Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OVchip duwt Nederland in mobiliteitscoma

ovchipkaartdehel.jpg Hee, dat is nieuw. De OV-Chipkaart die faalt. En hoe faalt dit fijne stukje techniek deze keer precies Geenstijl? Nou lieve lezer, dat zullen we even uitleggen. De OV-Chipkaart faalt deze keer superduper erg. Heel erg. Laten we zeggen GANS HET RADERWERK STAAT STIL ALS DE MACHTIGE ARM OV CHIPKAART HET WIL-erg. Want storing in landelijk systeem dus niemand die met de kaart de poortjes en paaltjes kan passeren dus nul komma nul reizigers die met trein/bus/metro/tram kunnen reizen. Tienduizenden mensen op slag immobiel. Nederland inertieland. En dan zijn er nog altijd veel reizigers die met een papieren kaartje reizen. Moet je nagaan wat er gebeurt als straks iedereen zo'n OV-Flopkaart heeft en er is een storing: heel Nederland op slag in een mobiliteitscoma. Economie stil. Nog meer lege kantoren. Tientallen miljoenen euro's per dag schade. Superfiles. Treinenloop voor dagen verstoord. Een van de rijkste landen ter wereld in één klap gedegradeerd tot middeleeuws boerengat met het infrastructurele niveau van een gemiddeld stukje Sierra Leone. God zal ons bewaren. Hades heeft zijn poorten geopend. Chaos is het gezicht van de toekomst. En dat allemaal dankzij een plastic ChristenUnie-pasje dat ons nu al miljarden heeft gekost. Muhaaa! Amen.

Reaguursels

Inloggen

Zo krijg je dus niemand meer in het OV.Het is net als met de euro's: Die liggen ook inert stil in de bank-kluizen van de ECB.

Dolphi | 11-01-12 | 10:06

Er staat dus 20 euro op m'n OV-chipkaart waar ik feitelijk niets meer mee kan doen. Onder de twintig euro saldo: blijft u maar fijn waar u bent. Ik vraag me af of die dode 20 euro ooit nog eens gerestitueerd wordt nadat de kaart weer wordt afgeschaft na de zoveelste landelijke storing...

-ShadE- | 10-01-12 | 21:26

Hadden we een mooi betrouwbaar papiertje moeten we verplicht zo'n klote pas!
Snel terug naar dat papiertje wat wel werkt!

Opkikker | 10-01-12 | 19:51

De combinatie overheid met ICT is altijd garantie voor mislukken. In plaats van een bestaand (bewezen) systeem te kopen, moeten er hier altijd krankzinnige extra eisen gesteld worden waardoor ieder ICT project van de overheid gedoemd is te mislukken.
Zouden ze hier nou nooit ook maar iets van leren ?

dr.andus | 10-01-12 | 19:01

maakt me allemaal niks uit, ik heb een auto.

timmer1 | 10-01-12 | 17:18

Tss, al die paupers met hun kut OV-chipkaart. Ben blij dat ik niet tussen al die onrendabelen hoef te zitten. Vervelende treuzelbejaarden, agressieve bontkraagjes, zwetende studenten en asociale GSM-tokkies. Daar wil je toch niet tussen zitten ?

En zeker niet voor die astronomische bedragen en privacy-schadende chipkaarten.

Ik fiets liever 30 minuten door de stromende regen dan dat ik 10 minuten in zo'n stinkbus ga zitten. Of ik pak de auto wel als ik verder weg moet.

Titan T. Fox | 10-01-12 | 16:10

De OV chipkaart is niet van de Christen Unie. Alleen de staatssecretaris heeft zich laten inpakken door de dure meneren van het private bedrijfsleven die die rommel 'op de markt' hebben gebracht. Valt me wel erg tegen van de Christen Unie. Daarom verloren ze ook een zetel, denk ik.

Rest In Privacy | 10-01-12 | 15:00

Nou de economie ligt dan niet stil hoor. Tig ambtenaren en ook heus heel veel normale werkende mensen hebben dan een vervoersprobleempje (voor zover de poortjes dan niet gewoon open gaan op zo'n moment, wat me een logische keuze zou lijken). De andere tig miljoen gaan gewoon met de AUTO of de FIETS of te VOET.

Verder heb je helemaal gelijk, wat een klunzen.

jullie rijden toch op z'n minst wel een lekker A6je he?

Stijlloos&eigenwijs | 10-01-12 | 14:53

GS is ook niet echt consequent. Altijd afgeven op OV als zijnde ´onrendabele vervoer´ maar als er een bedrijf door de mangel gehaald kan worden, dan wordt het OV ineens opgewaardeerd tot het onmisbare glijmiddel van de economie. Wat is er gebeurt met die dikke Audi's van De Redactie?

st_joris | 10-01-12 | 14:17

Jawel, Ineke van Gent van GL gaat kamervragen stellen, kan ze ook gelijk even vragen of de poortjes in het OV wat breder kunnen.

MacVulpen | 10-01-12 | 14:00

Het is niks, het was niks en het zal ook nooit iets worden.................. dat zhebben we ook gezegd van die flut munt maar na 10 jaar zijn we er nog toe veroordeeld..........

Axel073 | 10-01-12 | 13:52

De reiziger is namelijk "meer" als alleen maar een reiziger, hij is namelijk nog steeds klant. :/

Ranja Drinker | 10-01-12 | 12:45

@Eagle_Eye | 10-01-12 | 11:36
Zo doen ze het dus in Japan ook, in de lokale treinen kom je geen conducteur tegen, die zitten allemaal bij de poortjes en zorgen dat de kaartjes-automaten en oplaadpunten goed blijven functioneren (Dit in tegenstelling tot in Nederland waar "wij sturen zo spoedig mogelijk een monteur" rustig 3-4 weken kan duren). Alleen in de expres treinen kom je conducteurs tegen, en dan nog alleen in de rijtuigen met gereserveerde plaatsen, want je gewone treinkaart is bij de poort al gecontroleerd. Maar het belangrijkste is wel dat ondanks het gemak van de chipkaarten daar men nog steeds ook gewoon papieren kaartjes verkoopt. De reiziger is namelijk als alleen maar een reiziger, hij is namelijk nog steeds klant.

Ranja Drinker | 10-01-12 | 12:44

Kunnen ze dan ook het maandelijks luchtalarm afschaffen. Drones zijn veel sneller.

hawie | 10-01-12 | 12:39

beetjemoe | 10-01-12 | 12:14

Same problem. Een ritje Eindhoven - Best kost je met 40% korting zo'n €1,40. Dus even op en neer nog geen €3,00 . Ik had nog een kleine 13 euro saldo op mijn kaart staan dus dacht dat het het wel prima was. Niets daarvan! Het poortje bleef consequent rood aangeven en ik had geen pinpas bij me. Voor wat kleingeld een retourtje gepakt en dan lukt het nog wel maar zwaar irritant.

Bovendien moet je het bij het switchen van vervoerder alsmaar in- en uitchecken. NS in en uit, Syntus in en uit en dan ook nog een bus in en uit.

Het mooie is nog dat je bij sommige vervoerders niet vlak na het inchecken alsnog kunt uitchecken. Kom je op het nippertje aan, check je in , trein rijdt weg en moet je 5 minuten wachten om uit te checken. Gevolg, de trein van de NS haal je niet meer want je moet eerst 5 minuten wachten om je saldo niet te verliezen.

Nee dan een stad als Zürich. Helemaal afgestemd op het openbaar vervoer. Voor 70-75 euro per maand kom je vrijwel overal daar. Geen pasfoto of niks dus binnen het gezin kun je eenvoudig doorgeven. Veel eenvoudiger kan het niet.

Fum4n | 10-01-12 | 12:39

Ik hoop dat die OV-shit kaart eens afgeschat wordt.
Ik toer lekker met mijn twiki door het land, helaas gevolgd door die camera's boven de snelweg - hoezo vrij land.
Vernederland.

sTiRf | 10-01-12 | 12:36

@beetjemoe | 10-01-12 | 12:14

Dit dus. Hoe belachelijk is het dat je zoveel geld op je pas moet hebben staan voor een korte goedkope reis. Je hoort gewoon te betalen voor de afstand die je aflegt. 20 euro!! Hoe ga je dat een ouder echtpaar uitleggen die even naar de kleinkinderen gaan. Een reis van 10 euro samen retour kost hen dan : 2x7,50 voor de pas + 2x20 euro (minimaal bedrag op iedere pas)= 55 euro en daarop dan nog de 10 euro reis. Dan ben je dus voor een dagje kleinkids bezoeken 65 euro kwijt. Waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Uhh | 10-01-12 | 12:34

En geruisloos werden de studenten per 01 januari 2012 verplicht te chippen.
Bij iedere reis.
Zonder reden.
Zonder protest.
Welkom in de DDR.

blauweleasebaklul | 10-01-12 | 12:26

@Valentino__ | 10-01-12 | 11:26 | + -4 -
ben het met je eens dat het systeem 'op zich' niet slecht is en ja, op vele plekken in de wereld werken vergelijkbare systemen feilloos. De vraag is dus waarom niet een al bestaand werkend systeem van elders ook in NL ingevoerd, maar perse op nieuw het wiel uitvinden op een manier die duidelijk niet werkt.
Ik kan in NY als toerist de metro nemen zonder 19.50 extra te hoeven betalen voor extra saldo of de aanschaf van een kaart. Bij crediteren wordt gewoon gevraagd of het op een al bestaande kaart bijgeschreven moet worden of dat het saldo op een nieuwe kaart moet zijn, die dan gratis verstrekt wordt... en op een dergelijke manier werkt het in vele landen...

Juul Tankuul | 10-01-12 | 12:26

ziende blind | 10-01-12 | 12:00 |
Wel man. Bel de klantenservice van de En-Es maar eens als er weer eens een vertraging wegens vallend blad is. Daar wordt de term vierkante wielen als 4e optie op autocue van de telefoniste getoond.

Jos Tiebent | 10-01-12 | 12:24

@Valentino__ | 10-01-12 | 11:26

Tja. Het gaat dan ook vaak om mensen die NIET altijd met de trein reizen. Als je dan één keer in de zoveel tijd reist hoort het niet een hele puzzel te worden (langer dan de reis) om je vervoersbewijs te bemachtigen. Het is ook nog eens ongelofelijk idioot dat je zo'n groot bedrag (minimaal 20 euro) op je chip moet hebben als je wil reizen met de trein. De enige plekken waar zo'n chip WEL werkt is in de tram en in de bus. NS stations daarentegen zijn helemaal niet gemaakt om je het chippen gemakkelijk te maken. Het ziet er niet uit. Vraag me af hoe toeristen dat gaan doen in de toekomst als ze even gemakkelijk rond willen reizen. Of mensen die gewoon ongepland even ergens heen moeten. Je zou er bijna zwart van willen gaan rijden.

Uhh | 10-01-12 | 12:21

Zonder de politiek zouden dingen in Nederland zo goed gaan dat we niets meer te wensen zouden hebben. We zouden ze dankbaar moeten zijn voor veiligstellen van de ruimte voor verbetering....

Parel van het Zuiden | 10-01-12 | 12:16

Ik dacht laatst eens voor de eerste keer in jaren met de trein van Bunnik naar Utrecht CS te reizen. Dus eerst maar eens ergens een OV chipkaart kopen. 7,50 voor zo'n kreng. Omdat het ongeveer 2 euro kost heb ik er een tientje opgezet. Stap ik in, piept dat ding wegens onvoldoende saldo. Ik toch maar instappen en richting het station en bij het opnieuw inchecken hetzelfde verhaal. Ik vraag zo'n medewerker waarom ik niet kan inchecken. Legt ze mij uit met een heel kontverhaal dat er minimaal 20 euro op moet staan, omdat je anders wanneer je in slaap valt er tenminste saldo op je kaart staat, lol! Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger een extra in slaap val kaartje moest kopen van 20 euro naast mijn gewone ticket, of minimaal 40 strippen extra moest hebben om te kunnen reizen. Maar goed, met een zere aars van deze kontnaaierij naar een oplaadpunt, met een saldo van 10 euro op mijn chipkaart, moet ik dus minimaal 20 euro extra opladen, want kan alleen kiezen tussen 10 of 20 euro, want heb 12 euro extra nodig, dus 20 euro erbij opgezet voor een kutreisje van 5 minuten van 2 euro. Heeft mij dus 37,50 gekost voor een ritje wat retour 4 euro kost. En dat allemaal om 5 euro voor de parkeerautomaat in Utrecht te besparen.

Het is gewoon niet klantvriendelijk en weerhoudt je ervan om nogmaals met het OV te reizen. In Engeland is het zoveel beter geregeld. Of in elk denkbaar wintersportgebied kan je zelfs betere kaartsystemen gebruiken. Gewoon poortjes bij de in- en uitgang waar je met je op maat gekochte "skipas" in en uit stapt. Is dat nou zo moeilijk? Waarom miljarden uitgeven aan zo'n gedrocht?

beetjemoe | 10-01-12 | 12:14

Hoe lang zou de trein gratis kunnen rijden voor drie miljard?
En hoeveel diesel voor de stadsbus kan je kopen voor die drie miljard?
Best lang en veel lijkt mij.

Beëlzebul | 10-01-12 | 12:04

Opzich moet heel simpel zijn, op het moment dat de machine faalt alle paaltjes op groen en gratis reizen.

Bluto Blutarsky | 10-01-12 | 12:04

Die strippenkaart... dan kan je als regering zijnde misschien niet iedereen op welk tijdstip dan ook in de gaten houden... die was zo gek nog niet.

Bolesmales | 10-01-12 | 12:02

Ik ben geen 1984 aanhanger, maar ben wel benieuwd naar de achtergrond van de lobbyistenboeren die het telkens weer voor elkaar weten te krijgen dat functionerende systemen moeten wijken voor nieuwigheid die alleen maar meer kosten.

Strangetown | 10-01-12 | 12:01

Brussen gaat nooit met de bus? Geen werkende OV-chip is gratis reizen. Dus.

TM | 10-01-12 | 12:01

@dosis | 10-01-12 | 11:50
Hier wordt je toch gek van he!

deraderendraaien | 10-01-12 | 12:01

ik had vannacht een idee.
het vierkante wiel,die bestaat nog niet,kassa

ziende blind | 10-01-12 | 12:00

Het grote probleem in dit kartelland is dat 'buitenstaanders uit het buitenland' altijd buiten de deur moeten worden gehouden. Via 'de polder' mogen alleen 'insiders' zoals de mensen achter Translink in aanmerking komen voor een dergelijke opdracht. De processen zijn totaal ondoorzichtig voor belastingbetalers, en ze zullen er nooit achter komen hoe het gelopen is. De mensen achter Translink lachen zich weer een deuk om de wijze waarop ze deze keer weer de belastingbetaler hebben kunnen oplichten.

Piet van Schwaffelen | 10-01-12 | 12:00

@vraagstaart | 10-01-12 | 11:22
Alles wat goed werkt heeft geen bestaansrecht in Nederland. Hoe harder het faalt hoe beter het voelt in Den Haag.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 11:58

ongelovigehond | 10-01-12 | 11:50
Dom kletsen is juist iets waar jij goed in bent, zwitsaltje. Ik zie je bijna in elke thread stom lullen, al een flinke tijd...

Vuurwezel | 10-01-12 | 11:57

deraderendraaien | 10-01-12 | 11:53 |
Ghehe, populair onderwerp. Iedereen wil haar zien vallen, van haar zelfverklaarde voetstuk, headfirst naar beneden.

dosis | 10-01-12 | 11:57

Met dit kabinet zie ik de ziektekostenverzekering ook nog wel verdwijnen. Daar komt dan de ziektekostenchipkaart voor in de plaats. "Helaas kan er door een storing geen saldo op uw kaart gezet worden, de operatie moet helaas worden gestopt."

PythonJunkie | 10-01-12 | 11:56

@Creaguurder | 10-01-12 | 11:41
Ik refereerde er al aan in mijn eerste comment in dit topic!

deraderendraaien | 10-01-12 | 11:53

Mijn ouders die inmiddels tegen de 70 aan zitten maken ook gebruik van deze flopkaart om te kunnen reizen.
Hun oude kaart was verlopen en hebben inmiddels een nieuwe aangevraagd. 3x verzoek ingediend ivm niet mogen ontvangen, 3x pasfoto's opgestuurd, 10x gebeld naar een soort van klachten lijn en krijgen daar geen ander respons dan nogmaals een verzoek op te sturen, 3x een nieuwe poging gedaan om een verzoek in te dienen incl. pasfoto's in een aangetekende brief en wederom geen gehoor.
Bij het na proberen te vragen van deze kudt organisatie wat er met de aangetekende breven is gebeurd heeft niemand een idee.
We zijn nu maanden verder en ze hebben nog steeds geen nieuwe OV-Flopkaart mogen ontvangen.

Sluweslager | 10-01-12 | 11:53

@dosis | 10-01-12 | 11:45

Liegen, jatten, corrupt zijn en als je betrapt wordt dan ga je een potje janken bij een rechtbank die vervolgens concludeert dat je toch wel zielig bent en je baan teruggeeft. Nurten Albayrak moet gewoon met pek en veren het land uit getrapt worden, samen met al die uitgeprocedeerde asielzoekers graag.

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:52

@Biff Eagleburger | 10-01-12 | 11:47
Dat is inderdaad een van de kaartjes waar ik ook mee gereisd heb. In- en uitchecken gaat zonder ook maar in te hoeven houden. Mijn mond viel open van verbazing toen ik zag hoe soepel alles werkt daar.

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:52

Aan de OV chipkaart wordt sinds 1993 gewerkt. Eind 2005 werd deze ingevoerd in Rotterdam.
Huizinga was onderdeel van Balkenende IV, welke aantrad op 22 februari 2007.
Lijkt me daarom teveel eer om dit een ChristenUnie-pasje te noemen.

Allemaal | 10-01-12 | 11:51

wc papiertje van 4 miljard.
best fan

ziende blind | 10-01-12 | 11:51

@Vuurwezel | 10-01-12 | 11:46

Wat zit je dom te kletsen. Dit gaat gewoon fout wegens incompetentie. Daar hoef je verder niks achter te zoeken, want incompetentie is er genoeg.

ongelovigehond | 10-01-12 | 11:50

Sowieso een raar dagje met nieuws dat we niet willen lezen. Tenminste, we willen het wel lezen, ik zou alleen willen dat het niet waar was...
www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/d...

dosis | 10-01-12 | 11:50

@zuurkool | 10-01-12 | 11:37
Ik snap 'm.
Laten we het er op houden dat vanochtend niet alleen het OVsysteem een storing heeft.

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:49

@plaspop | 10-01-12 | 11:43
Vrije marktwerking waarin overheid en 50 andere partijen toch nog vuistdiep inzitten met belangen. Ja, dat is VVD-liberalisme.

blinde kip | 10-01-12 | 11:48

@Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:28

Die kaart werkt hetzelfde als hier, alleen kan je er ook de SMRT taxi mee betalen en bij de 7-11. Het is overigens wel verbazend hoe snel de poortjes mensen accepteren en hoe gebruiksvriendelijk de oplaadautomaten zijn. Een éénmalige kaart (die groene) kost 1 S$ borg en die krijg je weer terug. Beste systeem wat ik ken qua OV-betaalmiddel.

Biff Eagleburger | 10-01-12 | 11:47

Nou, weer een geslaagde test van de Illuminatie/Bilderbergjes/Crab People zullen we maar zeggen. Eerst een paar zendmasten onklaar maken met HAARP, dan het openbaar vervoer platleggen...
What's Next? "per ongeluk" het hele internet plat? Stroom van Nederland af? "Doorgebroken" dijken? Massaal ontsnapte genetisch gemanipuleerde killer lama's?
Wie zal het zeggen...

Vuurwezel | 10-01-12 | 11:46

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:40
Ja, dat dus. Gaat regelrecht tegen alles in wat ik vroeger van huis uit heb meegekregen. Mijn vader stemde CDA, mijn moeder deed raadswerk voor PPR en later GL.
Eerlijk delen, niet liegen, niet stelen. Deed je dat wel, kreeg je eerst het CDA over je heen (pak slaag) en daarna een preek van moeders vanaf de rand van je bed (waar je al in lag vanwege zonder-eten-naar-bed).
'
Bij alles wat dat stelletje nepotisten doet zet ik mijn vraagtekens. Albayrak voorop.
Wij deden ons best om er wat van te maken. Zij doet haar best om het te slopen. Thanks, bitch.

dosis | 10-01-12 | 11:45

Mijn kantoor staat aan de rand van Utrecht. Eerder ging ik, als ik naar het centrum moest, met de bus. Gewoon 2 euro neerleggen en ik mocht meerijden. Nu ze de OV FaalKaart hebben ben ik er maar mee opgehouden; het is zelfs te ingewikkeld om uit te zoeken wat ik dan zou moeten doen.

ole guapa | 10-01-12 | 11:43

Christunie? Lul niet! Brussen!

Dat ding is ingevoerd door Schultz van Haegen (VVD) toen die nog staatssecretaris was. Tineke Hibbeldribbel kreeg de hele stinkende zooi in haar schoot geworpen en wist zich er toen ook geen raad mee.

Maar het is jullie fijne 'liberale' *kuch* VVD die zo nodig iedere beweging van reizigers in Nederland moest vastleggen.

plaspop | 10-01-12 | 11:43

@dosis | 10-01-12 | 11:36

Snappen doe ik het al jaren niet meer, wss ben ik te eerlijk, je steelt, je bent corrupt, hooghartig etc. en de (D66) rechter zag dat het goed was en geeft je baantje terug.

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:40

Translink systems is gemaakt door Connexxion, GVB, HTM, NS en RET en natuurlijk De Nederlandse bank.
En hoe kan het ook anders als dat het bedrijf wordt/werd geleid door PVDAers www.parlement.com/9291000/biof/03084

toetanchamon | 10-01-12 | 11:38

Ik heb er al met al een half jaar over gedaan om een kaart op naam feilloos (Hopelijk!) werkend te krijgen. Veel mensen in mijn omgeving zijn afgehaakt en hebben weer een autootje gekocht. De omzet van de autohandel is niet voor niets zo gestegen het laatste jaar.

jan-lul-de-behanger | 10-01-12 | 11:37

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:28
Ik bedoelde eigenlijk gewoon mn pinpas waar ik een kaartje mee koop. ;)

zuurkool | 10-01-12 | 11:37

Het hele OV-chipkaart verhaal is toch geïntroduceerd om zwartreizen tegen te gaan? Volgens mij kon dat heel simpel opgelost worden door toegangspoortjes te plaatsen op NS stations. En de functie van conducteur kon zo omgezet worden naar beveiliger of controleur (op perrons en bij toegangspoortjes). Dat doen ze in Spanje ook en werkt heerlijk.. Maar nee hoor, hier moet dan een geheel eigen niet-werkend systeem worden verzonnen en ten koste van de reiziger doorgedrukt worden. Zelfs nu blijkt dat het gewoon weg niet werkt zullen de kopstukken hun gezicht niet willen verliezen op dit prestige-project. Gewoon stug volhouden jongens, dan komt het vanzelf goed....

Eagle_Eye | 10-01-12 | 11:36

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:33 |
Het land krijgt de bestuurders waar het recht op heeft, of ziets.
Daar geloof ik al jaren geen reet meer van. Optieften met die clan.
Maar goed, ik wacht het topic wel af. Zucht.
Het is niet alsof we er zelf iets aan kunnen veranderen. Ze is niet gekozen dus wegstemmen is geen optie.

dosis | 10-01-12 | 11:36

@dosis | 10-01-12 | 11:30

Het topic daarover volgt heel binnenkort.

Knettergek die rechters, wss Tom Schalken.

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:33

Zouden Martha, Tetta en Kees een ov-chipkaart hebben?

T. Grimbek | 10-01-12 | 11:31

Die 30.0000 ambtenaren in de Haag die uit hun neus vretend fuckfilmpies kijkend de boel belazeren, zal niemand missen.
Goeie test !

Ratzing. | 10-01-12 | 11:31

@Slome Duikelaar | 10-01-12 | 11:28

We zijn en *kuch* kennisland en we weten alles beter.

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:30

@Valentino__ | 10-01-12 | 11:26
Ik had nooit problemen met de strippenkaart of het treinkaartje.

blinde kip | 10-01-12 | 11:30

@NickV2.0 | 10-01-12 | 11:22
Ik zie niet veel blaadjes, dus zal er wel teveel stront op de rails liggen.
Hebben ze gelijk een legitieme reden om alle toiletten uit alle treinstellen te slopen.
*straks lekker in Opel Manta stappen doet*

necrosis | 10-01-12 | 11:29

@zuurkool | 10-01-12 | 11:21
Heb in Singapore ooit een chipkaart gehad. Werkte prima dat ding. Werkt geloof ik met radiogolven, je hoeft dus niet meer in te checken je wordt vanzelf gedetecteerd. Kon in alle vormen van OV gewoon mee en zelfs bij sommige 'attracties' kon je er mee betalen.
Helaas moeten wij in Nederland alles heruitvinden en hebben we dat systeem dus niet gekopieerd.
Daarnaast is in zo'n land ook het hele ov er op gebouwd en zijn niet als bij ons overal geïmproviseerd wat poortjes weggezet.

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:28

Waarom moest Nederland eigenlijk een eigen kaart ontwikkelen terwijl er in het buitenland allang een werkende kaart bestond?
nl.wikipedia.org/wiki/Oyster_card
Het zal vast iets te maken hebben met het "old boys" netwerk, overheids subsidie en een excuus dat we dat geld terug verdienen door dit Nederlandse kwaliteitsproduct te verkopen aan andere landen.

Gutmensch aus 020 | 10-01-12 | 11:28

@vraagstaart | 10-01-12 | 11:22

U wilt toch weten waar we heen reizen?

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:28

Probleemis dat Nederland het beter slecht wilde bedenken dan goed kunnen jatten. Engeland: Blue Oyster Card systeem voor ov werkt prima, zo goed als foutloos. Ook in Frankrijk werkt het systeem wat zij hebben prima. Waarom moesten wij in Nederland dan zo nodig een derde systeem krijgen wat niet blijkt te werken?

Slome Duikelaar | 10-01-12 | 11:28

Dit klopt | 10-01-12 | 11:21 |
Lijkt mij een goed plan. Hoe eerder deze faal afgelopen is hoe beter. Lekker stempelen geeft het echte reisgevoel.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 11:27

Ik ben al vanaf 29-8-11 bezig mijn OV kaart werkend te krijgen en mijn gemaakte kosten terug te krijgen. Die lui van die klantservice zijn te dom om te poepen en ze sturen je overal en nergens heen. Het is echt heel erg met dat hele ov chipkaart. Geef mij maar een papiertje dat werkt tenminste altijd.

Gasbuis34 | 10-01-12 | 11:26

Veel conducteurs willen ook terug naar het papieren kaartje.
Sterker nog, die willen het liefst terug naar de tijd dat je zonder geldig vervoersbewijs het perron niet op mocht. Dan hebben ze zelf minder te doen in de trein, maar het geeft wel veel meer rust voor conducteurs en reizigers.
Doe mij ook maar het papieren kaartje. Heb nu een paar keer met de chip gereisd en eigenlijk vind ik het alleen handig in de tram.

dosis | 10-01-12 | 11:26

Het idee van de chipkaart is dat je makkelijker kan reizen, maar zoals al werd gezegd als je 1x in NL bent en je moet 1 ritje maken heen en weer dan schiet het niet op nee. Echter vind ik het een prima concept. Het werkt super goed op allemaal andere plekken, alleen is bij de invoering van de kaart in NL niet goed genoeg alles uitgedacht.

Ik blijf alleen een groot voorstander van de kaart, want het kan heel goed werken voor iedereen. Alleen heb je in NL ook altijd heel veel mensen die alleen maar het negatieve zien. Daar heeft de NS sowieso altijd last van, want ik heb bijna nooit problemen met de trein en reis 5x per week op en neer van utrecht naar amsterdam. Maar goed dat zal wel mijn "geluk" zijn.

Valentino__ | 10-01-12 | 11:26

@vraagstaart | 10-01-12 | 11:22
Daar konden de familieleden/ vrienden van Kamerleden niets aan verdienen.

necrosis | 10-01-12 | 11:25

Dat deden de babyboomers met hun strippenkaart toch beter...

Alexander de Kleine | 10-01-12 | 11:25

@Bas88 | 10-01-12 | 11:22 Ik overleef wel een weekje op de inhoud van de voorraadkast. En als de tank leeg is blijf ik gewoon thuis.

witwas | 10-01-12 | 11:24

Juul Tankuul | 10-01-12 | 11:17
Heb bij m'n laatste bezoek maar een auto gehuurd, want ik had geen zin om uit te zoeken door hoeveel hoepels ik moest springen om een trein te nemen.

NickV2.0 | 10-01-12 | 11:24

*bed opzoekt*

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 11:23

Hoe gaat dat nou als je straks niet meer met contant geld kan betalen en het pin systeem ligt eruit (voor een weekje ofzo)?

Bas88 | 10-01-12 | 11:22

Wauw, nog een kwetsbare schakel in de NS service keten. Dat hadden ze echt nodig. Ben benieuwd wat het excuus zal zijn. Gevallen bladeren de schuld geven is lastig, maar ze zijn er creatief genoeg voor.

NickV2.0 | 10-01-12 | 11:22

Hoe meer technologieën men in het samenleving duwt - onder het mom van vooruitgang, verbetering, 'het leven wordt er stukken eenvoudiger op' - des te complexer en chaotischer het allemaal wordt.
De OV chipkaart is 1 grote politiek georganiseerde chaos, net als het nieuwe zorgstelsel.
Maar dat zijn wij zo langzamerhand wel gewend.

Niemands Knegt | 10-01-12 | 11:22

Je verwacht het niet he...

Alexander de Kleine | 10-01-12 | 11:22

@Juul Tankuul | 10-01-12 | 11:17 Nog een 'geluk' dat je alleen was en niet met vrouw/man en drie kinderen

witwas | 10-01-12 | 11:22

Wat was er mis met het oude kartonnen kaartje waar je ronde gaatjes in kon laten knippen?

Petrus de Rewa | 10-01-12 | 11:22

Wat was er eigenlijk mis met dat kartonnen kaartje waar een conducteur dan een gaatje in knipte?

Te eenvoudig en te bedrijfszeker?

vraagstaart | 10-01-12 | 11:22

@Boerenhoofd | 10-01-12 | 11:14 |
Amen

Kunnen we dan nu weer terug naar de strippenkaart? Experiment mislukt; gezonken kosten op verlies boeken en klaar.

Dit klopt | 10-01-12 | 11:21

Nou woon ik al een paar jaar niet meer in Nederland, maar ben er toevallig volgende week even. Mocht ik onverhoopts met de trein moeten, kan ik dan überhaubt nog een kaartje kopen of moet ik eerst ergens zo'n faalkaart gaan halen?

Zucht. Het was allemaal zo mooi en simpel ooit.

OscarWilde | 10-01-12 | 11:21

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:15
Of een plastic pasje waarmee je de reis kan betalen. Ook zou dit pasje dan te gebruiken kunnen zijn bij andere transacties, zoals bijvoorbeeld in winkels. Zeg maar 1 pasje, waar je overal mee kan betalen. Dat zou pas een uitvinding zijn.

zuurkool | 10-01-12 | 11:21

Misschien kunnen ze iets uitvinden van papier. Iets met stripjes erop die je kunt afstempelen. Heel handig jonguh!

Klukkluk | 10-01-12 | 11:20

De OV-chipcard is als het openbaar bestuur in Nederland: veel te duur, veel te veel storingen en het brengt ons uiteindelijk nergens.

kapotte_stofzuiger | 10-01-12 | 11:20

Juul Tankuul | 10-01-12 | 11:17 |
Ja, voor mensen uit het buitenland is dit echt een drama. In de grote steden heb je dan nog een toeristen pas maar, o wee als je familiebezoek in iets buiten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht hebt... Then you're fucked.

Kialna | 10-01-12 | 11:20

Vroeger had je ook een betaalmiddel voor het ov, dat noemde we geld.

Koekfabriek | 10-01-12 | 11:20

Gelukkig niks met het ov te maken... 4km woon-werk verkeer.. Gelukkig...

Zure Boer | 10-01-12 | 11:19

En Nurten Albairak mag ook weer aan het werk van faalrechters! TLS neemt zeker dezelfde advocaat!

Nederland faal land!

deraderendraaien | 10-01-12 | 11:18

praktijkvoorbeeld, ik woon in buitenland en kwam laatst in NL en had wel al van OV chipkaart gehoord.
op Schiphol bij loket NS:
ik: "Ik wil een chipkaart met voldoende saldo om op en neer Alkmaar te kunnen".
baliemdewerker:" dat kost dan 7.50 euro voor de kaart plus 2 maal enkele reis, maar denkt u eraan dat bij instappen altijd nog minimaal 20 euro op de kaart moet staan".
ik: "dus voor de terugreis, die 8 euro kost, moet ik minimaal 20 euro saldo hebben en ik hou dus 12 euro over?"
baliemedewerker: "dat klopt"
ik:"plus de aanschaf van 7.50 euro, dan ben ik voor een retourtje Alkmaar dus 19.50 duurder uit als een kaartje kopen".
baliemedewerker:"dat klopt, maar dan heeft u wel een kaart en er staat nog 12 euro tegoed op".
ik:"dan kan ik dus beter een kaartje kopen..."
baliemedewerker:"klopt"

hahahahaha.... FAAL systeem

Juul Tankuul | 10-01-12 | 11:17

Goed interview van de directeur van Arriva vanmorgen op de radio. Hij stelde heel duidelijk dat TLS als enige hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden. Op de vraag waarom de NS hier niet scherp op reageert gaf hij aan dat het huidige OV systeem doodziek is (inzake aandeelhouderschap NS in TLS). Dat er maar flink in deze stront geroerd mag worden.

Absoluut niet waar | 10-01-12 | 11:17

Weet je wat nog een betere uitvinding is? De papieren wegwerp-OVchipkaart. Had er laatst 4 en ze deden het alle 4 niet. Prima product!

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 11:15

Het is niks, het was niks en het zal ook nooit iets worden, die OV-chipkaart.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 11:14

Het mag allemaal wat kosten, de reis gegevens van iedereen monitoren.

Idontgiveafunk | 10-01-12 | 11:13

God zal ons bewaren? Zal ik je een geheimpje verklappen?

Tommygunner | 10-01-12 | 11:12

Ik denk niet dat de boel stilstaat, maar dan is het wel legitiem zwartrijden. Hoezee!

Kialna | 10-01-12 | 11:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl