Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rotterdam neemt gesprekken in tram op

RETtramvroegerrrrrr.jpg Laat de volgende zin even op u inwerken: Gesprekken van passagiers van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET worden elektronisch afgeluisterd en gebruikt voor beveiligingsdoeleinden. De RET weigert te zeggen hoe ze dat doen. Heeft u dat? Mooi. Dan kunnen we nu flink ranten over dit zoveelste stukje misplaatste Big Brother naar de argeloze burger toe. Waar gaat dit in godsnaam over? Omdat er in de Rotterdamse tram geregeld geweld wordt gebruikt zijn er overal geheime microfoons geplaatst die elk gesprek kunnen opnemen. Zodat je nog eens kunt naluisteren hoe iemand in elkaar wordt gebeukt. Dat hierdoor 99% van de normale reizigers behoorlijk in hun privacytaas wordt gegrepen maakt blijkbaar niet uit. Hey, als Beatrix aangetrouwde familie mag afluisteren via schroeven in de muur, waarom mag de RET dat dan niet doen met hun klanten? Is blijkbaar onderdeel van de algehele trambeleving: duur kaartje kopen + de kans dat je een ram voor je bek krijgt = eindigen in een audio-database van de gemeente Rotterdam. ‘Wij houden op verschillende manieren de veiligheid van passagiers in de gaten, maar daarover geven wij geen details,’ aldus een woordvoerder. Er hangen toch al heel veel CCTV's in de tram? Je zou ook kunnen zeggen: misschien moet er meer politie meerijden die er voor zorgt draagt dat geweldplegend tuig in de gevangenis wordt gemieterd. of wellicht moeten we de tramchauffeurs standaard uitrusten met pepperspray. Maar nee. Een supersneaky microfoon in een hoofdsteun plaatsen is natuurlijk veel minder risicovol. En goedkoper! We vragen ons af hoeveel door veiligheid geobsedeerde ambtenaartjes zijn klaargekomen op dit idee. Wat ze bij de RET niet weten: via via heeft GeenStijl de hand weten te leggen op een foto voor intern gebruik waar te zien is waar alle afluisterapparatuur verstopt zit. Hierbij roepen we alle RET-klanten op om heel hard in die mics te gillen: GERARD COX IS NIET LEUK! Wachten wij rustig af totdat iemand de server van RET hackt en al die trololo-tapes online staan.

Reaguursels

Inloggen

Ze hebben daar niet genoeg tolken voor.

Bataaf | 10-05-12 | 22:35

Hoeveel tijd zou de RET niet nodig hebben om al die gesprekken van die miljoenmiljard in Rotterdam woonachtige nationaliteiten naar het Nederlands te vertalen?
Goed voor de werkgelegenheid. Begrijpelijk dat je het OV dan ook niet openbaar wilt aanbesteden...

Charlie_da_Silva | 10-05-12 | 18:48

In plaats van gesprekken op te nemen, zouden ze ook goede beveiligingscameras kunnen installeren en de plisie wakkerschudden zodat die hun werk doen: boeven vangen en de justitie ze veroordelen zodat ze ook werkelijk gestraft worden.

Graftak | 10-05-12 | 15:38

"wellicht moeten we de tramchauffeurs standaard uitrusten met pepperspray"

Geen slim idee. De tram is een afgesloten ruimte. Omdat de pepperspray zich verspreidt krijgen de andere passagiers er gratis een laag pepperspray bij.

Doldwaas | 10-05-12 | 15:15

waarisdelol | 10-05-12 | 14:14

Zoals de meeste van zijn tegeltjes. Maar hij zal waarschijnlijk niet snappen waar je het over hebt.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 14:18

Horagha | 10-05-12 | 11:39
Leuke posts hoor, maar deze is volstrekt ongefundeerde onzin.

waarisdelol | 10-05-12 | 14:14

@zeg maar jansen | 10-05-12 | 13:28
Iets zegt me dat we deze discussie al eerder hebben gehad?

@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 13:54
Ja, iedereen hier weet wel dat je een cursus begrijpend lezen nodig hebt. Maar praat er niet over, begin er mee. De eerste stap heb je al gezet door in het openbaar je tekortkomingen te accepteren.
www.nhl.nl/nhlopleidingecno/7239/leerk...
Nog een leertip:
www.projectleider-worden.nl/tips-voor-...

Horagha | 10-05-12 | 14:02

Horagha | 10-05-12 | 13:13

Cursus begrijpend lezen kan helpen. Gevoel voor humor daarentegen kun je niet leren, dat heb je of heb je niet.

Kaalhoofdige wietrokers hebben dat in de regel niet.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 13:54

@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:59 | + 0 -
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Kaas de Vies | 10-05-12 | 13:38

Horagha | 10-05-12 | 13:13 De ergernis over het gebrek aan stilte in de N.S. stiltecoupé is volledig de schuld van de N.S.

Zonder stiltecoupé geen ergernis over het gebrek aan stilte.

zeg maar jansen | 10-05-12 | 13:28

Feiten negeren? Klinkt dat niet wat rascistisch?
@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:57
uuuuuuh, als jij dat zegt? Kan niet zo gauw het verband leggen tussen rascisme en dat alcohol een gevaarlijkere drug is dan wiet.
En wat betreft mijn huidskleur... ik heb hier nooit over geschreven. Jij trekt bepaalde conclusies.
Ik vindt deze informatie niet belangrijk.

@Mr Dixit | 10-05-12 | 12:03
En nu in het echte leven.
Mensen worden niet zo maar voor niets neergestoken en al helemaal niet neergeschoten.
De realiteit is dat wanneer je goed terug vecht dit soort ratten respect voor je krijgen en je daarna nooit meer lastig vallen en je zelfs helpen als je door andere lastig wordt gevallen.

@Mr Dixit | 10-05-12 | 12:11
Iemand die blank is, een kaalhoofd heeft en legerschoenen draagt wordt automatisch gezien als neonazi. Dat bedoel ik met over 1 kam scheren alsof iemand met hoofdhaar problemen geen legerschoenen mag dragen.
Zie mijn eerste comment. De HTM luistert ook haar reizigers af. En die zogenaamde "beveiligers" in de Haagse tram zijn kaartjescontroleurs zonder enige bevoegdheden. Geen geldig vervoersbewijs is uitstappen. In tegenstelling tot vroeger valt er bijna niet meer zwart te rijden.

Maar zeg zelf, dit is een puur Nederlandse probleem. Als blanke volwassen mensen al in de stiltecoupe van NS blijven kwebbelen nadat er iets van wordt gezegd, dan wat verwacht van je pubers in de OV? Die zijn helemaal een losgeslagen bende!

Horagha | 10-05-12 | 13:13

Gerard Cox is inderdaad niet leuk.

websenior | 10-05-12 | 13:09

zeg maar jansen | 10-05-12 | 12:35

En zit vol met tuigh. Meer hoef je er toch ook niet van te weten?

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 12:37

CornholioNL | 10-05-12 | 12:17 Brusselmans is een automobilist. We hebben nog geluk dat ie niet een foto van een trein gebruikte.

Het gaat op stroom en rijdt op rails. Dat is alles wat ie er van weet.

zeg maar jansen | 10-05-12 | 12:35

Klachten over de RET kunt u gewoon hardop uitspreken.

En dát is dan wel weer een handige service naar de reiziger toe.

zeg maar jansen | 10-05-12 | 12:33

@Kok Meijer
Oja, een paar microfoontjes bieden natuurlijk de oplossing. Dank voor uw bijdrage.

Noepje | 10-05-12 | 12:31

Das Leben der Anderen bei der RET.
In een systeem van afhankelijkheid is vrijheid ironie.

Niemands Knegt | 10-05-12 | 12:28

Weinig mis mee. De maatschappij is nou eenmaal zo verziekt dat veiligheid boven privacy moet staan.

Kok Meijer | 10-05-12 | 12:24

De foto is van een Metro beste Brusselmans, niet van een Tram, dikke fail dus....

CornholioNL | 10-05-12 | 12:17

Horagha | 10-05-12 | 11:47
Begrijp ook niet wat je met deze opmerking bedoelt. "Alles wat niet blank is over één kam scheert"?? Waar heb je het over?? En nee, ik weet niet hoe het er aan toe gaat in buitengebieden, kan alleen oordelen over de drie grote steden waar ik me beweeg. En daar is het OV kommer en kwel. Zo erg dat een RET besluit om de reizigers dan maar af te gaan luisteren en zo erg dat een HTM inmiddels een paar honderd man beveiligingspersoneel heeft rondlopen.

Mr Dixit | 10-05-12 | 12:11

Ik voel me bij deze een stuk veiliger in de 010-tram.
(niet dat ik daar ooit in ga zitten)

Hufter | 10-05-12 | 12:10

Horagha | 10-05-12 | 11:34
Reis voor dat je een oordeel velt eerst een paar keer met de tram in een stad als Den Haag. En neem dan niet de lijn 17 naar Statenkwartier maar ga richting Schilderswijk of Zuiderpark. Een paar tikken uitdelen? Zeker doen, maar wees dan niet verbaasd als je in plaats van een tik terug een mes tussen je ribben of een kogel in je buik hebt. Daarnaast zijn de nazaten van de ooit zo geliefde Nieuwe Nederlanders nooit alleen maar bewegen ze zich in groepjes. Zodra iemand een weerwoord heeft of als een betaste dame zich verzet duiken ze als een bende hyena's op hun prooi. Je bent kansloos als dat gebeurt. Maar ik zou zeggen, probeer het zelf eens, je bent van harte welkom. Ik bel alvast een ambulance voor je.

Mr Dixit | 10-05-12 | 12:03

Juist wanneer iemand begint te schelden vind ik het heerlijk om zo beleefd en eloquent mogelijk te antwoorden. Die verbaasde blik is dan goud waard...

kraaghaar | 10-05-12 | 12:03

Kooooooyman!

LJBrinkhorst | 10-05-12 | 12:01

Zo heb ik ook altijd het gevoel dat er heul veul mensen deze comments stiekem meelezen zonder dat we het weten.
Maar ik ben dan ook bijzonder paranoïde.

Conan de Rabarber | 10-05-12 | 12:01

Kaas de Vies | 10-05-12 | 11:41

Héé, wie heeft het over schelden en gillen? Ik scheld nooit en gillen laat ik aan keukenmeiden. Ik stel gewoon dat een bepaald vervelend gedrag weer ander vervelend gedrag uitlokt. Capice?

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:59

Horagha | 10-05-12 | 11:47

Feiten negeren? Klinkt dat niet wat rascistisch?

Nu ineens ben je niet zwart? Als de argumenten op zijn, begin je bullshit te spuien?
Gewoon wat vraagjes.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:57

Ik zag laatst een scholier met zn voeten op de stoel. Die rap invloeden komen nu wel erg dichtbij.
zuurkool | 10-05-12 | 10:11

Gisteren was er in de bus zelfs een jongen met muziekmakende dopjes in zijn oren. Hij reageerde niet eens toen ik informeerde naar zijn mening over het weer.
Waarschijnlijk was het iemand uit het westen. Hij had ook een kapotte spijkerbroek aan en een pet op. Die stadse fratsen hoeven van mij niet.

Fret Kroked | 10-05-12 | 11:55

*auto nog even een aai geven gaat*

kraaghaar | 10-05-12 | 11:55

@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:39
Nee joh, er zijn mensen die een plaat voor hun kop hebben en alles wat niet-blank er uit ziet over 1 kam scheert. Ik zie er gewoon normaal uit en zeker het tegenovergestelde van angstwekkend.

Maar over iets belangrijkers, heb je al een jointje gerookt? Of al kunnen vaststellen dat alcohol een gevaarlijkere drug dan wiet is? Of zijn we nog steeds de feiten aan het negeren?

Horagha | 10-05-12 | 11:47

@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:39 | + 0 -
Waarom moet je schelden, waarom zou je het zeggen?

Ik begrijp dat niet, hoe beleefder ik blijf hoe deescalerendeer ik optreed. Dat betekent niet dat ik niet over mij heen laat lopen, maar om nou direct te gaan schelden en gillen vind ik altijd dom.

Kaas de Vies | 10-05-12 | 11:41

@Mr Dixit | 10-05-12 | 11:22
Oh en wil je roomblanke boys de held zien uithangen. Gaat eens naar Oude-Pekela, Hoorn, Budel, Renesse, voorhout, schagen en uit Sittard.
En laat je roomblanke dochter daar alleen los over straat. Dan kan ik je met 100% garantie vertellen dat ze in Den Haag veiliger rond kan huppelen.

Horagha | 10-05-12 | 11:39

En ik heb het over mensen die zich angstig door mijn aanwezigheid, deze mensen straf ik hard af.
Horagha | 10-05-12 | 11:34
----------------------------------------------

Jij ziet er dus nogal angstwekkend uit? Dan moet je ook niet zeuren dat mensen bang worden en je een 'zwartjoekel' noemen.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:39

Horagha | 10-05-12 | 11:27

Ik zie het provocatieve niet, eerlijk gezegd. En hoezo, moet hij/zij de gevolgen dragen? Gevolgen waarvan? En van wie moet dat?

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:35

@Mr Dixit | 10-05-12 | 11:22
Zijn we aan het overdrijven met "zijn hun leven niet zeker". Ik hoor dat vaker dat "hoer" gebeuren hier op GS. Ik reis regelmatig in de spits met het OV en bevindt me ook regelmatig in de bekende uitgaansgelegenheden. Maar waarom hoor of merk ik dat nooit? Ik moet wel zeggen dat ik gebruik maak van het OV in de grote steden misschien is dat het verschil.

En waarom doet de vrienden van dat "roomblanke" meisje niets? Paar tikken uitdelen, een paar tikken incasseren en je hebt daarna nooit meer last.

En ik heb het over mensen die zich angstig door mijn aanwezigheid, deze mensen straf ik hard af. Maar goed, alles heeft zijn grenzen, een oma/opa is natuurlijk een no no.

Horagha | 10-05-12 | 11:34

Strangetown | 10-05-12 | 11:18
Dat voelen we allang in onze portemonnee. Onder andere door de paar honderd man dierenpolitie, maar ook omdat het politieapparaat sinds half jaren '90 met ruim 40% gegroeid is. Overigens zonder significante verbetering van de dienstverlening. Zeg ik niet, zegt KRO Brandpunt. Reden? Met heeft bij de Nederlandse hermandad enorme moeite met het stellen van prioriteiten. Je zou zeggen dat het bewaken van de openbare veiligheid op nummer één moet staan, maar dat doet het dus niet. "Beleid maken", dat is belangrijk. En de politie is al ruim twee decennia een verkapte collecteur van extra belastingcenten, door het stellen van bonnenquota, in plaats van metingen op het gebied van veiligheidsgevoel. Lees maar, is leuk: brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_201...

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:30

@Strangetown | 10-05-12 | 11:18
Lariekoek. De reizigerskosten van het openbaar vervoer zijn al veel te hoog. Het openbaar vervoer is het geld al lang niet waard meer en dat komt niet doordat er te weinig geld binnenkomt, maar omdat het niet juist wordt besteed. Gevalletje businessmodel aanpassen en de reiziger een luisterd oor bieden. Maar dat past niet in het straatje van de hoge heren.

Noepje | 10-05-12 | 11:28

@kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:13
Actie=Reactie.
Als zo'n vrouw/man overduidelijk aan het provoceren is dan moet zij/hij ook de gevolgen accepteren.

Horagha | 10-05-12 | 11:27

Horagha | 10-05-12 | 11:07 Zonder de nogal ongenuanceerde kwalificaties van Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55 goed te praten is het wel iets herkenbaars. Onze "roomblanke" dochters zijn hun leven in grote delen van het stads-OV niet zeker. De kreten "hoer!", ongewenste betastingen en erger zijn niet van de lucht. En opmerkelijk genoeg zijn het nooit roomblanke zonen die zich daar schuldig aan maken. Je opmerking over het trollen van mensen die zich angstig gedragen is ronduit ongepast. Dus als iemand zich angstig gedraagt op straat is het gerechtvaardigd om die persoon lastig te vallen? Wat een bullshit.

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:22

Benieuwd of de NL-er bereid is, à la Brusselmans, de kosten in zijn portemonnee te willen voelen met 2 agenten, plus back-up voor het afvoeren van geteisem, op elke OV-lijn 24/7 (minus remisse stand)?

Strangetown | 10-05-12 | 11:18

Please tell me this is a wicked case of :TROLLOLOLOLOL

Venesta | 10-05-12 | 11:16

@Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55
Maak er dan hypergepygmeteerde landgenoot van. Of obese overzeese. Zoiets. Betekent hetzelfde maar klinkt vriendelijker. En geeft minder aanstoot.

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:15

Horagha | 10-05-12 | 11:07

Door dat soort 'lolligheid' lok je natuurlijk wel kwalificaties als 'zwartjoekel' uit.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:13

@Biff Eagleburger | 10-05-12 | 11:05 Een heer met een zwarte joekel mag dan weer wel of ook niet kedin? Ik hoot het graag, want je wil toch niet graag voor Rost van Tonningen uitgemaakt worden.

lijn5 | 10-05-12 | 11:08

En weer even on-topic aub mensen. Lief zijn voor elkaar.

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:08

Er zit alleen zo'n dikke suri of anderssoortige zwartjoekel in zo'n glazen hokje, die jou als roomblanke gewoon haat.
@Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55
... en waarom zou zo'n persoon jou haten, ik heb werkelijk geen flauw idee.
Maar om je de waarheid te vertellen, als je kop er net zo uitziet als je schrijft is de kans zeer groot dat je getrolled wordt.
Je kent het wel, mensen die opeens angstig gaan doen op straat express achtervolgen. Als vrouwen tasjes de andere kant opzetten, achter hun sluipen totdat ze gillend wegrennen of gedwongen de andere kant op moeten lopen. Dat soort lolligheid.

Tja, als mensen zoals jouw zich niet normaal kunnen gedragen. Hoe denk je dat mensen zich tegen jou gaan gedragen.

Horagha | 10-05-12 | 11:07

Dit krijg je in een verschillige maatschappij met open grenzen en ongelimiteerde import van onbeschaafdheid. Prima initiatief en kan niet genoeg navolging krijgen. Ik heb nix te vrezen als ik wezenloos uit het raam van de elektrieke tram zit te staren. En als ik 'ns wat zeg mag het gehoord worden.
What's the deal?

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 11:06

Even opgezocht. Het heimelijk opnemen van gesprekken zonder uitdrukkelijke toestemming van tenminste één deelnemer aan het gesprek is niet toegestaan. Als het heimelijk opnemen van gesprekken al is toegestaan mag dit alleen geschieden door daartoe aangewezen en bevoegde opsporingsambtenaren en dient dit onder toezicht te staan van een bij de zaak betrokken rechter. Alle andere vormen van heimelijk opnemen van gesprekken valt onder schending van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. Hierop staat een geldboete danwel celstraf.

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:06

@happysolo | 10-05-12 | 11:04 Fijn dat zoiets onderzocht wordt. Kost iets, maar ja.

lijn5 | 10-05-12 | 11:05

@Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55

Zeg, Rost van Tonningen, ga eens deaudt, met je 'zwartjoekel'.

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 11:05

Nou ik sta nergens meer van te kijken. Blijkbaar ben ik van generatie ergernis en genaaid worden. Ik ga me er bij neerleggen voordat ik gekke dingen doe.

Doc Damage | 10-05-12 | 11:05

@becool1 | 10-05-12 | 10:47

Volgens een ozdoenerk aan de Esglene untiisirevet, mkaat het niet uit in wkele vdlogore de ltetres in een worod staan, het enige wat bnlaejigrk is is dat de erstee en lttasae leettr op zijn palats saatn. De rest kan een tltoae ponhiuop zjin en nog kan je het leezn zoendr polreebm. Dit komt omdat we neit elke ltteer zelf leezn maar het woord als geeehl.

happysolo | 10-05-12 | 11:04

@vetkleppert | 10-05-12 | 10:51

Wereldstad inderdaad, alwaar ik het prima naar m'n zin heb. Dankjewel.

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 11:03

@Kaas
Ik merk op dat u vrij stil bent in dit topic. U reist als Rotterdammer zijnde niet met onze vrienden van de RET?

Noepje | 10-05-12 | 11:03

@dhr v Puffelen | 10-05-12 | 10:50 Sta ik behoorlijk van te kijken. Zou ik toch als eerste moeten weten, toch. Is het niet 5e colonne?

lijn5 | 10-05-12 | 11:00

Greetje Duisenberg | 10-05-12
U maakt een enigszins racistische indruk mevrouw ...

canardo | 10-05-12 | 11:00

Is het in Nederland niet verboden om gesprekken zonder uitdrukkelijke toestemming op te nemen?

Mr Dixit | 10-05-12 | 11:00

Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55

Inderdaad. Te beginnen met racistisch tuig van welke huidskleur dan ook. Daaronder val jij ook.

Lyrthion | 10-05-12 | 10:59

@nieuwisanders | 10-05-12 | 10:47

"- mensen die hekel hebben aan geert wilders...."

Die worden in een stad waar de PvdA regeert beloond.
Of bedoelde je dat niet?
Was je intentie één of andere zieke insinuatie?

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:59

@Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55
"zwartjoekel"? Par fucking don?

vetkleppert | 10-05-12 | 10:58

Als er binnenkort een enorme neger in uniform tegen je vrouw/vriendin begint op te schuren in het openbaar vervoer, maak je dan geen zorgen. Dat is geen tollie maar een mobiel afluisterteam inclusief microfoon met plofkap.

Osdorpertje | 10-05-12 | 10:57

nieuwisanders | 10-05-12 | 10:47 |
Big Brother is Watching You...
Ambtenaartjes willen graag voor Big Brother spelen, zeker als hun spelletjes door de boven hen gestelden betaald worden.
Het is het spel der macht, macht van de één over de ander, laag boven laag.
Zo ontstaat fascisme. Daar zou een studentje eens een scriptie over moeten schrijven, daar zou de adel der geest eens over na moeten denken. Maar nee, dat is te moeilijk en te bezwaarlijk, dan moeten we echt na gaan denken.

Schoorsteenveger | 10-05-12 | 10:57

Meer blauw op straat helpt wel degelijk hoor. Moeten het wel echt ouwerwetse mannetjesputters zijn.
.
Ik vind Nederland een ontzettend onveilig land. Het tuig is overal. Mijn dochter van 12 voelt het ook. Ze neemt niet graag de tram noch de trein noch de bus. Je bent gewoon vogelvrij. Er zit alleen zo'n dikke suri of anderssoortige zwartjoekel in zo'n glazen hokje, die jou als roomblanke gewoon haat. Dus daar hoef je ook niks van te verwachten. De politie zijn verder een stel lafbekken, die jou ook nog uitlachen. Geen beter vermaak dan leedvermaak, nietwaar?
.
Tijd voor een nieuwe omwenteling waarbij flink wat onkruid gewied wordt. Er zit niks anders op.

Greetje Duisenberg | 10-05-12 | 10:55

@ kapotte_stofzuiger | 10-05-12 | 10:02
Heb ook eens een eigen mening en loop eens niet alleen achter GS aan.

Artwido | 10-05-12 | 10:54

ROFLOL@Biff Eagleburger 10:49

Ashtrey | 10-05-12 | 10:52

*die

zuurkool | 10-05-12 | 10:52

@becool1 | 10-05-12 | 10:47
Nederlands schrijft men met een hoofdletter. Zinnen begint men eveneens met een hoofdletter en sluit men doorgaans af met een punt.
Als ik in een bui ben dat ik mij geroepen voel anderen te wijzen op hun eventuele tekstuele tekortkomingen, verzeker ik mezelf er altijd even van dat ik daarbij zelf geen fouten maak.

ZegMaar | 10-05-12 | 10:52

Een trambestuurder met pepperspray is wat onhandig. Dan gaat de halve tram kotsend op straat liggen. Een taser is wat effectiever. Noodknop in kassa schiet dan de taser-draadjes op kruishoogte. Kan niet falen...

Alcoholic | 10-05-12 | 10:52

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 10:49 |
Ok, laat ik het dan anders zegen. Ik vind het kut bij jullie en mis de uitstapjes naar de kutstad absoluut niet. Ieder zn ding natuurlijk.

zuurkool | 10-05-12 | 10:51

@Biff Eagleburger | 10-05-12 | 10:49
Heel veel sterkte, in die derdewereldstad.

vetkleppert | 10-05-12 | 10:51

Ik moet zomaar ineens aan John de Mol denken. Heel gek.

Stormageddon | 10-05-12 | 10:51

lijn5 | 10-05-12 | 10:35
Klopt. Lijn 5 is de codetaal voor de digitale afluisterlijn met het openbaar vervoer.

dhr v Puffelen | 10-05-12 | 10:50

@zuurkool | 10-05-12 | 10:46

De broer van een buurman en hullie z'n cavia heeft ooit eens boodschappen gedaan in Tietjerkstraveen. Man man man, hij heeft het er nu nog over.

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 10:49

- tuig oppakken op basis van geluids fragmenten
- terroristen oppakken op basis van geluids fragmnenten
- mensen die hekel hebben aan geert wilders....
- mensen die tegen overheid zijn....
- mensen die iets verkeerd durfen te zeggen...
- mensen oppakken gewoon omdat het kan...

nieuwisanders | 10-05-12 | 10:47

Doe eens deze mannen inhuren i.p.v. dit soort privacyschendende, peperdure ellende:
www.youtube.com...
ZegMaar | 10-05-12 | 10:12 | + 1 -

leer eens nederlands

becool1 | 10-05-12 | 10:47

Zet een filetje van een 11khz-piep op -0.1Db online, iedereen dat ff op z'n foon laten zetten en voor die mics houden. En dat dan afwisselen met het themaliedje van de Teletubbies.

Courtesy of US Interrogation Tactics.

Lyrthion | 10-05-12 | 10:46

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 10:33 |
Ik ben zon 'provinciaal'. Mn zus heeft jaren in Rotterdam gewoond. Sorry hoor, maar t is gewoon kut bij jullie.

zuurkool | 10-05-12 | 10:46

@goedverstaander | 10-05-12 | 10:40
LOL, de partij van het vuurwerkverbod en de gezelligheidsindex.

kapotte_stofzuiger | 10-05-12 | 10:45

@goedverstaander | 10-05-12 | 10:40

GL in Rotterdam, bedoel je?

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:43

ZegMaar | 10-05-12 | 10:12 | + 0 -

Nou dat schiet lekker op OMG

happysolo | 10-05-12 | 10:42

@dhr v Puffelen | 10-05-12 | 10:33
Een beetje personeelsleden met de tram laten gaan, u bent de meest kwalijke graaiende baas ooit. Geef die medewerker een (lease)auto.

kapotte_stofzuiger | 10-05-12 | 10:40

Toen ik nog een jong was is mij op het hart gedrukt.

Een luidspreker is ook een microfoon.

Kaas de Vies | 10-05-12 | 10:40

@10:36 *es, correctie.

Ashtrey | 10-05-12 | 10:38

-weggejorist-

Vogelpoep | 10-05-12 | 10:38

@Biff Eagleburger 10:33
Mooi hè? Ineens zijn alle Rotterdammers ook net zombies als ze over de straten paraderen lees ik net. Fijn om te weten, zal straks is extra goed kijkon. Ghe.

Ashtrey | 10-05-12 | 10:36

Moet je nog gaan oppassen ook als je bedrijfsinformatie of andere gevoelige onderwerpen bespreekt in een verder lege tram.

henkdekanarie | 10-05-12 | 10:36

Halloooooooooo
Dit gebeurt ook in de haagse trams. Niets nieuws onder de zon.

"De 33-jarige vrouw stapte in de tram en wilde van de bestuurder de kassalade hebben. Ze werd volgens opgepakt door collega's van de trambestuurder en overgedragen aan de politie.
De vrouw verklaarde dat het een grap was. Maar uit OPGENOMEN GELUIDSFRAGMENTEN concludeerde de politie een geheel ander beeld."
www.boevenvangen.nl/nieuws/beroving-ht...

Horagha | 10-05-12 | 10:36

Zonder de mogelijkheid van direct en gericht ingrijpen zijn zaken als camera's en microfoons WAARDELOOS als het om veiligheidsverhoging gaat.
Hooguit neemt de vervolgbaarheid achteraf daar door toe, maar dat houdt vaak geen stand (te slechte kwaliteit, oneigenlijke vergaring van bewijsmateriaal enz.) en daar heb je als doodgestoken slachtoffer niks meer aan.
Maar goed, de overheid blijft deze technologie verkopen als "oplossing" zo lang burgers er in blijven trappen en niet protesteren.

CynicalBastard | 10-05-12 | 10:36

@lijn5 | 10-05-12 | 10:32

150? Rotterdam is de trotse wereldrecordhouder met *270* verschillende nationaliteiten binnen haar gemeentegrenzen.

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:36

Zijn er überhaupt niet-criminelen die gebruik maken van RET?

Prins Fontainebleau | 10-05-12 | 10:35

HAHA, wordt het eindelijk rustig in de tram. Ik erger me kapot aan al die luidruchtig bellende en pratende mensen in de tram. Werd hoog tijd....

borderliner | 10-05-12 | 10:35

@dhr v Puffelen | 10-05-12 | 10:33 |Lijn 5 bestaat al jaren niet meer in R'dam. Is namelijk lijn 7 geworden. Dat weet ik uit doorgaans betrouwbare bron.

lijn5 | 10-05-12 | 10:35

* | 10-05-12 | 10:30
Ach, de tram in Den Haag is ook zo lekker niet. Ik ben een paar jaar geleden alles maar weer gaan fietsen, een heel stuk gezonder.

canardo | 10-05-12 | 10:35

hmja wat maakt dat nou eigenlijk uit. geef eens een voorbeeld waarbij iemand benadeeld is door dit?

Robert Irving III | 10-05-12 | 10:34

Vaak kun je aan volslagen vreemden makkelijker dingen kwijt dan aan goede bekenden.

happysolo | 10-05-12 | 10:33

Schijnveiligheid, schijnzekerheid, schijnbeheersbaarheid. Ik zou wel eens willen weten wat het per saldo oplevert, en op basis van welke theorieën, al dan niet onderbouwd, men meent met afluisterpraktijken de veiligheid daadwerkelijk te vergroten. Dit is paranoia, dit is leven in de illusie dat als je alles van iedereen wéét je ook alles kunt beheersen en iedereen kunt sturen. Daar hebben alle dictators altijd al last van gehad, maar de ziekte woekert door tot in alle hoeken en gaten van de westerse vrije wereld. Ach, als Facebook naar de beurs gaat staan we allemaal te juichen, blij als we zijn dat aan privacy-gegevens schatten te verdienen zijn, dus wat zeuren we nog. Paranoia is inmiddels een verdienmodel.

Schoorsteenveger | 10-05-12 | 10:33

@waarisdelol | 10-05-12 | 10:29

Wat is er mis, met een zichtbare bromsnor?

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:33

Ah, typisch een topic waarin alle provincialen en lui die Rotterdam ooit wel eens op TV hebben gezien, haarfijn weten te vertellen hoe de sfeer is in de stad en wie daar allemaal rondlopen.

Biff Eagleburger | 10-05-12 | 10:33

-weggejorist-

Vogelpoep | 10-05-12 | 10:33

Een personeelslid van mij is in de tram in beroofd en in elkaar geslagen. De bestuurder durfde niets te doen en belde ook de politie niet. Na het uitstappen van het bebloede slachtoffer reden de daders gewoon verder met de tram. Toe slachtoffer buiten de politie aanhield en dit meldde gingen zij niet achter de daders aan maar gaven het advies om de volgende dag aangifte te doen. Want zij hadden het druk en het buro zou smorgens meer tijd hebben.
Daarnaast rijden er dagelijks een vaste groep Roemenen en Bulgaren op de trams mee die de hele dag aan het zakkenrollen zijn. Iedereen weet wie het zijn behalve de politie die een oogje dicht knijpt lijkt wel. Die zitten zich te vermaken met grappige gesprekken in lijn 5

dhr v Puffelen | 10-05-12 | 10:33

Er zijn hondervijftig nationaliteiten met veel verschillende talen en accenten. Zorg dan maar eens voor vertalers. Praktisch onmogelijk dus zal alleen de correct sprekende NLer de paal zijn. Hoezo discriminatie van de blanke man?

lijn5 | 10-05-12 | 10:32

Heren er is (allang) apparatuur waarmee het geluid van (een) iemand in een mensenmassa kan worden opgenomen. Maakt uw borst maar nat.

Einde van de Domheid | 10-05-12 | 10:32

Wat ik me nou afvraag ... Nergens ter wereld wordt er zoveel gefilmd, getapt, afgeluisterd en gelezen als in NL.

En nergens ter wereld worden er zo weinig misdrijven opgelost als in NL

Wat doen ze in vredesnaam met al die informatie?

James Lastig | 10-05-12 | 10:32

@blaster 10:29
Zullen we dan maar ff lekkor knuffelen?
"FF KNUFFELUH!!11"

Ashtrey | 10-05-12 | 10:31

@canardo | 10-05-12 | 10:20 klaarblijkelijk was de betreffende redacteur van Elsevier zelf getuige van een geval waarbij het zijn werking heeft bewezen. Maar wellicht moet je eerst zelf iets overkomen in het ov van Rotterdam om te begrijpen dat er preventieve maatregelen worden genomen.

* | 10-05-12 | 10:30

Dat hele godverdommese verkrachten van privacy is begonnen, toen honderdduizenden mongeaulen in NL kwijlend voor de TV zaten, vrouwen met natte kruizen, toen Big Brother op de tv kwam. Waarin het 'heel gewoon' werd gevonden om je hele privacy aan de godvergeten wereld te tonen. Toen zijn de geesten rijp gemaakt voor dit soort privacy verkrachtingen,, want behalve een paar azijnstukjes hier kraait er straks geen haan meer naar. Ik heb toen gewaarschuwd voor het rijp maken van de geesten van het domme volk, ik waarschuw opnieuw en opnieuw. Maar het domme volk met een IQ gelijk aan het aantal uitzendingen van dit soort privacy verkrachtende uitzendingen, wil fors in hun privacy aars genaaid worden enb vinden dit nog lekker ook.. Je oogst wat je zaait, dombo's. En als Tante Overheid je nu massaal in je sterretje neemt, moet je niet janken want toen zat je kwijlend en met een nat kruis of een stijve voor de buis. Dan NU ook het lekker vinden, dombo's. Alleen IK zal het NOOIT lekker vinden, toen niet, nu niet en nooit niet. (ziet binnen niet al te lange tijd een verzetstrijd komen tegen een uit de klauw lopende overheid, een soort Nederlandse Lente, zeg maar)

blaster | 10-05-12 | 10:29

Brusselmans roept op tot politiestaat.. Een agent in iedere bus, tram, metro, op iedere hoek van een straat, ME-busjes in iedere dorpskern en commando's in de grote steden.. Ik heb er zin an.

waarisdelol | 10-05-12 | 10:29

@jan2011 | 10-05-12 | 10:24

Als je nou ook even op die roze stukjes tekst klikt, zie je in ieder geval, dat het niet aan Brusselmans duim ontsproten is...

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:28

Toen ik laatst in de tram in Rotterdam stapte, vond ik het wel lastig om mij door die menigte roze pijlen op het achterbalkon heen te moeten wringen...

azoturie | 10-05-12 | 10:26

Zoveelste voorbeeld waar de overheid technologie kunstjes uitprobeert terwijl het antwoord zo eenvoudig is: ouderwetse conducteurmeneer die *handhaaft*

ole guapa | 10-05-12 | 10:26

Is de Ret paranoide, of zijn dit de hersenspinsels van een paranoide Brusselmans na een partijtje pado;s. Het klinkt te mooi om waar te zijn.

jan2011 | 10-05-12 | 10:24

@relatief | 10-05-12 | 10:20
Ook dat. Zeker. Maar wat me in R'dam centrum ook heel sterk opvalt, is de zombie-achtigheid van de mensen op straat.

vetkleppert | 10-05-12 | 10:24

nou, doen ze er wat aan is het weer niet goed. Wat wil je dan?! Doodseskaders op lijn 15?

codedelight | 10-05-12 | 10:23

James Lastig | 10-05-12 | 10:10 |
Goed punt, waarschijnlijk zou je in dat geval niet eens opgepakt worden maar gewoon gelijk boven de oceaan uit een vliegtuig geflikkerd worden, Zorreguieta weet ervan!
Privacy is alleen weggelegd voor criminelen, anderen kunnen gewoon de tering krijgen; zeker als het om kritiek/rocket-propelled-waxinelichthouders tegenover "oranjes" betreft.

Jezweetzelluf | 10-05-12 | 10:23

Alle technische middelen helpen geen moer als de daders niet door de rechters gestraft worden.
Langdurige opsluiting zorgt er in elk geval voor dat het tuig niet buiten loopt.

Boomschade | 10-05-12 | 10:22

Dit is eigenlijk best handig, ik had laatst een hele discussie met iemand in de tram en daarna toen we buiten waren bestond er onenigheid over wat er precies gezegd was.
Ik zou graag deze opnames willen terug luisteren, de eerste persoon die deze kan aanleveren krijgt van mij een kudos

Idontgiveafunk | 10-05-12 | 10:21

Mooi. Nog een reden om niet met het OV te gaan...

ZKH EénOog | 10-05-12 | 10:20

@vetkleppert 10:17
Mwoah, ik loop er dagelijks aangezien ik randje centrum woon en ik moet zeggen: 't valt best wel mee heur. Maar jij weet 't beter?

Ashtrey | 10-05-12 | 10:20

vetkleppert | 10-05-12 | 10:17 | + 0 -

Vorige week was ik in de kathedraal van Siena - en zag daar in 1 uur meer Nederlanders dan in een dag in Rotterdam Centrum.

relatief | 10-05-12 | 10:20

* | 10-05-12 | 10:14
Geloof jij nou echt dat dit de oplossing is voor de onveiligheid dan? Dat vind ik dan weer dom. Ik zeik niet om het zeiken, maar ik maak me gewoon zorgen om alle persoonlijke vrijheden die afgepakt worden omwille van "de veiligheid". Als je het veilig wil maken moet je het tuig van de straat halen, heel simpel.

canardo | 10-05-12 | 10:20

Stalin is behoorlijk populair in Nederland

ZwarteKater | 10-05-12 | 10:20

Wel slim dat ze dit nu openbaar maken :').

HetMannetje! | 10-05-12 | 10:20

Loop een keer een dagje rond in Rotterdam Centrum. En verbijster je erover dat Fortuyn daar destijds niet gewoon is weggevlucht.

vetkleppert | 10-05-12 | 10:17

Een tramchauffeur met pepperspray? Hij is chauffeur, geen beveiliger!

En extra politie - wie gaat dat betalen?

Afluisteren klinkt inderdaad griezelig, maar de alternatieven van Brusselmans zie ik ook niet zitten.

relatief | 10-05-12 | 10:16

Het enige dat ik hoor als ik in de tram of metro zit is "wat kijk je", "wat is dit?!", "kk lijer" en "me kk bb doet het niet". Moeten ze daar nou voor veel poet van die sneaky microfoons ophangen?

Noepje | 10-05-12 | 10:14

@canardo | 10-05-12 | 10:10 nee iedereen verplichten om oordopjes te dragen zodat ze niets mee kunnen krijgen, dat is de oplossing. Mensen moeten niet zo zeiken om het zeiken. Het heet niet voor niets openbaar vervoer. De laatste jaren is het enorm onveilig in het ov van Rotterdam en dan doet men daar wat aan en is het weer niet goed. En nogmaals, je mag niet verwachten dat je heimelijke gesprekken in openbare gelegenheden kunt voeren, als je dat wel doet ben je gewoon dom.

* | 10-05-12 | 10:14

Dit kan toch echt niet waar zijn??

Carpa | 10-05-12 | 10:13

Fret Kroked | 10-05-12 | 10:05 |
Ik zag laatst een scholier met zn voeten op de stoel. Die rap invloeden komen nu wel erg dichtbij.

zuurkool | 10-05-12 | 10:11

* | 10-05-12 | 10:02
Heimelijke gesprekken? U bedoelt dat de wens om een prive gesprek te kunnen voeren zonder het idee te hebben dat er een veiligheidsprofessional zit mee te luisteren en zonder dat het opgeslagen wordt een beetje verdacht is? U bent een van die mensen die niets te verbergen heeft? Helaas bepaalt u dat niet, dat bepaalt de overheid wel voor u. Wat vandaag geen probleem is kan dat morgen wel zijn.

canardo | 10-05-12 | 10:10

Jezweetzelluf | 10-05-12 | 10:07
Leuk plan maar ik zou de woorden "gouden koets", "beatrix" en "waxinelichtjes" niet in de mond nemen. Anders zien we je nooit meer terug.

James Lastig | 10-05-12 | 10:10

George Orwell's 1984 werd in 1948 geschreven als waarschuwing, niet om uit te voeren. Dat is nu wel aan het gebeuren in deze maatschappij.

strikdewepstroper01 | 10-05-12 | 10:09

George Orwell's 1984 werd in 1948 geschreven als waarschuwing, niet om uit voeren. Dat is nu wel aan het gebeuren in deze maatschappij.

strikdewepstroper01 | 10-05-12 | 10:09

Nee dan Joke Bruis... Die is leuk... Komt er eigenlijk wel iets leuks uit Rotterdam?

jezouermoevanworden | 10-05-12 | 10:08

En maar janken over privacy over doorgesnoven voetbalhooligans die in hun privacy "aangetast" worden. Blijkbaar geldt dat dan weer niet voor Jan Alleman die van het openbaar vervoer gebruik maakt.
Ik denk dat ik morgen maar eens met de tram ga en, in een uitvoerig gesprek met de microfoon, uitleg waar ik al mijn zogenaamde bommen heb verstopt; gewoon om die stasi-RET'ers te stangen.

Jezweetzelluf | 10-05-12 | 10:07

Zullen we anders gewoon er voor zorgen dat de conducteurs van RET wel wat mogen uitvoeren.

Ik snap het wel dat ze iets ondernemen omdat geweld in de tram in Rotterdam al tijden een groot probleem is. De huidige vorm van werken is gewoon lachwekkend te noemen.

He, tuig, je moet een kaartje kopen. Fok jou, beuk.. Zou je alsjeblieft de tram willen verlaten? Nee, please.. De tram uit, ik vraag het heel netjes. Nee. Ok dan gaan we een kwartier stil staan tot onze veegploeg uit de Burger King komt om je er uit te halen. Dan kan je over 20 minuten de volgende tram pakken...

Metaphore | 10-05-12 | 10:07

Ik ben blij dat ik gewoon een auto heb.
Je zal toch maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer...

Quacka | 10-05-12 | 10:07

prov1nciaal | 10-05-12 | 10:02
Wel eerlijk zijn: soms claimen die echtparen wel een stoeltje extra voor hun boodschappen. En in de spits moet je soms opstaan voor de oudere medemens.

Wel een eerlijk beeld schetsen he. Hier in de provincie is het ook niet makkelijk.

Fret Kroked | 10-05-12 | 10:05

Ik zou het niet zo erg vinden als het zou helpen. 2x in mijn leven in tram/metro 010 gezeten maar dat wil je toch niet meer. Is vergelijkbaar met 020-ZO nadat al het werkvolk is vertrokken.

Andersom dag | 10-05-12 | 10:05

Prima!
Ik smeed voortaan mijn snode plannen wel ergens anders dan in de tram.

Niet echt nee... | 10-05-12 | 10:05

De kern van het probleem met openbaar vervoer is, dat het openbaar is.

vetkleppert | 10-05-12 | 10:05

Dit is een bewust verspreid gerucht, bedoeld om de waarheid te verdoezelen. De echte afluisterapparatuur zit in de ov-chipkaarten verstopt en wordt iedere keer bij het in- en uitchecken gelezen, samen met de persoons- en reisgegevens van de houder van de kaart.

Deze week in de aanbieding bij C1000: drie rollen alufolie voor de prijs van twee!

Kapitein Sjaak Mus | 10-05-12 | 10:04

Wat zijn die overheden/bedrijven toch controlfreaks...! Eng...

Indates | 10-05-12 | 10:04

Ach, het is lente en dan gebeuren er wel meer gekke dingen in Arabische steden.

Cuyahoga | 10-05-12 | 10:03

-weggejorist-

Bangalijst | 10-05-12 | 10:03

Niets aan de hand mensen, onze privacy is in veilige handen bij onze kundige, professionele politici. Oh wacht.....

Prins Fontainebleau | 10-05-12 | 10:03

Hier in de provincie hebben wij nagenoeg geen last van geweld in de bus, meestal zitten er alleen een paar bejaarde echtparen in de bus...

prov1nciaal | 10-05-12 | 10:02

@Artwido | 10-05-12 | 10:01
'De wereld draait door' en 'Gerard Cox', als ik Joris heette had u nu ter plekke een permaban for life gekregen.

kapotte_stofzuiger | 10-05-12 | 10:02

@canardo | 10-05-12 | 10:01 de stasi's gingen gewoon op een stoel ernaast zitten en luisterden aandachtig mee.
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet. Als je heimelijk wilt praten doe je dat simpelweg niet in een openbare gelegenheid.

* | 10-05-12 | 10:02

Als de opnames de kwaliteit hebben die we van CCTV's gewend zijn, hoeft niemand zich zorgen te maken over zijn/haar privacy.

Fret Kroked | 10-05-12 | 10:02

Ja ik vind het niet zo vreemd. Als je alleen de beelden hebt van de klojo die weer eens met een mes een conducteur bedreigt dan heb je minder bewijs dan als je zijn woorden ook hebt vastgelegd. Hij zal immers kunnen aanvoeren dat hij de bestuurder van de tram vroeg te helpen bij het brood smeren.

Simon_GS | 10-05-12 | 10:01

Ok, dus foto's van crimi's gebruiken voor opsporing magnie vanwege privacy en schaamte, maar dit is helemaal ok en legaal? Juist ... De stasi kon alleen maar dromen van dit soort dingen, bij ons is het realiteit. Gatverdamme.

canardo | 10-05-12 | 10:01

Maak je niet ongerust, het is goed beveiligd.

Het wordt uiteraard 10 jaar opgeslagen in een cloud-omgeving in Amerika, de nieuwe website met hulp van Cap Gemini is alleen te benaderen via de nieuwe beveiligde website 2.0 via facebook login, vergetende dat de oude admin website nog fijn te benaderen is met alleen netscape 2.0 met TTL 1.0 en diginotar certifaten. Het wachtwoord is "feyenoord"

Ik word zo moe van die domme mensen die over onze veiligheid beslissen.
Buiten het hier boven geschrevene over de opslag en beveiliging hiervan is dit een ontzettende inbreuk op onze privacy, maar dat kan je die lui niet uitleggen, want ze kunnen niet nadenken.

Maar ik verdenk mensen er al langer van om op slinkse wijze mijn grappen op voorhand te horen te krijgen, in plaats van zoals iedereen rustig af te wachten tot ik ze op geenstijl plaats.

Kaas de Vies | 10-05-12 | 10:01

De CEO van Google zou zeggen: "Wat is er aan de hand als je niets te verbergen hebt?"
Stupid bastard!

Ik woon hier niet | 10-05-12 | 10:00

Het is toch onvoorstelbaar hoe ver Nederland afdrijft door een stel hersenloze zombies die voor anderen bepalen hoeveel vrijheid iedereen moet inleveren voor `de samenleving`. Het erge is dat het nog gepikt wordt ook nog. Sterker nog, het wordt goed gepraat door de droeftoeters die roepen `ik heb niets te verbergen`.

Absoluut niet waar | 10-05-12 | 09:59

Foto van een metro terwijl het bericht over de tram gaat...

Jordi | 10-05-12 | 09:58

Hoe openbaar is het vervoer als je de gesprekken niet mag horen?

* | 10-05-12 | 09:58

Hebben ze dan ook de automatische Google-translate Arabisch-Nederlands aanstaan?

kapotte_stofzuiger | 10-05-12 | 09:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl