Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NLDOET: een tsunami van ééndagsvrijwillgers

nldoetweereenswat.jpgVandaag en morgen is het feelgooddag! Het Oranje Fonds viert weer de het grote NL Doet feestje. Een paar 100k aan vrijwilligers gaan zich twee dagen inzetten om tegels te leggen in zorgboerderijen, gordijntjes op te hangen in achterstandswijken en hekjes te fixen bij bejaardenwoningen. Vorig jaar deden 250.000 mensen mee. Aan zulke getallen kom je onder andere door complete klassen geenzinpubers te dwingen zich in te zetten. Mooi. Een vrijwilligers blitzkrieg. Waarbij heel Nederland tot 1 maart klusjes kon aanmelden. De bedelmogelijkheid om gratis geld is uiteraard al gesloten vanwege overweldigend succes. Afijn, deze twee dagen NLDoet lenen zich uiteraard uitstekend om uw geweten af te kopen. Even een ochtendje kroketten uitdelen in een verzorgingstehuis en u heeft de wereld weer een beetje gered. Want tja, u kunt zich natuurlijk ook wel een jaar lang gratis inzetten voor een sportvereniging, of elke woensdagmiddag geiten voeren op de zorgboerderij, of iedere zaterdagochtend assisteren bij de bingo in het bejaardentehuis, maar dit is veel makkelijker. Qua schuldgevoel afkopen en laten zien wat je wel niet over hebt voor de gemeenschap. De McDonaldisering van het prachtige vrijwilligerswerk, eigenlijk. Ook voor de Oranjes een ideale gelegenheid om te laten zien hoe altruïstisch ze zijn. En als die klusjes niet speciaal voor NLDoet zijn verzonnen om maar met de feel good and show it hype mee te kunnen doen, waarom zijn ze dan blijven liggen tot de schijnwerpers er op stonden? Of zijn we in dit land echt zo ver dat we kutklusjes pas oppakken als we er een mediaspektakel en een zelfmarketingshow omheen organiseren? Heeft nuchter Nederland toch helemaal niet nodig? Meepraten kan via #NLdoet. En als u dit een veel te cynisch topic vindt, een klus zoeken doet u hier. Have fun!

Reaguursels

Inloggen

@Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:15

Absoluut waar!

james_lux | 17-03-12 | 11:36

@ deministerpresident | 16-03-12 | 09:53 |
En de overige 87-90 procent word dus tegen hun zin gedwongen hieraan mee te doen?
Achterlijk idee die maatschappelijke stages (gelukkig een paar jaar te vroeg van de middelbare school af, dus ik heb er geen last van gehad). In de middeleeuwen hadden ze hier een woord voor: herendiensten. Op zich nog niet zo gek gedaan van onze overheid, onderwijs kost geld, leerlingen in hun vrije tijd herendiensten laten verlenen spaart geld aan betaalde krachten uit.

potsenmakkert | 16-03-12 | 20:05

@Theodoros | 16-03-12 | 11:18
Hoor ik bij dus thnx...

Tommygunner | 16-03-12 | 16:30

@de ministerpresident
Zeiken? Ik? Nee hoor. Ik geef alleen mijn mening over lieden die menen dat één uurtje per jaar vrijwilligerswerk doen iets geweldigs is.

datzegik69 | 16-03-12 | 15:48

@de ministerpresident
Zeiken? Ik? Nee hoor. Ik geef alleen mijn mening over lieden die menen dat één uurtje per jaar vrijwilligerswerk doen iets geweldigs is.

datzegik69 | 16-03-12 | 15:48

datzegik69 | 16-03-12 | 10:21
Dit is toch dé gelegenheid om collega's te werven. Die zijn bij jouw gehandicaptenvereniging waarschijnlijk ook hard nodig. Gooi de tent een dag open, laat aan anderen zien waarom je dat werk al 12 jaar doet. Het geeft je waarschijnlijk veel voldoening. Laat dat zien, krijg je weer nieuwe vrijwilligers mee. Maak gebruik van de gelegenheid en ga niet lopen zeiken, dat doen we al over alles

deministerpresident | 16-03-12 | 13:27

@Theodoros | 16-03-12 : Wat moet jij een kudtleven hebben.

TM | 16-03-12 | 12:17

Tommygunner | 16-03-12 | 09:11 | + 4 -
Prima argument. Als je tot die 30% behoort die 90% van het belastinggeld moet ophoesten, heb je denk ik wel voldoende bijgedragen aan de maatschappij. Het grappige is dat de mensen die vinden dat de overheid hun iets schuldig is, meestal niet behoren tot die 30%. (Is het nou 'hun' of 'hen' in deze laatste zin... is toch meewerkend voorwerp?)

Theodoros | 16-03-12 | 11:18

Niks mis met zo'n dag. Wel jammer dat je die - zoals Johnny al zegt - speciaal moet uitroepen voordat mensen mee gaan doen.

TM | 16-03-12 | 11:11

Schuld afkopen is zooo jaren 80.

Theodoros | 16-03-12 | 11:10

datzegik69 | 16-03-12 | 10:21 |
Wat voor vorm van erkenning had u nog meer willen hebben als deze in de dankbaarheid van het werk zit?

Strangetown | 16-03-12 | 10:27

Bah! Alleen voor het mooie plaatje één uurtje de handen uit de mouwen steken. Voor het oog van de pers natuurlijk. Zelfbevlekking.
Ben zelf al 12 jaar vrijwilliger bij een gehandicaptenvereniging. Erg dankbaar werk, maar nog nooit enige vorm van erkenning voor gekregen.
Laten ze op zo'n dag échte vrijwilligers in het zonnetje zetten, niet de BN'ers/leden koningshuis die slechts denken aan zichzelf.

datzegik69 | 16-03-12 | 10:21

Ik zou wel eens willen weten hoeveel werkenden met een +40 uur baan vrijwilligerswerk doen.

Biff Eagleburger | 16-03-12 | 10:10

Vrijwilligerswerk is prima, ook al is het maar voor 1 dag (en is het inderdaad te hopen dat het mensen stimuleert vaker actief te worden). Veel erger zijn types die graag iets goeds willen doen in de 3e wereld. Dit betekent vaak doelloos rondhangen bij een lokale NGO met als enige doel een bonuspuntje op hun CV te scoren. Dan heb ik meer respects voor mensen die wekelijks bij bejaarden langs gaan.

Dreverhaven | 16-03-12 | 10:02

vetkleppert | 16-03-12 | 09:59 |
Oh, op die fiets.....

Strangetown | 16-03-12 | 10:02

#nldoetcamerageyl

Beëlzebul | 16-03-12 | 10:00

@Strangetown | 16-03-12 | 09:57
BTW. Benzine. Roken. OZB. Vermogensbelasting. Rioolrecht. Zomaar een paar dingen die snel opkomen, maar de lijst met diefstallen is eindeloos.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:59

deministerpresident | 16-03-12 | 09:53
En dat is voornamelijk onder middelbare scholieren?

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:59

vetkleppert | 16-03-12 | 09:51 |
Hoe kom jij aan minstens tweederde als het gemiddelde van de 4 schijven 42,26% is?

Strangetown | 16-03-12 | 09:57

Mijn hemel, Quid, in plaats van de fles whisk(e)y per ongeluk een fles azijn aan je muil gezet voordat je dit stukkie begon te tiepen ? Prima initiatief, dat NLDoet. E basta !

baba4oog | 16-03-12 | 09:55

@Cuyahoga | 16-03-12 | 09:13
Waar denk je dat die €1,5 miljoen dan is heen gegaan?
Vrijwilligerswerk is anders toch graties?

watergeus | 16-03-12 | 09:55

@Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:54
Draai jij het maar lekker om als je zin hebt. Ik heb er geen zin in.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:54

Volgens mij doe ik iedereen een groot plezier als ik bandirah afmaak. *middelvinger opsteekt*

neemjemoederindemali | 16-03-12 | 09:54

Wat een tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend stukje tekst weer.

Bedenk wel dat de vrijwilligers die vandaag aan het werk zijn meestal dezelfde mensen zijn die ook in de vereniging of zorgboerderij de rest van het jaar aan het werk zijn.

Vrijwilligerswerk is vaak een zaak van een klein groepje van dezelfde mensen. die hoeven geen voetstuk maar dit soort cynisch gezeik van mensen die zelf niets doen is ook niet waar ze op zitten te wachten.

Jeblijftjeverbazen | 16-03-12 | 09:54

vetkleppert | 16-03-12 | 09:51
Je kunt het ook omdraaien; omdat alles in Nederland zo fucking goed geregeld is, is het grootste deel van de Nederlandse bevolking te lui om nog eens de handen uit de mouwen te steken zónder direct te zeuren wat het voor hen oplevert..

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:54

@absoluut niet waar.. Ik heb onderzoek gedaan naar de maatschappelijke stages.. Ongeveer 10 tot 13 procent blijft als vrijwilliger actief. Een hele mooie eyeopener dus

deministerpresident | 16-03-12 | 09:53

Nadat je onder aan de streep minstens tweederde van je salaris hebt ingeleverd, blijkt alles in dit land zo volkomen ruk geregeld te zijn, dat er nog steeds vrijwilligerswerk nodig is.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:51

Ik heb wel een klusjevoor die van amsbergen kliek !! Ze mogen even mijn belastingaangifte invullen, kunnen ze met hun eigen ogen eens zien hoe ik bestolen wordt door de struikroverheid !! Ook mogen ze even wat bezwaarschriften voor mij schrijven, omdat ik onterecht dik 600 en 1560 moet terug dokken aan die oplichters .

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 16-03-12 | 09:50

@zeertegendradig.. Als nou mensen spontaan je invalide buurvrouw mee zouden nemen voor een stukje om zouden we dit soort dagen niet nodig hebben. Laten we trots zijn op onze vrijwilligers en dit is een mooi initiatief dat meer mensen er kennis mee maken.

deministerpresident | 16-03-12 | 09:50

@vraagstaart heb je geen internet?

neemjemoederindemali | 16-03-12 | 09:49

vetkleppert | 16-03-12 | 09:37
óf een goede eye-opener om toch eens vaker bij opa en oma langs te gaan, in plaats van met je luie reet op de bank te gamen..

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:49

Ik kom er maar eerlijk voor uit; ik doe niet aan vrijwilligerswerk. Geen tijd voor doordeweeks en geen zin in in het weekend. There, I said it.

Biff Eagleburger | 16-03-12 | 09:48

@ kapotte_stofzuiger | 16-03-12 | 09:31
Don't shoot the messenger sunshine.

BeunDeHaas | 16-03-12 | 09:44

Strangetown | 16-03-12 | 09:41 |
Ja! Laat je ouwe pa of moe die nooit buiten komt eens in de gezonde hollandse lucht een dag papierprikken!

LibertasSimplex | 16-03-12 | 09:43

Kom op mensen, u heeft vast ook nog een pa of moe die eindelijk weer eens naar buiten kan en/of een extra douchebeurtje krijgen, tenzij je vies bent van je eigen ouders ofzo...

Strangetown | 16-03-12 | 09:41

Og natuurlijk, de jeugd wordt via het onderwijs weer verplicht / geïndoctrineerd met die onzin. Dat zou verboden moeten worden! Ronduit asociale en slechte scholen die daar aan mee doen. (Zelf vinden ze zichzelf juist sociaal en goed omdat ze er aan mee doen.. kun je je voorstellen hoe erg het is) En leerlingen die het niets vinden worden weggezet voor dom en kunnen lagere cijfers en minder begeleiding gaan verwachten, want toch te dom. Zo rollen ze tenslotte op scholen waar alleen de ja-knikkers hogerop moeten komen.

DerUnterMensch | 16-03-12 | 09:39

ééndagsvrijwillgers - Bedoelde u: ééndags vrijwilligers, of, ééndagsvrijwilligers.
-
Kijk, ik doe ook aan vrijwilligerswerk vandaag.

HoogSpitsGehalte | 16-03-12 | 09:39

Als je een enorme bejaardenhaat wilt veroorzaken, is het de meest effectieve manier om pubers die daar geen zin in hebben een bejaardentehuis binnen te dwingen. Verplicht een dagje soep- en poeplucht snuiven en gezemel aanhoren doet wonderen tegen naastenliefde.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:37

Wat NL-Doet Johhny Quid eigenlijk voor de prachtig vrijwilligerswerk, anders dan zure stukkies plempen?

Djong | 16-03-12 | 09:37

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:31 |
Nee kom. Dat doen ze zelf maar.

LibertasSimplex | 16-03-12 | 09:33

Als ik sommige van die projecten lees krijg ik toch een beetje last van kromme tenen. Met tal van projecten van één organisatie met teksten erbij als "Onze werknemers hebben zelf geen zin om dit en dat te doen, dus daar zoeken wij nog vrijwilligers voor"

Nee dan kan je beter een keer die invalide buurvrouw van je meenemen op een uitje. Of zoek je jouw in het bejaardentehuis creperende opa/oma een keertje op.

zeertegendradig | 16-03-12 | 09:32

Maar wat ik niet snap is waarom het dan op vrijdag is en niet op zondag.
Kijken of je dan nog zoveel 'vrijwilligers' zou trekken.
Ik ben niet tegen dit iniatief, en er zullen best een aantal mensen met goede bedoelingen, hele goede dingen doen vandaag, maar het gros bestaat uit leerlingen, die anders naar school hadden gemoeten.

Verder heb je nog een hoop mensen van de 'organisatie' die gewoon een dagje uit hebben, maar net als de van Amsbergjes gewoon doorbetaald krijgen vandaag.

En zoals al gezegd hier, ik ken tientallen mensen die iedere week uren vrijwilligerswerk doen en die hoor je daar niet veel over.

Cuyahoga | 16-03-12 | 09:31

LibertasSimplex | 16-03-12 | 09:30
Dus jij gaat de hele dag lopen vingeren en beffen?

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:31

"geenzinpubers" zijn veel te verwend allemaal. Maar wel weer een mooi woord voor de "woord van het jaar"-verkiezing.

mijnajeniet | 16-03-12 | 09:30

Een mooie dag om een zootje vrijwilligsters te laten komen.

LibertasSimplex | 16-03-12 | 09:30

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:24
Ja, hij is moeilijk weg te krijgen. Misschien moet hij eens een mohammed-cartoon doen. Dan krijgen we vast hulp van onze 'vrienden'. ;-)

Pastor Sippenhaft | 16-03-12 | 09:28

Die vrijwilligers aan het werk zetten kost de reguliere krachten zo veel tijd dat er op zo'n NL-doet dag per saldo minder werk verzet wordt dan op een reguliere werkdag zonder al deze fratsen.
Dat NL-doet moet vooral gezellig zijn en kijk mij eens lekker bezig zijn. Maar vandaag zijn we lekker solidair met de minderbedeelden, zieken, gehandicapten, asielszoekers, zwervers, junkies en andere zielepoten. Morgen doen we weer normaal. Bodywarmer met gestapolaarzen-auto-cunnilingus.

hStripe | 16-03-12 | 09:27

Tommygunner | 16-03-12 | 09:20
Niets nieuws onder de zon toch? Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren die constant op zoek zijn naar bevestiging.

Ik moet ook inderdaad kotsen van die zelfbevlekking. Maar toch vind ik dat het doel de middelen wel enigszins heiligt. Zelf moet ik zo eerlijk zijn om te zeggen dat ik geen poot uitsteek om een medemens te helpen (in de zin van vrijwilligerswerk oid). Dan vind ik het wel heel makkelijk om altijd cynisch te zijn (wat ik doorgaans al genoeg ben) tegenover zulke initiatieven. Als die mensen voor lul willen staan met hun `moment of fame` op de regionale tv of op de voorpagina van de regiobode; be my guest.

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:27

@ mokum4all | 16-03-12 | 09:21
Ik onderschrijf dat vrijwilligers the backbone van mening organisatie zijn. Natuurlijk erg bekend de sportverenigingen. Maar ook verzorgingshuizen hebben vrijwilligers nodig.
Ik vind wél dat je vrijwilliger wordt omdat je het wil, niet omdat je na een dagje meedoen met NLDoet ineens het licht ziet ofzo.

BeunDeHaas | 16-03-12 | 09:26

Pastor Sippenhaft | 16-03-12 | 09:22 | + 0 -

Hij MOET een vast contract hebben, anders was hij al lang gestopt n.a.v. onze geweldige comments op zijn
'werk'...

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:24

Frietje_Oorlog | 16-03-12 | 09:03 Je kunt je haar doen bij de kapper.

zeg maar jansen | 16-03-12 | 09:24

@ denk.toch.eens.na | 16-03-12 | 09:16
Ik geef mijn vriendin dagelijks een beurt. Telt dat ook?

BeunDeHaas | 16-03-12 | 09:24

We zakken wel af hè?!
Steak en Blowjobday, een ingelaste rokjesdag en nu slechts een feelgooddag. Van de Oranjes nota bene.
En dan moet Bandirah nog komen...
*zachtjes huilen doet*

Pastor Sippenhaft | 16-03-12 | 09:22

Niks mis mee, ik ben ook vrijwilligerswerk gaan doen toen we vanuit het werk met ons team een dagje NLDoet gingen doen. Had ik dat ook zonder NL Doet kunnen doen? Ja, maar het kwam er niet van. Iedereen die na vandaag vrijwilliger wordt, is winst.

mokum4all | 16-03-12 | 09:21

denk.toch.eens.na | 16-03-12 | 09:16 | + -1 -

Zalig zijn de eenvoudigen van ziel, want zij erven het Konininkrijk Gods!

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:20

@Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:15
Onzin. Veel van deze mensen scheppen er de rest van het jaar over op. Gutmensch-ness. Niet meer niet minder. Enkel helpen als het in het zicht is. Enkel doneren als mensen het zien.
Een paar honderd € in een envelop en dumpen in de brievenbus van een gezin dat het echt nodig hebt zullen slechts weinigen doen uiteindelijk...

Tommygunner | 16-03-12 | 09:20

Voor minder dan een foto op de voorpagina van het lokale sufferdje is het niet de moeite het bed uit te komen.

Morgenhout | 16-03-12 | 09:19

wat zijn jullie allemaal zielig dat jullie zoveel belasting moeten betalen, misschien gewoon wat minder zeuren en blij zijn met wat je krijgt en geven wat je kan.

denk.toch.eens.na | 16-03-12 | 09:16

Heb er geen tijd voor, ik moet reaguren...

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:16

De majesteit schenkt vandaag ook ergens een bakkie in ziet ik... Verdere toevoeging wat Cuyahoga zegt...

Tommygunner | 16-03-12 | 09:16

Oja tis weer zover, de Oranjefamillie laat zien dat ze voor het gewone volk klaar staat. Erg geloofwaardig, de rest van het jaar kijken ze niet naar ons om.

weedo | 16-03-12 | 09:15

Ik zit dus even de klussen door te nemen he?
'Pannekoeken eten'? For real bro?
Dat zit dus al helemaal vol. Net als de bingo met buffet na. Vol.
Maar handjes uit de mouwen met een hamer? Ho maar.

BeunDeHaas | 16-03-12 | 09:15

Ach, prima toch dat er een dag is waarop er mensen zich in 1 keer geroepen voelen om tóch nog eens wat te doen voor de medemens?

Schijnheilig misschien, maar er gebeurt wél wat.
Kan ik van mijzelf niet zeggen. Kan ik wel heel cynisch lopen doen, maar soms moet je weten wanneer je even je mond moet houden in zo`n geval.

Absoluut niet waar | 16-03-12 | 09:15

letter e naar boven ramt!

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:15

Als kleuter leer je al dat een hobbelpaard pas begint te hobbelen als je er een kwartje in gooit.
En of wij nu gratis willen gaan bewegen? Ik dacht van niet.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:15

Over schuldgevoel afkopen gesproken Kwit: wat klopt hier niet en hebben wij nog wat t goed?

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:15

Vrijwilligerswerk is belangrijk, maar zet je gewoon eens in voor de sportvereniging, of een organisatie in de buurt. Een aantal uur per week is genoeg.
Hoef je geen schijnwerpers te hebben.

BeunDeHaas | 16-03-12 | 09:13

Nou, van Amsbergjes, laat die handjes maar eens wapperen.
Maar vrijwillig?
Ik neem aan dat die vandaag gewoon doorbetaald krijgen, of zouden ze één dag van hun gratis geld afstaan?

Cuyahoga | 16-03-12 | 09:13

Frietje_Oorlog | 16-03-12 | 09:03 | + 5 -

Dan doe ik ook mee!

eerstneukendanpraten | 16-03-12 | 09:13

@Tommygunner | 16-03-12 | 09:11
Klopt. We werken de eerste dik halve maand al voor alles waar we niks dan last van hebben, voordat we aan alle daaropvolgende belastingen mogen beginnen.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:13

Ik reaguur elke dag, dat is (helaas) ook vrijwilligerswerk.

kapotte_stofzuiger | 16-03-12 | 09:12

Ik DOET al genoeg belasting betalen. Het is natuurlijk niet én én...

Tommygunner | 16-03-12 | 09:11

Je kunt ook niets doen.

Einde van de Domheid | 16-03-12 | 09:11

Niet zo negatief alle beetjes helpen.
En veel mensen die hier aan mee doen zijn dezelfde mensen die op zaterdag bij de sportclub staan te helpen.

Idontgiveafunk | 16-03-12 | 09:09

En dan nog eens wat: gratis is per definitie waardeloos.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:08

uW geweten. /mierenneukmodus

Rummbler | 16-03-12 | 09:07

En toch zijn er mooie dingen gaande door deze dag. Hoe schijnheilig misschien ook, mijn cliënten merken daar niets van en zijn alleen blij met het resultaat!

Larissadepissa | 16-03-12 | 09:06

Er zijn maar een paar dingen die ik vrijwillig doe: Vreten, zuipen, neuken en slapen.
Voor al het andere moet je betalen.

vetkleppert | 16-03-12 | 09:06

Ik wil graag die kansenjongeren uit het Rifgebergte een handje helpen.

Vroomshoopmafia | 16-03-12 | 09:04

Is er ook iets van #NLdoetHaar?
Dan doe ik ook mee.

Frietje_Oorlog | 16-03-12 | 09:03

Ik zet me graag in voor iets moois voor hangjongeren.

Heeft iemand een bouwtekening voor een galg?

vraagstaart | 16-03-12 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken