Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het nieuwe racisme, eerst in NRC Handelsblad

magdusniethe.jpg Eruitzien als de soort van zangeres op bovenstaande foto? MAG dus niet. Is racisme. Echt. Waar. Stond in de kwaliteitscourant NRC Handelsblad. Hier, lees maar, een kwart pagina vol nieuw elitair correct fascistisch zelfhaatdenken, geschreven door een creative poetry writing (fucking facepalm) studerend hipstermeisje. Indianentooi is al eeuwen heilig onderdeel van *ugh* roepende roodhuidenvolk. Is dus kwetsend om te dragen. Net zo erg als het zwart schminken van je gezicht. Echt. Waar. Staat dus in NRC. Echt! Waar! Deze kids zijn dan ook racistisch. En dit moet uit de handel wegens mensenrechtenschending. En wat dacht u van The Village People? Zingende bruinhemden zijn het! Een beetje respectloos helemaal geen rekening houden met heilige symbolen van een door ons gemene blanke vuurwaterdrinkende Gouden Bizon en Pocahontas uitroeiende kudtblanken, schande! Tips voor alle andere hipsterkindjes om zichzelf en onze superieure westerse cultuur te haten: het hoofddoekje(!), een belangrijk onderdeel uit de Argentijnse cultuur waardoor het dragen daarvan kwetsend is voor de Dwaze Moeders-minderheid in Buenos Airos. De spijkerbroek, een ritueel kledingstuk van goudzoekers anno 1873. De bril, een gevoelig monument voor slachtoffers van de Rode Khmer. En natuurlijk het maken van een onderscheid tussen mannen (lul) en vrouwen (tieten) want alle mensen zijn gelijk (!!1!!1). Wij nu vredeshashpijp roken met Hiawatha.

Reaguursels

Inloggen

I sense sarcasm...

Lemau | 07-03-12 | 08:11

Zuurkoppen zijn het die hierover pisnichten, hopelijk komen ze nog eens uit de kast.

LulZig | 07-03-12 | 02:46

NRC, dat is toch het nieuwe roddelblad?

ik ben een kiwi | 06-03-12 | 23:56

-weggejorist en opgerot-

vuurbommetje | 06-03-12 | 22:52

Lachen en zwaaien, jongens

afpilser | 06-03-12 | 21:50

Ik trek het niet meer, dit policorrecte gefeminiseerde kutland.

EJB86 | 06-03-12 | 19:47

Respect voor je stuk Teleborian, kan de NRC dit niet even als reactie publiceren. Wat een onzin heeft de meisje geschreven.

IkGeluk | 06-03-12 | 17:56

Mens laat je onderste boven neuken en hou op met dat gebazel.

Smalhout | 06-03-12 | 17:53

Uit Laura Dekker komt meer logica dan uit Nikki Dekker. (En uit de dakdekker trouwens ook.)

bft | 06-03-12 | 17:38

90% is uitgeroeid door Europese ziekten.

Teleborian | 06-03-12 | 17:36

Als ze bijna uitgeroeid zijn, zijn er ook weinig mensen die er problemen mee hebben. Behalve een D66 muts als Nikki dan.. Zonde van die dooie boom.

Tux1337 | 06-03-12 | 17:22

Wat heb ik een hekel aan zogenaamd politiek correct volk. Vuile huichelaars.

frisenfruitig | 06-03-12 | 17:22

@Turambar | 06-03-12 | 16:56

Haha, goeie!! De spijker op z'n kop!

oom Teun | 06-03-12 | 17:14

@mezelf: En het moet 'oorlogzucht' zijn, gedegenereerde hollander.

Vanbleautenbil | 06-03-12 | 17:02

Je kunt ze oorlogszuchtigheid en wreedheid aanwrijven, maar Indianen waren fiere volkeren (stammen) en hadden een goeie band met de natuur, en daar is geen moer van over. Dat hebben ze echt niet zelf gedaan. Ik kan nog steeds kwaad worden als ik daar die nazaten van half gedegenereerde Ierse en Duitse en Italiaanse emigranten met vooruitgestoken borst rond zie lopen en met muilen waar het superioriteitsgevoel van af druipt. Het waren platwalsende usurpatoren en dat zijn ze nog steeds.

Vanbleautenbil | 06-03-12 | 17:00

Voor je het weet gaat een buitenlander in Volendams kostuum op de foto!

Turambar | 06-03-12 | 16:56

Een Turkse die speelt dat ze een Nederlandse is die denkt dat ze kan zingen en ondertussen indiaantje speelt, ik krijg daar toch heel erg de neiging van om te spelen dat ik een kannibaal met een hele grote kookpot en een scalpeermes ben.

Anders nog? | 06-03-12 | 16:54

Maar Captain, maakt een indiaan dan een kans op de reguliere arbeidsmarkt? Wat Laura Dekker schrijft, is grote onzin, maar je kunt niet ontkennen, dat heden ten dage negers, indianen en andere niet-blanken achtergesteld zijn in Amerika, zeker in de zuidelijke staten.

Teleborian | 06-03-12 | 16:35

Zeker weten dat juffie Dekker nog nooit in Amerika is geweest in een indianen gebied.Een grote tyfuszooi, vol dronken en asociale mensen, die indiaan zijn, toevallig.Naar volk, die de natuur bevuilen en verzieken met autowrakken, en andere gedumpte shit.En ik mag het zeggen, want ik ben geboren in Arizona en ken de ellendelingen van dichtbij.

captainobvious | 06-03-12 | 16:27

Teleborian | 06-03-12 | 16:18,
Het was een slecht voorbeeld. Alleen Wally Tax wilde in zo'n ongekamde schapenvacht gezien worden, in 1966. Daarna ging hij over op een ander Afghaans product.

Vanbleautenbil | 06-03-12 | 16:26

"Stel dat Afghaanse jassen hier weer in de mode komen (godallah verhoede het), krijgen we dan oorlog?"

En als ze weer uit de mode raken, dan krijgen we opnieuw een veeg uit de pan van La Dekker: want dan zien we het als een goedkoop wegwerpartefact.

Teleborian | 06-03-12 | 16:18

Dus teenslippers mogen ook niet meer, want ik maak de Aziatische voetcultuur belachelijk? Stel dat Afghaanse jassen hier weer in de mode komen (godallah verhoede het), krijgen we dan oorlog? David Beckham bezocht ooit een restaurant in een sarong, issie nou een racist? (stond 'm geweldig trouwens) Ik zie Hollandse vrouwen met Afrikaanse sieraden en bontgekleurde wikkelrokken en met Surinaams zonnebankzwart op hun smoel. Polen, met van die Russische bontmutsen op. Zie je wel dat Polen Russen haten! Of Cher, in haar jaren '70 Indianen en Gypsy outfits. Ze is van Armeense afkomst, verderweg ken gewoon niet!
Het begint hilarische vormen aan te nemen. Alles wordt nu op racisme uitgeplozen.
'Kom snel, Jaap-Jurjen van Hollandschdiepen laat verdachte scheten!'
'... Schandalig! De windjes zijn racistisch gekleurd en gegeurd!'

Vanbleautenbil | 06-03-12 | 16:00

Wat een flutblad, hebben ze bij de NRC niets zinnigers te doen?

afdankert | 06-03-12 | 15:55

Ik vond die tooi in eerste instantie een beetje overtrokken en had meer het gevoel naar een klucht te kijken dan naar het nationale songfestival. Na alle ophef hoop ik dat Franka die tooi blijft ophouden en een dikke vinger opheft naar al die zogenaamde fatsoensrakkers die nergens meer de lol van in zien.
**Gaat nu zelf tooi kopen**

oom Teun | 06-03-12 | 15:51

Nou maar hopen dat Franka dinges die Nikki en al haar onbespoten geestverwanten de vinger geeft..
Dat een krant zulke ongein plaatst..
Zouden ze nu echt denken dat er zoveel rechtsdraaiende rijstwafels zijn dat ze er een krant op kunnen laten draaien?
´t Is hier verdomme België niet..!

J. van Gaal8771 | 06-03-12 | 15:31

Ome Azo ziet er op zijn beste momenten al niet heel intelligent uit - maar heeft het stuk gisteravond met stijgende verbazing en dalende kinnebak gelezen.
-
Dacht eerst aan een trollebol. Als de strekking van het stuk goed door mij begrepen is (- en geloof mij: daar moet je aardig wat moeite voor doen!) dan is Franka een 'racist' omdat zij zich kenmerken van een andere cultuur ' toe eigent' - en omdat indianen (die policor dienen te worden aangeduid met 'native Americans')zich daartegen niet kunnen verweren, is dat dat FOUT.
-
Ah - als dat zo is dan ben ik niet alleen racist als ik met een Palestijnensjaal door Amsterdam loop (doe ik niet, maar zo'n zieluge Native Palestinian kan zich daartegen lekker niet verweren, daar gaat het even om), maar;
-
dan ben ik dus ook een racist als ik straalbezopen in een oude roestige pick-up door een indianenreservaat (die in de USA, gek genoeg, heel policor: 'Native Indian Reservation' heten...) kachel, want: dat is immers een stijlkenmerk van de huidige Native American cultuur dat ik mij daarmee toe eigen, zonder dat die straalbezopen roestbakrijders zich daartegen kunnen verweren.
-
Wat het dragen van die verentooi door Franka ook moge zijn: stijlgebrek, aandachtstrekkerij, smakeloosheid, spektakel, stofnestofilie - het dragen van een verentooi is niet: onderscheid maken op grond van ras.
-
En dat is precies wat racisme is. En mevrouw Dekker heeft dat niet begrepen.
-
En dat Mevrouw Dekker het niet begrepen heeft, is nog niet eens zo erg, immers: WTF is Mevrouw Dekker?
-
Maar dat Peter Vandermeersch meent dit soort van flagrante MEUK ('creative writing'???) in wat geacht mag worden een dure en sjieke kwaliteitskrant te zijn te mogen toelaten, is een drama.

azoturie | 06-03-12 | 15:19

Die indianenFudi's gaan nu zeker ook alle countryfestivals aanvallen.....
Zat Indianen die geen Indiaan zijn daarzo!
En cowboys die eigenlijk geen .....
Heya heya heya!

lilluke halve hoan | 06-03-12 | 15:17

Goh ik wist niet dat een man een Lul heeft en een vrouw tieten hi hi hi ga er voor de rest geen woorden aan vuil maken

Soledi Kidswear3995 | 06-03-12 | 15:11

Ja, laten we in deze tijden van crisis in Europa en oorlogen in het middenoosten ons eens druk gaan maken om een ludieke hoofdtooi in een liedjeswedstrijd.
Altijd is er ergens wel iemand gekwetst door de handelswijze van een spontane onwetende. En degenen die het hardst schreeuwen over discriminatie zijn degenen die er het verst vanaf staan en vanachter hun bureau in het rijke westen elitair cultureelwetenschappelijk gaan zitten doen. Ik heb nog geen indiaan horen zeuren.

oom Teun | 06-03-12 | 15:10

"De Walt-Disney studio's verspreidde het naïeve idee van de indiaan als vreedzaam, moedig en holistisch wezen dat de natuur lief heeft."

Klopt. Die Indianen waren elkaar net zo hard aan het uitmoorden, in Zuid- en Noord-Amerika. In bijna ieder Indianenkamp stonden de vreselijkste martelwerktuigen centraal opgesteld. En aangezien hun voorouders waarschijnlijk het inheemse paard hadden uitgeroeid, gebruikten ze hun vrouwen als lastdier.

Oeleflaffel | 06-03-12 | 15:03

-weggejorist-

vuurbommetje | 06-03-12 | 14:58

vuurbommetje | 06-03-12 | 14:49 |
Ze zag er wel schoon gewassen uit vond ik.

Schoorsteenveger | 06-03-12 | 14:54

"blanke meisjes" .... Looool.... Joan Franka's echte naam is Ayten Kalan... juist ja: een smerige Turk.
vuurbommetje | 06-03-12 | 14:49 | + 0 -

Doe eens niet

Coffeeblend | 06-03-12 | 14:53

Dit is waar het soort respect dat Nikki voorstaat toe leidt. Overromantisering van 'het andere', de identiteit van de ander vanuit het eigen perspectiegf waarderen en vastspijkeren.
www.youtube.com/watch?v=VCLmT_M-qtk
Romantisering is een diepere belediging dan vulgarisering.

Schoorsteenveger | 06-03-12 | 14:52

-weggejorist-

vuurbommetje | 06-03-12 | 14:49

Gemeen volkje die indianen: Pronken met anderdiers veren.

Musset | 06-03-12 | 14:44

@bloemenwichtje:
Bovendien, steek al die veren uit de veelbesproken indianentooi in je reet, met je over het paard getilde waanideëen over wat ik volgens jou zou moeten denken, voelen of beleven.

Diesel-Kuhlschrank | 06-03-12 | 14:42

Het is toch ook gewoon blasfeministisch!
*mij niets uitmaken doet en bier opent*

Diesel-Kuhlschrank | 06-03-12 | 14:38

Persoonlijk zou ik het verval van de morele functie van Sint en Piet(streng en rechtvaardig) erger vinden dan de kleur.
jeanmondo | 06-03-12 | 13:43
Dat gebeurt nu al, doordat de Pieten van de policormaffia geen roe meer mogen dragen en liedjes gekuist worden (dat stoute kindjes in de zak mee naar Spanje gaan, is geschrapt bijv.). Het moet van de policormaffia allemaal vrijheid, blijheid en multicultureel zijn immers.

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 14:37

Ik vond het helemaal niks met die dooie dodo op de hoofd. Maar dankzij de Nikki Dekkers van deze wereld ben ik nu helemaal Joan Franka. Let's shoot some native americans.

Dat wijf is getikt. De hele menselijke geschiedenis staat vol van verovering, uitmoorden en assimilatie. Anders bouwden we nu nog piramides, riepen we ave en vergrepen we ons allemaal nog aan jonge jongens en niet alleen de priesters.

The immortal | 06-03-12 | 14:35

Wow, in de jaren 50 had ik een indianenpak, Een verentooti met gekleurde veren. Cojbojs en idiejanen spelen. Ik schaam mij nu diep

hoghw

nu even niet | 06-03-12 | 14:34

seven | 06-03-12 | 13:47 |
Nogmaals, het fenomeen (groepsdruk) past goed bij mensen. Alle mensen, ook rechtsmensen. Deze site kun je als voorbeeld nemen, of mensen die apple producten kopen, of mensen die merkkleding dragen, ga zo maar door. Feit is dat 'de meeste' mensen hier erg gevoelig voor zijn. Mijn vorige reactie was om aan te tonen dat het nogal ironisch is dat jij een dergelijk onderzoek voorstelt, uitgerekend naar 'linkse mensen' op deze 'rechtse' site.

Xit Erin | 06-03-12 | 14:34

Het lijkt erop dat Nikki gewoon eens goed geneuqed moet worden.

McNulty | 06-03-12 | 14:33

Nikki mag natuurlijk schrijven wat ze wil, maar het is volkomen nonsens. Het is een verzameling van verkeerde aannames, historische onwaarheden en drogredenen. Met redeneringen als deze kun je geen enkel kledingstuk meer dragen en is alles besmet, maar het enige dat besmet is, is het brein van Nikki.
Verder is er eigenlijk niets toe te voegen aan wat @Teleborian | 06-03-12 | 12:17 en @Schoorsteenveger | 06-03-12 | 12:49 schreven.

Stormageddon | 06-03-12 | 14:29

En Jamiroquai is dan de Goebbels onder de indianentooi dragende artiesten???? :-s

http://www.youtube.com/watch?v=RGlwKkCGoAM

mannez | 06-03-12 | 14:27

seven | 06-03-12 | 14:13 |
Da's een goeie.
Maar ja, ook bij Nikki is de verplichting om respect te tonen eenrichtingverkeer.

Schoorsteenveger | 06-03-12 | 14:25

Dat je er als een idioot uitziet met zo'n tooi is voor mij voldoende om zo'n ding niet op te zetten.

Weerduivel | 06-03-12 | 14:20

Aan de vele door mij achter glaten typo's in deze draad kan je zien dat niet elke semi-hippe vooruitgang qua tekstinvoer ook effectief een verbetering is.

seven | 06-03-12 | 14:19

Nikki schrijft in het nrc artikel ook: ' De vrijheid om aan te trekken wat je wilt, zou evenwel niet zwaarder mogen wegen dan het respect voor andermans cultuur'

Maar je moet bij links, inconsequent als ze vaak zijn, niet verbaasd zijn als ze tegen het burqa-verbod is, wat natuurlijk een zuivere fuckyou richting de vrije ge-emancipeerde westerse samenleving is.

seven | 06-03-12 | 14:13

Er is geen indiaan die zegt dat het dragen van die hoofdtooi niet mag. Het is Nikki Dekker die dat voor ons bepaalt.

de euro middenweg | 06-03-12 | 14:03

Nikki wil graag bij de linkse elite horen dan is ze bij het NRC aan het juiste adres.
Even voor haar:
Political correctness:
- willful ignorance
- a steadfast refusal
- to face the truth.

lanexxx | 06-03-12 | 13:57

Ze verkracht overigens onze eigen taal, door "Native Americans" zonder respect voor ons taaleigen over te nemen.

Teleborian | 06-03-12 | 13:56

Doe toch normaal man !!!

RugOp81 | 06-03-12 | 13:51

Wat dan weer wel mag is een volk eerst uitmoorden en er dan allerlei producten naar vernoemen. Apache gevechtshelicopters, Jeep Cherokees en Indian motoren....

Kapitein Sjaak Mus | 06-03-12 | 13:49

Xit Erin | 06-03-12 | 13:32
Wou eerst links schrijven, maar Nikki zet zichzelf nu lnks als term minder populair is neer als progressief wat vaak niks met progressief van doen heeft, maar met met conservatief links onder een hip sausje.
Je vraag is terecht, maar ik richt mij tot Nikki en die zet ziczelf nou eenmaal eer als links. Verder past het fenomeen goed bij links omdat link veel collectiviteiten omarmen en zich tegen het (liberale) individualisme keren.

seven | 06-03-12 | 13:47

Politiek correct lijken wel de nieuwe Fundi's.

Jan Boel | 06-03-12 | 13:46

Beste reaguurders, hebben jullie het niet door? Lees haar betoog eens goed. Dan het verontwaardigde GS-topic. Tot slot jullie overspannen reacties. Die Nikki Dekker is aan het trollen. Het lukt haar aardig!

Van Kamsteren | 06-03-12 | 13:46

Toen waren de Nikki's dezer wereld nog 3, beste Tripps.

Teleborian | 06-03-12 | 13:43

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 13:21 |
Goed, het is niet per se mijn identiteit, aangezien ik uit het orthodoxe Joegoslavië kom, maar ik ben wel met de Sint opgegroeid waar ik tijdens mijn latere jeugd gewoond heb.
Het Sinterklaasfeest is altijd aan veranderingen onderhevig geweest, zoals ik heb begrepen, vandaar ook de vele verschijningsvormen in andere landen (duiveltje, raar mannetje, lelijk mannetje). Vandaar ook het feit dat er nu veel en vroeger weinig Pieten waren. Vandaar dat de Pieten vroeger dom waren en nu slim. Vandaar dat ze vroeger gemeen waren en nu vriendelijk. Etc. etc.
---
Religieuze argumenten om het feest te wijzigen zouden nooit geaccepteerd moeten worden, maar ik denk dat het voor de kinderen (het is tenslotte een kinderfeest) niet veel zou uitmaken of Piet nu zwart zou zijn of zwarte roetstrepen zou hebben. Het probleem is dat de traditie als iets statisch wordt gezien wat alleen maar aan erosie onderhevig kan zijn, ipv aan verandering. Persoonlijk zou ik het verval van de morele functie van Sint en Piet(streng en rechtvaardig) erger vinden dan de kleur.

jeanmondo | 06-03-12 | 13:43

Ik snap al dat gelul niet.... pakweg 20 jaar terug hoorde je echt niemand over dit soort shit en kon je gewoon een doos negerzoenen kopen, Sinterklaas vieren en je kinderen cowboy en indiaantje laten spelen.

Get a fucking life Nikki Dekker.

Tripps | 06-03-12 | 13:41

Volgens mij heeft de mamma van Nikki haar wat te lang in de zon laten staan in 1989.

Teleborian | 06-03-12 | 13:41

seven | 06-03-12 | 13:14

Waarom naar links/progressieve mensen? Er zijn talloze onderzoeken hiernaar, maakt weinig uit of je links of rechts bent, progressief of conservatief. Maarja, omdat hier altijd wordt gepraat over 'linksmensen' voel jij natuurlijk die druk om je gewenste onderzoek daarop te richten. Grappig is dat.

Xit Erin | 06-03-12 | 13:32

Ach ja Franka zou racistisch zijn omdat ze een hoofdtooi draagt. Daarmee maakt ze het ras der indianen belachelijk volgens meisje Nikki Dekker. Volgens mij draagt Franka die hoofdtooi uit vooral esthetische overwegingen. Nikki Dekker beschuldigd Franka van racisme door verbanden bloot te leggen die zij zelf verzint. Dat doet ze door te stellen dat Franka de hoofdtooi draagt om de onderdrukte " Native Americans" belachelijk te maken want zo stelt Nikki dat deed de black face beweging ook. Daarbij legt ze gelijk zelf alvast het verband naar zwarte Piet.
Ook hier ziet zij in de persoon van zwarte Piet bespotten van een 'ras' mensen. Vreemd dat ze juist dat verband ziet en niet het verband:"Roet uit de schoorsteen veroorzaakt zwart gezicht bij Piet. Ook vreemd dat ze niet opmerkt dat de figuur zwarte Piet niet zwarte oemfoefoe, -melvin of -stanley heet...
Kortom ik denk dat Nikki zelf degene is die racistisch is gezien de verbanden die zij legt. Ook vreemd dat het niet bij Nikki opkomt dat Indian Nation misschien wel bezig is met Etnocentrisme... nl.wikipedia.org/wiki/Etnocentrisme
Dus Nikki in de tweede wereldoorlog dachten een bepaalde groep zoals jij............

ratelaar | 06-03-12 | 13:31

Ach, als je je te intelligent vindt om in je leven echt de mouwen op te stropen en iets nuttigs aan de maatschappij bij te dragen, dan kun je maar beter zo vroeg mogelijk beginnen jezelf te profileren in de fatsoensindustrie.

De P&W van over 10-20 jaar moet tenslotte nog steeds tafelgasten hebben.

TisNieZoMoeilijk | 06-03-12 | 13:28

jeanmondo | 06-03-12 | 12:58
Het Sinterklaasfeest, incluis de Zwarte Pietfiguur, is an sich niet racistisch bedoeld. Dat sommige lieden daar toch racistische connotaties bij hebben (vaak op volslagen onjuiste gronden), vind ik geen reden om de traditie reeds daarom aan te passen aan hun politiek correcte smaak. Dan gaan we een glijdende schaal op en hollen tradities (en dus onze culturele identiteit) steeds verder uit. Zo mag de Sint al geen kruis op zijn mijter en gewaad dragen - is immers volgens de policormaffia een belediging voor de moslims (maar door daaraan toe te geven, geven we en passant de christelijke aspecten van de traditie op, ontkennen dat de Sint is gebaseerd op de bisschop van Myra). Volgende stap: in het bekende Sintliedje is het woord 'knecht' inmiddels vervangen door 'vriend'. Next: de Pieten mogen geen roe meer dragen, kunnen de tere kinderzieltjes niet tegen volgens de policormaffia. Next: Piet mag niet meer zwart geschminkt worden (= 'racistisch'), dus maken we regenboogpieten of Pieten met roetvegen. Volgende stap zal zijn, dat Sint voortaan een vrouw moet zijn (anders is het 'seksistisch'), dat het paard niet wit mag zijn maar bruin of zwart, dat Sint geen mijter mag dragen maar een 'vrolijke multiculturele feestmuts' op moet etc etc. Vooral blijven buigen voor de policormaffia, steeds weer. Laten we dan het hele feest maar gelijk afschaffen.

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 13:21

Ik heb er echt geen probleem mee als ze zich als indiaan verkleedt. Als ze dr kop maar houdt.

Patatter | 06-03-12 | 13:20

Onze eigenste schaamtecultuur maakt veel goed. En we kunnen er echte fatsoensridders als Jannetje & Kees en Andreas & Naema tegenover stellen. En wie het dan nog niet snapt, komt Peter "Santegoets" Vandermeersch het persoonlijk even uitleggen. Op de NRC-redactie kunnen ze hem immers missen als kiespijn. Holland, douze points!

milky bar | 06-03-12 | 13:20

.. na opgegroeid te zijn met indianen als Klukkluk en Winetou; en de nobele veerdragenden op het witte doek, viel mijn eerste ontmoeting met Echte Native Americans lelijk tegen. Heel lelijk.
Ik zag die aan voor alcoholistische zigeuners met een trieste uitstraling, tot iemand mij vroeg of ik wist wat en wie deze lieden waren.

Het lijkt mij wel zo resspectvoll genoemde fictiehelden maar voor de "echte indianen" aan te zien.

Jan Passant mk2 | 06-03-12 | 13:17

En het vervelendste is nog wel dat de website van het ADD borderline hipstervegameisje nu kapotgeklikt wordt en zij nu denkt dat ze belangrijk is, terwijl we zulke mensen juist beter kunnen negeren. Die zombies leven namelijk op aandacht.

bamiinjeoor | 06-03-12 | 13:17

Een onderzoekje naar de rol van peer pressure / groepsdruk bij links progressieve mensen, dat zou interessant zijn.
De progressieve rolbepalende druk om maar politiek corrct te zijn en de wens binnen groep te blijven horen (lees krabbenmand) moet wel immens zijn. Ook het gezamelijke vijandbeeld van de ander binnen die groep is sterk. Achter elke boom zien ze een fascist! De angst buiten de groep te vallen en het conformisme is er zo sterk dat men zelf klakkeloos absurde beweringen verdedigt. Zo sterk dat een indianentooi al als racistisch wordt bestempeld.
Benauwend moet dat zijn, en groepsdruk blijkt juist een aanslag op het individuele oordeelsvermogen zie zie www.netkwesties.nl/388/stupidity-crowd... & weblogs.vpro.nl/labyrint/2011/03/22/de... . Linksprogressief heeft de groepsdynamiek van een orthodoxe religie of een fascistische stroming. How about that Nikki?

seven | 06-03-12 | 13:14


Ik draag een enkele keer een spijkerbroek. Mag dat wel, of beledig en verneder ik dan de cowboys ?

orange pekoe | 06-03-12 | 13:10

Schoorsteenveger | 12:49

Helemaal mee eens, en geweldig verwoord.

orange pekoe | 06-03-12 | 13:08

Nikki Dekker is al 22. Die snapt het allemaal heus wel.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 06-03-12 | 13:06

En die jongens van Redbone dan ?

beniknouzoslim | 06-03-12 | 13:04

En die jongens van Redbone dan ?

beniknouzoslim | 06-03-12 | 13:04

En de diep uitgesneden Dirndl van mijn meisje ten teken dat ik met Lederhose op de slaapkamer verwacht wordt, soms ook al niet meer?

WirMachenMusik | 06-03-12 | 13:02

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 12:30 |
Hij heeft zijn roots in meerdere historische zaken, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. En daarnaast heb ik het niet over negerSLAVEN... ik heb het over negerts in het algemeen. Of vind je het niet opvallend dat een zwarte piet zo effen en gelijkmatig tot op het laatste stukje huid zwart is en dat zijn kloffie schoon is? Vind je het niet typisch dat ie zulke prominente lippen heeft en vrijwel altijd sterk krullend haar.
Roet? Werkelijk?
Ik ben totaal geen voorstander van verbieden maar een beetje inlevingsvermogen in de associaties die sommige mensen leggen lijkt me niet verkeerd. De totale apathie richting de aanzienlijke groep boze negerts vind ik ook onnodig.
Alleen al het idee dat Zwarte Piet veranderd zou kunnen worden in een persoon met bijvoorbeeld dikke roetstrepen schrikt mensen al af, en dat vind ik persoonlijk erg raar. Is dat überzwarte nu werkelijk essentieel voor de Sinterklaastraditie? Staat of valt het evenement daarbij?

jeanmondo | 06-03-12 | 12:58

Ga toch koken mens!!

kortebroek | 06-03-12 | 12:57

Gelul. Allemaal!

Klukkluk | 06-03-12 | 12:53

Alles maar verbieden in Nederland. Is trouwens ook goed om te bezuinignen. Maar 1 publieke zender in Nederland die vooraf gecontroleerd wordt door de nederlandse cultuurkamer, voorgezeten door A. Kinneging. Zwarte piet mag niet, indianentooi mag niet etc. etc

aurevoir | 06-03-12 | 12:52

Ik ga nog maar eens naar The Sweet kijken met Wig Wam Bam.

Dr.Thorvaldt | 06-03-12 | 12:50

De NRC. Hoelang blijft GS nog verbaasd over zulke berichten in deze -linkse kerk, moreel superieure, wij zijn de waarheid, ons doel heiligt alle middelen- krant die eens, nog niet zo heel lang geleden een heel ander imago had.

Hanz Ziezo | 06-03-12 | 12:49

Nikki Dekker is zelf de racist, net als die halve gare in Roosendaal die meent op te moeten komen voor de Indiaan.
Ze proberen culturen te verabsoluteren en van elkaar gescheiden te houden. De ene cultuur staat voor hen geheel los de andere cultuur, en is in geen enkel opzicht herleidbaar tot die andere cultuur of tot iets dat culturen bindt. Culturen moeten van elkaar afblijven, mogen niets van elkaar overnemen, mogen niets assimileren, elke cultuur dient op zichzelf te worden teruggeworpen, dient zijn eigen identiteit te zoeken, en wanneer die identiteit gevonden is, dan dient die gekoesterd te worden, bewaard, vereeuwigd, gerespecteerd.
Dit is het ultieme racisme, dit trekken van grenzen, dit bouwen van muren, dit graven van greppels, dit scheiden en opdelen, gevolg van een doorgeschoten postkoloniaal denken dat elk volk, elk ras, elke groep op zijn eigen authenticiteit en zijn eigen identiteit wil terugwerpen en elke vorm van universaliteit in de kiem wil smoren. De grote held van dit nieuwe racisme is Claude Lévv-Strauss, de vader van een hele generatie cultureel antropologen die met multiculturele bril op graag de oerwouden in trokken om naar stammen te gaan zoeken die nog niet bedorven waren door de boze platte wereld om hen heen, authentiek, met een unieke taal, unieke riten en gebruiken, unieke gebaren, kortom helemaal zichzelf. En als ze dan zo'n stam gevonden hadden gingen ze de rest van de wereld vertellen dat die stam onaangeroerd moest blijven, dat interactie uit den boze was dat die stam in alle opzichten onaangeroerd moest blijven, opgesloten in zichzelf.
Nikki volgt hen hierin, helpt mee om de oude stereotypen der kolonialen te vervangen door nieuwe, nog dwingender stereotypen. Het is een raar soort respect dat wij volgens Nikki op moeten brengen, het is een respectloos respect, het is een respect dat voortkomt uit een vreemd soort westerse arrogantie, de arrogantie dat wij voor anderen kunnen en mogen bepalen wat hun identiteit is, dat wij voor die anderen op moeten komen en hen moeten beschermen tegen invloeden van buitenaf.
Franka haakt in haar argeloosheid in op die beweging, doet niets anders dan een platitude maken van een stereotype. Nikki verwijt haar de platitude, terecht misschien, maar de racistische daad is dan al gepleegd. Een Indiaan is een Indiaan en moet een Indiaan blijven.

Schoorsteenveger | 06-03-12 | 12:49

Ik wed mijn linkerbal erom dat ze dat creative poetry writing op een Apple doet, zoals al die vervelende hipsters.

Bigi Bana Boy | 06-03-12 | 12:44

Indianen zijn dood.
Behalve in sommige Amerikaanse casino's...

da wizard | 06-03-12 | 12:40

Based on your corporate access policies, access to this web site ( www.nikkidekker.com/ ) has been blocked because the web category "Porn" is not allowed.

If you have questions, please contact your corporate network administrator and provide the codes shown below.

LastShadowPuppet | 06-03-12 | 12:38

Een anti-globalistisch aandachtsmiepje dat geilt op een globalistische carriere. Boerin zoekt vrouw (m/v).
Hersenletsel vanwege voortdurend aanbeuken tegen het glazen plafond. Boos omdat feministische pornografie niet mainstream is. Boos omdat haar innerlijke kwaliteiten niet geobjectiveerd worden maar haar uiterlijke kwaliteiten wél. Vegavaginistisch maar wil wat graag genomen worden door bizons afschietend indianentuig. Denkt met Poezie-Zelfhaat Master in haar zak(kut)de wereldvrede in te luiden. Doet haar ivf of geadopteerde kindjes later op witte school.

janjing | 06-03-12 | 12:37

t=d

seven | 06-03-12 | 12:33

De hele dag in je blote tokus op een paard rondrijden lijkt me trouwens ook geen pretje. Niet net doen alsof ze het vroeger zo goed hadden. Zonder alcohol.

sjaakdeslinksesul | 06-03-12 | 12:33

@Teleborian | 06-03-12 | 12:17 |
Het is gewoon een trieleke van 23, en met 23, dan weet je het wel. Ik vraag me af wat ze van de Donald Duck zou vinden? Een nazi-weekblad?

A.Th. | 06-03-12 | 12:32

Nikki kan aardig schrijven, jammer dat haar stelling kant noch wal raakt en een tamelijk ridiculiserend effect sorteert door racisme te poneren bij een vrij onschuldige verkleedpartij.

Vorm is goed, inhoud is pure lariekoek- te vergelijken derhalve met een gemiddelde deelnemer aan 't Songfestival waar de vorm de inhoud allang is ontstegen.

Ashtrey | 06-03-12 | 12:31

En toen was er een volk wat lucht al heilig bseschouwt. Stop jij alvast met ademen Nikki?

seven | 06-03-12 | 12:30

Zoals een deelnemer van het onvolprezen 'De Villa' van RTL5 ooit eens zei: 'Bitch loop de fuck door".

Hans Gruber | 06-03-12 | 12:30

jeanmondo | 06-03-12 | 12:11
Bullshit. Zwarte Piet is niet gebaseerd op negers uit het Nederlandse koloniale tijdperk. Dat koloniale tijdperk (vanaf begin 17e eeuw) dateert van ruim na de middeleeuwse Moren. De sinterklaastraditie gaat veel verder terug dan het koloniale tijdperk. Kijk dan naar de Moorse kledij die Zwarte Piet draagt. Zwarte Piet verwijst naar de middeleeuwse Moren, Arabieren/Berbers uit Noord-Afrika, en NIET naar de negerslaven uit het veel latere koloniale tijdperk. Die Moren waren destijds zelf agressieve veroveraars en slavenhandelaren! Iemand die denkt dat Zwarte Piet ontleend is aan de negerslaven uit het koloniale WIC-tijdperk, heeft een enorm gebrek aan historisch besef. Triest dat dit sprookje niet uit te roeien lijkt.

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 12:30

En toch zegt het ook iets dat Bertjes dagelijkse moral-fagging hoogtepunt bestaat uit het zichzelf klaarmasturberen op duidelijke idioten als Nikki Dekker c.s. Dat deze dwazin met haar "eerstejaars essay" cultural studies, een podium krijgt in NRC is triest. Maar kies je vijanden. Maarten Huygen is verantwoordelijk voor het plaatsen van deze onzin. Pak hem aan, niet de dorpsgek. "Omhoog polemiseren" heette dat vroeger.

Frederick322 | 06-03-12 | 12:30

Hoe diep is dat NRC weggegleden van een liberale kwaliteitskrant tot een ultra links poepkrantje.

vsblst | 06-03-12 | 12:29

Een sexy outfit mag ook niet van NRC-meisje, want dat is dan weer vrouwenonderdrukking. En zo gaat het maar door...
brutus68 | 06-03-12 | 12:00 | + 1 -

Haha, true! Maar laten we dat eens even heel hard negeren. Trouwens, moderne feministen hebben al lang geaccepteerd dat ze juist door hun seksuele aantrekkingskracht de machtspositie van de man kunnen ondermijnen.

Ik heb me geprobeerd heel hard in te leven in haar standpunt, maar ik kan er echt niet bij. Mag je je dan ook nooit verkleden als orthodoxe jood (omdat die er grappig/bijzonder uit zien, zonder verkeerde intentie), omdat die ooit ook wreed vervolgd zijn? Of als stoere Griek uit de oudheid, omdat hun beschaving ook ooit onder de voeten is gelopen door andere beschavingen?

En wat is de waarde van dat iets gemeengoed is geworden, zoals de indiaantjes (zoals op de kinderfeestjes en themafeesten e.d.)? De indianen hadden ook gewoon een interessante cultuur, die mensen toch mogen koesteren en er een positieve symbolische waarde aan ophangen (zoals blijkbaar het songfestivalmeisje doet). Waarom moeten historische fouten (waarvan ik me afvraag of ze zo stereotyperend moeten worden gezien als het blogmeisje ze brengt; imperialisme was volgens mij vrij normaal in die tijden, ook binnen Europa) een reden zijn om niks meer te mogen zeggen over die culturen of daar iets van de lenen, uiten? Trouwens je kan helemaal niet spreken van dé indianen (dat is pas racisme!), maar dat terzijde.

M-Bozz | 06-03-12 | 12:29

Juist de aversie die het opwekt maakt het een goed artikel. Om de stelling te kunnen weerleggen wordt men geprikkeld om argumenten te vinden.
Het helpt niet alleen bij vormen van een eigen mening. De these helpt ook om tot wederzijds begrip te komen.

Gavrilo | 06-03-12 | 12:28

probleem,de klapstoel is weg

ziende blind | 06-03-12 | 12:25

@weedo | 06-03-12 | 11:59
ik zie het al. Andere Nikki Dekker. Als je heel lam bent: finger crossed dat je de goeie te pakken hebt...

Den Meester | 06-03-12 | 12:25

@brutus68 | 06-03-12 | 12:12
Je moet toch wat te babbelen hebben onder het drinken en roken ?

weedo | 06-03-12 | 12:25

brutus68 | 06-03-12 | 12:10
Het schijnt dat ze zelf nooit in Turkije is geweest. Verwekt door een Turkse man bij een Nederlandse vrouw, maar de Turkse man overleed voor de geboorte oid. Zie
twitter.com/#!/frenkie4allll/status/17...

seven | 06-03-12 | 12:23

Bovendien moeten blonde middenklassenmeisjes Turken niet lastig vallen met genocide. Wie denkt Nikki wel dat ze is!

sjaakdeslinksesul | 06-03-12 | 12:20

Indirect geeft GS natuurlijk NRC een dik compliment. Zij zetten een stuk op hun opiniepagina en wij gaan hier erover in discussie. Dat is in essentie wat een opiniepagina moet zijn. Beetje dom van GS. Inhoudelijk maakt het me geen donder uit.

Lacan | 06-03-12 | 12:18

In de 19e eeuw had je ook meisjes zoals Nikki. Die gingen de nobele wilden opzoeken in binnenlanden van Amerika. Ze werden dan gescalpeerd en volledig uitgewoond teruggevonden in een wigwam, als ze al niet opgevreten waren door coyotes of beren. Waren natuurlijk wel stoere blanke kerels met een gezonde dosis indianenhaat die ze kwamen redden. Ach, 150 jaar en niets is veranderd.

sjaakdeslinksesul | 06-03-12 | 12:18

Schabouwelijk, wat dat kind uit 1989 allemaal schrijft. Behalve fouten tegen de logica is het ook nog behoorlijk gespeend van ook maar enige historische kennis. We lopen de ergste uitingen eens langs:

"Je beledigt de Indian Nation door te zijn, wat je niet bent."

Ik begrijp de logica niet. Je beledigt iemand door ja als hem te verkleden? Het kan, maar natuurlijk niet à priori. Je kunt ook iemand eren door je als hem te verkleden.

"Het is een denigrerende verzamelnaam voor een door genocide uitgeroeid volk?"

Hoeveel nonsens kun je in één zin debiteren? De naam "indianen" is niet denigrerend en heeft ook niets te maken met Columbus, die abusievelijk dacht in India terechtgekomen te zijn. Onzin: hij wist wat die deed. Reeds de Piri-Reis-kaart vermeldde de Nieuwe Wereld en de Vikingen kenden Vinland. 'Indianen' is een verbastering van 'indigenos' en betekent niets anders dan 'inboorlingen'. Er is niets denigrerends aan een verzamelnaam, want we kennen er wel meer, zoals de juistgenoemde Vikingen. De verzamelnaam is handig of Nikki Dekker moet alle afzonderlijke stammen willen opnoemen en oppassen natuurlijk, dat daar geen verzamelnamen tussen zitten.

Dan de 'uitroeiing' en erger nog: de 'genocide'. 90% van de inheemse bevolking van de Nieuwe Wereld is uitgeroeid door ziekten, die Europeanen meebrachten. De bevolking op volle sterkte kon zich te weer stellen tegen de blanken; de gedecimeerde bevolking kon dat niet. Zoals dat ging in die tijd, veroverden de blanken de Nieuwe Wereld alras en werden er gewapende conflicten uitgevochten. Om dit met terugwerkende kracht te gaan aanduiden met de nieuwerwetse term 'genocide' is een slechte wijze van historie bedrijven. Er is geen stelselmatige uitroeiing op basis van plannen van de overige 10 procent geweest. Nikki maakt de fout om al het historische menselijk handelen langs een XXIe-eeuws meetlint te leggen.

Overigens is het vreemd de indianen vervolgens op te zadelen met een door de 'bezetter' bedachte naam, te weten 'Native Americans'. 'Amerika' is genoemd naar Amerigo Vespucci.

"De oorspronkelijke cultuur en eeuwenlange tradities zijn tot een accessoire verworden, een proces, dat in het Engels wordt aangeduid als cultural appropriation."

Dat de mensheid als kuddedier achter modes aanloopt, valt geenszins te ontkennen, maar dan zou je evenzeer betogen kunnen schrijven tegen de vikinghelm van plastic met Carnaval en het christelijk kuis als mode-accessoire zonder dat de draagster gelovig is. Die betogen zien we niet, dus is "cultural appropriation" in dit geval een gelegenheidsargument.

"Een andere racistische praktijk, die een grote rol speelt in ons jaarlijkse kinderfeest."

Bedoeld is Pieterman knecht, die met schoensmeer (zoals het hoort) of moderner, schmink, zijn gezicht zwart maakt, in een kleur overigens, die in geen enkel ras huidskleur is. Negers zijn licht tot donkerbruin. Ook dat is een eeuwenoude traditie, maar daar bestaat kennelijk geen respect voor. Ook is er discriminatie van de discriminatie: dat mensen knecht zijn en Sint de baas, maakt kennelijk niet uit, maar als de knecht zwart is, dan wordt er van de daken geschreeuwd, dat het de knecht is, die zwart is. Wil je het als egalitarist goed doen, dan stel alle verschillen aan de kaak en bestrijd het Sinterklaasfeest dan ook vanwege de klasseverschillen, die erin bevestigd worden.

"Ook Nederlanders hebben te maken met stereotype grapjes ..."

Aha, maar daar moeten ze maar gewoon tegen kunnen. Wederom discriminatie van de discriminatie.

"Ze heeft zich niet verdiept in welke stam ze nabootst."

Haha. Nikki toch! Het is gewoon een feestartikel. Houd toch op meid. Maar dan volgt er iets, dat haar hoopvol moet stemmen:

"Een modegril is na een aantal jaren weer overgewaaid."

Dan zou je denken: Nikki tevreden. Maar o nee:

"De inheems-Amerikaanse (!) traditie wordt gebruikt als een wegwerpartefact.

We lezen even verder.

"Strikt gezien staat het Franka vrij om (...) een verentooi te dragen."

Gezien het bovenstaande staat het haar allerminst vrij, want ze wordt beschuldigd van racisme, wat de wetgever strafbaar heeft gesteld. Tenminste, dat is wat Nikki betoogt. De vrijheid om aan te trekken, wat je wilt, zou ook niet zwaarder moeten wegen dan het respect voor andermans cultuur, zo zegt ze. Als ze echt vrijheid betoogt, dan liet ze het meiske vrij aan te trekken, wat ze wilde, en begreep ze tegelijkertijd, dat anderen (en Franka zelf) respect voor de cultuur konden opbrengen. De werkelijkheid is, dat Nikki via een spreekbuis van de staat de openbare mening probeert te beïnvloeden en absoluut geen vrijheid voor staat. Vrijheid houdt in: vrijheid om te beledigen en te discrimineren. De grondwet verbiedt alleen discriminatie van de overheid jegens de burger. Onderling moeten burgers kunnen doen wat ze willen, zolang ze persoon en eigendom respecteren.

En op de laatste alinea: "Real Indian Nation" moet toch echt eens gaan denken over een andere naam, want zowel 'indiaan' als 'Amerikaan' voldoen niet.

Teleborian | 06-03-12 | 12:17

Het feit dat Joan voor deze accesoire gekozen heeft, heeft er aan bijgedragen dat er in ieder geval weer aandacht op de indianen is gevestigd. Dus die koeienkudt van een Nikki Dekker zou daar juist blij mee moeten zijn.

djs | 06-03-12 | 12:16

Ik heb even op Nikki's site rondgekeken en ik ben blij dat dit artikel zoveel aandacht voor haar persoontje genereert. Ik kan me totaal niet vinden in de weg-met-ons mentaliteit die ze ten toon spreidt, maar ook een zuur en verongelijkt meisje dat met dure woordjes schermt om haar lage zelfbeeld te camoufleren, verdient een beetje geluk.

harbi | 06-03-12 | 12:16

Nikki Dekker, de tweetalige dichterT die Genderstudies en Literaire theorie heeft gestudeerd. In Amsterdam en Utrecht nog wel. Poeh poeh. Ik buig nederig mijn hoofd voor zoveel wijsheid.

LJBrinkhorst | 06-03-12 | 12:15

Volgens mij meurt ze verschrikkelijk uit haar doos.

Gier | 06-03-12 | 12:14

Uitstekend geschreven weer Brussen, niets aan toe te voegen!

E Rectus Magnificus | 06-03-12 | 12:14

@weedo | 06-03-12 | 12:06

Dus jij begint met Indianen een gesprek over het Eurovisiesongfestival? Weird.

brutus68 | 06-03-12 | 12:12

'a white European woman from upper middle class, in her twenties, University student, progressive political and feminist beliefs, queer.'
De nrc (handelsblad&hext) grossiert erin, dit soort confetti meisjes.

seven | 06-03-12 | 12:11

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 11:57 |
Goed... dat schoorsteenverhaal is natuurlijk gewoon gelul, dat weet je zelf ook wel. Zwarte Piet is gewoon geïnspireerd op een negert uit een ietwat duister koloniaal tijdperk... Maakt niet uit verder... de huidige Zwarte Piet is gewoon een sympathieke kerel en het is maar net wat voor betekenis je er zelf aan geeft.

jeanmondo | 06-03-12 | 12:11

Ik lees op haar blog dat ze rookt. Is dat geen cultural appropriation van een indiaanse gewoonte? Schande!

Detlev Tarnowitz | 06-03-12 | 12:11

Ik las ergens dat het Indianenmeisje (deels) van Turkse afkomst is. Het liefst zou die NRC-Miep dus zien dat die Joan met een hoofddoekje op haar liedje zou vertolken, zodat Joan haar eigen culturele identiteit kan beleven. Of zoiets dergelijks. Ben niet zo thuis in de wereldvreemde beleving van 22-jarige meisjes.

brutus68 | 06-03-12 | 12:10

@ haarkopje 12:03
Dag Henk. Hoe is het met Ingrid?

Jaap Knasterhuis | 06-03-12 | 12:10

Nikki Dekker is van 1989 wat weet zij in godsnaam van de wereld ...

iter | 06-03-12 | 12:10

@PausTokkie | 06-03-12 | 12:06

Zie je wel, daar gaat het om: bekendheid. Niet om de inhoud

Eigenaar_IJsland | 06-03-12 | 12:09

Ik vind het een belediging dat iemand zijn hersens gebruikt terwijl die er niet over beschikt.

A.Th. | 06-03-12 | 12:09

hoorde net dat de klapstoel uitgegraven is.

ziende blind | 06-03-12 | 12:08

En wat vind de Anglicaanse medemens ervan dat deze half-turkse nederlandse mevrouw een naam als "Joan" draagt?

Cousin Eddie | 06-03-12 | 12:08

Dus omdat ik klompen draag spot ik met een bijna uitgeroeid volk: de Friezen.
Er zijn meer Indianen over dan dat er Friezen zijn...

ZDEV | 06-03-12 | 12:06

@Waffa Nkulo | 06-03-12 | 12:02
De meeste Indianen die ik tegenkwam in Canada waren zo dronken en stoned dat het me sterk lijkt dat ze zich druk maken om Joan en Nicky. Bovendien hadden ze nog nooit van het songfestival gehoord.

weedo | 06-03-12 | 12:06

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 11:57... door er op te reageren geven we een dergelijk persoon autoriteit. Door er ons druk over te maken. Nederland, waar iedere simple ziel zijn ongefundeerde mening mag verkondigen. (zolang het niet te rechts of conservatief is)

Locutar | 06-03-12 | 12:06

Echt zelden zo'n berg incoherente onzin en vermeende diepere betekenissen op een hoop gezien.
En BTW Nikki-sweetie; het dragen van een hoornen bril, ook al is dat imitatie, mag helemaal niet want dat bevorderd het uitroeien van schildpadden enzo.

Mongoose | 06-03-12 | 12:05

=En wat dacht u van The Village People?=
Daar werd het homoras nog het meest mee beledigd. Onder die Gay Super Icons zat geloof 'k maar 1 echte homo.

Vanbleautenbil | 06-03-12 | 12:05

Hier. En dit noemen jullie fatsoen? Schandalig. bit.ly/zFvZDa

Pasta-saus | 06-03-12 | 12:04

@Jaap Knasterhuis | 06-03-12 | 12:00:

Je bent net zo'n onnozelaar als dat NRC meisje.
Wanneer heb je voor het laatst de Telegraaf gelezen?

Haarkopje | 06-03-12 | 12:03

Weet Nikki niet dat haar voornaam (verkleinwoord van) ZWAAR racistisch is!

Swedish Chef | 06-03-12 | 12:03

T.B.S. voor kleine Hiawatta !

Ratzing. | 06-03-12 | 12:03

http://www.youtube.com/watch?v=Zdqjkqcb2o8

Pasta-saus | 06-03-12 | 12:02

Wat mij dan weer opvalt is dat er allerlei blanke Nederlanders heel erg PC gaan doen en zich druk gaan maken over die hoofdtooi. Waarom vragen we het niet gewoon aan de direct geïnteressrerden zelf? Ik ben wel eens in de Navajo Nation geweest en ik ben daar mensen tegengekomen die trots op hun cultuur en hun erfgoed zijn. Geen zielige types. Wat zouden zij ervan vinden? Is het volgens hen beledigend? Of is het voor hen zoiets als voor ons een Afrikaan in een Volendammer kostuum.

Waffa Nkulo | 06-03-12 | 12:02

Ben benieuwd wanneer die indianen ons de oorlog verklaren en met pijl en boog ons komen uitroeien,
Hoop dat die uitgeholde boomstammen het halen de oceaan over.

wplas1 | 06-03-12 | 12:02

Mijn god, 22-23 jaar en nu al een beroepszeikerd. Komt nooit meer goed.

Galamagalam | 06-03-12 | 12:01

Dit kan net zo'n hopeloze discussie worden als de sinterklaasdiscussie...
Deze zeurmiep vindt het racistisch en iedereen die ooit zo'n tooi gedragen heeft als kind constateert uiteraard dat ze nooit kwaad in de zin hebben gehad. Vervolgens worden beide kanten boos... de ene kant is gepikeerd omdat ze zomaar voor racist uitgemaakt worden en de andere omdat de tooidragers geen rekening houden met de tere gevoelens van die arme indiaantjes.
Oplossing: Is er niet.

jeanmondo | 06-03-12 | 12:01

Genderstudies, feminisme, 10 tegen 1 dat het een mannenhatende pot is. Yep bingo! Zie onderdeel queer in haar zelfbeschrijvende venndiagram nikkidekker.com/wp-content/uploads/201...

seven | 06-03-12 | 12:00

Nikki Dekker is de reden waarom zoveel indianen zwaar aan de drank zijn geraakt.

hooliganica hollandi | 06-03-12 | 12:00

@M-Bozz | 06-03-12 | 11:56

Een sexy outfit mag ook niet van NRC-meisje, want dat is dan weer vrouwenonderdrukking. En zo gaat het maar door...

brutus68 | 06-03-12 | 12:00

Dit inderdaad rare stukje stond op de Opiniepagina van de NRC. Gelukkig heeft deze krant nog een aparte opiniepagina, terwijl de Televaag alleen maar uit opiniepagina's (en reclame) bestaat.

Jaap Knasterhuis | 06-03-12 | 12:00

@Den Meester | 06-03-12 | 11:26
Ik zou de andere helft ook eens bekijken. Ik sla over.

weedo | 06-03-12 | 11:59

De stomme kut weet niet eens het verschil tussen een 'blackface' een onze eigen Zwarte Piet door die op 1 hoop te gooien. De blackface uit de Amerikaanse minstrelshows was inderdaad puur racistisch bedoeld, no argue there. Maar dit heeft echt NIETS te maken met de Zwarte Piet uit onze Nederlandse Sinterklaastraditie. Immers, die Zwarte Piet is beslist geen verwijzing naar de Amerikaanse negerslaven noch wordt beoogd een karikatuur van negroide mensen te maken. Onze Zwarte Piet verwijst naar de Moren uit Noord-Afrika (zelf nota bene slavenhandelaren) die in de middeleeuwen het Iberisch schiereiland innamen (vandaar hun kledij ook). Deze Moren waren Arabieren en geen negers. Ook wordt de geschminkte Zwarte Piet wel verklaard door connotaties met de duivel en/of het roet uit de schoorstenen waar ze uit kruipen. Lijkt me een wezenlijk onderscheid. Maar dit kutje redeneert vals/krom door te stellen: in beide gevallen schminken blanken hun gezicht zwart en aangezien de blackface uit de minstrelshows racistisch was, moet Zwarte Piet dit dus ook zijn. NEE!, HOER: het gaat niet om het zwart schminken an sich (evenmin als de verentooi an sich), maar wat degene die zich zo uitdost door mee beoogt uit te drukken. De blakcface beoogt bewust en uitdrukkelijk om negers te ridiculiseren en als minderwaardig af te schilderen (= racistisch), voor de Zwarte Piet uit onze Sinterklaastraditie ligt dit volledig anders. Wat een stomme koe is dit wijf, zeg. Alsof een 22-jarige de een of andere autoriteit is op dit gebied die ons wel even zal uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt. Kots- en kots- en kotsmisselijk word ik ervan. BAH!

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 11:57

De afgelopen dagen, ben ik te pas en te onpas op Adriaan van Dis gestoten.
Adriaan van Dis die als een echte MediaHoer zijn programma aan de Mens bracht.
Steeds weer zei Adriaan van Dis een aantal keren: wij Nederlanders, en dan kwam er iets zeer negatiefs over Autochtonen.
Eigenlijk bedoelde hij niét zichzelf ook al zei hij steeds Wij, hij bedoelde Júllie deugen niet.
Adriaan van Dis doet alsof hij ook kritiek geeft op zichzelf, maar bij nadere beschouwing heeft hij het steeds over de Ander die niet deugt, met name de PVV-Autochtoon.
Adriaan van Dis, is in zijn uitspraken echt een exponent van het: ''nieuw elitair correct fascistisch zelfhaatdenken''.
.
Adriaan van Dis eindelijk naar Indonesië voor VPRO
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

Ella | 06-03-12 | 11:57

Het is prima als het meisje van de krant een punt wil maken over het vergeten leed van de indianen. Maar als je dat songfestivalmeisje beticht van racisme (dat is iets bewusts/intentioneels) dan ontbreekt het je nogal aan realiteitszin en inlevingsvermogen.

Overigens mag het songfestivalmeisje van mij die lelijke tooi aflaten en haar kleding vervangen door een sexy hippy outfit o.i.d.

M-Bozz | 06-03-12 | 11:56

Je zal er maar mee getrouwd zijn.
Dan ben je binnen de kortste keren compleet gek, of een racist.

Che_cuevara | 06-03-12 | 11:55

Haar site zegt het al; 'talks a lot' (maar zeg niet veel).

mental K | 06-03-12 | 11:53

"I know more about the law and the history out here than the people themselves. Let me tell you, I feel for them. They're a proud people. But they're also a conquered people. That means their future is dictated by the nation that conquered them. Rightly or wrongly, that's the way it works, down through history".

BASinnic | 06-03-12 | 11:52

panadol | 06-03-12 | 11:50
Een woord: genderstudies. Ofwel, hoe erg zijn mannen wel niet.

seven | 06-03-12 | 11:52

@hooliganica hollandi | 06-03-12 | 11:47

Juiste analyse. Een soort van Yvon Jaspers. Je politiek correct druk maken over een zangeresje die het blijkbaar leuk vindt om met een bos veren op haar hoofd rond te lopen, who cares. Hiawatha en zijn matties zullen er niet wakker van liggen, daar durf ik wel een fles vuurwater op te zetten.

brutus68 | 06-03-12 | 11:52

Nikki Dekker zet de volgende stap in het politiek correcte gekkenhuis. Ik denk dat ze een aanwinst is voor het NRC.

Marcus Porcius Cato | 06-03-12 | 11:51

Uit haar eerdere werk: 'teruggrijpt op een pre-globalistische wereld waarin het nog okee was om trots te zijn op de blanke etniciteit.' nikkidekker.com/?page_id=587061942
Dat jullie dat weten stelletje blanke onderdrukkers, je mag trots zijn op je zwart, paars, geel, bruin, etc afkomst maar never nooit op je blanke etniciteit.
*Racism: it's turned full circle now*

seven | 06-03-12 | 11:51

Hoe triest ben je als je naar de universiteit(?) moet om creatief te leren schrijven?
En dan aan komen zetten met 'Racisme! want verentooi'. Soms kan ik me bijna kwaad maken over het bestaan van dit soort wijven (m/v), maar gelukkig hoef ik er niet mee door één deur.
Ik wens haar succes met het net-niet-echte-schrijver-zijn.

panadol | 06-03-12 | 11:50

Ik vind het er alleen een beetje sneu uitzien zo'n tooi. Maar wat de hel heeft dit nou weer met rascistisch te maken? Dit soort denkbeelden dat word er gewoon al vanaf de basisschool in gestampt dat alle blanken schuldig zijn en de rest zielige mensen die zelf nooit wat verkeerds hebben kunnen doen. En als ze dat wel hebben gedaan dan komt het door de blanke bevolking.

Je bent alleen maar een racist als je stereotype vooroordeel op iemand loslaat wat negatief is. Dat is wat racisme is. Bijv hij is zwart dus neukt zoveel vrouwen als hij kan en vertrekt weer zodra er 1 zwanger is of negers zijn lui. Alle Marokkanen stelen en willen niet werken. Dat kan je allemaal uitleggen als rascistisch.

Ansjo | 06-03-12 | 11:50

Indianen lopen niet meer met tooien. Als je de indiaan van vandaag recht wil doen, volstaan een fles drank en een versleten plunje.

Detlev Tarnowitz | 06-03-12 | 11:49

Als een indiaan graag met een Nederlands elftal shirt op klompen door de prairie wil lopen voel ik me echt niet in mn zak gescheten.

zooishettoch | 06-03-12 | 11:49

Ze snapt het prima!
Het gaat helemaal niet om die arme indianen!
Het gaat om de aandacht en naamsbekendheid die ze nu gratis gekregen heeft.
En natuurlijk om de reclame die GeenStijl nu weer kan tonen.

Eigenaar_IJsland | 06-03-12 | 11:47

Ugh, Winnietouw, Ugh.

klabanus ten Haave | 06-03-12 | 11:47

Nikki Dekker is een witmeisje wat nog nooit de wind tegen heeft gehad. Alles is bloemen en zonneschijn in haar imaginaire leventje.

hooliganica hollandi | 06-03-12 | 11:47

Ik zou d'r niet doen. Niet omdat het niet lekker zou zijn maar ze blogt er daarna over.

Ontken dan nog maar eens.

zeg maar jansen | 06-03-12 | 11:47

Waarom zouden fabeltjes niet goed zijn? Hele volksstammen geloven in de onzin die religie heet,dus laat mensen lekker in hun waarde anders komt daar alleen maar oorlog en ellende van.

Beëlzebul | 06-03-12 | 11:46

@Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 11:42
Ik snijd een plakje van m'n toedoeloeres.
Dan ben ik ineens een Turk. Zoiets?

Van Dikhout | 06-03-12 | 11:46

Nikki Dekker, 22 of misschien net 23... moet gewoon even een goede beurt hebben en vervolgens met beide benen op de grond geplant worden... die is ergens blijven hangen namelijk in der pubertijd... kortom..

KlopKlop | 06-03-12 | 11:45

@Lijkt me logisch... | 06-03-12 | 11:15
Nikkie Dekker is helemaal niet lekker.

De Badtegelzetter | 06-03-12 | 11:44

Hoe zit het dan met indianen die westerse kleding dragen? Ook racisme?
Kom pak je lasso maar.. zo vangen cowboys indianen.
http://www.youtube.com/watch?v=6fCwC55K8oA

klowiepowie | 06-03-12 | 11:44

Ook leuk! Feministische porn-stukjes. http://nikkidekker.com/?p=587061651

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:44

Pipo de clown was pas een racist met zijn Kluk Kluk.

Haarkopje | 06-03-12 | 11:43

Zieke "geest" daar bij de NRC. *zegt abo op*

Mr_Pikibelly | 06-03-12 | 11:43

Maar wat te denken van de Volkskrant? Daarin staat vandaag een 2 pagina's dik portret van Rutger S. Castricum. Kan huisideoloog Van Rossem niet een leeswijzer bij dit artikel schrijven? Want anders weet ik niet hoe ik het moet interpreteren. En het zou toch zonde zijn als we met z'n allen een verkeerd beeld krijgen van Rutger S.

Detlev Tarnowitz | 06-03-12 | 11:42

Opvallend dat de woorden "feminism" en "love" erg groot in haar tagcloud staan. Ziet hier iemand hetzelfde verband, wat ik ook zie?

De Badtegelzetter | 06-03-12 | 11:42

Wie zouden er wereld vreemder zijn: de mensen die het NRC maken of de onnozele schapen die dat blaadje lezen?

Haarkopje | 06-03-12 | 11:42

Wat weet zo'n kind uit 1989 nou helemaal? Wat een kromme vergelijking: iemand draagt een indianentooi en "dus" is die persoon een racist. Misschien heeft Joan Franka juist wel veel bewondering voor de native americans - of vindt ze de tooi gewoon mooi en is het voor haar slechts een attribuut zonder enige nagatieve of positieve connotatie? Om even de absurditeit van de theorie van dit huppelkutje aan te tonen: stel, ik ga met een cowboyhoed rondlopen (zie ik wel vaker, o.a. die Plasterk), dan discrimineer ik cowboys. Zet ik een sombrero op, dan ben ik zelfs een racist, want ik beoog dan Mexicanen/latino's te beledigen. Stel dat een negroide toerist in Nederland een paar klompen koopt en daar uit balorigheid op rondparadeert... Leuk? Nee: meneer negert is ook een racist. Eigenlijk onvoorstelbaar dat NRC zo'n ongefundeerd flutstukje plaatst van een meiske dat zo weinig onderlegd is.

Helligen Hendrik2 | 06-03-12 | 11:42

'Nikki Dekker studeerde creative writing in London'. Ach, dan weet je het wel, lieve mensen, daar niet van, maar verder het intellect van een plastic zakje. Je moet wat, dus ga je 'bloggen', want dat is creatief. Is zeker ook veganistisch?

FrankVeer | 06-03-12 | 11:42

Je zou toch denken dat de indianen er zelf inmiddels wel een beetje aan gewend zijn...

jeanmondo | 06-03-12 | 11:41

Krijgen we straks in juni dat gezeur over die Indiaan bij het Nederlands elftal, mag ook niet...

brutus68 | 06-03-12 | 11:41

Dekker is een PDD-NOS-kudt. En nog een hele domme ook.

Gier | 06-03-12 | 11:41

Vroeger speelden we nog cowboytje en indiaantje... mag dat nu niet meer dan? Hoe oud is deze Nikki Dekker eigenlijk... 16? Tlijkt die Afrika bezoekende veganiste wel. Is dat nou onze toekomst?

Hempieman | 06-03-12 | 11:41

Nikki Dekker: GA.TOCH.WEG

ole guapa | 06-03-12 | 11:40

Kijk hier en huiver; wat een licht...
nikkidekker.com/

HoerenSloep | 06-03-12 | 11:39

Disney is evil

enohPi | 06-03-12 | 11:39

Die meid moet wel een hele erge racist zijn om die hoofdtooi als racistisch te beschouwen,een normaal iemand bedenkt zoiets toch niet?

K.Zwellever | 06-03-12 | 11:39

In Nederland een Steunpunt Indian Nation oprichten... en dan Joan Franka een gekkie noemen.

Achterhooker | 06-03-12 | 11:39

wow.... dacht dat dit belachelijke verhaal wel over zou waaien. Beetje tegen de wind in pissen dit.

towildbornbe | 06-03-12 | 11:38

bbbachstra | 06-03-12 | 11:35 Toen ik 23 jaar oud was snapte ik ook alles veel beter dan wie ook.

En ik had altijd en overal gelijk in.

Daarna ga je het minder snappen en heb je minder vaak gelijk. 23 Is gewoon een topjaar.

zeg maar jansen | 06-03-12 | 11:38

Lieve heer. Veganistisch, feministisch en hipsterkeutelkop ook nog. Wat een apparaat. Te lelijk om met een tang aan te raken. Daar zullen nog veel zwaar gefrustreerde stukjes uit gaan komen, vrees ik.

vetkleppert | 06-03-12 | 11:37

Ik denk dat Nikkie die studie 'creative writing' voorlopig nog niet afrond.

Skyeisthelimit | 06-03-12 | 11:37

Uit 1989. Toe maar. En dan al zo'n grote mond. Snapt de hele wereld en alles er om heen.

bbbachstra | 06-03-12 | 11:35

Die Indianentooi op het songfestival moet.

Want Nederland is heel hard aan winnetoe.

zeg maar jansen | 06-03-12 | 11:35

@weedo | 06-03-12 | 11:28
Laat maar joris, de extension 2.11.0.5 doet weer eens moeilijk.

weedo | 06-03-12 | 11:34

ze doet een loi cursus onzin schrijven in london, als ze klaar is kan ze bij kinnegin in bed, die verzamelt zulke meisjes en bezwangert ze

AAargh | 06-03-12 | 11:33

weet je wat pas een beetje sneu is, zo'n stel Vlaamse dorpsgekken zonder eigen identiteit die zich "real indian nation" noemen. Da's toch net zo triest als een blanke loser die zichzelf een 'gangsta', 'pimp' of 'brother' noemt of gooise troela die zichzelf een 'nigga bitch' noemt. Maar goed, verder wat Clint zegt roncd ca. 1 min. 10
www.ebaumsworld.com/video/watch/820504...

7anPau1 | 06-03-12 | 11:33

Je kan tegenwoordig ook geen grap meer maken of een of andere minderheid voelt zich beledigd.
FCG | 06-03-12 | 11:19 | + 5 -

Ik heb nog geen Indiaan gehoord over de tooi van Joan Franka. Alleen een paar dyslectische sympathisanten uit de polder en een boos meisje die creatief leert schrijven.

Coffeeblend | 06-03-12 | 11:32

@Den Meester | 06-03-12 | 11:26
Feministische trut. https://twitter.com/#!/nikkidekker

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:31

@Den Meester | 06-03-12 | 11:26
Maar volgens de twitters ziet ze er in het echt zo uit:
twitter.com/#!/nikkidekker/status/1467...

Niet helemaal lekker dus... (en bovendien een beetje racistisch met die stereotype poppetjes in Oud-Hollandse klederdracht).

Lijkt me logisch... | 06-03-12 | 11:31

creative poetry writing bestaat al eeuwen, vroeger noemden we dat indianenverhalen. Maar ja, dat mag dus niet van Nikki Dekker.

witwas | 06-03-12 | 11:31

@ doenormaal! | 06-03-12 | 11:29 | + 0 -
Dat topic is onderhand ook wel meer dan voldoende uitgekauwd lijkt me.

flopje | 06-03-12 | 11:31

Wat rookt zij? Ik wil het ook. Racisme? Een indianentooi, racisme?

Nietvoordekat | 06-03-12 | 11:30

Heeft iemand de indianen al gevraagd hoe (how) ze er zelf over denken? Ik denk dat eht ze geen ruk interesseert zoals ieder normaal denkend mens. Optiefen met deze discussie en maak je druk over iets belangrijks.

Zure Boer | 06-03-12 | 11:30

Check ook even hoe ze op haar blogje dikke mensen maar even vergelijkt met Jabba de Hutt middels haar 'grappige' plaatje. Dit is een heel erg dom meisje.

HetMes | 06-03-12 | 11:29

Hoofddoeken zijn overigens daadwerkelijk wel een uiting van discriminatie. Discriminatie van de vrouw. Laten we het daar eens over hebben i.p.v. dit soort onzin.

doenormaal! | 06-03-12 | 11:29

Gelukkig is het in de clip van YMCA ook een neger verkleed als indiaan, dus in beide gevallen kunnen ze de racismekaart niet bij de blanken neer leggen. Gelukkig duurt het nog geen 250 dagen voordat ze weer in een stuip kunnen schieten over Zwarte Piet.

Fopspeen | 06-03-12 | 11:28

Ik word een beetje moe van al dat zout op de slakken. Beetje meer leven en laten leven zou het leven al een stukje makkelijker maken.

flopje | 06-03-12 | 11:28

@weedo | 06-03-12 | 11:25
Waar is joris als je hem nodig hebt?

weedo | 06-03-12 | 11:28

@Den Meester | 06-03-12 | 11:26
Zou kunnen. Want als je een goed gesprek wilt hebben, doe je dat wel met een kerol.

vetkleppert | 06-03-12 | 11:28

Het zit die gutmenschen van de NRC wel heel hoog he, alwéér een nieuwe zondebok

Mijnbescheidenmening | 06-03-12 | 11:27

pfffffff

Heisessie | 06-03-12 | 11:27

'T is een veganist, dus uhh, dan weet je het wel.

mental K | 06-03-12 | 11:27

Gaat goed met het NRC, het was een kwaliteitskrant, maar inmiddels verworden tot een tabloid van het ergste soort. Laten ze eerst eens nadenken over wat ze schrijven.

wimbro | 06-03-12 | 11:27

Waarom besteden we überhaupt aandacht aan dit soort achterlijke aandachtshoeren met onvoorstelbaar stupide ideeën?

doenormaal! | 06-03-12 | 11:27

Weet je welke genocide er ook door sommige mensen ontkend wordt?

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:27

waarschijnlijk heeft ze op zo een vrije school gezeten, of heeft ze van die hyper pedagogische correcte ouders. Wat een grote hoop bull-shit zeg. En daar krijgt ze nog voor betaald ook? Die moeten ze weg bezuinigen.

jady29 | 06-03-12 | 11:26

Het racisme waar het hier om gaat is van een zeldzame doch venijnige soort. Het gaat over een van de kleinste groepen mensen ter wereld, namelijk een groep di afstamt van de kaninefaten en de kelten, namelijk de Nederlander. Omdat er niemand is die de Nederlander discrimineert doet deze het zelf. Immers een volk dat zo bevlogen is met iedere onderdrukte wil zelf ook wel eens een keer keller gediscrimineerd en vervolgens geliefd worden door de anti-onderdrukker. (Dat zijn we dus zelf.) Deze wellicht religieus gebaseerde (of gebaseerd op onze strijd tegen het water) (of beiden) heeft ertoe geleid dat we, om lekker gediscrimineerd te worden eerst daarvoor een mechanisme moesten opzetten. Dat deden we dus en we noemden het 'marktwerking'. Het gaat een beetje te ver om hier de volle breedte van dit mechanisme te beschrijven dus ik beperk het tot het songfestival.
WE WILLEN NIET WINNEN.
Als we winnen worden we namelijk niet gediscrimineerd!
Maar hoe doen we dat dan terwijl we zoveel goede muziekmakers, tekstdichters en vocalisten hebben?
'Dan laat je mensen stemmen die geen verstand van muziek hebben!'
Toegeven, je moet als organisatie voorkomen dat je echt leuek liedjes buitenboord houdt maar vanaf dat moment gaat het helemaal vanzelf.
Telt u even de voordelen met mij op.
1) Goede kijkcijfers in alle voorronden.
2) Goed SMS inkomsten in alle voorronden.
3) Werk voor jury en teamleden die weliswaar geen verstand van muziek hebben (tenzij een lokaal oud hitje) maar wel TV bekendheid genieten.
Dat leidt niet alleen tot een vernedering waardoor wij gediskwalificeerd worden (wat ook weer voordelig is want dan hoeven we het niet te organiseren...) maar cumulatief vernederd blijven.
Dat is dan weer goed voor ons discriminatiegevoel en dus voor onze solidariteit met de onderdrukten.

Einde van de Domheid | 06-03-12 | 11:26

Dat de NRC er een stukje over schrijft,tja, maar dat andere het dan overnemen omdat ze niks beters hebben, dat vind ik dan weer zo jammer.

toetanchamon | 06-03-12 | 11:26

Ze hebben wel een punt als ze zeggen dat je niet zo moet gaan. Alleen de motivatie betreffende rascisme is verkeerd.
Gewoon niet doen omdat je voor lul staat.

weedo | 06-03-12 | 11:25

Als je op rondreis bent in de indianenreservaten kun je als toerist tooien kopen, gemaakt door Indianen. Dit soort opgelegde zelfhaat kan alleen maar verzonnen worden door een iemand die zichzelf niet erg lief heeft.

ronald2887 | 06-03-12 | 11:25

Gelukkig maar dat Joan eigenlijk Turks is. Dat betekend nu dat feilloos wordt aangetoond dat ook de minderheden in ons land zwaar racistisch zijn. SCHANDE!

Fopspeen | 06-03-12 | 11:25

@Pasta-saus | 06-03-12 | 11:22
Volgens mij niet. Het is toch de Keuringsdienst van Waarde onder een andere naam? #RamBam

Tommygunner | 06-03-12 | 11:24

En als de indianen een boerka gaan dragen?
Dan is het hek van de dam en iedereen in de war.

Koos Knak | 06-03-12 | 11:24

Dekki Nikker?

HetMes | 06-03-12 | 11:24

En dan durven te zeggen dat je de krant bent voor intellectueel Nederland. Diepe diepe zucht.

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:24

Dat het NRC zo´n ongefundeerd en nodeloos kwetsend stukje publiceert verrast me enigszins.

Stroopdoos | 06-03-12 | 11:23

Ze studeert dus creative writing en wat dat ook mag zijn, het zegt in ieder geval genoeg over haar verstandelijke vermogens.

Angelica | 06-03-12 | 11:23

Nikkie Dekker is een zure trut met het verstand van een pelpinda.

StijlvolRechts | 06-03-12 | 11:22

@Tommygunner | 06-03-12 | 11:19
Rambam. Is dat niet dat gejatte programma?

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:22

Sinds die belgische socialist daar de scepter zwaait, is het zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer politiek correct geworden (lees; negerts etc knuffelen). Maar als hoernalist van het NRC mag je wel de medische status van prins Friso lostroggelen. Dat mag dan weer wel. We weten inmiddels wel wat linkse media onder fatsoen verstaan.

neworder | 06-03-12 | 11:22

Die discussie hebben we toch al gehad, maar dan in de vorm van negerzoenen en jodenkoeken?

Ars Vivendi | 06-03-12 | 11:22

Nikki Dekker ook naar Paul en witteman?

K.jongerensponsor | 06-03-12 | 11:21

Je kunt je toch wel afvragen in welke omgeving deze dame is opgevoed en waar ze scholing heeft gekregen en of ze überhaupt zelf heeft leren denken.
Het is gewoon te stupide voor woorden, deze achterlijke onzin!

lanexxx | 06-03-12 | 11:21

Als mevrouw wat vaker buiten de deur was geweest, had ze kunnen weten dat de oorspronkelijk bewoners van Zuid-Amerika zichzelf 'Indios' noemen. Een verzamelterm die de lading niet helemaal dekt, maar van enig racisme is er geen sprake.

Biff Eagleburger | 06-03-12 | 11:20

Dus met het dragen van een indianentooi ontken je de genocide? Aldus NRC?

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:20

*Ugh*

necrosis | 06-03-12 | 11:20

O, niet Daphne maar Nikki Dekker. Geboren in 1989, zo jong en nu al zo dom.

Coffeeblend | 06-03-12 | 11:20

Mijn god, mag dan werkelijk niets meer? Ga je druk maken om zinvolle dingen dichtdoos!

Ruben Koene | 06-03-12 | 11:20

Ik denk dat menig indiaan er blij mee is dat hun wegkwijnende cultuur aandacht krijgt ,als ze überhaupt ooit van het songfestival hebben gehoord . het zal ze aan hun reet roesten.

hooliganica hollandi | 06-03-12 | 11:19

@Vakonov | 06-03-12 | 11:15
Dat lied van Bert is een ripoff van Hans Teeuwen's Het Vrije Woord van de herdekking van Theo van Gogh. RamBam weet ervan...

Tommygunner | 06-03-12 | 11:19

Je kan tegenwoordig ook geen grap meer maken of een of andere minderheid voelt zich beledigd.

FCG | 06-03-12 | 11:19

Indiaantje spelen is al kinderachtig. Maar om daar dan rassenleertechnisch moeilijk over te gaan doen is zo mogelijk nog infantieler.
En dan ga ik er ook nog eens wat over zeggen. Gewoon omdat ik even niks beters te doen heb, eerlijk gezegd.

vetkleppert | 06-03-12 | 11:18

Te triest voor woorden dat men tegenwoordig 'infantiel' en 'racistisch' niet meer van elkaar weet te onderscheiden.

nattegeit | 06-03-12 | 11:18

Daphne is weer in de pen geklommen

Coffeeblend | 06-03-12 | 11:17

www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/0...

Zouden ze met dit soort hipstermeisjes die overal maar racisme en discriminatie over roepen ook eens moeten doen.
Ik word doodmoe van dat tuig dat overal een diepere betekenis achter zoekt. Alsof het die indianen in reservaten ook maar iets kan fucken dat Joan Franka een halve Turkse is uit Nederland die iets gaat doen met een dansje en hun kledingstijl.

BeunDeHaas | 06-03-12 | 11:17

En natuurlijk het maken van een onderscheid tussen mannen (lul) en vrouwen (tieten) want alle mensen zijn gelijk (!!1!!1

Waarom moet ik nu direct weer aan Irma Zonderboezem denken?

eerstneukendanpraten | 06-03-12 | 11:17

Wordt er eens reclame gemaakt voor al die Winnetou's, is het weer niet goed.

Che_cuevara | 06-03-12 | 11:15

Nikkie Dekker is niet helemaal lekker.

Lijkt me logisch... | 06-03-12 | 11:15

"Ja, er zijn nog indianen maar alleen met carnaval".

Pasta-saus | 06-03-12 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken