Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DWDD: politiek correcte agitprop

Leed is heel erg. Maarja, hoort bij het leven. Racisme daarentegen, dat MAG dus niet! Dan moet je als presentator van de verschillige Vara zo snel mogelijk optreden (vanaf 3 minuut 10). Ook als de "racist" in kwestie een Vlaamse televisiepresentator is die over letterlijk iedereen dezelfde grappen maakt, ook als het "Turkse slachtoffer" in kwestie wél gewoon humor heeft en zich helemaal niet gediscrimineerd voelt, ook als zelfs de Vlaamse anti-racisme bond er geen aanstoot aan neemt. Allochtonen zijn namelijk zielige sukkels en kunnen niet tegen grapjes, daarom hebben ze fatsoensridders als Matthijs van Nieuwkerk nodig die op pathetisch degelijke wijze laat blijken hoe uitermate correct hij is. "IK DEUG!", het is maar dat u het weet. Maarrrr, wat denkt de "racist" in kwestie zelf eigenlijk van de aantijgingen? "Ik word nu afgeschilderd als een platte racist, terwijl ik dat absoluut niet ben. Ik ga met alle kandidaten op dezelfde manier om. Of ze nu uit Limburg, Antwerpen, Nederland of Turkije komen. Is het dan racisme als ik ook met iemand lach die van Turkse afkomst is? Ik zou eerder zeggen: iedereen heeft het recht om uitgelachen te worden, en dat getuigt net niét van racisme." PATS! Nog even de uitsmijter om ook de laatste spijker op den kop te slaan: "We moeten toch maar eens nadenken of die politieke correctheid zo bevorderlijk is voor de integratie." Exactemundo. Wat jij Matthijs? Misschien een leuk gespreksonderwerp voor DWDD vanavond? Heus, het kan zo nuttig zijn, een excursie naar de andere kant van de fatsoenskloof. Neem Felix R. en Frµnk van der Linden dan ook gelijk mee.

Reaguursels

Inloggen

Mathijs van Nieuwkerk, of de redactie zijn nu toch juist de racisten? Ze tonen het in een humor repubriek en omdat het publiek een beetje "aaah" roept, moet hij ook even "Niet te geloven" zeggen.
.
Zo werkt het bij dit soort lui, waarschijnlijk lachen ze het hardst (stiekem) omdat de spanning voor hun groter is dan voor mensen die er niet hysterisch om doen. Alsof een klein kind een verboden woord zegt.

Nifilheim | 18-04-12 | 04:23

Ik mag voor Matthijs hopen dat Ben Crabbé zijn baan houdt. Anders zit hij met een levensgroot probleem...

Codeschrijvert | 17-04-12 | 12:19

sparkler_dynamo | 17-04-12 | 03:16
Ja, precies en zo zijn er ook mensen aan de rechterkant van het spectrum die ook zowel politiek correct als politiek incorrect zijn. Het heeft volgens mij allemaal te maken met ideologie en daar aan inherente taboes. Iedereen hangt wel een ideologie aan of een mix aan ideologieën, waardoor-ie over het ene onderwerp nogal politiek correct is (taboe-onderwerpen) en over andere onderwerpen, die buiten zijn ideologie vallen of ermee concurreren, politiek incorrect wil zijn of ten minste vrij wil kunnen spreken.

M-Bozz | 17-04-12 | 10:38

Crabbé is niet de enige. Op één, het Belgische eerste net van de publieke oproep, loopt een serie "De klas van Frieda", een soort 2 voor 12 maar dan gepresenteerd door een echte ouderwetse schooljuf. Gezellig programma, dat afgesloten wordt met een tegeltjeswijsheid, meestal over het weer. Die van gisteren 16 april:
"Geen wind en toch uw regenpijp verdwenen?
Waarschijnlijk Polen of Roemenen".
Maakt geen enkele ambassadeur zich druk over.

Synecdoche | 17-04-12 | 10:20

je kan natuurlijk ook overdrijven he Brussen, er worden in DWDD voortdurend politiek incorrecte opmerkingen gemaakt en dan met name door de gasten. Ik kan me nog herinneren dat die Frenk van der Linden min of meer een heel volk (Chinezen) weg zet als emotioneel gehandicapte randdebielen. Crabbe doet net alsof deze man de enige Turk in Belgie is en hij er zelf dus nog nooit een gezien heeft en maakte zodoende wat naïeve generaliserende opmerkingen over Turken. Het mag dan allemaal wel grappig bedoelt zijn maar doe dat dan 1 of 2 keer en hou dan op.

sparkler_dynamo | 17-04-12 | 03:16

@Frederik Vijf 13:23

Helemaal mee eens Frederik. Jij snapt het!

grote haas | 17-04-12 | 01:19

Komt een Belg bij de slager,... (hahaha)
Komt een Turk bij de slager,... (rascist, rascist!!)

PG4161 | 16-04-12 | 23:08

Etnisch rascisme bij de Vara, die allochtonen eigenlijk maar zielig en minderwaardig vindt. Als je in iemand gelooft en diens kwaliteiten respecteert, hoef je helemaal niemand in bescherming te nemen. Laat staan ongevraagd voor de ander nadenken of het woord voeren. Enge, arrogante kwasten.

PG4161 | 16-04-12 | 23:07

Hahaha nemen mensen in Nederland Ben Crabbé nog serieus dan? :D

DeGroteBozeWolvin | 16-04-12 | 22:57

Her zou pas racistisch zijn als je over iedereen flauwe grappen maakt behalve allochtonen, linksmensnen snappen zoiets niet vanwege de gigantische oogkleppen die ze dragen.

me,myself and IK | 16-04-12 | 22:50

Paul de Leeuw tegen een Duitser die ooit in een slachterij heeft gewerkt in Turkije: ‘Ik zou het wel geweten hebben met die Turken met zo’n groot mes in mijn handen.
Dat mag dus blijkbaar wel.

Oh nee, sorry. Het was precies omgekeerd. Het was een Turk die in Duitsland...

Pastduiven Verkwil | 16-04-12 | 22:23

Wie kijkt nou naar tetris op tv? Zó slaapverwekkend. Dus onvervalste flauwe humor tussendoor om het enigszins boeiend te houden.

Ret Kid | 16-04-12 | 19:07

Gaat het nog over die fatsoenskloof? Heb ik direct die uitglijder van Rutger op mijn netvlies.

VictorF | 16-04-12 | 18:36

zoisut | 16-04-12 | 17:18
Kijk jij nou eens rustig de Wiki over 'racisme' na (m.n. de definities en geschiedenis ervan) en probeer het dan nog eens. :)

M-Bozz | 16-04-12 | 18:23

Taqijjisten in 't kwadraat, die stiekeme gereformeerde linkse hypocriete knijpbillen!
Zíj, juist ZIJ, zijn niet in staat de allochtoonse mens als normaal mens te behandelen, never no-way.
Zíj zijn de wáre en enige échte racisten verdoeme, allemaal, met hun moraliserend kutvingertje!
Donderstraal toch gauw op naar je benepen Linksche-kerk-met-je-kleinburgelijke-Staphorstmentaliteit!
Stelletje hypocriete racisten.

klön | 16-04-12 | 18:00

"Maar zulke grapjes horen nu eenmaal bij het format van Blokken. Anders zou zo'n dagelijks tv-programma doodsaai worden."

Right back at ya.

Neut | 16-04-12 | 17:33

Racisme bestaat niet, het is een boek uit de linkse islam, socialisme geheten of sociaal democratie. In deze opvolger religie van het oude christendom hebben alle mensen op aarde recht op hetzelfde stukje grond en zijn dus de oorspronkelijke bewoners daarvoor ONTEIGEND, NIET alleen van hun land maar VOORAL, en dat vinden de linkse fascisten, of sociale islamisten VEEL belangrijker, OOK hun cultuur, geschiedenis en zelfbeeld. Een ander ras gelijkwaardig beschouwen betekent dus automatisch discrminatie omdat jezelf nl INFERIEUR bent...

zoisut | 16-04-12 | 17:18

Nick da Prick | 16-04-12 | 15:28 | + 0 -
Even losstaand van of Van Nieuwkerk hier politiek correct die slechte grappen veroordeelt of niet; ik ben het met je eens dat 'rechts' nog al snel en makkelijk begint te zeuren over de ontzettende politieke correctheid van 'links' en programma's van de VARA. Daar komt nog bij dat het een nogal selectieve verontwaardiging is, daar 'rechts' zelf ook een ontzettend politiek correcte houding aangaande bepaalde thema's heeft. Maak maar eens een kritische opmerking over Israël of vergelijk PVV-doen-en-laten maar eens met fascistische ideologie.. kijk maar hoe snel ze dan in een 'demoniseringsreflex' schieten. Dat is net zo goed politiek correct gedrag dat de vrijheid van meningsuiting beperkt en het debat lam legt.

M-Bozz | 16-04-12 | 17:05

Staatspropaganda van uw eigen belastincenten!

Bracula | 16-04-12 | 16:56

Nick da Prick | 16-04-12 | 16:00 | | Reageer+ |
Omdat Matthijs' grapje op velen, waaronder mijzelf, toch meer overkwam als een waardeoordeel dan een flauw grapje.

aardappelninja | 16-04-12 | 16:43

Ik snap het probleem van GS niet helemaal.

Ook al waren de grappen niet racistisch, ze waren wel heel flauw. Daar ging het om en daar gaat het in deze rubriek bij dwdd ook om. Er zijn genoeg zeurpieten op de wereld, heb het daarover.
Ook al snap ik dat er bij de redactie natuurlijk jaloezie is dat dwdd meer kijkers trekt dan powned.

denk.toch.eens.na | 16-04-12 | 16:34

in de regiekamer van DWDD een 20 minuten tellend programma terugbrengen naar een minuut en daar deze inderdaad flauwe grapjes achter elkaar monteren is laf. Zo kun je bijvoorbeeld iedere toespraak van een Clinton of wie dan ook reduceren tot iets schokkends. De VARA met name is sterk in de regiekamer,men denke aan de "spontaan" ontploffende Exota limonadefles van Marcel van Dam. In slow-motion zag je het kogeltje duidelijk in de fles ploffen. Marcel van Dam heeft hiermee in de 70-er jaren het familiebedrijf Exota met 40 arbeiders, de groep die de VARA zegt te vertegenwoordigen, vakkundig de nek omgedraaid.

Jan Boule | 16-04-12 | 16:15

Inderdaad, daar gaat het dus precies om. Dat moraliserend rechts direct in de stuip schiet als Mathijs een flauwe opmerking maakt over een "koloniaal". Dat mag niet, dat is links, dat beperkt het debat. Boeien,van beide kanten. De Belg maakt flauwe grappen over een Turk (prima), Mathijs maakt flauwe grap over die Belg (prima). Waarom dan direct dat gehuil over moreel superieure Mathijs.

Nick da Prick | 16-04-12 | 16:00

Nick da Prick | 16-04-12 | 15:28 | | Reageer+ |
Het gaat erom dat Matthijs een chronisch flauwegrappenmaker wegzet als racist. Die lolbroek maakt altijd dat soort grappen, waarom moet een turk nou anders behandeld worden? Is dat nou juist niet racistisch? Turken kunnen prima voor zichzelf opkomen, en het feit dat hij in een suf spelletjesprogramma staat en die flauwekul met een flinke schep turks zout neemt, terwijl jij hier zit the ranten over gemene rechtse mensen die jouw volkskrant genot verzieken toont aan dat die spelletjesturk een stuk beter geïntegreerd is in de multikul samenleving dan jij. Verder niet zo veel zin om op uw slecht leesbare tegel, waar de frustratie van af druipt in te gaan.

aardappelninja | 16-04-12 | 15:43

aardappelninja | 16-04-12 | 14:55 | + 2 -

En trouwens, het verwijt aan MvN is wel degelijk censuur. Dat is toch immers wat wordt geimpliceerd, dat is het nieuw politiek correcte trucje:

De grachtengordel elite met haar morele superioriteit veroordeelt eerlijke mensen die voor hun eerlijke meningen uitkomen en daardoor voelen mensen zich niet vrij om te zeggen wat ze willen. Ergo, inperking van vrijheid van meningsuiting, net zo iets als censuur.

Dat is dus de balk in de ogen van de meeste mensen hier. De VK voelt zich inmiddels zo in de hoek gedreven door politiek correct rechts dat ze zelfs slecht schrijvende randdebielen als Bert Brussen een collumn geven. Om maar aan het grootse scheldwoord van deze tijd te ontkomen: Politiek correct of links.

Prima allemaal, is opinie, moet je z'n gang laten. Maar kap met huilen over de moraalridders op links die eerlijke rechtse mensen in de hoek zetten. Die tijd hebben we inmiddels wel gehad. Als je nu mee wil praten moet je hard roepen dat buitenlanders natuurlijk een groot probleem zijn. Een genuanceerde mening wekt achterdocht en voordat je het weet ben je landverrader. We zijn nu op het punt dat je in de kroeg prima kunt zeggen dat je PVV stemt, maar dat mensen zich bezwaard voelen om voor een PvdA stem uit te komen. Dat lijkt mij toch het moment om te stoppen met triest geklaag over de "linkse elite die ons haar mening door de strot duwt".

Nick da Prick | 16-04-12 | 15:28

Comment gaat niet om verwijt van censuur maar om feit dat GS en "nieuw rechts" de nieuwe moraalridders zijn met hun politiek correcte meningen en verwijten richting programma's als DWDD.

Foei, Mathijs zei "koloniaal" tegen een man terwijl die arme man alleen maar voor de grap bleef herhalen dat Turgen achterlijk zijn.

"We moeten toch maar eens nadenken of die politieke correctheid zo bevorderlijk is voor de integratie." Exactemundo. Wat jij Matthijs?

Dit is het politiek correcte gelul anno 2012, Niet Mathijs maar GS.

Nick da Prick | 16-04-12 | 15:11

Gut nog an toe ... ik heb dwdd al jaren geleden afgeschreven.
.
Daar kijk je toch niet naar?
.
Laat staan dat je er bewust reclame voor maakt door het erover te hebben.
.
Datzelfde geldt trouwens ook voor dat shownieuws programma. Dat is toch niet om aan te zien ( en te horen ).

Greetje Duisenberg | 16-04-12 | 15:09

@Nick da Prick | 16-04-12 | 14:50 en op dat punt verschillen de meningen naar mijn gevoel. Persoonlijk zou ik ook naar de wereld draait door kijken als ze niet zo ongelofelijk partijdig waren. Want waar gaat dit nou over? En wat voor nieuwswaarde heeft dit artikel of deze video met die arme Turkse man? Linkse bagger is het, en GS stipt de linkse bagger weer eens aan.

First Contact | 16-04-12 | 15:08

Nick da Prick | 16-04-12 | 14:50 | | Reageer+ |
Want censuur? Leg dat eens uit dan. ctrl+f "censuur" gaf precies één resultaat. Raad eens in welk comment dat voorkwam.....

aardappelninja | 16-04-12 | 14:55

@Fred Bastiat | 16-04-12 | 13:45
Zo is het, van Nieuwkerk: eat that!

Onderbuik | 16-04-12 | 14:54

Wel fucking kansloze grappen maarja moet kunnen

Hans Gruber | 16-04-12 | 14:50

Weer een typisch geval van den splinter in een anders oog wel zien hier op GS.

MvN moet dagelijks flauwe filmpjes aan elkaar praten. De opmerking van MvN is een flauw maar onschuldig "De presentator is zeker in het kolonialisme blijven hangen". Niet echt schokkend lijkt mij, maar zo heel grappig was het fragment ook niet. Maar heel politiek correct rechts NL staat direct weer op zijn achterpoten want: censuur! Grachtengordel elite! kom niet aan mijn vrijheid van meningsuiting! etcetc.

Terwijl het een fuckick terloopse opmerking is. Hij zegt niet eens racist of dat dit soort opmerkingen niet zouden mogen.

De logica hier: flauwe grappen over een Turk zijn vrijgevochten, het nieuwe progressief en helemaal supergoed. Maar een grapje over de flauwe 'koloniale' grapjas is schokkend en beperkt de integratie. Yeah right!

Haal die balk er eens uit zou ik zeggen en kijk om je heen.

Nick da Prick | 16-04-12 | 14:50

Ach, de ene keer gebruikt GS DWDD om af te zeiken de andere keer promoten ze het gesprekje tussen Jort Kelder en Pieter Storms/Nina Brink. GS is stiekem groot fan en dankbaar afnemer van DWDD, blijf ze publiciteit geven en DWDD kan nog jaren door. Heeft GS ook wat om over te schrijven...

JeanB25 | 16-04-12 | 14:44

Dit soort 'kwaliteits-televisie' is de reden dat ik géén digitenne kastje heb. Je mist inderdaad niets.

Desmoulins | 16-04-12 | 14:43

de "è" is ALT+0232, de µ is ALT+230. Nog even oefenen

Den Meester | 16-04-12 | 14:41

Gelukkig kijk ik nooit naar die pulp van DDWD.
Ik word helemaal pisnijdig als ik die Mattheis z'n autocue hoor oplezen met raketsnelheid.

pleurtop | 16-04-12 | 14:35

heerlijk om te zien wat voor bullshit ik niet zie door geen Tv te kijken.
aanrader voor iedereen.

OomAgentFactcheck. | 16-04-12 | 14:34

Gelukkig kijk in vaker naar Blokken dan naar DWDD (1x per twee maanden tegen absoluut nooit). Is veel vermakelijker en diepzinniger!

Guido | 16-04-12 | 14:32

Nou, Bert is dus ook is iets opgevallen op de TV. Hij maakt dus nu kans op zo'n gerse trui. Reken maar van jazz!

Stormageddon | 16-04-12 | 14:31

Faust1 | 16-04-12 | 13:38 | + 1 -

Tijdje terug was heel het decor in wit/ rood uitgevoerd. Uiteraard geheel toevallig ook de lijfkleuren van een bepaalde politieke partij. Schaamteloos!

bello | 16-04-12 | 14:26

Nou ja zeg, dat wat Crabbe zegt is niet echt leuk te noemen. Misschien eens een zinnetje er aan besteden, maar telkens maar aan de gang blijven met zijn kudtgrappen over Turkije of de naam van die kandidaat... pffff. Van Nieuwkerk heeft gelijk dat hij het eens toont. Overigens zijn de andere 'grappen' van Crabbe ook niet grappig, dus van Nieuwkerk heeft wel een punt.

Hölzenbein | 16-04-12 | 14:26

Was ooit zelf ook een voorstander van fatsoenlijk en beschaafd gedrag, alleen die onderbuikgevoelens hè...
En natuurlijk maakt DWDD weer gebruik van slachtofferrolletjes, zonder slachtoffers geen kijkcijfers voor de DWDD. En had toch minder moeite met Harry Mens en zijn PR voor Pim Fortuyn/LPF op een commerciële zender dan...

First Contact | 16-04-12 | 14:24

Houd toch eens op met dit soort topics. Ik was alweer bijna vergeten dat die vervelende haarbal bestond, word ik er weer aan herinnerd door zo'n onzintopic.

Teiltjes Tekort | 16-04-12 | 14:22

Als de discussie nou ging over de kwaliteit van de grapjes begreep ik het nog wel..

Fret Kroked | 16-04-12 | 14:19

Kijk, al die zelfverklaarde moraalridders verontwaardigd zijn... 'Koloniale tijdperk' en dat soort moreel hoogstaande verklaringen volgen dan vanzelf. Wat een sneu volk.

Desmoulins | 16-04-12 | 14:12

Chorizoworstje | 16-04-12 | 14:00 | | Reageer+ |
Waar was die opmerking over blijven hangen in de koloniale tijd dan voor nodig? Dat heeft toch niks met flauwe grapjes te maken?

aardappelninja | 16-04-12 | 14:11

Na 1 regel wist ik al wie dit nontopic geschreven had om z'n ongelofelijke non-punt te maken. Wat is die obsessie die jij hebt met zogenaamd 'fatsoen' bert? Die presentator maakte zúlke vervelende grapjes de hele tijd door. Daar ging het fragment over, meer niet. Jij betrekt fatsoen en racisme erbij. Waarom? Om zogenaamd een punt te maken dat Matthijs van Nieuwkerk wil bewijzen dat hij fatsoen heeft? Hij selecteert niet eens de fragmenten die in dat item voorbij komen man!

Chorizoworstje | 16-04-12 | 14:00

Helaas is Ben Crabbe een irritante zeiker EN bovendien politiek correct tot op het bot.
Tijdens dit voorval haalde de zeiker het op de linkse gutmensch in hem, zo simpel is het.

de_profeet | 16-04-12 | 13:53

John Muts | 16-04-12 | 13:40 | | Reageer+ |
Mijn smaak is het ook niet maar om die grapjes als racistisch te bestempelen gaat me te ver. Het is een simpelmans die een programma voor andere simpelmansen presenteert. Of een iets slimmer persoon die zijn doelgroep goed kent. De TV zit er vol mee.

aardappelninja | 16-04-12 | 13:52

Die Van Nieuwkerk speelde die niet ooit heel overtuigend Che Quevara, de door socialisten verder goedgekeurde Breivik?

Tjemig | 16-04-12 | 13:48

Snap het probleem niet

wplas1 | 16-04-12 | 13:46

De Morgen schrijft: Blokken-kandidaat Soner Ceylan zelf voelt zich niet beledigd, zegt hij. "Ik heb de indruk dat de montage van 'De wereld draait door' uit de context is gerukt, want tijdens de opnames moest ik gewoon lachen met die moppen. Ik vind dit heel erg voor Ben, en heb zeker geen excuses nodig."
.
Fijne koloniale man die Van Nieuwkerk. Turkse of buitenlandse mensen zijn niet in staat zich te verdedigen, dus doet hij dat wel. Met het morele kompas stevig in de hand natuurlijk. Want hij is een gutmensch.

Fred Bastiat | 16-04-12 | 13:45

Van Nieuwkerk en het format van DWDD zijn allang over hun hoogtepunt heen. Flauwe filmpjes uit het jaar kruik, dezelfde kliek gasten, het stomme gehinnik van Claudis de Breij, het gebral van Jan Mulder, overschatte straatmuzikanten als Spike of hoe al dat langharig tuig mag heten en als klap op de vuurpijl die Van Nieuwkerk die geen seconde zijn smoel kan houden en door iedereen heen lult. En ondertussen je het moreel kompas van Nederland wanen.

brutus68 | 16-04-12 | 13:43

Waarom wordt er hier altijd zo verongelijkt gedaan over mensen die DEUGEN? Het is heel simpel: links deugt, rechts deugt niet. Als je nou toch uit eigenbelang, rancune of een moeilijke jeugd TOCH rechts wilt zijn is dat PRIMA, alleen DEUG je dan dus niet. Maar nee, nu willen de rechtmenschen horen dat rechts OOK deugt. Niet dus, jammer, stelletje huilerds!

bertjan67 | 16-04-12 | 13:41

Die diss jegens Rutger zit wel heel diep of niet? Sjongejongejonge.

gawdfather | 16-04-12 | 13:40

@Faust1 | 16-04-12 | 13:38
Is op zich waar, aan de andere kant zijn er ws. veel mensen die naar die agitprop kijken en denken dat het zo hoort. Zie het als een stukje opvoeding...

Onderbuik | 16-04-12 | 13:40

aardappelninja | 16-04-12 | 13:20 | + 0 -
Nu overdrijf je. Van mij hoeft meneer de presentator niet ontslagen te worden of wat dan ook, maar ik vind het wel een foute vent. Zo'n bekrompen burgerman die aan lesbiennes vraagt of ze geen lul missen, aan homo's wie het mannetje is, aan vegetariërs of ze leren schoenen dragen, die bij de Chinees om "biel" vraagt en "sambal bij!" roept. Zo'n vent.

John Muts | 16-04-12 | 13:40

Dat KUT grapje staat niet alleen symbool voor van Nieuwskerk, maar ook voor DWDD zelf.

Parsons | 16-04-12 | 13:38

ik snap niet dat jullie hier nog aandacht aan schenken. het is toch algemeen bekend dat DWDD zo politiekcorrect is als de neten. Ze hebben zelfs de wereld op de achtergrond roodgemaakt met zeker een politieke knipoog. Gewoon doorlopen en doodzwijgen, verdienen niet eens de aandacht.

Faust1 | 16-04-12 | 13:38

Zoals Morgan Freeman impliceerde: zolang je erover blijft praten is er racisme!

Jackie Chiles | 16-04-12 | 13:37

Wat wordt ik toch moe, telkens als ik die kop van van Nieuwkerk zie. Ik pak het soms mee bij familie of vrienden, en dan zie je ze weer vol overtuiging van hun eigen gelijk rond hun tafeltje over niks te lullen. En daar zitten mensen dan vrijwillig elke avond naar te kijken. Ik snap het niet.

Piet van het Padje | 16-04-12 | 13:33

Wat van Nieuwkerk doet is eigenlijk veel erger, het is hetzelfde wat Sjek Spijkerman ook al deed bij de VARA: fragmenten laten zien van mensen die fouten maken en dan lekker gniffelen en zich verheven voelen boven die mensen. Het lijkt bij Sjek en Matthijs alsof de socialistische aard dan toch weer ordinair komt bovendrijven.

Onderbuik | 16-04-12 | 13:33

Grappen maken over iedereen, omdat het kan en omdat het moet. Als iemand zich beledigt voelt, trekt 'ie zelf wel aan de bel.
Zo werkt het in het normale leven ook. Zeg wat je denkt en luister dan naar andere mensen die ook zeggen wat ze denken.
Als je vast gaat invullen wat een ander ergens van zal denken, kom je er niet.

Blokken loopt al 20 jaar ofzo. Die presentator maakt al jaren flauwe grappen over iedereen. Dat weet hij, dat weet zijn team, dat weet de kijker en dat weten de kandidaten. Als Ben een racist zou zijn, hield hij zijn baantje niet en kwam er ook geen kandidaat meer opdagen.
Nu de beurt aan het team van Matthijs om een kleine mea culpa uit te spreken? Insinueren dat iemand racistisch is vind ik best laf.

dosis | 16-04-12 | 13:31

Bestel maar een bak lava.. Subliem!

Mokum Kosher | 16-04-12 | 13:30

Blijft staan die presentator geen humor heeft..

M-Bozz | 16-04-12 | 13:30

@ deministerpresident | 16-04-12 | 13:14

Volgens mij zijn de twee groepen die jij noemt juist wél racisten, maar doen ze alleen zo af en toe alsof ze het niet zijn (hoewel er ook veel Tokkies zijn die er openlijk voor uitkomen).

kraaghaar | 16-04-12 | 13:30

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:21
Ik ben juist totaal niet eenzijdig. Ik ben het er mee eens, dat je grappen moet kunnen maken over andere culturen. Het is juist discriminerend als je dat niet mag doen, want dan maak je onderscheid. Ik heb helemaal niets met de VARA en het politiek correcte, linkse gebrabbel. Ik probeer alleen te zeggen dat GS het altijd weer bij de VARA/dwdd zoekt. En ik vind (subjectief oordelen, dat doen we allemaal als reaguurders) dit nogal ver gezocht.

Hippopotamus Amphibi | 16-04-12 | 13:29

Wat een epische quotes. Ik weet zeker dat de PoliCor business dit ook beseft, maarja ze gaan natuurlijk niet hun duur betaalde ruiten in gooien.

Kopvod | 16-04-12 | 13:29

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:20 | + -1 -
Maak gerust keiharde grappen over mensen hun denkbeelden, JUIST als die door een of andere kulreligie, idiote cultuur of politiek-correct gelul zijn ingegeven. Graag zelfs. Maar alleen flauw doen over afkomst, wil er bij mij niet in.

John Muts | 16-04-12 | 13:26

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:22 | | Reageer+ |
Interessant wordt het wanneer Muts bijvoorbeeld negers flauwe grappen onderling hoort maken, want dat doen ze en vaak vrij hard ook nog. Hoe dat te duiden? Totale kortsluiting in de bovenkamer.....

aardappelninja | 16-04-12 | 13:25

Juist de spot met elkaar drijven - mits met een knipoog en klopje op de schouder - is volgens mij het smeermiddel om het met elkaar te vinden.

Frederik Vijf | 16-04-12 | 13:23

@Pastor Sippenhaft | 16-04-12 | 13:22
AMEN!

Onderbuik | 16-04-12 | 13:23

Voor mensen als John Muts is de wereld eenvoudig: je mag over iedereen grappen maken, maar niet over allochtonen want dat is racistisch. Kennelijk vallen allochtonen niet onder "iedereen" en spreekt men dan van een bepaalde sub-humans ofzo.

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:22

Sind de jaren 70 worden we al vergiftigd door de linkse politiek correcte staatsomroep. De oplossing hiertegen ligt momenteel deels in het Catshuis.

Mogen akelige bezuiniging uw deel worden, oh linksche PO.

Pastor Sippenhaft | 16-04-12 | 13:22

Hippopotamus Amphibi | 16-04-12
Weer een eenzijdige kijker. Van Nieuwkerk zegt letterlijk: "De presentator is zeker in het kolonialisme blijven hangen".
Dat de grappen flauw zijn is een subjectief oordeel van jou en heeft verder niks met de zaak te maken.

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:21

Ik keek vroeger regelmatig naar de DWDD. Maar sinds een tijd haak ik al af als Mathijs al de promo inspreekt aan het begin van het programma in een abnormaal arrogant "kijk mij eens goed zijn" tempo en haak ik af.
over the hill programma is het geworden. Ze doen of alles wat ze bespreken van wereldbelang is tot en met de grootste kutband aan toe.

JanModaaltje | 16-04-12 | 13:21

Nou heb het fragment toch maar even gekeken, wat een flauwe afzeik tv is het, beetje mensen belachelijk maken die niet perfect engels kunnen schrijven e.d. Het niveau van DWDD is nog altijd erg laag, en dan ook nog met het vingertje naar iemand anders wijzen die zgn in de koloniale tijd zou leven.
Matthijs van Nieuwkerk wederom -1

Onderbuik | 16-04-12 | 13:20

@ John Muts: er wordt helemaal niks bespreekbaar gemaakt. Of het moet zijn dat HUMOR niets te maken heeft met afkomst (DAT is pas racisme!) en dat je harde grappen over iedereen mag maken. Dus als ze uit België komen maar ook als ze uit Turkije komen. Zelf ben je hier de grootste racist.

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:20

Lullificatie op de vierkante millimeter. Wel jammer dat ongure types als Filip Dewinter garen spinnen bij zo'n non-issue.

Ronald Waterneus | 16-04-12 | 13:20

John Muts | 16-04-12 | 13:13 | | Reageer+ |
Als alle flauwe grapjes meteen racistisch zijn kunnen we wel weer wat meldpunten opengooien. Wat een flauwekul.

aardappelninja | 16-04-12 | 13:20

Je moet eigenlijk een beetje rekening houden met het iq van een VARA kijker. Dus respect dan maar weer.

vetkleppert | 16-04-12 | 13:19

ZKH EénOog | 16-04-12 | 13:02
Op het feit dat de VARA het kwaad is en er altijd gezocht wordt naar iets om dat nog even te vermelden. Ik ben het wel met het stukje eens, dat dit totaal niet racistisch was. Maar om de VARA nou weer de schuld te geven..
Van Nieuwkerk zegt niet dat het schandalige, discriminerende opmerkingen zijn van Crabbe. Of hij die opmerkingen dan maakt over Vlamingen, Groningers of Ameikanen, het is gewoon flauw en niet grappig.

Hippopotamus Amphibi | 16-04-12 | 13:18

John Muts: heb je eigenlijk de link gelezen? Niet alleen vond de Turk in kweste het NIET racistisch hij moest er zelf hard om lachen. Dat is dus exact het tegenovergestelde van "het geduld van de kandidaat". het zijn jouw soort van mensen, die maar blijven herhalen dat "zeiken over iemands afkomst racisme" is die deze absurde politieke correctheid mogelijk maken. Wat denk je nu eigenlijk? Dat die Turk niet voor zichzelf kan spreken? Dat hij zelf niet kan bepalen wat racisme is? Of wanneer hij zich gediscrimineerd voelt? Waar haal jij de laffe arrogantie vandaan om als een soort kolonialist voor anderen op te komen en te bepalen waar wel en waar niet over mag worden gelachen? Humorloze correcte lul.

blikjegrolsch | 16-04-12 | 13:18

Laatst hoorde ik dat er nog steeds mensen zijn die naar DWDD kijken. Best wel raar eigenlijk.

Hanxie | 16-04-12 | 13:17

Zeker geen racisme dit, probleem is meer dat die grappen erg flauw en slap zijn.

Jadatmagikzeggen | 16-04-12 | 13:16

Verschillig extreem links agitprop VARA televee die keihard de context nökt? Je verwacht het niet...

Nafta78 | 16-04-12 | 13:16

Tja, de VARA he!? Die zien het huidige Den Haag als het perfecte bolwerk voor hun PvdA campagne aangezien de autochtoon daar nu officieel een minderheid is. Zou je nou als Hollander dan subsidie krijgen en met de racismekaart kunnen zwaaien, want dat mogen minderheden tenslotte.

Fopspeen | 16-04-12 | 13:16

Kingeef1975 | 16-04-12 | 13:12 | + -1
Wat de fuk wordt hier dan bespreekbaar gemaakt? Dat Ankara in Turkije ligt en Brussel niet? Dat Tarkan een Turkse zanger is? Dat sommige mensen te dom zijn om een naam van 2 lettergrepen te onthouden?

John Muts | 16-04-12 | 13:14

Volgens mij heb je 2 groepen die allebei niet racistisch zijn 1) de politiek correcte en 2) de tokkies. De 1e zal nooit een opmerking maken over iemands afkomst en zal verontwaardigd reageren als iemand anders het wel doet en de 2e vergroot de vooroordelen over iemands achtergrond omdat ze op die manier willen laten zien dat ze er geen moeite mee hebben en om "gezellig" te doen. Allebei de groepen zijn gewoon fucking irritant maar ze bedoelen het goed.

deministerpresident | 16-04-12 | 13:14

Pardon, suppres = suppress.

hawie | 16-04-12 | 13:13

Wel slim die NPO.

Het kost belastingcenten en houdt door oneerlijke concurrentie programma's van de commerciëlen tegen, die juist belastingcenten opleveren.

Logisch.

Bart_Bart | 16-04-12 | 13:13

Denk dat velen boven mij gereaguurd hebben zonder het fragment te bekijken. Politiek correct geteem moet inderdaad deaud. Maar constant, zonder aanleiding op zeer flauwe wijze zeiken over iemands afkomst, als dat geen racisme is, wat dan wel? Die man deugt dus niet, klaar. Props voor het geduld van de kandidaat.

John Muts | 16-04-12 | 13:13

Tv presentator is helemaal niet rascistisch, hij is soms gewoon een beetje een doordraver met zijn flauwe grapjes.
Het zou pas racisme zijn als hij het bewust niet zou doen bij die Turk.

Terpen-tijn | 16-04-12 | 13:12

Ach, onderdrukken heeft geleid tot onbespreekbare en weggedrukte problemen hetgeen ons figuren als Breivik en die Toulouse-dwaas hebben opgeleverd.

Ik zeg veel grappen maken, dan wordt het bespreekbaar en kunnen we verder met elkaar.

Kingeef1975 | 16-04-12 | 13:12

Sorry maar gaan we nu DWDD serieus nemen? Lijkt me stug..... move along people, nothing to see here.

Epicwinz! | 16-04-12 | 13:12

@Absoluut niet waar | 16-04-12 | 13:08
Een beetje holle retoriek mag toch wel ;-)

Bart_Bart | 16-04-12 | 13:11

Zolang als politieke correctheid nog big business is, een opstelling waar complete maatschappelijke orgnaisaties een niet onaanzienlijke geldstroom me genereren, zolang als politiek correctheid nog ouderwetse, alledaagse macht en invloed oplevert,zolang zijn wij er nog niet vanaf.
-

azoturie | 16-04-12 | 13:10

En daarom kijk ik al jaren geen dagelijkse televee meer. Je weet eenvoudigweg niet wat wel en wat niet waar of echt is gebeurd. Televee bestaat puur en alleen nog bij de gratie van ego's.

Biff Eagleburger | 16-04-12 | 13:10

Einde van de Domheid | 16-04-12 | 12:58 |
Ach, ook de makers van DWDD weten best dat hun publiek licht zwakzinnig is. Vandaar dat cirkeltje op 2:00 in t filmpje.

zuurkool | 16-04-12 | 13:10

Ik vond het zozeer racistisch. Het was vooral tenenkrommend om naar te kijken. De hele tijd worden afgezeken door een B-presentator is gewoon kut en respect voor deze meneer dat ie em na de 3e opmerking nog niet op zijn smoel heeft geslagen.

deministerpresident | 16-04-12 | 13:10

Normpje | 16-04-12 | 13:08 | | Reageer+ |
Dan had ie dat ding maar in z'n broek moeten stoppen hoor.

aardappelninja | 16-04-12 | 13:09

Ik moest even opzoeken wat ´agitprop´ betekent. Het blijkt een gebagatelliseerde uitdrukking te zijn.
Wat ze dus bedoelen is ´environmental and interpersonal manipulations to suppres particular behaviour and thinking, to train others´. Dit gebeurt in een ´vrijwillig´ circuit, namelijk de media en dus met een laag en traag bewustzijn (traagheid is in dit opzicht doeltreffend).
Ik ken ernstigere ´agitprop´ voorbeelden.

hawie | 16-04-12 | 13:09

Ik heb een bloedhekel aan politiek correct gedoe, maar je kunt ook te lang blijven doorzeiken op iemands afkomst. Net zoals je net te lang kunt blijven doorzeiken op iemands geloof, accent, kapsel of wat dan ook. Afkomst ligt alleen enigszins gevoelig bij veel mensen, omdat ze dat als een belangrijk deel van hun identiteit beschouwen. Met andere woorden, die presentator ging inderdaad enigszins te ver door constant door te blijven gaan over Turkije. Maar boeiend, dat moet kunnen.

Asmodean | 16-04-12 | 13:09

Bart_Bart | 16-04-12 | 12:53
Hoe weet je of ze haar hele leven hard gewerkt heeft?

Je hebt helemaal gelijk hoor, alleen vind ik het zo`n ontzettende dooddoener dat iedereen het maar heeft over `hardwerkend` om een statement extra kracht bij te zetten.

Absoluut niet waar | 16-04-12 | 13:08

eh "Dankzij" moet "Zonder" zijn...

Onderbuik | 16-04-12 | 13:08

Inderdaad, polletiek correcte menschen maken altijd onderscheid in ras en religie en doen daar bekrompen over.
Gewoon, omdat ze geloven dat de (in hun ogen waarschijnlijk) mindere mensen op een hoogte getild moeten worden om ze "beter" te maken.

Jan Passant mk2 | 16-04-12 | 13:08

Matthijs is een gluiperd. Maar toch, racisme: gisteren met negroide vriend naar feest in het dorp, binnen 5 minuten drie opmerkingen over zijn huidskleur en lengte van penis. Zum kotzen.

Normpje | 16-04-12 | 13:08

Dankzij de VA!RA en types als Felix Rottenberg Marcel van Dam, en diens adapt: Paul Witteman zou er een veel betere sfeer in Nederland heersen en zou je gewoon over de dingen die er toe doen kunnen praten.
Ook heb je op die manier minder kans op doorgedraaide gekken als Anders Breivik...

Onderbuik | 16-04-12 | 13:06

Geintjes... moet kunnen vind ik.

Kingeef1975 | 16-04-12 | 13:04

@Hippopotamus Amphibi | 16-04-12 | 12:58

Que? Waar baseer jij die bullshit op?

ZKH EénOog | 16-04-12 | 13:02

Moet wel zeggen, echt grappig was die Crabbe niet. Je zag Ceylan zich steeds meer ergeren aan de flauwe grappen.

rhaak | 16-04-12 | 13:01

Moet je dat volk zien wat daar allemaal in de show is.

Die spike emo hahaahah.

epicbeardman | 16-04-12 | 12:59

Ach, als Van Nieuwkerk hier niets van gezegd had, was er hier nu een stukje te lezen over het feit dat Van Nieuwkerk deze 'racistische'-opmerkingen grappig vindt.

Hippopotamus Amphibi | 16-04-12 | 12:58

Alcoholic | 16-04-12 | 12:56 |
Ik denk dat Matthijs zich sowieso wel heel vaak achter z'n oren krabt met die ongewassen ragebol op z'n hoofd.

DutchLibertarian | 16-04-12 | 12:58

Als een Belg iets niet over een Turk mag zeggen van een Nederlander, dan discrimineert die Nederlander de Belg. Dat MAG NIET!!!

ZKH EénOog | 16-04-12 | 12:58

Koloniale trekjes bij van Nieuwkerk. Aan de andere kant: het is hun zendtijd. Ze doen maar. Ik kom ook niet in een kerk dus waarom zou ik naar TV kijken?

dubbert | 16-04-12 | 12:58

Het blijft een programma voor licht zwakzinnigen.
Neem nou die debiel van een Gremdaat, ook vaste gast tegenwoordig. Jan Smit Nick en Simon of DWDD, ik weet niet meer wat het ergst is.

Einde van de Domheid | 16-04-12 | 12:58

Ik moet echt kotsen als ik die gluiperd zie. Wat een komediant zeg!! Ik zou een goeie dag hebben als ik zou horen dat iemand die Mathijs eens op zijn politiekcorrecte smoeltje had geslagen.
Heerlijk die vrije humor van die Belgen!

grote haas | 16-04-12 | 12:57

En wat is hier het praktisch nut van? TURBO TURBO

armageddonna | 16-04-12 | 12:57

Eng groepje mensen die socialisten. ''Ons gelijk is het enige gelijk en iedereen die het daarmee niet eens is een racist of fascist.'' Want al die Wildersgrappen van graaiende Vara-fossielen als Youp Van 't Hek, Freek de Jonge en Paul de Leeuw, die mogen natuurlijk wel.

DutchLibertarian | 16-04-12 | 12:57

In dit verband is "Dirk Verhofstad in gesprek met Paul Cliteur" zeer aan te bevelen. Helaas zal onze linkse progressieve elite dit waarschijnlijk niet lezen, daar zij te zeer bezig zijn met het bestuderen van de eigen politiek correcte navel.

Polletje Piekhaar | 16-04-12 | 12:57

Die Matthijs moet zich maar eens goed achter de oren Krabbe of ie niet te ver doorslaat in die fatsoens-/politieke correctheids-braaksels

Alcoholic | 16-04-12 | 12:56

Political correctness: the oppression of our intellectual movement so no one says anything anymore just in case anyone else gets offended.

gozahtje | 16-04-12 | 12:56

Als Van Nieuwkerk nou eens zou beginnen met het wassen van zijn haar, dan mag hij daarna wellicht eens een ander de oren wassen...

kraaghaar | 16-04-12 | 12:54

@captainobvious | 16-04-12 | 12:48

We mogen niet lachen om een goed geïntegreerde Turkse Belg, maar om een demente roomblanke mevrouw, met alzheimer, die haar leven lang hard gewerkt heeft, mogen we dus KEIHARD lachen.

Dit fragment kwam zelfs terug in het jaaroverzicht. En lachen die Matthijs!
www.youtube.com/watch?v=7EuOGMOvCTA

Bart_Bart | 16-04-12 | 12:53

Het is niet eens zo zeer racistisch, maar wel kansloos.. Wat een platte en flauwe humor zeg.

Absoluut niet waar | 16-04-12 | 12:53

De Vara... krijg toch steeds meer de indruk dat het een soort van uitstervende sekte is met leden die elkaar tot diep in de kont roeren met zogenaamde bekommering die de door hun geschapen minderheden zogenaamd zou moeten beschermen. Een soort van feel good over de ruggen van minderheden. "Zonder slachtoffers geen helden" moet haast wel hun motto zijn.

Rikketiktik | 16-04-12 | 12:52

Ik vond het wel grappig.. *hebben ze in Turkeye nog geen televisie??*

terreurinmneur | 16-04-12 | 12:51

Jonge jonge, wat een storm in een glas water. 2 weken geleden deed hij dat ook in het programma, deed hij een surinamer na. Kijk altijd met mijn ouders mee. Hoort bij het programma idd. En hij doet het bij iedereen. Ook bij belgische deelnemers, daar doet ie precies hetzelfde. Die spreekt hij ook aan op dingen uit de streek of regio.
Zijn er geen ergere dingen in de wereld dan dit?

zeist28 | 16-04-12 | 12:50

Als t nou grappig was..

marxistje | 16-04-12 | 12:50

Gelukkig heeft Matthijs, net als vele van zijn vriendjes, een geweldig voortschrijdend inzicht.
Hij zal ons tzt haarfijn uitleggen waarom hij anno nu zo'n ontzettende lul is.

Cousin Eddie | 16-04-12 | 12:49

spijkers op laag water zoeken heet dit

istawa | 16-04-12 | 12:49

De hele links-politieke doodknuffelarij van buitenlanders sinds de jaren 70 heeft juist geleid naar uitwassen zoals de PVV en andere griezelige extremisten (Breivik, anyone?)
Het is tijd dat we gewoon eens normaal met elkaar om leren gaan, en dat die eeuwige verontwaardiging bij links en zeker ook bij die arme allochtonen zelf ten einde komt.
Grappen over alles zijn ok bij DWDD, maar hemeltje lief kom niet aan de buitenlander/islam.

captainobvious | 16-04-12 | 12:48

Racisme ok, maar slechte humor... DAT is een gevaar voor de samenleving.

Bluebook | 16-04-12 | 12:47

God, hemeltergend die Matthijs, wat een racist bovendien.

Matthijs en zijn linkse vrienden zien, zonder het zelf te weten, allochtonen als minderwaardig, en dáárom mogen er geen grappen over gemaakt worden. Want zielig.

Ook wil hij graag "deugen", zoals BertBrussen zegt. En daarvoor misbruikt hij allochtonen. Bah!

Bart_Bart | 16-04-12 | 12:47

Lulpraat op de pauperbuis.

Montgomery Burns | 16-04-12 | 12:47

Dus Belgen hebben humor en Nederlanders zijn politiek correcte zeikers.
Wat is hier nieuwswaardig aan...

da wizard | 16-04-12 | 12:47

-weggejorist-

tipo | 16-04-12 | 12:46

Of het bevorderlijk is of niet, iemand verdient er bakken met geld mee, en daarom wordt er zo op gehamerd.

Merkava | 16-04-12 | 12:46

Het zit nog teveel gebakken in hun linkse denkbeelden dna om naar een open manier van denken te komen.
Vooralsnog gaat het ze niet lukken.

lanexxx | 16-04-12 | 12:45

Epic Quote: "We moeten toch maar eens nadenken of die politieke correctheid zo bevorderlijk is voor de integratie."

Daarom ben ik zelf bewust niet PoCor

ole guapa | 16-04-12 | 12:44

Met een paar ton per jaar wil ik ook wel politiek correct zijn.

neemjemoederindemali | 16-04-12 | 12:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken