunner | 21-07-12 | 12:25

Heel leuk en lief geprobeerd maar gaat niet werken natuurlijk. De EU gaat niet om idealen, het volk en de belangen van de individuele landen. Het gaat slecht om het zo snel mogelijk leegzuigen van geldvoorraden richting de zakken van een kleinen groep geldwolven.

doenormaal! | 21-07-12 | 12:24

@La Bailaora | 21-07-12 | 12:16 |
zouden we hier ook wat vaker moeten doen, maar het gaat voorlopig -nog even- te goed.

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:24

@eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:13
"Als de gasbel boven Groningen vandaag zou zijn ontdekt zou Brussel het overmorgen al hebben geannexeerd..."

Nee, dan hadden ze dat gisteren al gedaan.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:24

@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:17

De EU kost ons steeds meer geld en da's voor de meesten een verdoemd sterke motivatie om zich vervolgens maar eens in die EU te gaan verdiepen. Te laat weliswaar, edoch berouw komt na de zonde, en da's in dit geval overduidelijk.

We worden al jaren belazerd maar kennelijk zijn er nog steeds lieden die pas nu ontwaken uit hun politieke coma. Het niet door laten gaan van het referendum omtrent het Verdrag van Lissabon had er al toe moeten leiden dat het Binnenhof virtueel afgefakkeld werd, maar da's niet gebeurd. Al vermoed ik wel dat iemand die hetzelfde kunstje vandaag nog probeert te flikken wél een probleem heeft. Alhoewel..... We zijn slapjanussen. Allemaal.

Reinaert | 21-07-12 | 12:24

@Barto | 21-07-12 | 12:11
Als je van de EU naar de EEG gaat kom je niet van de regen in de drup.
Dan kom je juist in een prachtige zomer terecht.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:23

@Godsammekraken | 21-07-12 | 12:17
Hun juiste keuzes dan.
Een andere keuze is voor kereltje en D666 per definitie fout.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:21

@Godsammekraken | 21-07-12 | 12:14
Komt het niet neer op de volgende tegenstelling:
voor militair evenwicht (+- vrede) moet je grote machtsblokken hebben = too big to attack,
terwijl je voor economische stabiliteit juist geen machtsblokken moet hebben zodat er geen posities ingenomen kunnen worden als too big to fail (=overheidsgeld bij dreigend faillissement).
De beste positie is ergens tussenin en we zijn duidelijk te ver doorgeschoten, alleen de graaiers in Brussel willen niet luisteren.

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:16
Nee, niet stemmen levert niks op, alleen maar een parlement met 100$ eurofielen.

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:21

Ik roep het al jaren: EFTA. Dat is wat het moet zijn. Meer niet.

artbrut | 21-07-12 | 12:20

@Jopie2009 | 21-07-12 | 12:16
Als je niet stemt verwerp je niks.
Want geloof maar dat al die eurofielen gaan stemmen en dan heb je niets meer in te brengen. Dan worden we zo overgeleverd aan de wolven in Brussel.
De enige weg die je dan nog kunt bewandelen is opstand, en dat is wel de laatste optie.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:20

Een groot ziener riep dit al tijden natuurlijk... *kuch* twitter.com/Tommygunner/statuses/2108...
Maar goed, de EEG is echt HET topalternatief. Iedereen was het er destijds mee eens, de risico's waren te overzien en de economieën draaide op volle toeren. Daarbij is terug naar de EEG realistischer dan enkel uit de EU stappen. Je ontneemt alle tegenstanders met praatjes als alle kansen om een exit uit EU neer te sabelen.
De EU toont tegelijk aan dat een vergaand socialistisch model alleen maar problemen veroorzaakt en landen lui maakt. De hand ophouden kan iedereen. De EU zorgt ervoor dat deze armlastige landen het een recht vinden om geld te ontvangen. Een dodelijk stelsel.
En ook niet onbelangrijk: alle critici die altijd roepen dat Nederland baat heeft bij de EU, wil ik dit zeggen:
Het grootste deel van de export van Nederland gaat naar NOORD-Europese landen. Onderbouwing: www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internati...
De fabel dat we onze export vast zou lopen als we uit de EU gaan is echt van de hoogste bullshitgraad ever...

Tommygunner | 21-07-12 | 12:19

La Bailaora | 21-07-12 | 12:10 | Het word tijd dat deze protesten 'Europees' gaan. Het word tijd dat Eurofielen zoals kereltje Pechthold ter verantwoording worden geroepen. Het word tijd voor een volksopstand, het word tijd dat de EU hoofdkantoren tot aan de grond toe worden afgebrand! Het word tijd dat we ons onder de dictatoriale juk van de EU verlossen.

Indoneesje | 21-07-12 | 12:19

@neemjemoederindemali | 21-07-12 | 12:03
Yeah right, de overheid de macht over het geld geven is rechts.

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:19

@Che_cuevara | 21-07-12 | 11:58
Want kereltje en D66 zijn enorrem van de directe democratie. Zolang mensen de juiste keuzes maken uiteraard.

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:17

@Reinaert | 21-07-12 | 12:11
Klopt.
Wat ik de laatste tijd meer en meer hoor, en dan bedoel ik niet de reaguursels op GS, maar in de media, is dat er steeds meer scepsis komt tegen de EU.
Van alle kanten wordt er kritiek geuit, en terecht.
Dat de tijd weg tikt voor de eurofielen is gewoon een feit.
Dit moet, voor hen, verkeerd aflopen.
Hoop alleen dat het snel gebeurt.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:17

En hier een video waar je kunt zien hoeveel mensen er op de been waren. Alleen al in Madrid dus 800.000, maar mensen gingen de straat op in 80 steden...

www.abc.es/20120719/espana/abci-sindic...

La Bailaora | 21-07-12 | 12:16

@zeg maar jansen | 21-07-12 | 12:01
Als het feest afgelopen is en de rotzooi opgeruimd moet worden willen we allemaal naar buiten rennen.

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:16

@Prof. Drs. Klavan | 21-07-12 | 11:57 | + 0 -
Nee. de keuze tusen WEL stemmen (=legitimisering eurofiele bende) versus NIET stemmen (=verwerping van de huidige eurofiele bende). It's all we can do for now...

Jopie2009 | 21-07-12 | 12:16

Heel goed van die Alexander Sassen Van Elsoo.
Maar ... niet net doen of dit origineel is. Want dit wordt al sinds een jaar of 10 geroepen in vele comments/reaguursels, zoals in deze panelen.
Overigens zal deze verstandige oproep niet gaan werken. De EU-leugenmachine heeft al te veel eurofiele ogen verblind. Er zijn al te veel EU-baantjesjagers die het Brusselse gedrocht als hun bedrijf als doel op zichzelf zien. En er zijn te weinig mensen werkelijk geïnteresseerd in de afschuwelijke EU-toekomst die zich aftekent voor wie het wil zien.
Jammer maar helaas. De trein dendert richting afgrond, en het is al te laat voor een noodstop. Een overgrote meerderheid (PvdA, GL, D66, CDA, VVD) volgt slaafs de leer en de wil van Brussel. Het lijken wel hakbars.

Fijnstoffer | 21-07-12 | 12:15

Dat verhaal kan korter:
De 50 jaar vrede hebben we te danken aan de nucleaire dreiging van de koude oorlog waardoor een echte oorlog in Europa nooit een reeele optie was. De welvaart is het gevolg van de vrede en vrijhandel tussen de souvereine staten in de EEG. De Europese bureaucraten hebben dit alles verkocht als een succes onlosmakelijk verbonden met de voortschrijdende machtsoverdracht naar Brussel. Deze package deal is de Grote Europese Leugen. De superstaat is een ontaard en kunstmatig vervolg van het economisch succes en niet andersom. De landen die zich afzijdiger hebben gehouden van EU en muntunie doen het niet slechter. Er is geen aantoonbare toename van het handelverkeer binnen de muntunie en ook geen aantoonbare welvaartsstijging dankzij de muntunie. De welvaart die in 50 jaar binnen het Europa van souvereine staten werd opgebouwd is er in 10 jaar EUSSR doorheen gejast. Maar goed, als iedereen snapt dat het feest echt voorbij is zullen we zien hoezeer we allemaal Europeanen zijn.

Godsammekraken | 21-07-12 | 12:14

.. deze smeekbede zal op dovemans oren vallen. Socialisten zoeken hun heil altijd in grotere verbanden en meer overheid en alles op 1 gelijkgeschakelde hoop.
Dat ontneemt de domme mensen het overzicht en hoop op eigen koers en schenkt de herverdelers van het verzamelde geld macht en meer van dat.

Als het onderwijs slechter wordt door scholen te fuseren, dan zoeken ze de oplossing ook in nog meer fuseren. Dat wat ze "ondernemen" ALTIJD mislukt is het bewijs dat het een volgende keer wel moet gaan lukken.

Jan Passant mk2 | 21-07-12 | 12:14

Als de gasbel boven Groningen vandaag zou zijn ontdekt zou Brussel het overmorgen al hebben geannexeerd...

eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 12:13

wat ben je druk met de waarheid vandaag Quid, hulde

hoffrevisited | 21-07-12 | 12:13

Dit betekent dat de EU bureaucraten macht moet inleveren, gaat tegen de natuur van elke bureaucratie ,die uiteindelijk zelfbewust wordt en dan vooral om zichzelf draait en streeft naar groei, in.
De EU zal dus niet vanuit de EU gestopt worden, dit zal van druk van buiten moeten komen. Of van de nog altijd iets machtigere landen (lees Dld&Fr) of door massaal burgerprotest met (belasting)stakingen, protesten (proteststemmers) of erger, bv grootschalige civiele onrust.

seven | 21-07-12 | 12:12

zeg maar jansen | 21-07-12 | 12:01 | Klopt. De opkomst van Extreem rechts in Griekenland is ook volledig te danken aan het extreme immigratie beleid van de Europese Unie. Een beleid dat EU landen dwingt mensen uit analfabete en radicaal religieuze gebieden op te vangen. Niemand anders dan de EU is schuldig aan het feit dat voor het eerst sinds de jaren 30' er weer facisten zitten in een parlement van een Europese lidstaat.

Indoneesje | 21-07-12 | 12:12

Wat Alexander Sassen van Elsloo zegt.

CynicalBastard | 21-07-12 | 12:12

Iets van regen en de drup,of bomen en bos....

Barto | 21-07-12 | 12:11

@Che_cuevara | 21-07-12 | 12:07

Ik heb nog wel even. De vraag is of de heren Eurofielen nog wel zo veel tijd hebben want hun tijd tikt langzaamaan weg en wie bovenop het kruitvat zit moet z'n ballen goed vasthouden, voor je 't weet vliegen die er af. Alhoewel ik ook het vermoeden heb dat de meeste Eurofielen sowieso geen ballen hebben, ze tonen ze in elk geval nooit.

De tijd zal het leren. Zoals het onstekingsmechanisme in Brussel tikt tikt het nergens.

Reinaert | 21-07-12 | 12:11

Hier ben ik he mee eens. Als het maar niet te laat is. Een machtsspel zoals de EU nu is, is on bestuurbaar. Terug naar af en snel graag.

Therapietje | 21-07-12 | 12:10

Spanje is compleet aan het omvallen. Bij de protesten van eergisteren vielen er 27 gewonden bij een opkomst van 800.000 mensen...

Ook neemt het geweld tijdens de protesten hand over hand toe:
www.youtube.com/watch?v=WlGPoJ7XnPE

La Bailaora | 21-07-12 | 12:10

Die Alexander Sassen heeft ergens wel een punt(-tje) maar het idee is niet uitgewerkt en kan dus niet beoordeeld worden.
Voor de Euro hadden we een tijdje de ecu als virtuele verrekeningsmunt tussen de verschillende staten. Dat werkte ook niet ideaal. Moeten we daar dan naar terug?
De souvereine Europese staten waren toen nog wel elk verantwoordelijk voor hun eigen economie en werden afgerekend in de "korf". Wat is daar voor in de plaats gekomen als moderator? Blijkbaar niets dan gewoon geld bijdrukken en weggeven.
Net zolang tot de boel barst.

bruine kikker | 21-07-12 | 12:10

neemjemoederindemali | 21-07-12 | 12:03 |

Maar natuurlijk, Links hangt juist het Keynesiaanse beleid aan, en aan jouw de volgende vraag wat links ook zo graag wil, geld in de economie pompen, "Banen maken"

Vertel mij nu eens ; als je werkelijk welvaart zou kunnen creëren door de vraag kunstmatig te stimuleren, waarom is er dan nog armoede op de wereld? Waarom zijn er economische problemen? Waarom is er werkloosheid?

Foxus. | 21-07-12 | 12:09

De superstaat EU vermeerdert economische risico's: van Europa voor de wereldeconomie en van de EU voor zijn lidstaten. En maatschappelijke risico's: onder de verstikking van de Europese Unie wordt de verscheidenheid aan culturen waar Europa zo sterk in is, verdrukt. Nederlanders en Duitsers ontevreden want zij moeten dokken voor Grieken en Spanjaarden. Grieken en Spanjaarden ontevreden want zij moeten zich gaan gedragen als Noord-Europeanen. Dat gaat nooit werken. Verdrukking van culturen vergroot ook het risico op interne conflicten en zelfs oorlog, waarmee de EU het tegendeel dreigt te worden van waar ze ooit voor bedoeld was.
Stop met die EU, kies voor Europa.

Zoetwaterpanharing | 21-07-12 | 12:08

@Reinaert | 21-07-12 | 12:04
Volkomen eens.
Maar heb je genoeg tijd?
Want dat referendum laat nog wel even op zich wachten.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:07

Precies.

De som der delen is groter als die delen gewoon delen blijven.

Bart_Bart | 21-07-12 | 12:07

En een bijkomend voordeel is dat je als soeverein land zelf kunt bepalen wie je binnen laat en wie niet.
Dit hadden ze gisteren al moeten doorvoeren.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:05

En dan gaan er weer allemaal politici roepen dat het helemaal niet kan. Het klootjesvolk gelooft dit natuurlijk weer ouderwets. Stemmen op 12 september weer massaal op de Peggolds en de HAHAHA-Ruttes, en de partijen die dood en verderf verkondigen krijgen weer een meerderheid.
Puntje bij paaltje gaat de allesvernietigende EU-trein op volle kracht door. Op weg naar de eindknal. Als mensen zich nou eens echt zouden verdiepen...

Tommygunner | 21-07-12 | 12:04

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:00
tja, er is in west europa ook al een tijdje geen oorlog meer geweest, zeker gezien de geschiedenis.

Ik ga alvast maar wat ak47's op ebay zoeken.

Dagobert D. | 21-07-12 | 12:04

Ik kan niet anders dan het hier uit de grond van mijn hart mee eensch zijn.

En wat mij betreft mag de EU als het weer een EEG-achtige organisatie wordt (hetgeen *uiteraard* niet zal gebeuren) ook een aantal landen afstoten, me name landen in Oost-Europa die geen enkele zinvolle bijdrage leveren en ook nooit zullen leveren. Landen waarmee ik ook helemaal niets heb, landen waar men ongetwijfeld ook niets met mij heeft even afgezien van het simpele feit dat 'mijn' geld aldaar buitengewoon welkom is.

De EU zoals wij die kennen is te groot, ik voel me daar helemaal niet bij thuis, laat staan dan ik me solidair op zou willen stellen met al die landen en volkeren: dat wil ik helegaar niet! Noem me xenofoob, noem me naïef: dat boeit me niet. Ik heb niet om dit monstrum gevraagd, alleen is mij nooit iets gevraagd. Nou ja, dat ene welkbekende referendum heeft dan inderdaad plaatsgevonden, met een voor de EU onwelgevallige uitslag. Op het beloofde volgende referendum wacht ik nog steeds. En ik heb geduld, dat scheelt.

EU, kom maar door met dat referendum! Oh. Wacht......

Reinaert | 21-07-12 | 12:04

alsof die tienduizenden ambtenaren dat ooit laten gebeuren. Die zitten daar lekker en zullen ze lekker blijven verdedigen.

Dagobert D. | 21-07-12 | 12:03

Dus eigenlijk wat Groot Brittanie al jaren voor staat.

Heer Moes | 21-07-12 | 12:03

Foxus. | 21-07-12 | 11:59 | + 0 -

Het monetaire oplichtingsstelsel is zo rechts als de pest.

neemjemoederindemali | 21-07-12 | 12:03

Zou een mooi begin zijn, kunnen we onze lokale problemen met lokale oplossingen te lijf gaan.
Niet dat we daarmee het probleem van een immer uitdijende schuldenberg hebben opgelost, maar een nationale faalstaat is veruit te prefereren boven een Europese megafaalstaat, mijns inziens.

Willem Hollander | 21-07-12 | 12:03

@Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:00
De geschiedenis herhaald zich.
North and South.

Che_cuevara | 21-07-12 | 12:02

Normaliter worden er oorlogen gevoerd om landen leeg te roven en de bevolking een andere wil op te leggen. Nu geven we alles zomaar weg.

watazooi | 21-07-12 | 12:02

Indoneesje | 21-07-12 | 12:00 Hoewel ze geld krijgen uit Europa willen de meeste Grieken toch het liefst vandaag nog uitstappen.

zeg maar jansen | 21-07-12 | 12:01

Alex had het niet veel beter kunnen zeggen.
Voor de rijkdom die Europa ons kan brengen hebben we helemaal geen gemeenschappelijke munt en al helemaal geen europese wetgeving nodig. Een vrij verkeer van goederen is voldoende. Guldens omrekenen naar Pesetas is makkelijk genoeg, en de waarde van de munt reguleert zichzelf. Doet een land het minder goed, dan wordt de munt goedkoper, waardoor hun concurentiepositie verbetert, hun wijn en olijfjes worden goedkoper en dus makkelijker te verkopen in het buitenland.

Andreas B. | 21-07-12 | 12:01

de €-fascisten zullen Nederland massaal ontvluchten ..

(c)ZWITSUL | 21-07-12 | 12:01

Toen wij alles mochten betalen was het allemaal koek en ei, nu de grootgraaiers ook een duit in het zakje zullen moeten gaan doen, zien ze het ineens niet meer zo zitten..

tweekeerdehelft | 21-07-12 | 12:00

zeg maar jansen | 21-07-12 | 11:55 | En hoe komt het dat men in Griekenland vlucht naar de extreme linker en rechterzijdes van het politieke spectrum? Juistem, dankzij de EU en een compleet falend socialistisch bestuur. In Duitsland weten ze hoe het kan aflopen wanneer de socialistische elite weigert naar het volk te luisteren.

Indoneesje | 21-07-12 | 12:00

De situatie in Europa vertoont niet zo zeer enige gelijkenissen met Europa voor de 2e wereldoorlog als wel met de Verenigde Staten van Amerika voor de Burgeroorlog.
Ook toen wilden staten (de zuidelijke Confederates) zich afscheiden wegens te grote inmenging van een federaal ingestelde overheid in Washington en te grote economische bemoeienis met het zuiden. Het leidde tot het grootste interne conflict met de meeste slachtoffers ooit...
Het geef te denken...

Minister StrongPiss | 21-07-12 | 12:00

Ik stem LP, Niet alleen om de EU te verlaten, maar ook om dit linkse globale monetaire beleid ter discussie te stellen.

Foxus. | 21-07-12 | 11:59

@Indoneesje | 21-07-12 | 11:57
Voor dit soort geschriften is kereltje helaas blind.

Che_cuevara | 21-07-12 | 11:58

Juist, Back to the Future.
Alleen zullen die machtswellustelingen in Brussel hier wel niet aan willen.

Che_cuevara | 21-07-12 | 11:57

Ja, Hitler heeft alsnog zijn ene Reich gekregen.
Het enige verschil is dat nu de treinen niet naar het Oosten rijden, maar naar het Zuiden (met wagonladingen geld namelijk).
*blij dat dit Godwinnetje ook weer is gemaakt*

King of the Oneliner | 21-07-12 | 11:57

Mooi gezegd.

jel10 | 21-07-12 | 11:57

De keuze op 12-9 is sus PVV of SP

Prof. Drs. Klavan | 21-07-12 | 11:57

Alexander Sassen zegt wat gelukkig steeds meer Nederlanders denken! Weg met het EU facisme en terug naar de EEG! Lees je mee kereltje Pechthold?

Indoneesje | 21-07-12 | 11:57

En dan meteen de mijnen weer opengooien.

sjaakdeslinksesul | 21-07-12 | 11:57

In Griekenland is domrechts al begonnen aan hun oplossing. De Gouden Dageraad slaat immigranten in elkaar in de hoop dat ze weggaan.

zeg maar jansen | 21-07-12 | 11:55

Dus stem PVV of SP ??

max_laadvermogen | 21-07-12 | 11:55

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken