Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geef ons economische oxytocine, nu!

trustmeimajedi.jpgWe zijn compleet het vertrouwen kwijt in de economie. Dankzij de magere jaren van de crisis. Banken zijn niet te vertrouwen, kredieten zijn niet te vertrouwen, huizenprijzen zijn niet te vertrouwen en de overheid is ook niet te vertrouwen. Investeerders vertrouwen elkaar niet meer. Overheden vertrouwen elkaar niet meer. De Europese Unie blijkt niet te vertrouwen met hun staatsgevaarlijke eisen. Beurshandelaren vertrouwen sowieso niks meer en consumenten zijn al helemaal hun vertrouwen kwijt in alle instituten die ooit respect en ontzag verdiende omdat ze op een betrouwbare manier ons geld beheerden. Wellicht wat gedegen en saai, want niet een explosie van hippe hegdefonds, snelle miljarden en extreem risicovolle beleggingen, maar het werkte wel. Vertrouwen is de as waar elke economie omheen draait. Herstel het vertrouwen in elkaar, in instituten en in de overheid, en je herstelt de economie. Eerlijk oversteken Uw broertje pakt uw favoriete waterpistool af. U grist onmiddellijk zijn favoriete auto bij hem weg. Maar u wilt beiden uw eigen speelgoed terug. Wat nu? Eerlijk oversteken. En er op vertrouwen dat de ander niet op het laatst alsnog zijn deal intrekt en tevens uw inleg afpakt. Beiden partijen hebben iets wat de ander wil en vertrouwen dat er eerlijk overgestoken wordt -soms met vertraging, soms met een tussenpersoon- is de basis van elke economische transactie. En dit fundament van vertrouwen is momenteel lelijk verstoord. Banken blijken woekerpolissen uit te delen alsof het HappyMeals zijn, complete landen blijken failliet te kunnen gaan en de EU blijkt van een samenwerkingsverband ontpopt te zijn tot een dictatoriaal geldzuigend monster. Van eerlijk oversteken is allang geen sprake meer en de consument voelt dat in elke vezel. Oxytocine Wat de economie nodig heeft, is haar eigen oxytocine. Een hormoon en neurotransmitter die vrijkomt bij seks, geboorte en vriendschappen. Oxytocine is een shot vertrouwen in hormonale vorm. Het is de drugs die we nu nodig hebben. Vooral bij vrouwelijke orgasmes komen grote hoeveelheden vrij, dus dan weet u wat ons te doen staat. Hey, we kunnen het allicht proberen! Hoe dan ook, om onze economie te herstellen moet de economische variant van Oxytocine gevonden worden. Maar waar? Banken moeten weer banken worden Oxytocine gaat niet bij banken gevonden worden. Banken zijn op dit moment dusdanig ingericht, dat de klant automatisch het meest genaaid worden. Check deze interne PDF van de ABN-AMRO, in onze brievenbus geflikkerd door een hoestende man in regenjas. Allemaal kortingen die uitgedeeld kunnen worden aan klanten zonder tussenkomst van een meerdere. Met nadruk op 'kunnen', want de klant krijgt in eerste instantie gewoon de hoofdprijs voorgerekend. Niet brutale en gewiekste onderhandelaars betalen dus te veel rente, want weten niet van het bestaan van de kortingen af of het lukt niet om deze af te dwingen. Deze te hoge rente wordt uiteindelijk weer door de belastingbetaler gesponsord middels de hypotheekrenteaftrek. Banken mogen winst maken, maar er is een verschil tussen een eerlijke commissie op transacties en het bewust een poot uitdraaien van zoveel mogelijk klanten met kunstmatig hoog gehouden rentes. Kortom, weinig oxytocine. Overheid Hoewel ook het vertrouwen in de Nederlandse overheid al jaren onder het vriespunt laveert -en wat had u anders verwacht als coalities met termen als kontneukakkoord komen- is het toch de overheid waar we naar moeten kijken voor hulp. In de basis is de overheid simpelweg het hoogste niveau waarop wij als samenleving samenwerken en waar dus ook het vertrouwensherstel dient plaats te vinden. Hoe cynisch we ook worden van ambtenaren, politici en overheidsinitiatieven, helaas ligt hier onze enige redding. Hoe dan? Kijk naar IJsland. IJsland Nog maar enkele jaren geleden het lachertje van Europa dankzij het gebeuren rond Icesave. Kapot, uitgewoond en met een strop om de nek, dat land. En nu? Compleet genezen, een ijzersterke economie en vooral barstensvol vertrouwen. Hoe? Door woekerbanken en financiële grootfraudeurs keihard te straffen. U leest het goed, er zijn in IJsland bankiers die dusdanig heftig buiten de pot piste dat de urine van het dak afdruppelde simpelweg gearresteerd. Omdat het criminelen zijn, daarom. En als de gewone man ziet dat de boosdoeners van de crisis gestraft worden, stijgt zijn vertrouwen en is hij zelfs bereid om extra te investeren (qua pensioen, arbeidstijd, belasting, etc) om zijn overheid te steunen. Hij weet immers dat zijn overheid een instituut is dat korte metten maakt met wanbeleid, exorbitante bonuscultuur en fraudeurs, hetgeen vertrouwen wekt. IJsland is het bewijs dat het werkt. En dat zonder dat ze lid zijn van de EU... Trust us Maak die oxytocine los in ons, de consument. Neem ons cynisme weg. Er is maar één manier om dit voor elkaar te krijgen: over een langere termijn gedegen resultaten laten zien. Krachtig beleid voeren op economisch gebied en niet blind voor de korte termijn sloopbezuinigingen gaan omdat de EU dat eist. Het is de enige manier om uit deze malaise te komen. Bewijs maar dat instituten weer te vertrouwen zijn.

Reaguursels

Inloggen

Ik zit echt te wachten op lechmobs en binnenlandse onrusten. Wat zijn we belazerd met zijn allen!

Doc Damage | 07-05-12 | 09:46

geen probleem.na 12 september weten we meer,
je kunt n.l je stem uitbrengen.
als het niet met stemcomputers gebeurd.
kan het zijn dat het roer om gaat.
de ondervinding,die we nu hebben,is dat we uitgebeend worden,
er zit nu een stel comedianten,die zich zelf tot regering hebben uitgeroepen,daar mag je straks op stemmen.
dan kunnen we verder lopen aan het handje van grote broer brussel.die regelmatig een opvoedende tik geeft.
de europese vulkaan kan vandaag of morgen uitbarsten,
wat er dan gebeurd,weet bijna niemand

,

soledad | 06-05-12 | 23:55

Ik dacht even dat ik hier de krokodillentranen van Peter Verhaar zat te lezen maar deze column blijkt van zijn opvolger met goede moed..
Over vertrouwen gesproken, nadat het een beetje door dingt wat er financieel bij de EU-comissie speelt ben ik er wel klaar mee.. met dat vertrouwen.
www.telegraaf.nl/dft/goeroes/alexander...

afdankert | 06-05-12 | 23:49

Keal, met oxytocine laat je de melk bij de vrouwtjes en de koeien schieten, ff 5cc in de pokkel en gas dr bei-j!!

Pelikaan duif | 06-05-12 | 21:31

@Johnny Quid : jammer joh... Plank mis!
Als je serieus wat wil doen moet je het monetaire systeem hervormen. Dat betekent dus: rente afschaffen en fractional reserve afschaffen. Anders is het systeem by design eindig. Ik zie dat niet gebeuren, dus we blijven zelfs met vertrouwen in het systeem hard op de afgrond afstormen. daarbij is de uiteindelijke duurzame manier waarop de mens kan voortbestaan als ze geengebruik meer maakt (kan maken) van eindige grondstoffen (omdat ze op zijn bijvoorbeeld). Voor Nederland kan die duurzame staat alleen maar bereikt worden met heel veel krimp. Zowel in mensen als in het gebruik van grondstoffen. Doen we het niet, dan zal moeder natuur het op den duur afdwingen. En de aanzet daartoe is er al... waht 2-3 jaar en het zal mainstream zijn...

synchronicity | 06-05-12 | 19:33

Kortom: Er moet net als in Ijsland een generaal opstaan om het vertrouwen er weer in stampen en al de graaiers tussen 4 muren brengt. Alleen de Jager heeft tot nu toe getoond zijn mannetje te staan.De rest,de weglopers, staan aan de kant van het "infuus" oftewel de subsidie-kraan die de schatkist alleen maar willen plunderen.Zij vinden alles zielig,of het nu,de minderheden van allochtonen, ww'ers ,reclassering-klanten, uitkering-klanten door scheiding,bijstand-trekkende werk-onwilligen of andere subsidie-afhankelijken zijn.Weg met al die zieligheid,stel ze maar te werk bij tuinbouw-bedrijven of in de waterbouw.Krijgen ze weer het gevoel van eerlijk werk en wachten niet meer tot de prijzen stijgen met indexering.Democratie ? nou die is al jaren op zijn retour hoor,het wachten is op de "generaal" die de staat van beleg afkondigt en het leven hier weer een uitdaging maakt.Hebben we later ook weer iets zinnigs te gedenken op 4 mei ,dus niet alleen grote doden. van te lang geleden.Wat een geluk dat dat er in Napoleons tijd zo weinig geregistreerd kon worden ,vergeleken met nu,want anders herdachten we die ook nog.

Dolphi | 06-05-12 | 16:49

De wereld economie heeft een volledige opschoning nodig die er nooit zal komen.
Na het begin van de crisis riepen alle wereldleiders dat er iets zou gaan veranderen, maar tot op de dag van vandaag is er niets verandert.
Grote banken houden doormiddel van lobbyen de politiek nog steeds in hun macht, maar dat is maar een kleine macht die ze hebben. De grootste macht hebben de Amerikaanse investmentbanks die een perfect personeelsbeleid hebben. Goldman Sachs heeft er na de crisis voor gezorgd dat hun mensen weer op de juiste machtsposities kwamen. Met Mario Draghi als President van de Europese Centrale Bank hebben ze een oud medewerker op een van de belangrijkste posities in Europa geplaatst. Dit is maar een voorbeeld van een zeer machtige positie die bekleedt wordt door deze bank. Omdat de banken die geld verdienen aan ons en onze landen de touwtjes in handen hebben kunnen wij als nederland en zelfs als Europa de banken wereld niet opschonen.

denk.toch.eens.na | 06-05-12 | 16:02

@Kudtkip | 06-05-12 | 14:51
Ongesubsidieerde kunst daar hou ik van!

deraderendraaien | 06-05-12 | 15:50

@Neut | 06-05-12 | 14:56
Zou vitamine (D)emocratie helpen?

deraderendraaien | 06-05-12 | 15:47

Partijpolitieke bla bla van een van de economie verneukers, over de rug van een voormalig tegenstander!
Hoe diep kun je zinken!
www.nrc.nl/nieuws/2012/05/06/jolande-s...

deraderendraaien | 06-05-12 | 15:39

De oplossing van de crisis wordt niet opgelost, van geen kant. We worden alleen maar armer en kunnen straks niks meer uitgeven.
De punten waar er op bezuinigd moet worden wordt buiten schot gehouden om het CDA CU GL en D66 tevreden te houden.
Dus OW,hier gaan teveel lucratieve banen in om, de subsidiestroom aan van alles wat los en vast zit, snijden in het woud van een absurd hoeveelheid ambtenaren, kan natuurlijk niet. Bij deze punten hadden alle miljarden dus gevonden kunnen worden!

lanexxx | 06-05-12 | 15:35

Trouwens ik wil ook even mijn complimenten geven aan Quid. Mooi en duidelijk betoog.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 15:25

@This is huh, wow | 06-05-12 | 15:22 | + 0 -
Ik knuffel wat af met mijn Marokkaan.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 15:23

11 hugs a day makes the crisis go away!

This is huh, wow | 06-05-12 | 15:22

Neut | 06-05-12 | 14:56

Bio-chemisch is de burger dus boos.
Niet gek en wel degelijk terecht.

*out, on piano...*

Kudtkip | 06-05-12 | 15:10

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:52

Laatste noot zolang.

BTW is vorige eeuw in de jaren '30 in het leven geroepen als tijdelijke maatregel om de crisis te helpen oplossen.
Daar is niks van terecht of terug gekomen voor de betalende burger.

Ergo, afgelopen jaren verschuiving van tarief 6 of 19 % tussen bouw en kunsten (die elkaar vaak overlapten). En zo nog genoeg beroepsgroepen, zoals kappers.
Sec alles wat primair met een gezonde levensstandaard te maken heeft, daarop mikt de overheid (nee, EU!) met maatregelen die buiten proportie gaan.

BTW 21%?
Dat was in Engeland al zo.
Géén Euroland.

Heus waar, protest, burgerprotest is nakende...

Kudtkip | 06-05-12 | 15:06

MDMA laat zich de neuron intrekken door deze transporter, vervolgens blokkeert hij die transporter zodat hij niet meer in staat is het teveel aan serotonine, norepinephrine en dopamine terug de neuron in te trekken.

MDMA is daarbij ook nog een zwakke serotonine agonist, waardoor de serotonine receptoren nog een beetje extra worden gestimuleerd.

Daardoor wordt de concentratie serotonine, norephinephrine en dopamine in de synaptic cleft steeds groter. De kans dat deze neurotransmitters in de tegenoverliggend receptoren vallen steeds groter.

Waarom voel je je dan zo happy tijdens die toename van serotonine, norepinephrine en dopamine?

De toename van serotonine, norepinephrine en dopamine heeft via het serotoninesysteem indirect (via extra stimulatie van de 5HT-1-receptor) tot gevolg dat de oxytocine concentratie in je bloed ontzettend snel stijgt. Oxytocine noemt men ook wel het knuffelhormoon. Men denkt dat deze grote stijging in oxytocine-concentratie verhoging het typische gevoel geeft.

http://www.neurowiki.nl/?cat=45

Economische oxytocine.

Neut | 06-05-12 | 14:56

Prima idee, laat u eens wat oxytocine toe in uw economie. Waarom gaat u niet een lening aan. Koopt u toch vooral weer dingen. Het gaat er om dat U dat doet en niet ik. Dat is het spel..

Shareholder II | 06-05-12 | 14:54

@suvois | 06-05-12 | 14:48 | + 0 -
Juist.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de periode Balkenende, was het vaak dat er een beslissing werd genomen, maar nooit werd gezegd waarom.

En nu met dat akkoord, waarom wordt er voor BTW gekozen en niet voor ontwikkelingssamenwerking terugdraaien.

Zo voelt men nooit betrokken bij politiek, omdat je niet serieus wordt genomen. Het volk snapt echt wel dat het minder gaat en dat er bezuinigd moet worden.......................... alleen de politici die snappen het niet, bezuinigen is belasting heffen.

Het volk is slimmer dan je denkt.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:52

Deraderendraaien | 06-05-12 | 14:41

Wat dacht je, Disney draait ook kudt, hoor?

Piano doe ik voor m'n eigen lol, dus nog.
Pas als de grotere wereldorganisatie haar boel vredig op orde heeft, doe ik weer mee.
www.youtube.com/watch?v=gIv9jDTUZmg&am...
Oefen ik op dit stukkie.

Houdoe.

Kudtkip | 06-05-12 | 14:51

Wat we nodig hebben is een ECHTE president als Den Uyl, niet vanwege de inhoud, maar vanwege zijn betrokken manier van regeren, zijn vermogen mensen het gevoel te geven NAMENS hen te spreken. Dit deed hij door mensen VAAK op de hoogte te houden van beslissingen die in het kabinet werden genomen EN (nog belangrijker) door uit te leggen WAAROM.

Hij liet blijken dat hij zich goed realisseerde dat hij VOLSVERTEGENWOORDIGER was, dus in wezen in dienst van het Nederlandse volk, en dat het volk daarom ook het recht heeft (in detail!) op de hoogte gehouden te worden van belangrijke beslissingen en om welke reden deze worden genomen.

www.youtube.com/watch?v=rj-jivW3-Ac

Hij had het vermogen de burgers het gevoel te geven dat hij een van hen was en voor hen. Pim Fortuyn was niet voor niets fan van hem, zij het niet inhoudelijk.

suvois | 06-05-12 | 14:48

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:46 | + 0 -
En alle inwoners van Europa zijn de kind van de rekening.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:48

Laten we de geluksmachine weer aanzetten.

dedreaugkleaut | 06-05-12 | 14:46

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:30

Scheiden moeten we heel snel, het begint erg te lijken op een vechthuwelijk. Helaas heeft de ECB anders beslist en u weet, de ECB is de baas.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:46

'I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies'
(Thomas Jefferson,1802)
Hier zit uiteindelijk het probleem:
Geld = Schuld www.youtube.com/watch?v=flCI_8mguxg

mygfisbrazilian | 06-05-12 | 14:46

Ik zag onlangs een grappig, kort experiment om één en ander te duiden(met dank aan één van de commenters op het sympathieke huizenblogje): http://www.youtube.com/watch?v=HK8Mp3OJYjk

Willem Hollander | 06-05-12 | 14:44

De heilige geest heeft er vertrouwen in dat bedrijven nooit te vetrouwen zullen zijn.

Heilige Geest | 06-05-12 | 14:36

@Stormageddon | 06-05-12 | 14:33 | + 0 -
Niet echt, nee.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:35

*bewust niks hierboven gelezen*

Waardig oversteken tussen overheid en burger, werkgever en diens burgerwerker, ondernemer en overheid etc. - totále oneerlijkheid!

Ik stop ermee en ga lekker pianospelen.
Tot de dood erop volgt...

Kudtkip | 06-05-12 | 14:34

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:21
De hele wereldgeschiedenis en de economie draait om energie en in Nederland hebben we dat in jaar of 70 bijna geheel verkwist. We hebben er wat snelwegen en multiculturele wijken voor teruggekregen. Als we het dan toch over gelijk oversteken hebben... Nou nee, niet echt.
We laten kabinetten vallen om procentjes koopkracht, daar hebben we het druk mee. Regeren in dit land is maximaal 4 jaar vooruit zien. Voor de rest hebben we (B)(E)urocraten. Is geen opwekkende gedachte.

Stormageddon | 06-05-12 | 14:33

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:27 | + 0 -
Wat ze moeten inzien is dat samenwerking tussen Noord en Zuid niet zomaar kan.

Het is of aanpassen aan Noord, of scheiden.

Althans zo zie ik het.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:30

@Parel van het Zuiden | 06-05-12 | 14:18
Idd hoe vaak.. hoe veel en hoe hard moeten we dit nog blijven roepen?

Maar ik wordt liever een doemdenker of hitser genoemd, dan dat ik later moet zeggen "ik wist het eigenlijk wel, maar durfde m'n bek niet open te trekken!".

deraderendraaien | 06-05-12 | 14:27

@Parel van het Zuiden | 06-05-12 | 14:18

Wat kunnen we nog meer doen dan de ware schuldigen aan te wijzen? Het domme volk trapt er gewoon in en wijst richting Griekenland, Italië en binnenkort ook naar Spanje, alsof die schuldig zijn en geld hebben geschapen uit het niets.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:27

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:22
Ik ook niet hoor, ben ik veel te aardig voor:)
Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Willem Hollander | 06-05-12 | 14:24

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:17
Vestia; leuk voorbeeld. Er is maar een situatie waarop ik de gehele Vestia top nog kan vertrouwen; postmortaal.

Tot die tijd zijn het huichelaars.

dlseth_ | 06-05-12 | 14:23

@Willem Hollander | 06-05-12 | 14:05

Ik zou het moreel voor mezelf niet kunnen verantwoorden om de hele wereld op te lichten middels een monetair oplichtingsstelsel. Aan de andere kant, het domme volk wil opgelicht worden, kijk maar eens naar al die idioten die *kuch* onze Trix lopen toe te juichen op 30 april, u weet wel, ons gekozen staatshoofd.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:22

@Parel van het Zuiden | 06-05-12 | 14:18 | + 1 -
Ik ben mijn hele leven al een idioot.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:22

@Stormageddon | 06-05-12 | 14:19 | + 0 -
Het had zoveel beter kunnen zijn als we nou visie hadden gehad betreft energie politiek.
We hadden de winsten van de gasbel moeten aanwenden om ons onafhankelijk te maken van energie-politiek. Maar goed daar kan Shell niet aan verdienen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:21

Wat ook wel helpt: Op IJsland is energie nagenoeg gratis. Nog net niet helemaal, want de infrastructuur kost natuurlijk ook een paar centen, maar een minimale import van olie heeft zo z'n voordelen.

Stormageddon | 06-05-12 | 14:19

De plaatsvindende Coup 2.0 ondermijnt het vertrouwen onder de Europese bevolkingen.
.
Iedereen voelt dat er iets mis is maar weinigen kunnen of willen het duiden. Er lopen namelijk nog geen soldaten in de straten, er zijn nog geen schotenwisselingen gehoord. De nieuwe Coup maakt gebruikt van leugens, misleiding, en afleiding.
.
Iedereen voelt dat er iets mis is maar weinigen kunnen of willen het duiden. De bevolking deelt zich in tweeën. De ene groep, de grootste, sluit de ogen en houdt zich krampachtig vast aan oude waarheden. De andere groep, de kleinste, roept maar wordt niet gehoord. De elite maakt gebruikt van de verdeeldheid om haar belangen veilig te stellen.
.
Wanneer was de laatste keer dat de massa luisterde naar waarschuwers voor oorlog, crisis en rampspoed? Die keer was er niet! Onheilsprofeten worden ze lachend en afwijzend door de menselijke geschiedenis genoemd. Toch is de geschiedenis een aaneenrijging van oorlog, crisis en rampspoed. De Coup 2.0 is slechts een nieuwe weg naar dezelfde ellende, oorlog, crisis en rampspoed.
.
Lach nog maar even mensen, de Europese ontwikkelingen zal dat lachen snel doen vergaan....

Parel van het Zuiden | 06-05-12 | 14:18

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:04

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik geloof dat ik maar op dierenpoes moet gaan stemmen.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:17

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:16 | + 0 -
Ik heb het niet gelezen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:17

@dlseth_ | 06-05-12 | 14:12 | + 0 -
Dat is ook zo dom van de elite. Maar het is niet de oude elite die het probleem is, maar de nieuwe. De nieuwe laag van zelfverrijkers. Zie vertrekpremies bestuurders etc. etc. etc..

Zo'n Vestia debacle heeft ons aan een risico van 30 miljard blootgesteld die of direct geslikt moet worden door de overheid, of indirect via ABN Amro.

Uiteindelijk betalen wij. Leuk toch.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:17

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:01

Je gaat me toch niet vertellen dat je het gesigneerde boek van kereltje Peggold niet gelezen hebt? De man weet precies wat goed voor u is, u weet toch?

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:16

@Fijnstoffer | 06-05-12 | 13:46
Ikzelf heb dit in een retour e-mail aangekaart bij de PVV.
Geen persoonlijk bericht terug ontvangen,maar mijn vermoeden is dat er meer mensen gelijke berichten richting de PVV hebben gezonden. Nou weet ik niet of Wilders hierop z'n Anti Europa campagne daarop heeft gebaseerd,maar ik vind het wel frappant. Maar hoe dan ook een goede zaak dat hij het in het laatste debat al wel noemde.En mijn hoop is ook dat hij daar flink op in gaat zetten.

deraderendraaien | 06-05-12 | 14:15

@meneer Q | 06-05-12 | 14:05
Daar betalen ze ook gewoon rente hoor, alleen heet het anders: 'kosten'. Rente is ook het probleem niet, het geldscheppen is het probleem.

La Bailaora | 06-05-12 | 14:15

@Ratzing. | 06-05-12 | 14:00

Dat had gekund, als men op de hoogte was geweest van het feit dat de bankiers alle belang hadden bij een oorlog. Louter en alleen om hun hebzucht te bevredigen.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:15

Een gladde jonge met stropdas, die bij mij s'avonds aan de keukentafel zit en mij gaat vertellen waar ik mijn zuurverdiende centjes in moet steken, is zowiezo niet te vertrouwen.

fritsspits | 06-05-12 | 14:15

@ganzo | 06-05-12 | 14:03
Nee, goud valt niet. Als munten vallen is de waarde daarvan nog 0,0. Dan is er rook, en als jij, zeg pak 'm beet, een kilo goud thuis hebt liggen, dan komt er een nieuwe munt waar het goud weer een waarde aan krijgt. Dan kan je het goud weer omzetten in de nieuwe munt en heb je nog wat :-) Er is in de historie nog nooit een moment geweest waar het goud zijn totale waarde verloor.

La Bailaora | 06-05-12 | 14:14

La Bailaora | 06-05-12 | 13:54

thnx

ecologiste | 06-05-12 | 14:13

@Patatter | 06-05-12 | 13:57

Tegen de tijd dat het op uitbetalen aankomt zal blijken dat u er nog geen half brood voor kunt kopen. Heeft u aangifte gedaan van diefstal/oplichting?

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:12

Leuk en aardig om te zeiken hiero, maar totdat de eerste molotov bij een politieke bankbobo of iets dergelijks naar binnen gaat is het allemaal loos geklets.

Onze 'elite' luistert niet naar ons; we zullen toch eens serieus moeten overwegen andere middelen in te zetten om ons gelijk te halen.

dlseth_ | 06-05-12 | 14:12

Islamitisch bankieren is zo gek nog niet; lenen tegen 0% rente!

meneer Q | 06-05-12 | 14:05

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:55

Waarschijnlijk begreep Ben daar wel iets van, hij heeft tenslotte geprobeerd met zijn opstandige kornuiten de BOE te omzeilen destijds.
Ach, die Rotschilds hebben 'slechts' hun positie in de loop der eeuwen uitgebouwd en verstevigd, (heeft Bill Still the fiat shill wel een aardige film over) zou ik ook doen als ik een dynastie gevestigd had middels een frauduleus financieel netwerk, zolang ik ermee weg kan komen.

Willem Hollander | 06-05-12 | 14:05

GS als politieke partij.
Quid als MP.
LOL, als de situatie hier niet zo triest was, zou ik erom kunnen lachen.
Nu zou ik het zelfs nog overwegen wegens www.nrc.nl/nieuws/2012/05/05/nederland...
(bron: GS)

mothersfinest | 06-05-12 | 14:05

@ Willem Hollander, ik vind het een verschrikkelijk PVDA denk patroon.

Boer-konijn | 06-05-12 | 14:05

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:03 | + 0 -
Hij schrijft PvdD, is partij van de Dieren.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:04

@Fijnstoffer | 06-05-12 | 13:46

Excuus, ik bedoel natuurlijk de PVDD.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:04

@Fijnstoffer | 06-05-12 | 13:46

Heeft de PVDA dat werkelijk geantwoord?

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 14:03

La Bailaora | 06-05-12 | 13:52 | + 0 -
met die 300 dollar van toen kon je meer doen dan nu met die 1600 dollar van nu. als munten vallen zal goud ook vallen (mf-golbal) veel fondsen hebben hun risico's niet afgedekt, hetgeen ook een negatief effect op de prijs (vertrouwen) van fysiek goud zal hebben.

ganzo | 06-05-12 | 14:03

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:59 | + 0 -
Daarom lees ik geen boeken meer.

Ik bedenk alles zelf. Af en toe pak neem ik nog een oud geschiedkundig boek ter hand.

Maar de huidige wetenschap....... daar kan ik niets van leren.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 14:01

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:59 |
Na de tweede wereldoorlog had er een frisse start gemaakt kunnen worden,vandaar.
Maar , inderdaad het stellen van de datum van oorsprong is facultatief.

Ratzing. | 06-05-12 | 14:00

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:39

Heel veel pluskuddo's. Het is bedroevend om te zien hoe weinig financiële kennis al die "geleerde" mensen hebben.

Nog bedroevender is om te zien dat deze "geleerde" mensen het weten te schoppen tot kamerleden en ons land besturen. Op gezond boerenverstand zijn ze niet te betrappen.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:59

Trust the Lord... he will save you.

meneer Q | 06-05-12 | 13:59

Eerlijk oversteken, haha. Ik heb een lijfrentepolis die helaas ook een woekerpolis bleek te zijn. 20 jaren lang 135 euro per maand ingelegd, voor mijn pensioen. Dat is dus over 32000 euro. Nu maar een paar duizend waard, de rest is opgevreten door de kosten. Maar ze hebben eerlijk overgestoken! Jawel. Want als ik later pensioen krijg komt het vrij en gaan ze een echte schadevergoeding geven. Jazeker!!! Maar liefst 200 Euro. Oplichters zijn het, zonder enige uitzondering.

Patatter | 06-05-12 | 13:57

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:49
Ja, zie mijn bericht over Spanje van La Bailaora | 06-05-12 | 13:51

En je hebt gelijk, de Grieken zijn wel in opstand gekomen, maar nog niet met full-speed. Dat kan nog komen, maar idd. ik denk dat wanneer het komt het te laat is. Dan wordt het alleen nog puinruimen :-).

La Bailaora | 06-05-12 | 13:57

@ecologiste | 06-05-12 | 13:53 | + 0 -
Maastricht was een principe-akkoord die uitwerking nodig had. Maar de politici vonden dat niet meer interessant.

Als we zo doorgaan komt er oorlog, omdat er valse argumentatie wordt gebruikt en macht wordt afgepakt. Dit zal niet gepikt worden. En het is zo makkelijk te voorkomen, maar goed hopelijk heb ik eens ongelijk.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:55

@Willem Hollander | 06-05-12 | 13:40

Franklin had waarschijnlijk nog nooit gehoord van de mega oplichters van Rotschild. U weet wel, die aardige heren die de Nederlandse staat al sinds 1830 *kuch* adviseren.

www.google.nl/search?q=rothschild+bank...

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:55

@ecologiste | 06-05-12 | 13:48
Inflatie zegt niet zoveel, het gaat vooral om de koers tegenover de Euro en de rente die je over je geld krijgt, afgezien nog van het feit dat de inflatiecijfers in de EU leugens zijn. Mijn australische dollars zijn zo'n 20% in waarde gestegen de afgelopen 2 jaar, en obligaties doen daar rond de 6%. Aangezien ik uitgeef in de eurozone is voor mij de Australische inflatie niet van belang.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:54

@kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:08 | + 72 -
Trouwens Rijkman Groenink heeft het nog niet eens zo slecht gedaan, maar dat is een moeilijk verhaal om zo 1,2,3 uit te leggen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:53

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:46

Populisme in die landen gebruikt Merkel als kop van jut. Die arme Merkel.
De Duitsers kunnen er niets aan doen en zullen altijd hun hoofd blijven buigen en zich het zweet uit hun lijven werken om de kleinburgers uit de rest van Europa te redden. Ze willen nie mehr Krieg en nooit meer voor foute Heinrich door gaan.
Het is echter schaamteloos dat JPB er bij ons Lissabon doorheen gejast heeft; dat Maastricht tot stand is gekomen zonder harde afspraken met sancties.

ecologiste | 06-05-12 | 13:53

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:51 | + 0 -
Misschien moet onze GS (geenstijl) ook eens zetbazen overwegen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:52

@ganzo | 06-05-12 | 13:45
Ik weet (300 naar 1650 dollar/ounce), en het gaat waarschijnlijk nog veel hoger worden. Economen voorspellen 6000 Euro per ounce voor het jaar 2013.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:52

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:31

Mee eens. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat iedereen alles zomaar 'pikt'. Voor ons is het al beroerd, maar voor de Zuid-Europeanen is het nog veel erger. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er een oplossing is waarbij niemand failliet gaat, iedereen binnen de Euro blijft, en er toch geen enkel land zegt dat het nu genoeg geweest is. Ofwel de rijke landen moeten teveel betalen aan de arme landen, waarna de burgers daar een exit afdwingen. Of de arme landen krijgen niet genoeg en gaan failliet (of bezuinigen zich onder druk kapot, maar dat is hetzelfde). Of misschien allebei. Door 1 en/of 2 kan er niet meer worden bereikt dan wat (beperkte) tijdwinst.

Gezien de huidige situatie verwacht ik ook dat de PIIGS-landen als eersten klappen. Nederlanders zijn te traag en zullen misschien wel nooit beseffen hoeveel geld ze verloren zijn. Daarbij zijn we welvarend, en is het moeilijk te zeggen hoeveel we precies kwijt zijn. Voor de PIIGS is dat totaal anders.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:52

@Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:50 | + 0 -
Ze missen nederigheid, inzicht, zelfkritiek, zelfkennis en hebben een teveel aan arrogantie, zelfoverschatting en een te grote bek.

Tja die massa is te groot om te sturen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:52

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:25

Altijd een genot de speeches van Nigel Farage.

Barbertjehangt | 06-05-12 | 13:51

@ecologiste | 06-05-12 | 13:43
Het maakt niet uit of er nu Rajoy of Zapatero zit in Spanje. Brussel trekt aan de touwtjes, het zou me niet verbazen wanneer er binnen een half jaar een zetbaas van GS wordt geinstalleerd, net als in Italie en Griekenland.

De hoop is gevestigd op het volk, van links tot en met rechts.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:51

Kaas de vries.

Je slaat de spijker op zijn kop! Nu chargeer ik even, maar de kantoormensen van nu ( met hun debiele management namen ), zijn de arbeiders van vroeger. Echter zij denken dat ze allemaal CEO zijn. En die uitstraling willen zij ook hebben. Daar gaan we nu voor betalen.

Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:50

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:39

Denk even aan Griekenland en Italië, hun gekozen presidenten zijn afgezet. Hoezeer Berlusconi ook een oplichter is, het Italiaanse volk had hem democratisch gekozen. De man is simpelweg afgezet door de ECB schooiers en het volk is NIET, ik herhaal, NIET in opstand gekomen. Hetzelfde geldt voor de Grieken.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:49

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:43
Ja, Noorse kroon is goed denk ik, nog wel in ieder geval. Het gaat er aan liggen hoe erg de crisis mondiaal wordt. Ik heb vooral Australische dollars, niet omdat die nu erg sterk is, de Noorse kroon is nu sterker, maar omdat die erg gekoppeld is aan de Aziatische markt, en omdat ik een bank in Australie heb. Als die markt een beetje overeind blijft, dan kan de Australische dollar ook overeind blijven.

Maar het kan zo erg worden dat eigenlijk alleen goud een vluchthaven is. Ik weet niet of dat zo gaat worden, maar de kans is zeer reeel, want met het instorten van de Europese markt gaat ook de Aziatische markt een klap krijgen, de klanten van de Aziaten zitten immers voor een groot deel in Europa.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:49

@Fijnstoffer | 06-05-12 | 13:46 | + 0 -
Om te huilen, dat alleen de PvdD hierop een kritisch geluid laat horen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:49

Over dat ESM. Ik heb vrijwel alle partijen hierover per e-mail bevraagd, n.a.v. het verontrustende filmpje op Jijbuis. Sommigen antwoorden botweg niet, maar de meesten wel. Ze bezweren dat het ESM geen blanco cheque is, maar een mechanisme met duidelijke afspraken. Dat er afgesproken limieten zijn die niet kunnen en mogen worden overschreden.
Maar dat de verdragstekst zo dictatoriaal en absoluut is gesteld, maakt ze kennelijk niet ongerust.
De PvdD emailde:
"Het is totaal onduidelijk waar dat bedrag [500 ... 700 miljard] op gebaseerd is en het kan volgens het verdrag ongelimiteerd opgehoogd worden. Er is onvoldoende democratische controle op de ESM. Daarnaast kent het ESM-orgaan juridische immuniteit, waardoor het recht volledig buitenspel geplaatst wordt."
De achterdocht blijft dus, in de wetenschap, gebaseerd op geschiedenis: ons Parlement is in meerderheid een stel snurkers. Het is zoiets als bij het referendum over de EU-Grondwet die er tegen de wil van de meerderheid doorheen gejast is. Alleen Harry van Bommel heeft in een parlementaire rekenschap-commissie na afloop (in een bijeenkomst te Eindhoven, tegenover teleurgestelde stemmers) eerlijk toegegeven: "U bent gefopt". Ik vrees dat dat ook nu weer zo is.

Fijnstoffer | 06-05-12 | 13:46

@ecologiste | 06-05-12 | 13:43 | + 0 -
Wat ik voornamelijk hoor uit de Spaanse hoek dat ze de Duitser de schuld geven....... Raar..... heb ik al weer kunnen ombuigen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:46

Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:44 Overwaarde komt dan ook van overgewaardeerd.

En overgewaardeerd betekent niets anders dan te duur.

zeg maar jansen | 06-05-12 | 13:46

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:39

Als ze eindelijk wakker zijn is het waarschijnlijk al te laat. Het enige wat we nog kunnen doen is oprukken richting Frankfurt en de *kuch* heren achter de ECB/IMF/ESM te executeren.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:46

La Bailaora | 06-05-12 | 13:42 | + 0 -
je moet eens naar het grafiekje van goud kijken in de jaren 90 (na de beurskrach van 1987)

ganzo | 06-05-12 | 13:45

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:42
LOL :-)

La Bailaora | 06-05-12 | 13:45

Een tiental jaren geleden werden de Zalm critici nog de mond gesnoerd. Hij was immers " de beste " minister van Financien ooit. Deze mensen die dat vonden waren ook de mensen die heerlijk aan hun overwaarde aan het consumeren waren. Een groot percentage van de groei van de toenmalige economie was te danken aan het " geleende / overwaarde " geld. En nu is het payback time.

Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:44

Misdaad loont, kijk maar naar de politiek.

Barbertjehangt | 06-05-12 | 13:44

La Bailaora | 06-05-12 | 13:31

De Spanjaarden zijn een echt volk om fier op te zijn! Zij zijn vast beradener dan Italianen, Grieken of Portugezen. Als er al opstand komt dan vanuit die kant. maar daar zit nu wel ene lispelaar die Franco-aanse trekjes heeft.

ecologiste | 06-05-12 | 13:43

Ruilhandel. De mooiste handel die er is want het mondt uit in een win-win situatie.

Altijd.

zeg maar jansen | 06-05-12 | 13:43

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:42 | + 0 -
Ik ben fan van de Noorse Kroon.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:43

@ganzo | 06-05-12 | 13:38
Nee joh, het minst risicovol is goud en munten in het verre azie, bv. de Singapore dollar etc... De Duitsers zitten in dezelfde trein als Spanje, Griekenland, Italie en Portugal.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:42

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:39 | + 0 -
Ik doe precies hetzelfde. Ben jij mij?

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:42

@neemjemoederindemali
Haha, Benjamin Franklin, maar dat wist je vast al.
Vind het wel een een mooie.

Willem Hollander | 06-05-12 | 13:40

bedoel de euro is overgewaardeerd.

ganzo | 06-05-12 | 13:40

Die landen als GR, I, E, IRL en PT moeten de euro uit, niet de EU.
Dan kunnen zij devalueren.
Als dat niet gebeurt dan zitten we met de 2 andere mogelijkheden geschetst door @ La Bailaora | 06-05-12 | 13:20
belastingverhoging zal er zeker komen omdat iedereen op zijn geld blijft zitten en dus de overheid het uit hun zakken gaat SLAAN. Inflatie is goed om schulden kwijt te raken, jammer voore de echte spaarders en de huurders deze laatsten zullen met bosjes tegelijk uit hun 3-hoogachterflatjes springen en de PvdA zal er geen moer om geven maar natuurlijk wel krokodilletranenhuiliehuilie doen.

ecologiste | 06-05-12 | 13:39

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:34
Ja, ik hoop het ook. In ieder geval probeer ik in Spanje zoveel mogelijk mensen wakker te schudden en ze te informeren over de MEE (zoals de ESM in het Spaans heet). Ik heb er al een aantal zo weten wakker te schudden, dus misschien dat heel langzaam ik een klein steentje bijdraag :-)

Ik heb baskische vrienden die vroeger eta sympatieen hadden (ik niet :-)), maar waartegen ik nu emailde dat Madrid hun probleem niet meer is, maar Brussel. Eentje antwoordde me via email dat ik gelijk heb, dus men begint wakker te worden.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:39

@Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:36 | + 0 -
Het gevaar is dat communisten hier wel gebruik van gaan maken.

Maar het zit maatschappelijk dieper. Alles is genivelleerd, de loonslaaf wil zich als rijke indistrueel wanen, dus heeft ook een dikke BMW op de pof gekocht en het werd allemaal gefaciliteerd.

Onderwijs is uitgehold, hier ligt ook een groot opvoedkundige functie, maar alles kan en iedereen is een genie en je hoeft niets uit je hoofd te weten.

Nou niemand kan blijkbaar iets, het zijn allemaal holle frasen, niemand is zelfkritisch, niemand heeft visie. En de mensen die toch een beetje visie laten zien........... vallen niet meer op, want iedereen is academisch gevormd, maar niemand denkt meer na.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:39

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:56 | + 0 -
de euro is ondergewaardeerd. geld stoppen in duits schuldpapier is per saldo het minst risicovol.

ganzo | 06-05-12 | 13:38

@Willem Hollander | 06-05-12 | 13:35

Van welke debiel is die uitspraak?

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:37

De politiek is ondergeschikt aan de financiele markten. Daar zit de fout. Zorg dat de financiele markten weer ondergeschikt worden aan de politiek. Maar dan word je een communist genoemd.

Kobus v/h zandpad | 06-05-12 | 13:36

Van Duyvenbode | 06-05-12 | 13:28
Graag voeg ik daar de volgende uitspraak bij.
Only a virtuous people are capable of freedom. As nations become corrupt and vicious, they have more need of masters.

Willem Hollander | 06-05-12 | 13:35

Slavernij verkopen als vrijheid is de hoogste vorm van bedrog.

Van Duyvenbode | 06-05-12 | 13:34

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:31

Hopelijk weten die Spanjaarden dan eindelijk de weg te vinden naar Frankfurt.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:34

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:25
Ja, ik hoop ook op 3, want dan kan je daarna meteen weer gaan bouwen aan een nieuwe toekomst. Ik vrees alleen dat met de ESM en Brussel men dat niet laat gebeuren, en aangezien er nog zoveel mensen zijn die het spel niet doorhebben (80% van de bevolking) gaan ze ermee wegkomen, behalve als er door de komende crisis toch opstanden uitbreken e.d., zodat er dingen gebeuren die de happy few niet in de hand hebben. Mijn hoop is in deze gericht op de mensen in de PIIGS landen raar genoeg.

Nederlanders zijn een veel te 'gezapig' volkje, niet in voor een revolutie, dat ligt in die andere landen heel anders. Ik zie het in Spanje dagelijks om me heen, en de ellende wordt elke dag groter. Er komt (heel snel) een dag dat de vlam in de pan kan slaan.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:31

Er is maar één schuldige, Quid. Keer op keer. En dat is de faciliterende en corrupte overheid die corporatisme inmiddels als hoogste doel en nobelste streven heeft.
Je kunt moeilijk boos worden op je kinderen omdat ze zoveel geld uitgeven als je ze zelf zonder controle en limiet gebruik laat maken van je creditcard.

Je hoop vestigen op overheden, van hoog tot laag, om te zorgen voor oxytocine is het propageren van homeopathie, beste Johnny. Het is de waanzin voorbij. Het levert geen oxytocine, het is een oxymoron.

CoJoNes | 06-05-12 | 13:30

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:21

Je leent lucht uit en krijgt betaald met echte Euro's, sorry, ik bedoel natuurlijk, je krijgt uitbetaald in grondstoffen als gas, olie, goud etc. en niet te vergeten arbeid, godvergeten veel arbeid. Wat dondert het nou of je wel of niet je lucht terug krijgt.

De ECB/IMF?ESM heeft lekker veel (schuld)slaven, allemaal sukkeltjes die niet eens in de gaten hebben dat ze slaven zijn.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:30

Ik vertrouw je zover ik je kan gooien!

Sliptong | 06-05-12 | 13:29

@ecologiste | 06-05-12 | 13:21

Hoe dat kan? Eenvoudig. Ze hebben laten zien dat ze zelfs de meest beroerde cijfers als een gezond budget kunnen presenteren, en dat is precies waar accountants voor betaald worden.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:29

De perfecte vorm van slavernij is die waarbij de slaaf zelf denkt dat ie vrij is.

Van Duyvenbode | 06-05-12 | 13:28

Graag zie ik een geenstlijl het ESM de komende 6 maanden hier onder het licht te brengen zoals ze bij ACTA hebben gedaan.
Wellich wat hulp inroepen van reaguurders die al heel erg vaak duidelijk hebben gemaakt wat dit inhoudt.

Pareer Verhaar, door de bank genomen weet hij niets.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:28

@ kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:08
Vergeet JP Balkenende niet!

Willem VanDer Decken | 06-05-12 | 13:26

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:20
Ik vermoed ook 1 en 2, maar eigenlijk hoop ik op 3. Ik denk namelijk dat dat de economie weliswaar de zwaarste klap zal bezorgen (nog zwaarder dan 1 en 2), maar dat is wel de enige van de drie waarbij ik vervolgens een periode van gezonde groei zou verwachten. 1 en 2 lijken mij toch 'doormodderen'.

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:19
Onze enige hoop is de traagheid van de Europese bureaucratie. Tegen de tijd dat de zaak spaak begint te lopen, zijn er misschien heel veel dingen die ze nog niet kapot gemaakt hebben.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:25

Waar ik daarentegen wel vertrouwen in heb is dat de roversbende van de financiële centra/schateilanden/roversnesten de macht hebben overgenomen en de duvel voor
zich kunnen laten dansen.

Van Duyvenbode | 06-05-12 | 13:24

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:19

Dat ESM is het grootste bedrog aller tijden, u weet, ik weet. Nu nog even Jan Kees de Jager zien te overtuigen dat ook zijn hoofd onder de guillotine komt als hij dit smerige verdrag ondertekend. Oh wacht...

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:22

Wij hadden in 2006 een mp en een vice mp de één CDA de ander PvdA nu zitten we met meer dan 150 miljard extra schuld en zij zitten bij de top 4 accountantsbedrijven ter wereld: Ernst & Young (JPB) en KPMG (WB). Rarara hoe kan dat?
Ergo: subit onder guillotine!!

Top 4 accountants ter wereld:
en.wikipedia.org/wiki/Big_Four_(audit_...)

ecologiste | 06-05-12 | 13:21

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:13

Dat het onbeperkt printen van geld niemand vooruit helpt, is in de Weimar-republiek wel gebleken. Verder, de ECB vraagt rente om zich in te dekken tegen de (onherroepelijk failliet gaande) banken. Als meer dan 3 % van het uitgeleende geld niet terug komt, hebben ze netto meer geld uitgeleend dan ze terugkregen. Dat is vooral politiek een probleem, aangezien de ECB helemaal geen geld mag printen. Dat betekent dat de EMU-lidstaten gedwongen zouden zijn om de ECB te herkapitaliseren, en dat kan ook Nederland al snel heel veel miljarden kosten.

Aan de andere kant is het inderdaad zo dat de ECB technisch 'winst' zou kunnen maken, die dan vervolgens onder de lidstaten verdeeld wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met 'winst' die gemaakt wordt op Griekse staatsobligaties. Maar de lidstaten zullen vast veel minder problemen hebben met wat 'winst', dan met miljarden verlies.

Samenvattend heeft u natuurlijk groot gelijk. Het is een extreem smerig spelletje.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:21

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:11
Dan zal de klap voor je ook wel meevallen. Maar mensen met meer spaargeld raad ik af nu in Euros te zitten.

De eurozone is echt failliet. Men doet bij de ECB alleen maar aan tijd winnen. Men koopt voor miljarden en miljarden eurobonds met geld dat niet bestaat. Dat kan alleen maar mis gaan.

Er zijn 3 manieren waarop de klap kan komen: 1: hyperinflatie, 2: belastingverhoging, 3: implosie van de eurozone. Ik zelf denk dat het via een combinatie van 1 en 2 'opgelost' gaat worden. Via de eerste methode is voor de ECB jongens het beste, want de sukkeltjes in de eurozone snappen toch helemaal niet wat er dan aan de hand is. Ze worden alleen wakker op een dag en zien dat hun euro niets meer waard is: benzine 3 euro, biertje 10 euro, enz... Maar je spaargeld is geen donder meer waard.

Ga eens in de leer bij Mugabe, die snapt dat soort processen heel goed.

Oh, en kijk eens naar de goudprijs van de afgelopen 10 jaar, dan kan je zien dat de inflatie eigenlijk al excessief is, en dat gaat nog veel erger worden.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:20

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:15 | + 0 -
Zucht ik voel me eenzaam als een roepende in de woestijn, terwijl er heel veel woestijnroepers hier zijn.

Hebben we het nog geeneens over ESM. En ze denderen maar voort met hun plannen, en ze zien niet in dat het hoofd gaat.

Als ik met mijn hoofd in de guillitine lig, heeft het dan nog zin om te zeggen, maar ik was "kaas de vies", spaar mij.
Ik denk het niet, volkswoede houdt niet van nuance.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:19

Zoals Kaas de Vies hierboven om 13:06 zegt. Ga er vanuit dat we failliet zijn, doe ik ook al een paar jaar inmiddels.
Realiseer u dit geld zo'n beetje voor het hele westen.
Immers:
Nederland = IJsland (financieel waterhoofd) + Ierland (enorme vastgoedzeepbel) + Griekenland (vergaande geïnstitutionaliseerde corruptie)

Willem Hollander | 06-05-12 | 13:16

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:13
De tijd dat regeren ver vooruitzien was, ligt ver achter ons. Tegenwoordig is regeren hooguit 1 jaar vooruitzien, veel langer duurt het toch niet tot de volgende verkiezingen. Daarbij is iedereen toch al weer vergeten wat er vijf regeringen en tien jaar geleden precies gezegd werd door de politieke partijen (voor zo ver die er toen al waren).

Niet alleen de politiek, maar ook de bevolking lijdt aan chronisch kortetermijndenken... en wanneer we daar uiteindelijk de prijs voor gaan betalen, zal die torenhoog blijken te zijn.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:15

@ecologiste | 06-05-12 | 13:07

U bent 1 vd weinigen die het begrijpt. HELAAS.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:15

Iedereen een hit DMT en de wereld komt wel weer goed.

weedo | 06-05-12 | 13:15

OTC Over The Counter derivatives: ongereguleerde derivatenhandel ter waarde van astronomische bedragen, die letterlijk vele malen de omvang van de aardse economie overtreffen. Zo'n beetje de hele financiële wereld zit hier vuitsdiep in. Ze opereren via zgn. belastingparadijzen, waarvan NL zelfs nummero uno schijnt te zijn (Zuid As).
Vertrouwen? Trekken aan een dood paard. Het is tijd voor revolutie.

Van Duyvenbode | 06-05-12 | 13:15

@Roze_bril | 06-05-12 | 13:11 | + 0 -
Het verschil alleen dat we nu ook de last van Griekenland op onze schouders nemen. Voel jij je geroepen?

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:14

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:03

De winstmarge van de centrale bank is nog oneindig veel hoger. Ik bedoel, wat kost het nu om in een computer het luttele bedrag van 1000 miljard te kloppen. Wacht, ik doe het even € 1.000.000.000.000,-. Of u voor de deze handeling even 10.000.000.000,- wilt op hoesten, per jaar uiteraard.

Dit luttele tarief vragen we niet aan de consument maar aan banken. De consument wordt geacht 50.000.000.000,- per jaar te betalen voor mijn diensten.

*tevreden achterover gaat zitten en de poen ziet binnen stromen*

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 13:13

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:11 | + 0 -
Regeren is vooruitzien wordt vaak gezegd, en met hun tunnelvisie denken ze dat ze vooruit zien.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:13

@ Geenstijlfiguur | 06-05-12 | 13:06

Ook al zulke rake opmerkingen:
"Pensioen-polissen bestaan alleen maar omdat onze overheid netto-spaargeld nog eens extra belast via box 3. Anders zou het namelijk lucratiever zijn om niet 20,30% kosteninhouding te betalen om daarna hopelijk geindexeerd te worden.Maar geen politicus die z'n aankomende commissariaatjes op het spel gaat zetten door dat aan te pakken".

Ja hoor Woutertje Bos zegt doodleuk kom maar op met je spaargeld en stop het in je pensioen dan kun je aftrek van mij krijgen en zijn vrindjes bij de pensioen-belleggingsfondsen zeggen dank je wel en je ziet je geld niet meer terug dan met min % rente ipv plus% rente. Zo worden we genaaid door de gevestiggde partijen.

ecologiste | 06-05-12 | 13:11

@La Bailaora | 06-05-12 | 13:06

Ik ben nog jong, en de hoeveelheid euro's die ik heb is pas kortgeleden de vier cijfers gepasseerd. In plaats van nu domme dingen te doen, let ik goed op, zodat ik zal weten wat ik moet doen als ik later ouder ben en wel veel te verliezen heb.

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:06
Ik wil wel met u wedden dat het nog minstens drie jaar duurt, zo niet langer, voordat Nederland dat toegeeft.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:11

Vertrouwen dit vertrouwen dat. Je kunt nog zoveel vertrouwen hebben, maar als je een tophypotheek hebt en je gaat scheiden, je moet je huis verkopen en jij moet het verschil bij dokken. Kun je nog zoveel vertrouwen in de economie hebben, maar dan kun je gewoonweg niet meer besteden.
Al die jaren van teveel uitgeven, wiens schuld het ook is, zal dus gecorrigeerd moeten worden. Gewoon weer een aantal jaar zuinig aan en sparen en we beginnen de hele macro-economische cyclus weer van voor aan. Alsof we niks hebben geleerd.

roze_bril | 06-05-12 | 13:11

We zijn compleet het vertrouwen kwijt in de economie"

Ik ben helemaal niet het vertouwen kwijt in de economie. Ik wil juist terug naar de economie, waar waarde gecreeerd wordt en hard werken beloond.

Ik kan het niet beter zeggen dan Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:12
"Ik ben het vetrouwen kwijt in
-banken
-politici
-bestuurders

Want zij denken dat zij de economie zijn, dat zijn zij dus helemaal niet".

Staande applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus applaus!!!

ecologiste | 06-05-12 | 13:07

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:57 |
Zoiets ja!

WirMachenMusik | 06-05-12 | 13:06

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:03 | + 1 -
Ik ga er al vanuit dat ik en Nederland failliet is.
Dat is zo leuk van waarderen, daardoor voorkom ik een 3de hartaanval.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:06

Fopspeen | 06-05-12 | 12:56
Onze overheid heeft veel te veel voordelen bij die constructies.

Pensioen-polissen bestaan alleen maar omdat onze overheid netto-spaargeld nog eens extra belast via box 3. Anders zou het namelijk lucratiever zijn om niet 20,30% kosteninhouding te betalen om daarna hopelijk geindexeerd te worden.

Maar geen politicus die z'n aankomende commissariaatjes op het spel gaat zetten door dat aan te pakken.

Geenstijlfiguur | 06-05-12 | 13:06

Vraag maar aan die 25% van de Nederlanders die uit de EU wil. Die mensen die gewoon meer geld uit willen geven dan ze hebben.

uberdude | 06-05-12 | 13:06

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:03
Je bent niet erg slim als je nu nog Euro's hebt.

La Bailaora | 06-05-12 | 13:06

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:55

Ik wilde alleen aangeven dat ik het met u eens was, maar ik was even vergeten om u specifieker te citeren...

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:56

Ik zou het zelfs 'verontrustend' noemen. Als men in die mate genoegen neemt met een duidelijk negatief rendement, wat voor toekomst is er dan voor euro's die gewoon op de bank staan?

Requiescat in pace | 06-05-12 | 13:03

@Pi Mol | 06-05-12 | 12:58
Nee, vooral de uitkeringen van Spanjaarden en Grieken blijven dokken, tot in de eeuwigheid. Dank je wel :-)

La Bailaora | 06-05-12 | 13:02

Semper Pecunia | 06-05-12 | 12:21 |
Zo is dat .Terug naar nationale valuta.
En dan meteen inplaats van internet terug naar den telegraaf en trekschuit plus paardentram .

Ratzing. | 06-05-12 | 13:00

@Pi Mol | 06-05-12 | 12:58 | + 0 -
Maar wie maakt zich schuldig aan protectionisme? Daar kan je de EU / Eurozone ook van beschuldigen, nietwaar?

Kaas de Vies | 06-05-12 | 13:00

@Ratzing. | 06-05-12 | 12:50

U vergist zich zo'n 145 jaar, we worden al genaaid vanaf 1800. Als het volk echt in de gaten krijgt hoe de centrale bankiers ons naaien, en als het volk echt afrekent met deze oplichters, pas dan zullen we een enorme boost krijgen.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:59

@Fopspeen | 06-05-12 | 12:56 | + 0 -
Wantrouw elk complex product. Als je het niet snapt is het NIET voor jou (wel voor jou gemaakt om je een oor aan te naaien).

Sparen is niet vies, want je krijgt wel marginale rendement, maar je houdt altijd nog het ingelegde vermogen.
Bouw reserves op en heb je wat geld te spenderen, dan mag je van mij best "een gokje" wagen, maar doe dit niet van je laatste centen, je huis of je pensioen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:59

Uit de EU stappen is niet verstandig, protectionisme versterkt de crisis www.historischnieuwsblad.nl/thema/Cris...
Wel een LOL bericht 'Laat uw jongen niet opgroeien voor het stempellokaal, stemt NSB'...

Pi Mol | 06-05-12 | 12:58

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:54

Dat is inderdaad ook een leuke. Facebook staat nog niet op de beurs of het is al overgewaardeerd. Het lijkt WorldOnline (of hoe het ook heette) wel. Vijftien dollar per aardbewoner? Echt waar? Of 100 dollar per huidige Facebookgebruiker? Hoe moet Facebook dat geld ooit waard gaan worden?

Ik ben niet zo van beleggingsadvies maar het lijkt mij een verstandig idee om te 'gokken' dat Facebook over 10 jaar aanzienlijk minder waard is dan vandaag.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:57

@WirMachenMusik | 06-05-12 | 12:54 | + 0 -
Ja en kreeg hij een bonus?
Waarschijnlijk vond men hem een stoffige suffe lul die de nieuwe economie niet begreep.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:57

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:49 |
Ik begrijp waar u op doelt, echter moet ik u teleurstellen. Ik ben een braaf bloemistje die zijn kennis academisch heeft vergaard.

MorbideBloemist | 06-05-12 | 12:56

Het grootste probleem is het wegvallen van het vertrouwen van de consument. Deze gaat er nu standaard van uit bij het afsluiten van een pensioen, verzekering of hypotheek dat hij gigantisch wordt genaaid. Want Muppet. Het ergste is nog dat de banken wegkomen met de woekerpolissen die veel gezinnen bij de afgrond hebben gebracht en in de toekomst zullen brengen. In 99% van de gevallen is men verkeerd voorgelicht of zijn constructies bewust verzwegen. De banken worden niet gestraft voor deze akties, maar beloond. U zou als fraudeur alles terug moeten betalen, de banken kunnen ongestraft verder met plukken, zelf met de Waarbeeke norm. Kortom: het vertrouwen in de bank zal bij deze mensen voor altijd zijn verdwenen, omdat het hier vaak om vele jaarsalarissen gaat die men heeft gestolen. Als je dan zegt dat dit niet zo is vertelt, dan werkt de persoon niet meer bij de instelling of wimpelt men het af met: Tja, dit wisten de accountmanagers toen zelf ook niet! Jan Modaal vraagt zich af waarom dit kan en waarom de overheid niet in grijpt en het onrecht terug draait. Waarom worden de boeven niet bestraft? Nee, de overheid zegt dat we de banken weer moeten vertrouwen, terwijl ze ons uitmaken voor Muppets, de rentes kunstmatig hoog voor hypotheek en laag voor spaargeld houden. Want geen concurrentie. Jan Modaal is daardoor ook het vertrouwen in de overheid kwijt. Het motto nu is: GRAAIEN WAT JE GRAAIEN KAN... voordat de pot echt helemaal leeg is!

Fopspeen | 06-05-12 | 12:56

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:52 | + 0 -
Die Duitse obligaties worden gekocht als een verzekering. Zo zie je hoe slecht het achter de schermen gaat. Ze willen liever negatieve rente (netto) dan het in iets anders steken.

Dat is toch wel tekenend.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:56

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:50

Lees mijn tegel eens wat beter.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:55

En nu we het dan toch over hypotheekkosten hebben. Wil ik Quid wel bijvallen dat de gemoedelijke directeur van de dorpsRabo waar ik toen de hypotheek bij afsloot dag en nacht verschilde van de op verkooptechnieken afgerichte klerken die nù bij de ondertussen vijf keer gefuseerde Rabo rondlopen.
De weduwe van MIJN directeurtje woont hier vlakbij en telkens als ik haar zie moet ik weer aan die menselijke en eerlijke prachtkerel van haar denken.

WirMachenMusik | 06-05-12 | 12:54

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:52 | + 0 -
Facebook is ook een mooie. Is gewaardeerd op 91 miljard euro ofzoiets.

Tja ik denk dat hier heel erg veel lucht in zit, dat is dus altijd leuk aan waarderingen. Je hebt altijd gelijk op het moment "nu" maar ongelijk in de toekomst.

De kunst is niet alleen om juist te waarderen, maar om steeds te herwaarderen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:54

@Nonkel Frituur | 06-05-12 | 12:50 |
It's not Quid, it's the E talking.

MorbideBloemist | 06-05-12 | 12:53

@Nonkel Frituur | 06-05-12 | 12:50 | + 0 -
Hij had ook een sterk artikel geschreven over een boek van iemand. Daar moet hij echt een Oscar voor krijgen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:52

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:45

Dat lijkt me sowieso een redelijk advies. Ik snap dan ook niet dat er bijvoorbeeld nog mensen Apple kopen, dat in een half jaar tijd tweemaal zo duur geworden is. Hoe lang denken ze dat dat nog duurt? Of Duitse staatsobligaties, die inmiddels op twee jaar 0,1 % rente op jaarbasis opleveren (toch wel onder de inflatie)?

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:52

Hulde voor Johnny Quid. Lange tijd heb ik hem bekritiseerd omdat hij enkel haatstukjes schreef tegen alles wat met de kerk te maken had, terwijl hij zijn schrijftalent ook voor andere zaken kan gebruiken.
De laatste maanden lees ik met veel genoegen zéér degelijke artikels van Quid over allerhande onderwerpen. Dus niet telkens dezelfde plaat, zoals vroeger.
Alleen daarvoor al : + heel veel !

Nonkel Frituur | 06-05-12 | 12:50

Optimistisch nieuws uit Iceland,
Compleet genezen, een ijzersterke economie en vooral barstensvol vertrouwen. Hoe? Door woekerbanken en financiële grootfraudeurs keihard te straffen. U leest het goed, er zijn in IJsland bankiers die dusdanig heftig buiten de pot piste dat de urine van het dak afdruppelde simpelweg gearresteerd. Omdat het criminelen zijn, daarom.
*
Echter;dat gaat het hier niet redden doen.
Het volk is niet alleen aangerand maar vanaf 1945 systematisch verkracht,genaaid .
De woede die vrijkwam na de koninklijke liquidatie van professor P.Fortuyn en waarna het Binnenhof zowat belegerd werd zal zich zomaar herhalen in een veel serieuzere afrekening.
Wacht U voor de boze burger.

Ratzing. | 06-05-12 | 12:50

@Kets22 | 06-05-12 | 12:39

De Fed is in feite gewoon deel van de Amerikaanse overheid (en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_... ). In het geval van Europa is het iets subtieler, omdat er afspraken gemaakt zijn zodat het de ECB niet toegestaan is om rechtstreeks individuele landen te ondersteunen. Hoewel de ECB wel degelijk geprobeerd heeft om dat te omzeilen (door onbeperkt geld te lenen aan banken, en door het opkopen van staatsobligaties). Evenzo is de ECB het speeltje van Europese politici.

Het is dan ook niet de centrale bank, maar vooral de private investeerder die rijk wordt van geld lenende overheden. Wat mij betreft is het sowieso verkeerd dat overheden geld lenen - zij zouden er sowieso vanuit moeten gaan dat zij altijd een begroting in evenwicht aanhouden, en nooit geld lenen op de langere termijn. Dat de overheid zich niet gewoon beperkt tot het faciliteren van de vrijemarktseconomie, en integendeel zich er mateloos mee bemoeit, vind ik dan ook walgelijk.

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:32
4 % winstmarge? Was dat maar waar. Maar nee, een bank met een eigen vermogen X leent gerust 20*X bij andere banken, investeerders, en de overheid, om maar liefst 80 % rendement te behalen. En dan nog failliet gaan. Lutsers...

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:50

Dat ABN Amro-hypotheek overzicht dan. Als je 25 jaar wilt vastzetten (best slim) dan is de eerste onderhandelingsmarge dus 1,2 procentpunt (ofwel bij een huis van 4 ton 4800 euro per jaar, over 30 jaar dus zo'n 140.000 euro). En dan kan een regiodirecteurtje je nog 0,5 procentpunt extra korting geven. Dus nog eens zo'n 60k. 2 ton dus verschil of de bank blij met je is. En dat op een, laten we wel wezen, regulier generiek product als een hypotheek.
.
Mag ik even benadrukken hoe onwijs asociaal is. Je kunt wel zeggen als KapiteinClaus (u een bankster?) dat iedereen weet dat je moet onderhandelen, maar we hebben het hier verdikkieme wel over een staatsbank ja. Niet over de portier bij de Jimmy Woo die eerst kijkt of je gezicht hem aanstaat. Schande!
.
Voor alle potentiele huizenkopers, die marges schijnen kennelijk redelijk vast te staan. Ga direct voor het minimumtarief en onderhandel dan of de regiodirecteur er nog een half procentpunt vanaf doen.

Fred Bastiat | 06-05-12 | 12:49

@MorbideBloemist | 06-05-12 | 12:48 | + 0 -
Ik denk al te weten wat voor bloemist je bent, nu je kennis zo ventileert over de "-ine's".

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:49

Wat een rare conclusies trek jij, Quid. Dat er veel valt aan te merken op banken, oke. Maar ik heb nieuws voor je: onderhandelingsruimte heb je bij praktisch iedere serieuze aankoop. Flatscreen? 120 euro lul je er makkelijk af. Auto? een 2500 minimaal, en natuurlijk even door het optieboek. Dat, mijn beste Johnny, is geen oplichting, dat heet h.a.n.d.e.l. Is al eeuwen oud. Heb je echt geen kaas van gegeten en wil je toch onafhankelijk en eerlijk advies over je hypotheek, dan zijn er zat instanties (ver. Eigen huis, consumentenbond) waar je voor een appel en een ei terecht kunt. Of je opent je internet browser, en leest jezelf even in over de duurste aankoop uit je leven.

Boer-konijn | 06-05-12 | 12:48

"... Deze te hoge rente wordt uiteindelijk weer door de belastingbetaler gesponsord middels de hypotheekrenteaftrek..."

En het leek zo'n mooi stuk, kom je met deze extreem-linkse drogreden aan, die totaal nergens op slaat en volkomen onjuist is.

Vertrouwde ik je toch bijna...


Er is geen hond op deze planeet, die meebetaald aan de aftrekpost van een ander. Een aftrekpost is namelijk GÉÉN subsidie.

Het is niet meer dan billijk, dat je een aftrekpost over het beetje rente over je schuld hebt, in een land, waar je ook, elk jaar weer, vermogensrendementsheffing (ook al heb je geld verloren) hebt over een vermogen waar al ruim belasting over betaald is.

ZKH EénOog | 06-05-12 | 12:48

Oxytocine is een "knuffelhormoon" en knuffelen hebben we het afgelopen decennium genoeg gedaan. Het is tijd voor een portie (nor)adrenaline, de dopamine en serotonine volgen dan vanzelf.

MorbideBloemist | 06-05-12 | 12:48

WirMachenMusik | 06-05-12 | 12:40 |
Ik bedoel dus vijfentwintig jaar sparen EN huur betalen. In plaats van hypotheek aflossen inclusief huur. Raad: focus je op het surplus op de huur die je nu betaalt

WirMachenMusik | 06-05-12 | 12:46

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:40 | + 0 -
Je kan eigenlijk pas achteraf zien hoe een cyclus zich ontvouwt.
Het blijft altijd een risico om in bepaalde financiele producten te stappen, maar als je het dan toch doet. Koop laag, verkoop hoog.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:45

@stipjes | 06-05-12 | 12:15

Renteloze leningen? De oplossing voor de kredietcrisis kan niet bestaan uit meer leningen!

applaus voor de paus | 06-05-12 | 12:44

Bitcoin's 4 the WIN! Eindelijk een munt waar geen virtuele waarde aan toegevoegd kan worden zoals in de EU zowel als U.S.A gebeurd. Hulde voor de makers van deze software! www.bitcoinspot.nl voor alle informatie. Het in stand houden van de EU kost ons bakken met geld voor de normale burger en is vrijwel niet houdbaar op termijn zoals het er nu uit ziet. We kunnen niet Miljarden blijven weggeven, want ik vraag mij af of het Griekse geld wel terugkomt.

SomeOne333 | 06-05-12 | 12:44

@PietGeniet | 06-05-12 | 12:32
Heb jij daar bewijs voor?
Over vertrouwen gesproken!

deraderendraaien | 06-05-12 | 12:42

Oxytocine wekt weeen op. Er wordt beweerd dat we in de naweeen zitten, maar volgens mij zitten we nog in de baringsfase van deze crisis. Zou me niet verbazen als we nog niet eens volledige ontsluiting bereikt hebben.

Snikkeldrift | 06-05-12 | 12:42

Oxytocine wekt weeen op. Er wordt beweerd dat we in de naweeen zitten, maar volgens mij zitten we nog in de baringsfase van deze crisis. Zou me niet verbazen als we nog niet eens volledige ontsluiting bereikt hebben.

Snikkeldrift | 06-05-12 | 12:42

@PietGeniet | 06-05-12 | 12:30

Inflatie is een middel om overheden van hun schuld af te helpen. Maar het helpt maar tot op zekere hoogte. Evenzo is consumptie weliswaar van belang voor de economie, maar als iedereen alleen maar consumeert met geleend geld schiet de economie daar op de lange termijn niets mee op. Dat koopt slechts tijd, in eerste instantie gaat de vraag omhoog (en dus de productie, en de economie groeit), maar vervolgens moet iedereen de schulden terugbetalen, daalt de consumptie, komen mensen in betalingsproblemen, en krijg je een recessie. Dat goedkope geld lenen maakt de economische situatie alleen maar onstabieler, door eerst explosies van groei en aandelen te veroorzaken, en vervolgens alles weer ineen te doen storten als de tijd van terugbetalen aanbreekt.

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:30
Ik ben geneigd om weinig te vertrouwen op cycliciteit. Tot op zekere hoogte kun je wel degelijk van cyclussen spreken, maar het probleem is dat het niet altijd werkt. Wie dacht dat de Griekse geldproblemen zichzelf uiteindelijk wel op zouden lossen, is nu veel geld kwijt. Wie dacht dat de beurzen zich soepel zouden herstellen van de zware beursval een paar jaar geleden, is (voorlopig althans) ook veel geld kwijt. De vraag is altijd in hoeverre bepaalde processen zich herhalen, en hoe lang het duurt voordat ze dat doen. Gecorrigeerd voor inflatie, hoe lang zou het duren voordat de beurzen zich weer op dezelfde hoogte bevinden? Mensen die aan het einde van het Romeinse keizerrijk investeringen deden, hebben daar weinig voor teruggekregen. Mensen die investeerden in de Nederlandse bloembollenbubbel (toch de eerste investerings-zeepbel) hebben de prijs van bloembollen nooit meer echt hoog zien gaan.

In het bijzonder, je kunt weliswaar zien dat iets vanaf een piek sterk naar beneden gevallen is, dat wil nog niet zeggen dat er ooit weer zo'n piek aankomt.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:40

@KapiteinClaus | 06-05-12 | 12:38

Door faillissementsrecht verdwijnen schulden en nemen investeerders hun verliezen.

Voor de gemiddelde consument had dat vanwege het depositogarantiestelsel niet uitgemaakt. Nu betalen die consumenten als belastingbetalers voor de verliezen van investeerders.

applaus voor de paus | 06-05-12 | 12:40

Mwah, niet eens zo'n slecht stuk. 50% fact free maar het gaat hier w.s. om de idee.

Dus als we de bankiers opsluiten, de politici interneren en Europa links laten liggen dan komt het goed. Behalve dan als je spaarcentjes hebt bij banken die falliet moeten natuurlijk.
Maar wie heeft dat nou?

Oh, en ga eens kijken in Ijsland. En roep dan of je dat hier ook wilt.

Simplisten.

Niet echt nee... | 06-05-12 | 12:40

stipjes | 06-05-12 | 12:15 |
"Kan de overheid niet gewoon nagenoeg rentevrije hypotheken gaan verstrekken?"
------------------------------
Hypothecaire leningen tegen lage effectieve rente over de hele looptijd van je hypotheek kon al. Daar heb ik mijn bijna afbetaald stulpje en dik twintig jaar woongenot aan te danken. Toen ik kocht waren de prijzen ook al een aantal jaren fors aan het dalen. En getwijfeld dat ik heb. Ondanks spaarpot. Maar wel met alle onbenul een van de gelukkigste beslissingen die ik heb genomen. Binnenkort dus een heel stuk moeilijker. Wat ik echt heel erg vind voor mensen die ik dat geluk ook gun.
Gemeen grapje: Maar je kunt natuurlijk ook vijfentwintig jaar sparen en dan pas een huis kopen.

WirMachenMusik | 06-05-12 | 12:40

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:30

Correct maar mijn punt is dat de FED en de ECB commerciele bedrijven zijn die geld uitlenen aan overheden tegen rente.
Als overheden geld creatie in eigen handen zouden nemen waarom zouden ze dan nog rente aan een commerceel bedrijf zoals de FED betalen ?

Kets22 | 06-05-12 | 12:39

@applaus voor de paus: Die reden is er wel en is (was) overduidelijk. Er moet gestreefd worden naar een economie waarin banken WEL failliet kunnen gaan. Een paar jaar geleden had je dan alles (spaartegoeden, ook van bedrijven!) wel op kunnen doeken.

KapiteinClaus | 06-05-12 | 12:38

En waarom heeft Quid geen column op PowNed, Dominique W? Via de NPO enzo horen we alleen de politiek correcte 70%-gezwamverhalen van de standaard talking heads die de Kunduz-coalitie veren in de reedten steekt.

Fijnstoffer | 06-05-12 | 12:38

Dat pdf'je van ABN AMRO is natuurlijk niet serieus te nemen. Dat je moet onderhandelen over je hypotheek snapt het kleinste kind. Als iemand een keuken koopt, wordt ook zelden de prijs betaald zoals aangegeven in de winkel. Wat die hypotheekrente betreft, het wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen die wil onderhandelt die korting ook daadwerkelijk krijgt.

@stipjes: Als iemand een huis kocht in de jaren '80 of '90 (of maar enkele jaren terug), werd er van een hele andere waardeontwikkeling uitgegaan. We kunnen slechts stellen dat het kul is om iets over de lange termijn te zeggen.

Nu is 4,5 ton al dik boven de gemiddelde hypotheek (of gem. aanschafwaarde nieuw huis), maar je neemt 2 zaken niet mee. Of er wordt gedurende de looptijd iets afgelost, of je lost pas af aan het eind van de looptijd met bv. een spaarpolis. In het eerste geval betaal je na verloop van tijd minder rente en in het tweede profiteer je meer van je hypotheekrenteaftrek. De aftrek heb je sowieso niet meegenomen, toch zo'n 42%-52% van het totaal betaalde bedrag aan rente.

KapiteinClaus | 06-05-12 | 12:37

@suffie63 | 06-05-12 | 12:34
Daarvoor vierden we gisteren geen bevrijding. 500% belasting op een luxe auto.

kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:37

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:18

Precies: Laat banken maar failliet gaan. Wat uitsterven is voor de evolutie, is faillissement voor de economie. Er is geen reden dat de staat banken overeind houdt.

applaus voor de paus | 06-05-12 | 12:36

applaus voor de paus 12:33

stipjes | 06-05-12 | 12:36

@suffie63 | 06-05-12 | 12:34 | + 0 -
Dat is dan eigenlijk een planeconomie.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:36

@longblond | 06-05-12 | 12:32
Precies. Fransen en Grieken liggen nu al in een deuk om die rare 'Ollanders met dat "kontneukakkoord".

kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:35

Oxytocine voor de burger en de economie, een mooi ideaal.
De oplossing ligt voor de hand, belasting en premieheffing via de BTW,
Iedereen krijgt netto uitbetaald en de BTW heffing is afhankelijk van de aan te schaffen goederen. Progressief is de mate van noodzakelijkheid.
Men beslist zelf aan welke luxe men zijn geld besteedt en op welke wijze men belastingen betaalt.
Dat kan vér gaan, bijvoorbeeld een heffing van 500% BTW voor die absoluut overbodige luxe auto...

suffie63 | 06-05-12 | 12:34

Huizenprijzen zijn een symptoom dat oorzaak is geworden. Wanneer die in één klap marktconform worden, kunnen de wonden worden gelikt en dan kan de economie genezen.

Dit is wat er is gebeurd:
- De huizenprijzen zijn 15% gedaald sinds 2008, met name door verstandigere regels voor banken en verstandigere normen door het NIBUD

Dit is wat er nog moet gebeuren:
- De aanpak van de HRA betekent dat mensen 20% minder kunnen lenen. Doordat de koopkracht daalt, kunnen mensen nog eens 5% minder lenen. Huizenprijzen moeten daarom met nog eens 25% dalen, bovenop de daling van 15% die al heeft plaats gevonden.

Zolang de huizenprijs geen 40% is gedaald, staat alles stil.

applaus voor de paus | 06-05-12 | 12:33

Wacht de verkiezingen in Griekenland en Frankrijk maar af... dan heb je wat te zeuren over vertrouwen.

longblond | 06-05-12 | 12:32

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:20

En van die 4 %winst leven die banken, goh, wat sielugh, zulke lage marges. Oh wacht, stop de tijd. het is 500% winstmarge.

Een winkelier die zulke marges zou berekenen zou worden opgeknoopt aan de hoogste boom. Hoogste tijd om die centrale bankiers op te knopen aan de hoogste boom of om hun kop onder de guillotine te leggen.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:32

@deraderendraaien | 06-05-12 | 12:16
... met als gevolg een zwakke eigen munt en een instortende economie. Wordt wakker! Het Nederland van "wij achter de dijken tegen de rest van de wereld" is een utopie.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:32

@PietGeniet | 06-05-12 | 12:23 | + 0 -
Juist, men wil toch dat huis blijven waarderen voor fiscale redenen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:31

@Kets22 | 06-05-12 | 12:23

Dat doet de overheid in de VS al. Ik zou graag zien dat men daar in Europa nog een paar jaar mee wacht, om eens te kijken hoe dat nu precies zit met de inflatie die gemoeid moet gaan met geldproductie. Ik vind het namelijk verontrustend dat de staatsschuld er met een biljoen per jaar groeit, dat de centrale bank de afgelopen twee jaar er nog eens ruim een biljoen aan geld heeft bijgeprint, en dat het netto resultaat van grofweg drie biljoen dollar (10,000 dollar per Amerikaan) aan extra geld een zeer matige groei is met een werkloosheidspercentage van nog steeds 8,1 procent.

Als het zoveel geld kost om een zeer beperkte groei in stand te houden, vraag je je af of die hele economie eigenlijk niet doodziek aan het infuus ligt... net zoals veel Europese banken doodziek aan het infuus van de ECB liggen...

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:30

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:26 | + 0 -
Het is geen beleggingstip, maar wat je vaak hoort is dat je anti-cyclish moet handelen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:30

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:26
Het idee van het systeem is juist dat je geen vermogen opbouwt maar dat je je geld uitgeeft. Consumptie is immers goed voor de economie, denken de geleerden. Overigens ben ik bang dat we er strakjes met links niet veel beter van af zijn wegens de ongetwijfeld hogere belastingen op inkomen en vermogen.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:30

Over vertrouwen kan ik kort zijn, dat doe ik mij zelf niet eens.
En wat die Oxytocine betreft, wat een geluk dat het door de Britse pharmacoloog Henry Dale is ontdekt.
Anders hadden we het nu via Wilders tegen woekerprijzen uit het voormalige Palestina moeten importeren.

Ratzing. | 06-05-12 | 12:29

Een conjunctureel probleem dat niet meer valt op te lossen is dat banken gewoon lelijk door de mand zijn gevallen met hun kleine lettertjes die in alle consumentenprogramma's gezien zij door hardwerkend Nederland. Stichting "Hypotheekleed" en dergelijke geven genoeg negatieve signalen af op starters. En feitelijk gezien is het ook belachelijk wat een hypotheek kost als je het uitrekent. Tegenwoordig staat bij een lening precies hoeveel je terug betaalt in totaal. Moeten ze bij hypotheken eens doen en bijna niemand neemt er nog 1.

stipjes | 06-05-12 | 12:28

@PietGeniet | 06-05-12 | 12:25

Nu doet de ECB dat maar Nederland heeft niets te zeggen over het beleid van de ECB lijkt mij beter als geldcreatie in handen van onze eigen democratie zou zijn.

Kets22 | 06-05-12 | 12:28

We houden die malaise dus nog wel even want sterk leiderschap en krachtdadig optreden van de overheid zit er op korte termijn niet in als ik zo naar het politieke landschap kijk.

zooishettoch | 06-05-12 | 12:26

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:20

Over de lange termijn blijft de koopprijs van een nieuw huis ruwweg gelijk, gemeten in het aantal jaren dat je er voor moet werken. Gewoonweg omdat nu eenmaal niet iedereen een huis kan kopen waar hij 200 jaar voor moet werken om het af te betalen.

Maar dat betekent wel dat je over dertig jaar een verouderd huis hebt, dat minder waard is dan een nieuw huis dat voor dezelfde hoeveelheid 'werkjaren' gebouwd is. Netto zul je dan ook zeker merken dat de prijs van je huis gedaald is, zelfs al zal het nominaal meer waard zijn. Tenzij je in de volgende vastgoedbel zit, waar de huizen weer zwaar overgewaardeerd zijn, maak je zeker verlies.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook niet weten wat je dan wel moet doen om je geld te beschermen tegen inflatie. Beleggen? Nou nee. Obligaties? Dat gaat ook al niet zo lekker de laatste jaren. Edelmetalen en grondstoffen? Die zijn nu juist zo duur omdat alle investeerders de aandelen en de obligaties niet meer vertrouwen. Mocht er in de toekomst weer een periode van economische groei komen, dan zakt de goud- en zilverprijs vanzelf weer terug (hoewel dat voor de olie wel niet zal gelden).

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:26

@Kets22 | 06-05-12 | 12:23
Interessante gedachte, ware het niet dat als je de geldpersen aanzet, de inflatie toeneemt.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:25

@neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:23
Dat laat ik graag over aan "het maatschappelijk middenveld".

kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:25

Ondergronds bankieren gaat steeds beter en bestaat zolang als de weg naar rome.Hoop dat iedereen de hand op de knip houdt wat werkelijk helpt en iedereen kan zo bijdragen aan een statement tegen het huidige systeem dat op de schop moet.Google eens LIBERTARISME.

ruuf | 06-05-12 | 12:25

@kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:08

U vergeet de grootste schooier aller tijden, Jan Peter Balkenende, de man die onze soevereiniteit definitief weg gaf in Lissabon.

neemjemoederindemali | 06-05-12 | 12:23

Ik ben met Quid eens dat één van de grootste oorzaken van de huidige situatie in Nederland en Europa (en de VS) is dat de boosdoeners niet simpelweg gearresteerd nodig. De FBI had invallen doen bij bedrijven als Goldman Sachs e.d.

Not Stephen Colbert | 06-05-12 | 12:23

@Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:17
"dan is de waarde van je huis 0,0". Vergeet de OZB en het huurwaardeforfait niet... Heb nooit begrepen waar dat huurwaardeforfait goed voor was anders dan de brave burger geld uit de zak kloppen, maargoed da's een andere discussie.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:23

@Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:20

Je zou nog een stap verder kunnen gaan een overheid kan zijn eigen geld creeren tegen 0% rente daar is geen commerciele bank voor nodig.

Kets22 | 06-05-12 | 12:23

"Geef ons economische oxytocine, nu!"

Wellicht kunnen mijn naaktfoto's de vrouwen iets gewilliger maken.

Dank voor uw steun, helaas hebben we de 40.000 niet gehaald. Maar gezien de alghele vraag onder de reaguurders om de foto's te zien zal ik in overweging nemen om uit landsbelang ze toch te publiceren.

Indien mensen geen idee hebben waar het over gaat.
Lees:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/05/...

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:21

Wat de economie nodig heeft is de Gulden, Peseta, Escudo, Frank, Mark, Drachme, Lire en Schilling.
We moeten weer de mogelijkheid krijgen om monetair in te grijpen in de eigen economieën.
Weg met die euro!

Semper Pecunia | 06-05-12 | 12:21

Het is vrij simpel, we dachten met outsourcing, processturing en schaalvergroting een nieuwe economie te kunnen opbouwen. Daarbinnen worden mensen echter toch machines zonder vertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en mededogen. De samenleving verwordt tot een prestatiegerichte, geindividualiseerde maatschappij waarbij je geen idee hebt wie er naast je woont en waar je niet over een netwerk van contacten beschikt. Ideaal uiteraard voor machthebbers en de elite, die van zo'n samenleving niets te vrezen hebben.

Niet dat ik dit allemaal zelf verzin. Er was een professor uit Rotterdam die hier 15 jaar geleden al voor waarschuwde. Maar een groen-linkse veganist vond het nodig om hem af te knallen, vandaag precies 10 jaar geleden.

Jopie2009 | 06-05-12 | 12:21

Het is allemaal perceptie, prijzen en waarderingen.
Dus zit je goed? Dan hoef je niet te waarderen.
Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:17 | + 1 -

Blijft toch gek dat banken over het algemeen dubbel zoveel geld terug ontvangen van een hardwerkende burger dan dat de hypotheeksom was. Waar komt dat geld vandaan?

Stel je leent 3 ton, je betaalt 6 ton terug aan de bank en rationeel gezien neemt de woningwaarde af omdat er minder koopkracht is door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Je verliest dus in 30 jaar enkele tonnen los van de verzekeringen/notariskosten/onderhoud en de rente die je verliest op wat je anders had kunnen beleggen of sparen.

stipjes | 06-05-12 | 12:21

@Kan de overheid niet gewoon nagenoeg rentevrije hypotheken gaan verstrekken?
stipjes | 06-05-12 | 12:15

Geld lenen tegen een bijna-nul rente? Dat doet de overheid al, via de ECB, maar alleen aan de banken. Tenslotte zijn de burgers nergens goed voor, behalve natuurlijk het ophoesten van miljarden om diezelfde banken te redden. Dus de banken lenen lekker tegen 1 % terwijl wij normale mensen minstens 5 % aan de banken moeten betalen om dat geld dan weer van hen te lenen.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:20

@stipjes | 06-05-12 | 12:15 | + 0 -
Je moet ook aflossen.
Als het goed is stijgt de prijs van je huis over een lange periode minimaal mee met de inflatie. Het beschermt je dus ook tegen de inflatie.

Je moet de rekensom anders maken.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:20

Waarom zou je het vertrouwen willen herstellen in een systeem dat niet en nooit te vertrouwen is. Dat snap ik dan weer niet.

pius | 06-05-12 | 12:20

@stipjes | 06-05-12 | 12:15
Op zich een reële berekening maar je zou eigenlijk daar tegen af moeten zetten wat je in 30 jaar aan huur betaalt voor datzelfde huis waarbij die huur die jaarlijks een procent of 4 stijgt. Na 30 jaar huur betalen is er geen steen van jezelf maar ben je wel je geld kwijt.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:19

Na het EK heeft iedereen in Nederland weer even vertrouwen. Raar dat zo'n totaal niet gerelateerd gegeven een natie op psychologisch gebied kan beinvloeden.

Urkel | 06-05-12 | 12:19

"Bewijs maar dat instituten weer te vertrouwen zijn."

IJdele hoop, ze hebben namelijk geen zelfreinigend vermogen. Het moet nog VEEL slechter gaan voordat de grote schoonmaak kan beginnen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:18

De beste manier is om ogenblikkelijk een scheiding te maken tussen staat en banken zoals die terecht tussen staat en kerk bestaat. Met sommige dingen moet de staat zich gewoon niet bemoeien. Want door het overeind houden van terminaal zieke banken duurt de recessie nu zeker nog tien jaar, terwijl die anders al lang voorbij geweest was.

Requiescat in pace | 06-05-12 | 12:18

Uit het IMF verhaal:
"
Capital controls have played a key role in stabilizing the economy by preventing capital flight and stabilizing the exchange rate, but they remain controversial. When will they be phased out?
"
Op een (economisch) eiland gaat dat makkelijker dan midden in de EU. Daarnaast, is dat wenselijk? Henk en Ingrid mogen niet meer hun spaarcentjes op een Zwitserse bankrekening zetten, terwijl Jan-Diederik-Jaap en Anne-Fleur het familiekapitaal allang elders hebben ondergebracht.

kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:17

Helaas gaat dit niet gebeuren de criminelen hebben de macht en als je de macht hebt dan ga je niet de gevangenis in.

Kets22 | 06-05-12 | 12:17

"huizenprijzen zijn niet te vertrouwen"

Huizenprijzen zijn harstikke goed te vertrouwen. Als je ergens woont en je woont er prettig en je hebt het normaal gefinancieerd, dan is de waarde van je huis 0,0

Zit je onder water en kan je de hypotheek niet meer opbrengen, dan pas wordt je huis weer gewaardeerd, of door spoedverkoop of door veiling.

Het is allemaal perceptie, prijzen en waarderingen.
Dus zit je goed? Dan hoef je niet te waarderen.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:17

Wat dacht je van Leiderschap. Ook best een goed idee.

N=1 | 06-05-12 | 12:16

Dus is de eerste vereiste om uit de EU te stappen!

Wilders plan gaat de benodigde oxytocine aanleveren!

Goed plan.

deraderendraaien | 06-05-12 | 12:16

Gisteren overwogen ik en mijn vrouw om een huis te kopen omdat de prijzen nu toch zo laag zijn. Wij rekenen vervolgens uit wat zo'n hypotheek nou eigenlijk kost. Kwam erop neer dat wat je ook leent, je betaalt altijd het dubbele terug als je geluk hebt. Zit het tegen met de rente dan is het nog meer, daalt de waarde van je huis is het nog zuurder.

In het geval wij 450.000 zouden lenen moesten wij bruto 900.000 terug betalen aan de bank in 30 jaar. Als de prijzen trend doorzet wordt de waarde ook nog eens -13% -> 400.000 is je huis waard en 900.000 heb je betaald. Dus een half miljoen flikker je weg in 30 jaar. Kan de overheid niet gewoon nagenoeg rentevrije hypotheken gaan verstrekken?

stipjes | 06-05-12 | 12:15

Uiteindelijk is steeds weer de gewone man met een modale baan de dupe.

PietGeniet | 06-05-12 | 12:15

Nou, dan de Nederlandse politici maar even stage laten lopen in IJsland. Alhoewel ik vrees dat met het zooitje ongeregeld dat momenteel hier de boventoon voert het land niet te redden is. We hebben dus een nieuwe politieke bovenlaag nodig. Wilders heeft alvast een goede basis gelegd hiervoor.

kaskoeskielewan | 06-05-12 | 12:14

"We zijn compleet het vertrouwen kwijt in de economie"

Ik ben helemaal niet het vertouwen kwijt in de economie. Ik wil juist terug naar de economie, waar waarde gecreeerd wordt en hard werken beloond.

Ik ben het vetrouwen kwijt in
-banken
-politici
-bestuurders

Want zij denken dat zij de economie zijn, dat zijn zij dus helemaal niet.

Kaas de Vies | 06-05-12 | 12:12

Wouter Bos, Gerrit Zalm, Rijkman Groenink en Nout Wellink naar de guillotine, ABN Amro en ING alsnog failliet laten gaan en de overheid gaat bezuinigen i.p.v. lasten verzwaren, dat zou mijn vertrouwen een klein beetje herstellen.

kapotte_stofzuiger | 06-05-12 | 12:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken