Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CPB: begrotingstekort 2013 is 4,5%

wehebbengeengeld.jpgCPB-meester Coen Teulings kwam vandaag met de repetitiecijfers van de Nederlandse economie. En die waren niet al te best. In 2013 is het begrotingstekort 4,5%, in 2014 is dat 4,1% en in 2015 nog steeds 3,3%, allemaal boven de Europese norm. Er zal meer bezuinigd moeten worden door kabinet Rutte. Kan niet, natuurlijk. Dit land is al leeg bezuinigd. Waar moet nog geld vandaag gehaald worden? Belastingen en accijnzen verder omhoog duwen zodat de burger het begrotingstekort betaald? De potjes van kunst, cultuur, zorg, onderwijs of de uitkeringen leeg schrapen, zodat het weer de burger is die het voelt? Kijk, het is natuurlijk niet zo dat we de draconische bedragen die we doneren aan de prachtwijk van Europa gaan stopzetten. Laat staan terugvorderen. Dit kabinet laat liever Nederland creperen dan het gebedel van Griekenland te weren. De miljarden die we in Ontwikkelingsland Europa stoppen -voor onze eigen bestwil want gunstig- komen we nu tekort. Oh hoe ironisch. De Nederlandse economie doet een Frisootje en veroorzaakt een financiële lawine door offpiste miljarden richting noodfondsen te skiën. Afijn, het enige alternatief is Nederland om te toveren in een heel hip bedrijf wat minimalistische maar peperduur gewilde computers, muziekspelers, telefoons en tablet-PC's produceert met strak design. iHolland, en dan cashen. Want van bezuinigingen hoeven we niks meer te verwachten. En noodpakketten van de ECB zullen ook wel niet onze kant op komen. Of valt het allemaal wel mee en zit de CPB met haar rapport stiekem toch een beetje het kabinet te fucken? In dit land gebeuren gekkere dingen. Helaas vallen recessies en begrotingstekorten daar tegenwoordig ook onder. Viva la Kapitalisma!

Reaguursels

Inloggen

Ericks is duidelijk geen econoom, er zijn eenvoudiger manieren om geld te besparen.
Hoeveel % van de bevolking denk je dat binnen deze door jou gestelde grenzen valt en hoeveel denk je dat je verliest door het uitvoeren van stap 6?
Dit 'stappenplan' van jou kost een aantal miljarden, levert helemaal 0 op...
Het is beter om de manier waarop de overheid met budgetten omgaat eens stevig onderhanden te nemen.
Gemeenten die perfect onderhouden wegen opbreken om het budget op te krijgen, planningen voor verschillende dingen afstemmen in plaats van:
Weg opbreken, riool erin, weg weer dichtmaken en in orde maken.
Weg opbreken, elektrakabels erin, weg weer dichtmaken en in orde maken.
Weg opbreken voor glasvezelkabel, etc., etc.
En dan bij voorkeur alle bovengenoemde in minder dan een half jaar...
*zucht*
Alleen het afstemmen van dit soort gedrag en drastisch snijden in budgetten van de overheid bespaar je makkelijk genoemde 15 miljard.

EvB69 | 02-03-12 | 00:32

Stap 1, Nederland uit de kudtzooi die EU heet.

Stap 2, dubbele nationaliteit wordt verboden, mensen die dat hebben wordt het Nederlanderschap afgenomen, waarna zij als ongewenst vreemdeling worden uitgezet.

Stap 3, Graaitax van 75, respectievelijk 85 en 95% voor inkomen boven € 250.000,00; 500.000,00 en 1.000.000,00.

Stap 4, Maximale hypotheekrente aftrek, € 30.000,00 per jaar. Voor inkomens boven de € 500.000,00 per direct volledig afschaffen.

Stap 5, Vluchttaks van 90% voor hem die denken met hun gegraaide geld Nederland te kunnen verlaten.

Stap 6, Ernstige beperking van arbeidsmigratie, pas als er geen Nederlandse werkelozen meer zijn, worden weer arbeiders uit andere landen toegelaten.

Stap 6, verlaging van de laagste belastingschijven in box1 met 10%, maar alleen voor hen wiens inkomen niet hoger is dan € 50.000,00 bruto/jaar.

Over de verdere stappen, zoals het drastisch terug brengen van het aantal (semi)ambtenaren, samen met het minimaal halveren van het regeltjes-oerwoud wordt nog verder gebrainstormt.

Ericks | 01-03-12 | 20:11

Bijstandsmoeder zei vanochtend al wat cpb-baas nu zegt, toch heeft bijstandsmoeder -4. Wat zou het zijn, de afgunst van ikke wel het handje op kunnen houden en jij niet wellicht.

bijstandsmoeder | 01-03-12 | 19:31

En welk land tikt Nederland als eerste op de vingers ?

Eurotokkie | 01-03-12 | 17:19

CPB hoe betrouwbaar zijn uw cijfers: het zijn immers beramingen en prognoses, kortgeleden nog gepronotieseerd te kort op 3.2% en nu ruim 4.5% stinkt naar de misdaad, ik denk eerder aan geraffineerd politiekspel; het... onderdruk zetten van dit kabinet(PVV versus CDA), met maar 1 doelstelling dit kabinet op te blazen! Het CPB verlengstuk van de oppositiepartijen, maar dit... lijkt me ook niet verwonderlijk met haar rood getinde organisatie!

ONS | 01-03-12 | 17:08

@Porrello | 01-03-12 | 11:43

Nou ja als alleen het stadsdeel Oost met zo'n 60.000 inwoners al 3 miljoen per jaar uittrekt voor cursussen arabische les en theedrinken dan moet dat als je al dat soort subsidies voor alle gemeenten bij elkaar optelt toch al gauw in de miljarden gaan lopen. Gewoon allemaal schrappen, je reinste flauwekul om daar als overheid geld aan uit te geven.

Borakh | 01-03-12 | 16:12

Na het zuur komen de rotte kiezen, zoals Griekenland die je gewoon moet trekken.

IndoFortuyn | 01-03-12 | 15:26

Wat was het inmiddels járen geleden ook alweer? Na het zuur komt ...

Wanneer krijgen we weer wat zoetigheid? Mijn (zuur)bekje is inmiddels zuurder dan een pot Amsterdamse uien en augurken die over datum zijn.

Le Roi | 01-03-12 | 15:17

Als je een huis van 500k kan kopen heb je geen hypotheekrente nodig. Ik ben voor een verschuivende schaal die huizen vanaf 250k minder gaat sponsoren met 10% per 25k huiswaarde. Is je huis 300k? nog maar 80% hypotheekrenteaftrek. is je huis 490k? 10% aftrek. Er zit 15 miljard in de hypotheekpot. die hoeft er niet ineens uit, maar bussum sponsoren hoeft niet.

enopgerot | 01-03-12 | 14:45

@j. Quid
"Belastingen en accijnzen verder omhoog duwen zodat de burger het begrotingstekort betaald?"
Nee, heer Quid dat is vaudt. Moet zijn betaalt.
Foei!

Het_Genie | 01-03-12 | 14:44

@goedverstaander | 01-03-12 | 11:56
Ja ik weet het. Omdat je die als eerste koopt - ken het. Maar dit zit vanaf dat moment wel degelijk in de prijs.

Parsons | 01-03-12 | 14:23

@de Bleek | 01-03-12 | 12:38
ABNAmro staat waarschijnlijk nog voor zo'n 30 miljard in de boeken. Als die nu verkocht wordt (voor veel minder natuurlijk, want dat geld krijgen we er nooit voor terug) betekent dat alleen nog maar een extra verliespost op de begroting

Schmalz | 01-03-12 | 14:03

@minimá-armezusvan.. | 01-03-12 | 13:30
Even als toevoeging. Ik ben geen econoom, maar ik vraag mij af wat er gaande zou zijn als ze toentertijd de ABN-AMRO failliet hadden verklaard. Hadden we nu wat miljarden minder te bezuinigen, of zie ik dat verkeerd?

Hölzenbein | 01-03-12 | 13:35

@minimá-armezusvan.. | 01-03-12 | 13:30
Inderdaad. Het is en blijft ingewikkeld en niemand stelt die banken ter verantwoordingen. Integendeel, ze redden banken met miljarden.

Hölzenbein | 01-03-12 | 13:33

@hölzenbein
zoals de amerikanen rommelhypotheken verkocht en een feestje vierden vanwege de hoge omzet, zo hebben de grieken de zaak ook belazerd. de bankencrisis vindt zijn spiegelbeeld landencrisis. en er is maar één manier om daar uit te komen, en dat is vertrouwen terugwinnen en behouden. iemand die liegt, steelt en bedriegt, kan even lenen, maar daarna nooit meer.

minimá-armezusvan.. | 01-03-12 | 13:30

@La Vie En Rose | 01-03-12 | 13:04
Wat een ziek gedrag van je, om altijd gelijk te willen hebben. Van mij mag het hoor. Jij blij, ik mijn rust.

Hölzenbein | 01-03-12 | 13:09

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:33
Ow ja, nog even dan.

Jouw is een bezittelijk voornaamwoord.
Jouw huis. (Het huis is van jou.)
In dit geval is het: als we het van JOU moeten hebben.

Ook hier zou jouw opa mij gelijk in moeten geven.

Das nou jammer hè? Heb ik twee keer gelijk.:)

La Vie En Rose | 01-03-12 | 13:04

@La Vie En Rose | 01-03-12 | 12:56
Ja allemaal al gelezen. :) Het miljarden investeren ben ik ook niet blij om, maar het niet investeren maakt nog grotere schade hoor ik zo links en rechts van economen. Wat ik fascinerend vind is dat niemand de daders aanpakt (de banken dus) en dat die vreselijke beurs gewoon eens afgeschaft wordt... Want dat houdt toch alles kunstmatig hoog of laag. Inderdaad spannende tijden.

Hölzenbein | 01-03-12 | 13:01

de situatie is in werkelijkheid vele malen erger. het geld dat richting griekenland wordt gestuurd staat als bezitting in de boeken, maar is in werkelijheid niets waard. het begrotingstekort is dus, ondanks bezuinigingen, nog veel groter. en de financiële markten kan je niet voor de gek houden. nederland gaat binnenkort zijn triple-A rating verliezen en dan is de beer los, omdat de rentelasten op die torenhoge schuld - die al die linksche huilers nog verder willen oplopen - nog verder stijgen. wanneer realiseren al die huilers zich eens dat je geld dat je niet hebt, niet kunt uitgeven.

minimá-armezusvan.. | 01-03-12 | 13:01

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:27
Tja, als jij beweert dat dit kabinet twee jaar bezig is, heb ik het recht om jou er op te wijzen dat dit niet het geval is. Dus weet ik het in dit geval beter dan jij.
Dat zou zelfs jouw opa niet kunnen ontkennen.

W.b. dit kabinet:
Er is je al verteld dat het begrotingstekort onder de vorige kabinetten hoger was dan nu.

Een verzachtende omstandigheid voor dit kabinet is dat ze met een gigantische crisis te maken hebben en nog te kort bezig zijn om al echt resultaten te kunnen laten zien. Iets veranderen in dit land kost nl enorm veel tijd.

En nee, ik ben niet blij met een aantal keuzes van dit kabinet, zoals het sluizen van miljarden naar Griekenland, lees Europese banken. Dit was echter ook gebeurd onder alle andere kabinetten van welke couleur dan ook.

Tsja en als dit kabinet valt, dan vrees ik met grote vreze dat een ander kabinet het niet veel beter gaat doen. But we shall see. Spannonde tijden.

La Vie En Rose | 01-03-12 | 12:56

we laten de bejaarden in Moldavië , Albanië gewoon ieder jaar doodvriezen ( en geloof me als het koud is duren de dagen tien keer zo lang)In het kader van de solidariteit dan maar stoppen met geld(miljarden) sturen naar de zielige negertjes.Scheelt miljarden.

zwemverbrander | 01-03-12 | 12:55

We moeten 9 miljoen extra bezuinigen?
Er gaat per jaar bijna 5 miljoen naar ontwikkelingshulp!
2 jaar kappen met dat gestrooi en we zijn weer boven Jan!
Stelletje idioten daar in Den Haag!

lilluke halve hoan | 01-03-12 | 12:52

Teulings, hoofd van het CPB is een pvda 'prominent. Dus alles uit de kast om dit kabinet tegen te werken.

Barbertjehangt | 01-03-12 | 12:39

Makkelijk, kort door de bocht maar wel effectief op de korte termijn. Verkoop ABN AMRO. Daarna in alle rust het roer om op alle nivo's als hierboven door meerdere genoemd.

de Bleek | 01-03-12 | 12:38

@doenormaal!

Yup en vergeet niet het gratis geld die de ECB weg geeft aan banksters.

Jaimy Fox | 01-03-12 | 12:28

Het gaat beter met de economie, alleen gaat het niet zo goed met de uitgaven van de overheid. Hoe zou dat nou toch komen...? Griekenland? ESM? EU?

doenormaal! | 01-03-12 | 12:21

35 miljard/jaar bezuinigen doe je zo:
- Afschaffen provinciebestuurslaag: 0,86 miljard
- Afschaffen Publieke Omroep: 1 miljard
- Afschaffen subsidies op windmolens: 2,7 miljard
- Afschaffen Ontwikkelingssamenwerking exclusief 1 miljard noodhulp: 5 miljard
- Ambtenarensalarissen (800.000 fte met gemiddeld jaarsalaris van 35.000) gemiddeld korten met 12% rekeninghoudend: 3,0 miljard
- Halvering verzorgingsstaat (tot op het niveau zoals dat in Slowakije gangbaar is) rekeninghoudend met verdubbeling veiligheidskosten: 22,9 miljard

Maar ja, daar zijn rectse politieke partijen voor nodig en die bestaan in Nederland niet. Dus gaan we failliet.

tipo | 01-03-12 | 12:08

@ Parsons | 01-03-12 | 11:23 |
Bij bestaande bouw zit alles in één prijs opgesloten. Dan telt vooral de locatie. De locatie. En de locatie. Ik heb nieuwbouw en bestaande huizen gekocht. Geloof me, de grond staat echt op de akte bij nieuwbouw. :)

Laat onverlet dat de HRA, in beide gevallen, een instrument is dat wat mij betreft valt onder het kopje Ongewenste Staatsbemoeienis.

goedverstaander | 01-03-12 | 11:56

@witwas | 01-03-12 | 11:45
Het is vreemd maar wel leuk. :)

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:54

katohy | 01-03-12 | 11:47 | + 0 -
Ook baby's zijn burgers en burgers die niet voor zich zelf kunnen zorgen krijgen geld van de overheid in dit land. Ik ken er veel die van de staat vreten met een minder goede reden, pak die eerst eens aan.

John Muts | 01-03-12 | 11:54

bij meer bezuinigen wordt dat gat enkel groter, dus wat willen we nou.

kom op stimuleren die economie dan wordt het misschien nog eens wat!

Stijlloos&eigenwijs | 01-03-12 | 11:52

@apollonia | 01-03-12 | 11:29 Geen bewijs? En die Nederlandse enclaves in België en Duistland dan? Andersom zijn die er niet.

witwas | 01-03-12 | 11:52

Die JSF hebben we niet nodig.
Schaf de kinderbijslag ook maar af.
Die kinderbijslag heb ik sowieso nooit begrepen.

Volgens mij ben je er dan al bijna.

katohy | 01-03-12 | 11:47

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:32 Beetje raar om het huidige kabinet de grond in te stampen vanwege een tekort, terwijl dat tekort in het vorige kabinet hoger was. Dat is mijn enige punt, verder zullen we inderdaad wel zien.

witwas | 01-03-12 | 11:45

@Borakh | 01-03-12 | 11:36
Het is een begin. Nog 8,9 miljard te gaan!

Porrello | 01-03-12 | 11:43

Ik heb de afgelopen weken weer aardig wat topics voorbij zien komen over PvdA-bobo's die miljoenen subsidie in hun zak steken, daar valt nog genoeg te bezuinigen lijkt me.

Borakh | 01-03-12 | 11:36

apollonia | 01-03-12 | 11:29
Daarom zou de HRA ook slechts hervormd moeten worden. Dus compenseren door een belastingverlaging of 1 vast HRA tarief of vlaktaks voor iedereen.

Dan hoeft u niet meer jaloers te zijn op die mensen in die villa's die 52% IB betalen en daarmee hun belastingvoordeel pakken.

Porrello | 01-03-12 | 11:36

fokpremie afschaffen,hra afschaffen aow met 65 en de hangjeugd aan het werk schoppen .marktwerking die niet werkt terugdraaien ,en de bijdrage aan europa korten als ze zich weer eens mengen in interne aangelegenheden

piet precies | 01-03-12 | 11:33

@La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:26
Tja, als we het van jouw moeten hebben...

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:33

LET OP: CPB = PVDA...

K. Metjes | 01-03-12 | 11:32

Zolang de politici ziende blind en horende doof blijven valt er niks te verwachten van enige verbetering in dit land.
tipo | 01-03-12 | 11:29 |
Kijk, dit zijn pas echte maatregelen!

lanexxx | 01-03-12 | 11:32

@witwas | 01-03-12 | 11:21
Om een grote blonde vriend te citeren: ik ben geen cijferfetisjist. Ik kijk niet meer in het verleden want de overgrote meerderheid van de regeringen in het verleden waren rechtsch mijn waarde.

Het gaat er om of een kabinet waarvan men zegt dat rechtsch zich de vingers kan aflikken überhaupt nog vingers over houdt en zich niet zelf weg bezuinigd. Zoals ik al zei, we zullen zien.

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:32

@goedverstaander | 01-03-12 | 11:02
Als we de HRA tegelijkertijd hervormen en er ook nog eens op bezuinigen gaat dat de woningmarkt en economie niet helpen. (lees: koopkracht daling)

Porrello | 01-03-12 | 11:31

witwas | 01-03-12 | 11:03
Die bangmakerij over kapitaalvlucht is onbewezen. Verder is het een beetje omgekeerde bewijslast wat je zegt. Als die villa’s namelijk dan alleen nog bereikbaar zijn voor stichtingen (zonder HRA) is er echt iets grondig mis.
En ik ben niet links.

apollonia | 01-03-12 | 11:29

Ambtenarensalarissen (800.000 fte met gemiddeld jaarsalaris van 35.000)

Griekenland heeft de ambtenarensalarissen met 12% verlaagd, dus Nederland moet dat ook doen. De ambtenarensalarissen kunnen voor het grootste deel (95%) minder dan 8% gekort worden ipv 12%, als de Balkenendenorm op € 100.000 komt te liggen i.p.v. € 193.000,- en overschrijdingen met gevangenisstraffen worden gehandhaafd. (bijvoorbeeld 1 maand gevangenisstraf per € 1500 overschrijding van de Balkenendenorm). Alles bij elkaar opgeteld levert een halvering van de Balkenendenorm 1,2 miljard/jaar op. Dat is toch weer € 13,75 per gemiddeld gezin per maand. Mensen die meer dan een ton per jaar wilen verdienen, horen niet voor de overheid te werken, maar voor eigen risico in de private sector.

tipo | 01-03-12 | 11:29

@La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:21
Mijn opa had gelijk. Leraar zijn (zoals jij) is geen beroep maar een diagnose. Ze weten altijd alles beter.

Ik wens mij geen linkse kabinet, maar dit kabinet is ook puinhoop, dat geven PVV adepten als jij zelfs langzaam toe, al ontbreekt de eerlijkheid daar nog toe.

En inderaad, mochten ze het halen, want ik geloof niet dat dit #faalkabinet de rit uit zit. We zullen zien.

Zo nou heb ik weer genoeg complimenten gemaakt richting jou.

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:27

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:13
Ik zeg: Hölzie for President.
It's a hell of a job, but you can do it.

Go for it Hölz!

La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:26

@James Lastig | 01-03-12 | 10:00
Snap ik, maar de gemiddelde reaguurder snapt dat minder goed en denkt dat overheidsadviseurs ook niet meer dan JP mogen verdienen. Dus. Wat mij betreft reken je een procent als je t regelt

Den Meester | 01-03-12 | 11:24

@goedverstaander | 01-03-12 | 11:20
Alsof die grondprijs niet meer meeberekend wordt in de prijs als het geen nieuwbouw (meer) betreft?!

LOLWUT?

Parsons | 01-03-12 | 11:23

Noobmaster 11:05
U zegt: "Investeer in onderwijs, zorg, veiligheid, infrastructuur en de kenniseconomie en ons land zal sterker dan ooit uit deze crisis komen."

Als de overheid zich daar toe zou beperken, wordt er 100 miljard/jaar bezuinigd. Dat is namelijk et bedrag dat de overheid aan niet-kerntaken besteedt.

tipo | 01-03-12 | 11:22

@Che_cuevara | 01-03-12 | 10:53
als jij de rekening betaald, vindt ik het prima

Den Meester | 01-03-12 | 11:22

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:11 Maak jezelf nou niet belachelijk, in 2009 was het begrotingstekort 5,6% en in 2010 5,1%. Het gaat dus de goede kant op.

witwas | 01-03-12 | 11:21

Grappig dat al die economie-clowns in de media uitsluitend lastenverzwaring en bezuinigingen op sociale voorzieningen als opties noemen. Hoe zit het met die topzware Nederlandse overheid? Het ambtenaren apparaat met een waterhoofd? Bezuinigingen op de publieke omroep? Emolumenten en douceurtjes voor politici? Bijdragen aan Brussel? Nederlandse-Euro transporten naar Athene? korten op 'ontwikkelingshulp'?
Hoor je niets over, maar daar zijn gauw die miljardentekorten mee opgelost.

kaskoeskielewan | 01-03-12 | 11:21

@Hölzenbein | 01-03-12 | 11:11
Niet 'net twee jaar', niet 'nog niet eens twee jaar' maar pas op 14 oktober 2012. Dus over hoeveel maanden bestaat het kabinet twee jaar, Hölzie? (mochten ze dat halen?)

Bij het juiste antwoord, draag ik jou voor als Minister van Financiën in het door jou zo gewenste nieuwe linkse kabinet.

La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:21

@ Parsons | 01-03-12 | 11:09 |
De grondprijs is alleen van belang bij nieuwbouw. Dat is een fractie van de huizen die jaarlijks worden verkocht (in 2011 circa 16%).

Bovendien is de HRA een instrument dat uiteraard ook van invloed is op de grondprijs.

goedverstaander | 01-03-12 | 11:20

hahahaha 4.5 procent moet eigenlijk 7 % zijn.
wordt dikke boete hahahah

ziende blind | 01-03-12 | 11:18

Een gemiddeld gezin zou € 13.700 minder belasting betalen per jaar, als onze overheid zich tot de kerntaken (politie, justitie, defensie, onderwijs, zorg, infrastructuur) zou beperken.

www.dagelijksestandaard.nl/2012/02/wan...

We hebben helaas geen rechtse partijen in Nederland, anders zou er ook werkelijk bezuinigd worden.

tipo | 01-03-12 | 11:18

Bezuiniginen zijn nou eenmaal nodig bij een enorme internationale conjucturele tegenwind, zit niet zo op het kabinet te zeiken, links zou nog meer bezuinigen(kijk maar naar hun verkiezingsprogramma's)

Marcokoers4000 | 01-03-12 | 11:17

overigens zij rutte gisteren nog dat het stukken beter gaat.
maar ja,is dan ook al een dag geleden en dan kan er veel gebeuren.

ziende blind | 01-03-12 | 11:16

www.nu.nl/economie/2743579/begrotingst...

Komt door een tegenvallende economische groei. Tja, als je het land aan het doodbezuinigen bent, dan heb je inderdaad een tegenvallende economische groei. Daar hoef je niet echt slim voor te zijn om dat te begrijpen.

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:13

@ witwas | 01-03-12 | 11:07 |
Voor zover ik weet geldt de minimaal 50% aflossen-regeling alleen voor nieuwe hypotheken. Nieuwe afsluiters kopen goedkoper, dus dat zal netto lood om oud ijzer zijn.

Het eerder door jouzelf aan gehaalde voordeel voor huurders zorgt bovendien voor extra consumentenbestedingen.

goedverstaander | 01-03-12 | 11:12

@Absoluut niet waar | 01-03-12 | 10:51 |

Oneens..
De consument houdt de hand op de knip vanwege onrust maar ook vanwege het feit dat een steeds groter deel van het inkomen direct naar de overheid vloeit. De vraag wordt dus over twee assen neer beneden gedrukt.
.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft op het moment over het algemeen genomen een goede kaspositie en de marges op peil. Dat geld wordt niet uitgegeven vanwege onrust maar ook vanwege het feit dat men inschat dat consument op korte termijn niet gaat uitgeven.
.
Banken zijn inderdaad te conservatief met het verstrekken van leningen. Dit komt echter juist omdat de buffers echt niet op peil zijn. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat er veel balansposities ten onrechte nog niet zijn afgewaardeerd. Ik noem bijv. vastgoed.
.
Verkeersinfrastructuur betreft niet alleen autosnelwegen. OV, massatransport per rail, vliegtuig, binnenwater, pijplijnen, niet A-wegen en natuurlijk niet te vergeten kust en zee zijn echt voor veel verbetering vatbaar. Hoewel er idd aan de wegen gewerkt wordt zitten er nog flinke onvolkomenheden in het netwerk. Er is verbetering maar we zijn er nog niet. Het is wat mij betreft ook niet altijd een kwestie van meer asfalt maar meer slimmer geplaatst asfalt.
.
Ruimtelijke ordening is in Nederland bijzonder suboptimaal ingericht. Gemeenten, provincies en rijk rommelen maar wat aan. Voorbeeldje.. Aangrenzenden gemeenten die allebei een industrie gaan aanleggen terwijl er maar noodzaak is voor een enkel industrieterrein.
.
Waterwerken zijn altijd goed in termen van veiligheid. Daarnaast, lekker klussen in eigen land en vervolgens de opgedane kennis omzetten in exportproducten en diensten.
.
Los van wat niet goed is zouden we ook kunnen anticiperen op ontwikkelingen. Auto's bijvoorbeeld worden steeds compacter. Is dat niet een kans om onze woonkernen anders in te richten?

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 11:11

Tekorten zijn een nieuwe realiteit aldus rutte.
goh,dan ben ik dus helderziende.

ziende blind | 01-03-12 | 11:11

@La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:07
Nog niet eens twee jaar. Dat is helemaal een schande.

Hölzenbein | 01-03-12 | 11:11

Nou wat zei ik over het "cijferfetisjisme" ? Al binnen een uur lees ik dat de bezuiniging van 9 naar 16 miljard is gegaan. Het CPB moet blijkbaar zo snel mogelijk achter de gordijnen.De taak aan Wilders is om weer op 9 terug te komen.Grote overwinning voor hem.Het is het gewoon handje-klap van de oude veemarkten,dat Nederlandse kapitalisme.

Dolphi | 01-03-12 | 11:10

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:54
Dat woningen belachelijk duur zijn in dit land heeft niets te maken met HRA, maar alles met krankzinnige grondprijzen.

Parsons | 01-03-12 | 11:09

@Stormageddon | 01-03-12 | 10:53
Dat het wat scheelt is een ander verhaal - dito of er wel of niet nog meer of minder ingegrepen moet worden in die markt.

Parsons | 01-03-12 | 11:08

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:58 Nou, ik weet het nog zo net niet. Probleem voor die huurders is dat een koopwoning dan wel in prijs is gedaald, maar het deel van hun inkomen dat ze aan woonlasten kwijt zijn blijft gelijk. Maar de onzekerheid is er dan uit. De huidige eigenaren hebben echter een probleem en zullen verplicht worden versneld af te lossen op hun hypotheek. Dit geld wordt onttrokken aan de economie en dat kon volgens mij wel eens desastreuze gevolgen hebben.

witwas | 01-03-12 | 11:07

@Hölzenbein | 01-03-12 | 10:46
Hulde ende applaus voor het comment van de dag.
(het is complimentendag)

*in oor van Hölzie fluisteren doet dat kabinet Rutte in oktober 2010 van start is gegaan. Het is nu 1 maart 2012*

La Vie En Rose | 01-03-12 | 11:07

@Feynman 10:19: Leuk om eens iets te lezen van iemand die het snapt. Zowel binnen als buiten de politiek zie je dat veel te weinig.
Verder eens met de aanvulling van John Muts (10:22): de verzekeraars moeten weer gewoon gaan verzekeren en zich niet meer met de zorg bemoeien. En als we dan toch bezig zijn kunnen we de verzekeraars als tussenpersoon wel opheffen; laat de overheid ons maar verzekeren. Ik ben voor marktwerking, maar waar de markt niet werkt moet je het niet willen.

Muxje | 01-03-12 | 11:06

Dysphemian | 01-03-12 | 09:49
Ik kan wel weer een uitbundig betoog hier formuleren maar dat voegt simpelweg nauwelijks iets toe aan hetgeen u reeds verwoord heeft.
Diegenen die om het hardst roepen om bezuinigingen, 0 lijnen, "de sterkste schouders *kots*" et cetera zijn juist ook diegenen die een gat in de hand hebben als het om doelmatige en doeltreffende uitgaven gaat.
Ik eis allereerst controle op de uitgaven/budgetten. Het is onbestaanbaar dat er nog immer miljoenen Euro's simpelweg verdampen via volstrekt ondoelmatige en ongecontroleerde uitgaven en subsidies. Waterschappen, scholen, ziekenhuizen die piepen om meer geld terwijl ze miljoenen aan reserves op de bank hebben staan. Zorgboerderijen, zorgmaneges, zorghoerderijen waar miljoenen naar toe vloeien om het een paar ADHD'rs naar de zin te maken. Musea directies die miljoenen aan overheidsbudget verkwanselen door basale onkunde. Miljoenen aan pgb's die door louche "oh zo betrokken" bureautjes besteedt worden aan salarissen, fees, Apple apparatuur en dure inrichting. En vult u verder zelf maar aan, voorbeelden te over. Nederland is een lui land geworden, een instandhoudingsinstituut voor de zieligheidsindustrie en alles wat daarmee verweven is.
*Ik ga nu even poepen*

de directeur | 01-03-12 | 11:06

De econoom Keynes was van mening dat de overheid in slechte tijden juist moet investeren in de economie. Meer bezuinigen is slecht voor de koopkracht en het vertrouwen waardoor je in een neerwaardse spiraal terecht komt.

De overheid en werkgevend Nederland heeft met negatieve maatregelen en de nullijn voor loonontwikkeling de Nederlandse economie lamgelegd. De consumentenbestedingen nemen zienderogen af.

Geen enkele bezuingingsmaatregel heeft geleid tot lastenverlichting. De overheid blijft evenveel belasting heffen, je krijgt er als burger alleen veel minder voor terug. Rupsje Nooitgenoeg eet ons een voor een allemaal op.

De politieke partijen, VVD en CDA voorop, lopen aan de leiband van Europa en kunnen niets anders verzinnen dan nog meer bezuinigen. Nee, investeer in onderwijs, zorg, veiligheid, infrastructuur en de kenniseconomie en ons land zal sterker dan ooit uit deze crisis komen. Hou op met die rol van braafste schooljongetje en fuck off met je 3% waar verder niemand zich aan houdt. Regels maken vlegels.

Noobmaster | 01-03-12 | 11:05

@apollonia | 01-03-12 | 10:58 Hou toch eens op met dat linkse gewauwel over 'meebetalen aan villa's'. Die villabewoners betalen via de belastingen veel meer mee aan onze voorzieningen dan wij aan die van hun. Of dacht je dat we beter af zijn als die villabewoner naar België verhuist en er in zijn Nederlandse villa één of andere stichting zich vestigt?

witwas | 01-03-12 | 11:03

@ Porrello | 01-03-12 | 10:57
Een hervorming kan tegelijkertijd een bezuiniging zijn.

Wacht de uitkomsten van het torentje-overleg vanaf komende maandag maar in de peiling.

goedverstaander | 01-03-12 | 11:02

Het grote probleem in de economisch beter draaiende landen (lees Nederland, Duitsland en practisch heel scandinavie) is dat we door onze welvaart vinden dat we verantwoordelijk zijn voor het verdelen van die welvaart over de rest van de wereld (Afrika, Delen van Azie en het veelbesproken souflakistan). Probleem is: ons onuitputtelijk gewaande welvaart is op, de meters van de staatsschuld in Amerika moeten verlengd worden omdat het bedrag er niet meer op past, Griekenland bewijst dat er ook nog zoiets bestaat als een 4e wereld land en de rest van zuid Europa neemt een siesta terwijl ze wachten op ons geweldige plannen om ze te redden. Way to go superman.... Als we slim zijn stoppen we maar eens met dat "maatschappelijk verantwoorde" geneuzel, de westelijke heerschappij over de wereld is over. Het is tijd voor China, Brazilie en India om hun groei door te zetten en de zorg van deze economische onbenullen op zich te nemen. Had ons in ieder geval al mooi wat miljarden op de Griekenland kwestie bespaard.

blaasdraak | 01-03-12 | 11:02

@ witwas | 01-03-12 | 10:51 |
Geen maatregel is zonder ongewenste gevolgen natuurlijk.
Maar huurders met meer bestedingsruimte zouden dan ook kunnen besluiten om in prijs gedaalde koopwoningen aan te schaffen. Nu gooien ze hun geld weg.

De markt doet haar werk dan wel. Zonder bemoeienis van de staat.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:58

Geert gaat nooit akkoord met verdere bezuinigingen,en weet dat het CDA het stokpaardje ontwikkelingshulp niet kan loslaten.Dan loopt het uit op nieuwe verkiezingen,waar Wilders zijn nieuwe stokpaardje aan Nederland voorstelt.

Zijn gloednieuwe nog niet onthulde of uitgelekte onderzoek naar de terugkeer van de gulden.

Het wapen voor de campagnestrategie tegen de SP!

deraderendraaien | 01-03-12 | 10:58

@ witwas | 01-03-12 | 10:19
Ik heb het niet over alle huizenbezitters. Zie artikel.
Waarom betalen wij miljarden mee aan villa’s? Deze selecte groep kan best een stapje terug doen, het koopkrachtverlies is marginaal. Dat kost autodealers en reisbureaus echt niet de kop. Die komen pas in de problemen als de hogere middenklasse en middenklasse niets meer te besteden hebben.

apollonia | 01-03-12 | 10:58

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:54
HRA aanpakken zou een hervorming moeten zijn en geen bezuiniging!

Porrello | 01-03-12 | 10:57

@ Parsons | 01-03-12 | 10:46 |
Door de HRA zijn koopwoningen structureel te duur in NL. Kopers (i.e. starters) kijken vooral naar de netto maandlasten. Dat gezeik over het al dan niet aanpakken van de HRA is slecht voor de markt. Dus nu maar ineens door het behang stappen.

Bovendien is het rondpompen van 11 miljard ook niet gratis.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:54

@Cuyahoga | 01-03-12 | 09:46
Betaald of betaalt?
Uiteindelijk komt het uit onze zak, met of zonder d/t

Che_cuevara | 01-03-12 | 10:53

@Parsons | 01-03-12 | 10:41
Het kost niks, maar het scheelt wel.

Enfin: de HRA is een fiscale inkomensmaatregel én een inmenging van de overheid in de woningmarkt. Beide zijn onwenselijk. Maar de HRA is slechts uitwas van beide zaken, die veel dieper en fundamenteler moet worden aangepakt. Dat weet jij ook. Alleen de HRA afschaffen helpt niks en is een ordinaire bezuinigingsmaatregel (lees: extra belastingheffing). Maar dat betekent nog niet dat er niks aan de woningmarkt gedaan moet worden zodat de HRA (en de huurtoeslag) wél afgeschaft kan worden.

Stormageddon | 01-03-12 | 10:53

Johannes D. | 01-03-12 | 10:47 | + 1 -
Waar. Een belachelijk groot ambtenarenapparaat vol infantiele mensen zonder realiteitszin parasiteert op die paar Nederlanders die wel de handen uit de mouwen steken. Ontslaan is te goed voor ze, eigenlijk zou je ze moeten vervolgen en de niet-productieve gewerkte uren laten terugbetalen aan de staatskas. Dan heb je een begrotingsoverschot van hier tot gunter.

John Muts | 01-03-12 | 10:53

Laatst op Geschiedenis24 ofzo een paar talkshows gezien uit het begin van de jaren 80. Toen was het ook crisis. Staan er toch een paar PvdA'ers werkelijk met droge ogen te vertellen dat werken een KEUZE is. Dat je als je niet wilt werken daar voor potjes moeten komen. WTF. De werkende mensch werd daar neergezet als conservatief/rechts en kortzichtig. Nu betalen we de rekening.

Charles de Batz | 01-03-12 | 10:52

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 10:15

Hoewel ik uit eigen ervaring weet dat de belastingdruk voor ondernemers fors en vooral ondoorzichtig is, valt de dalende vraag natuurlijk niet op te lossen met wat belastingvoordelen. Dan kun je er beter voor zorgen dat de overheid blijft afnemen bij haar leveranciers. Door de bezuinigingen zijn de orders vanuit de overheid sterk gedaald en worden betalingen nog meer vooruit geschoven dan normaal, met alle gevolgen van dien.
Dit levert alleen maar extra onzekerheid op; want als de overheid al niet meer kan afnemen en aan haar betalingen wil/kan voldoen, wie dan nog wel?

Het probleem is ook niet zo zeer dat er geen geld is, maar dat iedereen op zijn geld blijft zitten. Banken hebben ondertussen weer idiote reserves, maar blijven toch doen alsof ze een groot risico aangaan met het verstrekken van een lening. Daardoor zijn de voorwaarden voor kredieten onaantrekkelijk. Zodra je deze geldstroom weer op gang krijg, kom je een stuk verder dan wat belastingvoordelen.

En wat betreft je opmerking over de Delta werken; als iets nu goed loopt zijn het de ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur. Over zo`n 1,5 tot 3 jaar zijn de meeste snelwegen verbeterd, waardoor we een prima infrastructuur hebben. Wanneer je huisvesting ook onder infrastructuur verstaat, dan ben ik het met je eens. Want ook daar valt nog veel winst (zowel qua geld als qua effectiviteit te behalen).

Absoluut niet waar | 01-03-12 | 10:51

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:48 Ik zie het meer als een compensatie voor de (door de overheid)opgedreven prijzen van grond en woningen alsmede de overdrachtsbelasting. En iedereen moet wonen. Je zou ook wel de belastingen kunnen verlagen maar dan profiteren hoofdzakelijk de rijkeren en huurders.

witwas | 01-03-12 | 10:51

@Johannes D. | 01-03-12 | 10:47 |
Mee eens. Maar huidige tekorten worden veroorzaakt door minder inkomsten, niet door inefficientie.

Porrello | 01-03-12 | 10:49

@ witwas | 01-03-12 | 10:45 |
Lijkt me geen goed idee, want dan verstrek je nog immer een subsidie op het wonen.

Ik denk dat je het (eventuele) wegvallen van de HRA moet compenseren met iets dat juist niets met de hele woningmarkt van doen heeft.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:48

@Hölzenbein | 01-03-12 | 10:46
Zodat het tekort nog sneller kan oplopen.

Parsons | 01-03-12 | 10:48

@Hölzenbein | 01-03-12 | 10:46 Zoek anders de begrotingstekorten van 2009 en 2010 even op voordat je wat roept.

witwas | 01-03-12 | 10:47

De overheid moet eindelijk eens efficiëntie leren omgaan met de geldmiddelen voor eigen organisaties (Ministeries, gemeenten enz., enz). Ook deze regering draait om de hete brei: men heeft geen greep op de eigen organisatie(s).

Johannes D. | 01-03-12 | 10:47

Viva la Kapitalisma!
Johnny Quid | 01-03-12 | 09:39 | Link | 73 reacties |

Quid. Trol. Ik heb een kwoot voor je!

‘One of the methods used by statists to destroy capitalism consists in establishing controls that tie a given industry hand and foot, making it unable to solve its problems, then declaring that freedom has failed and stronger controls are necessary.’

Porrello | 01-03-12 | 10:46

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:44
Natuurlijk doet het de woningmarkt wel goed. Het gelul erover is één van de oorzaken dat de boel op slot zit.

En qua voorliegen - iets dat NIET belast is kun je niet als kostenpost voor de overheid opvoeren.

Zo simpel is het.

Parsons | 01-03-12 | 10:46

@ Mijnbescheidenmening | 01-03-12 | 10:45 |
Dat kan heel erg snel heur.

Gewoon 0 euro uitgeven en slechts inkomsten genereren.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:46

Hebben we net twee jaar een rechtsche regering hebben we al een begrotingstekort van 4.5%. Man man man wat een lutserts. Tijd dat de linkse partijen dat gajes van de troon schopt.

Hölzenbein | 01-03-12 | 10:46

@Tarak | 01-03-12 | 09:53
Deze is ook heel mooi

When, in the course of human events, it becomes necessary for one people to dissolve the political bands which have connected them with another, and to assume among the powers of the earth, the separate and equal station to which the laws of nature and of nature's God entitle them, a decent respect to the opinions of mankind requires that they should declare the causes which impel them to the separation.

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable rights, that among these are life, liberty and the pursuit of happiness. That to secure these rights, governments are instituted among men, deriving their just powers from the consent of the governed. That whenever any form of government becomes destructive to these ends, it is the right of the people to alter or to abolish it, and to institute new government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their safety and happiness. Prudence, indeed, will dictate that governments long established should not be changed for light and transient causes; and accordingly all experience hath shown that mankind are more disposed to suffer, while evils are sufferable, than to right themselves by abolishing the forms to which they are accustomed. But when a long train of abuses and usurpations, pursuing invariably the same object evinces a design to reduce them under absolute despotism, it is their right, it is their duty, to throw off such government, and to provide new guards for their future security.

--T.J.

Dlareg | 01-03-12 | 10:46

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:39 Misschien is het een idee om iedere hoofdbewoner van een zelfstandige woonruimte een subsidie (toeslag) op zijn woonlasten te geven van pak hem beet 30%. Zo weet iedereen precies waar hij aan toe is, de rijkeren gaan er wat op achteruit want die trekken de rente nu af tegen 44% en scheefhuurders kunnen makkelijker overstappen naar een duurdere woning.

witwas | 01-03-12 | 10:45

Toch snap ik het niet helemaal. Begrotingstekort. Hoe kun je nou jaar jn jaar uit meer geld uitgeven dan je hebt? Hoeveel jaren hebben we begrotingsoverschot nodig om alle tekorten weg te werken???

Mijnbescheidenmening | 01-03-12 | 10:45

De HRA kost niets. Je laat je voorliegen.
Parsons | 01-03-12 | 10:41 |

Stel dat ik me laat voorliegen. Dat zou zomaar kunnen. U zou ook voorgelogen kunnen worden. Eigenlijk vind ik die discussie niet zo belangrijk, al gaat het bij dit topic wel op bezuinigingen.

Laat onverlet dat ik de HRA een instrument vind dat je moet laten verdwijnen omdat het de woningmarkt geen goed doet.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:44

ý9miljard tekort en oppositie komt met:
-Lastenverzwaringen
-Jaloeziebelastingen
-Banken-Godwins
-Hervormingen gepresenteerd als bezuiniging

Porrello | 01-03-12 | 10:43

@goedverstaander | 01-03-12 | 10:39
De HRA kost niets. Je laat je voorliegen.

Parsons | 01-03-12 | 10:41

Volgens Plasterk is 9 miljard de helft van 14 miljard.

Heb alle vertrouwen in de politiek wat dat betreft.

Parsons | 01-03-12 | 10:40

Als die rimmende vuilak van een JK de Jager geen 4,8 miljard in die bodemloze put gemaand Griekenland had gestort (waar het merendeel van de NL bevolking sowieso niet achter stond), hadden we nu i.p.v. 9 "slechts" 4,2 miljard extra moeten bezuinigen. Het zal wel weer worden afgewenteld op de mensen die tussen de 1 en 2 keer modaal verdienen, goedverdoemme. Terwijl er zoveel alternatieven zijn:
- geen ontwikkelingshulp meer;
- kinderbijslag en kindgebonden budget afschaffen (of op zijn minst maximeren op 2 kinderen);
- geen kinderbijslag / kgb voor kinderen die niet in Nederland verblijven (zoals Marokka, Turkije etc.);
- geen enkele subsidiering meer voor kunst/cultuur, m.u.v. musea van nationaal belang en bibliotheken;
- verkopen van de Antillen aan Hugo Chavez;
- afschaffen van de langdurigheidstoeslag bij bijstandsuitkeringen;
- wettelijk maximeren van de prijzen van geneesmiddelen om zo de kosten van de gezondheidszorg te drukken;
- etc. etc.

Helligen Hendrik2 | 01-03-12 | 10:40

@ Het geld van de HRA wordt voor het grootste deel weer in de economie gepompt... etc.
witwas | 01-03-12 | 10:19

Klopt als een bus. Van de 11 miljard die het kost komt uiteindelijk zo'n 7 miljard toch in de schatkist via diverse belastingen. De besparing is slechts 4 miljard als je de hele HRA ineens zou afschaffen. Maar dat kan natuurlijk niet.

Ik pleit voor afschaffing van de volledige HRA, en ook nog wel in één klap. Maar dan moet er een niet-woningmarktgerelateerde compensatie tegenover staan. Aan die compensatie kun je dan vervolgens sleutelen, over de jaren heen.

goedverstaander | 01-03-12 | 10:39

.. er zit geen greintje kapitalisme aan deze crisis. Tenzij het tot "kapitalisme" is verklaard om hoge belastingen te heffen en die weg te geven aan onrendabele doelen en onrendabele mensen; tenzij het "kapitalistisch" is om de eigen industrie te duur te maken met een oerwoud aan Wetten en bepalingen om vervolgens de concurrent (die zich nergens aan houden hoeft want Pool of Chinees) alle contracten te gunnen.

Jan Passant mk2 | 01-03-12 | 10:38

Net als de banken geld lenen voor je openstaande schulden. Problem solved.

Kutfuif | 01-03-12 | 10:35

Of gewoon bezuinigen op al het gegraai wat hier dagelijks bloot gesteld wordt. Heb je in 1 jaar de hele crisis opgelost. 250 euro per week voor een bloemetje voor Aleid, meneertje cornelis die op onze kosten 16x per jaar naar Ghana gaat en ga zo maar door. De overheid is zelf schuldig aan de malaise, ze geven zelf onverantwoord het geld uit!

gozahtje | 01-03-12 | 10:34

Wanneer je naar de andere kanden kijkt doet Nederland het heel goed binnen de EU. Er is geen dringende noodzaak tot méér bezuinigen. De burger wordt door dit kabinet ge- en misbruikt, voorgelogen en in de zeik genomen.

bijstandsmoeder | 01-03-12 | 10:32

Bezuinigen op ontwikkelingshulp, daar is veel te halen en het heeft geen enkele zin als Nederland in financiële problemen komt, omdat het cda zo nodig vind dat er op ontwikkelingshulp niet gekort mag worden. Snijden in management lagen, het huidige management is een ware plaag voor ziekenhuizen, overheidsinstellingen en bedrijfsleven. Niet gehinderd door enige praktijk kennis bepalen zij met bureaucratische stroperigheid, wat er op de werkvloer moet gebeuren. Zij zijn een ramp voor het Nederlandse bedrijfsleven, al denken zij daar heel anders over.

Bolesmales | 01-03-12 | 10:30

Overigens is deze hele discussie volstrekt theoretisch. Ergens in Maart zullen de Grieken hun eerder getoonde kleuren tonen en netjes 'defaulten'. Dan is alles weer anders....

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 10:24

Toch wel lastig zo'n gedoog-partner als de PVV.Die hebben het niet op "cijfer-fetisjisme".Wel orgineel van Wilders he ? Eigenlijk de vinger op de wond van het kapitalisme : Gigantische staatsschulden worden gewoon doorgerekend tot in de eeuwigheid.De computers werken al met triljoenen en tera-bits."Het verstand op nul en de blik op oneindig" zg.

Dolphi | 01-03-12 | 10:23

Feynman | 01-03-12 | 10:19 | + 1 -
Topplempsel. Over dat wantrouwen in de zorg: dat is uiteraard de ijzeren greep van de verzekeraars, die graag optimaal profiteren van andermans ellende. Net als hun maatjes bij de banken. De financiële sector, het laagste tuig ter wereld.

John Muts | 01-03-12 | 10:22

Pas zodra er managers worden wegbezuinigd geloof ik dat er een begrotingstekort is. Tot die tijd bestaat er alleen geneuzel in de marge. En aldus is meer betalen zinloos, want het enige wat men dan doet is meer ambtenaren aanstellen, die toezicht moeten houden op meer externen, die meer geld over de balk gooien. Hoe we dat veranderen? Door de overheid in 1x vol op zwart zaad te zetten, en daar zijn we hard mee bezig. Begrotingstekort voor dit jaar: 10%.

Padvark | 01-03-12 | 10:22

Het verlaten van de EU is uiteraard de beste bezuinigingspost. Stop met het financieren van een maakbare samenlevingsnachtmerrie.

Tarak | 01-03-12 | 10:20

Als we dan op onderwijs draconisch willen bezuinigen laten we dan eindelijk een keer het ministerie halveren. Als er op 1 plek op deze wereld ziekelijke micromanagement geconcentreerd is, dan is het daar. Het is ook een zwembad van bevoegde docenten die weigeren voor de klas te gaan staan.

Als we dan op de zorg bezuinigen laten we dan debiele ICT projecten zoals het EPD en het diagnose behandelcode`s stelsel de nek omdraaien. Waarom moeten we per behandeling exact weten wat die gekost heeft en bij wie die heeft plaatsgevonden? Vanwege welk wantrouwen is die vorm van micromanagement nodig? Vertrouwen we de arts niet? Het ziekenhuis niet? Ziekenhuizen hebben nu hele afdelingen opgetuigd om eindeloos te mailen met zorgverzekeraars. Dat is geen ENKELE hand aan een bed.

Als we dan bezuinigen moet er een sociale zekerheid komen waar werken financieel loont. Het bestaan van de armoedeval, een negatieve prikkel om weer te gaan werken, is de wortel van het kwaad aan de onderkant van de maatschappij. Het levert een zee van mensen op die niet werken, omdat ze dat niet kunnen betalen. Afgewezen in het verdomhoekje van de maatschappij.

Het verhaal van Griekenland is ronduit bizar voor mensen die meelezen in harde euro`s in plaats van percentages BNP. nl.wikipedia.org/wiki/Europese_staatss... We zijn begonnen met een schuld van 250 miljard euro voor Griekenland. Die zou met andere vormen van interventies al lang afbetaald kunnen zijn. Het is lastig om van een land de staatsschuld in harde euro`s te achterhalen, maar in alle scenario`s zijn de interventies al groter dan de initiële schuld.

Het kabinet moet zijn bek houden dat deze bezuinigen nodig zijn door een slechtere economie ofzo. Ze zijn ontstaan door jarenlange inefficiëntie, roven uit pensioenfondsen, paniekvoetbal en de economie laten groeien met steeds meer geleend geld. Alleen hard scheiden bij de hogere echelons die veel geld laten verdwijnen heeft zin.

Feynman | 01-03-12 | 10:19

vrees dat de fles wijn van Zure Greet volzit met water

istawa | 01-03-12 | 10:19

@apollonia | 01-03-12 | 10:13 Stel je er niet teveel van voor. Het geld van de HRA wordt voor het grootste deel weer in de economie gepompt, waardoor de overheid het grootste deel weer via de belastingen terugontvangt. En wat denk je dat het effect op de economie zal zijn als alle huizenbezitters ineens noodgedwongen hun hypotheek moeten gaan aflossen omdat het onderpand niet genoeg dekking meer biedt en de rente niet meer aftrekbaar is?! De helft van de autodealers en reisbureau's zal zijn toko kunnen sluiten.

witwas | 01-03-12 | 10:19

HRA afschaffen en die 5% belasting voordeel ombuigen naar eerste 3 schijven. Heb je toch belasting voordeel en verneuk je de woningmarkt er niet mee.

Jaimy Fox | 01-03-12 | 10:18

HRA afschaffen moet een hervorming zijn een geen bezuiniging! Kosten-neutraal dus.

Die pensioenleeftijd is ook goedverdoemme geen bezuiniging, maar een hervorming die hard nodig is om in de toekomst mensen nog een pensioen te kunnen geven.

Beide dienen geenzins gebruikt te worden om mensen in een hangmat te financieren of andere tekorten aan te vullen of subsidies op peil te houden.

Porrello | 01-03-12 | 10:17

De bestuurselite weet nog steeds van gekkigheid niet hoe ze andermans afgepakte geld moeten stukslaan. Het financiele gepruts met projecten, de stadswachten in Rotterdam die niet op een fiets van 200 euri kunnen, maar op Segway's van 8000 euri andermans afgepakt geld. Junkopvang met spuiten moet in Rotterdam in een rijksmonument tussen de restaurants en terassen die kennelijk stuk moeten. Opvang voor 20 junks is euri 80.000 per jaar, nadat er eerst voor 800.000 euri verbouwd gaat worden. Andermans afgepakt geld is er voor de bestuurselite nog meer dan genoeg, zelfs na de hier genoemde onzin is er nog zat afgepakt geld over voor bevriende stichtingen, intergratiebureau's en controle en heffingsorganen. Bezuinigen doe je als bestuurselite met de mond, niet met eigen daden.

Portemonnee van de A | 01-03-12 | 10:16

Verhoog gewoon die AOW leeftijd in 2 jaar met 2 jaar... Daar verdien je zoveel mee.

loerelau | 01-03-12 | 10:16

@Absoluut niet waar | 01-03-12 | 10:09 |

Ik denk dat de eerste prioriteit het verwijderen/verminderen van de belastingtechnische Kinnegin-greep rond de strot van de consument en bedrijfsleven is. Deze crisis kenmerkt zich vooral door stevige autonome vraaguitval. Zodra deze verlichting is doorgevoerd kunnen we gaan nadenken over investeringen. Ik zou dan graag een delta-plan 2 zien waarin onze waterwerken, verkeerinfrastructuur en ruimtelijke ordening integraal aangepakt worden om ons klaar te maken voor de rest van deze slecht begonnen eeuw.

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 10:15

@witwas | 01-03-12 | 10:12
Ontwikkelingshulp maakt lui, waarom zelf aan de slag gaan als je toch wel geholpen wordt.

Slipsnifter | 01-03-12 | 10:14

witwas | 01-03-12 | 10:12 | + 1 -
Sterker nog, regelmatig is aangetoond dat al die egotrippende NGO's de situatie alleen maar verslechteren. Zie Haiti bijvoorbeeld. Helemaal mee eens dus.

John Muts | 01-03-12 | 10:13

@blinde kip | 01-03-12 | 10:01 | + 0 -
Geld naar Duitse en Franse banken? Heeft u een bankafschrift voor mij?

Of doet u gewoon lekker mee in een hetze tegen banken en knutselt u via Zuid-Amerika en China een banken-Godwin tegen het kabinet Rutte?

Porrello | 01-03-12 | 10:12

@John Muts | 01-03-12 | 10:09 En na cultuur en sport zijn de goede doelen aan de beurt. Wij kunnen toch zelf wel bepalen waar we onze liefdadigheid aan besteden, lijkt me geen taak voor de overheid. Bovendien het helpt geen zak, de landen waar al jaren de meeste hulp naar toe gaat zijn geen mm opgeschoten terwijl landen met veel minder hulp zich verbazend goed ontwikkelen.

witwas | 01-03-12 | 10:12

Niet lang geleden was dit zo`n ontzettend fijn land... het kan snel gaan.

Slipsnifter | 01-03-12 | 10:11

Bezuinigen... Het is nog precies hetzelfde verhaal als destijds. Deze twee hadden een vooruitziende blik of er is gewoon geen kloot veranderd in al die jaren, wat in dat geval wel alles zegt over de politiek!

www.youtube.com/watch?v=SA3GmB9Bxfc

gozahtje | 01-03-12 | 10:10

snap het niet. Als je geld uitleent (bijv NL aan griekenland) dan neemt je schuld niet toe, het verschuift alleen van balanspost. De schuld kan alleen toenemen als je het geld afschrijft, dus als verloren beschouwt. Ik begrijp dat dat dus gebeurd is?

jan-lul-de-behanger | 01-03-12 | 10:09

Overigens weet ik nog wel een paar honderd miljoen te vinden: KAPPEN met sponsoren en subsidiëren van sport. Moet net als cultuur zijn eigen broek kunnen ophouden en anders verdwijnen.

John Muts | 01-03-12 | 10:09

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 10:03
Dat begrijp ik. Je ziet mij ook niet de huidige uitgaven goedpraten.

Er wordt op dit moment echter alleen maar gesproken om kosten te schrappen, terwijl je beter kan spreken over hetzelfde geld op een betere manier te investeren.

Absoluut niet waar | 01-03-12 | 10:09

Waanzinnig hoge budgetten voor de zorg, idiote bedragen naar mislukkende ICT-projecten, veel subsidieslurpers en corruptocraten aan de Nederlandse geldtieten, bodemloze EU-geldputten volpompen. Met een giga-begrotingstekort als gevolg. Je verwacht het niet.

Fijnstoffer | 01-03-12 | 10:08

hypotheekrente inkomensafhankelijk maken ?

tweekeerdehelft | 01-03-12 | 10:08

Gewoon de armen en ongelukkigen onder de samenleving harder aanpakken. Wajong afschaffen, PGB verder inkrimpen, OV-kaart de prullenbak in en leenstelsel voor studenten invoeren. Probleem opgelost!

draadomroep | 01-03-12 | 10:06

Den Meester | 01-03-12 | 09:55
Snap het wel een beetje, ben normaal ook niet zo van de spellinggestapo, iedereen maakt wel eens een foutje.
Alleen van Quit verwacht je zoiets niet hè.

Cuyahoga | 01-03-12 | 10:06

Geen kwaad woord over ontwikkelingshulp want daar heeft het CDA iets teveel belang bij. Kijk maar naar hun VN connecties om te beginnen.

blinde kip | 01-03-12 | 10:04

@Absoluut niet waar | 01-03-12 | 09:57 |

U begrijpt dat de overheidsbudgetten de afgelopen tientallen jaren bar weinig investeringen hebben bevat? Tientallen miljarden per jaar wegspoelen aan te hoge uitkeringen, overbodige AWBZ, ontwikkelingshulp, EU financiering en perverse subsidies kun je geen investeringen noemen. Dit zijn desinvesteringen, het dekken van lopende korte termijn uitgaven op zijn best. Doet er allemaal niet toe want het actuele probleem is natuurlijk de steun aan onze onbetrouwbare EU partners.

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 10:03

Kunnen we weer moeilijk gaan doen. Maar je kan ook stoppen met bodemloze putten volstorten. Zoals daar zijn: Ontwikkelingshulp, export van uitkeringen, Nederland 3, wachtgeldregeling enz enz enz..

Schaamharing | 01-03-12 | 10:03

Wedden dat er binnen het CDA weer geluiden opgaan voor rekeningrijden? Als compromis wordt vervolgens besloten om de brandstofprijzen verder te laten stijgen. Men stinkt er nog in ook.

blinde kip | 01-03-12 | 10:03

8 miljard ontwikkelingshulp afschaffen als is het maar voor 2 jaar. Minder aan de EU geven en klaar. Eigen land eerst nu,,,!,,

msgambler | 01-03-12 | 10:01

8 miljard ontwikkelingshulp afschaffen als is het maar voor 2 jaar. Minder aan de EU geven en klaar. Eigen land eerst nu,,,!,,

msgambler | 01-03-12 | 10:01

En weer geld naar -Griekenland- de Duitse en Franse banken en steeds meer in die bodemloze put van de JSF en Kunduz. Oh ja, die HRA blijft natuurlijk omdat het stemvee van de VVD er het meest belang bij heeft. Wel de WW inkorten terwijl daar jarenlang voor betaald is door werkend Nederland. Gelijk ook maar ontslagrecht versoepelen want dat levert mooi slaafs volk op die wanhopig wordt om de hypotheek te kunnen betalen. Huurders die netjes op tijd de rekening betalen, kun je verder plukken. Moeten die maar niet zo goed met geld omgaan. Ik kan zo nog wel doorgaan.

blinde kip | 01-03-12 | 10:01

benzineprijzen dan maar weer omhoog ?

tweekeerdehelft | 01-03-12 | 10:00

@Den Meester | 01-03-12 | 09:53
Fuck de Balkendenorm. Kwaliteit moet betaald worden.
If you pay peanuts, you get monkeys.
Aan incompetente idioten hebben we deze ellende aan te danken.

En je denkt toch niet dat ik in dienst treed bij de overheid, gewoon vanuit de eigen BV.

James Lastig | 01-03-12 | 10:00

@Den Meester | 01-03-12 | 09:52
Dat is geen besparing die je in één keer boekt. Dat is een besparing die je geleidelijk over enkele decennia boekt. Niet enorm nuttig dus, maar geld is geld - that much is true.

Alkibiádès | 01-03-12 | 09:59

Misschien CPB eens vragen de bezuinigingen door de gulukkig steeds betere imperking van de kanslozen immigratie mee te rekenen, die linkse kliek weigert dat namelijk consequent!

magicjohn | 01-03-12 | 09:58

ceeswing | 01-03-12 | 09:56 Er zou best eens bezuinigd kunnen gaan worden op skivakanties.

zeg maar jansen | 01-03-12 | 09:58

Waar de overheid nu mee bezig is lijkt op een stok in het voorwiel van een rijdende fiets te steken. Het resultaat zal ook zijn dat we hard onderuit gaan.

Dit is bij uitstek een tijd om te investeren in innovatie en werkgelegenheid om zo een goede basis te leggen om een nieuwe welvarende periode op te bouwen. Waar Nederland nu mee bezig is, is te bezuinigen op een goede fundering met als resultaat dat het hele zooitje hard in elkaar kan donderen.

Absoluut niet waar | 01-03-12 | 09:57

En de banken dansen weer een sirtaki. Hun belangen in Griekenland worden op kosten van de belastingbetaler veilig gesteld, terwijl heel werkend Nederlander dieper in de schulden geduwd wordt. Tja, burgers hebben geen duurbetaalde baantjes te vergeven en banken wel he?

John Muts | 01-03-12 | 09:56

Er zijn nog een paar miljarden te halen in de ontwikkelingshulp en er zijn nog genoeg bestuurslagen die zonder enig probleem vandaag nog geschrapt kunnen worden. Als de Europese afdrachten onaantastbaar zijn kun je altijd nog daar terecht. Maar nu komt het. Ontwikkelingshulp is totale verspilling, maar dat potje mag niet aangeraakt worden omdat CDA'ers in dat wereldje bij diverse organisaties topfuncties kennen en aldaar hun zakken vullen. Ook de bestuurslagen en tienduizenden overbodige ambtenaren zullen niet aangepakt worden, omdat zowel CDA als VVD veel te grote belangen hebben in de vertechnocratiseerde bureaucratie. Als ze die bestuurslagen afschaffen, kunnen ze hun vriendjes en uitgerangeerde collegae nergens meer kwijt. Hoe moeten ze dan dit land in hun ijzeren, ondemocratische grip houden? Dus tsjah, dat tekort zal wel gaan stijgen. Als het CBS het bij het juiste einde heeft, dat is. En dat is volgens mij vaker niet zo dan wel.

Alkibiádès | 01-03-12 | 09:56

En J.K maar harinkjes eten, met sauzen.

zeg maar jansen | 01-03-12 | 09:56

Ben weer benieuwd wat de Koninklijke Familie dit jaar gaat bezuinigen. Altijd weer een feest dat te horen.

ceeswing | 01-03-12 | 09:56

@Cuyahoga | 01-03-12 | 09:46
ik snap de minkudo's niet want du hast völlig recht.

Den Meester | 01-03-12 | 09:55

Als we in plaats van hasj verbieden, zoals de VVD wil, gewoon alle drugs legaliseren, dan is in één keer het begrotingstekort weg.

nattegeit | 01-03-12 | 09:54

Bezuinig dan eens op zaken die daadwerkelijk ook wat kunnen aanleveren;
- halveer de absurde salarissen van bestuurders in de zorg en van onderwijsinstituten
- halveer ontwikkelingshulp, we komen op een niveau dat het niet meer verantwoord is de maatschappij onnodig op te zadelen met een hoge belastingdruk waarvan de opbrengsten direct over de grens geflikkerd worden in bodemloze putten
- gooi de grenzen voor minimaal 2 jaar dicht. Dat scheelt weer een hoop handjesophouders. Daarnaast concentreren op de huidige reeds aanwezige handjesophouders door strenger te zijn in het leveren van een economische bijdrage
- stop met onzinnige grote investeringen in milieugerelateerde zaken. Duurzaam is ook letterlijk duur. Dat kan de burger blijkbaar niet meer opbrengen
- en bovenal: draai de subsidiekranen dicht. Het is te bizar voor woorden wat er aan subsidie wordt weg gegeven aan duistere clubjes.

-weggejorist-

très cool | 01-03-12 | 09:53

Las laatst nog een citaat van Willem van Oranje, dat voor politici het welzijn van het land altijd voorop staat ook al betekent dat in opstand komen tegen de landheer.

Ook het Plakkaat van Verlatinghe komt weer in beeld:
"probeert hen te onderdrukken, overmatig te belasten, te beroven van hun oude vrijheid, privileges en oude gewoonten, en hen als slaven te bevelen en te gebruiken.".... nou daar gaat het inderdaad over.
Nog maar even de hele tekst daar deze tekst zo mooi is:

"De Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden aan allen die dit zullen zien of horen lezen, gegroet.

Het staat voor iedereen vast, dat een vorst door God is aangesteld tot hoofd van zijn onderdanen om hen onder zijn hoede te nemen en te beschermen tegen alle onrecht, leed en geweld, zoals een herder zijn schapen moet beschermen, en dat de onderdanen niet door God geschapen zijn ten behoeve van de vorst, om hem in alles wat hij beveelt onderdanig te zijn en als slaven te dienen. Integendeel, de vorst is er ter wille van de onderdanen, zonder welke hij geen vorst is, om hen rechtvaardig en verstandig te regeren en te verdedigen, en hen lief te hebben als een vader zijn kinderen en een herder zijn schapen; hij zet zijn lichaam en leven op het spel om hen te beschermen.

Wanneer hij dit niet doet, maar in plaats van zijn onderdanen te beschermen probeert hen te onderdrukken, overmatig te belasten, te beroven van hun oude vrijheid, privileges en oude gewoonten, en hen als slaven te bevelen en te gebruiken, moet hij dus niet beschouwd worden als een vorst, maar als een tiran. Dan staat het zeker zijn onderdanen vrij hem niet meer als vorst te erkennen maar hem te verlaten en in zijn plaats een ander tot soeverein te kiezen om hen te beschermen, zonder dat dit verkeerd is.

Dit is des te meer toegestaan wanneer de onderdanen hun vorst niet hebben kunnen vermurwen door nederige betogen ... en dus geen ander middel meer hebben om de aangeboren vrijheid van hen zelf en hun vrouwen, kinderen en nakomelingen te verdedigen en te beschermen. Hiertoe zijn zij volgens de wet der natuur verplicht goed en bloed op het spel te zetten."

Tarak | 01-03-12 | 09:53

@James Lastig | 01-03-12 | 09:51
Ik denk dat je dan wel iets boven de Balkenende-norm komt. Post even je c.v. dan kunnen we je wel even gaan pitchen

Den Meester | 01-03-12 | 09:53

Who just got fucked in the ass by the banks, again...

Jaimy Fox | 01-03-12 | 09:53

Waar is het VVD gebleven dat geen bezuinigingen doorvoert om geld op te halen, maar juist denkt in mogelijkheden om éxtra geld te kunnen verdienen?

Nederland is visie- en koersloos.

Absoluut niet waar | 01-03-12 | 09:52

Geef mij een maand en ik heb meer dan 20 miljard bezuinigd (en dus niet belastingen geheven) zonder dat er ook maar iets wezenlijks in NL veranderd.

Ik doe dat graag op no cure no pay basis. Mijn vergoeding stel ik op 1 promille (=0.1%) van de besparingen.

Deal ?!

James Lastig | 01-03-12 | 09:51

ik zie het al, CBP-servert rookt. Quid, kan jij ook niets aan doen. Scusi

Den Meester | 01-03-12 | 09:50

Ik ben voor de komende tijd erg bang voor de kapotte plaat: "De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen". Ik vertel iedereen alvast wat nieuws: DAT DOEN WE AL !!!!! Zie de tarieven in ons bizar progressieve belastingstelsel. Gelukkig hebben we heden een goed kabinet met verstandige weldenkende mensen. Rutte, Verhagen en in zekere zin ook Wilders zullen niet toelaten dat de verdienende klasse een oor wordt aangenaaid. Dit is nl. het slechtste scenario. Ik denk en hoop dat ze eerst fors gaan schrappen in 'spielerei', want daar is nog genoeg te halen. Het zal daar sober worden, best sober. Alles heeft zijn functie, maar nu even niet. Soepsiedies op musea, hobby-projecten van gemeenten, kunst & cultuur, of liever nog een fors deel van de hulp aan 3e Wereldlanden schrappen. Laat de Chinezen hun nek ook maar eens uitsteken!
En voor de leuke dingen in NL? Er zijn genoeg vrijwilligers te vinden om -bijvoorbeeld- een museum draaiende te houden. (Door hautain gedrag van 'het management' zijn vrijwilligers vaak bijna allemaal weggepest.) Kijk ook eens hoe de Zwitsers dit oplossen: Het bedrijfsleven draagt daar actief bij aan kunst & cultuur. Als het minder gaat, dan gaat het met kunst ook minder. Logisch.
Een van de belangrijkste dingen die ECHT MOETEN gebeuren is....:
Managementlagen schrappen. Overal. Eruit, vele vele lagen in veel organisaties, ook in het bedrijfsleven. Maar vooral in de gezondheidszorg en het onderwijs. (De soft-sector met al hun graai-directies) Ze zijn een doodsteek voor de productiviteit van de b.v. Nederland. We moeten echt weer leren dat er moet worden gewerkt voor onze centen. Export, export en nog eens export. Met veel kennis, techniek, expertise. Don't export our knowledge to f*ucing China, but USE IT to earn some money over here in our stupid nitty gritty little country... That's what I -at least- try to do....

Dysphemian | 01-03-12 | 09:49

dit is klinkklare onzin, het cpb maakt een berekening zoals vvd cda willen dat het neergelegd wordt met populistische maatregelen om de geplande bezuiniging erdoor te drukken, als je het cpb opdracht geeft om het rapport positief te benaderen doen ze het ook.
Dit snijd geen planken en is zeer op de hand van de huidige regering, wacht nu op de berekening van de oppositie.

AAargh | 01-03-12 | 09:49

Quid, link naar "rapport" is stuk. Doe ff maken ajb.

Den Meester | 01-03-12 | 09:49

Symmetrie...
Nu gaan wij even uitbuiken en mogen de Zuidelijke en Oosterlijke lidstaten even gaan netto-betalen. Laten we afspreken dat we ons in 2020 weer eens melden als beste jongetje van de klas.
.
Ik had dit natuurlijk korter kunnen formuleren. EU Go Fuck Yourselves!

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 09:48

betaald? met een 'd'?

Cuyahoga | 01-03-12 | 09:46

Wanneer wordt het nou eindelijk eens duidelijk:
Bezuinigen betekent dat de overheid vrolijk doorgaat met geld uitgeven, bij voorkeur aan alle dingen waar de burger last van heeft.
En dat de burger daar meer voor moet betalen en dus nog drastischer de broekriem moet aanhalen.

vetkleppert | 01-03-12 | 09:44

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken