Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alle Europese staten sinds het jaar 1000

GeenStijl Eindexamens. Gaan jullie dus maar even aan de hand van deze geweldige timelapse ALLE voormalige landsgrenzen in Europa uit het hoofd leren. Over een tijdsbestek van meer dan 1000 jaar. Inclusief belangrijke jaartallen. En relevante gebeurtenissen. En benoem alle oorlogen ook gelijk maar even. Episch Hans Zimmer-muziekje erbij. Morgen onverwachte overhoring. Veel succes alvast! (made by)

Reaguursels

Inloggen

Stormageddon 20.23: Kleine correctie: de graven van Vlaanderen waren geen vazallen van het Heilige Roomse Rijk maar wel van de Franse Kroon. Ze waren eerst in dienst als "forrestiers" en werden later tot de adelstand verheven door de Franse koning.

bruine kikker | 17-05-12 | 00:01

Wat is de tijdlijn van daar waar de Franse revolutie begint?

Replaceable | 16-05-12 | 21:01

en er was een dorpje dat weerstand bood. o wacht...

dave+1 | 16-05-12 | 17:11

Interessant vind ik Wales. Even gewikipediaat. Door de Romeinen Cambrie genoemd. Willem de Veroveraar kon het in 1066 niet bedwingen. En verder 1000 jaar steady gebleven. Het is volgens mij de enige grens die 1000 jaar blijft.

TB2318 | 16-05-12 | 15:01

Mooi hoor, erg mooi. Alles ligt wel zo´n beetje op z´n plaats, nu alleen nog een beetje die saracenen buiten houden.

Gerd Hardleers | 16-05-12 | 12:02

@Stormageddon | 15-05-12 | 18:55
En, zoals ook alle andere namen in dit filmpje, engels. Die gebruiken dus de latijnse naam voor dat stuk Duitsland. Zouden die Germanen daar blij mee zijn?

lekkurlinx | 16-05-12 | 10:31

Weinig nieuws maar wel leuk!

commiehunter | 16-05-12 | 08:33

hetluis | 15-05-12 | 18:34 |
En eerlijk is eerlijk niet eens door oorlogen en koloniën. Waardoor dan wel?

WirMachenMusik | 16-05-12 | 03:58

Een vraag zal ik in ieder geval behoorlijk kunnen beantwoorden. Dat het heel wat tijd en bloed heeft gekost om die moslims weer uit Spanje te krijgen.
En ook dat het op de Balkan weliswaar ogenschijnlijk wat sneller ging maar dat die het nu nog steeds niet voor mekaar hebben.
Over de islamisering van West-Europa zullen, mag ik aannemen geen vragen gesteld worden.

WirMachenMusik | 16-05-12 | 03:52

zazazebra | 15-05-12 | 19:39
In die tijd was Nederland ook alles behalve 100%. Sterker nog, het bestond niet eens in de Romeinse tijd.

Lompe Loel | 16-05-12 | 00:38

vanaf 7.23 kort in beeld Engeland en de rest van de Britse eilanden krijgen dezelfde kleur als Nederland (iets met de glorious revolution 1688 en William and Mary) geeft toch wel een mooi beeld.

habakuk69 | 16-05-12 | 00:38

Sefrican | 15-05-12 | 21:46

Dit 'kaartje' loopt in ieder geval een stuk verder dan de mid- jaren '90.

ataman | 16-05-12 | 00:35

Weet dit allemaal al (echt).
De Vijfde Colonne | 15-05-12 | 23:02 | + -2 -
Wow, je bent een held!
(PS: Wikipedia weet dit ook)

Het Vragevuur | 16-05-12 | 00:30

1453 <3

Vovochka | 15-05-12 | 23:29

@zazazebra

(Klopt niet! Nederland is nooit 100% door de romeinen gepakt. Ze zijn niet verder gekomen dan de oude rijn (bodegraven/alphen..)

De Romeinen hebben wel degelijk een stempel op Nederland gedrukt en hun sporen nagelaten....

nl.wikipedia.org/wiki/Romeinen_in_Nede...

strikdewepstroper01 | 15-05-12 | 23:29

Zwitserland is sinds 1540 niet of nauwelijks veranderd.
_0_

Ahasveros | 15-05-12 | 23:25

Weet dit allemaal al (echt).

De Vijfde Colonne | 15-05-12 | 23:02

Ik ben eigenlijk totaal niet geinteresseerd in hoe we aan Europa zijn gekomen. Belangrijker is.... hoe komen we ervan af???

RightOfMind | 15-05-12 | 22:26

eindigt met Taliban defeated in afghanistan... is dat al zover dan?... volgens mij zijn er daar nog baarden genoeg en staat de yankee op punt van vertrekken...

dutch driver | 15-05-12 | 21:49

Dit geanimeerde kaartje ken ik volgens mij uit de mid-jaren '90, toen het onder geografiestudenten circuleerde. Zonder onheilspellend muziekje, dan.

Sefrican | 15-05-12 | 21:46

Hoppa, allemaal weer met gestrekt been erin en vrolijk door barbapappa'en met dit continent....

de Voorzittert | 15-05-12 | 21:43

Dit maakt de 2e wereldoorlog een blink of history. Stelt geen reet voor vergeleken met de 1000 jaar daarvoor. Wat een pestbende in centraal Europa voor 500 jaar.

-=PyP=- | 15-05-12 | 21:38

Nu nog de verschuiving van volkeren in kaart brengen ;P

st3fan07 | 15-05-12 | 21:29

Piet_Snot | 15-05-12 | 18:38 | + 3 -
Want het examen gaat over Vietnam, lutser.

WoetWoet | 15-05-12 | 21:17

@Gaarbok | 15-05-12 | 20:47
Met "binnenvallen" had het niks te maken. Willem was uitgenodigd door het parlement. Hij nam wel een vloot mee, maar er is amper een schot gelost. The Battle of Reading was eigenlijk de enige oorlogshandeling en die was in een vloek en zucht gebeurd.

Stormageddon | 15-05-12 | 21:16

Jonguh!! Mongols hebben ech bestaan!

reagierder | 15-05-12 | 21:01

Hee, Bohemen!
Altijd al afgevraagd waar dat kudtlied van Queen over gaat.

Kapitein Sjaak Mus | 15-05-12 | 21:01

Zo zie je maar weer, dat Almere er niet toe doet.. het staat...... niet op de kaart.

rixard | 15-05-12 | 20:56

@Stormageddon | 15-05-12 | 20:26
Ze hadden op dat moment gewoon een koning hoor, James II, en troonopvolging middels diens pasgeboren zoon. Hij was echter katholiek en gevreesd werd voor een katholieke dynastie. Willem van Oranje zal best uitgenodigd zijn hoor (was hij ook), maar zeker niet door de koning. Als je dan met een voor die tijden grote troepenmacht je claim gaat halen kan ik het niet anders noemen dan "binnenvallen". Maar goed dat is mijn mening en wie ben ik, geen historicus in ieder geval. Maar ik lees er wel veel over en zelfs de historici zijn het er niet over eens.

Gaarbok | 15-05-12 | 20:47

Ja, leuk, maar waar is het Romeinsche Rijk ? Kon er natuurlijk weer niet op ?

Marcus Porcius Cato | 15-05-12 | 20:44

L.H. Oswald | 15-05-12 | 18:58 |
Limburg hoort inderdaad niet bij Nederland. Het heeft een veel langere geschiedenis met de Belgen en Germanen. Zelfs lang voordat west Nederland bestond.
Nederland is ene relatief jong land daar het voorheen gewoon zee en moeras was. De romeinen omschreven de rand ervan als moeras en onbegaanbaar gebied. Daar waar Limburg een rijke romeinse geschiedenis kent, kent west Nederland vrijwel geen oude geschiedenis.
Grappig om te zien dat de mentaliteit (buiten het dialect) meteen laat zien dat Limburg niet bij het calvinistische Nederland past.
Het zou beter weer bij België of Duitsland horen.
Ik heb nooit in Limburg gewoond maar kom er graag en je merkt daar ook dat zij erg neer kijken op calvinisten en Hollanders. Daar waar wij geloven dat we boven hen staan als 'Hollanders' is het neerkijken andersom veel erger. Maar dat heeft niemand door. Limburgers zien randstedelingen als lompe boeren. Als je vanuit een bourgondisch oogpunt naar west Nederland kijkt is dit ook begrijpelijk.

Lompe Loel | 15-05-12 | 20:40

-weggejorist-

allah snackbar | 15-05-12 | 20:31

Mooi, maar ook de 1000 jaar ervoor zijn erg interessant. Evenals de verspreiding van religie en politieke denkbeelden. En wat steden erop was ook fraai geweest. En het gaat me iets te snel.

cabbit | 15-05-12 | 20:27

@Gaarbok | 15-05-12 | 20:19
Nou... "binnenviel"... Hij is uitgenodigd om koning te worden omdat hij met een Stuart was getrouwd. Met "binnenvallen" had dat niet zoveel te maken. Ze zaten in Engeland op dat moment zonder troonsopvolging.

Stormageddon | 15-05-12 | 20:26

@zazazebra | 15-05-12 | 19:39
Of, om het anders te zeggen: de Graven van Holland, Vlaanderen en Henegouwen waren leenmannen van de Keizer van het Duits-Roomse Rijk.

Stormageddon | 15-05-12 | 20:23

Ik ga maar ook een rijk beginnen.
Wellicht Kaasachtstan.

Kaas de Vies | 15-05-12 | 20:23

@ The Green*Machine
Tijdsaanduiding staat linksbovenin!

SleezerBret | 15-05-12 | 20:22

En dan te bedenken dat vele oorlogen en machtsverschuivingen voor een groot deel te maken hadden met een kleine hoeveelheid adelijke families/lijnen. Ook niet oninteressant dat Willem III van Oranje de eerste was na meer dan 600 jaar die succesvol Engeland binnenviel.

Gaarbok | 15-05-12 | 20:19

De laatste 60+ rustige jaren staan later misschien wel bekend als de xx jarige Europese mislukking, welke door een massale burgeropstand tot een einde kwam.

Dagobert D. | 15-05-12 | 20:17

@zazazebra | 15-05-12 | 19:39
Het Heilige Roomse Rijk was het rijk van Karel de Grote. En dat omvatte ook de Nederlanden.

Stormageddon | 15-05-12 | 20:17

Zat te wachten op de verdere inkleuring van Nederland met de polders en de afsluitdijk. Kwam helaas niet.

suvois | 15-05-12 | 20:17

Die Horde Mongols die op de eerste kaart staan in het oosten hebben wel in NL fijn hun onuitwisbare sporen achtergelaten. Kijk maar eens naar de TV uitzendingen: "boer zoekt hoer". "Echte hoeren in de jungle", "Rinus en Marie op safari" en kijk in willekeurig winkelcentrum in NL maar eens goed om je heen. Onuitwisbare sporen, elke dag weer.

blaster | 15-05-12 | 20:17

@Meneer Meeuw | 15-05-12 | 19:47
Het Heilige Roomse Rijk was het rijk van Karel de Grote. En dat omvatte ook de Nederlanden.

Stormageddon | 15-05-12 | 20:16

We hebben het 840 van die jaren zonder Limburg kunnen doen.
En ik zeg dat we dat nog steeds kunnen!

Err | 15-05-12 | 20:15

Dit is ook erg leuk voor mensen die verslaafd zijn of waren aan Medieval Total War 2 en Empire Total War.

The Green*Machine | 15-05-12 | 20:07

TM | 15-05-12 | 19:57 | + 0 -
Bedankt voor de tip, klinkt erg interessant!

The Green*Machine | 15-05-12 | 20:06

@The Green*Machine | 15-05-12 | 19:34 : Ik heb net een boek gelezen; "1.000 years of annoying the French". Geweldig, leuk om te lezen, informatief en de schrijver neemt de Fransen regelmatig op de hak. Een aanrader.

TM | 15-05-12 | 19:57

zazazebra | 15-05-12 | 19:39 |

wel. dat ze geen dorpjes bouwden wil niet zeggen dat ze niet over het gebied heersden. De friezen en al het noordelijke volk werden als hulptroepen gebruikt

Guusd | 15-05-12 | 19:50

@Synecdoche | 15-05-12 | 19:35
Ja, dat klopt deels wel, ik zeg toch ook nergens dat dit filmpje verkeerd is?

Alleen kunnen in dit soort kaarten natuurlijk nooit de complexiteit van al die geschiedenis worden meegenomen.

Overigens, de Spanjaarden probeerden pas hun staatsinrichting op te leggen na de dood van Karel de V, onder zijn zoon Philips de II. Dus deze geschiedenismakers hadden er even goed voor kunnen kiezen het rijk van Karel de V als 1 land af te schilderen: ze hadden wel degelijk maar 1 baas. Karel de V voerde wel degelijk het gezag in Nederland hoor, en werd geaccepteerd, overigens net zoals de Bourgondiers daarvoor, en als je goed naar de kaartjes kijkt hebben in die tijd Nederland en Bourgondie nou juist weer wel hetzelfde kleurtje.

Ze zullen hun keuzes dus waarschijnlijk gemaakt hebben op basis van de staatsinrichting, klopt, en daarom is dit filmpje ook niet fout. Nogmaals, dat is dus ook niet wat ik beweerd heb.

La Bailaora | 15-05-12 | 19:50

Prachtig! Thanks Brusselmans. De laatste tijd nogal veel geschiedenis gelezen, vooral over Europa en zo zie ik alles gebeuren. Heel erg leuk.

TM | 15-05-12 | 19:47

zazazebra | 15-05-12 | 19:39 | + 0 -
Bent u zo slecht in geschiedenis dat u dacht dat er nog een West Romeins Rijk bestond rond het jaar 1000, of denkt u dat het Heilige Romeinse Rijk van de Romeinen is?

Meneer Meeuw | 15-05-12 | 19:47

Klopt niet! Nederland is nooit 100% door de romeinen gepakt. Ze zijn niet verder gekomen dan de oude rijn (bodegraven/alphen..)

zazazebra | 15-05-12 | 19:39

Op 09.27 dacht duitsland 'fuck al die rondspringende kleurtjes.Groot gelijk,maar op 10.15 werden ze een beetje hebberig.

de grote Anti | 15-05-12 | 19:36

La Bailaora | 15-05-12 | 18:35 | + 3 -
Ja maar ze waren toch ook verschillend? Het Spaanse gedeelte geërfd van zijn vader, de Nederlanden van de Bourgondische kant van zijn moeder en het Heilige Roomse Rijk door verkiezing door de keurvorsten. Dat was juist een van de oorzaken van de 80-jarige oorlog: het feit dat Spanje probeerde hier zijn staatsinrichting op te leggen (overigens als vervolg op wat de Bourgondiërs al geprobeerd hadden) terwijl we alleen in personele unie met Spanje verbonden waren.

Synecdoche | 15-05-12 | 19:35

Het gewroet van die Engelsen is erg grappig om te zien. Dan wel Schotland erbij, toen William Walace en Robert Bruce, toen weer onafhankelijk, toen weer niet, toen weer wel. Hoewel Ierland vaak geheel bezet was, lieten ze zich zo te zien ook niet zomaar de kaas van het brood eten. En de Fransen kijken ook denk ik liever even weg als de Engelsen (die toendertijd door ingewikkelde koninklijke bloedlijnen eigenlijk ook een soort Fransen waren) in de 100-jarige oorlog half Frankrijk in bezit namen, om het even snel weer te verliezen. Jean d'Arc!
.
Maar de oorlogsdrift van Napoleon is ook duidelijk te zien als geheel West-Europa blauw kleurt. Enorm grappig om zijn gefaalde veldtocht door Rusland te zien. De Duitsers hebben daarna duidelijk heimwee naar dat enorme Heilige Roomse Rijk en Groot-Pruisen en veroverden hun Derde Rijk, met catastrofische gevolgen. Kudo's voor de maker, wel jammer dat er geen tijdsaanduiding bij is gevoegd.

The Green*Machine | 15-05-12 | 19:34

Tazio | 15-05-12 | 19:20 | + 0 -
In het jaar 1000 waren de enige Romeinen op die kaart de inwoners van Rome, slimpie.

The Green*Machine | 15-05-12 | 19:26

De meeste landen hebben een tijdje over Europa mogen regeren. Eerlijkheidshalve is nu Nederland aan de beurt. Is er een heraut die deze boodschap wil doorgeven aan Brussel?

Armin Langbaard | 15-05-12 | 19:25

Ik mis die kleine nederzetting in Gallie, die moedig weerstand bleef bieden tegen de Romeinse overheersers. Ze aten dacht ik Everzwijnen en speelden met Romeinse Soldaten en Zeerovers.

Tazio | 15-05-12 | 19:20

Ik mis toch wel Sealand op de kaart.

Andersom dag | 15-05-12 | 19:14

Grappig dat de moslims eerst via Spanje Europa binnenvielen en later ook weer bij Oostenrijk werden teruggeslagen. Tegenwoordig zijn ze een stuk verder in de EU opgerukt.

funkyd | 15-05-12 | 19:09

@inge wijde | 15-05-12 | 19:04
U kraakt hier een topic of wat af, en linkt vervolgens naar een uitzending uit de geschiedenis van Knevel-TV?
Mooi man!

Jackanders | 15-05-12 | 19:08

Ik wil mijn 11min terug.

Barbatruuk! | 15-05-12 | 19:07

Voor de oplossing voor het ouderenprobleem doorzappen naar 35:20!!!!!

inge wijde | 15-05-12 | 19:06

@Ron_W | 15-05-12 | 19:00
Is hij in 1866 geboren?

rara | 15-05-12 | 19:05

Gaan we het vandaag nog ergens anders over hebben dan geschiedenisles a la History Channel, rukverhalen en kutbussen? Ga eens naar www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1... en hoor wat MILF Monatoetje Keijzer aandraagt om het ouderenprobleem op te lossen.

inge wijde | 15-05-12 | 19:04

Met het voor voor ons land tragische jaar 1866, zoals Maarten van Rossem onlangs tijdens een college heeft uitgelegd...

Ron_W | 15-05-12 | 19:00

@Stormageddon | 15-05-12 | 18:55
Inderdaad. Er was een paar jaar geleden zelfs nog sprake van dat Bavaria z'n naam zou moeten veranderen onder de nieuwe Europese regels t.a.v. streeknamen.

JoranVanderdood | 15-05-12 | 19:00

@kapotte_stofzuiger | 15-05-12 | 18:55
Resultaten behaald in het verleden..., ach dat weet u wel.

Jackanders | 15-05-12 | 18:58

Super!
Maar dat Limburg heeft er eigenlijk dus nooit echt bijgehoord hè.

L.H. Oswald | 15-05-12 | 18:58

Denemarken is wel een van de meest stabiele regio's in Europa.
*nieuwe migratieplannen opstelt*

kapotte_stofzuiger | 15-05-12 | 18:55

@Henk003 | 15-05-12 | 18:52
Het is gewoon de Latijnse naam voor Bayern.

Stormageddon | 15-05-12 | 18:55

Zo'n 2 maand geleden was heel Europa (zo heette het hier toen) bezet door soldaten van van Rompuy, de Belgische bankbediende. Héél Europa ? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Eurocraten in de omringende lidstaten bepaald niet gemakkelijk.

H. Drievuldigheid | 15-05-12 | 18:55

@La Bailaora | 15-05-12 | 18:35
Even voortbordurend op het heden...

Het kan meteen worden geconstateerd dat we nu weer dezelfde complexiteit zien. Stel dat we een 'wetenschapper' zijn over 1000 jaar en een kaart moeten maken van het jaar 2012. Wat kiezen we voor dit jaar in Europa? Nederland als een apart land met eigen soevereiniteit? Zou kunnen, maar met het morgen te ondertekenen verdrag van het ESM zou je er net zo goed voor kunnen kiezen alle EU landen al 1 kleurtje te geven. En dat laatste, sinds wanneer dan? Vanaf morgen, vanaf het moment dat het Lissabon verdrag werd ondertekend, vanaf Maastricht, de invoering van de Euro? Zeg het maar...

La Bailaora | 15-05-12 | 18:54

Als ik dan toch moet kiezen, doe mij Sardinië maar.

DijenkletserT | 15-05-12 | 18:54

Bavaria is gewoon Duits bier zo te zien. 9.05

Henk003 | 15-05-12 | 18:52

Moet toch ff commentaren, als je dit upload denk je over geschiedenis net als over je anus.
Even krabben en verder geeft het niet. Buiten dat er vanalles mis is met de naamgeving is het simpelweg een bewuste indoctrinatie van de geldende geschiedsschrijving. Die van de overwinnaars dus.
Eat shit or die!

Van Ravenzwaai | 15-05-12 | 18:52

Ik heb opeens zin om te Risken.

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:49

lenniehaan | 15-05-12 | 18:09

en dat terwijl het enige land dat in de 20e eeuw een twee keer een stukje inpikte van dat grote blauwe land Nederland is

Elmauro | 15-05-12 | 18:49

ZKH EénOog | 15-05-12 | 18:39
zouden ze een toverdrank hebben gehad?

hetluis | 15-05-12 | 18:48

@The Dominator | 15-05-12 | 18:36
Evenveel turbulentie denk ik, vooral juist de komende jaren... Er is evenveel kans op dat we een provincie van Duitsland worden met een nieuwe guldenmark, als dat de vlamingen weer bij Nederland aansluiten, als dat alle grenzen verdwijnen in een EUSSR, kortom alles is mogelijk. De mogelijkheid dat alles blijft zoals het in de jaren na de oorlog was lijkt mij de minst logische optie.

La Bailaora | 15-05-12 | 18:40

@hetluis | 15-05-12 | 18:34

Evenzogoed frappant is hoe dat kleine kutlandje er toch maar relatief rustig bij blijft liggen op die tijdlijn.

ZKH EénOog | 15-05-12 | 18:39

@AudiR8owner | 15-05-12 | 18:08
Want Vietnam ligt in Europa ?
Lutser...

Piet_Snot | 15-05-12 | 18:38

@hetluis | 15-05-12 | 18:34
-
Inderdaad. *Plop* Duitsland!

The Dominator | 15-05-12 | 18:37

@La Bailaora | 15-05-12 | 18:07
-
Het wordt ook mooi duidelijk dat de afgelopen 100 jaar verreweg de meest turbulente waren in de geschiedenis van het Europese continent. Wat brengt de toekomst?

The Dominator | 15-05-12 | 18:36

Goldon Horde Mongols + 1 in Rusland.

Henk003 | 15-05-12 | 18:36

@Bart_Bart | 15-05-12 | 18:30

Met de komende lasten verhoging krijgen er steeds meer mensen automatisch vrij. En hun werkgevers ook trouwens...

ZKH EénOog | 15-05-12 | 18:36

Het klopt grotendeels wel dit filmpje maar je kunt het weer niet loszien van een grotere complexiteit in de historie. zo zien we niet in dit filmpje dat er periodes waren waar verschillende gebieden toch weer 1 grote baas hadden, bv. het rijk van Karel de V. Daar zien we bv. verschillende kleuren voor zijn Spaans/Nederlandse deel en zijn Duitse rijk, waarvan hij wel Keizer was. Zie hier bv. ook in verschillende kleuren die allemaal onderdeel waren van zijn rijk, maar door de verschillende kleuren het net lijkt of ze door verschillende personen werden bestuurd:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel-...

La Bailaora | 15-05-12 | 18:35

@das_Freudenmädchen | 15-05-12 | 18:30
Om de zoveel jaar komt men met een project en die wordt stelselmatig tegengehouden. Zoals de EU van de Romeinen.

Itastijl | 15-05-12 | 18:35

Mooi

Hefting | 15-05-12 | 18:35

Het zou nog interessanter worden als er grafiekjes van klimaatveranderingen, bevolkingsgroei en graanprijzen zou meelopen. Nu kun je die eigenlijk aan de hand van deze timelapse ook wel invullen maar dan wordt het nog wat inzichtelijker allemaal.

Stormageddon | 15-05-12 | 18:34

prachtig hoe lappendeken duitsland het belangrijkste land is geworden, ze hadden alleen dat kleine kudtlandje in het westen moeten houden

hetluis | 15-05-12 | 18:34

Aantal jaren met Europese totaaldictatuur: 0.
Altijd leuk, wat nieuws in het vooruitzicht.

das_Freudenmädchen | 15-05-12 | 18:30

Als Europa nog even zo doorgaat zullen horden jonge krijgers uit oa Spanje, Griekenland, Nederland en Duitsland eensgezind en gezamenlijk naar Brussel trekken, en een eind aan de verstikkende dictatuur van Europa maken!

De krijgers uit Nederland en Duitsland moeten dan wel vrij kunnen krijgen, maar dat terzijde.

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:30

Bloedvergieten 'the grafic way'

FreshClash | 15-05-12 | 18:26

Check Servië eens een empire hebben op 03.40! Jammer van die Ottomanen daarna.

Unrestrained | 15-05-12 | 18:26

Alle oorlogen op het continent waar men elkaar het meeste heeft uitgemoord? Onmogelijk.

The Dominator | 15-05-12 | 18:25

Zo, hier heb ik dus echt 11 minuten naar gekeken.

Meil | 15-05-12 | 18:25

Het filmpje stopt jammer genoeg wel precies voor het moment waarop alles naar de klote werd geholpen. (Europa)

vetkleppert | 15-05-12 | 18:25

Wel jammer dat de komende vijfhonderd jaar er nog niet bij staan.

Jackanders | 15-05-12 | 18:24

Geweldig om muslim spain en ottoman empire van de kaart te zien verdwijnen.

wijsvinger | 15-05-12 | 18:24

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:21 |
Tot uw dienst.

Charles Bukowski | 15-05-12 | 18:23

@Jogert | 15-05-12 | 18:11
Zolang heeft het dus ook niet geduurd.

Stormageddon | 15-05-12 | 18:23

fascinerend, maar wat een vreselijke kötmuziek!

Muf Taxi | 15-05-12 | 18:21

De Gouden horde? Djaghatai, Toloei? Of toch zijn adoptiezoon?

pius | 15-05-12 | 18:21

Pff je kunt voor 60% van deze tijdlijn niet eens van staten spreken.

Krat Pitt | 15-05-12 | 18:21

@Charles Bukowski | 15-05-12 | 18:19
Jij ook bedankt.

Voor alles.

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:21

Ha grappig! Net bekeken op Youtube...

Hero_of_Time | 15-05-12 | 18:21

De geschiedenis maakt toch wel duidelijk dat we Friesland nooit gewild hebben!

alweervergeten | 15-05-12 | 18:20

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:18 |
Bedankt voor de bevestiging.

Charles Bukowski | 15-05-12 | 18:19

Over honderd jaar staat er bij veel landen "The Islamic Republic of.." voor.

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:18

Super gedaan... kuddo's!

Fatwabuster | 15-05-12 | 18:18

"Ja wacht maar; over een paar jaar kleurt die kaart egaal groen met een witte halve maan in 't midden!" roept 30% van de GS-ers. Volgens de peiling.

Charles Bukowski | 15-05-12 | 18:17

Enneh, Flevoland?

b-ry | 15-05-12 | 18:17

Topografie, pffrt. Ik heb Google Maps.

Nietvoordekat | 15-05-12 | 18:13

Let ook effe op Spanje.

vetkleppert | 15-05-12 | 18:12

Vooral Spanje is interessant.

Plukkiehaar | 15-05-12 | 18:11

Ja, maar door de EU zal dat allemaal niet meer gebeuren, die grensverschuivingen en zo...

ZKH EénOog | 15-05-12 | 18:11

Oke, interessant. Heb me altijd al afgevraagd, hoe de Duitsers zoveel grond hebben kunnen bezetten in '39-'45? Gezien het inwoners aantal en de grootte van de gebieden, was het toch nooit mogelijk om alles te controleren? of denk ik teveel in Risk?

Jogert | 15-05-12 | 18:11

Europa is een hoer, met vele soa's.

Kansleaus | 15-05-12 | 18:11

Het wordt tijd dat we weer wat grenzen gaan verplaatsten .

Eurotokkie | 15-05-12 | 18:11

Heel mooi gemaakt, soms minder fraaie geschiedenis.

Jan Boel | 15-05-12 | 18:11

@lenniehaan | 15-05-12 | 18:09
LOL!

Fokking knap ja!

Bart_Bart | 15-05-12 | 18:10

Onverwachte overhoring? Aangekondigde overhoring dus.

zeg maar jansen | 15-05-12 | 18:10

Ik vind het wel knap van dat ene grote blauwe land dat ze in 1000 jaar geen stukje grond verliezen!

lenniehaan | 15-05-12 | 18:09

jammer gaat groot deel over Vietnam, dat zie ik hier niet op dit kaartje staan.

AudiR8owner | 15-05-12 | 18:08

Vond de oorlog tussen de Grieken en de Perzen een stuk meer episch...

eerstneukendanpraten | 15-05-12 | 18:07

Mooi gemaakt, ik kan niet anders zeggen.

La Bailaora | 15-05-12 | 18:07

Juustem | 15-05-12 | 18:02
maar nu wel met jaartallen.

zuurkool | 15-05-12 | 18:06

Vorige week al ergens zien (Gawker of zo, ik weet het niet meer.) Fraai stukje geschiedenis in beeld. Dit zouden ze in Brussel en Frankfurt ook eens moeten bekijken.

Stormageddon | 15-05-12 | 18:06

Leuk! Zal straks na het eten hier even de tijd voor nemen.

Jasaanhetiskoud | 15-05-12 | 18:05

Dit stond gisteren dus al op dumpert.
Juustem | 15-05-12 | 18:02 | + 0 -

Hele dag lopen f5en op dumpert ofzo?

Valoso | 15-05-12 | 18:04

Zelf voel ik me nog steeds Austrasier.

rara | 15-05-12 | 18:04

Dit stond gisteren dus al op dumpert.

-edit: dat was korte versie. Deze is 11 minuten lang + info -

Juustem | 15-05-12 | 18:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken