Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De katholieke kerk moet worden verwoest

vrolijkenon.jpgWalgelijk misselijkmakend cijfer. Tussen 1945 en 1985 zijn er tussen de tien en twintigduizend kinderen verkracht door de katholieke kerk in Nederland, onder ander doordat willens en wetens veroordeelde pedofielen werden aangesteld als priester. Dat is fabrieksmatige pedofilie. Door 800 tot nu toe geïdentificeerde misbruikers, waarvan er nog 105 leven en dus met pek en veren het land uitgedragen dienen te worden. En het is uiteraard niet zo dat na 1985 de teller ineens richting nul schoot. Bovendien zijn de werkelijke schanddaden nog smeriger. De meeste bisschoppen plegen meineed, vernietigen documenten en zullen alles doen om de kerk te beschermen. We zeggen het elke keer weer: reli-gekken plaatsen hun eigen sprookjeswetten boven de wetten van de wereld en spugen ongelovigen het liefst dagelijks in de bek. Ze wisten er allemaal al jarenlang van, al toen het gebeurde: in brief na brief na brief werd er gewaarschuwd. Het werd toegestaan, gefaciliteerd en verzwegen door de grootste criminele organisatie ter wereld. Kapot moet de katholieke kerk. Van elke vrijstelling, privilege en zeggenschap gestript worden. Elke duistere demon die nog verscholen gaat achter de vrome glas-in-lood-ramen moeten onthuld worden. Want dat zijn nog legioenen. Afbreken die kerken, stuk voor stuk, steen voor steen. Te beginnen met die hufter van een Bodar. Ze hebben duizenden jaren de tijd gehad om het goed te doen of goed te maken en de schofterigheid, massa-manipulatie en zelfbevlekking is alleen maar erger geworden. Nu is het klaar, ongeacht met welk excuus en sorry, sorry de bisschoppen straks komen. Genade zoeken ze maar bij hun fictieve vader in de hemel, uithuilen kan bij een beeld van Maria. Wie alsnog deze gore pedoreligie wil belijden en zich er mee wil associëren, doet dat maar thuis. Als moderne samenleving dienen we het op misdadige wijze structureel kapot maken van onschuldigen niet te tolereren. En als we dat niet doen uit respect voor de miljarden slachtoffers die in de loop der eeuwen zijn gemaakt, dan toch ter nagedachtenis van Christopher Hitchens. God is niet groot. Uitschrijven doe je ZOOO.

Reaguursels

Inloggen

Dank je Christopher voor alles.

FUCK RELIGIE, FUCK ARROGANTIE, FUCK DOMHEID.
LEVE LIEFDE, LEVE EERLIJKHEID, LEVE DENKEN.

Het wordt tijd dat we opstaan en duidelijk maken hoe het zit. Dit kan niet langer.

esh

esh | 17-12-11 | 21:52

Godsdienst is misselijkmakend!

Cosmic Gate | 17-12-11 | 17:12

Klein puntje m.b.t. de vergelijkingen van misbruik binnen de kerk en daarbuiten. Vergeet daarbij even niet dat de kerk een extreem moralistisch instituut is met een joekel van een voorbeeldfunctie. Als binnen de kerk evenveel misbruik plaatsvindt als daarbuiten, dan heeft de kerk totaal geen recht van spreken op moreel/ethisch gebied simpelweg omdat ze klaarblijkelijk geen haar beter zijn dan de rest van de wereld.

Zware Majesteit | 17-12-11 | 16:01

Okay Quid, als je een grote vent bent vervang je in je volgende artikel "katholieke kerk" door "de moskee": ook daar geloven ze in sprookjes en zullen ze wel eens aan knaapjes komen.

Oome Gijs | 17-12-11 | 09:49

Stormageddon | 16-12-11 | 20:35
Dat het voor jou onsamenhangend is kan ik begrijpen. Ik zie je wel terug wanneer over een paar jaar blijkt dat de cijfers en ook de verspreiding van kindermisbruik buiten de kerk vele malen groter, omvangrijker en nog meer onder de seksuele mantel der liefde danwel in doofpotten werd weg gestopt. Terwijl wij hier bezig zijn met zaken die 30 a 40 jaar geleden al bij iedereen bekend konden zijn want destijds werd daar al uitvoerig over bericht. Maar het misbruik gaat onverminderd en op grotere schaal door. De kerk heeft zijn terechte straf gekregen en is terug in het hok nu de rest nog.

idopane | 17-12-11 | 09:34

Volgens mij heeft dat tuig oftewel onbeholpen dierlijke wezen dat mannelijkheid bezit in die kringen nooit geleerd om eens de hand aan zichzelf te slaan?
Gewoon op en neer meneer zonder misbruik te maken van een jong kind!
Die niet mag en kan zeggen omdat u macht heeft!
trouwens gebeurd dit enkel bij de Katholieken of open ik nu een intens enge beerput?
ken nog een intens triest verhaal ene Sjeeltje en haar zoon!
Online genoeg te vinden hierover.
Sick gewoon dat dit kan in dit K land!

LulZig | 17-12-11 | 02:03

Eigenlijk niks toe te voegen. Ik zat in de jaren 80 in het internaat St. Louis in Oudenbosch. Het stikte daar van de geile oude "broeders". Maar ook het leken personeel was niet vies van de jongetjes. Uit die tijd stamde de uitspraak "Ik geloof in God, maar niet in zijn grondpersoneel". Een criminele organisatie is zeker een goeie beschrijving. Doe mij maar een inquisitie tegen de katholieke kerk.

LangeBerry | 16-12-11 | 23:46

RIP mr Hitchens , mijn grote voorbeeld inspirator en God (ironie) was zal ik u missen. Dankzij uw werken heb ik mijn polemische kwaliteiten kunnen ontwikkelen waarmee ik mijn gelovige familie op de stang heb weten te jagen en ze mij nu met nauwelijks verholen haat bejegenen... ah heerlijk.

razz | 16-12-11 | 23:36

helemaal mee eens stuk+1, katholieke kerk -heel erg veel

hunkerdrift | 16-12-11 | 23:09

geenstijl en joop die samen optrekken. hier gaat iets mis.

Ir. Wilhelmus | 16-12-11 | 22:41

Kan er niets aan toevoegen. Goed gezegd.
+1 voor de post, -1 voor 'de kerk' als instituut.

xspalm | 16-12-11 | 21:55

T erge is dat in onze gemeente onze oranje pastoor paul zijn functie als pastoor neerlegt en aalmoezenier gaat worden bij de marine in den helder.
Hij gaat weg omdat ie toch zijn bedenkingen heeft over hoe hij behandeld is vorig jaar,en ook omdat ze hem nu voorbij zijn gegaan,teminste dat is wat word gezegd.
De hoge bischop punt vergeet dat pastoor paul de kerk altijd vol krijgt,ook met jongeren.
Als hij per jan weg is ,dan zal de kerk nooit meer vol zijn in het dorp.
Dit zijn nou dingen die je niet begrijpen kan,pedofilie word jaren verzwegen door de kerk,maar een pastoor die het geloof op een leuke manier brengt en leuke dingen bedenkt zoals de oranje mis,en begin dit jaar was hij ook nog een prins carnaval,die mag t t veld ruimen.

ikkepraat | 16-12-11 | 20:43

@idopane | 16-12-11 | 19:23
Als je al begint met "flapdrol", hoe serieus moet ik je dan nemen? Laat staan iemand anders.
Verder is je verhaal nogal onsamenhangend en gaat niet in op mijn bezwaar van je eerste tegel, namelijk het gebruik van een drogreden.
Maar goed, het is jouw feestje. Met je "flapdrol".

Stormageddon | 16-12-11 | 20:35

"De echte as van het kwaad wordt gevormd door het christendom, het jodendom en de islam". Daarbij zou ik aan toe wil voegen: "en de daar uit voortgekomen instituten, sektes en andere occulte religies". An sich, de meningen zijn daar over verdeeld, prediken deze religies "liefde", oftewel de liefde van God voor de mens. Dat er dan honderden idioten zijn die daar willens en wetens een "haat en dood" variant van maken, kan je, in mijn optiek, deze religies niet echt de schuld van geven. Alhoewel ik de Islam een regelrechte rip-off van het Jodendom en het Christendom vind met hele duistere trekjes, Mohammed heeft bijvoorbeeld de maangod Allah tot God verheven (allah was vroeger de Arabische heidense maangod van een familie van 360 goden) en hemzelf als eerste profeet benoemd.
-
Dus in feite vind ik de Islam een occulte godsdienst, ook al kunnen de volgers de meest liefderijke personen zijn omdat ze in de boodschap van liefde geloven.
-
Het Christendom heeft de oplossing daarentegen wel voorhanden (het Jodendom zit er feitelijk lafjes tegen aan te schuren) met de komst en opstanding van Ishua (Jezus Christus), die je kan en wil beschermen tegen alle demonische entiteiten zoals het onderwerp van vandaag; pedofilie (niet als slachtoffer uiteraard). Als simpele Jezus aanhanger en lezer van het grote sprookjesboek "de Bijbel" heb ik dit aan den lijve kunnen ondervinden; de slechte dingen die ik ooit heb gedaan, die zou ik vandaag de dag niet willen of kunnen uitvoeren omdat ik dan de wetten van de liefde overtreed. Bij pedofilie ben ik dan nog geeneens in de buurt gekomen want dan dan maak je willens en wetens misbruik van je medemens voor je eigen macht en ego ("Do what thou Wilt shall be the whole of the Law"; Allister Crowly)

Cabana Boy | 16-12-11 | 20:19

Stormageddon | 16-12-11 | 17:54
Ja flapdrol want is er nog een katholiek instituut over waar dit soort kindermisbruik nog wordt getolereerd. Nee die zijn namelijk hier in Nederland al sinds de jaren 80 door diezelfde bisschoppen en masse opgedoekt en jij mag raaien waarom. Omdat m'n beste brulaap in de jaren 70 deze feiten die nu als nieuws worden gebracht toen allang bekend waren. Als ik die rare trut bij 1vandaag hoor lullen dat het raar is dat er van die 20.000 slachtoffers maar zo weinig aangifte hebben gedaan (2000) en de meeste slachtoffers zich schaamden en niet naar buiten durfden te komen, moet ik behoorlijk lachen want er zijn destijds (Jaren 70 en 80)al veel slachtoffers naar de politie geweest en er zijn toen al processen geweest zodat iedereen al toen wist wat nu als schokkend naar buiten wordt gebracht. Maar ja nu valt er geld te halen en plotseling duiken ze overal weer op. Ik ben zelf bijna slachtoffer geweest en in de jaren 60 heb ik al de kerk de rug toegekeerd juist omdat toen eind 60 de eerste geruchten en verhalen de ronde deden. Toen het in de jaren 70 bekend werd heb ik mij opgewonden over het feit dat men het toen alleen over de kerk had en zich totaal niet bekommerde om de slachtoffers. En hoe kwam dat omdat de links progressieve elite zelf pedofilie als een seksuele geaardheid propageerde en daarbij pasten geen slachtoffers. Bongersma spreekt boekdelen. En de slachtoffers die naar buiten kwamen en aangiftes deden weerden destijds niet al te serieus genomen watbetrefd die pedofiele aard van de relatie, terwijl de priester een veroordeling kregen in de zin dat zij hun geaardheid niet in de hand konden houden. Het seksueel benaderen werd hun niet zozeer aangerekend als wel het feit dat ze priesters waren. Gezien de haat van die andere linkse kerk werd er over de slachtoffers heen een politieke en ideologische strijd gevoerd en die wordt gewoon nu weer herhaald.

idopane | 16-12-11 | 19:23

"Waar God een kerk sticht, bouwt de duivel een kapel". Dit zie je terug in de rotte bovenlaag van de katholieke kerk. Weliswaar een klein percentage, maar de katholieke kerk heeft priesters, bisschoppen en pausen gehad die zich met zeer occulte zaken bezig hielden en waarvan we nu een schijntje van zien. Pedofilie wordt gebruikt om bijvoorbeeld zwarte magie te bedrijven met meestal als doel krachten van demonen te verkrijgen. Deze mensen zitten dan ook op hoge posities bij de o.a. de vrijmetselarij, satanskerk en gelijksoortige, occulte instituten/sekten waar leden door middel van riten en inwijdingen mystieke loges mogen betreden. Sterker nog; als je geen katholiek of mormoons (om eens een ander duister instituut te noemen) priester bent, dan kom je daar meestal al geeneens voor in aanmerking. Weinig mensen wisten hier in de pre-internet periode vanaf. Tegenwoordig kan je bijna alles op mystiek gebied kopen in de reguliere boekhandel en wordt het ook gewoon gepromoot op tv en in films. Dus ik ben benieuwd wat over 20 jaar het nieuws van de dag is. Daar is dit waarschijnlijk niets bij.

Cabana Boy | 16-12-11 | 19:03

Hitchens sprak zich regelmatig uit tegen de drie Abrahamitische religies, of de drie grote monotheïstische religies: jodendom, christendom en islam.
Hij zei: "De echte as van het kwaad wordt gevormd door het christendom, het jodendom en de islam".
In zijn boek God Is Not Great breidde Hitchens zijn kritiek uit tot alle religies, inclusief hindoeïsme en het neo-paganisme.
nl.wikipedia.org/wiki/Christopher_Hitc...

Ella | 16-12-11 | 19:00

nl.wikipedia.org/wiki/Christopher_Hitc...

Christopher Eric Hitchens (Portsmouth, 13 april 1949 - Houston, 15 december 2011)
Christopher Hitchens stelde dat de georganiseerde religie
.
"de belangrijkste bron van haat in de wereld is".
.
Georganiseerde religie is "gewelddadig, irrationeel, intolerant, moedigt aan tot racisme, tribalisme, en onverdraagzaamheid; zij investeert in onwetendheid, staat vijandig tegenover vrij onderzoek, minacht vrouwen en dringt zich op van kindsbeen af".

Ella | 16-12-11 | 18:52

@relatief | 16-12-11 | 18:07
Nee, ik heb gewoon een hekel aan slecht argumenteren, vergrijpen tegen de logica en dus ook een aversie tegen religie. Hoe eerder het spul failliet gaat hoe beter het is. Moreel failliet zijn ze al.
Verder maakt het me allemaal geen zak uit.

Stormageddon | 16-12-11 | 18:22

Dus Robert M. word hier praktisch opgeknoopt maar deze kerkpedorapists komen er gewoon ongestraft mee weg? WALGELIJK.

T.Stark | 16-12-11 | 18:22

Stormageddon | 16-12-11 | 17:54

Jemig man, heb je ook iets te verwerken? Je doet niet onder voor de missionarissen van 50 jaar geleden.

relatief | 16-12-11 | 18:07

@idopane | 16-12-11 | 17:31
Even checken hoor... U kent de "Tu Quoque" drogreden? In het Nederlands heet die ook wel de "jijbak".
Misstanden elders maken de misstand in dit geval nog niet goed en juridische verjaring is wat anders dan morele verjaring.

Stormageddon | 16-12-11 | 17:54

Een pedofielen-kerk moet worden verwoest,helemaal eens, maar... hoe gaan we dan om met de meerderheid der katholieken,solidair met de slachtoffers, die de kerk de rug niet willen toedraaien ?Kortom: Moeten zij de centralistische,piramidaal organisatie de rug toe keren ? Ja dus,omdat zo'n organisatie elk contact met de grond verloren heeft door haar systeemdenken.Ga toch eens uit van jezelf,katholieken.Hoe vaak ben je zelf niet verstrikt in je systeem-denken in de waan,dat god een systeem-beheerder zou zijn.JIJ bent waarde-bepalend, hoe vaak je god ook aanroept.

Dolphi | 16-12-11 | 17:50

O ja Quid gaan we nu ook al die school en zorg directies en zwembadeigenaren campinghouders padvindersdirecties die bekende pedofielen gewoon in dienst namen en al dat andere tuig dat al duizenden jaren mensen verkracht. Moeten we jou ook gaan ophangen omdat je heb zitten gluren. Gisteren die idioot van der Kamp die zei dat het allemaal de schuld was van het celibaat. Ja natuurlijk en daarom worden 60% van de geestelijk gehandicapten tegenwoordig misbruikt door paters en fraters die niet bestaan en toch allemaal getrouwd zijn rarara hoe kan dat. Welkom in het Quidrijk sprookjesbos. Quid je leeft in een illusie ik raad je aan om lid van de PvdA te worden (of misschien ben je dat al) gelijkgezinden in de illusie. Wij maken je straks wel wakker als de realiteit begint.

idopane | 16-12-11 | 17:44

Dus de kerk moet kapot, laten we dan met Quid beginnen. Als eerste maakt Quid zich schuldig aan de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. De cijfers tonen aan dat het misbruik binnen de kerk tussen 1945 en eind jaren 70 even groot zo niet kleiner is geweest als in de rest van de maatschappij. 10 duizenden slachtoffers klink veel maar wanneer je dat afzet tegen de 100 duizenden zo niet miljoen kinderen die gedurende 35 jaar die katholieke instituten hebben doorlopen en niet seksueel zijn mishandeld. Waar is die verontwaardiging van meneertje Quid over 60% van de geestelijk gehandicapten en al die andere seculaire dan wel protestante, heb ik het nog eens niet over de islamitische misbruik meneer Quid die tot de dag van vandaag de schokkende cijfers van de kerk ver overtreffen. Hoor ik iets meneer Quid wilt u die allemaal kapot maken meneer Quid. De Kerk hoe je ze ook mag haten heeft al die instellingen al 30 jaar geleden gesloten en dat stond toen allang in de krant. Allemaal oud nieuws ga je vergrijp je aan een lijk terwijl er om je heen het misbruik gewoon doorgaat en heel wat erger als destijds

idopane | 16-12-11 | 17:31

Ja erg hè Quid. Heel erg.
En het blijkt maar weer dat het in de kerk precies even erg is als daarbuiten. Allemaal mensen.
Allemaal uit op eigen plezier en dan de feiten verzwijgen.
Vervolgen. Allemaal.

Alteidt Glijck | 16-12-11 | 17:04

Hitchens is dood?
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE

T.Stark | 16-12-11 | 16:43

Wanneer komt er nu eindelijk eens het beerput onderzoek naar kindermisbruik onder Moslims? En allerlei andere godsdiensten? En gaan we dan ook zeggen dat 10-20 duizend betastingen gelijk staat aan 10-20 duizend verkrachtingen?

DenkZelfstandig | 16-12-11 | 15:56

Wordt tijd dat de politiek en dan met name de pvda zich gaat verantwoorden hierover! Was het niet de pvda'er Brongersma die openlijk pleitte voor de acceptatie van pedofilie! In de jaren dat het meeste misbruik is geweest door de katholieke kerk zat Brongersma in de politiek. De kerk heeft zich gesterkt gevoeld in hun handelen door de politieke steun die ze van Brongersma kregen. De pvda is verantwoordelijk voor het klimaat wat geschapen is en daarvoor dienen zijn rekenschap af te leggen. Het zwijgen van de pvda zegt mij genoeg!

zeefert | 16-12-11 | 15:36

Andere tijden, terug naar de onze.

Rochel | 16-12-11 | 15:21

wijzig in de tekst rk-kerk door islam, en links schreeuwt moord en brand... is grappig. RK bashen is nl geen discriminatie... wordt algemeen (mn door links) geaccepteerd.

einzelgänger | 16-12-11 | 15:20

+1 en "Like!" jegens de Cato-de-oudere-referentie in de kop, overigens.

CynicalBastard | 16-12-11 | 15:17

Overigens zal het me niet verbazen als de meeste maffiosi van zichzelf weten dat ze criminele slechterikken zijn, maar dat ze dat naar hun familie en zichzelf goed praten door aan te geven hoeveel goeds hun organisatie daar wel niet tegenover gesteld en bewerkstelligd heeft.
Zo ook de r.k. kerk en haar leden. Ze weten dat ze liegen of zijn gek. Allemaal.

CynicalBastard | 16-12-11 | 15:02

De r.k. kerk is geen criminele organisatie omdat ze het verhullen van pedofilie tot oogmerk of doelstelling had, doch ze is wel een criminele organisatie omdat ze als oogmerk heeft om, door aantoonbaar mensen voor te liegen, geldelijk gewin en macht te verwerven.
En ook dat is crimineel.
Dat er binnen zo'n organisatie vervolgens een "veilige haven" voor pedofielen en andere devianten ontstaat is een bijna vanzelfspreken gevolg van de oogmerken en doelstellingen die de r.k. kerk als organisatie heeft.
Maw. pak vooral de r.k. kerk keihard aan als de bende crypto-fascistische oplichters die het zijn, maar gaarne die pedofielen op persoonlijke titel uitroken en fileren?

CynicalBastard | 16-12-11 | 14:59

Hear hear, misschien moet iemand es aangifte doen. Niet van misbruik maar van criminele organisatie tot misbruik. OM lijkt tot nu toe niet uit zichzelf tot actie te komen.

mr gaga | 16-12-11 | 14:55

@relatief | 16-12-11 | 14:30
Het gaat niet om katholieken, het gaat om het instituut, om de waanzin van de dogmata. Dat de Nederlandse kerkprovincie door het Vaticaan eigenlijk al afgeschreven is doet daar niets aan af.

Priesters zijn, als ingezeten van een land onderworpen aan de wereldlijke wet van dat land, dat wordt ook door de kerk niet betwist, maar het punt is dat misdaden binnen de kerk of kerkelijke instituten niet onder een wereldlijke wet vallen. Dat is/was het dogma. (Nogmaals, ik weet niet precies hoe de kerk daar nu in staat, maar zo was het altijd). Case in point: Archbishop Bernard Law. Hij vluchtte (en anders kun je het niet noemen) naar het Vaticaan. Hij maakte zelfs deel uit van het concilie om de huidige paus te kiezen terwijl hij verdacht werd van misdrijven in de VS. www.slate.com/articles/news_and_politi...
Anders gezegd: een wereldlijk misdrijf binnen de kerk dient onder de pet gehouden te worden en in eigen kring te worden afgehandeld. Dat is de positie van de kerk.
Ik had het niet over de positie van het OM of wereldlijke rechters, die maken heel terecht dat onderscheid niet, maar dáár had ik het niet over.

En verder maakt het mij geen moer uit wat iemand persoonlijk wil geloven, dat gaat mij geen flikker aan, het gaat mij om het systeem van indoctrinatie en manipulatie met zogenaamde goddelijke goedkeuring. Het is in wezen (ongeacht hoe dat in het ketterse Nederland wordt beleefd) een systeem van onderdrukking en een dictatoriaal regime. Het gaat me dus niet om mensen die geloven, daar zullen best aardige mensen tussen zitten, het gaat om het instituut, de dogmata en het systeem dat katholieke kerk heet.

In de woorden van een ex-katholiek: It's over. They've had their chance for 2000 years, they fucked it up. It's over!

www.youtube.com/watch?v=IwooM4yhiiY

Stormageddon | 16-12-11 | 14:50

@Stormageddon | 16-12-11 | 12:08 |
Yep, je hebt gelijk. Neemt niet weg dat de miljarden van Quid overdreven zijn.

Pffffff | 16-12-11 | 14:48

Uit het rapport blijkt: "een gedachte die zowel in de media als in kerkelijke kring geuit is – is
een stelling waarvoor geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat. Deze stelling
zou impliceren dat seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk opmerkelijk
meer vóórkomt dan in vergelijkbare andere contexten (niet-rooms-katholieke
instellingen). Dat blijkt echter niet het geval te zijn als men afgaat op de resultaten uit
het op verzoek van de Onderzoekscommissie door TNS NIPO uitgevoerde onderzoek."

character55 | 16-12-11 | 14:34

Stormageddon | 16-12-11 | 14:06 | + 0 -

Hmm. interessant!
Ik zal niet ingaan op 'dogma' - dat is een veel misbruikt woord.
Maar ook het tweede punt "Het katholieke dogma is dat de kerk feitelijk boven de wereldlijke wet staat en misdaden in haar gelederen in eigen kring" is niet waar. Dat zou ook niet kunnen; de priesters vallen gewoon onder de wet van het land waarin ze wonen en kunnen ook gewoon berecht worden als daar aanleiding toe is. Denk maar niet dat het OM zich iets aantrekt van de kerkelijke wet!

Je tweede alinea is interessanter: de kerk vindt inderdaad ketterij erger dan zonden tegen de medemens. Dat geldt overigens meestal op 'hoog niveau'. De huidige en vorige paus zijn exponenten hiervan. Vreselijk mensen, in niets Christelijk. Op lager niveau, de priesters, vind je dit vrijwel niet meer. Op een paar reactionaire Rolduc wereldvreemden na. De inquisitie heet tegenwoordig niet meer Sanctum Officium, maar Congregatie voor de Geloofsleer - vroeger geleid door de huidige paus.

In je derde alinea beschrijf je de katholieken uit de jaren 50. Dat deed je inderdaad niet. De pastoor tegenspreken, wie dacht je wel dat je was?!

Maar spreek nu eens een katholiek onder de 70 jaar; denk je nu echt dat een vader wiens kind zegt te zijn misbruikt zo zou reageren? Tuurlijk niet! Angst voor excommunicatie en hellevuur vind je niet meer… Gelukkig! Ik tref zelf meestal ontzettend aardige mensen die zich - net als ik - de ogen uit de kop schamen voor dit misbruik.

Ik vrees dat we elkaar niet echt tegemoet zullen komen; ik eindig maar met te be-amen dat het slechte bestraft moet worden. Dat er maar een zuivering plaatsvinde.

Nogmaals, praat eens met katholieken, ze vallen echt wel mee ;-)

relatief | 16-12-11 | 14:30

Als je maar hard genoeg bidt, vergeet je te eten en ga je vanzelf wel dood.

Bid voor genade, bid!

Boris Poepnagel | 16-12-11 | 14:18

celibaat het niet, schaad het niet

jwkaatje | 16-12-11 | 14:15

Ik snap niet waarom er niet wat meer praters "mexican-style" aan een brug bungelen. Vergeving is iets voor katholieken die ernstige daden goed praten, maar daarin geloven is je dan toch wel afgeleerd.

Max Stirner | 16-12-11 | 14:15

@relatief | 16-12-11 | 13:47
Het katholieke dogma is dat de kerk feitelijk boven de wereldlijke wet staat en misdaden in haar gelederen in eigen kring, met eigen rechtbanken (de dicasterie) moeten worden berecht. Ze vinden/vonden (het is niet helemaal duidelijk waar ze precies staan in het huidig tijdsgewricht) dat een wereldlijke staat niks te zeggen heeft over dragers van het kleed om het zo maar eens uit te drukken.
Dit is kort gezegd het dogma/wereldbeeld van de kerk: De wereld is van god, de paus is de plaatsbekleder van Jezus en dus vertegenwoordiger van god op aarde met de macht om de grond uit te lenen. De paus kroont de wereldlijke leider die de grond verder beleent om zodoende goed voor de wereldlijke zooi te zorgen. De kerk en haar dienaren staan dus boven de wereldlijke wet.

Bovendien is het dogma binnen de katholieke kerk dat wereldlijke zonden niet echt tellen. Ze zijn wel te veroordelen, maar dan door de almachtige zelf en de gelovige kan alvast dat oordeel verzachten door boetedoening. Een echte zonde is afvallen van je geloof, tegen dogma's argumenteren en ketterij. Thoughtcrimes, die vindt de de kerk veel en veel erger. Daar is de Inquisitie voor - tegenwoordig heet dan "Sanctum Officium", maar is feitelijk nog hetzelfde, behalve dan dat de straffen wat milder zijn dan in de middeleeuwen.

Daarom is het altijd stilgezwegen. En daarom worden/werden er ook geen aangiften gedaan bij het "wereldlijk gezag". Als goed katholiek doe je dat niet, op straffe van excommunicatie. Excommunicatie = hellevuur. Als je daar vast in gelooft (en als je erin opgroeit dan zorgen ze wel dat je dat vast gelooft) dan haal je dat wel uit je hoofd.
Het is een door-en-door verrot systeem van manipulatie, indoctrinatie en geestelijke marteling. Weg met die rotzooi, bombarderen dat Vaticaan.

Stormageddon | 16-12-11 | 14:06

Stormageddon | 16-12-11 | 13:44 | + 0 -

""the Dublin Archdiocese's preoccupations in dealing with cases of child sexual abuse, at least until the mid 1990s,"

Oeps! Daar heb je gelijk in.

Dus dat neem ik terug…

Ook is het waar dat het niet alleen individuele acties zijn geweest; men wist ervan en heeft het in de doofpot gestopt.

Om deze dingen schaam ik me om katholiek te zijn.

Je tweede punt is gevaarlijker: slechte zaken breng je graag in verband met het instituut, de goede zaken degradeer je tot individuele prestaties.
Dat vind ik te gemakkelijk.

"Er is niets wat een katholieke organisatie aan "goede werken" doet dat ook niet door een seculiere humanitaire organisatie gedaan kan worden en inderdaad ook gedaan wordt. "

Datzelfde geldt natuurlijk voor de slechte daden!

Los daarvan spreekt het rapport over Nederland toch echt over (weerzinwekkend) gedrag tot en met 1985, uit de periode daarna hebben ze toch niets gevonden?

Ik kan in ieder geval wél genoeg 'goede werken' opnoemen van na die tijd.
In die zin heeft 'de kerk' voor mij wel degelijk bestaansrecht.

De kerk is 100 procent mensenwerk. En bestaat uit goeden en slechten.
Ik zou dan zeggen: de slechten inderdaad straffen - maar de goeden niet tekort doen.

In jouw opinie kunnen ze alleen maar verliezen.

relatief | 16-12-11 | 14:02

Of, zoals uit eigen werk Cor 11-13: Want zulke lieden zijn valse apostelen; bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. Tel bij de getallen hierboven nog maar eens een veelvoud op van luitjes die nog liever vrijwillig het graf ingaan dan toe te geven dat ze ook slachtoffer zijn, ook als er 20 rooien tegenover staan. Dat gezegd hebbende ligt de oorzaak vaak in het niet goed met eigen seksualiteit om kunnen gaan en dat komt in alle lagen van de bevolking voor, niet alleen bij katholieken. Daaruit vloeien dit soort excessen voort. Je ziet het ook op kinderdagverblijven, internaten, pleeggezinnen en tal van instellingen waar geen woord religie wordt gepredikt. Als menig dader een gezonde (seksuele) opvoeding zou hebben gehad, had dat in tal van opzichten een hoop ellende gescheeld. Maarja... het taboe is enorm, ondanks onze liberale opvattingen van vandaag de dag. Laat staan die van 50 jaar terug. Laat onverlet dat daders hoofdelijk aansprakelijk blijven voor hun doen en laten en men zich niet mag verschuilen in verjaring of ontkenning.

longblond | 16-12-11 | 14:01

De man die al jaren streed tegen dit soort smeerlappen is gisteren overleden. R.I.P. Christopher Hitchens. Een groot man die de moed had tegen alle grote religies in te gaan, en niet zo'n klein beetje ook.

"De echte as van het kwaad wordt gevormd door het christendom, het jodendom en de islam" - Christopher Hitchens in zijn boek "God is NOT great". Dit boek heeft mij de ogen geopend.

rumeye | 16-12-11 | 13:53

Goed, de kerk is dus over. Volgende stap geenstijl: Al gehele kerk boycot met Kerst, telegraaf/pownes erbij betrekken!
Op wat oma's na de kerken leeg met kerst, zou ze dat aan het denken zetten?

bra-brand | 16-12-11 | 13:51

Pedoseksualiteit zit in het Katholicisme gebakken. En al honderden jaren. De gewone Katholiek merkt daar weinig van, het is een kleine doch harde kern ( no pun intended) die er een eigen agenda op na houdt. Zo geloven ze dat het anaal penetreren van jongetjes de gezondheid bevordert. Een aantal van deze lui zitten op sleutelposities in deze maatschappij ( Demmink is slechts 1 van de vele). In feite zijn deze pipo's een sekte binnen het Katholicisme. Parasieten. Het is goed dat dit eindelijk naar buiten komt want dit gaat veel verder dan pedofilie. En dat is al heel ziek. Leve het internet.

o)+ | 16-12-11 | 13:49

Het ergste is niet dat er misbruikers waren. Die waren er toen en die zijn er nu ook nog, die zouden nou trouwens ook hetzelfde vak kiezen zodat ze dicht bij de jongetjes kunnen zijn. Dat blijft.

Nee, erg is dat er toen niets aan gedaan werd, ze wisten het best. Maar het ergste is nog wel dat ook nu nog steeds geprobeerd wordt te bagatelliseren in plaats van eenvoudigweg schuld te bekennen.

Kerk, erken je schuld. Afgelopen is het toch al.

De overige geloven volgen nog wel (vooral die met 50% in onze steden waar vroeger Nederlanders hebben gewoond), daar komt ook een hoop misbruik, verkrachtingen en weet ik al wat meer in voor.

Gewoon alle geloven eruit stampen. Het is allemaal hetzelfde misbruik.

Patatter | 16-12-11 | 13:48

Schoorsteenveger | 16-12-11 | 13:34

"... met fraters en paters is het al een stuk moeilijker omdat die op een vage manier met één been buiten de wet staan. "

Ik vraag het maar aan jou, maar veel mensen denken er zo over. Hoe kom je erbij?
Een aangifte tegen een religieus wordt echt niet anders behandeld dan een aangifte tegen een vader, sportleraar, nieuwe-vriend-van-mama, oom, oppas, of bedenk zelf maar iets.

Hooguit dat verjaarde aangiften tegen RK medewerkers nog aandacht en wellicht een compensatie opleveren.

Los van wat je daarvan vindt, dit is toch gewoon waar?

relatief | 16-12-11 | 13:47

@relatief | 16-12-11 | 13:02
Het Murphy rapport allemaal zaken uit het verleden? Tja... zaken in het heden zijn nog niet aan het licht gekomen. Overigens is de conclusie van het Murphy rapport: "the Dublin Archdiocese's preoccupations in dealing with cases of child sexual abuse, at least until the mid 1990s, were the maintenance of secrecy, the avoidance of scandal, the protection of the reputation of the Church, and the preservation of its assets. All other considerations, including the welfare of children and justice for victims, were subordinated to these priorities. The Archdiocese did not implement its own canon law rules and did its best to avoid any application of the law of the State"
The mid 1990s... dat is niet echt het verre verleden. Ik zou het zelfs nog vrij recent willen noemen. Het onderzoek van Murphy strekt zich uit tot 2004. Toen speelden er nog zaken. Het is gewoon een feit dat in Ierland nog veel katholieke internaten zijn, nog veel katholieke jeugdverenigingen geleid door priesters. Priesters veranderen niet. Het zijn maagden die niet mogen neuken van hun geloof en toch hele gewone menselijke seksuele gevoelens hebben. Wandelende seksuele kruidvaten zijn het. Er is geen enkele reden aan te nemen dat het "plotseling" gestopt is.

The catholic church needs a kick in the arse.
www.youtube.com/watch?v=AEIjXU7baSc

Dat gezegd hebbend: Wat zegt het dat de kerk ook wel eens wat goede dingen doet? Dat is ze godverdomme geraden ook. Waarom zou de kerk krediet verdienen voor het goede werk van individuen die dat toevallig onder de vlag van de katholieke kerk of een katholieke organisatie doen? Nochtans bewijst het niets. Het bewijst niet dat de katholieke kerk een verheven moraal heeft, zich kan beroepen op een goddelijke moraal of überhaupt een sprookjeswezen, of dat die dogma's van hun ook maar een greintje waarheid bevatten. Er is niets wat een katholieke organisatie aan "goede werken" doet dat ook niet door een seculiere humanitaire organisatie gedaan kan worden en inderdaad ook gedaan wordt. Het is geen enkel argument of rechtvaardiging voor het voortbestaan van dat instituut.

Stormageddon | 16-12-11 | 13:44

Verbieden die pedo club!!
Het feit dat die paar katteliken die hier nog rondhangen niet verder komen als de boel wat down te playen zegt genoeg;Zondag zitten ze weer onbeschaamd het lichaam van hun heilland te vreten in die "kerk",terwijl Mijnheer Pastoor zijn speciale aandacht op de misdienaardjes richt,hypocrisie is blijkbaar onuitroeibaar bij deze "gelovigen".

K.Zwellever | 16-12-11 | 13:41

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:37 |
Juistem. Het wrange is echter dat gemeend werd dat juist binnen de gelederen van die katholieke kerk er geen misbruik gemaakt zou worden van welke vertrouwenspositie dan ook, gewoon omdat God die lui wel in de gaten zou houden. Een psycholoog die over de schreef gaat kan zelf vinden dat hij integer bezig is, maar kan desondanks redelijk direct bij zijn kladden gepakt worden, met fraters en paters is het al een stuk moeilijker omdat die op een vage manier met één been buiten de wet staan. Zie je ook bij leiders van sektes en bewegingen zoals die van Bhagwan destijds, en zelfs bij van die vrijbuitende hulpverleners als Keith Bakker. Die lui raken een beetje los, gaan zweven en vinden dat ze op een andere wijze beoordeeld moeten worden en dus ook meer vrijheden hebben.

Schoorsteenveger | 16-12-11 | 13:34

Joehoe Mariska Orban, hoe gaan we dit nou weer downplayen?

maraboe | 16-12-11 | 13:29

@ pejoar | 16-12-11 | 12:57 & Quid:
en nog vele malen groter buiten de kerk om. Juist ja, gewoon thuis door papa, oom en tante! Alle familie afschieten? Zullen we familie dan ook maar afschaffen? Of als er misbruik bij een voetbalclub is geweest, zullen we gelijk maar alle stadions platbranden?

PisFinger | 16-12-11 | 13:26

Overigens is het van belang te contstateren dat de commissie Deetman een heleboel feiten nooit boven tafel zal krijgen omdat het bewijsmateriaal vernietigd is. Dat was de officiële procedure van Hulp & Recht na de behandeling van een klacht. Procedures die door de RK kerk zijn vastgesteld en door Simonis ondertekend.

Simon_GS | 16-12-11 | 13:26

Een groot man is dood. Ben er kapot van. R.I.P. Hitch.

Mike Oxlong | 16-12-11 | 13:16

relatief | 16-12-11 | 13:02 | + 2 -
Ik waardeer je Don Quichot-rol enorm! Een lichtpuntje tussen veel blinde reli-haters hiero!

Verschrikkelijk dit. Ik snap echt oprecht niet dat je zo serieus en toegewijd christen kan zijn en dan zó de fout in gaat. Dat is één, een tweede is nog dat die priesters e.a. medewerkers vervolgens alles dood moesten zwijgen, moesten liegen en bedriegen en misschien wel bedreigen. Hoe kun je dan nog de Bijbel lezen? Met al die dingen op je geweten? Ik snap het allemaal niet en ja, het is erg dat juist zij het hebben gedaan, maar reken daar niet direct de hele kerk of de hele religie op af (wel de verantwoordelijken en betrokkenen) Dat is kortzichtig en onterecht.

M-Bozz | 16-12-11 | 13:16

Juist als je de katholieke organisatie als criminele organisatie aanmerkt in dit kader (hetgeen niet moeilijk te bewijzen is als je het kerkelijk recht over dit soort akkefietjes leest) dan zijn de zaken helemaal niet verjaard.

Simon_GS | 16-12-11 | 13:11

Ik miste toch echt het best passende nummer voor dit gedoe:

www.youtube.com/watch?v=fHRDfut2Vx0

*enigszins* NSFW, maar eigenlijk vind ik dat dit liedje op vol volume op *elke* werkplek moet worden gedraaid.

daniel37 | 16-12-11 | 13:10

Je kan wel merken wie er stemmen in hun hoofd horen.
Hoe kan je pedofilie verdedigen? Het word tijd dat we eens alle geloven tegen elkaar gaan opstoken.

Als ik nu eens een kerk in naam van allah in de fik steek, wie steekt er dan een moskee in naam van god in de fik? ;)

Fimbulwinter | 16-12-11 | 13:06

Stormageddon | 16-12-11 | 12:42 | + 0 -

Daar heb je een punt.

Hoewel, in Ierland (mijn familie woont daar) is het van hetzelfde laken een pak. Heb je het Murphy rapport gelezen? Allemaal vreselijke zaken - maar wel uit het verleden. Begrijp me goed, ik probeer niks recht te praten, ben zelf vader van2 kinderen.

Maar ook zie ik regelmatig een RK kerk van binnen. Hoe zeg ik dat voorzichtig, mijn beeld is iets anders dan het beeld dat hier geschetst wordt. Ik zie met name mensen die zich het vuur uit de schenen lopen voor anderen (ongeacht hun religie).

Ik heb in ieder geval meer respect voor een groep die tenminste probeert om het goede te doen - en, ook zoals nu uitkomt, enorm kan falen - dan een groep die slechts cynisch de fouten van anderen aan kan wijzen - zonder zelf enige moeite te doen om iets voor een ander te betekenen.

Dus nee, iedere misbruiker dient gewoon berecht te worden - het zou wél aardig zijn als de kerk ook eens krediet krijgt voor alle goede dingen die ze doen. Die zijn er echt heel veel, meer dan je kunt vermoeden, maar ik begrijp wel dat die hier niet aan bod komen.

relatief | 16-12-11 | 13:02

Volgens mij ´wist´ iedereen dat al meer dan 100 jaar ! Als een soort nare bijkomstigheid van het religieuze leven. Ik misgun de media hun funktie als roeptoeter echt niet. Of het een fijne bijkomstigheid is dat zowel slachtoffers als daders van misbruik via de media worden tentoongesteld, moet natuurlijk nog blijken (de kerk is niet beursgenoteerd). Daar hebben de mediapsychologen een hele kluif aan. Eerst moet er nog een periode komen waarin het sexueel misbruik van minderjarige kinderen als uitgekauwd onderwerp is ingeblikt om daar een oordeel over te hebben. Misschien is het daarna de beurt aan een andere groep misbruikers, bijvoorbeeld ´kinderen als economische afschrijving´.

hawie | 16-12-11 | 13:01

Zoals iemand hierboven aangaf, mede-oorzaak van het probleem is het taboe dat ca. 50 jaar geleden nog rustte op homosexualiteit. Een gezonde volwassen man werd geacht te trouwen, kinderen te krijgen en huisvader tee spelen. Zo niet, en bleef je ongehuwd alleenstaand, dan werd je beschouwd als een zonderling.

Veel van die "zonderlingen" kwamen zodoende in kloosters of priesteropleidingen terecht, waar hun desinteresse in het zwakke geslacht gewaardeerd en met een theologisch sausje overgoten werd. Ik durf te beweren dat een groot percentage van de oude generatie priesters niet eens strikt gelovig was. Het ging om een respectabele maatschappelijke carriere die bij hun levenswijze paste. Je merkt dat vaak als je met een oudere priester praat: die zijn meestal niet zo streng in de leer als hun jongere collega's (die puur uit innerlijke overtuiging voor het priesterambt gekozen hebben).

Met een dergelijke concentratie aan sexuale frustraties in gesloten gemeenschappen moesten er wel misstanden ontstaan. Het ideaal van een libido dat van de ene op de andere dag door de goddelijke genade zou verdwijnen, bleek voor velen onhaalbaar. Zo werkt het natuurlijk biologisch ook niet.

Wat mij gezien deze feiten dan opvalt is dat het misbruik dan feitelijk nog relatief beperkt is gebleven. In gesloten internaten was het "slechts" het dubbele van misbruik in de buitenwereld, en daarbij zijn ook nog eens niet-katholieke instellingen bij opgeteld. Je zou het, gezien de achtergrond van veel van deze priesters en studenten, veel hoger verwachten. Een pluim voor de RK kerk voor de wijze waarop dit probleem relatief goed onder controle is gehouden is misschien teveel eer, maar de ongelofelijke massahysterie in de media over individuele zedenzaken lijkt me sterk overdreven en meer weg te hebben van een doelbewuste hetze.

Gootbalkoning | 16-12-11 | 12:59

De cijfers zijn van 1945-1980
De tijd daarvoor en daarna niet meegerekend.En dan hebben we het alleen nog maar over het kleine Nederland.
Door de eeuwen heen heeft deze club zich wereldwijd misdragen,
dus de aantallen slachtoffers zijn honderden malen groter dan 10 tot 20 duizend.

pejoar | 16-12-11 | 12:57

Quid is weer lief nu het niet om de PuhVuhVuh gaat.

de betaalautomaat | 16-12-11 | 12:57

Het maatschappelijke model lijkt ook al niet veel beter. Dat de kerk implodeerde vanwege een van binnenuit rottingsproces, kondigt een vergelijkbaar proces zich nu in onze samenleving aan. Als het ene al erg is, zal het andere zeker niet onderdoen (Alphen a/d Rijn, Luik, do I need say more?)! Zij die nu de kop in het zand steken en blijven schelden, verwacht de deksel op de neus.

Heisessie | 16-12-11 | 12:51

"Wir haben es nicht verwoest."

Krachtmeester | 16-12-11 | 12:51

Ah shit man, ik ben ook achterelkaar telkens weer gepepen door die nonnen, iedere dag maar weer sucky sucky, behalve dan op maandag, moest ik gedwongen doggy style aan de slag met moeder overste. Eens kijken wat dat oplevert aan schadevergoeding, vorige week is toch nog geen verjaard geval?

Simpele Boerenlul | 16-12-11 | 12:47

-weggejorist-

stainy | 16-12-11 | 12:46

Passie-op | 16-12-11 | 11:50
alle andere misbruiken zijn ook heel erg maar dit is een godsdienst. Deze mensen vertellen iedereeen wat goed en fout is volgens god. maw, zij horen het goede voorbeeld te geven. (en als buiten de kerk net zoveel seksueel misbruik is dan hebben deze mensen het goede voorbeeld waarschijnlijk opgevolgd.)

beetjestijl | 16-12-11 | 12:44

@relatief | 16-12-11 | 12:33
"je mag dus wel aannemen dat het vrijwel niet meer voorkomt"

Dat komt omdat er amper katholieke internaten, scholen gerund door paters, katholieke padvinderijen met priesters als hopman, katholieke, door de kerk gerunde sportverenigingen etc. etc. meer zijn.

In de rest van de wereld zijn die er nog volop en daar waar die er nog steeds zijn (Ierland is een voorbeeld dichtbij huis) is het nog steeds aan de orde van de dag.
Ook dat is de waarheid.

Stormageddon | 16-12-11 | 12:42

-weggejorist-

stainy | 16-12-11 | 12:42

Die Bodar was schandknaap in Amsterdam.
Een hoop oude homo's zullen hem wel herinneren.......

Roderick op glad ijs | 16-12-11 | 12:41

@Koonkluk Huis | 16-12-11 | 11:58,
klopt, wnt het is alleen verkrachten als het tegen de wet is, en de sharia zegt: ies ok!

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:41

@neussnot | 16-12-11 | 11:53
Jammer dat ze het anoniem menen moeten te doen.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:39

@Schoorsteenveger | 16-12-11 | 12:23
En niet onbelangrijk: Het gaat om de misbruik van een vertrouwenspositie. Dat is de reden waarom relaties als leraar leerling, psycholoog/patiënt, voogd/kind zo (extra) bestraft worden.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:37

@eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:54
En Jezus zeide: Laat de kinderen op mij komen?
Of is het daarvoor nog te vroeg op de dag?

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:34

Goed, Quid, dat je dit aan de kaak stelt; zou nog beter zijn als je wel juist citeert.

jij zegt:
"Tussen 1945 en 1985 zijn er tussen de tien en twintigduizend kinderen verkracht door de katholieke kerk in Nederland"

in het rapport staat:

"Volgens Dohmen gaat in het in de meeste gevallen om betastingen en aanrakingen en in een kleiner aantal gevallen om ernstiger misbruik zoals verkrachting."

Dat heeft niets met 'downplayen' te maken, gewoon met de waarheid.

Daarnaast, al zal mij dit niet in dank worden afgenomen, vind ik het wel een teken dat alle zaken verjaard zijn - je mag dus wel aannemen dat het vrijwel niet meer voorkomt.

Kunnen we onze heksenjachten gaan richten op familie in het algemeen, en vaders in het bijzonder.

O nee, want dat zijn niet de anderen, dat zij we zelf…

relatief | 16-12-11 | 12:33

@necrosis | 16-12-11 | 11:51
Sterker nog, want je klinkt bijna als de stichting Martijn:
Volwassen mensen die zich schuldig maken aan seksuele benadering/ verkrachting van kinderen zijn ALLEMAAL slecht. Je kunt het ongewenste weglaten om hopelijk bekende redenen.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 12:33

christendemocratie:
De vrijheid dan wel het recht dat christenen menen te hebben om straffeloos in naam van god misdaden te plegen, dan wel de rechten van derden te schenden.

Voorbeelden van christendemocratie:
Het seksueel misbruiken en verkrachten van kinderen, het discrimineren en onderdrukken van vrouwen en het uitsluiten en vervolgen van homoseksuelen vanwege hun geaardheid

tim salabim | 16-12-11 | 12:31

Bigi Bana Boy | 16-12-11 | 11:28 |
Doen doen doen.
Volgens mij werkt het ook mee in de Duitse Democratie hoeveel geregistreerde (niet) gelovigen een gemeente telt.Daar stelt de gemeente een beleid op in of af.
Zelf heb ik mij een half jaar geleden officieel laten uitschrijven bij die flikkerachtige pedofiele criminele K.organisatie, voelde echt als een bevrijding. Werkelijk waar.
Het is een levensbedreigende denk-ondermijnende laffe leugen organisatie.
Bah wat ´n smerig gedoe.
.Kutholieken, weg ermee.
In ieder geval uit mijn leven en het liefst uit mijn omgeving.

Ratzing. | 16-12-11 | 12:30

Begin ons Johnny Quid te verdenken van latente revolutionaire ,,France Directoire,, sympathieën zow op de vrijdagmorgen, dat PeeVeeVeee stukkie van em, was ook al in de trant van, jähwohl Kameraden, alles zulle brande, nomdujeu, maar dan ook alles!

william7055 | 16-12-11 | 12:27

We zien een kleine, maar belangrijke conclusie over het hoofd:
"De kans op ongewenste seksuele benadering was voor minderjarigen in een instelling twee keer zo groot als het landelijk gemiddelde van 9,7 procent.

Daarbij is geen verschil tussen instellingen met en zonder rooms-katholieke achtergrond. De commissie schat dat enkele tienduizenden minderjarigen in de afgelopen decennia te maken hadden met grensoverschrijdend seksueel gedrag.

Dit aantal wijkt nauwelijks af van misbruikcijfers onder niet-katholieken in Nederland."

Met andere woorden: In alle instellingen, dus ook niet-katholieke, was er sprake van een verhoogd risico op seksueel misbruik.
Nu wordt de katholieke kerk (volkomen terecht overigens) aangepakt, maar er zijn veel meer instanties binnen Nederland die zich de ogen uit de kop moeten schamen.
Ook is de voornaamste reden om kinderen te misbruiken niet dat je katholiek bent, maar dat je een pedofiel bent.
Daarvan is het algemeen bekend dat die er alles aan zullen doen om in een vertrouwde, afgesloten omgeving met kinderen om te kunnen gaan.
Dat was destijds binnen internaten, nu verleggen ze hun aandacht naar kinderdagverblijven en sportverenigingen.

vagehond | 16-12-11 | 12:25

Passie-op | 16-12-11 | 11:50 |
Een waar woord, maar dat is nou juist het punt. Niets menselijks is de priester of de pater of de frater of de non vreemd. Maar het gaat er hier juist om dat de katholieke kerk binnen de muren een en ander met het grootste gemak kiet voortwoekeren en naar buiten toe beleed dat er geen sprake was van zondigheid. Het gaat er óók ok dat die katholieke kerk het bestond om die verderfelijke externe wereld verantwoordelijk te houden voor de verleidingen des vlezes. En het gaat er tenslotte om dat de wetgever het verdomd heeft en nog zal verdommen om in die pot katholieke stront te gaan roeren.

Schoorsteenveger | 16-12-11 | 12:23

De opmerking :"Binnen de islam komt dit niet voor" klopt.Daar is kindergebruik namelijk toegestaan. Lees het verhaal over Mohammed en Aisha er maar eens op na.
En Mariam Maleewa stelt in "Theory and practice of islam"
dat hoererij binnen de islam ook niet voorkomt, want wanneer een man behoefte heeft aan meer sex, neemt hij er gewoon een tweede, derde of vierde vrouw bij. Dus hoeft hij helemaal niet naar de hoeren. Overigens snap ik dan niet waarom op donderdag alle vliegtuigen van Ryadh naar Bahrein en de golfstaten tjokvol zitten.

Polletje Piekhaar | 16-12-11 | 12:22

Pedovallen en weer opstaan AMEN !

K.L. Oot | 16-12-11 | 12:22

Bewijs genoeg om de Kerk aan te pakken als criminele organisatie. De actie ligt bij het OM.

de euro middenweg | 16-12-11 | 12:21

@niet voor de hond | 16-12-11 | 12:07
Ken jij het verschil tussen het beperkte deelonderzoek van Samson en een compleet onderzoek, wijsneus?

Er dient een onderzoek te komen waarbij ook gekeken wordt naar alle onderliggende relaties tussen bijvoorbeeld RK kerk & jeugdzorg. De deelonderzoeken zijn juist de beste manier om te voorkomen dat de complete waarheid boven tafel komt.

rara | 16-12-11 | 12:21

Dit kun je idd gewoon schrijven, over andere geloven, niet bij name te noemen omdat ze weleens uit een woestijn kunnen komen, zou je nu een probleem hebben.

Dagobert D. | 16-12-11 | 12:21

@Johnny Quid, waar Commissie Deetman niet over oordeelde
- met een houten lat op je billen krijgen voor elke regel die je niet uit je hoofd kende van de oefeningen Geloof, Hoop en Liefde
- twee hele dagen knielen voor de klas omdat je stout was
- voor elk stout gedrag twee meppen met de lat op je handpalm
- lichamelijk in elkaar geslagen worden door oudere leerlingen
- door een groep je buik bont en blauw geslagen worden
- drie maanden elke zaterdagavond strafwerk schrijven omdat je buiten het schoolplein als 16jarige met meisjes had staan praten
- drie maanden geen zakgeld omdat je buiten het schoolplein een winkel was binnen gegaan
- met een telescoop vanaf het klooster supervisie houden over tienerjongens tijdens sport door o.a. homofiele paters
Dit is niet sexueel maar wel beschadigend geweld.

Twee Jeetjes | 16-12-11 | 12:17

@Nonkel Frituur | 16-12-11 | 11:51
Ongetwijfeld bent u een gelovig katholiek die er van uitgaat:Right or Wrong, it is my Church.

Polletje Piekhaar | 16-12-11 | 12:12

@Pffffff | 16-12-11 | 12:05
Wrong. Er hebben naar schatting meer dan 107 miljard mensen ooit geleefd.

Stormageddon | 16-12-11 | 12:08

-weggejorist-

krankzinnig | 16-12-11 | 12:07

Even verder kijken dan je neus lang is, mr. Quid. Conclusie Deetman is dat kindermisbruik in ALLE instellingen schering en inslag was, of het Rooms-Katholiek was of niet scheen niets uit te maken. Alleen bij instellingen was de kans 2x hoger dan als kinderen niet in een instelling maar thuis waren. Het lag dus veel meer aan de cultuur van destijds. Het geloof an sich had dus er niets mee te maken...

Realisties | 16-12-11 | 12:06

2de Beeldenstorm?

toxicunderGroov | 16-12-11 | 12:06

@ChillBill | 16-12-11 | 11:14 | + -2 -: ja.
@Charles Swietert | 16-12-11 | 11:17 | + -12 -: nee.
@Johnny Quid: Je maakt m'n hele dag weer goed!
Amen... of zoiets.

nsr | 16-12-11 | 12:05

'.. miljarden slachtoffers die in de loop der eeuwen..' Sjeezis Quid, er hebben tot nog toe ongeveer 9 miljard mensen op de aarde rondgewandeld. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
Ben het wel verder eens trouwens.

Pffffff | 16-12-11 | 12:05

-weggejorist-

Jezus_Boeddha | 16-12-11 | 12:04

Prachtig stuk Johnny Quid,
Hier nog volop overlast d.m.v. van klokkeherrie.
stuur A.Bodar dan berichten als dit:

Antoinette ,
Lekkre kankerherrie weer op dit moment.

Ratzing. | 16-12-11 | 12:03

Allemaal heel erg kut die RK kerk en kindermisbruik in het algemeen, maar ik wordt kotsmisselijk van het hypocriete gejank van ex-bidlip Quid die er kennelijk niet mee overweg kan dat hij, tot niet eens zo lang geleden, ook fijn zieltjes aan het winnen was voor den heer. Ex-kettingrokers zijn er ook altijd het fanatiekst in om een ander te vertellen hoe verderfelijk hun sigaretje wel niet is.

Dampert | 16-12-11 | 12:02

Ik schrok vooral toen ik las dat Hitchens dood was.

jeanmondo | 16-12-11 | 12:02

Hoe dichter bij de nul des te strakker om de ....
Wat niet wijkt dat scheurt...

ITEACHYOU | 16-12-11 | 12:01

Meneer Quid, deze keer vind ik u lief.

hanzebal | 16-12-11 | 12:00

Soms mis ik Koerbagh nog wel eens. Zoals nu.

AntiSoof | 16-12-11 | 12:00

Weg met de papen. Laten we allemaal moslim worden. Die verkrachten tenminste geen kinderen. Toch?

Rest In Privacy | 16-12-11 | 11:58

Ik vind dit een zeer verantwoordelijke aanleiding om alle religie in NL te gaan verbieden met ingang vanaf NU!

Alleen voor Budhisme misschien een vrijstellingsclausule ?

Creaguurder | 16-12-11 | 11:58

Robert M is niet religieus...

enternaar | 16-12-11 | 11:57

Onder welke nick zou Pedo Ad nu aan het reaguren zijn?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:56

Nonkel Frituur | 16-12-11 | 11:51 | + 0 -

Aan Ossewit kun je vast een mooi artikel wijden!

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:56

Het blijft opmerkelijk dat iedereen hier bij kerk altijd aan de Rooms Katholieke kerk denkt. Protestantse kerken worden bijna nooit genoemd, behalve een enkele verwijzing naar de schooltijd die men dan kennelijk op een zeer orthodoxe Protestantse school doorbracht.
Kindermisbruik is op geen enkele manier te verdedigen. Doet Bodar ook niet. Ik snap niet dat men dan zo tegen hem is.

Jezus_Boeddha | 16-12-11 | 11:55

ITEACHYOU | 16-12-11 | 11:50 | + 0 -

En Jezus zeide: Laat de kinderen tot mij komen!

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:54

Overal waar het normale strafrecht niet functioneert gaat het fout. Het is ook nog steeds zorgelijk dat religie in NL allerlei voorkeursrechten kent waar je je als seculier burger niet op kunt beroepen. Heilige principes zoals gelijkheid voor de wet en het niet toestaan van uitzonderingen; we zijn er nog steeds niet. Met Donner naar de Raad van State en een VVD die steeds meer de religieuze agenda uitvoert zal het nog wel even duren....

aceofspades | 16-12-11 | 11:54

een paar dagen geleden gaf de kerk zelf aan (tot) 100000 euro per slachtoffer te willen betalen.

20000 * 100000 euro = 2 miljard schadevergoeding dus.

141535979 | 16-12-11 | 11:54

@niet voor de hond | 16-12-11 | 11:50
Als ik de roddels rond bijvoorbeeld een JD en en Jeugdzorg lees dan is het tijd dat er nu een compleet onderzoek komt waarbij niet alleen de RK kerk onderzocht wordt.

rara | 16-12-11 | 11:53

Ten strijde mijn mede-reaguurders!

Gezalfde | 16-12-11 | 11:53

-weggejorist-

neussnot | 16-12-11 | 11:53

Mijnheer Quid, uw zielige bash-artikels duiden erop dat u als kind door een pastoor in uw sterretje bent genomen. Ga een psychiater opzoeken of zo. Of zoek eens een ander onderwerp om over te schrijven.

Nonkel Frituur | 16-12-11 | 11:51

@Twee Jeetjes | 16-12-11 | 11:47
Mijn conclusie:
Volwassen mensen die zich schuldig maken aan ongewenste seksuele benadering/ verkrachting van kinderen zijn ALLEMAAL slecht!

necrosis | 16-12-11 | 11:51

En daar krijg je dus Belastingvrijstelling voor........

vliegende knorrepot | 16-12-11 | 11:50

Geenstijl trekt terecht van leer tegen de katholieke kerk. MAAR, zeer selectief lezend als ze doen, zien ze een belangrijk punt dat gemaakt werd maar al te graag over het hoofd:
Het percentage misbruik in de katholieke kerk was NIET erger dan erbuiten.

De wereld is verrot, het misbruik is echt zeer ernstig. Het is alleen niet zo dat een door en door verrotte wereld een instituut als de kerk daar blijkbaar van gevrijwaard blijft. Zeker als er veel mensen zijn.

Heel triest dat er inderdaad mensen met een veroordeling wederom zijn aangesteld. Dat is terecht een punt waarop de RK kerk, en de leiders ervan zeer ernstig hebben gefaald. Het gebeurde (helaas) echter op heel veel meer plekken. Dat schrijft commissie Deetman ook. Dat het moet worden aangepakt en dat er nu veel aandacht voor is is terecht. Ik hoop van harte dat er landelijk een omslag komt hierin. Dat het uit de duisternis en uit het geniep komt en daarmee echt verdwijnt. Ik denk echter dat de hetze die er nu tegen is bepaald niet zorgt dat het verdwijnt.

Passie-op | 16-12-11 | 11:50

@rara | 16-12-11 | 11:45
Inderdaad, in alle instellingen. Overigens was dat al wel meer bekend, het verschil met de RK instellingen is dat het nu allemaal in één keer naar buiten komt omdat men jarenlang de beerput dichthield.

niet voor de hond | 16-12-11 | 11:50

Pedo's gaan normaal gesproken de lik in.
Behalve als er RK voor staat....
dan is het opeens glas plas was.
Ziek.
Heel erg Ziek.
Door en door Ziek.
Verrot zelfs.
Sterker nog, door en door Verrot en Ziek.

vliegende knorrepot | 16-12-11 | 11:50

Die kinderen moeten blij zijn dat er iemand is die van ze houdt.

ITEACHYOU | 16-12-11 | 11:50

@kapotte_stofzuiger | 16-12-11 | 11:45
"Het Duitse magazine Katholisches schrijft dat".
Ik denk dat er al is vastgesteld dat katholieken liegen, bedriegen, kindjes verkrachten etc. etc. dus als zij dat schrijven is dat niet erg serieus te nemen.

Stormageddon | 16-12-11 | 11:49

Niet dat het bij andere religies minder is, alleen zijn ze daar nog lang niet ver genoeg om openheid van zaken te geven.

Borakh | 16-12-11 | 11:47

Één van de belangrijkste redenen van zoveel homofielen en pedofielen is de katholieke kerk is deze:
Vroeger net na de oorlog was het bij katholieke gezinnen gebruikelijk om te fokken tot de baarmoeder kapot was, als er 2 jaar geen doop was geweest stond de pastoor op de stoep.
Ook was het gebruikelijk dat er per gezin één kind aan de kerk werd ‘gegeven’.
En wat denk je, zouden ze dan het kind kiezen die op zijn 5e al achter paard en wagen loopt om de bieten te rooien, of zouden ze die ene nemen die op zijn 7e zijn kont nog niet zelf kon afvegen en de hele dag aan de piemel van zijn jongste broertje zat te frunniken?

Cuyahoga | 16-12-11 | 11:47

@Johnny Quid, je bericht klopt niet. De conclusies van Commissie Deetman zijn:
.
- ongewenste sexuele benadering in instellingen was het dubbele van landelijk
- circa 80% waren handtastelijkheden, 20% waren verkrachting
- in niet-katholieke instellingen was ongewenste sexuele benadering even vaak
- enkele tienduizenden hebben er last van gehad
- onder niet-katholieken was het misbruikcijfer hetzelfde

Met andere woorden katholieke religieuzen misbruikten niet vaker dan niet-katholieke religieuzen. Katholieke religieuzen zijn dus niet slechter dan de rest. Comprendo?

Twee Jeetjes | 16-12-11 | 11:47

Religie is waanzin.

Een paard | 16-12-11 | 11:46

Geen Stijl dank zij jullie topic ben ik verlost van deze pedofielen fabriek.

Nu die pedofielen van Justitie nog ophangen en/ of sharia stenigen op de Dam.

God is pedo
Zijn er ook islamitische pedo's ?

SinEstilio | 16-12-11 | 11:46

Lees de tweede reactie eens onder dit artikel over de Belgische kardinaal Danneels:http://www.welingelichtekringen.nl/8664-de-ontmaskering-van-kardinaal-daneels.html

origineel:
www.stelling.nl/divers/AlbertMahieu.pd...

Er is munitie genoeg om mee te schieten.

Veldmaarschalk Sorry | 16-12-11 | 11:46

@niet voor de hond | 16-12-11 | 11:40
Dat betekent dat er dus een enorme beerput dicht zit. Het misbruik kwam overal voor, volgens Deetman.

Dus ook in de gereformeerde en niet-confessionele kinderopvang, jeugdzorg etcetera. Op vergelijkbare schaal.

rara | 16-12-11 | 11:45

@Zuigen kreng ! | 16-12-11 | 11:36
LOL
Die ga ik vaker beluisteren!

necrosis | 16-12-11 | 11:45

Wel een diederikstapeliaans nieuwsfeit hoor... Kun je zoiets berekenen?

Jos Tiebent | 16-12-11 | 11:44

eus | 16-12-11 | 11:41 | + 0 -

Hoeft niet meer, de Islam is heel Arika aan het veroveren, het gaat soms langzaam maar wel ONOMKEERBAAR. En Allah bestaat toch wel, dat is toch zo?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:42

Het wachten is nu op de eerste reacties uit katholieke kring.
Wat wij zullen gaan zien is een schouwspel dat eens te meer duidelijk maakt hoezeer die lui gewend zijn geraakt aan een situatie waarin zij menen een staat binnen de staat te mogen zijn, een muur om hun eigen terrein kunnen optrekken en binnen die muur eigen wetten en regels te mogen hanteren.
Wat we vervolgens zullen zien is een schouwspel waaruit eens te meer blijkt dat de wetgevende macht nog steeds niet durft door te pakken en het niet aandurft die lui te gaan vertellen dat zij géén staat binnen de staat zijn, géén muur om hun eigen terrein kunnen optrekken en niet boven de wet staan.

Schoorsteenveger | 16-12-11 | 11:41

Niet bezuinigen op ontwikkelingshulp!!!
Er moeten nieuwe missies naar Afrika om te vertellen dat god niet bestaat. Dat we flauwekul hebben verkocht daar. En dat we het nooit op z'n missionarisjes hadden moeten doen met kleine negermeisjes en jongetjes.
Wat een schande die soepjurken.

eus | 16-12-11 | 11:41

Voor zover nuance hier gepast is:
"De kans op ongewenste seksuele benadering was voor minderjarigen in een instelling twee keer zo groot als het landelijk gemiddelde van 9,7 procent.

Daarbij is geen verschil tussen instellingen met en zonder rooms-katholieke achtergrond. De commissie schat dat enkele tienduizenden minderjarigen in de afgelopen decennia te maken hadden met grensoverschrijdend seksueel gedrag.

Dit aantal wijkt nauwelijks af van misbruikcijfers onder niet-katholieken in Nederland."


Dat betekent overigens niet dat de katholieke kerk hier niet enorm zwaar de mist in is gegaan.

niet voor de hond | 16-12-11 | 11:40

Lees ook de 10 geboden volgens Hitchens nog eens na. Vooral die over mobieltjes blijft mooi. Bedoeld voor medereizigers in de trein en op het perron:

"Turn off that fucking cell phone. You have no idea how unimportant your call is to us."

Theodoros | 16-12-11 | 11:40

@eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:38 Als dat zo is dan zijn er blijkbaar (te) weinig meldingen van misbruikte meisjes binnengekomen

witwas | 16-12-11 | 11:40

witwas | 16-12-11 | 11:37 | + 0 -

Denk niet dat aspect in het onderzoek is meegenomen...

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:38

Hitch dood...

FleXz | 16-12-11 | 11:37

@eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:35 Dat moet je Deetman vragen

witwas | 16-12-11 | 11:37

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 11:35 | + 0 -

Klinkt plausibel!

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:37

zeg maar jansen | 16-12-11 | 11:32 | + 0 -

Zou de kerk in Wittenberg er nog staan?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:36

`Grappig` om te zien dat een groot aantal reaguurders net zo consequent is als Woutertje Windvaan. Vrijheid zou volgens velen hier alleen moeten gelden voor downloaden, porno kijken en hard rijden.

Hoe zeer ik ook tegen de kerk als instituut (met bijbehorende privileges) ben, vind ik het vreemd om te zien dat velen opperen voor het verbieden van religies.

Vrijheid dus alleen maar wanneer het jezelf goed uitkomt? Dat is net zo ruimdenkend als haatbaarden in de sahara.

Absoluut niet waar | 16-12-11 | 11:36

Stel je voor dat er een minister lid zou zijn van Martijn... Jep... Tis duidelijk wie en wat de dienst uitmaakt in dit land. Uiterst betrouwbaar allemaal.

Old_Harry | 16-12-11 | 11:36

@eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:30
Omdat vroeger homo zijn 'not done' was. Net als lesbisch zijn. Veel vrouwen werden gedwongen om te gaan trouwen en hadden als enige uitweg het klooster. De mannen hadden of het klooster, of als ze van een iets betere afkomst waren konden ze naar het seminarium om priester te worden. Et voila! Als er vrouwelijke priesters waren toegestaan was het misschien wat eerlijker verdeeld geweest.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 11:35

witwas | 16-12-11 | 11:33 | + 0 -

Of had het vingeren/beffen van meisjes minder impact dan het vozen met jongens? Het zal bij de nonnetjes toch ook wel zijn geschied?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:35

Celibaat is niet bijbels. He pastoor zoek maar een lekker vrouwtje hoor, beter dan met onschuldige kinderen te zitten klote.

godbestaat | 16-12-11 | 11:34

sr69 | 16-12-11 | 11:26 | + 0 -

En Jezus zeide: Zalig zijn de eenvoudigen van ziel want zei erven het Koninkrijk Gods! WTF?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:33

@eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:30 Over het algemeen kende de kutholieke kerk een strikte scheiding der seksen, aparte meisjes- en jongsscholen en -internaten, geheel geleid door zusters of broeders. Blijkbaar konden de zusters hun handen beter thuishouden dan de broeders.

witwas | 16-12-11 | 11:33

shit, wist ik nog niet van Hitchens.

Theodoros | 16-12-11 | 11:33

Niet alleen de katholieke kerk. Alle religie moet kapot!

StijlvolRechts | 16-12-11 | 11:33

* 95 Standpunten aan een kerkdeur nagelen gaat *

zeg maar jansen | 16-12-11 | 11:32

Ik denk dat ze kinderen vergelijken met een Ferrari... je komt er moeilijk in, maar het scheurt wel lekker.... damn wat een hufters!

sultan | 16-12-11 | 11:32

-weggejorist-

Ma Dalton | 16-12-11 | 11:31

Nee, reli-mietje Bodar is een frisse 'vent'.

CultureVulture Inc. | 16-12-11 | 11:31

alle misbruikers en hun bazen arresteren en vervolgen. Alle panden confisceren en verkopen.De opbrengst onder alle slachtoffers verdelen. EN last but not least..... opdoeken en verbieden dat geloof dat alleen maar ellende heeft veroorzaakt al meer dan 2000 jaar !

klaretaalzeewolde | 16-12-11 | 11:31

Afschieten dit soort tuig en hun altijd wijzende "ik heb gelijk want god is met mij" vingertje met mach 3 terug in hun gezicht steken. Religie is slecht en het wordt voor de zoveelste keer bewezen; uitroeien deze moraal-corrupte figuren.

Jezweetzelluf | 16-12-11 | 11:31

Tekst is me uit het hart gegrepen Quid!
Prima!

janbril | 16-12-11 | 11:31

@Kets22 | 16-12-11 | 11:26
Dat dateert uit de middeleeuwen waar je in een kerk vrij was van vervolging. Als ze je achterna zaten kon je schuilen in de kerk.Tenzij je achterna werd gezeten dóór de kerk natuurlijk; dan kon je nergens schuilen..

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 11:30

Men is bezig om MARTIJN te verbieden omdat men info uitwisseld over het misbruiken van kinderen. De katholieke kerk mag dan wel blijven? Terwijl ze het ook echt deden/doen? Ook verbieden de club. Hoe meer ik te weten kom over het geloof hoe atheïster ik word!

Charles de Batz | 16-12-11 | 11:30

@Goldberg | 16-12-11 | 11:13
Deetman heeft net gezegd dat er veel meer misbruik was, niet uitsluitend in de RK kerk. Hij hoopt dat er meer onderzoek komt. Wie weet...

rara | 16-12-11 | 11:30

Er moet een soort PVV komen, maar dan tegen de Katholieke kerk in plaats van tegen moslims, want bij Moslims hoor je dit soort nieuws niet.

PingWing123 | 16-12-11 | 11:30

En nu de hamvraag, hoop dat iemand een plausibele verklaring geven kan. Waarom worden er alleen jongens misbruikt?

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:30

-weggejorist-

Ma Dalton | 16-12-11 | 11:30

Ik ben tegen alle religies maar of deze misstanden dan verdwenen zijn ........... het zit in sommige mensen.

Hoe groter de "heilige" geest, hoe groter het beest.

Lieveheersmeisje | 16-12-11 | 11:29

Elke keer als ik voorbij een kerk loop en zie dat zon gebouw er echt staat. Groot, imposant in en op de grond, verbaas ik me. God is niet echt, hij bestaat niet! Wat doet dit ding hier dan? Moeten we toelaten dat mensen in sprookjes geloven en de wereld bevuilen? Heb het zelfde bij een moskee btw.

Old_Harry | 16-12-11 | 11:29

Hiermee is dus aangetoond dat binnen deze organisatie meer kinderen zijn misbruikt dan bij zaken zoals de zwemleraar en het kinderdagverblijf. Ook heeft deze organisatie meer veroorzaakt dan de pedoclub die men wil verbieden.
Verontrustender is het dat de leiding van deze organisatie aantoonbaar op de hoogte was van het misbruik.
Ik ben er van overtuigd dat als hier geen sprake was van een religieuze organisatie, deze organisatie zou worden bestempeld als crimineel.

Vind je het dan gek dat veel kinderen bang zijn voor de kinderlokker van 5 december met zijn dubieuze helpers?

Sisyfus | 16-12-11 | 11:28

Thnx voor de link, Quid. Ik ga het ook doen ook dat uitschrijven. Het moet er, ondanks mij diep katholieke schoolcarriere, nu maar eens van komen ook.

Bigi Bana Boy | 16-12-11 | 11:28

Hitchens, rest in peace man. Een uitspraak van Hitchens is: "De echte as van het kwaad wordt gevormd door het christendom, het jodendom en de islam". Elke vorm van georganiseerde religie dient daarom te worden beschouwd als verderfelijk, of het nu de pedoreligie is van de Katholieken of het de intolerante, dier- en mensonvriendelijke Islam of Jodendom betreft. Wat mij betreft: weg dus met elke vorm van religie in het openbaar, geen soepsidies meer aan instellingen met een religieuze achtergrond, afschaffen van het bijzonder onderwijs en de onmiddelijke sluiting van gebouwen waar structureel een verworven recht wordt misbruikt om diezelfde verworven rechten aan te vallen.

Rokus3013 | 16-12-11 | 11:28

God is groot!
Maar als je nog niet hebt uitgeschreven uit de katholieke kerk dan maak je daar natuurlijk weinig van mee.

Einde van de Domheid | 16-12-11 | 11:27

Toen ik zo rond de 5e klas op de christelijke school vragen stelde over zaken uit de bijbel werd mij al niet mis te verstaan te horen gegeven dat ik niet geacht werd hierbij vragen te stellen. Geloven zal je! Sindsdien, waarschijnlijk al iets daarvoor, ben ik overtuigd atheist. In mijn omgeving zijn een hoop verder redelijk intelligente mensen die wel in het grote sprookjesboek geloven. Het is niet altijd makkelijk om ze serieus te nemen. Het debat gaan we in ieder geval al jaren niet meer aan, dat is compleet zinloos.

Wat bovenstaand stukje van Quid betreft; hulde! Met z'n allen aan het kruis en op de pijnbank die lelijke kinderneuqers!

sr69 | 16-12-11 | 11:26

Kan het gehele kerkelijke bestuur niet opgepakt en in een kerker gegooid worden ?
Waarom staan deze mensen boven de wet ?

Kets22 | 16-12-11 | 11:26

@Charles Swietert | 16-12-11 | 11:17 Atheisted fundamentalistisch? Misschien waar (ik wel!), maar dan in ieder geval zonder in de wet verankerde privileges. Op eigen kracht, zonder misbruik van macht, en zonder "hoogste orgaan". Al met al een betrouwbaardere stroming om aan te hangen dan gelovigen.

Weg met de vrijheid van godsdienst. De vrijheid van meningsuiting is meer dan genoeg voor de godsvrezende volgzaame types van deze samenleving - daar moet de rest het tenslotte ook mee doen.

Ctrpllr | 16-12-11 | 11:26

Wir habe es NICHT gewusst.....

mierus | 16-12-11 | 11:26

Slachtoffer voor het leven zijn is in NL minder erg als een dader die slecht slaapt of word belemmerd in z'n prive leven want voor het slachtoffer-schap kiest men en dus is de dader zielig.
*KOTS*

Dah K3vl4R | 16-12-11 | 11:26

En ze hadden het nog wel zo goed voor met de Mens.

K.jongerensponsor | 16-12-11 | 11:26

@Boer Bulksma Szn. | 16-12-11 | 11:21
Herman Finkers quoten is niet netjes zonder bron.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 11:24

@Juul | 16-12-11 | 11:20
Citaat van Deetman: Er zou veel meer onderzoek moeten worden gedaan. Misbruik kwam op meer plaatsen voor. Wie de schoen past trekke hem aan.

Valt wel mee, met het doofpotgehalte. Al;s ik 't goed begrijp wil hij graag dat de beerput helemaal opengaat.

rara | 16-12-11 | 11:24

Mooi. Laten we dan meteen even beslag leggen op alle bezittingen van de kerk wereldwijd, dan is die banken crisis ook meteen voorbij, en dan kunnen we weer allemaal gewoon verder met ons leven.

Joost Maghetweten | 16-12-11 | 11:23

Ik ben gelukkig al jaren atheïst, ook al doe ik er niet zoveel aan.

Boer Bulksma Szn. | 16-12-11 | 11:21

aldus de bevindingen van een lid van het Christen-Democratisch Appel... neem dus maar aan dat het allemaal waar is.

Juul | 16-12-11 | 11:20

We wisten het al, maar als je het dan nog eens leest wordt je weer woest.
Ik denk dat die katholieken blij mogen zijn dat ze in het westen leven.

Che_cuevara | 16-12-11 | 11:20

Kerken sluiten/geloof afschaffen? Nee, ook al ben ik sterk ongelovig. Ieder moet het recht houden op zijn eigen invulling van de waarheid/het geloof.

Individuele overtreders aanpakken? Uiteraard. Onbegrijpelijk dat er voor zulke gruwelijke misdrijven ruimte is voor verjaring. Zo ontzettend onterecht dat de daders hiermee vrijuit gaan.

Absoluut niet waar | 16-12-11 | 11:19

Delenda est de Katholieke Kerk !!

Marcus Porcius Cato | 16-12-11 | 11:19

R.I.P. The Hitch.

TreeTrunk | 16-12-11 | 11:18

Kan het niet genoeg zeggen;
geloof = onmacht

dwar | 16-12-11 | 11:17

Beeldenstorm 2.0

just_one_man_ | 16-12-11 | 11:17

Het is walgelijk.
En toch kan je al die mensen die aan de jezus zijn niet opeens cold turky hun godje afpakken. Dan stort hun wereldbeeld in en zijzelf er achteraan.
Ze moeten het zelf willen, anders lukt het niet.

vetkleppert | 16-12-11 | 11:17

Onverdraagzaam stukje. De grootste fundamentalisten vind je hedentendage onder de atheïsten, zo blijkt maar weer.

Charles Swietert | 16-12-11 | 11:17

Van mij mag ook gewoon alle religie gesloopt worden hoor.
Helemaal geen problemen mee.

Herr Knäckebröd | 16-12-11 | 11:16

Die Christopher werd slecht 62 en stierf een pijnlijke dood, de meeste priesters worden toch beduidend ouder en slapen vredig in.
Toch maar niet uitschrijven dan...

kapotte_stofzuiger | 16-12-11 | 11:16

Zeg Den Haag, nu ook de kerken sluiten hé!! Niet alleen achter pedo partij Martijn aan zitten. Ballen tonen en consequent zijn!!!

Nice2Cu | 16-12-11 | 11:15

-weggejorist en opgerot-

NoordHollander | 16-12-11 | 11:15

De schaamte is groot bij de toenmalige slachtoffers, het is dus niet ondenkbaar dat wat er nu aan slachtoffers bekend is maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg is.

Het is dus allemaal nog erger dan nu bekend is. Veel erger.

zeg maar jansen | 16-12-11 | 11:15

Uitschrijven zou niet nodig mogen zijn. Ongevraagd verlengen van je lidmaatschap is tegenwoordig verboden, dus is de kerk ook op dit punt in overtreding. Wanneer gaat de politiek ingrijpen?

rara | 16-12-11 | 11:15

Belastingfraude verjaart niet. Denkt u daar maar eens over na.

blinde kip | 16-12-11 | 11:15

Goldberg | 16-12-11 | 11:13 | + 0 -

Het lijkt wel Kafka, maar dan andersom!

eerstneukendanpraten | 16-12-11 | 11:15

Ik ben dus lid geweest van een gruwelijke criminele organisatie.

ChillBill | 16-12-11 | 11:14

Kindermisbruik in dit land vervolgen? Met Joris Demmink als hoogste baas op Justitie? Hahahahahaha.

Linda Woudstra in Het Financieele Dagblad van 12-12-2011:

"En waarom is het hoofd van Justitie, Joris Demmink, nog steeds in functie? Iemand tegen wie al sinds 1998 verdenkingen bestaan over pedofilie en tegen wie inmiddels tweemaal aangifte is gedaan wegens seksueel misbruik van twee minderjarige jongens."

fd.nl/economie-politiek/columns/zakenk...

Jan Poot geinterviewed in Trouw 13-12-2011:

"Ik ben over die zaak getipt door klokkenluiders bij de recherche. Zij schetsten een schokkend beeld van een secretaris-generaal met onbeperkte macht. Er is iets verontrustends aan de hand met hem. Hij is over een reeks van jaren diverse keren in opspraak geraakt, zijn declaraties, vermeende ontucht. Kortgeleden nog is hij weer in verband gebracht met ontucht met minderjarige jongens."

www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie...

Goldberg | 16-12-11 | 11:13

Allemaal verjaard? Ik zou een nieuwe wet hiervoor in het leven roepen dat ervoor zorgt dat het tuig bij de kerk flink wordt aangepakt.

sapjes | 16-12-11 | 11:13

Inderdaad. Iemand nog clustergranaten gekregen voor Sinterklaas?

An die ARBEIT | 16-12-11 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken