Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Iedereen vrij! Leraren doen schoolreisje

schoolreisbusje.pngBijna net zo leuk als een school die afgebrand blijkt te zijn: een lerarenstaking! Omdat de meesters en juffen ook heel erg boos zijn om de 1040 uren norm gaan ze vandaag gezellig met de bus naar Den Haag om actie te voeren. Potje met vet! Gezelligheid kent geen tijd. Alle lessen van vandaag zullen dus komen te vervallen. Even de aanleiding van al dit gezeur: van Den Haag moeten scholen voortaan 1040 lesuren per jaar gaan vullen. Oftewel: langere dagen en minder vakantie. Vooral dat laatste is de docenten nogal een doorn in het oog en daarom klappen ze er vandaag vol in. Principiële verhalen over ophokplicht en dergelijke zijn namelijk leuk maar pas echt woedend wordt het docentenkorps als je ze hun vrije dagen afpakt. Over ophokplicht gesproken! Dat was dus de reden waarom de sgolieren hun docenten eerder al voor gingen. Want meer lessen = vaker zelfstandig werken, iets waarvan die Elmo's ruiterlijk toegeven dat ze het gewoon niet kunnen, zie die klaagzang om meer klassikale begeleiding in alle nieuwsuitzendingen van eind december. De docenten zijn dus kennelijk een andere mening toegedaan en zijn als de dood dat de ophokuren straks gewone lesuren incl. docent & schoolbord worden. Situatieschets: twee groepen stakers met allebei een andere lezing over de gevolgen van nieuw beleid. Makkelijker om deze pipo's te negeren wordt het niet. Aan het werk dus. Luie donders.

Reaguursels

Inloggen

De roverheid stelt weer wat getalletjes in (zie boetequotum) om makkelijk te scoren. Dit is helaas ongelijk aan het daadwerkelijk oplossen van problemen...

Zoiets | 09-01-12 | 23:58

werd weinig gestaakt vandaag.....

wel hebben ze voor de kerst de leerlingen opgejut om te protesteren.......

zelf durven ze nu niet.......

kees_de_bees | 09-01-12 | 21:21

Het is (wat Eelcontrast al zegt) inderdaad jammer dat de meeste mensen denken dat 1000 uren ook daadwerkelijk 1000 uren zijn. Feit is dat 29 lesuur in het onderwijs overeenkomt met een voltijdbaan. Veel docenten maken echter geen 29 lesuren daar de werkdruk te groot is. Tegenwoordig zijn klassen met 35-40 leerlingen geen uitzondering meer en dat wordt nog erger omdat (in de comments al eerder genoemd) probleemkinderen uit het bijzonder speciaal onderwijs naar het reguliere onderwijs worden overgeheveld (bezuinigingen). De (lange) vakanties zijn ter compensatie voor de gewerkte overuren. Ik meen zelfs dat in Duitsland, België, Frankrijk en de Scandinavische landen de zomervakanties langer zijn en het uurtarief hoger ligt. Als een leraar echt zo veel zou verdienen waarom gaan al die klagers dan niet het onderwijs in. De meeste van hen zullen het eerste jaar al afhaken. Wat al vaak gebeurd is met zij-instromers.

bonahalfvol | 09-01-12 | 19:54

Brad Pittah | 09-01-12 | 19:13

die 1000 (of 1040) uren zijn lesuren, dus de uren dat je als docent direct contact hebt met de leerlingen in klassenverband.

Daar bovenop komen nog de uren die je moet investeren in voorbereiding, nakijken, oudergesprekken, leerlinggesprekken, teamvergaderingen, sectievergaderingen, rapportvergaderingen, (bij)scholing.

Officieel staat daarom een voltijdsdocent omgerekend voor 40 uur p.w. te werken. Officieus zal dat bij de meeste echter meer zijn.

Het is vanzelfsprekend je volste recht om docenten zeikerds te vinden, maar zorg dan wel dat je dat op basis van deugdelijke informatie doet.

Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat je niet zulke goede docenten/onderwijs hebt gehad.

Eelcontrast | 09-01-12 | 19:25

Ik ben het gezeik van die leraren zat. Ze hoeven maar 1000 uur te werken, ik 1662.
En dan zullen we het nog maar niet over de betaling hebben.
Het zijn een stel verwende kleuters.
Gewoon aan het werk gaan en kop houden.

Brad Pittah | 09-01-12 | 19:13

p3xxx | 09-01-12 | 13:19

Staken is niet (per se) hetzelfde als demonstreren. Bij staken leg je je werk neer op een officiële werkdag. Maar ik hoop eigenlijk dat je het ironisch bedoelde, want anders is het niet echt een slimme opmerking ...

Eelcontrast | 09-01-12 | 19:11

En dit moet nu echt op de eerste schooldag gebeuren, bijna 14 dagen tijd, nee hoor.... een schooldag afjatten van de leerlingen, zitten ze weer in de ophokuren!!

ONS | 09-01-12 | 18:44

1040 lesuren / 52 weken per jaar = 20 uur per week.
Boomschade | 09-01-12 | 16:56 | + -2 -

En dan al het nakijkwerk en voorbereidingswerk. Flink wat bijschooluurtjes omdat de kids met achterstand het VO in komen. EN dan wil je nog niet weten wat er extra gedaan moet worden: POP en PAP, vergaderen, mentoraat, ouderavonden, tafeltjesavond, differentiatie in een klas, extra materiaal verzamelen.....

Enfin... ik val in herhaling, lees even de draad en de andere discussies, voordat je zo'n PO 4-groep som en dito kortzichtig niveau van redeneren hierop loslaat.

gooischetrut | 09-01-12 | 18:44

1040 lesuren / 52 weken per jaar = 20 uur per week.

Boomschade | 09-01-12 | 16:56

@Byter | 09-01-12 | 12:17
Als ik jou was, zou ik voor al het rekenwerk externen inhuren.

Dom blontje | 09-01-12 | 14:07

@p3xxx | 09-01-12 | 13:19
p3xxx = Ton Elias? Die heeft daar ook al eens zo'n niet zo bijster intelligente opmerking over gemaakt.

Dom blontje | 09-01-12 | 14:06

Herr Knäckebröd | 09-01-12 | 09:25 |

Een docent geeft maximaal 26 lesuren les per week, als hij van 9 tot 5 lesgeeft dan hoeft hij maar 3 dagen per week les te geven.

p3xxx | 09-01-12 | 13:33

Drommelsch | 09-01-12 | 11:18
Vijf uur per dag zou inderdaad niets zijn. Beetje afhankelijk van de school zijn dat toch wel 6 lesuren van 50 minuten.

Tel daarbij de verplichte surveillances in de onbetaalde pauzes dat op een schooldag ook weer 1 uur is.

Veel docenten hebben langere reistijden omdat ze ook vaak nog op verschillende scholen lesgeven, laten we aannemen een halfuur reisafstand (Je zit namelijk altijd rond die tijd in de file, of je moet met de fiets).

Op weekbasis ben je altijd 1 uur extra kwijt met teamvergaderingen en bijscholingstrajecten, waarvan de laatste altijd gebeurt door vriendjes van de directeur die een management-bureau hebben.

Prijzen daarvoor moet je eens naar vragen, ik heb wel eens iemand 40K(euro) zien wegtikken voor 2 uurtjes rollenspel en 4 YouTube-filmpjes, en een reader waarin het woord gemeenteraad in plaats van docententeam er af en toe er per ongeluk nog stond.

Alles bij elkaar opgeteld ben je van 8 uur tot half 4 in de middag zeker bezig op de school, zonder de reistijden dus.

Vervolgens thuis even 1.5 uurtje bijkomen, om na het eten de rest van de avond met een rode pen te krassen. Pech als mentor heb je dat je alle problemen telefonisch moet aanhoren die de lieve kroost van de gescheiden moeder allemaal heeft. Dubbel pech bij Vmbo-klasmentorschap, want dan krijg je ook nog eens telefoontjes van maatschappelijke zorg, huisartsen en onverstaanbare tolken. Langs ouders gaan in de avonduren, cijfers invoeren, etc. Dat kost op een dag gemiddeld ook nog eens een uurtje of 1.5.

Een docent kan misschien maar 5 uur per dag voor de klas staan, maar hij maakt er zeker 9, waarvan die laatste 4 dus niet betaald worden. Is natuurlijk wel iets anders dan een kantoorklerk die op 30 seconden over vijf de deur achter zich dichttrekt om de volgende dag om 30 seconden voor negen weer te openen zonder zich in de tussentijd hoeft te bekommeren om zijn werk.

Jos Tiebent | 09-01-12 | 13:25

Lesuren is ongelijk aan uren les.

Waarom gaan ze vandaag staken? De leraren hadden hiervoor 14 dagen de tijd om te staken zonder de leerlingen te straffen.

p3xxx | 09-01-12 | 13:19

Lesuren <> uren les. Een lesuur bestaat meestal uit 45 minuten.

Proefwerken voorbereiden hoeft ook niet meer, bij de middelbare school hier in het dorp is het usance dat de proefwerken niet mee naar huis genomen mogen worden, zodat het proefwerk het jaar erna nogmaals kan worden gebruikt.

Het niveau van de wiskunde leraren is erbarmelijk, ik heb iemand bijles gegeven die de uitgelegde methode niet snapte en hij vroeg waarom het niet op een andere manier uitgerekend kon worden en maakte de opgave vervolgens foutloos. Het mooie van wiskunde is dat er altijd meerdere wegen leiden tot een goede uitkomst. Vervolgens heeft hij het proefwerk foutloos gemaakt, maar de leerling kreeg een 1 omdat hij niet de uitgelegde methode had gevolgd.

p3xxx | 09-01-12 | 13:13

En wat ik al vaker schreef: Als ik een externe inhuur op mijn projecten dan is dat voor rond 1600 uur per jaar. Hoezo 1040???? Hebben jullie zoveel tijd nodig om voor te bereiden en na te kijken? Of beheersen jullie je vak niet!!

Byter | 09-01-12 | 12:17

dit blogje bevestigt wat ik al langer dacht:
GS wordt een kinderblogje
GS=sesamstraat

KingLear | 09-01-12 | 12:17

Er zit wel een kern van waarheid in hun stakingsdrift maar vergeet niet dat minimaal de helft van de zogenaamde leraren totaal ongeschikt zijn en ook voor de klas weinig tot geen reedt uitvoeren.

Andersom dag | 09-01-12 | 12:07

@drommelsch
kom eens vijf uur voor de klasstaan. Naast alle extra lesgebonden taken zoals lesvoorbereiding en het nakijken van materiaal, oudercontact etc. zijn er nog een aantal zaken in het onderwijs erg anders dan in het bedrijfsleven.
één daarvan is de piekbelasting. Een off-day wordt afgestraft harder dan een bavariajurkje tijdens een wk.
De discussie mag van mij ook wel meer over kwaliteit gaan. Als we dat doen dan blijkt het zo te zijn dat de scholen die de beste prestaties leveren het minste uren draaien. (ver onder de duizend en soms slechts 880)
Het land dat het hoogst scoort in Europa is Finland. Daar ligt de norm op 780.
dat geeft toch te denken.
In Nederland is er iets scheef wat betreft de redenen van de 1000 of 1040 norm. het gaat namelijk niet om kwaliteit. die kan namelijk juist beter met 800uur bereikt worden. Het gaat er in nederland om dat kinderen niet meer door moeders met de thee opgevangen hoeven worden om 15:00 uur. die moeders moeten werken van Jan Kees.

Dit klopt | 09-01-12 | 11:46

wat het gewone domme volk niet weet over onderwijs: leraren werken van 8:00 to 20:00/22:00, op school of thuis of in vegadering. En ja, die overmatige werkuren per dag krijgen we terug als (werk)vakantie.

Iwmac | 09-01-12 | 11:41

Dat leraren buiten het lesgeven om veel tijd aan andere dingen kwijt zijn klopt wel, maar als je naar die 1040 uur gaat kijken, en uitgaat van 40 weken school (wat wel erg ruim is), dan komt dat op 26 lesuren per week, oftewel iets meer dan 5 per dag. Da's niets.

Dus, die 1040 uur is prima, alleen moeten we dan wel zorgen dat leraren daarnaast minder tijd hoeven te steken in allerlei andere administratieve shit zodat die 1040 lesuren ook daadwerkelijk lesuren zijn.

Drommelsch | 09-01-12 | 11:18

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 10:17 |
.
Valt wel mee. Ik zit redelijk dicht tegen onderwijs aan. 80 uur is lariekoek. Ja, er zijn docenten die meer dan 40 uur maken. Opvallend vaak een uitzondering en meestal zijn ze jong. Deels zijn de extra werkuren nodig, veelal niet want worden veroorzaakt door omslachtig werken.
.
Wat mij verder opvalt is dat docenten totaal geen kaas gegeten hebben van plannen en organiseren van hun eigen werk. Veel adhoc, reactief. Productiviteit is laag.
.
Vergaderen om het vergaderen.. Slechte agenda, lang geklets en geen actielijsten zodat er ook nog eens niets uitkomt. Productiviteit en effectiviteit is laag.
.
Geen teamgeest en al helemaal geen teamwork. De som der delen is tsja de som der delen. Navenant effect op productiviteit.
.
Probleemoplossend vermogen is mager. Veel gebaande paden, herhaling van zetten en heel karakteristiek.. het is altijd iemand anders zijn schuld. Niet op zoek naar eigen bijdrage aan oplossing. Contraproductief.
.
Het gejank over marktconform salaris is voor de jonge docenten vaak wel terecht, ze werken harder en verdienen weinig. Voor de oude docenten veel minder, die hebben sowieso een hoger salaris en zijn minder genegen om hard te werken. Overigens zitten ze net bovenstaande professionaliteitsissues nog een eind onder de marktproductiviteit.
.
Staken om vakantieuren is ridicuul. Het zijn er veel en is juist het onderdeel waar niets te klagen valt. Nu is dit niet de eerste keer dat het docentenkorps gaat staken voor de verkeerde dingen. Dit geeft het echte probleem in de sector ook wel weer. Mentaliteit. Als puntje bij paaltje komt zijn de eigen verworven rechten veel belangrijker als het vak, de leerling of de school. Nu dus weer.
.
Daarbij opnieuw aanstippend dat het vaak de jonge docenten zijn die zich met ziel en zaligheid inzetten en de oudere vee minder. In de (semi)publieke sector is dit wel vaker te onderscheiden. Het onderwijs is ook weer niet zo uniek.
.
Deze plemp zal ongetwijfeld veel kritiek krijgen, want je schijnt niet kritisch richting docenten te mogen zijn. Het ligt namelijk aan de politiek, de minister, het ministerie, de managers en nooit aan de docenten. Nu is er zeker veel mis in die regionen maar echt dus echt ook wel op de werkvloer.
.
Weg met deze staking!

Parel van het Zuiden | 09-01-12 | 11:06

Hebben we het hier over normale werkuren van 60 minuten of die schoolse variant van wel 45 minuten? Want dan gaat het helemaal nergens over.

PisFinger | 09-01-12 | 10:40

rara | 09-01-12 | 09:59
Heb je helemaal gelijk in, al was die tijd ook overzichtelijker..... we willen met zn allen te veel voor weinig..... daar ligt het veel grotere maatschappelijk probleem.

wel/niet | 09-01-12 | 10:36

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 10:17
Je slaat 'm goed mis, ja. Mijn beeld is gebaseerd op 7 jaar ROC-ervaring, en op 5 jaar werken op een universiteit.

rara | 09-01-12 | 10:23

@blinde kip | 09-01-12 | 10:01
Ja, van 1978 tot en met 1982.
Ik ving toen ruim 3800 gulden netto.
Veel voor toen!

Van Dikhout | 09-01-12 | 10:23

rara | 09-01-12 | 10:02
Puur omdat het mij nogal sterk lijkt. Ook omdat de leraren die ik ken (2 stuks, niet heel erg nabij, moet ik zeggen) niet de indruk wekken dat ze wekelijks 80 uur werken. Die geven ruiterlijk toe dat de vakanties prima geregeld zijn.

Ik geloof best dat de meeste leraren meer dan 40 uur werken, maar 80 uur als gemiddelde en basis voor berekeningen lijkt me overdreven. Maar goed, zoals je merkt zit ik zelf niet in het onderwijs en kan dus de plank finaal mis slaan.

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 10:17

@Recapore | 09-01-12 | 10:03
Tja,restecp naar jullie leraren.. Ik zou het niet kunnen.
Je kunt je afvragen wat mensen zonder onderwijs zouden doen,maar waarschijnlijk is dat geen mooi plaatje.
En wij hebben het hier uiteraard over middelbaar onderwijs,alles wat daarna komt is een ander verhaal.

Zo was mijn wiskunde leraar een klein aziatisch mannetje,en mijn aardrijkskunde lerares een grote blondine.En guess what,de wiskunde leraar verhief zijn kleine aziatische stem en iedereen was stil,de grote blondine legde haar borsten neer op je tafeltje en iedereen was ook stil.Zo kan het ook.

de grote Anti | 09-01-12 | 10:16

LOL. Krijgen we nu ook rellende leraren. Dat zou tof zijn!

Datzegiktoch | 09-01-12 | 10:15

Oerkoendoe | 09-01-12 | 10:07

Interessante visie. Alleen systematische veranderingen zijn niet iets waar je voor kunt staken als beroepsgroep. Dat is een maatschappelijke afspraak en visie die je dan zult moeten ontwikkelen. Voorlopig betekent elke kostenbesparing in het onderwijs dat in eerste instantie de leerlingen en de leraren er de dupe van zijn. En zoals met elke kortetermijn kostenbesparing valt het vaak op lannge termijn (maatschappelijk) duurder uit. Maar ja, elke minister heeft in principe maar vier jaar tijd om zijn of haar geurspoor achter te laten, want anders wordt het maar een burgermeesterspost in een kleine ipv. een grote plaats.

Eelcontrast | 09-01-12 | 10:15

@BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:52
Ik sprak toevallig over die nieuwe lesmethodes met vrienden en kennissen uit het onderwijs en ze waren allemaal niet blij. Werkelijk niemand. Maar wanneer de politiek en besturen dit terug gaan draaien? Ik denk nooit. Nu kunnen ze zich verschuilen door naar elkaar te wijzen en te zeggen dat de huidige leermethodes al zijn ingekocht en verandering te duur is. Onderwijs is kapotgemanaged.

blinde kip | 09-01-12 | 10:15

@Noepje | 09-01-12 | 10:09
Ik vind dat eigenlijk een vrij normaal salaris. Als je uitgaat van de standaard 40 uur per week, en iets van 20 vakantiedagen. Wanneer je kijkt naar het werkelijke aantal uren dan is het best wel weinig.

Werken voor de baas in je eigen tijd is natuurlijk waanzin, maar dat zul je zelf ook wel inzien. Of je laat je misbruiken door je werkgever, dat kan ook.

rara | 09-01-12 | 10:15

@rara | 09-01-12 | 09:10
U suggereert dat docenten een slecht salaris verdienen, maar naar mijn mening is dat niet juist. Ik heb meerdere familieleden die voor de klas staan, waaronder ook mijn eigen moeder. Op fulltimebasis verdient zij maandelijks €3200,- Lang geen slecht salaris, vindt u wel? Daarentegen zijn het de onderwijsmanagers en directieleden die onterecht het grote geld binnenharken. En zeker, de werkdruk kan hoog zijn in het onderwijs en docenten moeten in hun eigen tijd werk nakijken en voorbereiden. Maar, wie moet dat niet?

Noepje | 09-01-12 | 10:09

Sponsdude | 09-01-12 | 09:46 |
Er is structureel iets mis is het kostenniveau in het onderwijs. Het kan flink goedkoper, maar daarvoor moet er vanaf de basis een systeem ingericht worden waarbij ervaren leraren de basis leggen. Er moet vanuit de total kosten gekeken worden, dus vanaf het budget naar beneden. Niet vanaf de werkvloer omhoog.

Oerkoendoe | 09-01-12 | 10:07

ZDEV | 09-01-12 | 09:58

ehhh, vandaag staken vooral docenten uit het regulier middelbaar onderwijs. Die hebben echt niets met Hogescholen en universiteiten, noch de gelden die daar naartoe gaan te maken.

Daarnaast is het logisch dat onderwijs een voorname uitgavepost van de overheid is. Of vind je dat scholen moeten commercialiseren?

Eelcontrast | 09-01-12 | 10:07

Leerplicht is sowieso een gruwel. Het is niks anders dan een nogal kromme interpretatie van het recht om te leren. Of is het gewoon niks anders and het gevangen zetten van kinderen opdat hun ouders kunnen zorgen voor het inkomen van alle ambtenaren? Want hyet is niks anders dan het toepassen van geweld op kinderen. Vind je het gek dat je zo'n verknipte maatschappij krijgt...

synchronicity | 09-01-12 | 10:07

Heau_heau_heau | 09-01-12 | 09:42

Die norm is voor de leerlingen, idioot. Ik heb een jaar in het onderwijs gezeten en je bent gewoon iedere dag van 8 tot minimaal half 6 op school als je voltijder bent. Je hebt natuurlijk meer dan één klas. Daarbij komt nog een vrijwel wekelijkse vergadering in de avonduren, een MR-overleg, ouderavonden etc. En dan moet je ook nog in je vrije tijd proefwerken gaan nakijken en lessen voorbereiden. Als jij echt in het onderwijs hebt gewerkt ben je waarschijnlijk vroegtijdig aan het dementeren, of je was TOA oid.

Recapore | 09-01-12 | 10:03

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:56
Ik heb op een ROC gewerkt. Absolute cijfers heb ik niet, maar ilk heb uiteraard vrij veel met docenten gesproken. De goede docenten maken 80 uur per week, de slechten maken inderdaad niet meer dan 40 uur. Op het ROC waar ik werkte was de meerderheid vaak 80 uur bezig. Veel avond- en weekendwerk.

Wat is de reden dat je mij niet gelooft?

rara | 09-01-12 | 10:02

code = core
*iOS autocorrectie vermoorden doet*

ZDEV | 09-01-12 | 10:01

@Van Dikhout | 09-01-12 | 09:52
Voor uitvoering van de Hos-nota? Want dat verklaart een hoop.

blinde kip | 09-01-12 | 10:01

@wel/niet | 09-01-12 | 09:54
Die tijd is voorbij, al sinds de Franse Revolutie.

rara | 09-01-12 | 09:59

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:27

Waarom word je dan geen leraar als je je zo druk maakt over hun vakanties?

Eelcontrast | 09-01-12 | 09:58

Staken voor je geld in plaats van ervoor werken, bah.
Het grootste deel van onze nationale begroting gaat naar Onderwijs.
Geld zat. Men zwemt erin.
Probleem is dat het wordt opgemaakt aan de verkeerde dingen.
Zo is de code business van Hogescholen en Universiteiten tegenwoordig niet meer het onderwijs maar vastgoed.
Neem nou de RuG die 100 miljoen subsidie vraagt voor een Energy Academy en 60 miljoen daarvan pleurt in een nieuw gebouw. Uiteindelijk, na aftrek van alle overhead en consultancy en leuke bestuursfuncties via vriendjes die hun zakken vullen blijft er nog geen 10% over voor het echte onderwijs.

Ja zo krijg je het niveau in Nederland wel omhoog... Protesteer daar eerst eens tegen, dames en heren onderwijzers!!,

ZDEV | 09-01-12 | 09:58

Ooit voor de klas gestaan, leerlingen waren niet het probleem , die lerarenkamer, God wat een hel was dat.

Dr.Thorvaldt | 09-01-12 | 09:58

Sorry het moest hoeveel zijn, maar er nu geen boeven van.

MacVulpen | 09-01-12 | 09:57

@ Het DaanMannetje | 09-01-12 | 09:55
Helaas was hun niveau PABO. Op een enkeling na.

BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:56

rara | 09-01-12 | 09:35
Hoe kom je aan die 80 uur p/week? Ben je zelf leraar of ken je meerdere leraren? Dit gemiddeld aantal werkuren p/week lijkt me namelijk ietwat overdreven. Ik geloof best dat de werkdruk te hoog ligt en dat er meer dan 40/50 uren gewerkt wordt hoor, maar 80 uur gemiddeld geloof ik niet.

Het gemiddeld aantal (betaalde) vrije dagen in NL is 25. Voor leraren ligt dit dus op 55 (11 weken (in het nieuwe concept) * 5). Dat is meer dan 2x het landelijk gemiddelde. Dan blijf ik er bij dat hier niet de focus op moet liggen.

Maar nogmaals, ik sta achter het feit dat de leraren staken voor een goed onderwijsstelsel.

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:56

Alsof elke leraar hetzelfde is. Een beginneling zal meer tijd verbruiken voor het nakijken en voorbereiden dan een geroutineerde ervaren docent. Een luie onbekwame leraar zal harder roeptoeteren dan een gedreven leraar met passie voor zijn vak.

Kijk op een regulier kantoor, zitten ook altijd van die lui die niks kunnen en altijd maar roepen dat ze het druk hebben en meer geld willen.

@superior Bastard
Tja die managers en controllers, boeveel heb je er nodig binnen een school?

MacVulpen | 09-01-12 | 09:55

@BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:36
Leraren op de middelbare school komen niet van de PABO (Pedagogische academie voor het BASISonderwijs).

Het DaanMannetje | 09-01-12 | 09:55

Leraren lui?

Einde van de Domheid | 09-01-12 | 09:55

Wat een gejank over die leraren hier. Maximale lestijd nu 27 uren per week. Tel daarbij 2 uren per dag op voor lesvoorbereiding en dan kom je aan 37 uur per week. Vergaderen doen ze het liefst onder werktijd, waar in het bedrijfsleven dit vaak NA werktijd gebeurt, waar managers geen overuren voor worden betaald. Zowat 12 weken vakantie per jaar (als ze net goed wel op gang zijn, is de volgende vakantie al bezig) en maar huilie huilie doen.
De meeste leraren (zoals zowat het gehele onderwijs vanaf peuterzaal tot en met universiteit) zijn inmiddels volkomen overgenomen door 'links'. (Probeer maar eens in de lerarenkamer een ander, niet links standpunt in te nemen. Kehje lachuh)
Dat betekent dan ' je best doen' en 'beter willen zijn dan een ander' heden ten dage erger beschouwd wordt door onderwijzend personeel dan vloeken in de consistoriekamer van de Zwaar Gereformeerde Kerk binnen Verbond door de grefo's.
Ofewel, elke vorm van 'prestatie' is of afgedaan als 'weerzinwekkend' of als 'politiek ongewenst, het individu hoger stellend dan de domme grote gemeenschappelijke deler"
Kinderen met een iets hoger IQ dan de gemiddelde tokkie leerling rennen gillend maar het dichtsbijzijnde buitenland, waar 'je best doen' nog wel wordt erkend en gestimuleerd.
En dan willen deze linkse onderwijsvernielers ook nog eens gaan staken op de eerste werkdag na hun luxe lange vakantie? Ja natuurlijk, want net als bij vergaderingen en vakbondsbijeenkomsten komt er geen dooie hond in zijn vrije tijd. Wel als zijn uren door de belastingbetaler worden doorbetaald, zoals onder werktijd. He, linkse land- en onderwijsverraders! Ga eens gewoon doen waarvoor je betaald wordt. En dat is onze leerlingen zodanig opleiden, dat ze in een groter Europa niet met hun InHolland diploma's voor Jan Lul en Katrien Kut staan!
En hoeveel uren jullie daarvoor moeten werken, interesseert me geen reet. Want de afgelopen vier decennia hebben jullie al veel te lang resultaatloos rondgehangen en vergaderd. Die verspilde uren halen jullie nou maar in.

blaster | 09-01-12 | 09:55

Waar is de tijd gebleven dat op de "lagere school" de kinderen uit de arbeidersgezinnen over het algemeen naar de LTS, "Huishoudschool" en bij godsgratie naar de Mavo gingen....... en anderzijds de kinderen van de "upperclass" naar de havo, vwo en atheneum..... en de speciale gevalletjes die er tussen vielen, gingen dan naar de land en tuinbouw school.
Niet dat het beter was..... wel overzichtelijker...

wel/niet | 09-01-12 | 09:54

Werk al jaren in het onderwijs, klagen hoort bij een gemiddeld docent. In een lerarenkamer heeft iedereen het zogenaamd druk, druk druk maar wel om 09.00 beginnen en om 16.00 naar huis. Tussenuren worden benut om na te kijken. Een ervaren docent trekt elk jaar dezelfde licht aangepast toetsen uit de kast. Lessen worden op de automatische piloot gegeven waar voorbereiding amper nodig is. 12 weken vakantie per jaar. Werkelijk onzin om in deze tijd te gaan demonstreren. Ik doe niet mee.

Maxxx Hardcore | 09-01-12 | 09:53

@Het DaanMannetje | 09-01-12 | 09:51
Maar als je meer papieren eist, moet je er wel voor betalen. En dat gebeurt juist niet.

blinde kip | 09-01-12 | 09:53

Op mijn voormalige sgool zou ik nog wel willen lesgeven,maar stel dat je een klas vol rebellen hebt.Deze docenten kennen vaak hun stof,maar met een klas vol rellende agressieve pubers zou ik hopeloos worden.Van mij mogen zij een hoger salaris en minder uren.Of minder salaris en meer macht.

Waarom denk je dat de meeste leraren nogal 'links' zijn geworden? Omdat de waarheid te hard en soms nogal lastig is voor veel studenten.

de grote Anti | 09-01-12 | 09:52

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:27
In een grijs verleden heb ik vier jaar lesgegeven aan een intergemeentelijke muziekschool. Wettelijk maximaal 28 lesuren van vijftig minuten per week. Na zeven weken zomervakantie kwam er nog een week roosteren bij (muziekschoolleerlingen hebben allemaal andere reguliere schooltijden), dus totaal twaalf weken vakantie. Voor en na deze periode werkte ik altijd minimaal zes dagen per week met twee weken vakantie. Dat vond ik voldoende. Mijn ervaring uit die muziekschoolperiode is dat ik al snel van de ene naar de andere vakantie ging denken. Dus niet van: hoi, komende periode ga ik dit en dit behandelen. Nee: mooi nog vijf weken, hebben we weer vrij. Errug, maar zo werkte dat al vrij snel. En eh... een riant (ambtelijk) salaris voor zoveel vrije tijd. Er hing wel een prijskaartje aan: ik was twee jaar overspannen van het nietsdoen en de bijkomende ergernis van ongemotiveerde en talentloze leerlingen. Maar ja, die moesten van thuis. Status. Zoiets. Dus.

Van Dikhout | 09-01-12 | 09:52

@ blinde kip | 09-01-12 | 09:38
Wat mij wel een beetje tegenstaat eigenlijk: hoe zit dat met het competentie gerichte leren? Je gooit een stelling of vraag de klas in, je laat ze eraan werken, en ze komen met het antwoord. Zelf onderzoeken, daar leren ze meer van en blijft het beter hangen.
Die manier van werken kreeg ik voor mijn kiezen tijdens een cursus begeleider scheidsrechters voor mijn sport. Nu had ik zelf redelijk ervaring, en het belangrijkste vond en vind ik: ervaring delen. Voordragen uit eigen werk.
Laat ze het doen, en stuur bij waar het moet in opbouwende zin.
Nu was het: laat ze maar de website bezoeken, lees de spelregels nog eens na, en kom met het antwoord. Afspraak is dat je het volgende week weet.
My God, ik ben ermee gekapt. In dezelfde groep een leraar die ook met competentie gericht leren te maken had, en die vertelde al: dit gaat voor deze cursus niet werken, en zelfs op scholen twijfel ik aan de kwaliteit.

Vandaar dat ik ook graag de zogenaamde onderwijsvernieuwingen aan de kaart wil stellen. Want zijn er nu met al die leuke nieuwe dingetjes meer Einsteins opgestaan dan vroeger, toen er klassikaal les werd gegeven? Ik durf bijna te stellen: neen.

BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:52

Leraren hebben groot gelijk hier. Er is al een tekort aan gekwalificeerde leraren, omdat deze zwaar ondergewaardeerde en onderbetaalde baan geen goede mensen trekt. En wie zou er niet staken als er ineens een week meer moet werken, maar daar niet voor betaald wordt?

Er staan nu al 30% onbevoegde leraren voor de klas, voeg nog een 4% lestijd toe en dat gaat natuurlijk alleen maar slechter worden.

Het DaanMannetje | 09-01-12 | 09:51

@Heau_heau_heau | 09-01-12 | 09:42
Op welke school is dat? Met zo weinig vergaderdruk wil ik daar misschien wel werken.

blinde kip | 09-01-12 | 09:50

Luie donders? leraar is een zwaar beroep, vooral als je bedenkt dat sommige mensen hun geld verdienen met het schrijven van semi-grappige stukjes voor een weblog. Stukjes waarvoor ze ook nog niet eens de deur uit hoeven, want de feiten worden geknipt en plakt uit het werk van anderen.

Leraren zijn ondergewaardeerd en onderbetaald. Ik zou voor geen goud voor de klas willen staan, maar ik heb wel het hoogste respect voor deze mensen.

NickV2.0 | 09-01-12 | 09:48

Sponsdude | 09-01-12 | 09:46
Hulde!

Superior Bastard | 09-01-12 | 09:48

necrosis | 09-01-12 | 09:34
Juist. De manager met 0,0% onderwijservaring moet het aantal leerlingen op zijn school verhogen. Bedenkt daarvoor een totaal van de realiteit gespeend project, maar de uitvoering daarvan komt bij de docent te liggen.

Superior Bastard | 09-01-12 | 09:47

@mutsearts, jij snapt er echt heel weinig van. De vakanties zijn ontstaan doordat de docent de rest van de lesweken zich helemaal de tering werkt. En overigens steeds harder moet werken van de overheid. Mentor, leerlingenbegeleiding, voorbereiding, bijscholing, roosters maken etc. Daar komt binnenkort nog een flink bijscholingstraject bij voor de stroom kinderen die uit de kapotgemaakte speciaal onderwijs gedwongen zijn, naar een gewone school gaan. Waar overigens de klassen al gigantisch groot zijn. De vakanties zijn de compensatie voor de 50 (en verder) urige lesweken. Daarnaast wordt meer dan 50 procent van de vakanties gebruikt om na te kijken en lessen voor te bereiden.

Het weghalen van een week vakantie is dan politiek een slimme zet (want heel Nederland, net als Mutsearts, gaat dan boe roepen en wijzen naar de leraren, want jullie hebben al zoveel vakantie), maar een uitermate domme en zinloze beslissingen. Daar zit het probleem helemaal niet! De beste scholen van Europa (uit Scandinavië) hebben 850 uren in een lesjaar. Dit komt omdat het getal geen reet uit maakt, maar de inhoud wel! Betere docenten, betere managers, meer verdieping etc.

Veel docenten vinden die week minder vakantie geen probleem. Sterker nog, al haal je drie weken van de zomervakantie af. Geen probleem, als er dan maar wel iets gedaan wordt aan de kwaliteit van het onderwijs. Vergeet niet dat docenten zo weinig staken, omdat de kinderen daar ook de dupe van zijn. Net als de mensen uit de zorg.

Kortom, het ligt echt heel anders. En eigenlijk is het nog veel erger gesteld met het onderwijs. Het is het mooiste vak van de wereld, maar het is bijzonder beschamend dat er een overheid boven hangt die TOTAAL in een andere wereld leeft en de meest bizarre regels doorvoert.

Bovenstaande stukje is een beetje in de haast geschreven, want ik ben onderweg naar Den Haag. Om te staken. Een driedaagse staking? Nee, gaat niet lukken. Morgen wil ik graag mijn kinderen voorbereiden voor de komende tentamens. Een vervelende spagaat.

Sponsdude | 09-01-12 | 09:46

@ Bolesmales | 09-01-12 | 09:33
Klopt, en waarom? Ga eens op een VMBO school kijken. Voor het gemak. Het aantal bontkraagjes en jongeren die school zien als tijd om te meeten met tha homies, en iedere keer weer de grens opzoeken, dat zijn er nogal wat. Ergens loopt er heus wel een verdwaalde leerling tussen die denkt: VMBO... het riool van het onderwijs, ik wil naar Havo.

En dan heb ik het nog niet over leraren die zulksche lui ook niet eens proberen te motiveren.
Zelf kom ik van het VMBO (de eerste lichting ter informatie) en ik heb 2 soorten leraren gehad. Het soort dat de stof levendig probeert te brengen, voorbeelden, motiveren etc.
Ik blijf hem noemen: mijn geschiedenis leraar uit Indonesië. Die man wist de stof, hoe taai het ook is, gewoon goed te brengen. Het boeide je, je wilde er ook wat voor doen.
Scheikunde docent, idem. Die man was jong voor een leraar, maar boeide je gewoon. Hij kon mooie proeven voordoen, aandachttrekken, uitleggen, en je deed het na. En heel af en toe deed hij iets tussendoor. Iets luchtigs. Zoals die keer dat we gewoon eens drop gingen maken. Klinkt kinderachtig, maar je vond het destijds gewoon leuk om zelf te klooien.
En het soort dat lesgeven wist te degraderen tot verplicht voor de klas staan. Zoals mijn leraar Duits, maatschappijleer en natuurkunde. Om nog maar te zwijgen over de docenten wiskunde die chronisch slecht waren in uitleggen.

BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:45

Wat nou werkdruk? Ik heb zelf in het onderwijs gewerkt, rekent u even mee? 1040 uren gedeeld door 52 weken is 20 uur per week. Die druk valt dus wel mee, immers de jongens en de meisjes worden wel voor 40 uur betaald. Natuurlijk moeten er lessen worden voorbereid maar dat hoeft toch niet iedere keer opnieuw? Ietsje minder vergaderen dan maar, met andere woorden: niet lullen maar werken! Aan de slag stelletje lutsers

Heau_heau_heau | 09-01-12 | 09:42

Wat dit alles betreft, heb ik nog steeds respect voor mijn toenmalige leraar Economie.
De meeste leerlingen bleven maar kletsen en weigerden hun boeken te pakken.
De leraar maakte toen zijn tas open, pakte een krant en ging rustig zitten lezen.
Toen het steeds stiller werd in de klas, legde mijn leraar de krant weg en zei letterlijk: ik heb mijn papieren gehaald en krijg er een leuk salaris voor, ongeacht of jullie iets presteren....
De stilte die volgde was nauwelijks te beschrijven....

necrosis | 09-01-12 | 09:42

Leraren zijn net Grieken, te lui om te werken.

Gier | 09-01-12 | 09:42

@Gutmensch aus 020 | 09-01-12 | 09:34

Lutser, je leert kinderen voor zichzelf denken, we zijn er niet om te indoctrineren.
Je geeft ze inzichten in alles + veel verschillende competenties om ze juist op een goede manier die maatschappij binnen te laten komen.
Wij zijn juist ook als school bezig om leerlingen kennis te laten maken met verschillende bedrijven in verschillende sectoren, en daaruit maken wij weer leerdoelen die bijvoorbeeld in mentorlessen wordt uitgewerkt.
Dus doe alsjeblieft je mond pas open als je weet waar je over praat

Mafijayo | 09-01-12 | 09:40

MacVulpen | 09-01-12 | 09:29
Die piekbelasting, dat was vroeger. Scholen zijn een soort bedrijven geworden, met managers, controllers etc.. Alleen worden de uitvoerende taken bij de leraren op het bordje gegooid.

Superior Bastard | 09-01-12 | 09:40

Hollander01 | 09-01-12 | 09:35
En tweede paasdag, tweede pinksterdag, goede vrijdag, 5 mei etc...

Jos Tiebent | 09-01-12 | 09:39

@gerrit5042 | 09-01-12 | 09:35
Maar ze kunnen wel spellen!

rara | 09-01-12 | 09:38

Kwaliteit van onderwijs waarborg je niet, laat staan dat je het verhoogt met urennormen.. of je daar nu 40 lesuren bij of afhaalt. De kwaliteit van het middelbaar onderwijs verhoog- en waarborg je door de examennormen omhoog te krikken en op niveau te houden. Kom je niet meer mee op het VWO? Blijf je zitten? Jammer dan, HAVO is goed genoeg voor jou.

Bertus Betonsloper | 09-01-12 | 09:38

Vorig jaar heb ik nog gekeken of les geven op middelbare scholen iets voor mij was. Voor de klas staan beviel wel maar helaas moet je didactische vakken bijleren ondanks dat ik ervaring had met lesgeven aan studenten. Dus als een universitair geschoold of zelfs gepromoveerd iemand na een wetenschappelijke loopbaan interesse heeft, mag hij/zij ook weer de boeken induiken. Op zich niks mis mee maar er wordt wel verwacht dat je dit even een jaar voltijd doet of een paar jaar deeltijd. En dat voor een leraren startsalaris (en dus 70% max!) mits je ergens terecht kunt. Van de opleidingskosten krijg je misschien de helft terug van de school. Je kunt wel nagaan dat er weinig interesse is aangezien de industrie netto minimaal het dubbele kan opleveren qua salaris.

blinde kip | 09-01-12 | 09:38

@ Mafijayo | 09-01-12 | 09:29
Daarom: de 1040 urennorm is pas haalbaar en in stand te houden als je kwaliteit kunt leveren. Leerlingen op school laten, want dat is de norm, dat levert geen van beide iets op, behalve wrijving en irritatie.
Ik kan me namelijk NIET voorstellen dat een leraar het wel prima vindt dat leerlingen zich enkele uren per week in een lokaal moeten bevinden om de norm te halen, zonder les, of zonder goede begeleiding.

Maargoed, de PABO is niet meer wat het geweest is, en de docent die het als roeping heeft, en tegelijkertijd de kwaliteiten heeft is ook al even weg.

Een goede docent weet zelfs stoffige materie zoals geschiedenis, wat weinig mensen aanspreekt, tot iets tastbaars te maken. Boei de leerlingen, motiveer, dan heb je al heel wat gewonnen zodat ze er ook echt wat van opsteken.

BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:36

Moeten ze eindelijk werken gaan ze staken .Luilakken aan het werk.3 maanden vrij per jaar met 2500 euro
netto per maand en dan nog klagen .

gerrit5042 | 09-01-12 | 09:35

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:27
Berekening is fout, want die 80 uur per week vergeet je voor het gemak. Doe de berekening nu eens over op basis van het werkelijke aantal gemaakt uren in plaats van een theoretisch aantal uren. Lees dan je laatste zin even terug.

rara | 09-01-12 | 09:35

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:27
U vergeet de zgn. 'studie-dagen' in uw berekening. Komen er nog bovenop....

Hollander01 | 09-01-12 | 09:35

Ik wou dat ik docent was, dan had ik 3 maanden vakantie per jaar en kon ik de jongelui wat fatsoenlijk (rechts) gedachtengoed bij brengen in die door geitenwollen sokken gedomineerde wereld van docenten die nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien, maar wel onze kinderen op de maatschappij moeten voorbereiden.

Gutmensch aus 020 | 09-01-12 | 09:34

@Superior Bastard | 09-01-12 | 09:22
Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat leraren/ leraressen dingen doen die niet tot hun takenpakket behoren.
Toen ik nog op de lagere school zat, was er een directeur die zelf ook les gaf, en een stel leraren/ leraressen die zich bezig hielden met les geven, en vrijwel niets anders.
Tegenwoordig moet je oppassen voor leerlingen die niet te handhaven zijn:
www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/compo...
En nee, ik heb het zelf niet meegemaakt, ik heb echter wel een zwaar gestoorde leerling meegemaakt die een leraar bijna doodsloeg met een klauwhamer....

necrosis | 09-01-12 | 09:34

Voor de leraren maakt het in uren geen verschil. Geweldig artikel dus. En ga toch weg met je 'zelfstandig werken'. Dan kunnen we net zo goed het onderwijs afschaffen maar de leerplicht houden... Leer thuis maar joh, hier is je boekenlijst!

Het nieuwe leren of potentie-gericht onderwijs zorgt er letterlijk voor dat je leerlingen lui maakt. Want dat krijg je als je mensen gaat ophokken, waarna ze naar een jaartje of 4 een diploma ontvangen. Of die leerlingen nou willen of niet, het onderwijs van nu onderwijst niet maar maakt mensen lui. Maar het onderwijs weer eens kwalitatief beter in plaats de uren te verhogen.

DerUnterMensch | 09-01-12 | 09:33

@absoluut niet waar 9.05

Ik denk dat het grootste probleem bij het onderwijs is, de uren die niet worden uitbetaald. Afgezien daarvan is het ronduit belachelijk dat men op onderwijs wil bezuinigen, want zoveel heldere geesten komen er niet van het vmbo, om maar even een voorbeeld aan te halen.

Bolesmales | 09-01-12 | 09:33

Ik vind staken altijd zo'n debiele vorm van je gelijk proberren te krijgen. Met z'n allen op het Malieveld op potten en pannen slaan, met domme spandeken zwaaien en t-shirts met flauwe one-liners dragen. En dat allemaal onder het toeziend oog van de PvdA en SP hyena's die onder het stakende volk zieltjes probeert te winnen.

Maar als er een bevolkingsgroep is die een hart onder de riem verdient zijn het wel de docenten van ons land. Energie slurpend werk, lastige leerlingen, volop nakijkwerk en lessen voorbereiden (vaak in eigen tijd) en dat alles voor een salaris waar een uitkeringstrekker z'n bed niet voor zou uitkomen. Respect voor de leraren en leraressen!!!

J. Boogie | 09-01-12 | 09:33

@Superior Bastard | 09-01-12 | 09:29
Als de docent in kwestie niet ziek wordt. Dat schijnt een beroepsziekte te zijn onder docenten, ziek worden in de vakantie. Alsof ze er de rest van het jaar geen tijd voor hebben. Oh wacht...

rara | 09-01-12 | 09:31

Je kunt er heel moeilijk over doen,maar leerlingen moeten ook zichzelf kunnen bezighouden op een constructieve wijze.Helemaal hedendaags.Ophokken hadden wij ook al,gewoon een boek pakken of tekenen.Of huiswerk maken.Na sgool mag je weer in je onderbroek gaan friemelen.
www.youtube.com/watch?v=qffCXkhodk

de grote Anti | 09-01-12 | 09:31

Ze hebben een soort piekbelasting. Je zou de werkende uren moeten uitsmeren over een heel jaar. En dat vergelijken met iemand met een reguliere werkweek en ongeveer 25 vakantiedagen per jaar.

MacVulpen | 09-01-12 | 09:29

rara | 09-01-12 | 09:25
Zelfs in de vakantie wordt er vaak al weer gewerkt.

Superior Bastard | 09-01-12 | 09:29

Dat ik 6 weken vakantie zou hebben is prima ipv 7. De mensen die hiervoor staken hebben het verkeerde beroep gekozen.

De reden waarom ik straks staak (eind januari) is dat de 1040 uur nergens over gaat, en mijn taak als docent wordt ondergesneeuwd. We worden straks alleen maar opvoeders. Terwijl mijn kwaliteiten als onderwijzer/docent steeds minder gebruikt zullen worden. Er zullen door de bezuinigingen steeds meer moeilijk opvoedbare kinderen in mijn klas terecht komen. Hier gaat meer aandacht naar toe, wat ten koste gaat van de 'normale' leerling. Er komen geen extra uren om iets te compenseren. De kwaliteit van de lessen zal echt omlaag gaan. Daar maak ik me verschrikkelijk druk om.
Daar moet echt wat aan gedaan worden.
En owja de mensen die echt denken dat we zeuren over te weinig uren. Kom alsjeblieft een week meelopen.

Mafijayo | 09-01-12 | 09:29

Jhn, | 09-01-12 | 09:21
Jos heeft 18 jaar voor de klas gestaan (middelbaar onderwijs van Vmbo tot en met Vwo en is er sinds een half jaar mee gestopt. Privéscholen gaan het helemaal worden over 2 jaar.

Jos Tiebent | 09-01-12 | 09:28

rara | 09-01-12 | 09:15
Kijk, ik vind best dat leraren een goed salaris mogen verdienen. Dit zou inderdaad niet de tak moeten zijn waar hard in gesneden moet worden. Het onderwijs valt op veel punten al te verbeteren, zo merken we regelmatig.

Maar als er één ding wel goed geregeld is voor het lerarenkorps is het aantal vrije dagen/vakantieweken. Deze weken krijgen leraren betaald verlof gedurende de volgende vakanties;
- Voorjaarsvakantie; 1 week
- Meivakantie; 1 week
- Zomervakantie; 6 weken (in nieuw concept)
- Herfstvakantie; 1 week
- Kerstvakantie; 2 weken
Kom je op een totaal van 11 weken!

En daarbij komt ook dat ze echt geen hongerloon hebben hoor. Prima dat de leraren klagen, prima dat er goed gezorgd wordt voor leraren, maar zeuren over een verkorting van de vakanties vind ik een verkeerde focus.

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:27

EvilGnomeKing | 09-01-12 |
Dit heeft te maken met het afronden van de universiteit en bepaalde diplomas/certificaten ofzoiets, om bevoegd de bovenbouw van havo/vwo les te kunnen geven, maar veel maakt dat uiteindelijk dus nog niet eens uit.
Sterker nog, bij ons zijn er maar 6 van de 30 leraren die bevoegd lesgeven, en toch staat onze school als 3de in de top 3 van beste havo scholen aangekaart.

eabY | 09-01-12 | 09:27

Dus na de kwaliteit hobbelt nu ook de kwantiteit (lesuren) in NL in noodtempo achteruit?

ZwengelMeister | 09-01-12 | 09:25

@Koninging Beatricks | 09-01-12 | 09:22
22 uur per week, waar je voor het gemak even vergeet dat dit 22 uur per week voor een leerling is.
De docent is gewoon van 9 tot 5 aanwezig en geeft dan ook bijna alle uren les gezien de klassen wisselen. (tenminste zo ging dat bij mij vroeger)

Herr Knäckebröd | 09-01-12 | 09:25

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:18
De docenten die ik ken werken meestal zo'n 70 tot 80 uur per week. Ze moeten proefwerken nakijken, lessen voorbereiden, veel overleggen over leerlingen, contact met ouders onderhouden, eigen kennis op peil houden enzovoort. De vakanties hebben ze nodig om uit te rusten.

Als deze docenten keurig 40 uur per week gaan werken dan komen we in een keer duizenden docenten tekort.

rara | 09-01-12 | 09:25

Het wordt druk vandaag hier, veel zwitsals en andere HBO-ers.

kapotte_stofzuiger | 09-01-12 | 09:24

Ik hoorde vanochtend op het nieuws iets over 30% onbevoegde leraren. Als ik daarover na denk ga ik me wel achter de oren krabben. Waarom wordt er niet geinvesteerd in kwaliteit in plaats van kwantiteit? Dat je die scholieren de hele dag op een school neerzet betekent niet per definitie dat ze er ook iets van opsteken, daar heb je leraren voor nodig die ze weten te motiveren enz..

EvilGnomeKing | 09-01-12 | 09:23

update : momenteen staan er zon 1000 leerlingen in denbosch voor het pierson college leraren weigeren de poort te openen ! foto : t.co/lRoIZvig

djwouter | 09-01-12 | 09:22

Mevr. Bastard is docente (geschiedenis). Zoals hierboven omschreven, als zij elk uur dat ze werkt zou declareren had ze een dubbel bruto salaris.
Als ze zich strikt aan haar werkuren zou houden zou ze moeten kiezen tussen lesgeven, nakijken, vergaderingen voorbereiden, mentorgesprekken voeren, ouderavonden bezoeken, verplicht in projectgroepen plaatsnemen etc. en zou er van alles net niets terechtkomen.

Superior Bastard | 09-01-12 | 09:22

1040 uur / 47 weken = 22 uur per week.
Blijven dus gewoon nog 18 uur over voor nakijk en voorbereiding.
Wat is het probleem?

Koninging Beatricks | 09-01-12 | 09:22

Jos Tiebent | 09-01-12 | 09:13
Ik weet niet hoe jij aan je bronnen komt, maar als VWO 6 leerling kan ik je vertellen dat wij hoogstens 1 keer in de 2 weken een les hebben met computers, en dat die computers centraal worden bekeken met een soort spyware. Internet in school is ook niet mogelijk omdat er stoorzenders op het dak staan geïnstalleerd.

Je hebt overigens gelijk over het uitwisselen van samenvattingen, huiswerk en verslagen, maar het enige verschil is nu dat het via internet gebeurt, in plaats van met pen en papier.

Jhn, | 09-01-12 | 09:21

Bolesmales | 09-01-12 | 09:05
Mijn eerste gevoel zegt dan dat dit wel wordt gecompenseerd door de kortere dagen (8:30 - 16:00 uur, waarbij vaak niet eens de gehele dagen les wordt gegeven) en het grote aantal vakantiedagen. Of zie ik dit verkeerd?

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:18

Ik zit op een school(de school van de pornoleraar) die vorig jaar bijna failliet is gegaan. We hebben eigenlijk leraartekort wat er op neer komt dat leraren meerdere klassen moeten draaien. Wat dacht je van al dat nakijkwerk en dan ook nog andere uren erbij op gooien waarvoor je niet krijgt betaald? Mijn ouders waren het er ook niet mee eens dat ik ging staken maar dat zou dan wel weer uit de oude pot van 'vroeger' komen.

eabY | 09-01-12 | 09:17

Alsof die leraren zonder 1040 norm wel fatsoenlijke werknemers afleveren...

Tommygunner | 09-01-12 | 09:17

Zoals ik een woordvoerder vanochtend via de beeldbuis hoorde zeggen, en ik parafraseer; "Omdat er godverdomme anders geen hond meer in 't onderwijs wil werken! Daarom!"
En daar kan ik me wel in vinden. Geef die leraren een fatsoenlijk salaris & flikker op met alle opgelegde regels uit Den Haag. Alwaar de meeste ambtenaren geen fuck verstand hebben van de materie waarover ze wel beslissen.

Charles Bukowski | 09-01-12 | 09:16

@Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:10
Verkorting van vakantie = meer dagen werken voor hetzelfde salaris. Ik begrijp de leraren wel, ze moeten langer werken voor een gelijkblijvend salaris. De werkdruk was al hoog, en wordt nu nog hoger.

rara | 09-01-12 | 09:15

Ik ben het ermee eens dat er een 1040 uren norm moet komen. Maar:
Dat moet wél betekenen dat de kwaliteit vooruit gaat. Leerlingen moeten sowieso meer aandacht besteden aan zelfstandig werken. Dat moet je gewoon ontwikkelen. Maar waar mijn sympathie verdwijnt is dat ze 'minder vakantie' hebben.
Natuurlijk, leraar zijn is een vak apart, maar 6 weken zomervakantie, een week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, carnavalsvakantie... als je alles optelt hebben ze echt veel vakantie.
Protesteer liever tegen je salaris, dat je waar voor je geld wil, dat er weer goede leraren voor de klas moeten komen. Wil je de 1040 urennorm haalbaar maken, houden en een breed draagvlak creeëren, dan zul je kwaliteit moeten leveren. Meetbaar.

BeunDeHaas | 09-01-12 | 09:15

@Bolesmales | 09-01-12 | 09:05
Daar heb je een punt, de moeder van mijn toenmalige 'dinnetje was lerares en zat in de avonduren inderdaad huiswerk na te kijken zonder dat ze daarvoor betaald kreeg.
Voor sommigen weegt de roeping echter wat zwaarder dan de nadelen.
Hulde voor die mensen.

necrosis | 09-01-12 | 09:13

Vroeger, toen je nog geen computers, telefoons of internet had was die 1040 wel goed besteed. De lesstof anno nu is in grote lijnen nog steeds hetzelfde als 40 jaar geleden, alleen door de technologie is het hele schoolsysteem hartstikke achterhaald. Krijt en schoolbord? Driekwart van de lessen zitten leerlingen achter een pc te facebooken, en verslagen en samenvattingen worden online uitgewisseld. Alleen de gymles is nog enigszins rendabel, hoewel ze daar ook al proefwerken moeten maken...

Jos Tiebent | 09-01-12 | 09:13

Joepie!! Lekker vrij vandaag.

Armageddon2012 | 09-01-12 | 09:12

De overheid snijdt zichzelf in de vingers. Als docenten echt elk uur dat ze werken zouden declareren, en zich aan de 40-urige werkweek zouden houden dan hebben we in een keer een gigantisch lerarentekort.

We willen wel goed onderwijs, maar we willen de werknemers geen fatsoenlijk salaris betalen. Dat gaat niet werken...

rara | 09-01-12 | 09:10

Ik geef ze groot gelijk dat ze staken voor die 1040 uren. Beoordelingen op basis van input en niet op output is iets wat NL sowieso al vaak nekt. Zo krijg je alleen maar eeheidsworsten.

Waar ze het lef vandaan halen om ook tegen te sputteren tegen een verkorting van de zomervakantie (naar 6 weken) is mij een compleet raadsel. Zo verdwijnt al snel mijn sympathie.

Absoluut niet waar | 09-01-12 | 09:10

Volgens mij heeft de houding van de overheid er toe bijgedragen dat leraren minder voldoening halen uit hun roeping.
Hoe mooi zou het kunnen zijn als je als leraar bepaalde prikkels weet te stimuleren bij een leerling die later de nieuwe Einstein blijkt te zijn.
Helaas is vergaderen/ ophokken belangrijker.
Nederland kennisland?
Niet lang meer, al jaren geleden werden er top ICT'ers afgeleverd op Uni's in India.

necrosis | 09-01-12 | 09:09

Tja de tijd dat de leraren schooltijden werkten en vakantie hebben zijn voorbij, maar volgens mij hebben ze nog steeds veel meer vrije dagen dan de gemiddelde arbeidert.

Idontgiveafunk | 09-01-12 | 09:09

Dit is wat Clarkson er van vond een paar weken terug:
www.bbc.co.uk/news/uk-15977813
'They should be executed in front of their families'
Kleurrijke satirische mening maar met de achterliggende gedachte bleken toch heel veel mensen het met hem eens te zijn.

Freddie Stobart | 09-01-12 | 09:08

Luie donders ??
Het ligt iets genuanceerder, in mijn omgeving ken ik een lerares, die tot s'avonds laat werk nakijkt, gedwongen wordt door managers om werk voor de volgende dag voor te bereiden en dat allemaal in uren die niet worden uitbetaald. Ik kan me die woede wel voorstellen bij de stakers.

Bolesmales | 09-01-12 | 09:05

Maarre kunnen ze in de zomervakantie dan niet iets nuttigs doen?
Bijv. drie weekjes onderhoud aan de school oid? Dat scheelt weer geld.

Mac The Ripper | 09-01-12 | 09:04

Verdikkie, bij mij valt er niks uit!

Hiibb | 09-01-12 | 09:03

Ik dacht dat dat er al lang was.
Heb in mijn middelbare schooltijd ook staan protesteren tegen die onzin. Zie nu ook nog steeds niet in hoe een verplicht aantal lesuren de kwaliteit van het onderwijs gaat verbeteren. Krijg je dan extra uren tekenen of handenarbeid? Of worden de pauzes voortaan in het lokaal gehouden? Ik ben benieuwd.

Herr Knäckebröd | 09-01-12 | 09:02

Haha geen school dus vandaag, nou wast maar zo'n feest -_-

Dudewtf1 | 09-01-12 | 09:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken