Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aaf BC: "Intouchables is racistische kudtfilm"

kipneger.gifOngeacht wat eerder onze mening was over de film Intouchables, vanaf vandaag vinden we het de meest hilarische komedie ooit. Echt brullen van het lachen om Intouchables, want grappiger dan het hele oeuvre van Leslie Nielsen, meer humor dan The Hangover en hilarischer dan Schindler's List. Waarom? Omdat Aaf BC het een saaie kudtfilm vindt. Want Frans. En clichégrapjes. En racistisch. En.. wacht, wat? Racistisch? Ja, racistisch. Of, om het met de woorden van Aaf BC (LOL, ouders die hun kind ABC noemen, FUCKING GRAPPIG HUGO HOE KOM JE ER OP?): "het is een racistische film, waarin alle humormomentjes draaien om het feit dat de neger niets weet van de verfijnde wereld van de rijke, verlamde man." Dat is het hele concept van een 'fish out of water story', trutjekutje4life. Dat iemand uit zijn vertrouwde omgeving in een onbekend milieu wordt geplaatst, waarbij de discrepantie tussen de twee culturen leidt tot grappige situaties. Denk aan The Fresh Prince of Bel-Air met Will Smith, die vanuit de hood in Philly bij zijn rijke oom en tante in L.A. terecht komt. Trading Places met Eddie Murphy. The Black Knight, met Martin Lawrence. Of letterlijk, Finding Nemo. Maar zo'n film waarbij iemand de rijke, elitaire blank-westerse cultuur niet snapt mag van Aaf BC dus niet gemaakt worden over sociaal-economisch achtergestelde straathosselaars in Frankrijk met een andere huidskleur. Zulke films zouden eigenlijk alleen met blanke tokkies mogen om grappig te zijn, natuurlijk. Of met een blanke vrouw, ook goed. Eigenlijk mag iedereen dus de humoristische want onwetende sidekick spelen, behalve een straatneger. Tja, als hij blank was geweest, met dezelfde heerlijke clichématige Franse flauwgrappen, hadden we het net zo'n hilarisch broekzeikend grappige film gevonden, want wij zien geen huidskleur. Aaf blijkbaar wel. Dus wie is hier nou de racist? En dan je column eindigen met een totaal humorloze grap over Madonna die een neger gaat neuqen. Over clichés gesproken.

Reaguursels

Inloggen

Wat een humorloze verrekte kut.

ebry | 10-07-12 | 13:52

Weer zo'n typische grachtengordel mening. Zelf nooit in contact geweest met de echte wereld, maar dan wel lekker beweren dat een zwart personage die niks van opera weet racistisch is. Want deze persoon vindt racisme natuurlijk ver-schrikke-lijk! En daar moeten we met zijn allen wat aan doen! Als zij nou de verontwaardigde columns schrijft, doen wij wel mensen extra geld geven voor hun huidskleur. Deal?

Piet van het Padje | 10-07-12 | 13:20

Aaf was ooit wel grappig. Maar dat is ze
al tijden niet meer. Als je haar wereld
induikt ga je geloven dat de Libelle Zomerweek
het belangrijkste evenement van het jaar is.
I rest my case.....

Prinses Krees | 10-07-12 | 11:17

Voor de LOL ook nog maar even haar verknipte zielsroersel gelezen. Mooi: "iedereen heeft Intouchables allang gezien en vond het een verschrikkelijke film". Bedankt Aaf, dat je dat voor mij beslist. "Fransen zijn in bijna alles goed, maar niet in komedie". Volgens mij is Aaf niet zo goed in komedie. "Ik ben benieuwd wat Madonna van Intouchables vond. Ze zal binnenkort wel een relatie hebben met de hoofdrolspeler". Ok. Deze bizarre twist aan het eind van het stukje maakt alles duidelijk. Het was weer deze periode van de maand voor Aaf. Maar waarschijnlijk is het elke dag deze periode van de maand voor Aaf.

Mr Dixit | 10-07-12 | 10:50

Aafje heeft waarschijnlijk ook de laatste shot van de film niet begrepen, met de twee mensen die samen het verhaal hebben beleefd. Hallo Aaf, wakker worden. De film is geen fictie, maar echt gebeurd.

Mr Dixit | 10-07-12 | 10:42

zijn = haar

Hoefnagel | 10-07-12 | 10:30

HBC, IBC of ABC, maakt niet uit, het zijn allemaal extreem linkse over-politiek-correcte totaalmalloten. Zijn reactie is geheel in lijn daarmee.

Hoefnagel | 10-07-12 | 10:26

Waar heb ik die naam nou laatst gelezen...... Hé, ABC heeft ook een stukje geschreven in de nieuwste krant van de Noord/Zuidlijn...... www.hierzijnwij.nu/wp-content/uploads/... (Pdf-alert)

SammyJankis | 10-07-12 | 10:24

Vrouwen hebben gewoon minder humor, is niets nieuws.

BassieB | 10-07-12 | 10:16

Zie ff het probleem niet bij de Fresh Prince. Hij komt bij zijn rijke familie, maar die zijn toch echt níet blank en toch zeer succesvol. Wat is daar racistisch aan?

MSKR83 | 10-07-12 | 09:55

@NACademicus | 10-07-12 | 06:19
Het doet je echt wat hè? Dat is mooi. En 'Don't know' vind ik te sterk uitgedrukt: je kunt volgens mij best schrijven en weet ook best het een en ander. Het is alleen de pretentie die je nekt; het calimero-gevoel wat er onder uitpiept. Dus niet te streng voor jezelf, zou ik zeggen.

Jaap de Paap | 10-07-12 | 09:36

@vip33 | 10-07-12 | 08:23
je doet t verkeerd hoor

Proud2Bstupid | 10-07-12 | 09:25

Aaf BC is van het Gilde van de Betuttelracisten.

KoninginWildemina | 10-07-12 | 09:13

@Hendrikus van Amstel
Je kan het ook anders stellen. De (donker gekleurde) acteur zelf heeft er kennelijk geen problemen mee: hij zag er niets racistisch in. Hij is nav vd film ook nog eens uitgeroepen tot beste acteur van Frankrijk.
Volgens de regisseur vd film gaat het vooral over 2 mensen: 1 rijk en 1 arm. Hij vindt mensen die de racistische kaart trekken dom.

vip33 | 10-07-12 | 09:07

Ik heb het mijn franse vrouw gevraagd, volgens haar is het een gevoelige film maar niet erg grappig. Ze vondt het een goede film. Rascisme vondt ze maar raar, begreep ze niet.

openluchtgevangenis | 10-07-12 | 09:04

Dus dat mens vindt dat de donker gekleurde medemens zich zonder het zelf te weten laat misbruiken in een racistische film.. door een stelletje superieure blanken.. dus ze noemt negers eigenlijk gewoon te dom voor woorden.. over racistisch gesproken.

Hendrikus van Amstel | 10-07-12 | 08:28

Aaf is getrouwd met de zoon van Hanneke Groenteman. Ze verkeerd in goede kringen.

vip33 | 10-07-12 | 08:23

Gewoon negeren die ABC

Gezwel | 10-07-12 | 08:23

Tja ik vond het ook een kutfilm. Een socialistisch utopisch sprookje met miljonairs slagroom. Paupers die bevriend raken met miljairdairs zolang ze de in hun Maserati mogen scheuren. Geef mij maar La Haîne. Maar franse humor kan best heel leuk zijn Aaf; denk aan Louis de Funès of Bienvenue chez les Ch'tis.

Simon_GS | 10-07-12 | 08:23

@ Jaap

Sucker who don't know...

NACademicus | 10-07-12 | 06:19

Alles is liefde | 10-07-12 | 00:33 |
Correct, wat menig Surinamer en Antilliaan dan ook niet weten is dat blanke kinderen op peuterleeftijd over de ware toedracht achter zwarte piet wordt verteld. Niks kindervriend, Zwarte Piet is een zwoegende slaaf die ons dient te herinneren aan de positie die een zwarte man zou moeten hebben in onze maatschappij. Niet verder vertellen hoor. Ssst!
Swedish Chef | 09-07-12 | 23:58 |
Tuurlijk... Quid legt op treffende wijze uit waarom Aafs stukje zuigt en vervolgens noemt iemand het zonder enige onderbouwing een 'leuk stukje' en zijn de reaguurders klapvee. Sterk!

jeanmondo | 10-07-12 | 03:03

Alle Hollanders die Sinterklaas vieren zijn racisten
Met het feest Sinterklaas vieren blanken dat ze ooit de baas waren in suriname en Antillen waar zwarten hard moesten werken en met Sinterklaas vieren ze dat het altijd de neger is die moet lopen en werken terwijl Sinterklaas niks doet

Alles is liefde | 10-07-12 | 00:33

Best leuk stukje van Aaf.
Maar ja, GS vindt haar stom, dus het GS klapvee vind Aaf BC ook ineens stom.

Swedish Chef | 09-07-12 | 23:58

En wanneer er géén neger in had gezeten was dat weer racistisch geweest. Of wanneer de rollen omgedraaid waren geweest, was dat ook racistisch (want satirisch, negers zijn niet rijk, daar mag je niet de draak mee steken). Tja, Aaf BC. Say no more.

rhythm | 09-07-12 | 23:56

@NACademicus | 09-07-12 | 23:28
Is geen pleonasme. De functie valt daarbij dan ook geheel weg, nog afgezien van het gegeven dat het pretentieuze proza is. Leestekens nog even oefenen, zou ik zeggen. De d's en t's heb je prima voor elkaar: houd dat vast.
Als je dat stukje ego, dat je doet teruggrijpen op je eigen plemp, ook nog weet te overwinnen en je stijlfiguren leert kennen en kunt toepassen... wie weet.
Tip: richt je in het begin vooral op de uitzonderingen van gemeenplaatsen, zoals bijvoorbeeld witte raven: niet alleen als vogel maar ook als synoniem voor zeldzaamheid.
Mooiere cirkels in metafoor en analogie tref je zelden.

Daarna nog eens kijken of jij all the suckers who don't know de maat mag nemen.

Jaap de Paap | 09-07-12 | 23:44

In de film speelt de blanke man, hoe erg gehandicapt ook, wel een zeer vermogend man. Met een zwarte simpele negert. Waren de rollen omgekeerd, dan was er sprake van filmhuis genre. Drama dus!

tiswat | 09-07-12 | 23:41

frisenfruitig | 09-07-12 | 20:41
als u vrolijk naast jelle op het graf van theo van gogh pist kan ik u geen ongelijk geven

hetluis | 09-07-12 | 23:36

Ps: for all you suckers who don't know: het pleonasme ("zwarte raaf") in mijn stukje is functioneel gebruikt, om recht te doen aan rAaf's karakter. En omdat ze zo gek is op zwart natuurlijk!

NACademicus | 09-07-12 | 23:28

elk woord geschreven over die door papa omhooggetilde betaalde zure zeurtrut is er 1 teveel dus hou nu maar op.

rintelman | 09-07-12 | 23:24

Aaf. Wie is Aaf? Maar goed, op die foto lijkt ze op Gerrit Komrij.

Jaap de Paap | 09-07-12 | 23:19

Aaf, jij humeurige treurige zwarte raaf. Zum Kotsius... Dat incident in Brabant, waarbij kindjes elkaar per ongeluk spelend met waterpistooltjes beschoten met zoutzuur, dat was geen zoutzuur. Dat waren tranen van rAaf, van toen ze de Nikon-reclame de hele avond op repeat had gezet. En omdat haar Frans zo slecht is dat ze 80% van de grappen mist, wordt zo'n film vanzelf slecht. Inderdaad, dat is om te huilen, rAaf. Reken maar dat ik het ook niet heb drooggehouden na het lezen van je column. Non-valeur!

NACademicus | 09-07-12 | 23:08

Driss had dus eigenlijk een Arabier moeten zijn. Dat was wel een beetje apart aan het einde van de film.

vikingchild | 09-07-12 | 22:48

Sinterklaas en Zwarte Piet zijn van hetzelfde laken een pak. Laat ze lekker in Spanje blijven met hun stoomboot gevuld met sigaren uit eigen doos. Koekoek.

Astimar Teutis | 09-07-12 | 22:41

Negers lopen anders niet te zeiken over die film.

de euro middenweg | 09-07-12 | 22:33

@Shareholder II | 09-07-12 | 22:17

Hij staat al een tijdje op kickass torrents.

FrankVeer | 09-07-12 | 22:29

Mevrouw Brandt Corstius is goed in vanalles, koken, de afwas in de afwasmachine doen, de ramen lappen, beetje tutten met vriendinnen, behalve in een stukje schrijven over een van de succesvolste komedies in Frankrijk van het afgelopen jaar. Sorry hoor deze dame weet helemaal niet waarover ze schrijft.

maraboe | 09-07-12 | 22:24

@vander F | 09-07-12 | 20:40
ja, en er loopt een rechte lijn van Brandt Corstius naar Marcel van Dam met zijn "Eichman"-demonisering van Pim Fortuyn.

de kogel kwam van links en Hugo BC was de loop.

gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 22:23

Staat ie al op TPB? Anders heb ik voorlopig nog even geen mening over de film.

Shareholder II | 09-07-12 | 22:17

het is helemaal duidelijk. ABC zegt t zelf (aan het einde van haar zeurverhaal). Ze is een notoire huilebalk.

alweerjarig | 09-07-12 | 22:16

lol @ zure linkse Nederlandse vrouwen. Gelukkig hoef ik er niet mee samen te leven. Natuurlijke selectie.

EJB86 | 09-07-12 | 22:06

Racisme is een nutteloze term geworden. Nog een jaar of 10 en het is een volwaardige geuzennaam.

jeanmondo | 09-07-12 | 22:04

ik sla de column van ABC altijd over. Net als de column van Bert Brussen en die leernicht. Want altijd hetzelfde gemekker en gemuts: Bert die weer boos doet over links, leernicht die het weer opneemt voor linksch. Aaf die weer vertelt over dr kinderen en de reiger in het park. Zucht.

BjdeB | 09-07-12 | 21:56

abc is een stom zeikwijf, ik wil elke dag een column van silvia wtteman in de vk!!

respect | 09-07-12 | 21:53

Ik vond het een leuke film. Toevallig vrij "vroeg" gezien omdat ik de laatste jaren genoten heb van veel Franse films. Van Amelie tot Un Prophete en van alles er tussen in. Maar toen de hype goed op gang kwam heb ik me serieus af zitten vragen wat ik gemist heb. Na Intouchables nogmaals gezien te hebben vraag ik het me nog steeds af.
Wat mij betreft een totaal opgeblazen hype waar elke huisvrouw naar toe moet zijn geweest.

BerendB | 09-07-12 | 21:34

Mevrouw ABC kent Louis de Funès en Jacques Tati niet? Om maar eens twee heel grote en heel verschillende Franse filmkomieken te noemen.
Ken deze film overigens niet, mevrouw ABC kan in dit geval dus best gelijk hebben, maar dat argument over komische films en Fransen is m.i. absoluut niet juist. Ik heb meer het idee dat mw. ABC zich afzet OMDAT veel mensen het wel een leuke film vinden. En dat is natuurlijk gefundenes Fressen voor iemand die continu inspiratie moet zoeken voor het schrijven van nieuwe stukjes. Contra is leuk, want anders, tegendraads en zo heerlijk anti-kleinburgelijk. Dat is zo weer 500 woordjes voor een leuke schrijfvergoeding. Op naar het volgende stukje. Zou zo maar eens over Benthe kunnen gaan. Insteek: iedereen valt over Didi, dus mw. ABC neemt het voor hem op.

FrankVeer | 09-07-12 | 21:33

Waanzinnig slechte, flauwe, cliché film.
Echt zo'n film voor oppervlakkige mensen.

James St John Smythe | 09-07-12 | 21:18

Sommige mensen willen dolgraag terug naar de jaren 70, 80, en 90. Toen doken er (vooral bij de Vara) ineens op de meest onverwachtse plekken negers op. Reconstructie van 12 steden 13 ongelukken in schubbekutteveen op het platteland? De plaatselijke bakker was een neger! Pino werd opeens voorgelezen door..... een neger. Ook doken er in Vara-dramaseries omassaal zwarte officieren van justitie, dokters, chirurgen en advocaten op.

Boer-konijn | 09-07-12 | 21:17

Een erg matige film. Weinig diepgang, voor de hand liggende humor. Maar racistisch? Het is vooral op alle vlakken een matige uitwerking van een in potentie briljant verhaal.

KhaledB | 09-07-12 | 21:11

Titel klopt. Nuff said.

Geil Kippetje | 09-07-12 | 21:10

Ach, "Wiesenthaltje" spelen zit bij de familie BC nou eenmaal in het bloed. Papa Piet (grijs) lustte daar ook wel pap van.

Boer-konijn | 09-07-12 | 21:06

Ach Aafje, als zo'n kop had als u zou ik ook overal zuur over zijn.dus Ook over 1 vd betere films vd afgelopen jaren.

irma zonderboezem | 09-07-12 | 21:05

Aafje heeft last van een zuurgraad waarbij de lichaamssappen van het monster uit "Alien" nog het meeste weg hebben van een mierzoet mona toetje, en dat vrat al door metaal heen.

Strappin Young Lad | 09-07-12 | 21:03

Wat een dom commentaar, de blanke rijke man wordt nl ook ingeleid in de wereld van de negroide man. Het werkt beide kanten op, zeer ontroerend en prachtige film juist. Wat een zuur mens zeg.

Snuur | 09-07-12 | 21:00

Dat wordt nog leuk als binnenkort de verfilming van 'Alleen maar nette mensen' uitkomt. Ik verwed mijn linkerbal dat daar ook weer ophef over ontstaat. Bikkel die ik ben.

Flodder | 09-07-12 | 20:59

De film is enorm hoog beoordeeld, vond hem zelf ook erg goed. Maar ja, als je buiten de gecontroleerde en gesubsidieerde propaganda industrie opereert, krijg je van deze verongelijkte azijnpissers over je heen.

aceofspades | 09-07-12 | 20:58

Vroeger, in de hoogtijdagen van het geëngageerde cabaret had je tenminste nog echt grappige teksten!
lirama.net/song/49579
"En wie krijgt er dan de schuld? Die debiele homofiele joodse neger met 'n bult!"
Lachen, gieren, brullen!

Schoorsteenveger | 09-07-12 | 20:58

Alcoholic | 09-07-12 | 20:47 | + 0 -
In het "echie" was het niet eens een negert maar een zandnegert. Maar dat gaat voor de Nederlandse linkse cultuurpochers als ABC natuurlijk helemaal te ver.

The Green*Machine | 09-07-12 | 20:49

En dan vragen de uitgevers zich af waarom de oplagen van de kranten elk jaar met meer dan 5 procent dalen.. It's all because of Aaf.

Venijn McSnekke | 09-07-12 | 20:47

Vond Les Intouchables trouwens een zeer vermakelijke film. Niet geweldig of episch, gewoon leuk en de acteurs hadden zichtbaar plezier in hun rol. ABC preat peop en discrimineert zelf ook nog eens door alle Fransen over een kam te scheren. De muts.

The Green*Machine | 09-07-12 | 20:47

Maar, ze zegt zelf al, het is een waar gebeurd verhaal. Dan kun je moeilijk van de gehandicapte een neger maken en andersom een tokkie. Dan werkt de film ook niet helemaal meer...

Alcoholic | 09-07-12 | 20:47

Het was een grappige film. Best het downloaden waard. En Aaf moet dr bek houden en gaan koken.. Doet ze tenminste nog wat nuttigs..

frankmeister | 09-07-12 | 20:44

Een Nikon-spotje van dertig seconden is inderdaad veel vermakelijker, intelligenter en inhoudelijk omvattender dan de truttige zeurstukjes van ABC. Misschien dat ze er daarom van moet huilen (??).
.
Aan de andere kant: wie zo dom is om een volkskrant te kopen en zelfs te lezen verdient het om gemarteld te worden met haar brabbelende politiek correctheid.

The Green*Machine | 09-07-12 | 20:42

Leave Aaf Alone!
Telkens weer loopt Aaf wanhopig te zoeken naar een relevant punt dat ze kan maken in een van haar columns om maar niet onder te doen voor haar illustere familieleden waaraan ze haar baan te danken heeft en dan wrijven jullie het haar telkens in. Leer de waarde van nepotisme nou eens te waarderen.

sjaakdeslinksesul | 09-07-12 | 20:42

De kinderen BC zijn door hun vader Hugo gehersenspoeld. Je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen want hun hele jeugd was elitair links. Jelle is ondanks dat toch wel een schatje.

frisenfruitig | 09-07-12 | 20:41

"Ik heb niets tegen een politiek incorrecte film, maar dan wel echt grappig, graag."
Begrijp ik het goed, en mag je van Aaf politiek incorrect, en dus ook racistisch zijn als je echt grappig bent? Is dat het criterium? En, belangrijker nog, wie bepaalt dan wat echt grappig is?
Ik weet het niet, maar ik heb een donkerbruin (excusez le mot) vermoeden, dat Aaf hier raakt aan de kern, de kern die zich precies in het midden bevindt van de wereld der multiculturalisten, de kern die hun houding, hun arrogante houding voor een groot deel bepaalt. En waaruit bestaat die kern, waaruit is die opgebouwd? Uit de zekerheid, welke naar mijn stellige overtuiging een schijnzekerheid is, dat als men maar relativeert en tussen haakjes zet, als men zijn oordeel maar opschort, als men maar vermijdt om te oordelen er als vanzelf een universele waarheid te voorschijn komt welke uiteindelijk voor iedereen, ongeacht zijn religieuze of culturele achtergrond, acceptabel, ja zelfs wenselijk is.
Wanner iets niet echt grappig is, is het nog niet kapotgerelativeerd en voor Aaf dus verdacht, maar wanneer iets wél echt grappig is, dan is het ontdaan van alle negatieve connotaties, is het gelouterd, goed en ongevaarlijk. En het is uiteraard aan de weldenkenden, de relativisten, om te bepalen of iets al dan niet op adequate wijze kapotgerelativeerd is, en daarmee ogenschijnlijk onschadelijk is gemaakt.
De relatieg tussen humor, relativering en politieke ideologie is een heel interessante. Natuurlijk, de grap is een relativering van de werkelijkheid, maar die relativering kan vele vormen hebben en hoeft niet noodzakelijkerwijs te sporen met het relativisme der multiculturalisten. Sterker nog, zo gauw er een koppeling wordt gelegd tussen humor en engagement, gaat er iets, of vaak heel veel van die humor kapot.
Je mag je afvragen wanneer Aaf iets echt grappig vindt. Ik vrees het ergste.

Schoorsteenveger | 09-07-12 | 20:41

En een blanke man die aangeeft dat hij niet fysiek aangetrokken voelt tot donkere vrouwen is per definitie een racist.
Maar een donkere man die brult dat hij het liefste bleke vrouwen op de bank gooit en ze helemaal sufneuqt is een held.

Dus ach,i don't give a shit anyway.
Mensen zoeken het maar lekker uit.

de grote Anti | 09-07-12 | 20:40

@gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:42,
Politiek correcte smeerlap van het zuiverste water,
oogkleppen waar een Friesch showpaard het nog benauwd van krijgt,
en dan nog met z'n volgevreten arrogante muil geen centimeter toegeven alhoewel hij donders goed wist er volkomen naast te hebben gekleund, een mens en carriere te hebben gesloopt, puur voor z'n eigen pleziertjes.
Een volstrekt 'minderwaardig mens', om maar eens iemand te quoten.

vander F | 09-07-12 | 20:40

De afgelikte boterham van Arnon Grunberg, nuff said.

Desmoulins | 09-07-12 | 20:38

Wat een azijnpisser is zij zeg. Een film die boven de 8,5 scoort op IMDB en dus bij de top 30 movies of all time hoort gaan afzeiken.. Eindelijk weer eens een goede film en dan van pluspunten minpunten gaan maken.

Pff.. Wie is deze vrouw eigenlijk? Haar mening deed er al niet toe laat staan na vandaag.. ze is al haar geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Teveel ikvorm in haar retesaaie column.

Venijn McSnekke | 09-07-12 | 20:36

@Argyronauta | 09-07-12 | 20:34 | + 0 -

Dat moet het uiteindelijk zijn. Toch treurig dat je je daar op laat voorstaan, dat je op zo'n manier aan een baantje wil komen.

Ruys de Beerenbrouck | 09-07-12 | 20:35

Weer de zoveelste zure teef met te veel babbeltjes en nooit iets presterends, kwaad op de blanke mannen, die vanuit haar ivoren vibratortoren in de bres moet springen voor de arme en weerloze negers waardoor ze zichzelf als een racist neerzet.

343 | 09-07-12 | 20:35

Wat nobel van Aaf om de kijker daar even op te wijzen. Misschien zijn straatnegerts wel zeer oppervlakkige karakters en is de discrepantie tussen blank elitair/autochtoon en zwart onderklasse/immigrant een natuurlijk gegeven, maar daar denken de zelfverklaarde moraalridders natuurlijk niet aan; de racisme-reflex is immers zoveel makkelijker. Dat tijd en gewenning zelfs de meest fundamenteel verschillende culturen met elkaar kan verenigen, en uiteindelijk de verschillen ondergeschikt worden gemaakt aan de overeenkomsten tussen mensen, staat voor mij persoonlijk centraal in deze aardige film.

Desmoulins | 09-07-12 | 20:35

@Ruys de Beerenbrouck 20:05, ik weet het wel: omdat ze de dochter van een bekende vader is. Met een andere vader had nooit iemand haar een podium gegeven om waardeloze stukjes te schrijven.

Argyronauta | 09-07-12 | 20:34

Ik kan ook niet lachen om Franse films in het algemeen en films die een rassenoorlog trachten te voorkomen in het bijzonder dus bij deze geef ik Aaf groot gelijk!

sjaakdeslinksesul | 09-07-12 | 20:33

@Ashtrey | 09-07-12 | 20:28: shrimp cocktailtje misschien ?

hooliganica hollandi | 09-07-12 | 20:31

Wat dacht je van "Sint"...

Montgomery Burns | 09-07-12 | 20:31

Wie de neuk is Aaf Brand Corstius?
Iemand die op dode bomen schrijft, zie ik net.
Nou dan. Waarom die drukte hierover, Quid?
Stelt geen zak voor.


Komkommertijd. Ik kijk over een paar dagen wel weer op GS of er eindelijk weer eens iets interessants op staat.

SvennusMax | 09-07-12 | 20:31

Is nou ook wat, ik vond het een leuke feel-good movie.
Geen idee waar die muts van een Aaf Aangebrande Korstjes naar gekeken heeft,
misschien iets teveel van de GHB gesnoept?
onomkeerbaar verzuringsproces meegemaakt?
Of is Mw. gewoonweg een diehard raciste?
Dat laatste lijkt me gezien haar redenaties het geval.
Aaf, ga eens lekker bij Stormfront solliciteren, lopen meer van die hopeloze gevallen rond, schieten ook in de stress bij kleurtjes en cultuurtjes, je zult er in een warm bad belanden.

vander F | 09-07-12 | 20:30

hooliganica hollandi | 09-07-12 | 20:21
Racist! Beetje Bubba op zo'n manier beshrimpen.

Ashtrey | 09-07-12 | 20:28

Racistisch of niet, boeie, maar ik vond het een nogal flauwe, voorspelbare film.

bintang | 09-07-12 | 20:26

Ik denk zo maar dat Aaf Brandt Corstius deze review heeft gelezen: www.variety.com/review/VE1117946269?re...

Mijn review (let op racistisch!): deze film is eendimensionaal, de humor is flauw en mist scherpte, het verhaal is onwaarschijnlijk cliché en zodanig politiek correct dat mijn tanden uit mijn mond vielen, maar het ergste minpunt aan deze draak is dat de hoofdpersoon, de donkere acteur, totaal niet kan acteren. Een excuusnegermarokaanacteur van werkelijk het tweede allooi.

Niemands Knegt | 09-07-12 | 20:23

Mijn favo filmneger is nog steeds Bubba uit Forrest Gump , met zijn hangende onderlip en simpele ziel.

hooliganica hollandi | 09-07-12 | 20:21

Aaf heeft een punt .

Qeynes | 09-07-12 | 20:16

Dhr. W. Anhoop | 09-07-12 | 20:05
The Green Mile?
White men can't jump?
Menace 2 Society?
American History X?
The colour purple?

Vuige racisten. Meh.

Ashtrey | 09-07-12 | 20:15

Ik vond vooral het wederzijdse respectvolle disrespect tussen de twee heren erg prettig in die film.

vetkleppert | 09-07-12 | 20:14

Het is racistisch omdat de hoofdrol speler helemaal geen neger is maar een marokaanse van blanke kleur (film is gebaseerd op echt verhaal)

andywatt | 09-07-12 | 20:10

Johan C. | 09-07-12 | 19:36 precies! je was mij voor. Scheelt weer.....

Zaaddonor | 09-07-12 | 20:10

Dan is Finding Forrester zeker ook racistisch?
En elke film met Samuel L Jackson ook (en dat is dus elke film)?

ZKH EénOog | 09-07-12 | 20:10

aaf houdt wel van een zwarte staaf

Bamzaaiert | 09-07-12 | 20:09

@Sparky Griswold | 09-07-12 | 20:03
Wat jij wilt. Ik kan er niet over oordelen, want ik ben een racist.

vetkleppert | 09-07-12 | 20:07

Wat een zeikdoos, een verfilming van een boek gestoeld op echte gebeurtenissen. Hoewel enigszins afwijkend van de ware gebeurtenissen weet ik nog wel een aantal films die volgens de norm van abc sporen van racisme bevatten.

Dhr. W. Anhoop | 09-07-12 | 20:05

@gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:56 | + 0 -

Daar heb je wél helemaal gelijk in, inderdaad. En dan moet ik zeggen, Hugo BC had tenminste echt een eigen mening, durfde ruzie te maken, zorgde voor vuurwerk, hoe verwerpelijk soms ook. Een koninklijke polemist. Dat heb ik duizend keer liever dit weeïge geleuter van een Aaf BC. Hoe ze deze column heeft verworven is me een volstrekt raadsel. Kwaliteit kan het criterium niet zijn geweest.

Ruys de Beerenbrouck | 09-07-12 | 20:05

Ik ga dit boeken/film- clubje verlaten. Have fun met je discussie over zwartwitjes (nog niet genoeg over gedruild?)Discrimineren mag niet.. FOEI!

armageddonna | 09-07-12 | 20:05

Het is een pracht van een film en...................... nog waar gebeurd ook. Aan het eind van de film zie je de echte personages en blijkt dat de negert geen negert is, maar gewoon een Marokkaan.
Deze film kan ik echt aanraden, heeft niets met racisme te maken. Beiden leren van elkaar en dat is het mooie van deze film. Je ziet dat er wederzijds respect is en juist de openheid van Driss brengt wat leven in de brouwerij van Philippe.
Philippe brengt daarentegen weer wat orde en regelmaat in het leven van Driss (die in het echt dus Abdel heet).
Het stukje van Aaf BC toont aan dat deze muts werkelijk geen reet heeft begrepen van Franse humor en al helemaal niet van de realiteit van het leven. Die moet volgens haar liefst zo diep mogelijk verborgen blijven. Wat zij racistisch noemt is overigens geschreven door Abdel zelf, dus is hij nu ook racist ?

mambo43 | 09-07-12 | 20:05

@vetkleppert | 09-07-12 | 19:53 | + 0 -
Nee, het gaat over negerTs en witneuzen.

Sparky Griswold | 09-07-12 | 20:03

Als Aaf nou gewoon ff lekker diep bukt voor een neger. En een Eskimo. Gewoon, om er zeker van te zijn dat niemand haar van racisme kan beschuldigen.

das_Freudenmädchen | 09-07-12 | 19:58

@ruys de beerenbrouck
Nee, neem het kind de zonden van de vader niet kwalijk. dat zeg ik ook niet.

Wat ik wel kwalijk vind is dat zij dezelfde fout maakt. Ze had tenminste kennis kunnen nemen van de fouten van haar vader en die voor zichzelf kunnen voorkomen.
Inclusief de ad feminems tegen Madonna.

gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:56

Let op, nou benne de rapen gaar, het gaat weer eens over racisme. Zucht.

armageddonna | 09-07-12 | 19:56

Ik vond Coming to America met Eddie ook zoooooooo rascistisch t.o.v negerts uit Zamumda.

loverlover1 | 09-07-12 | 19:55

@Sparky Griswold | 09-07-12 | 19:50
Elk cliche over wit en zwart?
Als het typisch zwart is dat je weleens een joint rookt, dat klassieke muziek of een zingende boom op het toneel op je lachspieren werkt, dat je niks ziet in kunst met peren, dat je een dikke auto wel kan waarderen en dat je wel houdt van een geintje, dan zal ik ook wel een negert wezen.
Volgens mij gaat het meer over jong en oud. Maar dat kan aan mij liggen.

vetkleppert | 09-07-12 | 19:53

Vergeet ook Crocodile Dundee niet

Tjonge de Jonge | 09-07-12 | 19:52

Ik wist niet dat het ooit zou gebeuren maar AFB heeft helemaal gelijk. Intouchables is een waardeloze, oersaaie film waar elke cliche over wit en zwart wordt uitgemolken. Onbegrijpelijk dat ook dom-links met open ogen in deze noble savage is getrapt.

Sparky Griswold | 09-07-12 | 19:50

A neger called Wanda.

LibertasSimplex | 09-07-12 | 19:48

@gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:42 | + 0 -

Je kunt een kind de wandaden van zijn of haar vader niet aanrekenen. Maar...

@Pearlyan | 09-07-12 | 19:42 | + 1 -

Wat je zegt. Dit is toch geen column meer? Wat moet de lezer er in hemelsnaam mee? Ik betaal ook mensen om columns te schrijven voor mijn medium, dit niveau tweede klas Journalistiek Windesheim gaat echt direct door de shredder.

Ruys de Beerenbrouck | 09-07-12 | 19:48

Racisme zien/herkennen is per definitie racist zijn.

Er is maar één soort: De Mens.

Verdeeld over drie types:
- Roofdier (politici, bankiers, islamisten, anderszins criminelen en extremisten),
- Prooi (loonslaven, belastingbetalers, criminaliteitsslachtoffers) en
- Survivors (Zelfstandigen die met creatief boekhouden hun eigen natje en droogje verzorgen, en verder schijt hebben aan de wereld).

Punt.

ZKH EénOog | 09-07-12 | 19:47

mensen, laten wij deze begaafde journaliste toch de vrijheid geven te schrijven wat zij belieft, en ons in gemoede afvragen: heeft zij hier wellicht een punt?

oombob | 09-07-12 | 19:46

'Intouchables 'racistisch ? , ze moet de films van Louis de Funes maar weer eens moeten kijken , die staan stijf van de vooroordelen en stereotypes , niet dat ik daar wakker van zou liggen.

hooliganica hollandi | 09-07-12 | 19:45

Ik vond het een mooie film en juist de vriendschap tussen de twee uiterste maakt deze film anti racistisch en tegen alle vooroordelen.

man on the edge | 09-07-12 | 19:45

@ roverheid 19:40

Je hebt me overgehaald, als de DVD uit is koop ik hem!

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 19:44

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 19:40

Logisch. Ik ben ook bang voor mensen die anderen continu de maat afnemen en de les lezen. Negers hebben ook gevoelens.

brutus68 | 09-07-12 | 19:44

Het is gewoon een Butfilm!

Maar ja, ik vind Ice age leuk, so who am I ;)

Ieder z'n ding.

armageddonna | 09-07-12 | 19:43

En verder vind ik dat iemand die de achternaam Brandt Corstius draagt en tevens een dochter is van de hakkelende paljas die zich achter het pseudoniem Grijs verschuilt, zich in verband met de zaak Buikhuijsen heeeeeel voorzichtig moet zijn met predikaten als racisme.

Hugo BC is voor een heel groot deel verantwoordelijk voor het feit dat sociale wetenschappers in Nederland immigratieproblemen keihard en niets ontziend ontkennen. Dat alleen al kost ons nu miljarden per jaar. En dat is alleen nog maar de geldelijke schade.

gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:42

Maar het zuur zit op het eind. Madonna gaat de hoofdrolspeler neuqen. En Aaf dus duidelijk niet.
Aaf moet dringend haar gootsteentje eens laten ontstoppen.

vetkleppert | 09-07-12 | 19:42

Ik denk dat je in 90% van de comedies wel racisme kunt zien, als je echt wil. Verder sowieso een slechte column. De gemiddelde reaguurder kan een beter stukje schrijven. Krijgt het ABC daar nog voor betaald ook? Doe mij eens die baan!

Pearlyan | 09-07-12 | 19:42

Film heb ik gezien door de (lach)tranen heen. Prachtig. De film drijft juist op het ontkrachten van vooroordelen.

Normpje | 09-07-12 | 19:41

Niet zo zeer racistisch maar ze heeft wel gelijk dat Fransen geen humor hebben en daar is intouchables geen uitzondering op. Gehypete kutfilm

bravvour | 09-07-12 | 19:40

@ brutus 19:39

Die negers zijn nog banger voor haar...

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 19:40

Stiekem droomt Aaf over negers, maar is ze ook een beetje bang voor ze. Aaf is eigenlijk voer voor psychologen.

brutus68 | 09-07-12 | 19:39

De echte ster van die film is overigens ook zwart.
Haar naam is Quattroporte Sport GT S met 440PK.

ZDEV | 09-07-12 | 19:38

Johan C. | 09-07-12 | 19:36 | + 0

Nou, ga je gang zou ik zeggen. Bij haar sla ik liever even over. ;)

Rico Tampeloerus | 09-07-12 | 19:37

Er zijn van die mensen bij wie je bij voorbaat al verdacht bent als racist. Het domste wat je kan doen is met zulke mensen in discussie gaan. Ook als je toevallig een paar donkere vriendinnen hebt gehad weten ze het nog zo te draaien dat je toch racist bent.
Dus Aaf, jij je zin. Je hebt gelijk. Ik ben een racist. Alleen al omdat ik het wel een leuke film vond.
Dankzij mensen zoals jij begin ik zelfs Sinterklaas en Zwarte Piet na een leven lang haat alsnog een mooi stukje Nederlandse cultuur te vinden. Gewoon omdat ik een racist ben.
Dag Aaf. Groetjes van een enge racist.

vetkleppert | 09-07-12 | 19:37

Aaf Brandt acorstius heeft zelf een racistisch vooroordeel van 25 centimeter en zou dat graag tussen haar benen willen hebben

gooi en smijtwerker | 09-07-12 | 19:37

Zure trut

Geboren op | 09-07-12 | 19:37

Kan wel zijn maar het is allemaal echt gebeurd. De "Tom en Jerry" opmerking was erg leuk.

Andersom dag | 09-07-12 | 19:36

@ [email protected]
Zolang hij het maar bij slechte kinderfilms 'doen' houdt!

armageddonna | 09-07-12 | 19:36

Ik weet niet waarom, maar iets geeft mij het gevoel dat Aaf te weinig neukt !
Zuur en stoffig, bekrompen en in zichzelf gekeerd zijn woorden die in me opkomen als ik langer dan 15sec naar haar foto kijk.

Johan C. | 09-07-12 | 19:36

Toevallig vanochtend deze film gezien. Het kunstje is al vaker geflikt, maar wat doet deze film het goed! Heerlijke film.

Subjectief | 09-07-12 | 19:35

Wie trapt die Aaf weer ff snel terug in de keuken.

ismirnoff | 09-07-12 | 19:35

eddie murphy is dat niet die acteur die alleen maar slechte kinderfilms doet?

MC Hammer kom der maar in! *dansje doet*

Rikketiktik | 09-07-12 | 19:34

@ henkde_j

Ik word er apegeil van.. pfff

armageddonna | 09-07-12 | 19:34

@armageddonna
Bedankt voor het compliment. Wetende dat de NS tot de mondiale top 3 behoort wat betreft de meest stipt rijdende spoorbedrijven. :)

henkde_j | 09-07-12 | 19:31

De sullige zwartmans in de hoofdrol heeft gutmenschen als Aaf nodig om hem te beschermen tegen wrede blanke snoodaards. Ho wacht! Wie was nou de rascist in dit sprookje?

Godsammekraken | 09-07-12 | 19:31

Geef die neger een zoen van mij.

Plukkiehaar | 09-07-12 | 19:30

Fransen zijn helemaal niet racistisch. Ze organiseren hun samenleving slechts netjes langs etnische lijnen...

Parel van het Zuiden | 09-07-12 | 19:30

Wat je er ook over denkt, het IQ probleem in Amsterdam wordt er niet mee opgelost.

rechtvaardigerechter | 09-07-12 | 19:30

Racisme, als je voor woordmisbruik voorgaats kon, hingen er velen. Het woord betekent niets meer.

smdyasc | 09-07-12 | 19:29

Oh, je gaat iets van een film vinden omdat anderen iets racistisch vinden.. nee, dan heb je het licht wel gezien.

Lyrthion | 09-07-12 | 19:28

Dè Nederlandse versie van deze story line is Flodder, met de onvergetelijke uitspraak 'maar buurman, wat doet u nou'

Ed dat betrof tokkies avant la letre

paost712 | 09-07-12 | 19:28

Maar natuurlijk wel hard lachen om Jurgen Rayman, of hoe die mafkees ook heet.

Juustem | 09-07-12 | 19:27

Geef die muts het GS-huishoudpakket cadeau, kan ze zich weer druk maken om haar kerntaken op deze aardkloot.

toetanchamon | 09-07-12 | 19:27

Ik heb de film nog niet gezien dus ik ga er ook geen oordeel over vellen. Maar afgezien van dat kun je alles omdraaien tot racisme. Zo stond ik vandaag te lang te wachten in de rij bij een negroïde kassière = racistisch. Ik bedoel maar..

despiegel | 09-07-12 | 19:27

@ henkde_j
En jij spoort even goed als de NS

armageddonna | 09-07-12 | 19:27

ABC :')
Intouchables is een van de beste films van de afgelopen jaren.

henkde_j | 09-07-12 | 19:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken