Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lekker retro: thuiskopieheffing helemaal terug!

mickeyzegtWTF.jpeg Zeggen de namen Peter Blok, Caroline de Bruijn en Ricky Koole u iets? Weinig zeker? Caroline = Janine uit GTST. De rest moesten ook wij googlen. Dankzij deze uitermate belangrijke acteurs is Nederland weer een stukje verder de oudheid in geslingerd. Vandaag heeft het Gerechtshof namelijk bepaald dat de Staat de onvolprezen thuiskopieheffing weer moet herintroduceren. Dat betekent een extra tax op mp3- spelers en videorecorders met een harde schijf. Alsof de prijzen van harddisks de laatste tijd niet genoeg gestegen zijn. Wij dachten altijd dat belastingen in de Tweede Kamer geregeld werden. Maar bovenstaand trio heeeft het namens de muziekbranche geregeld met een raadsheer die ook nog met zijn gedachten in 1994 hangt ofzo. Check die nieuwe prijzenlijst van gadgets. Is afkomstig uit het huisblaadje (PDF) van de Stichting Norma die de procedure heeft aangespannen. En dan te bedenken dat Staatssecretaris Teeven die halfdode heffing juist definitief de nek om wilde draaien (en tevens het downloadverbod wilde invoeren). Hoogleraar intellectueel eigendom Dirk Visser over dat voornemen: 'Als je als organisatie gewend bent dat er tonnen of miljoenen binnenkomen waar je geen dienst voor hoeft te leveren, waar je een fors percentage van inhoudt - voor eigen salarissen, 'goede doelen', het voeren van publiciteitscampagnes en allerlei juridische procedures - en de rest als een soort sinterklaas kan verdelen onder je dankbare aangeslotenen, dan is het zeer bedreigend als die geldstroom ophoudt', BAM! PATS RAAK! Die hele heffing is niets anders dan het in stand houden van het luxeleventjes van #lalageld-artiesten. Overbetaalde en onderpresterende schertsfiguren in uberslechte soaps en/of draken van toneelstukken. Stop met zuipen en je hand ophouden, stelletje fossielen! Kijk ze staan, de sneue lulletjes: Met een SPANDOEK doodserieus een heffing eisen op HD-recorders. Uit welk stenen tijdperk komen die grammofoonplaatfuckers? Waarom moet een talentloze GTST-actreutel meeverdienen als iemand nieuwe hardware aanschaft? Kan iemand dat ons uitleggen?

Reaguursels

Inloggen

Naar ik begrijp hebben mijn hersenen ongeveer 2.5 Petabyte opslagcapaciteit. Wat gaat het tarief daarvoor worden?

TheManna | 28-03-12 | 15:14

Perfekt toch, paar knaken heffing op die dingen en dan gewoon lekker blijven downloaden, iedereen blij. Maarrrr download verbod = einde heffing.

Chatslet | 28-03-12 | 13:50

al het geld gaat naar de bobo,s
artiest ziet geen enkele cent!!!
Dit is al tientallen jaren zo

hunny | 28-03-12 | 13:37

We moeten ons massaal aanmelden als artiest, kunstenaar, auteur en acteur bij deze organisaties, dan krijgen we wellicht nog wat dubbeltjes terug.

jvlaam2 | 28-03-12 | 12:03

Dat wordt weer shoppen in Duitsland. Hier moet ik dus € 6,75 extra gaan betalen om mijn foto's op te slaan?! Donder op zeikerds en kijk eens om je heen. Dit is nou 2012...

Dafman | 28-03-12 | 10:23

GTST wat is dat ?

jadoei | 28-03-12 | 10:07

De "artiesten" Peter Blok, Caroline de Bruijn en Ricky Koole dus volledig negeren als ze ergens optreden.
Gewoon geen kaartje kopen als ze alleen of in een gezelschap zitten.

Boomschade | 28-03-12 | 09:36

Niet zaniken. Diefstal 2.0 = diefstal. In meer beschaafde landen zouden jullie downloadgrage handjes er allang zijn afgehakt. Hier moet je een paar centen meer betalen over je beeld- en geluiddrager. Doe dus niet moeilijk en ga werken voor je geld.

Chartreuse | 28-03-12 | 08:19

LibertasSimplex | 27-03-12 | 20:06 |
ophoudt. Een hoop houdt op.

LibertasSimplex | 28-03-12 | 02:00

Copyright is begonnen ergens in de 19e eeuw, toen een componist zijn werk hoorde uitvoeren door een kroegpianist. Hij eiste daar een vergoeding voor en ging akkoord met een glaasje suikerwater.

Tim lees je mee? Je hebt toch niks beters te doen nu.

En dat amateurentrio: K. d. Tfs.
Over 3 jaar is iedereen jullie vergeten. En dan staat '17 jaar GTST' op je CV er ook lullig op. Alsof slimdenkende mensen foto's van ene Caroline de Bruin op een harddisk hebben staan. Dan loop je toch langs de oudpapierinzamelaar en pak je daar alle Story's en Privé's mee die je maar kan vinden?

Ik bewaar mijn eigen collectie graag digitaal, terwijl ik de originelen ook heb. Ik ga echt geen twee keer royalty's betalen.

Jos Tiebent | 27-03-12 | 23:08

en dan te bedenken dat een Justin Bieber 28 miljoen cd's verkoopt en direct wereldwijd op #1 staat door slechts 1 (digitaal) twitterberichtje dat zijn nieuwe cd te koop is.
Dat is de andere kant van digitaal, mp3 en het www. Moest je 20 jaar geleden mee komen toen er geen mp3 en internet was en je maanden op de lp/cd moest wachten en die dan mondjesmaat verkocht werd, daar hoor je die industrie niet over.

][e||fire | 27-03-12 | 22:41

copyright, daar zou een maximuum aantal jaren aan vastgeplakt moeten worden, met als met patenten, na bvb 5 jaar ben je de rechten over je liedje of tune kwijt, scheelt een hoop gezever en geinfilteer in ons prive leven..

krem | 27-03-12 | 22:22

Ik vind het nog niet eens zo'n slecht idee. Maar dan moeten ze wel ophouden met mauwen over het downloaden van media en het blokkeren van sites als TPB. De entertainment-industrie een beetje geld en de bevolking wordt niet gevolgd / vervolgd op internet.

Hyper.nl | 27-03-12 | 22:19

Ik vind de kopieheffing eigenlijk prima opzich, maar dat betekent natuurlijk wel dat kopiëren daarmee definitief LEGAAL is. Je kan immers niet iets verbieden en er tegelijk belasting op heffen.
Ik vind het geen probleem dat een leeg dvdtje een dubbeltje meer kost, maar dan ook eens en voor altijd ophouden met mekkeren over kopieën die gemaakt worden.

panadol | 27-03-12 | 22:03

Prominent op de foto zien wij Gijs Scholten van Aschat, deze graaiende rat stond ook al vooraan toen de cultuurbezuinigingen werden afgekondigd. De burger meerdere malen via gelegitimeerde heling willen beroven en dan nog verwachten dat men een kaartje voor de voorstelling betaalt, je moet maar durven.

Infidel Castro | 27-03-12 | 21:56

Voor straf geen GTST meer kijken.
O wacht, dat doe ik al...

da wizard | 27-03-12 | 21:52

Wacht even de rechtert bepaald het beleid dus dat de regering moet uitvoeren (?) dus mochten we nu een rechtert (het zal moeilijk worden zie D66) vinden die bepaald dat alle Marokkanen het land uit moeten dan heeft de regering daar maar gehoor aan te geven?

vrijheid-van-spreken | 27-03-12 | 21:15

Stormageddon | 27-03-12 | 20:26 |
Iemands handtekening vervalsen heeft niets te maken met copyright.
En Messi mag van mij overal aan verdienen. Dat begrijp je. Portretrecht en gebruik van iemand's naam bedoel ik ook niet weg te schoffelen.

Het gaat mij om teksten. Muziek. Een tekeningetje van iets waar iemand anders van heeft gezegd: "Ik zag em het eerst." Bepaalde stofjes bij elkaar die een medicijn opleveren.
Dat. Valt niet te handhaven.
Als handhaving kon, zou je niks meer mogen zeggen.

Je opvatting dat iedere uiting min of meer origineel is vind ik wel een elegante. En een ware.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 20:41

@LibertasSimplex | 27-03-12 | 20:06
Dus Messi heeft geen beeldrecht, merkenrecht, mag niet verdienen aan de verkoop van DVD's, shirtjes, sjaaltjes, koffiebekers, foto's en weet ik wat voor rotzooi in de Barcelona-fanshop allemaal te koop is, en mag daar niet aan verdienen? Het is toch op basis van zijn populariteit dat daar verdiend wordt? Vreemd.

Het hele punt is nu juist dat met name het internet van elke gebruiker ook distributeur maakt, en vaak ook producent van min of meer originele content. Daar zit het probleem in vergelijking met 20e eeuwse verspreiding en het verdienmodel. Daar zul je toch een alternatief voor moeten hebben voor de 21 eeuw. Het downloadverbod is een bescherming van 20e eeuwse techniek en wetgeving. Daar knelt het.

Je zegt het zelf al: "gesigneerde dingen verkopen. Dat namaken zou onrechtmatig zijn trouwens. Ook zonder copyrightdingen."
Copyright is de enige bescherming tegen namaak. Daar is het copyright/auteursrecht nu juist voor bedacht.

@kom hoe heet ie | 27-03-12 | 20:12
Het lijkt heel wat die reactie van je. Maar het is natuurlijk peop.

Probeer het nog eens. Met argumenten of zo.

Stormageddon | 27-03-12 | 20:26

Het is trouwens al werkelijkheid. Hence de heffing.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 20:22

@ Stormageddon
Het lijkt heel wat, jouw redenatie. Maar je praat natuurlijk gewoon poep.

Rest In Privacy | 27-03-12 | 20:12

Stormageddon | 27-03-12 | 19:47 |
Ok. Bedoelde dus niet te beweren het hele De Iure Copii klaar te hebben liggen.
Te boud geformuleerd, had beter "Er moeten toch kunnen zijn te verzinnen? etc." kunnen schrijven.
Maar.
Stel je eens voor, dat alles van elke artiest wordt vastgelegd en dat handhaving van die rechten helemaal wordt eh gehandhaafd.
Dan komen er steeds meer artiesten bij, en zou je uiteindelijk niks meer mogen schrijven, zeggen, zingen etc zonder toestemming of betaling.
Terwijl de artiest meestal niet eens ook maar iets origineels heeft toegevoegd dan de claim zelf.
Het zou in dat geval een zegen zijn als er een hoop artiesten mee ophouden.
Denk aan de drie J's. Nickelback.
Maar ik dwaal af.
Het eigenlijke product, het maken van kunst en die uiten, is altijd in bezit van de kunstenaar zelf.
Messi kan alleen live spelen.
Een muzikant kan live spelen of feesten organiseren waar de muzikant draait als dj of iets.
Of gesigneerde dingen verkopen. Dat namaken zou onrechtmatig zijn trouwens. Ook zonder copyrightdingen.
Ik zie het vanzelfsprekende niet meer in van het claimen op andermans uiting, nu de vooruitgang de industrie heeft ingehaald.
Als neger.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 20:06

@kom hoe heet ie | 27-03-12 | 19:56
Uiteindelijk natuurlijk wel. Zonder wegenbelasting (en provinciale opgelden en gemeentelijke heffingen) worden wegen niet aangelegd en hebben stratenmakers geen werk. Een stratenmaker heeft er dus direct financieel belang bij dat er wegenbelasting wordt betaald.
Hetzelfde geldt voor alle medewerkers achter de schermen van een TV-show, film, uitgeverij. Die mogen natuurlijk ook best voor hun broodwinning opkomen. Carolien de Bruin is dus een stratenmaker die pleit voor het behoud van wegenbelasting. Vind ik niet zo raar.

Stormageddon | 27-03-12 | 20:06

@kom hoe heet ie | 27-03-12 | 19:56
Nu wil het toeval dat ik consultant ben.
U brengt mij op ideeën: een heffing op het inademen van de gebakken lucht die ik produceer....

Chiant | 27-03-12 | 20:05

Die Carolien de Bruin verdient gewoon een salaris bij gtst. Alsof elke stratenmaker nu een bijdrage eist van iedereen die over z'n gelegde klinkers wandelt.

Rest In Privacy | 27-03-12 | 19:56

@LibertasSimplex | 27-03-12 | 19:28
Waarom zou iemand dan nog moeite doen om een lied of een tekst of een boek te schrijven, te produceren onder de aandacht te brengen als daar geen enkele financiële waardering tegenover staat?
Je stelde nogal boud: "Maar er zijn betere wegen te verzinnen voor bescherming van producenten."

Nou, ik ben dan wel benieuwd welke wegen dat dan zijn en waarom een werk (dondert niet wat, boek/film/tv/cd) waar honderden manuren werk in gaan zitten geen product zou zijn waar ook een financiële vergoeding voor zou gelden. Dat de populariteit bepaald wat het meeste verdient is misschien geen maatstaf voor kwaliteit en misschien oneerlijk voor anderen die er net zo veel werk in steken, maar het het is eerlijkst wat je kan bedenken. Messi verdient veel geld omdat veel mensen hem willen zien spelen. Mark de Vries werkt misschien net zo hard (of harder), maar wordt ontslagen bij Cambuur (en da's niet omdat hij een neger is).

Wat ik bedoel is dit: als jij voorstelt dat artiesten niet meer betaald worden voor hun uitingen, waarom zouden ze dat nog doen? Opslagmedia zijn nu eenmaal sinds de boekdrukkunst een handelsproduct om ideeën (wat voor ideeën dan ook; verhalen, muziek, illustraties) te verspreiden, voor het product en de distributie moet je betalen. Het is raar om te stellen dat je voor moderne distributie niet zou hoeven betalen.

En jij mag alles zeggen, zingen en printen, maar als je het dan verkoopt (i.e. geld aan verdient) dan ben je letterlijk schatplichtig aan de oorspronkelijke maker. Dat vind ik niet zo'n heel raar principe.

Stormageddon | 27-03-12 | 19:47

Zo dus downloaden en uploaden is geheel legaal we betalen er immers voor...

Braakbal | 27-03-12 | 19:30

Stormageddon | 27-03-12 | 19:12 |
Nou, niet zomaar van die producenten.
Ik bedoel, er zijn betere wegen te verzinnen om iets te beschermen te hebben dan een fictief eigendomsrecht voor degene die het eerst claimt wat een ander ook moet mogen zeggen, zingen, luisteren, afspelen, uitprinten.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 19:28

Ik ben trouwens wel voor een zeer hoge heffing op stom schoeisel om kopieergedrag tegen te gaan, zoals Uggs, Teva's en plateauzolen.

Chiant | 27-03-12 | 19:25

dus de heffing is erdoor. Mogen nu dus gratis downloaden. Wanneer geeft ziggo alles weer vrij en zegt tim kuik dat alles goed geregeld is en wij gewoon weer van een zogenaamd vrij internet kunnen genieten

Waarom is er geen kwartje bij gedaan voor de laatste drie videotheek houders van nederland.

dolffie | 27-03-12 | 19:21

@CoffeePatch | 27-03-12 | 18:54
Ja verdorie! Had ik eindelijk eens een positief punt van dat hele Europa-circus ontdekt, blijkt dat datzelfde Europa-circus het toch weer negatief weet om te buigen.

Chiant | 27-03-12 | 19:21

@dikke kutlul | 27-03-12 | 17:34 | + 41 -
Helemaal mee eens!
* De complete album top 1000 naar SABnzbd+ knalt *

Gewoon, omdat het kan!

Frietje_Oorlog | 27-03-12 | 19:21

@reageerbuis | 27-03-12 | 19:09
Nog zo'n subsidie voor onze onrendabele provincies.

Ven1V1d1V1c1 | 27-03-12 | 19:19

@logisch | 27-03-12 | 19:12
En de platenmaatschappijen betalen de radiostations om hun muziek gedraaid te krijgen. Vaak meer dan het radiostation afdraagt aan BUMA.

Stormageddon | 27-03-12 | 19:18

@Stormageddon | 27-03-12 | 18:41
Radiostations betalen om muziek uit te mogen zenden.

logisch | 27-03-12 | 19:12

"Maar er zijn betere wegen te verzinnen voor bescherming van producenten."
@LibertasSimplex | 27-03-12 | 19:05

Zoals?

Stormageddon | 27-03-12 | 19:12

Net zoals met drank etc. even de grens over. Fles je whisky kost in Duitsland 9 euro in Nederland 16. Cakebox dvd's 100 stuks voor 20 euro. Jammer voor de Nederlandse ondernemer maar het is net zoals de benzinepomphouder in de grensstreek. Iedereen gaat voor het kwartje van kok toeslag wel even tanken in Belgie waar het idd 15 cent per liter goedkoper is.

reageerbuis | 27-03-12 | 19:09

Alles is al eens gezegd, geneuried of gedaan. Op een enkele uitzondering na.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 19:07

Afschaffen van dit systeem van intellectuele eigendomsrecht waar het gaat om doodnormale uitingen zoals muziek en tekst lijkt me veel meer voor de hand liggen dan taggen of idiote heffingen op het geheugen.
Kan aan mij liggen.
Maar er zijn betere wegen te verzinnen voor bescherming van producenten.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 19:05

Morgen ook belasting op a4'tjes. Voor het geval dat je buurman vijf huizen verderop een boek wil overtypen.

logisch | 27-03-12 | 19:05

Zoals ik op Pownews ook al zei: ga lekker alles in Duitsland kopen! Doe ik al jaren:
- betere service (ze behandelen je als klant daar!!!)
- vlees producten: VEEL betere kwaliteit
- accijns dranken: veel goedkoper

Byter | 27-03-12 | 19:04

Die rechter vergeet dat er in de middeleeuwen nog geen webshops bestonden.
[b]Kopieerheffing is regelrechte concurrentievervalsing[/b],Tenminste ik weet niet hoe het bij de gemiddelde lezer hier gaat maar ik kijk ook over de grens als ik via internet hardware aanschaf.

Beëlzebul | 27-03-12 | 19:04

Ik ben freelance fotograaf en ik heb de wereld aan Harddiscs, DVD's en geheugenhkaartjes, waar nooit muziek of films op komen, anders dan mijn eigen werk.
Wel grappig is dan weer, dat sommige "artiesten" het de normaalste zaak van de wereld vinden om werk van collega's te jatten en in hun CD-hoesjes te gebruiken.
Ik doe er niet moeilijk over omdat ik meestal op uurbasis werk, maar als stockfotograaf baal je wel als je zo genaaid wordt.
Ik heb me wel voorgenomen nooit meer een concert te bezoeken van artiesten die aan dit soort rechtszaken meewerken. Ideetje voor een internetboycot?

vagehond | 27-03-12 | 19:03

@Bart_Bart | 27-03-12 | 18:51
Giel Beelen brodeloos maken lijkt me ook geen onoverkomelijk bezwaar tegen dat systeem. Voor mij is het eerder een argument vóór.

Stormageddon | 27-03-12 | 18:57

Chiant | 27-03-12 | 18:02 |
De Nederlandse thuiskopieheffing op cdr's en dvdr's, die wordt geïnd door Stichting de Thuiskopie, moet worden betaald door alle leveranciers die vanuit Europese lidstaten opereren. Dat heeft het Europees Hof in een procedure geoordeeld.
tweakers.net/nieuws/75119/europees-hof...

CoffeePatch | 27-03-12 | 18:54

boy_wulfe | 27-03-12 | 18:18 | + -1 -

not sure if trolling....
700MiB = 0.7GiB = 0.0007TiB

de reaguurbuur | 27-03-12 | 18:53

@boy_wulfe | 27-03-12 | 18:18

Wel 700 MB. Maar 700 MB is geen 0,7 TB.

700.000 kB = 700 MB = 0,7 GB = 0,0007 TB = 0,0000007 PB

Nou ja, grofweg dan.

ZKH EénOog | 27-03-12 | 18:51

@Stormageddon | 27-03-12 | 18:48
Hulde voor je tegel! Ook een beetje omdat Giel Beelen slachtoffer zou worden. Maar dat even terzijde.

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:51

edit @18:41:
Waar je naar toe moet is een systeem waarin bestanden getagd worden -met-

aanvulling:
De nieuwste cybercrime zal in dat systeem worden: het taggen van populaire bestanden met valse makersnamen. Ook dat is geheel voorspelbaar, maar diefstal is nooit te voorkomen. Bovendien is dat een grotendeels technisch probleem, geen juridisch.

Stormageddon | 27-03-12 | 18:48

@Reinaert | 27-03-12 | 18:21
Ja. Als je je aansluit bij BUMA (of welke organisatie die heffing gaat innen en distribueren) wel. Simpel.
Nochtans: 99% van de gebruikers maakt *geen* 100% originele, 100% eigen content. De grootverbruikers van media zijn niet (alleen) de creatievelingen. De grootverbruikers van media is iedereen. De hele fokking wereldbevolking. Iedereen heeft een i-Pad/i-Pod/i-Phone of i-Whatever, een mp3 spelert, een HD-TVrecording systeem, een laptop, computer en randapparatuur die ervoor gemaakt is om te kopieëren, dat is namelijk wat digitale verspreiding *is*: het kopiëren van nullen en enen van de ene computer naar een andere computer.

Waar je naar toe moet is een systeem waarin bestanden getagd worden met en wordt bijgehouden hoevaak die worden verspreid. Die tags zullen ook moeten bevatten wie de maker is waarna het het dus eenvoudig tellen is en er jaarlijks uit de heffingenpot een bedrag overgemaakt wordt naar de oorspronkelijke maker. Dat kan dan *iedereen* zijn. Ook jij met je gitaargetokkel of een feauteauf*ck op GS. De bronplaatjes voor die feauteauf*ck zijn getagd met de maker van de foto's dus die krijgen ook betaald omdat jij ze hebt gedownload en gebruikt. Dan bedien je dus én de copyright-hebbende, die er dan bij gebaat is dat zijn werk zoveel mogelijk wordt verspreid en de vrijheid van delen en vrij internet. En ook alle creatievelingen.

Het is wel het einde van Giel Beelen en 3FM (en 538 etc.) die nu nog zwaar betaald worden om muziek te verspreiden (zij mogen het wél, en ze krijgen er ook nog dik voor betaald... how fucked up is that?! Als ik verspreid ben ik crimineel en krijg een boete, als Giel het doet krijgt hij geld toe... Fuck him!)

Maar je zal dat dus wel wereldwijd moeten invoeren, anders werkt het niet.

Stormageddon | 27-03-12 | 18:41

Dit is verdomme net als geld betalen voor de mogelijke inhoud van plastic bakjes bij de blokker. Wat een onzin dit.

Freebs | 27-03-12 | 18:39

@Ven1V1d1V1c1 | 27-03-12 | 18:35
Ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rang.

Dus een dubbeltje. Is dat voldoende?

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:37

Ik ben voor thuiskopieerheffing, want dat staat mij toe gewoon alles illegaal te downloaden... want daar gaat men tenslotte van uit. Top!

Fopspeen | 27-03-12 | 18:36

goh, het contactadres van Ricky Koole blijkt de buren van Timmeh Kuik te zijn... is vast toeval.

damnschreeuwer | 27-03-12 | 18:36

@Bart_Bart | 27-03-12 | 18:17
Zou je niet willen, zo'n fatsoensambassadrice. Maakte in de nadagen van haar soapcarriëre al voor veel goede doelen -luxe reisjes- filmpjes samen met haar Ludo.

Nu heeft ze waarschijnlijk tijd over en verkeert ze in kringen die te lijden hebben onder de download. Dus heeft ze wat vrinden en oud collega's bereid gevonden haar bij te staan bij het zich laten hoereren...

Euh... Bart_Bart... Hoeveel geld heb je ervoor over?

Ven1V1d1V1c1 | 27-03-12 | 18:35

@zeg maar jansen | 27-03-12 | 18:26
Jij altijd met je moderne gadgets.

Ik heb deze, ook nog vrij modern. Alleen doet het tooltje het niet helemaal lekker met dit toetsenbord. Dat doorhalen lukt mij bijvoorbeeld niet. Ach, maakt niet uit.
encrypted-tbn2.google.com/images?q=tb...

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:31

Na al dat geschreeuw over die heffingen en automatische doorbelastingen wordt het hoog tijd dat TMG de rekening van mijn tegelheffing eens gaat voldoen.

*factuur nu maar eens aangetekend verstuurt*

Parel van het Zuiden | 27-03-12 | 18:26

Muziek fluiten en neuriën gaat het helemaal worden in 2012! Overal en altijd de nieuwste muziek!

James St John Smythe | 27-03-12 | 18:25

Ondertussen ga ik gewoon even naar de slijter.

Eens kijken hoe het daar vandaag met de heffingen zit!

Reinaert | 27-03-12 | 18:25

@LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:17

Mwêh. Ik heb een ouderwetsch PS/2-toetsenbord. Daar wil ik soepsidie voor van het Ministerie van Antiquiteiten en Koeltoer. Iedere letter die uit dit ramplankje komt is een kunstuiting want ik maak deel uit van de moderne samenleving terwijl ik toch echt een retro ramplank gebruik.

Een soort Straditypius, zeg maar. C'est le ton qui fait les plempsels!

Reinaert | 27-03-12 | 18:24

Lekker oprotten met je heffing. Ik kijk die nederlandse meuk niet en download het ook niet en zal het zeer zeker niet op de hd van mijn decoder zetten. Laat ze eerst eens wat fatsoenlijks maken.

weedo | 27-03-12 | 18:23

boy_wulfe | 27-03-12 | 18:18 Je hebt CD's en DVD's. DVD's zijn aanzienlijk groter qua opslagfaciliteit dan CD's.

zeg maar jansen | 27-03-12 | 18:23

Zo. Druk dagje. Eerst alle boeken van Stapel naar de afdeling 'Fictie' sjouwen en dan kunnen we nu alle cd-tjes opnieuw gaan prijzen.

Cassettebandjes zijn gratis hier. Wegens winkeldochter en nog steeds geen huwelijk. Zelfs geen verstandshuwelijk.

zeg maar jansen | 27-03-12 | 18:22

Waarschijnlijk proberen ze zo extra inkomen te genereren, omdat in het schnabbelcircuit niemand ze wil hebben.

dorp am rhein | 27-03-12 | 18:22

Kan je met zo'n 'HD-recorder' al die nieuwe VHS-videobanden afspelen, of loopt deze early adopter weer eens op de troepen vooruit?

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:21

Door dit soort maatregelen zullen mensen steeds meer een hekel krijgen aan de entertainmentindustrie. Hierdoor zal piraterij zonder twijfel toenemen. Even een Cd'tje kopen om je favoriete artiest te steunen zal men minder snel doen. Waarom lopen naar een muziekwinkel als het internet altijd binnen handbereik is? Klaar? AF! lmgtfy.com/?q=music+torrent

Tenenkaas | 27-03-12 | 18:21

@Stormageddon | 27-03-12 | 18:15

Nee. Zoals ik al eerder plempte: wat als ik mijn EIGEN composities en uitvoeringen dan wel hardcore filmpjes op harde schijven, DVD's en andere dragers wil opnemen? Krijg ik dan mijn copuleerheffingsgeld terug (het antwoord is momenteel NEE).

Creatievelingen (en dat zijn veelal ook nog eens grootverbruikers van media) betalen momenteel voor iets waar zij geen gebruik van maken. En dát alleen is wat mij betreft al voldoende reden om al die heffingen de nek om te draaien.

Reinaert | 27-03-12 | 18:21

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:15 | +
Eerder van de vvd Blok.

Superior Bastard | 27-03-12 | 18:20

Zijn CDs niet 700MB/0.7 TB groot?

boy_wulfe | 27-03-12 | 18:18

Reinaert | 27-03-12 | 18:14 |
Je zei kondt en John Travolta. Dat heb ik eerder ergens gelezen.
Hier moet nodig wetgeving voor komen.
Toetsenbordheffing!

LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:17

Ik zou Janine doen trouwens, grammofoonplaatfucker of niet.

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:17

Zoiets werkt natuurlijk alleen als je het wereldwijd invoert. Dat ten eerste. Toch is het idee op zich niet zo heel gek. Als je met een kleine heffing op opslagmedia gratis kan downloaden en het internet open en vrij kan blijven sla je heel veel vliegen in één klap.

Je neemt de wind uit de zeilen van de entertainment industrie, je maakt het volkomen legaal om muziekjes/filmpjes te delen met anderen, artiesten zijn er immers bij gebaat dat hun muziek/films door zoveel mogelijk mensen worden beluisterd en bekeken. Het enige (technische) probleem is bijhouden wie er recht heeft op welk deel van de pot en hoe je dat organiseert.

Het probleem zit 'm erin dat één industrie het mogelijk maakt om heel makkelijk te delen, op te slaan en te kopiëren, en een andere industrie er op drijft om de distributie zoveel mogelijk te beperken, hoewel ze wel willen dat zoveel mensen hun werk bekijken.

www.youtube.com/watch?v=9h2dF-IsH0I

Stormageddon | 27-03-12 | 18:15

Peter Blok (nontalent, schertsfiguur) is het broertje van Michael Blok (Groenlinks, kruipt tegen migranten aan).

Dat zou logisch zijn tenminste.

Bart_Bart | 27-03-12 | 18:15

@LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:11

En dan een schadeclaim van duizendmiljardmiljoen in de bus krijgen van Warner Bros. omdat John Travolta diezelfde beweging dertig jaar geleden ook al een keer gemaakt heeft.

Ja. Dat noem ik rechtvaardig. *Met kondt "NEE" schudt*.

Reinaert | 27-03-12 | 18:14

Ik eis overigens een vergoeding van iedereen die mijn plempsels hier leest

Banana-Hollandia | 27-03-12 | 18:14

En beveiligingscamera inleveren.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:12

Duidelijk op beveiligingscamera 'per ongeluk' net zo'n beweging maken als iemand een keer in die en die film.
Een heterdaadje.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:11

dikke kutlul | 27-03-12 | 17:34 | + 17 -
jij snapt het
+1

swift1.6 | 27-03-12 | 18:10

@Parel van het Zuiden | 27-03-12 | 18:05

Da's waar. Wanneer jij naar de analoge bioscoop gaat dan neem je al die data toch maar mooi mee! Ergo: heffing! Prijs bioscoopkaartje omhoog! En Ausweis laten zien vóór aankoop van het desbetreffende bioscoopkaartje, voor het geval je met een niet-betalende derde partij over de film die je net gezien hebt gaat praten.

En ook een heffing op filmrecensies. Vooral die in de Volkskrant.

Reinaert | 27-03-12 | 18:09

Thuiskopieheffing ok, maar dan ook kopieren vanaf pirate bay.

Santtulainen | 27-03-12 | 18:09

@dikke kutlul | 27-03-12 | 17:34 | + 16
Exact mijn idee! Laat die 3 eypo maar komen! Later niet gaan zeiken!

loerelau | 27-03-12 | 18:08

Ah, nu begrijp ik ook waarom er na mijn oor-operatie € 7,50 "luisterheffing" op de ziekenhuisnota stond !

De Literator | 27-03-12 | 18:08

Het is natuurlijk wachten op de 'hersenheffing'. 'what is seen, cannot be unseen' dus niet meer dan billijk dat daar een vergoeding op staat....

Parel van het Zuiden | 27-03-12 | 18:05

Dan hebben we hier tóch een positief punt van Europa te pakken: voortaan lekker hardware online scoren in Duitsland. Gewoon via een Nederlandse webwinkel. Doe ik al jaren met CD's en DVD's.
Slechts analoge lutsers en babyboomers kopen gegevensdragers dan nog in een analoge winkel met etalage, toonbank, bediende, verkooppraatjes en voorraad. Want iets met garantie enzo (LOL).

Chiant | 27-03-12 | 18:02

Zelf fabriceren van virtueel geheugen is immers een misdaad tegen de intellectuele menselijkheid van de fictieve eigendom.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 18:00

Leo Blokhuis zit een beetje krap met de alimentatie, dus Ricky sleurt de poet wel binnen.

Ad Hominem | 27-03-12 | 17:59

CDROM - 0,5GB

Juist, die zie ik al 10 jaar niet meer.

Hans Gruber | 27-03-12 | 17:58

Ik heb die Ricky Koole eens even gegoogled, maar ik kan nou niet zeggen dat ik veel wijzer ben geworden. Fotootje erbij, nog niets. Wiki erbij, en dan blijkt dat ze eigenlijk geen flikker uitvoert, behalve hier en daar een bijrolletje per jaar. Maar wel willen cashen.

Biff Eagleburger | 27-03-12 | 17:56

Het wachten is nu op een Dienst Opsporing Hardware Ontduiking.

LibertasSimplex | 27-03-12 | 17:54

Oke, prima, maar dan vanaf nu ook écht muil houden over het download gelul.

Banana-Hollandia | 27-03-12 | 17:53

lekker uit Duitsland importeren..... toch al goedkoper

JPRe | 27-03-12 | 17:52

@hobbit | 27-03-12 | 17:47

Ik heb vorige week mijn hele DVD- en BlueRay-collectie overgezet op SSD. Scheelt me echt bakken met geld! Echt!

*Zakjapanner grijpt en bewijs leveren gaat*

Reinaert | 27-03-12 | 17:51

Twat twat, I cunt hear you.

Superior Bastard | 27-03-12 | 17:51

Nederland het downloaden, Frankrijk en Duitsland de heffingsvrije hardware. Zo heb je als burger nog wat aan die EU.

kapotte_stofzuiger | 27-03-12 | 17:51

7 euries voor 1TB, om dan vervolgens legitiem te mogen downloaden is een koopje. Kom maar op.

ongelovigehond | 27-03-12 | 17:50

En voor de goede orde: in dit land betaal je heffingen voor het copuleren van muziek en/of beeld. Gewoon omdat het kán.

Al ben je muzikant en je zou een paar demo-CD'tjes willen branden met je eigen werk (zelf geschreven, zelf uitgevoerd) dan kom je daar nóg niet onderuit. Auteursrechten, jeweetwel, daar mot je voor betalen. Al ben je zelf die auteur (en zie je vervolgens nooit een rooie rotcent retour).

Zo rolt NeDDRland. U bukt, wij vangen. Alles.

Reinaert | 27-03-12 | 17:49

En op die heffingen komt ook weer 19% BTW voor Brussel en Den Haag.

Winston1 | 27-03-12 | 17:49

De vrouwelijke eisers hebben overduidelijk chronisch aandachtstekort, omdat ze ooit, in een duister verleden, als lekker te boek stonden

Tobi | 27-03-12 | 17:47

Is dat ook voor SSD's? En geheugen waar je spanning op moet zetten (RAM)?

hobbit | 27-03-12 | 17:47

Dat harde schijven anno de laatste maanden nogal aan de prijs zijn heeft met de waterstand in bepaalde fabrieken te maken. Die is gelukkig aan het dalen dus de prijzen ook. Moeder natuur is soms ongenadig.

Komt vanzelf weer op z'n pootjes terecht, eind 2012 denkt men.

Reinaert | 27-03-12 | 17:46

@omwenteling | 27-03-12 | 17:44

Vergeet niet, dat het je niet eens zou hoeven te verbazen, als de rechters zelf nog gelinkt zijn aan die organisaties...

ZKH EénOog | 27-03-12 | 17:46

Wie de fuck zegt dat ik muziek download van al die poep artiesten of dat ik van die scheitfilms kijk die zij gemaakt hebben.

This is huh, wow | 27-03-12 | 17:45

@Betwetertje | 27-03-12 | 17:42

Van die hele lijst, heb ik werkelijk letterlijk NIETS gezien. Dus ik haal vanaf nu mijn HDDs uit Duitsland, zodat ik niet mee hoef te betalen aan die lijst...

ZKH EénOog | 27-03-12 | 17:45

Rechtspraak is al lang niet meer onafhankelijk in Nederland. Het wordt gewoon geleidt door allerhande frauduleuze organisaties die zogenaamd bewijs aandragen.

Noem mij maar een aluhoedje, maar George gaat steeds meer gelijk krijgen.

omwenteling | 27-03-12 | 17:44

Ricky wie? Maar ja volgens Handige Harrie ben ik dan ook geen echte vent. Enkele producties van film, tv en theater waaraan Ricky Koole meewerkte zijn De Spaanse Hoer, Wild Grrrl, De Magie Van Het Kwaad, de GVR, Harmonium, Batte, She Got Game XL, Laagland, De Kersenpluk, De Jurk, Exit, All Stars, Suzy Q, Total Loss, Man Vrouw Hondje, Lek, Ochtendzwemmers, The Invincible Cirkes, Test One Two, Verdwaald, Offers, De Sportman Van De Eeuw, Wit Licht, Sonny Boy, Doe Maar Normaal, Kussen, De Acteurs, Bij Ons In De Jordaan, Wilhelmina, Super Robot Monkey Team Hyperforce Go!, Spoorloos Verdwenen, Grijpstra & De Gier en Verborgen Gebreken. Oh, ken ik haar daar van.... NOT.

Betwetertje | 27-03-12 | 17:42

Dus.
Voor 6,75 mag ik mijn hele hd volcopieren zonder dat die knakker met zijn geknakte ribben boos wordt?

* actiegroep "als ik betaal is het legaal" voorstelt*

Kapitein Sjaak Mus | 27-03-12 | 17:41

6 euro 75 extra om nog geen 50 films in hd kwaliteit op te slaan, afzetters!

T. Grimbek | 27-03-12 | 17:41

Wat een schertssnolletjes zijn dat toch! Hoeveel krijgen ze betaald van SENA, BUMA, BREIN, REPRORECHT, en honderden andere stichtingen voor deze actie? En deze rechters zijn onafhankelijk? Moehahahahahaha. Private belasting betalen aan uitvreters? NO WAY! Echte artiesten: laat je niet naaien door die stichtingen, jullie zien daar echt geen cent van.

Piet van Schwaffelen | 27-03-12 | 17:41

Ik heb mijn harde schijf niet gekocht om die gasten een beetje te lopen spekken. Als ze geld willen gaan ze maar optreden op buurtfeesten of in cafes. Mijn harde schijf is er voor mijn Excel bestanden (en mischien ook wel een klein beetje voor porno en speelfilms) maar niet voor muziek. En zeker niet van talentloze muziekanten die ik niet eens ken.

Gutmensch aus 020 | 27-03-12 | 17:40

@Nifilheim | 27-03-12 | 17:32

Vroegâh kocht ik ook nog wel eens wat moeilijke CD's. "Japanse import". Met een dito prijskaartje, en dan hebben we het over bedragen die ongezellig zijn in verhouding tot de (toenmalige) Vaderlandsche CD-prijskaartjes.

Geluids- en beelddragers zijn in dit land al jarenlang onevenredig duur. Met dank aan allerhande volidioten en regeringen die volstrekt digibeet zijn (hoi Wim!).

Dit land kan zo veel beter. En goedkoper vooral!

Reinaert | 27-03-12 | 17:40

LOL @ downloaden. Straks gaan we alleen nog maar streamen, overal en draadloos.
En dan wat, heffen op signaal ?

jankerd | 27-03-12 | 17:40

Die Janine wordt IRL toch ook platgeneuqdt door Ludo ?

Montgomery Burns | 27-03-12 | 17:39

Diederik Samson van de PvdA komt hiertegen wel in het verweer zodra hij ministerpresident is

Mijnbescheidenmening | 27-03-12 | 17:38

Bedoelde uiteraard de dubbele heffing, niet 300e :)

Natte Otter | 27-03-12 | 17:38

Prima, gaan we doen.

Maar dan stoppen we ook gewoon met zeiken over downloaden en stopt de media maffia met het kapotmaken van het internet.

Als we dat kunnen regelen betaal ik wel het dubbele op die 2 tb HD. Maar dan ook niet zeuren.

Natte Otter | 27-03-12 | 17:37

En als ik nou beloof dat ik nooit iets van deze G-acteurs en -actrices zal afspelen of opnemen met mijn HD-recorder?

niet voor de hond | 27-03-12 | 17:36

ricky koole, wacht, is dat niet de vrouw die iedere man lijmt die haar muzikale carrière kan liften? is dat niet de vriendin van yvon jaspers, ook al zo'n onvolprezen grootheid.

@raket | 27-03-12 | 17:36

He, lekkere ruggesteek voor weer deeltje van de hollandse economie ook weer. En stijgende cijfers voor de Oosterburen op komst...

Ook op de mediadragers-markt neemt de droogleggingsziekte alleen maar toe. En onze overheden en D66-rechters snappen het gewoon werkelijk niet...

ZKH EénOog | 27-03-12 | 17:35

Ik vraag mij af hoeveel Nederlanders er daadwerkelijk muziek of films van deze mensen op hun apparatuur zetten.
De hele thuiskopieheffing is onzin, als je als artiest en zeker als platenmaatschappij je inkomsten wil houden zorg dan voor een goed alternatief en blijf niet ten koste van alles en iedereen proberen om terug te gaan naar het tijdperk van voor de cassettebandjes en platenspelers.

Herr Knäckebröd | 27-03-12 | 17:35

misschien snapt GS niet dat die kopieerheffing, hoe fucking ouderwets en achterlijk dan ook, een juridisch vrijkaartje is om elke film en muzieknummer extragratis te downloaden in Nederland, geheel legaal want kopie voor eigen gebruik. Kom maar op met die extra 3 euro op een aparaat van 300, daar spaar je zo het 10-voudige mee uit. Meteen een fuckyou vinger in het gezicht van de entertainment industrie, moeten ze maar een ander verdienmodel met fatsoenlijke prijzen gaan bedenken. Misschien dat er daarna een reden is om dit soort shit af te schaffen maar voor nu laat het nog maar even bestaan.

dikke kutlul | 27-03-12 | 17:34

Ruifvreters. Allemaal.

En slimme ruifvreters ook nog: GTST-"sterren" die meeliften op het werk van derden. Dan doe je toch echt iets goed! Qua gebruik maken van de mazen in de wet en/of de waan van de dag dat is. Zelf nooit iets gepresteerd maar tóch aan de ruif mogen hangen. Hulde!

De Kuikjes, de Buma's en de Stemra's zullen er wel een borrel op nemen vanavond vermoed ik. Graties geld! Een zegen.

En de burger? Die mag bukken. Maar de burger doet niet anders.

Reinaert | 27-03-12 | 17:34

Als je Ricky Koole moet googlen om te zien over wie het gaat, ben je ook geen echte vent..

Handige Harrie | 27-03-12 | 17:34

Gewoon net als "vroeger" alles uit een ander land importeren :)

Nifilheim | 27-03-12 | 17:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken