Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Van der Staaij: "Godsdienst lijkt een ziekte"

keesvanderstaaijzegthomo.jpgKees van der Staaij (SGP) gisteren op Twitter: "Is er therapie voor hen die lijden aan schadelijke combinatie van minimum aan kennis en maximum aan oordeel? #different" Kees van der Staaij vanochtend op Radio1: "Het politieke debat komt soms in een sfeertje terecht dat bijna de godsdienst van mensen als een ziekte wordt beschouwd." Altijd lachen, als een religekkie gaat janken dat mensen lelijk doen tegen zijn Grand Wizard in the Sky. Na een dozijn eeuwen religieus gestuurde vrouwen-, homo-, andersdenkenden- en kinderondrukking. Religie heeft de manipulatie en het misbruik uitgevonden en de SGP heeft het geïnstitutionaliseerd. Voor hen is iedereen die niet in hun strakke keurslijf meeloopt zondig en dus eigenlijk ziek van geest. Afijn, volgens Kees doen ze bij Different niet aan homogenezing en is het allemaal een complot om het compleet onschuldige geloof weer eens aan te vallen. Juist. Lees die getuigenissen maar: homo's voelen zich minderwaardig dankzij het oordeel van religie, gaan bidden bij Different en hebben vervolgens minder last van homo. Dat is allemaal prima en moeten al die waanbeeldgelovigen zelf weten. Ieder heeft het recht te mogen verdwalen in zijn eigen sprookjesbos. Maar het feit dat verzekeraars dit verplicht zijn te vergoeden, slaat nergens op. Zeker gezien de zaken die niet door verzekeraars vergoed hoeven te worden. Kortom, Kees van der Staaij zit de realiteit precies om te draaien. Samen met de andere religekkies in de media. Onder is boven, ziek is gezond, links is rechts en God bestaat wel. Oh, trouwens, al vrouwen met passief kiesrecht bij SGP? O nee, wacht, vrouwen zijn eigenlijk ook gewoon zwakzinnige, zieke mannen, net als homo's. Ja toch, Kees? Maar verder zit het wel goed hoor, met die minimale kennis en dat maximale oordeel van je.

Reaguursels

Inloggen

We moeten mensen serieus nemen in hun seksuele identiteit én in hun godsdienstige identiteit, zo hoor ik van der Staaij zeggen. En dat is dus kennelijk het bestaansrecht van Different.
Je groeit op in een Gristelijk milieu, er wordt je van jongsaf ingeprent wat goed is en wat slecht, wat God wil en niet wil, en als je dan ontdekt dat je homofiele gevoelens hebt raak je in een spagaat, kun je datgene wat je voelt niet rijmen met datgene wat je hebt geleerd en snap je niet dat je geweten je dag in dag uit vertelt dat je niet deugt en dat je omgeving dat dag in dag uit bekrachtigt.
Maar dan is daar Different die je gaat leren hoe om te gaan met die spagaat, die je gaat leren dat God eigenlijk vindt dat je niet deugt maar dat je een houding aan kunt nemen, nog pijnlijker dan die spagaat, die God enigszins welgevallig is, waar God wel mee kan leven en die ook voor je omgeving acceptabel is. Different maakt je duidelijk dat je 'different' bent, anders, afwijkend, fout, maar dat je je kunt forceren en aldus dat foute kunt compenseren.
Different buigt recht wat krom is. Different deugt niet.

Schoorsteenveger | 02-02-12 | 08:43

hawie | 01-02-12 | 13:28 |
Ja, de mens is ongeneeslijk religieus.
Altijd en overal op de wereld.
'n enkeling uitgezonderd, vooral in NL wonend..

Ella | 02-02-12 | 08:10

Ik ben het helemaal mee eens met Kees van der Staaij (SGP). Religie is een ziekte, een psychose met ernstige waandenkbeelden.
Veroorzaakt door een jarenlange indoctrinatie met leugens en sprookjes.
Hierdoor is de psyche van de gelovige totaal in de war en gestoord geraakt.

Ella | 02-02-12 | 07:52

Nou gaat dat stukje van Kees over christelijke organisaties die subsidie vangen en hulp geven aan bv prostituees (Scharlaken Koord). Erg fijn dat die christenen graag hulp willen geven, en wat mij betreft mogen ze hun stokoude en achterhaalde theorieën over het ontstaan van de aarde, het leven en het gewenste after-life ook nog uitdragen, de prostituee kan het zelf aangeven als zij daar niet van gediend is.

Maar ik vind het van de gekke als de belastingbetaler voor het helpen van prostituees een club in zou schakelen die de vrouw vertelt dat zij niet het werk doet waarvoor ene god haar geschapen zou hebben. Volgens Kees ben ik nu een besmettelijke zieke. Tegelijk klaagt Kees over 'een sfeertje' waarbij de godsdienst van mensen als een ziekte zou worden beschouwd.

Volgens mij is Kees behoorlijk in de war.

WildPlassert | 01-02-12 | 23:24

En ja, de schrijver is..... Kees van der Staaij himself.

WildPlassert | 01-02-12 | 22:59

Hoe smaakvol, van de SGP-site: "De toegenomen aandacht voor religie heeft in seculier Nederland hier en daar geleid tot de besmettelijke ziekte van algemene godsdienstallergie." www.sgp.nl/Home/Publicaties/Opiniearti...

Een overtuiging mag dus wat de SGP betreft vergeleken worden met een besmettelijke ziekte.

WildPlassert | 01-02-12 | 22:53

Ja ik vind godsdienst een ziekte. En als het dat niet is dan vind ik het een geestesstoornis. Eventueel een evolutionaire hobbel die velen nog niet genomen hebben dan?

Ik haat religie en alle volgers om de doodeenvoudige reden dat alle religieuze mensen die ik ken vinden dat hun sprookjesboekregels ook op mij van toepassing zijn. Ook al verwerp ik het hele concept van een opperwezen. Toch moet ik me voegen naar hun normen en waarden. Ik moet maar respect hebben voor hun geloof (wat in mijn ogen weinig meer is dan een geestelijke handicap)

Ik zou het niet vervelend vinden als de drie grote religies zouden oproepen tot massale zelfdoding. Ik zou zelfs nog wel willen doneren voor zendtijd.

psychodad | 01-02-12 | 22:09

Melchior C Balthasar | 01-02-12 | 13:53 |
Het Evangelie volgens Marcus is pas in 393 tijdens het Concilie van Hippo aan de Bijbel toegevoegd. Er zijn aanwijzingen dat het al eerder (2e eeuw) bij de canon hoorde, maar het stuk van de Canon Muratori waarin dat zou staan is verloren gegaan.
Erkenning van Jezus als zoon van God is dus pas van ruim een eeuw na zijn dood op zijn vroegst.

Teiltjes Tekort | 01-02-12 | 20:10

Als ergens alleen maar slechte dingen van komen, en dat is zo bij religie, dan is het toch gewoon een ziekte?

bazza | 01-02-12 | 19:20

Nu moet van Staaij al hermeneutische kunstgrepen toepassen om met zijn bijbel in de hedendaagse wereld rond te komen, de idiomatische vouwkunst die hier wordt toegepast is slaat vervolgens weer alles. Zo wordt de weigerambtenaar gediscrimineerd en is religie slachtoffer van verlichtingsfundamentalisme. Gelovigen weten het altijd zo te plooien dat zij zowel slachtoffer als overwinnaar zijn. De morele superioriteit blijft stuitend.

aceofspades | 01-02-12 | 19:03

Definitie van een psychose is zo'n beetje; handelen naar waandenkbeelden. Klopt wel relie gekkie.

Neut | 01-02-12 | 19:02

ziek·te de; v -n, -s 1 het ziek-zijn: storing in de werking ve of meer vd organen 2 vorm van ziekte; ziekelijke neiging of gewoonte: beroepsziekte, geestesziekte, kinderziekte, welvaartsziekte
De dikke van Dale zegt het zelf... geestesziekte en welvaartsziekte want kerk kost je geld (god kan alles maar geld heeft tie altijd nodig) en je geest wordt der ook niet veel rustiger op als je weet dat als je je niet goed hebt gedragen je eeuwig zal branden in de hel.

baksteen-jaap | 01-02-12 | 18:17

Ik wist alweer dat er zo'n topic aan zou komen, want gisteren moslims, dus nu christenen weer aan de beurt om te bashen. En uiteraard door Johnny Quid, de man die op dat gebied halve waarheden en hele leugens moeiteloos tot een stinkende brij samenroert. Kudt hoor, zoveel domheid.

Dr.Zeldenrust | 01-02-12 | 17:05

@necrosis | 01-02-12 | 13:23
Dat is precies weer zo'n vreselijk nare besmettelijke uitwerking van een godsdienstigen; ze graaien een hiërarchie bij elkaar, God on top, zij in 't midden -de mannetjes boven de vrouwtjes- en de atheïst ergens onderaan, zo met de voeten reeds garend in de Hel.
Vervolgens onderbouwen ze dat met wat dogma's en voila.. geen computer, de dood van elke wetenschappelijke ontwikkeling, wat God heeft dat helegaar niet nodig.
Ik zie de SGP dat maar al te graag ondersteunen als ze de kans krijgen, onder 't mom van ' ethisch laakbaar', aangezien ze patent menen te hebben op ethiek, via de direct lijn met God.

Causa Sui | 01-02-12 | 16:58

Alle mensen die denken hun waarheid aan mij of aan anderen te moeten opleggen (desnoods met geweld) zijn ziek en hebben behandeling nodig. Kan Different geen door de zorgverzekering betaald therapietje aan bieden om die stakkers te genezen?

Rest In Privacy | 01-02-12 | 16:11

IS-LAM = ziek, toch? Nog meer vragen?

funkyd | 01-02-12 | 16:01

Tsja, de SGP, de oudste politieke partij van Nederland. (opgericht in 1918 en vanaf 1922 vertegenwoordigd in de Tweede Kamer) Een partij in de marge die trouw blijft aan haar principes, hoe verwerpelijk anderen die ook vinden. Maar wel met politici als Bas van der Vlies, die geroemd werd om zijn kennis over staatsrecht en de parlementaire geschiedenis, en die kennis heeft doorgegeven aan van der Staaij.

Als van der Staaij met deze tweet het minimum aan kennis en het maximum aan oordeel van zijn collega's bij alle partijen in de Tweede kamer ter discussie had gesteld, zou ik overwogen hebben om bij de volgende verkiezingen op hem te stemmen.

La Vie En Rose | 01-02-12 | 15:59

Zeg Johnny, ben jij nou als voormalig fanatiek gelovige een 'ervaringsdeskundige' of gewoon net zo instabiel doorgeslagen naar de andere kant van het 'firmament'.
Koekwaus toen, koekwaus nu?
Schreef je destijds dergelijke plank misslaande stukjes voor je reli tijdschrift en dan nu hier voor meer/zelfde geld?
Soort +god geldverdienen... nu -god geldverdienen... maar toch hetzelfde?

hfakker | 01-02-12 | 15:34

@Abelardus | 01-02-12 | 13:39
Drie maal raden van wiens hand onderstaande afkomstig is:
(Was iets langer geleden. In 2005.)

“... Als jongere loop je misschien rond met levensvragen over je capaciteiten en talenten, over je levensdoel en overtuigingen, over wat je kunt bereiken en betekenen voor anderen. Jij bent bijzonder en kan een unieke bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel: Jezus verhogen. Een bijdrage die je levert met anderen want geloven is teamwerk”.

Ook iets mompelt over een hoofdredacteur (vanaf 2006) van het christelijk tijdschrift Snooze Magazine, uitgegeven door de stichting Igniter. Deze stichting heeft als doel: “... jongeren bekend te maken met het christelijke geloof en te stimuleren als christen te leven”.

De schrijverT van bovenstaande tekst is kennelijk ook in therapie geweest en gelooft niet meer in het bestaan van The Grand Wizard in the Sky.
Hij is genezen. Driewerf Hulde.
Voor kwit, that is.

La Vie En Rose | 01-02-12 | 15:26

Een gelovige die zegt dat God bestaat heeft het begrip 'geloven' niet goed begrepen.

doedeljantje | 01-02-12 | 15:21

Het is niet zo zeer een ziekte als wel een gebrek.

Fred Janssen | 01-02-12 | 15:20

Welke concrete last heb jij dan ervaren van christenen?
Hier waar ik woon is dat hooguit dat ik het niet waag om in zwembroek vanuit de achtertuin naar de straat te lopen om naar de processie te kijken. Of dat ik er tegen moet kunnen dat het dorp op zo'n processiedag volgeplempt wordt met wimpels, vlaggen, bloementapijten en rustaltaren.
Voor de rest op zondag in de voortuin werken, euthanasie, abortus of twee lesbische vriendinnen met een als een tierelier draaiend pannekoekenhuis, geen probleem.

WirMachenMusik | 01-02-12 | 15:13

Onderbuik | 01-02-12 | 13:31 |

En het zou qua ziekte betekenen dat de gemiddelde reaguurder terminaal is ; ).

de betaalautomaat | 01-02-12 | 15:03

Davidson | 01-02-12 | 13:07 |

Het verschil is dat een militante atheïst militant is voor vrijheden en dat deze zichzelf nog moet verdedigen. De militante gelovige daarentegen krijgt (zelfs op politiek niveau) vrij baan om haar wanen op te dringen.

de betaalautomaat | 01-02-12 | 15:01

@ PetNL | 01-02-12 | 12:40
Raar dat gelovige mensen het vaak beter voor elkaar hebben dan ongelovige mensen en zien er ook vaak nog beter uit (Gristenmeisjes). Deze drijfveer om dit op deze manier te doen komt toch echt uit het geloof, ongelovige mensen modderen maar wat aan.
1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:52 |

Zeker weten? Na diverse generaties inteelt kan het uiterlijk er toch moeilijk op vooruit gaan..

de betaalautomaat | 01-02-12 | 14:57

@ WildPlassert | 01-02-12 | 14:39 | + 0 -
Het ergerlijke aan gelovigen is dat ze wel respect vragen en eisen voor zichzelf maar heel vaak geen respect hebben voor mensen die een andere levensstijl eropna houden.
Daarom kan je met een gelovige ook geen normaal gesprek houden over hun geloof, want ze halen hun waarheid toch alleen maar uit hun sprookjesboekje.

me,myself and IK | 01-02-12 | 14:49

Quid, oude christenvervolger dat je na zoveel stukjes over het christendom er nog zo weinig vanaf weet, en dan anderen onkunde verwijt. Schaam je man. Niet eens het verschil wetend tussen Godsdienst en religie, niet in staat na te kunnen rekenen dat de SGP een punt heeft op het gebied van de kosten die de pannen uitreizen voor vrouwelijke arbeidsparticipatie en bijbehorende kinderopvang. En vooral dat je die slappe roddels over Different die in diverse media (zelfs Metro hielp een handje tot mijn verbazing) allang met feiten zijn ontkracht, nodig hebt om weer een stukje over dit onderwerp te kunnen plempen.

Mijn complimenten dat je het woord 'Middeleeuws' eens niet gebruikt hebt, wat verworden is tot een Godwin. Helaas gaan wij atheïsten de strijd met zulke slappe hap van jou nooit winnen.

Inferi0r | 01-02-12 | 14:49

Expert Homo | 01-02-12 | 14:26 | + 0 -

Als niet te bewijzen is dat iets niet bestaat kan je in alle redelijkheid aannemen dat dat komt omdat het niet bestaat. Bewijzen dat iets wel bestaat is in de regel een stuk makkelijker.

De niet gelovige gaat uit van niets, de gelovige van iets, als er bewezen moet worden, is dat toch echt een taak van de gelovige. Die gaat namelijk uit van een plus op de basis van niets.

Mandril | 01-02-12 | 14:44

Van der Staay en zijn partij vallen ons ongevraagd lastig met hun idiote overtuiging, en nu gaat hij huilen dat er terechte kritiek op komt. Het is simpel, mensen die stemmen horen moeten medicatie hebben, en wanen moeten onderdrukt worden middels psychiatrische hulp. Ik zie niet in waarom er een uitzondering gemaakt moet worden wanneer de patiënt zegt dat de stemmen en wanen van een onstoffelijke tovenaar afkomstig zijn.

WildPlassert | 01-02-12 | 14:39

@ Simon de Danser | 01-02-12 | 12:26 | + 11 -
Het grappige is dat de veroordelende schreeuw met de komst van Johnny Quid ook GeenStijl heeft bereikt.. Het grappige zit hem erin dat men bij GeenStijl te dom is om in te zien dat ze hiermee even erg zijn geworden als de moralfags. Feitelijk is het nog erger, blindheid reageert op blindheid en de meningen zijn zuur en humorloos.

me,myself and IK | 01-02-12 | 14:38

Zoals jij Johnny, begon Hitler ook met zijn praatjes over de Joden.

me,myself and IK | 01-02-12 | 14:32

Quid: nog nooit ben je er met een bijdrage van jou zo in geslaagd het gelijk van Van der Staaij te bewijzen!

enternaar | 01-02-12 | 14:26

Gaap... Het zoveelste artikeltje op GS waar alles dat iets met religie uitstaande heeft op een grote hoop wordt gegooid. Ander onderwerp graag.

Schwalbewald | 01-02-12 | 14:26

@Stormageddon | 01-02-12 | 14:15
Dat is ook niet alles. Gelovigen veroordelen op basis van overtuiging dat god niet bestaat, is ook handelen zonder kenisbasis, daar het niet te bewijzen is dat goed niet bestaat.

Expert Homo | 01-02-12 | 14:26

Vind die verontwaardiging van zo'n Kees dan wel weer mooi. ' Nee, echt... het geloof... je gelooft het niet.. maar bijna als.. als een.. ik durf het bijna niet te zeggen... ziekte.. dat geloof je toch niet..'

Mandril | 01-02-12 | 14:22

@Expert Homo | 01-02-12 | 14:13
Die therapie is er: Atheïsme.

Stormageddon | 01-02-12 | 14:15

Als er 'therapie voor hen die lijden aan schadelijke combinatie van minimum aan kennis en maximum aan oordeel' zou zijn, zou die toegepast kunnen worden op alle gelovigen.

Expert Homo | 01-02-12 | 14:13

necrosis | 01-02-12 | 12:50
Nee gekkie, dat zijn inkomsten. Komen al die domme huillanders uit de randstad naar toe. En een pret dat ze hebben met een kroket en een glas bier. Ik ben dan meestal weg, of ik sluit mijn deuren af.

Hölzenbein | 01-02-12 | 14:11

Wat faz zegt. Religie is aangeleerd. In therapie graag met die mensen. Verplicht. En strafbaar stellen als therapie niet helpt.

zooishettoch | 01-02-12 | 14:08

Wat faz zegt. Religie is aangeleerd. In therapie graag met die mensen. Verplicht. En strafbaar stellen als therapie niet helpt.

zooishettoch | 01-02-12 | 14:08

Laat gaan, Quid.

Fret Kroked | 01-02-12 | 14:05

@Lepeltje | 01-02-12 | 13:44
Onzin.

Stormageddon | 01-02-12 | 14:01

Religie is aangeleerd, daar wordt je dus niet mee geboren. Gezien de gevolgen voor het individu is religie derhalve te kwalificeren als een buitengewoon zware psychische kwaal.

faz | 01-02-12 | 13:54

@Teiltjes Tekort | 01-02-12 | 13:41: Dat klopt niet. Sla de eerste zin van het evangelie volgens Marcus er maar op na.

Melchior C Balthasar | 01-02-12 | 13:53

@1st Male Lesbian | 01-02-12
Ik ben niet gelovig, ik modder maar wat aan wel relaxed dat ik niet in zo'n keurslijf hoef. Het beter voor elkaar hebben (gristenmeisje) is waarschijnlijk meer uw geilheid wegens de dames dan dat u werkelijk geloofd. Deze mensen die het zo mooi voor elkaar hebben zitten nog wel 's met hun poten aan kleine kids, dat is minder mooi en mag wat mij betreft hard worden afgestraft. Zijn of haar kruis op het kruis spietsen that is.

Implant | 01-02-12 | 13:48

Die van der Staaij is voor mij hoe dan ook, naast Pim Fortuyn en Geert Wilders een van de kandidaten voor de Maarten-Luther-reïncarnatieprijs.

WirMachenMusik | 01-02-12 | 13:48

Teiltjes Tekort | 01-02-12 | 13:41
Nou, als we dan toch bezig gaan: Nicea 325 bevestigde alleen maar wat tot dantoe in de christelijke gemeenten common sense was: dat Jezus als God werd vereerd.

Abelardus | 01-02-12 | 13:45

Het gekke is... ziek of niet... iedereen is religieus... Zelfs atheïsten geloven in iets... ze geloven niet dat er een God is, maar geloven meer in zichzelf... ofwel 'zelfvergoddelijking'.

Lepeltje | 01-02-12 | 13:44

Zou die topman van de grootste woningcorporatie van NL, Vestia, die in ieder geval al sinds 2006 met zo'n zes ton op de salarislijst van Volkshuisvesting staat en nu een miljardenschuld achterlaat, ook een religekkie zijn?
Zoek dat eens uit!

WirMachenMusik | 01-02-12 | 13:42

Chris666 | 01-02-12 | 12:45 |
Eventjes bij de les blijven. Jezus Christus is pas in 325 na Christus verheven tot zoon van God. Dit gebeurde tijdens het Eerste Concilie van Nicaea. Daarvoor was hij gewoon een profeet, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Jeremiah.

Teiltjes Tekort | 01-02-12 | 13:41

Het wordt tijd voor brandstapels want met redeneren komen we er nooit vanaf.
Ze gaan gewoon door met het geestelijk mishandelen en verminken van onschuldige kinderen.
Religie is een misdaad tegen de mensheid.

prikkebeenK | 01-02-12 | 13:39

Haha, ik blijf het leuk vinden om Johnny te citeren uit een vorig leven (2 jaar geleden):
'Hij heeft ons allemaal als kunstenaars gemaakt met de bedoeling dat ook wij als jongeren onze talenten gaan gebruiken!' Driemaal raden wie 'Hij' is.

Abelardus | 01-02-12 | 13:39

@Zyprexa20mg | 01-02-12 | 13:37
Is dat wel zo?
Ik heb wel eens een dominee horen vertellen dat als je depressief bent je niet of nauwelijks kunt geloven (in een god).

Onderbuik | 01-02-12 | 13:38

Waarom moet ik steeds over "het geloof" lezen? Ik val jullie toch ook niet lastig met mijn waanidee"en en bad trips?
Dag Keesie, ken je niet maar ben je nu al zat.

weedo | 01-02-12 | 13:38

Religekken geloven in eeuwenoude geschriften.
Maar met welke bedoeling schreven de schrijvers?
Waarheid of fictie?
Als kind geloofde ik ook in sprookjes.
Maar heb nooit overwogen om bijvoorbeeld de gelaarsde kat te gaan aanbidden.

Schietmijmaarlek | 01-02-12 | 13:38

Het is ook een ziekte. Hoe minder pillen ik neem, hoe religieuzer ik word.

Zyprexa20mg | 01-02-12 | 13:37

Over psychiatrische afwijkingen en ziekten - en zeker die die met religie te maken hadden - waren ze dacht ik in Sowjet Unie nog eenstemmiger dan hier van mening dat rigoreuze maatregelen getroffen moesten worden.
Bij zulk soort eenstemmigheden - in het bijzonder wanneer ik die in mijn directe omgeving waarneem - voel ik een onwweerstaanbare neiging om toch maar even onfatsoenlijk te worden en te kwetsen.

WirMachenMusik | 01-02-12 | 13:34

Jezus en de 12 apostelen. Ik heb dat nooit vertrouwd. Zit je daar met 13 man in de woestijn te koekeloeren, alleen en op elkaar aangewezen, daar moet ook wel een het ander voorgevallen zijn. Wordt er voor de vorm nog een Maria Magdalena opgevoerd, maar daar trap ik niet in.

harry pikkel | 01-02-12 | 13:32

Als godsdienst een ziekte is, is socialisme, communisme en bv antroposofie e.d. het ook.
Enge mensen die menen het patent op de waarheid te hebben kom je m.i. in allerlei groeperingen tegen.

Onderbuik | 01-02-12 | 13:31

Ziekte?, de epidemie neemt nog maar in geringe kracht af. Ik stel inentingen met rationaliteit voor.

Antitheïst | 01-02-12 | 13:31

kijk dat krijg je met christenfundies nu ze daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebben met dit kabinet, prompt trekken ze de daadwerkelijke agenda. hetzelfde zagen we met de CU in het vorige kabinet.

Das Ungeheuer | 01-02-12 | 13:29

En de duivel bestaat ook niet. Wat je denkt, ben je zelf.

tiswat | 01-02-12 | 13:29

1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:52 | + 0 -
In welk opzicht hebben gelovigen het beter voor elkaar? Waarin modderen niet-gelovigen maar wat aan? Je post raakt kant noch wal. Atheïsten zijn ondergerepresenteerd in misdaad, tienerzwangerschap en vroege dood. Verder zijn relatief zeer veel hooggeplaatste wetenschappers, vooral in de bèta-wetenschappen, atheïstisch, agnostisch of atheïstische joden. Welvaart en vrijheid van een land correleert in zeer hoge mate met de relatieve hoeveelheid atheïsten. Hoe kan je zeggen dat gelovigen het beter voor elkaar hebben, en op basis waarop? Het tegenovergestelde lijkt immers waar.

Nulhypothese | 01-02-12 | 13:28

Bedoel je soms ´de mens is als een ziekte geboren ?!´

hawie | 01-02-12 | 13:28

@Datzegiktoch | 01-02-12 | 13:22
Sommige ziektes zijn ongeneselijk (letterlijk).

necrosis | 01-02-12 | 13:28

@James St John Smythe | 01-02-12 | 13:22
Dat was niet mijn punt. Nochtans is het wel Marx, maar de context is zo relevant. Die wordt vaak vergeten bij die quote, terwijl het daar nu juist om gaat.

Stormageddon | 01-02-12 | 13:24

@Causa Sui | 01-02-12 | 13:14
Gelovigen gaan doorgaans voor kwantiteit, en dan bedoel ik het nageslacht.
In dat geval is 'minder' geen optie.
Maar ze doen maar, zolang ik er geen last van heb.
Voordeel van Amish: ze mogen ook geen pc, dus de kans dat ze hier reaguren is nul!

necrosis | 01-02-12 | 13:23

Wás religie maar een ziekte dan konden we op zoek naar een medicijn.

Datzegiktoch | 01-02-12 | 13:22

@necrosis | 01-02-12 | 13:15
Nou ja, ze bepalen mede de politieke agenda en de hele wet is aangepast aan hun wensen zodat wij er door worden ingeperkt worden. Hun regels zijn de onze gemaakt en dat is een beetje het punt.
Als al die wetjes die rekening houden met hun wensen en gevoelens zouden verdwijnen, dan wordt hun recht om te geloven en hun paranormale seances op hun eigen manier en eigen tijd in hun eigen clubgebouw niet ingeperkt. Dus die wetjes zijn er niet voor hun, maar voor ons. Wij moeten ons dus aan hun aanpassen. Op straffe van een boete/celstraf afgedwongen met geweld.
Of je daar nu in de praktijk echt last van hebt is wat anders. Het is een principekwestie.

Stormageddon | 01-02-12 | 13:22

Stormageddon | 01-02-12 | 13:05
Marx en Lenin, haal ze altijd door elkaar.

James St John Smythe | 01-02-12 | 13:22

@ 1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:52
Ja, de miljoenen CHRISTELIJKE! negers in Afrika hebben het zo heerlijk. Zien er ook zo gezond uit en zo.

De landen met het minst aantal gelovigen staan qua sociale standaarden veruit bovenaan. Denk; Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland, Finland...
Allemaal landen waar het aantal gelovigen <20% van de bevolking uitmaakt.

Genoeg ge anti-trolled voor vandaag.

PetNL | 01-02-12 | 13:21

@Stormageddon | 01-02-12 | 12:56
Geen enkele relifreak valt mij lastig, ik maak namelijk ook gebruik van MIJN recht van vrijheid van meningsuiting.
En die is doorgaans ongunstig ten opzichte van reli-freaks.

necrosis | 01-02-12 | 13:15

@necrosis | 01-02-12 | 12:46
Erger is beter he, als het religies betreft; kwaliteitsgelovigen zijn dat; puur, keihard, sober, spaarzaam, gaan gewoon deaud wanneer God dat Wil en dragen hun zelf geweven rok tot de laatste draad van de kuit dwarrelt en ter plekke tot stof wederkeert.
Van der Staaij is dus een slap aftreksel van hoe het ook kan. Waarom tevreden zijn met meer, als juist minder telt.

Causa Sui | 01-02-12 | 13:14

Wie Godsdienst en Religie aan elkaar gelijkstelt, terwijl ze precies 180 graden verschillen, kan dergelijke onderwerpen maar beter niet aan de orde stellen.
==

bebop | 01-02-12 | 13:14

Is een besmettelijke ziekte die de realiteit met een laagje afhankelijkheid en zelfontkenning overgiet. Raak de religieuze niet aan of tracht deze te transporteren. De ziekte is besmettelijk dus voorkom dat de religieuze spreekt of op andere wijze tracht te communiceren. Vooral kinderen zijn erg gevoelig voor deze ziekte dus houd ze ver van de religie-patiënt vandaan.
De gevolgen zijn veelal blijvend en (seksueel) destructief van aard. Succes!

Stroopdoos | 01-02-12 | 13:11

Kan de militante atheïst van GS weer eens helemaal los, leuk hoor. Over een nieuwe religie gesproken...

Davidson | 01-02-12 | 13:07

@toxicunderGroov | 01-02-12 | 12:51
Ben ik niet met je eens.
Ik ben eerder voorstander om religie/ geestelijke indoctrinatie pas toe te staan wanneer men 18 wordt.
Op die leeftijd kunnen mensen zich een beeld vormen om wel of niet religieus door het leven te gaan.
Kinderen van 5 die onder dwang van de ouders, familie of gemeenschap gehersenspoeld worden, zou verboden moeten worden.
Wanneer de 18+ wet ingaat, zul je zien wat er nog overblijft van religie in het algemeen.
*gokje: bitter weinig*

necrosis | 01-02-12 | 13:01

fundamentalisme in religie beging epidemisch te worden

Islamofiel | 01-02-12 | 12:59

Geloof wat je geloven wilt, maar dwing anderen niet om naar jouw mening te handelen of te leven. Val mij niet lastig met je zedepreken, veroorzaak geen geluidshinder met je kerkklokken of moskee-luidsprekers en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Waar komen de meeste oorlogen uit voort ? Juist. Nogmaals, blijf met je geloof in je eigen huis en nooit verder, dus ook niet in de politiek. Bij voorbaat dank.

zwartepanter | 01-02-12 | 12:59

James St John Smythe | 01-02-12 | 12:57
Marx.

James St John Smythe | 01-02-12 | 12:57

Hierover gaat Bandirah a.s. vrijdag een prachtige plaat schijten.

Gier | 01-02-12 | 12:57

Marz zat er niet ver naast met zijn "Religie is de opium van het volk".

James St John Smythe | 01-02-12 | 12:57

@necrosis | 01-02-12 | 12:46
Ja, maar de Amish vallen verder niemand lastig. Ze hoeven geen eigen politieke partij, ze willen hun geloof en regeltjes niet aan anderen opdringen (behalve hun kinderen dan, dat is wel een puntje), ze willen alleen hun eigen boerderijen, hun eigen gemeenschap en verder met rust gelaten worden.
SGP'ers willen voor jou en mij bepalen wat wij wel en niet mogen lezen, kijken en horen, wanneer wij wel en niet mogen winkelen enzovoorts. Dat vind ik persoonlijk erger.

Stormageddon | 01-02-12 | 12:56

Het christendom is een ontspoorde fantasie, gepaard gaande vaak met dwangmatige waanideeën en soms zelfs waanvoorstellingen, gefundeerd door angst, schuldgevoel en schaamte.

flinkescheet | 01-02-12 | 12:53

Wát een eikelbijter(s). Aanpakken die handel, strafbaar stellen die uitspraken van ze. Tuig van de richel die relifreaks, allemaal.

Ienoo666 | 01-02-12 | 12:52

@toxicunderGroov | 01-02-12 | 12:51
En voor de geestelijk zwakkeren onder ons is het ook nog reuze besmettelijk...

Chris666 | 01-02-12 | 12:52

@ PetNL | 01-02-12 | 12:40
Raar dat gelovige mensen het vaak beter voor elkaar hebben dan ongelovige mensen en zien er ook vaak nog beter uit (Gristenmeisjes). Deze drijfveer om dit op deze manier te doen komt toch echt uit het geloof, ongelovige mensen modderen maar wat aan.

1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:52

Nou Quid, wel een heel erg subjectief artikel... weinig journalistiek. Van der Staaij heeft gelijk. Ik ben echt geen SGP aanhanger en voor emancipatie, maar ik vind hem altijd een van de meest redelijke figuren van de oppositie.

mijnajeniet | 01-02-12 | 12:51

T's toch ook een ziekte? Vrijlwel ongeneeselijk volgens de verhalen.

toxicunderGroov | 01-02-12 | 12:51

@ neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:37
Lijkt me niet. Mensen zijn hier namelijk ook nog eens bere gelukkig en zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen.

1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:50

@Hölzenbein | 01-02-12 | 12:42
Carnaval zou men ook moeten verbieden.

necrosis | 01-02-12 | 12:50

Met 'hen die lijden aan schadelijke combinatie van minimum aan kennis en maximum aan oordeel' kan ie net zo goed gelovigen bedoelen... Zo las is het eigenlijk ook...

Alcoholic | 01-02-12 | 12:49

@Causa Sui | 01-02-12 | 12:39
Amish zijn nog veel erger dan SGP'ers.
Amish kun je rustig indelen in extreme sectes, zoals Jim Jones of David Koresh (Brand Davidians)

necrosis | 01-02-12 | 12:46

Mooi stuk.Van de week nog met een dame gepraat die me probeerde te overtuigen.Moest een beetje om haar lachen en ging nergens serieus op in.
Na een tijdje werd ze geïrriteerd en zei toen: Je behandelt me alsof ik niet helemaal goed bij ben.
Dat was de enigste waarheid die ze tot dan had gezegd.

miko | 01-02-12 | 12:45

2000 jaar geleden riep er iemand op straat: "Ik ben de zoon van God!" Dat werd toen meteen geaccepteerd.

Moet je tegenwoordig eens proberen, dan sluiten ze je meteen op.

Conclusie: tegenwoordig staat religie inderdaad te boek als een geestesziekte. En terecht natuurlijk!

Chris666 | 01-02-12 | 12:45

Professor Swaab werd ooit eens de grond in geboord met zijn conclusies en gingen daarmee kansen voor de farmaceutische industrie het afvalputje in.
Geen verbazing dat van der Staaij blijft geloven in een godswonder...

Strangetown | 01-02-12 | 12:45

Over de vrouwenrechten bij de SGP hoor je niet veel hier, maar zich druk maken om een gros boerka's. Tssss.

Hölzenbein | 01-02-12 | 12:42

@Van der Staaij... Als je in iets gelooft waar je het bestaan NIET van kunt aantonen dan is dat toch altijd zwakker dan dat je in iets gelooft waar je het bestaan WEL van kunt aantonen! (deze tekst komt, met mijn woorden, uit het geweldige boek 'Hiërarchie' van Alexander Brekelmans)

kibambam | 01-02-12 | 12:41

SGP is veruit de meest consistente politieke partij in Nederland.
Als ze religie zouden afzweren, zou ik op ze stemmen.
Helaas verhindert hun hardnekkige en starre houding tov andersdenkenden, dat ik nooit op ze zal stemmen.
Welke malloot was trouwens verantwoordelijk voor het opnieuw toekennen van subsidie, nadat een rechter de geldkraan naar de SGP had dichtgedraaid wegens 'overtreding' van artikel 1?

necrosis | 01-02-12 | 12:40

@1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:33
Die goedheid komt uit de mensen, niet uit het geloof.

PetNL | 01-02-12 | 12:40

@Koos Knak | 01-02-12 | 12:36

U denkt dat borstverkleining voor de mooi vergoed wordt?

neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:39

2012 jaar aaneen anders denkenden brandstapelen is ook weleens genoeg geweest.

Jan Boel | 01-02-12 | 12:39

Doch de enige groep die wereldwijd totaal niet getroffen is door de crisis , dat is de Amish-gemeenschap, hieruit zou zo'n neo-nedergristen als van der Staaij toch goddelijke lering moeten trekken.
Succes achter de handploeg Kees, daar op de akker des Heren! En laat je reflector maar thuis, God ziet alles immers.

Causa Sui | 01-02-12 | 12:39

religie is voor veel mensen een manier om met tegenslagen in het leven om te gaan.ik respecteer daarom mensen die geloven, mits ze mij hun geloof maar niet opleggen. het grootste gedeelte van de gelovige mensen zal het jou ook niet opleggen ook al lijkt het misschien wel zo. hoop domme mensen tussen de reaguurders helaas, maar dat was al bekend

ITEACHYOU | 01-02-12 | 12:39

Raar dat het nog niet eerder gedaan is, maar deze materie zou zich prima lenen voor een carnavalskraker.

panacee | 01-02-12 | 12:38

@1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:33

Dat noemen ze het Stockholm syndroom, maar waarschijnlijk heeft u geen idee wat ik bedoel.

neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:37

Die " genezing" vergoeden is inderdaad waanzin. Maar dat is het vergoeden van de verbouwing van borsten en kutten voor het mooi ook. Zo zijn er wel meer dingen waar de onzin en dus de verspilling van "onze centen" vanaf druipt.

Koos Knak | 01-02-12 | 12:36

Religie is een sprookje, waar de wat zwakkeren van geest in mogen geloven. Zodra het echter dwangmatige vormen aanneemt, wordt het ziekelijk.

Frikanknul | 01-02-12 | 12:36

Kennis = aanname!

starry | 01-02-12 | 12:35

Ik denk bij 'schadelijke combinatie van minimum aan kennis en maximum aan oordeel' vooral aan de evolutieleer, en hoe die nog altijd door kristengekkies wordt ontkend.

Ja nee, geen mening | 01-02-12 | 12:34

Er is geen wetenschapper die een medicijn kan vinden dat van der Staaij en consorten kan genezen.
Preventief ruimen is verboden en praktisch niet haalbaar.Voor chemisch castreren zijn we pas over een jaartje of vijftig klaar, dus het enige wat verlichting kan geven is negeren en isoleren.

Cuyahoga | 01-02-12 | 12:34

@ Pasta-saus | 01-02-12 | 12:24
Inderdaad. Over de positieve dingen hoor je nou weer niks. Ik woon in Katwijk waar veel gelovige mensen wonen en hier werken de meeste vrijwilligers van heel Nederland. Iedereen wordt door de gemeenschap geholpen of er in betrokken. Hier zitten geen oudjes 24 uur lang met een broek vol schijt te wachten totdat ze verschoond worden. Dat je als buitenstaander dat niet begrijpt kan ik me goed voorstellen, de gemeenschap houdt elkaar in het gareel en dat kan raar overkomen maar werkt een stuk beter dan individueel ergens te wonen zoals in de stad, zowel financieel als sociaal. Want als het ergens een teringzooi is dan is het wel in de grote steden. Maar blijf daar gerust en weet het vooral beter, wij regelen het hier zelf wel.

1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:33

Religie is absoluut een geestesziekte. Het vreemde ten opzichte van andere geestesziekten is dan men hier zelf voor kiest.

jan-lul-de-behanger | 01-02-12 | 12:32

t is toch meer een simultaan proces, geloof niet dat op de lange termijn wat extra's oplevert, dat zou te materialistisch zijn he, en dat is heeeel erg zondig.
Beter is 'harder' ;)

Causa Sui | 01-02-12 | 12:32

Er zijn schijbaar zoveel vormen van sektarisch geweld, dat het geweld gewoon een andere betekenis heeft gekregen, namelijk ´overtuiging´. Dat scheelt weer. Corruptie heeft al een andere betekenis gekregen, namelijk ´gebrek aan integriteit´. Dan kan je er tenminste nog alle kanten mee op.

hawie | 01-02-12 | 12:29

@Causa Sui | 01-02-12 | 12:25

Dat wist ik nog niet, had je dat niet eerder kunnen melden?

*fanatiek bid voor groter lid*

neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:28

Mensen die misbruik maken van een religie of van hun religieuze positie zijn ziek.
Mensen die geen respect hebben voor anders denkenden/anders geaarden en deze veroordelen zijn m.i. onfatsoenlijk. Maar dat mocht toch JQ? www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/...

Pastor Sippenhaft | 01-02-12 | 12:28

@Pasta-saus | 01-02-12 | 12:24
Vanwege het ontbreken daarvan.

Stormageddon | 01-02-12 | 12:27

Hoi Kees, ik ga er even vanuit dat je stafmedewerkers deze reacties wel zullen lezen en samenvaten. Laten ze dan dit meenemen: religie is van alle ellende met afstand het ergste dat de mensheid zichzelf tot nu toe heeft aangedaan.

smoelwerk | 01-02-12 | 12:27

@brutus68 | 01-02-12 | 12:19
Godsdienst is geen mentale dwaling, maar pure indoctrinatie.
Als jij van kinds af aan te horen krijgt wat je wel- of niet mag van je ouders, de pastoor en eventueel de rest van de gemeenschap waar je woont vanwege 'het geloof' (bible-belt) dan weet je gewoon niet anders meer.
Maar als die hersenlozen mogen zeggen dat homosuelen 'ziek' zijn, mag ik dus ook zeggen dat reli-gekken hersenloos zijn.

necrosis | 01-02-12 | 12:27

@deministerpresident | 01-02-12 | 12:25
Is dat de website van die NSB-ers?

Pasta-saus | 01-02-12 | 12:27

@Pasta-saus | 01-02-12 | 12:24

Euh, ff nadenken hoor, vrouwenonderdrukking?

neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:27

Bewijs maar eens dat God zelf niet worstelt met zijn latent homoseksuele gevoelens. Tot die tijd: God is gay.

sjaakdeslinksesul | 01-02-12 | 12:26

@Pasta-saus | 01-02-12 | 12:24

Dan zit je hier in de verkeerde kerk...

brutus68 | 01-02-12 | 12:26

Je weet pas wat het is, als je het hebt ervaren.

1st Male Lesbian | 01-02-12 | 12:26

godsdienst is ook een ziekte, een ziekte die de mogelijkheid tot zelfstandig denken en keuzes maken wegneemt.

BlackDeathMetal | 01-02-12 | 12:26

Van der Staaij tipt met zijn tweet een eeuwenoud gegeven aan: het volume van de veroordelende schreeuw is omgekeerd evenredig met de rijpheid van geest.

Simon de Danser | 01-02-12 | 12:26

Dit past wel hier: bit.ly/xxN5Sf

Biblebeltbewoner | 01-02-12 | 12:26

Het is een vorm van sadisme en masochisme, de oorlog tegen alles wat leuk en lekker is, want lijden is beter, ook voor de ander, juist voor de ander zelfs, lekker de ander kwellen door diens vrijheid in te perken.
En ondertussen zelf lekker geilen op de eigen relisensuele handelingen, immers; Hoe meer je bidt, hoe groter het lid.

Causa Sui | 01-02-12 | 12:25

@Parsons | 01-02-12 | 12:23
Ze zouden stickers moeten plakken op kerken.

Pasta-saus | 01-02-12 | 12:25

Op powned.tv is er al een leuk draadje aan de gang waarin goed beargumenteerd wordt dat gelovigen een psychiatrische afwijking hebben.

deministerpresident | 01-02-12 | 12:25

Goeie kerel die van de Staaij.

sitzkrieg | 01-02-12 | 12:25

En waarom hoor ik hier niks over de positieve dingen van het geloof?
*kuch*

Pasta-saus | 01-02-12 | 12:24

Religie is een sekte

Claude Jacque | 01-02-12 | 12:24

Een ziekte is misschien een beetje overdreven..... ik zou het als psychische aandoening willen classificeren met het dringende en dwingende advies om onmiddellijk tot behandeling over te gaan.

r2p2 | 01-02-12 | 12:24

Religie is een verslaving

Claude Jacque | 01-02-12 | 12:23

Religie is besmettelijk en dodelijk. #feit

Parsons | 01-02-12 | 12:23

Godsdienst IS ook een ziekte. Een kinderziekte van de mensenheid. We zijn nog lang niet volwassen, de eerste schaamhaartjes zijn pas net zichtbaar. Ik bedoel maar, alleen al het woord schaamhaar..

Detlev Tarnowitz | 01-02-12 | 12:23

Maar goed, als homo in iets willen geloven dat homo's het liefste dood wenst, is ook redelijk ziekelijk, als je het mij vraagt. Richt dan je eigen kerk op, met je eigen heilige roze boekje of zo.

Zoals wijlen mijn grootvader altijd zei: Je gaat niet naar een schaakclub om te biljarten.

ZKH EénOog | 01-02-12 | 12:23

Relegie is oorlog en iedereen die gelooft is een hypocriete lul.

frankmeister | 01-02-12 | 12:22

Iedereen is gek.

Kets22 | 01-02-12 | 12:22

Kunnen we dan gelijk artikel 1 van de grondwet aanpassen of schrappen?
Hoe kun je nou vrijheid van godsdienst, ras, geslacht of seksuele voorkeur in één artikel gieten?
Vrijheid van godsdienst = tegen vrijheid van homosuelen of passief kiesrecht van vrouwen, en nog wettelijk geregeld ook.

necrosis | 01-02-12 | 12:21

En gelijk heefttie, godsdienst lijkt inderdaad wel een ziekte... Of? Is het een ziekte?

BarneyBoner | 01-02-12 | 12:19

Homosexualtiteit is een geaardheid, godsdienst een mentale dwaling.

brutus68 | 01-02-12 | 12:19

Toen ik 3 was, had ik ook een imaginaire vriend. Die heb ik sinds mijn vijfde niet meer gezien. Betekent dat niet dat religieuzen mentaal geretardeerd zijn en een mentale leeftijd van tussen de 3 en de 5 hebben?

Teiltjes Tekort | 01-02-12 | 12:19

Religie is geen ziekte, het is een gebrek aan geloof. In jezelf.

Treurig varken | 01-02-12 | 12:18

Religie is gif. Dat je er ziek van in je hoofd wordt, lijkt me zonneklaar.

vraagstaart | 01-02-12 | 12:18

Of het een ziekte is weet ik niet, maar dat er velen aan zijn gestorven staat als een paal boven water.

p boos | 01-02-12 | 12:17

Dat komt omdat het ook een ziekte is, Kees. Een geestelijke afwijking ontstaan door het een mentaal clusterbombardement van opgedrongen indoctrinerende meningen, verhalen, gewoonten, eisen en verwachtingen van evenzo zieke mensen uit de directe sociale omgeving. Hersenspoeling met giftige, sociaal-religieuze zeep.

Alkibiádès | 01-02-12 | 12:16

Iets stellen zonder enige vorm van bewijs, kan ook worden verworpen zonder enige vorm van bewijs. Godsdienst is het gif der mensheid, en dient te alle tijde alléén achter de voordeur beleden te worden.

Rummbler | 01-02-12 | 12:16

En agressief is met 1 'g'.

kapotte_stofzuiger | 01-02-12 | 12:15

Religie. Het begint steeds engere vormen aan te nemen.

Boerenhoofd | 01-02-12 | 12:15

Beste Kees, godsdienst is ook een ziekte, je hersens zijn verweekt als je denkt dat er een opperwezen bestaat.

neemjemoederindemali | 01-02-12 | 12:15

Godsdienst is een ziekte.
-Je gaat je er raar door gedragen
-Je bent aggressief tegenover andersdenkenden
-Je bent afhankelijk van een derde persoon die vertelt wat je moet doen en laten
-Je hebt last van waanbeelden

kapotte_stofzuiger | 01-02-12 | 12:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken