Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ze smelten de banken!

tripleavoorhetgewin.jpgMoody's verlaagt de kredietstatus van vijf Nederlandse banken. Een tegenvallend rapportcijfer van Wapperend Wijsvingertje, Inc., dat doet pijn. Deuk in het vertrouwen, hogere rentes als banken willen lenen, het voelt als beste jongetje van de financiële klas allemaal toch een beetje awkward. Het Amerikaanse bedrijf, dat uiteraard volledig 100% gegarandeerd belangeloos en onpartijdig de kredietstatus van jan en allemaal beoordeeld zonder verborgen agenda, legt HIERRR (PDF-alert) even uit wat de achterliggende gedachte is van de downgrade. Bomvol interessante graffiekjes over de Nederlandse schuld, de Nederlandse huizenmarkt en hoe wij ons verhouden tot de rest van Europa. Laten we het er op houden dat de Nederlandse financiële markt het beter doet dan het Nederlands team op #EK2012, verhoudingsgewijs, maar we wel net als Oranje een spits kunnen gebruiken die kan scoren. Nu komt de Rabobank het meest in de buurt, maar de boerenleenbank is ook afgewaardeerd naar Aa2. Wie ook het rapport van de overige Europese banken wil lezen, moet hier zijn. Goed, Moody's, hier is ons antwoord: fuck you. Jullie hebben niks over ons te zeggen. Dat onze banken meegesleurd worden in de crisis van Zuid-Europa, vooruit, maar desalniettemin fuck you. BEMOEI JE LEKKER MET JE EIGUH! GeenStijl Financieel Ratingbureau NoStylo waardeert Moody's af naar GoFuckYourself. Pleurt op. En alle Nederlandse banken krijgen Triple A met een sticker in het kasboek plus een aai over de bol. Daarom. Wij vegen namelijk onze reet af met de rating van Moody's en al die andere economische pessimisten die de vicieuze cirkel van de crisis alleen maar versterken. Iedereen Triple A!

Reaguursels

Inloggen

Even terug in de tijd met deze eendagsvlieg. GVD waar is die tijd gebleven toen er bijna sprake was van een oververhitte economie en je nog een gat in je hand kon hebben met de gulden, vollop werk en er altijd genoeg geld was......

Even wat jaren '90 energie pompen......

www.youtube.com/watch?v=1mJXBVwX1yI&am...

strikdewepstroper01 | 16-06-12 | 11:32

@rechtvaardigerechter

balletje balletje niet denk ik maar misschien dat een paar fema kampen www.youtube.com/watch?v=cMahwOiZM9w de oplossing zijn :oP

Hans-Randstad | 15-06-12 | 23:47

Collectieve psychoses - gezellig!

Laten we dansen op de ritmes van gemanipuleerde getalletjes.
En bidden dat derivate en vooral loze beloftes voorlopig niet ingelost hoeven te gaan worden.

Want eh... wat er niet is... is er ook niet! Ook niet als er ergens op papier (of in een of andere wazige boekhouding) staat dat het er wel is.

Was de ING nou ook gered met die vuurpijl van 100 mjard btw?
waha;)

Yowww | 15-06-12 | 21:52

Mijn intuïtie of noem het voor mijn part voorgevoel, zegt me dat als deze crisis voorbij is een aanzienlijk groter deel van de grondstoffenvoorrraden, voedselindustrie, openbare voorzieningen en geldinstituten, dan nu het geval is, de facto in eigendom zullen zijn van de Oostkust-maffia.
En dat we dat slechts indirect zullen merken aan een afbrokkelende levensstandaard voor meer inspanning.

WirMachenMusik | 15-06-12 | 19:47

Hear, hear!

DSK | 15-06-12 | 18:31

Moody's... oh ja, ik weet het weer. Dat zijn die knakkers die betaald door, en op verzoek van US banken de baggerhypotheken uit de VS van een keurige AAA-rating voorzagen: kunt u GERUST kopen!! En daarmee, inderdaad Quid, de overslaande crisis initieel veroorzaakten

borderlijntje | 15-06-12 | 18:04

Pak die``JAZEKER DE HYPOWREKER`` maar eens aan die hebben mij jaren voor de crisis al een geprobeerd een dubbele hypotheek aante smeren 1 voor zogenaamd beleggen.
Daar ben ik dus niet ingetrapt , ,,,,, ,

jadoei | 15-06-12 | 17:22

Over een paar jaar: stille wegen, electriciteit 'n paar uur per dag, voedselbonnen, 14.30 uur: opening van gaarkeukens.
Maar zuid-europa en de "import" is gered.

meneer Q | 15-06-12 | 15:28

Geen gezeik... iedereen rijk.

meneer Q | 15-06-12 | 15:22

jammer beteknt gewoon dat er mee rente betaald moet worden en daar wordt iemand wel beter van. Ik zou het ook doen bij nederland die betalen nog maar een bank afwaarderen waar geen geld zit heeft geen zin.Die kan de extra rente toch niet ophoesten. Banken berekenen het keurig door aan de klanten dus gaat de rente die je voor je hypotheek moet betalen weer omhoog. Er is toch niemand die denkt dat de bonussen van de bestuurders hierdoor in gevaar komen.

De overheid haat zijn burgers een bank haat elke klant die minder dan bijv dan 3 ton op een rekening heeft staan.

dolffie | 15-06-12 | 14:53

@Eagle_Eye | 15-06-12 | 12:14
Andersom, the fed koopt dollarbriefjes van de treasury tegen drukkosten. De fed kan alleen opereren zoals die opereert omdat ze een mandaat van het congres hebben. Daar kunnen ze itt NL aan sleutelen. Een faillissement van de USA betekent dat er onwil is om te betalen, niet onmacht. Mocht het congres dwarsliggen heeft de president via de treasury nog een smerige truuk achter de hand door munten met een belachelijk hoge waarde uit te geven.

dugo | 15-06-12 | 14:27

Zet die spellingscontrole eens aan, Quid!

Fret Kroked | 15-06-12 | 13:25

Die Moody's en zo...... hebben die een geheime agenda ????? Anderen sarren ten voordele van.....???....

Iwmac | 15-06-12 | 13:15

Tot 2008 was Nederland zogenaamd sterk in de financiële sector en daarbij behorende dienstverlening. Lees: deskundologen die complexe 'producten' bedachten zoals woekerpolissen. Nu is gebleken dat die hele sector 1 grote wassen neus is en veeeel te groot is voor dit kleine landje. Vergelijk het met IJsland daar is het zelfde gebeurd. Ondertussen in dit land: ... wat hebben 'we' nog over als onze core business?

Piet van Schwaffelen | 15-06-12 | 13:00

Volgens mij zit Amerika op rating CCC, dus waar bemoeien die stupid Yanks zich mee.

Athalon | 15-06-12 | 12:28

@dugo | 15-06-12 | 09:56<br />
Fout! Amerika kan geen dollars drukken, omdat dat aan de FED is voorbehouden. Dit is een private bank, evenals de ECB. Het geld dat Amerika drukt is belast met rente, evenals de Euro dat is. De staatsschuld kan niet dalen, aangezien er geen dollar of euro op de markt is waar geen renteschuld aan kleeft.

Eagle_Eye | 15-06-12 | 12:14

Waar maken we ons druk om, net zoveel afwaarderen tot wij tegen 3 % kunnen lenen bij ECB in plaats van uit de markt. Kunnen we wat van onze euro's terughalen bij alle landen die wij de afgelopen jaren leningen hebben verstrekt tegen minder dan 3 %. Uiteindelijk naar een junkie status toe om vervolgens achteroverleunend de miljoenmiljarden vanuit de EU naar ons te zien vloeien..... ik zie het probleem niet (meer)

Dhr. W. Anhoop | 15-06-12 | 12:08

Geen paniek, banken zullen alles wel doorberekenen aan hun klanten c.q. kaalplukkippen. Maargoed, ECB zal wel een weer een antibioticakuurtje voorschrijven alhoewel ze weten dat de bacterie resistent is geworden.

marxistje | 15-06-12 | 11:46

Rabobank afwaarderen naar AA2 is waanzin. Daar ligt genoeg poen in de kluis om het begrotingstekort in een keer af te tikken.

Alph Bolkenstein | 15-06-12 | 11:43

het woekerscenario is dus; dat wij tot in het oneindige schulden gaan afbetalen, opdat anderen hun schulden kwijtgescholden gaan worden. Door onze schuldenlast zijn wij minder kredietwaardig; zodat we afgeschat worden door pariculiere banksector, zodat we meer rente aan particuliere banken kunnen gaan betalen.
>/paranoia modus

Wat David Crosby zegt:

I wonder who they are
The men who really run this land
And I wonder why they run it
With such a thoughtless hand.
Tell me what are their names,
And on what street do they live?
I'd like to ride right over
This afternoon and give
Them a piece of my mind
(Guerrilla Music 1971)

www.youtube.com/watch?v=heEEw_I2in0

kaasfondue | 15-06-12 | 11:42

Geert Wilders zojuist op Twitter: Afwaarden lang lopende obligaties zal positie versterken.

Skunk57 | 15-06-12 | 11:28

Volkomen logisch dat onze banken worden gedowngrade. De risico's voor onze economie worden nu eenmaal steeds groter, doordat we geld blijven pompen in de bodemloze Europese putten.
Miljarden bailouts + hogere rente = de kosten die we betalen voor het behoud van de euro.
Vaarwel spaargeld, vaarwel pensioen, hallo recessie met deflatie en op terwijl juist weer hyperinflatie.

Semper Pecunia | 15-06-12 | 11:25

@Barack_Obama 09.41
DE vraag kan ook zijn waarom hedge jongens ons systeem mogen aanvallen, t is een pot nat regie door Bilderberg jongens Bankiers zoals de Rothschilds/Rockefellers.
Libie hadden ze ook te pakken naar nu schijnt omdat Libie een eigen banksysteem had en de grote jongens daar geen controle over hadden. ( gold ook voor Irak )

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-12 | 11:11

In het boek van vd Slikke worden de rating-bureau's vernietigend onderuitgehaald : Bij de deconfiture's van Enron,Bear Stearns,Leman Brothers en Mf Global zijn ze door de mand gevallen als volstrekt incompetent en onbetrouwbaar.In wezen zijn het ordinaire loopjongens zo niet bedelaars van de banken.Er bestonden en bestaan helemaal nooit onafhankelijke beoordelaars en adviseurs in de financiële wereld.Kortom: Belangenverstrengeling ligt eeuwig op de loer.Schouders ophalen en doorlopen dus.

Dolphi | 15-06-12 | 11:05

Straks lezen we weer het goede nieuws van een Nl-bank. Hebben ze weer 10 miljard winst gemaakt-lees wel- in een kwartaal! Ik vraag me altijd af wat voor Naai-Produkten die banken hebben. Uiteindelijk betaalt zowel de grote als de kleine lenert de rekening.

zwemverbrander | 15-06-12 | 11:03

En dan de hypotheeken e.d. weer door lenen om nog meer instabiliteit te creëren in het financiële kaartenhuis. Rehypothecation: en.wikipedia.org/wiki/Hypothecation

Bertus Brulbroek | 15-06-12 | 11:00

Ja, wie had dat gedacht, van gerenommeerde bank naar voedselbank.

zwemverbrander | 15-06-12 | 10:56

Als de EU uit elkaar valt, heeft de Rabobank wel een probleem, want dan zijn er geen landbouwsubsidies meer welke de basis vormden voor alle leningen aan bieren. De daling van de Nederlandse huizenprijs gaat vooralsnog zo langzaam, dat het enkel de winst van banken drukt, maar nog niet problematisch is met 2% aan probleemhypotheken. (Italië heeft bijvoorbeeld 9% aan probleemleningen, Spanje nog meer). De Tier 1 ratio van Nederlandse banken is 12,6%, dus elke Euro aan bezit is 8x uitgeleend, wat het hoogste van de Eurozone is (samen met de Duitse banken).

Ik mis alleen wat de 30 miljard aan vastgoedexposure van ING Direct Spanje voor het Nederlandse depositogarantiestelsel kan betekenen of de Nederlandse overheidsuitgaven bij een noodscenario.

tipo | 15-06-12 | 10:56

De rabobank is de grootste hypotheekverstrekker van nederland. Het onderpand is zwaar overgewaardeerd, maar rabo krijgt wel een aa status? Onbegrijpelijk.

das_Freudenmädchen | 15-06-12 | 10:52

@relatief | 15-06-12 | 09:53
Pas na 53 minuten ben jij de wakkere Henkie,dat d/t gebeuren, daar ligd de basis van de mondiale ellende............

zwemverbrander | 15-06-12 | 10:52

De financiële sector is een kankergezwel binnen de economie geworden. Ongecontroleerde celgroei die andere sectoren schade toebrengt, waardoor we van crisis naar crisis hobbelen.

Flibbage | 15-06-12 | 10:51

Terecht dat banken op de pijnbank gaan. Geen genade! Na de film "Inside Job" is en recent nog een mooie uitgekomen: De documentaire "End of the Road" over het einde van de dollar (en de euro natuurlijk)

Zie preppers.nl/2012/02/documentaire-over-... MUST SEE.

"Everybody has tethered their ships to the Titanic of Currencies. So we're all gonna go down."

Dr.Prepper | 15-06-12 | 10:46

Gaan we direct door naar triple XXX???

Hejajijdaarzo | 15-06-12 | 10:45

@Fijnstoffer | 15-06-12 | 10:07
Mag niet van Angela. Heeft waarschijnlijk een spookbeeld over hyperinflatie aangepraat gekregen vroeger. Ze snapt denk ik ook niet dat als er sprake is van grote werkeloosheid (een output gap) de prijzen niet omhoog kunnen knallen.

dugo | 15-06-12 | 10:40

"Graffiekjes" zal wel als een grappige taalfout bedoeld zijn, maar houd je alsjeblieft als journalistiek medium wel een beetje aan de spellingsregels! Ziet er anders zo knullig uit.

Jos Tiebent | 15-06-12 | 10:39

@gooi en smijtwerker | 15-06-12 | 10:33 | + 0 -
Dat hebben ze toch allang moeten afwaarderen volgens IFRS. Oh nee, IFRS is net na crisis op deze punten gewijzigd volgens mij.

Haha, ik denk dat ik ook een bank begin.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 10:36

@Simon_GS | 15-06-12 | 10:18
en nog pikanter wanneer je beseft dat ING wat bezittingen heeft in Spanje (miljard of 30), die op zijn minst minder zeker zijn qua afbetailingsperspectief....

kan zo maar gebeuren dat ING weer een rondje staatsgaranties moet doen, net als in 2008. Toen twee weken nadat ING nog even ABN AMRO wilde kopen.

gooi en smijtwerker | 15-06-12 | 10:33

@Polletje Piekhaar | 15-06-12 | 10:10
Dat de politici en de besturen van de pensioenfondsen een stel incompetente lutsers is. Er inderdaad pensioengeld zat, maar de lutsers kijken alleen naar dekkingsgraden op grond van een kunstmatig zeer laag gehouden rekenrente.
Zo was er in 2009 nog sprake van een advies van de Algemene Rekenkamer tot het verlagen van de AOW-premie, omdat er structureel te veel binnen kwam in verhouding tot wat er uitgekeerd moest worden aan de oudjes. Maar dit werd door Wouter Bos compleet genegeerd, met zegen van de gansche politiek. De relatie tussen verplichtingen en premie's is al lang geleden opgegeven. Een ziekte waaraan alle bestuurders altijd en overal ongeneeslijk lijden.

Fijnstoffer | 15-06-12 | 10:19

Toch interessant dat de ING net heeft aangekondigd zo snel mogelijk 4,5 miljard staatssteun te willen aflossen en nu een negatief vooruitzicht krijgt van Moody's.

Simon_GS | 15-06-12 | 10:18

@Polletje Piekhaar | 15-06-12 | 10:10
een pensioenfonds heeft nou eenmaal bezittingen maar ook verplichtingen.

de bezittingen zijn weliswaar groter geworden, maar de verplichtingen contantgemaakt nemen harder toe dan de bezittingen.

dus moet er worden gekort of meer worden bijgedragen in de vorm van premies.

gooi en smijtwerker | 15-06-12 | 10:14

@ziende blind | 15-06-12 | 10:09 | + 0 -
Als er nog enig intellect zit bij de politici blazen ze het hele ESM af. Rutte gaat eind deze maand naar Merkel, hopelijk om plan B uit te voeren.

Rutte, verkoop de tanks nog maar even niet.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 10:14


Polletje Piekhaar

De pensioenfondsen zijn al verpand aan europa,binnenkort zal er geplunderd worden.
Plundra zeg maar.

ziende blind | 15-06-12 | 10:13

Totaal vermogen van de pensioenfondsen: 913 miljard. Maar de pensioenen moeten omlaag, want er is geen geld genoeg. Wat snap ik niet?

Polletje Piekhaar | 15-06-12 | 10:10

Mag ik even opmerken dat volgend jaar de 40 miljard garantstelling betaald moet worden en dat de werkloosheid nog op volle gang moet komen.
Dat het BMP inmiddels 85 % is.
Moet ik doorgaan?

ziende blind | 15-06-12 | 10:09

Gisteren schreef ik het volgende.
Vandaag afwaardering.

www.z24.nl/ondernemen/artikel_357597.z...
Geheime rechtzitting.
Toe maar.

Fitch, S&P en Moody's zullen dit vast nog niet hebben verwerkt in hun risco analyses.
Er heerst paniek bij de politiek. De oplossing lijkt mij voor korte termijn harstikke goed, nood breekt wet, maar dit is iets dat volledig indruist tegen de democratische rechtsbeginselen.

Begin van het einde.

Oh ik zie net dat ik ben veroordeeld wegens onbehoorlijk gedrag op geenstijl, ik moet 10 jaar turf steken in het geheime werkkamp.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 10:07

@dugo | 15-06-12 | 09:56
Dan moeten de euro-landen gezamenlijk hetzelfde truukje doen.
En overigens is de euro al behoorlijk gedaald t.o.v. de dollar.

Fijnstoffer | 15-06-12 | 10:07

Musset | 15-06-12 | 09:55 | + 0 -
Wat voor wapen haal jij? Dan kan ik de keuze van mijn kogelvrije vest daarop afstemmen. Ik zat zelf te denken aan een oranje vest, maar dat staat niet bij mijn grijze bretels.

Armin Langbaard | 15-06-12 | 10:06

@CoJoNes Zijn er ergens opvallende koerssprongen in de koersgrafiekjes van zuidelijke obligaties (of derivaten op obligaties) rondom 1996-1999 te vinden wb deze frontrunning theorie door beleidsmakers rondom toetreden Italië, Griekenland etc in de euro? 14:20 @ www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/...

seven | 15-06-12 | 10:06

@jan-lul-de-behanger | 15-06-12 | 09:59 | + 0 -
Er wordt niet gehandeld, 3 kippen en ei zitten nu op de beurs. De beurskoers van vandaag zegt niets.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 10:00

Musset | 15-06-12 | 09:58
Kan het ook om 21.30? Op 21.13 heb ik al een afspraak.

spanarchist | 15-06-12 | 09:59

vroeger zouden de koersen daarvan gezakt zijn. Tegenwoordig gaan ze ervan omhoog :-)

jan-lul-de-behanger | 15-06-12 | 09:59

Zal wel wat zijn als al die bankiers zonder baan komen te zitten. Wat zal ik lachen.

Hey Frederik Hendrik, je moet het schuurtje nog schilderen, als het voor 13:00 af is krijg je koffiebonus,

Kaas de Vies | 15-06-12 | 09:59

De wederopbouw is verplaatst naar 21-12-2012 om 21.13 uur.

Musset | 15-06-12 | 09:58

@Musset | 15-06-12 | 09:55

8. Koop een tijdmachine ?

Koninging Beatricks | 15-06-12 | 09:57

@Fijnstoffer | 15-06-12 | 09:49
@1. Er is een wereld van verschil tussen een uitgever en een gebruiker van een munteenheid. USA kan zijn schulden aflossen door dollars te drukken (of getalletjes ophogen in spreadsheets zoals dat tegenwordig gaat). Nederland en haar banken moeten maar zien hoe ze aan Euros komen.

dugo | 15-06-12 | 09:56

Geloven in een goede afloop = Nederland kampioen EK. 1000den "werken" in de geldwereld. Ze weten dat een totale instorting nabij is maar REKKEN de komende BANKRUN.
.
Advies:
1. Niet meer met een pas betalen.
2. Haal je geld van de bank.
3. Stamp je huis vol met ruilmiddelen zoals eten.
4. Huur alvast een stukje grond voor eigen kweek.
5. Vraag een wapenvergunning aan om lijf en goed te verdedigen.
6. Voorlopig ramen dicht en radio aan.
7. Stem af op GS.
.
Tot aan de wederopbouw op 21-12-2011 om 21.13 uur.

Musset | 15-06-12 | 09:55

Moody's... da's toch zo'n stripclub?

Prutsert3368 | 15-06-12 | 09:55

Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp De Tegenpartij (of de moderne tegenhanger, het cluppie van Greet). Samen voor ons eigen!

Bozebuurman | 15-06-12 | 09:54

@irma zonderboezem | 15-06-12 | 09:52

Kan dat dan wel ?

Koninging Beatricks | 15-06-12 | 09:53

Alleen moet 'beoordeeld' op een 't' eindigen.

relatief | 15-06-12 | 09:53

Oddacious | 15-06-12 | 09:51
Dat zijn grafieken die zo zwart zijn dat ze onder de grond eindigen.

seven | 15-06-12 | 09:53

@irma zonderboezem | 15-06-12 | 09:52 | + 0 -
En ik moet juist naar AA.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 09:53

Nou en? Ik heb ook maar dubbel A. Hoef ik toch ook niet om afgewaardeerd te worden !

irma zonderboezem | 15-06-12 | 09:52

Graffiekjes?

Oddacious | 15-06-12 | 09:51

Ach ja ze zijn zo slim daar bij Moody's. Najaar 2007 wisten ze: "Turmoil in the subprime mortgage market is not threatening the ratings of major U.S. commercial and investment banks because of the banks' diversified earnings power".

Simon_GS | 15-06-12 | 09:50

Belachelijk, blijf met je poten van onze Rabo af! Paniekzaaien 2.0.

allemaaltegendemuur | 15-06-12 | 09:50

Ja, fuck you Moody's, want
1. Ga eens lekker jammeren over de 16000 miljard dollar schuld van je eigen US of A.
2. Wij hebben Quid, met Zijn Master plan vol "constructieve en betere manieren om te strijden tegen de dictatuur van Europa, het pseudo-communisme van de SP, de criminele schoften die heersen in bepaalde straten en wijken en de religieuze waanzin van orthodoxe godsdiensten."

Fijnstoffer | 15-06-12 | 09:49

Johnny Quid, dat we na decennia desinvesteren, lenen en socialiseren en communiseren nu afhankelijk zijn geworden van een een bankenrating zegt genoeg. En jij denken dat je er onafhankelijk van bent, onderwijl heeft de downrating al plaats gevonden. en zitten de politici morgen weer met de bankiers te lunchen. Goed luck Quid

trippert | 15-06-12 | 09:49

@Feynman | 15-06-12 | 09:43
Tering, die klok gaat nog sneller dan een Bugatti Veyron......
Mooi betoog trouwens, al ben ik van u niets anders gewend.
+veel

necrosis | 15-06-12 | 09:47

Ah, dus Moody's moet z'n muil houden. Duidelijk, iemand met terminale kanker is ook veel beter af als je het niet benoemt.
Altijd prettig om de dokter de schuld te geven van de ziekte die iemand heeft omdat hij betaald wordt om te diagnosticeren.
Stelletje dumb fucks.

CoJoNes | 15-06-12 | 09:47

En de kwaliteitsmensen die het verschil hadden kunnen maken en de Nederlandse economie naar een hoger peil hadden kunnen trekken(van Gent, Verbeet, Albayrak, Peters, Ferrier, etc.) houden er nu net mee op.
Zonde.

spanarchist | 15-06-12 | 09:46

Met dank aan de EU, PvdA, CDA, VVD, D66, werkschuw tuig, babyboomers, haatbaarden, islamitische lentes, linkse subsidieslurpers en frauderende ziekenhuzen.

funkyd | 15-06-12 | 09:46

Hè, wat gek. Dus als je als NL tientallen miljarden aan omvallende landen&banken in zuid-Europa geeft en voor honderden miljarden garant voor ze staat (incl de UShypo's van ING ) sloop je je eigen kredietwaardigheid?
Goh, wie had dat nou verwacht...

seven | 15-06-12 | 09:45

Waar je altijd aan moet toevoegen dat de rating agencies indertijd de crisis hebben veroorzaakt, met hun AAA-waarderingen voor de ZZZ-hypotheekbundels waardoor alle bankbalansen ineens scheef hingen

JP Balkenbrij | 15-06-12 | 09:45

@BeunDeHaas | 15-06-12 | 09:18
Tuurlijk hebben de Amerikanen AAA. Die hebben niet de souvereiniteit over hun geldpers weggegeven. Amerika dat failliet gaat is als popla die zonder pleepapier komt te zitten.

dugo | 15-06-12 | 09:44

Eerder werd onze boerenleenbank een stapje afgewaardeerd puur omdat de boerenleenbank als coöperatie geen gratis geld kon aantrekken met een aandelenemissie a la Facebook of World Online. Dat de geldhoeveelheid van aandeelhouders kleiner is dan de bodemloze put van de financiele crisis doet niet ter zake evenals het feit dat een emissie van ING of ABN ook geen wonderen meer gaan verrichten.

Ander feit is dat alle ratingbureau`s gevestigd zijn in Amerika. Dit geeft dat continent de mogelijkheid om via het old boys netwerk een paar procent richting Europa te schuiven. Niet heel veel maar wel erg lucratief. Mede gesteund door de continue nieuws voorziening dat 3% van Europa wellicht zijn politiek opgeklopte staatsschuld niet gaat betalen. De Amerikaanse staatsschuld staat op hoogst mogelijke waardering, op 15.783 miljard en met een FED die massaal geld aan het drukken is. www.usdebtclock.org/

Even terug naar de Nederlandse situatie. We hebben in Nederland enorme schulden, waar ook enorme bezittingen tegenover staan. Dat lijkt op een normale positieve balans. Dat lijkt ook op een opgeklopte balans. De balans stort in, als een post niet blijkt te kloppen.

Mocht je pensioenfonds falen, dan had je misschien beter je hypotheek volledig kunnen aflossen, in plaats van die vordering te parkeren in een zwarte doos. Een zwarte doos die bijna geen enkele informatie jouw kant op stuurt. Gerund door cowboys die gewent zijn geen verantwoordelijk af te leggen en hun gebrek aan financieel inzicht (Uitneemwetten onder Lubbers CDA, premievakanties en vervroegd uittreden babyboomers.) nu afwentelt op hun klanten.

Datzelfde pensioenfonds heeft al ons geld belegd in een vrij gigantische hypotheekportefeuille. Executiewaarde ligt nu rond de 60% en de echte depressie moet nog komen. Een echte afwaardering van de hypotheken in de Vogelaarwijken moet nog komen, maar in Bloemendaal is dat nog harder nodig.

Huizenprijzen zijn hier gebaseerd op een woningnood die nog uit de Tweede Wereld oorlog stamt. Mocht het aanbod een keer de vraag passeren dan hebben we heel snel hele andere prijzen. Waar in het buitenland een te koop woning gewoon leeg staat is bij Funda bijna niets per direct te betrekken.

Op papier lijkt alles hier prima, totdat je bedenkt dat papier brandbaar is.

Feynman | 15-06-12 | 09:43

De bezopen verzorgingsstaat is failliet en bereid U voor op vreemde tijden.Dit verwende land met b.v. 800.000 wao-ers (70% "psychische dames") staat aan de vooravond van een totale herschikking en voor wie het nog niet weet, dit gaat letterlijk pijn doen. In ons land zal de randstad de meeste klappen krijgen, maar U hoeft dit scenario niet te geloven, gaat U rustig slapen zei Colijn.

hagelkruis | 15-06-12 | 09:41

Deze "Eurocrisis" is ontworpen op zo'n geniale manier, dat het de mensen van Europa niet veel andere keus zal geven dan een volledige politieke en economische integratie te accepteren / slikken zonder er maar enige input over te hebben. Natuurlijk laten ze de Eurozone niet barsten, maar het moet zo wel lijken he = de mensen angstig = mer macht naar de "demokratische" politici. Rotzooi!

Barack_Obama | 15-06-12 | 09:41

Hee Barbaar8603 ga eens ergens anders lopen trollen. Ga naar de jaap of zo.

Frietje_Oorlog | 15-06-12 | 09:40

En met Kop->Zand, vingers in de oren en LALALALA zingen komen we er wel uit?

dugo | 15-06-12 | 09:39

@Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:34
Blijf's on-topic zwitsal!

wakkere_nederlander | 15-06-12 | 09:37

@Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:32 | + 0 -
Je hebt niets aan cijfers en econometristen als je de cijfers niet zelf kan interpreteren.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 09:36

Bureau "Boer konijnies" adviseert om bij de volgende verkiezingen die aap uit het witte huis te "changen" voor bekwamer management. Daarom waardeer ik de VS voorlopig af naar 1 banaan.

Boer-konijn | 15-06-12 | 09:36

Mooi. Nog even en onze banken kunnen tenminste ook beroep op het ESM doen. En terecht want we betalen er genoeg aan. If you can't beat them join them.

zooishettoch | 15-06-12 | 09:36

@Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:32
de strategie van onze politici is met de rug naar het probleem gaan staan, de oren in de vingers te doen en heel hard te roepen: "het is wilders!"

gooi en smijtwerker | 15-06-12 | 09:35

Ach, als straks alle rente uit Griekenland is overgemaakt staan we er weer goed voor... toch?

Frietje_Oorlog | 15-06-12 | 09:35

Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:32 | | Reageer+ |
42

aardappelninja | 15-06-12 | 09:35


Ik gooi effe wat in de groep wat off topic is..

Moeten we niet een nieuw volkslied hebben.. Ik vind die van nu een beetje onderdanig achtig naar Duitsland en Spanje.. beetje verwarrend..

Iets met een dappere Oranje leeuw ofz..? Lookie de Leeuw ?

Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:34


Oke wat moeten we doen, heeft Olland een escape strategie? Hoe lang duurt dit nog voort? Ik heb cijfers nodig mensen, cijfers..

niemand van jullie tokkies is econometrist of wat?

Barbaar8603 | 15-06-12 | 09:32

@ Varkensjuin | 15-06-12 | 09:24
Dat ligt aan de motivatie.
De reden dat men moord en brand schreeuwt is de hogere rente die men moet betalen.
Spanje heeft problemen, en krijgt extra gratis de Baa3 status dacht ik. Dat betekent dat een land in de problemen óók een hogere rente op mag hoesten. Welk gedeelte van "problemen" snappen ze dan niet?

Tenminste, de reden dat ik moord en brand schreeuw (en Moody's wil verbranden).

BeunDeHaas | 15-06-12 | 09:32

Binnenkort is BBB het nieuwe AAA.

gooi en smijtwerker | 15-06-12 | 09:31

++ voor deze Johnny

E Rectus Magnificus | 15-06-12 | 09:31

Ik mag niets over dit onderwerp schrijven.

Kaas de Vies | 15-06-12 | 09:30

Einde van de Domheid | 15-06-12 | 09:19 | | Reageer+ |
0

Ik bedoel: 'we kunnen het maar we doen het niet!'

Einde van de Domheid | 15-06-12 | 09:28

Ratingbureau zagen ook niet op een lichtjaar afstand de crisis 2008 aankomen. Het is luchtfietsen wat die pipo's doen.

Andersom dag | 15-06-12 | 09:27

A bit 'moody' today Moody's?

Waarom wordt het wel en wee van onze economie als een soort van puppetmaster gemanipuleerd door AMERIKAANSE bedrijven als Standard & Poor's en Moody's?
De hele financiële wereldwijde crisis werd sowieso geïnitieerd door het absurde Amerikaanse bankensysteem en nu gaan ZIJ even beoordelen hoe kredietwaardig WIJ zijn?

Dat de media nog meewerkt aan deze stemmingmakerij.
Schande Amerika SCHANDE!

wakkere_nederlander | 15-06-12 | 09:26

Ja Johnny, daar is het nu natuurlijk te laat voor daar boven in je ivoren toren. Net zoals die Grieken zijn dom en hebben het voor ons verprutst. Yeah right. Ook jij Johnny bent de lul ook al dacht je hier in het rijke (kuch) Holland de dans te ontspringen. Geef jij de banken maar lekker een triple AAA status hoe meer ze weer kunnen lenen op de pof van je kinderen en kleinkinderen. Dream on.

Is het trouwens geen mensenrecht (wat dat al mogen zijn) dat iedere Hollander tot zijn zestiende niet met schulden opgezadeld kan worden. In Holland worden de mensenrechten dan resoluut geschonden en Johnny Quid weet ook geen raad.

trippert | 15-06-12 | 09:25

25TaLife | 15-06-12 | 09:16 |

Men doet net of er géén oplossingen zijn, buiten de ongelimiteerde financiële overdracht richting het zuiden van Europa. terwijl uittreding natuurlijk ook een, misschien wel dé optie is. En voordat men hier weer de VS de schuld geeft, hebben de kredietbeoordelaars ons land al tig keer gewezen op de ongezonde woningmarkt. Het was wachten op. Men kan ervan uitgaan dat onze Eurofiele politici straks weer een vuil spel vermoeden van deze kredietbeoordelaar.

Desmoulins | 15-06-12 | 09:24

Het is wel heel grappig dat iedereen roept dat de waarderingen van die bureaus nergens op slaan, om vervolgens moord en brand te schreeuwen als iets afgewaardeerd wordt.

Het eerste is overigens wel waar, maar dat maakt dat het tweede nogal dom overkomt.

Varkensjuin | 15-06-12 | 09:24

Die ratingbureaus hebben toxic MBS een triple A status gegeven en daarmee meegeholpen aan de globale financiale crisis. Genoeg reden om die lui tegen de muur te zetten.

Zzzzooooffff | 15-06-12 | 09:22

Altijd blij zijn met een downgrade. Dan kom je tenminste niet in de verleiding je tot over je oren in de schulden te steken.

Red mij niet | 15-06-12 | 09:22

@ Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:20
Het is ook absurd. Maarja, wij verzinnen het niet.
Gelukkig.

BeunDeHaas | 15-06-12 | 09:22

Lehman Brothers had triple A voordat 'ie omviel. Maar laten we niet vergeten dat: Goldman Sachs Griekenland hielp met de boekhouding zodat ze in EU konden komen, vervolgens wisten hoe Griekenland eraan toe was en short gingen op Griekenland en daar miljarden aan verdienden. En politici? De huidige premier van Griekenland (nog 2 dagen!) was adviseur van Goldman Sachs, net als Monti (Italië) net als Draghi (ECB).De lijntjes tussen bankiers en politici zijn echt te erg! Alle Nederlandsche Ministers van Financiën zijn later bij een bank gaan werken (gecheckt tot 1950!) Ik ga nog ff pinnen, je weet nooit wat er na zondag gebeurd. Als alles mis gaat, laten we vooral eerst de bankiers, en dan de politici ophangen! Goudprijs: € 41.468,00 per kilo...

Limburgert! | 15-06-12 | 09:21

As i give a fuck! Ligt Nederland er al uit?

Barbatruuk! | 15-06-12 | 09:21

BeunDeHaas | 15-06-12 | 09:18
Als je normaal nadenkt is het toch eigenlijk absurd; een land wat moeite heeft om de schulden af te lossen, straffen met meer rente.. Laat het op je inwerken. Het is een een junkie heroïne geven als middel tegen de cold turkey bij het afkicken.

Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:20

Het gebrek aan oplossend vermogen voor de woningmarkt lijkt toch wel heel erg op dat van het Oranje voetbalteam, het Olympisch hockeyteam, het team van het songfestival, de vervolgsuccesloze SMS-shows, de verenigde tv en politiek-aanbieders. Dames, heren, het is en blijft geen rakettechnologie!

Einde van de Domheid | 15-06-12 | 09:19

@vetkleppert | 15-06-12 | 09:09
idd... zo kun je het ook zeggen. De politicus zegt: er moeten van de 16.5 miljoen 14 miljoen mensen deaud om het land weer duurzaam in balans te krijgen zal ook niet zo heel veel stemmen krijgen denk ik.... Dat hij gelijk heeft doet er niet erg toe....

synchronicity | 15-06-12 | 09:19

@Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:16
Ik ben het helemaal met u eens. Niets aan toe te voegen.

Vroomshoopmafia | 15-06-12 | 09:18

Ik zou even in Google moeten duiken, maar het lijkt me sterk dat Moody's in Amerika hetzelfde doet.
Kijk alleen al naar de staatsschuld van Amerika. Die kunnen niks meer betalen en hebben nog steeds een AAA rating.

Sowieso, door het afwaarderen loopt de rente op en kom je inderdaad in een negatieve spiraal terecht. Dat helpt echt om de economie weer op poten te krijgen.

BeunDeHaas | 15-06-12 | 09:18

Wat dat betreft gaat de vroegtijdige uitschakeling van Nederland op het EK goed uitkomen. Kan het in de media weer/eindelijk over belangrijkere zaken gaan.

Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:17

Nederland is hartstikke rijk... toch ?
Als een bank ( of een land ....) omvalt , geeft Nederland die toch gelijk een Miljoenmiljard euro steun .........
Wij betalen wel heur....

hansvanvoren | 15-06-12 | 09:17

Het begin is ingezet. Beseffen Pechtold en consorten wel dat men straks niet meer Wilders de schuld kan geven...
Vorig jaar was eigenlijk al te laat, maar laten we alsjeblieft de eer aan onszelf houden voordat de rekening inderdaad onoverkomelijk is.

Desmoulins | 15-06-12 | 09:16

Ik heb pas de rating voor mijn broer afgewaardeerd tot triple zzz maar niemand die zich om mij bekommert.

Terpetijnzeikert | 15-06-12 | 09:16

Precies Johnny en als we heel hard kudt roepen is de crisis eauck over. Maar wacht JIJ had toch alle oplossingen van de eu en crisis in je broekzak zitten Quid ?

25TaLife | 15-06-12 | 09:16

Vroomshoopmafia | 15-06-12 | 09:06
En helemaal in een economie dat in feite een grote zeepbel is, die afhankelijk is van vertrouwen. Creëer onrust en je kunt bewust invloed uitoefenen op de toekomst van een land. En je kunt er schijnbaar nog flink geld mee verdienen ook nog.

Het zou me niets verbazen als Brussel een zeer gewaardeerde klant is van o.a. Moody`s. Deze crisis komt als geroepen; er heerst chaos en in de hectiek kunnen vergaande beslissingen worden genomen onder de noemer `daadkrachtig ingrijpen`.

Je zag het maanden geleden al in Italië. Een gazant van Goldman Sachs en actief commitee lid van de Bilderberg ontmoetingen die ongekozen de macht krijgt toegeschoven. Daar is de democratie al openlijk afgeschaft, volgende halte is Brussel.

Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:16

De hoenderen die de knuppel aanvallen..

tweekeerdehelft | 15-06-12 | 09:16

Ha! Lekker voor die banken! De wollen sok met geld onder mijn bed is nog nooit afgewaardeerd.

vindead | 15-06-12 | 09:14

Het is de schuld van Wilders!

spanarchist | 15-06-12 | 09:13

Het zou beter zijn als GeenStijl zich bezig zou houden met het afwaarderen van Bandirah.

Koninging Beatricks | 15-06-12 | 09:13

En hebben we ook een lijstje met speculaten die vlak hiervoor short gingen en CDS'jes hebben ingeslagen?

Geenstijlfiguur | 15-06-12 | 09:13

@Marcus Porcius Cato | 15-06-12 | 09:10
Zure zult!
Het is gewoon een goed stukje van Quid!
*MPC afwaarderen doet*

necrosis | 15-06-12 | 09:12

@synchronicity | 15-06-12 | 09:08
Een politicus die roept dat we rekening moeten houden met jarenlange krimp zal echter geen stemmen winnen!
Zo werkt dat hier.

necrosis | 15-06-12 | 09:10

@ Johnny Quid
Dat zijn weer NUL ( 0 ) steekhoudende argumenten Johnny. Ik begin zo langzamerhand Geenstijl af te waarderen.

Marcus Porcius Cato | 15-06-12 | 09:10

Leuk voor speculanten.

Hans Hillen | 15-06-12 | 09:09

<s>de markt</s> ik heb altijd gelijk

Fred Janssen | 15-06-12 | 09:09

@synchronicity | 15-06-12 | 09:08
Er is helemaal geen schaarste. Er zijn alleen veel te veel mensen.

vetkleppert | 15-06-12 | 09:09

Einde in zicht van het piramidespel, of biedt balletje balletje nog uitkomst?

rechtvaardigerechter | 15-06-12 | 09:08

Gelukkig is Moody's consequent, en waarderen ze vandaag nog de USA naar 'junk' af. Toch?

Harry Turtle | 15-06-12 | 09:08

"al die andere economische pessimisten die de vicieuze cirkel van de crisis alleen maar versterken" - Johnny, zo werkt het niet. Er zit een serieuze reden achter dit probleem en die heet "schaartse aan grondstoffen". Geld is slechts een middel.... Alleen durft niemand dat te zeggen omdat je daarmee impliciet zegt: "het komt nooit meer goed" (wat dus zo is). Als policicus krijg je geen stem meer als je roept "we gaan allemaal deaud!!!"... Daaromm zit Mark Rutte ook op het Pluche... we kiezen alleen mooi weer politici die aan groei denken en optimistisch zijn, of dat nu terecht is of niet. De politicus die roept "We moeten rekening houden met decenia lange krimp" zal echter gelijk krijgen...

synchronicity | 15-06-12 | 09:08

*eigen comments AAA rating geven doet*

necrosis | 15-06-12 | 09:07

@Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:03
Precies, ze zorgen enkel voor onrust.

Vroomshoopmafia | 15-06-12 | 09:06

Hee Johnny, je mag je reet ermee afvegen, feit is wel dat door deze afwaardering de banken meer rente moeten betalen op de kapitaalmarkt. Deze afwaardering is niet vrijblijvend. En de banken zullen de hogere kosten doorberekenen. Dat betekent dus strengere eisen voor hypotheken o.a. en leningen voor het bedrijfsleven. Geen goed nieuws voor de economie. Het CPB kan weer gaan rekenen. De huizenprijzen dalen door deze afwaardering verder, hetgeen weer tot de volgende afwaardering leidt.
Don't kill the messenger.

Van Duyvenbode | 15-06-12 | 09:06

@Quid
... de RaBobank, maar ook de Boerenleenbank....
Dichterlijke vrijheid?

necrosis | 15-06-12 | 09:05

Ik wil graag een AAA-rente over m'n spaarcenten. Die krijg ik in dit 'land' due *niet*. Tot die tijd waardeer ik de vaderlandsche banken dan ook als *ZZZ*. Allemaal!

*Moppert over rente, inflatie en vermogensrendementsdingen*

Reinaert | 15-06-12 | 09:05

Persoonlijk vind ik de Westmalle dubbel lekkerder dan de triple, dus dat komt goed uit.

gentle giant | 15-06-12 | 09:05

Onbegrijpelijk dat we een systeem hebben gecreëerd waarbij de banken, die al zo ontzettend veel invloed op de maatschappij en haar welvaart hebben, beoordeeld worden door een paar private instellingen in Amerika. Daar kun je toch met je verstand niet bij?

Waar blijven de alarmerende berichten over de Amerikaanse situatie? Of is het probleem door de geldpers opgelost?

Absoluut niet waar | 15-06-12 | 09:03

Gelukkig staat de Rabobank ondanks verlaagde status nog wel als "een van de beste banken". Dat is wel tekenend voor de situatie in de rest van de wereld... :X

Liroy | 15-06-12 | 09:03

Nietss van aantrekken. Gewoon doormodderen. Wij redden jullie wel!

Porrello | 15-06-12 | 09:03

Dat bankraten is zwaar overrated.

Vroomshoopmafia | 15-06-12 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken