Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemotoriseerde pubers oprotten van onze wegen!

kidsaanhetstuurbloedaandeomgwateenravage.jpgDe gemiddelde 16-jarige puistenpuber is een sloeber. En dat vinden wij fijn. Want dat betekent dat die proef voor rijlessen vanaf je zestiende een fiasco is. Die lessen krijg je als slaafse scholier simpelweg niet bij elkaar gevakkenvuld of getomatenplukt. Mooi. Hoe minder van dat grut op de weg, hoe beter. Bumpervoer, allemaal. Die van achttien maken er vaak al een zooitje van, qua blikschade, boomkleven en onschuldige omstanders kapot rijden, dus opbokken met die 17-jarige horrorchauffeurs des doods. We kunnen eindelijk met 130 km/u over extra veel filevrij asfalt scheuren, ga dat nu niet verpesten door een kudde op hol geslagen terrortieners los te laten op het Nederlandse wegennet. Met of zonder begeleiding. Levensdodelijkgevaarlijk, die nog nauwelijks ingedaalde balletjes de verantwoording geven voor een potentiële moordmachine. Je laat een baby toch ook niet met een raketwerper spelen? Sowieso, alles onder de twintig met een rijbewijs is voor de infrastructuur wat een ddos-aanval is voor een website: driewerf kudt en alles wordt onbereikbaar. En dat voorstel van Veilig Verkeer Nederland voor een collectieve korting op rijlessen voor de 18- generatie? Niet doen. Niet subsidiëren. Niet aanmoedigen. Weghouden van het asfalt. Sterker nog, verhogen die leeftijd. Pas afrijden vanaf je 21e. Vrouwen vanaf 25. En op pensioensgerechtigde leeftijd weer afpakken. De bus is niet voor niets uitgevonden. Hup, wegwezen. Nog minder files, nog minder verkeersdoden, nog minder stompzinnig debiel idiotengedrag van de touchscreengeneratie op de wegen. Tienervrije wegen laat heel het land veiliger bewegen! Maak de echte automobilisten blij, hou het asfalt pubervrij!

Reaguursels

Inloggen

Ik vergat nog de ochtendkrant.

dedreaugkleaut | 04-01-12 | 03:42

Ze zullen ons dan ook nooit meer een pizza bezorgen

dedreaugkleaut | 04-01-12 | 03:41

maak je niet druk quid, je hoeft alleen maar elke dag thuis een paar stukjes in te tikken, op zie ik dat verkeerd?

org | 02-01-12 | 15:47

GamesBond | 02-01-12 | 10:53
Begeleid rijden voorkomt dat helemaal niet, want op een gegeven moment hoeft de begeleider niet meer mee en heb je exact hetzelfde.

Fryske Pugilist | 02-01-12 | 14:38

Geen rijbewijs voor achttien jaar. De wegen zijn vol, overvol, een slecht plan. Welke heldere/snuggere politicus heeft dit ook bedacht?

lanexxx | 02-01-12 | 14:38

@Zoopje | 02-01-12 | 14:04
Mee eens. Kinderen van -20 horen niet achter het stuur te zitten.

Semolina Pilchard | 02-01-12 | 14:13

Het nieuwsbericht verbaast mij. Het is waar dat je heel wat kranten moet bezorgen om een rijles te betalen, maar de meeste mensen krijgen het toch van hun ouders. En als ouders het kunnen betalen als hun kinderen 18 zijn, dan kan het vaak ook wel als de kinderen 16 zijn.

lauwebal | 02-01-12 | 14:12

Johnny Q. reist met het OV lekker goedkoop vanwege zijn studentenweekvrij chipkaartje.

Oswald C. Esquire | 02-01-12 | 14:09

Aan de 'moderatie' te zien zijn de meeste geenstijl-lezers zelf petjes van 17 (of ex-petjes). Aangezien, zoals al eerder gemeld, de hersenen pas rond het 21ste jaar volgroeid zijn lijkt het mij een prima oplossing om pas vanaf dan een rijbewijs toe te staan. Dit heeft niets met jaloezie of gemeen doen te maken. Het gaat hier om mensenlevens, niet om een pleziertje gunnen.

Zoopje | 02-01-12 | 14:04

Autorijden van 18 tot 60 jaar. Alles daarbuiten moet lekker de bus pakken.

wtf443 | 02-01-12 | 13:59

En hup! Verkeersslachtoffers met 200% gedaald...

Hempieman | 02-01-12 | 13:22

@Parel van het Zuiden 12:38: Ik denk dat dat allemaal wel meevalt.
Ten eerste: zo enorm veel infrastructuur komt er niet bij, en het valt allemaal nog zeer ruim binnen het bedrag dat de infrastructuur oplevert, zowel direct via belastingen als indirect via economische voordelen. Zo lang de baten die de automobilisten opbrengen de kosten nog dekken zie ik het probleem niet zo van deze investeringen. Ik denk dat de besparing die het bannen van ouderen op de snelwegen oplevert nogal tegenvalt, als je ook de terugval in inkomsten meeneemt, en al helemaal als je ook de economische effecten er bij optelt.
Ten tweede: ouderen zijn gemiddeld wel wat vaker betrokken bij ongelukken dan midlifers, maar weer minder dan jongeren. Het is zeker niet disproportioneel te noemen.

Muxje | 02-01-12 | 13:19

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:40
Op welke planeet leeft u?

rara | 02-01-12 | 12:48

Kinderen van 16 moeten in de schoolvakantie maar gaan lessen op Jeugdland of zo. Daar hebben ze een verkeerstuin voor kids. Opzouten van het asfalt.

Terpetijnzeikert | 02-01-12 | 12:41

@rara | 02-01-12 | 12:32

Zeker.. Ik zie de 'een op een' relatie tussen werk en auto overigens niet. Zou die er wel zijn dan kunnen we in een klap het OV wegbezuinigen.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:40

@Muxje | 02-01-12 | 12:31

Ik denk dat we nu voor enorme bedragen infrastructuur aan het bijplussen zijn wat over een jaar of vijf a tien overbodig zullen blijken door de bevolkingskrimp.
.
Ik zie in het verkeer ook dat ouderen zorgen voor disproportioneel veel problemen en extra gevaarzetting. Slechte voertuigbeheersing, angst voor verkeersdrukte en slechte kennis van actuele verkeersregels.
.
En ik deed het vooral omdat het kan. Het geld is op en de wereld is fundamenteel veranderd. Ik ben van mening (stel ik elders ook) dat we gezien de huidige omstandigheden veel tegendraadser naar onderwerpen in onze samenleving moeten kijken.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:38

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:28
Of je wil dat de werknemer door kan werken tot z'n 67ste, of je wil de werknemer vanaf z'n 55ste van de weg af hebben. Een van de twee, meer keuze is er niet.

Beleid heeft consequenties, wist je dat al?

rara | 02-01-12 | 12:32

Autorijden is voor chauffeurs...

Petor Fabor | 02-01-12 | 12:31

@Parel van het Zuiden 12:17: Jouw voorstel resulteert in een enorme beperking van de vrijheid van 55+ers. Als het moet dan moet het, maar een dergelijke ingrijpende maatregel past alleen als er een dringende noodzaak is, de maatregel ook daadwerkelijk effectief is, en er geen betere alternatieven zijn.

De noodzaak begrijp ik niet goed. Welk probleem hoop je precies op te lossen met je voorstel?

Muxje | 02-01-12 | 12:31

@rara | 02-01-12 | 12:23

Nee.. Ik zeg doen en dan kijken we daarna wel waar aanpassing nodig is.
.
Natuurlijk weet je het niet zeker. Dat is het mooie van politieke keuzes. Vooraf nooit objectief aantoonbaar, achteraf moeilijk objectief aantoonbaar.
.
Ik denk dat we bij veel onderwerpen wat tegendraadser moeten leren denken. Opties bekijken die we voorheen niet wilden bekijken.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:28

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:11
Eigenlijk zeg je hetzelfde dat de gemiddelde politicus zegt: het lijkt me een goed idee maar ik weet het niet zeker, we wachten op de cijfers, en ik laat het verder aan mijn opvolger over.

rara | 02-01-12 | 12:23

@rara | 02-01-12 | 12:00

Er schijnen HBO -ICTers het GS-HQ binnengedrongen te zijn. Ze hebben met geweld het onderhoud en beheer overgenomen van Joris.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:21

@Muxje | 02-01-12 | 12:10

De komende jaren zullen gaan uitwijzen of er niet veel meer 'radicale' voorstellen gaan komen of nodig zijn.
.
Jouw gedachten gaan uit van het huidige referentiekader, nl. we hebben geld in overvloed. Ik betwijfel of we die luxe nog lang zullen hebben.
.
Je bekijkt autorijden als een recht terwijl ik autorijden als een privilege zie. Het fatsoensargument heb ik dan ook niets mee.
.
Tekstueel heb je gelijk. My bad.
.
Je legt je eigen reactie tegen een ander draadje aan als waar je inhoudelijk op reageert. vandaar langzame reactie.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:17

Daarnaast is het ook nog eens oneerlijk omdat ik wél tot mijn 18e heb moeten wachten.

jeanmondo | 02-01-12 | 12:17

@rara | 02-01-12 | 11:56

Volgens mij is die 67 -maatregel nu zo gedefinieerd dat mensen die de komende vier jaar de categorie 55+ binnenkomen vrijgesteld zijn van deze regel. Daarnaast moet er even bezien worden hoe de regel uitpakt.
.
Laten we vooral niet vergeten dat hoewel de pensioenleeftijd officieel al jaren op 65 staat de werkelijke gemiddelde pensioenleeftijd veel lager ligt.
.
e.e.a. kan op termijn worden bijgesteld.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 12:11

@Parel van het Zuiden 11:44: Natuurlijk zal niemand in de grotemensenwereld dergelijke onzin voorstellen. Of we kunnen natuurlijk ook mensen van boven de 45 verbieden om auto te rijden, dan zijn de besparingen nòg groter. Waarom verbieden we het niet gewoon helemaal, dan kost het ons niets meer? Oh wacht... de collectieve kosten van het OV zijn veel hoger dan die van de auto, per gereisde kilometer.

Afgezien van het feit dat zo'n maatregel niets bespaart, deugt hij moreel ook niet. Mensen behoren als individuen behandeld te worden, en als iemand nog goed kan rijden, dan moet hij dat mogen, ook al is hij 90. Het is prima om dat wel te toetsen, en dat doen we dan ook vanaf een bepaalde leeftijd.

Oh en nog iets:
Out of the box = standaard / klaar voor gebruik
Outside the box = buiten de kaders

Muxje | 02-01-12 | 12:10

@Den Meester | 02-01-12 | 11:59
Nee, er is zelfs een nationaal alarm over afgegeven.

rara | 02-01-12 | 12:00

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:38
Wat als jij een foutje maakt met een auto van 300pk?
Ze krijgen toch eerst rijlessen en examen?
Maar oke, blijf maar zeiken mensen!

Henk003 | 02-01-12 | 12:00

Iedereen de kelders in! Alarm.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 12:00

K.Zwellever | 02-01-12 | 11:57 Nee, een beginnend bestuurder heeft z'n dienstAudi aangereden vanmorgen.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:59

@Hölzenbein | 02-01-12 | 11:46
Verrek, ik ben het een keer met je eens. Nou niet overdrijven he.

Polletje Piekhaar | 02-01-12 | 11:58

@ranzige aap | 02-01-12 | 11:48

Ga inderdaad maar even rusten. Als je al zo erg vermoeid geraakt bent door 'dombo' te posten moest je jezelf maar niet druk maken over automobileren. Dat vergt namelijk een aandachtsspanne van meer dan twee seconden.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:58

Ik vind het vooral lullig voor de vele bomen langs slands here wegen als die Nickelson gappies achter het stuur kruipen.

Barbatruuk! | 02-01-12 | 11:57

Heeft Quid trouwens zelf z'n rijbewijs al gehaald?
Er klinkt wat jaloezie door in z'n plemp.

K.Zwellever | 02-01-12 | 11:57

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:44
Valt dit plan te combineren met bijvoorbeeld het doorwerken tot je 67ste? Zomaar een detail.

rara | 02-01-12 | 11:56

Zou het pro-windmolen artikel nog geplaatst worden?

Shifra | 02-01-12 | 11:56

Reinaert | 02-01-12 | 11:46 Volgende week gaan ze weer naar school.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:51

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:44 | + -1 -

Dank voor de scherpe inhoudelijke feedback. Most impressive!
.
Ik begrijp dat zo'n maatregel voor een 55+ er onaantrekkelijk lijkt. Toch zijn er enorme voordelen te benoemen. Neem de enorme besparingen op aanleggen infrastructuur, verlaging milieudruk..
.
Maar goed.. Zoals met bijna alle onderwerpen (pensioen, wia, etc) is het natuurlijk zo dat 'the needs of the old outweigh the needs of the young'.
.
No worries, kerel. De politiek is er vooral voor u en zal nooit 'out of the box' -oplossingen zoals dit implementeren.

Ik rust mijn zaak.

ranzige aap | 02-01-12 | 11:48

Wie werken niet, rijden in oude auto's en hebben moeite om links van rechts te onderscheiden? Juist! Vrouwen, buitenlanders en homo's. Die van de weg halen is de beste manier om files en CO2-uitstoot terug te dringen.

sjaakdeslinksesul | 02-01-12 | 11:48

Wat een onzinverhaal, alsof het vorige systeem zo geweldig was. Nu krijgen de kinderen tenminste verplicht de kans om rij-ervaring op te doen voordat ze alleen de weg op gaan.

vandezijlijn | 02-01-12 | 11:48

Er zijn maar 2 dingen nodig
1 - al die fucking versmallingen uit de bebouwde kom: als ik samen met een fietser tegelijkertijd in zo'n kunstmatig doolhof zit ben ik in de auto altijd bang. Ik kan letterlijk nergens naar toe als er ook maar iets gebeurd en de fietser maakt ook geen enkele kans. Dit is wetenscappelijk onderzocht: Shared space concept. Veel veiliger voor iedereen en kost ook nog niets. Minder = meer

2 - alle 45 km autootjes volgend nieuwjaar ceremonieel in de hens steken. Dat zijn de allergrootste verkeershinderaars en ze kunnen per definitie überhaupt niet rijden. Levensgevaarlijk, ook voor al die stomme tieners die in zo'n botsautootje kruipen.

ole guapa | 02-01-12 | 11:47

Waar is dat Groen Links Groningen (kolencentrale windmolens) artikel gebleven dan???

Echte naam7227 | 02-01-12 | 11:47

Kunnen die idiote hardrijders en alcomobilisten niet gewoon op een autocrossbaan rondjes draaien (misschien gepaster voor hun kinderlijk gedrag), spaart heel wat doden per jaar.

Hölzenbein | 02-01-12 | 11:46

Grappig, in Oostenrijk is net een onderzoek uitgekomen waaruit blijkt dat dankzij L17 (begeleid rijden) in combinatie met een proefrijbewijs voor 30% minder ongevallen in de categorie 18-23 zorgt. Als Johnny quid denkt, denkt ie alleen maar dat ie denkt.

nu even niet | 02-01-12 | 11:46

@GamesBond | 02-01-12 | 11:41

Corresponderen over de inhoud van de topics? Niet echt zinvol. Staat een topic je niet aan reaguur dan gewoon niet, zo moeilijk kan het niet zijn.

En anders zijn er nog tal van leuke websites waar je wel terecht kunt met je mening. Take it or leave it.

Reinaert | 02-01-12 | 11:46

Boer Pyt | 02-01-12 | 10:54 |
Met een auto begeef je je op de openbare weg, soepkip.

Flounder123 | 02-01-12 | 11:45

@ranzige aap | 02-01-12 | 11:35 |

Dank voor de scherpe inhoudelijke feedback. Most impressive!
.
Ik begrijp dat zo'n maatregel voor een 55+ er onaantrekkelijk lijkt. Toch zijn er enorme voordelen te benoemen. Neem de enorme besparingen op aanleggen infrastructuur, verlaging milieudruk..
.
Maar goed.. Zoals met bijna alle onderwerpen (pensioen, wia, etc) is het natuurlijk zo dat 'the needs of the old outweigh the needs of the young'.
.
No worries, kerel. De politiek is er vooral voor u en zal nooit 'out of the box' -oplossingen zoals dit implementeren.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:44

Absoluut niet waar | 02-01-12 | 10:48 |

Uitstekende plannen!

Flounder123 | 02-01-12 | 11:44

GamesBond | 02-01-12 | 11:41 Ga aan je moeder een schone luier vragen Zwitsal.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:42

Is wel een goed voorstel inderdaad, ik zou van Johnny Quid lekker Johnny Quit maken, exit er mee. Echt leuke / interessante / scherpe stukjes komen er niet

GamesBond | 02-01-12 | 11:41

categorie moet het zijn

biscaya | 02-01-12 | 11:40

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:33

Dat dan weer wel. Vanuit de luie stoel zijn ze best gevaarlijk.

Mot je ze wel de nieuwste hardware geven natuurlijk, anders gaat de kont tegen de kribbe: "6990's in crossfire anders ga ik naar huis" of "ik wil nVidia of ik ga naar huis".

Geheel nieuwe motivationele problemen aan de horizon! Jawel!

Reinaert | 02-01-12 | 11:39

Henk003 | 02-01-12 | 11:36 Levensgevaarlijk zonder dubbele bediening. Stel dat mijn zoon met z'n 17de onder begeleiding in mijn auto mocht rijden, het ding heeft 300+ PK. Als ie een foutje maakt gaat het meteen goed fout.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:38

Als we de de Audi aso's in de catagorie 30-40 jaar nu ook van de weg halen levert het meer op.

biscaya | 02-01-12 | 11:38

Sommige reaguurders hier begrijpen het onder begeleiding rijden nog steeds niet helemaal.
Jammer dit, erg jammer!

Henk003 | 02-01-12 | 11:36

bugboy | 02-01-12 | 11:33 Hester Winkel. Zo heet ze. Facebook en dergelijke in het betreffende topic.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:36

Boven de 55 geen rijbevoegdheid meer lijkt me veel effectiever.
Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 10:57 | + -4 -

Dombo

ranzige aap | 02-01-12 | 11:35

Het zou Johnny Quit moeten zijn. Krijgt die gast ook nog betaald voor dit soort bagger? Laat die gast ff lekker uitzoeken wie het Unox meisje is. Doet die tenminste wat goeds voor z'n centen...

bugboy | 02-01-12 | 11:33

@Reinaert | 02-01-12 | 11:30 |

Maar zet ze eens achter een UAV... #world_domination

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:33

mee eensch Quid.

Zyprexa20mg | 02-01-12 | 11:32

MadDieu | 02-01-12 | 11:27 En omdat je meer afstand moet houden bij een hogere snelheid gaat de wegcapaciteit er op achteruit. Ook dat nog.

zeg maar jansen | 02-01-12 | 11:32

16 jaar die rijden thuis nog op een hobbel paard.
65 in de bus,daar draaid de economie op,die moeten doorwerken tot ze er dood bij neer vallen.
de vitaliteit,van de ouderen is ongekend.
mijn grootmoeder van 75 is nog aan de pil.

soledad | 02-01-12 | 11:31

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:27

Alleen jammer dat het een leger van nerdy bleekneuzen blijkt te zijn.

Maar goed, kniesoor die daar op let.

Reinaert | 02-01-12 | 11:30

Als ze eerder in de auto mogen, kunnen we die kutscooters dan voor eens en altijd afschaffen?

ZegMaar | 02-01-12 | 11:29

Inderdaad, Johnny Quid heeft gelijk.
Als je ziet dat ze met een scooter ook niet aan de regels houden, en ook niet verzekeren, rijbewijs halen, lijkt me het beter om die pubers niet op de weg te hebben in een moordwapen.
Bovendien, hoe kunnen ze een auto betalen? Zelfs voor Henk (die van Ingrid) kost de Nissan Almera een substantieel deel van het budget, naast de DSB-hypotheek, blijft er dan bijna geen geld meer over voor de Lidl...

King of the Oneliner | 02-01-12 | 11:28

@zovoklets | 02-01-12 | 11:20 |

Een beetje 17 jarige kan dit natuurlijk allemaal al. Alsmede 200 soorten vuurwapens herkennen en hanteren, 30-40 verschillende grondvoertuigen besturen, en tactische doctrine in verschillende typen slagvelden toepassen.
.
Een van de verborgen bijeffecten van MW3, battlefield, etcetera. Feitelijk loopt er een verborgen leger van 12-25 jarigen rond in deze maatschappij. Mocht er oorlog komen dan is het slechts nog een kwestie van gamerstats opvragen en de 'real deal' uitdelen.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:27

Wie gelooft in het sprookje dat je 130km/uur kunt rijden?

In wiskundige modellen wordt de doorvoer minder als het snelheidsverschil tussen voertuigen (personenauto's versus vrachtwagens) toeneemt.
Sinds de invoering van 130km op de afsluitdijk (lange rechte weg zonder in- en uitvoegstroken) is de gemiddelde snelheid er gezakt.

/alleen JC de Jager lacht; meer CO2 uitstoot is meer accijnsinkomen voor de staat.

MadDieu | 02-01-12 | 11:27

@Tommygunner | 02-01-12 | 11:17
Die zijn vanaf hun 50ste bejaard?

rara | 02-01-12 | 11:25

@zovoklets | 02-01-12 | 11:20

Je mag pas clusterbommen gooien vanaf je achttiende hoor.

Want zo netjes is de Nederlandsche krijgsmacht dan ook wel weer. Moet ook wel anders trekt mevrouw Sap de stekker d'r uit, zo gaan die dingen hè. Hier wel.

Reinaert | 02-01-12 | 11:23

@Tommygunner | 02-01-12 | 11:17

Ah, Smart, da's wel slim. Zeker in grootstedelijke agglomeraties.

Voor de echte kilometervreter lijkt me het dan weer niet zo'n goed idee.

Reinaert | 02-01-12 | 11:22

Als je op je 17e bij de luchtmacht kan om helicopter/f-16 te leren vliegen van een miljoenmiljard euro en duizend-ponders afgooien op Afghanen moet het ook lukken een autootje te besturen.

zovoklets | 02-01-12 | 11:20

De totaalkosten voor het behalen van het rijbewijs zijn omgekeerd evenredig aan je IQ.

Vanwaar je frustraties, Johnny?

MadDieu | 02-01-12 | 11:19

@rara | 02-01-12 | 11:08
Nee. Dan vanaf 50.
@Reinaert | 02-01-12 | 11:10
Ik kan geen bullbar. Dan helt de Smart naar voren...

Tommygunner | 02-01-12 | 11:17

Aahh lekker, zondagochtend, de nevel hangt nog over de weilanden, het zonnetje komt al op, lekker rustig tuffen op de provinciale weg.
Stiekem 85 rijden waar je 80 mag, ach ja er is toch niemand anders op de weg..
Maar dan!
Als een duveltje uit een doosje zit er opeens een zwart golfje of seatje met 4 petmansen erin op je bumper. Het tumult in de auto suggereert dat ze het niet eens zijn met de gereden snelheid. Ternauwernood vluchtheuvels ontwijkend en over een dubbele doorgetrokken komen de debielen al middenvingerheffend voorbij, waardoor ze uiteindelijk 12 seconden eerder op hun plaats van bestemming, de volgende McDrive, aankomen.

Ik kan me niet voorstellen dat degenen die deze maatregel hebben verzonnen wel eens aan het verkeer deelnemen, of überhaupt wel eens buiten komen.
Ideoterie is het, en niks anders.

Cuyahoga | 02-01-12 | 11:17

Het op pensioengerechtigde leeftijd innemen van het rijbewijs kan echt niet. Hoe geef ik dan mijn machogedrag een uitlaatklep? Ik ga toch zeker niet met bejaarden in een bus zitten.

prikkel123 | 02-01-12 | 11:15

hear hear!

Metaalenzo | 02-01-12 | 11:12

Nieuw jaar, nieuwe redactie: flikker Quid er gewoon uit. Doe het gewoon. Weg ermee. Hup.

Fred Janssen | 02-01-12 | 11:12

@Tommygunner | 02-01-12 | 11:00

Heb jij een bullbar op je Seat Ibiza leasebakje dan?

Lijkt me wel charmant om te zien, en dat voor zo weinig bijtelling!

Reinaert | 02-01-12 | 11:10

-=PyP=- | 02-01-12 | 11:01
Een aantal zaken;
- 750 euro? Het kan een stuk goedkoper zoals je ziet; www.verkeersveiligheidgroep.nl/aanbied...
- Door middel van schaalvergroting zullen de prijzen zelfs drastisch gaan zakken, zodat het waarschijnlijk slechts een (aantal) les(sen) extra gaat kosten
- Je vraagt wie moet dat betalen. Wedervraag; wie draaien nu op voor de brokken die gemaakt worden?

Absoluut niet waar | 02-01-12 | 11:10

Wederom kabinetsbeleid met uitstekende idealen en doelstellingen die volledig irrelevante middelen inzet om proberen de wereld te verbeteren.

Nederlanders weten prima hoe ze zouden moeten rijden, zo moeilijk was het nu ook weer niet. Probleem is alleen dat de negatieve terugkoppelingen bizar selectief zijn. Van de hele wegenverkeerswet handhaven we alleen snelheid op doorgaande wegen, de rest wordt op een verwaarloosbaar niveau gehandhaafd.

Aantoonbaar werken de scholing van nieuwe bestuurders beter in het buitenland. Ook is aannemelijk dat je voertuigbeheersing beter leert als je jonger bent. Maar vergeten we niet een paar andere details? Dat Nederland het enige land is waar de noodstop NIET in het lespakket zit? Dat in Scandinavië slipcursussen verplicht zijn?

Laat ik over leasebakrijders die gratis schade mogen rijden kort zijn. De mensen die de meeste kilometers maken, vinden de minste hinder bij een total loss schade. Waar de normale burger bij een WA verzekerde auto moet gaan sparen bij een schuldschade, kan de leasebakrijder m overal onbezorgd inparkeren.

Feynman | 02-01-12 | 11:09

@rara | 02-01-12 | 11:01 |

Als je de 55+ -ers van de weg haalt kun je prachtige mobiliteitsresultaten realiseren:

- de grootste generaties nemen niet meer deel aan het verkeer. De huidige infrastructuur is een klap overgedimensioneerd waardoor dure uitbreidingen niet meer hoeven plaatsvinden.
.
- kennis van huidige verkeersregels verbetert sterk onder de nog verkeersdeelnemende populatie.
.
- risico groep in termen van trage reactie, angstgedrag, onkunde, fysieke beperkingen wordt aanzienlijk gereduceerd.
.
- bezettingsgraden OV gaan automatisch omhoog door vervangende mobiliteitsvraag van 55+ -ers.
.
Je moet de kansen willen zien.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 11:08

@Tommygunner | 02-01-12 | 11:00
Geldt dat ook als die bejaarden je ouders zijn?

rara | 02-01-12 | 11:08

Eindelijk het een keer met Quid eens.
21 is vroeg zat en 65 is mooi geweest.

Haarkopje | 02-01-12 | 11:07

Juist. En brommers afschaffen. Behalve eten-bezorg-brommers natuurlijk.

Four Eyes | 02-01-12 | 11:06

Pubers, verbieden, allemaal. Net als baby's, babyboomers, ruftende menopauzehoeren, bejaarden en occassions van midden dertig. Zo, lekker alleen in NL, wat een rust.

-=PyP=- | 02-01-12 | 11:05

Scooters verbieden, allemaal!

Petrus de Rewa | 02-01-12 | 11:03

Oei GS, da's niet handig, "schoppen" naar je doelgroep. Dáár zullen ze bij de "Gele Raaf" niet blij mee zijn.

IWAB | 02-01-12 | 11:02

Topic van het jaar. Nu al.

DoOne | 02-01-12 | 11:02

Achttien is een mooie leeftijd om je rijbewijs te behalen.

Tot die tijd hoor je sowieso met je bips de (middelbare) schoolbanken warm te houden dus er is ook geen enkele noodzaak om eerder aan een automobiel te beginnen.

Reinaert | 02-01-12 | 11:01

@Absoluut niet waar | 02-01-12 | 10:52 | + 0 -
Hartstikke leuk, maar wie gaat die 750 euro betalen? Een rijbewijs is al bijna onbetaalbaar.

-=PyP=- | 02-01-12 | 11:01

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 10:57
Verwar je de snelweg niet met een racebaan?

rara | 02-01-12 | 11:01

Vrouwen boven de 25 inderdaad, maar vergeet aub ook de SENIOREN niet in hun gutmenschverhicles a.k.a. Prius uit '02. Dat is pas echt tuig. 60 gaan rijden waar je 80 mag omdat dat kudtmobiel tot 60 electrisch dus gratiesch rijdt, "het nieuwe rijden" tot in den treuren willen verbeteren (50 in z'n 5 en 400 meter voor een stoplichten uit laten rollen) OPHOERRRREN!!1!!
Het zou ongestraft moeten blijven als je zulks scum licht van de weg af parkeert met je bullbar...

Tommygunner | 02-01-12 | 11:00

Precies Krizzie,
Eigenlijk kunnen wij wel meer dingen beter maar laten we het daar maar niet over hebben:-)

irma zonderboezem | 02-01-12 | 11:00

@Beffklepper | 02-01-12 | 10:57 |

Foutje van de GS ICT afdeling. Ze nemen graag HBO's de maat op ICT gebied maar werken zelf ook niet altijd vlekkenloos.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 10:59

@kom hoe heet ie | 02-01-12 | 10:58 thanks

Beffklepper | 02-01-12 | 10:59

@ Beffklepper
GL Groningen: jeej kolen, boe windmolens!
De definitie van hypocrisie is 'GroenLinksfractie van de provincie Groningen'. Sluisden onder leiding van milieuhater Wiebe van der Ploeg een vieze rook hoestende CO₂ kuchfabriek door de ambtelijke mallemolen. Geen probleem, doe maar bouwen. Komt diezelfde fractie vandaag met een jankprotest tegen een windmolenpark. De fuck, GroenLinks, de fuck. Het Rijk wil de Groningse waddenkust opleuken met poepsaaie anorexiawindmolens die 2000 megawatt gaan genereren. Terwijl het provinciale omgevingsplan slechts 750 megawatt vereist. Of zoiets. Dus of die windmolens niet gewoon boven Schiermonnikoog in zee gedumpt kunnen worden. Gaat waarschijnlijk wel een miljoenmiljard keer duurder worden. Bovendien een toename van zielige zeehondjes met bulten op hun hoofd in Pieterburen. Voor niemand leuk, dus. Maar bij GroenLinks heeft geld of milieu uiteraard nooit echt een rol van betekenis gespeeld als er dubieuze schijnprincipes omhoog gehouden konden worden met behulp van hypocriete partijpolitiek. Wat deze kwestie weer pijnlijk duidelijk maakt. Dit is dus een fractie die ongezien een rochelruftende kolencentrale toejuicht en vervolgens natte scheten gaat laten om een windmolenpark. Juist. Voelt een beetje alsof je Yvon Jaspers hebt gezien die zich laat uitwonen door drie Antillianen uit de Bijlmer. Niet correct, niet natuurlijk en hoogst ongemakkelijk. Ons voorstel is dan ook de Groningse GroenLinks fractie opdoeken en onder lichte dwang begeleiden naar een nieuwe functie binnen een eigen sociale werkplek. Kolen tellen in de Eemshaven, bijvoorbeeld.

Rest In Privacy | 02-01-12 | 10:58

Als je bedenkt dat je hersen pas op je 21ste volgroeid zijn, dan lijkt het inderdaad niet wenselijk om jonger dan 18 toe te laten op de weg. Als je ziet dat hoe ze nu de steden al onveilig maken met hun scooters dan zegt dat wel genoeg.

Verder zijn meisjes al jonger volwassen dan jongens. Dus lijkt me dat juist meisje eerder in de auto mogen stappen dan jongens, die moeten nou eenmaal stoer doen en zichzelf bewijzen.

doenormaal! | 02-01-12 | 10:57

Boven de 55 geen rijbevoegdheid meer lijkt me veel effectiever.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 10:57

hey waar is de nieuwe toppic gebleven? Censuur door groningen?

Beffklepper | 02-01-12 | 10:57

rara | 02-01-12 | 10:55
Laat ik het herfraseren naar bejaard rijgedrag. Ik ken vrouwtjes van nog geen 30 die rijden als een bejaarde. En ik ken bejaarden die nog stevig doorrijden.

ZDEV | 02-01-12 | 10:56

Rijles zou ook een schoolvak moeten worden. Kan het nog gekker ? Kids krijgen nu al geen zwemles want geen geld maar wel rijles in de klas ? Lekker als je met je 7e in het water flikkert. Lekker verzuipen, maar je weet wel dat die fietser die (recht)door rijdt voorrang heeft.
Manmanman..

Edding3001 | 02-01-12 | 10:56

Ik vraag me altijd af hoe dat begeleid rijden gaat en wie dat gaat controleren.

brutus68 | 02-01-12 | 10:55

@ZDEV | 02-01-12 | 10:54
Op welke leeftijd ga jij stoppen met rijden?

rara | 02-01-12 | 10:55

LOL @ "vrouwen pas vanaf 25".

Zure Boer | 02-01-12 | 10:54

@Johhny: Vrouwen op de weg zijn veiliger dan kerels, dus het zou eerder vrouwen vanaf 21, mannen vanaf 25 moeten zijn.

Bovendien, wie wil er nou niet zo'n leuk meiske van 21 met haar langs de kant van de weg gestrandde Fiat Panda weer op weg willen helpen?

Krizzie | 02-01-12 | 10:54

We moeten het rijkexamen gewoon niet meer gebruiken als een verkapte IQ-test. Gewoon eerst een IQ-test, en dan pas lessen.

Dan wordt het flink goedkoper.

applaus voor de paus | 02-01-12 | 10:54

Liever 10 tieners op de weg dan 1 bejaarde!

ZDEV | 02-01-12 | 10:54

Stond hier een paar minuten geleden niet een artikel over GL en windmolens?(http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/gl_groningen_jeej_kolen_boe_wi.html)
Laat die kindjes toch lekker autorijden.
Meeste rijden toch pas af met 18 omdat ze anders toch niet alleen mogen rijden. Zeg nou zelf, je gaat toch ook niet met je moeder naast je je maten ophalen?

Herr Knäckebröd | 02-01-12 | 10:54

Toen ik 16 was reed ik met een trekker + mestwagen, 40 ton, 250 pk. Legaal, dankzij een examen van 25 min.

De auto was desalniettemin te gevaarlijk terrein voor mijn jonge brein.

Boer Pyt | 02-01-12 | 10:54

Al die ellendige met 18 jarigen komt omdat ze als een stel koekwousen tekeer gaan zodra ze alleen achter het stuur zitten. Begeleid rijden voorkomt dat dus degene die dit artikel heeft geschreven heeft niet echt over zijn plempsel nagedacht

GamesBond | 02-01-12 | 10:53

@- MJ - | 02-01-12 | 10:50

Nou, het is Bandirah niet.

applaus voor de paus | 02-01-12 | 10:53

Wat denk ik ook helpt is een uitgebreider lespakket voordat je je rijbewijs krijg. Wanneer je bijvoorbeeld een slipcursus toevoegt aan het standaard lespakket leer je bijvoorbeeld beter de gevolgen van snelheden en onverwachtse manoeuvres inschatten. Verplichte kost als je het mij vraagt.

Absoluut niet waar | 02-01-12 | 10:52

Oh ja.
Johnny Quid weer.
NEXT.

- MJ - | 02-01-12 | 10:50

@Absoluut niet waar | 02-01-12 | 10:48

Johny, de atheïstische CDA-ert.

applaus voor de paus | 02-01-12 | 10:50

En met corrupt bedoel ik dat het CBR een organisatie is met te duur betaalde bestuurders, perverse economische prikkels en personeel dat voor een deel overbodig lijkt te zijn en er alleen toe lijkt te dienen om een grote organisatie te zijn zodat topbestuurders hun hoge salaris kunnen verdedigen .

applaus voor de paus | 02-01-12 | 10:49

Wat een gelul Johnny. Alcohol ook maar verbieden? Vuurwerk ook maar verbieden? Ook maar een kinderslot op het internet tot je 18e?

Absoluut niet waar | 02-01-12 | 10:48

Toppie, morgen een wet om dit te regelen.

peterzelf | 02-01-12 | 10:46

Ach, laat die kinderen lekker lessen. Jong geleerd is oud gedaan.

Alleen moet het rijbewijs inderdaad goedkoper worden. Er wordt teveel geëist. En het CBR is corrupt.

applaus voor de paus | 02-01-12 | 10:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken