Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Online identiteit: Moot (4CHAN) zegt dingen

anonimiteitofcreativiteit.jpgSerieuze nadenkshit alert. Wie ben jij? En wie ben jij online? Zomaar wat essentiële vragen waar Moot (oprichter 4CHAN en Canvas) gisteren op Web 2.0 een antwoord op probeerde te vinden. Volgens hem zijn er maar twee visies op online identiteit: de spiegel, zoals Google en Facebook die hanteren. De online identiteit is een directe kopie van de offline identiteit. En dan is er nog de duistere kerker der anonimiteit, waar hacks0rs en pedo's ronddolen. Onzin, zegt Moot. Net zoals je offline in diverse sociale gelegenheden net zoveel identiteiten hebt, zo zou je dat ook online moeten kunnen hebben. Identiteit is een diamant, waarvan steeds bepaalde facetten naar voren komen. Zoals in het pseudoniem dat je gekozen hebt voor Twitter of als reaguurder. Facebook en Google negeren dit creatieve aspect van identiteit volkomen. Deze bedrijven dwingen gebruikers om de online identiteit een directe afspiegeling te laten zijn van de offline identiteit. Wie je bent en wat je doet in de materiële wereld moet een zo reëel mogelijke 'avatar' krijgen in de digitale wereld. Blijft de vraag: welke offline identiteit dan? Sociale media gaan met identiteit om zoals Henry Ford met zijn eerste model T: iedereen krijgt de auto die hij wil, zolang deze maar zwart is. Google+ verwijderd zelfs fake accounts. Wat dan wel? Niet anonimiteit gelijkstellen aan schuilen, niet de koude enkelzijdige spiegel van Facebook en Google waarbij de gebruiker is overgeleverd aan een beperkte definitie van identiteit, maar creatieve vrijheid om op diverse manieren te laten zien over welke facetten je als persoon beschikt. Verplicht nadenkvoer voor internetbewoners. KIJKEN!

Reaguursels

Inloggen

4chan een hackersite? Neuk aan dat. Omdat er een paar anons een beetje vreemd doen is 4chan ineens geen imageboard meer!

Lemau | 20-10-11 | 09:01

Ik zie z'n probleem niet. Maar wie ben ik?

M-Bozz | 19-10-11 | 18:11

sociale media = commerciele big brother 2.0

de euro middenweg | 19-10-11 | 11:50

"offline", wat is dat?

Spiff | 19-10-11 | 11:49

maar brabant blijft altijd -1!

brabant altijd -1 | 19-10-11 | 11:42

Maar ik ben echt! Ik ben Maarten van Kamsteren! Goed. Even zonder flauwekul.
Digitale anonimiteit is volgens mij maar zeer beperkt. Als je een fake naam gebruikt ben je toch altijd traceerbaar. Op je werk. Thuis. Je bent altijd op te sporen op het moment dat je ergens inlogt. Tenzij iemand anders mij van het tegendeel kan overtuigen…

Van Kamsteren | 19-10-11 | 10:46

Wat een onzin, ik ben precies dezelfde offline als online!

Wim-Lex | 19-10-11 | 09:12

4CHAN is dat niet die plaatjes site waar ook kleuter pica's voorbij komen en iedereen zich een ongeluk fapt op neuq gifjes?

Barbatruuk! | 19-10-11 | 07:05

@fuckje | 18-10-11 | 22:01
I knew it!

atm0s | 19-10-11 | 05:20

Moot is de onbezongen held van het interwebz. Kijk eens hoeveel 4chan al teweeg heeft gebracht.

Ommie de HaatMoker | 19-10-11 | 03:29

Wat ik het leuke vind van bv facebook is dat je heel makkelijk contact onderhoudt met de vrienden die je anders uit het oog zou verliezen, of die je eigenlijk al een beetje kwijt was.
Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:37 | + 3 -

"Vrienden die je anders uit het oog zou verliezen" zijn geen vrienden. Als ze een belletje al niet waard zijn, moet je je toch eens af gaan vragen hoe goed je bevriend bent met deze personen.

AlphaKenny 1up | 19-10-11 | 03:28

@a1271 | 18-10-11 | 23:56
@Joost Maghetweten | 19-10-11 | 01:20
Het spijt me oprecht, maar je zou toch denken dat als de Fipo dat al opmerkt de (eind) redacteur dat even oppikte en aanpaste? Iets met flexibiliteit nieuwe media en interesse in je achterban en zo.

SvennusMax | 19-10-11 | 01:38

@SvennusMax | 18-10-11 | 23:54
Begin bij de Fipo te lezen is mijn advies.

Joost Maghetweten | 19-10-11 | 01:20

-weggejorist-

Cootgie1 | 19-10-11 | 00:22

"iedereen krijgt de auto die hij wilT"

nedertokkie | 19-10-11 | 00:02

SvennusMax | 18-10-11 | 23:54 |
 
Lees de eerste comment.

a1271 | 18-10-11 | 23:56

"Google+ verwijderd"...
Seriously, Johnny?
En ben ik nu echt de eerste die dit ziet?
Wat hollen we achteruit hier op GS, ook in de panelen.
Vroegah liepen hier nog wel eens wat taalnazi's als ondergetekende rond.

SvennusMax | 18-10-11 | 23:54

Waarom zou je moot serieus nemen met dit soort shit. Hij heeft dan toevallig als nerd-pionier een hit met zijn anonieme imageboard, maar dat is ook maar een toevalstreffer. Helemaal die hele cultuur die er is ontstaan heeft hij niks aan bijgedragen. Hij verdient zelfs geen zak met dat hele 4chan terwijl er dagelijks enorm veel bezoekers zijn.

Jaap Brulaap | 18-10-11 | 23:40

Het gros van de mensen is offline 'normaal' en online zo bipolair als wat. Als wat? Wat, ja.

Überbottehork | 18-10-11 | 23:27

@Steve1234 | 18-10-11 | 21:15
In de UK staat op elke hoek een camera; ze volgen je aan de hand van je GSM en de camera's. Als je een wind laat, ruiken ze wat je gisteren gegeten hebt, (maar dat wisten ze toch al van de camerabeelden)

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 22:58

heb ik niet gepost joris maar vond wel dat ik de link moest delen omdat ik het ook niet goed vind dat dat op internet staat

mk1311 | 18-10-11 | 22:50

mk1311 | 18-10-11 | 22:30 |
 
Joris,
 
Ban deze achterlijke debiel even. Op het moment van posten bevatte de link pedofiele plaatjes.

a1271 | 18-10-11 | 22:40

@miko | 18-10-11 | 22:19
De tijd dat het internet van bebrilde nerds met pukkels zo groot als een citroen is voorbij hoor. Het is 2011, geen 1991.

dlseth_ | 18-10-11 | 22:28

>quoten in greentext
>op Geenstijl
ISHYGDDT
inb4 moot's horrible Sigourney Weaver haircut

fietskettingslot | 18-10-11 | 22:22

@dlseth_ | 18-10-11 | 22:10
Het is en blijft een raar ventje maar zijn dat niet alle internetgurutjes? ik moet er niet aan denken om in mijn vriendenkring meer dan een type Zuckerberg of brin te hebben.

miko | 18-10-11 | 22:19

@miko 21:59: In bepaalde opzichten is het een invloedrijke website, maar dat eerder toeval dan door de inzet van de oprichter. Bovendien maakt het de oprichter nog niet tot een expert op het gebied van internet-fenomenen. Dat blijkt wel uit dat videootje en zijn eerdere optredens.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen interessant gebeuren is: zowel de website als de oprichter. Interessant op dezelfde manier dat Cruijff interessant is: als curiosum, niet als bron van inzichtelijk commentaar.

Muxje | 18-10-11 | 22:12

@miko | 18-10-11 | 21:59
Onzin. Ebay heeft meer gebruikers, een grotere impact alleen echter niet zoveel media aandacht. Anonymous is in principe ongeorganiseerd en moet het grotendeels van niet-4chan mensen hebben...

Je kan het best een leuke site vinden maar om dan meteen de eigenaar ervan neer te zetten als autoriteit op het gebied van online identity.. Nee.

dlseth_ | 18-10-11 | 22:10

Steve1234 | 18-10-11 | 21:15
"Echter wordt je daar nu continue gevolgd en wordt bijgehouden waar je bent of bent geweest"

.. en dat doet men echt zelf; het begint al met je jezelf aan te melden, foto's online te plempen, elk uur updaten en twitteren.

photto | 18-10-11 | 22:07

@fuckje | 18-10-11 | 22:01
HA! Daar geef je dan rijkelijk gehoor aan! :-)

wakkere_nederlander | 18-10-11 | 22:07

@dlseth_ | 18-10-11 | 21:59
De laatste keer dat ik in een bus zat was denk ik meer dan vijftien jaar terug, dus ik denk dat ik dat werkelijk niet meer weet!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 22:04

Commentaar:

Kunai | 18-10-11 | 22:03

@Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:56
Nou ja, die wat 'moeilijke' onderwerpen zoals bv geloof vermijd ik op FB omdat een groot deel van mijn familie erg religieus is. Ik heb daar een vij uitgesproken mening over maar die spreek ik dus niet naar hun uit. Puur en alleen omdat ik hen niet wil kwetsen. Zolang ze mij er niet mee lastig vallen, doe ik dat ook niet.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 22:02

@wakkere_nederlander
GS zegt tegen mij: Reageer Ook!

fuckje | 18-10-11 | 22:01

Je kan zo anoniem proberen te blijven als je wilt op GeenStijl maar er is 1 reaguurder die alles van je weet te achterhalen. En dat is Atm0s.
Hij pest me elke dag middels zijn reaguurderstooltje.
Ach ik kan er goed tegen! :-)

wakkere_nederlander | 18-10-11 | 22:01

@dlseth_ | 18-10-11 | 21:53
4chan heeft anders aardig wat gebruikers en is een van de websites waarvoor de banken en regeringen het nog voor in hun broekje doen.

miko | 18-10-11 | 21:59

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:54
Heb jij ooit eentje met naamkaartje gezien dan?

dlseth_ | 18-10-11 | 21:59

wakkere_nederlander | 18-10-11 | 21:57 |
Nice

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:58

Ik heb een professioneel aktief leven en stoor me mateloos aan die on-anonieme vormen van social media.

Het vreet werktijd en het voegt nauwelijks iets meer toe dan vooral je persoonlijke netwerk.

Met de smartphones is dat helemaal een plaag geworden. Een vorm van communicatieve incontinetie!

Naast wordfeud.

Ven1V1d1V1c1 | 18-10-11 | 21:58

Je bent ingelogd als: wakkere_nederlander (Uitloggen)

Ik word elke dag door GeenStijl gemaand om uit te loggen maar ik verdom het!

wakkere_nederlander | 18-10-11 | 21:57

Als je e-mail hebt, wat moet je dan nog met Facebook en Twitter? Ik e-mail m'n vrienden gewoon. Werkt prima en geen gezeik met billion dollar corporations die m'n naam, telefoonnummer en geboortedatum willen hebben en in de gaten houden wat ik wel of niet 'like'.

Traxor | 18-10-11 | 21:57

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:52 |
Inderdaad, via via weer een goede vriend ontmoet.

Maar weet je? Ik snap niet waarom zoveel mensen zo angstig doen over hun profiel?

Post geen dronken foto's etc online (foto's doe ik niet, wel rants)

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:56

@dlseth_ | 18-10-11 | 21:53
Want die draagt zijn naamkaartje nooit naar t werk?

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:54

Nou vind ik 'de maker van 4chan' nou niet echt een prestatie op zich of iets wat iemand een autoriteit maakt op het gebied van online identiteit..

De 'buschauffeur van lijn 5 van gisteravond' maakt wat dat betreft evenveel indruk op mij.

dlseth_ | 18-10-11 | 21:53

@Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:39
Bizar. Nog bizarerder is eigenlijk dat het pas je eerste begrafenis was.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:52

@miko | 18-10-11 | 21:38

Idd. Het eindproduct, versmolten met..
Constant online ten koste van de rest. Meer een pseudo-identiteit als je het mij vraagt. In plaats van een aanvulling of verrijking slechts een vervanging

Kunai | 18-10-11 | 21:51

google

Johnny Lemonhead | 18-10-11 | 21:51

Ik Goole dus ik ben

Johnny Lemonhead | 18-10-11 | 21:50

gamb25 | 18-10-11 | 21:48
So fucking what?

Net als met een geheim nummer. Who cares.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:50

sjaak_trek_haak | 18-10-11 | 21:47 |
nee, mijn begeleider.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:49

ik vul nergens me echten info in. meestal een bullshit naam met een uit me duim gezogen adres. ik heb niet eens een foto online. je moest eens weten wat google opslaat. wat je download foto's video's welke pagina's je bezoekt en hoe vaak. als je met je mobiel naar je facebook gaat is dat ook gelijk gelinkt same met youtube en alle anderen account's die gelikt zijn aan die data bank. maar je kan het uit zetten als je weet hoe je dat moet doen .:P en dan proxy gebruiken en je kan doen en laten wat je wil zonder dat ze weten wie je bent

gamb25 | 18-10-11 | 21:48

@Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:39 |

Die van je moederT?

sjaak_trek_haak | 18-10-11 | 21:47

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:37 |
Juist. Daardoor heb ik bijvoorbeeld voor het eerst in mijn leven een begrafenis meegemaakt :)

Serieus.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:39

@dipswitch | 18-10-11 | 21:28
Wat vaak het ergste is dat mensen soms zo zijn dat ze alleen maar via facebook of zo willen communiceren.Dit soort personen gaan dus snel uit mijn bestand.ik moet wel zeggen dat steeds meer mensen minder op hebben met facebook.

miko | 18-10-11 | 21:38

@Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:31
Wat ik het leuke vind van bv facebook is dat je heel makkelijk contact onderhoudt met de vrienden die je anders uit het oog zou verliezen, of die je eigenlijk al een beetje kwijt was.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:37

'Occupy Amsterdam is slechts weekendrevolutie' en ‘Occupy-Nederland blijft uitbreiden - ook bij slecht weer’ waren 2 koppen bij de Volkskrant waar ik op wilde reageren. Als ik me big Twitter of Facebook en andere identiteit slurpende socialistische networks aanmeld wordt mij de toegang tot het linkse Volksforum ongetwijfeld meteen gegeven. maar waarschijnlijk wil men recalcitrante reaguurders, die het plaatje van de Volkskrantwaarheid verstoren zolang mogelijk buiten de intellectuele deur houden. En het zal ongetwijfeld een echte politieke commissaris zijn die zich daar mee bezig houdt. Geen enkel bezwaar, creëer een nieuwe identiteit en met een handige digitale foptruuk heb je dat infodiefstalvolk alsnog te pakken. Maar voor mij de moeite niet voor een krant die binnenkort zijn eigen digitale zelfmoord oftewel faillissement zal uitleggen als een moord op het vrije woord.

idopane | 18-10-11 | 21:37

Nooit 'sociaal'gevonden al die media, gewoon weer een een opgedrongen ritueel. Iedereen doet mee, dus zo snel mogelijk conformeren met die hap en alles onder het mom van zelfverkenning en jezelf je de (online)identiteit aanmeten die je toebehoord. Dat gespeelde.. brr

Kunai | 18-10-11 | 21:36

Pfff... wat een pseudo-diep gelul. Ga iets kapot maken man. Een serverT ofzo.

mindless | 18-10-11 | 21:36

Muxje | 18-10-11 | 21:34 |
Alsjeblieft zeg, nog meer opinies van nitwits die denken iets voor te stellen?

Nee dankjewel. Ik kijk daarom ook amper televisie meer (DWDD, P&W als voorbeeld)

4Chan is fucking huge.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:36

@praatgeenpoep 21:20: Eindelijk? Dit werd meer dan een decennium geleden al gezien... en inmiddels al weer vergeten. Het wordt nu weer relevant door Google+ en FB, maar ook dat is al lang onderkend. De meningen van dit soort mannekes die toevallig bekend zijn geworden omdat ze een schreeuwerig websiteje hebben opgezet en nu iets bijzonders menen waar te nemen interesseren mij niet zo, ik lees liever de opinies van mensen die verstand van zaken hebben en een fenomeen als dit in een groter geheel kunnen duiden.

Muxje | 18-10-11 | 21:34

De vraag is nu, is WiWo van het type spiegel, of van het type troll.

Stepelreeltje | 18-10-11 | 21:31

dipswitch | 18-10-11 | 21:28 |
Ik vind het soms juist heerlijk om achter mij scherm met mensen in contact te komen.

Sterker nog. Door Facebook en Twitter ben ik ontzettend veel nieuwe mensen leren kennen.

Het heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit hoe je zelf in elkaar steekt. Ben van mijzelf een extravert persoon dat sowieso makkelijk contact legt.

Maar ik zie alleen maar voordelen. Mensen moeten niet zo onzeker zijn.

Gewoon gezellig eerst kletsen op Facebook en daarna afspreken bijvoorbeeld.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:31

Goed stuk en interessant filmpje Johnny.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:30

Ben meer voorstander van in den lijve op bezoek gaan, in plaats van je halve leven virtueel bezig te zijn. Mijn tip: neem de fiets, is je bezoekje ook nog 's gezond voor je geweest!

dipswitch | 18-10-11 | 21:28

OP is a fag

Alibido | 18-10-11 | 21:28

Grappig hoe hij serieus over 'Trolls' praat.

Waar hij doelt op met Facebook klopt. Maar ik voel mij daar min of meer de troll. Iedereen is altijd zo serieus.

Wat kan mij het nou verrotten wat je zit te eten?

Wat ik ook mooi vind is de plaatjes en filmpjes die wij al 100 jaar kennen, daar totaal nieuw zijn.

Maakt mij min of meer populair :D

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:28

@Flippo | 18-10-11 | 21:20
Begrijp ik nu dat jij alleen 's nachts reaguurt?

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:28

Flippo | 18-10-11 | 21:20
Ik heb er schijt aan wat mensen van mij denken op Facebook. Ik pas wel op met sommige dingen die ik zeg.

Maar voor de rest. Don't care.

Nacho_Vidal | 18-10-11 | 21:25

ja ja, reporter in het real laif maar superman in de virtuele wereld! Strak Pakje met keep en grote m aan doet

miko | 18-10-11 | 21:25

M00t snapt het +1

Dikr | 18-10-11 | 21:22

Je hebt een dagpersoonlijkheid. En een nachtpersoonlijkheid. Die moet je gescheiden houden. Door Facebook en Google wordt dat snel onmogelijk. Die dwingen een totaal eendimensionale mens af, die in het openbaar uitsluitend sociaal wenselijk gedrag vertoont, en nooit fouten maakt, want anders wordt hij tot in de lengte der dagen achtervolgd door reaguurders en werkgevers alike. Is dat de new world order die wij willen? Onze Id in handen van commerciele partijen?

Flippo | 18-10-11 | 21:20

Hulde. Spijker. Kop. Raak. Eindelijk iemand die 't snapt :)

praatgeenpoep | 18-10-11 | 21:20

De host van Amsterdam Post prof dr ing van Frikschoten is ook al boos op FB. En terecht.

Hanxie | 18-10-11 | 21:18

[email protected]
Fuck is dat waar? *naam veranderen doet*

Kalaforni | 18-10-11 | 21:18

IRL: brave belastingbetaalburgermeneer,
online: anonieme linkdumper. Ditmaal: the big picture op zijn Ruski.
bigpicture.ru/?p=215419
(Q: bestaat GigaPica eigenlijk nog?)

Korreltje Zout | 18-10-11 | 21:17

Anoniem de straat op kan nu nog steeds, zolang je niet wordt aangesproken.
Als je wordt aangehouden door een autoriteit dan moet je, jezelf identificeren.
Op het web zou dit het zelfde moeten zijn.
Echter wordt je daar nu continue gevolgd en wordt bijgehouden waar je bent of bent geweest.

Steve1234 | 18-10-11 | 21:15

Wat zei hij nou? Was hij gefilmd door de buurvrouw met fappen en toen opgepakt? Maar dan in het engelands?

Kalaforni | 18-10-11 | 21:12

Hacker website 4-chan, LOL. Maar Moot heeft wel gelijk, wie ben ik online, wat doe ik waar?

Ranja Drinker | 18-10-11 | 21:11

verwijderT

De Omlutsman | 18-10-11 | 21:11

Een dialoog voeren met een zandkorrel.

Koud flesje Alfa | 18-10-11 | 21:06

Ik begrijp het niet goed. Ik weet wat een T-Ford is. Maar wat zijn Faseboek en Goeggel? Daar heb ik nooit van gehoord.

Nico Mudde | 18-10-11 | 21:05

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 20:57
d=g. ff nalezen lul!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 21:00

@De Dansende Kater ® | 18-10-11 | 20:53
Fout. Het is een privilege. En als je je privilege misbruikt word je gejorist.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 20:58

Ik maar kijken, maar bedrijp er niets van. Tip: het helpt als je het geluid aan zet!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 20:57

Welke lutser heeft dit zonet op canv.as gepost?

a1271 | 18-10-11 | 20:57

Anoniem reaguren is een recht. Als je te ver gaat word je gejorist. Simpel toch?

De Dansende Kater ® | 18-10-11 | 20:53

Geen idee wat ik offline ben????

luckor | 18-10-11 | 20:48

De stemmen in mijn hoofd negeren me, hoe triest is dat.

Gier | 18-10-11 | 20:46

Google+ verwijderT.
Frdnnd | 18-10-11 | 20:40
--
Er zijn gelukkig nog meer mensen die Nederlands kunnen schrijven.
Chapeau.

Het_Genie | 18-10-11 | 20:46

De eerste T-Fords (1908-1914) waren juist NIET te verkrijgen in zwart.

CultureVulture Inc. | 18-10-11 | 20:46

Online zijn mensen wie ze willen zijn, tot ze door de mand vallen.

Caturman | 18-10-11 | 20:43

zo is het maar net...........

dhrgert | 18-10-11 | 20:42

Ik ben gewoon een OlifaNT, zo het uitkomt dat is. Komt bij dat ik zelden nadenk, ook zoals het uitkomt. En zeker niet met mijn online identiteit, voor wat het waard is.

Parsons | 18-10-11 | 20:42

In de offline wereld kan je inderdaad net zo makkelijk faken #dexter #kwalbertverlinde #sinterklaas

Bart_Bart | 18-10-11 | 20:42

Dit is diep. Heel diep. Ik voel me nu zelfs stoned zonder joint. Nog even en ik ga van LOL enzo.
Ik, Chiant. In de materiële wereld strontvervelend.

Chiant | 18-10-11 | 20:41

Google+ verwijderT.

Frdnnd | 18-10-11 | 20:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken