Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fuck Indonesië

bassiehofpica.jpeg Stevig debat in de Tweede Kamer afgelopen donderdag over een door het kabinet voorgenomen tankdeal met Indonesië. CDA, VVD en D66 voelen er veel voor om onze ooit zo trotse Leopard-tanks aan Indonesië te verkopen. Het gaat om tachtig tanks, opbrengst 200 miljoen euro. Jammer voor hen vinden ze een Kamermeerderheid onder leiding van Arjan El Fassed (GroenLinks) tegen zich. Het kabinet en D66 kunnen hoog of laag springen, die tanks gaan niet naar Indonesië. En terecht. In september 2010 overleed de Molukse activist Yusuf Sapakoly. Hij crepeerde in de gevangenis aan nierfalen omdat de Indonesische autoriteiten hem medische hulp ontzegden. Dat geintje haalden ze eerder al uit met de middelbare schoolleraar Johan Teterissa. Hij werd na zijn arrestatie in 2007 zo erg mishandeld door de politie dat hij het nauwelijks overleefde. Beide vredesactivisten werden in dat jaar gearresteerd tijdens een betoging tegen de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono. In zijn aanwezigheid ontvouwden zij een vlag en deden een traditioneel Molukse dans voor het gezicht van de Indonesische president. Het gevolg: arrestatie, martelingen en een gevangenisstraf van vijftien jaar. Een vlag en een dans bleken genoeg. Wat ons brengt op die andere Indonesische provincie: Papoea. Twee weken terug reden Indonesische militairen een jonge Papoea dood. Het leger zou daarna ruim tien man hebben doodgeschoten, anderen in elkaar geslagen. Huizen werden in brand gestoken, Papoea’s gearresteerd. De omstreden Indonesische antiterreureenheid Detasemen Khusus 88 zou erbij betrokken zijn. Dat laatste weet niemand zeker. Het gebied is afgesloten, journalisten en mensenrechtenactivisten worden de toegang ontzegd. Het kabinet heeft de voorgenomen tankdeal met Indonesië nu in beraad. Of ze deze nou wel of niet over de verkiezingen heen tilt maakt niet uit. GroenLinks, PVV, PvdA, SP en Partij voor de Dieren zijn tegen. Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal plaatste desondanks de bizarre opmerking dat de mensenrechtensituatie in Indonesië achteruit gaat wanneer de tankdeal niet doorgaat. Hans Hillen is er natuurlijk ook bij betrokken. Een minister van Defensie die zo’n deal alsnog doordrukt kan opstappen, demissionair of niet. Arjan El Fassed zit er klaar voor, zoveel moge duidelijk zijn. Nederland heeft een ereschuld aan de Papoea’s en de Molukkers. Ooit werd hen een zelfbeschikkingsrecht beloofd dat – voor een groot deel door Nederlandse onwil - niet bestand bleek tegen het Indonesische militaire geweld. Die schuld wordt niet ingelost door tanks te verkopen aan de machthebbers die hen nu onderdrukken. Verder ben ik van mening dat Museum Maluku moet blijven.

Reaguursels

Inloggen

Luister nou, wie het meest biedt kan ze op komen halen. Ik vraag toch ook niet aan die gozer die mijn oude laptop ophaalt voor 250 euro via marktdinges.nl of hij er een bank mee gaat hacken?

Weg = weg boeiuh

Ommie de HaatMoker | 25-06-12 | 01:20

Latsilla | 24-06-12 | 17:35

Ik ben inderdaad een halve Javaan de andere helft is Nederlands.
Nee ik ben altijd tegen genocide tegen de bevolking dus daar krijg je mij niet in mee, Westerling moet postuum veroordeeld worden wat nooit zal gebeuren want dan gaat de beerput pas echt open.
Over die jurken in legerbootjes, Ja dat is inderdaad gebeurt op de Molukken en ik wil die video's van jou niet zien omdat ik daar dan doodziek en onrustig van word. Ondanks dat het een groot dilemma is, is het toch beter om die tanks te leveren omdat anders de positie van de huidige regering ondermijnt word en ook de Christenen worden er niet beter van. Maar ik heb inderdaad nachtmerries van de huidige situatie aldaar.

Wayan | 24-06-12 | 20:10

Raar eigenlijk. In de VOC Tijd gaven we de ploppers maar wat graag wapentuig om elkaar af te maken. Nu willen ze er voor betalen is het ook niet goed?

Zatkniss | 24-06-12 | 19:33

Wayan | 24-06-12 | 17:20 | + 1 -
Maar als u Nederland stad voor stad willen verdedigen moet er echt heel veel geld bij want op dit moment lukt dat ook niet hoor.

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 17:39

@Wayan, je bent zeker een Javaan?
Ben het met je eens dat nogal ruw te werk ging in Indie... maar de methode Westerling werkte wel.

Om on topic te blijven; natuurlijk nooit verkopen aan Indonesie, je bent daar als christen je leven niet zeker, ook al propageren ze dat wel.
Maar ik heb hier thuis video-banden liggen waarin je ziet dat de laskar-jihad (die gasten in die witte soepjurken. met grote parangs)aan land komen in boten van het leger! ook kan je zien dat ze geholpen,gefaciliteerd worden door dat zelfde leger.
Geen fregatten/tanks/ontwikkelingshulp daarna toe!

Latsilla | 24-06-12 | 17:35

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 17:11

Daar heb je wel een punt, dat zou inderdaad veel geld besparen maar toch vind ik dat we een volledige krijgsmacht moeten behouden. Bij iedere oorlog of actie zal de Infanterie stad voor stad, straat voor straat en huis voor huis moeten veroveren (heroveren. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat in de jaren 80 onze leiders zeiden dat Nederland over 20 jaar alleen nog maar intelligente arbeid zou herbergen zoals financiële dienstverlening e.d. dan zou tarwe verbouw naar Polen of Tjechië, machines naar Duitsland, andere industriële producten naar het verre oosten verplaatst worden. Dit beleid is ook ingezet en mede daarom zitten we economisch in de shit. Dus is het uit strategisch oogpunt beter om zelfvoorzienend te zijn en te blijven.
Deze EU zou zomaar opeens uitelkaar kunnen vallen, en dan?

Wayan | 24-06-12 | 17:20

Wayan | 24-06-12 | 16:49 | + 0 -
Ik denk dat we juist met de NATO verder moeten kijken naar meer specifiekere doelen per land. Het is namelijk voor Nederland veel logischer om een grote luchtmacht en natuurlijk marine te hebben dan een grote landmacht.
Nederland is in NATO verband namelijk alleen vanaf zee te bedreigen omdat aan land de buren ook NATO landen zijn.

Dit bespaart enorm en maakt de NATO in mijn ogen krachtiger dan die nu is, omdat er nu vaak nog onnodig troepen stil staan en nooit in actie komen.

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 17:11

Bas Paternotte | 24-06-12 | 16:11

Open brief van Sap aan onze minister-president.

Desmoulins | 24-06-12 | 17:05

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 15:48

Nederland alleen heeft inderdaad niet de middelen en aantallen hiervoor, maar daarvoor is de NATO (NAVO) opgericht om wel de kritische massa in aantallen en middelen te kunnen inzetten. Maar als wij ontwapenen dan worden wij ook politiek niet serieus meer genomen.
Toen meer dan 2000 jaar geleden er nog goed werd nagedacht in Griekenland wisten ze al 'indien je de vrede wil behouden, je het land tot de tanden zal moeten bewapenen' en dat zal altijd zo blijven. Nederland heeft al vaker gedacht dat het zo'n vaart niet zou lopen.

Wayan | 24-06-12 | 16:49

Desmoulins | 24-06-12 | 15:21 | + 0 -

Welke brief?

Bas Paternotte | 24-06-12 | 16:11

Wayan | 24-06-12 | 14:03 | + 0 -
Ja natuurlijk als u denkt dat wij op dit moment een kans maken op de grond en dat wij een ander grondgebied zouden kunnen bezetten.
Dat kunnen we nu al niet en daarom heeft het ook weinig nut om deze tanks te hebben.

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 15:48

Die tanks zijn niet oud en aftands.
Zijn prima onderhouden en modern. Bovendien één van de beste en modernste tanks wereldwijd. We geven goed spul weg voor een paar kwartjes en dan nog aan een twijfelachtige koper ook!!

Koetoenoe_Zwoerd | 24-06-12 | 15:31

Ach, juist nu zouden we wel tanks kunnen leveren. Juist nu is er sprake van een regering die vooruit wil en geen boodschap heeft aan de oprukkende salafisten, en juist nu gaat het Palestijnen knuffelend politieke gedeelte van ons de moral highground nemen. De zoveelste gemiste kans voor Paternotte. Al bijgekomen van de schaamteloze brief gisteren in de VK?

Desmoulins | 24-06-12 | 15:21

Boter op het hoofd, Nederlandse, ranzige boter. kilo's. Plotseling principieel gaan doen als het om een zootje tweedehands tanks gaat, maar verder het verleden angstvallig gemakkelijk vergeten, ontkennen en vervormen.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...

Schoorsteenveger | 24-06-12 | 15:11

Wat moet een eilandnatie met tanks, anders dan de eigen bevolking terroriseren?

En waarom zouden we überhaupt premium wapentuig voor dumpprijzen verpatsen aan een opstandige kolonie?

Lekker hier houden, wij hoeven geen 80 tanks te verkopen en prima mensen te ontslaan als N.B. Griekenland er net een paar honderd heeft aangeschaft. De wereld op zijn kop. (Mooi nieuw motto voor de EU trouwens!)

Renkum0317 | 24-06-12 | 15:03

Maakt niet uit wat daar allemaal gebeurt, zodra het om cash gaat, draaid Den Haag het hoofd wel even om... Daarnaast zal de 200 mln. Wel weer lekker over de balk gesmeten worden. Breng ze maar naar het oud ijzer en hergebruik het materiaal. Ze hebben de bek toch zo vol van duurzaamheid... o nee, het gaat om cash!!

Straight ahead | 24-06-12 | 14:51

"Indo's krijgen hun tanks toch wel"
CaesarSalad | 24-06-12 | 13:00 |
Tja, dat zal best...
Ik heb persóónlijk ook geen last van een schuldgevoel, maar de Nederlandse regering/staat zou dat wel moeten hebben. We kunnen toch godverdomme wel eens één keer onze 'VOC-mentaliteit' opzij zetten om Molukkers niet nog wat extra zout in de wonden te strooien?
Ik wil geen laffe kutregering, dat is heel wat anders dan het hebben van een schuldgevoel.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik tegen de tankdeal ben. Door middel van soft power kunnen we ook invloed op Indonesië blijven uitoefenen. Wie denkt dat we op deze manier meer voor Molukkers kunnen betekenen zou eens moeten kijken naar wat Rosenthal allemaal voor Gaza en Palestijnen heeft betekent doordat we júist zo'n goede band met Israël hebben.
Juist dat boze stampvoeten en schelden doet mij dan weer denken aan moralistisch links...
Nederlanders zijn altijd al ratten geweest als het om buitenlandse aangelegenheden gaat, dus waarom nu niet? De reputatie van een laf en opportunistisch volkje hebben we toch al en daar kunnen we ook gewoon ons voordeel mee doen (zonder Molukkers of Papoua's te schaden).

jeanmondo | 24-06-12 | 14:48

@Ing. eslapen | 24-06-12 | 14:07

Kijk maar naar Griekenland.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 14:46

In plaats van ontwikkelingshulp kunnen we veertig tanks aan Syrie leveren en de rest aan de rebellen die daar leven. Zijn wij van die rommel af en kunnen zij hun problemen zelf oplossen. Kost ons geen geld (meer), hooguit enkele pleisters. win-win-win.

tiswat | 24-06-12 | 14:34

Tanks zijn onbruikbaar om een bevolking te ondrukken. Gewoon verkopen dus voordat de fransen of duitsers het doen.

grieper | 24-06-12 | 14:25

necrosis | 24-06-12 | 11:37
heeft niks met koloniale beloftes te maken. Je verkoopt geen tanks aan een bewind die ze vervolgens gebruikt om de eigen bevolking te onderdrukken!

Aktivist | 24-06-12 | 14:11

@neemjemoederindemali | 24-06-12 | 14:03

Het EU en snijden in het ambtenarenapparaat ?

* met vinger wijzen doet *

Ing. eslapen | 24-06-12 | 14:07

@Ing. eslapen | 24-06-12 | 13:44

Vergeet het maar, het ABP gaat er echt als 1e aan. Het zal overigens niet lang meer duren voordat Nederland verplicht wordt om het ambtenaren apparaat drastisch in te krimpen.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 14:03

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 13:56

Helaas gaat deze vlieger niet.
Oorlogsvoering is altijd een kombinatie van middelen.
Dus raketten, luchtmacht, Infanterie en de ondersteunende
cavalarie. Nadat lucht overwicht is bereikt zal de Infanterie samen met tanks en pantservoertuigen de gebieden met de 'hand' moeten veroveren, en dat zal altijd zo blijven.
Lees eens Sun Tzu

Wayan | 24-06-12 | 14:03

Parel van het Zuiden | 24-06-12 | 13:25 | + 0 -
Je hebt weinig aan deze tanks als je een machtsblok in de wereld wil vormen. Nederland kan dit soort tanks namelijk alleen maar gebruiken voor geldverslindende hulpmissies en als er echt problemen zijn kan je er niets mee.
Als europa een machtsblok wil vormen moeten we een goed eigen raketprogramma hebben dat niet afhankelijk is van de VS of china.

denk.toch.eens.na | 24-06-12 | 13:56

vraagstaart | 24-06-12 | 13:48

Weet ik toch!
Het was meer een aanvulling voor de onwetende hier.

Wayan | 24-06-12 | 13:51

@Schietmijmaarlek | 24-06-12 | 13:49
Prachtig. Pluskudo voor uw tekst.

Jaap de Paap | 24-06-12 | 13:50

Latsilla | 24-06-12 | 13:44

Dat vindt jij wel een goed idee om een erkende oorlogmisdager die onschuldige burgers heeft afgeslacht daar postuum naar toe te sturen?

Het Nederlandse geschiedenis onderwijs is hier duidelijk debet aan. Het zou goed zijn als Nederland eindelijk eens zoals Duitsland zijn verleden verwerkt.

Wayan | 24-06-12 | 13:50

En wat gaan wij doen, als we in de problemen komen?
Slaan met onze klompen en opgerolde JSF-posters?

Schietmijmaarlek | 24-06-12 | 13:49

@Wayan | 24-06-12 | 13:43 Ik denk dat we daarin (en ook je tegel van 13:14) helemaal op dezelfde lijn zitten. Zie mijn aanvulling van 11:50.

vraagstaart | 24-06-12 | 13:48

Nederlandse politiek... ze zouden zich sinds 1951 sowieso de tyfus moeten schamen bij het onderwerp Molukken of Indonesië. Nog geen zak geleerd sinds die tijd.

Laffe (Binnen)hofhonden.

Jaap de Paap | 24-06-12 | 13:47

@vraagstaart | 24-06-12 | 12:43

Naais, Colonel Cornelis Kuijs is dus de man die op zijn eigen bevolking gaat schieten, waarschijnlijk is hij er nog trots op ook.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:47

Hadden we Raymond Westerling nog maar.. klote-Indo's

Latsilla | 24-06-12 | 13:44

Hadden we Raymond Westerling nog maar.. klote-Indo's

Latsilla | 24-06-12 | 13:44

@neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:41

Ik verwacht eerder dat er voor ambtenaren een uitzondering gemaakt zal worden.

Ing. eslapen | 24-06-12 | 13:44

Ales | 24-06-12 | 13:30

Vraagstaart heeft wel gelijk maar niet helemaal.
de rol van Nederland hierin en ook van de toenmalige machtige Nederlandse Handels Maatschappij is niet goed te praten. Nederland heeft onze Papua's en Molukkers wel degelijk verraden. Het was bijna gelukt om in onderhandelingen een 'gemenebest van het Koninkrijk Nederland te maken, met zelfbeschikkingrechts voor de Papua's en de Molukkers. Het beruchte verdrag van Linggadjati was akkoord voor Soekarno en Hatta, maar de Nederlandse tweede kamer en met name de KVP en PVDA hebben dit verdrag eenzijdig verandert, het resultaat oorlog en de ellende die toch de dag van vandaag voorduurt.

Wayan | 24-06-12 | 13:43

@Ing. eslapen | 24-06-12 | 13:31

Het wordt hoog tijd om van Rompuy en zijn vriendjes van deze aardkloot af te schoppen. Die smerige bankiers doen niet eens meer moeite om te verhullen wat ze van plan zijn.

Nou ja, 1 voordeel, ambtenaren mogen straks aan het werk als ze met pensioen gaan. Het ABP gaat er als eerste aan.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:41

Het grootste moslim land ter wereld wapens leveren is vragen om nog meer ellende.

Amsterdam Hustler | 24-06-12 | 13:36

Met dit soort argumentatie kun je je tanks alleen nog maar aan Moeder Theresa verkopen. Ik zou zeggen: gewoon doen. En ter morele compensatie 10.000 storten voor de opvang van zielige hondjes of zoiets.

Vod Kanockers | 24-06-12 | 13:33

Stukje naar mijn hart, Bas. En Vraagstaart's reactie van 11:38 +1 :-)

Ales | 24-06-12 | 13:30

@funkyd | 24-06-12 | 13:18

Bron?

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:25

Als Europa overigens een machtsblok van betekenis wil vormen in de wereld, per slot van rekening toch de motivatie voor het kapotmaken van de natiestaten en de Nederlandse soevereiniteit en welvaart, zal het moeten investeren in militaire capaciteit in plaats van deze af te breken. Waar zo'n inconsequentie in het denken van de Eurofiele politieke partijen. Totaal gebrek aan visie....

Parel van het Zuiden | 24-06-12 | 13:25

@gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 13:16

Welnee, hoe kom je daar nu bij, er is niks aan de hand. Ga maar lekker slapen, de overheid zorgt voor u.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:24

Zit ik net 8 out of 10 cats s13e09 te kijken, waarin Jimmy Carr gefileerd wordt door zijn panel, omdat ie wat belastingcenten in Jersey had weg gezet, is het topic ineens foetsie... Foei Geenstijl

j0shua | 24-06-12 | 13:23

Nee tegen wapenhandel. Simpel.

2emeREP | 24-06-12 | 13:19

De schade die 80 tanks in de verkeerde handen kan aanrichten, is pinda's in vergelijking wat de EU met ons land doet. Nu willen ze het "pensioenstelsel aanpakken", maw onze goedgevulde pensioenfondsen leegtrekken om andere landen "een goede start te geven". Vooral VVD/D66/PvdA/CDA blijven stemmen mensen!

funkyd | 24-06-12 | 13:18

@JoranVanderdood | 24-06-12 | 12:57 |

Golfoorlog 2 is echt het verkeerde voorbeeld om de overbodigheid van tanks te proberen te onderbouwen. Amerikaanse militaire aanvalsdoctrine is opgebouwd rond de M1Abrams. Het is een hollistisch concept waarin tanks, gevechtsvoertuigen, gevechtshelikopters en gevechtsvliegtuigen als een muur van lood, vuur over het slagveld trekken terwijl bommenwerpers de logistiek, communicatie en luchtafweer achter vijandelijke linies afsnijden. De samenhang tussen de verschillende elementen is de kracht ervan en daar kan niet zomaar een belangrijk element uit worden verwijderd.

Parel van het Zuiden | 24-06-12 | 13:17

@neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:12
zoals in de VS, waar het leger nu urban warfare oefent en tanks laat rijden door st Louis? En drones boven grote steden?

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 13:16

Reinaert | 24-06-12 | 12:02

Tussen Indonesië en Maleisie is er al een tijdje een gespannen verhouding, en Borneo is verdeeld in een Indonesische gedeelte (Kalimantan) en het Maleisische gedeelte waar ook militaire aktiviteiten zijn. Als we Australië even vergeten omdat de aussies niet snel een oorlog zullen beginnen moeten we ons wel realiseren dat de militaire 'power projection' van China momenteel sterk aan het groeien is en Borneo (Kalimantan) en Sumatra zijn weliswaar eilanden maar toch wel erg grote eilanden. Ook het Zwitserland van Azië Singapore is zich sterk aan het bewapenen om zich te kunnen verdedigen tegen Chinese invloeden (wel in samenwerking met de USA)
en met de Ferry ben je van Singapore Harbourfront in 30 min op Batam Riau (Indonesië)Dus dat Indonesië moderne tanks wil hebben begrijp ik best, en het is zeer onwaarschijnlijk dat ze die op de Molukken of West Papua stationeren. En we hebben niet alleen een ere schuld naar de Papua's en de Molukkers toe die inderdaad schandalig misdadig behandeld zijn (wanneer gaar Nederland zijn verleden eens verwerken zoals de Duitsers wel hebben gedaan?) maar Nederland heeft zeker ook een ere schuld naar de Indonesische bevolking toe.
Het is een schaakspel, en zwart wit denken is te gemakkelijk. De huidige president SBY loopt op het evenwichtskoord en allen op die manier kan hij de Pancasila blijven verdedigen. Naar mijn bescheiden mening zal SBY zoveel gezichtsverlies lijden dat de fanatiek islam nog meer terrein zullen winnen en dat Christenen in heel Indonesië dit zullen bezuren.
Het is pragmatiser (!) om de tanks aan Indo te verkopen en daardoor in gesprek met ze te blijven. Ook staan heeft Nederland (weer) een order om 2 moderne fregatten te bouwen voor Indo en die order en vervolg orders kunnen wij dan ook wel vergeten, Duitsland staat te springen om zowel de tanks als de fregatten wel te leveren. Nederland staat moreel zelf niet erg sterk in dit dossier dus een te grote mond of schofferingen (Samsom) is erg dom en ongeloofwaardig.
Lees eens het boek 'De Garoeda en de Ooievaar'
van Herman Burgers (2010), een boek dat leest als een novel maar de epische geschiedenis van Indonesië beschrijft. Het meest komplete boek tot nu toe en het beschrijft ook de 350 jarige Nederlandse geschiedenis in Nederlands Indië (Hindia Belanda).

Wayan | 24-06-12 | 13:14

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:38

Ik ben heel erg bang dat die tanks op enig moment tegen ons, de bevolking, worden ingezet. Dat moment kon wel eens dichter bij zijn dan we denken.

neemjemoederindemali | 24-06-12 | 13:12

Voor twee moslims, Arjan El Fassed (GroenLinks) en de Molukse activist Yusuf Sapakoly, die even niets op hebben met de regering van een islamitisch land als Indonesië, wil Paternotte zijn directe Wilderssneer wel even inhouden.

WirMachenMusik | 24-06-12 | 13:09

@Lumenatra | 24-06-12 | 12:48 |

Nee.. Tanks zijn weliswaar ongeschikt voor assymetrische oorlogsvoering en bevolkt gebied, maar de tank is nog steeds van belang in conflicten in het hogere geweldsspectrum. Met tanks kun je posities fysiek innemen en bezet houden, vuurkracht snel verplaatsen, en vijandelijke linies doorbreken.
.
De Apache kan dit niet. Een gevechtshelikopter is een aanvulling op tanks en een geducht gevaar voor tanks maar vereist dominantie in de lucht (waar NL klaarblijkelijk ook niet in wil investeren, zie discussie JSF) en blijft kwetsbaar voor geavanceerde luchtafweer.
.
De Amerikanen en de Israeli's, die toch wel als leidend mogen worden beschouwd in moderne hoge geweldsspectrum doctrine ontwikkelen hun resp. M1 abrams en Merkava's door en faseren deze niet uit. De snelle opmars naar bijvoorbeeld Bagdad in Golfoorlog 2 was niet mogelijk geweest zonder de "armoured fist".
.
Onze Leopards operationeel houden is in deze tijd prudent defensiebeleid!

Parel van het Zuiden | 24-06-12 | 13:04

@Reinaert | 24-06-12 | 11:48 | + 15 -
Dat klopt er zijn weinig bruggen in Indonesie die één zo'n tank kunnen dragen. Dit stinkt echt aan alle kanten. Tactisch gezien hebben ze er ook niets aan. Waarschijnlijk verkopen ze die tanks gelijk door aan een islamitisch land wat ze nu niet kan krijgen.

neworder | 24-06-12 | 13:04

Echt Nederlands... tanks verkopen met een schietverbod...

Herr Kaloin | 24-06-12 | 13:04

Geef de papoea's en molukkers 200 moderne anti-tankwapens. Die kosten stukken minder dan 200mio, dus je houdt dik over, en er zijn weer 400 wapens uit de wereld.

Iedereen blij (nou ja, behalve die 200 tankbemanningen dan, want zo'n anti-tankwapen in je tank is best heftig).

xspalm | 24-06-12 | 13:03

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 24-06-12 | 12:57
Je hebt gelijk, maar het staat dus niet meer op de voorpagina. Bedankt.

Vigil | 24-06-12 | 13:02

Mensenrechten in Indonesië, doet me net zoveel als de mensenrechten in Syrië.
Typisch Nederlands weer. Ten koste van onszelf de moraalridder uithangen. Die Indo's krijgen hun tanks toch wel, is het niet bij ons dan wel bij een ander.
De fatsoensmensen op links boren ons 200 mio door de neus, bedankt.
Verder ben ik van mening dat eenieder die mij een schuldgevoel probeert aan te praten de kolere kan krijgen.

CaesarSalad | 24-06-12 | 13:00

@JoranVanderdood | 24-06-12 | 12:57 | + 0 -
Ligt er aan wat voor oorlog je verwacht.

1 tank kan een dorp bezetten, mits geen tank killers in de buurt.

Uiteraard is de oorlogvoering veranderd.
Maar het levert maar 200 miljoen op, hou die dingen als je het onderhoud redelijk laag kan houden.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:58

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:38
Aan tanks heb je niets sinds de Apache AH64 tank killer is uitgevonden. Een tank is sindsdien een rijdende doodskist, de soldaten van Saddam hebben dat gemerkt tijdens de Golfoorlog en de Irakoorlog, die verbrandden levend in hun tanks zonder maar te zien waarvandaan ze werden bestookt. We kunnen dus beter daarin investeren.

JoranVanderdood | 24-06-12 | 12:57

@Lumenatra | 24-06-12 | 12:48

Apaches... Archaïsche apparaten sinds de introductie van de .50

Kingeef1975 | 24-06-12 | 12:57

WirMachenMusik | 24-06-12 | 12:53
Geen wonder dus dat dan de vette pensioenkassen van NL in de belangstelling komen.

WirMachenMusik | 24-06-12 | 12:56

@Vigil | 12:48
Op de Twitter van Wilders is het nog terug te vinden.

fuckje | 24-06-12 | 12:54

@WirMachenMusik | 24-06-12 | 12:53 | + 0 -
Dat is precies wat er gebeurt.

Maar het is uiteraard niet eerlijk, want dat is socialisme.
Nooit eerlijk.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:54

Raar dat een eilandenrijk een grote hoeveelheid tanks koopt. Ik meen dat de vertegenwoordiger van indonesie heeft gesteld dat als hij ze niet hier kan krijgen, de tanks wel in Duitsland gaat halen.

Prima, zou mij jeuken wat die gasten met die tanks doen. Echte oorlog kun je er in dat junglegebied niet mee uitvoeren dus veel succes ermee. En ze zijn niet echt IED-proof.

Erger is die pensioensroof door Brussel. Kennelijk zie Gollum van Rompuy de bui hangen en heeft Spanje, Ierland, Griekenland - of noem maar een land onder Nederland - dringend geld nodig en gaan al die vehikels als EFSF of ESM het niet trekken. En in zee gaan met de chinezen is ook niet aantrekkelijk want die vragen natuurlijk wel iets terug voor al dat geld. En de Amerikanen hebben geen cent meer te makken dus.... de kip met de gouden eieren dan maar. Treurig.

Ook Economie van lik mijn reet dit.

Kingeef1975 | 24-06-12 | 12:54

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 12:50
Helaas.

Vigil | 24-06-12 | 12:54

Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:41 |
Na vergemeenschappelijking van schulden, wordt nu de volgende stap naar de EU als solidariteitsgemeenschap aangekondigd. Wie werkt tot 67 en voor zijn pensioen gespaard heeft moet solidair zijn met wie schulden gemaakt heeft en toch met uiterlijk zestig, een goed pensioen wil.

WirMachenMusik | 24-06-12 | 12:53

@Leo_154 | 24-06-12 | 12:44

LOL. Beetje scheve logica om je punt te maken, mijn waarde.

'Omdat ze er slachtoffer van waren, hebben ze zelf die wapens niet'

Mmm. Yeah. Right. Dus omdat ze slachtoffers waren, hebben ze zelf alleen maar lieve wapens?

ZKH EénOog | 24-06-12 | 12:51

@Lumenatra | 24-06-12 | 12:48 | + 0 -
Meer "marketing" dan tactisch militair voordeel.
Maar 200 miljoen zijn ook de opbrengsten niet.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:51

@Vigil | 24-06-12 | 12:48
de telegraaf heeft altijd al goed geluisterd naar de bezetter

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 12:50

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40

Hoe kan het dan de pensioenen volgend jaar verlaagd moeten worden, terwijl de tegoeden, zoals jij stelt, in een korte tijd zijn toegenomen met 100 miljard?

Was toch iets met het niet halen van de wettelijke dekkingsgraad?

Fatwabuster | 24-06-12 | 12:49

verkoop maar niet teveel ze schieten je straks met je eigen tanks onderstboven. En dan hebben wij alleen nog pollepels om mee te slaan en schoenen om te gooien.

Axel073 | 24-06-12 | 12:49

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:38 | + 14
Waarom tanks behouden? Archaïsche apparaten sinds de introductie van de Apache.

Lumenatra | 24-06-12 | 12:48

OT:
Ik kan mijn ogen niet geloven. De Telegraaf heeft plotsklaps het artikel met de uitspraken van Van Rompuy WEGGEHAALD.
Maar gelukkig hebben we nog wel het artikel in Die Welt.
www.welt.de/wirtschaft/article10725547...

Vigil | 24-06-12 | 12:48

@ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:38 | + 0 -
Ja.

We zullen weer overstort worden met "plannen" die wij allemaal niet willen.
Maar als je aan het onderhandelen over 100 kwaden, glipt er altijd 1 door. Je kan ze niet tegenhouden met zo'n houding waarmee nu onderhandelen.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:47

We moeten gewoon principieel niet meer wapens en oorlogsmaterieel verhandelen met moslim-staten en ook niet minderheden bewapenen. Dat levert alleen maar burgeroorlogen en internationale spanningen op. En uiteindelijk winnen nooit de gematigden en vredelievenden en worden de wapens nauwelijks ingezet om extremisten uit te bannen. Sterker nog: de kans is groot dat die uiteindelijk over het arsenaal beschikken.

M-Bozz | 24-06-12 | 12:47

@ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:38
Er zijn zelfs plannen voor United Nations belastingen....

We zijn nog niet leeg. We moeten ook de rest van de wereld nog betalen.

openluchtgevangenis | 24-06-12 | 12:46

@vraagstaart | 24-06-12 | 12:43 | + 0 -
Het is niet nieuw voor mij, het enige wat ik probeer te doen is mensen te informeren op mijn rare manier.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:46

Ondertussen in Indonesie: 'zullen we dan toch die chemische wapens uit Iran maar nemen?'
verdacht | 24-06-12 | 11:39

Iran heeft geen chemische wapens....
Ze zijn er zelf namelijk slachtoffer van geweest toen Saddam op aandringen van Amerika Iran aanviel.

Leo_154 | 24-06-12 | 12:44

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40 | + 0 -
"Zoals eerder gezecht is het geld wat naar de zuidelijke landen is gestuurd al weer terug, en het zit in onze pensioenpot, die in een jaar tijd 100miljard is gegroeid!
(Je lijkt een beetje para te worden. )"

Mocht dit waar zijn........... dan is het een payoff van risico dat wij hebben gelopen.
Maar het punt is het is nu nog ONZE pensioenpot. Daar gaat het om, van wie het is.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:44

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40
Nee, trol. de pensioenvermogens zijn alleen maar gestegen omdat de bezittingen in Duitse en Nederlandse obligaties in koers zijn gestegen.
de dekkingswaarde van de pensioenfondsen is onveranderd te laag.

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 12:43

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:31 Verrassing Kaas. Die politiemacht IS al naar Brussel. Dat hoefden wij natuurlijk allemaal niet te weten, want deze politiemacht is opgericht om de te verwachten opstanden in Europa te onderdrukken.

Maar goed, Indonesië is bloijkbaar een dictatuur, waar de bevolking haar parlement en president mag kiezen. Wij zijn een democratie, met een leiding waar wij niets bij hebben in te brengen (Barroso en Van Rompuy) en een machteloos parlement.

Snap jij het nog?

Anyway: die politiemacht. Maak kennis met EuroGendFor, onze eigen onderdrukkingsmacht. Waar Nederland, stiekum, als braafste jongetje van de klas, als eerste aan meewerkte: www.eurogendfor.org/

vraagstaart | 24-06-12 | 12:43

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40

"... en het zit in onze pensioenpot..."

Die ze nu vanuit Brussel willen plunderen.

ZKH EénOog | 24-06-12 | 12:43

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40 | + 0 -
En het is ook niet meer dan terecht dat daar gebloed wordt. Want daar gaat het mis.

En het is terecht dat het hier niet te voelen is omdat wij 3 eeuwen aan fininaciele discpline hebben gekend.

Ons systeem werkt redelijk goed, en hun systeem niet.

Ik heb geen pensioen opgebouwd bij een Nederlands pensioenfonds. Het is niet mijn geld waar ik voor schreeuw maar dat van jullie.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:42

@ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:30
"Officieel belijdt Europa de diversiteit en eenheid in verscheidenheid. Maar de druk om de hele EU over een kam te scheren is enorm en die druk is met de financiële crisis alleen maar toegenomen. Hoe riskant dat is, onderstreepte donderdag de nieuwe vice-president van de Raad van State, Piet Hein Donner."
www.volkskrant.nl/vk/nl/9824/De-zoekto...
Een zeer leerzaam artikel, dat iedereen zou moeten lezen. Het karakter van de EU-kliek komt er uit naar voren. Met prachtige verhalen worden wij belazerd en langzaam ontdaan van onze instituties, macht en invloed. EUrofielen hebben maar één doel: alle nationale instellingen om zeep helpen ter ere van hun ideaal, een EUSSR. En ze weten dat er collaborateurs genoeg zijn om dat te verwezenlijken.

Fijnstoffer | 24-06-12 | 12:42

Ik mis het obligate centrale punt, de sneer naar de PVV, in dit artikeltje van Paternotte.

WirMachenMusik | 24-06-12 | 12:42

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:13
'wij moeten bloeden'??
stel je niet zo aan vent. In griekenland moeten ze bloeden. Hier is bijna niks te merken van de crises, hooguit een correctie op de huizenmarkt en terugdraaien van wat doorgeschoten soepsidies.
Zoals eerder gezecht is het geld wat naar de zuidelijke landen is gestuurd al weer terug, en het zit in onze pensioenpot, die in een jaar tijd 100miljard is gegroeid!
(Je lijkt een beetje para te worden. )

damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:40

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:37
Grapje, Kaas.
je weet tog.

King of the Oneliner | 24-06-12 | 12:39

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:31 |
Er waren toch al plannen voor rechtstreekse belastingheffing door Brussel?
Zou graag denken dat het niet zo is allemaal, maar volgens mij heb je gelijk, liefst zouden ze alle beslissingen en macht naar zich toe trekken en Europa veranderen in een megabureaucratie, waarin wij uiteraard voor de corrupte armere zuidelijke landen zullen gaan betalen.

ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:38

Ai, verkeerde draad.

Jan Passant mk2 | 24-06-12 | 12:38

@King of the Oneliner | 24-06-12 | 12:36 | + 0 -
Zeer inhoudelijk ook. En volwassen.
Ik denk dat je stiekem best jaloers zou zijn op mijn leven. Geeft niet socialisten zijn socialist omdat ze jaloers zijn op het succes van een ander en het hem of haar niet gunnen.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:37

Rijksmaarschalk Von Rompuy onze pensioenpot laten beheren staat gelijk aan je kinderen toevertrouwen aan Robert M.

NEE

Jan Passant mk2 | 24-06-12 | 12:37

@GeneralAnol | 24-06-12 | 12:32 | + 0 -
Dat komt omdat het bestaande systeem is vervangen door een niet werkend systeem.

1. Het declaratiesysteem DBC werkt niet, is dom in mekaar gezet en werkt administratieve nonsense handelingen in de hand.
2. Deze bureaucratische rompslomp "moet" gemanaged worden door mensen die je niet nodig hebt. Je hebt ontzettend veel managers die 2 ton verdienen en die alleen maar bestaan om het inefficiente systeem in stand te houden.

Uiteraard zijn er ook andere kosten die best kritisch tegen het licht gehouden mogen worden, maar dit is de hoofdmoot.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:36

GeenStijl-reaguurders in vrije tijd, als ze niet bezig zijn te reageren op Kaas -No Life- de Vies:
www.youtube.com/watch?v=j_aSNiZUv00

King of the Oneliner | 24-06-12 | 12:36

@Jan Passant mk2 | 24-06-12 | 12:28
Oneens, zie @vraagstaart | 24-06-12 | 12:05

Parsons | 24-06-12 | 12:35

Iets met geschiedenis en herhalen. Na het geleur met de vorige Leopard 1(V) richting Botswana dat uiteindelijk door buurleverancier Duitsland werd verboten, nu weer proberen dit schroot aan Indonesie te verpatsen? Waarom niet gelijk weggeven aan Griekenland zoals eerder is gebeurd? Kunnen ze die dingen tegen ons gebruiken als we onze euri terugwillen.

Suske | 24-06-12 | 12:34

@Absoluut niet waar | 24-06-12 | 12:31

Flitsterreur is ook terreur, maar dan voor beginnelingen.

In Indonesië zijn professionals aan het werk. Helaas.

Reinaert | 24-06-12 | 12:32

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:21 | + 0 -
Tsjah, het is maar wat je bizar duur noemt. Het enige wat ik bizar duur vindt zijn de stijgende zorgkosten voor zowel de overheid als onze eigen portomonnee (eigen risico). Daar mogen ze in gaan hakken, een budget van 90 miljard euro, waarvan 2/3 naar loonkosten gaat. Het is belachelijk!

GeneralAnol | 24-06-12 | 12:32

Nu is DE tijd om je eigen leger te ontmantelen. Het is nagenoeg overal vrede en de mensen vinden ons zonder uitzondering lief!

ojédiaré | 24-06-12 | 12:32

@zovoklets | 24-06-12 | 12:19
Noem me wat je wilt. Als jij voor jezelf kan verantwoorden dat er onschuldige mensenlevens worden geofferd voor geld dan zou je je misschien eens moeten afvragen hoe je daar tegenover zou staan als het jouw leven was...
Schelden doet geen zeer en beslissen over het lot van anderen gaat de meesten ook maar al te gemakkelijk af. He is echter een veel kortzichtiger en domme houding dan de mensen die zo denken zich in de verste verte zelfs maar voor kunnen stellen. Treurig maar waar.

doenormaal! | 24-06-12 | 12:31

@ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:30 | + 0 -
Het volgende is, omdat het uiteraard niet gaat werken dat Brussel ook de belastingen gaat innen.

De stap hierna, omdat het ook niet werkt, is dat de politiemacht ook naar Brussel gaat.

En dan is er weer een opstandige staat, doe maar ook bevoegdheden over het leger.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:31

Reinaert | 24-06-12 | 12:27
Maar ze kunnen zich toch ook gewoon bezig houden met het flitsen van hard rijdende burgers?

Absoluut niet waar | 24-06-12 | 12:31

De 'humanitaire' partijen in de Kamer die zo vaak protesteren tegen landen die foute regimes militair steunen. Zo minachtend, ook; 'Het volk is te dom om door te hebben dat we hypocriet zijn.'
Dus met het afkeuren van het voorstel lijken we ineens een sprankje pragmatiek en eerlijkheid te zien te krijgen.
Maar iets zegt me dat die tanks toch wel geëxporteerd gaan worden. Via via.

dedeurs | 24-06-12 | 12:30

Fijnstoffer | 24-06-12 | 11:43 |
Wat is precies het concrete plan, de pensioengelden overhevelen naar Brussel, zodat je voortaan daarvandaan je geld (hopelijk) gaat krijgen?
Lijkt me een heel slecht plan, vergroot nog eens extra de kans dat Brusselse bureaucraten en economische puinzoolanden er met de graaihandjes aan zullen zitten om de eigen wanbeleidgaten op te vullen.

ZSU-23-4 | 24-06-12 | 12:30

Goed, 200 miljoen voor 80 nog uitstekend functionerende tanks past natuurlijk prima in het afbraakbeleid waarmee Nederland gereduceerd moet worden tot een wingewest van Europa. Evengoed niet doen, 200 miljoen is niets vergeleken bij de enorme bedragen die Europa ons maandelijks kost.

Bovendien: Indonesië is een islamitische heilstaat, aan dat soort gevaarlijke dictaturen geeft een verstandig land zijn eigen wapens niet cadeau.

Jan Passant mk2 | 24-06-12 | 12:28

@Absoluut niet waar | 24-06-12 | 12:24

Onrust en terreur dragen juist bij aan de legitimiteit van diezelfde overheid, met andere woorden: de overheid is juist gebaat bij al die ellende. Anders hadden ze al lang geleden hun biezen kunnen pakken.

Reinaert | 24-06-12 | 12:27

Onsamenhangend artikel van losse flodders om een misplaatst goed gevoel te geven aan hen die weer eens schreeuwen met de grootste muil om de mensenrechten in een ander land.

Pleurt op met die hypocrisie.

Nederland is al eeuwen één van de grootste wapenleveranciers ter wereld. En moet dit ook gewoon blijven. Want die miljarden die daarmee binnen komen, worden maar al te graag uitgegeven door de meesten die nu tegenstander zijn van deze deal.

En houdt nou eens op met dat vunzige belerende vingertje. Het begint gewoon ranzig te worden. Bemoei je óf gelijkwaardig met ALLE binnenlandse aangelegenheden van ALLE andere soevereine naties op deze planeet, óf met geen enkele ervan. Maar alleen dat vingertje heffen wanneer het de overheid goeddunkt, wordt ik toch wel zo moe van. En je zet jezelf als klein kutkikkerlandje die pretendeert vrijheid te hebben, maar die de hoogste telefoontapcijfers ken en waarin je van je nest wordt gelicht voor een twitterfart, nog eens waanzinnig voor lul ook.

En als laatste: tyft nou toch eens op met die 'ere'schulden van weleer. Heb ik niets mee te maken, ik was er niet bij, en daar hoef ik niet voor te bloeden op welke wijze dan ook. Je komt er ook niet mee van slachtoffers af, je maakt ze nu enkel aan de andere zijde van de medaille. WIJ. Opbokken, want als die generatie uitgestorven is, is het OVER.

Dalijk gaan we hier nog beboet worden omdat onze ouders te hard gereden hebben, en wordt dit ook tot in het oneindige op de daarop volgende generaties verhaald.
Met belasting werkt dat al zo (erfrecht bijvoorbeeld), dus ach, waarom niet, hè? Imbecielen.

ZKH EénOog | 24-06-12 | 12:26

Parsons | 24-06-12 | 12:09
Het klopt dat de verhoudingen in Indonesie en op de Molukken grotendeels verstoord worden door de overheid die `uit naam van de Islam` het normale leven van burgers probeert te verzieken.

Op de Molukken zie je echter dat (over het algemeen) de burgers daar (zowel Christenen als Islamieten) gewoon hun leven willen leiden in harmonie. Vanuit de bevolking leeft sterk de liefde voor de Molukse eilanden en zitten helemaal niet op onrust en conflicten te wachten.

Dit wordt alleen eens in de zoveel tijd weer aangewakkerd door of de overheid of fanatiekelingen (van beide kanten) die de rest proberen op te hitsen.
Het doet me veel pijn (heb daar veel familie wonen) om te zien dat de overheid, die juist de bevolking zou moeten beschermen, juist onrust en terreur creëert.

Absoluut niet waar | 24-06-12 | 12:24

@GeneralAnol | 24-06-12 | 12:12 | + 0 -
Bizar duur uiteraard.
Helft in de mottenballen als donor-tanks.
De rest operationeel houden.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:21

doenormaal! | 24-06-12 | 12:08 |

Moralfag!

Aan oorlog kun je juist goed verdienen.

zovoklets | 24-06-12 | 12:19

De enige reden voor die tanks daar is corruptie en commissies voor de boys, de generaals..
Met die tanks zelf kan je niks daar. Die zakken weg in de rijstvelden.
En ze krijgen natuurlijk een krediet van ons, zo dat met de commissies het ons geld kost ipv oplevert..

070 | 24-06-12 | 12:19

@me,myself and IK | 24-06-12 | 12:11

Daar komt Rosenthal vanzelf op terug wanneer die tanks voor de eerste keer ingezet worden tegen de Indonesische bevolking. Al zal 'ie ook dan z'n smoes al weer klaar hebben vermoed ik. "Wir haben es nicht gewusst.....".

Reinaert | 24-06-12 | 12:17

Ik neem overigens aan dat El Fassed zo principieel is om geen benzine, die uit Iran afkomstig is, te tanken?

Toch?

Moraalflikker.

Parsons | 24-06-12 | 12:16

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:10

Het is natuurlijk heel slim om iemand overbodige meuk aan te smeren die waarschijnlijk alleen geschikt is als verlengstuk van de wat minimalistisch uitgevallen besneden leuters van de Indonesische generaals maar iets in mij zegt dat het toch gewoon beter is om dat maar niet te doen.

VOC-mentaliteit (yes, on-topic!) ten spijt.

Reinaert | 24-06-12 | 12:14

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:08
klets niet.

pensioenfondsen zouden alleen maar minder worden van de hogere rente in jouw PIIGS, omdat simpelweg de waarde van hun obligatiebeleggingen daalt wanneer de rente stijgt.

een beetje pensioenfonds verkocht en verkoopt nog steeds wat ie nog in de rotzooilanden heeft.

het gaat om Return Of Capital, niet Return On Capital.

het spel van Van Rompuy is te jatten wat ie jatten kan, ook voor de corrupte en failliete bende die Belgie heet. De hele EU is uiteindelijk een stealth oorlogsvoering met de bedoeling om Duitsland geketend te houden.

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 12:13

@damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:08 | + -1 -
Dus wij moeten bloeden omdat wij het goed voor mekaar hebben? Dat wij weer WEL hebben nagedacht, WEL weer onze zaakjes wederom op orde hebben?
Om dit in ons gezicht te wrijven en hierdoor geld direct naar het zuiden over te maken is niet solidair, dat is socialistisch.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 12:13

Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:38 | + 13 -
Het kost 90mln euro per jaar om de 2 leopard bataljons operationeel te houden.

GeneralAnol | 24-06-12 | 12:12

Reinaert | 24-06-12 | 11:48 | + 3 -
Als militairen met die tanks bezig zijn kunnen ze geen zielige Papoea's martelen en afslachten, daar doelde Rosenthal op toen hij zei dat de deal goed is voor de mensenrechten aldaar.

me,myself and IK | 24-06-12 | 12:11

@Reinaert | 24-06-12 | 11:48
het is als sneeuw verkopen aan een eskimo.
Jammer dat de linkse kliek en de GS-aluhoedjes niet zien hoe slim dat is.

damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:10

Geinig, op 1 december 1961 gaf Nederland de Papoea’s de Morgenster (vlag), een volkslied en de belofte op onafhankelijkheid. Als die Morgenster nu gehesen wordt, krijg je 15 jaar gevangenisstraf. Sinds die 1 december 1961 zijn er 400.000 Papoea's in stilte vermoord en Nederland denkt er over na om tanks te leveren aan het regime dat die gevangenisstraffen geeft en die mensen heeft vermoord.
Vergeet overigens ook de rol van prins Bernhard niet in deze macabere klucht.

petities.nl/petitie/stop-de-‘slow-moti...

Niemands Knegt | 24-06-12 | 12:10

@Absoluut niet waar | 24-06-12 | 11:58
De vraag stellen is hem beantwoorden: islam. Wji mogen van de MSM niet weten dat dat een extreem gevaarlijke oorlogsideologie is. En we mogen al helemaal niet benoemen dat het wellicht niet zo'n goed plan is geweest om een miljoen van die idioten te importeren.

Parsons | 24-06-12 | 12:09

laserbrains | 24-06-12 | 12:00
Je zegt het goed: honderden.
Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Het zouden er honderduizenden moeten zijn, maar dan zou de media in het algemeen en de PO in het bijzonder dit soort dingen uit moeten leggen aan mensen die niet uit zichzelf op zoek gaan naar deze informatie.

Dat is wat mij betreft een primaire taak van de PO, maar zolang die onder de knoet zit en uit dezelfde ruif vreet als de Europageile partijen gaat dat niet gebeuren.

Cuyahoga | 24-06-12 | 12:09

@zovoklets | 24-06-12 | 12:05
Je weet niet wat je zegt.... Oorlog is verschrikkelijk. Altijd. Onschuldige burgers zijn altijd de slachtoffers.

doenormaal! | 24-06-12 | 12:08

@[email protected] | 24-06-12 | 11:56
Precies. Lullen over bijzaken terwijl het grote geld voor onze ogen wordt weggeroofd. Voor zover 12 september al ergens over gaat gaat het maar om één ding: Europa. Al het andere is bijzaak en degenen die beweren van niet liegen.

En we weten inmiddels bij welke schimmige clubjes je dank uitkomt.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen... wat een treurnis.

Parsons | 24-06-12 | 12:08

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:41
Heb je het nou echt niet door??
Onze pensioenfondsen zijn de afgelopen 2 jaar enorm rijker geworden, bijvoorbeeld door de rente op leningen aan PIIGS.
De miljarden die wij aan de griekenland geven komen dus nu al net zo hard weer terug ( www.rtl.nl/components/financien/rtlz/n... ). Het gaat dus uiteindelijk van de staatskas naar de pensioenpot, wat niet perse verkeerd is.
Maar ook door de huidige problemen in europa en lage eurokoers (nog steeds 20% te hoog, imho) profiteren de exportlanden en handelslanden zoals NL en DE. Nederland is het afgelopen jaar flink gegroeid als doorvoerland en dat zal alleen nog maar meer worden (2eMaasvlakte).
VanRompertje heeft inmiddels door hoe NL en DE profiteren en probeert er iets tegen te doen, want het gaat wel ten koste van de zuidelijke landen. Dat is z'n taak ook als EU minister.

damnschreeuwer | 24-06-12 | 12:08

Of je vliegt die tanks erheen met Nederlanders erin en neemt het land weer over. Lijkt me een beter plan voor iedereen: tanks in Indonesie, onder onze macht.

hobbit | 24-06-12 | 12:06

Zou het geen tijd worden voor de NPN? Nationalistische Partij Nederland...

eerstneukendanpraten | 24-06-12 | 12:06

doenormaal! | 24-06-12 | 11:55 |

Juist wel. Laat ze elkaar maar 'doen'. Kan het Westen goede contracten sluiten voor goedkope grondstoffen en wij de stroomrekening voor onze uitkeringtrekkers betaalbaar houden. win.win.win.

Die tankgranaten schieten immers niet zó ver dat ze Nederland kunnen bereiken.

zovoklets | 24-06-12 | 12:05

Tenslotte: ik denk dat Rosenthal wel eens gelijk zou kunnen hebben met zijn opmerking dat de mensenrechtensituatie in Indonesië achteruit gaat wanneer de tankdeal niet doorgaat.

De reden daarvoor: Yudhoyono is een generaal, die tijdens zijn regerngsperiode heeft moeten balanceren op een heel slap koord. Enerzijds was hij afhankelijk van de steun van fundamentalistische moslim-partijen in her parlement, anderzijds wilde hij de islam-terreur (en andere zaken zoals corruptie) aanpakken. Die terreur heeft hij buitengewoon succesvol bestreden, met een uitgekiende strategie. Wèl heeft hij daarvoor moeten toestaan dat de invloed van de arabische, intolerante islam in Indonesië is versterkt.

De van oudsher sterke positie van het leger als verdediger van de seculiere staat (Pancasila) is daarbij onder druk komen te staan en wat we nu in mijn ogen zien, is dat de balans moet worden hersteld.

Die tanks helpen daarbij, en niet leveren zou gezichtsverlies voor het leger betekenen. Dat kan niet en daar komt een hele vervelende reactie op naar Nederland.

vraagstaart | 24-06-12 | 12:05

@zovoklets | 24-06-12 | 11:59

Iets zegt mij dat er voor defensie in Indonesië altijd wel budget voorhanden is dus die paar lullige tanks zullen geen loden last op de begroting vormen. Helaas. Dat dan weer wel.

Reinaert | 24-06-12 | 12:04

@vraagstaart | 24-06-12 | 11:55

Ik ben geen Indonesië-kenner, dat vooropgesteld, maar naar mijn bescheiden mening zijn de oorlogen die Indonesië voert toch voornamelijk van economische aard en worden ze niet op het slagveld uitgevochten. Dat de verhouding met Australië verre van optimaal is weet ik ook, daar staat echter wel tegenover dat Australië nu niet bepaald een land is dat een oorlog zal beginnen, daar zijn ze toch wel weer net te beschaafd voor. Per saldo vermoed ik dat Indonesië geen directe aanvallen op het eigen territorium te duchten heeft, en dat is toch de reden waarom je tanks zou willen kopen lijkt me.

Ik kan me vanuit mijn bureaustoel in elk geval geen enkel scenario voorstellen waarin een land als Indonesië zware gevechtstanks nodig zou hebben - afgezien van binnenlands gebruik, tegen de eigen bevolking. Dáár zie ik inderdaad mogelijkheden, het regime kennende.

Reinaert | 24-06-12 | 12:02

Ja, Paternotte. We hebben inderdaad een ereschuld aan de Molukkers. Als militairen in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden zijn zij uit de archipel naar Nederland gehaald, onder vals voorwendsel, en bij aankomst gedemilitariseerd. Ze zijn door de staat der Nederlanden vervolgens in kampen gehuisvest, zoals in het vooormalige concentratiekamp Vught. Dit legt een schande op de Staat der Nederlanden die tot op heden voortduurt. Laat de Staat eerst maar eens een echt gemeend excuus aan deze groep maken. Laat staan dat de verantwoordelijken voor deze ontvoering en jarenlange gijzeling vervolgd worden wegens misdrijven tegen de menselijkheid, in het ambt begaan. Maar dat zal ze niet doen. Niks aan de hand, gewoon doorlopen.

Dit is namelijk typisch handelen van de Staat. Zo kan ik me uit een recent verleden herinneren dat de Nederlandse bevolking zich in een referendum uitsprak tegen de invoering van een Europese Grondwet. Maar liefst 65 procent van de stemmen zei nee en toen kregen we het verdrag van Lissabon, dat inter alia voor een goede 99% overeenkomt met eerder genoemd verdrag. Hierdoor zijn wij nu de gegijzelden van de EU. Weliswaar in onze eigen omgeving, maar wat is daar nog eigen aan na de ongevraagde import van 2 miljoen kanshebbers.

Als vervolg op het weggeven van vrijwel al onze soevereine rechten, komt Gollum Van Rompuy nu op hoge toon onze pensioentegoeden opeisen. De eenwording van het pensioenstelsel is een verplichte, en het kan niet anders of men voorziet op Europese schaal een omslagstelsel in plaats van het bij ons gebruikelijke kapitaaldekkingsstelsel. Iedereen de slechtste keuze geven is ook gelijkheid, zullen we maar zeggen.

En wanneer Rutte binnenkort tekent voor de nationalisatie van pensioenreserves, en dat zal hij doen, Beatrix weet ervan, dan bevinden ook wij ons in een gevangenenkamp. Gekneveld en gebonden, niet met echte ketens, maar met schuld en geen bezitting meer die er tegenover staat. Dat is het ultieme doel van Bea en de Bilderberg Boys en ze zijn lekker op weg.

Wij zijn allemaal Molukkers, Paternotte.

gooi en smijtwerker | 24-06-12 | 12:01

Voor één keer ben ik het met GroenLinks eens maar wat een hypocriete partij zeg!

doenormaal! | 24-06-12 | 12:01

En met het stelen van de Nederlandse pensioen fondsen zijn er vandaag weer honderden PVV stemmen bijgekomen.

Goed bezig die Van Rompuy.

laserbrains | 24-06-12 | 12:00

Klink vast heel gek maar ik denk dat we die tanks beter zelf kunnen houden, hoe verouderd ook ze kunnen zeer goede dienst bewijzen...

doenormaal! | 24-06-12 | 12:00

Reinaert | 24-06-12 | 11:48

Bekijk het positief. Wanneer de regering dat geld uitgeeft aan Tanks, granaten, opslag, onderhoud en personeel kunnen ze met dat geld geen commando's opleiden en inzetten tegen inboorlingen die met handbogen en giftige pijlen verscholen zitten in dicht oerwoud.

Het is m.i. meer een kwestie van 'me too' speelgoed voor de legerleiding die zich anders voor lul voelt staan op internationale conferenties en worden afgezeken door çollega's van andere landen.


zovoklets | 24-06-12 | 11:59

en ondertussen exporteren we wel tulpen naar saudi arabie waar duizenden vrouwen levenslang gevangen zitten , onder het excuus 'huwelijk'; levenslang !! , sexuele diensten verlenen aan een man die ze veracht , kinderen baart wanneer hij wilt .. mocht ze alleen al praten met een man waar ze niet van walgt riskeert ze doodstraf ..
als we het dan to over moraal hebben stop dan alle export en eigenlijk ook import .. laat ons gewoon als land collectief in hongerstaking gaan .. dat zal de rest van de wereld leren haha

sparrow | 24-06-12 | 11:58

Over de schending van mensenrechten daar kun je wel honderden boeken schrijven. Alleen van de schandalen op de Molukken van de afgelopen 13 jaar al. Een Islamitische overheid die de Christenen daar het leven onmogelijk maakt, waarom hoor je daar amper iets over? Huurlingen uit het buitenland (o.a. Afghanistan) die de lokale bevolking op lopen te hitsen. Het land is door en door verrot. Prima besluit om er geen tanks aan te leveren, ook zullen ze deze via een andere weg echt wel gaan krijgen.

Absoluut niet waar | 24-06-12 | 11:58

Oke,Verkoop die tanks maar ,maar wel eerst de loop dicht maken met gips ofzo.

streknek | 24-06-12 | 11:58

De ereschuld die Nederland aan Indonesië zou hebben is voor het grootste gedeelte door J.Luns verziekt,toen kvp nu cda.Waarbij die valse katholiek het niet kon laten ook het leven van Oltmans te vergallen.
Luns werd voor zijn verraad beloond als secretaris generaal van de NATO,net zo als Joseph Luns verdwenen is zal het het cda vergaan.
Iedere betrekking tussen Nederland en Indonesië moet in ieder geval niet door het cda behandelt worden, die hebben zich te overtuigend als onbetrouwbaar laten kennen.Maar goed ... ze zoeken het maar uit.Uiteindelijk een hobby voor onbetrouwbare patjepeeërs, politiek.

Ratzing. | 24-06-12 | 11:57

@Parsons | 24-06-12 | 11:41
Daar hebben zij tijdens de Bilderberg *kuch* top wel een oplossing voor bedacht.

Glad politiek Den Haag is sterk in de U-bocht constructie, daar weet Balkenende alles van.

Jamaar D66, dat is toch ook die partij die de Armeense genocide wenste te ontkennen in ruil voor een paar extra stemmen? Van dergelijke mensen verwacht je niet anders dandat zij alle principes laten varen voor geld en goed.

ZSU-23-4 | 24-06-12 | 11:56

@Reinaert | 24-06-12 | 11:48 Indonesië heeft wel degelijk vijanden, vorig jaar is een niet verklaarde oorlog gevoerd met Maleisië en de verhouding met Australië is heel lang erg gespannen geweest.

Maar inderdaad, die tanks zijn eerder geschikt voor spierballen tonen aan de bevolking en het onderdrukken van geweld in de dichtbevolkte gebieden op Java dan voor gebruik op de vele jungle-eilandjes.

vraagstaart | 24-06-12 | 11:55

Wapens verkopen aan een land met fundamentele moslims lijkt me op zijn zachtst gezegd niet verstandig...

doenormaal! | 24-06-12 | 11:55

@ Fatwabuster | 24-06-12 | 11:49
Volkomen mee eens. Maar de politieke kliek en de besturen, inclusief vakhonden hebben besloten dat wij geen ene reedt te vertellen hebben over onze eigen 920 miljard. En wij accepteren het met zijn allen. Stelletje ingesufte graag Genaaide Sukkels dat wij zijn.

Fijnstoffer | 24-06-12 | 11:54

tanks kunnen verkopen aan een eilandenrijk, hehe. Ik vind het slim.
Jammer dat het niet doorgaat.
Tanks zijn kansloze wapens in de huidige tijd (zie Irak, waar destijds hun tanks 1 voor 1 werden kapotgeschoten door A-10 Warthogs).

damnschreeuwer | 24-06-12 | 11:52

Dat Indonesische tankvraagstuk is weer een mooie afleiding van de ophanden zijnde pensioenroof in de vorm van de pensioenhervormingen van de EU waar we in gerommeld worden.

Zoetwaterpanharing | 24-06-12 | 11:51

Die Papoea's hebben mieren in hun peniskoker en dan zeuren over marteling?

zovoklets | 24-06-12 | 11:50

En dan nog eens wat. De schuld van het "Molukse probleem" ligt nog wat dieper verankert.

Al vóór de Tweede Wereldoorlog was duidelijk dat Nederland en Indië niet op dezelfde voet verder konden. Er werd onderhandeld met Sukarno c.s. en er was een heel goede oplossing naar het model van het Engelse Gemenebest: Indonesië zou een federale staat worden, met autonome gebieden (zoals de Molukken). En Indonesië zèlf zou deel uit blijven maken van het Nederlandse koninkrijk, autonoom, met de Nederlandse koningin als staatshoofd.

Daar waren alle partijen het over eens.

Helaas hadden we toen ook een Tweede Kamer, en KNIL-oorlogsmisdadiger Colijn als premier. Na WOII werd Van Mook naar Indië gestuurd met de opdracht opnieuw te onderhandelen, waarbij hem is verboden te spreken met de leiders: Sukarno en Hatta. Hoe dat is afgelopen weten we: oorlog. En een land dat zelfstandig werd zònder daarop te zijn voorbereid en te zijn geholpen. Een puber van 13 die het huis uit werd gesmeten.

Uiteraard is er nooit een politiek verantwoordelijke in Nederland voor de rdchter gesleept.

vraagstaart | 24-06-12 | 11:50

Los van de Indonesische kwestie,
die Leopards zijn uitstekende tanks die een beetje zichzelf respecterende krijgsmacht gewoon in het arsenaal hoort te hebben, zeker in deze tijd van internationale spanningen en oprukkend extremisme.
Opdoeken van je leger is in mijn boekje landverraad, evenals het overhevelen van soevereiniteit naar elders, of het nou om de politieke besluitvorming is of het gaat om de energievoorziening.

Graaisnaaiert | 24-06-12 | 11:50

@Fijnstoffer | 24-06-12 | 11:43

Nog veel meer dus..... waar kan iedere Nederlander zijn rechtmatige inleg en intrest opvragen? Ik vertrouw niemand meer mijn geld toe.... pensioensparen kan ik heel goed zelf regelen, de overheid en de pensioenfondsen hebben te vaak laten zien dat ze slechte boekhouders zijn.

Fatwabuster | 24-06-12 | 11:49

@ eerstneukendanpraten | 24-06-12 | 11:45
Vakbonden worden beheerst door het zelfde eurofiele landverraderstuig dat de meerderheid in het parlement vormt.

Fijnstoffer | 24-06-12 | 11:49

En wederom een voorbeeld van het feit dat de Nederlandse vrijhandelsgeest is vervangen door een links moraliserend vingertje. Verkopen die hap, we kunnen het geld wel gebruiken!

DutchLibertarian | 24-06-12 | 11:49

necrosis | 24-06-12 | 11:37
Een erfenis gaat veel verder dan alleen maar de spullen. Jammer maar waar.

Koos Knak | 24-06-12 | 11:48

Toch maar even on-topic:

Wat Indonesië in vredesnaam met die tachtig vijfenvijftig ton zware bakbeesten moet is mij waarlijk een raadsel. Waarschijnlijk uitsluitend bedoeld teneinde de eigen bevolking te kunnen intimideren want ik kan me waarlijk geen scenario voorstellen waarin die dingen ook daadwerkelijk zouden kunnen worden ingezet. Een Leo II is gebouwd voor grootschalige oorlogsvoering in open terrein, en Indonesië is nu niet bepaald de Noordduitse Laagvlakte als je het mij vraagt. Nog even afgezien van de vraag of Indonesië in militair opzicht wel vijanden heeft op dit moment. Volgens mij niet.

Dus dit hele dossier is sowieso uitermate dubieus.

Reinaert | 24-06-12 | 11:48

Nederlandse politici zijn bang voor de bomen wanneer Tanks door het oerwoud crossen?

Of martel je iemand met een tank?

zovoklets | 24-06-12 | 11:46

@ Fijstoffer 11;43

Maar waarom hoor ik de vakbonden nu niet?

eerstneukendanpraten | 24-06-12 | 11:45

Stuur die tanks er maar wel naartoe, maar dan onder het mom 'politionele acties'.

Semper Pecunia | 24-06-12 | 11:45

@Fatwabuster | 24-06-12 | 11:39
Pensioenpotten inmiddels >920 miljard.
www.rtl.nl/components/financien/rtlz/n...
Dat zal Van Rompuy voor een groot gedeelte graag omzetten in geld voor het ESM. En Rutte, Pechtold en Sap zagen dat het goed was.

Fijnstoffer | 24-06-12 | 11:43

GeenStijl wordt steeds "linkser". Mooi om te zien hoe de alu-hoedjes- de hippies- de mensen tegen de msm steeds meer aanhang krijgen.
-
Tanks verkopen aan dictaturen, het zou verboden moeten worden.....

2emeREP | 24-06-12 | 11:43

Schenk de tanks aan de Papoea's en Molukkers.

BP Richfield | 24-06-12 | 11:43

@Banana-Hollandia | 24-06-12 | 11:39
Maar we schilderen ze eerst in de huiskleuren van GS, deal?

necrosis | 24-06-12 | 11:43

Terimah Kasih !

SuperBruut | 24-06-12 | 11:41

Geachte militairen,

Jullie hebben je vak gekozen vanuit een gevoel een verschil te willen maken in deze wereld. De zwakken te beschermen tegen het kwaad.
Dit nobele offer brengen jullie elke dag weer voor het behoud van onze rechtsstaat en democratie.
Dank voor jullie harde werk en dank voor het waken over ons Nederlanders.

Maar ik wil het met jullie hebben over jullie pensioen.
Jullie pensioen wordt gekanibaliseerd door Europa. Er blijft niets voor jullie over. Het harde werken van jullie wordt niet beloond.
Jullie pensioen wordt genivelleerd onder valse voorwendselen. Het wordt geverEUiseerd. Er is hier een roof gaande van jullie geld.
Wellicht vinden jullie dat niet erg, heel erg veel andere Nederlanders vinden dit wel erg en zullen erg geemotioneerd reageren.

Als jullie ooit de opdracht krijgen op te treden tegen passieve EU-critici die met eerlijke argumentatie, feiten en logica hun kritiek tentoonspreiden vergeet dan niet dat ze dit ook deden voor jullie pensioen.

www.eurobench.com/beursnieuws/10223183...
www.apg.nl/apgsite/pages/over-apg/orga...

Het is allemaal weer een stap de verkeerde richting in. Waarom wordt dit "pensioenprobleem" nu naar voren gebracht? Eigenlijk is dit helemaal geen "issue" dat nu geagendeerd moet worden. Is het onderhandelingstactiek? Ze stellen iets vreselijks voor, zodat wij blij zijn als wij een afgezwakte variant uitonderhandeld hebben. Dat is de zwakte van onze huidige onderhandelingsstrategie, volledig bereid tot comprosissen en zo hebben ze weer een voet tussen de deur. De onderhandelingsstrategie zou moeten zijn, Nee en dan weglopen.
Dit is wat Rutte had moeten zeggen toen hij met Merkel aan het conversereren was. Zal hij niet gedaan hebben.
Maar het nivelleren van de pensioenen zal ongeveer zo gaan.
Eerst worden de "slechtere" pensioenlanden gedwongen te hervormen. Blijkt dit niet te werken dan moeten "de goede" landen solidair optreden.

"Eternal vigilance is the price of liberty"

Mocht er onduidelijkheid over zijn. Dit is geen oproep tot geweld, dit is een oproep tot besef wat er gaande is en ik hoop dat niet alleen agenten en OvJ's eens achter hun oren gaan krabben of wij dit nu wel allemaal willen.

Wanneer is het genoeg?

Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:41

@Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:39

Tanks passen niet meer in het operationele concept van Defensie.

Men berijdt liever stokpaardjes. Da's ook cavalerie hè!

Reinaert | 24-06-12 | 11:41

En als we geen zaken meer mogen doen met foute regimes kunnen we ons land wel opheffen.

Oh wacht, dat hebben ze al gedaan.

Parsons | 24-06-12 | 11:41

Oh ja, Van Rossem: Densus 88 is verre van omstreden en zit zéker niet achter de arrestaties. Densus 88 houdt zich bezig met moslim-terreur en is daar zeer succesvol in.

Voor dit soort misdaden moet je bij Kopassus zijn, de elite-eenheid van het leger die zich bezig houdt met o.a. black warfare. Zij zitten op Irian Jaya, dat is geen geheim.

vraagstaart | 24-06-12 | 11:40

Maak je geen illusies, Indonesië koopt die tanks nu gewoon in Duitsland die er ook nog de nodige over heeft. Deze keer won de dominee van de koopman, voor de Indonesiërs maakt het geen verschil.

PietGeniet | 24-06-12 | 11:40

Waarom stond er net nog van Rossem en nu ineens Paternotte?

necrosis | 24-06-12 | 11:40

Ondertussen in Indonesie: 'zullen we dan toch die chemische wapens uit Iran maar nemen?'

verdacht | 24-06-12 | 11:39

Griekenland heeft 400 tanks aangeschaft.
En wij MOETEN er 80 verkopen.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:39

@Reinaert | 24-06-12 | 11:38

Je was me net voor.... ;-)

Fatwabuster | 24-06-12 | 11:39

Dus de verkoop van een paar tanks die 200 miljoen oplevert moet over de verkiezingen worden getild, maar het ESM dat minstens 40 miljard kost kan wel door de Kamers worden gejast.

Dat bedoel ik dus met liegende volidioten daar in Den Haag.

Parsons | 24-06-12 | 11:39

We kunnen die tanks het beste in de buurt van onze grenzen stationeren.
Of er Brussel mee binnen rijden.

Banana-Hollandia | 24-06-12 | 11:39

Met alle respect.... Van Rompuy heeft het inmiddels voor zien op onze pensioenpot van ruim 800 miljard en dan gaan we een beetje lopen zeuren over ons tweedehands tankschroot, dat al dan niet naar Indonesië zou moeten gaan.... pffffff

Fatwabuster | 24-06-12 | 11:39

Van Rompuy wil onze pensioengelden incasseren en waar maken wij ons druk over? Tachtig afgeschreven tanks. Een kwestie van prioriteiten zullen we maar zeggen.

Niet dat Indonesië geen enkele aandacht verdient overigens, maar volgens mij zijn er vandaag wel een paar andere boosmakertjes te verzinnen dan dit inmiddels stokoude dossier.

Reinaert | 24-06-12 | 11:38

Ach...... Satudarah MC neemt langzaam heel Europa over..... Ereschuld, dat moet je zelf innen......

wel/niet | 24-06-12 | 11:38

Rosenthal en consorten hebben dus het moreel besef van een pinda (no pun intended).

Cuyahoga | 24-06-12 | 11:38

Wij verkopen onze tanks om daarvan de JSF te kopen?

Wat is de visie van onze huidige defensie. Het gaat nergens over.
Het levert 200 miljoen direct op. Dat is peanuts. Stel het in leven houden van onze tankbataljon kost 1 miljard heb ik dat er graag voor over.

Zeker nu.

Kaas de Vies | 24-06-12 | 11:38

Het zelfbeschikkingsrecht voor de Papoea's is hen ontnomen door Kennedy. De Nederlanders moesten weg uit Nieuw Guinea zodat de Amerikaanse bedrijven samen met de Indonesiërs het eiland konden exploiteren.

De pech van de Papoea's is dat ze op het grondstofrijkse eiland van de archipel wonen. Indonesië en de VS laten nooit autonomie toe. vergeet het maar. Genocide ligt meer voor de hand.

vraagstaart | 24-06-12 | 11:38

@van Rossem
Wrijf het er maar in, het waren mijn ouders of grootouders die dergelijke beloften deden, praat mij geen schuldgevoel aan!

necrosis | 24-06-12 | 11:37

Mensenrechten en een moslimland, je verwacht het niet hè...

eerstneukendanpraten | 24-06-12 | 11:36

Anders geven we ze toch gewoon weg aan de Grieken? Hebben we eerder gedaan dus die willen er vast nog wel een paar.

Godsammekraken | 24-06-12 | 11:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken