Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

1 op 4 Nederlandse kinderen is vetpropje

vettekinderenzijnreetlelijk.jpgOnderzoek! Van de ruim 7000 Nederlandse schoolkinderen tussen de 10 en 12 jaar oud blijken er 1.540 te dik. Bijna een kwart. En 420 zijn zelfs ziekelijk vet. De cholesterolblubber gaat langzamer door hun bloedaderen dan rijst door een rietje. Kinderen sporten minder, bewegen minder en spelen minder buiten, maar krijgen wel liters frisdrank door de keel gegoten. Met als resultaat een obesitas-tsunami onder ons kroost. Vroeger werd je niet dik, want dikke mensen werden gepest. Pesten is niet leuk, dus zorgde je dat je in proportie bleef. Nu zijn de vetzakken, de drillende propjes en de vadsige varkens hard op weg om een meerderheid te gaan vormen. Dat is een stuk lastiger pesten. De dikbuikigen doen aan kuddevorming en dat is altijd lastiger aanpakken. Vereist weer net wat meer pestskills. Afijn, nu al een kwart van de kinderen die er uit ziet alsof ze een slaapzak zijn die in een te kleine hoes is gepropt. Kan niet, mensen. Zo helpen we ons land naar de vadsige kloten. Bewijs: in Griekenland is bijna de helft van de kinderen in dezelfde leeftijdscategorie zwaarlijvig lelijk en 21 procent extreem obesiblubberig. Komt natuurlijk door het massaal opslobberen van onze belastingcenten en verder geen éne fuck uitvoeren, net als hun ouders. Die kant willen we toch niet op? Nee toch? Daarom: jaag die kids naar buiten. Laat ze voetballen, basketballen, crossfietsen, rennen en wat dan nog meer. Frisdrank, vethappen en snoepbergen weghouden tot ze het huis uit zijn. Protocol zoon opvoeden als een baas uitvoeren, ook voor meisjes. De toekomst van onze kinderen wordt niet gered met wel of geen bezuinigingen, maar door ze van het vreten en bankhangen te weerhouden. Nieuwe SIRE-slogan: "Dikke kinderen zijn lelijk als de neten, ga meer bewegen en stop met vreten!"

Reaguursels

Inloggen

gaffelbaard | 27-04-12 | 14:34 |
Dat is nou precies het probleem met cijfers aanleveren. Er mag natuurlijk niet gediscrimineerd worden hè.

lanexxx | 27-04-12 | 21:59

Foute kop, redactie!

Het moet zijn 1 op 4 kinderen is te dik.
Niet 1 op 4 Nederlandse kinderen.

Jullie laten het lijken alsof alleen de Nederlandse kinderen te dik zijn. Dat is beledigend! Kwetsend! En ... onjuist.

Van alle vetpropjes is maar 10% Nederlands; de rest is allochtoon. Bijna 50% van de vetpropjes zijn turks of marokkaans, Suri's, eilandbewoners en overig vormen 40% van de vetpropjes. De cijfers zijn sinds 2003 nauwelijks veranderd.
Bron: CBS.nl, en dan zoeken in het webmagazine op "Een op de negen jongeren is te dik" De vetproppen-cijfers zijn sinds 2003 niet wezenlijk veranderd.

gaffelbaard | 27-04-12 | 14:34

"Van de ruim 7000 Nederlandse schoolkinderen tussen de 10 en 12 jaar oud"

Er zijn wel wat meer Nederlandse schoolkinderen tussen de 10 en 12 denk ik zo.

logisch | 27-04-12 | 12:03

Ouders moeten gewoon stoppen al die kant en klare troep voor te schotelen en de kids meer naar buiten te schoppen, en van de bank af.

lanexxx | 27-04-12 | 11:48

lees net, geen reactie beurzen op akkoord..

joh..

maar , dat was toch het hele probleem..? dat als we niet snel een akkoord bereiken dan verliezen we onze AAA status, en gaat de rente omhoog..

guess what, de rent blijft hoog, en de AAA status zijn we kwijt..

iaw.. deze hele hype is Bullshit.

OomAgentFactcheck. | 27-04-12 | 11:12

Dikkerds, dunnerds, rokers, suikergebruikers, zoutnuttiggaren, stilzitters, sporters,allergielijders ,fijnstofhappers, overmatige drinkers, ze kostten ons een fortuin en dan worden we boos op ze,maar wie zijn ze? Dat zijn we ergens allemaal en dat word nog wel eens over het hoofd gezien. Alles om ons de ware bodemloze put waar ons geld in verdwijnt te doen vergeten... Tuurlijk is obesitas een probleem, maar de kosten hiervan zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat die Brussel heet.

SmegmaSmeer | 27-04-12 | 10:41

Ik was laatst tegen beter weten in naar het Tiki bad in Duinrell en ik werd echt misselijk van het aantal VEEL te vette kids die daar rondblubberden. Echt niet normaal gewoon. Mijn kinderen mogen pas achter een spelcomputer als ze eerst moe gestreden zijn met een gezond potje buiten spelen. Wat een kansloze kut ouders heb je ook als ZIJ jou vet laten worden.
Gewoon verplicht stellen dat ouders hierop worden aangesproken en eventueel gekort op kinderbijslag als er niets aanwijsbaars mee gedaan wordt.
Ranzig gewoon al die dikke kids die waarschijnlijk nog veel dikkere volwassen zullen worden. Scary shit

WatZalIkErvanZeggen | 27-04-12 | 10:29

Aanvulling. Hier, meer over de belangrijkste dikmaker in ons eten: www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i...

Kinderen bulken van de energie, zeker op jonge leeftijd waarin ze nog niet verslaafd zijn aan externe factoren als playstations. Het ligt aan onze voeding. Geen twijfel over.

ElMundoKapotio | 27-04-12 | 09:05

Het is veeeeeel te simpel om het alleen op het vreten te steken. Kijk es naar die dikmakers (E621) die in bijna al het eten zit. Er wordt met ons lijf gerommeld. Doen ze niet opzettelijk, maar dat maakt het niet minder ernstig.

ElMundoKapotio | 27-04-12 | 09:02

@Sjors W. | 27-04-12 | 08:38
-
Waarmee u dit geval de ongeveer volgende onderarmslogan mag beogen:' eðitmek en azýndan biraz sosyal'
-
te vette prinsjes is en blijft voornamelijk een importprobleem (- ook in dat opzicht mogen wij de integratie nogal mislukt noemen...)

azoturie | 27-04-12 | 08:50

Gewoon ultrahoge BTW op ongezond voer. Hoorde van de week ook zo'n politieke babbel op de televee (weet niet meer wie of waar). Bezuinigen? Gewoon op de luxe-artikelen. Wat dat dat zijn? Whisky (helaas), maar ook fastfoodvoer in winkels en langs de wegen. De kans is aanzienlijk dat dit veel geld oplevert, en tegelijkertijd op langere termijn de zorgkosten drukt.

Want laten we eerlijk zijn: een overweight tokkiejoch van 12 kost ons allemaal een vermogen gedurende 50 jaar.

Tobus | 27-04-12 | 08:49

'De toekomst van onze kinderen wordt niet gered met wel of geen bezuinigingen, maar door ze van het vreten en bankhangen te weerhouden.'

Mooie quote. Voeg er 'en een poging doen ze wat te leren en in ieder geval een beetje sociaal op te voeden' en we hebben een tattooslogan die we bij mislukkende ouders op een plekje op de onderarm kunnen tattoeren.

Sjors W. | 27-04-12 | 08:38

In Egypte staan pyramides, in Mexico staan de gebouwen van de Maya's. Zeer bijzonder bouwwerken die door hele slimme mensen gebouwd zijn. Uiteindelijk zijn deze volkeren ten onder gegaan aan een stom ras dat ze zelf hebben voortgebracht. Die kant gaan wij ook op. Wat er op dit moment uit de voorbipsen van die vrouwen komt zijn slappe, vette, KU... kinderen.

cyberbabe | 27-04-12 | 08:37

Gelukkig hoeven de ouders voor hun kroost geen zorgpremie te betalen.

Kobus v/h zandpad | 27-04-12 | 08:07

"Ik ben niet dik, ik ben volslank."

Petrus Post | 27-04-12 | 07:30

Als jochie van 12 speelde ik altijd buiten. Dammen en hutten bouwen, fikkie stoken, soldaatje spelen in het bos. Nu ben ik 45 en loop nog steeds halve marathons. Als ik naar de generatie kijk van pakweg 10 jaar jonger zie ik volgevreten moekes achter hun volgeladen appie winkelwagentjes hobbelen. Kun je nagaan hoe de huidige 12-jarigen er over 30 jaar uitzien. Als ze dan nog leven.

Roger Kaputnik | 27-04-12 | 05:55

In 2030 100 miljoen diabeten in de EU!

Joostmagtweten | 27-04-12 | 00:03

50% vd mensen die te zwaar zijn ontwikkelen
diabetes!
Europees en wereldwijd wordt diabetes type II de nieuwe epedemi genoemd van onze tijd

Dat gaat nog eens erug veel geld kosten!
www.standaard.be/artikel/detail.aspx?a...

Joostmagtweten | 27-04-12 | 00:00

@LulZig | 26-04-12 | 22:40
Je vergeet als excuus nog de klassieker: Zware botten.
Als er te weinig goede voeding was waren we allemaal 150kg. Hoe kan het dan dat nog redelijk wat mensen hun formaat wel normaal kunnen houden?

Blotebelg | 26-04-12 | 23:43

Beste Quid, als je nog eens refereert aan een eerder artikel, check dan ff wat je allemaal geschreven had...

Een zoon opvoeden als een baas

Snoep
Voor snoep mag elke waardigheid, consequentie en schaamte op zij gezet worden. Gratis snoep hosselen hoort bij de erecode van de jongen. Desnoods in supermanpyjama met een lampion alle huizen van de buurt af om er om te bedelen. Fuck je trots. Gratis snoep is gratis snoep. Weet waar moeders de snoep bewaart. Snap hoe het slot van de koektrommel open moet. Begrijp hoe je de snoeppot bij het wegzetten even schuin moet schudden, zodat de snoep ophoopt aan de zichtbare kant. Als het gaat om snoep is elke jongen een meesterdief.

Echte naam7227 | 26-04-12 | 23:34

Hoe dikker hoe duurder je begrafenis/crematie verzekering(groter oppervlak op de begraafplaats of veel meer gas bij de crematie.

jadoei | 26-04-12 | 22:48

Overgewicht en stigmatisering, kinderen buiten spelen hoe dan met al die loslopende pedo's?
Daarbij wat te denken van al die hormonen in het vlees en drinkwater, en te weinig goede voeding. Nee dik zijn is niet alleen maar teveel vreten. Hopelijk zijn er nog mensen die wijzer nadenken dan dit.

LulZig | 26-04-12 | 22:40

Hihi vetpropje.

Een paard | 26-04-12 | 21:58

Veel nieuwbouwwijken in mijn tijd,geen bewaker te vinden, dus klimmen in die huizen. De stoerste was degene met de meeste hechtingen. En zonder littekens hoorde je er echt niet bij. Alleen mietjes hadden geen littekens/blauwe plekken/hechtingen/gebroken ledematen. Voetballen tot je er bij neerviel. Resultaat van dit alles: er zat 1 dik jongetje bij mij op de lagere school. Wat ik nu af en toe voor mastodonten van 5,6 jaar voorbij zie komen.. de honden lusten er geen brood van.

Blotebelg | 26-04-12 | 21:50

Buiten spelen? Zonder toezicht? Dat kan helemaal niet. Buiten worden kinderen verkracht. Dat weet iedereen. Op straat lopen alleen pedofielen, kinderlokkers en verkrachters. Sporten doen ze maar op de Wii.

Stormageddon | 26-04-12 | 21:21

Reinaert | 26-04-12 | 20:21

Nee, niet echt. Met heet geconcentreerd zuur lukt het prima, maar dan is ook je stoofschotel weg. Ons maag-darmstelsel is gewoon niet berekend op de harde cellulose van maïskorrels; dat van echte herkauwende herbivoren met hun 4 magen en tientallen meters darm wel. Wat ik niet wist is dat zelfs die dieren de cellulose niet 'direct' opnemen, maar via een omweg: bacteriëren vreten zich eerst ongans, en de herkauwer eet dan de bacteriën op :-).

daniel37 | 26-04-12 | 20:37

denk je dat het tuig gezond gaat fietsen, doen ze, al fietsend, niks anders dan chips vreten en powerdrankjes drinken. Vroeger fietste je gewoon,tegenwoordig vreet je je vol op de fiets, ook ouderen hebben er trouwens een handje van.

zwemverbrander | 26-04-12 | 20:36

@Reinaert | 26-04-12 | 19:53
Het is ook jammer te ontdekken dat kinderen steeds minder in staat lijken te zijn om zelf met creatieve ideeën te komen, om zichzelf te vermaken.

Ik geniet ook dagelijks van onze technologische verworvenheden maar ik vraag me tegelijkertijd af wat het met onze volgende generaties gaat doen.

Ven1V1d1V1c1 | 26-04-12 | 20:25

@roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 20:17

Die route ken ik ondertussen - dan blijft er in dit aardsch' tranendal weinig te genieten over en dood moet ik op enig moment toch. Ik ben niet bang voor 'regulier' voedsel maar die maïs is dan één van de ingrediënten die ik met de regelmaat van de klok uit een blikje moet toveren wegens niet vers verkrijgbaar. Van die dingen.

Voor het overige eet ik vrijwel uitsluitend 'vers' en dan bij voorkeur nog de biobak-variant mits leverbaar. Zo ben ik dan ook wel weer.

Reinaert | 26-04-12 | 20:24

@brutus68 | 26-04-12 | 19:43
Eens! Ouders (de meeste) schrijden steeds verder naar de achtergrond als opVOEDER.

Dit (volgens mij) omdat ze teveel bezig zijn met werken, teneinde alle luxe die ze wensen te kunnen betalen.

Dat ze hierdoor ongemanierde, vetgemeste k*t-kinderen in huis krijgen, verliezen ze hierbij nogal eens uit het oog.

Cor Rupteling | 26-04-12 | 20:24

@daniel37 | 26-04-12 | 20:18

Maar er is dus - op kluiven & kauwen na - geen optie om die krengen klein te krijgen? Aan gort koken of stoven kan natuurlijk altijd maar dan ruïneer ik de rest van m'n maaltijd en da's natuurlijk ook weer niet de bedoeling :-)

*Blijft met onbevredigd gevoel zitten*

Reinaert | 26-04-12 | 20:21

*een vetzak.

Freddie Stobart | 26-04-12 | 20:20

Gewoon een kwestie van op het gemoed spelen:

Niemand wil krikke met een dikke

Als je niet stopt met vreten kan je het tongen wel vergeten.

Er is geen meid die graag
Op de paal van wen verzak glijdt.

Etc.

Freddie Stobart | 26-04-12 | 20:19

Dikke mensen gaan eerder dood, scheelt in AOW en zorgkosten die vanaf 65+ krankzinnig p/p de pan uit stijgen. Winst voor de staatskas...

Strangetown | 26-04-12 | 20:18

@Reinaert | 26-04-12 | 20:12
Een onderwerp dat weinig aandacht krijgt in de media maar wel degelijk een rol speelt bij produkten zoals pinda's en mais. Het gaat hier om stoffen die oa leverkanker kunnen veroorzaken. Deze stoffen, aflatoxines, worden geproduceerd door schimmels die zich nestelen op de voeding.

mischien is het in dit geval beter niet om teveel te kouwen.

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 20:17

De dikke kinderen hebben allemaal een langzaamwerkende schildklier, dat zeiden ze vroeger op school.

Boeriboerivogel | 26-04-12 | 20:17

Bovendien moest ik 14 km fietsen om op school te komen en na een lange dag weer 14 km terug, jeugd van nu worden allemaal met de auto gebracht

inktpot | 26-04-12 | 20:16

Of je gaat gewoon naar een zonnig land en beklimt een berg. Maar u is zeker bang voor: Schorpioenen, slangen, duizendpoten, hagedissen, inboorlingen, enge mannen met baarden. Dus een klimhal is ook wel goed..

kretonia | 26-04-12 | 20:13

In België hadden jongens en meisjes gescheiden sport op school,
wij moesten gewoon redelijk zwaar trainen terwijl de meisjes moesten volleyballen. Toen ik in Nederland aankwam was er opeens gemengd sport en was alles op een zwak niveau zodat zelfs de meest onfitte meisjes nog mee konden. mischien moet er gewoon zwaarder getraind worden op school, in plaats van korf of volleybal.

inktpot | 26-04-12 | 20:13

@roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 20:08

Kouwen? Van die gediggies? Oh. Wacht.

Ik kauw me een slag in de rondte maar iedere maïskorrel vakkundig vermalen blijkt dus een illusie. Het grappige is dat diezelfde onverteerbare maïs wel smaak toevoegt aan de complete hap overigens. Vreemd fenomeen. Vandaar ook mijn vraag.

Reinaert | 26-04-12 | 20:12

Ies Koeltoer.
-
Wij importeren nu eenmaal graag onze eigen problemen, zodat wij allerlei ambtenaren en trendvolgers aan het werk kunnen houden.
-

azoturie | 26-04-12 | 20:09

@Reinaert | 26-04-12 | 20:02
minimaal 200 keer kouwen.

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 20:08

@daniel37 | 26-04-12 | 19:56

U is kenner? Dan heb ik een - welgemeende - vraag: wat te doen met maïskorrels uit 'n blikkie? Die gebruik ik met enige regelmaat in langzaam gegaarde stoofpotten en dergelijke - waarvan ik de receptuur niet zal omschrijven teneinde u niet aan het kwijlen te brengen - edoch: die maïs blijkt hoegenaamd onverteerbaar, zoals ik "the morning after" telkenmale weer moet vaststellen.

Lieve Mona, verlos mij ;-)

Reinaert | 26-04-12 | 20:02

Het gaat er niet om WAT je vreet, maar HOEVEEL. Dus een keertje frietjes of McDrek kan heus wel, als het maar niet gesupersized wordt en er normaal gezien minder vet, gezond en vooral niet te veel gevreten wordt! Verder: naar buiten en bewegen met die luie kloten!!!

Aktivist | 26-04-12 | 20:00

King of the Oneliner | 26-04-12 | 19:42
Ik moet dan altijd denken aan het verhaal van een rauwkostvreter die een noodtracheostomie moest ondergaan omdat het oergezonde en gladde stuk rauwe bloemkoolstronk niet goed was gekauwd en in zijn keel bleef steken. Klaar ben je. Kook of konfijt of stoom of roerbak of gratineer die zooi gewoon: mensen zijn geen herbivoren, hebben ook de tanden er niet voor. Beetgare groenten met een subtiele en bijpassende kruidenmelange zijn daarentegen altijd +1, ook vanuit voedingsoogpunt omdat de celwanden stuk zijn gegaan en de voedingswaarde dus makkelijker in ons lichaam overgaat.

daniel37 | 26-04-12 | 19:56

Cuyahoga | 26-04-12 | 19:39 |
Gemeen maar toch LOL.

lanexxx | 26-04-12 | 19:55

@Eurotokkie | 26-04-12 | 19:46
op een of andere manier komt een te dikke minister, die te forse bezuinigingen probeert te forceren, niet echt geloof waardig over....... ik denk dat we met zijn wijn en diner declaraties, een aardig gaatje kunnen dichten..

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 19:55

King of the Oneliner | 26-04-12 | 19:52 | + 0 -

Oma ziet er nog best leuk uit.

Eurotokkie | 26-04-12 | 19:55

Een beetje pestkop domineert z'n klas in z'n eentje. Kwestie van een hofhouding van andere pestkoppen om je heen verzamelen die elk ook weer als hub dienen om uiteindelijk de rest van de klas te overheersen.

Wedstrijdkrokodil | 26-04-12 | 19:54

@Ven1V1d1V1c1 | 26-04-12 | 19:45

Als ik destijds thuis kwam *zonder* blauwe plekken, geschaafde knieën, tanden door de lip of ander wettig en overtuigend bewijs van speelse activiteiten mocht ik het huis eigenlijk niet eens in. Nu kwam dat in de praktijk eigenlijk ook niet voor dus dat was makkelijk.

Tegenwoordig kan en mag kennelijk niks meer. Droevig.

Reinaert | 26-04-12 | 19:53

Der Mensch ist was er isst. Expressie van materialialisme en zoethoudertjes van de ouders die ngeen tijd hebben want hard werken om hun hypotheek af te betalen aan de banken en de verdampte kapitalen aan valsche waardepapieren van de USA.
In principe had iedereen 40 jaar geleden kunnen weten dat de wereld naar de kloten zou gaan (Club van Rome) en dat er grenzen zijn aan de groei. Dus eigenlijk is iedereen die nu jonger is dan 40 een risico geweest voor de ouders....
Het lullige is dat ze wel zijn.
Dus hoe ga je daar nu mee om?
Unilever vindt het niet erg die verkoopt graag nog meer calorieën aan deze interessante doelgroep die zich niet goed kan verweren omdat ze niet de wapens kregen van hun ouders om zich hier tegen te weren. Een echte tragedie.

ecologiste | 26-04-12 | 19:51

Advocado is bijvoorbeeld groen.Uhm,en druiven.
Kiwi is ook best groen.

de grote Anti | 26-04-12 | 19:47

@King of the Oneliner | 26-04-12 | 19:42
Is fruit een groente?

de grote Anti | 26-04-12 | 19:45

Toen ik in de jaren 70 opgroeide had je bouwplaatsen van hele wijken waar de woensdagsmiddags en in de weekenden met je fiets doorheen kon crossen. Of een boomhut maken in een boom op een openbaar veld.

Vrijwel altijd kwam je thuis met een geschaafde knie en/of elleboog, en de nodige blauwe plekken. Dat gaf niet want zo leerde je als kind al risico's in te schatten.

Als je tegenwoordig als kind al tegen een hek naar een bouwplaats staat te kijken, staat er al zo'n beveiliger in je nek te hijgen.

Spelen mag alleen nog op gecertificeerde wipkippen met een wettelijke vastgelegde omtrek van rubberen tegels.

Die generatie van mietjes is de regering met haar overheidsbemoeienis zelf aan het kweken.

Ven1V1d1V1c1 | 26-04-12 | 19:45

desalniettemin ken ik een paar zeer heerlijke, voluptueuze dames, die van mij geen kilo`tje hoeven te verliezen...... dat dan weer wel.

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 19:43

Ik heb nog kortingsbonnen voor de Mac , iemand.

Eurotokkie | 26-04-12 | 19:43

Ouders van nu zijn sowieso kut, als ik zo om me heen kijk. Alles moet kunnen, alles is geweldig wat zo'n kleine etterbak annex mini-tiran uitspookt...., tragisch maar waar...

brutus68 | 26-04-12 | 19:43

even serieus, ik las ergens op de internets het verhaal van een amerikaanse zwarte vrouw, die al jaren haar eigen groente zelf kweekt, regenwater geeft, en ze dan rauw eet.
Zij ziet er uit als 35, ze is dik in de zestig.
Haar man, die het niet doet, 65, ziet er uit als 75, en moet veel medicijnen slikken tegen cholesterol etc.
Heel interessant.
Zij volgt haar "dieet" al meer dan 20 jaar, en heeft er ook een boek over geschreven, ik dacht iets van "Eat Raw" of zoiets.

King of the Oneliner | 26-04-12 | 19:42

misschien een idee om mensen uit te wisselen. vette kinderen cq volwassen uitruilen met magere, honger lijdend negertje`s uit africa... en als deze dan flink op gewicht zijn, het zelfde herhalen.... zeg maar een soort wissel vet zakjes..

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 19:42

Dikke kinderen zijn lelijk en lui, komen niet veel buiten en raken daardoor ook in een sociaal isolement.
Met als gevolg een grote kans om PvdA-stemmer te worden.
Sommigen worden zelfs PvdA-kamerlid.

Cuyahoga | 26-04-12 | 19:39

Ouders zijn het probleem, niet de kinders. Kinders zijn kleine aapjes die je als zodanig dient te behandelen als ze niet willen meewerken. Plus natuurlijk overdreven angst voor kinderen en 'buiten' (bacteriën, pedo's, jongeren die voor galg en rad opgroeien, capuchonnetjes, ...), plus allerhande guurzure pensionado's die geen geschreeuw van kinderen op 'hun' pleintje dulden. Doet me altijd weer denken aan die afleveringen van Jamie Oliver toen hij voor een school in Engeland ging koken—dat er ouders langskwamen om te vertellen dat hun kroost geen groenten hoefden te eten als ze dat niet lustten.

daniel37 | 26-04-12 | 19:38

Alle Finnen zijn te zwaar, allemaal!

eerstneukendanpraten | 26-04-12 | 19:37

ADHD, autisme, dyslexie, obesitas: what's next?

Er groeit een chronisch defecte generatie op lijkt het wel. Waar dat aan ligt? De deskundologen en minkudominkukelaars zullen me het vast wel weer euvel duiden maar ik vermoed dat we hier te maken hebben met een generatie die stelselmatig verwaarloosd wordt. Door. Hun. Eigen. Ouders.

Opgegroeid in het kinderophokgebeuren, daarna naar een school inclusief buitenschoolse opvang door ongemotiveerde medewerkers, vervolgens naar een middelbare school waar de beveiligers en hun detectiepoortjes de dienst uit maken.

En tussendoor een uurtje per dag contact met de eigen ouders, op zaterdag en zondag een uurtje extra, mits de ouders niet gescheiden zijn natuurlijk, dan vervalt zo'n voordeel al weer snel. Alhoewel de verwenfactor dan natuurlijk wel weer stijgt want papa wil niet voor mama onderdoen dus gooit er nog een frietje speciaal met het één of andere chemische frisdrankje tegen aan als zo'n kind dat wil. En daarna lekker achter de PeeCee. Lekker gamen. Of intersletten. Whatever.

Overdrijf ik? Uiteraard. Dat hoop ik althans wel!

Reinaert | 26-04-12 | 19:37

Wij gingen vroeger buiten spelen en maakte kilometers op een dag. Tegenwoordig wordt je kroost op enkele meters van hun ouderlijk huis verkracht of beroofd, logisch dat je ze dan binnen houd. Lekker makkelijk lullen van de onderzoekers altijd, maar het is niet meer 1970 en de open grenzen hebben het er ook niet mooier op gemaakt!

boermetlul | 26-04-12 | 19:36

@FredFlinstone | 26-04-12 | 19:32
Vis?? En dan een kwik vergiftiging. Beter wat dikker.gewoon een glaasje azijn voor het slapen gaan.Doet ook wonderen.

miko | 26-04-12 | 19:36

Daar zal nu wel snel verandering in komen!

deraderendraaien | 26-04-12 | 19:35

Nieuwe SIRE-slogan:
"Niemand wil van bil met een dikbil"
"100% bol, 0 % lol"
"Niet alleen frikandellen schuiven, maar soms ook een appel kluiven
"Ga eens vaker bowlen, i.p.v. dingen te stoppen in je broodmolen"

King of the Oneliner | 26-04-12 | 19:34

Ieder pondje komt door door het mondje. Behalve bij Paul de Leeuw, daar kun je het laatste woord veranderen door kon...

eerstneukendanpraten | 26-04-12 | 19:34

Ja,maar volgens eeuwenoude tradities heb je meer overwicht als je dik bent.Dan denkt iedereen wel aan de usa,maar ook japan,het m-o,en zelfs afrika.Rijk = dik.

*gaat kijken naar huizen in rusland*

de grote Anti | 26-04-12 | 19:34

Die van mij zit op de bank met een schaaltje chips, en niet een hele zak. Hij kijkt dan wel Star Wars IV, en dat is ook cool...

da wizard | 26-04-12 | 19:33

tendens van deze tijd: Gewoon minder suiker-voedsel laten eten
En meer: fruit, groenten en natuurlijk vis

FredFlinstone | 26-04-12 | 19:32

Snacks en frisdrank mensen.En goed voorbeeld en volgen en zo

miko | 26-04-12 | 19:32

gewoon je kind opvoeden volgens het principe van Cesar Milano. aan de riem op de loopband.en iedere keer als tie zijn vette knuistjes richting de vreet la beweegt.. dan... kssssst en hard je hiel in z`n zij..... hij had cartman ook zo op z`n rug.....

roderwitterblauwer52 | 26-04-12 | 19:32

ik denk "van de 7000 ONDERZOCHTE schoolkinderen tussen 10 en 12" is 1540 te vet.

DikBen(het)Zat | 26-04-12 | 19:32

Nacho_Vidal | 26-04-12 | 19:28

Juist. Die zelf vaak ook niet de magerste zijn.

brutus68 | 26-04-12 | 19:31

Lekker tendentieus van Geenstijl, hun eigen columnisten wegzetten als dikke kinderen. Of hebben we het niet over Peter Verhaar?

Eduard-Khil | 26-04-12 | 19:31

@ nacho 19:28

Gestegen welvaart = meer dikke kinderen. Komt over heel de wereld voor. Verder zijn het de ouders die het faciliteren idd...

eerstneukendanpraten | 26-04-12 | 19:30

I'm not big boned, I'm just fat

Armin Langbaard | 26-04-12 | 19:29

stephanoss | 26-04-12 | 19:22
Oja. En mensen nog meer van de eigen verantwoording afhalen.

20 jaar geleden had je 1 dik jongetje of meisje in de klas. Hoe kwam dat dan? Toen had je ook al patat etc. Het ligt gewoon aan de ouders.

Nacho_Vidal | 26-04-12 | 19:28

One word: "dienstplicht".

Dat zal ze leren. Vooruit met die luie lijven, krengen!

Reinaert | 26-04-12 | 19:26

Eten is moord!

Trojaans Zeepaard | 26-04-12 | 19:25

Kinderen zijn hinderen. Dikke kinderen zijn vette hinderen.

SharpEye | 26-04-12 | 19:25

Dikke kans dat dikke mensen straks meer ziekenfonds moeten betalen. Eigenlijk niet eens zo heel gek idee!!

despiegel | 26-04-12 | 19:24

BJZ likt bij dit soort berichten hun vette vingers af, als je kind te dik is is het kindermishandeling........ aan het werk stel l$mz$kken bij BJZ.

LostSandWich | 26-04-12 | 19:24

Als je ziet wie er het meest vertegenwoordigd zijn in de wachtkamer...

basweetutwel | 26-04-12 | 19:23

Het vervelende is dat de -inmiddels- vorige regering heeft besloten dieetadvies uit het basispakket te schrappen. Hierbij wordt aangegeven dat het de eigen verantwoordelijkheid is van het individu en dat de beperkte kosten prima zelf betaald kunnen worden. Hiermee ben ik het in principe mee eens (met name als dit voor veel meer zaken zou gelden (Logo/ ergo/ hulpmiddelen etc... dan kan meteen de premie naar beneden). Ze gaan echter voorbij aan kinderen met ouders met een lagere SES. Deze kinderen worden overgelaten aan ouders die nu besluiten geen advies te vragen met alle gevolgen van dien. Dit kom ik dagelijks tegen als zelfstandig gevestigd diëtist.

stephanoss | 26-04-12 | 19:22

Als de ouders dan ook nog mee gaan bewegen.
Goed voorbeeld...

flopje | 26-04-12 | 19:21

Het ligt ALTIJD aan de ouders, kinderen worden volgestopt met eten ze vragen erom en krijgen alles, om ze maar stil te houden... afgekochte liefde omdat men geen tijd meer heeft, zet maar voor de buis of laptop en een bak chips en cola erbij, zo wij gaan tv kijken we zijn moe.....

jansenzonderw | 26-04-12 | 19:20

De kinderen van Henk & Ingrid kunnen zich straks ook minder snel in een coma zuipen dan de kinderen van Anne-Fleur en Jan-Diederik-Jaap.

blinde kip | 26-04-12 | 19:18

Het moge overduidelijk zijn dat ook deze beschaving ten onder zal gaan aan haar eigen decadentie.

Ven1V1d1V1c1 | 26-04-12 | 19:17

gewoon 75% belasting heffen op hamburgers en snoep.
Spekt die roversbende in Den Haag ook weer.

Rest In Privacy | 26-04-12 | 19:17

Die zorgkosten zijn over 20 jaar gestegen tot 110% van ons BNP. Maken we ons nu druk over die 3% begrotingstekort.
In beweging dikkerds, positief als negatief. De hogere accijns op frisdrank is daarnaast ook een van de weinige goede punten uit dat 'Kunduzakkoord'.

kapotte_stofzuiger | 26-04-12 | 19:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl