achtergrond

Geenstijl

Ferrariclub verliest eminente beschermheer

Beroemd nummerbord: AA-13De Ferrariclub Nederland heeft gisteren haar beschermheer Prins Bernhard verloren. Ja belachelijk, de media spreekt maar over de prins en zijn Wereld Natuurfonds, terwijl zijn Ferrari-leven volkomen verzwegen blijft. Zeer onterecht voor iemand die Enzo Ferrari tot zijn vrienden rekende en die Pinninfarina belde om tips te geven over carrosseriedesign. Hoogste tijd om eens stil te staan bij Prins Bernhard en zijn stijlloze auto's. Iets waarvoor de prins waarlijk leefde! De prins heeft namelijk een tiental Ferrari's gehad, en bijna altijd in de kleur 'Verde Pino Metallizzato', oftewel groen. De auto's waren steevast voorzien van kenteken AA-13. Wij staan even kort stil bij de coolste Ferrari's van deze prinselijke player.

Al net na de oorlog, in de jaren vijftig, liet Bernhard Ferrari's importeren. Zijn eerste was de 212 Europa Coupe PF die hij in '53 aanschafte. Later kreeg hij belangstelling voor een Ferrari Monza. Dit was een waar racemonster, maar kocht deze uiteindelijk niet. De dochter van de Ferrari-importeur, Joky van Dieten, gebruikte deze bak voor autoraces op Zandvoort. Helaas reed ze de auto uiteindelijk in de prak. Ze was de eerste vrouwelijke autocoureur van Europa. Sterker nog, Van Dieten, diep in de zeventig, leeft nog steeds. Ze is geemigreerd en helemaal into New Age. Ze heeft een verzameling van zeldzame kristallen schedels, gemaakt door voorbije beschavingen.



In de jaren zestig bezat de prins lange tijd een op maat gemaakte Ferrari 330 GT / 500 Superfast Speciale met carosserienummer 6267SF. De Ferrari werd in het najaar van 1964 afgeleverd bij de prins. Dit nadat de prins even gebeld had met carosserieontwerper Pininfarina omdat hij wat anders wilde: "Graag iets stijlvoller, minder toeters en bellen en een andere motor alstublieft meneer Pinin Farina". Uiteraard werden de elektrische raampjes de stuurbekrachtiging en de airconditioning weggelaten, de prins wilde hardcore autogenieten. Hoezo karakter!

In 1975 verkocht de prins de auto aan een Amerikaanse verzamelaar. Echter, deze verzamelaar kwam in geldnood en verkocht de 'Superfast', die nu zo'n 2,8 ton waard is, voor slechts 8500 dollar aan een Californische autodealer. Vervolgens maakte de auto een hoop omzwervingen bij andere patserige LA-dealers (kan het nog erger) om uiteindelijk eind december 2003 via een Zwitserse Ferrari-veiling voor 284.265,45 euri weer in Nederland te belanden. Nu staat de 500 Superfast met de 330 GT motor in het particuliere automuseum van de Quote-500 genoteerde Evert Louwman. Louwman vergaarde zijn fortuin met het importeren van Toyota's.

In 1957 kocht de Prins een van de eerste Ferrari 250 GT's met chassisnummer #0725 GT. Natuurlijk volledig gebouwd op specificaties van de prins, die hiervoor overleg voerde met Enzo zelf. Van deze speciale uitvoering zijn er maar twee op de wereld. De auto wint nu concoursprijzen op Amerikaanse autoshows.

Op zijn 89e kocht hij zijn laatste Ferrari, naar verluidt een groene Ferrari 456 GT. De Bijenkorf liet zelfs een limited edition 1:18 'Prins Bernhard' autootje maken van dit model.

Check de feauteaupagina voor afbeeldingen.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.