Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SLINGERS! TOETERS! CRISIS IS VOORBIJ!

ditiseengeweldigmoment.jpgOmarm elkaar! Kus elkaar! Knuffel elkaar! Dansen in de straten! De crisis is voorbij! Echt hoor. De abacus-aapjes van het CBS zeggen het zelf. Kijk maar: "De economische groei ten opzichte van een kwartaal eerder is met 0,5 procentpunt ook opwaarts bijgesteld. Hierdoor is de eerder gemeten krimp van 0,2 procent veranderd in een groei van 0,3 procent. Het economisch beeld is daarmee positiever dan eerder geschetst." Jup. Zomaar. Positief nieuws over de economie, hoe lang geleden is het dat u daar van heeft mogen genieten? Koester dit moment. Lachen! Weet u wie er ook lacht? Mark Rutte. Want dit valt natuurlijk wel mooi synchroon met de verkiezingscampagne van de VVD. Die kon wel een boost gebruiken, namelijk. En niks is zo'n boost voor een verkiezingscampagne van een regeringspartij als economische groei. Afijn, cool. Blij dat we de ellende achter ons hebben liggen. Nu gewoon weer dingen kopen en geld lenen, zoals eerst. Grotere televisie, nieuwe auto, huizen, alles. O ja, en een paar kredieten aanvragen bij de bank, natuurlijk. Kan niet op! Zoals het hoort in een groeiende economie. We zijn uit de crisis, mensen. Laat dat even doordringen. Nu nog uit de euro en in de Duitse Mark en het feest is compleet. Hedonisme FTW!

Reaguursels

Inloggen

Heel toevallig ook sinds ik een baan heb. Ik zie de connectie...

SouLLeSS | 26-06-12 | 20:56

@Zatkniss | 26-06-12 | 13:57
Nee, de nominale schuld wordt alleen maar minder als je aflost. De intrinsieke waarde van de schuld wordt minder, maar het geld waarmee het moet aflossen is ook minder waard, evenals het huis zelf. En je moet, als je loon niet met de inflatie mee stijgt, harder werken om dezelfde waarde in geld te houden.
Per saldo schiet je er helemaal niks mee op.

Stormageddon | 26-06-12 | 14:51

Zatkniss | 26-06-12 | 13:57
En dat is dus iets totaal anders dan wat jij en @Gaatdegoedekantop in de eerste comments beweerden. Namelijk dat inflatie goed is voor mensen met schulden. Rekensommetje maken of kom je er zelf wel uit?

harry pikkel | 26-06-12 | 14:21

Stormageddon | 26-06-12 | 13:52 | + 0 -
Als je rente vast staat, kun ze die niet verhogen. Dat betekent dat je nominale schuld minder wordt of zoals ik ooit bij economie II heb geleerd, de netto contante waarde van een claim tendeert naar nul.

Zatkniss | 26-06-12 | 13:57

Kunnen ze eigenlijk wel meten daar bij CBS? Wat zijn ze daar eigenlijk heel de dag aan het doen, met die 10.000 man die er werken? Waar waren die eerste cijfers dan op gebaseerd? De grote duim? En wie zegt dat deze cijfers straks niet weer bijgesteld worden. Laat ze gewoon wachten de volgende keer met het uitbrengen van cijfers tot ze het echt zeker weten.

triasenergetica | 26-06-12 | 13:52

@GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 12:49
Jaja... jij bent zo ook iemand die een afgeprijsde TV koopt van 500 euro voor 400 euro en dan roept dat je 100 euro hebt "verdiend", in plaats 400 uitgegeven?
Je hypotheekschuld verdwijnt niet, de schuld wordt alleen minder waard, je moet evengoed rente betalen en aflossen. En je moet ondertussen meer betalen voor alles wat je consumeert en je huis wordt ook minder waard. Per saldo is inflatie, ook voor mensen met schulden, gewoon diefstal.
www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=5...

Stormageddon | 26-06-12 | 13:52

De Staatsomroep, spreekbuis van de linkse schreeuwerts, laat weten dat NL uit de recessie is. Nu weten we allemaal het waarheidsgehalte van politiek gestuurde 'onderzoeksorganen', dus geen zinnig mens trapt daar in. Behalve de goedgelovige en naieve linkschmensch, natuurlijk. Want verder ondernemen dat zwart zijn werkster betalen en zwart bijklussen komt de simpele ziel niet en een hij/zij tankt voor 'de klimaat hoax' uiteraard met zijn Prius bij de goedkoopste olieboer. Al moet ie daar 50 kilometer voor omrijden.
Nee, echte ondernemers hebben allemaal hun omzet drastisch zien teruglopen en een enkeling is er succesvol op ingesprongen (eten voor een tientje + toetje)
Een overheid, die volkomen faal is, onbetrouwbaar, anti-ondernemer, anti-burger en Eurofiel + onbeperkte afdracht NL roofgeld aan EU, kweekt geen ondernemersvertrouwen meer noch dat de consument nu eens fors de spaarpot gaan omkeren. Hoax dus, met politieke achtergrond. Multi-econo correct.

blaster | 26-06-12 | 13:51

En het staatsjournaal van 13:00 uur meldde:
'Nederland uit de recessie.'

Nou, als het CBS het zegt én het immer goed geïnformeerde, zeer neutrale en betrouwbare NOS-journaille, dan is het zo....

La Vie En Rose | 26-06-12 | 13:43

GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 12:49
Niet per definitie. Die inflatie moet voor een aanzienlijk deel gecompenseerd worden door een loonstijging. Dat is een grote als. In deze tijden.

harry pikkel | 26-06-12 | 13:24

GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 12:49 | + 1 -
Daar heb je een goed punt. Inflatie is een vriend van mensen met schulden en dat is tegenwoordig bijna iedereen.

Zatkniss | 26-06-12 | 13:06

@Dr.Prepper | 26-06-12 | 10:48
Enig idee wat er gebeurt met je hypotheekschuld in deze tijden van extreme inflatie?
Trallala.. die verdwijnt als sneeuw voor de zon.
En nu komt het advies dat we extra moeten aflossen op onze hypotheek?!?

GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 12:49

Feynman | 26-06-12 | 10:31
Plus heel veel.

FreeElectron | 26-06-12 | 12:37

De financiële sector is niet alleen het kankergezwel van de samenleving en economie geworden, het is ook het hart.
Je kunt van de gehersenspoelde politici, banksters en daaraan gelieerde instellingen als het CBS (maar dus ook de MSM die ons bewust dom houdt) niet verwachten dat ze hun hart er uit snijden. Honden.

Niemands Knegt | 26-06-12 | 12:27

Wij kunnen ook zonder overheid en banken blijven werken en eten. Het is de overheid en bancaire sector die ons nodig heeft en niet andersom. Het zijn parasitaire tussenpersonen die zich met een goed verhaal een boterham hebben gegeven.

...
Feynman | 26-06-12 | 10:51 |
Gelieve voortaan het woord 'sprookje' te gebruiken ipv 'goed verhaal'.
Dank.

On another note:
Wie is er bezig met 'tracing those who are responsible'?
Is waarschijnlijk nodig..

jant0nius | 26-06-12 | 12:26

Huh? Net nu de DNB heeft gezegd dat we allemaal onze hypotheek moeten aflossen om crisis-resistent te worden en zo de donkerste der donkere wolken die komen gaan te kunnen trotseren? Moet ik nu sparen of uitgeven? De MediaMarkt schreeuwt 'kopen, kopen, kopen', de DNB: 'sparen, sparen, sparen'. Eén feit maakt de keuze eenvoudig: 'k heb geen geld meer.

hournunsmeeop | 26-06-12 | 12:21

@tipo | 26-06-12 | 12:11
Komt nog bij dat het verlaten van de Euro eenmalige kosten zijn. De Euro daarentegen garandeert een permanent transfer systeem van Nederland naar de PIIGS landen.

La Bailaora | 26-06-12 | 12:14

@seven 11:35
Als Nederland Britse rentes kon betalen, bespaarden we 1,4 miljard/jaar (205 Euro/jaar per NL-gezin)
Als Nederland Zweedse rentes kon betalen, bespaarden we 2,3 miljard/jaar. (340 Euro/jaar per NL-gezin)
Als Nederland Zwitserse rentes kon betalen, bespaarden we 5,6 miljard/jaar. (820 Euro/jaar per NL-gezin)

Die Euro kost ons alleen al via de te hoge rente een half weekinkomen per jaar, nog afgezien van extra inflatie, EU-bijdrage, ESM, EFSF, FROB, bailouts, LTRO, projectbonds, Eurobonds, etc.

tipo | 26-06-12 | 12:11

Ik heb in ieder geval mijn vakantiegeld en teruggave van de hypotheek rente aftrek gebruikt om een deel van mijn hypotheek mee af te lossen.
Lekker ouderwets zeg maar.

Kets22 | 26-06-12 | 11:44

@TM | 26-06-12 | 11:35
De economische crisis is een gevolg van de schuldencrisis en de schuldencrisis (bottom line) is een monetaire crisis veroorzaakt door maar 1 ding. Rente.
Het heeft eigenlijk niets met de reële economie van productie en consumptie te maken, maar de roofbouw die daarop wordt gepleegd.

Stormageddon | 26-06-12 | 11:44

Oh & Zweden heeft geen begrotingstekort, maar een overschot. *Zwaait aar D66*

seven | 26-06-12 | 11:35

Vind het maar een kleine opleving tov vorige maand uitbetaald vakantiegeld en teruggaaf teveel betaalde loonbelasting.

Bo Dreksma | 26-06-12 | 11:35

"Meer magazijnmedewerkers zegt dus NIETS over de toestand van de economie, net zoals de cijfers van de CBS, maar dat is een ander betoog.
Feynman"

Daar zit je(m.i.) fout, dat aannemen en weer afstoten van magazijnmedewerkers door een logistiek(!) bedrijf is een bijzonder goede korte termijn indicatie van het consumentenvertrouwen. Zeker als je zoals wij spullen van hele grote Japanse bedrijven vervoert en bezorgt, veelal naar winkels en andere outlets.


Anyway; IK zeg dat de overheid/banken het probleem zijn, niet de rest, en dat je dus niet zomaar kunt praten over 'de economische crisis' en daarbij iedereen op een hoop donderen. Zoals in sommige plemps EN in het artikel nogal snel wordt gedaan.

TM | 26-06-12 | 11:35

Idd, de Duitse Mark invoeren onszelf bij Duitsland voegen en we zijn ook nog eens drie keer wereldkampioen voetbal geworden. Win-win.

wo ist der bahnhof | 26-06-12 | 11:33

Economische groei van non-euroland Zweden 2010 +5,8% 2011 +6,1%. Ze betalen ook nog 1/3 minder rente dan NL. Ooit, toen NL ook nog een eigen munt had betaalde wij minder dan Zweden. (Grafiek rente op 10jarige gov.bonds i.imgur.com/msGmB.png va 1993-jun2012)
En ja Zweden is ook van de export afhankelijk, zo zie je dat dat geen argument voor de euro is. Zweedse kroon ftw.

seven | 26-06-12 | 11:27

@TheStef | 26-06-12 | 11:05
Als we in de Euro en het ESM blijven zitten, wat gaat de verhoging van de onze staatsschuld met minimaal 50% kosten, denk je? De teller staat nu op ruim 400 miljard, over 2 jaar op 600 miljard. Bij een rentepercentage van 1% op korte leningen is dat 6 miljard. Per jaar. Als het wordt bijgeschreven in het grootboek tegen 3,5% dan is dat 20 miljard. Per jaar. Dat is jaarlijks 5% van het BNP tegenover 10% eenmalig.
Doe de neukende wiskunde.

De crux van de redenering in dat Televaag-linkje zit in de laatste alinea. "Als de sterkere EMU landen met de hand over het hart strijken en de uitstaande schulden van Portugal, Griekenland en Ierland opkopen nadat deze zijn gedefault met vijftig procent, zal dit de euro burger eenmalig 1.000,- zou kosten. Dan is de keuze toch snel gemaakt?!"
Die veronderstelling klopt niet, want dat is wat er nu juist niet gebeurt. De PIIGS defaulten niet met 50% en de schulden worden niet opgekocht, het ESM stort krediet van alle ESM-landen tegen een lagere rente in failliete boedels. De grap is dat de PIIGS die kredieten mede moeten financieren tegen een hogere rente op de kapitaalmarkt.

Wat doen die markten dus? Die lenen de PIIGS tegen 7, 8, 9, 10, tot 21% het kapitaal dat die landen moeten storten in het ESM waar ze zelf vervolgens uit lenen tegen 3%, om daarmee de duurdere leningen van de kapitaalmarkten te betalen. De directeuren van Goldman Sachs lachen zich helemaal het lazarus en bestellen nog eens een motorjacht van 60 meter. Met gouden badkranen.

Stormageddon | 26-06-12 | 11:26

@ Feynman | 26-06-12 | 10:31 | + 3 -
Je beschrijft het heel goed. Overal zitten veel te veel papierschuivers elkaar te treiteren met machtsspelletjes omdat ze toch niks anders te doen hebben, en de burger/consument is de dupe.
.
De vraag is, hoe krijg je al die burokratie weg?
.
Stemadvies?

Greetje Duisenberg | 26-06-12 | 11:23

Mooi! Hoef ik dus ook niet meer te sparen voor die vreselijke donkere tijden waarover DNB het vanochtend in de krant had.

SinEstilo | 26-06-12 | 11:19

TheStef | 26-06-12 | 11:05 |
Stemmingmakerij van de Televaag.

Prima, het zal ons misschien nu 10% van het BNP kosten. Maar niemand weet wat de exacte kosten (economisch en sociaal) zijn wanneer we in de Euro blijven. Meer re-distribution van onze welvaart. Tel daarbovenop het feit dat wij onze democratie en de macht van het parlement moeten afstaan aan de EU. Over een paar jaar maakt het niet uit of je nu VVD of SP stemt, want de grote beslissingen worden toch gedaan in Brussel.

Oh ja, de Europese Grondwet. En was u alweer vergeten hoe het Verdrag van Lissabon door de Kamer is gedrukt? Dat maar een land een referendum hier over heeft gehad (Ierland) en dat dit land de eerste keer nee stemde waardoor het feestje niet door zou gaan? Het is maar goed dat de EU ze heeft gevraagd om nogmaals een referendum te houden en dat daarbij miljoenen Euro's in de 'ja-campagne' zijn gestoken.

De EU en de Euro: It doesn't pass the smell test.

Leucopterus | 26-06-12 | 11:18

@TheStef 11:05
10.8% van ons BNP om precies te zijn: www.zerohedge.com/sites/default/files/...

Een fiscale transferunie kost NL 5% tot 20% van ons BNP EN onze democratie. Dus toch beter uit de Euro gaan.

tipo | 26-06-12 | 11:16

@deraderendraaien | 26-06-12 | 10:34

En al die miljarden zijn van jou? Nee dus. Mijn koopkracht gaat elk jaar omhoog. Elk jaar bonus, elk jaar meer geld. En als het me hier teveel gaat kosten, dan verhuis ik. Zo werkt dat in een wereldeconomie. Maar blijf vooral lekker klagen over anderen, ga ik zo weer lekker decadent op terras zitten. Succes.

Biff Eagleburger | 26-06-12 | 11:13

Zag laatst een oudere gedistingeerde meneer vertellen over de overheidsbegroting. 130 miljard van de begroting (meer dan de helft) gaat op aan zogeheten ZBO's (zelfstandige bestuursorganen).
Dit is een brede categorie, van semi-overheid, die allerlei overheidstaken uitvoert, maar niet direct onder het gezag van een minister valt. Denk Centraal Bureau Rijvaardigheid, kadaster, de Nederlandse bank, staatsbosbeheer, etc.
Hoe wordt dit geld eigenlijk besteed? Was de vraag.
Gaat dat een beetje netjes? Efficiënt?
Blijkt dat hier eigenlijk geen gegevens over zijn.
Een voorzichtige raming van de meneer in kwestie stelde dat van bovengenoemd bedrag, men van ongeveer 100 miljoen weet waar het heen gaat.
Dat is minder dan een promille.

*hoofd schudden doet*

Dit is ook leuke visie:
www.thierrybaudet.com/wp-content/uploa...

Ik ben benieuwd hoe de heer Baudet denkt over de documentaire 'Inside Job' waar aan het licht gebracht wordt hoe ons onze welvaart wordt ontnomen.

AntiSoof | 26-06-12 | 11:10

Zolang ze willen doen geloven dat er een opleving is, komen we niet te weten dat het één diepe droevige bak stront is waar onze regeringsleiders ons mee opgescheept hebben. Ze denken de deformatie, opgezadelde schuldenlast en afbraak met zijn gevolgen, door middel van positieve berichtgeving en scoreboard commercie aangenamer te maken voor het volk, onderwijl worden de negatieve gevolgen van 40 jaar nepsocialisme en links shit maatschappij alleen maar erger. Maar soms is er toch gewoon positief nieuws? Jazeker 'bijltjesdag' komt steeds dichterbij en niemand ontspringt de dans. De hele kliek van CDA, VVD, Pvda, SP, GroenLinks, CHU, D66, en de rest zijn gewoon de lul en ze weten dat er een alternatief aan zit te komen en ze weten dat ze dan genadeloos diplomatiek de strot wordt afgesneden (figuurlijk), Overigens gaat dit gepaard met ree-unificatie waarheid en verzoening, oprotten en nooit meer terugkomen. Ik sta niet in hoe het mishandelde volk met onze volksverlakkers zal omgaan op bijltjesdag. The Other Directed.

trippert | 26-06-12 | 11:02

Nu ben ik benieuwd naar het commentaar van kereltje Peggold en activist Samsom.
Ik denk dat ze zullen zeggen dat het komt door hun voorstellen......

knight03 | 26-06-12 | 11:01

Muxje | 26-06-12 | 10:52
keynesiaanse voodoo-economie waarbij de overheidsuitgaven worden gezien als iets wat daadwerkelijk bijdraagt aan de economie (omdat je dit terugziet in het GDP), terwijl echte economische groei alleen uit de private sector kan komen.

De echte crisis komt nog.

Leucopterus | 26-06-12 | 10:58

Muxje | 26-06-12 | 10:52
keynesiaanse voodoo-economie waarbij de overheidsuitgaven worden gezien als iets wat daadwerkelijk bijdraagt aan de economie (omdat je dit terugziet in het GDP), terwijl echte economische groei alleen uit de private sector kan komen.

De echte crisis komt nog.

Leucopterus | 26-06-12 | 10:58

Mooi.
Als iemand in het zuiden van europa nog geld wil, wij hebben weer zat.

Alteidt Glijck | 26-06-12 | 10:54

CBSer op Radio 1 wist zonet te melden dat die meevallende cijfers vooral komen doordat de overheidsuitgaven in Q1 hoger waren dan ingeschat. Leuk voor het cijfertje op zich, maar of dat nu echt goed is voor de economie? Daar twijfelde die CBSer ook wel aan...

Muxje | 26-06-12 | 10:52

Minnetjes op |Parel van het Zuiden | 26-06-12 | 10:34 | + -2 -. Ik schrik toch elke keer wel van de heersende struisvogelmentaliteit in Nederland. Zo komt er nooit een structurele draai in het denken en een rigoreuze afbouw van overheidsbalast...

Parel van het Zuiden | 26-06-12 | 10:52

Johnny Quid die Wilders quote, conclusie Nederland nog lang niet uit de crisis! Statistieken zeggen helemaal niets. Want ondertussen op de markten:
www.rtl.nl/components/financien/rtlz/n...
.
Spanje gaat failliet, en heel Nederland komt klaar over een groei van fucking 0,3%. Spaanse rentes 6,7%, Italie 6%.

Indoneesje | 26-06-12 | 10:51

@TM | 26-06-12 | 10:39 | + 0 -
De economie is overheid, plus bedrijven, plus particulieren, plus banken. De hier gerapporteerde groei beslaat alle vier de sectoren, die groei beperkt zich tot een enkel kwartaal en je ziet alleen groei als je kwartaal op kwartaal kijkt. Dan is er eerder sprake van een kleine correctie om een eerdere forse daling dan een structurele groei.

Normaal haal ik hier de combinatie particulieren en bedrijven aan als reële economie. Waarom? Wij kunnen ook zonder overheid en banken blijven werken en eten. Het is de overheid en bancaire sector die ons nodig heeft en niet andersom. Het zijn parasitaire tussenpersonen die zich met een goed verhaal een boterham hebben gegeven.

Gedeeltelijk gaat het goed met bedrijven. De periode van voorraden opmaken is voorbij, onderin de arbeidspiramide ontstaat weer werk. Dat zegt heel weinig over de winstgevendheid van dat werk en of bedrijven en particulieren bereid zijn duurzame investeringen te doen. Meer magazijnmedewerkers zegt dus NIETS over de toestand van de economie, net zoals de cijfers van de CBS, maar dat is een ander betoog.

Feynman | 26-06-12 | 10:51

Het komt er op neer dat het in 2011 nog slechter ging dan gedacht, waardoor het nu beter gaat tov 2011. Bovendien heeft de overheid niets bezuinigd, wat wel de bedoeling was, wat nu als meevaller wordt gepresenteerd. www.nrc.nl/nieuws/2012/06/26/cbs-neder...

tipo | 26-06-12 | 10:50

@très cool | 26-06-12 | 10:38

Kapotbezuinigen kan niet. Kapotlastenverzwaren daarentegen wel. Dat is wat nu het voornemen is...

Parel van het Zuiden | 26-06-12 | 10:50

Dan ga ik eindelijk een kleurentelevisie kopen. Ben benieuwd.

Montgomery Burns | 26-06-12 | 10:48

En De Nederlandsche Bank adviseert ons allemaal versneld onze hypotheek af te lossen ... Sure! Doe mij maar lekker gouden en zilveren munten, daar geloof ik heel wat meer in dat die op-sterven-na-dode-Euries!

preppers.nl/producten/investeringen/go... Even mooie muntjes kopen voor in een oude sok, onder de matras, in de koelkast, etc :-)

Dr.Prepper | 26-06-12 | 10:48

@necrosis | 26-06-12 | 10:39
En iedereen in Cyprus allemaal de tyfus!

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:44

Vermoedelijk moeten er weer een paar vette bonnussen worden uitgekeerd, dit is natuurlijk alleen maatschappelijk te verkopen als de BV Nederland weer boven Jan is. Tsja.

rechtvaardigerechter | 26-06-12 | 10:42

@deraderendraaien | 26-06-12 | 10:34
Ik weet nog een pakkende slogan voor Geert: Ziek de Griek, betaal geen piek!

necrosis | 26-06-12 | 10:39

@Feynman | 26-06-12 | 10:31 : Een mooi verhaal maar het heeft weinig te maken met het onderwerp. Jij hebt het over overheden, NIET over het bedrijfsleven.

We nemen hier in de magazijnen bijvoorbeeld steeds meer mensen aan. Aangezien ik voor een logistiek bedrijf werk is dat een heel aardig teken dat het zo slecht nog niet gaat in de rest van het bedrijfsleven.


So what's new? Het gaat om de banken en de overheid die er een puinhoop van gemaakt hebben, niet om het bedrijfsleven in de ruime zin van het woord.

TM | 26-06-12 | 10:39

En de EU bestaat ook niet!

Slipsnifter | 26-06-12 | 10:38

Dikke neus naar alle domme staatsruivers die denken dat je een economie kunt 'kapotbezuinigen'. Zitten er heel veel van hier op GS, inclusief de redactie.

très cool | 26-06-12 | 10:38

En zometeen laat er een hoge partijbons in China een natte scheet waarop meteen wereldwijd alle beurzen in elkaar klappen!

Kobus Kloothamer | 26-06-12 | 10:38

@Feynman | 26-06-12 | 10:31
In dat laatste zinnetje is een woordje weggevallen.
"Beste stemgerechtigde burger, als u straks in het hokje staat, denk even goed terug wat er de afgelopen jaren gebeurt is, herinner hoe u genaaid bent en hoe uw belangen behartigd zijn en stem *niet* "

Gewoon thuisblijven. De stemgerechtigde burger zou moeten gaan staken. Geen mandaat weggeven, geen legitimiteit voor dat zooitje. Fuck 'em.

Stormageddon | 26-06-12 | 10:38

@Biff Eagleburger | 26-06-12 | 10:30
Het is jou ontgaan dat we miljarden garanties hebben afgegeven voor landen in Zuid-Europa die op instorten staan, en waar wij worden geacht dat stapje harder voor te moeten lopen?

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:34

je mag tegenwoordig op een VERBREDE snelweg A2 Utrecht-Amsterdam, van 6 naar 10 rijstroken verbreed, NOG ALTIJD MAAR 100 (HONDERD!) km/uur! In plaats van de vroeger gebruikelijke 120. Tot de tijd dat die weg is opgewaardeerd naar 130 zal de economie blijven stokken op krimp en magere groei en zal de recessie aanhouden.

Mijnbescheidenmening | 26-06-12 | 10:34

Vergelijk nou gewoon eens de cijfers over de omvang van de Nederlandse economie in 2007 en nu. Ook even spieken naar de algehele trend. Laten we zeggen dat recessie een vrij milde term is voor hetgeen zichtbaar wordt...

Parel van het Zuiden | 26-06-12 | 10:34

@BedrijfsTijgerT | 26-06-12 | 10:27
Dat geld krijgen we terug, met rente.... toch?

necrosis | 26-06-12 | 10:33

Als een wetenschapper dat zegt, zeg ik 'data-massage'.

Een Soort Iets | 26-06-12 | 10:32

Maar wat doet een labiele overheid met een stabiele economie? vragen.. vragen.

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:32

De laatste stuiptrekkingen van een afkoelend lijk worden vaak aangegrepen door speculanten om nog een laatste suckersrally te organiseren. Een duidelijker bewijs dat de hele santenkraam van de beurs geen inzicht geeft in het functioneren van de reële economie heb ik.

De VVD is echt naarstig op zoek naar de succesverhalen die ze met jaren van compromissen en democratisch geneuzel met achterkamertjespolitiek bereikt hebben. De zoektocht gaat voort, zelfs in berichten met als kop: "Tweede raming eerste kwartaal 2012: economie krimpt 0,8 procent" Wordt alleen een lichte correctie een kwartaal later genoemd om een marginaal rechts blogje. Het doet me denken aan een kip, waarvan het lijfje kan doorlopen als de kop eraf is.

De reden dat een bijstelling mogelijk is, is in de eerste bron van Johnny Quid gegeven. "Aan de bestedingenkant zijn de overheidsuitgaven, met name van het openbaar bestuur, opwaarts bijgesteld als gevolg van het verwerken van broninformatie die bij de eerdere raming nog niet beschikbaar was." Het CBS beschikt dus eerder over marktinformatie dan over overheidinformatie. Het zittend kabinet frustreert dus zelf hun eigen informatie voorziening. Schijten in je eigen nest is dat. Zeg Rutte op basis van welke info draai jij aan de knoppen?

Als de VVD onder leiding Rutte met dezelfde strijdkracht en daadkracht die we in het Griekse dossier hebben gezien Nederland bestuurd had, hadden we nu een heel ander land gehad. We zijn wel in staat tientallen miljarden zonder parlemantaire goedkeuring aan banken en failliete landen te geven, maar rendabele investeringen in ons eigen land zien we zelden.

Een aantal voorbeelden. Een junk op straat kost anderhalve ton per jaar, een junk in de gevangenis kost een halve ton per jaar. We kunnen dus junks met een ton intensieve begeleiding per jaar laten afkicken, opleidingen en rehabiliteren zonder dat dat 1 extra euro kost.

We zien een extreem complex systeem ontstaan rond de financiering van zorg. Een arts denkt in Diagnose behandelcodes en moet onderhandelen met zorgverzekeraars, een patiënt moet kiezen uit 16 duizend verschillende polissen, de samenleving moet op vijf verschillenden moment collecteren. (Werknemersbijdrage, werkgeversbijdrage, eigen risico, eigen bijdragen, basispremie en aanvullende verzekeringen.) Hoe dom wil je het hebben? Nog los van een elektronisch patiënten dossier. De overheid organiseert legers van papierduwers om als duur zand in de zorg de machine tot stilstand te brengen.

De zittende politiek, en dan bedoel ik de coalitie partijen, de gedoogpartner en de Kunduz partijen hebben geweigerd de afgelopen twee jaar hun beleid fatsoenlijk te verdedigen. Ze kiezen ervoor te doen alsof ze een schone lei hebben en met nieuwe holle frasen en soundbites uw stem te ontfutselen. Ze willen uw mening niet, ze willen uw tevredenheid niet, ze willen uw macht niet, alleen uw stem.

Beste stemgerechtigde burger, als u straks in het hokje staat, denk even goed terug wat er de afgelopen jaren gebeurt is, herinner hoe u genaaid bent en hoe uw belangen behartigd zijn en stem.

Feynman | 26-06-12 | 10:31

@deraderendraaien | 26-06-12 | 10:22

Dat bedoel ik nu. 'waarom zou ik?' Nou, voor jezelf bijvoorbeeld. Lekker 40 uur p/w draaien en automagisch verwachten dat je opslag krijgt en een 13e maand of bonus is totaal niet meer van deze tijd. De vakbeweging en solidariteit zijn dood. Wen er maar aan.

Biff Eagleburger | 26-06-12 | 10:30

Als je kijkt naar een jaar eerder is er nog steeds sprake van een krimp van 0,8 procent. Dat noem ik nog steeds recessie.

supah | 26-06-12 | 10:30

Met de hartelijke groeten uit de Efteling?

Prinses Krees | 26-06-12 | 10:29

0,3% groei. Als dat al waar zou zijn: weegt dat op tegen de honderden miljarden Euro die we al in bodemloze putten hebben geflikkerd. En weegt dat op tegen het overmaken van onze pensioenpot naar het zuiden?

Flikker toch op, dit is kortzichtig verkiezingspropaganda om Nederland zogenaamd stabiel te houden.

BedrijfsTijgerT | 26-06-12 | 10:27

Toevoeging aan post 10.23. Je ziet het effect dus al bij het eerste kwartaal.

Rico Tampeloerus | 26-06-12 | 10:26

Mooi, dan gaan we nu uitrekenen wat de daadwerkelijke inflatie momenteel is.

GaatDeGoedeKantOp | 26-06-12 | 10:25

Dat is goed nieuws. Dan kan Nederland mogelijkerwijs toch de miljarden betalen voor de PIIGS landen. Laat maar komen dat geld.

La Bailaora | 26-06-12 | 10:24

Dat zal schrikken zijn, als een biertje in de kroeg ineens 5 DeutschMerkel kost.

Four Eyes | 26-06-12 | 10:24

Telt het CBS die bail outs op bij ons BNP en noemen ze dat dan economische groei? Of telt ze de belastingverhogingen van het Kunduz-accoord op en noemt dat dan economische groei? Of heeft NL haar staatsschuld verhoogd, wat dan telt als economische groei?

tipo | 26-06-12 | 10:24

mijn compliment aan de heer Rutte en kabinetsleden die met hun poten in de modder dit mooie landje weer vlot trekken.

oombob | 26-06-12 | 10:24

Zouden ze het gecorrigeerd hebben voor het ontvangen van het vakantiegeld? Je zou het hopen maar reken er maar niet op.

supah | 26-06-12 | 10:23

Wees blij dat dit een schrikkeljaar is. Er is dus één dag extra geconsumeerd, gewerkt en uiteraard belasting betaald.
Dit lullige extra dagje heeft al een positief effect op een BNP van 2012.

Rico Tampeloerus | 26-06-12 | 10:23

Er is nooit een crisis geweest.Gewoon verzonnen door de Bildenbergers om het volk, (de rechthebbenden) op afstand te houden.

Ratzing. | 26-06-12 | 10:23

Het vertrouwen in 'onze' overheid lag al op een historisch dieptepunt. Maar na dit soort berichten van onze deskundologen gelooft helemaal niemand er meer in.

Piet van Schwaffelen | 26-06-12 | 10:23

@Biff Eagleburger | 26-06-12 | 10:14
Voor wie denk jij dat we dat stapje harder moeten lopen dan?

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:22

@eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 10:12
Die koopkrachtdaling vang ik op door minder te kopen.
Iets wat een hoop mensen momenteel doen.
Daardoor zal MKB het in de portemonnee gaan voelen.
Eerlijk gezegd geloof ik niet in die 'groei'.
Het heeft er alles mee te maken dat het vakantiegeld is uitbetaald in Mei.
De volgend 'groei' zien we waarschijnlijk in December, als ik mijn 13e maand krijg.....

necrosis | 26-06-12 | 10:22

met ouwe sok weer terug naar bank runt..

w.g.jorist | 26-06-12 | 10:21

Kan het CBS niet beter eerst met de DNB gaan praten?
Die willen dat we gaan sparen ipv geld uitgeven.

malle babbe | 26-06-12 | 10:21

Crisis is maar een gevoel. Vrolijk lachen naar het vogeltje en naar Rijkscommissaris Von Rompuy, dat kan je aan Mark wel overlaten.

Jan Passant mk2 | 26-06-12 | 10:21

Ik geloof er geen REET van !! Iedereen in mijn kennissen/klanten-kring (van schadehjersteller, via aannemer, eigenaar kledingwinkel en schoonmaker) claimt dat ze tov dezelfde periode vorige jaar de eerste 5 maanden van dit jaar tussen de -20 en -35 procent (!!!) omzetverlies/minder verkoop hebben. Ik zelf draai net 20.000 per maand omzet, om uit de kosten te komen heb ik minimaal 26.000 nodig, dus nu al 30.000 tekort en dat gaan we echt niet meer inhalen. Ik begin wel een beetje klaar te raken met dat mooi weer spelen van de VVD.

wielmoer | 26-06-12 | 10:21

@ kneuterzak | 26-06-12 | 10:18 |
De Emile die ik bedoel is natuurlijk Ratelband, niet die Emile van de tomaten.

kneuterzak | 26-06-12 | 10:20

Eigenlijk zegt dit bericht.. Zo mensen nu even een flinke teug lucht happen, want na de zomer gaan we echt de diepte in!
Waarna velen zullen verzuipen in hun lastenverzwaring.

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:20

Ik ga gelijk naar de hoeren, want daar moest ik van mijn vrouw op bezuinigen.

Barbarous_Relic | 26-06-12 | 10:19

1 Oktober 2012.
Het CBS heeft aangekondigd dat Nederland opnieuw in de recessie zit.
Dit komt voornamelijk door de onzekerheid over Europa en de verkiezingsuitslag in September.
Volgens het CBS was Nederland in Juni dit jaar al uit de recessie,maar door de grilligheid van de consument, de slechte zomer en zoals gezegd de onzekerheid over de bestuurbaarheid van ons land zijn we opnieuw minder gaan besteden!
(CBS modus off)

deraderendraaien | 26-06-12 | 10:18

Gelukkig is corruptie volledig onbekend in Nederland, en zijn deze cijfers betrouwbaar. We zijn toch China niet! Voor 2013 verwacht het CBS trouwens 8.3% groei.

Oerkoendoe | 26-06-12 | 10:18

Komt er vanavond eauk nog een spotje van Postbus 51 op tv, met positiviteitsgoeroe Emile.

kneuterzak | 26-06-12 | 10:18

@Idontgiveafunk | 26-06-12 | 10:10
50"?
Een bekende elektronica boer heeft reeds een 90" op de markt.

necrosis | 26-06-12 | 10:16

Ik mijn 103 inch plasmascherm meteen besteld.
Bedankt, CBS. Top-club.

Fijnstoffer | 26-06-12 | 10:16

Een directrice van DNB is vandaag heel dicht bij de waarheid gekomen: "Ga versneld aflossen en sparen".Dat sparen is natuurlijk onzin,maar om ermee af te lossen is wel o.k. .Mensen,vlucht uit de euro zoals ik,want een belegging in steen blijft overeind,maar de euro niet. Als de depressie uitbreekt,mogen we nog blij zijn als we een deelstaat van Duitsland mogen worden.De rest gaat kapot en doodt.

Dolphi | 26-06-12 | 10:15

Typisch Nederlands; altijd klagen en nooit zelf een stapje harder lopen.

Biff Eagleburger | 26-06-12 | 10:14

necrosis | 26-06-12 | 10:06 | + 0 -

Ben conform CAO in de afgelopen drie jaar naar ik mij goed herinner in totaal 1,75% in bruto loon omhoog gegaan. Netto blijft daar geen knoop van over, premies zijn gestegen en het spaarloon afgeschaft. Met een inflatie van ca. 2-2,5 procent per jaar (officiële cijfer...)ben ik er gewoon fors op achteruitgegaan. Maar goed dat mijn personal Lizzy ook nog een paar centen binnenbrengt!

eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 10:12

Nog een ouwe sok pakt en vol propt.
Financiële voorspellingen zijn net als het weer voorspellen, morgen warm en 24 graden, sta je tot je enkels in het water.

durfniet | 26-06-12 | 10:12

Vandaag dit, morgen dat...

Rikketiktik | 26-06-12 | 10:11

Zo, en dat vlak voor de nieuwe verkiezingen!
Wat een toeval!
Nou, ik ben weg, een paar nieuwe auto's kopen.

vagehond | 26-06-12 | 10:10

Ik vind helemaal mooi!

koekdeeg | 26-06-12 | 10:10

Hoera, ik ga gelijk een nieuwe 50" super smart TV bestellen!

Idontgiveafunk | 26-06-12 | 10:10

Ja, en ook eens regelen adt niet alles in elkaar begint te storten als de economie eens een beetje krimpt. Geez, mogen we het met ons BNP niet af en toe rustig aan doen ofzo?

dugo | 26-06-12 | 10:09

Wat een beetje verkansiegeld al niet vermag.

Stormageddon | 26-06-12 | 10:09

Misschien moet we double or nothing spelen met de economische groei. Dus die paar miljard pinnen, op ' naar het casino & alles op rood. Of zwart.

Charles Bukowski | 26-06-12 | 10:09

"Het eerste kwartaal van 2012 kende 1 werkdag extra."

Expert Homo | 26-06-12 | 10:09

Weet de huizenmarkt hier ook al van ?

Marcus Porcius Cato | 26-06-12 | 10:09

Wat meer krimp zou beter zijn

blauweleasebaklul | 26-06-12 | 10:08

Euhhhh Cyprus heeft geld nodig. Toch mooi 8 minuten geduurd die opleving!

Godsammekraken | 26-06-12 | 10:07

Doet het CPB ook al mee aan de verkiezingsstrijd? What's new? Het CPB hoaxt er maar een eind op los tegen betaling en in opdracht.

doenormaal! | 26-06-12 | 10:07

Volgens mijn loonstrook verdien ik nog net zoveel als 6 maanden geleden.
*niet juichen doet*

necrosis | 26-06-12 | 10:06

Mag ik een betrouwbaarheidsinterval (95%) bij die schatting?

GoedenMorgenDezeMorg | 26-06-12 | 10:06

*Staart naar twee duppies en een oude knoop in portemonnaie*

Banana-Hollandia | 26-06-12 | 10:06

De directeur van het CPB is opgegroeid in een communistisch milieu en dat is wel waar!

eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 10:06

Erg gunstig voor mijn Gilles de la Tourette-probleem.

De Regeering | 26-06-12 | 10:06

Leugentje, leugen, statistieken.

Vroomshoopmafia | 26-06-12 | 10:05

CBS zegt ook : Tweede raming eerste kwartaal 2012: economie krimpt 0,8 procent

dogbitedog | 26-06-12 | 10:05

Allemaal tweeten dat de crisis voorbij is en het komt goed...

Indates | 26-06-12 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken