
In Nederland rijdt sinds 2009 de HSL-trein
V250 op het peperdure hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Brussel. O nee, wacht, stop, dat moet zijn: "had moeten rijden". Want de treinen van de Italiaanse fabrikant
AnsaldoBreda zitten nog steeds in de proeffase, zodat de Fyra-lijn nu met trage baggerbakken rijdt. De V250 is een technisch fiasco van Berlusconi-achtige proporties. Hadden we kunnen weten, in Denemarken spaugen ze al wat langer van de Italiaanse fabrikant, daar zijn al deze mozzarella-treinstellen uit de
running genomen. Geen reden om onze miljoenenorder niet aan AnsaldoBreda te geven, natuurlijk. Gisteren lekte informatie uit via
dit forum, waar het drama van NS HiSpeed al vier jaar wordt bijgehouden. Inside info is van iemand die in de toelatingscommissie zit van de V250. De
pareltjes (
spiegel): "
In ALLE ritten waren er problemen met de software, waardoor de treinen stil kwamen te staan. [...] In 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door. Hierdoor is nog maximaal 50% tractie beschikbaar." Vertraging is uiteraard zuur, maar de trein is ook levensgevaarlijk voor passagiers. "
In de handbediening van de deuren aan de buitenzijde van de treinen zit een veertje. Dit veertje is al een aantal keer gebroken, waardoor tijdens de rit de deuren open floepten. Één keer was dit bij een snelheid van 250km/u, waardoor een van de Italianen van Ansolda Breda bijna uit de trein werd gezogen." En deze dan: "
In één van de cabines moest een paneel worden verwijderd, om een print te vervangen. Tijdens het demonteren van het paneel, kwam er een 25kV kabel naar beneden vallen. Deze bleek los op het plafond te liggen." Faalfiasco to the max, dit. De vraag is dus welk project het eerst geannuleerd wordt: de
JSF of de V250. Want deze hi-speed Fiat Multipla's op rails gaan dus nooit in Nederland rijden.
Reaguursels
Inloggen@hotnot | 21-11-11 | 17:2X
Ja, ik concludeerde ook inmiddels dat er gewoon franse (Thalys) treinen aangeschaft hadden kunnen worden. Zelfs in Frankrijk zelf komt 1.5 Kv zwakstroom veel voor.
@La Bailaora | 21-11-11 | 18:0X
Tja, de baan is duurder en de treinen kunnen niet gewoon de bestaande stations gebruiken.
Leve de oh zo eerlijke Europese aanbestedingsregels. Kunnen de wit niet uit de ontwikkelingshulppot laten betalen? Want dat is het in feite.
Een bewezen product kopen is schijnbaar onmogelijk voor onze eindeloos verspillende regenten. Of waren de Italianen erg scheutig met smeergeld?
Ander probleem: Nederland is veel te vol voor dit projecten. Nederland is in wezen gewoon een stadsstaat, net als Monaco of Singapore, maar dan wat groter. Denemarken heeft voor een klein land nog aardige afstanden. Laat die trein gewoon uit Parijs als eerste stop Amsterdam hebben en dan doorrijden naar Groningen. Eventueel een traject Maasstricht-Utrecht aanleggen zou nog kunnen. Deze trajecten zouden geen enkele stop moeten hebben. Alleen dan is zo'n trein in Nederland mogelijk.
Moraal van het verhaal:
(1) Italianen kunnen geen treinen maken;
(2) Denen zijn slimmer dan Nederlanders, althans de politici zowiezo;
(3) Nederlanders zijn corrupter dan Italianen (althans de politici);
(4) Denemarken is eigenlijk een beter land om in te wonen dan Nederland.
@ Dit klopt,
nou, dan hadden ze het beveiligingssysteem bijvoorbeeld ook eens gewoon van Belgie en Frankrijk mogen overnemen, daar heeft het ook nog een poos op stilgelegen. Toen ik klein was, was mijn vader een poosje gedetacheerd bij HSL, hij wist echt niet of hij moest lachen of huilen. Toentertijd heeft hij me helemaal uitgelegd waarom dat kutding in Belgie wel op volle snelheid gaat en in Nederland niet. Dat was toen al een verhaal om om te krijsen, maar als ik nu deze problemen lees, dan rol ik helemaaaaal gillend over de grond.
Ik kan je vertellen, het is een spektakel hier bij mij thuis.
+1 voor die ginger
Lang leve de aanbestedingsregels
@ Stormageddon | 21-11-11 | 18:57 |
Op dat punt ben ik het met je eens. Gewoon een 'good old fashioned' TGV er overheen.
Zelf bij een TU een trein ontwerpen!
Een paar banen voor de superbus erbij.
Magneetbaan van amsterdam naar het barre noorden en Limbabwe.
Hupsakee met die nederland BV. van je luie gat en snel ermee. zelf bouwon. Niet inkopon.
+++tankt zijn auto vol en is er toch nog sneller+++
hallo dat wisten we nog niet met die klote treinen zeker door een neger uitgevonden!
Van Breda kan nooit iets goeds komen.
kommentaar van fabrikant: Yeeeeessssss but it looks goooood.!
Stormageddon | 21-11-11 | 18:54
Ja, misschien heb je gelijk, maar ondergronds wordt wel heel duur. En ja, stoppen in al die dorpjes is niet te doen, omdat je dan de snelheid er wel uithaalt, dus dan is het zinloos. Alleen stoppen in A'dam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht. Daartussen andere systemen en blijven boemelen.
Maar goed, je zult gelijk hebben dat het niet gebeurt door de zaken die je bespreekt. Jammer is het wel.
@potsenmakkert | 21-11-11 | 18:47
Experimenteren met Italiaanse faal-treinen. Dat wel, natuurlijk.
Overigens is de techniek helemaal niet zo nieuw meer en heeft zich al ruimschoots bewezen. De testbaan in het Emsland ligt er al een jaar of 30.
Italiaans en elektronica gaan niet samen, Dat weet iedereen in de branche behalve kennelijk diegene die moeten beslissen over de aanschaf van peperdure treinen, hoeveel bongabonga feestjes zullen die lui gekregen hebben overigens.
Er is trouwens één uitzondering op de regel in heel Italië te vinden als het om elektronica gaat:
www.spal.it/
raar maar waar
@mezelf: EZEL!
@La Bailaora | 21-11-11 | 18:32
Er is 1 grote reden waarom dat niet doorgaat, niet door kan gaan, en waarom een HSL in Nederland per definitie niet werkt. En dat is dezelfde reden waarom snelwegen in Nederland geen snelwegen zijn (gemiddeld wordt er amper 25 km/u gehaald, dankzij de files).
Het rondje Randstad zal moeten worden aangelegd door/langs: Schiphol, Hoofddorp, Leiden, Voorschoten, Leidschendam, Rijswijk, Delft, Schiedam, Alexanderpolder, Zoetermeer, Gouda, Woerden, Naarden, oftewel: Forensia, Suburbia... noem het maar wat: in de meeste gevallen de slaapsteden voor het gegoede klootjesvolk. En al die dorpen hebben hun eigen bestuur en hun eigen Ruimtelijke Ordeningspolitiek. Nog even afgezien van alle inspraak door NIMBY's, korenwolf activisten en mensen die vinden dat spruitjesvelden onder "natuur" vallen, in al die gemeentes willen alleen een spoor door hun gebied als ze ook een station krijgen, net zoals ze alleen een snelweg door hun gemeente willen als er óók een oprit- en afslag komt.
Wat gebeurt er dus met een hoge snelheidslijn dan wel een snelweg in dit land? Het wordt een veredelde metro-boemel resp. een veredeld karrespoor. Het gevolg is: alle intercity treinen worden hele volle, trage en vertraagde forensentreinen (en da's leuk als je vanuit je rijtjeshut in Bussum naar je bureau aan zuidas in Amsterdam reist, maar minder fijn als je vanuit Enschede naar Schiphol moet). Het gevolg is voor de snelweg: een fuik van verkeer die allemaal gelijktijdig dezelfde opritten nemen er bij dezelfde afritten weer af moeten.
Kortom: Infrastructuur en Ruimtelijke Ordening in dit land zijn gewoon kut geregeld. De enige manier waarop jouw rondje Randstad eventueel kan: Ondergronds. (En dan in het geheim aanleggen zodat de dorpjes op het maaiveld er niks van weten.)
Dat ding is trouwens ook spuuglelijk om te zien. Wat dat betreft is het goed dat ze een hele lange tunnel hebben aangelegd. Alle treinstellen er in rijden en dichtmetselen die handel!
Dat ding is trouwens ook spuuglelijk om te zien. Wat dat betreft is het goed dat ze een hele lange tunnenl hebben aangelegd. Alle treinstellen er in rijden en dichtmetselen die handel!
@ Stormageddon | 21-11-11 | 18:22 |
@ Johannes D. | 21-11-11 | 18:35 |
Houden jullie er rekening mee dat de langste operationele maglev op het moment zo'n kilometer of 35 is?
Dat is zelfs voor nederlandse begrippen vrij kort, en gezien de huidige ervaringen met grote infrastructurele projecten lijkt het me niet verstandig om als nederlandse staat te gaan experimenteren met nieuwe technieken.
Verbaasd me niet echt. In ons land denkt men nog steeds dat men het wiel zelf wel kan uitvinden. Waarom zouden we ook om ons heen kijken?
Stormageddon | 21-11-11 | 18:22
Er zijn nog veel meer voordelen met magneet treinen/ maglev's. Ze trekken veel sneller op, kortere remweg. Dat is vooral in Nederland een groot voordeel. Het enige nadeel is dat er al een netwerk van treinstations ligt die niet voor maglev's kunnen worden ingezet.
Overigens zou een rondje randstad de eerste maglev moeten zijn, en geen prestige trein naar Brussel die toch grotendeels leeg rijdt. Dus A'dam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht-A'dam, ik denk langs de autosnelweg.
Uit het skyscraper stukje:
"We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek. Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen."
Kortom; ook al was bekend dat AnsaldoBreda gruwelijk faalde in Denemarken, dan nog moest in de Europese aanbesteding de opdracht aan de Italianen gegund worden.
Als er treinen gekocht worden neem ik toch aan dat er betaald is voor een werkend product. Als het niet werkt; geld terug! Zo simpel zal het in de praktijk zeker niet zijn? Ondertussen staan die treinen stof en graffiti te happen bij station Amsterdam Science Park.
Vraag; wie weet met welke constructie die treinen zijn gekocht? Met kapitaal van de NS, dus overheidsgeld?
@potsenmakkert | 21-11-11 | 18:09
De maglev (althans die in Shanghai) is een monorail, maar niet alle monorails zijn maglevs. De prijs per kilometer is in aanleg inderdaad flink hoger dan ijzeren staafjes, maar ook veel goedkoper in onderhoud, veiliger, goedkoper in gebruik (vreet aanmerkelijk minder stroom dan conventionele systemen waar continu spanning op moet staan, een maglev verbuikt alleen stroom in 1 sectie van het spoor waar de trein rijdt/zweeft), geen last van blaadjes op de rails.
Bovendien moet je het vergelijken met de kosten zoals die in Nederland werden gemaakt voor de HSL-zuid en de Betuwelijn (tientallen onnodige kilometers tunnel, verdiepte aanleg en al die andere flauwekul om egels en korenwolven te beschermen), niet met kale aanleg van conventioneel spoor. Da's een valse voorstelling van zaken. Voor de prijs van Betuwelijn en HSL-zuid (die overigens voor een deel bij Zoetermeer net als de maglev op palen staat) had je beide trajecten ook als maglev kunnen aanleggen en nog geld overgehouden.
Prachtig filmpje van de Japanse Maglev (581km/h):
www.youtube.com/watch?v=VuSrLvCVoVk&am...
@ potsenmakkert | 21-11-11 | 18:03 |
Hier bedoel ik Maglev banen mee. (raakte in de war doordat Stormageddon Maglev en monorail door elkaar haalt)
De HSL is sowieso al een faalproject (maar dat is al eerder aan bod gekomen op Geenstijl). Het heeft ook totaal geen nut dat deze trein over Breda rijdt. Dit heeft veel extra geld gekost voor wat betreft de aanleg van Tunnels en geluidswerende systemen, terwijl de lijn historisch gezien over Roosendaal zou moeten gaan. Dit is ook nog eens korter en zou aanlegkosten qua tunnels/viaducten en geluidswallen hebben bespaard. Daarnaast wordt de stoptrein bij de grens (vanaf Roosendaal naar Belgie) de nek om gedraaid, wat erg nadelig is voor een bepaald gebied uit Noord-Belgie, West-Brabant en Zeeland. Dit is ook al aangekaart in de 2e kamer, maar de HSL is een prestigeproject dus het gaat door.
De treinen van de HSL zijn overigens leeg. Niet alleen, omdat het levensgevaarlijk is, maar ook omdat er een internationale trein is tussen Amsterdam en Brussel.
Deze wil de NS er al 4 jaar ''uithalen'', maar door de problemen met de HSL is dit al 4 jaar uitgesteld.
NS remember the wise words of Warren Buffet: ''When in a hole, stop digging''!
rara | 21-11-11 | 16:55 | + 0 -
Afgezien van het feit dat het niet zo simpel ligt als "dan gaat je stem naar de grootste partij", lijkt me dat niet een probleem van de niet-stemmers maar juist van de groep sukkels die iedere vier jaar een mafiose kliek politici het pluche inhelpt.
@ straat | 21-11-11 | 16:29 |
Doe maar niet, dan staat ie weer stil in de winter, net als de SLT's
.
@ Hoofdletsel | 21-11-11 | 16:39 |
De versie die nederland zal gaan kopen is geen VTOL.
.
@ Stormageddon | 21-11-11 | 17:42 |
Er staat me iets van bij dat die monorail banen allemachtig duur zijn. Maar kan me hierin vergissen.
Expert Homo | 21-11-11 | 17:12
Waarom niet gewoon een magneetbaan? Sneller, acurater, rondje randstad, tel uit je winst:
www.google.nl/search?q=TGV+001&hl=...
Juul Tankuul | 21-11-11 | 17:20
-
Jawel, maar als je iets bestaands koopt, dan kun je niet tegen veel meerkosten eisen dat het ding meer moet kunnen dan waarvoor hij überhaupt ontworpen is EN je houdt geen ettelijke honderden ambtenaren,semi-ambtenaren en trendvolgers aan het werk...
Ook hun machinegeweren deugen niet:
en.wikipedia.org/wiki/Breda_30
@empyrus | 21-11-11 | 17:32
+ veel
Oef, moet je verplicht op je hoofd zijn gevallen om bij zo'n club te werken? Hoe hoger men in de organisatie zit, des te minder zuurstof men naar de hersenen krijgt.
Ondertussen, in Shanghai: www.monorails.org/tmspages/magshang.ht...
U weet wel, die techniek die in Nederland werd afgewezen omdat het "te duur" zou zijn. Nee, gewoon 18e eeuwse techniek van ijzeren wielen op ijzeren staven, dat begrijpen de fossielen in politiek tenminste. Wat moet je ook met een trein die heel stil 500 km/u rijdt en een fractie aan stroom verbruikt?
Nee, wij willen kedenge-deng kedenge-deng, oe-oe!
Ondertussen zijn de Langman-gelden, die met gemak voor de HSL-noord met maglev-technologie hadden kunnen worden gebruikt, verdampt aan projecten die allen zijn mislukt en geen reet hebben gedaan voor de economie; anders dan het financieren van subsidie-oplichters met project- advies- en innovatiebureautjes, die veelal niet eens in de noordelijke provincies gevestigd zijn (daar waar de Langman-gelden voor waren bedoeld, toch?).
Wat wordt er wel betaald met Langman-geld? (Je verzint het niet), een nieuw belastingkantoor in Groningen...
Ja, dat is godverdomme belangrijk! Niet de economie stimuleren en zo de belastingopbrengst verhogen, welnee... meer belastingambtenaren in een nieuw kantoor (gebouwd door een bouwbedrijven die niet in het Noorden zijn gevestigd).
Gelukkig kiest Amsterdam voor Alstom voor de nieuwe metrotoestellen. Ook voor de Noord/Zuidlijn. Vanaf volgend jaar gaan ze leveren :) nl.wikipedia.org/wiki/Metromaterieel_M...
@ hotnot | 21-11-11 | 17:37 Oh..................
Neee, dat was FleischBAUM..
@ hotnot | 21-11-11 | 17:34 Huh? Die was toch weg bij Geen Stijl?
Tweedehands heb je zo'n ICE 3 al voor 525 euro.
link.marktplaats.nl...
James St John Smythe | 21-11-11 | 17:30
Tssjj, Märklin, als het nou Fleischmann was...
Kan iemand mij uitleggen waarom dit buiten het financieel belang überhaupt uitbesteed wordt aan Italie? Nederland heeft volgens mij een van de meest dichtbebouwde spoorwegen en is niet instaat om daar goed functionerende hi-Tech treinen op te laten rijden? Ik bedoel, uit onze eigen fabrieken?! Welke idioot heeft dit uitbesteed? Geaccordeerd? Bestuursleden? Ministers? Schande!
Zolang wij in Nederland vooral politicologen, bedrijfskundigen en andere managers zonder verstand van zaken betrekken en GEEN technici blijven we dit soort mega faals houden. Of het nu om tunnelsystemen (A2, A73) of om treinen gaat. Je kiest vooral ook NIET voor proven technology. Nee je hebt een open aanbesteding. Ook voor de treinen zijn er minstens twee meerstroom alternatieven beschikbaar die al jaren op het Nederlandse net EN op de HSL kunnen rijden : de ICE 3 en de Thalys PBA en PBKA (en hun opvolgers). Maar die kies je dus niet. Net als je voor de tunnels niet kiest voor een bewezen (Zwitsers, Duits, Frans) beveiligingssysteem. Kunnen er eindelijk eens een paar managers en politici de zak krijgen vanwege dit soort faals. En neem dan gelijk het management van dat andere geldverslindende rampenproject (OV-chipkaart) mee.
@Dmitri Dmitrievitsj | 21-11-11 | 17:02
Een stem is een machtiging, of als jij het een accoordverklaring wil noemen, akkoord. Neemt niet weg dat niet-stemmen hetzelfde is als stemmen op de grootste partij. Je kunt dan wel doen alsof je neus bloedt, maar je stem speelt wel mee in het politieke spel. Of je wil of niet, je telt gewoon mee.
Echt belachelijk en bespottelijk weer. Laten we Italiaanse kutzooi kopen i.p.v. Japanse DOOR EN DOOR geteste hogesnelheidstreinen. Zelfs de Thalys nog liever dan dit soort crap.
@wijsvinger | 21-11-11 | 17:26
Gelukkig is wikipedia nooit een leek. Wellicht is er zelfs afgewerkt frituurvet in te flikkeren:
nl.wikipedia.org/wiki/Gasturbine#Milie...
Tweedehands heb je zo'n ICE 3 al voor 525 euro.
link.marktplaats.nl/500998503
Ja, jammer dat die dingen nog stukjes met de Nederlandse zwakstroom (1500 volt gelijkstroom!) moeten kunnen rijden. Anders had gewoon frans spul gebruikt kunnen gaan worden.
Maar hoe deden de belgen dat? Daar rijden TGV's op stukken met belgische zwakstroom (3000 volt gelijkstroom).
Expert Homo | 21-11-11 | 16:37
De meeste hogesnelheidstreinen van de grote europese spoorwegmaatschappijen zijn voor meerdere stroomsoorten geschikt. Ze kunnen rijden op 15kV 16Hz, op 25kV 50Hz, en op 1500 en 3000V gelijkstroom. Verder zitten er op sommige treinstellen verschillende typen stroomafnemers. Om in bijv. Zwitserland te kunnen rijden zit er weer een heel ander ding op het dak dan wat je hier in nederland nodig hebt. Heeft te maken met tunnels, en het zigzaggen van de rijdraad.
Frankrijk is voor de helft 25 kV geelektrificeerd, de andere rijdraadspanning is hetzelfde als hier: 1500V
De meeste treinen in Fr. kunnen beide soorten aan.
@ Expert Homo | 21-11-11 | 17:12: Nu ben ik een leek op dat gebied, maar in gasturbines gooi je geen gas maar kerosine of diesel.
@Santac | 21-11-11 | 17:01
Ik heb daar geen vertrouwen in. We hebben het over de NS, nietwaar?
waarom toch altijd weer, keer op keer, zelf iets nieuws willen uitvinden wat in andere landen (gewoon om de hoek, je kan zo gaan kijken) al jaren werkt?
hier (in FR) rijden de TGV's al 20 jaar of zo, wonder noemnswaardige problemen (als e rniet gestaakt wordt natuurlijk, maar dat is niet technisch). Beetje modernisren misschien, verder niks mis mee.
Dmitri Dmitrievitsj | 21-11-11 | 17:07
Niks, autolozen zoals studenten kunnen ook met (intercity)bussen of toch een budgetauto kopen, die kunnen immers de bestaande wegeninfra benutten, kan t budget v t spoor wat gelijk is aan de weg, maar maar 1/20 vervoert ook daar heen. In Amerika snappen ze dat, zie Greyhound.com in de US.
NL is te klein en dichtbevolkt voor highspeed en t spoor stopt toch al vlak bij de grens..
Enige nut voor OV is werkverschaffing & bodemloze put.
lol @ spaugen! Komieuitutweslandan? ahahah!
Hier, wat was er mis met gewoon de franse TGV's te kopen?
nl.wikipedia.org/wiki/Train_%C3%A0_Gra...
Rijdt ook (nu al) prima op Nederlandse stroom. Te duur?
Waarom niet gewoon op gas rijden? Niks te maken met bovenleidinsspanning.
TGV 001 (prototype) met gasturbinemotor:
www.google.nl/search?q=TGV+001&hl=...
Ars Vivendi | 21-11-11 | 16:40
LOL. Dan lijkt het me wel handig dat ze de bovenleidingen verwijderen want dat landt nogal lastig.
.
Dat gebeurt al, maar ze noemen het nu nog koperdieven.
En maar stoer blijven roepen dat ontwikkelingshulp geschrapt kan worden, want dat is populair. 30 jaar neoliberaal beleid door zakkenvullers, nitwitters en nepotisten heeft de belanstingbetaler veel meer gekost. Nederland blinkt op bestuurlijk niveau uit in incompetentie..
Waarom niet van die Japanse Bullit treinen gekocht. Die technologie kan je tenminste vertrouwen.
Maar het zal wel weer een Europese regel zijn, dat je die dingen in Europa moet kopen.
Oorzaak: die ellendige Europese aanbestedingen.Waardoor alles op prijs wordt beslist. Je kunt niet goedkoop een topproduct/dienst maken!
Waarom doet iedereen hier zo lullig over mijn geliefde Alfa Romeo! :@ OK hij is geregeld stuk en inderdaad is de electronica meer een leuk extraatje als het het doet maar dan nog!
Wel spannend zo'n trein en een slim concept ook. Zo hoeven de adrenaline verslaafden geen wilde stunts meer te doen, zoals trein surfen. En mensen die aan zelfmoord denken springen niet meer voor de trein maar kopen gewoon een kaartje voor de fyra en worden er door deze zelfde Fyra met 250 km/h de deuren uit gegooid.
Vet slim van de NS toch zeker wel een +1 toch?
@Zzzzooooffff | 21-11-11 | 17:02: rookcoupés op het nachtnet , prachtig
@seven | 21-11-11 | 17:04
En welk probleem wordt precies opgelost door de HSL?
Waarom moet het vervoer van slechts 6% van de bevolking (gemeten in pagagiers km's berekening met oa cbs info@ bit.ly/tcenbx ) die met de trein gaan net zoveel subsidie kosten als de overheid aan het wegennet besteed waar de overige 94% zich mee redt?
Occupy het spoor! We the asfaltjunkies are the 94%!
Overheid+grote projecten=FAAL
Kijk naar... HSL, IJzeren Rijn, Blauwe Stad, Noord-Zuidlijn etc.
Die oude intercity treinen met die baggagenetten, dat waren pas treinen. *Pinkt een traantje weg*
Kunnen we niet terug naar stoom? Dat was pas romantisch.
@rara | 21-11-11 | 16:55
Meer precies: een stem is een accoordverklaring op voorhand.
@rara | 21-11-11 | 16:30 | + 1 -
De treinen worden niet goedgekeurd. De kosten van annuleren zullen vooral voor de fabrikant zijn, die toch wel wordt gesteund door de Italiaanse overheid. Er zal hetzelfde als bij de Denen gebeuren.
@rara | 21-11-11 | 16:55
Het is precies omgekeerd. Politieke partijen claimen juist legitimiteit op grond van de stemmen die ze gehad hebben. Een stem is een accoord.
Derechtselutser | 21-11-11 | 16:47
Allicht, de eerste klant voor de AGV is een Italiaans bedrijf (NTV). En het gebeurt wel vaker dat een trein tijdens z'n productie/testfase nog wordt teruggehaald naar de fabriek, dat heeft niets met fouten te maken.
De toelating van de eerste AGV wordt op dit moment afgerond (papierwerk), over een paar maanden moeten ze allemaal rijden. Alle 25.
De AGVs zijn besteld in 2008...
Tja, Vroegah werden 'onze' treinen nog gebouwd door Nederlandse toko's als 'Allan', 'Werkspoor' en 'Beijnes'. Degelijke treintjes, gingen (bijna) nooit kapot. Later kwamen dan de koplopers, dubbeldekkers etc. die gebouwd waren door het Duitse Talbot (maar wel Nederlands ontwerp). Talbot is ook niet meer, overgenomen door Bombardier (Canadezen). Ook degelijke treinen.
Maar helaas moesten we weer zo nodig zuid-europese rommel kopen. Dit is toch een beetje de Alfa Romeo onder de treinen. Erg 'net niet' dus.
@stoethaspel | 21-11-11 | 16:33
Als je niet stemt dan gaat jouw stem automatisch naar de grootste partij. Door niet te stemmen ondersteun je de huidige politiek.
Dat ding heet dan ook Albatros. Om je nek, ja!
Interview met projectmanager Stefano Fanucci (2005)
Kunt u dan in ieder geval verzekeren dat de treinen op 1 januari 2008 zullen rijden?
,,De datum die ik kan geven is een datum die hoe dan ook afhankelijk zou zijn van andere data. Op dit moment zijn er geen absolute data. Laten we zeggen dat we eraan werken om al in 2007 de eerste leveringen te realiseren. Maar alles is afhankelijk van het moment waarop de trein op de lijn kan rijden en getest kan worden. We moeten geen valse verwachtingen voeden met valse informatie. We zijn daar heel transparant in.´´
2010?
,,Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek. Dan kunnen we wel sluiten.´´
2009?
,,Daar durf ik om te wedden.´´
Is trouwens al bekend wanneer wij de tweeduizendste V250-fapper kunnen begroeten?
www.dumpert.nl/mediabase/1296651/74342...
Een trein is lievv voor het milieu, we moeten de economie van die arme Italianen ondersteunen en de overheid moet een betrouwbare contractpartner zijn.
@Bakito | 21-11-11 | 16:31
Niet? Mijn wereld valt in duigen.
Zelfs de Fransen kunnen een trein bouwen...
Kialna | 21-11-11 | 16:34
Dat zal allemaal best, maar je ziet wat voor een rotzooi het is bij AnsaldoBreda. De Denen moesten twee jaar langer wachten en wij hadden die dingen in 2007 al moeten hebben. Bedrijf staat inmiddels te koop.
Overigens, illustrerend videootje dat niet alleen Siemens (met de ICE), maar ook Alstrom met de nieuwe AGV (nieuwe TGV), problemen kent:
www.youtube.com/watch?v=1pJH2_nbOFo
Ook deze trein is nog niet toegelaten in Frankrijk. Gek genoeg wel in Italië... De ironie...
Handige Harrie | 21-11-11 | 16:25
"20 procent" is de kern van het onderwerp, dus enkelvoud!
Graag gedaan!
Wat geldt voor de auto (2x sneller rijden kost 4x meer vermogen, 3x sneller 9x meer vermogen) geldt ook voor de hsl.
"De nieuwste generatie hogesnelheidstreinen is even milieuvervuilend als een vliegtuig."http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/vliegtuig-op-wi.html
@Willem4246 | 21-11-11 | 16:36
Die JSF komt er. Kiezers hebben daar nooit invloed op kunnen uitoefenen en dat zal ook nooit gebeuren. Geen scenario zal te onwaarschijnlijk zijn: de PVV die voor is, misschien zelfs GroenLinks. "De fractie van GL gaat accoord op de keiharde voorwaarde dat de piloten getraind zullen worden in vrouwenrechten."
Meiner Meinung nach,
sollte mancher Zug-Verkehr überhaupt verboten werden müssen.
*Pets*,
war ein anderer 'Film'.
ER is maar een technisch product wat je uit Italie kunt kopen en 'dat is een Ferrari (als je tenminste geen kinderen hebt, geen bagageruimte nodig hebt, en in een buurt woont waar geen drempels zijn). Alle andere technische producten zijn bagger zie ook de NH 90 helicopter die na zo'n 10 jaar vertraging ook een groot succes is www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti...
Werkspoor...
nl.wikipedia.org/wiki/Werkspoor
@ Hoofdletsel | 21-11-11 | 16:39
LOL. Dan lijkt het me wel handig dat ze de bovenleidingen verwijderen want dat landt nogal lastig.
"De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS."
ROFL!!!
Op de BETUWEROUTE gaat het er niet veel beter mee.... Geld en Balk...
Ars Vivendi | 21-11-11 | 16:37
Nergens voor nodig, de JSF is een VTOL
@zeg maar jansen | 21-11-11 | 16:36
Terwijl Volta toch een Italiaan was....
-weggejorist-
Nee, de ICE heeft de afgelopen jaren een fijne staat van dienst. In Duitsland niets anders dan problemen. Met 30+ niet de trein uitkunnen zonder Airco... Lekker!
Overigens denk ik dat Alstom te duur zou worden voor de NS.
Was dat goede bedrijf Werkspoor er nog maar... Maar ja, zowel Neelie als Hanja wilde koet ke koet die HSL ruim 22 (!!!) jaar geleden. En het moest natuurlijk in het buitenland worden aanbesteed...
Ja, jammer dat die dingen nog stukjes met de Nederlandse zwakstroom (1500 volt gelijkstroom!) moeten kunnen rijden. Anders had gewoon frans spul gebruikt kunnen gaan worden.
Maar hoe deden de belgen dat? Daar rijden TGV's op stukken met belgische zwakstroom (3000 volt gelijkstroom).
Is dan nu het obligate moment aangebroken dat we gaan roepen dat al het spoor geasfalteerd moet worden?
de JSF gaat toch zeker écht niet door?
Wie wel eens naar Top Gear kijkt weet gewoon dat Italiaans design heel erg mooi is maar dat het technisch nog wel eens mis gaat op het elektrische vlak.
Schakelaartjes die het niet meer doen, draadjes die afbreken net bij het oogje. Ramen die niet meer omhoog willen, net als het regent.
Elektrisch zijn ze gewoon niet zo goed, die Italianen.
En daarom rijd ik niet met de trein. Goed, het Hollandsche wegennet is minstens net zo onbetrouwbaar en gevaarlijk maar vrijwillig in en bullet of death gaan zitten lijkt me wat sadomasochistisch. Nu maar hopen dat ik niet in een politie filefuik rijd.
James St John Smythe | 21-11-11 | 16:29 |
De V250 presteert béter dan de HUIDIGE ICE 3M en TGV's. Alstom heeft de AGV nu gemaakt, die is van vergelijkbare technieken. de nieuwe ICE 4 is ook vergelijkbaar. Ik heb het dan ook niet over 'nieuw' spul van hen, maar over wat er nu rijdt. Thalys rammelt uit elkaar. Als je ooit de kans krijgt om ernaar te luisteren op het perron, zou ik het doen.
Zo typisch Nederlands , altijd constant zelf het wiel proberen uit te vinden , terwijl een veel beter en bewezen product op de schappen ligt (TGV etc etc ) .
De vraag is niet welk project eerder geschrapt wordt maar welke politieke partij munt gaat slaan uit de doorgang van beide projecten, en het onvermijdelijk falen ervan.
Daarna wandelingetje stembus en de volgende lichting kloodtzakjes zal er nu écht iets aan gaan doen.
Stem niet. Denk zelf.
@rara | 21-11-11 | 16:30
Alsof er in een JSF een sauna incl. bubbelbad zit....
@Handige Harrie | 21-11-11 | 16:30
En wat moeten we dan op onschuldige dorpen gooien? Barbapapoppen? Pepernoten?
Allemaal gemonteerd via de "e va be' .." methode.. Geen probleem dus.
Er is al te veel in deze treinen geinvesteerd om ze nu te laten staan. Dit loopt net zo af als de treinen zonder toilet: pas wanneer de praktijk uitwijst dat de situatie onwerkbaar is zal de politiek ingrijpen. Reken er dus maar op dat er een aantal doden moeten vallen voordat er iets gebeurt.
@Bakito | 21-11-11 | 16:28
Als je in vredestijd geen clustermunitie op voorraad hebt, kan je het ook niet gebruiken in een oorlogssituatie..
Doe mij maar een Siemens
Kialna | 21-11-11 | 16:23
De nieuwe HSL treinen van Siemens en Alstom zullen echt niet slechter zijn dan die gruwelijk lelijke bakken van AnsaldoBreda.
brutus68 | 21-11-11 | 16:27
Omdat de opleiding nog bezig is. 'Nuff said.
niet voor de hond | 21-11-11 | 16:27
Dank u, ik kon het even niet laten dit keer...
@Handige Harrie | 21-11-11 | 16:26
Ah mooi. Gelukkig houdt iedereen zich in oorlogssituaties ook aan zulke regels.
bestuurlijk amateurisme dat is het.
Als je een auto koopt, koop je toch ook een Audi en geen Alfa? Laat de Italianen het design verzorgen en de Duitsers de techniek, niet andersom.
@Kialna | 21-11-11 | 16:23
En waarom rijden die dingen dan niet?
@eerstneukendanpraten | 21-11-11 | 16:26
Gefeliciteerd. U was eerst.
*tandenknarst*
Spanning op je werk is nooit fijn. 't zou verboden moeten worden.
@Bakito | 21-11-11 | 16:22
Nederland is een van de landen die een verdrag heeft getekend op het stoppen van clustermunitie..
Weet je wie ook zo hield van snelle technologie met V-nummers?
De V2 deed het vroeger een stuk beter!
Ala ze maar plaszakken aan boord hebben, niks aan de hand...
Goh de NS en een faalactie, je verwacht het niet!
"n 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door."
Printplaten is meervoud toch? (hint: brandden)
Ja Nederland he.
Hier is werkelijk alles mogelijk, als je maar de juiste mensen kent.
Het is dus ook nog eens een behoorlijk lelijke trein.
Italiaanse makelij, need I say more...
Nou ja, één voordeel: je hoeft in ieder geval niet meer langs dat poortje om uit te checken.
live er mee!!
De post op skyscrapercity bestaat uit onwaarheden. De V250 is op alle fronten beter dan een ICE, en Thalys. Als je zo gaat beginnen is Thalys zelfs maar voorwaardelijk toegelaten en heeft techniek uit jaren '60 '70 aan boord en zijn alleen qua interieur vernieuwd. Doe je huiswerk en ga niet uit van geruchtenposts.
Het nadeel van zo'n trein is dat het geen clusterbommen kan afwerpen op onschuldige dorpen. Geef mij die JSF maar....
REAGEER OOK