achtergrond

Geenstijl

De Grote GS ProRail-bonus Quiz

melaniescchhhhhhh.jpg Lees de nu volgende ANP-copypaste aandachtig door en geef dan antwoord op onderstaande vragen: "ANP - De raad van commissarissen van spoorbeheerder ProRail ziet af van het deel van de bonus over 2011 dat nog niet was uitgekeerd. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen maandag aan de Tweede Kamer. Hoewel er in 2011 geen grootschalige problemen waren, ziet de raad toch van het resterende deel van de bonus af. Het gaat om 6 procent van de in totaal 16 procent variabele beloning. Het besluit is zo uitgepakt omdat ProRail de winterweerperikelen en de ICT-storing van dit jaar in de beoordeling heeft meegenomen, schrijft Schultz. De minister stelt dat ProRail hiermee rekening houdt met de gevoelens in de samenleving. Ze zegt het besluit te waarderen. ProRail stapt in de toekomst helemaal af van bonussen. De raad van commissarissen heeft voorgesteld de variabele beloning van 16 procent voor de helft mee te nemen in het vaste salaris. Schultz stemt ook hiermee in. Volgens haar ontstaat door de veranderingen een evenwichtige beloningsstructuur. " 1) Hoe worden deze bonustekorten zoals gewoonlijk binnen no time gecompenseerd? A) Het bruto salaris gaat fors omhoog. B) Ze krijgen allemaal ergens een extra baantje als "toezichthouder". C) Vanaf 2013 gaat de vakantietoeslag riant omhoog. 2) Wat zegt Melanie Schultz tegen mensen die ook hier weer over gaan zeiken? A) "Zeik godverdomme eens niet zo plebse kutburger! Ik toch ben geen volksvertegenwoordiger ofzo!" B) "In India is alles veel erger, dus waar zeiken jullie over?" C) "Deze afspraken zijn marktconform en al lang geleden vastgelegd".
3) Hoe wordt volgend jaar de bonus berekend, ondanks de standaard storingen en ProRail-ellende? A) Met de minister wordt overeengekomen dat voortaan alleen resultaten voor treinen die überhaupt rijden tellen en vertragingen worden "vervoerskansen" genoemd. B) Met de minister wordt overeengekomen dat de bonus met 6 procent stijgt wegens "crisis en inflatiecorrectie". C) De bonus stijgt niet maar ProRail zal worden doorverkocht aan Apax waarop iedereen een majestueuze winstdeling krijgt. 4) Waar gaan de ProRail-commissarissen na hun ProRail-bonusbestaan heen? A) PostNL. B) Het GVB in Amsterdam. C) ING. 5) Is tien procent "variabele beloning" dan wél verantwoordelijk gezien de prestaties van NS en ProRail? A) Ja, want u moet eens niet zo zeiken over het spoor, in India is het erger. B) Ja, want dat is marktconform. C) Nee, maar daarom kiezen ze ook voor deze wassen neus, het publiek is toch dom genoeg. 6) Hoe vaak reizen ministers, commissarissen, ProRail-baasjes en andere bonustoppertjes zélf met de trein in de spits op een feestdag terwijl het sneeuwstormt van provincieplek naar provincieplek? A) Nooit. B) 1 keer in hun leven, misschien. C) Trein? Provincie? Afreus! 7) Verandert een luizige zes procent aan bonuskorting op korte termijn ook maar iets aan de belabberde staat van ons spoorwegennet? A) Neen. B) Neen, maar we moeten niet zo zeiken, heeft de minister zelf gezegd. C) Neen, maar ze hebben alsnog 10 procent bonus dus wat kan hun het schelen? 8) Wat zou u doen met zo'n bonus als u het voor elkaar had ge-elleboogt en gelikt om op zo'n riante bonustopperplek terecht te komen? A) Net als die commissarissen nooit meer met de trein gaan. B) Politieke partij-lid worden voor snelle maximale doorgroei in het commissarissencircuit. C) Alles "eerlijk" in de SP-partijkas storten. 9) Sonst noch etwas? A) Nein! B) Ja aber wir mussen nicht zo weinen du feigling! C) Anders namelijk...(beschrijf in een essay van minstens duizend woorden in de comments waarom u eigenlijk alle bonussen zou moeten krijgen, waarom u de nieuwe gedroomde bondscoach bent en hoe u in een week alle problemen op het spoor zou oplossen).

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.