Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Deadmau5: "DJ's zijn simplistische knopjesdrukkers"

deadmau5iseenbaas.jpgU dacht dus dat een DJ de meest relaxte baan ter wereld heeft? Beetje andermans plaatjes door de iTunes-shuffle heen proppen, af en toe op de spatiebalk drukken en verder vooral veel prachtige vrouwen aanduwen? Nou, dat klopt. Aldus wereldberoemde DJ (en producer) Deadmau5. Afgelopen weekend ging hij helemaal los op zijn Tumblr in een razende rant op de omhoog gevallen diva-DJ's van deze wereld: "I think given about 1 hour of instruction, anyone with minimal knowledge of ableton and music tech in general could DO what im doing at a deadmau5 concert. Just like i think ANY DJ in the WORLD who can match a beat can do what “ANYONE else” (not going to mention any names) is doing on their EDM stages too. [...] i just roll up with a laptop and a midi controller and “select” tracks n hit a spacebar. ableton syncs the shit up for me… so no beatmatching skill required. “beatmatching” isnt even a fucking skill as far as im concered anyway. so what, you can count to 4. cool. i had that skill down when i was 3, so dont give me that argument please." Patsboemraak. Er heeft nog nooit een DJ een nieuw nummer ter plekke op het podium in elkaar gedraaid. Zelfs geen spontane solo kwam er aan te pas. Er is niks ingewikkelds aan een liveset DJ'en. En hoe groter je bent, qua naam, hoe makkelijker het wordt, qua voorgeprogrammeerde sets. Nope, het echte werk zit hem in het produceren van muziek die mensen willen horen in de studio. Niet in het op de play-knop drukken voor een paar duizend man. The DJ-cake is a lie, zullen we maar zeggen. Het was wachten tot een insider van naam als Deadmau5 dat gewoon eerlijk zou toegeven. En dan is hier Paris Hilton om te bewijzen dat alleen compleet talentloze amoebes niet in staat zijn om een beetje behoorlijk twee plaatjes aan elkaar te mixen. NAZORG!

Reaguursels

Inloggen

Hellfish, het boeit toch niet als je gaat beatmatchen tussen CD of Vinyl. CD heb je wsl wat sneller onder de knie vanwege de technology in de cd-spelers maar 2 weken langer oefenen en vinyl gaat ook vlekkeloos. Het gaat toch om de muziek die gemaakt moet worden, plaatjes draaien kan iedere puber ondertussen.

rickuhmja | 27-06-12 | 15:01

Ik kan dj's wel waarderen die ook producen. Zoals Hardwell en Afrojack. De rest koopt hun nummers gewoon van mindere goden, maar allen vreten goed uit de ruif! En van mij mogen ze ! Liever dit dan graaiende bankiers of politici!

Betweetert | 27-06-12 | 08:53

Portal referentie "The cake is a lie" +1

Juan Queso | 27-06-12 | 07:56

Dat hele dancegebeuren is op sterven na dood. Over tien jaar weet geen mens nog waar je het over hebt wanneer je Tiësto of A. van Buuren noemt. Wat mij betreft good riddance, want vergankelijker troep dan de éénvingermuziek die deze over het paard getilde DJ's produceren is nimmer gemaakt.

DatWelNatuurlijk | 27-06-12 | 07:36

@kruz Dave Clark was vooral goed in het camoufleren van zijn foutjes m.b.v de effectenbak, voor de rest ben ik het wel met je verhaal eens..
Overigens wat is er nu opeens mis met Ableton en Traktor?, Hawtin gebruikt dat ook nog steeds, weliswaar haalt hij het ook helemaal uit elkaar en tinkered er dan mee.. Maar goed hij knipt een nummer ook in 100 loopjes en schuift dat dan weer in allemaal in- en door elkaar, je moet er maar opkomen..

Foppezão | 27-06-12 | 04:18

Laat ik een kleine toegift doen, Schöne Nachtmusik voor de late reaguurder. Muziek van de man aan wie artiesten als D5 historisch gezien schatplichtig zijn. Ik heb het over Klaus Schulze, de sequenzer-expert uit Duitsland: www.youtube.com/watch?v=9BHpfDNzzoM
Yes Klaus - We are... Sequenced!

#enpassant | 27-06-12 | 02:20

@Gloff | 26-06-12 | 14:13
nee, dan moet jij even gaan kijken naar zijn synthesizers en al zijn andere hardware. Je gebruikt echt (bijna niet) samples met zulke hardware.

dhrWijma | 27-06-12 | 00:57

Iedereen die tot 4 kan tellen kan draaien met CDJ's. Iedereen die met een laptop kan omgaan kan draaien met Ableton/Traktor/Serato whatever!

Zoek proggies om je nummers harmonisch op elkaar af te stemmen en het klinkt nog goed ook..

softijsje | 27-06-12 | 00:55

Deadmau5 ontleend zijn Nickname aan een dode muis die hij vond in zijn kapotte PC. Waarschijnlijk kwam tegelijkertijd dit filmpje online. Ik neem hem het dan ook niet kwalijk dat hij dit niet gezien heeft. www.youtube.com/watch?v=cjvDYBD-OSs

Dj Niels | 27-06-12 | 00:22

Wisten we toch al, zit btw wel groot verschil in een live setje met een MAC Book Pro of gewoon Pioneer cd spelers...

Izbut | 26-06-12 | 23:59

@ThePriest

Jean Michel Jarre studeerde Frans en deed daarna het conservatorium in Parijs. Hij is de zoon van een schrijver van filmmuziek. Wat ik mooi vind is de charme van de analoge synthesizers.......

Jarre heeft toch meer gewicht en achtergrond dan de gemiddelde DJ......

strikdewepstroper01 | 26-06-12 | 22:29

De echte DJ's zijn in mijn ogen de oude Hiphop spinners. Wat die gasten met een draaitafel konden, dat mag je skills noemen.

whatsnext | 26-06-12 | 21:15

Wil iedereen die het beter kan nu opstaan.

Kraa! | 26-06-12 | 20:22

Ze zijn er nog wel, maar...

Is The Art Of Being A DJ Dead?
www.beezo.net/?p=10497

AnnyDHW | 26-06-12 | 19:25

@strikdewepstroper01

Grappig dat je met Jarre op de proppen komt, want als er iemand begonnen is met het geluid, licht beeld verhaal is hij het wel. En grote gedeelte van de show waren, net als wat doodmuis aangeeft, volledig voorbereid en via midi in sync met de verlichting e.a. Echt veel life speelde de beste man en zijn kornuiten niet. En ga nu eens naar een concert, zijn solo's zijn... mjah... niet echt geweldig.

ThePriest | 26-06-12 | 18:58

Laten we het niet hebben over Tiesto die als een creative director een heel team aan artiesten nummers voor hem laat maken.

poepkop | 26-06-12 | 18:21

mijn mening: het maakt niet uit of je met cd's, vinyl, laptop of met je piemel draait. als je maar GOEIE muziek draait. Dat is waar de meeste nogal problemen mee hebben. Veel dj's kunnen zich niet aan het publiek aanpassen omdat ze thuis hun 'set' hebben voorbereid. Dit 'voorbereiden' is gewoon alles wat goed past op een volgorde zetten zodat het op de avond zelf niet fout kan gaan. Probleem is dan wel dat ze totaal niet kunnen afwijken of aanpassen. Waarom ben ik mn energie hierin aan het steken, leest toch niemand. Traktor FTW!

hermpie | 26-06-12 | 18:16

Kill All Djs

--neus-- | 26-06-12 | 18:09

Ik heb met tiesto gedraaid toen ik nog resident bij de waakzaamheid in zaandam. Was op zijn piek jaren geleden in nederland. En hij draait eindjes op beginnetjes. het makkelijkste wat je kan doen als dj. Ze magic cd's hadden daarvoor ook de slechtste mixxen ooit. En toch beste dj van de wereld. Dat was een belediging voor elke dj die wel zijn vaak verstaat.

kruz | 26-06-12 | 18:00

@deuZigeZelluf | 26-06-12 | 14:14 : Jezus man, ouwe lul die je ben! En dan als vinyl-liefhebber zeker een ouwe lul met een hernia? ;)

*Pakt Virtual DJ er gewoon weer bij*

TM | 26-06-12 | 17:59

@Nyte:

scratchen is idd een skill, máááááááááár het blijft nog steeds 'bestaande' nummers door elkaar mixen dat is wat hii bedoeld

roger3990 | 26-06-12 | 17:46

atm0s | 26-06-12 | 17:07

of dhr tiesto zoveel talent heeft kan ik niet zeggen ,zo goed ken ik hem niet,maar jammer dan dat je het niet aan zijn muziek kan horen

iam&u2=jawehgodallah | 26-06-12 | 17:35

ik was 15 toen ik begreep hoe de muziekindustrie werkte ,er is geweldig veel muzikaal talent, maar ja, die zijn dan sociaal minder handig of hebben net de verkeerde kenissen, schudden niet de juiste handjes, ok, een enkele keer breekt er eens een talent zomaar door, omdat iemand die veel goeie handjes schud iemands talent toevallig ziet.maar op eigen houtje groot worden is een nogal kansloze actie ,kun je beter krasloten kopen.En het gevolg van dit alles is dat je de radio nauwelijks nog durft aan te zetten

iam&u2=jawehgodallah | 26-06-12 | 17:33

Ik had wel bedacht dat te gaan doen als ik geld zou hebben voor ableton live..

Neut | 26-06-12 | 17:31

@Johnny Quid
Er heeft nog nooit een DJ een nieuw nummer ter plekke op het podium in elkaar gedraaid

Ohnee, moet je eens naar Ron Hardy luisteren.

Barbarous_Relic | 26-06-12 | 17:23

@atm0s | 26-06-12 | 17:07
Tiësto is juist één van die rukkers met voorgeprogrammeerde sets die zijn tracks door anderen laat produceren.
Ja er zijn zeker DJ's die wel degelijk wat toevoegen; ik noem een Richie Hawtin.
Deadmau5 zijn mixen stelt niet veel voor, maar is wel een goeie producer met eigen stijl, en dat is dan ook waar het bij hem om gaat.

'TrauMa | 26-06-12 | 17:15

En toch denk ik dat Tiësto een talentvolle rakker is.

atm0s | 26-06-12 | 17:07

Je hebt dj's en je hebt dj's. Twee plaatjes doormixen is één en je handen in de lucht doen is één, wat mensen als Carl Cox en consorten doen is wat anders.

Egokiller | 26-06-12 | 16:55

't is helemaal niet mijn muziek maar ik vind wat hij doet goed te luisteren. Laatst nog de halve nacht, daar was de buurman niet zo blij mee ;)

sufkut | 26-06-12 | 16:37

Ik ben zelf DJ geweest, a 10 jaar lang. En hij heeft gelijk. Duurde het vroeger toen we alleen platenspelers hadden minimaal 3 jaar voordat je een plaat op gehoor kon beatchmatchen. Nu kan elke idioot dat. Maar!!! Als je een goede DJ achter dat apperatuur zet kan die DJ er zeker wel meer synergie uitkrijgen dan DJ's die beginnentjes aan eindjes plakt. Een plaat loopt namelijk altijd op en af. Als je die over elkaar heenmixt kan je niet fout gaan.
Het synergie zit in het mixxen buiten deze het mixxen van deze eindjes aan beginnetjes (tiesto bijv)
Maar dan moet je wel op gevoel kunnen mixxen en risico's durven nemen.
Kijk bijvoorbeeld naar Dave Clarke. Die gozer heeft zeker skill.
Maar hetgene wat de housewereld verneukt heeft is geld. Organisatoren kiezen alleen DJ's die bekend zijn. En door goed mixxen wordt je niet bekend. Dat is als een goede wijn die maar weinig mensen herkennen. Het gaat om naam. BNérs hebben die, producers die niet kunnen mixxen hebben dat of vriendjes van.
Kortom het wereldje is net zoals pop muziek verschoven van bands als U2 die bekend werden omdat ze goed waren. Naar groepen als vengaboys die bedacht worden en in de studio wel mooi gemaakt wordt.

kruz | 26-06-12 | 16:32

"Er heeft nog nooit een DJ een nieuw nummer ter plekke op het podium in elkaar gedraaid"

Pardon?
youtu.be/qA7MsLBv_-U

Nyte | 26-06-12 | 16:26

@ basvh | 26-06-12 | 15:21 | + 1 -

Maya Jane Coles? Goede producer (Ook al is ze weinig vernieuwend tegenwoordig), maar DJ? Naaaah.... Zware tegenvaller

Allemaal leuk en wel van dooiemuis, maar mensen die niet het verschil weten tussen een liveset en een DJ set denken dat dit over een en het zelfde ding gaat.

Retrow1 | 26-06-12 | 16:25

lounge?, lounge? tis gewoon achtergrond muziek voor cupido tv.

de tyfus, lounge...

muffstuff | 26-06-12 | 16:20

Sven +1, cox +2, moroder +4, lijkt godverdomme net fok hierzo met dat geplus door al die bakvisjes hier. Opkijken tegen een fucking dj, wat zegt dat over je eigen kunnen?

DJ'en is niet moeilijk, kwestie van aarslikken en er tussen komen. Of je kan daadwerkelijk ook plaatjes maken en dan heb je ook weer een portfolio.

Als je als dj dan echt een toegevoegde waarde op het podium wil, pak dan een basgitaar of een ander instrument erbij. Niet van die kut saxofonen die altijd 2 keer zo hard als de rest van de muziek staat want dat ben je op een gegeven moment ook gewoon zat.

muffstuff | 26-06-12 | 16:15

Tja, een stukje elektronische muziek kun je niet zo snel even live naspelen op je computer. Het feit dat dit niet kan zegt echter niks over de kwaliteit van de muziek. Over die Dj's die niks zelfs produceren kun je zeggen dat het geen muzikanten zijn. Maar wat maakt dat uit? In een disco staat er ook altijd iemand cd's te draaien en het maakt wel wat uit wie dat is. Het is een beroep en dat is alles.

D.Turpin | 26-06-12 | 16:06

@FreeElectron | 26-06-12 | 14:31
Rot op met je 9fag.

Pot Vol Koffie | 26-06-12 | 15:26

klopt. Net zoals voetballen niets anders is dan tegen een balletje trappen. En toch. Als je dat goed kan, wordt je ook dik betaald...

MDA | 26-06-12 | 15:26

@Gloff | 26-06-12 | 14:13
Deadmau5 is inderdaad ook niet meer wat ie geweest is helaas.

Pot Vol Koffie | 26-06-12 | 15:23

Schweinsteig Xpress | 26-06-12 | 14:30

Een 303 is sowieso altijd goed, ff lekker wat acid door je set heen gooien.
Ik heb wel m'n twijfels in hoeverre je een "volle, brede" sound wil maken met slechts een 303 en 909.

Alfred E. Neuman | 26-06-12 | 15:21

Gelijk heeft ie, er zijn zat DJ's die gewoon een mix cd afdraaien,Steve Angello bijv

roger3990 | 26-06-12 | 15:21

Sven altijd leuk als ie op een aftert staat. Als main artiest is het soms zo-zo.

Andere oude dj bazen zijn harvey &, dixon. Nieuwe dj bazen zijn Maya Jane coles, Jamie jones

basvh | 26-06-12 | 15:21

Duh, dat was vroeger ook al. Bekend is van de Jamaicaanse soundsystems dat zij op al hun platen de labels afplakte zodat de concurrentie niet kon zien wat ze speelde.

Osdorpertje | 26-06-12 | 15:20

iedereen weet dit toch ondertussen hoop ik? Dat er sukkels zijn die dik geld betalen om zo'n cd-in-het-laadje-schuiver een beetje op een podium rond te zien hopsen tussen het cd'tjes of mp3'tjes wisselen door is al triest genoeg.

HaHaHarry | 26-06-12 | 15:19

@Stinkfoot
Die heb je er ook tussen zitten in de elektronische muziek hoor.

Peauper | 26-06-12 | 15:07

Abudabie | 26-06-12 | 14:54 | + 1
Sven altijd +heeeeel veel!

zeefert | 26-06-12 | 15:07

Zat vinyl DJ s die juist gebruik maken van het om de beat heen phasen. Carl cox is daar heel bekend om en dan kan mixen wel verheven worden tot iets meer dan strak op de beat syncen.

Veel Vaak | 26-06-12 | 15:07

Einde van de Domheid | 26-06-12 | 14:57 | + -1
De rijkste dj van de wereld geworden?!?

zeefert | 26-06-12 | 15:05

@PeauperT
"Heer en meester" is echt wat anders, knuppel.

Stinkfoot | 26-06-12 | 15:04

@vindead
Synthesizers zijn ook instrumenten knuppel.

Peauper | 26-06-12 | 15:02

Ik luister toch nooit naar dit soort muziek. Ik heb liever muziek gemaakt door mensen, die hun instrument heer en meester zijn.

vindead | 26-06-12 | 15:00

Toevallig dat het op de kop af precies 13 jaar geleden is dat Peter Gielen & de RoXY ten onder gingen? Kinderen van nu weten niet meer wat feesten is, laat staan free party zónder stroom....

Zoek_eauk | 26-06-12 | 14:59

Tiesto heeft de Olympische Spelen in Athena vernaggeld met zijn teutoonse marcheerpoedermuziek. (Kijk maar eens wat erna is gebeurd!)

Einde van de Domheid | 26-06-12 | 14:57

Moet die dooie muis toch eens naast Speedy J gaan staan... die probeert tenminste nog wat on the spot te brouwen ipv trekjes aanklikken. Maar goed, om jaren achtereen in het nachtleven te willen functioneren als dj moet je wel zwakzinnig willen zijn. Ben je het niet, dan word je het vanzelf.

Drs.. Gelul | 26-06-12 | 14:57

Je kunt het ook zien. Armin van Buuren zit met een arm in de lucht te duwen in zijn kleine kudtvliegtuig. Die gasten weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten.

Einde van de Domheid | 26-06-12 | 14:55

Vroeger moest je nog 20kg aan platen meeslepen.
Ik weet nog dat ik net een nieuwe platenkoffer gekocht had: 200 gulden. Een rib uit mijn lijf destijds. Daarna had ik meteen een slecht gevoel over de koop, vooral vroeg ik me af of de koffer wel sterk genoeg was.
Toen ik daarna ergens plaatjes opgelegd had en met m'n koffer achterop de fiets met m'n dronken kop naar huis fietste, flikkerde die koffer met mijn platen van mijn bagagerek af in een - gelukkig - droge sloot. Koffer en plaatjes waren nog allemaal heel.
Vertel maar eens zo'n verhaal over een memory stick met 100000 mp3s.

Wilhelm Tell | 26-06-12 | 14:54

@basvh: Sven Väth bijvoorbeeld!

Abudabie | 26-06-12 | 14:54

Ben meer van de oldschool #nostalgie

Itastijl | 26-06-12 | 14:52

Gelukkig wordt er in mijn scene nog vinyl gedraaid, dan heb je dit gezeik niet.

studentonkunde | 26-06-12 | 14:49

Het is sowieso kudtmuziek.

grieper | 26-06-12 | 14:46

Ik vond Armin top tijdens zijn 40 min optreden in Charkov, die deadmau% ken ik niet eens.

Zatkniss | 26-06-12 | 14:45

Ik zie iemand hierboven afrojack en hardwell aanhalen als goede voorbeelden. Hahaha really?? Meen je dat nu echt?

Kijk je hebt dj's en schuiverts. De hardwelletjes en afrojackies zijn schuiverts. Setjes van uur à anderhalf, handjes in de lucht halve set, mp3 sticks en handtasjes house.

Echte dj's draaien sets van minimaal 2,5 uur tot 10-12 uur aan een stuk. Deze gasten kunnen hele avonden bouwen met laag op laag en track op track. Helaas zijn er nog maar weinig van dit soort gasten over en is de nieuwe aanwas bijzonder klein. Gelukkig zijn ze toch nog wel te vinden!

basvh | 26-06-12 | 14:44

Nog nooit een dj die on stage een plaatje in elkaar zet..? Uitzonderingetje voor Beardyman: www.youtube.com/watch?v=qciVXUHTN10

Pas op; duurt maar liefst een uur en na drie minuten kijk je dat nog af ook.

Rudy303 | 26-06-12 | 14:44

vertel es wat nieuws

Cousin Eddie | 26-06-12 | 14:41

Een bekende DJ wordt je door geluk, kruiwagentjes en marketing, niet omdat je vernieuwende dingen doet of een instrument beheerst. Er zijn loodgieters die meer bijdragen aan de maatschappij dan Tiësto, maar zo werkt de wereld helaas niet.

vikingchild | 26-06-12 | 14:38

Maar zelfs in die gevallen zijn de 'skills' die er voor nodig zijn vrij eenvoudig.
panadol | 26-06-12 | 14:32
Maar dat geldt uiteraard ook voor de overgrote meerderheid van de niet electronische muziek.

despecialist | 26-06-12 | 14:37

Deadmau5 is zelf ook helemaal geen dj, het enige wat hij doet is een uur lang platte hitjes aan elkaar lijmen in Ableton (wat hij zelf dus ook toegeeft). DJ'en draait om een passie voor muziek en de drang om die te delen met andere mensen. Een obscure openingsset van 3 uur draaien die langzaam maar zeker opbouwt qua sfeer en energie is veel mooier (en moeilijker) dan het showboaten van Deadmau5 en consorten. De discussie over beatmatchen is niet eens relevant. Het is een basisvaardigheid en niets meer dan dat, vergelijk het met een goede houding en plectrumtechniek voor gitaristen.

Rest In Privacy | 26-06-12 | 14:36

Er zijn wel getalenteerde electronicamuzikanten, bv Amon Tobin, Speedy J, Trentemoller, Krush, etc. Maar zelfs in die gevallen zijn de 'skills' die er voor nodig zijn vrij eenvoudig.
Maar doe mij sowieso liever muziek met echte instrumenten en/of zang, ZEKER om live te aanschouwen. Electronica heeft live nauwelijks toegevoegde waarde tov het afspelen van de cd.

panadol | 26-06-12 | 14:32

Bovendien is dit al oud 'nieuws', althans ik ben het dagen geleden al tegengekomen. Er is geopolitiek gezien best veel aan de hand in de wereld, zou je zeggen...

Desmoulins | 26-06-12 | 14:31

Toch doen die talentloze DJ's iets beter dan de gemiddelde talentloze burger anders zouden we allemaal in een privejet over de aardbol cruizen.

bob de boarder | 26-06-12 | 14:30

@Alfred E. Neuman | 26-06-12 | 14:18 | + 0 -
Er zijn wel verschillende housestijlen natuurlijk. Met een 303 en 909 werken kun je live heel veel. Daarnaast zijn sommige live-artiesten geweldig goed op elkaar ingespeeld, zoals Acid Junkies of Random Noise Generation. Zou mij dus niks verbazen als deze ter plekke nieuwe songs maken.

Schweinsteig Xpress | 26-06-12 | 14:30

Ik zie een DJ als poortwachter met de rol goede/nieuwe muziek te laten horen aan een dancefloor en daarnaast doet aan sfeerbewaking.
Dat is wel degelijk een skill waar veel werk/tijd in gaat zitten en waarvoor je een ervaren oor moet hebben. Techniek is niet meer relevant.

DYRR | 26-06-12 | 14:30

Niet geheel mee eens; Joel nl.wikipedia.org/wiki/Deadmau5 zou ik ook niet willen vergelijken met een Afrojack of Hardwell, die op hun gebied echt wel baas zijn ! Zimmerman is wel mijn all time favourite o.a. vanwege Ghosts and Stuff, meesterlijk gecomponeerd ! Maakt het ook wat uit HOE het gepresenteerd wordt? Het gaat om het resultaat; crowds loving music! Met of zonder auto beatmatching, wel/niet in Ableton of Fruity Loops gecomponeerd. Ik hou van alles ! Met een Pioneer S1 ben ik echt nog geen Hardwell, al denken de meesten van wel. Ben je zo goed als hen, dan mag je best wat arrogant zijn! Armin draait zijn sets ook met voorgeprogrammeerde cues op stick. Zou me niets verbazen dat ie zelfs een complete set kant en klaar afdraait, en de rest het publiek entertaint........ de meeste muziekkunstenaars hebben daar de tijd dan niet meer voor.

Betweetert | 26-06-12 | 14:29

Deadmau5 laat zich behoorlijk in de bek kijken, dit zegt meer over hem dan over dj's in het algemeen. met ableton is het juist mogelijk om creatief met mixen om te springen, live te editen en iets nieuws te creeren uit bestaande of zelf geproduceerde tracks, samples en snippets. omdat je geen tijd en energie meer in beatmatchen hoeft te steken gaat er een wereld van mogelijkheden open!

Snerpe Schede | 26-06-12 | 14:29

Alfred E. Neuman | 26-06-12 | 14:21
Ja dat mag ook wel met zo'n naam, je zult jezelf maar Mixmaster Mike noemen en totaal niet kunnen mixen.

Emsarrev | 26-06-12 | 14:27

Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen. Ten eerste ben ik niet thuis in deze wereld van geprefabriceerde computer kudtmuziek en ten tweede vraag ik me al jaren af, waarom iemand door slechts plaatjes te draaien stadions vol weet te krijgen en multimilioennair kan worden.

Graaf van Egmont | 26-06-12 | 14:26

Wellicht is DJ wat voor mij. Ik snak naar een carriereswitch.

Kaas de Vies | 26-06-12 | 14:26

Oops, haha ik linkte nog niet eens naar de man zelf, maar iemand die aan 1 van zn wedstrijden meedoet :) Zegt op zich genoeg, er is zat talent te vinden, alleen zijn het niet de commercielen zelf (zoals Deadmau5) die talent hebben. De master zelf: www.youtube.com/watch?v=Zv_N44n44rY

despecialist | 26-06-12 | 14:25

@panadol | 26-06-12 | 14:23
Gadver. Gitaren.

vetkleppert | 26-06-12 | 14:25

@Ruskin | 26-06-12 | 14:20
Ottenooie. Speedy J.
Doet u mij maar Dimitri Kneppers van vroegah en Derrick May en Frankie Knuckles nog steeds.

vetkleppert | 26-06-12 | 14:24

Deadmau5 doelt voornamelijk op de tsunami van dj's die tegenwoordig dezelfde status genieten als rocksterren, maar niet verder komen dan een apathische vorm van fistpumping. Knopjes indrukken en handen in de lucht.

Desmoulins | 26-06-12 | 14:24

En daarom ga ik vanavond naar Pearl Jam en niet naar een willekeurige nauwelijks getalenteerde DJ die zogenaamd interresant doet maar feitelijk nauwelijks meer doet dan op play drukken en aan een paar effectknopjes friemelen :)

panadol | 26-06-12 | 14:23

Ruskin | 26-06-12 | 14:20
Of een ook echte held is James Zabiela. Die mixt live een totaal nieuw geheel van bestaande platen. Voorbeeldje van z'n skills: www.youtube.com/watch?v=LG9ckIFMEIo

despecialist | 26-06-12 | 14:22

Juist, als een producer (Deadmau5 kun je niet echt een DJ noemen) die alleen z'n eigen nummers draait mag hij nooit de oude Detroit Techno legendes op zo'n manier afdoen. Als hij had over de Swedish House Mafia's van deze wereld hebben geef ik hem groot gelijk though.

Je hebt DJ's en je hebt DJ's.

Treachery | 26-06-12 | 14:21

Overigens zijn er wel zeker hele goede DJ's die buitengewoon goed kunnen mixen, oa Mixmaster Mike en Daniele Mondello zijn 2 van mijn favorieten.

Alfred E. Neuman | 26-06-12 | 14:21

Klopt natuurlijk. Iedereen kan ook net zo goed schilderenn als Rembrandt van Rijn, aangezien de verf en het doek tegenwoordig al kant en klaar te koop zijn.

Mixen is voor de primitievelingen onder ons niet meer als een plaatje gelijk zetten. We hebben allemaal kunnen zie hoe goed het Paris Hilton is afgegaan.
M.a.w. wat een onzin verhaal van Mr. Deathmuis.

GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 14:20

Deadmau5 is een over het paard getilde lul. Tuurlijk, de commerciele hoeren zijn allemaal hetzelfde en inderdaad zoals Deadmau5 zegt "spatiebalken aan het indrukken". Gelukkig zijn er genoeg echte skills te vinden als je door het vuilnis aan de oppervlakte zeeft wat dieper graaft. Ik ben benieuwd wat helden als Speedy J van deze uitlatingen denken.. Dat is namelijk een totale eindbaas die tijdens een set ter plekke tracks in elkaar zet met behulp van zijn midi-sequencer. Of Richie Hawtin. Of Mathew Jonson. Of Trentemoller. Of Agoria. Of...

Ruskin | 26-06-12 | 14:20

Goh, dat dacht ik al jaren maar was toch aan het twijfelen gebracht door de enorme populariteit van die gasten. Maar voor de rest, boejuh... **zet iron maiden weer aan**

Carpa | 26-06-12 | 14:19

@B0rat | 26-06-12 | 14:14
Henry heeft het niet zo op de muziek maar zijn belangrijkste punt lijkt me toch het gebrek aan muzikaal talent.

Godsammekraken | 26-06-12 | 14:18

Maar dit was toch al lang bekend? Uiteraard zit een DJ niet live iets in elkaar te draaien.

Fret Kroked | 26-06-12 | 14:18

Ik vind Doodmuis persoonlijk een behoorlijke pannenkoek maar hij spreekt wel de waarheid.
Al doet hij het DJ-ambacht niet de eer toe die het verdiend. De focus is alleen verlegd van techniek naar trackselectie en dancefloormanagement.

DYRR | 26-06-12 | 14:18

Het "echte" draaien, met vinyl dus, is toch wel een stuk lastiger dan tegenwoordig met cd en usb. Met vinyl heb je geen software die meehelpt om alles te syncen en geen van te voren vastgestelde que-points.

@Charles Bukowski | 26-06-12 | 14:13
Live house produceren is mijns inziens onmogelijk, aangezien je in de studio uren of zelfs dagen bezig bent voor je überhaubt een fatsoenlijke kick, bass of lead hebt... laat staan dat je alles ter plekke live zou moeten maken.

Alfred E. Neuman | 26-06-12 | 14:18

Wat doet men tegenwoordig eigenlijk in het uitgaansleven? Geen plaatjes draaien, niet roken, geen drugs gebruiken, geen enkele moeite doen er leuk uit te zien en ook vooral niet dansen?

vetkleppert | 26-06-12 | 14:18

Held

Bluebook | 26-06-12 | 14:18

Gelukkig kunnen dj Tiësto(Tosti)-fans niet lezen.

blinde kip | 26-06-12 | 14:16

Beatmatchen kan inderdaad tegenwoordig iedere oetlul met behulp van de sync-knoppen. Maar deejay'en is wel iets meer dan beatmatchen en tot 4 (of 8, of 16) tellen. Het opbouwen van een set, daar gaat het om. Sfeer brengen. Van hoogtepunt naar hoogtepunt werken. Live remixen van nummers. Controllerism.

En die producers kunnen nog zo veel leuke plaatjes maken, uiteindelijk zla toch ook iemand ze moeten draaien op feestjes.

LastShadowPuppet | 26-06-12 | 14:16

Dit knaagdier heeft een punt

kraaghaar | 26-06-12 | 14:15

Mau5 altijd +1

Periclaas | 26-06-12 | 14:15

En toch betalen duizenden mensen ieder weekend weer veel geld om naar iemand te kijken die op de playknop drukt en een beetje met z'n armen zwaait.
Ik kijk liever naar een goede jazz, funk of rock band gebeurt er nog wat.

Idontgiveafunk | 26-06-12 | 14:14

@Godsammekraken | 26-06-12 | 14:06 | + 0
Dat gaat nou juist over de muziek.

Deadmau5 is een arrogante lul, omdat hij dus produceert heeft hij meer talent dan mensen die alleen dj'en? Hij heeft het ook alleen over beatmatchen. Je kunt het echt wel wat moeilijker maken hoor.

B0rat | 26-06-12 | 14:14

Hij heeft gelijk. Een DJ draait platen. Of op zijn minst toch cd's. Disc jocky... disc.... duh...

Iemand die dus met een laptop aan komt om een dj-live-set te doen mag meteen weer omdraaien en opzouten. Iedereen die van zo'n lutser fan is moet onder curatele gesteld worden.

deuZigeZelluf | 26-06-12 | 14:14

En zie NvHoaxberghen | 26-06-12 | 14:08 voor een voorbeeld.

Gloff | 26-06-12 | 14:14

Gelijk heeft hij inderdaad, sinds het overgrote deel van de DJ's met CD's draait lijken ze als paddestoelen uit de grond te schieten. Vinyl FTW!!!

Hellfish | 26-06-12 | 14:14

Dat hele dansgedoe is de verveling al vijftien jaar voorbij, wat mij betreft. In '88 was het voor de prettig gestoorden, vanaf '95 werd het steeds meer voor "iedereen" en inmiddels is het al geruime tijd een VMBO hobby.

vetkleppert | 26-06-12 | 14:14

Ach, je probeert eerst wat op gitaal of blokfluit. Lukt dat niet dan is er genoeg freeware om toch nog wat in de muziek te verdienen.

Schaamharing | 26-06-12 | 14:14

Gelukkig stelt het werk van Deadmau5 wel iets voor: loopjes en beats uit een Vengeance samplepack, gesidechained op een flauw 8th note melodietje waarvan af en toe de cut-off wordt opengedraaid, met her en der wat witte ruis welke via een highpass filter zo nu en dan opkomt. Na 3 albums kennen we dat ook wel.

Gloff | 26-06-12 | 14:13

Vroeg me altijd al af hoe ze die 'muziek' maakten & tegelijkertijd met hun klauwen in de lucht stonden. Dacht eerst nog aan pedalen, maar nu blijkt dus dat het niet uitmaakt of ze een platenspeler of een kapotte broodrooster voor zich hebben.

Charles Bukowski | 26-06-12 | 14:13

Beatmixen met vinyl is toch echt wel iets lastiger dan een simpele "synch" knop maargoed, gelijk heeft de Mau5 wel!

warlok | 26-06-12 | 14:12

Gelukkig heb ik Dark Side of the Moon nog in de kast liggen...

eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 14:11

So? Blijkt toch ook uit het feit dat vooral degenen die zelf platen produceren de langste carrieres hebben? Ik zit niet echt in die scene en kan alleen maar dj's opnoemen die zelf cd'tjes uitbrengen.

Sjors W. | 26-06-12 | 14:10

Inderdaad, als je tegenwoordig die Paris Hilton, David Getto en al die andere commerciele rotzooi bekijkt, allemaal troep... Vantevoren opgenomen rotzooi nog wel!

capsoo | 26-06-12 | 14:10

De ergste DJ die ik ken is Giel Beelen.

Juustem | 26-06-12 | 14:09

Geld koopt niet alles

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 14:08

uit mijn hart gegrepen.....

Satria | 26-06-12 | 14:07

Deadmau5 roept dit al jaren. En gelijk heeft 'ie.

jan boerefluitjes | 26-06-12 | 14:06

Ongehoord!

Frank Grasmaaier | 26-06-12 | 14:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken