
GeenStijl Grip100: de
Polat Tower in Instanbul staat in de fik. En niet zo'n beetje ook. Er zouden geen gewonden zijn.
LIVESTREAM!
Update: hier
video van de brand.
Update: Brandweer en
blushelikopters lijken vuur onder controle te hebben.
Update: Correctie: het gaat niet op de
allerhoogste toren van Turkije.
Reaguursels
Inloggen-14 best wel cool. Overigens vrouwelijk geslachtsdeel redactie even terzijde maar laat je niet in je kont neuqen door je broodheer. Mijn comment was misschien smakeloos maar op geen enkele wijze in strijd met welke wet dan ook. Alleen met fatsoensnormen maar daar hebben jullie zelf ook nooit van gehoord.
911 na doet
Alleen een deel van de voorgevel is verbrand (kwam door brandend isolatiemateriaal), binnen valt de schade mee.
@Unique-Cougar
Als het WTC werkelijk door vuur in elkaar zakte, waarom verdween de lager gelegen, verder onaangetaste kern dan zo perfect? Als het werkelijk een 'pancake' effect zou zijn geweest dan zou die de kern ongemoeid gelaten hebben.
Dit Turkse gebouw brand aan de buitenkant welke een betonnen schil heeft. De twin towers bestond uit een stalen frame aan de buitenzijde. Staal kan 600 graden hebben, de kerosine gaf 1400 graden af. Beton is 60 tot 120 min brandwerend. Gebouwen zijn daarom totaal niet te vergelijken. Ook niet in omstandigheden van de brand oorzaak.
Mr Heineken
Vliegtuig komt binnen vliegen met 700 km/uur ramp diverse kerndelen (liftschachten) weg. Waardoor stabiliteit weg is van het gehele gebouw. Waar de staalconstructie met bouten aan elkaar zat ipv gelast.
Het was een wonder dat ze nog 60 minuten overeind zijn blijven staan. Geen enkel gebouw blijft dan staan. Zelfs de meest moderne gebouwen van nu blijven in mijn optiek na zo'n klap niet overeind.
@Unique-Cougar
Ook kerosineblikken als passagiers zeker.
Twin Towers gebouwd in 1960 met toen geldende normen. Turks gebouw gebouwd NA 9/11 en blijft staan. Luisterkindjes dat is het verschil. O ja en die 2 vliegtuigen vol kerosine natuurlijk.
En laat me raden deze zal niet als een pannekoek in elkaar donderen dit gebeurd namelijk allleen in de US.
Ziet er een beetje uit als een rol kebabvlees die niet ronddraait.
Was een gebouw van de alevieten en is volgensmij wegens haat in de vik gestoken.
Igor akbar!
Deze stort vast zeker niet op miraculeuze wijze in !
@Jaap de Paap | 17-07-12 | 12:38 |
Inderdaad, de geldende formule voor nieuwswaarde is aantal slachtoffers gedeeld door de afstand.
Met zo'n bouwsector, en het bijbehorende corrupte ambtenarenapparaat, heb je geen terroristen meer nodig. QED. Maar het zal wel weer ergens anders aan liggen, want Turken maken geen fouten en verdienen te allen tijde respect, verdiend of onverdiend. Of anders.
@ Parel van het Zuiden | 17-07-12 | 10:55 | 16
Hihi, ik wou iets anders typen, maar jij voelt de Turkse mindset vrij aardig aan.
Ik ga niet alle reacties hiervoor doorlezen. Kan iemand een samenvatting geven? Is er al iemand geweest die het blijven staan van deze toren als bewijs heeft proberen aan te wenden om aan te tonen dat de Twin Towers een inside job waren?
Zo ja: Erg voorspelbaar weer die conspiracy denkers
Zo nee: .... Ach laat ook maar....
Maar hoe dan ook: Ik geef Wilders de schuld. (of hadden we die ook al gehad?)
Voor de meer cynische reacties kijk op zerohedge... ;)
www.zerohedge.com/news/turkish-skyscra...
Voor de mensen die de twin towers aanhalen: dit fikkie is wel wat anders dan een paar duizend liter kerosine die met hoge snelheid een gebouw in word geknalt.
reaguurders zoals verkopertje delen met zn allen als illuminatieconspiracygroepje 1 hersencel... trouwens zonet heb ik een mooi woord voor wordfeud of scrabble verzonnen
Ik ben benieuwd hoeveel er de straat op gaan om te dansen een dit te vieren.
-weggejorist-
ALLAH AKBAR! Dit is de straf voor Turkije voor het verzorgen van vakantie's voor ongelovige honden uit het westen!
Allah akbar zullen we maar zeggen....
@Jaap de Paap | 17-07-12 | 12:38
Ben jij de geschiedenis aan het herschrijven of zo?
De aanslagen in Amerika hebben wel iets meer levens gekost dan die paar honderd waar jij het over hebt. Bovendien was de impact enorm groot, omdat het terroristische aanslagen waren op de grootste democratie ter wereld. Misschien dit nog eens lezen om het geheugen op te frissen:
nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen_op_11_...
@ Veel Vaak | 17-07-12 | 11:28
Wat krègge we nâh, gaan we badinerend doen over m'n poëtisch meesterwerk ? Tssskkk...
@fifi23 | 17-07-12 | 10:40
Het is treurig, Fifi, maar zo werkt het inderdaad wel bij veel mensen. Als het flitsend, nieuwswaardig et cetera is, dan wordt er toch anders en meer gerouwd, zo blijkt. De aanslag in Amerika met een paarhonderd doden is op die wijze erger dan de duizenden negers die bij een ramp omkomen.
Je kunt je er echter aan ontworstelen, zulk karakter. Dat wel. Maar het kost inspanning.
In Amerika storten gebouwen als deze in bij brand. Maar goed; daar waaien de huizen ook weg als de wind 'woei' doet.
@Sacha_A op menig cursussen die we weleens op de bouw krijgen is wel verteld geen dpc meer te gebruiken, want water vloeit immers ook tussen de nietjes door.
Maar de aannemer wilt geen vervangend materiaal nemen, is immers duurder.
Zijn er al vragen gesteld door verschillende Turkse organisaties ontremt racistische motieven?
/schaamtecultuur.
Zie je gelijk waarom die gore DPC folie moet worden weggejorist uit de bouw. Alles is brandvertragend of onbrandbaar maar dan trekken ze wel een hele deken van superfikkende folie langs de gevel. Een vlammetje en de hele zooi staat van onder tot boven in de fik. Gebeurd in NL ook wel eens. Paar jaar geleden nog zo'n toren in Den Haag. Sta je dan met je brandnormen. Troep is het.
Het lag in de lijn der verwachting dat er weer een paar "experts" zouden opduiken die hun op youtube opgedane wijsheden over brandende torens zouden etaleren.
Daaromheen moet het vreselijk zijn geweest. Hoestende mensen. Vrouwen met verschroeide witte puntjes in de snor.
tower inferno... goeie film was dat
Zonder explosieven stort zo'n gebouw dus niet in elkaar. Tenzij het is gemaakt in de USA.
Kaan78 | 17-07-12 | 10:57 | + -13 -
Die ook niet zonder explosieven.
Kortsluiting in een schotel...
Deze toren gaat echt niet instorten door brand dat kan alleen met explosieven en inderdaad WTC1 WTC2 en WTC7 zijn daar mede een voorbeeld van
De Toerist | 17-07-12 |
Wel eens van gebouw nummer 7 gehoord?
@baba4oog | 17-07-12 | 10:49
Heel cool zal het daar niet zijn inderdaad.
Wat een slechte rijm was dat zeg.
Leuk geprobeerd maar het loopt niet lekker.
Ben het overigens met u eens dat grappen ook erg slecht zijn. Ik denk dat het een reactie is op de feestvierende mensen in nederland na 9-11. Wil het niet daarmee niet goedpraten.
Je zou trouwens maar in "Anthill Residence 2" wonen. Rare jongens, die Turken, maar wel met gevoel voor humor.
Dit was een Inside Job. Vast en zeker.
@De Toerist | 17-07-12 | 11:21
Als een middelgroot vliegtuig in deze flat was gevlogen zou de inslagkracht voldoende zijn geweest om het gebouw in 1 keer weg te vagen.
@Franz Jozef | 17-07-12 | 11:22
Dat is dan weer wel goed nieuws.
@Che_cuevara | 17-07-12 | 11:12
"Volgens Mustafa Sarigul, de burgemeester van het stadsdeel Sisli waar de toren staat, zijn er geen slachtoffers" (bron:AD)
Valt dus best mee.
@XelaGBS | 17-07-12 | 11:12:
brand aan de gevel is wat anders dan wanneer een middelgroot vliegtuig een groot deel van de draagconstructie naar de vaantjes heeft geholpen
@nootzaak | 17-07-12 | 11:15
Jammer, het is geen hotel. Maar, aardig geprobeerd.
@XelaGBS | 17-07-12 | 11:12
De les is gebouwen minstens tien keer in schaal kleiner te bouwen?
Is die gevel soms van aanmaakblokjes gemaakt?
Jammer, was een zeer comfortabel hotel want nagenoeg rusvrij.
Instanbul != Istanbul
Wel petje af voor die Turken, hoe snel ze hebben weten te evacueren en blussen.
Bart_Bart | 17-07-12 | 11:12
Zie je wel, ze zijn toch de schuld van alles, die banken.
Zo`n toren werkt natuurlijk als een schoorsteen.
En hij staat nog steeds overeind? Kunnen die Yankees nog wat van leren.
Als je goed naar de rook kijkt zie je het hoofd van Bandirah verschijnen...
@Franz Jozef | 17-07-12 | 11:08
Maakt niet uit waar het is. En ja dit is nieuws.
En ja dat is erg voor al die mensen die er nog in zitten.
Ongeacht hun religie.
De brand schijnt begonnen te zijn bij een bankfiliaal onder aan het gebouw volgens Google Translate.
Typisch weer.
Maar wel "hoogste" in de koptitel laten staan.
Doe dat dan ook eens weghalen.
breakingnews | 17-07-12 | 11:04 | + 0 -
Jij zegt het!
Alvast rip en sterkte aan de slachtoffers / nabestaanden
In Syrie lachen ze zich gek op dit moment.
Zionistisch complot!
"Hoogste toren van Turkije in de fik"
- Is dit nieuws?
- Is dit erg/
Gggristenvliegtuig erin gevlogen?
Was Allah boos?
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 17-07-12
Ja dan is 1+1 al snel 2:-)
33 verdiepingen? Dat is een enkele Twin Tower op Madurodam formaat.
Hou zou het daar vergaan? Hier in Nederland is met grote branden nooooiit geen gevaar voor de volksgezondheid (ook al vliegen er per minuut 10 kilo asbestdeeltjes door de lucht, is de rook nog zwarter dan zwart en komt de burgemeester wel kijken maar met een persluchtmasker op), zal het daar ook zo gaan?
Papier machee met bordkarton, dat zie je zo. Fikt lekker.
@Kaas de Vies | 17-07-12 | 10:58
Mensen houden écht van jou merk ik al wel weer. Maar goed, zo gaan die dingen. Ik mijd hoge gebouwen en liften als de pest, alleen soms ontkom je er niet aan en moet je wel.
Zal wel aan m'n agraroïde genen liggen.
Blus helikopters, dat ze daar nu niet aan gedacht hebben bij 9/11. *kuch*
Heb dat ding uit eens vanuit het vliegtuig gezien, moest gelijk denken aan de Twin Towers en nu vliegt het gebouw ook nog in de fik...
Kaan78 | 17-07-12 | 10:57 |
Klopt, de Turkse bouwvoorschriften zijn zeer streng. Vooral na een aardbeving zie je dat daar nog alles overeind staat...
En nu is het wachten tot een willekeurig gebouw in de buurt zomaar instort
-weggejorist-
Gebouwd door de firma Biereço?
skyscraperpage.com/diagrams/?cityID=74...
Voor nog wat meer hoogbouw in Istanboel
@Kaan78 | 17-07-12 | 10:57
Ik heb nog geen berichten gehoord dat er een Boeing 767 in is gevlogen. Jij wel?
Hebben de "benadeelden" al iemand de schuld gegeven?
The roof the roof the roof is on fire!
Stond er zeker een zijn boekhouding te verbranden
@Reinaert | 17-07-12 | 10:56 | + 0 -
Ah daarom werd mij altijd verteld als er brand is dat ik als enige wel de lift moest nemen. Het wordt me nu allemaal een stuk duidelijker.
Rare plek voor een brand, zo aan de hoek... Maar wel een geluk bij een ongeluk, want blussen wordt wel een stuk eenvoudiger. Fingers crossed dat er geen zwaargewonen of doden zijn gevallen.
Zonder explosieven stort zo'n gebouw dus niet in elkaar. Tenzij het is gemaakt in de USA.
Een aan de EO gelieerde organisatie heeft de aanslag opgeeist...
@Bejaardenhuis | 17-07-12 | 10:51
Dat zie je verdoemd goed. Gokje: uitfikkende liftschachten, omdat het brandje inderdaad álle verdiepingen op exact de zelfde plaats treft en liftschachten als bekend een schitterend schoorsteeneffect opleveren.
Was Balotelli misschien daar om met Galatasaray te onderhandelen?
Volgens mij staat de brandtrap in de fik.
Stemmingmakerij! Turkse architectuur, bouwkunst, en realisatie zijn superieur. Dat zo'n verworvenheid in de fik kan vliegen is een grove leugen bedoeld om Turkije in een kwaad daglicht te stellen...
flame_me | 17-07-12 | 10:50
Of zou het voor de veiligheid zo ontworpen zijn dat brandwering het vuur binnen een bepaald deel houdt zodat aanwezigen bij brandalarm gebruik kunnen maken van vluchtroutes die via andere delen van het gebouw lopen?
Ach, nee, vast niet.
Huh, maar hij staat nog! Wolkenkrabbers zakken toch altijd in luttele seconden in hun eigen voetafdruk bij een brand?
Ik dacht altijd dat dat zo was omdat die balken van staal zijn gemaakt en dat wordt echt supersnel zacht bij warmte.
Wat raar dat ie nog staat, zou ie van hout zijn gemaakt>
Isjanboel
Zo das een grote shoarma!
Turbo Turbo !
Okay, wie heeft zijn Baklava aan laten branden?
-inderdaad: Dat is niet mijn toren, vriend.
Alleen voor Turks fruit haal ik 'm eruit
En waarom doet google niet vertalen....
Toren in Turkije in de fik; Rascistische motieven?
Hoogste toren van Turkije zal toch wel een moskee ergens in Europa zijn?
Geblust? Is de stream niet actueel dan?
Werkt goed die compartimentering.
Eens zien of deze toren ook door vuur "in elkaar stort".
Daar heeft een aannemer flink gefaald met bouwmaterialen gezien alleen die hoek aan het affikken is.
Errrrrr.... was eens een brand in Istanbul,
Die leidde tot een grote janboel,
Het internet vol,
met 'rasiestiesj' gedol,
En dat vindt men daar nou niet heel cool.
Geen Stijl is zelfs sneller dan NOS met dit nieuws
Vraag me wel af hoe dat voor zo mooi in die hoek is gebleven... kaarsrecht!
@Bokito ergo sum | 17-07-12 | 10:46
"Alla Hakbar", zullen we maar zeggen
@Bokito ergo sum | 17-07-12 | 10:46 | + 0 -
Inderdaad. Ik gok het op sluimerbrand doe opeens flink uit de klauwen liep.
Die turken... ze proberen ook alles om maar bij het westen te horen...
wow, een godswonder dat er geen gewonden zijn
Zo, nu eerst een Efes.
@Kaas de Vies | 17-07-12 | 10:44
10 Nederlandse organisaties in Istanbul... oh wacht...
Schoorsteenbrandje. Niks aan de hand, mensen. Doorlopen, niets te zien.
Er ligt een hoop troep op straat? Aanslagje misschien?
Inderdaad, duidelijk geval van racisme!
De vraag is, valt deze toren in Europa of in Azie?
10 Turkse organisaties uit Twente gooien het op racisme.
Racisme bedoel ik
Knappe piloot die em er zo invliegt..
Turken zijn heersers
Rasisme
Cross-topic reaguren is aan anonieme lafbekjes niet besteed.
In Constantinopel, dus.
Twee torens! fikt nog harder.
Maar hoe kan het?
-weggejorist-
Lijkt ook op deze:
derooij.gildeslager.nl/l/library/downl...
Oh wacht...
Sterkte.
Hoogste toren van Turkije?
en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_...
Wat dacht Erdogan: Dat trucje van Bush kan ik ook?
Henk en Ingrid laten er geen gras over groeien
ik keek 1 seconden en dacht oh damn weer iets in New York of zo.
Nu in Istanbul, ook vervelend, maar miner impact op een wereld nivo zeg maar.
Ah, kijken wanneer ie als een kaartenhuis in elkaar klapt omdat de stalen balken ongetwijfeld gaan smelten!
-weggejorist-
Racisme! Twentse tokkies die de toren in brand hebben gestoken.
-weggejorist-
De server van de CNNTurk rookt ook een beetje..
-weggejorist-
Ze hebben hem al geblust blijkbaar. Doen ze goed.
lekker fikkie
Doet me toch ergens aan denken....
REAGEER OOK